Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 47)
MADDE 1- 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğine (II/E-11.)
bölümünden sonra gelmek üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm
eklenmiştir.
“12.
Afetzedelere Bağışlanacak Konutların İnşasına İlişkin İstisna
7456 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi ile 3065 sayılı
Kanuna eklenen geçici 44 üncü maddede,
“6/2/2023 tarihinde meydana gelen depremler
nedeniyle genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde,
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı ile imzalanan protokol kapsamında
afetzedelere bağışlanacak konutların inşası dolayısıyla kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarına yapılan teslim ve hizmetler, 31/12/2024
tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.
Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmetler nedeniyle
yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden
indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler bu Kanunun 32 nci
maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi
üzerine iade edilir.
Birinci fıkrada yer alan süreyi bir yıla kadar
uzatmaya Cumhurbaşkanı; istisna kapsamına girecek teslim ve hizmetleri
tanımlamaya, istisna ve iadeye ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine
ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
hükmü yer almaktadır.
Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
aşağıda belirlenmiştir.
12.1.
İstisnanın Kapsamı
12.1.1.
İstisna Kapsamına Giren İşlemler
İstisna kapsamına; 6/2/2023 tarihinde meydana gelen
depremler nedeniyle genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde,
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) ile imzalanan protokol
kapsamında afetzedelere bağışlanacak konutların inşası dolayısıyla kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına yapılan teslim ve hizmetler
girmektedir.
Konut niteliğinde olmayan yapıların (işyeri,
fabrika, alışveriş merkezi, cami, park, okul, hastane, sosyal tesis gibi)
inşası ile mevcut konutların tadil, bakım ve onarımına ilişkin mal ve
hizmet alımları istisna kapsamına girmez.
İstisnadan faydalanılabilmesi için kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarının AFAD ile bağış protokolü imzalaması
şarttır.
İstisna, konutun inşasına yönelik mal ve hizmet
alımlarını kapsamakta olup, bir arada bulunan konutların yapımına ilişkin
altyapı işleri, site içi yollar, istinat duvarı, perde duvarı, çevre duvarı
ve benzerlerine ilişkin mal ve hizmetler istisna kapsamında
değerlendirilir. Çocuk parkı, bahçe düzenlemesi, havuz, pergole, kamelya,
spor alanı ve benzerlerinin yapımına ilişkin mal ve hizmet alımları istisna
kapsamında değerlendirilmez.
Ayrıca konutların mütemmimi niteliğindeki mutfak
dolabı, konut sahibi kişilerce sökülüp taşınamayacak olan banyo dolabı ve
vestiyer, panel radyatör, kombi, duşakabin, küvet ve benzerleri istisna
kapsamındadır. Mobilya, beyaz eşya, perde, avize, televizyon ve benzeri
eşyalar istisna kapsamında değerlendirilmez.
AFAD’a nakdi olarak yapılan bağışlar kullanılarak
AFAD tarafından yaptırılan konutlara ilişkin mal ve hizmet alımlarında bu
madde kapsamında istisna uygulanması mümkün değildir.
Öte yandan, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarının bu istisna kapsamında inşa ettikleri konutların AFAD’a
bedelsiz teslimi 3065 sayılı Kanunun 17/2-b maddesi kapsamında KDV’den
istisnadır.
İstisna, AFAD ile imzalanan protokol kapsamında afetzedelere
bağışlanacak konutların inşası dolayısıyla kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarına 31/12/2024 tarihine kadar yapılan teslim ve hizmetlere
uygulanacak olup, inşa edilen konutların 31/12/2024 tarihinden sonra
bağışlanması istisna uygulamasını etkilemez.
12.1.2.
İstisnadan Yararlanacak Alıcılar
Söz konusu istisnadan, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları, KDV mükellefi olup olmadığına bakılmaksızın faydalanır.
12.2.
