Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
ULUSAL TAŞIT TANIMA SİSTEMİ UYGULAMA GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 1)
Amaç ve
konu
MADDE 1- (1) Akaryakıt piyasasında rekabet eşitliğinin
sağlanması ve kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde mücadele edilmesi
amacıyla birçok düzenleme ve çalışma hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda,
daha önce akaryakıt pompalarına bağlanma mecburiyeti getirilen ödeme
kaydedici cihazların, elektronik ortamda anlık veri aktarımı yapabilen,
güvenlik seviyesi yükseltilmiş ve belirlenen diğer teknik özellikleri
taşıyan yeni nesil akaryakıt pompa ödeme kaydedici cihazlar ile
değiştirilmesine yönelik usul ve esaslar 24/3/2021 tarihli ve 31433 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 527)
ile belirlenmiştir.
(2) Söz konusu düzenleme ve çalışmaların devamı
mahiyetinde olmak üzere, akaryakıt istasyonlarında Ulusal Taşıt Tanıma
Sistemi kurulması zorunluluğu getirilmesi, akaryakıt istasyonlarında
yapılan akaryakıt satışlarında plaka bilgisinin söz konusu sistem
kullanılarak yeni nesil akaryakıt pompa ödeme kaydedici cihazlara otomatik
gönderilmesine ilişkin teknik özelliklerin belirlenmesi, bahse konu sisteme
ilişkin uygulamaların Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünce
yetkilendirilen firmalar tarafından mükelleflerin ve nihai tüketicilerin
kullanımına sunulması, sistem kapsamında bilgi paylaşılması ile uygulamaya
ilişkin diğer usul ve esasların belirlenmesi bu Tebliğin amaç ve konusunu
oluşturmaktadır.
Yasal
mevzuat ve dayanak
MADDE 2- (1) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun;
– 149 uncu maddesinde, “Kamu idare ve müesseseleri
(Kamu hizmeti ifa eden kurum ve kuruluşlar dahil) ile gerçek ve tüzel
kişiler vergilendirmeye ilişkin olaylarla ilgili olarak Maliye ve Gümrük
Bakanlığı ve vergi dairesince kendilerinden yazı ile istenecek bilgileri
belli fasılalarla ve devamlı olarak yazı ile vermeye mecburdurlar.”,
– 227 nci maddesinde, “Bu kanunda aksine hüküm
olmadıkça, bu kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve
muamelelere ait olan kayıtların tevsiki mecburidir.
Defter tutmak mecburiyetinde olmayan mükellefler
vergi matrahlarının tesbiti ile ilgili giderlerini tevsike mecburdurlar.
(Götürü usulde tesbit edilen giderler hariç.)
Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de
dâhil olmak üzere, bu Kanuna göre kullanılan veya bu Kanunun Maliye ve
Gümrük Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak, kullanma mecburiyeti
getirilen belgelerin, öngörülen zorunlu bilgileri taşımaması halinde bu
belgeler vergi kanunları bakımından hiç düzenlenmemiş sayılır.
Maliye ve Gümrük Bakanlığı, düzenlenmesi mecburi
olan belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri belirlemeye ve bu
belgelerden uygun gördüklerine, düzenlenme saatinin yazılması mecburiyetini
getirmeye yetkilidir.”,
– Mükerrer 242 nci maddesinin birinci fıkrasında,
“1. Maliye ve Gümrük Bakanlığı; mükelleflere, niteliklerini belirlediği
elektronik cihazları kullandırmak suretiyle belge düzenlettirmeye ve
kullanılacak özel cihazlardan çıkarılan pulları belgelere ekletmeye
yetkilidir.
