Gazi Üniversitesinden:
GAZİ
ÜNİVERSİTESİ AFET YÖNETİMİ VE DEPREM MÜHENDİSLİĞİ
UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gazi Üniversitesi Afet
Yönetimi ve Deprem Mühendisliği Uygulama ve Araştırma Merkezinin
amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının
görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Gazi Üniversitesi Afet Yönetimi
ve Deprem Mühendisliği Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına,
faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine
ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14
üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Acil durum: Hemen müdahale ya da reaksiyon
gerektiren, beklenmeyen ve ciddi olay, durum ve halleri,
b) Acil durum yönetimi: Acil durumun meydana
gelmesinden hemen sonra başlayarak, etkilenen toplulukların tüm
ihtiyaçlarını zamanında, hızlı ve etkili olarak karşılamayı amaçlayan,
sürekli olmayıp, acil durum olarak değerlendirilen bir olayın meydana
gelmesi ile başlayarak, acil durumu gerektiren nedenler ortadan kalktığında
sona eren bir yönetim şeklini,
c) Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için
fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan
faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan, etkilenen toplumun baş etme
kapasitesinin yeterli olmadığı doğa, teknoloji veya insan kaynaklı
olayları,
ç) Afet yönetimi: Afetlerin önlenmesi ve
zararlarının azaltılması, afet sonucu doğuran olaylara zamanında, hızlı ve
etkili olarak müdahale edilmesi ve afetten etkilenen topluluklar için daha
güvenli ve gelişmiş yeni bir yaşam çevresi oluşturulabilmesi için toplumca
yapılması gereken topyekûn mücadele sürecini,
d) Bütünleşik afet yönetimi: Afetlerle baş
edebilen, dayanıklı ve dirençli bir toplum oluşturmak için tüm tehlikeleri
dikkate alan, afet yönetiminin önleme, zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve
iyileştirme aşamalarında yapılması gereken çalışmalar ve alınması gereken
önlemleri, toplumun tüm güç ve kaynaklarını kullanarak gerçekleştirebilen
bir yönetim sürecini,
e) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
f) Merkez (AYDEM): Afet Yönetimi ve Deprem Mühendisliği
Uygulama ve Araştırma Merkezini,
g) Müdür: Merkezin Müdürünü,
ğ) Rektör: Gazi Üniversitesi Rektörünü,
h) Üniversite: Gazi Üniversitesini,
ı) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin
Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5- (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Deprem mühendisliği ve afet
yönetim sürecinin temel unsurları olan, risk azaltma, hazırlık, müdahale ve
iyileştirme konularında; bütünleşik afet yönetim anlayışıyla Üniversitenin
ilgili akademik-idari birimlerinin ortak çalışmasıyla ve gerektiğinde kamu
kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler, özel sektör ve sivil
toplum kuruluşları ile iş birliği içinde kentsel, bölgesel, ulusal ve
uluslararası düzeyde bilimsel, eğitsel ve uygulamalı faaliyetlerde
bulunmak.
b) Ülkemiz için en önemli afet olan deprem ve
deprem mühendisliği konularında, temel ve uygulamalı araştırmalar yapmak,
yapılan çalışmalara katkıda bulunmak ve destek olmak, akademik ve bilimsel
toplantılar düzenlemek.
c) Deprem tehlikesinin belirlenmesine temel olacak
şekilde, Merkeze bağlı (zayıf ve kuvvetli) deprem istasyon ağlarını
işletmek ve geliştirmek, deprem aktivitelerini sürekli izlemek, kaydedilen
deprem verilerini arşivlemek, analiz etmek, elde edilecek bilgileri ve
verileri yayınlamak ve paylaşımını sağlamak.
ç) Afet ve depremlerin nedenleri, oluşumu,
mühendislik yapıları ve insanlar üzerindeki etkileri ve deprem risklerinin
azaltılması konularında çalışmalar yapmak, danışmanlık hizmeti sunmak.
d) Türkiye'de başta deprem olmak üzere afetlerin can
ve mal kayıplarına yol açmasını önlemek amacıyla, halkı bu konuda
bilinçlendirmek ve gerekli önlemleri almalarını sağlamak, basın
açıklamaları ve medya aracılığı ile kamuoyunu bilgilendirmek, konuyla
ilgili eğitim faaliyetleri düzenlemek.
e) Afet ve acil durum yönetim sürecindeki konulara
yönelik araştırma, inceleme ve uygulama çalışmaları ile bilimsel bilgi
üretmek, var olan bilgi birikiminden yararlanmak ve yaymak, bu üretim ve
birikimini kamu ve toplum yararına kullanmak.
f) Afet ve acil durum yönetim sürecindeki konulara
yönelik bilimsel araştırma projeleri ve sosyal sorumluluk projeleri
hazırlamak ve hayata geçirmek, çeşitli proje programlarından faydalanarak
yeni tasarım, ürün ve yazılımlar geliştirmek, ihtiyaç durumunda danışmanlık
hizmetleri vermek ve bu suretle kamu, yerel yönetim ve özel sektöre hizmet
sunmak.
g) Afet ve acil durum yönetim sürecindeki konulara
yönelik; toplum bilinçlendirme eğitimleri ve sertifikalı eğitim programları
düzenlemek.
