Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMSAL ÜRETİMİN PLANLANMASI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, tarımsal üretimin
planlamasına yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; bitkisel üretim, hayvansal
üretim ve su ürünleri üretiminde tarım havzası veya işletme bazında
üretimin planlanmasına esas iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve 5488
sayılı Tarım Kanununun 7 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Bakanlık kayıt sistemi: Bakanlık tarafından
oluşturulan ve çiftçiler ile tarımsal üretime ilişkin verilerin kayıt
altına alındığı tüm tarımsal veri tabanlarını,
c) Balıkçı gemisi: Ticari amaçlı su ürünleri avcılığı
yapmak üzere Bakanlıkça ruhsatlandırılmış gemileri,
ç) Bitkisel üretim: Tek yıllık ve çok yıllık bitki
türlerinde toprak, su ve biyolojik kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler
kullanılarak yapılan üretimi,
d) Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS): Konuma dayalı
gözlemlerle elde edilen sayısal ve sayısal olmayan bilgilerin toplanması,
saklanması, işlenmesi ve kullanıcıya sunulması işlevlerini bütünlük
içerisinde gerçekleştiren sistemi,
e) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
f) e-Devlet kapısı: Kamu hizmetlerinin ortak
platformda, tek kapıdan (portal) sunumunu ve vatandaşın devlet hizmetlerine
elektronik ortamdan güvenli ve etkin bir şekilde erişimini sağlayan
internet sitesini,
g) Hayvansal üretim: Canlı hayvan türlerinde
toprak, su ve biyolojik kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler kullanılarak
yapılan hayvansal ürün/hayvansal yan ürün üretimini,
ğ) İl/ilçe keşif komisyonu: 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliğinin
4 üncü maddesinde tanımlanan il/ilçe keşif komisyonunu,
h) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüğünü,
ı) İl tahkim komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinde tanımlanan il tahkim komisyonunu,
i) İlçe tahkim komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinde tanımlanan ilçe tahkim komisyonunu,
j) İl/ilçe tespit komisyonu: Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinde tanımlanan il/ilçe tespit komisyonunu,
k) Kurul: Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesine göre
kurulan Tarımsal Üretimin Planlanması Kurulunu,
l) Su ürünleri: 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı
Kara Avcılığı Kanunu kapsamına giren hayvanlar hariç olmak üzere denizlerde
ve iç sularda bulunan bitkiler ile hayvanlar ve bunların yumurtalarını,
m) Su ürünleri yetiştiriciliği: Yetiştiricilik
tesislerinde, kendine özel şartlarda yapılan, su ürünlerini üretme ve/veya
büyütme (besicilik) faaliyetini,
n) Tarım arazisi: Toprak, topografya ve iklimsel
özellikleri tarımsal üretim için uygun olup hâlihazırda tarımsal üretim
yapılan veya yapılmaya uygun olan veya imar, ihya, ıslah edilerek tarımsal
üretim yapılmaya uygun hale dönüştürülebilen arazileri,
o) Tarım havzaları: Tarımsal faaliyetlerde
kullanılmak üzere kendi sınırları içerisinde benzer ekolojik şartları
taşıyan, birbirinin devamı niteliğinde bulunan, adları ve sınırları
Cumhurbaşkanı kararı ile belirlenen tarım alanlarını,
ö) Tarım parseli: Tarım arazisi sınırları
içerisinde kalan ve salt tarımsal üretim faaliyeti gerçekleştirilen her bir
arazi parçasını,
p) Tarımsal üretim: Toprak, su ve biyolojik
kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler kullanılarak yapılan bitkisel,
hayvansal, su ürünleri, mikroorganizma ve enerji üretimini,
r) Teknik komite: Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesine
göre ilde kurulan üretim planlaması teknik komitesini,
s) Tohumluk: Bitkilerin çoğaltımı için kullanılan
tohum, yumru, fide, fidan, çelik gibi generatif ve vejetatif bitki
kısımlarını,
ş) Üretim yılı: Tek yıllık ürün türleri için ürünün
hasat edildiği yılı, çok yıllık ürün türleri için ekim dikim tarihi ile son
hasat tarihi arasındaki her bir yılı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görevli Kurum ve Kuruluşlar
Görevli
birimler
MADDE 5- (1) Bu Yönetmelikte anılan tarımsal üretimin
planlanması uygulamaları, Bakanlığın ilgili merkez ve taşra teşkilatları
ile Kurul, teknik komiteler, il/ilçe tahkim komisyonları, il/ilçe keşif
komisyonları ve il/ilçe tespit komisyonları tarafından yürütülür.
