Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTAÖĞRETİM KURUMLARI
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (r), (s), (t), (ğğ), (hh), (ıı), (kk) ve (rr)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“r) Ölçme araçları: Öğrencilerin bilgi, beceri,
tutum, davranış ve kazanımlarının ölçülmesinde başvurulacak yazılı ve
uygulamalı sınavlar ve/veya e-sınavlar ile performans çalışması, proje,
ürün veya e-portfolyo dosyasını,
s) Performans çalışması: Dersin öğretim programında
öngörülen eleştirel düşünme, problem çözme, okuduğunu anlama, yaratıcılığını
kullanma ve araştırma sonucu elde edilen kazanımların yazılı, sözlü ve/veya
uygulamalı olarak paylaşılmasına yönelik ders öğretmeninin gözetiminde
yapılan bireysel veya grup çalışmasını,”
“t) Sınav analizi: Sınav sonuçlarının soru,
öğrenci, şube ve sınıf bazında; merkezi sınav yapılması hâlinde ilçe, il ve
ülke bazında ayrıntılı olarak değerlendirilmesini,”
“ğğ) Merkezi sınav: Sınavla öğrenci alan
ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirme amacıyla Bakanlıkça yapılan
sınavı,
hh) Merkezi sınav puanı: Sınavla öğrenci alan
ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirmede kullanılan Bakanlıkça yapılan
sınav puanını,
ıı) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul: Her
yıl Bakanlık, merkezi sınavla öğrenci alan okulları belirleme komisyonunca
uygun görülerek Bakan onayı ile belirlenen, Ortaöğretime Geçiş, Tercih ve
Yerleştirme Kılavuzu kapsamında yayımlanan okul/program/alanları,”
“kk) Proje okulu: Bakanlık proje okulu belirleme
komisyonunca proje okulu kapsamına alınacak okulları,”
“rr) Danışma kurulu: Ortaöğretim kurumlarında okul
yönetimine rehberlik yapmak üzere oluşturulan kurulu,”
“zz) Sosyal sorumluluk programı: Öğrencilerin
ortaöğretim süresince yapacakları sosyal sorumluluk çalışmaları ile topluma
hizmet faaliyetlerini kapsayan programı,”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“i) Öğrencilerin araştırma, geliştirme ve tasarım
konularında bilgi ve becerilerinin geliştirilmesini,”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinde yer alan
“akademik destek dersleri,” ibaresi ile aynı fıkranın (g) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Ders kitabı ya da ders kitabı yerine
kullanılacak basılı veya elektronik ortamda hazırlanan eğitim ve öğretim
araç, gereç ve materyallerinin temini ve kullanımıyla ilgili hususlarda
14/10/2021 tarihli ve 31628 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim
Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği hükümlerine uyulur.
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında öğretimi yapılan meslek/alan ve
dal derslerinde çerçeve öğretim programlarındaki kazanımlara yönelik ders
materyali, modüler bireysel öğrenme materyali, eğitim araç ve gereçleri ile
elektronik eğitim içerikleri kullanılır.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Rehberlik hizmetleri, 14/8/2020 tarihli ve
31213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve
Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “topluma hizmet etkinlikleri” ibaresi “sosyal
sorumluluk programı kapsamındaki çalışmalar” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Birinci fıkrada belirtilen yerleştirme ve
kayıtlara ilişkin usul ve esaslar, Bakanlıkça hazırlanan yönerge ve/veya
kılavuz ile belirlenir.”
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğe 20/A maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okullara
ilişkin iş ve işlemler
MADDE 20/B- (1) Bakanlık merkezi sınav puanıyla
öğrenci alan okul belirleme komisyonu;
a) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul olarak
belirlenecek eğitim kurumu ilgili genel müdürlükten sorumlu bakan
yardımcısının başkanlığında ilgili birimin genel müdürü ve bir daire
başkanı ile ihtiyaç duyulması halinde eğitim kurumunun bağlı olduğu il
millî eğitim müdüründen oluşur.
b) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul
kapsamına alınmak üzere il millî eğitim müdürlüklerinin ve/veya ilgili
genel müdürlüğün tekliflerini inceler ve değerlendirir.
(2) İl millî eğitim müdürlüklerince merkezi sınav
puanıyla öğrenci alan okul kapsamına alınması teklif edilen okulların
başvuruları elektronik ortamda alınır. Başvurular içerisinden Bakanlık
merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okulları belirleme komisyonunca uygun
bulunanlar, komisyonun teklifi ve Bakanın onayı ile merkezi sınav puanıyla
öğrenci alan okul olarak belirlenir.
(3) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul
kapsamına alınması teklif edilen okulların başvuruları yarıyıl tatilinde
yapılır ve başvuruların tamamlanmasını takip eden iki ay içerisinde
sonuçlandırılır.”
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin birinci ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrasının (b)
bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Ortaöğretim kurumlarına kaydolmak için
ortaokulu veya imam-hatip ortaokulunu bitirmiş ve öğretim yılının
başlayacağı tarihte 18 yaşını bitirmemiş olma, mesleki eğitim merkezi
programına kayıt olacaklarda 14 yaşını doldurmuş olma şartı aranır. Yaş
şartını taşımayan öğrencilerin örgün ortaöğretim kurumlarına kayıtları
yapılmaz. Öğrenimine ara vermemiş olanlarda yaş şartı aranmaz. Ancak 22
yaşını tamamladığı eğitim ve öğretim yılının sonunda sorumluluk sınavlarına
girerek okuldan mezun olabilecek durumda olanlar hariç olmak üzere okuldan
mezun olamayanların ilişiği kesilerek açık ortaöğretim kurumlarına veya
mesleki eğitim merkezine yönlendirilir. Ancak mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumları bünyesinde bulunmayan bağımsız mesleki eğitim merkezine kayıt ve
ilişik kesmeye ilişkin hususlarda bu fıkranın mesleki eğitim merkezi
programına kayıt olacaklarda 14 yaşını doldurmuş olma şartı hariç yaşla
ilgili diğer hükümleri uygulanmaz.”
“(4) Evli olanların kayıtları yapılmaz, öğrenci
iken evlenenlerin okulla ilişiği kesilerek kayıtları e-Okul üzerinden Açık
Öğretim Lisesine, Mesleki Açık Öğretim Lisesine veya Açık Öğretim İmam
Hatip Lisesine gönderilir. Ancak mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları
bünyesinde bulunmayan bağımsız mesleki eğitim merkezi öğrencileri için bu
fıkra hükmü uygulanmaz.”
MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin dokuzuncu fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(9) Mesleki eğitim merkezlerine, 3308 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesi kapsamında bir işletme ile sözleşme imzalayanların
kayıtları yıl boyunca devam eder. Bunlardan aralık ayının son iş gününe
kadar kayıt yaptıranların eğitimleri mevcut sınıflarında devam eder. Ocak
ayının ilk iş gününden itibaren kayıt yaptıranlar ise işletmede mesleki
eğitimlerine devam ettirilir, ancak o ders yılı için yılsonu puanı
verilmez. Bunlar o yıla ait okuma hakkını kullanmamış sayılır ve teorik
eğitimleri yeni ders yılı başında başlar. Ortaöğretim kurumu mezunu
olanların kayıtları doğrudan 11 inci sınıfa yapılır. Ancak önceki
öğrenmelerin tanınması kapsamında kalfalık sınavına girebilecek durumda
olanların kaydı yapılmaz. En az ortaokulu veya imam hatip ortaokulunu
bitirmiş olup ilgili meslek dalından kalfalık belgesi sahibi olanların
kayıtları doğrudan 12 nci sınıfa yapılır.”
MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının (b) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Yurtdışından gelen ve denkliği yapılan Türkiye
Cumhuriyeti uyruklu öğrencilerin ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe
bağlı olarak öğrenci alan okullara kontenjanları da dikkate alarak dengeli
bir şekilde, merkezi sınav puanı bulunanların ise bu Yönetmeliğin 27 nci
maddesinde yer alan hükümlere göre yerleştirme ve nakil işlemlerini
yürütür.”
“ç) İlköğretim programını tamamlayan özel eğitim
ihtiyacı olan öğrencilerden tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla
eğitim alacak öğrencilerin, ortaöğretim kademesine yönelik “Özel Eğitim
Değerlendirme Kurulu Raporu” ile birlikte geçerli “Engelli Sağlık Kurulu
Raporu” veya “Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu (ÇÖZGER)”
doğrultusunda ikamet adresleri, engel durumu ve özellikleri
dikkate alınarak Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin ilgili hükümleri
çerçevesinde her bir şubede iki öğrenciyi geçmeyecek şekilde ortaöğretim
kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmesini
sağlar. Ancak, beceri/yetenek sınavıyla öğrenci alan okullara
yerleştirilecek öğrenciler ilgili okul müdürlüklerince oluşturulan komisyon
tarafından kendi aralarında beceri/yetenek sınavına alınır ve başarılı
olanların kayıtları yapılır.”
MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Hazırlık sınıfı ve 9 uncu sınıflara her yıl
alınacak öğrenci ve oluşturulacak şube sayısı, okulun fiziki imkân ve
donanımı dikkate alınarak komisyon tarafından tutanakla tespit edilir.
Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul/program/alanlar ile spor liseleri
ve güzel sanatlar liselerinde bir şubeye alınacak öğrenci sayısı 30’dur.
Anadolu liselerinde, Anadolu imam hatip liselerinde, mesleki ve teknik
Anadolu liselerinin Anadolu meslek programlarında, çok programlı Anadolu
liselerinde, mesleki ve teknik eğitim merkezlerinde ve mesleki eğitim
merkezlerinde ise bir şubeye alınacak öğrenci sayısının 34 olması esastır.
Ancak öğrenci kayıt alanındaki öğrenci sayısının yoğunluğu ve zorunlu hâllerde
okulun fiziki şartları da dikkate alınarak bu sayı 40’a kadar
artırılabilir.
c) 9 uncu sınıflara her yıl açılacak şube sayısı;
spor liselerinde en fazla 5’i, güzel sanatlar liselerinde ise her bir alan
için 2’şer şubeyi geçemez. Takım sporları ve spor dalları dikkate alınarak
kız ve erkek öğrenciler için ayrı ayrı kontenjan oluşturulması esastır.”
MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin altıncı
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Yurtdışından gelen Türkiye Cumhuriyeti uyruklu
öğrencilerin kayıt ve nakilleri öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu
tarafından, denklik belgelerine göre program uyumu dikkate alınarak;
a) Merkezi sınav puanı bulunmayan öğrencilerin
ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara
yerleştirme ve nakil işlemleri dengeli bir şekilde yapılır.
b) Merkezi sınav puanı bulunan öğrencilerin
yerleştirme ve nakil işlemleri ise kontenjan şartı aranmaksızın puanının
yeterli olduğu okula yapılır.”
MADDE 15- Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Yurtdışından gelen yabancı uyruklu
öğrencilerin, öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu tarafından okulların
kayıt-kabul şartları, denklik belgeleri ve program uyumu dikkate alınarak;
a) Merkezi sınav puanı bulunmayan öğrencilerin
ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan okullara
veya mesleki eğitim merkezlerine yerleştirme ve nakil işlemleri dengeli bir
şekilde yapılır.
b) Merkezi sınav puanı bulunan öğrencilerin
yerleştirme ve nakil işlemleri ise kontenjan şartı aranmaksızın puanının
yeterli olduğu okula yapılır.”
MADDE 16- Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 17- Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Anadolu teknik programlarına ve merkezi sınav
puanı ile öğrenci alan Anadolu meslek programı alanlarına tercihleri
doğrultusunda doğrudan alana öğrenci yerleştirilir. Diğer Anadolu meslek
programlarında alana yerleştirme işlemi 9 uncu sınıfta ders yılının
başladığı tarihten önceki bir hafta içerisinde okullarında yapılacak alan
tanıtımları ve yönlendirmeler sonucunda öğrencilerin tercihleri alınmak
suretiyle ortaokul başarı puanı esas alınarak ders yılının ilk haftası
içerisinde e-Okul sistemi üzerinden yapılır. Anadolu teknik ve Anadolu
meslek programlarında dala yerleştirme işlemi 9 uncu sınıfın sonunda e-Okul
sistemi üzerinden yapılır. 9 uncu sınıf öğrencilerine yönelik alan/dal
tanıtımları ve yönlendirme faaliyetleri okul müdürlüğünce planlanır.”
MADDE 18- Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin üçüncü,
dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, sekizinci
fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“(3) Yurt
içinde ve yurtdışında, bilim, tiyatro, spor, müzik, folklor, beceri
yarışması, mesleki ve benzeri eğitici-kültürel faaliyetlere ve bunların
hazırlık çalışmalarına katılmasına Bakanlık, mahallî mülki amirleri ve/veya
millî eğitim müdürlüklerince izin verilen öğrenciler ile Gençlik ve Spor
Bakanlığınca belirlenen faaliyetin hazırlık dönemi ve organizasyon sürecine
katılan öğrenciler, okula devam edemedikleri sürece faaliyet izinli
sayılırlar ve bu süre devamsızlık süresine dâhil edilmez. Ancak faaliyet
için verilen izinlerin toplamı bir eğitim ve öğretim yılının 2/3’ünden
fazla olamaz. Yurt içindeki faaliyetlere katılan öğrencilere millî eğitim
müdürlüklerince, yurtdışındaki faaliyetlere katılan öğrencilere ise
Bakanlık ve/veya mahalli mülki idare amirlerince izin verilir. Bu
öğrencilerin başarı durumlarının belirlenebilmesi için iki dönem puanı
almış olmaları gerekir. Okul içinde veya il içinde yukarıda belirtilen
izinlerin dışında okul müdürü veya görevlendirmesi hâlinde nöbetçi müdür yardımcısı
tarafından verilen faaliyet izinleri devamsızlıktan sayılmaz.
(4) Art arda iki gün özürsüz devamsızlık yapan
öğrencinin durumu posta, e-posta veya diğer iletişim araçlarıyla velisine
bildirilir, veli okula davet edilerek öğrencinin durumu hakkında
bilgilendirilir ve varsa özür belgesini okul yönetimine teslim etmesi
istenir. Devamsızlığın 5 inci, 15 inci ve 25 inci günlerinde, kontrol
kayıtlı sürekli tedaviyi ya da organ naklini gerektiren hastalığı
bulunanlar, tam zamanlı
kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam eden özel
eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve özel eğitim meslek liselerine kayıtlı
olan öğrenciler, sosyal hizmet, emniyet ve asayiş birimlerinin resmî
raporları doğrultusunda koruma ve bakım altına alınanlar ile tutuklu öğrenciler
için ise ayrıca devamsızlığın 40 ıncı ve 55 inci günlerinde de tebligat
yapılır, yapılan tebligat kayıt altına alınır ve öğrencinin okula devamının
sağlanması istenir. Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin teorik ders
devamsızlıklarının 2 nci, 4 üncü ve 5 inci; işletmede mesleki eğitime
devamsızlıklarının ise 5 inci, 15 inci ve 25 inci günlerinde, yasal
temsilcisi ve işletmeye, 18 yaşından büyükler için ayrıca kendisine
bildirim yapılır. Teorik ders süresi haftada iki gün olarak uygulanan
mesleki eğitim merkezi programına kayıtlı öğrencilerin teorik ders
devamsızlıklarının 4, 8 ve 10 uncu günlerinde bildirim yapılır.
