Ticaret Bakanlığından:
BİRLEŞİK ARAP
EMİRLİKLERİ MENŞELİ BAZI TARIM ÜRÜNLERİ
İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI UYGULANMASINA
İLİŞKİN TEBLİĞ
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, Birleşik Arap Emirlikleri menşeli
bazı eşyanın ithalatında uygulanacak tarife kontenjanlarının
düzenlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 30/8/2023 tarihli ve 7545 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Birleşik Arap Emirlikleri
Menşeli Bazı Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanması
Hakkında Karar ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi
Hakkında Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde yer alan;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Beyanname sırasına göre tahsis yöntemi (BSGTY):
Tarife kontenjanının Bakanlıkça, firmalara ithalatı gerçekleştirilecek
eşyaya dair gümrük beyannamesi tescil numarası sırası esas alınarak tahsis
edildiği yöntemi,
c) Denetim birimleri: Ticaret Bakanlığı Rehberlik
ve Teftiş Başkanlığını,
ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak
üzere başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkâr siciline
ve ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkârlar odasına
kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve
kuruluşları,
d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu eşyaya ilişkin ithalat performansı olan firmayı,
e) Genel Müdürlük: Ticaret Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğünü,
f) İthal lisansı: Talep toplama yöntemine göre
tahsis edilecek tarife kontenjanı uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını
sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen elektronik belgeyi,
g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun
değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak
tespit edilen, tarife kontenjanı konusu eşyada referans döneminde
gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı konusu eşyaya ait
ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) bulunmaması halinde
tarife kontenjanı açılan ilgili GTİP kapsamında yapılan toplam ithalat
miktarını),
ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun
yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını,
h) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu eşyaya ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı,
ı) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife
kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve
başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı
yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, Bakanlıkça ilgili
dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı
yöntemi,
i) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla
gümrük vergisinde ve/veya ek mali yükümlülüklerde indirim yapılan ya da
muafiyet sağlanan ithalatın miktarını,
j) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre
tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, BSGTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife
kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi,
k) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı
kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi,
l) Tüketim performansı: Firmanın, referans
döneminde üretimde ham madde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu
eşyanın (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
m) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde
tarife kontenjanı konusu eşyada gerçekleştirdiği üretim (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisat yöntemi
MADDE 4- (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yöntemi”
sütunundaki;
a) “TTY” ibaresi, talep toplama yöntemi ile,
b) “BSGTY” ibaresi, beyanname sırasına göre tahsis
yöntemi ile,
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini
ifade eder.
Tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Ek-1’de yer alan tabloda “Tahsisat Önceliği
Bulunan Kurum ve Kuruluşlar” sütunundaki;
a) “ESK” ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel
Müdürlüğünün,
b) “TMO” ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğünün,
c) “YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış
Kooperatifleri Birliklerinin,
ç) “TŞF” ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim
Şirketi Genel Müdürlüğünün,
d) “TTKK” ibaresi, Türkiye Tarım Kredi
Kooperatiflerinin,
ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği
bulunduğunu ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar
MADDE 6- (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma
Türü” sütunundaki;
a) “Ü” harfi, üretim performansı olan sanayicilere,
b) “T” harfi, tüketim performansı olan
sanayicilere,
c) “İ” harfi, geleneksel ithalatçılara,
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini
ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması
MADDE 7- (1) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından dağıtımı
TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde Bakanlığa müracaat etmeleri
zorunludur. Dağıtımı BSGTY’ye göre yapılacak olanlar için gümrük beyannamesinin
tescili esnasında tarife kontenjanından yararlanılacağının beyan edilmesi
müracaat hükmündedir.
(2) BSGTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
tahsisi gümrük beyannamesinin tescili aşamasında ilgili muafiyet kodunun
seçilmesi ile yapılır.
(3) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
taleplerine ilişkin başvurular e-Devlet üzerinden veya Bakanlık internet
sitesi (www.ticaret.gov.tr) “E-Hizmetler” başlığı altındaki “E-İşlemler”
menüsünde yer alan “İthalat Belge İşlemleri” uygulaması takip edilerek
e-imza ile yapılır.