ğ) Afet ve acil durum yönetimi ile ilgili ön lisans,
lisans tamamlama, lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyindeki programların
ders içeriği, ders müfredatı, ders kitabı ve eğitim kalitesini artırmaya
yönelik çalışmalar yapmak.
h) Merkezin amacı doğrultusunda rapor, bülten,
kitap, dergi, yazılı, görsel ve sosyal medya yayınları, programları
hazırlamak ve yine bu araçları kullanarak halkın farkındalık
düzeyini artırmaya katkı sağlamak.
ı) Afetin meydana geldiği bölgeye gerekirse giderek
incelemelerde bulunmak, rapor ve yayın hazırlamak.
i) Üniversite bünyesinde acil durum ve afet
yönetimi ile ilgili yüksek lisans ve doktora programlarının açılmasına
öncülük etmek ve geliştirilmesine destek olmak.
j) Afet yönetimi sürecini kapsayan insan davranış
biçimleri ile ilgili sosyolojik ve psiko-sosyal
boyutlara ilişkin çalışmalar yapmak, bu konuda yetkili olan kamu kurum
kuruluşlarının ve sivil toplum örgütlerinin çalışmalarına katkıda bulunmak,
incinebilir gruplar özelinde çalışmalara ağırlık vermek.
k) Afet öncesi, afet ve acil durum konularında
eğitim, afet anı ve sonrası yardım hizmetlerinin incinebilir gruplara ve
bireylere psiko-sosyal destek çalışmaları ile
birlikte yürütülmesini sağlayacak öneriler geliştirmek.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6- (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Türkiye'deki deprem, deprem mühendisliği, afet
ve acil durum yönetimi uzmanlık alanlarının geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması için çalışmalar yapmak.
b) Deprem, afet ve acil durumlar öncesi, sırası ve
sonrasında alınacak önlemler konusunda halkı bilinçlendirmek ve bu konuda
bilinçli bir toplum yaratmak amacıyla eğitici broşür, poster, CD gibi
eğitim materyalleri hazırlamak, okullarda eğitim faaliyetleri yürütmek,
eğitici halk toplantıları ve yerel yönetimlerin katılacağı seminerler düzenlemek.
c) Deprem, afet ve acil durum öncesi ve sonrasında
yapılacak risk azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının
planlanmasına ve yürütülmesine yönelik çalışmalar yapmak.
ç) İlgili bakanlıklar, meslek odaları, kamu kurum
ve kuruluşları, belediyeler, sivil toplum ve özel sektör kuruluşları ile
ortak faaliyetler düzenlemek, düzenlenmiş faaliyetlere katılmak, destek
vermek ve ilgililere bilimsel görüş sunmak.
d) Depreme ve diğer afetlere karşı yetersiz
yapıların afet öncesinde güçlendirilmesi, deprem sonrasında rehabilitasyonu, riskli yapı ve riskli alan tespitleri
ve kentsel dönüşüm çalışmaları konularında uygulama, teknoloji geliştirme
ve araştırma faaliyetleri düzenlemek, danışmanlık hizmetleri vermek,
tasarım ve kontrol çalışmalarını yürütmek, zemin ıslahı proje çalışmaları
yürütmek.
e) Deprem, afet ve acil durum yönetimi ile ilgili
mevzuat çalışmalarına katkı sağlamak.
f) Deprem, afet ve acil durum tehlike ve riskinin
yüksek olduğu bölgelerin belirlenerek, gerekli önlemlerin alınması ile risk
azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme faaliyetlerinin planlama ve
yürütülmesine yönelik çalışmalar yapmak, haritalar hazırlamak.
g) Deprem mühendisliği ve afet yönetimi alanında
elde edilen bilgi ve teknolojinin, ulusal ve uluslararası bilimsel
toplantı, araştırma, inceleme, kurs, seminer, konferans, kongre, eğitim ve
öğretim programları düzenleyerek paylaşımını sağlamak.
