Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Millî Eğitim Bakanlığı
tarafından yapılan merkezî sistem sınavları, ulusal/uluslararası izleme
araştırmaları, okul öncesi eğitim kurumları ve ilkokullarda akademik ve
sosyal gelişimin takibi, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarındaki ortak
yazılı sınav faaliyetlerinin usul ve esasları ile ölçme değerlendirme
merkezi müdürlüklerinin görev, yetki ve sorumluluklarını düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı
İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim
Temel Kanunu, 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanunu, 30/5/1997 tarihli ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname, 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren
Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 37 nci
maddesinin dokuzuncu fıkrası, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 313 üncü ve 326 ncı maddeleri ve 1/12/2006
tarihli ve 2006/11350 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders
Saatlerine İlişkin Karar hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Anket: Bireylerin kendileri hakkındaki
görüşleri, öğrenme süreçleri, duyuşsal özellikleri, okul ortamları ve
aileleri ile ilgili verilerin toplandığı ölçme aracını,
b) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
c) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
ç) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP): Özel
eğitim ihtiyacı olan bireylerin takip ettikleri program esas alınarak
gelişim özellikleri, eğitim ihtiyaçları ve performansları doğrultusunda
hedeflenen amaçlara ulaşmaya yönelik hazırlanan ve bu bireylere verilecek
destek eğitim hizmetlerini de içeren özel eğitim programını,
d) Dönem: Derslerin başladığı tarihten yarıyıl
tatiline, yarıyıl tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,
e) Eğitim kurumu sınıf/alan zümreleri: Eğitim
kurumunda aynı sınıfı okutan veya alanı aynı olan öğretmenlerden oluşan
zümreyi,
f) e-Sınav: Basılı evrak kullanılmaksızın, sınav
uygulama ve değerlendirilmesine ilişkin her türlü işlemin elektronik
ortamda ve bilgisayarlar aracılığıyla yapıldığı sınavı,
g) e-Sınav merkezi: Ölçme ve değerlendirme
süreçlerinin basılı evrak kullanılmaksızın elektronik ortamda yürütüldüğü
merkezi,
ğ) Genel Müdürlük: Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri
Genel Müdürlüğünü,
h) İl sınıf/alan zümreleri: Aynı sınıfı okutan veya
alanı aynı olan ilçe zümre başkanlarından oluşan zümreyi,
ı) İlçe Millî Eğitim Müdürleri Kurulu: İl millî
eğitim müdürünün başkanlığında ilçe millî eğitim müdürleri ile il millî
eğitim müdür yardımcıları/şube müdürlerinden oluşan kurulu,
i) İlçe sınıf/alan zümreleri: Aynı sınıfı okutan
veya alanı aynı olan eğitim kurumu sınıf/alan zümre başkanlarından oluşan
zümreyi,
j) Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim: Özel
eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimlerini, destek eğitim hizmetleri de
sağlanarak akranlarıyla birlikte sürdürmeleri esasına dayanan özel eğitim
uygulamalarını,
k) Kısa süreli sınav: Ders yılı içerisinde haberli
veya habersiz olarak ders saatinde yapılan sınavı,
l) Konu soru dağılım tablosu: Öğretim programında
yer alan konu ve kazanımlarla soru sayılarının gösterildiği tabloyu,
m) Kurum: Bakanlığa bağlı örgün eğitimin yapıldığı
resmî veya özel okulu,
n) Merkez: Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüğünü,
o) Merkezî sistem sınavı: Genel Müdürlük tarafından
yapılan resmî/özel yerleştirme, bitirme, karşılaştırma sınavını,
ö) Ortak yazılı sınav: Öğretmenlerin ortak
değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubeye
yönelik yapılan sınavları,
p) Öğrenci: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve
