|
Bartın Üniversitesinden:
BARTIN
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM
VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Bartın Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ile
sınavlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Bartın Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ile sınavlara
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Anabilim/anasanat
dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve Enstitüde lisansüstü
eğitim-öğretim programı bulunan akademik birimleri,
ç) Anabilim/anasanat dalı
başkanı: Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve Enstitüde bulunan anabilim/anasanat dalı başkanını,
d) Enstitü: Bartın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim
Enstitüsünü,
e) Enstitü Kurulu: Enstitü Müdürü başkanlığında,
müdür yardımcıları ve anabilim/anasanat dalı
başkanlarından oluşan kurulu,
f) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
g) Kredi: Bir lisansüstü dersin haftalık ders
programında yer alan teorik ve/veya teorik artı yarım uygulama saatinden
oluşan kredi değerini,
ğ) Rektör: Bartın Üniversitesi Rektörünü,
h) Senato: Bartın Üniversitesi Senatosunu,
ı) Üniversite: Bartın Üniversitesini,
i) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
j) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
k) YÖKDİL: Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil
Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim Programlarının Açılması, Uygulanması ve
Öğretim Dili
Eğitim
programlarının açılması ve uygulanması
MADDE 4- (1) Enstitüde yürütülecek lisansüstü programlar;
anabilim/anasanat dalı kurulunun veya disiplinler
arası açılacak programlarda Enstitü Müdürünün teklifi ve Enstitü Kurulunun
onayından sonra Senato tarafından karara bağlanır ve YÖK onayı ile açılır.
(2) Anabilim/anasanat
dallarının özelliklerine göre eğitim programlarının uygulanmasına ilişkin
esaslar Enstitü Kurulunun teklifi ile Senato tarafından belirlenir.
Öğretim
dili
MADDE 5- (1) Enstitüde öğretim, programın açıldığı dilde
yürütülür. Programın açıldığı dil dışında farklı bir dilde eğitim verilemez.
Tezlerin yazım dili de programın yürütüldüğü dil ile aynıdır. Türkçe
dışında bir dilde açılan programlarda tez yazımına ilişkin usul ve esaslar
Senato tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kontenjanlar, Başvuru Koşulları, Öğrenci Kabulü,
Yurt Dışı Öğrenci Değişimi,
Kayıt, Öğrenci Katkı Payı, Ders Ekleme ve Ders
Silme
Kontenjanlar
MADDE 6- (1) Enstitüdeki eğitim programlarına öğrenci
alınması ile ilgili kontenjanlar, başvuru koşulları ve diğer hususlar
anabilim/anasanat dalı kurulunun teklifi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun kararı ve Senatonun onayından sonra ilan edilir.
(2) Lisansüstü program kontenjanları YÖK tarafından
belirlenen azami danışmanlık sayısı ile önceki yıllardaki doluluk oranları
göz önünde bulundurularak belirlenir.
Başvuru
koşulları
MADDE 7- (1) Başvuruya ilişkin genel koşullar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Adaylar; ilanda belirtilen son başvuru tarihine
kadar lisans diplomaları, mezuniyet not durumlarını ve varsa yabancı dil
belgelerini, ilanda belirtilen ve değerlendirilmesinde yarar gördükleri
diğer kişisel bilgileri ile istedikleri programa başvururlar. Başvurular
elektronik ortamda yapılır. Adayların başvuru kayıt işlemleri Enstitü
Müdürlüğünce yürütülür.
b) Kesin kayıt hakkı kazanan adaylardan belgelerin
asılları veya onaylı örnekleri istenir. Askerlik durumu için adayların
beyanı esas alınır.
c) Uluslararası öğrenciler, konservatuvar
programları ile sadece özel yetenek ile öğrenci kabul eden programlarda,
Enstitüdeki anabilim/anasanat dallarına öğrenci
kabulünde ALES şartı aranmaz.
ç) Yurt dışından alınmış lisans ve lisansüstü
diplomaları için uluslararası öğrenciler hariç YÖK tarafından onaylanmış
denklik belgesine sahip olmak gerekir.
(2) Tezli yüksek lisans programlarına başvuru
koşulları şunlardır:
a) Yüksek lisans programına başvurabilmek için
adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu programın puan türünde 55
puandan az olmamak üzere ilan koşullarında Senato tarafından belirlenecek
ALES puanına sahip olmaları gerekir. Ancak, konservatuvar
programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı
ile öğrenci kabul eden programlarının Enstitüdeki anasanat
ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde ve doktora/sanatta yeterlik/tıpta
uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına
başvurularında ALES şartı aranmaz. Bu adaylar için Senato tarafından mezun
olduğu lisansüstü programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate
alınmaksızın, 55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir puan belirlenir
ve ilgili programın şartlarında ilan edilir. Bu adaylar daha önceden aldığı
puan türü veya doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından farklı bir
alanda başvuru yapabilir. İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES
puanı olarak hesaplamalara dâhil edilir.
b) Varsa YÖKDİL, YDS veya eşdeğerindeki belgeyi
sunmak.
(3) Tezsiz yüksek lisans programlarına başvuru
koşulları şunlardır:
a) Lisans diplomasına sahip olmak.
b) Tezsiz yüksek lisans programlarına başvurularda;
lisans not ortalaması barajı, ALES ve yabancı dil koşulu aranmaz.
(4) Doktora programlarına başvuru koşulları
şunlardır:
a) Tezli yüksek lisans
diplomasına ya da hazırlık sınıfları hariç en az on dönem süreli tıp, diş
hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri lisans diplomasına, yüksek
lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca ilgili mevzuatta düzenlenen
esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan
uzmanlık yetkisine ve ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından
belirlenecek ALES puanına sahip olmak gerekir.
b) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az
3,00 olması gerekir. Diğer not sistemlerinde ise YÖK’ün dönüşüm tablosunda
yer alan 3,00’ın karşılığı not esas alınır.
c) Doktora programına öğrenci
kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezi yabancı
dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı (ÖSYM) tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı
dil sınavından bu puan muadili bir puan alınması zorunludur.
ç) Adayların başvurduğu programın puan türünde 55
puandan az olmamak üzere ilan koşullarında Senato tarafından belirlenecek
ALES puanına sahip olmaları gerekir. Lisans diplomasıyla başvuranların
başvurduğu programın gerektirdiği puan türünde en az 80 puana sahip
olmaları gerekir. ALES sonucu yerine bu sınava eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası düzeyde benzeri sınavlardan YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer
puanlar düzeyinde sağlanan puanlar, Enstitü Yönetim Kurulunca kabul
edilebilir. Ancak, doktora/sanatta yeterlik/tıpta
uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının doktora programlarına
başvurularında ALES şartı aranmaz ve bu adayların değerlendirme işlemleri
için, Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü programa girişteki puan
türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, 55’ten düşük 75’ten fazla
olmamak üzere bir puan belirlenir ve ilgili programın şartlarında ilan
edilir. Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya
doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru
yapabilir. İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES puanı olarak
hesaplamalara dâhil edilir.
d) Konservatuvar
programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı
ile öğrenci kabul eden programlarının Enstitüdeki anasanat
ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Ancak Senatonun
kararı ile ALES puanı aranabilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban
puan Senato tarafından belirlenir.