İstisnanın Uygulanması
6/2/2023
tarihinde meydana gelen depremler nedeniyle genel hayata etkili afet
bölgesi olarak kabul edilen yerlerde, afetzedelere bağışlanacak konutların
inşasına ilişkin olarak AFAD ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları arasında protokol düzenlenir. Söz konusu protokolde,
bağışlanmak üzere inşa edilecek konutların sayısı ve mahiyeti, teknik
özellikleri, nerede inşa edileceği ve benzeri bilgilere yer verilir.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları,
bağışlayacakları konutlara ilişkin uygulama projesini hazırlar ve proje
kapsamında alınacak mal ve hizmet listesini AFAD’ın onayına sunarlar.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, AFAD
tarafından onaylanmış olan mal ve hizmetlere ilişkin listeyi elektronik
ortamda sisteme girdikten sonra AFAD’la imzalanmış protokolün bir örneğiyle
birlikte, KDV mükellefiyeti bulunuyorsa bağlı bulundukları vergi dairesine,
KDV mükellefiyeti bulunmuyorsa inşa edilecek konutların bulunduğu yer Vergi
Dairesi Başkanlığına/Defterdarlığa istisna belgesi almak için başvuruda
bulunurlar.
Vergi Dairesi/Vergi Dairesi
Başkanlığı/Defterdarlık, talebin öngörülen şartları sağlayıp sağlamadığını
değerlendirir ve (EK:32)’de yer alan belgeyi düzenleyerek kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarına verir ve bir örneğini AFAD’a gönderir.
Alınan istisna belgesinin bir örneği mal ve
hizmetin alımı sırasında kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
tarafından satıcılara verilir ve istisna kapsamında işlem yapılması talep
edilir. Bu belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz
hükümlerine uygun olarak saklanır.
İstisna belgesinin ekinde, istisnalı olarak
alınacak mal ve hizmet miktarı ve tutarı yer alır.
Satıcılar, yaptıkları mal teslimi ve hizmet
ifalarına ilişkin faturada, Tebliğin bu bölümündeki açıklamaları da göz
önünde bulundurmak suretiyle KDV hesaplamazlar.
Söz konusu istisna belgesi kapsamında teslim veya
hizmette bulunan satıcı, istisna belgesinin ilgili mal veya hizmete ilişkin
bölümünü fatura tarihi, numarası, mal veya hizmet miktarı ve tutarını
belirtmek suretiyle onaylar ve bir örneğini alır. Mal teslimi ve hizmet
ifası gerçekleştikçe kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve satıcı
alım/satım bilgilerini projeye uygun olarak sisteme girerler.
Satıcı mükellefin iade talebi, bu istisna belgesi
esas alınmak suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak
sonuçlandırılır.
Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi
veya ek proje düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere
ilişkin liste de elektronik ortamda revize edilir. Revize sonrası istisna
kapsamına giren alışların istisna kapsamında alınabilmesi için istisna
belgesinin revize ettirilmesi gerekir.
İstisna belgesi, Kanunda belirtilen süreyi aşmamak
kaydıyla projede öngörülen süreyle sınırlı olarak verilir. Sürelerin revize
edilmesi durumunda, istisna belgesindeki süreler de revize edilir.
Tek satıcıdan alınan proje maliyetinin binde 5’ine
kadar olan birden fazla mal ve hizmete ilişkin harcamalar listeye tek satır
olarak girilebilir. Birden fazla binde 5’lik toplu satır yazılabilir.
Bu şekilde toplu yazılacak satırlarda yer alan
tutarların toplamının proje maliyetinin yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda
da mal ve hizmetin cinsi, miktarı, tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki
alışları anlaşılır bir şekilde açıklayacak detayda yazılır. Bu alımlara
ilişkin fatura tarih ve numarasının listede yer alması gerektiği tabiidir.
İstisna kapsamındaki malların ithalat yoluyla temin
edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir.
İstisna belgesindeki istisna kapsamında ithal edilen mala ilişkin bölüm
doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi tarafından bu bölüm de
onaylanır.
Projenin tamamlanarak konutların teslim edildiği
veya protokole göre inşa edilmesi öngörülen konutların tamamlanmadığı ya da
protokole uygun olarak yapılmadığı, AFAD tarafından istisna belgesini
düzenleyen Vergi Dairesine/Vergi Dairesi Başkanlığına/Defterdarlığa bildirilir.
İstisna kapsamında mal ve hizmet alanlar, istisna
belgesinin bittiği tarih itibarıyla istisna belgesini kapattırmak
zorundadır. Belgeyi veren Vergi Dairesi veya Vergi Dairesi
Başkanlığı/Defterdarlık istisna belgesinde yer alan mal ve hizmet bölümlerinin
satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve faturalarla uyumunu
kontrol eder ve AFAD’ın yapacağı bildirime göre istisna belgesini kapatır.