özel kurumlarda eğitim görenleri,
r) Öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten
ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
s) Ölçme aracı: Öğretim programlarında yer alan
derslere ait kazanımlara öğrencilerin erişim düzeylerinin ölçülmesi,
yıllara göre gelişimlerinin izlenmesi, not ile değerlendirilmesi veya sınıf
geçme durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan uygulamayı,
ş) Protokol sınavı: Merkezî sistem sınavı yapılması
amacıyla resmî/özel kurum veya kuruluşlar ve Bakanlığa bağlı diğer birimler
ile Genel Müdürlük arasında yapılan sözleşmeye dayalı sınavı,
t) Tutum ölçekleri: Öğrencilerin öğrenmesine ve
öğrenmeye yönelik olumlu veya olumsuz tutum geliştirmesine neden olan
faktörlerin belirlenmesi amacıyla hazırlanan ölçekleri,
u) Ulusal izleme araştırması: Farklı sınıf
seviyelerinde öğrenim gören öğrencilerin örgün eğitimde farklı alanlarda
edindikleri kazanımların ve akademik becerilerin ulusal düzeyde izlenmesi
ve geliştirilmesi amacıyla yapılan akademik becerilerin izlenmesi ve
değerlendirilmesi (ABİDE), dört beceride Türkçe dil sınavı, okul tabanlı
izleme ve benzeri çalışmaları,
ü) Uluslararası izleme araştırması: Farklı sınıf
seviyelerinde öğrenim gören öğrencilerin örgün eğitimde farklı alanlarda
edindikleri kazanımların ve akademik becerilerin uluslararası düzeyde
izlenmesi ve geliştirilmesi amacıyla yapılan uluslararası öğrenci
değerlendirme programı (PISA), uluslararası matematik ve fen eğilimleri
araştırması (TIMSS) ve benzeri çalışmaları,
v) Uygulamalı Ölçme ve Değerlendirme Kursu: Ölçme
Değerlendirme Merkezi Müdürlüğünde görevlendirilecek öğretmenlerin ölçme ve
değerlendirme alanında bilgi ve becerilerini arttırmak, bu öğretmenlere
uygulama örnekleri hazırlama becerisi kazandırmak amacıyla Genel Müdürlük
tarafından düzenlenecek en az 30 saatlik kursu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ölçme ve Değerlendirme İlke ve Esasları
Ölçme ve
değerlendirme ilke ve esasları
MADDE 4- (1) Ölçme ve değerlendirmede aşağıdaki genel
esaslar gözetilir:
a) Öğrencilerin başarısı, öğretim programındaki
kazanımlar esas alınarak dersin özelliğine göre yapılan ölçme uygulamaları
neticesinde alınan puanlara göre tespit edilir.
b) Ölçme uygulamaları neticesinde öğrencinin
programlarda amaçlanan bilgi, beceri ve duyuşsal özellikleri kazanıp
kazanmadığı düzenli olarak izlenir ve değerlendirilir.
c) Ölçme uygulamalarında geçerlik, güvenirlik ve
kullanışlılık açısından uygun ölçme araçları kullanılır. Ölçme aracının
özelliğine göre cevap anahtarı, dereceli puanlama anahtarı, dereceleme
ölçeği ya da kontrol listeleri kullanılır.
ç) Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim ve
öğretimlerine devam eden öğrencilere yönelik ölçme değerlendirmede BEP esas
alınır.
d) Sınav, ölçme değerlendirme ve yerleştirme
işlemleri; güvenirlik, gizlilik ve tarafsızlık ilkeleri çerçevesinde
yapılır.
e) Sınavlar adaylara/öğrencilere aynı ya da farklı
sorularla aynı anda veya farklı zamanlarda basılı veya elektronik ortamda
uygulanabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınav Uygulama Esasları ile Ulusal ve Uluslararası
İzleme Araştırmaları
Yazılı ve
uygulamalı sınavlar
MADDE 5- (1) Yazılı ve uygulamalı sınavlarla ilgili olarak
aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Sınav, öğrencilerin kazanım ve beceri edinme
düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılır.
b) İlçe, il veya ülke genelinde ortak yazılı
sınavlar yapılabilir. Bu sınavların uygulanmasına ilişkin iş ve işlemler
millî eğitim müdürlüklerince yürütülür.
c) Bir dönemde her dersten iki yazılı sınav
yapılır. Ancak haftalık ders saat sayısı altı ve üzeri olan derslerde il
sınıf/alan zümrelerince karar alınması durumunda üçüncü sınav yapılabilir.
