Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIK
HİZMETLERİNDE TANITIM VE BİLGİLENDİRME
FAALİYETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; sağlık hizmetlerinde
tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin temel ilke ve ölçütlerin
belirlenmesi, bu faaliyetlerin denetlenmesi ve uygulanacak yaptırımlara
ilişkin usul ve esasların düzenlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; sağlık meslek mensuplarını,
sağlık hizmeti sunan gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine ait olup ilgili
mevzuatı uyarınca Sağlık Bakanlığı tarafından verilen izin, uygunluk
belgesi veya ruhsat ile faaliyet gösteren tüm sağlık kurum, kuruluş, müesseseleri
ve uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşları tarafından yapılan tanıtım
ve bilgilendirme faaliyetleri ile sağlık hizmet sunumu alanında yetkisi,
izni ya da ruhsatı bulunmayan kişi, kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan
tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı
Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna, 7/5/1987
tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin
(c) bendi ile ek 11 inci maddesine ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 inci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendine ve 508 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
c) Komisyon: Sağlıkta Tanıtım ve Bilgilendirme
Faaliyetleri İl Değerlendirme Komisyonunu,
ç) Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
d) Reklam: Sağlık alanındaki özel sağlık tesisleri,
sağlık hizmet sunumu veya tıp meslekleri ile bağlantılı olarak; bir ürün
veya hizmete talep yaratmak veya talebi artırmak ve kişileri ikna etmek
amacıyla herhangi bir mecrada yazılı, görsel, işitsel ve benzeri yollarla
gerçekleştirilen ticari amaçlı pazarlama iletişimi niteliğindeki
duyuruları,
e) Sağlık meslek mensubu: Hekim, diş hekimi,
eczacı, hemşire, ebe ve optisyen ile 1219 sayılı Kanunun ek 13 üncü
maddesinde tanımlanan diğer meslek mensuplarını,
f) Sağlık tesisi: Sağlık hizmeti sunulan, gerçek kişiler
ile özel hukuk tüzel kişilerine ait tüm sağlık kurum, kuruluş ve
müesseselerini,
g) Tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri: Özel
sağlık tesisleri için hasta kabul ve tedavi edilen uzmanlık dalları, adres
ve iletişim bilgileri ile hizmet verilen sağlık alanıyla ilgili sağlığı
koruyucu ve geliştirici nitelikteki bilgileri, hekimler için ise mesleki ve
akademik unvanı ile 1219 sayılı Kanunda belirlenen ana dal ve yan dal
uzmanlıklarını, muayene gün ve saatlerini, hasta kabul ettiği zaman ve
mahal bilgisini ve sunmaya yetkili oldukları sağlık hizmetiyle ilgili
sağlığı koruyucu ve geliştirici nitelikteki bilgileri içeren; yanıltıcı ve
aldatıcı olmayan, insan sağlığını tehlikeye düşürmeyen, talep ve haksız
rekabet ortamı yaratmayan ve reklam tanımı kapsamına girmeyen
faaliyetlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tanıtım ve Bilgilendirmede Temel İlkeler,
Mahremiyete Saygı ve Bilgilerin
Gizli Tutulması, Görsel İçeriklerin Kullanılması
Sağlık
alanında tanıtım ve bilgilendirmede temel ilkeler
MADDE 5- (1) Sağlık hizmet sunumunda örtülü veya açık reklam
yapılması ve yaptırılması yasaktır. Aşağıdaki ilke ve esaslara uyulması
kaydıyla tanıtım ve bilgilendirme yapılabilir:
a) Tanıtım ve bilgilendirmelerde, genel ahlaka, tıbbi
deontoloji ve meslek etiği kurallarına uyulması zorunludur.
b) Sağlık hizmet sunumu ile ilgili
bilgilendirmeler, sadece konusunda hukuken yetkili sağlık meslek mensupları
tarafından yapılabilir.
c) Sağlık tesislerinin hasta tedavi ettiği uzmanlık
dallarından başka hastaları kabul ve tedavi ettiği intibaını uyandıracak
şekilde halkı yanıltan, yanlış yönlendiren, kişi ve toplum sağlığını
tehlikeye düşüren, talep ve haksız rekabet ortamı yaratan tanıtım ve
bilgilendirme yapılamaz.
