KONUTLARIN
TURİZM AMAÇLI KİRALANMASINA VE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 7464
|
Kabul Tarihi: 25/10/2023
|
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam
ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1)
Bu Kanunun amacı; konutların gerçek ve tüzel kişilere, turizm amaçlı
kiralanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu
Kanun; konutların turizm amaçlı kiralanmasına ilişkin genel esaslara, izin
belgesi düzenlenmesine, idari yaptırımlara ve turizm amaçlı kiralanan
konutların tabi olacağı mevzuata ilişkin hükümleri kapsar.
(3) Tek
seferde yüz günden fazla süreli yapılan kiralamalar bu Kanunun kapsamı
dışındadır.
Tanımlar
MADDE 2- (1)
Bu Kanunda geçen;
a) Bakan:
Kültür ve Turizm Bakanını,
b) Bakanlık:
Kültür ve Turizm Bakanlığını,
c) İzin
belgesi: Kiraya verenin konutunu gerçek veya tüzel kişilere en fazla yüz
gün süreyle kiralamasına izin verilmesi amacıyla düzenlenen turizm amaçlı
kiralama izin belgesini,
ç) İzin
belgesi sahibi: Adına izin belgesi düzenlenerek konutu kiraya veren kişiyi,
d) Kiraya
veren: Konutun mülkiyetine sahip olan veya konutu intifa hakkı ya da üst
hakkı tesis edilmek suretiyle tasarrufunda bulunduran gerçek veya tüzel
kişiyi,
e) Konut:
Tapu sicilinde konut amaçlı kayıtlı olan veya üzerinde konut amaçlı kat
irtifakı ya da kat mülkiyeti bulunan her türlü bağımsız bölümü,
f)
Kullanıcı: Kiraya verenle turizm amaçlı kiralama sözleşmesi yapan gerçek
veya tüzel kişileri,
g) Turizm
amaçlı kiralama: Konutların kullanıcılara en fazla yüz gün süreyle her
türlü amaçla kiralanmasını,
ğ) Valilik:
Turizm amaçlı kiralanan konutun bulunduğu ilin valiliğini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İzin
Belgesinin Niteliği ve Uygulanacak İdari Yaptırımlar
İzin belgesinin niteliği
MADDE 3- (1)
Konutların turizm amaçlı kiralanabilmesi için, turizm amaçlı kiralama
sözleşmesi yapılmadan önce izin belgesi alınması zorunludur. Ayrıca,
Bakanlıkça nitelikleri belirlenen plaket, turizm
amaçlı kiralama yapılan konutun girişine asılır.
(2) İzin belgesi
vermeye Bakanlık yetkilidir. Bakanlık bu yetkisini valilik vasıtasıyla da
kullanabilir. İzin belgesi ve plaket ücretleri
Bakanlıkça belirlenir.
(3) İzin
belgesi başvurularında, turizm amaçlı kiralama faaliyeti yürütülmesinin
uygun görüldüğüne ilişkin izin belgesine konu bağımsız bölümün bulunduğu
binanın tüm kat malikleri tarafından oy birliği ile alınan kararın ibrazı
zorunludur. Birden fazla bağımsız bölüm içeren binalardan oluşan konut
sitelerinde sadece turizm amaçlı kiralama yapılan konutun bulunduğu bina
için bu fıkra hükümleri aranır, izin belgesi örneği site yönetimine
iletilir.
(4) Üçten
fazla bağımsız bölümden oluşan binalarda en fazla yüzde yirmi beşi için
aynı kiraya veren adına izin belgesi düzenlenebilir. Aynı kiraya veren
adına aynı binada izin belgesi düzenlemesine konu bağımsız bölüm sayısının
beşi geçmesi durumunda, başvuruda;
a) İşyeri
açma ve çalışma ruhsatının,
b) Başvuruya
konu binanın, birden fazla bağımsız bölüm içeren binalardan oluşan konut
sitelerinde yer alması durumunda, üçüncü fıkradaki hükme ilave olarak, tüm
kat malikleri tarafından oy birliği ile alınan kararın,
ibrazı zorunludur.
(5) İzin
belgesini alma yükümlülüğü kiraya verene aittir. Kiraya veren haricinde
turizm amaçlı kiralama faaliyetinin yürütülmesi halinde bu kiralamalar,
münhasıran 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı
Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanunu uyarınca belgelendirilmiş (A) grubu seyahat acentaları aracılığıyla yapılabilir.
(6) İzin
belgesi sahibi, gerçek kişi ise ölüm tarihinden itibaren üç ay içerisinde
mirasçılar tarafından başvuruda bulunulmaması veya tüzel kişi ise tüzel
kişiliğinin sona ermesi durumunda izin belgesi geçersiz hale gelir. Ancak
kullanıcıların hakları sözleşme süresi sonuna kadar devam eder.
(7) İzin
belgesi sahibinden kiralanan konutun kullanıcılar tarafından kendi nam ve
hesabına üçüncü kişilere kiralanması veya kendi adına mesken olarak
kullanılmak amacıyla kiralanan konutun kiracısı tarafından kendi nam ve
hesabına turizm amaçlı olarak üçüncü kişilere kiralanması yasaktır. Ancak
kullanıcı tüzel kişilerin turizm amaçlı kiraladıkları konutu, kendi
personeline kullandırması bu fıkra kapsamı dışındadır.
(8) Turizm
amaçlı kiralama izin belgesi verilen konutlar hakkında 26/6/1973
tarihli ve 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanunu hükümleri uygulanır. 1774
sayılı Kanun kapsamında bildirim yükümlülüğü konusunda izin belgesi sahibi
sorumlu kişi kabul edilir.
(9) İzin
belgesi sahibi ile kullanıcı arasında yapılan sözleşme, sözleşmede
belirtilen sürenin sonunda sona erer.
(10)
23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 28 inci maddesi
uyarınca düzenlenen yönetim planında kısa süreli kiralama faaliyetine izin
verildiğine dair hüküm bulunan; resepsiyon,
güvenlik ve günlük temizlik servisi mekânlarının bulunduğu; sağlık
hizmetleri, kuru temizleme, çamaşırhane, taşıma, yemek ve alışveriş servisi
hizmetleri ile spor salonu ve yüzme havuzu gibi hizmetlerin verilebildiği
birden fazla bağımsız bölümü ihtiva eden yüksek nitelikli konutlara, üçüncü
ve dördüncü fıkralardaki şartlar aranmaksızın izin belgesi düzenlenebilir.
Yüksek nitelikli konutların kiralama faaliyetleri konut işletmesi eliyle de
yapılabilir. Bu durumda izin belgesi konut işletmesini yapan şirket adına
düzenlenir. Bu şekilde yapılan kiralama faaliyeti, yedinci fıkranın kapsamı
dışındadır.