…
Maliye ve Gümrük Bakanlığı, elektronik cihazlarla
veya kullanılacak özel cihazlardan çıkarılan pulları ekletmek suretiyle
belge düzenletme yetkisini; iş grupları, sektörler, bölgeler, yerleşim
birimleri, yıllık hasılat tutarları itibariyle veya sabit bir işyerinde
faaliyet gösterilip gösterilmediğine göre ayrı ayrı veya topluca
kullanabilir.”,
– Mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasında,
“Maliye Bakanlığı;
1. Mükellef ve meslek grupları itibariyle muhasebe
usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve
belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü
defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri
belirlemeye, bunlarda değişiklik
yapmaya; bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp
dağıtmaya veya dağıttırmaya,
bunların kayıtlarını tutturmaya,
bu defter ve belgelere tasdik,
muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna
göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi
zorunluluğunu kaldırmaya,
…
3. Tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt
ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt
araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması veya ibraz
edilmesi hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde
tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya
muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu
getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye,
4. Bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi
vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile beyanname, bildirim, yazı,
dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin, şifre, elektronik imza veya
diğer güvenlik araçları kullanılmak suretiyle internet de dâhil olmak üzere
her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesine,
beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin
yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi
hususlarında izin vermeye, standart belirlemeye veya zorunluluk getirmeye,
beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler ile
bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluk veya standartları
beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler veya
bilgi ve işlem çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla
ayrı ayrı uygulatmaya ya da belirlemeye, kanuni süresinden sonra
kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannameler üzerine
düzenlenen tahakkuk fişi ve/veya ihbarnameler ile süresinden sonra verilen
bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelere istinaden
düzenlenen ihbarnameleri, mükellefe, vergi sorumlusuna veya bunların
elektronik ortamda beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve
diğer belgeleri gönderme yetkisi verdiği gerçek veya tüzel kişiye
elektronik ortamda tebliğ etmeye, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor
ve diğer belgelere ilişkin yapılan işlemlerin sonuçlarını internet de dâhil
olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında ilgili
kişilere göndermeye ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye,
…
6. Vergi
güvenliğini sağlamak amacıyla niteliklerini belirleyip onayladığı elektrikli,
elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri kullandırmaya, bu
cihaz ve sistemler vasıtasıyla bandrol, pul, barkod, hologram, kupür,
damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin kullanılmasına ilişkin
zorunluluk getirmeye, mükelleflere bandrol, pul, barkod, hologram, kupür,
damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin verilmesinde, mükelleflerin
Maliye Bakanlığına bağlı vergi dairelerine vadesi geçmiş borcu
bulunmadığına ilişkin belge arama zorunluluğu getirmeye, bu zorunluluk
kapsamına girecek amme alacaklarını tür ve tutar itibarıyla tespit etmeye
ve hangi hâllerde bu zorunluluğun aranılmayacağına, bandrol, pul, barkod,
hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin basımı,
dağıtımı ile sistemin kurulması ve işletilmesi hizmetlerinin, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi
olmaksızın, süresi 5 yılı geçmemek üzere ve 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanunu (5 inci maddesinin beşinci fıkrası hariç) hükümleri
çerçevesinde; yetkilendirilecek gerçek veya tüzel kişiler tarafından yerine getirilmesine, bu hizmetlerde ve
yetkilendirilecek gerçek veya tüzel kişilerde bulunması gereken
özellikleri, yetkilendirilecek gerçek veya tüzel kişilerin faaliyetlerinin
yönlendirilmesi, izlenmesi, denetlenmesi, yetkilendirmenin sonlandırılması
ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye,
…
Yetkilidir.”
hükümlerine yer verilmiştir.
(2) 6/12/1984 tarihli ve 3100 sayılı Katma Değer
Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti
Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, ödeme
kaydedici cihazların kullanılmalarıyla ilgili olarak, bu Kanunla belli
edilen hususlar dışında uyulması gereken usul ve esasları belirleme ve
bunlarda değişiklik yapma hususunda Hazine ve Maliye Bakanlığının yetkili
olduğu hüküm altına alınmıştır.