(5) Devamsızlık süresine ilişkin hususlar
şunlardır:
a) Devamsızlık süresi özürsüz 10 günü, toplamda 30 günü
aşan öğrenciler, ders puanları ne olursa olsun başarısız sayılır ve
durumları yazılı olarak velilerine bildirilir. Önleme, müdahale ve
yönlendirme komisyonu; devamsızlık yapan ve sınıf tekrarı riski bulunan
öğrenci velisini devamsızlığın 5 inci gününde okula davet eder, devamsızlık
nedenlerini ortadan kaldırıcı çalışmaları iş birliği içinde yapar. Özürsüz
olarak yapılan her bir devamsızlık günü, haftalık ders çizelgesinde
belirtilen sosyal sorumluluk çalışmaları için öngörülen süreye bir saat
olarak ayrıca eklenerek devamsızlık yapan öğrencilerin sosyal sorumluluk
çalışmalarını tamamlamalarını sağlar.
b) Birinci dereceden yakınını kaybeden öğrenciler
için özürsüz devamsızlık süresi 10 günü geçmemek kaydıyla toplam
devamsızlık süresi 40, üniversite
hastaneleri, eğitim ve araştırma hastaneleri veya tam teşekküllü hastanelerde
kontrol kayıtlı sürekli tedaviyi, yatarak tedaviyi ya da organ naklini
gerektiren hastalığı bulunanlar, sosyal hizmet, emniyet ve asayiş
birimlerinin resmî raporları doğrultusunda koruma ve bakım altına alınanlar
ile tutuklu öğrencilerin özürsüz devamsızlık süresi 10 günü geçmemek
kaydıyla toplam devamsızlık süresi 60, tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme
yoluyla eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve
özel eğitim meslek liselerine kayıtlı olan öğrencilerin özürsüz devamsızlık
süresi 20 günü geçmemek kaydıyla toplam devamsızlık süresi 70 gün olarak
uygulanır. Tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam
eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve özel eğitim meslek liselerine
kayıtlı olan öğrenciler hariç olmak üzere devamsızlık nedeniyle başarısız
sayılan ve öğrenim hakkı bulunan öğrenciler derslere devam edemez ve
istemeleri halinde bu öğrencilerin kayıtları mesleki eğitim merkezi diploma
programına aktarılır. Bu öğrenciler istemeleri halinde bir sonraki eğitim
ve öğretim yılında önceki okulunda ayrıldıkları sınıf seviyesinden
eğitimlerine devam ettirilir. Öğrenim hakkı bulunmayanlar ise veli ve
öğrenci talebi de dikkate alınarak Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık
Öğretim Lisesi, Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi veya mesleki eğitim
merkezine yönlendirilerek kayıtları yapılır. Mesleki eğitim merkezi
öğrencilerinin teorik derslere özürlü ve özürsüz devamsızlık süresi ders
yılı içinde devam etmesi gereken sürenin altıda birinden, işletmede mesleki
eğitimde ise 3308 sayılı Kanun hükümlerine göre kullanabileceği ücretli ve
ücretsiz izin toplamından fazla olamaz. Bu fıkra kapsamında toplam
devamsızlık süresinin 60 güne çıkabildiği durumlarda teorik derslere
devamsızlık süresi teorik ders süresinin üçte birini geçemez. Devamsızlık
süresini aşan öğrencilerin sözleşmeleri fesih edilerek sigorta çıkışları
yapılır ve durumları yazılı olarak yasal temsilcisine ve işletmeye, 18
yaşından büyükler için kendisine de bildirilir. Devamsızlık nedeniyle
başarısız sayılan ve öğrenim hakkı bulunan öğrenciler derslere devam edemez
ve bir sonraki eğitim ve öğretim yılının başından itibaren bir işletme ile
sözleşme imzalamak şartıyla okula devam ettirilir. Mesleki eğitim
merkezinde öğrenim hakkı bulunmayanlardan zorunlu eğitime tabi olanlar ise
veli ve öğrenci talebi de dikkate alınarak Açık Öğretim Lisesi, Mesleki
Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine yönlendirilerek
kayıtları yapılır.”
“Ancak, Mesleki Eğitim Merkezi
Telafi Çerçeve Öğretim Programındaki öğrencilerin yapmış oldukları
devamsızlık süresi, tamamlanması gereken eğitim süresine eklenir ve
eğitimin başladığı tarihten itibaren bu sürenin toplamı 28 haftayı
geçemez.”
MADDE 19- Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkrasının (e) bendi
yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş, aynı
maddenin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okullara
nakil ve geçişler;
a) Okul türlerinin her birinin kendi arasında her
sınıf seviyesinde,
b) Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, merkezi
sınav puanıyla öğrenci alan Anadolu liseleri ile Anadolu liselerinin
birbirleri arasında her sınıf seviyesinde,
c) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan Anadolu imam
hatip liseleri ile Anadolu teknik programları ve merkezi sınav puanıyla
öğrenci alan Anadolu meslek programı alanlarından/dallarından aynı türden
okullara her sınıf seviyesinde,
ç) Okul türleri arasında boş kontenjan ve merkezi
sınav puan üstünlüğüne göre;
1) Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, merkezi
sınav puanıyla öğrenci alan Anadolu liselerine; diğer okul türlerinden 9,
10 ve 11 inci sınıflarda sürekli; 11 inci sınıftan bir üst sınıfa geçen
öğrenciler sınıf atlatma işlemleri yapıldıktan sonra ağustos ayı sonuna
kadar sorumlu olarak,
2) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan Anadolu imam
hatip liselerine diğer okul türlerinden sınıf atlatma işlemleri yapıldıktan
sonra 9 uncu ve 10 uncu sınıftan bir üst sınıfa geçen öğrenciler ağustos
ayı sonuna kadar sorumlu olarak, 11 inci sınıftan bir üst sınıfa geçen
öğrenciler ağustos ayı sonuna kadar alt sınıflara ait meslek derslerinden
sorumlu olarak veya ağustos ayı sonuna kadar başvurmak şartıyla, bir yıl
öğrenim hakkını kullanmamış sayılarak alt sınıflara ait meslek derslerinden
bir eğitim ve öğretim yılı boyunca yapılacak eğitimden başarılı olmak
kaydıyla,
3) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının
Anadolu teknik programlarına ve merkezi sınav puanıyla öğrenci alan Anadolu
meslek programı alan ve dallarına diğer okul türlerinden; 9 uncu sınıfta
birinci dönem sonuna kadar sürekli, 10 uncu sınıfta birinci dönem sonuna
kadar 9 uncu sınıf meslek derslerinden sorumlu olarak, 10 uncu sınıftan bir
üst sınıfa geçen öğrenciler 9 uncu sınıf meslek derslerinden sorumlu, 10
uncu sınıf meslek derslerinden yaz döneminde yapılacak telafi eğitiminden
başarılı olmak kaydıyla eylül ayının sonuna kadar, 11 inci sınıftan bir üst
sınıfa geçen öğrenciler 9 uncu sınıf meslek derslerinden sorumlu, 10 uncu
sınıf meslek derslerinden yaz döneminde yapılacak telafi eğitiminden
başarılı olmak ve 11 inci sınıf meslek derslerinden öğrenim hakkını
kullanmamış sayılarak bir eğitim ve öğretim yılı boyunca yapılacak
eğitimden başarılı olmak kaydıyla,
d) Sınavsız öğrenci alan okullar ile özel öğretim
kurumlarından bu okullara, kontenjan ve merkezi sınav puan üstünlüğüne
göre; aynı tür okullara her sınıf seviyesinde, farklı tür okullara ise bu
fıkranın (ç) bendi hükümlerine göre,
e) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının
Anadolu teknik programlarında ve merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
Anadolu meslek programı alan ve dallarına alan/dal bulunmak kaydıyla kendi
arasında her sınıf seviyesinde sürekli, alan/dal bulunmaması hâlinde; alan
değiştirerek 9 uncu sınıfın birinci dönem sonuna kadar, alan/dal değiştirerek
10 uncu sınıfın birinci dönem sonuna kadar, 10 uncu sınıftan bir üst sınıfa
geçen öğrencinin alan/dal değiştirmek istemesi durumunda 9 uncu sınıf
meslek derslerinden sorumlu, 10 uncu sınıf meslek derslerinden yaz
döneminde yapılacak telafi eğitiminden başarılı olmak kaydıyla eylül ayının
sonuna kadar,
f) Mesleki eğitim merkezi programlarından merkezi
sınav puanıyla öğrenci alan okullara, öğrencinin ortaöğretime kayıt şartlarını
taşıması ve merkezi sınav puanının naklen gitmek istediği okuldaki aynı
sınıf seviyesinde merkezi yerleştirme sonucunda oluşan en düşük puanlı
öğrencinin puanından az olmaması kaydıyla puan üstünlüğüne göre öğrenci
nakil ve yerleştirme komisyonu kararıyla 10 uncu sınıf birinci döneminde
ekim ayının sonuna kadar sorumlu olarak,
bu Yönetmelikte belirtilen süre içerisinde
yapılır.”
