Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMSAL SULAMA
AMAÇLI SU KULLANIM HİZMET BEDELİNİN
DESTEKLENMESİNE İLİŞKİN UYGULAMA TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2023/29)
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, tarım politikaları
doğrultusunda, 8/3/2011 tarihli ve 6172 sayılı Sulama Birlikleri Kanunu
kapsamında kurulan sulama birlikleri ile 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı
Kooperatifler Kanunu kapsamında kurulan sulama kooperatifleri tarafından
işletilen sulama sahalarında tarımsal üretim yapan üreticilerin, üretim
maliyetlerinin azaltılması ve tarımsal üretimde sürdürülebilirliğin
sağlanmasıdır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 6172 sayılı Kanun kapsamında kurulan
sulama birlikleri ile 1163 sayılı Kanun kapsamında kurulan sulama
kooperatifleri tarafından işletilen sulama sahalarında 1/1/2023-31/12/2023
tarihleri arasında tarımsal üretim yapan çiftçilerin su kullanım hizmet
bedellerinin desteklenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanunu ile 25/4/2023 tarihli ve 7179 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
yürürlüğe konulan Tarımsal Sulama Amaçlı Su Kullanım Hizmet Bedelinin
Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.’ni,
c) Başvuru sahibi: Başvuru yapan gerçek ve tüzel
kişileri,
ç) ÇKS : Çiftçi Kayıt Sistemini,
d) DSİ: Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünü,
e) İcmal-1: DSİ bölge müdürlüğünce onaylanan ve
EK-1’de yer alan sulama birliğine tahakkuk eden ödemeye esas belgeyi,
f) İcmal-2: Sulama kooperatifleri tarafından
işletilen sulama sahalarında su kullanan üreticilerin hesabına ödenmek üzere
tahakkuk edilen ve Bakanlık il müdürlüğü tarafından kontrol edilip
onaylanan EK-2’de yer alan belgeyi,
g) İl/ilçe müdürlüğü: Tarım ve orman il ve ilçe
müdürlüklerini,
ğ) Muvafakatname: Üretici adına tahakkuk eden
desteğin ilgili sulama birliğine aktarılmasına ilişkin düzenlenen EK-3’te
yer alan belgeyi,
h) Su kullanım hizmet bedeli: İlgili mevzuat
hükümleri kapsamındaki ceza hükümlerinin uygulanması durumunda tahakkuk
edilen bedeller hariç olmak üzere sulama birlikleri ve sulama
kooperatiflerince tespit edilen ve sulanan alana veya kullanılan su
miktarına göre, mer’i mevzuat kapsamında herhangi bir indirim yapıldıysa
indirimler düşüldükten sonra tahakkuk ettirilen bedeli,
ı) Su kullanım hizmet bedeli tespit komisyonu: İl
müdür yardımcısı başkanlığında il müdürlüğü temsilcisi, DSİ temsilcisi,
sulama birliği temsilcisi ve sulama kooperatif temsilcisinden oluşan
komisyonu,
i) Sulama birliği: 6172 sayılı Kanun kapsamındaki
birlikleri,
j) Sulama kooperatifi: 1163 sayılı Kanun
kapsamındaki kooperatifleri,
k) Tahkim komisyonu: 27/5/2014 tarihli ve 29012
sayılı Resmî Gazete’de yayınlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği uyarınca
kurulan komisyonu,
l) TRGM: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
m) Üretici: Çiftçi Kayıt Sistemine kayıtlı,
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama
Birimleri, Görev ve Sorumlulukları
Uygulama
birimleri, görev ve sorumlulukları
MADDE 5- (1) Bu Tebliğ kapsamında desteğin uygulanmasında, TRGM,
il/ilçe tahkim komisyonları, il/ilçe müdürlükleri, su kullanım hizmet
bedeli tespit komisyonu, DSİ, DSİ bölge müdürlüğü, DSİ şube müdürlüğü,
sulama birlikleri ve sulama kooperatifleri yetkilendirilmiştir.