ç) Okullarda sınavlar;
1) 1. dönem 1. sınavlar: Ekim ayı son haftası–Kasım
ayı ilk haftası,
2) 1. dönem 2. sınavlar: Aralık ayı son
haftası–Ocak ayı ilk haftası,
3) 2. dönem 1. sınavlar: Mart ayı son haftası–Nisan
ayı ilk haftası,
4) 2. dönem 2. sınavlar: Mayıs ayı son
haftası–Haziran ayı ilk haftası,
aralığında yapılır. Sınav tarihleri öğretim yılı
başında okullar tarafından e-Okuldan ilan edilir. Ancak mücbir sebeplerle
sınavların belirtilen tarihlerde yapılamaması durumunda il millî eğitim
müdürlüklerince gerekçesiyle birlikte sınav tarihleri değiştirilebilir.
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından, yoğunlaştırılmış eğitim
programı uygulanan sınıflar ile işletmelerde mesleki eğitime öğrenci
gönderilen sınıflarda ve mesleki eğitim merkezlerinde sınav tarihleri
ilgili okul/kurumlarca belirlenir. Sınavlarla ilgili gerekli tedbirler okul
müdürlüklerince alınır.
d) Uygulamalı sınavlar hariç, öğretmenlerin ortak
değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubede
okutulan derslerin sınavlarının ortak yapılması esastır. Bu sınavların şube
ve sınıflar bazında analizleri yapılır. Konu ve kazanım eksikliği görülen
öğrencilerin durumları, ders öğretmeni ve eğitim kurumu sınıf/alan zümreleri
tarafından yeniden değerlendirilir.
e) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından,
yoğunlaştırılmış eğitim programı uygulanan sınıflar ile işletmelerde
mesleki eğitime öğrenci gönderilen sınıflarda ve mesleki eğitim
merkezlerinde ortak sınav yapılmaz.
f) Okullarda yapılacak ortak yazılı sınavların
soruları konu soru dağılım tablosuna göre hazırlanır. Konu soru dağılım
tablosu il sınıf/alan zümreleri ve Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüğü
ile birlikte oluşturulur.
g) Ülke ya da il/ilçe genelinde yapılacak ortak
yazılı sınavlar hariç, okullarda yapılan tüm sınavlar cevaplarını
öğrencilerin oluşturduğu ve farklı bilişsel düzeyde kazanımları ölçen
maddelerden oluşan yazılı yoklama şeklinde yapılır.
ğ) Uygulamalı sınavların hangi derslerden yapılacağı,
şekli, sayısı ve süresi eğitim kurumu sınıf/alan zümreleri tarafından
belirlenir. Okul müdürünün onayına bağlı olarak uygulanır.
h) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının
çerçeve öğretim programlarında yer alan meslek derslerinin sınavlarının
ortak olması hâlinde diğer sınavlardan en az biri uygulamalı olarak
yapılır.
ı) Türkçe/Türk dili ve edebiyatı ile yabancı dil
derslerinin sınavları; dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini ölçmek
için yazılı ve uygulamalı olarak yapılır. Ülke geneli ya da il/ilçe geneli
ortak yazılı sınav yapılması durumunda sınavın uygulamalı kısmı okul
tarafından yapılır ve iki sınav birlikte değerlendirilir.
i) Okul öncesi ve ilkokul 1, 2, 3 ve 4 üncü
sınıflarda öğrencilerin akademik ve sosyal gelişiminin takibi ders öğretmenlerince
sürekli yapılır. Öğrencilerin gelişim düzeyleri, öğretmen rehberliğinde
gerçekleştirilen bireysel ve grupla yapılan etkinliklere katılım gözlem
formları, oyun temelli değerlendirmeler ve verilen görevleri yerine getirme
amaçlı ölçme araçları ile takip edilir.
