Gebze Teknik Üniversitesinden:
GEBZE TEKNİK
ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gebze Teknik
Üniversitesine bağlı fakültelerde yürütülen lisans düzeyinde ve meslek
yüksekokullarında yürütülen ön lisans düzeyinde eğitim-öğretim esaslarına
ilişkin hususları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Gebze Teknik Üniversitesine
bağlı fakültelerde yürütülen lisans düzeyinde ve meslek yüksekokullarında
yürütülen ön lisans düzeyinde eğitim-öğretim ile sınavlara ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Fakülte: Gebze Teknik Üniversitesi bünyesindeki
fakülteleri,
c) Fakülte kurulu: İlgili
fakültenin kurulunu,
ç) Fakülte yönetim kurulu: İlgili fakülte yönetim
kurulunu,
d) Meslek yüksekokulu: Gebze Teknik Üniversitesi
bünyesindeki meslek yüksekokullarını,
e) Meslek yüksekokulu kurulu: İlgili meslek
yüksekokul kurulunu,
f) Meslek yüksekokulu yönetim kurulu: İlgili meslek
yüksekokulu yönetim kurulunu,
g) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
ğ) Rektör: Gebze Teknik Üniversitesi Rektörünü,
h) Rektörlük: Gebze Teknik Üniversitesi
Rektörlüğünü,
ı) Senato: Gebze Teknik Üniversitesi Senatosunu,
i) Üniversite: Gebze Teknik Üniversitesini (GTÜ),
j) Üniversite Yönetim Kurulu: Gebze Teknik
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
ile İlgili Esaslar
Kayıt-kabul
ve İngilizce yeterlik
MADDE 5- (1) Öğrenci adayları, ÖSYM kılavuzunda belirtilen
şartlarda ve tarihlerde kayıt işlemlerini yaptırır.
(2) Öğrenci adayları, noter vasıtasıyla vekâlet
verdikleri kişiler aracılığıyla kesin kayıt işlemlerini yaptırabilirler.
(3) Üniversitenin fakültelerine ve meslek
yüksekokulları bölümlerine girebilmek için öğrenimiyle ilgili ÖSYM sınavını
kazanmış olmak ve ön lisans programları için başka bir örgün ön lisans,
lisans programları için örgün başka bir lisans programında kayıtlı olmamak
şarttır.
(4) Kayıt olan öğrenciler, Üniversite tarafından
düzenlenen ve tarihi ilan edilen İngilizce seviye tespit sınavına alınırlar.
Senato tarafından eş değerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası
sınavlarda yine Senato tarafından belirlenen düzeyde başarılı olduklarını
belgeleyenler, İngilizce seviye tespit sınavına girmeden ön lisans veya
lisans öğrencisi olurlar. Söz konusu sınavlarda başarısız olan veya bu
sınavlara katılmayan öğrenciler ise, GTÜ Yabancı Diller Bölümünde İngilizce
hazırlık öğretimine devam ederler.
(5) Hazırlık sınıfının ilk yılında yapılan
İngilizce yeterlik sınavlarında başarılı olamayan öğrencilerin İngilizce
hazırlık sınıfına devam etme hakkı bulunmaz. Ancak bir sonraki öğretim
yılının başında ve devamında yapılan tüm İngilizce yeterlik sınavlarına
girebilirler.
(6) Dört yarıyıl sonunda İngilizce dil yeterliğini
belgeleyemeyen öğrencilerin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(7) Gerek birinci yıl gerekse ikinci yıl sonunda
başarısız olan öğrenciler isterlerse, 23/3/2016
tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında
Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 8 inci maddesinin on beşinci fıkrası
uyarınca, İngilizce öğretimin zorunlu olmadığı üniversitelere yerleştirilmek
üzere ÖSYM’ye başvurabilir veya yatay geçiş yapabilirler.
Öğrenci
katkı payı
MADDE 6- (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesi ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca belirlenen öğrenci katkı
payı ve/veya öğrenim ücretleri, dönem başlarında akademik takvimde
belirtilen tarihlerde ödenir. Mazeretleri ilgili birim yönetim kurulunca
kabul edilenler hariç, süresi içinde katkı payı ve/veya öğrenim ücretini
ödemeyenler o dönem için kayıt yaptıramaz/yeniletemez ve öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(2) Eğitim-öğretim başladıktan sonra, öğrenci katkı
payı ve/veya öğrenim ücretini yatırmış olan, Üniversiteden ayrılan,
çıkarılan, kaydı silinen veya mezun olanların o yarıyılda ödemiş oldukları
öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücreti iade edilmez.