Uygulanacak idari yaptırımlar
MADDE 4- (1)
İzinsiz kiralama faaliyetinin tespit edilmesi halinde uygulanacak idari
yaptırımlar aşağıda belirlenmiştir:
a) İzin belgesi
bulunmaksızın turizm amaçlı kiralanan konutları kiraya verenlere, kiralama
yapılan her bir konut için yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır
ve izin belgesi alarak faaliyette bulunabilmesi için on beş gün süre
verilir.
b) Verilen
on beş günlük süre sonunda izin belgesi alınmaksızın turizm amaçlı kiralama
faaliyetine devam edenlere beş yüz bin Türk lirası idari para cezası
uygulanır ve izin belgesi alarak faaliyette bulunabilmesi için bir kez daha
on beş gün süre verilir.
c) İzin
belgesi sahibinden kiraladığı turizm amaçlı konutu kendi nam ve hesabına
üçüncü kişilere kiraya verenler hakkında her bir sözleşme için yüz bin Türk
lirası idari para cezası uygulanır.
ç) Kendi
adına mesken olarak kullanmak amacıyla kiraladığı konutu kendi nam ve hesabına
turizm amaçlı kiraya verenler hakkında, her bir sözleşme için yüz bin Türk
lirası idari para cezası uygulanır.
d) İzin
belgesi olmayan konutların turizm amaçlı kiralanmasına aracılık edenler
hakkında, her bir sözleşme için yüz bin Türk lirası idari para cezası
uygulanır.
e) Bu fıkra
kapsamına giren faaliyetlerin elektronik ticaretine ve tanıtımına imkân
sağlayan ve Bakanlık tarafından yapılan uyarıya rağmen yirmi dört saat
içinde içeriği çıkarmayan, 23/10/2014 tarihli ve
6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan
aracı hizmet sağlayıcıları hakkında, her bir konut için yüz bin Türk lirası
idari para cezası uygulanır. İhlalin gerçekleştiği yayın, kısım, bölüm ile
ilgili olarak içeriğin çıkarılmasına ve/veya erişimin engellenmesine karar
verilir ve bu karar uygulanmak üzere Erişim Sağlayıcıları Birliğine
gönderilir. Ayrıca, bu karara uyulmaması halinde aracı hizmet sağlayıcılar
hakkında her bir konut için yüz bin Türk lirası idari para cezası
uygulanır. İçeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararına
karşı sulh ceza hâkimliğine başvurulabilir. Sulh ceza hâkimliğince verilen
karara karşı 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz edilebilir.
f) (a) ve
(b) bentleri hükümlerinin uygulanmasına rağmen, izin belgesi bulunmaksızın
turizm amaçlı kiralama faaliyetlerine devam edenler hakkında, bir milyon
Türk lirası idari para cezası uygulanır.
g) Her
defasında yüz günden fazla süreli kira sözleşmesi yapmasına rağmen, ilk
sözleşme tarihinden itibaren bir yıl içerisinde aynı konutu dört defadan
fazla kiraya verenler hakkında, bir milyon Türk lirası idari para cezası
uygulanır.
(2) İzin
belgesi sahiplerine uygulanacak idari yaptırımlar aşağıda belirlenmiştir:
a)
Bakanlıkça istenilen bilgi ve belgelerin otuz gün içerisinde
gönderilmemesi, eksik gönderilmesi, yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi
durumunda elli bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
b) Kiraya
verenin miras dışında bir hukuki işlemle değişmesi ve bu değişikliğin tapu
siciline tescil tarihinden itibaren otuz gün içerisinde bildirilmemesi
durumunda elli bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
c) 11/7/2019 tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım
ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun kapsamında turizm payının ödenmesine
ilişkin belgenin Bakanlıkça belirlenen süre içerisinde ibraz edilmemesi
veya yapılacak denetimlerde bu belgenin sunulmaması halinde elli bin Türk
lirası idari para cezası uygulanır.
ç) Turizm amaçlı kiralama yapılan konutun konum, nitelik ve fiziksel
özelliklerine ilişkin yazı, reklam, afiş, broşür, sosyal medya, web sayfası
ve benzeri araçlarla kullanıcıya yanıltıcı şekilde tanıtılması veya taahhüt
edilen koşulların sağlanmaması veya turizm amaçlı kiralama yapılan konutun
sözleşmede belirtilen süreden daha kısa süreyle kullanıcıya tahsis edilmesi
hallerinde yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
d) Turizm
amaçlı kiralama yapılan konutun, sözleşmeye uygun olarak kullanıcıya teslim
edilmemesi halinde yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
e) (d)
bendinin uygulanmasını takiben verilen on beş günlük süre içinde alınan
ödemenin iadesinin yapılmaması durumunda iki yüz bin Türk lirası idari para
cezası uygulanır.
f)
Bakanlıkça düzenlenen plaketin turizm amaçlı
kiralama yapılan konutların girişine asılmaması halinde yüz bin Türk lirası
idari para cezası uygulanır ve asılması için on beş gün süre tanınır.
g) (f)
bendinin uygulanmasına rağmen plaketin on beş gün
içerisinde turizm amaçlı kiralama yapılan konutun girişine asılmaması
durumunda, beş yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
ğ) Yapılan
denetimde, konutun izin belgesi verilmesine esas nitelikleri taşımadığının
tespit edilmesi durumunda yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır
ve aykırılıkların giderilmesi için on beş gün süre verilir.
(3) (e)
bendi hariç olmak üzere birinci fıkrada belirtilen idari yaptırımlar
konutun bulunduğu mahallin en büyük mülki idare amiri, birinci fıkranın (e)
bendi ve ikinci fıkrada belirtilen idari yaptırımlar ise Bakanlık
tarafından tayin edilir ve uygulanır.
İzin belgesinin iptali
MADDE 5- (1)
İzin belgesi, aşağıdaki durumlarda iptal edilir:
a) İzin
belgesi sahibinin izin belgesinin iptalini talep etmesi.
b) Turizm
amaçlı kiralama faaliyetine son verildiğinin tespit edilmesi.
c) 4 üncü
maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinin uygulanmasını takiben verilecek
otuz günlük sürede izin belgesinin devri için turizm amaçlı kiralama
yapılan konutun yeni kiraya vereni tarafından başvuru yapılmaması veya izin
belgesi sahibi değişikliğinin uygun görülmesine rağmen yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi.
ç) Turizm
amaçlı kiralama yapılan konutun, kamu düzeni, kamu güvenliği ve genel
ahlaka aykırı olarak kullanıldığının yetkili kamu kurum ve kuruluşları
tarafından bildirilmesi.
d) 4 üncü
maddenin ikinci fıkrasının (ğ) bendinin uygulanmasına rağmen aykırılıkların
giderilmediğinin tespit edilmesi.
(2) İzin
belgesi iptal edilen konutların kullanıcılarının hakları sözleşme süresi
sonuna kadar devam eder.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Denetim ve düzenleme yetkisi
MADDE 6- (1)
Bakanlık turizm amaçlı kiralamalarda denetim yapma yetkisini haiz olup,
gerek görülmesi durumunda, denetim yetkisini valilik vasıtasıyla da
kullanabilir.