j) İlkokullarda öğrencilerin Türkçenin doğru ve
güzel kullanımını geliştirmek amacıyla dinleme, konuşma, okuma ve yazma
becerilerinin izlenmesi ve geliştirilmesine yönelik ölçme araçları
kullanılır.
k) Bir sınıfta bir günde yapılacak yazılı ve
uygulamalı sınavların sayısının ikiyi geçmemesi esastır. Ancak zorunlu
hâllerde bir sınav daha yapılabilir.
l) Ulusal/uluslararası izleme araştırmaları ile
merkezî sınavlar haricinde zorunlu hâller dışında yazılı sınav süresi bir
ders saatini aşamaz.
m) Öğretmenler tarafından ünite/tema ve/veya konu
sonlarında öğrencilerin gelişimini belirlemek için kısa süreli sınavlar
yapılabilir.
n) Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine
devam eden öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde BEP’te yer alan
amaçlar esas alınır.
Ortak
yazılı sınavlar
MADDE 6- (1) Ortak yazılı sınavlarla ilgili aşağıdaki
esaslara uyulur:
a) Bakanlıkça belirlenen sınıf düzeyi ve derslerden
ortak yazılı sınav yapılabilir. Ortak yazılı sınavın hangi sınıf düzeyinde
ve hangi derslerden yapılacağı öğretim yılı başında ilan edilir.
b) Bakanlıkça yapılacak ortak yazılı sınavlar hariç
hangi sınıf düzeyinde ve hangi derslerde il/ilçe genelinde ortak yazılı
sınavlar yapılacağına İlçe Millî Eğitim Müdürleri Kurulu tarafından karar
verilir.
c) Bakanlıkça ve İlçe Millî Eğitim Müdürleri Kurulu
tarafından ortak yapılması kararlaştırılan sınavların dışında kalan
sınavlar okul genelinde ortak yazılı sınav olarak yapılır.
ç) Bakanlıkça yapılacak ortak yazılı sınavlar için
Genel Müdürlük tarafından, il/ilçe ve okul geneli yapılacak ortak yazılı
sınavlar için il sınıf/alan zümreleri tarafından, konu soru dağılım tablosu
hazırlanır ve öğrencilere bildirilir.
d) Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim ve
öğretimlerine devam eden öğrencilere yönelik ölçme ve değerlendirmede BEP
esas alınır.
e) Bakanlıkça ülke genelinde yapılacak ortak yazılı
sınavların soruları ve cevap anahtarları Genel Müdürlük tarafından
hazırlanır.
Akademik
becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi (ABİDE)
MADDE 7- (1) Akademik becerilerin izlenmesi ve
değerlendirilmesi (ABİDE), öğrencilerin gerçek yaşam senaryoları üzerinden
eleştirel düşünme, problem çözme, muhakeme etme, yorum yapma gibi üst düzey
düşünme becerilerini edinme seviyelerinin il düzeyinde izlenmesi, değerlendirilmesi
ve yıllara göre karşılaştırılmasının yapıldığı araştırmadır.
(2) Akademik becerilerin izlenmesi ve
değerlendirilmesi (ABİDE) araştırmalarında aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Belirlenen sınıf düzeylerinde öğrencilerin belli
alanlardaki zihinsel becerilere ne ölçüde sahip oldukları geliştirilen
bilişsel testler ile belirlenir.
b) Geliştirilen anketler ve tutum ölçekleri ile
öğrencilerin başarılarını etkileyen duyuşsal özellikler, aile ve okul
özellikleri belirlenerek bağlamsal değerlendirmeler yapılır.
c) Araştırma iki yıllık döngüler hâlinde yapılır.
ç) Araştırmada örneklem, ili temsil edecek şekilde
belirlenir.
d) Araştırma sonuçlarına yönelik il ve ülke raporu
hazırlanır.
Dört
beceride Türkçe dil sınavı
MADDE 8- (1) Türkçenin korunması ve geliştirilmesi amacıyla
öğrencilerin öğretim süreçleri boyunca kazandıkları dinleme, konuşma,
okuma, yazma becerilerindeki gelişimlerinin izlendiği araştırmadır.
