Bandırma Onyedi Eylül
Üniversitesinden:
BANDIRMA ONYEDİ
EYLÜL ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde yürütülen öğrenci
işleri, eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesine kayıt-kabul, eğitim-öğretim
programlarının düzenlenmesi, sınavlar, mezuniyet ve kayıt silme işlemlerine
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalaması, öğrencinin
ilk yarıyıldan itibaren aldığı tüm derslerin başarı notu ağırlık
katsayılarının bu derslere ait kredi saatleri ile çarpılarak elde edilen
çarpımlar toplamının, kredi saatleri toplamına bölümü ile elde edilen
değeri,
b) AKTS: Öğrencilerin yurt içinde ve yurt dışında
aldıkları ve başarılı oldukları ders kredilerinin ve notlarının bir
yükseköğretim kurumundan diğerine transfer edilmelerini sağlayan Avrupa
Kredi Transfer Sistemini (European Credit Transfer System–ECTS),
c) Baş Koordinatör: Eğitim-öğretim programlarının
planlanması, yürütülmesi ve dönem koordinatörlerinin koordinasyonundan
sorumlu öğretim üyesini,
ç) Dekan: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanını,
d) Dönem: Altı yıllık eğitim-öğretim sürecinde en
az otuz iki haftadan oluşan her bir sınıfı,
e) Dönem Koordinatörü: Sorumlu olduğu dönemin
eğitim-öğretim programını ve işleyişini düzenlemek ve yürütülmesini
koordine etmek üzere görevlendirilen öğretim üyesini,
f) Eğitim Komisyonu: Derslerin ve sınavların
yürütüleceği eğitim programı ve akademik takvimin son şeklini hazırlayan
komisyonu,
g) Eşdeğer ders programı: Tıp fakültelerinde
izlenen kuramsal ve uygulamalı eğitim-öğretim programlarının; uygulanan
sistem, derslerin ismi ve içerikleri ile ders saati sayıları bakımından
birbirleriyle eşdeğer düzeyde olmasını,
ğ) Fakülte: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesini,
h) Fakülte Kurulu: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Fakülte Kurulunu,
ı) İntörnlük dönemi:
Klinik bilimler dönemini tamamlayan öğrencilerin zorunlu ve seçmeli olarak
belirli anabilim dallarında staj programı çerçevesinde klinik, poliklinik,
ameliyathane ve saha çalışmalarını kapsayan kesintisiz on iki ay süre ile
çalıştığı Dönem VI’yı içeren ön hekimlik
sürecini,
i) Klinik bilimler dönemi: Klinik öncesi dönemi
tamamlayan öğrencilerin klinik stajlarını aldıkları Dönem IV ve V’i kapsayan iki yıllık eğitim-öğretim sürecini,
j) Klinik bilimlere giriş dersi (KBGD): Dönem III’te semiyoloji ve temel muayene usullerinin yer
aldığı klinik eğitime hazırlık temelli ders kurullarının tematik akışı
içinde yatay, dikey ve derinlemesine entegrasyon
çerçevesinde bir araya toplanmış anabilim dallarının her biri tarafından
kuramsal ve uygulamalı olarak verilen konular bütününü,
k) Klinik öncesi dönem: Dönem I, II ve III’te temel tıp ve klinik bilimlerin entegrasyonuyla oluşan eğitim-öğretim programlarının
kuramsal ve uygulamalı olarak okutulduğu üç yıllık eğitim-öğretim sürecini,
l) Klinik uygulama dersi: Klinik bilimler döneminde
klinik temelli stajların tematik akışı içinde yatay, dikey ve derinlemesine
entegrasyon çerçevesinde anabilim dalları
tarafından kuramsal ve uygulamalı olarak verilen konular bütününü,
m) Kurul ve kurul sorumlusu: Klinik öncesi ve
klinik bilimler dönemlerinde katılımcı öğretim üyeleri tarafından verilen,
eğitim programının tematik akışı içinde bir araya toplanmış kuramsal konu
ve uygulamaları tanımlayan staj veya ders kurulunu ve kurul çalışmalarının
yürütülmesinden sorumlu öğretim üyesini,
n) Modül: Kurul veya staj içerisinde, bir konunun multidisipliner yaklaşımla ele alındığı ve seminer,
probleme dayalı öğrenme, olgu tartışması, takım çalışmasına dayalı öğrenme
gibi interaktif yöntemlerin kullanıldığı öğretim
uygulamalarını,
o) Ortak zorunlu ders: 2547 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan Üniversite ortak
zorunlu derslerini,
ö) Ölçme Değerlendirme Kurulu (ÖDK): Eğitim-öğretim
yılı içinde uygulanan ölçme değerlendirme yöntemlerini takip eden,
sınavların iyileştirilmesi, geliştirilmesi ve varsa uygulamalardaki
sorunların çözümü için öneriler sunan, öğretim üyelerini bu konuda
bilgilendiren Eğitim Komisyonu ve Dekanlık ile eşgüdümlü olarak çalışan
kurulu,
p) Probleme dayalı öğrenme (PDÖ): Ders kurulları
içerisinde seçilmiş bir konunun multidisipliner
yaklaşımla değerlendirildiği, öğrencilere bilgiyi derinlemesine anlama,
eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile problem çözme becerisi
kazandırmayı amaçlayan eğitim yöntemini,
r) Rektör: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Rektörünü,
s) Seçmeli ders ve sorumlusu: Eğitim-öğretim
programında yer alan, öğrenciler tarafından ilgi alanları dikkate alınarak
seçilen dersi ve dersin kapsamı, yeterlilik kriterleri
ile not oluşturma esaslarını belirleyen öğretim üyesini,
ş) Senato: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Senatosunu,
t) Staj ve sorumlusu: Klinik bilimler döneminde;
kuramsal ve uygulamalı derslerden oluşan klinik temelli eğitim programını, intörnlük döneminde; zorunlu veya seçmeli anabilim
dallarınca klinik, poliklinik, ameliyathane ve sahada yürütülen pratik
esaslı eğitim programını ve staj çalışmalarının yürütülmesinden sorumlu
öğretim üyesini,
u) Temel tıp bilimleri dersi (TTBD): Dönem I ve II’de molekül/hücre/doku/organ ve sistem temelli ders
kurullarının tematik akışı içinde yatay, dikey ve derinlemesine entegrasyon çerçevesinde bir araya toplanmış anabilim
dallarının her biri tarafından kuramsal ve uygulamalı olarak verilen
konular bütününü,
ü) Üniversite: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesini,
v) Üniversite Yönetim Kurulu: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
y) Yönetim Kurulu: Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Yönetim Kurulunu,
z) Zorunlu ders: Öğrencilerin eğitim-öğretim
programında yer alan ve almak zorunda oldukları dersleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci İşleri,
Kayıt-Kabul, Kayıt Yenileme, Muafiyetler ve Tebligat
Öğrenci
işleri
MADDE 5- (1) Kayıt-kabul, kayıt yenileme, kayıt dondurma,
kayıt silme, izin ve raporlar, yatay ve dikey geçişler, diploma, mazeret ve
öğrenci ile ilgili benzer her türlü işlemler fakülte öğrenci işleri birimi
tarafından yürütülür.