Kurulun
oluşumu, görevleri, çalışma usul ve esasları
MADDE 6- (1) Tarımsal üretimin öngörülebilir ve
yönetilebilir olmasını temin etmek amacıyla Bakan tarafından
görevlendirilecek bakan yardımcısı başkanlığında; Balıkçılık ve Su Ürünleri
Genel Müdürü, Bitkisel Üretim Genel Müdürü, Devlet Su İşleri Genel Müdürü,
Hayvancılık Genel Müdürü, Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanı, Tarım
Reformu Genel Müdürünün üyesi olduğu Tarımsal Üretimin Planlanması Kurulu
oluşturulur.
(2) İhtiyaç duyulması halinde Kurul toplantılarına
katılmasında yarar görülen kurum ve kuruluşlar, üniversiteler, ürün
konseyleri, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör kuruluşlarından Kurula
temsilci davet edilebilir.
(3) Kurul, başkanın çağrısı üzerine yılda en az iki
kez salt çoğunluk ile toplanır. Kurul kararları, toplantıya katılanların oy
çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın oyu yönünde karar
alınmış sayılır. Kurul kararları, Bakan onayı ile yürürlüğe girer.
(4) Kurul raportörlüğü ve sekretaryası Tarım
Reformu Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
(5) Kurulun görevleri şunlardır:
a) Kurul, üretimden sorumlu Bakanlık birimlerinin
teklifi üzerine üretim planlamasına konu ürün veya ürün gruplarını
belirleyerek değerlendirir.
b) Tarımsal üretim planlanmasına esas olmak üzere
üretim dönemleri itibarıyla ürün veya ürün grupları ile asgari ve azami
üretim miktarlarını belirler.
c) Mevcut sosyo-ekonomik koşulları, üretim
maliyetlerini ve gelir düzeyini, uluslararası gelişmeleri, iç ve dış
ticareti, tarım ve gıda sektörünün mevcut durumunu ve gelişme trendi ile
çevre faktörlerini dikkate alarak bütüncül yaklaşımla tarım, tarımsal
sanayi ve kırsal kalkınmada entegrasyonu sağlayacak yönlendirmeleri yapar.
ç) Kurul, arz güvencesinin temin edilmesi,
verimliliğin artırılması ve tarımsal üretimin geliştirilmesi için iklim
değişikliğini de dikkate alarak uygun ekolojilerde arz ve talep miktarı ile
yeterlilik oranına göre tarımsal üretim planlaması yapar.
d) Kurul, üretim planlamasını tarımsal faaliyet
alanlarına göre havza veya işletme bazında belirler.
Teknik
komite oluşumu, görevleri, çalışma usul ve esasları
MADDE 7- (1) İl bünyesinde Valilik oluru ile teknik komite
oluşturulur. Teknik komite; vali yardımcısı başkanlığında aşağıdaki
üyelerden oluşur:
a) Bakanlık il müdürü.
b) Bakanlık il müdürlüğünden tarımsal üretimden
sorumlu en az üç şube müdürü ve tarımsal üretim planlama birim sorumlusu.
c) Bakanlık araştırma enstitüsünden, ilde enstitü
bulunmaması durumunda en yakın araştırma enstitüsünden bir temsilci.
ç) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün ilde bulunan
yetkili bir temsilcisi.
d) Büyükşehirlerde büyükşehir belediyesinden, diğer
illerde il özel idare genel sekreterliğinden yetkili bir temsilci.
e) İlde bulunan ziraat, veterinerlik ve su ürünleri
alanında faaliyette bulunan fakültelerden birer öğretim üyesi.
f) Ziraat odasından yetkili bir temsilci.
g) Ticaret borsasından yetkili bir temsilci.