(2) Dört beceride Türkçe dil sınavı
araştırmalarında aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Araştırma iki yıllık döngüler hâlinde yapılır.
b) Araştırmada örneklem, ülkeyi temsil edecek
şekilde belirlenir.
c) Araştırma, e-Sınav veya yazılı olarak
yapılabilir.
ç) Araştırma sonuçlarına yönelik ülke raporu
hazırlanır.
Okul
tabanlı izleme
MADDE 9- (1) Öğretim programlarının etkisini öğrencilerin
akademik çıktıları üzerinden görebilmek amacıyla okul tabanlı izleme
araştırması yapılır.
(2) Okul tabanlı izleme araştırmalarında aşağıdaki
esaslara uyulur:
a) Bu uygulama ile öğrencilerin belirlenen sınıf
düzeylerinde belirlenen derslerde kazanmış oldukları bilgi ve becerileri
izlenir, öğrenci ve öğretmenlere geri bildirim verilir.
b) Geliştirilen anketler ve tutum ölçekleri ile
öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörler belirlenerek bağlamsal
değerlendirmeler yapılır.
c) Araştırmada örneklem, ili temsil edecek şekilde
belirlenir.
ç) Araştırma sonuçlarına yönelik il ve ülke raporu
hazırlanır.
Uluslararası
öğrenci değerlendirme programı (PISA)
MADDE 10- (1) Örgün eğitime devam eden 15 yaş grubundaki
öğrencilerin okuma becerileri, matematik okuryazarlığı ve fen okuryazarlığı
alanlarındaki becerilerini ölçmeyi hedefleyen bilişsel test ve anketleri
içeren bir araştırmadır.
(2) Uluslararası öğrenci değerlendirme programı
(PISA) araştırmasında aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Araştırma ile ülkemiz ve diğer ülkelerdeki
öğrencilerin akademik becerilerine yönelik ilerlemeler izlenir.
b) İktisadi İşbirliği ve Gelişme Teşkilatının
belirlediği döngülerle Genel Müdürlük tarafından uygulanır.
c) Araştırma ile ilgili uluslararası rapor
yayımlandıktan sonra ulusal rapor hazırlanır.
Uluslararası
matematik ve fen eğilimleri araştırması (TIMSS)
MADDE 11-
(1) Ülkemiz ve diğer ülkelerdeki
öğrencilerin matematik ve fen alanlarında kazandıkları bilgi ve becerilerin
değerlendirilmesine yönelik bir izleme araştırmasıdır.
(2) Uluslararası matematik ve fen eğilimleri
araştırması (TIMSS)’nda aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla
Bakanlıkça belirlenen sınıf düzeyindeki öğrencilere matematik ve fen
alanlarında geliştirilen başarı testleri ve anketler uygulanır.
b) Bu araştırma, Uluslararası Eğitim Başarılarını
Değerlendirme Kuruluşunun belirlediği döngülerde Genel Müdürlük tarafından
uygulanır.
c) Araştırma ile ilgili uluslararası rapor
yayımlandıktan sonra ulusal rapor hazırlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Merkezî Sistem Sınavlarına İlişkin Usul ve Esaslar
Merkezî
sistem sınavlarına ilişkin usul ve esaslar
MADDE 12- (1) Bakanlıkça yapılacak sınavlarla ilgili olarak
Bakanlık birimleriyle ve diğer kurum/kuruluşlarla protokol yapılır.
Protokolde; sınavın adı, uygulama esasları, sınav merkezleri, soru sayısı
ve kapsamı ile sınav giderlerinin hangi usul ve esaslara göre karşılanacağı
ve diğer hususlara yer verilir.
a) Merkezî sistem sınavlarının uygulamasına ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönerge ve/veya kılavuz ile
belirlenir.
b) Genel Müdürlük sınav güvenliğiyle ilgili olarak
resmî/özel kurum ve kuruluşlarla iş birliğini sağlar. Bu amaçla ilgili
kurum ve kuruluşlarla iş birliği protokolü imzalanır.
c) Merkezî sistem sınavlarında belirlenen
talimatlara aykırı davranan adaylar ile sınav görevlilerine ilgili mevzuat
doğrultusunda gerekli işlemler yapılır.
