|
Tarım ve Orman Bakanlığından:
İŞLENMEYEN
TARIM ARAZİLERİNİN TARIMSAL AMAÇLI
KİRAYA VERİLMESİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 3/7/2005 tarihli ve 5403
sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 8/K maddesi uyarınca, üst
üste iki yıl süreyle işlenmeyen tarım arazilerinin Bakanlıkça kiraya
verilerek tarımsal üretime kazandırılmasına yönelik usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Hazinenin özel mülkiyetinde veya
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan tarım arazileri hariç olmak
üzere, mülkiyeti gerçek ve tüzel kişilere ait olan ve üst üste iki yıl
süreyle işlenmeyen tarım arazilerinin, Bakanlıkça tarımsal amaçlı sezonluk
olarak kiraya verilmesine ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununun 8/K maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Arazi Kiralama Komisyonu: 5403 sayılı Kanunun
8/K maddesi hükümlerince Bakanlıkça kiraya verilecek tarım arazilerinin
rayiç kira bedelini tespit etmek ve kiralama işlemlerini gerçekleştirmek
amacıyla oluşturulan komisyonu,
b) Arazi Tespit Komisyonu: İşlenmeyen tarım
arazilerini tespit etmek amacıyla oluşturulan komisyonu,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka hesabı: Arazi malikine ait banka hesabını
veya Bakanlıkça belirlenen kamu bankasında araziye özgülenerek açılan vadeli
hesabı,
d) Ekonomik bütünlük: Mülkiyeti aynı kişiye ait
birden fazla tarımsal arazinin tarımsal üretim faaliyetine ekonomik bir
değer katacak şekilde birbirine bağımlı olarak işletildiği Bakanlıkça
tespit edilen arazileri,
e) İl müdürlüğü: İl tarım ve orman müdürlüğünü,
f) İlçe müdürlüğü: İlçe tarım ve orman müdürlüğünü,
g) İşlenmeyen tarım arazisi: Bakanlık kayıt
sistemlerinde nadas veya herhangi bir tarımsal ürün belirtilerek kayıt
altına alınan araziler hariç olmak üzere, hisselilik, mülkiyet ihtilafı,
parçalılık, tarımsal faaliyete son verilmesi, göç veya başka bir sebeple,
içinde bulunulan yılın 1 Eylül tarihi ile bölgelere göre değişen hasat
dönemi dikkate alınarak takip eden yılın 31 Ağustos tarihine kadar olan
süre içerisinde tarımsal üretim gerçekleştirilmeyen tarım arazisini,
ğ) Kanun: 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanununu,
h) Kiracı: Tarım arazisini sözleşme ile belirlenen
şartlar dâhilinde kullanan kişiyi,
ı) Kiralama sezonu: 1 Eylül tarihinde başlayan ve
bölgelere göre değişen hasat dönemi de dikkate alınarak üretim yılının en
geç 31 Ağustos tarihine kadar olan dönemi,
i) Kira sözleşmesi: Ek-15’te yer alan belgeyi,
j) Meslek odası: Ziraat odalarını,
k) Nadas: Tarım arazisinin bir sonraki üretime hazırlık
amacıyla toprak işlemesi yapılarak dinlenmeye bırakılmasını,
l) Rayiç kira bedeli: Bir tarım arazisinin
değerleme tarihinde belirlenen güncel piyasadaki kira bedelini,
m) Sivil toplum kuruluşu: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
n) Tarım Arazileri Değerleme ve Edindirme Bilgi
Sistemi (TED Portalı): Tarım arazilerinin edindirme ve değerleme
işlemlerinin yönetimini sağlayan otomasyon ve veri tabanı sistemini,
o) Tarım arazileri sınıfları: Toprak ve diğer arazi
özellikleri incelenerek, tarım arazilerinin ülke tarımındaki önemine göre,
nitelikleri Bakanlık tarafından belirlenen mutlak tarım arazileri, özel
ürün arazileri, dikili tarım arazileri ve marjinal tarım arazilerini,
ö) Tarım arazisi: Toprak, topografya ve iklimsel