(5) Sanatta yeterlik programına başvuru koşulları
ve esasları şunlardır:
a) Sanatta yeterlik çalışmasına
başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip
olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar
mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer programlarından mezun olanların
haricinde yüksek lisans derecesiyle başvuran adayların ALES sözel puan
türünde en az 55 puandan, lisans derecesiyle başvuran adayların ise ALES
sözel puan türünde en az 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile
belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir.
b) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların
lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili
bir puan olması gerekir. Yurt dışından alınmış lisans veya yüksek lisans
diplomalarının denkliğinin YÖK tarafından onaylanmış olması gerekir.
c) Sanatta yeterlik programına
öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı
dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. Konservatuvar programları ile güzel sanatlar fakültelerinin
sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının
Enstitüdeki anasanat ve anabilim dallarındaki
öğretim dili Türkçe olan programlarına başvurularda Devlet hastanesi veya
Devlet üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık raporu ile belgelenmesi
şartıyla;
1) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş
engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,
2) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin
yetersizliği bulunan engelli adaylarda,
3) Engel düzeyi %40 ve üzeri “yaygın gelişimsel
bozukluk” (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik
otizm, Rett Sendromu, Asperger
Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,
başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı aranmaz. Bu
adaylar yabancı dil puanı olarak Üniversite tarafından aranan yabancı dil
taban puanı şartını sağlamış sayılır.
ç) ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
Yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES’e
eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer puanlar, Senato
kararı ile yükseltilebilir. Ancak Enstitüdeki güzel sanatlar fakültesi ile konservatuvara ilişkin anabilim/anasanat
dallarına öğrenci kabulünde (a) bendi hükümleri uygulanır.
Değerlendirme
ve öğrenci kabulü
MADDE 8- (1) Adayların başvurularının değerlendirilmesi ve
programlara öğrenci kabulü aşağıdaki koşullara göre iki farklı şekilde
uygulanabilir:
a) Adaylara bilim sınavının uygulanıp
uygulanmayacağı, ilgili anabilim/anasanat dalı
kurulunun teklifi Enstitü Yönetim Kurulunun görüşüyle Senato tarafından
belirlenir. Bilim sınavının yapılması durumunda bilim sınavlarının
değerlendirilmesi, ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen
ve en az üç kişiden oluşan jürilerce yapılır. Bu durumda bilim sınavına
girmek zorunludur. Bilim sınavına girmeyen adayların başarı notu
hesaplanmaz. Bilim sınavının yazılı olarak yapılması esastır. Ancak,
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi
üzerine özel yetenek gerektiren programlarda dosya/portfolyo
incelemesinin yazılı sınav yerine değerlendirilmesine Enstitü Yönetim
Kurulunca karar verilir.
b) Tezli yüksek lisans öğrenimine kabulde başarı
notu;
1) Bilim sınavının yapılması durumunda ALES
standart puanının %60’ı, lisans genel not ortalamasının %20’si ve bilim
sınav puanının %20’si alınarak hesaplanır.
2) Bilim sınavının yapılmaması durumunda ise ALES
standart puanının %60’ı, lisans genel not ortalamasının %40’ı alınarak
hesaplanır.
3) Yapılan değerlendirmelerde 100 üzerinden en az
60 puan olanlar, puanlarına göre sıralanarak kontenjan dâhilinde yüksek
lisans programlarına kabul edilir.
c) Tezsiz yüksek lisans programlarında başvuran
adaylar lisans genel not ortalaması sıralamasına göre kontenjanlar
dâhilinde programlara yerleştirilir.
ç) Doktora öğrenimine kabulde başarı notu;
1) Bilim sınavı yapılması durumunda ALES standart
puanının %50’si, bilim sınavı puanının %25’i, lisans veya yüksek lisans not
ortalamasının %15’i ve YDS, YÖKDİL veya eşdeğerindeki yabancı dil puanının
%10’u alınarak hesaplanır.
2) Bilim sınavı yapılmaması durumunda ise ALES
standart puanının %70’i, lisans veya yüksek lisans not ortalamasının %15’i
ve YDS, YÖKDİL veya eşdeğerindeki yabancı dil puanının %15’i alınarak
hesaplanır.
3) Yapılan değerlendirmelerde 100 üzerinden en az
70, lisansa dayalı kabullerde en az 75 puan sağlayanlar başarı puanlarına
göre sıralanarak kontenjan dâhilinde doktora programlarına kabul edilir.
d) Sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulünde
başarı notu; ALES puanının %50’si ve sözlü sınav/yetenek sınavı/portfolyö incelemesi puanının %20’si, lisans veya
yüksek lisans not ortalamasının %20’si ve YDS, YÖKDİL veya eşdeğerindeki
yabancı dil puanının %10’u alınarak hesaplanır. Bu değerlendirmede
adaylardan referans mektubu, sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten
bir kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri koşullar
aranabilir. Yapılan değerlendirmede 100 üzerinden en az 70, lisansa dayalı
kabullerde en az 75 puan sağlayanlar başarı puanlarına göre sıralanarak
kontenjan dâhilinde sanatta yeterlik programlarına kabul edilir.
e) Lisansüstü programlara kabuldeki sıralamada
puanların eşitliği halinde sırasıyla ALES/temel tıp puanı ve mezuniyet notu
fazla olana öncelik verilir. Belirtilen kriterlerin
değerlendirmede yer almaması durumunda mezuniyet tarihi yeni olana öncelik
verilir.
f) Lisansüstü bilim sınavı sonuçlarına itirazlar,
sınav sonuçlarının ilan tarihinden itibaren üç iş günü içinde ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığına yazılı olarak
yapılır. Sınav jürisi, itirazı iki iş günü içerisinde maddi hata bakımından
değerlendirir. Maddi hata belirlenmesi durumunda, öğrencinin aldığı not
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla düzeltilir. İtirazın neticesi öğrenciye
bildirilir.
g) Lisansüstü yerleştirme sonuçlarına itirazlar
ilan tarihinden itibaren üç iş günü içinde Enstitüye yazılı olarak yapılır.
Enstitü iki iş günü içerisinde maddi hata bakımından değerlendirir. Maddi
hata belirlenmesi durumunda, öğrencinin aldığı not Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla düzeltilir. İtirazın neticesi öğrenciye bildirilir.
ğ) Afet ve salgınlarda adayların başvurularının
değerlendirilmesi ve programlara öğrenci kabulüne ilişkin esaslar Enstitü
Yönetim Kurulunun teklifi ile Senato tarafından değiştirilebilir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 9- (1) Yüksek lisans ve doktora programlarına kabul
edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri
yüksek lisans veya doktora programından farklı alanlarda almış olanlar için
eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınacak olan
dersler ve toplam kredi miktarı ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından anabilim/anasanat dalı
kurulu kararı ile önerilir ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile onaylanır.
(3) Bilimsel hazırlık programında alınması gereken
zorunlu dersler, yüksek lisans programları için lisans programlarından,
doktora programları için lisans veya yüksek lisans programlarından
alınabilir.