ç) Tanıtım ve bilgilendirmelerde; sağlık meslek
mensubu tarafından yapılsa dahi, doğruluğu bilimsel ve klinik olarak
kanıtlanmamış, yerleşik tıbbi metot haline gelmemiş, Bakanlıkça tıbbi işlem
olarak tanımlanıp düzenlenmemiş tıbbi ve tedavi yöntemleri hakkında
açıklamalara yer verilemez, bu yöntemlerle hastalıkların tedavi edildiği
veya tedaviye yardımcı olunduğuna dair ifadeler kullanılamaz.
d) Tanıtım ve bilgilendirmeler; sağlık tesisleri
için hasta kabul ve tedavi edilen uzmanlık dalları, adres ve iletişim
bilgileri ile hizmet verilen sağlık alanıyla ilgili sağlığı koruyucu ve
geliştirici nitelikteki bilgiler, hekim ve diş hekimleri için ise 1219
sayılı Kanun ile belirlenen ana dal ve yan dal uzmanlıkları, akademik
unvan, muayene gün ve saatleri, hasta kabul ettiği zaman ve mahal bilgisi
ve hizmet verilen sağlık alanıyla ilgili sağlığı koruyucu ve geliştirici
nitelikteki bilgiler ile sınırlıdır.
e) Tanıtım ve bilgilendirmelerde; 1219 sayılı
Kanunda yer alan ana dal ve yan dal uzmanlığı dışında uzmanlık unvanı
yazılamaz ve kullanılamaz.
f) Hastaların sağlık hizmetine yönelik teşekkür
ilanında bulunduğuna dair izlenim oluşturacak faaliyetlerde bulunulamaz.
g) Tanıtım ve bilgilendirmeler, hastayı sağlık
meslek mensubuna veya sağlık kuruluşuna doğrudan veya dolaylı biçimde
yönlendirecek içerikte olamaz.
ğ) Tıbbi yardım hizmetleri, genel sağlık kontrolü
(check-up), sağlık taraması, danışmanlık, bilgilendirme gibi sebeplerle
aracı kuruluş, yayın ve iletişim kanalları vasıtasıyla belirli bir sağlık
meslek mensubuna ve sağlık kuruluşuna yönlendirme yapılamaz.
h) Bilimsel terimler, araştırma sonuçları veya
bilimsel yayınlardan yapılan alıntı ve istatistiki veriler gerçekte
olduklarından farklı sonuçlar doğuracak biçimde sunulamaz.
ı) Sağlık hizmetine konu olan mal veya hizmetin
diğerlerinden farklı ya da daha üstün olduğu algısı oluşturacak biçimde
insanların güvenini kötüye kullanan ya da bilgi eksikliğini istismar eden
tanıtım ve bilgilendirme yapılamaz.
i) İnternet sitelerindeki bilgilendirmenin son
güncelleme tarihi ile internet sitesi editörüne ulaşılabilecek iletişim
bilgileri açıkça belirtilir.
j) İnternet arama motorlarına sağlık tesisleri ve
hekimler tarafından kayıt yaptırılabilir. Ancak, kullanılacak anahtar
kelimeler ve arama motorlarında çıkan sonuç sayfasında yer alan tüm bilgiler
bu Yönetmelikteki ilkelere aykırı olamaz.
k) Kişilerin bilgi ve rızaları olmaksızın kişisel
telefonları aranamaz, mektup, kısa ileti, elektronik posta ve sosyal
paylaşım araçları vasıtasıyla ileti gönderilerek reklam ve tanıtım
yapılamaz.
l) Sağlık hizmetleri; özendirme, çekiliş ve hediye
gibi pazarlama amaçlı sunulamaz ve bu amaca yönelik reklam, tanıtım ve
bilgilendirme yapılamaz.
