Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2023/31)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üreticiler Çolakoğlu
Metalurji A.Ş., Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş., İskenderun Demir
ve Çelik A.Ş., Habaş Sınai ve Tıbbi Gazlar İstihsal Endüstrisi A.Ş. ve
Tosçelik Profil ve Sac Endüstrisi A.Ş. adına Türkiye Çelik Üreticileri
Derneği tarafından yapılan başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti,
Hindistan Cumhuriyeti, Japonya ve Rusya Federasyonu menşeli 7208.10.00.10.00,
7208.10.00.90.00, 7208.25.00.10.00, 7208.25.00.90.00, 7208.26.00.10.00,
7208.26.00.90.00, 7208.27.00.10.00, 7208.27.00.90.00, 7208.36.00.10.00,
7208.36.00.90.00, 7208.37.00.10.11, 7208.37.00.10.19, 7208.37.00.90.12,
7208.37.00.90.18, 7208.37.00.90.19, 7208.38.00.10.11, 7208.38.00.10.19,
7208.38.00.90.12, 7208.38.00.90.18, 7208.38.00.90.19, 7208.39.00.10.11,
7208.39.00.10.19, 7208.39.00.90.12, 7208.39.00.90.18, 7208.39.00.90.19,
7208.40.00.10.11, 7208.40.00.10.19, 7208.40.00.90.11, 7208.40.00.90.19,
7208.51.98.10.00, 7208.51.98.90.00, 7208.52.10.10.00, 7208.52.10.90.00,
7208.52.99.10.00, 7208.52.99.90.00, 7208.53.10.10.00, 7208.53.10.90.00,
7208.53.90.10.00, 7208.53.90.90.00, 7208.54.00.10.11, 7208.54.00.10.19,
7208.54.00.90.11, 7208.54.00.90.19, 7208.90.80.10.11, 7208.90.80.10.12,
7208.90.80.20.11, 7208.90.80.20.12, 7211.13.00.11.00, 7211.13.00.19.00,
7211.13.00.29.00, 7211.14.00.10.00, 7211.14.00.21.11, 7211.14.00.21.12,
7211.14.00.29.11, 7211.14.00.29.12, 7211.14.00.31.00, 7211.14.00.39.00,
7211.14.00.41.00, 7211.14.00.49.00, 7211.14.00.50.00, 7211.19.00.10.00,
7211.19.00.21.00, 7211.19.00.29.00, 7211.19.00.31.00, 7211.19.00.39.00,
7211.19.00.50.00, 7212.60.00.11.11, 7212.60.00.11.21, 7212.60.00.11.29,
7212.60.00.19.11, 7212.60.00.19.21, 7212.60.00.19.29, 7212.60.00.21.11,
7212.60.00.21.12, 7212.60.00.29.11, 7212.60.00.29.12, 7225.19.10.00.11,
7225.19.10.00.19, 7225.30.90.00.11, 7225.30.90.00.19, 7225.40.40.00.00,
7225.40.60.00.00, 7225.40.90.00.00, 7226.91.91.00.00, 7226.91.99.00.00
gümrük tarife istatistik pozisyonları altında sınıflandırılan “sıcak
haddelenmiş yassı çelik” ürününe yönelik bir damping soruşturması açılması
ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
c) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
e) Hindistan: Hindistan Cumhuriyeti’ni,
f) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
g) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı,
ğ) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
h) Rusya: Rusya Federasyonu’nu,
ı) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
i) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
j) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4- (1) Soruşturma konusu ürün, 7208.10.00.10.00,
7208.10.00.90.00, 7208.25.00.10.00, 7208.25.00.90.00, 7208.26.00.10.00,
7208.26.00.90.00, 7208.27.00.10.00, 7208.27.00.90.00, 7208.36.00.10.00,
7208.36.00.90.00, 7208.37.00.10.11, 7208.37.00.10.19, 7208.37.00.90.12,
7208.37.00.90.18, 7208.37.00.90.19, 7208.38.00.10.11, 7208.38.00.10.19,
7208.38.00.90.12, 7208.38.00.90.18, 7208.38.00.90.19, 7208.39.00.10.11,
7208.39.00.10.19, 7208.39.00.90.12, 7208.39.00.90.18, 7208.39.00.90.19,
7208.40.00.10.11, 7208.40.00.10.19, 7208.40.00.90.11, 7208.40.00.90.19,
7208.51.98.10.00, 7208.51.98.90.00, 7208.52.10.10.00, 7208.52.10.90.00,
7208.52.99.10.00, 7208.52.99.90.00, 7208.53.10.10.00, 7208.53.10.90.00,
7208.53.90.10.00, 7208.53.90.90.00, 7208.54.00.10.11, 7208.54.00.10.19,
7208.54.00.90.11, 7208.54.00.90.19, 7208.90.80.10.11, 7208.90.80.10.12,
7208.90.80.20.11, 7208.90.80.20.12, 7211.13.00.11.00, 7211.13.00.19.00,
7211.13.00.29.00, 7211.14.00.10.00, 7211.14.00.21.11, 7211.14.00.21.12,
7211.14.00.29.11, 7211.14.00.29.12, 7211.14.00.31.00, 7211.14.00.39.00,
7211.14.00.41.00, 7211.14.00.49.00, 7211.14.00.50.00, 7211.19.00.10.00,
7211.19.00.21.00, 7211.19.00.29.00, 7211.19.00.31.00, 7211.19.00.39.00,
7211.19.00.50.00, 7212.60.00.11.11, 7212.60.00.11.21, 7212.60.00.11.29,
7212.60.00.19.11, 7212.60.00.19.21, 7212.60.00.19.29, 7212.60.00.21.11,
7212.60.00.21.12, 7212.60.00.29.11, 7212.60.00.29.12, 7225.19.10.00.11,
7225.19.10.00.19, 7225.30.90.00.11, 7225.30.90.00.19, 7225.40.40.00.00,
7225.40.60.00.00, 7225.40.90.00.00, 7226.91.91.00.00, 7226.91.99.00.00
GTİP’leri altında yer alan “sıcak haddelenmiş yassı çelik”tir.