Kayıt-kabul
ile ilgili genel esaslar
MADDE 6- (1) Fakülteye sadece tam zamanlı öğrenci kabul
edilir.
(2) Öğrencilerin aşağıda belirtilen koşullardan bir
tanesini sağlamaları durumunda Fakülteye kayıt işlemleri yapılır:
a) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı
(ÖSYM) tarafından yapılan sınav sonucunda Fakülteye kayıt yaptırmaya hak
kazanmış olması ve başka bir yükseköğretim programında kayıtlı olmaması.
b) Yatay geçiş işlemi sonucunda Fakülteye kayıt
yaptırmasına karar verilmiş olması.
c) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında yeniden
Fakülteye başvurusunun kabul edilmiş olması.
Kayıt
işlemleri
MADDE 7- (1) Fakülteye kayıt yaptırmaya hak kazanan öğrenci
adayı, Rektörlükçe belirlenen başvuru şekli ve ilan edilen süre içinde
istenen belgelerle birlikte başvurmak zorundadır. Ancak; hayati
tehlikesinin bulunması ya da ulaşımını engelleyen bir sağlık sorununu belgelemesi
halinde belgelerin geçerliliğinin Dekanlık tarafından onaylanmasını
müteakip noter tarafından düzenlenen vekaletname
ile tayin edilen vekil aracılığıyla kayıt yaptırabilir. Zamanında
başvurmayan veya istenilen belgeleri tamamlamayan aday kayıt hakkını
kaybeder. İstenen belgelerin aslı veya e-Devlet onaylı örneği kabul edilir.
Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına
dayanarak işlem yapılır.
(2) Öğrenci adayı kayıt işlemleri için belirlenen
süre içinde 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve
ilgili mevzuatla belirlenen katkı payı/öğrenim ücretini ödemek zorundadır.
Katkı payı/öğrenim ücretini yatırıp kaydını yaptırmayan aday kayıt hakkını
kaybeder, katkı payı/öğrenim ücreti geri ödenmez.
(3) Gerçeğe aykırı beyanda bulunan, sahte veya
yanlış belge kullandığı belirlenen veya herhangi bir eylem veya işlemi ile
Üniversiteyi yanılttığı tespit edilen adayların kayıtları yapılmış olsa
dahi süreye bakılmaksızın iptal edilir.
Kimlik
kartı ve akademik danışman
MADDE 8- (1) Fakülteye kaydını yaptıran öğrenciye öğrenci
kimlik kartı verilir. Üniversiteden ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen veya
mezun olan öğrencilerden kimlik kartları geri alınır ve öğrencilerin özlük
dosyalarında saklanır.
(2) Fakülteye kaydını yaptıran öğrenciye öğrenim
süresi boyunca akademik ve sosyal yaşamına rehberlik yapmak, varsa
psikolojik problemlerin çözümünde yol göstermek amacıyla bir danışman
öğretim üyesi atanır.
Kayıt
yenileme ve öğrenci katkı payı/öğrenim ücreti
MADDE 9- (1) Her yıl kayıt yenileme işlemleriyle ilgili
süreç, Fakülte internet sitesinde ve öğrenci işleri birimi panolarında ilan
edilir. Bireysel bildirim yapılmaz. Kayıt yenileme işlemlerinin tümünden
öğrenci sorumludur.
(2) Öğrenci, her eğitim-öğretim yılı başında 2547
sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve ilgili mevzuat
hükümleri uyarınca akademik takvimde belirtilen süre içinde yıllık olarak
alınan katkı payı/öğrenim ücretini ders sayısından bağımsız olarak
Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenen koşullarda yatırdıktan
sonra kaydını yenilemekle yükümlüdür. Bu süre içinde katkı payı/öğrenim
ücretini ödemeyen öğrencilerin kayıt yenileme işlemleri yapılmaz.
(3) Katkı payı/öğrenim ücretini ödedikten sonra
Fakülteden ayrılan, çıkarılan veya kaydı silinen öğrencinin o yılla ilgili
katkı payı/öğrenim ücreti geri ödenmez. Ancak, Yükseköğrenim Kredi ve
Yurtlar Kurumundan katkı kredisi çıkan öğrencilerden alınan bu ücretler
geri ödenir.