“f) Mesleki eğitim merkezi programlarından
ortaöğretim kayıt alanındaki okullara, ortaöğretime kayıt şartlarını
taşımak kaydıyla okulların açık kontenjanlarına göre tercihe bağlı olarak
öğrenci nakil ve yerleştirme komisyonu kararıyla 10 uncu sınıf birinci
döneminde ekim ayının sonuna kadar sorumlu olarak,”
“(3) Mesleki eğitim merkezi programlarında nakil ve
geçişler;
a) Alan/dal bulunması ve naklen gidilmek istenilen
yerleşim biriminde bir işletme ile sözleşme imzalamak kaydıyla dönem
bitiminden önceki üç hafta ile e-Mesem sisteminde dönem ve sınıf atlatma
süresi hariç olmak üzere zamana bakılmaksızın yapılır.
b) Nakil işlemi, başvuru tarihinden itibaren en geç
7 iş günü içinde tamamlanır. Bu süre içinde sonuçlandırılmayan nakil
başvuruları için yeniden talep alınır.
c) Mesleki eğitim merkezi programında, 9 uncu sınıf
meslek derslerinden sorumlu olarak 10 uncu sınıfın birinci dönem sonuna
kadar alan, 9 uncu ve 10 uncu sınıf meslek derslerinden sorumlu olarak 11
inci sınıfın birinci dönem sonuna kadar aynı alan içinde dal değişikliği
yapılabilir.
ç) Anadolu teknik veya Anadolu meslek
programlarından mesleki eğitim merkezi programına aynı alan/dalda veya aynı
alan içinde dal değiştirerek 11 inci sınıfın birinci dönem sonuna kadar,
alt sınıflarda almadıkları meslek derslerinden sorumlu olarak geçiş
yapabilirler.
d) Diğer okul türlerinden veya farklı bir alandan
mesleki eğitim merkezi programına, 9 uncu sınıf meslek derslerinden sorumlu
olarak 10 uncu sınıfın birinci dönem sonuna kadar nakil ve geçiş
yapılabilir. 11 inci veya 12 nci sınıftan nakil ve geçiş yapmak
isteyenlerin 10 uncu sınıfa nakil ve geçişleri kabul edilir.
e) İkinci dönemin başlangıcından sonra mesleki
eğitim merkezi programına nakil ve geçiş yapan öğrenciler bir işletme ile
sözleşme imzalamak kaydıyla işletmede mesleki eğitimine nakil oldukları
tarihte, diğer derslerine ise gelecek eğitim ve öğretim yılı başında başlar
ve bu öğrencilere ilgili ders yılı için yılsonu puanı verilmez.
f) Diğer okul türlerinde öğrenim gören
öğrencilerden 9 uncu sınıfta başarısızlık nedeniyle sınıf tekrarına kalanlar
istemeleri hâlinde mesleki eğitim merkezi haftalık ders çizelgesinde yer alan
ortak derslerden en az ikisini sınıf tekrarına kaldıkları okulda başarmış
olmak ve temmuz ayının son iş gününe kadar bir işletmeyle sözleşme
imzalamak ve işletmede mesleki eğitime devam etmek kaydıyla yıl kaybı
yaşamadan mesleki eğitim merkezlerinin 10 uncu sınıfına ilgili derslerden
sorumlu olarak nakil ve geçiş yapabilir.”
MADDE 20- Aynı Yönetmeliğin 38 inci maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Sınıf bazındaki açık kontenjanlar her bir şube
için merkezi sınav puanıyla öğrenci alan okul/program/alanlarda 30, diğer
okullarda ise 34 öğrenci olması esastır. Ancak sınıf tekrar edenler, yargı
kararına bağlı gelenler ile öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonunca
yerleştirilen ve nakilleri yapılan öğrenciler de dâhil olmak üzere şube
öğrenci kontenjanının; merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
okul/program/alanlarda 34’ü, diğer okul türlerinde ise 40’ı, ancak tam
zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulaması yapılan
okullarda özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin gelişim özellikleri de
dikkate alınarak sınıflara eşit sayıda her bir şubede 2 öğrenciyi
geçmeyecek şekilde dağıtılması esastır.”
MADDE 21- Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesinin beşinci
fıkrasında yer alan “9 ve 10 uncu” ibaresi “9,10 ve 11 inci” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 22- Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Açık öğretim liseleri ile örgün ortaöğretim
kurumları arasında nakil ve geçişler
MADDE 41- (1) Açık öğretim liselerinden örgün
ortaöğretim kurumlarına;
a) Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi
veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinde öğrenim görmekte iken, başarmış
oldukları kredi itibarıyla örgün ortaöğretim kurumlarına nakil ve geçiş
yapabilecek durumda olan, yaş itibarıyla örgün ortaöğretim kurumlarına
kayıt şartlarını taşıyan, örgün ortaöğretimde okuma hakkı bulunan ve
disiplin yönünden örgün eğitim dışına çıkarma cezası almayan öğrenciler,
ders kesiminden yeni öğretim yılı birinci döneminde ekim ayının sonuna
kadar, ikinci dönemde ise dönemin ilk iş gününden şubat ayı sonuna kadar
ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak, öğrenci nakil ve
yerleştirme komisyonu kararıyla programı ve kontenjanı uygun olan Anadolu
liseleri, Anadolu imam hatip liseleri, mesleki ve teknik Anadolu
liselerinin Anadolu meslek programları, çok programlı Anadolu liseleri ile
mesleki ve teknik eğitim merkezlerine ve mesleki eğitim merkezlerine nakil
ve geçiş yapabilirler.
b) Nakil ve geçiş yapacak öğrencilerin durumları
değerlendirilirken; açık öğretim liselerinde kredisini aldıkları dersler
ile örgün ortaöğretim kurumlarının haftalık ders çizelgesinde yer alan
dersleri sınıflar bazında karşılaştırılarak eşleştirilir, rehberlik ve
puanla değerlendirilmeyen ders saatleri hariç tutularak toplam ders saati
sayısı iki ile çarpılarak kredilendirilir. Toplam kredi itibarıyla
ilişkilendirildikleri sınıfa nakil ve geçişleri yapılır. Mesleki eğitim merkezine nakillerde kredi
sayısına bakılmaz.