(4) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu dersler;
ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin
yerine geçemez, mezuniyet not durum belgesinde gösterilir, ağırlıklı not
ortalamasına katılmaz ve kredi yükünden sayılmaz. Ancak, bilimsel hazırlık
programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de
alabilir.
(5) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili ders
kaydı, devam, sınavlar, ders notları, derslerden başarılı sayılma
koşulları, ders tekrarı gibi konularda öğrenim gördüğü ilgili programın
esasları uygulanır.
(6) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans
veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez.
(7) Süresi içerisinde bilimsel hazırlık
öğrencilerinin aldıkları tüm dersleri başarmış olmaları gerekir.
Özel
öğrenci
MADDE 10-
(1) Bir yüksek lisans, doktora ya
da sanatta yeterlik programına kayıtlı olan öğrenciler, diğer yükseköğretim
kurumlarındaki lisansüstü derslere kayıtlı olduğu anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile özel öğrenci olarak kabul edilebilir.
(2) Özel öğrenci olarak kayıt yaptırmak isteyen
adayların; akademik takvimde belirtilen sürede, lisans mezuniyet/öğrenci
belgesi ve not durum belgesinin onaylı örneklerini ekledikleri dilekçe ile
ilgili anabilim dalı başkanlığına başvurmaları gerekir.
(3) Lisansüstü programa kabul edilen öğrenciler,
diğer yükseköğretim kurumlarından özel öğrenci statüsünde aldıkları
derslerin en fazla iki tanesini Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
lisansüstü eğitimine saydırabilirler.
(4) Özel öğrencilik statüsü, özel öğrenci kayıt
işlemlerinin tamamlanması üzerine kazanılır. Özel öğrencilere diploma ve ünvan verilmez. Ancak kendilerine, izledikleri dersleri
ve bu derslerde aldıkları notları gösteren bir belge verilebilir. Özel
öğrenciler, Üniversite öğrencilerinin yararlandıkları öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(5) Özel öğrencilere; derse devam, sınav, başarının
değerlendirilmesi, disiplin ve diğer hususlarda ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 11- (1) Üniversite
içindeki başka bir anabilim/anasanat dalında veya
başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir dönemi
tamamlamış ve ayrılacağı programdaki uzmanlık alan dersi hariç tüm
sınavlarını başarmış olan ayrıca yatay geçiş yaptığı tarihe kadar
lisansüstü eğitim süresinde sağladığı genel not ortalaması, yüksek lisansta
100 tam not üzerinden en az 75 veya 4,00 üzerinden en az 2,50, doktora
düzeyinde 100 tam not üzerinden en az 80 veya 4,00 üzerinden en az 3,00
olan öğrenciler, Üniversitede yürütülen eşdeğer düzeydeki lisansüstü
programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir.
Uluslararası
öğrenci adaylarının kabulü ve değerlendirmesi
MADDE 12-
(1) Uluslararası öğrencilerin lisansüstü
programlara başvuru, kabul ve değerlendirilmesine ilişkin yönerge Senato
tarafından belirlenir.
Yurt
dışındaki üniversitelerle öğrenci değişimi
MADDE 13-
(1) Yurt dışındaki üniversitelerle
öğrenci değişimi ile ilgili usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
Kayıt
işlemleri
MADDE 14-
(1) Kayıt hakkı kazanan adayların,
ilanda belirtilen şekilde kesin kayıtlarını yaptırmaları gerekir.
Üniversite yedek aday listesi de belirleyebilir. Belirtilen süre içinde
kaydını yaptırmayanların yerine yedek listedeki öğrenci adaylarının sıra
ile Enstitünün belirleyeceği takvim çerçevesinde kayıtları alınır. Bu
takvimde belirtilen tarihe kadar kayıt yaptırmayanlar haklarını kaybetmiş
sayılır.
(2) Öğrenciler, ders ve tez aşamasında her dönem
akademik takvimde belirlenen süre içinde ders seçimini yapar ve danışmanın
onayıyla ders kaydı tamamlanır. Ders kaydı yaptırılmayan dönem, öğrenim
süresine dâhildir.
(3) Süresi içinde katkı payı veya öğrenim ücretini
ödemeyenler veya mazeretleri Enstitü Yönetim Kurulunca kabul edilmeyenler,
o dönem için kayıt yaptıramaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.
(4) Kayıt sildirmek için Enstitüye yazılı başvuruda
bulunan öğrencinin kaydı, Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile silinir. Kaydı
silinen öğrenciye, ödemiş olduğu katkı payları/öğrenim ücretleri iade
edilmez.
(5) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yapılamaz.
(6) Kayıt yenilemeyen öğrenciler, kayıt
yenilemedikleri dönemlerde lisansüstü sınavlara katılamazlar ve dönem
sonunda tezlerini teslim edemezler. Kayıt yenileyip tez izleme sınavları
yapılmayan öğrenciler ilgili dönemde başarısız sayılırlar.
Öğrenci
katkı payı
MADDE 15-
(1) Öğrenci, 2547 sayılı Kanun ve
ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen öğrenci katkı payını ilgili
dönemin başında ve iki eşit taksitte öder.
Ders
ekleme-ders silme
MADDE 16-
(1) Danışman öğretim üyeleri;
öğrencilerin talepleri doğrultusunda, her dönemin başlangıcında ve akademik
takvimde belirtilen günlerde o dönemin eğitim programlarında mevcut olan derslerden
öğrencilerin ders seçimlerine ekleme yapabilir veya silebilir. Tezli yüksek
lisans ve doktora öğrencileri bulunduğu döneme ait gerekli 30 AKTS’lik dersleri aldıktan sonra alttan kalan başarısız
veya eksik derslerini tamamlamak üzere iki derse kadar ilave ders alabilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programlarındaki
öğrenciler, başarısız oldukları veya eksik tüm derslerini üçüncü dönemde
alabilirler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dersler, Sınavlar ve Değerlendirme Esasları
Dersler
MADDE 17-
(1) Her dönem açılacak lisansüstü
dersler ve bunların sorumlu öğretim üyeleri, anabilim/anasanat
dalı kurulunun önerisi ile belirlenerek Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
onaylanır.
(2) Anabilim/anasanat
dalı başkanlıklarınca açılması ilk defa teklif edilecek dersler; anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi, Enstitü Kurulunun
kararı ve Senatonun onayı ile uygulamaya konulur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programları dışındaki
öğrencilerin, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği
konularını içeren en az bir dersi lisansüstü eğitim sırasında alması
zorunludur.
Devam
zorunluluğu
MADDE 18-
(1) Lisansüstü teorik derslere en
az %70 ve uygulamalı derslere %80 devam zorunluluğu vardır. Bu koşulu
yerine getirmeyen öğrenci, o ders veya derslerin dönem sonu genel
sınavlarına alınmaz ve öğrenciye DZ notu verilir. Öğrencinin devamı, ders
sorumlusu öğretim üyesi tarafından izlenir. Devamsız olunan ders hariç aynı
dersin tekrar alınması durumunda devam şartı aranmaz.