(4) Katkı payını ödemeyen ve/veya kaydını
yenilemeyen öğrenciler derslere ve sınavlara giremez, öğrenci haklarından
yararlanamazlar. Öğrencinin katkı payını ödemediği ve/veya kayıt
yenilemediği yıl/yarıyıl eğitim-öğretim süresinden sayılır.
(5) Azami süreler içinde katkı payının ödenmemesi
ve/veya kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin kaydı silinmez. Ders
kayıtlarını yaptırmayanlardan belgelenebilir mazereti olan öğrencilerin,
geçen sürenin devamsızlıktan sayılması şartıyla ders kayıtlarının yapılıp yapılmamasına
Yönetim Kurulu karar verir.
Yatay-dikey
geçişler, devam, ders uyumu ve muafiyetler
MADDE 10-
(1) Yatay geçişler; ilgili mevzuat
hükümleri ile Senato tarafından belirlenen esaslara göre Fakültede
uygulanan sistem ve ders içerikleri ile eşdeğer ders programına sahip tıp
fakültelerinden sadece dönem başında gerçekleştirilir. Yatay geçişlerde
ortak zorunlu derslerde başarılı olma şartı aranır. Yatay geçişle katılan
öğrencinin öğrenim süresi, bir önceki fakültede geçirdiği süre ile birlikte
değerlendirilir ve bu süre dokuz yıllık azami süreyi geçemez.
(2) Yatay geçişi kabul edilen veya girdiği ÖSYM
sınavında Fakülteye girme hakkı kazanıp kayıt yaptıran öğrencinin devam,
ders uyumu ve muafiyetlerinde aşağıdaki esaslar uygulanır:
a) Herhangi bir muafiyet talebinde bulunmayan
öğrenci, 2547 sayılı Kanunda öngörülen kanuni süre içinde öğrenimine devam
eder.
b) Öğrencinin muafiyet talebinde bulunması halinde;
Yönetim Kurulu, ilgili anabilim dallarından alınan görüşleri de
değerlendirerek öğrencinin uyum/muafiyet durumunu karara bağlar. Talep
ettiği tüm derslerden muafiyeti kabul edilen öğrencinin öğrenim süresi, bir
önceki Fakültede geçirdiği süre ile birlikte değerlendirilir ve bu süre
dokuz yıllık azami süreyi geçemez.
(3) Öğrenci ders uyum/muafiyet talebini kayıt
tarihinden itibaren beş iş günü içinde yapmak zorundadır.
Yabancı
uyruklu öğrenciler
MADDE 11-
(1) Yabancı uyruklu öğrencilerin
Fakülteye kabul edilmeleri, Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslar ve
Senato kararlarına göre yapılır.
Tebligat
ve iletişim adresi bildirme
MADDE 12-
(1) Öğrenci, kendisi ile
iletişimin sağlanması için gerekli telefon, ikamet adresi ve e-posta gibi
iletişim bilgilerini kayıt sırasında bildirmekle yükümlüdür.
(2) Her türlü tebligat; öğrencinin bildirdiği
iletişim adreslerine gönderilmek ve fakülte öğrenci işleri birimi tarafından
ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(3) Öğrenci iletişim bilgilerinde meydana gelen
değişiklikleri, değişikliğin yapıldığı tarihi izleyen beş iş günü içinde
Dekanlığa bir dilekçe ile bildirmek veya öğrenci bilgi sisteminde
güncellemekle yükümlüdür. Değişiklikleri bildirmeyen, yanlış ya da eksik
bildiren öğrencilerin kayıtlarda mevcut adreslerine tebliğ yapılmış
sayılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
ile İlgili Esaslar
Eğitim-öğretim
dili
MADDE 13-
(1) Fakülte eğitim-öğretim dili
Türkçedir.
Türkçe
hazırlık programı
MADDE 14-
(1) Yabancı uyruklu öğrenciler
Türkçe yeterlik seviye tespit sınavında başarılı olduktan sonra
eğitim-öğretim programına başlar. Sınava girip başarısız olan veya bu
sınava girmeyen yabancı uyruklu öğrenciler Türkçe hazırlık sınıfına devam
ederler. Bu öğrencilere ilişkin hususlarda, ilgili mevzuat ve Dekanlık
önerisi üzerine Senato tarafından alınan kararlar uygulanır.
Eğitim-öğretim
süresi
MADDE 15-
(1) Fakülte eğitim-öğretim süresi
altı yıldır. Öğrenci, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesindeki ek süreler
saklı kalmak üzere, öğrenimini en fazla dokuz yılda tamamlamak zorundadır.
Eğitim-öğretim
modeli
MADDE 16-
(1) Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde; temel ve klinik tıp bilimlerinin kendi
içinde, organ sistemleri bazında entegrasyonunu içeren yatay entegrasyon, temel tıp bilimleri ile klinik tıp
bilimleri arasındaki bütünleşmeyi sağlayan dikey entegrasyon, biyopsikososyal yaklaşıma göre eğitim verilmesi ve
öğrencilere de bu anlayışın aşılanmasını içeren derinlemesine entegrasyon
ile PDÖ ve benzeri diğer interaktif öğrenme
yöntemlerini içeren Karma Eğitim-Öğretim Modeli uygulanır. Altı yıllık süre
içinde uygulanan bu model klinik öncesi, klinik bilimler ve intörnlük dönemlerinden oluşur.
a) Klinik öncesi dönem; ağırlıklı olarak temel ve
klinik tıp disiplinlerinin vücut organ sistemleri veya temalar temelinde
ders kurulları şeklinde yatay ve dikey entegrasyonun
sağlandığı, temel tıp bilimleri dersleri ve klinik bilimlere giriş
derslerine ilaveten hekimlik uygulamaları ile derinlemesine entegrasyonun
sağlandığı, profesyonel tutum ve davranışlar açısından öğrencileri klinik
eğitim ve öğretime hazırlayan derslerin verildiği Dönem I, II ve III’ü kapsayan eğitim-öğretim sürecidir.