ğ) İl genelinde bitkisel üretim, hayvancılık ve su
ürünleri alanlarında faaliyet gösteren en fazla üyeye sahip üretici
birliği, yetiştirici birliği, kooperatif veya derneklerden her bir faaliyet
alanı için bir kişiden fazla olmamak üzere en fazla üç temsilci.
(2) Bakanlık gerektiğinde teknik komite
toplantılarına temsilci gönderebilir. Teknik komite sekretaryası il müdürlüğü
tarafından yürütülür.
(3) Teknik komite, başkanın çağrısı üzerine salt
çoğunluk ile toplanır. İhtiyaç durumuna göre yeter sayıda toplantı yapar.
Toplantılarda teknik komite kararları, toplantıya katılanların oy çokluğu
ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın oyu yönünde karar alınmış
sayılır.
(4) Su kısıtı, sosyo-ekonomik koşullar, pazarlama
olanakları, örgütlülük durumu, tarımsal altyapı, tarımsal sanayi durumu,
depolama ve işleme kapasitesi, çiftçilerin mevcut alet ve ekipman varlığı,
sulama durumu, münavebe, iş gücü olanakları, mera varlığı, otlatma kapasitesi,
hayvan varlığı, su ürünleri üretim potansiyeli ve çiftçi deneyimleri göz
önüne alınarak hazırlanacak rapor doğrultusunda ürün veya ürün gruplarında,
üç yıllık dönemleri kapsayacak şekilde havza veya işletme bazında her yıl
üretim planını hazırlar.
(5) Bu maddenin dördüncü fıkrasında yapılan
değerlendirme neticesinde bitkisel üretim alanında sulama durumunu göz
önüne alarak, sulanan alanlarda en az üçlü, kuru alanda ise en az ikili
münavebeyi içeren ekim nöbeti planı hazırlar ve Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğüne
sunar.
(6) Teknik komite tarafından hazırlanacak planların
ve raporlamaların tarihi ve bildirim takvimi Bakanlığın üretimden sorumlu
ilgili birimlerince belirlenir.
(7) Teknik komite aldığı kararları Bakanlığa sunar
ve bu kararlar Kurul tarafından uygun görülmesi halinde yürürlüğe girer.
Teknik komite, Kurul kararı doğrultusunda iş ve işlemleri yürütür.
İl/ilçe
müdürlüklerinin görevleri
MADDE 8- (1) İl müdürlüğü, teknik komite kararları ile
üretim planlamasına ilişkin teklifleri ilgili Bakanlık birimlerine iletir.
(2) İl müdürlüğü, Kurul kararı doğrultusunda il
geneline ait üretim planlamasını uygular.
(3) İl müdürlüğü, üretim planlaması çalışmalarının
sekretaryasını, koordinasyonunu, yürütülmesini, izlenmesini,
değerlendirilmesini ve duyurulmasını sağlar.
(4) İl/ilçe müdürlüğü, üretim planlamasına esas
olmak üzere belirlenen takvim doğrultusunda çiftçi başvurularını alır.
(5) İl/ilçe müdürlüğü, üretim izni başvurularını
başvuru tarihinden itibaren on beş gün içerisinde değerlendirir ve
planlamaya aykırı sonucu çiftçiye bildirir. Bildirim yapılmayan çiftçinin
başvurusu onaylanmış sayılır.
(6) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal üretim planlamasına
esas başvuruları Bakanlık ilgili kayıt sistemlerine kayıt eder.
(7) İl/ilçe müdürlüğü, üretim iznine esas kontrol
planı hazırlayarak kontrol işlemlerini yürütür.
(8) İl/ilçe müdürlüğü, her üretim yılında, yerinde
ve/veya teknik kontrol yapmak suretiyle tarımsal faaliyet alanlarına göre
tarım işletmelerini kayıt altına alır.
(9) İl/ilçe müdürlüğü, bu Yönetmelikte belirtilen
komisyonlar tarafından alınan kararların uygulanmasını sağlar, ilgili kişi
ve kurumlara tebliğ ederek takibini yapar.
(10) İl/ilçe müdürlüğü, bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanmasında gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli
işlemlerin yapılmasını temin eder.
İl/ilçe
tahkim komisyonlarının görevleri
MADDE 9- (1) Tahkim komisyonları, bu Yönetmelik
hükümlerinin uygulanmasında ortaya çıkan ihtilaflı konuların çözümünde
karar almaya yetkilidir.