(2) Sosyal paylaşım ve internet sitelerinde yapılan
tanıtım ve bilgilendirmelerde bu Yönetmelikte öngörülen ilkelere uyulması
zorunludur. Bu ilkelere aykırı olarak tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetlerinde bulunanlar ile paylaşanlar aynı derecede sorumludur.
(3) Sağlık hizmetlerine yönelik olarak yürütülecek
sosyal sorumluluk projeleri ve kampanyalar kapsamında yapılacak tanıtım ve
bilgilendirme faaliyetleri öncesinde Bakanlıktan izin alınması zorunludur.
Tanıtım ve bilgilendirmeler; sosyal sorumluluk projesinin kapsamı, süresi
ve sadece projeden faydalanacak kişi veya kuruluşlar ile sınırlıdır.
(4) Uluslararası sağlık turizmi kapsamındaki
tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri 13/7/2017 tarihli ve 30123 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı
Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yürütülür.
(5) Bilimsel, istatistiki ve haber niteliğindeki
bilgi dağıtımı halleri ayrık olmak üzere, organ ve doku alınması ve
verilmesine ilişkin her türlü reklam, tanıtım ve benzeri etkinlikler
yasaktır.
Mahremiyete
saygı ve bilgilerin gizli tutulması
MADDE 6- (1) Tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinde, hasta
hakları ihlâlleri ile bunlara bağlı ortaya çıkan sorunların önlenmesi ve
gerektiğinde hukukî korunma yollarının fiilen kullanılabilmesi için
1/8/1998 tarihli ve 23420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hasta Hakları
Yönetmeliği hükümlerine uyulması zorunludur.
(2) Tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri 24/3/2016
tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununa ve 21/6/2019
tarihli ve 30808 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kişisel Sağlık Verileri
Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde yürütülür.
Tanıtım
ve bilgilendirmelerde görsel içerik kullanımı
MADDE 7- (1) Sağlık meslek mensupları ve sağlık
tesislerinin, sundukları sağlık hizmetleri ile ilgili yapacakları tanıtım
ve bilgilendirmelerinde; tedavinin etkilerini kıyaslayıcı ve talep
oluşturan nitelikte öncesi ve/veya sonrası görsellerin bulunması yasaktır.
Aşağıdaki ilke ve esaslara uyulması şartıyla görsel içerik kullanılabilir:
a) Paylaşılacak görsel içeriklerde; genel ahlak
kurallarına aykırı, kamu sağlığı ile esenliğine tehdit oluşturan, kişi hak
ve hürriyetlerini zedeleyen, hastanın özel ya da sosyal yaşamını istismar
edici, toplumu endişeye sevk edici veya yanıltıcı biçimde görüntü ve
ifadelere yer verilemez.
b) Hastaya ait görsel içeriklerin kullanılabilmesi
için hastanın kendisinin, küçük veya mahcur ise veli veya vasisinin açık
rızasının alınması ve Hasta Hakları Yönetmeliğine uyulması şarttır. Açık
rıza alınırken EK-1 de yer alan Görsel İçerik Kaydetme ve İşleme Onam Formu
kullanılır.
c) Hasta, paylaşılacak görsel içeriği önceden görme
hakkına sahiptir. Görsel paylaşım izni, hastanın kendisinin, küçük veya
mahcur ise veli veya vasisinin isteği üzerine herhangi bir usul ve şarta
bağlanmaksızın her zaman geri çekilebilir. Hastanın geri çekme talebini
sağlık tesisi veya ilgili sağlık meslek mensubu derhal işleme almak ve sonuçlandırmakla
yükümlüdür.