(2) Bu
Kanunun uygulanması sırasında doğacak tereddütleri ve uygulamaya ilişkin aksaklıkları
gidermeye, uygulama birliğini sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapmaya, bu
Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlık
yetkilidir.
Daha önce yapılan turizm amaçlı kiralamalar
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte turizm amaçlı kiralama
faaliyetinde bulunanlar tarafından, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir ay içinde izin belgesi almak üzere Bakanlığa başvurulması
zorunludur. Bu yükümlülüğe uymayanlar hakkında, 4 üncü madde hükümleri uygulanır.
İzin belgesi düzenlenmesi işlemleri, başvuru tarihinden itibaren üç ay
içinde sonuçlandırılır. Başvurusu kabul edilmeyenler faaliyette bulunamaz,
ancak bu konutların kullanıcılarının hakları sözleşme süresi sonuna kadar
devam eder.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Düzenlemeler
MADDE 7- 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları
Birliği Kanununun 34 üncü maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin üçüncü
paragrafının (e) alt bendinde yer alan “üyeleri ile 11/7/2019 tarihli ve
7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun ile
kurulan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Yönetim Kurulunun asıl
ve yedek” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 8- 19/6/1979
tarihli ve 2252 sayılı Kültür Bakanlığı Döner Sermaye Kanununun 1 inci
maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “üçyüz trilyon lira” ibaresi “bir milyar beş yüz milyon
Türk lirası” şeklinde, ikinci cümlesinde yer alan “Bakanlar Kurulu” ibaresi
“Cumhurbaşkanı” şeklinde ve “yediyüz trilyon
liraya” ibaresi “iki milyar Türk lirasına” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9- 2252
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasına “ortaklık kurmak,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “12/3/1982 tarihli
ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında Bakanlığın görev alanına
giren atık su arıtma tesisi, katı atık bertaraf tesisi gibi altyapı
tesislerini yapmak veya yaptırmak,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 10- 2252
sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasına (e) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki (f) bendi eklenmiş ve mevcut (f) bendi (g) bendi
olarak teselsül ettirilmiştir.
“f) Kart,
belge ve plaket, kokart gelirleri ve benzeri her
çeşit gelirler ile atık su arıtma tesisi, katı atık bertaraf tesisi gibi altyapı
tesislerinde elde edilen her türlü ücret ve bu tesislerin işletme ve kira
gelirleri ile döner sermaye faaliyetleri kapsamında Bakanlığın görev
alanına giren tesislerden elde edilen ücret ve gelirler,”
MADDE 11- 2252
sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Döner
Sermaye İşletmesi 2634 sayılı Kanun kapsamında Bakanlığın görev alanına
giren atık su arıtma tesisi, katı atık bertaraf tesisleri işletebilir,
işlettirebilir.”
MADDE 12- 12/3/1982
tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (m) bendinde yer alan “Bakanlık tarafından turizm tesisi
yapılmak amacıyla yatırımcılara tahsis edilen taşınmazların üzerinde yer
alan” ibaresi “Bakanlıktan turizm işletmesi veya turizm yatırımı belgeli”
şeklinde, “turizm tesisi için tahsis edilen” ibaresi “turizm tesisi için
belirlenen” şeklinde ve “ayrılan turizm tesis hizmet alanlarını” ibaresi
“ayrılan yerleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13- 2634
sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında yer alan
“bir yıl” ibareleri “altı ay” şeklinde değiştirilmiş ve yedinci fıkrasına
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu
fıkra kapsamında işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen işletmelere
yetkili idarece yeniden işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmesi için
tesisin belge alma koşullarını sağladığına dair Bakanlıktan alınan uygun
görüş yazısının yetkili idareye ibrazı zorunludur.”
MADDE 14- 2634
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (A) fıkrasının (4) numaralı bendi ile (M)
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde, aynı fıkranın ikinci
cümlesinde yer alan “ana tahsisten” ibaresi “tesisten” şeklinde ve son
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanunu
gereğince tespit ve ilân edilen yerlerde, ilgili Bakanlıkça belirlenen ve
üzerinde turizm maksatlı konaklama tesisi bulunan veya konaklama tesisi
yapılması uygun görülen alanları, uzun devreli gelişme planları ve gelişme
planlarına uygun olarak, gelirleri Tarım ve Orman Bakanlığı döner
sermayesine ait olmak üzere yatırımcılara tahsis etmeye sadece Bakanlık
yetkilidir. Bu fıkrada belirtilen yerlerde sadece çadır ve karavan içeren
kamp alanları yapılması ve işletilmesi amacıyla ilgili mevzuatı uyarınca
ilgili kurum tarafından kiralama yapılabilir, bu şekilde kiralanan
taşınmazların tahsis amacı ve kullanım şekli değiştirilemez.”
“Personel lojman alanları; tahsise ilişkin diğer hususların
sağlanması şartı ile Bakanlık tarafından aynı bölgede adına turizm
işletmesi belgesi veya turizm yatırımı belgesi düzenlenen yatırımcılara,
ilgili Bakanlıklardan tahsisli tesisler için ana tahsisin süresiyle eş
süreli olacak şekilde, diğer tesisler için ise kırk dokuz yıla kadar
süreyle ilanlı olarak sosyal ve teknik altyapı hizmetlerine katılım payı
alınması şartıyla tahsis edilebilir.”
“Herhangi
bir sebeple tahsisi sona eren personel lojman alanları üzerindeki irtifak
hakkı Bakanlığın talebi üzerine re’sen tapudan
terkin edilir.”
MADDE 15- 2634 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “fıkrası uyarınca” ibaresinden sonra
gelmek üzere “turizm maksatlı izin verilen alanlarda” ibaresi eklenmiş,
“olanlar ile kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ile turizm
merkezleri içinde ve bu bölge ile merkezlerin dışında olmakla birlikte
denize kıyısı olan ilçelerde, içerisinde” ibaresi “olan yerler ile”
şeklinde, “konaklama tesisi bulunan” ibaresi “konaklama tesisi içeren”
şeklinde değiştirilmiş, cümleye “ait olmak üzere” ibaresinden sonra gelmek
üzere “sadece” ibaresi eklenmiş, fıkraya birinci cümlesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki cümle eklenmiş ve fıkranın son cümlesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Orman
sayılan alanlarda sadece çadır ve karavan içeren kamp alanları yapılması ve
işletilmesi amacıyla ilgili mevzuatı uyarınca Orman Genel Müdürlüğü
tarafından kiralama yapılabilir, bu şekilde kiralanan taşınmazların tahsis
amacı ve kullanım şekli değiştirilemez.”