özellikleri tarımsal üretim için uygun olup, hâlihazırda tarımsal üretim
yapılan veya yapılmaya uygun olan veya imar, ihya, ıslah edilerek tarımsal
üretim yapılmaya uygun hale dönüştürülebilen arazileri,
p) Tarımsal üretim: Toprak, su ve biyolojik
kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler kullanılarak yapılan bitkisel,
hayvansal, su ürünleri, mikroorganizma ve enerji üretimini,
r) Yerleşim yeri: Kiralanacak tarım arazisinin
bulunduğu köy, belde, mahalle, kırsal mahalle sınırını,
s) Yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüğü: Bölge
farklılıkları göz önünde bulundurularak il ve ilçelerin 5403 sayılı Kanuna
ekli (1) sayılı listede belirlenen yeter gelirli tarımsal arazi
büyüklüklerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kiralama İş ve İşlemleri
Kiralama
yapılacak yerler
MADDE 5- (1) Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm
ve tasarrufu altında bulunan tarım arazileri hariç olmak üzere mülkiyeti
gerçek veya tüzel kişilere ait olup üst üste iki yıl süreyle işlenmeyen
tarım arazileri, arazinin vasfının değiştirilmemesi ve kiralayan tarafından
tarımsal üretimde kullanılması şartıyla bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde Bakanlıkça sezonluk olarak kiraya verilir.
Arazi
Tespit Komisyonu
MADDE 6- (1) 5 inci madde kapsamında kiraya verilecek arazilerin
tespiti amacıyla il ve/veya ilçe müdürlüğü bünyesinde Arazi Tespit
Komisyonu oluşturulur. Arazi Tespit Komisyonu il müdürlüğünde il müdür
yardımcısı veya şube müdürü, ilçe müdürlüğünde ilçe müdürü başkanlığında
toplanır. Komisyon, başkan dahil toplam beş asil iki yedek üyeden oluşur.
(2) Komisyon üyelerinden en az üçü il/ilçe
müdürlüğü teknik personeli veya ilgili kamu kurum ve kuruluş personelinden
olmak üzere diğer üyeler muhtarlardan seçilebilir.
(3) Komisyon görevlendirmeleri mülki amirin veya
yetkili kıldığı kişinin onayı ile gerçekleştirilir.
(4) Arazi Tespit Komisyonu en az üç aylık
dönemlerde üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile karar alır.
(5) Komisyon üyeleri kendilerine, eşlerine veya
birinci derece kan ve kayın hısımlarına ait tarım arazileri ile ilgili
yapılan itirazın incelenmesinde görev alamaz. Asil üyenin katılamadığı
toplantılara yedek üye katılır. Herhangi bir nedenle komisyondaki
görevinden ayrılan üyenin yerine aynı usule göre yeni üye belirlenir.
Kiralanacak
tarım arazilerinin tespiti
MADDE 7- (1) Arazi Tespit Komisyonu; kadastro parsel
verileri, uydu görüntüleri, coğrafi bilgi sistemleri, diğer kamu
kurumlarından elde edilecek veriler üzerinden yapılacak çalışmalar ve
yerinde gerçekleştirilecek arazi kontrolleri ile işlenmeyen tarım
arazilerini tespit eder. Tespit çalışmalarına altlık teşkil edebilecek
veriler Bakanlıkça sağlanır.
(2) İşlenmeyen tarım arazilerinin tespitinde,
içinde bulunulan yılın 1 Eylül tarihi ile bölgelere göre değişen hasat
dönemi dikkate alınarak en geç takip eden yılın 31 Ağustos tarihine kadar
olan süre dikkate alınır.
(3) Tespiti yapılan işlenmeyen tarım arazileri
Bakanlık kayıt sistemleri ile karşılaştırılarak kontrol edilir. Arazi
Tespit Komisyonu tarafından yapılan kontrol sürecinin tamamlanmasının
ardından, ekonomik bütünlüğü sağlayan parseller ve ekonomik bütünlük
kapsamı dışında kalıp Arazi Tespit Komisyonunca ekonomik tarımsal üretim
yapılacağı değerlendirilen parseller tespit edilir.