b) Klinik bilimler dönemi;
öğrencinin tıbbın temel kavram ve ilkelerini klinik olguların
çözümlemesinde kullanma ve böylece gördüğü hastaları analitik bir biçimde
değerlendirerek uygun tanı ve tedavi yaklaşımlarını seçebilme yeteneği
kazandığı, klinik becerileri yeterli düzeyde uygulayabildiği, beklenmeyen,
ani durumlarda doğru yaklaşımları ortaya koyduğu ve tüm bunlarla birlikte
mesleki ve etik değerlere uygun tutum ve davranış sergileyebilme yetisini
geliştirdiği klinik uygulama dersleri ve hekimlik uygulamalarından oluşan
stajlar çerçevesinde Dönem IV ve V’i kapsayan
eğitim-öğretim sürecidir.
c) İntörnlük dönemi;
öğrencilerin klinik, poliklinik, ameliyathane uygulamaları ve saha çalışmalarında
aktif olarak görev aldıkları stajlardan oluşan, kesintisiz olarak on iki ay
süreyle devam eden Dönem VI’yı kapsayan ön
hekimlik sürecidir.
Eğitim-öğretim
yılı
MADDE 17-
(1) Fakültede eğitim-öğretim
akademik takvime göre yapılır. Eğitim-öğretim yılı, güz ve bahar
yarıyıllarından oluşur. Fakültenin güz ve bahar yarıyılları öğrenime
başlama ve bitiş tarihleri ile eğitim-öğretim programı ve sınav dönemlerini
kapsayan akademik takvim Fakülte Kurulunca belirlenir ve Senato tarafından
onaylanır.
(2) Eğitim-öğretim yılı; klinik öncesi ve klinik
bilimler dönemlerinde en az otuz iki haftalık süreyi kapsar. İntörnlük döneminde kesintisiz on iki ay devam eder.
Eğitim-öğretim
süreci
MADDE 18-
(1) Dönem öğrenim hedeflerini
gerçekleştirmek amacıyla eğitim-öğretim programında yer alan kurul ve
stajlarda, kuramsal ve/veya uygulamalı olarak yapılan zorunlu ve seçmeli
ders ve/veya stajlar, AKTS’ye uyum içinde
düzenlenir.
(2) Bir dersin AKTS kredisinin hesaplanması
Senatonun belirlediği esaslara göre yapılır.
(3) Bir eğitim-öğretim yılında kuramsal ve/veya
uygulamalı derslerin ve stajların toplamı, bir yılda 60 AKTS kredisi olacak
şekilde ilgili kurullar tarafından belirlenir ve Senato tarafından karara
bağlanır. Mezuniyet hakkı elde etmek için altı yılda toplam en az 360 AKTS
kredisi alınması zorunludur.
(4) Kuramsal derslerin yanı sıra öğrenme yöntem ve
teknikleri içerisinde; seminer ve PDÖ gibi interaktif
yöntemler, ödev, proje, poster çalışması, klinik çalışma, bireysel çalışma
ve kütüphane çalışması gibi etkinlikler yer alabilir.
(5) Uygulamalı dersler içinde poliklinik, klinik,
acil servis, laboratuvar ve başka
hastane/kuruluşlarda yapılan uygulamalar, temel hekimlik/mesleki beceri
uygulamaları, hasta başı uygulamaları, hasta başı vizitleri,
kanıta dayalı uygulamalar, laboratuvar çalışması,
iletişim becerileri, atölye çalışması, alan çalışması, araştırma gezisi
gibi etkinlikler yer alabilir.
(6) Öğrenciler klinik öncesi ve klinik bilimler
dönemleri eğitim-öğretim yıllarında Senato tarafından onaylanan, Üniversite
veya Fakülte seçmeli dersler havuzunda bulunan, seçmeli ders sorumlusu
tarafından yürütülen en az iki adet seçmeli derste başarılı olmak
zorundadır. Öğrenciler seçmeli dersleri isteğe bağlı olarak kurum dışında
yapabilir. Ancak, kurum dışında yapılan çalışmaların geçerli sayılabilmesi
için öğrencinin başvurusunun Dekanlık tarafından önceden uygun bulunmuş
olması gerekir.
(7) Dekanlık tarafından üç yıl süreyle yardımcıları
ile birlikte baş koordinatör, dönem koordinatörleri, seçmeli dersler
koordinatörü, kurul ve staj sorumluları görevlendirilir.
(8) Dekanlık, öğretim üyeleri ve öğrencilerden
eğitim-öğretim sürecini değerlendirmelerini isteyebilir. Değerlendirme
yöntemi Tıp Eğitimi Anabilim Dalı tarafından yapılandırılır ve sonuçlar
Eğitim Komisyonuna sunulur.
(9) Baş koordinatör ve dönem koordinatörleri
eşgüdümünde kurul ve staj sorumluları, kurul ve stajların öğrenme hedefleri
doğrultusunda anabilim dallarıyla iş birliği içinde dikey ve yatay entegrasyonu ve işlerlik koşullarını dikkate alarak
gelecek eğitim-öğretim yılında uygulamak üzere hazırladıkları taslak
eğitim-öğretim programlarını her yıl nisan ayı içinde Eğitim Komisyonuna
sunarlar. Bu taslak program, kurulların ve stajların adları ve sürelerini,
derslerin kodu, adı ve içeriklerini, haftalık ders saatlerini, kredi
değerlerini, sınav şekli ve tarihleri ile tüm öğretim etkinliklerini
kapsar.