(3) 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili
Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 106 ncı maddesinin birinci fıkrasının (g)
bendinde, kamu kurum ve kuruluşlarınca usul ve esasları belirlenmek
suretiyle kullanılma mecburiyeti getirilen özel etiket ve işaretlerle takip
edilmesi öngörülen ürünler için bu kurum ve kuruluşların talebi üzerine
izleme sistemlerinin kurulması ve işletilmesiyle ilgili işleri yapmak veya
yaptırmak Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünün görevleri arasında
sayılmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) 213 sayılı
Kanun: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,
b) 3100 sayılı
Kanun: 6/12/1984 tarihli ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin
Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunu,
c) Akaryakıt:
Benzin, motorin, LPG, doğalgaz ve benzeri ürünleri,
ç) Akaryakıt
İstasyonu: Taşıtlara perakende olarak akaryakıt satışı yapan işletmeleri,
d) Bakanlık:
Hazine ve Maliye Bakanlığını,
e) Başkanlık/GİB:
Gelir İdaresi Başkanlığını,
f) Darphane: Darphane
ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünü,
g) GİB Teknoloji:
Gelir İdaresi Başkanlığının bilgi teknolojilerine ilişkin süreçlerinin
yürütüldüğü birimleri,
ğ) ÖKC Fişi: YN
Pompa ÖKC’den gerçekleştirilen her bir satış işlemi için gün içi müteselsil
numaralı düzenlenen ve mali hafıza ile birlikte elektronik kayıt ünitesinde
kayıt ve muhafaza edilen 213 sayılı Kanun kapsamındaki perakende satış
vesikasını,
h) Pompa
Üreticisi: Akaryakıt pompalarından sorumlu olan üretici/ithalatçıyı,
ı) TTB: Yakıt
verilen taşıtların yakıt depo girişine monte edilebilen ve söküldüğünde
tekrar kullanılamayan, taşıta ait plaka bilgisi, mükellefe ilişkin bilgiler
gibi hususları hafızasında muhafaza eden ve bu bilgilerin akaryakıt alımı
sırasında TTO vasıtasıyla pompa ünitelerinin bağlı olduğu YN Pompa ÖKC’lere
otomatik olarak iletilmesine imkân sağlayan pasif bir devre ve anteni
içeren Taşıt Tanıma Birimini,
i) TTO: TTB
üzerindeki bilgileri okuyabilen, okunan bilgilerin YN Pompa ÖKC’lere
otomatik olarak iletilmesine imkân sağlayan Taşıt Tanıma Okuyucu Cihazı,
j) UTTS: TTB ve
TTO ile YN Pompa ÖKC’ler arasındaki iletişimi ve bu cihazların birlikte
çalışmasını sağlayan, sistem kapsamındaki bilgilerin kaydedilmesine,
saklanmasına ve paylaşılmasına imkân veren Ulusal Taşıt Tanıma Sistemini,
k) Yetkili Firma:
UTTS unsurlarının üretimi, satışı, kurulumu, değişimi ve bakım onarım
hizmetlerinin yürütülmesi için Darphane tarafından yetkilendirilen
firmaları,
l) YN Pompa ÖKC:
Elektronik ortamda anlık veri aktarımı yapabilen, güvenlik seviyesi yükseltilmiş
ve Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 527) ve ilgili teknik
kılavuzlarla diğer özellikleri belirlenen Yeni Nesil Akaryakıt Pompa Ödeme
Kaydedici Cihazı,
m) YN Pompa ÖKC
Üreticisi: YN Pompa ÖKC’lerin ithali/üretimi, satışı ve satış sonrası bakım
onarım hizmetlerinin yürütülmesi için Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra
No: 527) kapsamında Bakanlıktan onay alan firmayı,
n) YN Pompa ÖKC
Yetkili Servisi: YN Akaryakıt Pompa ÖKC’ler için Bakanlıktan onay alan
üretici/ithalatçı firmaların bu cihazların bakım ve onarım hizmetlerini
yapmaya yetkili kıldığı kişi veya kurumu,
ifade eder.
UTTS’nin
kurulması ve işletilmesi
MADDE 4- (1) 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının (6) numaralı bendinde yer alan hüküm uyarınca akaryakıt
istasyonlarında UTTS’nin kurulması uygun bulunmuştur.