MADDE 16- 2634
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 18- Bu Kanunun geçici 12 nci maddesinin
birinci fıkrası kapsamındaki başvurular için 30/4/2024
tarihine kadar ek süre verilmiştir. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önce 8 inci maddenin (A) fıkrasının (4) numaralı bendi ve ek 5 inci madde
kapsamında düzenlenen sözleşmeler de aynı tarihe kadar Bakanlığa başvurulması
halinde, geçici 12 nci maddede belirlenen
koşullarla, bu Kanunun 8 inci maddesine uyarlanır. Bu şekilde uyarlanan
sözleşmeler kapsamında tespit edilen yeni bedeller ilgili idareler
tarafından tahsil edilmeye devam edilir.
8 inci
maddenin (A) fıkrasının (4) numaralı bendi kapsamında bulunan yerlerden bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Tarım ve Orman Bakanlığınca,
üzerinde konaklama tesisi yapılması amacıyla ihalesi yapılmış veya
sözleşmeye bağlanmış yerler hakkında, sözleşme süresi boyunca ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır. Bu kapsamda verilen izinler ve yapılan
kiralamalar uyarınca Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesine gelir
kaydedilen bedellerin tahsiline döner sermaye tarafından devam edilir.
Gelirleri Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesine kaydedilen bu yerlerin
sözleşme süresi sonunda Bakanlıkça yeniden tahsis edilmesi durumunda da
bedeller Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesi tarafından tahsil
edilir.”
MADDE 17- 2634
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 19- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce işyeri
açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmiş olan ve turizm işletmesi belgesi
bulunmayan ancak, ruhsat tarihinden itibaren henüz bir yıllık turizm
işletmesi belgesi alınması süresi dolmamış olan konaklama işletmelerinin,
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde Bakanlığa
başvurmaları, altı ay içerisinde de turizm işletmesi belgesi alması
zorunludur. Üç ay içerisinde
başvuruda bulunmayan veya altı ay içinde turizm işletmesi belgesi alamayan
konaklama işletmeleri faaliyette bulunamaz. Bu işletmelerin işyeri açma ve
çalışma ruhsatı Bakanlıkça yapılan bildirim üzerine yetkili idare
tarafından bir ay içinde iptal edilir ve faaliyetlerine son verilir.”
MADDE 18- 14/6/1989
tarihli ve 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“c)
Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun kapsamında işyeri açma ve çalışma ruhsatı alma
yükümlülüğü getirilenler hariç olmak üzere, turizm amaçlı kiralama izin
belgesi verilen konutlara,”
MADDE 19- 18/5/2004
tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve
Borsalar Kanununun 78 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer
alan “Genel Kurul kararıyla,” ibaresi madde metninden çıkarılmış, bentte
yer alan “yüzde bir” ibaresi “yüzde üç” şeklinde değiştirilmiş ve fıkraya
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Türkiye
Odalar, Borsalar ve Birlik Personeli Sigorta ve Emekli Sandığı Vakfına
ayrılacak payı yüzde altı oranına kadar artırmaya Birlik Genel Kurulu
yetkilidir.”
MADDE 20- 31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 98- Kurumca bu Kanun ve ilgili mevzuat uyarınca 2023 yılı Ekim ödeme
döneminde gelir veya aylık ödemesi yapılanlara dosya bazında 5.000 TL
tutarında bir defaya mahsus olmak üzere ödeme yapılır.
Birinci
fıkrada belirtilen ödemenin yapılmasında;
a) İş
kazaları ve meslek hastalıkları sigortasından sürekli iş göremezlik geliri
almakta olanlara, gelir bağlanmasına esas olan sürekli iş göremezlik
derecesi oranı,
b) Hak
sahiplerinin hisseleri oranı,
c) İş kazası
veya meslek hastalığı sonucu meslekte kazanma gücünü %50 oranının altında
kaybetmesi nedeniyle sürekli iş göremezlik geliri bağlanmış iken
ölenlerden, ölümü iş kazası veya meslek hastalığına bağlı olmayanların hak
sahiplerine, sigortalıya gelir bağlanmasına esas olan sürekli iş göremezlik
derecesi üzerinden hak sahiplerinin hisseleri oranı,
ç) Yabancı
ülkelerle akdedilen sosyal güvenlik sözleşmeleri uyarınca kısmi gelir veya
aylık alanlara, ülkemiz mevzuatına tabi olarak geçen prim ödeme gün
sayılarının, sosyal güvenlik sözleşmesine göre nazara alınan toplam prim
ödeme gün sayısına olan oranı,
esas alınır.
Birden fazla
dosyadan gelir ve aylık alanlara en fazla ödemeye imkân veren bir dosya
üzerinden ödeme yapılır.
Gelir veya aylık almakta iken 2023 yılı Ekim ayı içinde bu Kanun
veya 506 sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesi
kapsamında sigortalı olarak çalışanlar ve bu Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına girecek şekilde faaliyette
bulunanlar ile sigortalı olup olmadıklarına bakılmaksızın 5335 sayılı
Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrasında sayılan işyerlerinde aylıkları
kesilmeksizin çalışanlara bu madde uyarınca ödeme yapılmaz. Ancak, ölüm geliri ve aylığı almakta olanlar
hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz.
Bu madde
kapsamında yapılan ödemelerden kesinti yapılamaz ve bu ödemeler
haczedilemez.
Yersiz
yapıldığı anlaşılan ödemeler, ilgilinin varsa almakta olduğu gelir veya
aylıklarından %25 oranında kesilmek suretiyle, yoksa genel hükümlere göre
geri alınır.
Bu madde
kapsamında yapılacak ödemeleri karşılamak amacıyla gerekli olan tutar,
yazılı talebe istinaden ayrıca fatura aranmaksızın Hazine tarafından Kuruma
ödenir. Yapılacak ödemeler kapsamında ortaya çıkan ödenek ihtiyacını
karşılamak amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinin ilgili tertibine
2023 yılında ödenek eklemeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile ödeme tarihini belirlemeye Kurum
yetkilidir.”
MADDE 21- 23/5/2019 tarihli ve 7174 sayılı Kapadokya Alanı
Hakkında Kanunun 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“ç) Genel
bütçeden yapılacak hazine yardımları
d) İdareye
kiralanan taşınmazlar ile İdarenin mülkiyetindeki taşınmazların
kiralanmasından, işletilmesinden ve işlettirilmesinden elde edilen gelirler
e) Marka ve
patent gelirleri
f) Kapadokya
Alanında İdareye yapılacak başvurular ve İdarece sunulacak hizmetler
karşılığı alınacak ücretler
g) Kapadokya
Alanındaki işletme ve faaliyet gelirleri
ğ) Her türlü
tanıtım, basım ve yayın gelirleri, fikrî mülkiyet haklarından kaynaklı
gelirler
h) Yurt
içinden ve yurt dışından sağlanacak yardım, bağışlar ile sponsorluk
gelirleri
ı) İdare
gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler
i) Diğer
gelirler”
MADDE 22-
7174 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Bu
Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d),
(e), (g) ve (ğ) bentleri hariç İdarenin bu Kanunda ve ilgili mevzuatında
sayılan görevleriyle ilgili faaliyetlerinden elde ettiği gelirleri
dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz.”