Ayrıca, istisna kapsamında teslimde bulunan veya
hizmet ifa eden mükelleflerin mal ve hizmet alımları genel hükümlere göre
KDV'ye tabidir.
12.3.
İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında mal teslim eden ve hizmet ifa
edenler, bu işlemlerini teslim ve hizmetin yapıldığı vergilendirme dönemine
ait KDV beyannamesinin “İstisnalar-Diğer İade Hakkı Doğuran İşlemler”
kulakçığının, “Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler” tablosunda, 341 kod
numaralı “Afetzedelere Bağışlanacak
Konutların İnşasına İlişkin İstisna” satırı aracılığıyla beyan ederler.
Bu satırın “Teslim ve Hizmet Tutarı” sütununa
istisnaya konu teslim ve hizmetlerin KDV hariç tutarı, “Yüklenilen KDV”
sütununa bu teslim ve hizmetlere ilişkin alış ve giderlere ait belgelerde
gösterilen toplam KDV tutarı yazılır.
İade talep etmek istemeyen mükellefler, “Yüklenilen
KDV” sütununa “0” yazmalıdır.
12.4.
İade
Bu istisna kapsamındaki teslim ve hizmetlerden
kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler aranır:
- Standart iade talep dilekçesi
- İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin
indirilecek KDV listesi
- İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV
listesi
- İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
- Satış faturaları listesi
- İstisna belgesinin örneği ile proje kapsamında
istisna uygulanarak alınan mal ve hizmet listesi
12.4.1.
Mahsuben İade
Bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talepleri
yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın
vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
12.4.2.
Nakden İade
Bu işlemlerden kaynaklanan ve 10.000 TL’yi aşmayan
nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat
aranmadan yerine getirilir. İade talebinin 10.000 TL’yi aşması halinde aşan
kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine
getirilir.
Teminat verilmesi halinde iade talebi yerine
getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre
çözülür.
12.5.
Müteselsil Sorumluluk
İstisnadan yararlanmak isteyen kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşlarının, istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik
edilmiş bir suretini mal teslimi ve hizmet ifasında bulunan satıcıya
vermeleri gerekmektedir. Bu yazı olmadan istisna uygulanması halinde, ziyaa
uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslim veya hizmeti yapan
mükellefler ile birlikte teslim veya hizmet yapılan alıcı da müteselsilen
sorumludur.
Kendisine teslim veya hizmetin istisna kapsamına
girdiğini gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart
aramaksızın istisna kapsamında işlem yapılır.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının
istisna için ilgili düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya
da şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti, protokole göre teslim
edilmesi gereken konutların tamamlanmadığının ya da protokole uygun olarak
yapılmadığının tespiti durumlarında, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı
ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet
yapılan kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarından aranır.”
MADDE 2- Aynı Tebliğin;
a) (II/F-4.16.) bölümünün birinci paragrafından
önce gelmek üzere aşağıdaki paragraflar eklenmiş, mevcut birinci
paragrafında yer alan “(17/4-r) maddesi” ibaresinden sonra gelmek üzere
“ile geçici 43 üncü maddesi” ibaresi, “iştirak hisseleri ile” ibaresinden
sonra gelmek üzere “15/7/2023 tarihinden önce kurumların aktifinde kayıtlı
bulunan” ibaresi, “aktiflerinde bulundurdukları” ibaresinden sonra gelmek
üzere “söz konusu” ibaresi eklenmiş, mevcut ikinci paragrafında yer alan
“devredilen taşınmaz ve iştirak hisselerinin” ibaresi “devredilen iştirak
hisseleri ile 15/7/2023 tarihinden önce kurumların aktifinde kayıtlı
bulunan taşınmazların” olarak, “bu taşınmaz ve iştirak hisselerinin” ibaresi
“iştirak hisseleri ile bu taşınmazların” olarak değiştirilmiştir.
“15/7/2023 tarihli ve 32249 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe giren 7456 sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile 3065
sayılı Kanunun (17/4-r) maddesinde yapılan değişiklikle kurumların
aktifinde en az iki tam yıl süreyle bulunan taşınmazların satışı suretiyle
gerçekleşen devir ve teslimlerde KDV istisnası uygulaması kaldırılmıştır.