(2) Söz konusu sistem, yetkili firmalara teslim
edilebilecek sistem unsurlarının belirlenebilmesine, anılan firmaların
sistem kapsamındaki faaliyetlerinin takip edilebilmesi ile montaj, bakım,
onarım ve servis işlemlerinin elektronik ortamda bildirilebilmesine, TTB
takılan taşıtların tanımlanabilmesine ve benzeri tüm iş ve işlemlerin
izlenebilmesi ile sistem kapsamındaki bilgilerin GİB Teknoloji sistemlerine
aktarılabilmesine imkân verecek şekilde Darphane tarafından kurulacak ve
işletilecektir.
(3) UTTS, akaryakıt istasyonlarında kullanılan YN
Pompa ÖKC’ler ile iletişim kurabilecek özellikte olacaktır. UTTS kapsamında
yapılan akaryakıt satışlarında, akaryakıt satış işleminin YN Pompa ÖKC’den
başlaması ve YN Pompa ÖKC’de sonlandırılması esasına uygun olarak, TTO’nun
TTB’yi okuması ile taşıt plakasının TTO ile YN Pompa ÖKC arasında sağlanacak
güvenli haberleşme yöntemiyle otomatik olarak YN Pompa ÖKC’ye iletilmesi sağlanacaktır.
(4) Akaryakıt istasyonu işleten mükellefler,
akaryakıt pompa ünitesi ve YN Pompa ÖKC üreten veya ithal eden firmalar
veya bunların yetkili servisleri, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
tarafından 29/7/2021 tarihli ve 10338 sayılı Bayi Denetim Sisteminin
Kurulması ve Uygulanması İçin Tüzel Kişilerin Yetkilendirilmesi Hakkında
Karar kapsamında yetkilendirilen otomasyon şirketleri ile akaryakıt dağıtım
şirketleri, UTTS’nin kurulması ve işletilmesi hususunda Darphane ve/veya
Darphane tarafından yetkilendirilen firmalara her türlü teknik desteği
sunmak zorundadırlar.
UTTS
kapsamında pompa tabancalarına Taşıt Tanıma Okuyucu Cihazı takılması
zorunluluğu ve uygulama esasları
MADDE 5- (1) Akaryakıt pompa tabancalarına TTO takılması
zorunluluğu getirilmiş olup, zorunluluğa ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Akaryakıt istasyonu işleten mükelleflerin, en az
bir pompa ünitesinin tabanca aparatları üzerine nitelikleri Darphane
tarafından belirlenen ve Darphane ya da yetkili firmalar tarafından
üretilen TTO’ları temin ederek 31/12/2024 tarihine kadar taktırmaları
zorunludur. TTO’ların montaj işlemlerine ait süreçler Darphane tarafından
belirlenecektir.
b) TTO’ların, montaj işlemlerini sadece Darphane
tarafından yetkilendirilen firmalar gerçekleştirecektir.
c) Yetkili firmalar tarafından TTO’ların pompa
tabancalarına takılması ve UTTS’ye elektronik olarak tanımlanmasını
müteakiben (adres ve benzeri bilgilerin girilmesi) TTO’ların TTB’leri
okuyabilir hale gelmesi sonucunda TTO’ların aktivasyonu tamamlanmış
olacaktır.
ç) TTO’lar zarar görme, bozulma gibi nedenlerle
çalışmaması durumu hariç olmak üzere, pompa tabancaları üzerinden
sökülmeyecektir. Söz konusu durumların oluşması halinde sadece yetkili
firmalar tarafından TTO’lar pompa tabancaları üzerinden sökülerek yerine
yeni tanımlanan TTO’lar takılacaktır. Yetkili firmalar tarafından sökülen
TTO’lar tutanak ile tamir, değişim veya imha işlemine tabi tutulmak üzere
alıkonacak ve yapılan işlemler tutanağa bağlandıktan sonra yetkili firmalar
tarafından UTTS’ye elektronik olarak bildirilecektir.
d) Aktivasyonu yapılmayan TTO’ların çalınması veya
yangın, su basması gibi çeşitli nedenlerle zayi olması veya kullanılamaz
hale gelmesi durumunda, bu durumu gösteren belgelerle birlikte gerekli
bilgiler yetkili firmalar tarafından muhafaza edilerek UTTS’ye elektronik
olarak bildirilecektir.
e) TTO’ların güvenlik, iletişim, fonksiyon ve
benzeri tüm özellikleri ile çalışma yöntemi gibi hususlar Darphane
tarafından belirlenecektir.