(2) Tespitine ihtiyaç duyulan durumlar için tespit
ve keşif komisyonlarını görevlendirir.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında
il/ilçe müdürlüğünün intikal ettirdiği konuları inceler ve gerekiyorsa
yerinde tespit yaparak karara bağlar.
(4) İl tahkim komisyonları il genelinde yetkili
olup merkez ilçede, ilçe tahkim komisyonlarının görevlerini de yapar.
İl/ilçe
keşif komisyonlarının görevleri
MADDE 10- (1) İl/ilçe keşif komisyonları üretim izni
başvurusu yapan çiftçilerin Bakanlık kayıt sistemlerine kayıtlı olmayıp
kadastro geçmemiş alanlarda beyan ettiği yeni araziler, ağaçlandırma
amacıyla ormandan tahsis edilen alanlar ile daha önce arazi keşfi yapıldığı
halde tahkim komisyonunca yeniden keşif yapılmasına lüzum görülen arazilerde
yerinde keşif yapar ve keşif raporu düzenler.
(2) Yapılacak keşif çalışmalarında; Tapu ve
Kadastro Genel Müdürlüğünün bu alanlara yönelik çalışmalarından, uydu
görüntülerinden, hava fotoğraflarından, orman amenajman planları veya her
nevi haritalardan, köy sınırları kayıt defterlerinden ve diğer kamu
kurumlarından elde edilecek her türlü bilgi ve belgelerden, coğrafi bilgi
sistemlerinden ve diğer elektronik kayıt sistemlerinden faydalanılır.
(3) Tarımsal üretim planlamasına esas olmak üzere
il/ilçe müdürlükleri tarafından verilen görevleri yapar.
İl/ilçe
tespit komisyonlarının görevleri
MADDE 11- (1) Üretim planlamasına esas ürün veya ürün
gruplarında Bakanlık kayıt sistemine kayıtlı olmayan tarımsal faaliyetlerin
yerinde tespitini yapar ve tutanak altına alır.
(2) İhtilaflı konu ve faaliyetlerin tespitini
yapar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tarımsal Üretimin Planlanması ve Üretim İzinlerinin
Verilmesi
Bitkisel
üretimin planlanması
MADDE 12- (1) Bitkisel üretimin planlanması; kalkınma
planları, orta vadeli programlar, Bakanlık stratejik planları ve kuraklık
yönetim planlarını dikkate alarak, sulama durumu, arz ve talep dengesi,
yeterlilik oranı, nüfus projeksiyonları, ekim veya dikim alanı, üretim,
fiyat, ihracat, ithalat ve tüketim değişkenleri için geçmiş dönemleri
kapsayan istatistiki verilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(2) Tarım havzası veya işletme bazında asgari ve
azami üretim miktarları ile ürün veya ürün gruplarının belirlenmesinde
aşağıdaki verilerden yararlanılır:
a) İklim, toprak, su, topografya, arazi
sınıflandırması verileri kullanılarak oluşturulan ürün uygunluk alanı haritaları.
b) Ürün veya ürün grubu, alan, üretim, tüketim ve
dış ticaret verilerinin değerlendirildiği istatistiki veriler.
c) Arazinin sulama imkânları, taban suyu seviyesi,
toprak kullanma kabiliyeti ve yağış durumunu dikkate alarak uygulanmak
zorunda olan asgari münavebe planı.
ç) İlgili kurum ve kuruluşlardan temin edilen iklim
değişikliğinin su kaynaklarına etkisi, su potansiyeli ve yeraltı su kısıtı
olan alan bilgileri.
d) CBS, uzaktan algılama ve uydu görüntüleri.
(3) Tarım havzası veya işletme bazında tarım
parsellerine ait arazi sınıflandırılması, toprak, topografya ve sulama
durumuna ilişkin veriler CBS tabanlı olarak ilgili genel müdürlükten temin
edilerek, bitkisel üretimin planlaması ve ürün veya ürün gruplarının
belirlenmesine yönelik çalışmalar Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü
tarafından ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde yapılır.