ç) Genel Müdürlüğün uygun gördüğü merkezî sistem
sınavları, özel olarak hazırlanmış bilgisayar sistemleri ile görüntü ve
kayıt sistemlerinin bulunduğu sınav merkezlerinde e-Sınav uygulaması ile
yapılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ölçme Değerlendirme Merkezi Müdürlüklerinin
Kuruluşu, Açılması,
Kapatılması ile Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Kuruluş
MADDE 13- (1) Merkez, Genel Müdürlükçe yürütülen ve özel
uzmanlık gerektiren ölçme değerlendirme çalışmaları ile ulusal ve
uluslararası izleme uygulamalarını il düzeyinde yürütmek amacıyla kurulur.
Merkez
açma ve kapatma
MADDE 14- (1) Merkez, 24/6/2017 tarihli ve 30106 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma ve Ad Verme
Yönetmeliği hükümlerine göre Genel Müdürlük teklifi üzerine Bakanlıkça
açılır ve aynı usulle kapatılır.
Görevlendirme
MADDE 15- (1) Merkezlerde görev alacak öğretmen ve yöneticilerde
aranacak şartlar şunlardır:
a) Bakanlık kadrolarında öğretmen olarak görev
yapıyor olmak.
b) Adaylık süresi dâhil en az dört yıl öğretmenlik
yapmış olmak.
c) Merkezin bulunduğu ilde görev yapıyor olmak.
ç) Uygulamalı Ölçme ve Değerlendirme Kursunu başarıyla
tamamlamak.
İl millî
eğitim müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları
MADDE 16- (1) Bu Yönetmelik kapsamında il millî eğitim
müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal ve
uluslararası izleme araştırmalarının il düzeyinde yürütülmesinde gerekli
olan araç-gereç ve koordinasyon desteğini sağlamak.
b) Ülke ve il geneli ortak yazılı sınav
faaliyetlerini yürütmek.
c) Bakanlık bilgi sistemlerinde Merkezin ihtiyaç
duyduğu modüllerin kullanımıyla ilgili gerekli desteği sağlamak.
ç) Merkez müdürünün izin ve vekâlet onayına ilişkin
işlemlerini yürütmek.
d) Merkez personelinin özlük, maaş iş ve
işlemlerini yürütmek.
e) Genel Müdürlük tarafından verilen benzeri
görevleri yapmak.
Merkezin
görev ve sorumlulukları
MADDE 17- (1) Merkezin görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Ülke ve il/ilçe genelinde yapılacak ortak yazılı
sınavları koordine etmek ve sonuçlarını değerlendirmek.
b) Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal ve
uluslararası izleme araştırmalarını il düzeyinde yürütmek.
c) İl/ilçe geneli ortak yazılı sınav sorularını
hazırlamak, hazırlatmak veya koordine etmek.
ç) Genel Müdürlükçe yürütülen ulusal/uluslararası
izleme araştırması kapsamında soru hazırlamak, soruların dizgisini yapmak
ve soru kitapçıklarının, cevap kâğıtlarının ve ilgili evrakın baskısı,
sınav evrakının sevke hazırlanması, sınavın uygulanması, değerlendirilmesi,
sınav sonuçlarının belirlenen usulle duyurulması çalışmalarını gerçekleştirmek.
d) Ölçme ve değerlendirme teknikleri alanında
öğretmen ve okul yöneticilerini bilgilendirmek ve Genel Müdürlük tarafından
verilen eğitimlerin ilde yaygınlaştırılması için çalışmalar yapmak.
e) Okullarda öğretmenler tarafından yapılan yazılı
sınavlar ile diğer ölçme değerlendirme uygulamalarının etkinliği ve
objektifliğinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak.
f) Eğitim öğretim faaliyetlerinin geliştirilmesine
yönelik olarak yapılacak ulusal ve uluslararası çalışma ve projelerde diğer
kurum ve kuruluşlarla ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde iş birliği
yapmak.
g) Sınavlara yönelik analiz çalışmaları yapmak.