(10) Dekan başkanlığında toplanan
mezuniyet öncesi eğitimden sorumlu dekan yardımcısı, baş koordinatör, dönem
koordinatörleri, seçmeli dersler koordinatörü, kurul ve staj sorumluları,
Tıp Eğitimi Anabilim Dalı başkanı ve/veya temsilci üyesi, ÖDK başkanı ve
dönem öğrenci temsilcilerinden oluşan Eğitim Komisyonu her yıl nisan ayı
sonunda akademik takvim ve eğitim-öğretim programı taslağını görüşür. Toplantıya Öğrenci İşleri Birim Sorumlusu ve
Fakülte Sekreteri de katılır.
(11) Eğitim Komisyonunda, eğitim-öğretim programı
taslağı incelendikten ve değerlendirildikten sonra ya gerekçeli olarak
değişiklik yapılmasına ya da uygulanmasına karar verilir. Son şekli verilen
derslerin ve sınavların yürütüleceği eğitim-öğretim programı ve akademik
takvim Fakülte Kurulunun onayı için Dekanlığa sunulur. Senato onayını
müteakip açıklanan akademik takvim ve eğitim-öğretim programları her
eğitim-öğretim yılı başlamadan en geç bir hafta önce Dekanlık tarafından
öğrencilere ilan edilir.
(12) İlgili kurulların önerisi ile eğitim-öğretim
programında yer alan bazı derslerin ve sınavların uzaktan eğitim ile
yürütülmesine Yükseköğretim Kurulunun belirlediği kriterler
çerçevesinde Senato karar verir.
Ders,
staj ve uygulamaların yürütülmesi
MADDE 19-
(1) Ders, staj ve uygulamaların
programla uyumlu olarak yürütülmesi ve koordinasyonundan Dekanlık
sorumludur.
Devam
zorunluluğu
MADDE 20-
(1) Öğrencilerin kurullara,
stajlara, seçmeli derslere, uygulamalara, laboratuvar
çalışmalarına ve öğrenim birimleri tarafından uygun görülen etkinliklere
devamı zorunludur. Öğrencinin kurul ve stajlara devamı, kurul ve staj
sorumlusunun belirleyeceği yöntemle izlenir.
(2) Görevlendirilen öğrencilerin görevli oldukları
süreler devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz.
(3) Klinik öncesi dönemde öğrenci, ders kurulları
eğitim programı içindeki kuramsal ve uygulamalı derslerin en az %80’ine
devam etmek zorundadır. Aksi halde devamsız olarak kabul edilir.
Devamsızlık durumunda öğrenci sınavlara alınmaz.
(4) Klinik bilimler döneminde öğrenci staj eğitim
programı içindeki kuramsal ve uygulamalı derslerin en az %80’ine devam
etmek zorundadır. Birden fazla anabilim dalının yer aldığı staj
kurullarında herhangi bir anabilim dalı programının en az %50’sine devam
etmeyen öğrenci staj kurulunun tamamından devamsız sayılır. Devamsızlık durumunda
öğrenci sınavlara alınmaz.
(5) İntörnlük döneminde
öğrencinin stajlarında yer alan her bir anabilim dalındaki süreleri
eksiksiz olarak tamamlaması zorunludur. Süre açısından eksik kalma ve/veya
beceri kazanma açısından yetersiz olunması durumunda, ilgili staj sorumlusu
tarafından uygun görülen ek staj süresi tüm stajları bittikten sonra öğrenciye
tamamlatılır.
Fakülte
dışında eğitim
MADDE 21-
(1) Yurt içi ve yurt dışı öğrenci
değişim programları çerçevesinde Fakülte dışında eğitim alacak öğrenciler,
ilgili değişim programı ilgili mevzuat hükümlerine tabidirler.
(2) Birinci sınıf öğrencileri yurt içi ve yurt dışı
öğrenci değişim programlarından yararlanamazlar.
(3) Katkı payını/öğrenim ücretini yatırmış ve
kaydını yenilemiş olmaları koşuluyla öğrencilere; öğrenimlerine katkıda
bulunacak, bilgi ve görgülerini artıracak imkanların
doğması durumunda yurt içi veya yurt dışı öğrenci değişim programı ya da
Üniversite veya Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla gerçekleştirilen ikili
anlaşmalar kapsamında yurt içi veya yurt dışındaki tıp fakültelerinde kurul
veya staj eğitimi almaları için kabul edildiklerini belgelendirmeleri
şartıyla Yönetim Kurulu tarafından karar alınarak özel izin verilebilir.
(4) Bu öğrenciler yurt dışındaki tıp fakültesinden
almış oldukları kurul veya stajlardan başarılı olmalarına, başarı
notlarının değerlendirilmesine Senato tarafından belirlenen esaslara göre
ilgili bölüm görüşü üzerine Yönetim Kurulu karar verir. Not ortalaması
hesabında denklik gözetilerek bu kurumlardan aldıkları not ve krediler esas
alınır.
(5) Öğrenciler, bu programlardan en fazla iki
yarıyıl yararlanabilirler ve bu süre kanuni öğrenim süresi içindedir.
Özel
öğrenci belgesi
MADDE 22-
(1) Yurt dışındaki tıp
fakültelerinden, öğrenci değişim programı çerçevesinde Fakülteye gelen
öğrencilere seçtikleri kurul veya stajı ve başarı durumlarını gösteren bir
özel öğrenci belgesi verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavların
Düzenlenmesi, Değerlendirilmesi ve Sınav Sonuçlarına İtiraz
Sınavların
düzenlenmesi
MADDE 23- (1) Her
eğitim-öğretim yılı sonunda mezuniyet öncesi eğitimden sorumlu dekan
yardımcısı başkanlığında; baş koordinatör, dönem koordinatörleri, kurul ve
staj sorumluları ile ÖDK başkanından oluşan Program Ölçme, Değerlendirme ve
Geliştirme Komisyonu bir araya gelerek sınavların, derslerin amaç ve
hedeflerine uyumlu olarak bilgi-beceri ve tutum ölçmeye yönelik
çeşitlilikte olup olmadığını değerlendirir. Bir sonraki eğitim-öğretim yılının sınav
formatlarını, kuramsal ve uygulama sınav sayılarını, uygulama sınavlarının
kuramsal sınavlara etki oranlarını, sınavlarda sorulacak soru sayılarını,
her anabilim/bilim dalına düşen soru dağılımlarını ve soruların son toplanma
tarihlerini belirler ve yeni eğitim-öğretim yılı başlangıcında ilan eder.
