Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIKTA KALİTENİN GELİŞTİRİLMESİ VE
DEĞERLENDİRİLMESİNE DAİR
YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 27/6/2015 tarihli ve 29399 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Sağlıkta Kalitenin Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesine Dair Yönetmeliğin
1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Sağlıkta Kalite Sistemi kapsamında sağlık kurum ve kuruluşlarında kaliteli
hizmet sunumunun sağlanmasına yönelik hasta güvenliği, çalışan güvenliği,
hasta memnuniyeti ve çalışan memnuniyetini esas alan sağlıkta kalite
standartları ile bu standartların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.”
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 3- (1) 7/5/1987
tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendi, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 inci maddesinin birinci fıkrasının (h)
bendi ve 508 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Değerlendirici: Bakanlıkça yetkilendirilen ve
değerlendirme faaliyetlerini gerçekleştiren kişiyi,
c) Değerlendirme: Sağlık kurum ve kuruluşlarında
sağlıkta kalite standartlarının uygulanma düzeylerini belirlemek için
yerinde yapılan incelemeyi,
ç) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
d) Kalite puanı: Sağlık kurum ve kuruluşlarında
yerinde yapılan değerlendirme neticesinde sağlıkta kalite standartlarının
uygulanma düzeyini gösteren, sıfır ile yüz arasında tespit edilen değeri,
e) Kurumsal Hizmetler ve Hasta, Çalışan Güvenliği
Puanı: Sağlıkta kalite standartları seti içinden Bakanlıkça seçilen,
kurumsal hizmetler ve hasta çalışan güvenliğine dair standartlar esas
alınarak Genel Müdürlükçe yapılan değerlendirme neticesinde belirlenen ve
ilgili standartların uygulanma düzeyini gösteren sıfır ile yüz arasındaki
değeri,
f) Sağlıkta Kalite Standartları (SKS): Bakanlıkça,
sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliği başta olmak üzere
verimlilik, etkililik, etkinlik, süreklilik ve zamanlılık gibi hedeflerin
gerçekleştirilmesine yönelik geliştirilen standartların tamamını,
g) Sağlık kurum ve kuruluşu: Kamu ve özel sektöre
ait hastaneleri, tıp/dal merkezlerini, ağız ve diş sağlığı
merkezleri/hastanelerini, birinci basamak sağlık hizmeti veren
kuruluşlarını, poliklinikleri, tıbbi laboratuvarları,
görüntüleme, kan ve diyaliz gibi merkezleri ile il ambulans servislerini,
ğ) Türkiye Sağlıkta Kalite Sistemi: Uygulama usul
ve esasları ile kurumsal yapısı Bakanlıkça tanımlanan, sağlıkta kalite
standartları, sağlıkta kalite göstergeleri, sağlıkta kalite
değerlendirmeleri, rehberler ve Türkiye Klinik Kalite Programından oluşan sistemi,
ifade eder.”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci,
ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(1) Sağlık kurum ve kuruluşları Türkiye Sağlıkta
Kalite Sistemi kapsamında sağlıkta kalite standartlarına uygun çerçevede
düzenlemeler yapar. SKS doğrultusunda öz değerlendirme gerçekleştirir. Öz
değerlendirme sonuçlarını ve sorumluluk alanındaki sağlıkta kalite
göstergelerine yönelik verileri, ilan edilen takvime göre Bakanlıkça
oluşturulan elektronik sisteme kaydeder. Değerlendirme sonuçlarına göre
gerekli görülen iyileştirme faaliyetlerini gerçekleştirir.
(2) Sağlık kurum ve kuruluşlarının uygulaması
gereken sağlıkta kalite standartları ve bunlara ilişkin rehberler Genel
Müdürlükçe hazırlanarak Bakanlık veya Genel Müdürlük internet sitesinde
yayımlanır.”
“(4) Genel Müdürlük, SKS setleri, sağlıkta kalite
göstergeleri ve klinik kalite göstergelerinin etkinliğini artırmak amacıyla
uygulamaya yönelik uzaktan ya da yüz yüze eğitim faaliyetleri düzenler veya
düzenlenmesini sağlar.”
“(5) İl genelindeki sağlık kurum ve kuruluşlarında
gerçekleştirilen kalite çalışmalarını koordine etmek, izlemek,
değerlendirmek ve raporlamak amacıyla doğrudan il sağlık müdürüne bağlı
olacak şekilde il kalite koordinatörlüğü kurulur. İl Sağlık Müdürlüğünün
teklifi ve Genel Müdürlüğün onayı ile bir değerlendirici il kalite
koordinatörü olarak görevlendirilir. Koordinatörün hekim olması tercih
edilir. İlde çeşitli sebepler ile bir değerlendiricinin kalite koordinatörü
olarak görevlendirilememesi durumunda, İl Sağlık Müdürlüğünün teklifi ve
Genel Müdürlüğün onayı ile belirlenen bir sağlık çalışanı, Genel Müdürlükçe
gerekli görülen eğitimleri aldıktan sonra il kalite koordinatörü olarak
görevlendirilir.