ğ) Afet yönetim sürecinin risk azaltma, hazırlık,
müdahale ve iyileştirme aşamalarına yönelik olarak bilimsel düzeyde
araştırma, inceleme, uygulama, saha çalışmaları ve benzeri akademik
çalışmaların yapılması, desteklenmesi ve gerektiğinde ulusal ve
uluslararası kurum, kuruluş ve merkezlerle iletişim ve iş birliği içinde bu
çalışmaları yürütmek.
h) Ulusal ve uluslararası düzeyde seminer,
konferans, panel, çalıştay, kongre, sempozyum gibi bilimsel toplantılar düzenlenmesi,
düzenlenmesine katkı ve destek verilmesi, düzenlenen bu tür faaliyetlere
katılım sağlanması, Merkez çalışanlarının uzmanlık kapasitelerini artırmak
amacı ile eğitimler alınmasını sağlamak.
ı) Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlar
tarafından desteklenen ve hibelendirilen bilimsel
araştırma ve uygulama projelerinin ve sosyal sorumluluk projelerini üretmek
ve hayata geçirmek.
i) Kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler,
sivil toplum kuruluşları ve özel sektör kuruluşlarının ihtiyaç ve talepleri
doğrultusunda, ekonomik ve emniyetli çözümler sağlayacak etüt ve proje
çalışmaları yapılması, bilirkişilik ve danışmanlık hizmeti sunmak.
j) Afet ve acil durum yönetiminin tüm araştırma
konularına ilişkin olarak, bilgi teknolojisi alanında yeni yazılımlar
geliştirmek, yeni cihaz, makine, ekipman ve
malzeme tasarlamak ve üretmek.
k) Afet ve acil durum yönetimi ve
iş sağlığı ve güvenliği konuları kapsamında; resmî ve özel kuruluşlar ile
Üniversite öğrencilerine ve personeline ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde sertifikalı veya katılım belgeli eğitim ve kurs programları
düzenlemek, bu kapsamda özellikle uygulama ve beceri yeterliliği gerektiren
eğitim programları için ihtiyaç duyulacak, uzman ve eğitici kadroyu
istihdam etmek ve yetiştirmek, bu uygulama eğitimleri için gerekli diğer
kaynakların ve alanların temin ve tahsisini sağlamak.
l) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında il afet risk
azaltma planları, deprem master planları gibi
afet risk azaltmaya yönelik hazırlanması gereken her ölçekteki planları
hazırlamak veya hazırlanmasına katkıda bulunmak.
m) Afet ve acil durum yönetimi ve deprem
mühendisliği konularında, üst politika belgeleri, eylem planları, kalkınma
planları ve benzeri tüm planların hazırlanmasına katkı sağlamak.
n) Merkezin faaliyet alanları kapsamında diğer
görevleri yerine getirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin
Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7- (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür ve
görevleri
MADDE 8- (1) Müdür; deprem ve/veya afet yönetimi konusunda
bilimsel çalışmalar yapmış, İnşaat Mühendisi olan Mühendislik Fakültesi
öğretim üyeleri arasından, Rektör tarafından üç yıl süre ile
görevlendirilir. Görev süresi biten Müdür aynı usulle tekrar görevlendirilebilir.
Müdür, görevi başında bulunmadığı hallerde yerine, Müdür Yardımcısını vekil
olarak bırakır. Müdür, Merkezin tüm faaliyetlerinden Rektöre karşı
sorumludur.
(2) Müdürün önerisi ile Müdüre çalışmalarında
yardımcı olmak üzere Yönetim Kurulu üyeleri arasından bir kişi, Rektör
tarafından üç yıl süre ile Müdür Yardımcısı olarak görevlendirilir.
(3) Müdür Yardımcısı, Müdürün verdiği görevleri
yürütür ve Müdürün görevi başında bulunmadığı zamanlarda yerine vekâlet
eder. Müdürün görevi sona erdiğinde Müdür Yardımcısının görevi de
kendiliğinden sona erer. Süresi biten Müdür Yardımcısı yeniden
görevlendirilebilir. Rektör gerektiğinde aynı usulle Müdür Yardımcısını
değiştirebilir. Müdür ve Müdür Yardımcısının bulunmadığı durumlarda Yönetim
Kurulu üyelerinden bir üye Müdüre vekalet eder.
(4) Müdür, Merkezi temsil eder ve Merkezin amaçları
doğrultusunda yönetimi ve işleyişinden birinci derecede sorumlu olup, bu
yönde bütün tedbirleri alır ve uygular.
(5) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Merkezin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuata uygun
olarak çalışmasını sağlamak.
c) Gündemi belirleyerek Yönetim Kurulunu toplantıya
çağırmak ve toplantıya başkanlık etmek.