Sınavlar
MADDE 19-
(1) Sınavlar; ara, mazeret, genel
ve bütünleme sınavından oluşur.
(2) Sınavlar; programda belirtilen gün, yer ve
saatte yapılır. Ancak sınavlar yazılı, sözlü, uygulamalı olabileceği gibi
ödev ve proje değerlendirmesi şeklinde de olabilir.
(3) Mazeret sınavı, yalnız ara sınavlar için
yapılır. En geç ara sınavların bitimini takip eden hafta içerisinde
müracaat edip Enstitü Yönetim Kurulunca mazereti kabul edilen öğrenci,
mazeret sınavına girebilir.
(4) Bir dersin genel sınavına girme hakkı olduğu
halde girmeyen ya da girip de başarılı olamayan veya not ortalamasını
yükseltmek isteyen öğrenciler, bütünleme sınavına girebilir. Bütünleme
sınavında alınan not, genel sınav notu yerine geçer.
Başarı
notunun hesaplanması
MADDE 20-
(1) Başarı notu, sadece genel
sınav değerlendirmesine göre değil, öğrencinin dönem içi çalışmaları ve ara
sınavların birlikte değerlendirilmesi ile elde edilir. Dönem çalışmaları
ile ara sınav notunun başarı notuna katkı oranı %40, genel sınav notunun
katkı oranı %60’tır.
(2) Bir dersten başarılı sayılmak için, hem genel
sınav notunun hem de başarı notunun 100 puan üzerinden yüksek lisans
düzeyinde en az 65, doktora düzeyinde en az 75 olması gerekir.
(3) Bilimsel hazırlık dersleri, seminer dersi,
dönem projesi, uzmanlık alanı ve danışmanlık dersleri YT (yeterli) veya YZ
(yetersiz) olarak değerlendirilir.
Başarı
notları
MADDE 21- (1)
Başarı notu değerlendirme sonucuna göre öğrenciye aşağıdaki harf
notlarından birisi verilir:
|
DEĞERLENDİRME
|
YÜKSEK LİSANS
|
DOKTORA
|
|
Puan
|
Not
|
Katsayı
|
Derece
|
Katsayı
|
Derece
|
|
90-100
|
AA
|
4,00
|
Pekiyi
|
4,00
|
Pekiyi
|
|
85-89
|
BA
|
3,50
|
İyi-Pekiyi
|
3,50
|
İyi-Pekiyi
|
|
80-84
|
BB
|
3,00
|
İyi
|
3,00
|
İyi
|
|
75-79
|
CB
|
2,50
|
Orta-İyi
|
2,50
|
Orta-İyi
|
|
65-74
|
CC
|
2,00
|
Orta
|
-
|
-
|
|
0-64
|
FF
|
0,00
|
Başarısız
|
-
|
-
|
|
-
|
YT
|
-
|
Geçer
|
-
|
Geçer
|
Başarısız sayılan diğer notlar
MADDE 22-
(1) Başarısız öğrenciye durumuna
göre;
a) DZ: Devamsız,
b) GR: Girmedi,
c) YZ: Yetersiz,
harf notlarından biri verilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 23-
(1) İlan edilen sınav sonucuna
itiraz, ilan tarihinden itibaren üç iş günü içinde ilgili anabilim/anasanat dalına yazılı olarak yapılır. Öğretim üyesi,
itirazı iki iş günü içerisinde maddi hata bakımından değerlendirir. Maddi hata
belirlenmesi durumunda, öğrencinin aldığı not Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla düzeltilir. İtirazın neticesi öğrenciye bildirilir.
Başarısız
olunan dersler
MADDE 24-
(1) Yüksek lisans ve doktora
öğrencileri, başarısız olduğu zorunlu dersleri tekrar alırlar. Zorunlu
dersler dışındaki dersler için danışmanının onayı ile öğrenci, başarısız
olduğu bir dersin yerine başka bir ders alabilir.
Akademik
ortalama
MADDE 25-
(1) Bir dersin kredisi ile başarı notu
katsayısının çarpımı, o dersin ağırlıklı puanını verir. Akademik ortalama,
öğrencinin Enstitüye kaydından itibaren geçer not aldığı ve program için
geçerli sayılan bütün derslerin ağırlıklı puanlarının toplamının aynı
derslerin kredi toplamına bölünmesi suretiyle elde edilir. Bu hesaplamada
bölme işlemi, virgülden sonra iki basamak yürütülür. Öğrencinin YT notu
aldığı dersler akademik ortalamaya dâhil edilmez.
Genel not
ortalaması
MADDE 26-
(1) Genel not ortalaması,
öğrencinin lisansüstü programa kabul edilişinden itibaren almış olduğu
derslerin tümü dikkate alınarak hesaplanır. Tezli ve tezsiz yüksek lisans
öğrencilerinin tüm derslerini tamamlayabilmesi için genel not
ortalamalarının 100 tam not üzerinden 75 veya 4,00 üzerinden 2,50; doktora
öğrencilerinin aldıkları tüm derslerin genel not ortalaması 100 tam not
üzerinden 80 veya 4,00 üzerinden 3,00 olması gerekir.
Ders
saydırma
MADDE 27-
(1) Daha önce kayıtlı öğrenci
olarak yurt içindeki veya yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından aldığı
ve başarılı olduğu, kendi bilim alanı ile ilgili lisansüstü derslerinden
danışmanının teklifi, ilgili anabilim/anasanat
dalı kurulu ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile uygun görülen dersler,
devam etmekte olduğu programın derslerine sayılabilir.
(2) Ders saydırma ile ilgili usul ve esaslar Senato
tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Genel
esaslar
MADDE 28-
(1) Yüksek lisans programı, tezli
ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülür.
(2) Tezsiz yüksek lisans
programında üstün başarı gösteren, genel not ortalaması en az 4,00
üzerinden 3,50 olan ve tezli yüksek lisans programına geçmek isteyen
adaylar, kayıtlı olduğu anabilim dalının tezli yüksek lisans programı 7 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen koşulları
sağlamak kaydıyla anabilim/anasanat dalı
kurulunun olumlu görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek
lisans programına geçebilir. Bu
durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan kredili dersler aynen
sayılır. Öğrencinin dönemi kaldığı yerden devam eder.
(3) Tezli yüksek lisans programında öğrenci iken
tezsiz yüksek lisans programına geçmek isteyen adaylar, kayıtlı olduğu
anabilim dalının tezsiz yüksek lisans programı varsa anabilim/anasanat dalı başkanlıklarına başvurmaları halinde
anabilim/anasanat dalı kurulunun olumlu görüşü ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile tezsiz yüksek lisans programına
geçebilir. Bu durumda tezli yüksek lisans programında alınan kredili
dersler aynen sayılır. Öğrencinin dönemi ikinci dönem olarak devam eder,
ancak öğrenci azami süresinin son döneminde geçiş yaptıysa üçüncü dönem
olarak devam eder.
Tezli
yüksek lisans programı
MADDE 29-
(1) Tezli yüksek lisans programı,
öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme,
bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar.