(2) Örgün ortaöğretim kurumlarından açık öğretim
liselerine;
a) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının (ç) ve (g) bendi ile yedinci fıkrası kapsamındaki öğrenciler,
evde ve hastanede eğitim verilerek öğrenim görenler ile Bakanlıkça mazereti
uygun görülenler veli ve öğrenci talebi doğrultusunda ilgili okulun
mevzuatında belirtilen nakil ve geçiş şartlarını taşıması hâlinde nakil ve
geçiş yapabilirler.
b) Bu fıkranın (a) bendinde belirtilenler ile bu
Yönetmeliğin ilgili hükümlerine göre örgün ortaöğretim kurumlarında okuma
hakkını kaybeden öğrenciler dışındakiler nakil ve geçiş yapamazlar.”
MADDE 23- Aynı Yönetmeliğin 42 nci maddesinin birinci
fıkrasının (ç) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 24- Aynı Yönetmeliğin 45 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a), (b), (c), (f) ve (h) bentleri ile aynı maddenin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Bir dönemde her dersten iki yazılı sınav
yapılır. Ancak haftalık ders saat sayısı altı ve üzeri olan derslerde il
sınıf/alan zümrelerince karar alınması durumunda üçüncü sınav yapılabilir.
Sınav tarihleri e-Okul/e-Mesem sistemi üzerinden ilan edilir. Sınavlarla
ilgili gerekli tedbirler okul müdürlüğünce alınır.
b) Uygulamalı sınavlar hariç, öğretmenlerin ortak
değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubede
okutulan derslerin sınavlarının ortak yapılması esastır. Okullarda
yapılacak ortak yazılı sınavların soruları ve cevap anahtarları zümre
öğretmenlerince, il sınıf/alan zümreleri ve ölçme değerlendirme merkezi
müdürlüğü ile birlikte oluşturulan konu soru dağılım tablosuna göre hazırlanır
ve sınav sonunda ilan edilir. Bu sınavların şube ve sınıflar bazında sınav
analizleri yapılır. Konu ve kazanım eksikliği görülen öğrencilerin
durumları, ders ve sınıf düzeyinde eksik olduğu tespit edilen konu ve
kazanımlar ders ve zümre öğretmenleri tarafından değerlendirilir. Konu ve
kazanım eksikliğini gidermeye yönelik çalışmalar planlanarak yapılan
uygulamalar ders defterinin açıklamalar bölümüne işlenir. Mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarından, yoğunlaştırılmış eğitim programı uygulanan sınıflar
ile işletmelerde mesleki eğitime öğrenci gönderilen sınıflarda ve mesleki
eğitim merkezlerinde ortak sınav yapılmaz.
c) Yazılı sınavlar; gerektiğinde okul, eğitim
bölgesi, ilçe, il ve ülke genelinde ortak sınavlar şeklinde yapılabilir. Bu
sınavların uygulanmasına ilişkin iş ve işlemler Bakanlıkça belirlenir.”
“f) Uygulamalı sınavların hangi derslerden
yapılacağı, şekli, sayısı ve süresi eğitim kurumu sınıf/alan zümreleri
tarafından belirlenir. Okul müdürünün onayına bağlı olarak uygulanır.”
“h) Türk Dili ve Edebiyatı ile yabancı dil
derslerinin her bir sınavı; dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini
ölçecek şekilde yazılı ve uygulamalı olarak yapılır.”
“(2) Sınavlar her alanın öğretim programlarında
öngörülen ölçme ve değerlendirme ölçütlerine göre yapılır. Sınavlar,
cevaplarını öğrencinin oluşturduğu ve farklı bilişsel düzeylerdeki
kazanımları ölçen maddelerden oluşan yazılı yoklama şeklinde yapılır.”
MADDE 25- Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesinin başlığı
“Performans çalışması, proje, sosyal sorumluluk programı ve diğer
çalışmalar” olarak; birinci, altıncı, yedinci ve onuncu fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Öğrenciler okulların özelliklerine göre
sınavların dışında proje ve performans çalışması, sosyal sorumluluk
programı ile diğer çalışmaları yapar; seminer, konferans ve benzeri
çalışmalara katılır. Öğrenciler, her dönemde tüm derslerden en az bir
performans çalışmasını, her ders yılında en az bir dersten proje hazırlama
görevini, ortaöğretim süresi boyunca en az 40 saatlik sosyal sorumluluk
programı çalışmalarını yerine getirirler. Sosyal sorumluluk programı
çalışmaları mesleki ve teknik ortaöğretim programlarında 20 saat olarak
uygulanır. Sınıf/şube rehber öğretmenleri, öğrencilerin proje hazırlama
taleplerini ilgi, yetenek, beceri ve başarı durumlarını dikkate alarak
dersler bazında dengeli bir şekilde dağılımına özen gösterir.”
“(6) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki
çalışmalara önem verilir. Öğrencilerin bu çalışmalara katılmalarını teşvik
etmek amacıyla okul yönetimince gerekli tedbirler alınır.
(7) Proje ve performans çalışması puanla
değerlendirilir. Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki çalışmalar ve
diğer faaliyetler puanla değerlendirilmez; ancak öğrencilerin
mezuniyetlerinde belgelendirilir.”
“(10) Öğrencilerin ulusal ve uluslararası projelere
katılımına dair bilgiler ile sosyal sorumluluk programı kapsamındaki
çalışmalara e-Portfolyoda yer verilir.”
MADDE 26- Aynı Yönetmeliğin 53 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“h) Alan/dal derslerinin eğitimini tamamen okulda
tamamlayan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu öğrencilerinin Bakanlıkça
belirlenen 11 inci sınıftaki yılsonu başarı puanıyla başarılı sayılamayacak
alan/dal dersinin yılsonu puanı, birinci ve ikinci dönem puanlarının
aritmetik ortalaması ile staj bitirme sınavı puanının aritmetik ortalamasıdır.”
MADDE 27- Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) En fazla 1 dersten başarısız olanlardan,
yılsonu başarı puanı en az 50 olan,"
MADDE 28- Aynı Yönetmeliğin 58 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkrasının (a) bendine “iki
öğretmen” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve bir gözcü öğretmen” ibaresi,
aynı fıkranın (c) bendinin sonuna aşağıdaki cümle ve aynı fıkraya aşağıdaki
bent eklenmiştir.
“(1) Ders yılı sonunda her bir dersten iki dönem
puanı bulunmak kaydıyla doğrudan sınıfını geçemeyen öğrencilerden; yılsonu
başarı puanı en az 50 olanlar, bulunduğu sınıfta başarısız oldukları en
fazla 3 dersten sorumlu olarak sınıflarını geçer. Ancak alt sınıflar da
dâhil toplam 6 dersten fazla başarısız dersi bulunanlar sınıf tekrar eder.
Nakil ve geçişler nedeniyle ortaya çıkan sorumlu dersler bu sayıya dâhil
edilmez.”
“Bu şekilde yapılan sınavlarda, öğrencilerin
sorumlu oldukları farklı sınıf düzeyindeki aynı dersin sınavının çakışması
durumunda öğrenciler söz konusu derslerden ayrı ayrı sınava alınır.”
“d) Okuldan mezun olamayan 12 nci sınıf öğrencileri
ile devamsızlık tebligatı yapıldığı hâlde okula veya sınavlara katılımları
sağlanamayan öğrenciler, sorumluluk sınavına girmek istediklerine dair
yazılı taleplerini kayıtlı oldukları okul müdürlüğüne sınav tarihinden 5 iş
günü öncesine kadar bildirmeleri hâlinde sorumluluk sınavı planına dâhil
edilir.”