(4) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
taleplerine ilişkin elektronik imza sahibi kişilerin firmalar adına başvuru
yapmak üzere yetkilendirilmesi, 31/12/2022 tarihli ve 32060 üçüncü mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru
İçin Yetkilendirme Tebliği (İthalat: 2023/21) çerçevesinde yapılır.
(5) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
taleplerine ilişkin yapılan başvurularda, üçüncü fıkrada belirtilen
“İthalat Belge İşlemleri” sayfasında bulunan “E-İmza Uygulamalarına Giriş”
ana başlığı altındaki “İthalat Belge İşlemleri (İthalatBIS)” sayfasında
bulunan “Başvuru İşlemleri” altında yer alan “Yeni Başvuru Girişi”
ekranında Belge Türü olarak “TPS-0956-İthal Lisansı (Ülke Bazlı)”,
Tebliğ/Karar olarak da bu Tebliğ seçilir. Başvuru formunun elektronik
olarak doldurulup Ek-2’de yer alan belgelerin tam ve eksiksiz bir şekilde
sisteme yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik imza
atılması suretiyle başvuru tamamlanır.
(6) Birden fazla tarife kontenjanı için başvuruda
bulunacak firmaların her bir tarife kontenjanı için ayrı bir başvuru
yapması gerekmektedir.
(7) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanları için
Bakanlık e-imza uygulamaları altyapısında yaşanabilecek sıkıntılar
nedeniyle elektronik başvuru yapılamaması halinde, Ek-2’de belirtilen
belgeler ile 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu
çerçevesinde elektronik imzalı olarak Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresi
üzerinden veya fiziksel olarak yapılan başvurular Bakanlıkça kabul
edilebilir.
(8) Bu Tebliğ kapsamında yapılan beyanın
doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya yaptırmaya
Bakanlık yetkilidir. Gerekli görülmesi halinde, elektronik ortamda sunulan
bilgi ve belgelerin asılları ile ilave bilgi ve belge istenebilir.
(9) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru
dönemi içerisinde müracaat etme şartı aranmaz.
(10) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarının
tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife kontenjanı
dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile ilgili
olarak firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz.
(11) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının her
biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru döneminde
tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması esastır. Aksi
durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son başvuru
değerlendirmeye alınır.
(12) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının
tahsisatı için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak
içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya
Ek-1’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat Yapılacak
Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar tarafından
yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal lisansı
düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar tarafından yapılan
başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan herhangi bir
tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum ve
kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife
kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır. BSGTY’ye
göre dağıtılan tarife kontenjanlarının tamamının tahsis edilmesini
müteakiben bir sonraki tarife kontenjanı dönemine kadar kontenjan dâhilinde
gümrük beyannamesi tesciline sistem tarafından izin verilmez.
(13) Dağıtımı TTY’ye göre yapılacak tarife
kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru konusu eşyaya
ait en fazla 3 adet 12 haneli GTİP, eşya ismi ve tarife kontenjanı
kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir GTİP için başvuru
formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Dağıtım sonucu her bir tarife
kontenjanı kod numarası için firma payına düşen miktar talep edilen
GTİP’ler arasında dağıtılır.
Dağıtım
kriterleri
MADDE 8- (1) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife
kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılmaz.
(2) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların
talepte bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara
tahsis edilebilir. Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan
firmalara tahsis edilir.
(3) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği
miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği
tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat
hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife
kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç
tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak
tahsis edilir.
(4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları
tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki
başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis
edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük
olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife
kontenjanının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile
yapılabilir.