Tezli yüksek lisans programı 21 kredi ve 120 AKTS’den
az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, danışmanlık, uzmanlık
alanı derslerinden ve tez çalışmasından oluşur.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok iki tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca lisansüstü dersler, danışmanın ve anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi, Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
lisansüstü derslerinden de seçilebilir. Diğer yükseköğretim kurumlarından
alınacak derslerden en fazla iki ders öğrencinin almakla yükümlü olduğu
ders sayısına dâhil edilebilir.
Tezli
yüksek lisans programının süresi
MADDE 30-
(1) Tezli yüksek lisans programını
tamamlama süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her dönem için
ders kaydı yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl, azami süre
ise altı yarıyıldır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde 26 ncı maddede belirtilen genel not
ortalamasını sağlayamayan; azami süreler içerisinde tez çalışmasında
başarısız olan veya tez savunma sınavına girmeyen öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(3) Öğrenci seminer dersini en erken ikinci
yarıyılda danışmanından alır. Seminer dersini alan öğrenci ilgili dönem
sonunda bir sunum yapar. Seminer dersini almayan veya başarısız olan
öğrenci, tez dönemine geçemez.
Tezli
yüksek lisans programında danışman atanması ve tez çalışması
MADDE 31-
(1) Tezli yüksek lisans
programında, anabilim/anasanat dalı başkanlığı
her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir tez danışmanını birinci
yarıyılın başında; öğrencinin danışmanıyla beraber belirlediği tez konusunu
da en geç ikinci yarıyılın sonunda Enstitüye önerir. Tez konusunu en geç
ikinci yarıyılın sonunda Enstitüye bildirmeyen öğrenci tez aşamasına
geçemez. Tez danışmanı ve tez konusu Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
kesinleşir.
(2) Tez danışmanı; öğrenciyi öğrenimi süresince
alacağı derslere yönlendirmek, bu derslere devamını ve öğrenim durumunu
sürekli izlemek, öğrencinin tez çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle
yükümlüdür.
(3) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitenin
kadrosunda belirlenen niteliklere sahip bir öğretim üyesi bulunmaması
halinde ilgili alandan ve öğretim üyesi olması koşuluyla Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman
olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu
içinden veya dışından en az doktora derecesine sahip kişiler arasından
olabilir.
(4) Tez danışmanı; öğrenciyi öğrenimi süresince
alacağı derslere yönlendirmek, bu derslere devamını ve öğrenim durumunu
sürekli izlemek, öğrencinin tez çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle
yükümlüdür.
(5) Tez konusu bildirimi, tez konusu değişikliği,
danışman atama ve danışman değişikliği ile ilgili usul ve esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 32-
(1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezini tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım
kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile ilgili
form, tez ve intihal raporunu anabilim/anasanat
dalı başkanlığı aracılığıyla Enstitüye gönderir. Enstitü söz konusu teze
ilişkin intihal raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(2) Yüksek lisans tez jürisi, danışman ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı ve en az
biri başka bir yükseköğretim kurumundan olmak üzere üç veya beş öğretim
üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez
danışmanı jüri üyesi olamaz.
(3) Savunma sınavından önce Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla tezin jüri üyelerine dağıtımı danışman gözetiminde öğrenci
tarafından yapılır ve tezin jüri üyelerine dağıtıldığına dair ilgili form
doldurularak Enstitü Müdürlüğüne teslim edilir.
(4) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde anabilim/anasanat
dalı başkanının önerisi üzerine Enstitü Müdürlüğünce ilan edilen yer, tarih
ve saatte toplanarak öğrenciyi tez savunma sınavına alır.
(5) Jüri toplantıları eksik üyeli yapılamaz. Jüriye
katılamayacak üyeler, katılamama sebeplerini gerekçeli olarak tezin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren bir hafta içinde Enstitüye
yazılı olarak bildirir. Katılamayan jüri üyesinin yerine yedek üye katılır.
(6) İlan edilen günde yapılamayan jüri toplantısı
için durum bir tutanakla belirlenerek Enstitüye bildirilir ve en geç on beş
gün içinde ikinci bir toplantı günü belirlenerek öğrenci bir ay içerisinde
yeniden sınava alınır. İkinci kez toplanamayan jüriler konusunda Enstitü
Yönetim Kurulu kararına göre işlem yapılır.
(7) Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması
ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. İlgili anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile tez savunma sınavına sergi, gösteri, performans ve
benzeri oturum da eklenebilir. Tez sınavı; öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
olarak yapılır.
(8) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra
jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu
karar anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez
savunma sınavını izleyen üç iş günü içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde
düzeltmeleri yapılan tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma
sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi reddedilen öğrencilerin talebi üzerine
ilgili anabilim/anasanat dalında tezsiz yüksek
lisans programı bulunması halinde anabilim/anasanat
dalı kurulunun teklifi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tezsiz yüksek
lisans programına kaydı yapılır. Öğrenciye tezsiz yüksek lisans programının
ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak
kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Öğrencinin azami süresinin
sona ermiş olması durumunda gerekli yükümlülüklerini yerine getirebilmesi
için bir dönem ek süre verilir.
Tezli
yüksek lisans diploması
MADDE 33- (1) Tez savunma
sınavında başarılı olmak ve mezuniyet için gerekli diğer koşulları da
sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını istenen
belgeler ile birlikte tez savunma sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay
içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan tezli
yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü Yönetim Kurulu talep halinde tezin teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı
nüshasının Enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(2) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde lisansüstü tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK Başkanlığına
gönderilir.
(3) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim/anasanat
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
(4) Tezli yüksek lisans diploması; Enstitü Müdürü
ve Rektör tarafından imzalanır ve mühürlenir.
(5) Diploması henüz düzenlenmemiş mezunlara
istekleri üzerine geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve geçici
mezuniyet belgesine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Tezsiz
yüksek lisans programı
MADDE 34-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut
bilginin nasıl kullanılacağını göstermektir. Tezsiz yüksek lisans programı
toplam otuz krediden ve 60 AKTS kredisinden az olmamak kaydıyla en az on
ders ile dönem projesi dersinden oluşur.
(2) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üç tanesi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden
seçilebilir.
(3) Öğrenci en erken ikinci dönem başında dönem
projesi dersini alabilir. Dönem projesi dersi kredisiz olup YT (yeterli)
veya YZ (yetersiz) olarak değerlendirilir. Öğrenci, dönem projesinin
alındığı dönem sonunda yazılı proje ve/veya raporu danışmanına teslim eder.
Yazılı proje ve/veya rapor danışmanın uygun görüşü ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının yazısı ile Enstitüye
gönderilir.
(4) Uzaktan öğretim tezsiz yüksek lisans programı,
bu Yönetmeliğin tezsiz yüksek lisans programına ilişkin hükümleri ve ilgili
diğer mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
Tezsiz
yüksek lisans programının süresi
MADDE 35-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere her
dönem için ders kaydı yaptırıp yaptırılmadığına bakılmaksızın en az iki
yarıyıl en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya
programı tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Tezsiz
yüksek lisans programında danışman atanması
MADDE 36-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programında anabilim/anasanat dalı başkanlığı her
öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık
yapacak bir öğretim üyesi veya Senato tarafından belirlenen niteliklere ve
doktora derecesine sahip bir öğretim görevlisini en geç birinci yarıyılın
sonuna kadar belirler.