(4) Dikili ve örtü altı tarım arazileri kiralama
işlemleri kapsamına alınmaz. Arazi sınıfı, parsel büyüklüğü ve verimlilik
durumu tarımsal üretim için ekonomik olmayan arazilerin bu durumu tutanak
altına alınmak sureti ile o yılki kiralama işlemlerine dâhil edilmeyebilir.
Üzerinde tarımsal üretime engel teşkil edecek izinsiz yapı, tesis ve
benzeri tespit edilen araziler, 5403 sayılı Kanunun ilgili hükümleri
uyarınca değerlendirilir.
(5) Parselin bir kısmında işlenmeyen arazinin
tespit edilmesi durumunda üçüncü ve dördüncü fıkralar göz önünde
bulundurularak bu kısımlar işlenmeyen tarım arazisi kapsamında
değerlendirilebilir.
(6) Bu maddede belirtilen çalışmaların
tamamlanmasını müteakiben, cari kiralama sezonu için kiralanacak arazileri içeren,
ilk yıl işlenmeyen ve üst üste iki yıl işlenmeyen tarım arazileri için Ek-1
ve Ek-2’de yer alan listeler oluşturulur.
(7) Kiralama sezonu içerisinde, kiralanan tarım
arazilerinin maliklerinden herhangi biri tarafından bir sonraki sezonda
üretim yapacağına dair bir başvuru yapılmaması durumunda bu araziler üst
üste iki yıl işlenmeyen tarım arazileri listesine eklenir.
(8) İşlenmeyen tarım arazileri listesi il/ilçe
müdürlükleri tarafından beş gün süre ile Ek-3 ve Ek-4’te yer alan belgeler
düzenlenmek suretiyle mahallinde, elektronik ortamda ve il müdürlüğü
internet sitesinde ilan edilir. Mahallinde yapılan ilanlar Ek-5 ve Ek-6’da
yer alan belgeler kullanılarak tutanak altına alınır.
(9) Arazi malikleri ve diğer ilgililer, listeler
ile ilgili itirazlarını ilan süresi içerisinde Arazi Tespit Komisyonuna
yapabilirler. Komisyon bu itirazları üç gün içinde karara bağlar.
İtirazların değerlendirilmesi sonucu oluşturulan nihai liste mülki amirin
veya yetkili kıldığı kişinin onayı ile kesinleşir.
Arazi
Kiralama Komisyonu
MADDE 8- (1) Arazi Kiralama Komisyonu il tarım ve orman
müdürü başkanlığında, en az üçü il müdürlüğü teknik personeli, diğer üyeler
ilgili kamu kurum ve kuruluş personelinden olmak üzere başkan dahil toplam
beş asil iki yedek üyeden oluşur. Komisyon görevlendirmeleri mülki amirin
veya yetkili kıldığı kişinin onayı ile kesinleşir.
(2) İhtiyaç duyulması halinde mülki amirin veya
yetkili kıldığı kişinin onayı ile ilçe müdürlüğü bünyesinde de Arazi
Kiralama Komisyonu oluşturulabilir. İlçede kurulacak Arazi Kiralama
Komisyonu ilçe müdürü başkanlığında, en az iki üye ilçe müdürlüğü bir üye
il müdürlüğü teknik personeli, diğer üyeler ise ilgili kamu kurum ve
kuruluş personeli olmak üzere başkan dahil toplam beş asil iki yedek üyeden
oluşur.
(3) Arazi Kiralama Komisyonu üye tam sayısının salt
çoğunluğu ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır.
Komisyon, kiralama sezonu başlangıç tarihlerini dikkate alarak toplanır ve
kiralama işlemlerini karara bağlar.
(4) Arazi Kiralama Komisyonu üyeleri kendilerine,
eşlerine veya birinci derece kan ve kayın hısımlarına ait tarım arazileri
ile ilgili yapılan kiralamalarda görev alamaz. Asil üyenin katılamadığı
toplantılara yedek üye katılır. Komisyondaki görevinden herhangi bir
nedenle ayrılan üyenin yerine aynı usule göre yeni üye belirlenir.