(2) Bahse konu GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı
verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5- (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler Çolakoğlu Metalurji A.Ş.,
Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş., İskenderun Demir ve Çelik A.Ş.,
Habaş Sınai ve Tıbbi Gazlar İstihsal Endüstrisi A.Ş. ve Tosçelik Profil ve
Sac Endüstrisi A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci
maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu
kapsamda, söz konusu firmalar bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim
dalı” olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6- (1) Normal değerin tespiti için, ÇHC, Hindistan,
Japonya ve Rusya’da geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamış olup
oluşturulmuş normal değer kullanılmıştır. Bu kapsamda, soruşturma konusu
ürün için normal değer Türkiye’de benzer malın birim imalat maliyetine
genel, idari ve satış giderleri ile finansman gideri ve makul bir kârın
eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında
olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç fiyatının tespitinde Bakanlık istatistik
veri tabanında yer alan ithalat beyannameleri bazında veriler kullanılarak
soruşturma konusu ürünün başvuru konusu ülkelerden ithalatında oluşan
ortalama ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından,
yerli üretim dalı tarafından sunulan harici navlun ve sigorta bedelleri
düşülerek anılan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari
aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında karşılaştırılmış olup
başvuru konusu ürün için hesaplanan damping marjlarının Yönetmeliğin 28
inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit
edilmiştir.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde zarar
iddiası 1/1/2020-30/6/2023 dönemi için incelenmiştir.
(2) ÇHC menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının
1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak olarak miktarının önemli seviyede
artış gösterdiği hem de nispi olarak pazar payının önemli seviyede arttığı
görülmektedir.
(3) Hindistan menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının, 2020 yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde,
1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak olarak miktarının önemli seviyede
artış gösterdiği hem de nispi olarak pazar payının önemli seviyede arttığı
görülmektedir.
(4) Japonya menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının 2020 yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde,
1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak olarak miktarının önemli seviyede
artış gösterdiği hem de nispi olarak pazar payının önemli seviyede arttığı
görülmektedir.
(5) Rusya menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının, 2020 yılı baz yıl olarak değerlendirildiğinde,
1/1/2020-30/6/2023 döneminde hem mutlak olarak miktarının seviyede artış
gösterdiği hem de nispi olarak pazar payının seviyede arttığı
görülmektedir.
(6) ÇHC menşeli ithalatın 1/7/2022-30/6/2023
döneminde soruşturma konusu üründe yerli üretim dalının iç piyasa satış
fiyatlarını baskıladığı görülmektedir.
(7) Hindistan menşeli ithalatın 2022 yılı ile
1/7/2022-30/6/2023 döneminde soruşturma konusu üründe yerli üretim dalının
iç piyasa satış fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı görülmektedir.
(8) Japonya menşeli ithalatın 1/7/2022-30/6/2023
döneminde soruşturma konusu üründe yerli üretim dalının iç piyasa satış fiyatlarını
baskıladığı görülmektedir.
(9) Rusya menşeli ithalatın 2022 yılı ile
1/7/2022-30/6/2023 döneminde soruşturma konusu üründe yerli üretim dalının
iç piyasa satış fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı görülmektedir.
(10) Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin
olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede,
yerli üretim dalının soruşturma konusu ürünün üretim, yurt içi satış
miktarı, stok miktarı ve stok değeri, ürün nakit akışı, kapasite kullanım
oranı ve pazar payı gibi temel ekonomik göstergelerinde bozulma olduğu ve
yurt içi satışlardan birim kârlılığın 1/7/2022-30/6/2023 döneminde düşüş
gösterdiği görülmektedir.
(11) Başvuru konusu ülkelerin üretim kapasitesi ve
ihracat kabiliyeti bakımından soruşturma konusu ürün bağlamında küresel
pazarda önemli bir konuma sahip olduğu anlaşılmıştır.
(12) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve
ithalata ilişkin Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan veriler esas
alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ÇHC,
Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli ithalatın yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde maddi zarara/maddi zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8- (1) Yapılan inceleme sonucunda, damping
soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ile ÇHC, Hindistan, Japonya ve Rusya menşeli başvuru konusu ürüne yönelik
olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması
açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9- (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi
koşullarının geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde
yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için
normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde
Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi
hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan
emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10- (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca,
soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye
çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti,
benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın Türkiye’deki
üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul
edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını
cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie
bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 11- (1) Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer
alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T. C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. Nizami Gencevi Caddesi No:63/1
06530 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini
yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve resmî görüşlerine ilişkin ekleri
ise yalnızca elektronik ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine
gönderir. Soru formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca aşağıda
yer alan e-posta adresine gönderilir.
EBYS e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12- (1) 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplama
süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten
itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İş
birliğine gelinmemesi
MADDE 13- (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya
kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 14- (1) Kanun ve Kararın ilgili hükümleri uyarınca,
soruşturma süresince geçici önlem uygulanması kararlaştırılabilir ve kesin
önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15- (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
|