ç) Yönetim Kurulunca alınan kararları hayata
geçirmek.
d) Merkezin idari ve mali işlerini yürütmek,
Merkezin birimleri arasında koordinasyonu ve iş birliğini sağlamak.
e) Merkezin bilimsel, eğitsel ve uygulamalı
faaliyetleri ile Merkezce desteklenen araştırma projelerinin yürütülüşünü
ve işleyişini izlemek ve denetlemek, Yönetim Kuruluna bilgi vermek.
f) Yönetim Kurulunca hazırlanan ve uygulamaya
konulan etkinlikler hakkında Rektöre bilgi vermek.
g) Merkezin personel ihtiyacını tespit etmek ve
Yönetim Kurulunun görüşünü alarak Rektörlüğe sunmak.
ğ) Merkez bünyesinde çalışan personelin görev ve
sorumluluklarını belirlemek ve bu görevlerin; bu Yönetmelik ve diğer ilgili
mevzuat hükümlerine göre sürdürülüp, sürdürülmediğini denetlemek.
h) Her faaliyet dönemi sonunda Merkezin çalışmaları
ile ilgili yıllık faaliyet raporunu ve sonraki yıla ilişkin faaliyet
programını Rektöre sunmak.
ı) Merkez çalışmalarının gerektirdiği
görevlendirmeleri yapmak.
i) Merkezin yıllık ve uzun vadeli yatırım
bütçelerini hazırlamak ve süresi içinde Rektöre sunmak.
j) Merkezin finans kaynaklarının geliştirilmesi ve
bunların en uygun biçimde kullanımını sağlamak amacıyla gerekli çalışmaları
yapmak.
k) Danışma Kurulunun gündemini belirlemek.
l) Merkezce verilen hizmetleri planlamak ve
uygulamaları denetlemek.
m) Merkezin etik ve bilimsel kurallar ile
Üniversite ilkeleri doğrultusunda faaliyet göstermesini temin etmek.
Yönetim
Kurulu ve görevleri
MADDE 9- (1) Yönetim Kurulu, Merkezin karar organıdır.
(2) Yönetim Kurulu; Müdür ve Müdürün önerisi ile
Rektör tarafından görevlendirilen toplam yedi üyeden oluşur. Yönetim Kurulu
üyeleri afet ve deprem konusunda akademik çalışmaları olan Üniversite
öğretim üyeleri arasından seçilir.
(3) Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç
yıldır. Görev süresi dolan üye tekrar görevlendirilebilir. İstifa veya
başka nedenlerle görevinden ayrılan üyenin yerine görevlendirilen üye,
ayrılan üyenin görev süresini tamamlar.
(4) Yönetim Kurulu, yılda en az iki kere toplanır.
Toplantı günü ve yeri üyelere toplantı tarihinden önce bildirilir. Müdür
gerekli gördüğünde Yönetim Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
Yönetim Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve kararlar
toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde
Müdürün kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Müdür, ihtiyaç
duyulduğunda Merkezde çalışan diğer personeli, görüş almak üzere oy hakkı
olmadan, Yönetim Kurulu toplantılarına davet edebilir. Müdürün olmadığı
zamanlarda toplantıya Müdür Yardımcısı başkanlık eder.
(5) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Müdürün önerisi ve Merkezin amaçları
doğrultusunda Merkez birimlerinin çalışma ve araştırma programlarını
yapmak.
b) Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili konularda
çalışma esaslarını tespit etmek.
c) İlgili mevzuat hükümleri çerçevesinde verilecek
diğer görevleri yapmak.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 10-
(1) Danışma Kurulu, Merkezin
etkinlik alanlarıyla ilgili konularda görüş ve tavsiyelerde bulunan bir
danışma organıdır.
(2) Danışma Kurulu; Merkezin çalışma alanlarıyla
ilgili konularda üniversitelerden, kamu kurum ve kuruluşlarından,
belediyelerden, sivil toplum kuruluşlarından, özel sektörün bu alanda uzman
temsilcilerinden ve Merkezin ihtiyaç duyduğu diğer alanlardan üç yıllığına
Rektör tarafından görevlendirilen en az beş en çok on beş kişiden oluşur.
Danışma Kurulu üyeliğine seçilme ve üyeliğe son verme Yönetim Kurulu üye
tam sayısının salt çoğunluğunun kararı ve Rektörün onayı ile olur.
(3) Danışma Kurulu, Müdürün yazılı daveti üzerine
yılda en az bir kez toplanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 11-
(1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, Müdürün önerisi üzerine 2547 sayılı Kanunun 13
üncü maddesine göre Rektör tarafından görevlendirilen personel tarafından
karşılanır.
(2) Merkezin hizmetlerini yerine getirebilmesi için
gerekli mekân, araç, gereç ve bütçe ihtiyacı ilgili mevzuat hükümlerine
göre Rektör tarafından karşılanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 12-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yönetim Kurulu ve
Senato kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE 13-
(1) 9/6/2009
tarihli ve 27253 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gazi Üniversitesi Deprem
Mühendisliği Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 14-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gazi
Üniversitesi Rektörü yürütür.
|