Yatay ve
dikey geçişler
MADDE 7- (1) Üniversite içinden veya dışından yapılacak her
türlü yatay geçişler; 24/4/2010 tarihli ve 27561
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre
yürütülür. İntibak işlemleri ilgili yönetim kurulları tarafından yapılır.
(2) Dikey geçişler hakkında; 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve
Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümleri ile ilgili diğer
mevzuat hükümleri uygulanır.
Danışmanlık
MADDE 8- (1) Her öğrenci için Senato tarafından çıkarılan
yönergeye göre danışman atanır. Danışmanlık süreci bu yönerge esasları
çerçevesinde mezuniyete kadar yürütülür.
Kimlik
kartı
MADDE 9- (1) Kesin kayıtlarını yaptıran öğrencilere,
Üniversite tarafından öğrenci olduklarını belirten fotoğraflı bir kimlik
kartı verilir.
Kayıt
yenilenmesi
MADDE 10- (1) Öğrenciler her yarıyıl, akademik takvimde
belirlenen tarihlerde Öğrenci Bilgi Sisteminden ders seçimi yapmak ve
danışman onayı ile kayıtlarını yenilemek zorundadır. Kayıtlarını
yenileyemeyen öğrenciler akademik takvimde belirtilen mazeretli kayıt süresi
içerisinde ilgili fakülte öğrencileri için dekanlığa, ön lisans öğrencileri
için meslek yüksekokulu müdürlüğüne başvururlar. Mazeretleri geçerli
görülen öğrenciler, kayıtlarını ders ekleme-çıkarma süresinin sonuna kadar
yaptırmakla yükümlüdürler. Ders kaydı yaptırılmayan yarıyıl, öğretim
süresinden sayılır.
Eğitim-öğretim
yılı
MADDE 11-
(1) Öğretim yılı, güz ve bahar
yarıyıllarından oluşur. Güz ve bahar yarıyıllarının her birisinin normal
süresi on dört haftadır. Gerekli hallerde bu süre Senato tarafından
değiştirilebilir. Akademik takvim, her akademik yılın başlamasından önce
Senato tarafından belirlenir, ilan edilir ve gerekli hallerde
güncellenebilir.
(2) Resmî tatil günlerinde öğretim ve sınav
yapılmaz. Ancak gerektiğinde dersi veren birim tarafından önerilen ilgili
yönetim kurulunca uygun görülen derslerin ders ve sınavları mesai saatleri
dışında, cumartesi ve pazar günleri veya akademik takvimde yer alan telafi
günlerinde yapılabilir.
Ders
kredileri
MADDE 12- (1) Derslerin kredi değerleri bölümlerin teklifi
üzerine ilgili kurullarda onaylandıktan sonra Senato tarafından belirlenir.
Kredi değerlerinin hesaplanmasında AKTS kılavuzları esas alınır.
Öğretim
planları
MADDE 13- (1) Öğretim planları; ilgili bölümün önerisi,
ilgili kurullar ve Senato kararı ile belirlenir ve güncellenebilir. İlgili
bölüme kayıtlı tüm öğrencilerin tabi oldukları öğretim planının
güncellenmiş öğretim planına intibakı, Senato tarafından çıkarılan yönerge
hükümleri çerçevesinde yapılır.
(2) Öğretim planları, bir yarıyılda asgari 28,
azami 32 ve bir yılda 60 AKTS kredisi olmak üzere, ön lisans programları
için en az 120 AKTS, lisans programları için en az 240 AKTS kredisi olacak
şekilde aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde düzenlenir:
a) Mezun olabilmek için öğretim planında yer alan
tüm derslerin ve ön lisans programı için en az 120, lisans programı için en
az 240 AKTS kredisinin tamamlanmış olması gerekir.
b) Öğretim planına dâhil olan staj çalışmaları, ön
lisans programları için meslek yüksekokulları, lisans programları için
fakülteler tarafından her programın staj yönergesi esaslarına göre yapılır.