ğ) İl sınıf/alan zümreleri toplantılarına katılım
sağlamak.
h) Ulusal izleme araştırmalarına yönelik il
raporları hazırlamak, ülke raporlarının hazırlanmasına destek vermek.
ı) Genel Müdürlük ve il millî eğitim müdürlüklerince
Merkezin görev alanlarına yönelik verilen diğer işleri yapmak.
Merkez
müdürünün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 18- (1) Merkez müdürünün görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Merkezi, Türk millî eğitiminin genel amaçları ve
temel ilkelerine uygun olarak Anayasa, kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi,
yönetmelik, yönerge, genelge ve diğer ilgili mevzuat hükümleri
doğrultusunda yönetmek.
b) Merkez tarafından yapılacak sınav ve izleme
araştırmalarının koordinasyonunu sağlamak.
c) Merkezde görevli personel arasında alanları ve
aldıkları eğitimleri de dikkate alarak görev dağılımı yapmak.
ç) Merkeze ait resmî yazışma, haber ve duyuruların
elektronik ortamda duyurulmasını sağlamak.
d) Personelin yetiştirilmesi ve geliştirilmesi için
gerekli tedbirleri almak ve hizmet içi eğitim faaliyetleriyle ilgili iş ve
işlemleri yürütmek.
e) Personelin performans yönetimi, ödül, disiplin
ile izin onay iş ve işlemlerini yürütmek.
f) Eğitim ve öğretim ile yönetimde verimliliğin
artırılması, kalitenin yükseltilmesi ve sürekli gelişimin sağlanması için
araştırma yapılmasını; bu konularda iyileştirmeye yönelik projeler
hazırlanmasını ve projelerin uygulanmasını sağlamak.
g) Eğitim ve öğretimle ilgili her türlü mevzuat
değişikliklerini takip etmek ve ilgililere duyurulmasını sağlamak.
ğ) Kurum binası ve eklentilerinin sabotaj, yangın,
hırsızlık ve diğer tehlikelere karşı korunması için ilgili kuruluşlarla iş
birliği yaparak gerekli güvenlik önlemlerinin alınmasını sağlamak.
h) Merkezin çalışmalarını etkili, verimli duruma
getirmek ve geliştirmek, sorunlara çözüm üretmek amacıyla kurul, komisyon
ve ekipleri oluşturmak. Oluşturulan kurul, komisyon veya ekiplerde asli
görevini aksatmamak şartıyla Merkez dışındaki öğretmenlerin
görevlendirilmesini il millî eğitim müdürlüğüne teklif etmek.
ı) Harcama yetkilisi olarak, merkez müdür
yardımcısını 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa göre gerçekleştirme görevlisi olarak görevlendirmek.
i) Stratejik plan ve bütçe önerilerini gerekçeli olarak
hazırlamak, ilgili makama sunmak, yetkisinde bulunan bütçe giderlerini
gerçekleştirmek, takip etmek, giderlerle ilgili belgeleri zamanında
düzenletmek, harcamalarla ilgili azami tasarrufun sağlanmasına özen
göstermek.
j) 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliğine göre
memuriyet veya çalışma ünvanına bağlı kalmaksızın taşınır kayıt ve
işlemlerini yürütmek üzere gerekli bilgi ve niteliklere sahip personel
arasından taşınır kayıt ve kontrol yetkilisi görevlendirmek.
k) 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanununun 11 inci ve 12 nci maddeleri uyarınca acil durumlarla
mücadele ve tahliye için gerekli tedbirleri almak.
l) Merkez personeline görevleriyle ilgili olarak
gizlilik taahhütnamesi imzalatılmasını sağlamak.
m) İl millî eğitim müdürü tarafından Merkezin görev
alanlarına yönelik verilen diğer işleri yapmak.