(6) Sağlık kurum ve kuruluşlarında, SKS kapsamında
gerçekleştirilen kalite çalışmalarını izlemek, değerlendirmek ve koordine
etmek üzere kalite yönetim birimi kurulur. Sağlık kurum ve kuruluşunda tam
zamanlı olarak görev yapan ve tercihen yönetici olan bir personel, kalite
yönetim sorumlusu olarak görevlendirilir. Söz konusu personel, kapsamı ve
içeriği Genel Müdürlükçe belirlenen sağlıkta kalite eğitimlerini tamamlar.
Kalite yönetim sorumlusu, görevi itibarıyla doğrudan sağlık kurum ve
kuruluşunun üst yöneticisine veya üst yöneticinin görevi devrettiği yardımcısına
bağlı olarak çalışır. Hastaneler için kalite yönetiminden sorumlu
birimlerin yapılanması ve görevlendirilecek personel sayısı aşağıdaki
esaslar doğrultusunda tanımlanır:
a) Kalite yönetim birimlerinde
hastane yatak sayısına göre; 150 yatağa kadar en az 2 personel, 150-299
yatak arası en az 3 personel, 300-599 yatak arası en az 5 personel, 600-999
yatak arası en az 6 personel, 1000-1499 yatak arası en az 7 personel, 1500
yatak ve üzeri için en az 8 personel görevlendirilir.
b) Koordinatör başhekimliklerin bulunduğu şehir
hastanelerinde, her bir başhekimliğe bağlı kalite yönetim birimlerini
koordine etmek amacı ile koordinatör başhekimlik bünyesinde kalite yönetim
direktörlüğü kurulur. Ayrıca, bağlı her bir hastanede yatak sayısına göre
personel görevlendirilerek kalite yönetim birimi oluşturulur ve her bir
kalite yönetim birimi için kalite yönetim sorumlusu tanımlanır.
(7) İl kalite koordinatörlüğü ve kalite yönetim
birimlerinin görevlerini yürütebilmesi için ilin veya sağlık kurum ve
kuruluşunun büyüklüğü ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak uygun fiziki
mekân, araç-gereç, teknik donanım ile yeterli sayıda ve nitelikte personel
sağlanır.
(8) Genel Müdürlük, ülke öncelikleri ve Bakanlık
politikalarını dikkate alarak klinik kalite kapsamında izlenmesi gereken
sağlık olgularını belirler. Belirlenen sağlık olgularında, tanı ve tedavi
süreçlerinin ulusal ve uluslararası kabul görmüş bilimsel ilkeler
doğrultusunda gerçekleştirilme durumunu izlemek amacı ile standart,
gösterge ve ölçme-değerlendirme rehberlerini geliştirir. Standart ve
göstergelerin sağlık kuruluşlarında uygulanma düzeyini izlemek ve
geliştirmek üzere gerekli faaliyetleri gerçekleştirir.
(9) Genel Müdürlük, klinik kalite sağlık olguları
ve gerektiğinde kalite çalışmaları kapsamında, standart, gösterge ve rehber
çalışmalarına yönelik bilimsel komisyonlar oluşturabilir.”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinin birinci, üçüncü, dördüncü, beşinci, altıncı, yedinci, sekizinci,
dokuzuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“(1) Bakanlık, sağlıkta kalite standartları
doğrultusunda sağlık kurum ve kuruluşlarında ölçme ve değerlendirme
faaliyetini gerçekleştirir. Ölçme ve değerlendirme süreci Bakanlıkça
oluşturulan elektronik sistem aracılığı ile yönetilir.”
“(3) Değerlendirmeler Genel Müdürlükçe belirlenen
tarihlerde yapılır. Genel Müdürlük belirlenen sağlık kurum ve kuruluşlarına
yönelik ölçme ve değerlendirme faaliyetini gerçekleştirmek üzere İl Sağlık
Müdürlüğüne yetki verebilir. Gerekli hallerde, sağlık kuruluşuna haber
vermeden değerlendirme gerçekleştirebilir. Faaliyete yeni başlayan
kurumlar, yeni bir setin yayınlanması, afet ve acil durumlar gibi hallerde
sağlık kuruluşlarına yönelik değerlendirme muafiyeti veya erteleme kararı
verebilir.
(4) Sağlık kurum ve kuruluşları, sağlıkta kalite
değerlendirmesi sırasında değerlendirici tarafından talep edilen SKS’ye esas bilgi ve belgeleri sunar, değerlendirmeye
ilişkin faaliyetlerin gerçekleştirilmesi için gerekli çalışmayı yapar.