(2) Sınav tarihleri her yıl akademik takvimde ilan
edilir. Sınav programları sınavlardan en az bir hafta önce Dekanlık
tarafından ilan edilir. Öğrenciler, tüm sınavlara ilan edilen gün, saat ve
yerde girmek zorundadır.
(3) Sınavlar; kurullarda ve stajlarda yazılı ve
sözlü yapılmak üzere kuramsal ve uygulamalı sınavlar şeklinde düzenlenir.
Kuramsal ve uygulamalı sınavlara katılımcı öğretim üyeleri ders saatleri
ağırlığınca soru katkısında bulunur.
(4) Kuramsal sınavlarda klasik, çoktan seçmeli
test, boşluk doldurmalı, açık uçlu ve benzeri tarzda sorular sorulabilir.
Kurul veya staj içinde modül uygulaması varsa
modülün kuramsal sınavlarda not ağırlığı %10’dur. Birden fazla öğretim
üyesinin katılımı ile yürütülen kurul içi panel derslerin varlığında, derse
ait sorular katılımcı öğretim üyeleri tarafından birlikte hazırlanır.
Derslerin hazırlanmasında kullanılan kaynaklardan öğrencilerin önceden
haberdar edilmesi koşuluyla ders esnasında değinilmeyen ancak kaynaklarda
yer alan konulardan da ağırlığı %20’yi geçmemek kaydıyla sorular sorulabilir.
(5) Uygulamalı sınavlar öğrencinin sözlü olarak
bilgi ve becerisinin sorgulandığı sınavlardır. Kurul, birden fazla anabilim
dalı tarafından yürütülüyorsa sınav jürisi ortak olarak oluşturulabileceği
gibi sınav her anabilim dalı tarafından ayrı olarak da yapılabilir.
Sınavlar en az iki öğretim üyesi tarafından ve değerlendirme kriterleri ile yapılandırılmış şekilde uygulanır. Sınav
sonunda her öğrenciye sorulan ortak sorular ve genel değerlendirmenin yer
aldığı bir tutanak hazırlanarak kuramsal sınav evrakı ile birlikte öğrenci
işleri birimine gönderilir.
(6) Seçmeli derslerden başarısız olan öğrenciler,
başarısız oldukları seçmeli ders yerine, daha önce alıp da başarılı
oldukları seçmeli derslerin dışında kalan başka bir seçmeli ders
alabilirler.
(7) Kurul ve stajlardaki katılımcı öğretim üyeleri;
işledikleri kuramsal ders saatleri içinde kendilerinin belirledikleri
sürede öğrencilerde varsa öğrenme eksikliği ve/veya kavram yanılgılarını
belirlemek, öğrencilerin çalışma alışkanlığı edinmesini ve öğrendikleri
bilgilerin kalıcı olmasını sağlamak, kurul veya staj sonu sınavlarında
başarılı olmalarına yardımcı olmak amacıyla formatif
değerlendirme yapabilirler. Bu değerlendirmenin sonuçları öğrenciler ve
kurul veya staj sorumlusu ile paylaşılır ancak yapılan değerlendirmenin
kurul veya staj sonu sınavlarına etkisi olmaz.
Sınavlarda
uyulması gereken kurallar
MADDE 24-
(1) Sınavlarda uyulması gereken
kurallara ilişkin usul ve esaslar Dekanlık tarafından belirlenir.
Başarı
notunun hesaplanması
MADDE 25-
(1) Klinik öncesi ve klinik
bilimler dönemlerinde mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Sınavlar 100
tam not üzerinden değerlendirilir. Alınan notların 4’lük sistemdeki
karşılıkları, aşağıdaki tabloya göre dönüştürülür.
Değerlendirme
|
Harf Karşılığı
|
|
|
|
Not Aralığı
|
Notu
|
Başarı Notu
|
AKTS Notu
|
Anlamı
|
90-100
|
AA
|
4.00
|
A
|
Mükemmel/Pekiyi
|
85-89
|
BA
|
3,50
|
B
|
Çok İyi
|
80-84
|
BB
|
3,00
|
C
|
İyi
|
70-79
|
CB
|
2,50
|
D
|
Orta
|
60-69
|
CC
|
2,00
|
E
|
Geçer
|
55-59
|
DC
|
1,50
|
-
|
Başarısız
|
45-54
|
DD
|
1,00
|
-
|
Başarısız
|
44 ve altı
|
FF
|
0,00
|
FX
|
Başarısız
|
|
DZ
|
|
|
Devamsız
|
|
G
|
|
|
Sınava Girmedi
|
|
M
|
|
|
Muaf
|
|
YT
|
|
|
Yeterli
|
|
YZ
|
|
|
Yetersiz
|
a) 60 ve üzeri notlar ile yeterli (YT) notu
alınması durumunda öğrenci başarılı kabul edilir.
1) Klinik öncesi dönemde her dönem yıl sonu başarı notu en az 60 olmalıdır. 60’ın altında
not alan öğrenci bütünleme sınavına girer. Bütünleme sınavından da 60 notu
alamayan öğrenci bir üst sınıfa geçemez.