Merkez
müdür yardımcısının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 19- (1) Merkez müdür yardımcısının görev, yetki ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Türk millî eğitiminin genel amaçlarına ve temel
ilkelerine uygun olarak ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda görevini
yerine getirmek.
b) Merkez müdürünün izinli veya görevli olduğu
durumlarda Merkez müdürüne vekâlet etmek.
c) Aylık, ücret ve sosyal yardımlarla ilgili iş ve
işlemleri yapmak veya yapılmasını sağlamak.
ç) Kurumdaki harcamalarla ilgili olarak
görevlendirildiğinde, gerçekleştirme görevlisi görevini yürütmek.
d) Personelin göreve başlama, görevden ayrılma,
izin, hastalık ve devam-devamsızlıkla ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
e) Personel sayısının yetersiz olduğu durumlarda
hizmetlerin yürütülmesinde alanıyla ilgili Merkez çalışmalarına katılmak.
f) Görevlendirildiğinde, ilgili mevzuat kapsamında
oluşturulan kurul, komisyon ve ekiplere katılmak, başkanlık etmek ve
bunlarla ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
g) Merkezin taşınır kayıt veya taşınır kontrol
yetkilisi görevini yürütmek.
ğ) Merkez müdürü tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Merkezde
görevli öğretmenin görev ve sorumlulukları
MADDE 20- (1) Merkezde görevli öğretmenin görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Türk millî eğitiminin genel amaçlarına ve temel
ilkelerine uygun olarak ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda görevini
yerine getirmek.
b) Merkez tarafından yürütülen çalışmaların soru
oluşturma aşamalarında görev almak.
c) Merkez tarafından koordine edilen sınavların
baskı, sevk, uygulama, değerlendirme ve raporlama süreçlerinde görev almak.
ç) Görevlendirildikleri kurul, komisyon, ekip çalışmalarına,
millî bayram ve mahallî günlere, tören ve toplantılara, kurs ve seminerlere
katılmak.
d) İlgili makamlarca elektronik ortamda veya yazılı
ve basılı olarak yayımlanan kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi,
yönetmelik, yönerge, genelge ve benzeri mevzuat ile eğitim öğretime ilişkin
duyuru, belge ve dokümanları takip etmek, okuyup imzalamak.
e) Merkez müdürü tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
Diğer
personel
MADDE 21- (1) Merkezde görev yapacak öğretmen ve yöneticiler
dışındaki personelin atama ve görevlendirilmesi ilgili mevzuat hükümleri
kapsamında Valilikçe yapılır.
(2) Merkezlerde hizmetleri yürütmek üzere;
a) Temizlik hizmetlerini yürütmek üzere hizmetli,
b) Bina, araç ve gerecin güvenliğini sağlamak üzere
gece bekçisi veya güvenlik görevlisi,
c) Merkezin ısınma işlerini yürütmek üzere
kaloriferci,
ç) İhtiyaç duyulan diğer alanlarda personel,
çalıştırılabilir.
(3) Diğer personelin görevleriyle ilgili olarak;
a) Personelin görevleri, ilgili mevzuat
çerçevesinde Merkez müdürü tarafından belirlenerek ilgililere yazılı olarak
tebliğ edilir.
b) Hizmet satın alma yoluyla çalıştırılacak
personelin görevlerine ilişkin usul ve esaslar sözleşmeyle belirlenir.
c) Merkezin temizlik, ısınma, bakım, onarım,
güvenlik ve benzeri ihtiyaçlarının karşılanmasıyla ilgili Merkez müdürü
tarafından verilen görevleri yerine getirmek.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yetki ve
yönerge
MADDE 22- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında doğabilecek
tereddütleri gidermeye Bakan yetkilidir.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanması ve diğer hususlar
yönerge veya kılavuz ile düzenlenir.
Yaptırım
MADDE 23- (1) Ulusal/uluslararası izleme araştırmalarında ve
merkezî sistem sınavlarında kullanılan soruları çoğaltan, yayımlayan ve
izinsiz kullananlar hakkında 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve
Sanat Eserleri Kanunu ile ilgili diğer mevzuat hükümleri kapsamında işlem
yapılır.
Yürürlük
MADDE 24- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı
yürütür.
|