(2) TTO’nun TTB’yi okuması sonucunda taşıt
plakasının otomatik olarak YN Pompa ÖKC’ye güvenli olarak iletilmesi sağlanacaktır.
YN Pompa ÖKC ile TTO arasında gerçekleşecek güvenli haberleşmenin
donanımları, metotları, kuralları ve diğer hususlar Darphanenin görüşü
alınmak suretiyle Başkanlık tarafından ynokc.gib.gov.tr adresinde
yayımlanacak teknik kılavuzla belirlenecektir.
(3) YN Pompa ÖKC ile TTO arasındaki haberleşmenin
sağlanması hususunda YN Pompa ÖKC yetkili servisleri ile Darphane
tarafından yetkilendirilen firmalar karşılıklı olarak birbirlerine gerekli
teknik desteği sunmak zorundadırlar.
UTTS
kapsamında yakıt alan taşıtlara Taşıt Tanıma Birimi takılması zorunluluğu
ve uygulama esasları
MADDE 6- (1) Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dâhil
olan ve işte kullanılan taşıtlara 31/12/2024 tarihine kadar TTB takılması
zorunluluğu getirilmiş olup, zorunluluğa ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Söz konusu taşıtların yakıt depo girişi üzerine
Darphane tarafından üretilen TTB’ler taktırılacaktır.
b) Darphane’den temin edilen TTB’lerin montaj
işlemleri sadece Darphane tarafından yetkilendirilen firmalar tarafından
yapılacaktır. TTB’lerin montaj işlemlerine ait süreçler Darphane tarafından
belirlenecektir.
c) Taşıtların sahiplik ve/veya plaka bilgisinin
değişmesi durumunda TTB’ler yetkili firmalar tarafından değiştirilecektir.
ç) TTB’lerin yetkili firmalar aracılığıyla
tanımlanması ve taşıtların yakıt depo girişlerine söküldüğünde çalışmayacak
şekilde montajının yapılması gerekmektedir. Montaj işlemi sırasında
Darphane tarafından belirlenen yöntemler kullanılarak taşıtın
ruhsatnamesinde yer alan bilgiler ile diğer bilgilerden Başkanlıkça
belirlenenler TTB’lere tanımlanacak ve bu bilgilerin UTTS’ye elektronik
olarak bildirilmesi ile aktivasyon işlemleri tamamlanmış olacaktır.
d) Sahiplik ve/veya plaka bilgisinin değişmesi ile
zarar görme, bozulma gibi nedenlerle çalışmaması durumu hariç olmak üzere,
TTB’ler taşıttan sökülmeyecektir. Söz konusu durumların oluşması halinde
TTB’ler sadece yetkili firmalar tarafından taşıt üzerinden sökülecek ve
yerine yeni tanımlanan TTB’ler takılacaktır. Yetkili firmalar tarafından
sökülen TTB’ler tutanak ile tamir, değişim veya imha işlemine tabi tutulmak
üzere alıkonacak ve yapılan işlemler tutanağa bağlandıktan sonra yetkili
firmalar tarafından muhafaza edilerek UTTS’ye elektronik olarak
bildirilecektir.
e) Aktivasyonu yapılmayan TTB’lerin çalınması veya
yangın, su basması gibi çeşitli nedenlerle zayi olması veya kullanılamaz
hale gelmesi durumunda, bu durumu gösteren belgelerle birlikte gerekli
bilgiler yetkili firmalar tarafından muhafaza edilerek UTTS’ye elektronik
olarak bildirilecektir.
(2) Birinci fıkra uyarınca zorunluluk kapsamında
olmayan taşıtlara da ihtiyari olarak TTB taktırılabilecektir.