2) Klinik bilimler döneminde staj başarı notu en az
60 olmalıdır. 60’ın altında not alan öğrenci bütünleme sınavına girer.
Bütünleme sınavından da 60 notu alamayan öğrenci stajı tekrar eder.
3) İntörnlük döneminde ve
seçmeli derslerde devam ve yeterlilik esastır. Yeterlilik kriterleri ve not oluşturma esasları staj sorumluları ve
seçmeli ders sorumluları tarafından belirlenir.
b) 60’ın altı notlar ile yetersiz (YZ) notu
alınması durumunda öğrenci başarısız kabul edilir.
1) Devamsızlık (DZ) durumunda başarı notu sıfır
olarak kabul edilir.
2) Devamlı ancak sınava girme hakkı olduğu halde
sınava girmemiş (G) öğrencinin notu sıfır olarak kabul edilir. Bu durumdaki
dönem sonu sınavına girmeyen klinik öncesi dönem öğrencileri ile staj sonu
sınavına girmeyen klinik bilimler dönemi öğrencilerinin bütünleme sınavına
girme hakkı vardır.
c) Yükseköğretim kurumları arası yatay geçiş yapan
veya daha önce devam ettiği herhangi bir yükseköğretim kurumunda başarılı
olunan eşdeğer derslere sahip öğrenciler ile muafiyet sınavı uygulanan
derslerden başarılı olan öğrenciler muaf (M) kabul edilir.
1) Öğrencinin muaf sayıldığı derslerden aldığı
notlar tabloda belirtilen notlara dönüştürülerek transkriptinde
gösterilir ve akademik ortalamalara dâhil edilir.
ç) Harf notu ve sayısal not karşılığı olmayan
derslerin notları yeterli (YT) olarak belirtilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 26-
(1) Klinik öncesi ve klinik
bilimler dönemlerinde öğrenci, sorular ile ilgili itirazlarını sınav bittikten
sonraki bir iş günü içinde, sınav sonuçları ile ilgili itirazlarını ise
sınav sonuçlarının ilanından sonraki iki iş günü içinde Öğrenci İşleri
Birimine bir dilekçe ile başvurarak yapar. Soruya itirazlar kurul/staj
sorumlusu, kurul/staj sorumlu ÖDK üyesi ve itiraz edilen soru sahibi
öğretim üyesinden oluşturulan komisyonda görüşülerek üç iş günü içerisinde
sonuçlandırılır ve ilan edilir. Maddi hata bulunmayan sonuçlar kesin
sonuçlardır. Maddi hata sonucu meydana gelen not değişiklikleri Yönetim
Kurulu kararı ile kesinleştirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mazeret, İzin
ve Raporlar, Kayıt Dondurma İşlemleri
Mazeret
MADDE 27-
(1) Haklı ve geçerli nedenlerin
varlığı halinde öğrencinin mazeretli sayılmasına ilgili mevzuat
çerçevesinde Yönetim Kurulu karar verir.
(2) Mazeretlerle ilgili müracaatlar, mazeretin
bitim tarihinden itibaren en geç üç iş günü içinde mazeretini dayandırdığı
belgelerle birlikte Dekanlığa yapılır.
(3) Bu süreyi aşan tarihte yapılan müracaatlar ve
gecikmeli olarak sunulan raporlar geçersiz kabul edilir.
İzin ve
raporlar
MADDE 28-
(1) Türkiye’yi veya Üniversiteyi
temsil amacıyla; bilimsel ve sportif faaliyetlere ya da yarışmalara
katılmak için başvuran öğrenciler ancak Yönetim Kurulu kararıyla izinli
sayılırlar.
(2) Üniversite hastanelerinden veya kamuya bağlı
diğer sağlık kuruluşlarından sağlık raporu alan öğrenciler raporda
belirtilen süreler kadar izinli sayılırlar. Bu süre içinde derslere devam
edemez ve sınavlara giremezler.
(3) Öğrencilerin, izinli veya raporlu oldukları
süreler içinde giremedikleri ara sınav/vizeler için Yönetim Kurulu
tarafından belirlenen tarihlerde mazeret sınavı açılır.
Kayıt
dondurma işlemleri
MADDE 29-
(1) Haklı ve geçerli bir
mazeretinin olması ve bunun Yönetim Kurulu tarafından kabul edilmesi
halinde öğrencinin kaydı dondurulabilir. Kayıt dondurma süresi,
eğitim-öğretim süresinden sayılmaz. Bu sürede öğrenimine devam edemez ve
sınavlara giremez. Bu süre boyunca katılamadığı sınavlar için tekrarlama
hakkı verilmez, mazeret sınavları açılmaz.
(2) Kayıt dondurma başvurusu, mazeretin oluştuğu ve
belgelendiği tarihten itibaren beş iş günü içinde Dekanlığa yapılır.
Bu süre içinde başvurmayanlar, bu haklarını kullanmaktan vazgeçmiş
sayılırlar.
(3) Sağlık sorunları dışında ikinci defa kayıt
dondurma hakkı kullanılmaz.
(4) Öğrencilere, aşağıda belirtilen nedenlerle,
başvurmaları halinde kayıt dondurmalarına izin verilebilir:
a) 2547 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendi
uyarınca öğrenime Yükseköğretim Kurulu kararı ile ara verilmesi.
b) Sağlık sorunu nedeniyle sağlık durumunun
Üniversite hastaneleri ve kamu hastanelerinden alınan heyet raporu ile
belgelendirilmesi.
c) Doğal afet gibi mücbir sebeplerde mahallin en
büyük mülki amirince verilecek bir belge koşuluyla öğrencinin öğrenime ara
vermek zorunda kalmış olması.