ç) Görüntü paylaşım izni vermeyen hastalara, tanı
ve tedavi uygulamalarında ve alınacak bedellerde herhangi bir değişiklik
olmayacağı bilgi ve güvencesinin verilmesi zorunludur.
d) Görsel içeriklerinin kullanılabilmesi için
alınan izin karşılığında hastaya herhangi bir ödeme ya da indirim
yapılamaz, hediye verilemez.
e) Tanıtım ve bilgilendirmede kullanılacak video ve
fotoğraflara ait ortamların, kullanılan tekniklerin gerçeğine aykırı
olmaması, yanıltıcı makyaj olmaksızın görüntülenmesi zorunludur. Görsel
içerikler üzerinde sonradan teknolojik değişiklik veya düzeltme
uygulanamaz. Görsel içeriklerde işlem tarihi ve görselin görüntülendiği
tarihin belirtilmesi zorunludur.
f) Başka mecralarda yapılmış olsa dahi görsel
içeriklere ilişkin yapılan hasta yorumları veya teşekkür ilanı anlamına
gelecek ifadeler paylaşılamaz. Görsel içeriklere ait paylaşımların tamamen
yoruma kapatılması zorunludur.
g) Ameliyat veya tıbbi girişim esnasında ve
ameliyathanede hasta görüntüsü paylaşılamaz.
ğ) Genel ahlak kurallarına aykırılık teşkil edecek
şekilde vücudun mahrem bölgelerine ait görsel içerikler paylaşılamaz.
h) Görsel içerikli paylaşımlar, sağlık tesisi veya
ilgili sağlık meslek mensubunun kendisi tarafından yapılmak zorundadır. Bu
paylaşımların başkaları tarafından yapılmış olması ilgili sağlık tesisi
veya sağlık meslek mensubunun sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
ı) Paylaşılan görsel içerikler; yazılı, görsel
basın, sosyal medya platformları, internet siteleri gibi mecralarda
sponsorlu olarak ya da ücret verilerek yayınlatılamaz.
i) Sağlık meslek mensubu veya sağlık kuruluşunun,
diğer sağlık meslek mensuplarından veya sağlık kuruluşlarından daha üstün
veya daha iyi olduğu izlenimini vermeye yönelik olarak bölge, mekân, tıbbi
cihaz, donanım, araç, gereç veya personel yahut benzeri herhangi bir unsur
ile ilgili görsel paylaşılamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetlerinin Denetimi
ve Değerlendirilmesi, Radyo ve
Televizyon Kanallarında Yapılan Tanıtım ve
Bilgilendirme
Faaliyetlerinin
Denetimi ve Faaliyet Raporu
Sağlık alanında tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetlerinin denetimi ve değerlendirilmesi
MADDE 8- (1) Tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri; Genel
Müdürlük ve Müdürlükler tarafından basın ve yayın organları, internet
siteleri üzerinden düzenli olarak taranır. Müdürlükler; Bakanlık talimatı,
resen tespit, ihbar veya şikâyet üzerine sosyal paylaşım ve internet
siteleri, afiş, ilan, yazılı ve görsel basın ve benzeri mecralarda bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı olarak yürütüldüğü tespit edilen tanıtım ve
bilgilendirme faaliyetleri hakkında yapılan iş ve işlemleri EK-2’de yer
alan Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyet Raporu Formuna uygun olarak
Bakanlığın Sağlık Tesisleri Denetim ve İzleme Sistemi üzerinden
gerçekleştirir.
(2) İllerde, tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetlerinin bu Yönetmelik hükümlerine ve ilgili diğer mevzuata uygunluğunu
değerlendirmek üzere Valilik onayı ile Sağlıkta Bilgilendirme Tanıtım
Faaliyetleri İl Değerlendirme Komisyonu kurulur. Komisyon, sağlık
hizmetleri başkanının başkanlığında, bir başkan yardımcısı, ilgisine göre
ilgili birim sorumlusu, değerlendirmeye konu olan sağlık alanından kamuda
görevli bir uzman hekim var ise Müdürlükte görevli bir avukat, bulunmaması
halinde ilde kamuda görevli bir avukat, Ticaret İl Müdürlüğünden bir
temsilci ve ilgisine göre kanunla kurulmuş meslek kuruluşlarından bir
temsilci olmak üzere toplam yedi üyeden oluşturulur. Komisyon; birinci
fıkra kapsamında aykırılığı tespit edilen tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetlerini incelemenin sonuçlandırılarak Komisyona sevk edildiği
tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde değerlendirir ve karara
bağlar. Komisyon, Müdürün yazılı daveti üzerine en az beş üyenin katılımı
ile toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar alır.