MADDE 23- 7174
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “elli bin Türk
lirasından iki yüz bin Türk lirasına kadar idari para cezası” ibaresi
“aşağıda belirtilen idari para cezaları” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya
aşağıdaki bentler eklenmiş, ikinci fıkrasında yer alan “ve” ibaresi “veya”
şeklinde, “beş yüz Türk lirasından beş bin Türk lirasına kadar idari para
cezası” ibaresi “aşağıda belirtilen idari para cezaları” şeklinde
değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki bentler, dördüncü fıkrasına “9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden
Kanunu,” ibaresi ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“a) Fiziki
ve inşai uygulamalarda yapısal uygulamalar
yönünden;
1) Kapadokya
Alanında izinsiz yeni yapı yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı
dışında kalan alanlarda üç yüz dört bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk
lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
2) İzinsiz
kaya oyma mekan yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda altı yüz sekiz bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz
bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
b) Mevcut
yapılarda izinsiz ruhsata tabi uygulamalar yönünden; yapıda kütle, gabari
özelliklerini değiştiren kat ilavesi, kat yüksekliği değişikliği, mekan ilavesi, teras kapatılması uygulamalarının
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç
yüz dört bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve
koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası, tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası,
c) Strüktürel özelliklerini değiştiren taşıyıcı öğelerin eklenip
kaldırılması, çatı biçimi ve taşıyıcı sistemin değişikliği uygulamalarının
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç
yüz dört bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve
koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası, tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası,
ç) Planda
mimari elemanların biçim, boyut ve malzeme özelliklerinde duvar ekleme,
duvar çıkarma, plan şemasının değişimi, döşeme ve tavan malzemelerinin
değişimi, mevcut kaya oyma mekanlarda her türlü
fiziki ve inşai uygulamalar yapılması durumunda;
2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda iki yüz yirmi sekiz bin
Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında dört yüz elli altı bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz
sekiz bin Türk lirası,
d) Dış cephe malzeme özelliklerinde, kapı ve pencerede boyut ve/veya
malzeme değişikliği, dış cephe kaplaması değişimi, sıva raspası, yeni sıva,
sıva niteliği değiştirilmesi uygulamaları yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz dört bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz
iki bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
e) Yapı sahibinin komisyon kararında belirtilen süre içerisinde
yapısını ruhsata uygun hale getirmemesi durumunda; 2863 sayılı Kanun
kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz seksen bin Türk lirası, 2863 sayılı
Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin
Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
f) Peri bacalarına ve doğal peyzaj değeri olan jeolojik ve
jeomorfolojik oluşumlara yapısal ve fiziksel nitelikte izinsiz müdahaleler
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda altı
yüz sekiz bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve
koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde
altı yüz sekiz bin Türk lirası,
g) Doğal dokuyu bozacak şekilde 2872 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) bendi kapsamı
dışında kalan alanlardan izinsiz taş, toprak, kum alınması durumunda; 2863
sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası,
2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz
sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
ğ) İzinsiz
dolgu, kazı, arazi tesviyesi uygulamaları yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda dört yüz elli altı bin Türk lirası,
2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz
sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
h) İzinsiz çevre ve peyzaj düzenlemeleri kapsamında kent
mobilyaları, heykel, ikon, maket konulması, bitkilendirme,
döşeme yapılması, bahçe duvarı veya çit yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında yüz seksen üç
bin Türk lirası, tescilli parsellerde iki yüz on üç bin Türk lirası,
ı) Yapının
izinsiz yıkılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası, tescilli
parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
i) Tarım ve
ormancılık faaliyetleri yönünden; 1. ve 2. derece arkeolojik ve doğal sit
alanlarında izinsiz yeni tarımsal alanların açılması durumunda üç yüz dört
bin Türk lirası; 1. ve 2. derece arkeolojik sit alanlarında ve höyük ve tümülüslerde izinsiz ağaç dikilmesi durumunda üç yüz
dört bin Türk lirası,
j) Altyapı
uygulamaları yönünden; her türlü altyapı uygulamalarının izinsiz yapılması
durumunda elektronik haberleşme altyapıları bakımından 5/11/2008
tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu hükümleri saklı olmak
üzere; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin
Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde üç
yüz dört bin Türk lirası; su kuyusu, foseptik, su
deposu, LPG deposu, enerji sistemleri uygulamalarının izinsiz yapılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki
bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde üç
yüz dört bin Türk lirası,
k) Kamusal
alanların plan koşulları ve amacı dışında kullanılması durumunda; 2863
sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası,
2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında iki yüz
yirmi sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde üç yüz dört bin Türk
lirası,
idari para cezası
verilir.”
“a) Fiziki ve inşai uygulamalar yönünden;
mevcut yapılarda ruhsata tabi olmayan basit onarım kapsamında ahşap,
madeni, pişmiş toprak, taş gibi çürüyen ya da bozularak eksilen mimari
öğelerinin, özgün biçimlerine uygun olmayan malzeme ile değiştirilmesi,
bozulan iç ve dış sıvaların, kaplamaların, renk ve malzeme uyumu sağlanmaksızın,
özgün biçimlerine uygun olmadan yenilenmesi durumunda; 2863 sayılı Kanun
kapsamı dışında kalan alanlarda bin altı yüz Türk lirası, 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on bir bin Türk lirası, tescilli
parsellerde on altı bin Türk lirası,
b) Mevcut
yapılarda ruhsata tabi uygulamalar yönünden; yapının kütle, gabari ve
strüktürel özelliklerini değiştiren kat ilavesi, mekan
ilavesi, teras kapatılması, taşıyıcı öğelerin eklenip kaldırılması, çatı
biçimi ve taşıyıcı sisteminin değişikliği ile mevcut kaya oyma mekanlarda
her türlü fiziki ve inşai uygulamalar veya planda
mimari elemanların biçim, boyut ve malzeme özelliklerindeki yapılan
uygulamalar ile dış cephe malzeme özelliklerini değiştiren duvar ekleme,
duvar çıkarma, duvar malzeme değişikliği, plan şemasının değişimi, döşeme
ve tavan malzemelerinin değişimi, kapı ve pencerede boyut ve/veya malzeme
değişikliği, dış cephe kaplaması değişimi, sıva raspası, yeni sıva, sıva
niteliği değiştirilmesi uygulamaları yapılması durumunda on altı bin Türk
lirası,
c) Dış cephede tabela, klima motoru, tente, sundurma, reklam, ilan
ve tanıtıma yönelik uygulamalar ve görüntü kirliliğine yol açan uygulamalar
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin
altı yüz Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında on bir bin Türk lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası,
ç) Bina
içinde veya dışında izinsiz tesisat uygulamaları yapılması durumunda; 2863
sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin altı yüz Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında bin altı yüz
Türk lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk lirası,
d) Doğal
dokuyu bozmayacak şekilde; müştemilat, kömürlük, kümes, garaj, depo, konteyner, vinç, karavan, çadır, bahçe duvarı veya çit
yapılması, izinsiz bağımsız birim uygulamaları yapılması durumunda on altı
bin Türk lirası,
e) Doğal dokuyu bozmayacak şekilde; 2872 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) bendi kapsamı
dışında kalan alanlardan taş, toprak, kum alınması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda on bir bin Türk lirası, 2863 sayılı
Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on altı bin Türk
lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk lirası,
f) İzinsiz kadastral uygulamalar yapılması durumunda on altı bin
Türk lirası,
g) Diğer izinsiz uygulamalar yönünden; film, dizi, belgesel, aktüel,
reklam, drone çekimleri, haber reklamları,
fotoğraf, video çekimleri ve gelir karşılığı yapılan izinsiz çekimler veya
izinsiz materyal ile yapılan çekimlerde on altı bin Türk lirası; izinsiz
etkinlik, festival, organizasyon faaliyetleri yapılması durumunda on altı
bin Türk lirası; kamusal alanda izinsiz tabela, levhalar, çeşitli tür ve
büyüklükte reklamlar, ilanlar ve görüntü kirliliğine sebep olan uygulamalar
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda beş
bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında on altı bin Türk lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası,
ğ) Yapının
yapı kullanma belgesi ve işletme ruhsat ve izninde belirtilen fonksiyona
aykırı kullanımı durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yedi bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları
ve koruma alanlarında on altı bin Türk lirası, tescilli parsellerde on altı
bin Türk lirası,
idari para cezası
verilir.”