Darphane
tarafından UTTS kapsamında kurulacak sistem ile yetkili firma işlemleri
MADDE 7- (1) Darphane tarafından yetkilendirilen firmaların,
her türlü bakım ve onarım işlerini üstlenebilecek yetkili teknik bakım ve
onarım servislerinin bulunması şarttır.
(2) Darphane, yetkili firmalarda bulunması gereken
nitelikleri, başvuru, test, değerlendirme, izin, onay, güvenlik, denetim ve
sorumluluğa ilişkin usul ve esaslar ile yetkilendirilecek firmaların
faaliyetlerinin izlenmesi, denetlenmesi, yetkilendirmenin sonlandırılması
ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları tespit etmeye
yetkilidir.
(3) UTTS unsurları dış hava şartlarında çalışabilir
nitelikte olmalı ve bu durum Türk Standardları Enstitüsü veya uluslararası
akredite test kuruluşlarının testleriyle doğrulanmalı ya da menşei ülke
belgesine sahip olmalıdır.
(4) UTTS unsurları muhtemel patlayıcı ortamda
kullanılan teçhizat ve koruyucu sistemler ile ilgili mevzuatta belirlenen
muhtemel patlayıcı ortamlarda çalışabilecek özelliklere sahip olmalı ve
ilgili testlerden başarıyla geçmelidir.
(5) UTTS kapsamındaki bilgiler Darphane tarafından
Başkanlık ile elektronik ortamda paylaşılacaktır. Başkanlık paylaşılacak
bilgilerin kapsamını, periyodunu, standartlarını ve benzeri özelliklerini
belirlemeye ve değiştirmeye yetkilidir.
(6) TTB talepleri yetkili firmalar tarafından UTTS
üzerinden elektronik ortamda yapılacak ve Darphane’nin onayına
sunulacaktır. Talebin UTTS’ye kayıt edildiği tarih, söz konusu cihazların
talep edildiği tarih olarak kabul edilecektir.
(7) Talepleri değerlendirilmeye alınan yetkili
firmalara, verilebilecek cihaz adetleri Darphane tarafından UTTS
aracılığıyla elektronik ortamda bildirilecektir.
(8) Darphane, teslim bilgilerini tutanak altına
alacak ve UTTS’ye kaydedecektir.
Tutanaklar en az 10 yıl süreyle Darphane ve yetkili firmalar
tarafından kağıt veya elektronik ortamda muhafaza edilmek ve talep halinde
Başkanlığa ibraz edilmek zorundadır.
(9) 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin Bakanlığa verdiği yetkiye
istinaden yetkili firmanın, talebinin UTTS’ye kaydedildiği tarih itibarıyla
Bakanlığa bağlı vergi dairelerine vadesi geçmiş borçlarının bulunmaması
şarttır. Bu kapsamda yetkili firmanın vergi dairelerine borcu olup olmadığı
Darphane tarafından sorgulanacak ve sorgulama sonucunda vergi dairelerine
borcu bulunmadığının tespit edilmesi durumunda talepler karşılanacaktır.
(10) Bu Tebliğ kapsamında “vadesi geçmiş borç”
olarak değerlendirilecek amme alacakları tür ve tutar olarak aşağıda
belirtilmiştir.
a) Tür olarak:
Yıllık gelir, yıllık kurumlar, katma değer, özel
tüketim, özel iletişim, motorlu taşıtlar, şans oyunları, damga, banka ve
sigorta muameleleri vergileri, gelir ve kurumlar vergisine ilişkin
tevkifatlar ve geçici vergiler ile harçlar ve bu alacaklara ilişkin vergi
ziyaı cezaları, gecikme zam ve faizleri.
b) Tutar olarak:
Belirtilen türlerdeki amme alacaklarının toplam
7.500 (yedibinbeşyüz) Türk Lirasını aşan tutarı.