(2) TRGM’nin bu Tebliğ kapsamındaki görevleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Bu desteğin uygulanmasına yönelik
yetkilendirilmiş kurumların koordinasyonunu yapar ve destekleme kapsamında
bütçe ve ödeme ile ilgili iş ve işlemleri yürütür.
b) Destekleme kapsamında il müdürlüğü ve DSİ
tarafından onaylanıp gönderilen icmallerin tahakkuk işlemlerini yaparak,
ödenmek üzere bankaya gönderir.
c) Desteğin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için
izleme ve değerlendirme çalışmalarını yapar, talep halinde eğitim ve
bilgilendirme çalışmalarına nezaret eder.
(3) DSİ’nin bu Tebliğ kapsamındaki görevleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Desteğin uygulanmasına yönelik sulama birlikleri
ile koordinasyonu sağlar, destek uygulamalarının yürütülmesi için gerekli
tedbirleri alır.
b) Sulama birlikleri tarafından sulamanın işletme,
bakım ve yönetim masraflarını karşılamaya yönelik ilgili mevzuat
hükümlerine göre belirlenen ve DSİ bölge müdürlükleri tarafından kontrol
edilerek onaylanan su kullanım hizmet bedeli icmallerini TRGM’ne gönderir.
c) Sulama birliklerince hazırlanan ödemeye esas
belgelere ilişkin inceleme ve denetim faaliyetlerini yürütür.
ç) Desteğin yürütülmesinde görevli personelin
eğitilmesine ve bilgilendirilmesine yönelik faaliyetleri yürütür.
(4) İl/ilçe müdürlüğünün bu Tebliğ kapsamındaki
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Görev alanındaki üreticilere ve sulama
kooperatiflerine destekle ilgili eğitim ve yayım çalışmaları yapar.
b) Desteğin uygulanmasına ilişkin bu Tebliğ
hükümlerinde yer alan iş ve işlemleri yapar ve koordinasyonunu sağlar.
c) Sulama kooperatiflerine ait başvuruların
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların bu Tebliğde belirtilen
usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin sağlanmasından, uygulamaya
yönelik düzenlenecek tüm belgelerin kontrol ve onaylanmasından ve
muhafazasından sorumludur.
ç) Sulama kooperatiflerince hazırlanan icmallerde
yer alan su kullanım hizmet bedelleri ile sulama sahasındaki arazilerin
destek kapsamındaki uygunluğunu kontrol eder.
d) Kontrolleri yapılıp onaylanan icmalleri; ilçe
müdürlükleri il müdürlüğüne, il müdürlükleri de Bakanlığa gönderir.
e) Su kullanım hizmet bedeli tespit komisyonu ve
tahkim komisyonunun sekretarya işlemlerini yürütür.
f) İl müdürlükleri merkez ilçelerde, ilçe
müdürlüklerinin yapmakla yükümlü oldukları görevleri yapar.
(5) DSİ bölge müdürlüğünün bu Tebliğ kapsamındaki
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Görev alanındaki üreticilere ve sulama
birliklerine destekle ilgili eğitim ve yayım çalışmaları yapar.
b) Destek kapsamında yapılacak çalışmaların
yürütülmesini ve koordinasyonunu sağlar.
c) Başvuruların amaçlarına uygun olarak
yapılmasından, uygulamaların bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
gerçekleştirilmesinin sağlanmasından, uygulamaya yönelik düzenlenecek tüm
belgelerin kontrol ve muhafazasından sorumludur.
ç) Sulama birliklerince hazırlanan ödemeye esas
icmalleri kontrol ettikten sonra onaylayarak DSİ Genel Müdürlüğüne
gönderir.
(6) Su Kullanım Hizmet Bedeli Tespit Komisyonu; il
müdür yardımcısı başkanlığında, il müdürlüğü temsilcisi, DSİ temsilcisi,
sulama birliği temsilcisi ve sulama kooperatif temsilcisi olmak üzere beş
kişiden mülki amir onayı ile teşkil ettirilir. Bu komisyon, üye tam sayısı
ile aylık olarak toplanır ve kararlarını oy çokluğu ile alır. Bu komisyon,
il genelinde yer alan sulama kooperatiflerinin desteğe tabi olacak su
kullanım hizmet bedellerini belirlemekle görevlidir.