“(6)
Birinci, ikinci ve dördüncü fıkralar uyarınca idari para cezalarının uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar İdarece çıkarılan yönetmelik ile belirlenir.
(7)
Komisyon, bu madde uyarınca aykırılık bulunduğu kararını vermesi halinde
idari para cezası uygulanacak hükümleri belirler. İdare, bu madde
çerçevesinde, Kapadokya Alanı içinde yasaklanan fiillerin ve bunlara
verilecek idari para cezalarının tespitini yapmak ve uygulanmasına yönelik
iş ve işlemleri yürütmekte yetkilidir.
(8) Başkan,
turizm amaçlı sportif faaliyetlere aykırılık durumunda, 2634 sayılı Kanunun
33 üncü maddesinde belirlenen tutar kadar idari para cezası vermeye
yetkilidir.”
MADDE 24- 7174
sayılı Kanunun 9 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(7) İdare,
Kapadokya Alanındaki korunması gerekli taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları
ile sit alanlarının tespitini yapar.
(8) İdare,
Kapadokya Alanında ihtiyaç duyulması halinde kamulaştırma işlemlerini
yapmakta yetkilidir.”
MADDE 25- 11/7/2019
tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında
Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan
“ilgili mevzuatı uyarınca kendi aralarında yapacakları” ibaresi “temsilini
sağlamak üzere ülke çapında yapılacak” şeklinde değiştirilmiş, fıkranın son
cümlesi yürürlükten kaldırılmış, fıkraya aşağıdaki cümleler eklenmiş,
maddeye üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki dördüncü ve beşinci
fıkralar eklenmiş, mevcut dördüncü fıkra altıncı fıkra olarak teselsül
ettirilmiş, maddeye altıncı fıkra olarak teselsül ettirilen mevcut dördüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki yedinci ve sekizinci fıkralar
eklenmiş, mevcut beşinci fıkrasının ikinci cümlesine “Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği Başkanı” ibaresinden önce gelmek üzere “Bakan,” ibaresi
eklenmiş, aynı fıkrada yer alan “doğal” ibaresi madde metninden çıkarılmış,
mevcut beşinci fıkra dokuzuncu fıkra olarak teselsül ettirilmiş, mevcut
altıncı fıkra onuncu fıkra olarak teselsül ettirilip aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, mevcut yedinci fıkra onbirinci
fıkra olarak teselsül ettirilmiş ve maddeye onbirinci
fıkra olarak teselsül ettirilen mevcut yedinci fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Seçimlerin
yapılmasına ilişkin iş ve işlemler Ajans tarafından yürütülür. Buna ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
“(4) Yönetim
Kurulu, Bakanlıkça belirlenen turizm strateji ve politikaları doğrultusunda
aşağıdaki görevleri yerine getirir:
a) Kanunun 4
üncü maddesinde sayılan Ajansın faaliyet alanları kapsamında tüm iş ve
işlemlere yönelik kararlar almak.
b) Ajansın
tüm gelir ve giderlerini gayrisafi olarak bütçede göstererek bütçeyi yıllık
olarak, plan ve programlarının gerekleri ile fayda ve maliyet unsurlarını
göz önünde tutarak verimlilik, tutumluluk ilkelerine ve hesap dönemine göre
onaylamak.
c) Ajansın
yıllık programına, yıllara sari harcama yapılacak
proje ve diğer işlemler ile yapılacak mal ve hizmet alımlarında teminat
alınıp alınmayacağına karar vermek, zorunlu durumlarda yüzde elliye kadar
ön ödeme yapılmasına ilişkin proje ve işlemleri karara bağlamak, Ajans
bütçesini Bakan onayına sunmak.
ç) Ajansın sorumlu olduğu hizmetlerin yürütülmesi ve bu hizmetlerle
ilgili görevleri yerine getirmek üzere hizmet birimlerinin oluşturulmasında
etkili bir idare, iş bölümü ve koordinasyonun sağlanması amacıyla Genel Müdüre
bağlı Genel Müdür Yardımcılığı ile hizmetlerin gereklerine uygun diğer
Genel Müdür Yardımcılıkları ve alt hizmet ve destek birimlerine ilişkin
teşkilat yapısının kurulmasına, birleştirilmesine veya kaldırılmasına karar
vermek.
d) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olup, Ajansın faaliyet konularına
ilişkin alanlarda görev yapmış, bu konularda bilgi sahibi olan ve üst düzey
yöneticilik tecrübesi olup, en az on yıl tecrübe sahibi olan, kırk yaşını
doldurmuş, yükseköğrenim mezunu, kamu haklarından yasaklı olmayan ve Ajans
tarafından yürütülecek işlere ilişkin aranan diğer şartları taşıyanlar
arasından Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcılarını seçmek, atamak ve
personel istihdamına ilişkin hususlar ile personelde aranacak şartlara
ilişkin karar almak.
e) Genel
Müdürün görev ve yetkileri ile harcama limitlerini belirlemek.
f) Ajansın
faaliyetlerine ilişkin olarak hazırlanan altı aylık ara rapor ile yıllık
faaliyet raporunu onaylamak ve bir örneğini Bakanlığa göndermek.