Bitkisel
üretim izinlerinin verilmesi
MADDE 13- (1) Cumhurbaşkanı kararı ile ilan edilen tarım
havzaları ve bu havzalardaki ürün deseni göz önüne alınarak, tarım havzası
veya işletme bazında üretim izinleri verilir. Üretimine izin verilen ürün
ve ürün gruplarının asgari ve azami ürün miktarları Kurul tarafından
belirlenir ve üretim yılı öncesinde Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü
tarafından il müdürlüklerine bildirilir. Ayrıca kurumsal internet siteleri
ve mahalli iletişim araçlarını kullanmak sureti ile il müdürlükleri
tarafından ilan edilir.
(2) Bakanlıkça belirlenen ürün veya ürün
gruplarının üretimine başlanmadan önce il/ilçe müdürlüklerinden izin
alınır.
(3) Ormandan tahsis edilen ağaçlandırma alanları
ile 5403 sayılı Kanunda belirtilen dikili tarım arazilerinde asgari
tarımsal arazi büyüklüğü altında kalan alanlar hariç olmak üzere eğimi
yüzde altının altında olan arazilerde yeni meyve bahçesi tesisine izin
verilmez. Ancak, aşağıda belirtilen şartlar kapsamında teknik komite
kararıyla belirlenen alanlara, Kurul tarafından onaylanması halinde havza veya
işletme bazında izin verilebilir:
a) İşlemeli tarıma uygun olmayan yerler.
b) Arazinin bulunduğu en küçük yerleşim birimi olan
köy veya mahallede, çayır mera hariç toplam tarım alanının yüzde seksenden
fazlasının dikili tarım alanı olduğu yerler.
(4) Yeni bahçe tesisi kurma koşullarını haiz olması
halinde, Türkiye İstatistik Kurumu kayıtlarında son yıla ait yeterlilik
oranı yüzde yüzelli ve üzeri olan ürünler için Kurulun aksine bir kararı
olmadığı müddetçe bahçe tesisine izin verilmez. Kurul, bu maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen şartlar ve ihracat durumunu da değerlendirerek ürün
veya ürün grupları ile havza veya işletme bazında yeni bahçe tesisine izin
verebilir.
(5) Mevcut bağ ve bahçenin sökülerek farklı bir
türle tesis edilmesine yönelik başvurular teknik komitenin gerekçeli raporu
değerlendirilerek Kurul tarafından karara bağlanır. Kurul, ihtiyaç halinde
başvurular için teknik komitenin teklifi üzerine belirlenen türlerde havza
bazında genel bir karar alabilir.
(6) Damızlık parseller dâhil olmak üzere
sertifikalı tohumluk üretimi yapılan alanlarda bu Yönetmelik hükümleri
saklı kalmak kaydıyla tohumculuk mevzuatı çerçevesinde izinlendirme
yapılır.
(7) Sulu tarım yapılan araziler için ihtiyaç
halinde üretimde kullanılan suyun tahsisinde yetkili kurum veya kuruluşlardan
bilgi, belge veya onay istenebilir.
(8) Kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortakları,
belediyeler ve il özel idareleri bitkisel üretime yönelik proje veya
uygulamalarında bu Yönetmelik hükümlerine tabidir.
(9) Üretim izni verilmesinde aşağıdakilere öncelik
verilir:
a) Sözleşmeli üretim, organik tarım ve iyi tarım
uygulamaları yapılan alanlar.
b) Hayvancılık işletmelerinin kendi ihtiyaçlarına
yönelik yem üretimleri.
c) Tarla içi modern sulama sistemleri kullanılarak
yapılan üretimler.
ç) Özel mevzuatı çerçevesinde münavebe zorunluluğu
olan ürünler.
d) Çiftçi örgütleri tarafından ortak üretim
alanlarında yapılan üretimler.
Hayvansal
üretimin planlanması
MADDE 14- (1) Hayvansal üretim planlaması; kalkınma
planları, orta vadeli programlar ve Bakanlık stratejik planları dikkate
alınarak iklim koşulları, arazi yapısı, işletme büyüklüğü, mevcut hayvan
varlığı, kaba yem ihtiyacının karşılanma oranı, mera varlığı, su ihtiyacı,
nüfus projeksiyonları ile iç ve dış talep verilerinin değerlendirilmesi suretiyle
yapılır.