Tezsiz
yüksek lisans öğreniminin sonuçlanması ve diploması
MADDE 37- (1) Mezuniyet
için gerekli koşulları yerine getiren öğrencinin dönem projesinin danışman
öğretim üyesi tarafından uygun görüldüğüne dair tutanağın ve Enstitü
tarafından istenilen sayıda dönem projesi nüshasının ve/veya elektronik
halinin, dönem sonunda Enstitüye bildirilmesi ve mezuniyet için gerekli
olan diğer koşulları da sağlaması kaydıyla öğrencinin mezuniyet işlemleri
başlatılır. Azami süresi
içerisinde dönem projesi danışmanı tarafından başarısız olarak
değerlendirilen ve/veya dönem projesini Enstitüye teslim etmeyen öğrencinin
Enstitü ile ilişiği kesilir.
(2) Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla
tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması, uzaktan öğretim tezsiz
yüksek lisans programlarında ise uzaktan öğretim tezsiz yüksek lisans
diploması verilir.
(3) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim/anasanat
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. Tezsiz yüksek
lisans programlarında mezuniyet tarihi Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
mezuniyet kararının alındığı tarihtir.
(4) Diploma, Enstitü Müdürü ve Rektör tarafından
imzalanır ve mühürlenir. Diploması henüz düzenlenmemiş mezunlara istekleri
üzerine geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve geçici mezuniyet
belgesine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programı
Doktora
programı
MADDE 38-
(1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve
derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni
sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmaktır. Doktora
çalışması sonunda hazırlanacak tezin;
a) Bilime yenilik getirme,
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama,
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi
ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en
az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için de en az kırk iki kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez
önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden
oluşur.
(3) Doktora programlarında anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir. Lisans dersleri, ders yüküne ve doktora kredisine
sayılmaz.
(4) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
Doktora
programının süresi
MADDE 39-
(1) Doktora programı, bilimsel
hazırlıkta geçen süre hariç her dönem kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için sekiz
yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile
kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört
yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde derslerini başarıyla tamamlayamayan veya 26 ncı maddede belirtilen genel not ortalamasını
sağlayamayan ve azami süreler içerisinde tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunma sınavına girmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Doktora
programında tez danışmanı atanması
MADDE 40-
(1) Anabilim/anasanat
dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir tez danışmanını
ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusu ile tez
başlığını Enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi Enstitü Yönetim
Kurulu kararıyla kesinleşir. Tez danışmanı birinci dönemin başında atanır.
(2) Tez danışmanı; öğrenciyi öğrenimi süresince
alacağı derslere yönlendirmekle, bu derslere devamını ve öğrenim durumunu
sürekli izlemekle, öğrencinin tez çalışmasını yönetmek ve yönlendirmekle
yükümlüdür. Tez danışmanı atanana kadar geçecek sürede danışmanlık
işlemleri ilgili anabilim/anasanat dalı başkanı
tarafından yürütülür.
(3) Tez danışmanı, Üniversite öğretim üyeleri
arasından seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi
bulunmaması halinde ilgili alandan ve öğretim üyesi olması koşuluyla
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan
öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve
veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç doktora programlarında öğretim
üyelerinin tez yönetebilmesi için başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek
lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin birden
fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı,
Üniversite kadrosu içinden veya dışından en az doktora derecesine sahip
kişilerden olabilir.
(4) Danışman değişikliği, öğrencinin ve danışmanın
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığına yazılı
başvurusu üzerine anabilim/anasanat dalı
başkanlığının teklifi veya önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
yapılır. Danışman değişikliğinde yeni danışmanın onayı da aranır.
Doktora
yeterlik sınavı
MADDE 41-
(1) Yeterlik sınavı, öğrencinin
temel konular ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda yeterli bilgiye
sahip olup olmadığının sınanması amacıyla yapılır. Doktora yeterlik sınavı,
güz ve bahar yarıyıllarında olmak üzere yılda iki kez yapılır.
(2) Öğrenci, derslerini başarı ile tamamladığı
dönemden itibaren yeterlik sınavına girebilmek için anabilim/anasanat dalı başkanlığına müracaat eder. Yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenci en geç beşinci dönemin, lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenci ise en geç yedinci dönemin sonuna kadar yeterlik
sınavına girmek zorundadır ve belirtilen sürede mazeretsiz olarak yeterlik
sınavına girmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Yeterlik sınavları, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite; farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil
beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda
Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları; öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır. Doktora yeterlik komitesinde
herhangi bir nedenle meydana gelen eksilmeler veya değişiklik talebi
üzerine yeni üye teklifleri, anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca Enstitü Müdürlüğüne önerilerek Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla komite yenilenir.
(4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak
iki bölüm halinde yapılır. Öğrencinin doktora yeterlik sınavında başarılı
sayılabilmesi için yazılı ve sözlü sınavların her birinden 100 tam not
üzerinden en az 75 puan alması gerekir. Bu sınavların herhangi birinden
başarısız olan öğrenci, başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda
tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora
programı ile ilişiği kesilir.
(5) Yeterlik sınavına girmeyen veya sınavda
başarısız olan öğrenci, başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki
yarıyılda tekrar sınava alınır. Yeterlik sınavına giremeyip danışman ve
anabilim/anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü
ile Enstitü Yönetim Kurulunca mazereti kabul edilen öğrenci ise bir ay
içerisinde tekrar sınava alınır ve bu süre içerisinde de mazeretli ya da
mazeretsiz olarak bu sınava girmeyen öğrenci başarısız sayılır. İkinci kez
yeterlik sınavında başarısız olan öğrencinin doktora programıyla ilişiği
kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, Enstitü kararıyla belirlenecek dersleri başarmak
zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile kabul edilmiş
ve uzmanlık alanı, danışmanlık ve seminer hariç en az yedi dersini başarıyla
tamamlamış bir öğrenci, dönem başlamadan en az on gün içinde başvurmak
koşuluyla anabilim/anasanat dalı kurulunun
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile aynı anabilim dalında varsa
tezli veya tezsiz yüksek lisans programına geçebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 42-
(1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bir ay içinde bir
tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka ilgili anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
İkinci tez danışmanının olması durumunda ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın
dilerse komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile üyelerde değişiklik
yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 43-
(1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili bir yazılı
raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç iş günü içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir.