Tarım
arazilerinin kiralanması
MADDE 9- (1) Kesinleşen işlenmeyen tarım arazileri
listesinde yer alan tarım arazileri için rayiç kira bedelleri tespit edilir
ve Ek-7’de yer alan formata göre Kiralanacak Tarım Arazileri Listesi
oluşturulur. Listede kiracıların yetiştirebilecekleri ürün veya ürün
gruplarına da yer verilir. Bu araziler, kira geliri arazi maliklerine ait
olmak üzere, arazinin vasfının değiştirilmemesi ve kiralayan tarafından
tarımsal üretimde kullanılması şartıyla Arazi Kiralama Komisyonu tarafından
kiralanır.
(2) Kiralama işlemleri kiralama sezonu dikkate
alınarak gerçekleştirilir.
(3) Kiralama işlemi, tek bir tarım arazisi parseli
bazında yapılabileceği gibi, üretim planlaması kapsamında yetiştirilecek
ürün, kiracı potansiyeli ve tarımsal üretimin ekonomik verimliliği dikkate
alınarak birden fazla tarım arazisi parselini kapsayacak şekilde de
yapılabilir.
(4) Kira bedeli, Arazi Kiralama Komisyonu
tarafından takdir edilen rayiç kira bedelinden düşük olamaz. Arazi Kiralama
Komisyonu, kesinleşen Kiralanacak Tarım Arazileri Listesini, Ek-8 ve
Ek-9’da yer alan belgeleri düzenlemek suretiyle mahallinde, elektronik
ortamda ve il müdürlüğü internet sitesinde yedi gün süre ile ilan eder.
Mahallinde yapılan ilanlar Ek-10 ve Ek-11’de yer alan belgeler kullanılarak
tutanak altına alınır. Arazi Kiralama Komisyonu, ilan süresi içerisinde
kiralama taleplerini alır.
(5) İlan süreci başlatılmadan önce Kiralanacak
Tarım Arazileri Listesinde yer alan parsellerle ilgili Bakanlık Kayıt
Sistemlerine başvuru durumu ve mahkeme tarafından verilen ve arazinin
kullanımını engelleyen bir ihtiyati tedbir kararı olup olmadığı kontrol
edilir. Tedbir kararı bulunan parseller kiralamaya konu edilmez.
(6) İlan edilen tarım arazilerini kiralamak
isteyenler, Ek-12’de yer alan Tarım Arazisi Kiralama Talep Formunu eksiksiz
olarak doldurarak ilan süresi içerisinde İl Müdürlüğüne başvuru yaparlar.
Kiralama başvuruları TED Portalı üzerinden de gerçekleştirilebilir. Gerçek
kişi olarak başvuruda bulunanların Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmaları
zorunludur. Her başvuru sahibi için; ikamet bilgisi ve arazi varlığı
bilgileri TED Portalı üzerinden kontrol edilir.
(7) Arazi malikleri ve diğer ilgililer, Kiralanacak
Tarım Arazileri Listesi ile ilgili itirazlarını ilan süresi içerisinde
Arazi Kiralama Komisyonuna yapabilirler. Arazi Kiralama Komisyonu, ilan
süresinin tamamlandığı tarihten itibaren üç gün içerisinde itirazları
karara bağlar ve kiracıyı belirler.
(8) Kiralama öncelikli olarak; kiraya verilecek
tarım arazisinin bulunduğu yerleşim yerinde ikamet edenlere, sivil toplum
kuruluşlarına ve meslek odalarına yapılır.
(9) Kiralanacak tarım arazileri; rayiç kira
bedelinden az olmamak üzere öncelikle istekli olan sekizinci fıkrada
belirtilen öncelikli gruplara, öncelikli gruplardan birden fazla istekli
çıkması halinde en yüksek teklifi verene, öncelikli gruplardan istekli
çıkmaması halinde ise diğer isteklilerden en yüksek teklifi verene
kiralanır.