(2) Hayvansal üretimin planlaması ile ürün veya
ürün gruplarının belirlenmesine ilişkin iş ve işlemler, Hayvancılık Genel
Müdürlüğü tarafından ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde
yapılır.
(3) Kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortakları,
belediyeler ve il özel idareleri hayvansal üretime yönelik proje veya
uygulamalarında bu Yönetmelik hükümlerine tabidir.
Hayvansal
üretim izinlerinin verilmesi
MADDE 15- (1) Kurul tarafından belirlenen ürün veya ürün
gruplarının asgari ve azami ürün miktarları Kurul tarafından belirlenir ve
üretim öncesinde Hayvancılık Genel Müdürlüğü tarafından il müdürlüklerine
bildirilir. Kurumsal internet siteleri ve mahalli iletişim araçlarını
kullanmak sureti ile il müdürlükleri tarafından ilan edilir.
(2) Kurul tarafından belirlenen ürün veya ürün
gruplarının üretimine başlanmadan önce ve zati ihtiyaç haricinde kurulacak
ticari amaçlı yeni işletmeler için il/ilçe müdürlüklerinden izin alınır.
(3) Üretim izni verilmesinde aşağıdakilere öncelik
verilir:
a) Sözleşmeli üretim, organik tarım ve iyi tarım
uygulamaları yapılan işletmeler.
b) Ana sözleşmesinde hayvancılık faaliyeti olan
çiftçi örgütleri tarafından ortak yapılan üretimler.
c) Bakanlık ıslah programlarına kayıtlı veya soy
kütüğüne üye damızlıkçı ve/veya ari işletmeler.
Su
ürünleri üretiminin planlanması
MADDE 16- (1) Su ürünleri üretimi planlaması; kalkınma
planları, orta vadeli programlar ve Bakanlık stratejik planları dikkate
alınarak; arz ve talep dengesi, üretim, ihracat, ithalat, avlanabilir stok
durumu, nüfus projeksiyonları, bilimsel çalışmalar, çevresel değişkenler ve
sosyo-ekonomik etkenler ile uluslararası yükümlülükler ve istatistiki
verilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(2) Su ürünleri üretiminin planlaması ile ürün veya
ürün gruplarının belirlenmesine ilişkin iş ve işlemler, Balıkçılık ve Su Ürünleri
Genel Müdürlüğü tarafından ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği
içerisinde yapılır.
(3) Üretim planlaması yapılacak ürün veya ürün
grupları aşağıdaki kıstaslara göre belirlenir:
a) Su ürünleri yetiştiriciliğinde aşağıdaki veriler
dikkate alınır:
1) Bakanlıktan onaylı proje kapasite miktarı.
2) Su ürünleri yetiştiriciliği bölgeleri ve üretime
açılabilecek yeni alanlar.
3) Bölgesel veya tür bazlı üretim miktarı.
4) Arz ve talep durumu.
5) Dış ticaret verilerinin değerlendirildiği
istatistiki veriler.
b) Su ürünleri avcılığında aşağıdaki veriler
dikkate alınır:
1) Balıkçı gemisi sayısı, bölgesel filo dağılımı ve
kullanılan av araçlarının durumu.
2) Avlanabilir miktar ve bölgesel balıkçılık
uygulamaları.
3) Ekolojik ve/veya ekonomik öneme sahip türlerin
stok durumu.
4) Ekosisteme zararlı türlerin stok durumu ve
dağılımı.
5) Uluslararası kuruluşlar ile bölgesel balıkçılık
yönetim örgütlerinin kararları.
6) Bilimsel, çevresel ve sosyoekonomik durumu.
Su
ürünleri üretim izinlerinin verilmesi
MADDE 17- (1) Yeni kurulacak olan yetiştiricilik işletmeleri
ile mevcut işletmelerdeki proje değişiklikleri için yapılan üretim izni
başvuruları 29/6/2004 tarihli ve 25507 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su
Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği kapsamında yürütülür.