(5) Yönetim
Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine, en az üç ayda bir kez olmak üzere ve en
az on bir üyenin katılımıyla toplanır ve kararlarını katılanların salt
çoğunluğuyla alır. Yönetim Kurulu, Bakan Yardımcısının başkanlığında
toplanır. Bakan Yardımcısının katılamadığı toplantılara Tanıtma Genel
Müdürü başkanlık eder. Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Başkan tarafından
belirlenir ve toplantı tarihinden en az on beş gün öncesinde tüm üyelere
bildirilir. En az beş üyenin teklifi ile toplantıya gündem maddesi ilave
edilebilir. Oylamalarda çekimser kalınamaz. Oyların eşitliği halinde
Başkanın bulunduğu taraf üstün sayılır. Muhalif kalan üye, karşı oy
gerekçesini kararın altına yazarak imzalamak zorundadır.”
“(7) İcra
Kurulu aşağıda belirtilen iş ve işlemleri yürütmekle görevlidir:
a) Yönetim
Kurulunca alınan kararların uygulanmasına yönelik tüm iş ve işlemleri
yürütmek.
b) Ajans
faaliyetlerine ilişkin olarak Bakanlık ile Ajans arasında gerekli
koordinasyonu sağlamak.
c) Ajansın
bütçesi ile yıllık programını hazırlamak, yıllara sari
harcama yapılacak proje ve diğer işlemleri belirlemek, bunları Yönetim
Kurulunun onayına sunmak ve gerçekleşmelerini takip etmek.
ç) Ajansın
denetimini Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca bağımsız denetim kuruluşuna yaptırmak.
(8) İcra
Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine, en az üç üyenin katılımıyla toplanır ve
kararlarını katılanların salt çoğunluğu ile alır. İcra Kurulu, Bakan
Yardımcısının başkanlığında toplanır. Bakan Yardımcısının katılamadığı toplantılara
Tanıtma Genel Müdürü başkanlık eder. Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Bakan
Yardımcısı tarafından belirlenir ve toplantı tarihinden en az beş gün
öncesinde tüm üyelere bildirilir. En az iki üyenin teklifi ile toplantıya
gündem maddesi ilave edilebilir. Oylamalarda çekimser kalınamaz. Oyların
eşitliği halinde Başkanın bulunduğu taraf üstün sayılır. Muhalif kalan üye,
karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak imzalamak zorundadır.”
“(10)
Danışma Kurulunun Başkanı Bakandır. Danışma Kurulu, yılda en az dört kez
olmak üzere gerekli görülen hallerde Kurul Başkanının çağrısı ile toplanır.
Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Kurul Başkanı tarafından belirlenir ve
toplantı tarihinden en az on gün öncesinde tüm üyelere bildirilir. En az
iki üyenin teklifi ile toplantıya gündem maddesi ilave edilebilir. Danışma
Kurulunca bilgi, tecrübe ve uzmanlığından yararlanılabileceği düşünülen
kişi veya kurum ve kuruluşların temsilcileri toplantıya çağırılabilir veya
görüşleri alınabilir. Bu şekilde toplantıya davet edilen temsilciler
tavsiye kararlarına imza atamazlar. Danışma Kurulu, en az beş üyenin
katılımı ile toplanır ve tavsiye kararlarını çoğunlukla alır. Kararlar
gerekçeli olarak yazılır. Danışma Kurulu, kendisine verilen görevleri kendi
sorumluluğu altında tarafsız ve bağımsız olarak yerine getirir. Ajansın
faaliyetleri kapsamında Danışma Kuruluna veya üyelerine icrai
veya idari nitelikte bir görev verilemez. Ajansın diğer organlarına verilen
görev ve yetkiler, herhangi bir kapsam veya surette Danışma Kuruluna
devredilemez. Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu
üyeliği birleşemez.”
“(12)
Yönetim Kurulu, İcra Kurulu ve Danışma Kurulu üyelerinin bu Kanunda
tanımlanan görev ve yetkiler çerçevesinde alacakları kararları; eşitlik,
şeffaflık ve hesap verilebilirlik ilkeleri ile maliyet-fayda unsurları ve
etik kurallara uygun olarak alması esastır.
(13) Yönetim
Kurulu tarafından yetkileri kullanmak üzere bir Genel Müdür ve dört Genel
Müdür Yardımcısı istihdam edilir.
(14) Genel
Müdürün görevleri şunlardır:
a) Yönetim
Kurulu ve İcra Kurulu tarafından alınan kararların uygulanmasını sağlamak
üzere gerekli iş ve işlemleri yapmak, takip etmek ve İcra Kuruluna rapor
sunmak.
b) Hizmet
birimleri ve Ajans faaliyetlerine ilişkin olarak ilgili kurum ve kuruluşlar
ile koordinasyonu sağlamak.
c) Ajansın,
turizm sektörü başta olmak üzere reklam, tanıtım ve halkla ilişkilerle
ilgili sivil toplum kuruluşları ile ilişkilerini yönetmek.
ç) Ajansın
yürüttüğü tanıtım faaliyetlerinin etkinliğini ölçmek, planlanan tanıtım ve
pazarlama faaliyetlerine yön vermek amacıyla Bakanlıkla iş birliği halinde
ilgili kurum ve kuruluşlardan gerekli verileri sağlamak, bu verileri
raporlamak ve başta Bakanlık olmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlara
iletmek.
d) Ajansın
idari iş ve işlemlerini yürütmek.
e) Yönetim
Kurulu tarafından kendisine verilen yetkiler çerçevesinde diğer iş ve işlemleri
yürütmek.
(15) Yönetim
Kurulu kararı ile Genel Müdür Yardımcısı altında gerekli görülen unvanlarda
personel istihdam edilebilir.”
MADDE 26-
7183 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde yer
alan “yapabilir, destek ve kaynak sağlayabilir.” ibaresi “yapabilir.”
şeklinde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“e) Yönetim
Kurulu; eşitlik ve rekabet ilkeleri, işletmelerin taşıdığı turizm
potansiyeli ile ülke imajı ve tanıtımına sağlayacağı katkıyı etkinlik ve
verimlilik bakımından dikkate alıp, ortak projeler gerçekleştirerek destek
sağlayabilir.”