(10) Teklif edilen en yüksek kira bedelinin eşit
olduğu birden fazla başvuru olması durumunda, bu başvurular arasından
arazilerini yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüğüne ulaştıracak malike,
sınırdaş veya en yakın arazisi bulunan işletmeye öncelik sıralaması dikkate
alınarak kiralama yapılır. Kesin kiracıların belirlenmesinin ardından Arazi
Kiralama Komisyonunca Ek-13’teki formata göre Kesinleşen Kiralama Listesi
hazırlanır.
(11) Kesinleşen kiracılara kira bedeli, kira
süresi, ödeme koşulları, kira bedelinin yatırılacağı banka hesabı, vergi,
resim, harçları ve diğer giderler gibi sözleşme giderleri ve benzeri
bilgileri de içeren Ek-14’te yer alan formata göre düzenlenecek tebligat
yapılır. Tebligat tarihinden itibaren en geç yedi günlük süre içerisinde
kiracının kira bedeli ile sözleşme giderlerini ödemesi ve varsa diğer
yükümlülükleri yerine getirmesini müteakip Ek-15’te yer alan matbu kira
sözleşmesi düzenlenir. Düzenlenen kira sözleşmelerinin notere tasdik ve
tescili zorunlu değildir.
(12) Kiracı, sözleşme imzalama aşamasında kira
bedelini ödediğine dair belgeyi Arazi Kiralama Komisyonuna sunar.
(13) Kira sözleşmesinde, kira süresi, sözleşmenin
başlama ve bitiş tarihleri, karşılıklı sorumluluklar, fesih şartları gibi
hususlara yer verilir. Asıl kiracının sözleşme imzalamaması durumunda Arazi
Kiralama Komisyonu aynı usulle diğer teklifleri değerlendirerek karar
verir.
(14) Kiraya verilecek tarım arazisi, sözleşme
tarihinden itibaren on beş gün içinde üzerindeki muhdesat ve müştemilat
bilgilerini içeren krokinin de yer aldığı, Ek-16’da yer alan formata göre
mahallinde tanzim edilecek Arazi Teslim Tutanağı ile kiracısına teslim
edilir. İki nüsha olarak düzenlenen Arazi Teslim Tutanağının bir nüshası
kiracıya verilir, diğer nüshası dosyasında saklanır.
(15) Bu maddeye göre kiralanan tarım arazileri
Bakanlıkça belirlenen kayıt sistemlerine kaydedilir ve kiracılar bu
arazilerle ilgili tarımsal desteklerden yararlandırılır.
(16) Arazi maliklerine veya hak sahiplerine
ulaşılamaması halinde; kira bedelleri Bakanlıkça belirlenecek bir kamu
bankasında araziye özgülenerek açılacak üçer aylık vadeli hesapta
nemalandırılır. Mülkiyeti ihtilaflı tarım arazilerinde ihtilafın
giderilmesi halinde biriken kira geliri ve ferileri hak sahiplerine payları
oranında dağıtılır.
(17) Paranın nemalandırılacağı kamu bankasının
tespiti amacıyla, uygulanacak faiz oranlarına ilişkin tüm kamu
bankalarından Bakanlıkça yazılı teklif istenir. Teklifler
değerlendirildikten sonra en yüksek faizi veren kamu bankası şubesinden
uygulanacak faiz ile ilgili yazılı teyit alınır. Para, en yüksek faizi
vermeyi kabul eden kamu bankasında nemalandırılır. Kamu bankaları
tarafından teklif edilen faiz oranlarının eşit olması halinde içlerinden
birisi tercih edilebilir.
(18) Kiracı, kiraladığı tarım arazisini bu
Yönetmeliğe ve kira sözleşmesine aykırı kullanması durumunda, arazi
maliklerinin haklarının saklı kalması kaydıyla, takip eden yılda bu
Yönetmelik kapsamında yapılacak kiralamalara teklif veremez.
(19) Kiracı, kiralama sezonu boyunca kiraladığı tarım
arazisi üzerinde, tarımsal üretim planlaması kapsamında belirlenen
ürün/ürün gruplarını üretmekle, genel tarımsal üretim tekniklerine riayet
etmekle, toprağın yapısını bozacak uygulamalardan kaçınmakla, arazi
üzerindeki çok yıllık bitkiler ve varsa sabit tesisleri korumakla
yükümlüdür.