(3) Üniversitenin meslek yüksekokulları ön lisans
öğretimi ile fakültelerde yürütülen lisans öğretimi, Senato tarafından
onaylanan öğretim planına göre aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde
yapılır:
a) Öğretim planındaki dersler, zorunlu ve seçmeli
derslerden oluşur. Zorunlu dersler, öğrencinin almak zorunda bulunduğu,
seçmeli dersler ise öğrencinin belirli ders grupları içinden seçerek almak
zorunda olduğu derslerdir.
b) Öğretim; öğretim planında öngörülen dersler,
uygulamalar, proje ve stüdyolar, laboratuvar ve
atölye çalışmaları, pratik çalışmalar, eskizler, arazi uygulamaları,
seminerler, bitirme çalışması ve benzeri çalışmalardan oluşur.
(4) Başarı sıralaması ilk %10’luk dilimde yer alan
lisans programı dördüncü sınıf öğrencilerine, öğrencilerin talebi ve
danışmanların uygun görmesi hâlinde 500 kodlu seçmeli derslerden en fazla
iki tanesi verilebilir. 500 kodlu seçmeli dersleri almış ve mezun olmuş
lisans programı öğrencileri, Üniversite lisansüstü programlarına başvurup
kayıt hakkı kazandıklarında bu dersleri saydırma talebinde bulunamazlar.
Eğitim-öğretim
süresi ve şekli
MADDE 14- (1) İngilizce hazırlık programında geçirilen süre
hariç, Üniversitedeki lisans eğitim-öğretim programları sekiz yarıyıl olup,
azami bitirme süresi yedi yıldır. Meslek yüksekokullarında yürütülen ön
lisans programları dört yarıyıl olup azami bitirme süresi dört yıldır.
(2) Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır.
Öğretim dili tamamen veya kısmen yabancı dil olan programların hazırlık
sınıfını iki yıl içinde başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin programdan
ilişiği kesilir.
(3) Öğretim planlarındaki zorunlu ve seçmeli
derslerin ve derslere bağlı olarak yapılan proje, laboratuvar,
arazi çalışması gibi akademik etkinliklerin süresi bir yarıyıldır. Bu süre
Senato tarafından değiştirilebilir.
Ön şart
MADDE 15- (1) Bir dersin ön şartı; ilgili bölümün önerisi,
fakülte veya meslek yüksekokulu kurulunun teklifi ve Senato kararı ile
belirlenir.
Kredi
yükü
MADDE 16- (1) Lisans öğrencilerinin yarıyıllık asgari kredi
yükü; ön şart koşullarına aykırı olmamak şartıyla 20 AKTS kredisidir.
İstisnai durumlarda öğrencinin başvurusu, ilgili bölümün önerisi ve fakülte
yönetim kurulu kararı ile asgari kredi yükü düşürülebilir. 210 AKTS’yi tamamlayan veya çift ana dal ya da yan dal
programına devam eden öğrencilerin ikinci programı için bu şart aranmaz.
(2) Öğrencilerin bir yarıyılda azami kredi yükü 35
AKTS kredisidir. Çift ana dal programına devam eden öğrenciler için azami
toplam 50 AKTS kredi uygulanır.
(3) Birinci ve ikinci yarıyıldaki öğrenciler olağan
kredi yükünü aşamaz. Olağan kredi yükleri bölümlerin öğretim planlarında
her yarıyıl için belirtilen sayılardır.
(4) İkinci yarıyılın sonundan itibaren ağırlıklı
genel not ortalaması 1,99 ve aşağı olan programlarda kayıtlı öğrenciler bir
yarıyılda 30 AKTS kredisinden fazla ders alamaz.
(5) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel
not ortalaması ön lisans öğrencileri için en az 2,00, lisans öğrencileri
için en az 2,50 olması halinde azami kredi yükü 40 krediye çıkarılabilir.
(6) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel
not ortalaması en az 2,00 olan; 160 AKTS kredisini tamamlamış lisans
öğrencileri için azami kredi yükü 40 AKTS krediye çıkarılabilir.
Ders
ekleme-çıkarma
MADDE 17- (1) Normal zamanlar içinde kayıt yenileme yaparak
ders seçimi yapmış öğrenciler, akademik takvimde belirlenen ders
ekleme-çıkarma günleri içerisinde 16 ncı maddede
yer alan kredi yükü şartlarını sağlamak koşuluyla danışmanının onayını
alarak öğretim planındaki kayıt olduğu derslerde ekleme-çıkarma yapabilir.