MADDE 29-
Aynı Yönetmeliğin 59 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“a) Doğrudan, yılsonu başarı puanıyla veya sorumlu
olarak sınıf geçemeyenlerle devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar
sınıf tekrar eder. Sınıf tekrarı hazırlık sınıfı hariç, orta öğrenim
süresince en fazla bir defa yapılır. Öğrenim süresi içinde ikinci defa
sınıf tekrarı durumuna düşen öğrencilerin ders yılı sonunda okulla ilişiği
kesilerek veli ve öğrenci talebi de dikkate alınarak mesleki eğitim
merkezine, Açık Öğretim Lisesine, Mesleki Açık Öğretim Lisesine veya Açık
Öğretim İmam Hatip Lisesine kayıtları yapılır.”
“ç) Mesleki eğitim merkezi programlarına kayıtlı
öğrencilerden; doğrudan veya sorumlu olarak sınıf geçemeyenler ile
devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar sınıf tekrar ederler. Sınıf
tekrarı en fazla iki defa yapılır. Öğrenim süresi içinde üçüncü defa sınıf
tekrarı durumuna düşen öğrencilerin ders yılı sonunda ilişiği kesilerek öğrenci
ve veli talebi doğrultusunda Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim
Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine yönlendirilerek kayıtları
yapılır.”
“(3) 11 inci sınıfın sonunda kalfalık belgesi
almaya hak kazanamayan mesleki eğitim merkezi öğrencilerinden bu
Yönetmeliğin 58 inci maddesine göre yapılan ilk sorumluluk sınavlarında
başarılı olanlar 12 nci sınıfa devam eder, bu sınavlar sonucunda kalfalık
belgesini almaya hak kazanamayanlar ise 11 inci sınıfın işletmede mesleki
eğitimini tekrar eder.”
MADDE 30- Aynı Yönetmeliğe 59 uncu maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Önleme, müdahale ve yönlendirme hizmetleri
MADDE 59/A- (1) Sınıf tekrarı riski olan
öğrencilere yönelik önleme, müdahale ve yönlendirme komisyonu kurulur. Bu komisyon,
müdür veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, ilgili okul
zümre başkanları, rehber öğretmen ve sınıf rehber öğretmeninden oluşur.
(2) Komisyon;
a) Eğitim ve öğretim yılının birinci ve ikinci
dönemi sonunda, ayrıca ihtiyaç olması durumunda komisyon başkanının
çağrısıyla toplanır.
b) Birinci dönemin sonunda başarısızlık nedeniyle
sınıf tekrarı riski olan öğrencileri belirler, ikinci döneme yönelik
öğrenci merkezli zorunlu müdahale planı yaparak okul müdürünün onayına
sunar, bu planı öğrenci ve veli ile paylaşır.
c) Devamsızlık nedeniyle sınıf tekrarı riski olan
öğrencileri takip eder ve devamsızlık nedenlerini ortadan kaldırmaya
yönelik önleyici çalışmaları yapar.
ç) Zorunlu müdahale planı kapsamında ikinci dönemin
ilk ölçme ve değerlendirme sonuçlarından sonra sınıf tekrarı riski olan
öğrencilerin başarı durumlarını sınıf rehber öğretmeni marifetiyle yakından
takip eder ve öğrencilerin akademik durumlarını velilerine yazılı olarak
bildirir.
d) Yapılan tüm önleyici çalışmalara rağmen 9 uncu
sınıfta başarısızlık nedeniyle sınıf tekrarına kalan öğrencilerden veli
isteği ile mesleki eğitim merkezlerine kayıtlarının yapılmasını talep
edenleri bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasının (f) bendi
doğrultusunda yönlendirir.
e) İkinci dönem sonunda yıl boyunca yapılan
çalışmalara ilişkin görüşme tutanakları ile faaliyet raporunu okul
idaresine sunar. Söz konusu raporda, zorunlu müdahale planı kapsamında
yapılan görüşme sayısı, mesleki eğitim merkezine yönlendirilen öğrenci
sayısı, akademik başarı düzeyinde iyileşme görülen öğrenci sayısı gibi
veriler yer alır.”
MADDE 31- Aynı Yönetmeliğin 69 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasının (ı) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 32- Aynı Yönetmeliğin 78 inci maddesinin dördüncü
fıkrasının (m) bendine aşağıdaki cümleler eklenmiş, aynı fıkranın (aa)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler
eklenmiştir.
“Öğrencilerin ortaöğretim süresince
sosyal sorumluluk programı kapsamındaki çalışmalara, hayat boyu öğrenme
kapsamında oluşturulan uzaktan veya yüz yüze eğitim içerikli modüllere,
ulusal/uluslararası en az bir proje çalışmasına katılmalarını teşvik eder
ve destek verir. Bu çalışmalara katılım ve başarı sağlayan öğrencilerin
bilgilerinin e-Portfolyo kapsamında yer alması için Sosyal Etkinlik
Modülüne işlenmesini koordine eder.”
“aa) Öğrencilerin, eğitim ortamlarında cep
telefonlarını ve diğer bilişim araçlarını, bu Yönetmelikte yer alan
hükümler doğrultusunda kullanmalarına yönelik tedbirleri alır.”
“cc) Kurum bünyesinde mevcut olması halinde
anaokulu/anasınıfı ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere bir müdür
yardımcısı görevlendirir.
çç) Üst
amirleri tarafından verilen diğer görevleri yapar.”
MADDE 33- Aynı Yönetmeliğin 80 inci maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“f) Öğrencilerin; ortaöğretim süresince sosyal
sorumluluk programı kapsamındaki çalışmalara, hayat boyu öğrenme kapsamında
oluşturulan uzaktan veya yüz yüze eğitim içerikli modüllere,
ulusal/uluslararası projelere katılımlarına ve elde ettikleri başarılara
dair bilgilerinin, e-Portfolyo kapsamında yer alması için, sınıf veya şube
rehber öğretmenleri ya da danışman öğretmenlerce Sosyal Etkinlik Modülüne
işlenmesini kontrol ve takip eder.
g) Kurum bünyesinde mevcut olması halinde
anaokulu/anasınıfı ile ilgili olarak uhdesine verilen iş ve işlemleri
yürütür.”
MADDE 34- Aynı Yönetmeliğin 86 ncı maddesinin dördüncü
fıkrasının (d), (i) ve (k) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Sorumluluğuna verilen öğrenci kulüpleri ve
sosyal sorumluluk programı çalışmalarıyla ilgili görevleri yapar.”
“i) Görevlendirildikleri kurul, komisyon, ekip,
öğrenci kulübü, sınıf rehberlik, sosyal sorumluluk programı çalışmalarına,
millî bayram ve mahallî günlere, tören ve toplantılara, kurs ve seminerlere
katılır. Çalışma takviminde belirtilen tarihlerde okulda hazır bulunur ve
verilen görevleri yapar.”
“k) Alanıyla ilgili bilimsel ve teknolojik
yenilikleri izleyerek bunları eğitim ve öğretime yansıtır. Öğrencilerin
ortaöğretim süresince sosyal sorumluluk programı kapsamındaki çalışmalara,
hayat boyu öğrenme kapsamında oluşturulan uzaktan ya da yüz yüze eğitim
modüllerine ve ulusal veya uluslararası en az bir proje çalışmasına
katılmalarını teşvik eder.”
MADDE 35- Aynı Yönetmeliğin 90 ıncı maddesinin başlığı
“Rehber öğretmenler” olarak değiştirilmiş, birinci fıkrasında yer alan
“Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve
Psikolojik Danışma” ibaresi eklenmiş, aynı fıkrada yer alan “rehberlik
öğretmeni” ibaresi “rehber öğretmen/psikolojik danışman” olarak değiştirilmiş,
aynı maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları ise aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(2) Rehber
öğretmenler, diğer öğretmenlerle birlikte ders kesimi tarihinden temmuz
ayının ilk iş gününe, eylül ayının ilk iş gününden ders yılının başlama
tarihine kadar geçen sürelerde de mesleki çalışmalarını sürdürürler. Ancak
yükseköğretime yönlendirme ve tercihle ilgili iş ve işlemler için ihtiyaç
duyulması halinde tatil dönemlerinde de görevlendirilebilir.