(11) Bu Tebliğ kapsamında vadesi geçmiş borç
tanımına girmekle beraber, yargı mercilerince takibinin durdurulmasına
karar verilen veya kanunen takibinin durdurulması gereken amme alacakları
ile muhtelif kanunlarda yer alan düzenlemeler gereğince tecil edilmiş amme
alacakları, tecil şartlarına uygun olarak ödendiği müddetçe, vadesi geçmiş
borç olarak dikkate alınmayacaktır.
UTTS
kullanılarak yapılan akaryakıt satışlarında belge düzeni
MADDE 8- (1) UTTS kapsamında yapılan akaryakıt
satışlarında, taşıtın plakasına ilişkin bilgiler sistem kapsamında YN Pompa
ÖKC’ye otomatik olarak iletilecek ve ÖKC Fişi, detayları Başkanlık
tarafından ynokc.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak teknik kılavuzla belirlenecek,
UTTS kapsamında düzenlendiğini gösteren bilgiyi ihtiva edecek şekilde
düzenlenecektir.
(2) UTTS kapsamında yapılan akaryakıt satışlarının,
7/9/2006 tarihli ve 26282 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer
Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti
Hakkında Kanunla İlgili Genel Tebliğ (Seri No: 68)’de belirlenen taşıt
tanıma sistemine ilişkin belge düzenine yönelik kurallar çerçevesinde de
belgelendirilmesi mümkündür.
(3) Bu Tebliğ ile TTB takılma zorunluluğu getirilen
taşıtlar için, UTTS kapsamında düzenlenmeyen belgeler, 213 sayılı Kanunun
227 nci maddesine istinaden vergi kanunları bakımından hiç düzenlenmemiş
sayılacaktır.
Sorumluluklar
MADDE 9- (1) Akaryakıt istasyonu işleten mükellefler, bu
Tebliğde belirlenen UTTS kapsamında taktırılması zorunluluğu getirilen
TTO’ların tatbiki ve YN Pompa ÖKC bağlantısının yapılması için gerekli her
türlü desteği yetkili firmalara vermek ve gerekli çalışma ortamını sağlamak
zorundadırlar.
(2) YN Pompa ÖKC üreticileri UTTS kapsamında
kullanılma zorunluluğu getirilen TTO’ların YN Pompa ÖKC’lerle bağlantısının
yapılması ve birlikte çalışması için gerekli her türlü desteği yetkili
firmalara vermek zorundadırlar.
(3) Yetkili firmaların kuracakları bakım ve onarım
servislerinin uyacakları şartlar ve esaslar Darphanece tespit edilir ve
denetlenir. Bakım ve onarım servis hizmetleri, sadece yetkili firmalar
tarafından belirlenen ve Darphaneye bildirilen yetkili servisler tarafından
yerine getirilir. Yetkili firmalar, yetkili servis hizmeti verecek olan
gerçek veya tüzel kişilerin mükellefiyet bilgileri ile bu amaçla istihdam
edilen elemanların kimlik ve yetkilendirildikleri il bilgileri ile UTTS ve
unsurlarına ait kayıt, aktivasyon, satış ve satış sonrası servis ve benzeri
işlemlere ait bilgileri Darphane tarafından belirlenen usul ve esaslara
göre Darphaneye bildireceklerdir. Yetkili firmalar, UTTS ve unsurlarının
bakım ve onarım hizmetlerinin öngörülen usul ve esaslara uygun olarak
yerine getirilmesinden yetkili servisleri ile birlikte müteselsilen
sorumludurlar. Verilen yetkiyi kötüye kullananların yetkileri iptal edilir.
(4) YN Pompa ÖKC üreticileri ve yetkili firmalar,
kendi görev ve yetkileri kapsamında olan cihaz ve sistemlerin kesintisiz
olarak hizmet vermesini sağlamak bakımından, bakım ve onarım faaliyetleri
için aralarında gerekli organizasyonu yapmak, cihaz ve sistemlerde oluşan
arızaları en geç 48 saat içinde gidermek zorundadırlar.