Bitirme
çalışması
MADDE 18- (1) Bitirme çalışması, ön lisans programlarında
üçüncü ve/veya dördüncü yarıyıl, lisans programlarında yedinci ve/veya
sekizinci yarıyıl dersi olarak yer alır.
(2) Bitirme çalışmasının uygulama esasları, ilgili
bölüm tarafından belirlenebilir.
Yarıyıl
izni (kayıt dondurma)
MADDE 19- (1) Kayıtlı
öğrenciler sağlık, askerlik, yurt içi veya yurt dışı yükseköğrenim
kurumlarında eğitim, maddi, ailevi ve olağan dışı durumlar nedeniyle ön
lisans için meslek yüksekokul yönetim kurulu kararı ile en fazla iki
yarıyıl izin, lisans için fakülte yönetim kurulu kararı ile bir seferde en
fazla iki yarıyıl toplamda dört yarıyıl alabilirler. İzin süresi, zorunlu hallerde izni veren ilgili
yönetim kurulları tarafından uzatılabilir. İzin başvuruları en geç ilgili
yarıyılın ders ekleme-bırakma süresi bitimine kadar yapılır; ancak izin
gerekçesinin ders ekleme-bırakma süresi bitiminden sonra ortaya çıkması
durumunda bu süreler dışında da başvuru yapılabilir. İki yarıyıl izin
verilmiş öğrencilerden birinci yarıyıl sonunda Üniversiteye dönmek
isteyenlerin, bir dilekçe ile ilgili yönetim kuruluna başvurmaları gerekir.
Yarıyıl izni verilen süre öğretim süresinden sayılmaz.
Değişim
programları
MADDE 20- (1) Değişim programı, Üniversitenin yurt içi veya
yurt dışı yükseköğretim kurumları ile yapılan karşılıklı anlaşmalar
çerçevesinde öğrencilerin diğer kurumda eğitim-öğretim görmelerine olanak
tanır.
(2) Değişim programları ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(3) Değişim programları süresi içinde öğrencinin
Üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır.
Yaz
öğretimi ve diğer yükseköğretim kurumlarından ders alma ve saydırma
MADDE 21- (1) Ön lisans veya lisans programına kayıtlı
öğrenciler başka bir yükseköğretim kurumundan, danışmanın onayı ile ilgili
bölüm başkanlığının önerisi ve ilgili yönetim kurulu kararıyla ders
alabilir. Alınan dersler kayıtlı olduğu programın kredi yükümlülükleri
yerine sayılabilir.
(2) Diğer üniversitelerden alınan derslerden CC
altındaki notlar ve başarısız olarak ifade edilen diğer notlar kabul
edilmez ve transkriptte yer verilmez.
(3) Yurt dışındaki üniversitelerden değişim
programları dâhilinde alınan derslerin başarı notlarının Üniversitedeki
başarı durumuna nasıl yansıtılacağı, bölüm intibak komisyonunun görüşü ve
bölüm başkanının önerisi ile ilgili yönetim kurulları tarafından karara
bağlanır.
(4) Özel öğrenci olarak yaz öğretimine katılacak
öğrencilerin ders alacakları üniversitedeki programın taban puanının,
Üniversiteye yerleştikleri yıldaki programın ÖSYM taban puanından daha
yüksek olması şartı aranır.
(5) Yaz öğretimi, 7/3/2021
tarihli ve 31416 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gebze Teknik Üniversitesi
Yaz Öğretimi Yönetmeliği çerçevesinde gerçekleştirilir. Yaz öğretimi
derslerinde alınan notlar transkriptlerde yaz
öğretimi adı altında belirtilir ve bu Yönetmelik çerçevesinde
değerlendirmeye alınır.
(6) Özel öğrencilik ve yaz öğretimi işlemleri; Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümlerine göre yürütülür. İntibak işlemleri ilgili yönetim kurulu
tarafından yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar,
Değerlendirme ve Mezuniyet
Ders
bilgi formu
MADDE 22- (1) Derslerin işlenişi, devam durumu,
değerlendirme ölçütleri ve içeriği yarıyıl başında ilgili öğretim elemanı
tarafından hazırlanan ders bilgi formu ile öğrencilere duyurulur ve ders
bilgi sisteminde ilan edilir. Öğrenciler ders bilgi formlarında ilan edilen
yükümlülükleri yerine getirmek zorundadırlar.