(3) Rehber öğretmenler, öğrencilerle birlikte
yapacakları grup çalışmalarını herhangi bir nedenle ders öğretmenlerinin
bulunmadığı ders saatlerini de değerlendirerek yaparlar.”
MADDE 36- Aynı Yönetmeliğin 91 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (ç) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Hamile öğretmenlere, hamileliğin yirmi dördüncü
haftasından itibaren doğum sonrası analık izni süresinin bitimini takip
eden iki yıllık sürenin sonuna kadar istememesi halinde nöbet görevi
verilmez.”
“i) Tekli eğitim yapılan okullarda öğle arasında
yapılan nöbet görevi, nöbetçi müdür yardımcısı ve öğretmenlerin temel
ihtiyaçları göz önünde bulundurularak okul müdürü tarafından dönüşümlü ve
dengeli şekilde düzenlenir.”
MADDE 37- Aynı Yönetmeliğin 109 uncu maddesinin yedinci
fıkrasının (j) bendinde yer alan “topluma hizmet” ibaresi “sosyal
sorumluluk programı kapsamındaki” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 38- Aynı Yönetmeliğin 110 uncu maddesinin sekizinci
fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “topluma hizmet” ibaresi “sosyal
sorumluluk programı kapsamındaki” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 39- Aynı Yönetmeliğin 111 inci maddesinin sekizinci
fıkrasının (ğ), (h) ve (ı) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ğ) Derslerin daha verimli işlenebilmesi için
ihtiyaç duyulan kitap, araç-gereç ve benzeri öğretim materyallerinin
belirlenmesi, derslerin öğretim programı ve amaçlarına göre laboratuvar,
kütüphane, spor salonu, atölye ve benzeri eğitim ortamlarının etkin
kullanımına yönelik planlamaların yapılması,
h) Okul ve çevre imkânlarının değerlendirilerek,
yapılacak deney, proje, anket, araştırma, gezi ve gözlemlerin planlanması,
derslerin konu ve kazanım uygunluğuna göre okul dışı öğrenme ortamlarının
kullanılması,
ı) Öğrenci başarısının ölçülmesi ve
değerlendirilmesi amacıyla sınav analizlerinin yapılması, her sınav dönemi
sonrasında konu ve kazanım eksikliğini gidermeye yönelik çalışmaların
planlanması ve uygulamaya yönelik esasların belirlenmesi,”
MADDE 40- Aynı Yönetmeliğin 112 nci maddesinin yedinci
fıkrasının (f) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“f) Sınavların, beceri sınavlarının ve ortak
sınavların uygulanmasına yönelik planlamalar, sınav analizlerinin
yapılması, konu ve kazanım eksikliğini giderecek çalışmalar,”
MADDE 41- Aynı Yönetmeliğin 114 üncü maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Toplantılar, ilgili il millî eğitim müdürü
veya müdürün görevlendireceği il millî eğitim müdür yardımcısı/şube
müdürünün koordinatörlüğünde ve her bir zümre toplantısı, zümre başkanının
başkanlığında il millî eğitim müdürlüğünde görevli ilgili alandaki il millî
eğitim müdür yardımcısı/şube müdürleri ile ilgili alandaki bir eğitim
kurumu müdürü/müdür yardımcısının gözlemci olarak katılımı ile yapılır.
Ancak il millî eğitim müdürlüğünde görevli ilgili alandaki il millî eğitim
müdür yardımcısı/şube müdürleri ile eğitim kurumu müdürü/müdür yardımcısı
oylamalara katılamaz. Kararlar oy çokluğuyla alınır. Eşitlik hâlinde zümre
başkanının katıldığı görüş kabul edilir. Alınan kararlar il millî eğitim
müdürünün onayından sonra uygulamaya konulur ve ilçelere duyurulur. Ayrıca
toplantı tutanağı, toplantıya katılmayanlar da dâhil tüm üyeler tarafından
imzalanır ve il millî eğitim müdürlüğünce saklanır.”
MADDE 42- Aynı Yönetmeliğin 115 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 115- (1) Okullarda, 8/6/2017 tarihli ve
30090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim
Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği hükümlerine göre kulüp ve sosyal
sorumluluk programı kapsamındaki görevleri yürütmek üzere sosyal etkinlikler
kurulu oluşturulur. Sosyal sorumluluk programı ile ilgili usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 43- Aynı Yönetmeliğin 119 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 119- (1) Okullarda; kontenjan belirleme
komisyonu, rehberlik hizmetleri yürütme komisyonu, önleme, müdahale ve
yönlendirme komisyonu, ihale komisyonu, muayene ve kabul komisyonu, kalite
kontrol komisyonuyla diğer komisyonlar ilgili mevzuatı doğrultusunda
kurulur ve görevlerini yürütür.”
MADDE 44- Aynı Yönetmeliğin 127 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “15” ibaresi
“10” olarak, “10” ibaresi “9” olarak değiştirilmiş ve aynı fıkranın sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Stajın 11 inci sınıf sonuna kadar
tamamlanması için öğrencilere okul müdürlüğünce gerekli rehberlik ve
yönlendirme yapılır.”
MADDE 45- Aynı Yönetmeliğin 133 üncü maddesinin birinci
fıkrasının üçüncü cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Staj bitirme sınavı puanı,
ilişkilendirildiği dersin yılsonu puanının belirlenmesinde dikkate alınır.”
MADDE 46- Aynı Yönetmeliğin 135 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “40” ibaresi “16” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 47- Aynı Yönetmeliğin 157 nci maddesinin yedinci fıkrasının
(c) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Bu durumdaki öğrenciler Millî Eğitim Bakanlığı
Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği kapsamında belirlenen
sosyal sorumluluk programı çalışmalarından biriyle de ilişkilendirilebilir. Öğrencinin sosyal sorumluluk programı
çalışmaları kapsamında yaptığı etkinlik, Sosyal Etkinlik Modülüne işlenir.”
“d) Sosyal sorumluluk programı çalışmasına ilişkin
belgeler hariç diğer belgeler ders yılı sonunda ya da öğrencinin nakil
olduğu tarihten itibaren 5 iş günü içinde imha edilir.”
MADDE 48- Aynı Yönetmeliğin 158 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
(1) Yönetici ve öğretmenlerce;
a) Aile içinde ve dışında şiddete maruz kalan,
ilgisizlik nedeniyle veya zorlanarak kanunlarla toplumun etik kurallarına
aykırı olan yollara yönelme ihtimali bulunan öğrencilerle ilgili gerekli
önlemlerin alınması,
b) Öğrencilerin sağlığını olumsuz etkileyen ve
sağlığına zarar veren, alkollü ya da bağımlılık yapan maddeleri
bulundurması, kullanması, bu tür maddelerin üretim ve kaçakçılığına alet
olmasına karşı korunması,
c) Öğrencilerin pornografi, teşhir, cinsel sömürü,
istismar, taciz ve her türlü olumsuz davranışlardan korunması,
ç) Öğrencilerin; çevre, okul çalışanları ve diğer
öğrenciler tarafından fiziksel ve ruhsal yönden zarar görmemeleri için
dedikoduya, zorbalığa, tehdide, sataşmaya ve onur kırıcı her türlü lakap
takılmasına karşı korunması,
d) Bilişim araçlarının amacı dışında kullanımının
ve teknoloji bağımlılığının önüne geçilmesi,
e) Öğrencilerin kişisel verilerinin güvenliğinin
sağlanması,
konularında veli veya aileyle diğer ilgili kurum ve
kuruluşlarla da işbirliği yapılarak gerekli tedbirler alınır.”