(5) Sağlıkta kalite standartlarının tümü veya Genel
Müdürlükçe belirlenecek bir kısmı ve/veya bölümler üzerinden değerlendirme
yapılabilir. Kalite değerlendirmeleri, Genel Müdürlükçe yayımlanan Sağlıkta
Kalite Standartları Ölçme, Değerlendirme ve Puanlandırma Sistematiğine
uygun olarak gerçekleştirilir. Sağlık kurum ve kuruluşlarına ilişkin kalite
puanı ile kurumsal hizmetler ve hasta, çalışan güvenliği puanı,
puanlandırma sistematiğine göre hesaplanır. Ölçme ve değerlendirme
sonuçları, faaliyetin tamamlanmasını takiben en geç on gün içinde
Bakanlıkça oluşturulan elektronik sistem üzerinden sağlık kurum ve kuruluşlarına
iletilir.
(6) Sağlık kurum ve kuruluşları değerlendirme
sonucunun tebliğinden itibaren en geç üç iş günü içinde değerlendirme
sonucu hakkında Genel Müdürlüğe itiraz başvurusunda bulunabilir. Kalite
puanı ile kurumsal hizmetler ve hasta, çalışan güvenliği puanına ilişkin
itiraz başvuruları Bakanlıkça oluşturulan elektronik sistem üzerinden Genel
Müdürlüğe iletilir. İtiraz başvurularını değerlendirmek üzere, Genel
Müdürlük personelinden oluşan beş kişilik itiraz değerlendirme komisyonu
kurulur. Komisyona itiraz başvuruları ile ilgili görüşlerini sunmak üzere,
sertifikalı SKS değerlendiricileri arasından belirlenen kişilerin yer
aldığı teknik inceleme heyeti oluşturulur. Teknik inceleme heyeti üyeleri
itirazlara ilişkin başvuruları inceler ve elektronik sistem üzerinden
görüşlerini bildirir. İtiraz değerlendirme komisyonu tarafından, teknik
inceleme heyeti üyelerinin görüşleri dikkate alınarak itiraz
değerlendirilir ve başvuru tarihinden itibaren en geç otuz iş günü
içerisinde sonuçlandırılır. Kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu
ile alınır ve komisyon toplantı yeter sayısı üç kişidir. İtiraz başvuru
sonuçları elektronik sistem üzerinden sağlık kurum ve kuruluşuna
bildirilir.
(7) Sağlık kurum ve kuruluşları, değerlendirmeler
sonucunda “kısmen karşılanıyor” ve “karşılanmıyor” olarak tespit edilen
standart ve göstergelere yönelik kalite iyileştirme eylem planlarını
hazırlar. Eylem planlarının değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar
Genel Müdürlükçe belirlenir.
(8) Sağlık kurum ve kuruluşlarının ilgili yılda
aldıkları kalite puanları takip eden değerlendirme tarihine kadar
geçerlidir.
(9) Sağlıkta kalite değerlendirmesi sonucunda
doksan beş ve üstü kalite puanı alan sağlık kurum ve kuruluşları, Bakanlık
veya Genel Müdürlük internet sitesinden ilan edilir. Ayrıca bu sağlık kurum
ve kuruluşlarına, Bakanlıkça SKS logo kullanım
hakkı ve ilgili mevzuatı çerçevesinde plaket ve/veya başarı belgesi
verilir.”
“(10) Bakanlık veya ilgili/bağlı kuruluşlarınca
hazırlanarak uluslararası akreditasyonu gerçekleştirilen standartlar
çerçevesinde akreditasyon belgesi alan sağlık kurum ve kuruluşları belgenin
geçerli olduğu süre boyunca, sağlıkta kalite değerlendirmelerinden muaf
tutulur. Bu durumda, sağlık kuruluşunun kalite puanı ile kurumsal hizmetler
ve hasta, çalışan güvenliği puanı, yüz puan olarak kabul edilir.
(11) Sağlıkta kalite değerlendirmelerinde görev
alacak sağlıkta kalite değerlendiricilerine yönelik eğitimler, 4/2/2014 tarihli ve 28903 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sağlık Bakanlığı Sertifikalı Eğitim Yönetmeliği kapsamında
yürütülür.
(12) Değerlendirici, mücbir sebepler ve yasal
mazeretler dışında, Bakanlık tarafından yapılan sağlıkta kalite
değerlendirme görevine belirlenen tarihlerde iştirak eder. Kişinin belirlenen
tarihte görevine başlaması amacı ile değerlendiricinin bağlı bulunduğu amir
tarafından gerekli işlemler tesis edilir.
(13) Genel Müdürlük, değerlendirici kapasitesinin
nitelik ve nicelik olarak geliştirilmesi için gerekli hizmet içi eğitim
faaliyetleri ile değerlendirme dönemi öncesi ve sonrası bilgilendirme
toplantılarını düzenler.”
MADDE 6- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7- Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
|