(3) Doktora yeterlik sınavından sonra altı ay
içerisinde tez önerisi savunmasına girmeyen öğrenci başarısız sayılır ve üç
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Bu savunmada da başarısız
olan ya da girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tez önerisi
savunmasına giremeyip danışman ve anabilim/anasanat
dalı başkanlığının uygun görüşü ile Enstitü Yönetim Kurulunca mazereti
kabul edilen öğrenci ise bir ay içerisinde tekrar sınava alınır ve bu süre
içerisinde de mazeretli ya da mazeretsiz olarak bu sınava girmeyen öğrenci
başarısız sayılır. İkinci kez tez önerisi savunmasında başarısız olan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi kabul edilen ancak tez hazırlama
süresi içerisinde tez konusunu değiştirmek isteyen bir öğrenci, danışmanın
gerekçeli raporu ve tez izleme komitesinin onayı ile en geç üç ay içinde
yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan yeni
tez önerisi savunmasına girer. Öğrenci, yeni tez önerisi ile ilgili raporu
sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine verir. Tez izleme
komitesi, öğrencinin sunduğu yeni tez önerisinin kabul veya reddine salt
çoğunlukla karar verir. Bu karar, anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca yeni tez önerisi savunmasını izleyen üç iş günü içinde
Enstitüye tutanakla bildirilir.
Doktora
tezinin izlenmesi
MADDE 44-
(1) Tez önerisi kabul edilen
öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları
arasında birer defa olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci,
toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor
sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki
dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması,
komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
(2) Tez izleme komitesi tarafından üst üste iki kez
veya aralıklı üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(3) Tez izleme sınavına mazereti olmaksızın
girmeyen öğrenci başarısız sayılır. Mazereti Enstitü Yönetim Kurulunca
kabul edilen öğrenci aynı dönemde veya kaydını yaptırmak kaydıyla müteakip
dönemde yeniden sınava alınır.
(4) Tez izleme komitesi toplantılarında tezin
konusuna bağlı kalınarak tezin adında tez izleme komitesinin onayı ile
değişiklik yapılabilir.
Doktora
tezinin sonuçlanması
MADDE 45-
(1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç başarılı tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer
alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere
danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup
olmadığı hususunda Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı
olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez
danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. Tezin jüri üyelerine
dağıtımı danışmanın gözetiminde öğrenci tarafından yapılır ve tezin jüri
üyelerine dağıtıldığına dair form doldurularak Enstitü Müdürlüğüne teslim
edilir.
(5) Doktora tez savunma sınavının tarihi ve yeri
anabilim/anasanat dalı başkanının önerisi üzerine
Enstitü tarafından belirlenerek jüri üyelerine yazılı olarak bildirilir.
Jüri üyeleri tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde Enstitü Müdürlüğünce ilan edilen yer, tarih ve saatte toplanarak
öğrenciyi tez savunmasına alır. Mazereti nedeniyle jüriye katılamayacak
üyeler, katılamama sebeplerini gerekçeli olarak tezin kendilerine teslim
edildiği tarihten itibaren en geç bir hafta içinde Enstitüye yazılı olarak
bildirir.
(6) Jüri toplantıları eksik üye ile yapılamaz.
Katılamayan jüri üyesinin yerine yedek üye çağrılır. İlan edilen günde
yapılamayan jüri toplantısı için durum bir tutanakla belirlenerek Enstitüye
bildirilir ve en geç on beş gün içinde ikinci bir toplantı günü
belirlenerek öğrenci bir ay içerisinde yeniden sınava alınır. İkinci kez
toplanamayan jüriler konusunda Enstitü Yönetim Kurulu kararına göre işlem
yapılır. Tez savunma sınavı; tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen
soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavı dinleyicilere açık olarak
yapılır.
(7) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra
jüri, dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
veya düzeltme kararı verir. Bu karar, anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca tez savunma sınavını izleyen üç iş günü içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri
önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da tezi reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezinde başarılı olamayan öğrencinin talebi
üzerine ilgili anabilim/anasanat dalında tezsiz
yüksek lisans programı bulunması halinde anabilim/anasanat
dalı kurulunun teklifi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tezsiz yüksek
lisans programına kaydı yapılır. Öğrenciye, tezsiz yüksek lisans
programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine
getirmiş olmak kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Öğrencinin
azami süresinin sona ermiş olması durumunda gerekli yükümlülüklerini yerine
getirebilmesi için bir dönem ek süre verilir.
Doktora
diploması
MADDE 46-
(1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla Enstitüye
gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını istenen belgeler ile birlikte tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun
bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim
Kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu
koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde ilişiği kesilir.
(3) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde lisansüstü tezinin bir kopyası elektronik ortamda bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK Başkanlığına
gönderilir.
(4) Doktora diploması üzerinde anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış
adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı
nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(5) Diploma, Enstitü Müdürü ve Rektör tarafından
imzalanır ve mühürlenir. Diploması henüz düzenlenmemiş mezunlara istekleri
üzerine geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve geçici mezuniyet
belgesine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Programı
Sanatta
yeterlik programı
MADDE 47-
(1) Sanatta yeterlik çalışması,
özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir
yükseköğretim programıdır.
(2) Sanatta yeterlik programı; tezli
yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için 21 kredi ve bir eğitim-öğretim
dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders,
uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil ve benzeri
çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için
ise en az 42 kredilik on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil ve benzeri çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS
kredisinden oluşur.
(3) Lisansüstü dersler, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden; yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(4) Sanatta yeterlik programları ikinci öğretim
olarak açılamaz.
Sanatta
yeterlik programının süresi
MADDE 48- (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlayamayan veya 26 ncı maddede belirtilen
genel not ortalamasını sağlayamayan ve azami süreler içerisinde tez
çalışmasında başarısız olan veya tez savunma sınavına girmeyen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını
birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile kabul
edilmiş ve uzmanlık alanı, danışmanlık ve seminer hariç en az yedi dersini
başarıyla tamamlamış bir öğrenci, dönem başlamadan en az on gün içinde
başvurmak koşuluyla anabilim/anasanat dalı
kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile aynı anasanat dalında varsa tezli veya tezsiz yüksek lisans
programına geçebilir.
(5) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 49- (1) Anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için danışmanlık
yapacak Üniversite kadrosunda bulunan, ders ve uygulama seçimi ile tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların yürütülmesi için
bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte belirleyeceği tez, sergi,
proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların konusunu ve başlığını
Enstitüye önerir, bu öneri Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir. Danışman birinci yarıyılın başında atanır.
(2) Tez danışmanı, Üniversite öğretim üyeleri
arasından seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi
bulunmaması halinde ilgili alandan ve öğretim üyesi olması koşuluyla
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan
öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir.
(3) Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin
birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı
atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmalar yönetilebilmesi için başarıyla tamamlanmış
en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı
Üniversite kadrosu dışından da doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip
kişilerden olabilir.
(4) Danışman değişikliği, öğrencinin ve danışmanın
anabilim/anasanat dalı başkanlığına yazılı
başvurusu veya önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile yapılır.
Danışman değişikliğinde yeni danışmanın onayı da aranır.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 50-
(1) Tez hazırlayan öğrenci elde
ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını
açıklayan ve belgeleyen metni, tez yazım kurallarına uygun biçimde yazarak
tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezini tez
danışmanına teslim eder/sunar. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile ilgili formu, tez ve onaylı
intihal raporunu anabilim/anasanat dalı başkanlığı
aracılığıyla Enstitüye gönderir. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal
raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde
gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek
üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi Üniversite dışından öğretim
üyesi olmak üzere danışman dâhil beş asıl ve iki yedek üyeden oluşur.