Komisyonun sekretaryası Müdürlükçe yürütülür.
(3) Aykırılığı tevsik edilen tanıtım ve
bilgilendirme faaliyetleri hakkında 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun çerçevesinde Reklam Kurulunca değerlendirilmek
üzere Ticaret Bakanlığına veya Ticaret İl Müdürlüklerine gerekli
bildirimler yapılır.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında yer alan kişi ve
sağlık tesislerinin reklam, tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin
bildirim dosyalarının Bakanlıkça Ticaret Bakanlığına, Müdürlüklerce Ticaret
İl Müdürlüklerine iletilmesi aşamasında bildirim dosyalarında;
a) Sağlıkta Bilgilendirme Tanıtım Faaliyetleri İl
Değerlendirme Komisyonunun kararı,
b) Şikâyete konu olan reklam, tanıtım veya bilgilendirmelere
ait üzerinde tarihlerin ve internet sitelerinin URL adreslerinin bulunduğu
basılı örnekler, tanıtımlarda yer verilen hangi ifadelerin, ilgili
mevzuatın hangi hükmüne aykırılık teşkil ettiğine ilişkin detaylı,
açıklayıcı ve ayırt edici bilgiler,
c) Reklam veren, aykırı tanıtım ve bilgilendirme
yapan sağlık tesisi ve kuruluşlar hakkında Müdürlükler tarafından yapılan
inceleme veya denetim sonucuna göre ilgili mevzuatı çerçevesinde yapılan iş
ve işlemlere ait bilgi ve belgeler,
ç) Şikâyete konu edilen sağlık tesisi veya reklamı
yapılan hizmete ait var ise ruhsat, bildirim, kayıt veya benzeri izin
belgeleri,
bulunur.
Radyo ve
televizyon kanallarında sağlık alanında yapılan tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetlerinin denetimi
MADDE 9- (1) Kablo, uydu, karasal ve benzeri iletim
ortamlarından yayın yapan radyo ve televizyon kanallarında yapılan tanıtım
ve bilgilendirme programlarına katılan, konuşma ve açıklama yapan sağlık
meslek mensupları programdan önce EK-3’te yer alan Taahhütnameyi iki nüsha
olarak imzalamakla yükümlüdür. Taahhütnamenin bir örneği ilgili yayın
kuruluşunda muhafaza edilir ve ayrıca, bir nüshası da Bakanlığa gönderilir.
(2) Radyo ve televizyon kanallarında yapılan
tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri ile bu kapsamda yapılan açıklama ve
konuşmaların bu Yönetmelik ile belirlenen ilke ve esaslara uygun olup
olmadığı; ilgili uzmanlık alanında akademisyen olan meslek mensuplarından
Bakanlıkça her seferinde ilgili sağlık alanına münhasıran oluşturulan en az
üç kişilik Sağlıkta Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetlerini İnceleme ve
Değerlendirme Komisyonu marifetiyle incelenir ve gerekçeli olarak
raporlanır. Gerekçeli raporda; toplum ve kişi sağlığına aykırı
bilgilendirme, konuşma veya açıklama yaptığı tespit edilenler hakkında
ilgili mevzuatı çerçevesinde gerekli idari yaptırımlar uygulanır ve ayrıca
15/2/2011 tarihli ve 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın
Hizmetleri Hakkında Kanun kapsamında inceleme ve işlem yapılması talebiyle
Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yaptırımlar
MADDE 10-
(1) Hekim veya diş hekimleri
tarafından, bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak tanıtım ve
bilgilendirme yapıldığının tespit edilmesi halinde, 1219 sayılı Kanunun
ilgilisine göre 27 nci veya 44 üncü madde hükümleri uyarınca idari para
cezası uygulanır. Verilen idari para cezaları, tebliğinden itibaren bir ay
içinde ödenir. İlgililer hakkında ilgili mevzuatı kapsamında
değerlendirilmek ve işlem yapılmak üzere bağlı bulundukları meslek
kuruluşuna gerekli bildirimler yapılır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak tanıtım
ve bilgilendirme faaliyetlerinin yapıldığı tespit edilen sağlık tesisi iki
kez uyarılır. Bir yıl içerisinde üçüncü kez bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri yapıldığının tespit edilmesi
halinde üç gün süreyle ilgili tıp veya uzmanlık dalındaki birimin faaliyeti
durdurulur.