(5) Akaryakıt istasyonu işleten mükellefler, UTTS
kapsamında akaryakıt istasyonlarına kurulan UTTS unsurları üzerinde,
yetkili firmalar ise UTTS kapsamında kullandığı her türlü donanım, yazılım,
sistem ve benzeri unsurlar üzerinde, Darphane tarafından belirlenen
kullanım kurallarına aykırı şekilde tasarrufta ve faaliyette bulunamaz ve
Darphane tarafından belirlenen durumlar dışında sistem unsurlarının
zilyetliğini devredemez. Ayrıca söz konusu mükellefler ve yetkili firmalar,
UTTS unsurlarına gelebilecek her türlü zararın önlenmesine yönelik bütün
tedbirleri almakla yükümlüdürler.
(6) UTTS kapsamında yapılmış bağlantıların
korunması ve sistemin sürekli çevrim içi bağlantılı olmasının sorumluluğu
akaryakıt istasyonu işleten mükellefe aittir.
(7) UTTS unsurları kiralanamaz, devredilemez,
aktivasyon işlemi yapılmadan satılamaz veya diğer yollarla kullandırılamaz.
(8) Akaryakıt istasyonu işleten mükellefler, UTTS
kapsamında 6 ncı maddede belirlenen TTB takılı taşıtların plaka bilgileri
ile YN Pompa ÖKC üzerinde otomatik olarak görünen plaka bilgisinin
doğruluğunun kontrolünü yapmakla yükümlüdür.
Cezai
müeyyide
MADDE 10- (1) Bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslara aykırı
hareket eden veya belirlenen sürelerde öngörülen yükümlülükleri yerine
getirmeyenler hakkında 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümleri uygulanır.
Diğer
hususlar
MADDE 11- (1) Başkanlık, yetkili firmalara ilişkin başvuru,
test, değerlendirme, izin, onay, güvenlik ve denetim işlemleri ile YN Pompa
ÖKC’lerle UTTS arasındaki entegrasyon süreçlerini ve diğer teknik ve idari
çalışma gerekliliklerini değerlendirerek, bu Tebliğde belirlenen süreleri,
Darphanenin görüşünü alarak, vergi ve mükellefiyet türü, mükellef grupları,
sektör, faaliyet konuları, iş veya üretim hacmi, taşıt sınıfları ile il ve
ilçe sınırları itibarıyla ayrı ayrı veya birlikte her defasında 6 ayı
geçmemek üzere ynokc.gib.gov.tr adresinde ilan ederek uzatmaya yetkilidir.
(2) 7 nci maddenin onuncu fıkrasının (b) bendinde
yer alan tutar, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Kanun
uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle
uygulanır. Bu şekilde hesaplanan tutarın yüzde beşini aşmayan kesirler
dikkate alınmaz.
(3) Bu Tebliğle Darphanenin belirlemesi öngörülen;
nitelik, özellik, yöntem, koşul ve süreçler ile UTTS’nin kurulması ve
işletilmesine ilişkin usul ve esaslar Darphane tarafından darphane.gov.tr
adresinde yayımlanan kılavuzlarla belirlenir.
(4) UTTS kapsamında Darphaneden temin edilebilecek
TTO, TTB, TTO ile YN ÖKC’nin güvenli bir şekilde haberleşmesine imkân
sağlayacak donanıma ilişkin ücretler ile UTTS kapsamında verilecek
hizmetlerden alınabilecek ücretler Darphane tarafından belirlenecek ve
darphane.gov.tr adresinde ilan edilecektir. Söz konusu ücretler, Darphanenin
bir kamu bankası nezdinde açacağı banka hesabına yatırılacaktır. Ücretler,
ilan edildiği ilgili yıl için geçerli olacak, her yılın başında Türkiye
İstatistik Kurumunca bir önceki yıl için belirlenen yıllık Yurt İçi Üretici
Fiyat Endeksi (Yİ-ÜFE) oranında artırılacak ve bir yıl süresince
uygulanacaktır. Yıllık fiyat artışı ait olduğu yılın 1 Ocak tarihinden
itibaren geçerli olacaktır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğler
MADDE 12- (1) 6/4/2007 tarihli ve 26485 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 370) ile
4/6/2008 tarihli ve 26896 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 383) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 13- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|