(2) Balıkçı gemisi yetkilileri tarafından yapılacak
üretim izni başvuruları, 10/3/1995 tarihli ve 22223 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Su Ürünleri Yönetmeliği kapsamında yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Üretim Planlamasında Başvuruların Alınması,
Değerlendirmesi ve Kontrolü
Başvuruların
alınması ve değerlendirme
MADDE 18- (1) Bakanlığın ilgili kayıt sistemine başvuran
çiftçilerden ilave başvuru istenmez. Başvurusu alınan çiftçilerin durumu bu
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde incelenerek uygun olmayanlar en fazla on
beş gün içerisinde çiftçiye bildirilir. Bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin
üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralarına göre yapılan başvurular en fazla
otuz gün içerisinde sonuçlandırılır.
(2) Üretim izni uygun görülmeyen çiftçiler,
talepleri halinde Bakanlığın ilgili kayıt sisteminde belirtilen başvuru
tarihlerine göre üretim planlamasına dair yeniden müracaatta bulunabilir.
(3) Çiftçiler/üreticiler/yetiştiriciler, Bakanlıkça
belirlenen kayıt sistemlerine kayıt oldukları il/ilçe müdürlüklerine
şahsen, yasal temsilcileri aracılığıyla veya e-Devlet kapısı üzerinden başvuruda
bulunabilir. Bu başvuruların faaliyet alanına göre ekim, dikim öncesinde
veya yetiştiriciliğe başlamadan en az on beş gün önce yapılması esastır.
(4) Birden fazla il veya ilçede arazisi veya
işletmesi bulunan çiftçi başvurularının değerlendirilmesi, arazinin veya
işletmenin bulunduğu il veya ilçe müdürlüklerince ayrı ayrı yapılır ve
sonucu kayıtlı olduğu il veya ilçe müdürlüğüne bildirilir.
(5) Mücbir sebeplerden kaynaklanan üretim bilgisi
değişiklikleri, mücbir sebebin ortaya çıkmasını takip eden on beş gün
içerisinde dilekçe veya e-Devlet kapısı üzerinden yapılabilir.
(6) Planlı tarımsal üretim kapsamında yer alan
çiftçilerin tarımsal üretim yaptıkları işletmenin el değiştirmesi halinde,
değişiklik otuz gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir ve tarımsal
üretime devam eden çiftçi bu Yönetmelik hükümlerine tabi olur.
Kontrol
MADDE 19- (1) Kontrol işlemi; yazılı belge, plan, defter,
rapor, kayıt, arazi, işletme ve gözlemleri içerir. Kontrol işlemini yapmaya
il/ilçe müdürlükleri yetkilidir. Kontrol edilecek üretim alanı ve
işletmelerin önceliği, sayısı ve sıklığı il/ilçe müdürlüğünce belirlenir.
(2) İl/ilçe müdürlükleri, Bakanlık kayıt
sistemleri, CBS, uzaktan algılama veya saha ziyaretleriyle kontrol yapar.
İhtiyaç halinde elektronik kayıt sistemlerinden de yararlanılır. Yapılan
kontroller kayıt altına alınır.
(3) İl/ilçe müdürlükleri tarafından, her üretim
yılında tarım işletmelerinin kontrolü sağlanarak, 5488 sayılı Kanunun 7 nci
maddesine aykırı faaliyette bulunanlar tespit edilir, idari yaptırımların
uygulanması için mahalli mülki amire sunulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer
hükümler
MADDE 20- (1) Bu Yönetmelik hükümleri, ruhsatlı üretime ve
özel mevzuata tabi üretimler için ilgili mevzuatındaki hükümleri saklı
kalmak koşulu ile uygulanır. Ar-Ge amaçlı üretimlerde bu Yönetmelik
hükümleri uygulanmaz.
(2) Özel kanunlarla belirlenmiş ruhsata veya izne
tabi ürünler ile teknik komite tarafından miktarı belirlenen zati
ihtiyaçlar için yapılan üretimlerde bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
(3) Bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda yapılacak
iş ve işlemlerde kamunun envanterinde bulunan ve Bakanlık kayıt sistemine
entegre olan belgeler çiftçiden talep edilmez.
Geçici
hüküm
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce tesis edilmiş dikili alanlardaki çok yıllık bitkiler
ile kurulu olan işletmeler için bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 21- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman
Bakanı yürütür.
|