(20) Kiracı; ilgili Kanun, bu Yönetmelik ve kira
sözleşmesi hükümlerine uygun hareket edip etmediğinin takibi amacıyla
il/ilçe müdürlüğünce yapılacak denetimleri kabul eder. Yapılan inceleme,
tespit ve kontroller bir rapora bağlanır. Düzenlenecek raporda, başvuruda
belirtilen faaliyetlere, kira sözleşmesinde belirtilen şartlara veya bu Yönetmelik
hükümlerine aykırılığın olup olmadığı ile bu aykırılıkların on beş günü
geçmemek üzere verilecek sürede giderilip giderilemeyeceği belirtilir.
Belirtilen sürede aykırılıkların giderilmesinin gerektiği düzenlenen
raporda kiracıya bildirilir. Verilen sürenin tamamlanmasının ardından
kiracı tarafından ek süre talep edilmesi durumunda on beş günü geçmemek
üzere ek süre verilebilir. Verilen süre içerisinde, aykırılıkların kiracı
tarafından giderilmemesi halinde sözleşme feshedilir ve taşınmazın
tahliyesi sağlanır.
(21) Bu Yönetmelik kapsamında tespit edilen
işlenmeyen tarım arazilerinin kiralanmasına ilişkin il düzeyinde
yürütülecek iş ve işlemler, il müdürlüğünün teklifi ve Bakanlık onayı ile
genel hükümlere göre taşınmaz ticareti yetki belgesine sahip işletme ve
sözleşmeli işletmelere yaptırılabilir.
(22) Bu madde kapsamında yer alan işlemler TED
Portalı veya diğer Bakanlık kayıt sistemleri üzerinden gerçekleştirilir.
Tarım
arazilerinin rayiç kira bedelinin tespiti
MADDE 10-
(1) Tarım arazilerinin rayiç kira
bedelinin tespitinde emsal olarak kullanılmak üzere, kiralanacak tarım
arazisi ile benzer özellikte ve aynı yerleşim yerinde bulunan en az üç adet
kiralanmış tarım arazisi tespit edilir.
(2) Emsal olarak kullanılacak tarım arazisinin
belirlenmesinde akrabalar/hissedarlar arası kiralama, sosyal nedenlerle
kiralamalar gibi özel amacı olan kiralama bedellerinin piyasa koşullarını
temsil kabiliyetlerine dikkat edilir.
(3) Emsal olarak kullanılacak tarım arazilerinin
tespitinde, ikinci fıkrada yer alan hususlara dikkat edilmek koşuluyla;
yazılı ve imzalı olmak kaydıyla saha çalışmaları sonuçları, bölgedeki
Ziraat Odası, muhtarlık, taşınmaz ticareti yetki belgesine sahip işletme
görüşleri, Bakanlık kayıt sistemlerinde yer alan kiralamalar, rayiç kira
bedeli içeren 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu
uyarınca lisans alan gayrimenkul değerleme uzmanı raporları ve bilirkişi
raporları kullanılabilir.
(4) Rayiç kira tespit çalışmalarında destekleyici
bilgi olarak kullanılmak amacıyla Hazine arazilerinin kiralama verilerinden
faydalanılabilir.
(5) Emsal olarak kullanılacak arazilerin kiralanma
tarihi ve Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi değişim oranları dikkate alınarak
kira bedelleri güncellenir. Güncellenmiş kira bedelleri arazi
büyüklüklerine oranlanarak her bir emsal için metrekare bazında birim kira
değeri bulunur. Bulunan birim kira değerlerinin ortalaması alınarak ortalama
birim kira değeri hesaplanır.
(6) Rayiç kira bedelinin tespitinde kullanılacak
ortalama birim kira değeri kiralanacak parselin eğimi, yerleşim yerine,
pazara ve yola mesafesi gibi objektif kriterler dikkate alınarak ve
gerekçeleri belirtilmek kaydıyla %15 oranına kadar artırılıp azaltılabilir.
(7) Rayiç kira bedeli, ortalama birim kira değeri
ile kiralanacak parsel büyüklüğünün çarpılması sonucu tespit edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 11-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|