Devam
durumu
MADDE 23- (1) Teorik derslerde en az %70, laboratuvar ve uygulamalı derslerde en az %80 devam
zorunluluğu aranır. Tekrar edilen derslerin devam durumu için 32 nci maddenin dördüncü fıkrası hükümleri geçerlidir.
Ders
değerlendirme
MADDE 24- (1) Öğrencinin bir dersteki başarısı, ders bilgi
formunda belirtilen değerlendirme ölçütlerine göre belirlenir.
(2) Ders bilgi formunda derse ait ara sınavlar,
yarıyıl sonu sınavı, kısa sınavlar, ödevler, projeler ve dönem içi diğer
çalışmaların dönem sonu notuna etkilerinin yüzdesel oranı belirtilir.
(3) Belirlenen yüzdesel oranlar üzerinden
değerlendirme, dersi veren öğretim elemanı tarafından yapılır.
(4) Ders bilgi formunda belirtilen yükümlülükleri
yerine getirmeyen öğrenciye VF, derslere devamı yetersiz olan öğrencilere
NA notu verilir.
(5) Derse devam şartını sağladığı halde yarıyıl
sonu sınavına girmeyen öğrenciler yıl içi başarılarına bakılmaksızın FF
notu ile değerlendirilir.
Sınavlar
MADDE 25- (1) Derse devam zorunluluğu bulunan öğrenciler, bu
zorunluluklarını yerine getirmezlerse NA notu ile değerlendirilir. Ayrıca
devam şartını yerine getirmiş ancak ders bilgi formunda belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen öğrencilere VF notu verilir. Bu durumda
olan öğrenciler yarıyıl sonu sınavına giremezler.
(2) Derste yapılacak sınavların sayısı, şekli,
katılım koşulları ve ders değerlendirmesindeki katkı oranları dersi yürüten
öğretim elemanı tarafından belirlenerek, ders bilgi formu ile öğrencilere
duyurulur.
(3) Resmî tatil günlerinde sınav yapılmaz. Ancak
gerektiğinde dersi veren birim tarafından önerilen ve ilgili yönetim kurulu
kararı ile uygun görülen derslerin sınavları mesai saatleri dışında veya
cumartesi ve pazar günleri yapılabilir.
Notlar ve
işaretler
MADDE 26- (1) Öğrencilere verilen notlar ve işaretler
aşağıda gösterilmiştir:
a) EX (Muaf): Öğrencilerin kayıtlı oldukları
program, yan dal ve çift ana dal programlarında var olan ve öğrencinin muaf
olduğu dersler için verilir.
b) NA (Devamsız-başarısız): Derslere devamı
yetersiz olan öğrenciler için verilir.
c) NC (Kredisiz/ortalama dışı): Öğrencilerin
kayıtlı oldukları program, yan dal ve çift ana dal programları dışında
aldıkları derslerde verilir. Bu derslere ait başarı notları ortalamaya
dâhil edilmez; transkriptte yer alır.
ç) S (Yeterli): Senato tarafından not tipi S/U
şeklinde tanımlanmış derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
d) U (Yetersiz): Senato tarafından not tipi S/U
şeklinde tanımlanmış derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
e) VF (Yetersiz-başarısız): Devam şartını yerine
getirmiş ancak ders bilgi formunda belirtilen yükümlülükleri yerine
getirmeyen öğrencilere verilir.
f) Transkript:
Öğrencilerin kayıtlı olduğu programları, almış oldukları dersleri,
derslerin kredi değerlerini, bu derslerden alınan notları, not
ortalamalarını ve başarı durumlarını gösteren çizelgedir.
g) Başarı notları, 4’lük sistemde karşılıkları ve
açıklamaları aşağıdaki tabloda verilmiştir:
Harf Notu
|
4’lük Sistemdeki
Not
|
Açıklaması
|
AA
|
4,00
|
Pekiyi
|
BA
|
3,50
|
İyi-Pekiyi
|
BB
|
3,00
|
İyi
|
CB
|
2,50
|
Orta-İyi
|
CC
|
2,00
|
Orta
|
DC
|
1,50
|
Orta-Zayıf
|
DD
|
1,00
|
Zayıf
|
FF
|
0
|
Başarısız
|
VF
|
0
|
Yetersiz-Başarısız
|
NA
|
0
|
Devamsız-Başarısız
|
Dersin
tamamlanması
MADDE 27- (1) Bir dersi başarı ile tamamlamak için o dersten
CC ve üstü veya S notu almak gerekir.