(3) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak tanıtım
ve bilgilendirme yapıldığı tespit edilen uluslararası sağlık turizmi sağlık
tesisi veya uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşu uyarılır. Bir yıl
içerisinde ikinci kez tespit edilmesi halinde bir ay, üçüncü kez tespit
edilmesi halinde üç ay süreyle kuruluşun ve tesisin sağlık turizmi
faaliyeti durdurulur.
(4) Organ nakillerinin uygulandığı tıbbi tedavi
merkezlerinde bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak tanıtım ve
bilgilendirme yapıldığının tespit edilmesi halinde, ilk tespitinde organ
nakillerinin uygulandığı tıbbi tedavi merkezlerinin kadavra organ dağıtımı
üç ay süreyle durdurulur. İkinci tespitte ise nakil türüne göre üç ay süre
ile faaliyet izni iptal edilir.
(5) Organ veya doku teminine yönelik olarak ilan
veya reklam veren veya yayınlayan kişiler hakkında suç duyurusunda
bulunulur.
(6) İlgili mevzuata ve Bakanlık düzenlemelerine
aykırı olarak yetkisiz, izinsiz veya ruhsatsız sağlık hizmeti sunumuna konu
olan kişi, kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetleri yapıldığının tespiti halinde, yetkisiz sağlık hizmeti sunulan
yerlerin faaliyeti derhal durdurulur ve ilgililer hakkında 1219 sayılı
Kanun ve 3359 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Cumhuriyet savcılığına suç
duyurusunda bulunulur.
(7) 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına
İlişkin Yönetmelik kapsamında serbest olarak çalışan, hekim ve diş hekimi
dışındaki sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer
meslek mensupları sağlık beyanı içermemek, tanı ve tedaviye yönelik olmamak
kaydıyla mesleki yetki alanlarında tanıtım ve bilgilendirme yapabilir.
Ancak bu kişiler tarafından yapılan mesleki yetki ihlalleri, sağlık beyanı
içeren tıbbi tedaviye yönelik faaliyetler ile bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı olarak yapılan tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri yetkisiz sağlık
hizmeti sunumu olarak değerlendirilir ve ilgililer hakkında 1219 sayılı
Kanun ile 3359 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Cumhuriyet savcılığına suç
duyurusunda bulunulur.
(8) Sosyal paylaşım ve İnternet siteleri üzerinden
yapılan sağlıkla ilgili tanıtım ve bilgilendirmelerde insan sağlığını
tehlikeye düşüren veya tanı ve tedavi sürecini olumsuz olarak etkileyen
veya bu süreci engelleyici nitelikte suç unsurunun bulunduğu tespit edilen
ilgililer hakkında 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında
Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla
Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun hükümleri uyarınca ilgili içeriklerin
erişime engellenmesi için suç duyurusunda bulunulur.
(9) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak tanıtım
ve bilgilendirme yaptığı tespit edilen sağlık meslek mensupları ve diğer
gerçek kişilerin kamu görevlisi olması halinde haklarında tabi oldukları
ilgili mevzuat hükümleri uyarınca işlem yapılır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 11-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 12-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|