MADDE 27- 7183
sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının
(a) bendinde yer alan “ile konaklama tesislerinden” ibaresi “, konaklama
tesisleri ile turizm amaçlı kiralama izin belgesi düzenlenen yerlerden”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 28-
7183 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ikinci
fıkrasına ikinci cümlesinde yer alan “Sayıştay,” ibaresinden sonra gelmek
üzere “bağımsız denetim raporunu, Ajansın mali rapor ve tablolarının
güvenilirliği ve doğruluğu bakımından ve Ajansın kontrol sistemleri, yöntem
ve süreçleri ile birlikte inceleyip” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 29- 7183
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiş ve dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Ajansın
bu Kanunda belirtilen görevlerine ilişkin mal ve hizmet alımları 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi
değildir. Bu istisna, ceza ve ihalelere katılmaktan yasaklama hükümleri ile
Ajansın bu Kanunda belirtilen faaliyetleri içinde olmayan, idari
ihtiyaçları ile ilgili mal ve hizmet alımlarını kapsamaz. Ajansın bu fıkra
kapsamında gerçekleştireceği mal ve hizmet alımları; saydamlık, rekabet,
eşit muamele, güvenirlilik, gizlilik, fırsat eşitliği, kamuoyu denetimi,
ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların
verimli kullanılması ilkelerine uyularak gerçekleştirilir. Bu fıkraya
ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak
Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
“(4)
Ajansta, kamu kurum ve kuruluşlarına personel istihdam edilmesine dair
mevzuat hükümlerine tabi olunmaksızın bu maddede belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş
Kanununa tabi personel istihdam edilir. Çalıştırılacak personel sayısı 200
kişidir, Cumhurbaşkanı bu sayıyı dört katına kadar arttırmaya yetkilidir.
Ajansta istihdam edilecek personele ödenecek ücret ve varsa diğer mali
hakları; görev yapılan unvan, eğitim, tecrübe, dil bilgisi, alanında
uzmanlığı esas alınarak Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Ajansın
yıllık personel giderleri toplamı, gerçekleşen en son yıl bütçe
gelirlerinin yüzde onunu aşamaz. Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcılığına
yapılacak atamalar haricinde Ajansta boş bulunan pozisyonlara atanabilmek
için Ajans tarafından yapılacak ya da yükseköğretim kurumlarına
yaptırılacak yazılı ve/veya sözlü sınavda başarılı olmak şarttır. Sınav,
Ajansın görev alanına ilişkin konular ile alım yapılacak pozisyonun
gerektirdiği niteliklere ilişkin olarak belirlenen konulardan yapılır.
Personelin işe alınmaları, sınavları, görev, yetki ve yükümlülükleri ile
istihdamlarına dair diğer hususlar Bakanlık tarafından çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 30- 7183
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Seçilmiş
olan üyelerin görevlerinin devamı
GEÇİCİ MADDE
3- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, Ajansın Yönetim
Kurulunda görev alması amacıyla seyahat acentası
işletme belgesi sahiplerinin kendi aralarından ilgili mevzuatı uyarınca
seçimle belirledikleri üyenin görevi, bu maddeyi ihdas eden Kanunla 3 üncü
maddenin üçüncü fıkrası uyarınca seçim yapılıncaya kadar devam eder.”
MADDE 31- 22/4/2022 tarihli ve 7405 sayılı Spor Kulüpleri ve Spor
Federasyonları Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 4- (1) Spor kulüpleri ve üst kuruluşlar, 26/10/2024
tarihine kadar tüzükleri ile idari ve mali yapılarını bu Kanun hükümlerine
uygun hale getirmekle yükümlüdür. Belirtilen süre içerisinde tüzükleri ile
idari ve mali yapılarını Kanuna uygun hale getirmeyen spor kulüpleri ve üst
kuruluşların Bakanlık nezdindeki tescilleri iptal
edilir.
(2) Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan ve spor alanında faaliyet
gösteren anonim şirketler, 26/10/2024 tarihine
kadar bu Kanunda öngörülen yükümlülükleri yerine getirerek spor anonim
şirketi haline gelmekle yükümlüdür. Belirtilen süre içerisinde
yükümlülüklerini yerine getirmeyen anonim şirketler spor faaliyetlerine
katılamaz.
(3) Kamu
kurum ve kuruluşları bünyesinde kurulan ve spor faaliyetinde bulunan ancak
tüzel kişiliği bulunmayan müessese kulüpleri, 26/10/2024
tarihine kadar bu Kanunda öngörülen şartları yerine getirerek tescillerini
yaptırır. Belirtilen süre içerisinde uygunluğunu sağlayamayanların Bakanlık
nezdindeki tescilleri iptal edilir.”
MADDE 32- 21/5/1986
tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanununun 16 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Müsabaka,
yarışma ve gösteri hasılat payı
MADDE 16-
Gençlik ve Spor Bakanlığı veya spor federasyonları tarafından düzenlenen ya
da izin verilen her türlü spor müsabaka ve yarışmaları ile gösterilerinde,
spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından her türlü bilet
satışından elde edilen net hasılatın yüzde yedisi
müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı olarak gençlik ve spor il
müdürlüklerinin hesabına yatırılır.
Spor
kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından gençlik ve spor il
müdürlüklerinin hesabına yatırılan müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı tutarları, ek 14 üncü maddeye göre ilgili
yıl genel bütçesinin (B) işaretli cetveline özel gelir kaydedilmek üzere
Gençlik ve Spor Bakanlığı merkez muhasebe birimi nezdindeki
özel hesaba aktarılır. Özel gelir kaydedilen bu tutarlar, amatör spor
faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla kullanılır ve bu maksatla gençlik ve
spor il müdürlükleri hesabına aktarılabilir.
Spor
kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından elde edilen net hasılatın hesabında, her türlü bilet satışının toplamını
ifade eden brüt hasılattan;
a) İlgili
spor federasyonlarınca belirlenen usul ve esaslar dahilinde
tespit edilen hakem, temsilci ve gözlemci ücretleri,
b) Kapı,
gişe, kontrol ve özel güvenlik görevlilerine ödenecek günlük ücretler,
c) Bilet
baskı ve elektronik bilet giderleri,
düşülür. Düşülen bu
giderler sonrasında elde edilen tutar net hasılat
olarak tespit edilir. Net hasılat tutarına ilişkin
ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeler, ilgili müsabaka, yarışma ve gösteri
tarihinden itibaren bir hafta içinde ilgili spor kulübü veya spor anonim
şirketi tarafından gençlik ve spor il müdürlüğüne verilir. Net hasılat
tutarına ilişkin ihtiyaç duyulan bilgi ve belgelerin talep edilmesi
halinde, Türkiye Futbol Federasyonu dahil ilgili
spor federasyonları ile spor federasyonlarınca bilet organizasyonu ile
biletlerin basım, satış ve dağıtımına ilişkin olarak yetkilendirilen kurum
ve kuruluşlar tarafından Gençlik ve Spor Bakanlığına verilmesi zorunludur.
Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
Yürürlük
MADDE 33-
(1) Bu Kanunun;
a) 1 ilâ 6 ncı maddeleri ve 18 inci, 27 nci
ve geçici 1 inci maddeleri 1/1/2024 tarihinde,
b) 31 inci
ve 32 nci maddeleri 26/10/2023
tarihinden itibaren uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
c) Diğer
maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34-
(1) Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
1/11/2023
|