ç) Öğrencilik statüsünün ortadan kaldırılmasını
gerektirmeyen bir fiil nedeniyle kesinleşmiş mahkûmiyet halinin olması
ve/veya tutukluluk hali.
d) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya
tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması.
e) Bakmakla yükümlü olduğu birinci derecede
yakınlarının ağır hastalığı halinde bu durumu heyet raporuyla belgelemesi.
f) Birinci ve altıncı sınıf öğrencileri hariç olmak
üzere, katkı payını/öğrenim ücretini yatırmış, kaydını yenilemiş olması
koşuluyla, öğrencinin dil öğrenmek amacıyla yurt dışında bir dil merkezine
kabul edildiğini belgelemesi.
g) Kanıtlanması şartıyla haklı ve geçerli benzer
durumlar.
(5) Kaydı dondurulan öğrenciler, kayıt dondurma
işlemlerinin sonunda mazeretleri nedeniyle ayrıldıkları yıl, yarıyıl ya da
kurul veya stajın başından itibaren öğrenimlerine devam ederler.
ALTINCI BÖLÜM
Mezuniyet
Belgesi, Diploma ve Kayıt Silme İşlemleri
Mezuniyet
belgesi ve diploma
MADDE 30-
(1) Mezuniyet için öğrencinin 360
AKTS krediyi tamamlamış olması, tüm klinik öncesi ve klinik bilimler dönemi
ders ve stajlarını başarıyla tamamlaması, bu dönemlere ait AGNO’larının en az 2,00 olması, intörnlük
dönemini kesintisiz ve başarıyla tamamlaması, duyurulmuş olan diğer
şartları yerine getirmesi gereklidir.
(2) Öngörülen altı yıllık eğitim süresini başarı
ile tamamlayanlar Tıp Doktorluğu Diploması almaya hak kazanır.
(3) Tıp doktorluğu diploması almaya hak kazanan
öğrenciye diploması hazırlanana kadar bir defaya mahsus olmak üzere;
mezuniyet derecesini, alınan dersleri, AKTS’ye
çevrilmiş kredi değerleri ve başarı notlarını gösteren mezuniyet belgesi
verilir.
(4) Tıp doktoru diploması bir defaya mahsus
verilir. Diplomanın kaybedilmesi halinde, yapılan usulüne uygun başvuru ve
istenen belgelerin ibraz edilmesi durumunda diploma yerine geçen diploma
sureti verilir.
(5) Mezuniyet belgesi ve diploma aslı veya sureti
için istenen her türlü belge ve hususların öğrenci veya mezun tarafından
istenilen süre içinde yerine getirilmesi zorunludur.
(6) Tıp öğrenimini tamamlamayan veya tamamlayamayan
öğrenciler; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya
Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek
Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
Temel Tıp Bilimleri Ön Lisans Diploması alırlar.
Kayıt
silme
MADDE 31-
(1) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesi ve öğrencinin bu Yönetmelik hükümlerine göre eğitim-öğretim
süresini tamamlayıp tamamlamadığına bakılmadan aşağıda belirtilen
durumlarda Yönetim Kurulu kararıyla kaydı silinir:
a) 2547 sayılı Kanunla belirlenen kanuni öğrenim
süresi içinde, öğrenimini tamamlamaması.
b) Kanuni öğrenim süresi sonunda başarısız olduğu
derslerden devam koşulunu yerine getirmemiş olması.
c) Üniversite yetkili kurullarının kararı ve
Yükseköğretim Kurulunun onayı ile dört yıl üst üste katkı payı/öğrenim
ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi.
ç) Yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış
olması.
d) Kendi isteği ile kaydını sildirmek istemesi.
e) Bedensel ve ruhsal sağlık sorunları nedeniyle
Fakülteye devam edemeyeceğinin Üniversite hastaneleri ve kamu
hastanelerinden alınan heyet raporu ile belgelendirilmesi veya vefatı
halinde.
f) Uzun süreli tedaviyi gerektiren ruhsal ve
bedensel hastalıklarda alınan sağlık raporunun süresi öğrencinin azami
öğrenim süresi içinde dört yarıyılı aşması ve iki yılın sonunda öğrenimine
devam edebileceğine ilişkin yeni bir sağlık raporu getirmemesi.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Onur/yüksek
onur öğrencileri
MADDE 32-
(1) Tıp eğitimini bu Yönetmelik
hükümlerine göre başarı ile tamamlayıp mezun olmaya hak kazanan ve genel
not ortalaması 4,00 üzerinden 3,00-3,49 arasında olanlar onur öğrencisi,
3,50 ve üzeri olanlar ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar. Bu
durum öğrencinin mezuniyet belgesinde belirtilir ve onur/yüksek onur
belgeleri diplomalarıyla birlikte verilir. Ancak, disiplin cezası alan
öğrenciler belirtilen genel not ortalamasını sağlasalar bile onur/yüksek
onur öğrencisi olarak mezun olamazlar.
Disiplin işlemleri
MADDE 33-
(1) Öğrencilerin disiplin
işlemleri, 2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesine göre yürütülür.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 34-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, Yükseköğretim Kurulunun ilgili diğer mevzuat hükümleri
ile Üniversite Yönetim Kurulu, Senato, Fakülte Kurulu veya Yönetim Kurulu
kararları uygulanır.
(2) Savaş, terör, deprem, salgın hastalık,
seferberlik ve benzeri mücbir sebep olarak kabul edilebilecek olağandışı
durumlarda ve bu durumların etkisinin devam ettiği süreçlerde;
eğitim-öğretimin aksamadan sürdürülmesinin sağlanabilmesi ve öğrenci
mağduriyetlerinin önlenebilmesi amacıyla, eğitim-öğretime ilişkin esaslarda,
yöntemlerde ve takvimde değişiklik yapmaya, yeni kararlar almaya Senato
yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 35-
(1) Bu Yönetmelik 2023-2024
eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Rektörü
yürütür.
|