(2) Dönem sonundaki ağırlıklı genel not ortalaması
en az 2,00 olmak koşulu ile ilgili dönemde alınan DD ve DC notları da
başarılı kabul edilir.
(3) Dönem sonundaki ağırlıklı genel not ortalaması
2,00 ve üstü olsa dahi Senato kararı ile belirlenmiş bazı dersler için DD
ve DC notları başarısız olarak kabul edilebilir.
(4) FF, VF, NA ve U başarısızlığı ifade eder.
Nota
itiraz
MADDE 28- (1) Öğrenci, yarıyıl içi sınav sonuçlarına, notun
ilan edilmesinden itibaren 5 iş günü içerisinde ilgili bölüm başkanlığına
yazılı olarak başvurup itiraz edebilir. Bölüm başkanlığı itirazı öğretim
elemanına iletir. Öğretim elemanı sınav belgelerini tekrar inceleyerek,
öğrencinin itirazını 5 iş günü içerisinde değerlendirir, sonucu bölüm
başkanlığına bildirir.
(2) Yarıyıl sonu notlarının açıklanması ve maddi
hata düzeltilmesi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Öğrencilerin bir dersteki yarıyıl sonu harf notu
akademik takvimde belirtilen tarihlerde öğretim elemanı tarafından
açıklanır.
b) Öğrenci, bir dersteki harf notuna, dersin harf
notunun ilan edilmesinden itibaren 5 iş günü içerisinde, ilgili bölüm
başkanlığına yazılı olarak başvurup itiraz edebilir.
c) Bölüm başkanlığı itirazı öğretim elemanına
iletir. Öğretim elemanı, öğrencinin başarı notuna katkısı bulunan bütün
çalışmaları tekrar inceleyerek, öğrencinin itirazını 5 iş günü içinde
değerlendirir, sonucu bölüm başkanlığına bildirir.
ç) Eğer varsa not değişikliği veya düzeltmeler
ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır.
Mazeret
sınavı
MADDE 29- (1) Haklı ve geçerli nedenlerle sınavlarına
giremeyen öğrenciler, ilgili yönetim kurulu kararlarıyla aynı yarıyıl
içinde dersi veren öğretim elemanının belirleyeceği gün ve saatte
kullanılmak üzere mazeret sınav hakkı verilir. Öğrencilerin mazeret sınavına
girebilmeleri için sınav tarihinden itibaren 5 iş günü içerisinde mazeret
dilekçelerini kayıt oldukları bölümün başkanlığına teslim etmeleri gerekir.
Not
ortalamaları
MADDE 30- (1) Ağırlıklı yarıyıl not ortalaması, öğrencinin
belirli bir yarıyılda aldığı derslerin kredilerinin 4’lük sistemdeki
notları ile çarpılması sonucu elde edilecek sayılar toplamının başarı notu
EX, NC, S, U olan dersler hariç krediler toplamına bölünmesi ile bulunacak
değerdir. Bölme sonucu, virgülden sonra iki hane yürütülüp yuvarlatılarak
verilir.
(2) Ağırlıklı genel not ortalaması, öğrencinin
almış olduğu tüm derslerin kredilerinin 4’lük sistemdeki notları ile
çarpılması sonucu elde edilecek sayılar toplamının, başarı notu EX, NC, S,
U olan dersler hariç krediler toplamına bölünmesi ile bulunacak değerdir.
Bölme sonucu, virgülden sonra iki hane yürütülüp yuvarlatılarak verilir.
Çift ana dal veya yan dal programından çıkarılan öğrencilerin başarılı
olduğu ve ana dal programına sayılmayan dersleri, genel not ortalamasına
dâhil edilmeksizin transkript ve diploma ekinde
gösterilir.
Başarı
durumu
MADDE 31- (1) Mezuniyet sırasında genel not ortalaması
3,00-3,49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi, 3,50 ve üstü olanlar ise
yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar ve bu durum transkriptlerinde
belirtilir.