Öte yandan, 3065 sayılı Kanuna 7456 sayılı Kanunla
eklenen geçici 43 üncü madde uyarınca, 15/7/2023 tarihinden önce kurumların
aktifinde kayıtlı bulunan taşınmazların 15/7/2023 tarihinden itibaren
kurumlar tarafından satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimlerde 3065
sayılı Kanunun (17/4-r) maddesinde 7456 sayılı Kanunla yapılan değişiklik
öncesi KDV istisnası uygulamasına devam edilecektir.”
b) (II/F) bölümünde yer alan “4.16.1. Taşınmaz Satışlarında İstisna Uygulaması” başlığından
sonra gelmek üzere aşağıdaki başlık ve başlıktan sonra devam etmek üzere
aşağıdaki paragraflar eklenmiş, bu bölümden sonra gelmek üzere başlığıyla
birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“4.16.1.1.
15/7/2023 Tarihinden Önce Kurumların Aktifinde Yer Alan Taşınmazların
Satışında İstisna Uygulaması
3065 sayılı Kanuna 15/7/2023 tarihli ve 32249
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 7456 sayılı Kanunla
eklenen geçici 43 üncü maddede,
“Bu maddenin yürürlük tarihinden önce kurumların
aktifinde yer alan taşınmazlar için bu maddeyi ihdas eden Kanunla, bu
Kanunun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (r) bendinde yapılan
değişiklik öncesi hükümler uygulanır.”
hükmü yer almaktadır.
Bu kapsamda, 15/7/2023 tarihinden önce kurumların
aktifinde yer alan taşınmazların 15/7/2023 tarihinden itibaren kurumlar
tarafından satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimlerde KDV istisnası
uygulamasına devam edilecektir.”
“4.16.1.2.
15/7/2023 Tarihinden İtibaren Kurumların Aktifine Kaydedilen Taşınmazların
Satışı
15/7/2023 tarihli ve 32249 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe giren 7456 sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile 3065
sayılı Kanunun (17/4-r) maddesinde yapılan değişiklikle kurumların aktifinde
kayıtlı bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve
teslimlerde KDV istisnası uygulaması 15/7/2023 tarihi itibarıyla kaldırılmış
olup, bu tarihten itibaren kurumların aktifine kaydedilen taşınmazların
satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler genel hükümler çerçevesinde
KDV’ye tabi olacaktır.”
MADDE 3- Aynı Tebliğin (III/B-2.2.) bölümünün ikinci
paragrafı yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 4- Aynı Tebliğe (VI/Ç-3.) bölümünden sonra gelmek
üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“4. Proje
Uygulaması Getirilen İstisnalara İlişkin KDV Genel Uygulama Tebliğinin
Yürürlüğünden Önce Başlanılmış ve Halen Devam Eden İşler
Proje uygulaması getirilen işlem türlerine ilişkin
olarak KDV Genel Uygulama Tebliğinin yürürlüğünden önce istisna belgesi
alınmış olması halinde proje uygulaması zorunluluğu olmaksızın işlem
tesisine imkan tanınmak suretiyle uygulamaya yön verilmiştir.
Yapılan değerlendirme neticesinde;
- Sistemsel altyapının tamamlanması,
- Tebliğin yürürlüğünden önce istisna belgesi almak
suretiyle proje uygulaması dışında işlem yapan mükellef sayısının fazla
olmaması,
- Proje uygulaması kapsamında KDV’den istisnalı
olarak işlem yapan mükellefler ile Tebliğin yürürlük tarihinden önce
istisnanın verginin önce uygulanıp sonra iade edilmesi şeklinde yürütülen
işlem türlerine ilişkin olarak KDV ödemek suretiyle faaliyette bulunan
mükellefler aleyhine eşitsizlik ve finansman yükü oluşması,
-Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren proje
uygulamasına geçiş için yeterli zaman geçmesi,
hususları dikkate alındığında, uygulama birliğinin
sağlanabilmesini teminen KDV Genel Uygulama Tebliği ile proje uygulaması
getirilen ancak, Tebliğin yürürlüğünden önce istisna belgesi almak
suretiyle veya verginin önce uygulanıp sonra iade edilmesi şeklinde
yürütülen proje uygulaması dışında işlem yapanların da 1/1/2024 tarihinden
itibaren proje uygulaması kapsamında bu Tebliğe göre istisna belgesi
almaları uygun görülmüştür.”
MADDE 5- Aynı Tebliğe ekte yer alan (EK: 32) eklenmiştir.
MADDE 6- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|