(5) Sanayici vasfı ile tarife kontenjanı tahsis
talebinde bulunan firmaların ibraz ettikleri, Ek-2’de belirtilen, “Sanayici
vasfı ile müracaat edecekler için ibrazı gereken ek belgeler”in tam ve
eksiksiz olmaması halinde, anılan firmalar tarife kontenjanı tahsisatında
sanayici vasfı ile değerlendirilmez. Ancak, ilgili firmanın “Tüm başvurular
için ibrazı gereken belgeler”i tam ve eksiksiz olarak ibraz etmiş olması ve
ilgili tarife kontenjanının sanayici vasfı olmayan firmalara da tahsis
edilebilecek nitelikte olması halinde, söz konusu firma başvurusu sadece bu
kapsamda değerlendirilir.
(6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı BSGTY’ye
göre yapılan tarife kontenjanlarının tahsisatı, tarife kontenjanı konusu
eşyaya ilişkin gümrük beyannamesinin tescil numarası sırası esas alınarak
yapılır. Bu şekilde tahsis edilen miktar toplam tarife kontenjanından düşüm
yapılarak kontenjanın tamamı tahsis edilir. Tarife kontenjanından
faydalanmak üzere talep edilen miktarın mevcut tarife kontenjanı miktarını
aşması halinde sistem tarafından firmaya bilgilendirme mesajları verilir.
(7) Ek-1’deki tabloda karşılarında azami miktar
bilgisi bulunan tarife kontenjanları bir gümrük beyannamesi kapsamında en
fazla azami miktar sütununda belirtilen kadar kullandırılır. Azami miktarı
aşan kısım için ise ithalat rejimi hükümleri uygulanır. Mezkûr tarife
kontenjanlarına ilişkin olarak, bir firma beyanname tescil tarihini takip
eden 7 gün içinde yeniden aynı kontenjandan faydalanamaz.
İthal
lisansı düzenlenmesi
MADDE 9- (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde
TTY’ye göre tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firma adına Bakanlıkça
elektronik olarak ithal lisansı düzenlenir ve başvuru formunda yer alan
e-posta adresine bildirir. Bildirimde Bakanlıkça elektronik ortamda (Tek
Pencere Sistemi) verilen 23 haneli belge numarası ile belge tarihi yer
alır. Başvuru sahibine ayrıca yazılı bildirim yapılmaz. Başvuru formunda
firmaya ait doğru ve geçerli bir e-posta adresinin bildirilmemesi halinde
doğabilecek sorunlardan Bakanlık sorumlu tutulamaz.
İthal lisansı
kullanımı
MADDE 10-
(1) Bu Tebliğ kapsamında
Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında belirtilen süre
sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz.
(2) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanları
kapsamında yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansı gümrük
beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. Bu Tebliğ
kapsamında ithal edilecek eşyaya ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal
lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır.
(3) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansıyla yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar
ithalat için indirimli gümrük vergisi ve/veya ek mali yükümlülükler
uygulanmak üzere ithalat yapılabilir.
(4) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan
ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı
üçüncü kişilere devredilemez.
(5) 9 uncu madde kapsamında yapılan bildirimde yer
alan belge numarası ve belge tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu
kutusunda “Belge Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir.
Yaptırım
MADDE 11-
(1) Bu Tebliğ kapsamında yapılacak
ithalat işlemlerine esas olan belgelerde tahrifat yapıldığının veya sahte
belge kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere devredildiğinin
veya ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer hususlara aykırı
davranıldığının denetim birimlerince tespiti halinde, yapılan tarife
kontenjanı tahsisatı iptal edilir ve kendilerine iptal işleminden itibaren
5 yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı tahsis edilmez.
Diğer
mevzuat hükümleri
MADDE 12-
(1) Bu Tebliğ, tarife kontenjanı
kapsamında ithalatı gerçekleşecek eşyanın ithalatının tabi olduğu diğer
mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez.
Yetki
MADDE 13-
(1) Bakanlık bu Tebliğ hükümlerine
istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu
durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak
ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 2023 yılına
münhasıran, tahsisatı TTY’ye göre yapılan tarife kontenjanlarından faydalanabilmek
için, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Bakanlığa
müracaat edilmesi gerekmektedir.
Yürürlük
MADDE 14-
(1) Bu Tebliğ 1/9/2023 tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|