Danışmanın oy hakkı olup olmadığına Enstitü Yönetim Kurulu karar verir.
Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı kişiden oluşur. Ayrıca
ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. Tezin jüri
üyelerine dağıtımı, danışmanın gözetiminde öğrenci tarafından yapılır ve
tezin jüri üyelerine dağıtıldığına dair form doldurularak Enstitü
Müdürlüğüne teslim edilir.
(4) Jüri üyeleri, tezin veya metnin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en erken on beş gün en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav; öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(5) Tez savunma sınavına girmeyen öğrenci ile
ilgili durum sınav jürisinin tutanağı ile Enstitüye bildirilir. Danışman ve
anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile mazereti kabul edilen öğrenciler ise üç
ay içerisinde aynı jüri ile tez savunma sınavına yeniden alınır. Mazeretsiz
olarak azami süresi içinde tez savunma sınavına girmeyen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(6) Jüri toplantıları eksik üyeli yapılamaz. Katılamayan
jüri üyesinin yerine yedek üye çağrılır. İlan edilen günde yapılamayan jüri
toplantısı için durum bir tutanakla belirlenerek Enstitüye bildirilir ve en
geç on beş gün içinde ikinci bir toplantı günü belirlenerek öğrenci bir ay
içerisinde yeniden sınava alınır. İkinci kez toplanamayan jüri konusunda
Enstitü Yönetim Kurulu kararına göre işlem yapılır.
(7) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç iş günü
içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması
başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin, Üniversite ile ilişiği kesilir.
Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç
altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik
çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezinde başarılı olamayanlara talepleri üzerine
ilişiğinin kesildiği anasanat dalında tezsiz
yüksek lisans programı olması halinde anabilim/anasanat
dalı kurulunun teklifi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tezsiz yüksek
lisans programına kaydı yapılır. Öğrenciye tezsiz yüksek lisans programının
ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak
kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Öğrencinin azami süresinin
sona ermiş olması durumunda gerekli yükümlülüklerini yerine getirebilmesi
için bir dönem ek süre verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 51-
(1) Sanatta yeterlik çalışmasında
başarılı olmak ve mezuniyet için diğer koşulları da sağlamak kaydıyla YÖK
tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir
diploma verilir. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından
imzalı nüshasının Enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez savunma sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde
Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci sanatta
yeterlik diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine
teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine
getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz,
öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde lisansüstü tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK’e gönderilir.
(4) Diploma, Enstitü Müdürü ve Rektör tarafından
imzalanır ve mühürlenir. Diploması henüz düzenlenmemiş mezunlara istekleri
üzerine geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve geçici mezuniyet
belgesine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Danışmanlık
MADDE 52- (1) Lisansüstü
program kontenjanları, YÖK tarafından belirlenen lisansüstü programlarda
görev alabilecek öğretim üyesi sayısı ve mevcut öğretim üyesi başına düşen
öğrenci sayısı dikkate alınarak tezli yüksek lisans ve doktora programları
için öğretim üyesi başına düşen tez danışmanlığı en fazla 14, tezsiz yüksek
lisans programları için ise tezli yüksek lisans ve doktora programları
hariç en fazla 16 öğrenci düşecek şekilde belirlenir. Ancak YÖK ile yapılan protokol dâhilinde ve
Üniversite sanayi iş birliği çerçevesinde yürütülen lisansüstü programlar
için bu kontenjan %50’ye kadar artırılabilir.
(2) Yüksekokullarda görev yapan veya herhangi bir
anabilim dalında görevli olmayan bir öğretim üyesi uzmanlık alanı
doğrultusunda ilgili lisansüstü programda ders ve danışmanlık verebilir.
Lisansüstü
sınavlar ve jüriler
MADDE 53- (1) Yüksek lisans
programına kayıtlı öğrenciler için oluşturulan tez savunma sınav jürileri
ile doktora programına kayıtlı öğrencilerin tez savunma sınavı, tez önerisi
savunması, yeterlik sınavı, tez izleme komitesi toplantısına ve lisansüstü
bilim sınavlarına görevlendirilen danışman ve jüri üyelerinin kendi
aralarında ve öğrencilerle üçüncü dereceye kadar yakınlığının olmaması
gerekir.
(2) Anabilim dalı başkanlığının teklifi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayıyla yüksek lisans tez savunma sınavı, doktora
yeterlik, doktora tez savunma, doktora tez önerisi ve doktora tez izleme
sınavları yüz yüze veya uzaktan katılımlı yapılabilir. Sınavlara ait somut
kanıtlar ile sınav tutanaklarının sınavın yüz yüze yapılması durumunda üç
iş günü, elektronik ortamda yapılması durumunda ise yirmi bir gün
içerisinde Enstitüye gönderilmesi gerekir.
(3) Sınava çevrim içi (video-konferans) yöntem ile
katılan jüri üyelerine ücret ödenmez.
Yayın
şartı
MADDE 54-
(1) Lisansüstü programlarda
öğrencilerin tez savunma sınavına girebilmesi için programın öğrenim
sürecinde etik kurallar çerçevesinde;
a) Tezli yüksek lisans programlarında; en az bir
adet araştırma veya derleme makalenin yayımlanmış ve yayıma kabul edilmiş
olması veya bir adet tam metin bildirisinin yayımlanmış olması,
b) Doktora programlarında; en az biri uluslararası
indekslerde taranan dergilerde olmak üzere iki adet araştırma veya derleme
makalenin yayımlanmış veya yayıma kabul edilmiş olması,
gerekir.
Kayıt
dondurma ve ek süre
MADDE 55-
(1) Haklı ve geçerli mazeretleri
nedeniyle öğrenimine ara vermek zorunda bulunan öğrencinin talebi halinde
mazeretini belgelemek koşuluyla Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile en fazla
iki döneme kadar kaydı dondurulabilir. Bu süre öğrencinin öğrenim
süresinden sayılmaz ve farklı mazeretler nedeniyle dahi uzatılamaz.
(2) Kaydı dondurulan öğrenciler; verilen süre
bitiminden önce kayıt dondurma sebebi ortadan kalkmış ise derslerin
başlamasını takip eden bir ay içerisinde Enstitüye yazılı olarak başvuru
yapar ve kayıt dondurma işlemi Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile iptal
edilir.
(3) Afet ve salgın hastalıklarda tez aşamasındaki
lisansüstü öğrencilerine talepleri halinde bir dönem, afetin veya salgın
hastalıkların aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda bir dönem daha
olmak üzere en fazla iki dönem ek süre verilebilir. Verilen bu ek süreler
azami süreden sayılmaz.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 56-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Kanun, 20/4/2016
tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim
Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 57-
(1) 19/9/2021
tarihli ve 31603 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bartın Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 6/2/2013
tarihinden önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun
olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
(2) 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılından
önce uzaktan öğretim tezsiz yüksek lisans programlarına kayıt yaptıran
öğrencilerin diplomalarında uzaktan öğretim ibaresi yer almaz.
Yürürlük
MADDE 58-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 59-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bartın Üniversitesi Rektörü yürütür.
|