(2) Bir yarıyıl sonunda, ağırlıklı genel not ortalaması
2,00 veya üstü olan öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir.
(3) Lisans programlarında ikinci yarıyılın sonundan
itibaren, ağırlıklı genel not ortalaması 1,99 ve aşağı olan öğrenciler
sınamalı öğrenci sayılır. Sınamalı öğrenciler bir yarıyılda 30 AKTS
krediden fazla ders alamaz.
Ders
tekrarı
MADDE 32- (1) Öğrenciler FF, VF, NA ve U notu aldıkları tüm
dersleri tekrar etmek zorundadır. Çakışan dersler alınamaz.
(2) Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek
isteyen öğrenciler daha önce aldıkları AA notu dışındaki başarılı oldukları
dersleri tekrar edebilir.
(3) Öğrenciler FF, VF, NA veya U notu aldıkları
dersleri ilk açıldıklarında tekrarlamak zorundadırlar. Ancak öğrencilerin
bulundukları yarıyıldaki diğer dersler ile çakışmalar ve eğitim planlarında
ilerlemeleri göz önünde bulundurularak, danışmanlarının uygun görmesi
durumunda ders tekrarı bir sonraki yarıyıla veya yaz döneminde alınmak
üzere ertelenebilir.
(4) Öğrenci, dersi tekrar etmesi hâlinde önceki
notu NA veya U ise derse ilişkin tüm yükümlülükleri yerine getirmek
zorundadır. Diğer notlar için öğrenci devam şartı hariç ders bilgi formunda
belirtilen tüm yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır. Staj, laboratuvar, proje ve bitirme çalışması gibi dersler
için ise ders tekrar alındığında öğrenci derse ilişkin tüm yükümlülüklerini
yerine getirmek zorundadır.
(5) Seçmeli bir dersin tekrarlanması durumunda, o
dersin bulunduğu seçmeli ders havuzundan başka bir ders seçilebilir.
(6) Tekrarlanması gereken ders öğretim planından
çıkarılmış bir ders ise, öğrenciler bölümlerince uygun görülen başka bir
dersi alırlar. Bu durumda öğrenciler yeni alınan derse ilişkin tüm
yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.
(7) Tekrar edilen dersler için son alınan notlar
geçerlidir.
Tek ders
sınavı
MADDE 33- (1) Tek ders sınavı ilgili programın öğretim
planında staj dersleri dışında var olan derslerden biri hariç hepsini
tamamlamış olan öğrencilerin başarısız olduğu ders için girebileceği bir
sınavdır.
(2) Tek dersi kalan öğrenciler, dilekçeyle
başvurmaları hâlinde ön lisans öğrencileri için meslek yüksekokulu, lisans
öğrencileri için fakülte yönetim kurulu kararıyla tek ders sınavına
girebilir. Tek dersi kalan öğrenci sınırsız tek ders sınav hakkından
yararlanır.
(3) Tek ders sınavı akademik takvimde belirtilen
zamanda yapılır ve sınav sonucu akademik takvimde belirtilen zamanda ilan
edilir.
(4) Tek ders sınavına girilen dersin yarıyıl sonu
harf notunun belirlenmesinde ara sınav notu dikkate alınmaz. Bu sınavda
başarılı olmak için en az CC notu almış olmak gerekir.
(5) Tek ders sınavına girilecek dersin en son notu
NA olamaz.
(6) Proje, laboratuvar,
bitirme çalışması ve staj derslerinde tek ders sınav hakkı kullanılmaz.
(7) Azami öğretim süresi sonundaki sınav hakları
için 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümleri uygulanır.
Üniversiteden
ayrılma
MADDE 34- (1) Kendi isteği ile Üniversiteden ayrılacak
öğrenciler, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına yazılı olarak başvurur.
Mezuniyet
MADDE 35- (1) Öğrenci aşağıdaki koşulların tümünü sağlaması
durumunda mezun olabilir. Mezuniyet koşullarını tamamlayan öğrencinin
mezuniyet kararı ertelenemez.
a) Bağlı bulunduğu programın öğretim planında yer
alan tüm kredi yükünü ve çalışmaları başarı ile tamamlamak.
b) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00’a
ulaşmış olmak.
c) Kayıtlı olduğu programdaki toplam kredi yükünün
en az yarısını GTÜ’de almış olmak.