“(4) Okul yönetimince;
a) Başta özel hayatın gizliliği olmak üzere temel
hak ve özgürlüklerin korunması amacıyla, öğrencilere ait kişisel verilerin
işlenmesine ilişkin iş ve işlemler 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel
Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yürütülür.
b) 6698 sayılı Kanunda yer verilen, kişinin açık
rızası aranmaksızın kişisel verilerinin işlenmesini mümkün kılan durumlar
dışında öğrencilere ait kişisel veriler veli/vasi veya ilgili kişinin açık
rızası olmaksızın işlenemez.”
MADDE 49- Aynı Yönetmeliğin 160 ıncı maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “özürsüz devamsızlık süresi 5 günü geçmeyen,” ibaresi
ile aynı maddenin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 50- Aynı Yönetmeliğin 161 inci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendinde yer alan “toplum hizmetlerinde” ibaresi “sosyal
sorumluluk programı kapsamındaki çalışmalarda” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 51- Aynı Yönetmeliğin 168 inci maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkralarında yer alan “ve psikolojik danışma” ibareleri
yürürlükten kaldırılmış ve dördüncü fıkrasında yer alan “topluma hizmet”
ibaresi “sosyal sorumluluk programı” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 52- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin ikinci
fıkrasında geçen “rehberlik öğretmeninin” ibaresi “rehber öğretmenin”, 25
inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde geçen “rehberlik öğretmeni”
ibaresi “rehber öğretmen”, 79 uncu maddesinin ikinci fıkrasının (c)
bendinde geçen “rehberlik öğretmeniyle” ibaresi “rehber öğretmenle”, 110
uncu maddesinin birinci fıkrasında geçen “rehberlik öğretmenlerinden”
ibaresi “rehber öğretmenlerden”, aynı maddenin ikinci fıkrasında geçen
“rehberlik öğretmeninin” ibaresi “rehber öğretmenin”, 157 nci maddesinin
yedinci fıkrasının (a) bendinde geçen “rehberlik öğretmeninin” ibaresi “rehber öğretmenin”, aynı bentte
geçen “rehberlik ve psikolojik danışma servisine” ibaresi “rehberlik
servisine”, aynı fıkranın (b) bendinde geçen “rehberlik öğretmenin” ibaresi
“rehber öğretmenin” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 53- Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“Doğrudan ve sorumlu olarak sınıf geçme ile sınıf
tekrarı
GEÇİCİ MADDE 12- (1) Bu maddeyi ihdas eden
Yönetmelik ile bu Yönetmeliğin 57 nci maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendi ve 58 inci maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişiklikler,
2023-2024 eğitim ve öğretim yılında ortaöğretim kurumlarının hazırlık ve 9
uncu sınıflarından itibaren kademeli olarak uygulanır.
(2) 2023-2024 eğitim ve öğretim yılı itibarıyla 10,
11 ve 12 nci sınıflarda öğrenim görecek öğrenciler için bu Yönetmeliğin 57
nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ve 58 inci maddesinin birinci
fıkrası kademeli olarak aşağıdaki şekilde uygulanır:
a) Ders yılı sonunda her bir dersten iki dönem
puanı bulunmak kaydıyla;
1) Tüm derslerden başarılı olan,
2) Başarısız dersi/dersleri olanlardan, yılsonu
başarı puanı en az 50 olan,
öğrenciler doğrudan sınıf geçer.
b) Ders yılı sonunda her bir dersten iki dönem
puanı bulunmak kaydıyla doğrudan sınıfını geçemeyen öğrencilerden; bir
sınıfta başarısız ders sayısı en fazla 3 ders olanlar sorumlu olarak
sınıflarını geçer. Ancak alt sınıflar da dâhil toplam 6 dersten fazla
başarısız dersi bulunanlar sınıf tekrar eder. Nakil ve geçişler nedeniyle
ortaya çıkan sorumlu dersler bu sayıya dâhil edilmez.
(3) Bulunduğu sınıf seviyesinde sınıf tekrarına kalan
öğrenciler tekrar edeceği sınıf seviyesinde uygulanacak olan hükümlere tâbi
olur.
Sosyal sorumluluk programının uygulanması
GEÇİCİ MADDE 13- (1) Bu Yönetmeliğin 50 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer verilen ortaöğretim süresi boyunca en az
40 saatlik sosyal sorumluluk programı çalışmaları, 2023-2024 eğitim ve
öğretim yılında 10 uncu sınıflar için 30 saat, 11 inci sınıflar için 20
saat, 12 nci sınıflar için ise 10 saat olarak uygulanır. Mesleki ve teknik
ortaöğretim programlarında öğrenim gören öğrenciler için bu sürelerin
yarısı uygulanır.
Akademik destek paketi ve Anadolu teknik programına
geçiş
GEÇİCİ MADDE 14- (1) Bu maddeyi ihdas eden
Yönetmelik ile bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) ve
(g) bentlerinde, 26 ncı maddesinin altıncı fıkrasında ve 69 uncu maddesinin
üçüncü fıkrasının (ı) bendinde yapılan değişiklikler, 2024-2025 eğitim ve
öğretim yılında mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının hazırlık ve 9
uncu sınıflarından itibaren kademeli olarak uygulanır.
(2) 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında mesleki ve
teknik ortaöğretim kurumlarının 11 inci sınıfında kayıtlı olup 2023-2024
eğitim ve öğretim yılında Anadolu teknik programına geçecek öğrenciler için
bu Yönetmeliğin, bu maddeyi ihdas eden Yönetmelik ile yürürlükten kaldırılan
30 uncu maddesi hükümleri uygulanır.
Mesleki eğitim merkezlerine kayıt
GEÇİCİ MADDE 15- (1) Bu maddeyi ihdas eden
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumları bünyesinde bulunan mesleki eğitim merkezi programına kayıtlı olan
ve bu Yönetmeliğin 21 inci maddesinin birinci ve dördüncü fıkralarındaki
kayıt şartlarını sağlamayan öğrenciler, eğitimlerine kayıtlı bulundukları
mesleki ve teknik ortaöğretim kurumunda 2023-2024 eğitim ve öğretim yılı
sonuna kadar devam edebilir. Bu eğitim ve öğretim yılı sonunda öğrencinin
bağımsız mesleki eğitim merkezine doğrudan nakli yapılır. Ancak öğrencinin
öğrenim gördüğü okulun bulunduğu yerleşim yerinde bağımsız mesleki eğitim
merkezi bulunmaması halinde öğrenciler eğitimlerine kayıtlı bulundukları
mesleki ve teknik ortaöğretim kurumunda devam edebilir. Öğrencinin öğrenim
süresi içinde bulunduğu yerleşim yerinde bağımsız mesleki eğitim merkezi
açılması halinde ilgili eğitim ve öğretim yılı sonunda bağımsız mesleki
eğitim merkezine doğrudan nakli yapılır.
Öğrenci grubu
GEÇİCİ MADDE 16- (1) Bu maddeyi ihdas eden
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte, aynı meslek alan/dalında 16’dan
fazla kişiden oluşan öğrenci grubu için bir eğitici personel veya usta
öğretici görevlendirilen işletmelerdeki öğrencilerin beceri eğitimlerine
2023-2024 eğitim ve öğretim yılı sonuna kadar devam edilir.
Alana geçiş
GEÇİCİ MADDE 17 - (1) Bu maddeyi ihdas eden
Yönetmelik ile bu Yönetmeliğin 31 inci maddesinin birinci fıkrasında
yapılan değişiklikler 2024-2025 eğitim ve öğretim yılında mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarının hazırlık ve 9 uncu sınıflarından itibaren kademeli
olarak uygulanır.”
MADDE 54- Aynı Yönetmeliğin Ek-5’i ekteki şekilde
değiştirilmiştir.
MADDE 55- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 56- Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı
yürütür.
Eki için tıklayınız.
|