Diploma,
sertifika ve geçici mezuniyet belgeleri
MADDE 36- (1) Diploma ve diğer belgeleri hak etme koşulları
aşağıda belirtilmiştir:
a) Mezuniyet şartlarını yerine getirmiş öğrenciler
ön lisans veya lisans diploması almaya hak kazanır.
b) Çift ana dal programlarına kayıtlı öğrenciler
mezuniyet yükümlülüklerini yerine getirdikleri programlar için ayrı ön
lisans veya lisans diploması almaya hak kazanır.
c) Bağlı bulunduğu programa ait öğretim planının
ilk dört yarıyılında yer alan tüm kredi yükünü ve çalışmaları başarı ile
tamamlayan ve sadece bu dersler için hesaplanan ağırlıklı genel not
ortalaması en az 2,00’a ulaşmış olan lisans öğrencileri Üniversiteden
ayrılmaları durumunda ön lisans diploması almaya hak kazanır. Lisans
öğrencilerinin ön lisans diploması alabilmeleri için %30 İngilizce öğretim
şartı aranmaz.
(2) Kayıtlı oldukları programdan mezuniyet hakkı
kazanan ve kayıtlı oldukları yan dal programı yükümlülüklerini yerine
getiren öğrenciler yan dal sertifikası almaya hak kazanır.
(3) İstek üzerine diploma hazırlanıncaya kadar
öğrencilere geçici mezuniyet belgesi verilir.
(4) Diploma ve sertifikaların kaybı halinde
belgenin yenisi hazırlanır ve üzerine ikinci nüsha ibaresi konulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetim
kurulu kararlarına itiraz
MADDE 37- (1) Öğrenciler kendilerine ilişkin alınan ilgili
yönetim kurulu kararlarına karşı tebliğ tarihinden itibaren on beş gün
içinde Üniversite Yönetim Kuruluna itiraz edebilirler.
Tebligat
MADDE 38- (1) Öğrenci ile ilgili alınan yönetim kurulu
kararları ilgili birim tarafından öğrenciye tebliğ edilir.
(2) Her türlü tebligat, öğrencinin öğrenci bilgi
sisteminde güncellediği posta adresine taahhütlü olarak yapılmak veya
Üniversite tarafından verilen resmî kullanıcı adına tanımlanmış e-posta
adresine gönderilmek veya ilgili meslek yüksekokulu veya fakültede ilan
edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(3) Öğrenci, Üniversite tarafından verilen resmî
e-posta adresini aktif durumda tutmak, sürekli e-postalarını takip etmek,
adresi değiştirdiği takdirde yeni adresini öğrenci bilgi sistemi üzerinden
güncellemek zorundadır.
(4) Öğrencinin takip etmemesi veya e-postanın
gönderildiği resmî e-posta adresinin aktif olmaması nedeniyle okunmamış
tebligatlar veya yanlış/eksik adres beyan edilmiş adrese yapılmış
tebligatlar tebliğ edilmiş sayılır.
(5) Öğrencilerin genelini ilgilendiren yönetmelik,
yönerge, Senato kararları, akademik işlemler ve değişiklikler ve sair
işlemler ile ilgili düzenlemeler, Üniversitenin resmî internet sitesinde
yayımlanır. Öğrenci duyuruları takip etmekle yükümlüdür.
Diğer
yükseköğretim kurumlarından geçiş yapan öğrenciler
MADDE 39- (1) Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans
ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmeliğin ek 1 inci maddesi kapsamında Üniversiteye yatay geçiş yapan
öğrenciler için 35 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen
şartlar aranmaz.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 40- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde
ilgili mevzuat hükümleri ile Senato ve ilgili birimlerin kurul kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 41- (1) 15/10/2017 tarihli ve
30211 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gebze Teknik Üniversitesi Lisans
Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
6/2/2023 tarihli depremlere ilişkin hükümler
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 6/2/2023
tarihli depremler nedeniyle ilgili mevzuatına göre Üniversiteye yerleştirilen
öğrencilerde, 35 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen
şartlar aranmaz.
Yürürlük
MADDE 42- (1) Bu Yönetmelik 2023-2024 eğitim-öğretim yılı
başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 43- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gebze Teknik
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|