(7) Tahkim
komisyonları, bu Tebliğ kapsamında aşağıda belirtilen görevleri yerine
getirir:
a) Bu Tebliğ hükümlerinin uygulanması sırasında ortaya
çıkan ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl tahkim
komisyonu; merkez ilçede ilçe tahkim komisyonunun görevlerini de yapar.
b) Gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında
gerekli hukuki işlemlerin yapılmasına ilişkin karar alır ve ilgili
mercilerce uygulanması yönünde girişimde bulunur. Gerçeğe aykırı beyanda
bulunan çiftçilerin bu Tebliğde anılan destekleme ödemelerinden
faydalandırılmaması hususunda karar verir. Eğer destekleme ödemesi yapılmış
ise ilgili destekleme için yapılan ödemenin geri alınması hakkında karar
alır. İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç,
haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticilerin beş yıl süreyle hiçbir
destekleme programından yararlandırılmamaları hakkında karar alır. Ayrıca,
gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilen üreticiler hakkında ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmasına karar verir.
c) Tahkim komisyonlarının bu Tebliğ kapsamındaki
görevleriyle ilgili toplantılarına DSİ bölge müdürlüğü temsilcisi de oy
hakkı olmaksızın katılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Destekleme
Uygulamalarına İlişkin Esaslar ve Ödeme
Başvuru
koşulları
MADDE 6- (1) Bu destekten yararlanacak üreticilerin ÇKS’ye
kayıtlı olması ve destekleme ödemesine esas veriler ile ÇKS sistemindeki verilerin
uyumlu olması şartları aranır. Üreticiler bu desteğe şahsen veya yasal
temsilcisi aracılığıyla başvuruda bulunabilir.
(2) Desteklemeden yararlanacak sulama birliklerine
kayıtlı üreticilerin, üretim sezonunda su kullanım hizmet bedelinin %
50’sinin tamamını dönemi içerisinde ödeme takvimine uygun olarak ödemiş
olması ve su kullanım hizmet bedelinin %50 sinin sulama birliği hesabına
aktarılmasını teminen EK-3’te düzenlenen muvafakatname ile birliğe
başvurmuş olması gereklidir.
(3) Desteklemeden yararlanacak sulama
kooperatiflerine kayıtlı üreticilerin, üretim sezonunda su kullanım hizmet
bedelinin tamamını dönemi içerisinde sulama kooperatiflerince ilan edilen
ödeme takvimine uygun olarak ödemiş olması ve su kullanım hizmet bedelinin
tamamının ödendiğine dair üretici adına düzenlenmiş belgeler (fatura,
makbuz ve benzeri) ile birlikte EK-4’te yer alan dilekçe ile kooperatife
müracaat etmiş olması gereklidir.
Başvuruların
kabulü ve değerlendirilmesi
MADDE 7- (1) Sulama birlikleri üzerinden yapılan başvurular
için aşağıdaki iş ve işlemler gerçekleştirilir:
a) Sulama birlikleri ödemeye esas icmalleri
oluşturur. İcmaller üç iş günü süreyle sulama birliği idare merkezinde
askıya çıkarılır. Askıya çıkma zamanı, süresi ve yeri ile ilgili üreticiler
bilgilendirilir. Askıya çıkma tarihi ve saati ile askıdan indirme tarihi ve
saati tutanağa bağlanır.
b) Sulama birlikleri askı süresince yapılan
itirazları DSİ bölge/şube müdürlüğüne iletir. İtirazlar bölge/şube
müdürlüklerince beş iş günü süreyle değerlendirilerek sonuçlandırılır.
Yapılan değerlendirme sonucunda karara bağlanamayan itirazlar idari açıdan
bağlı bulunduğu il/ilçe tahkim komisyonlarına sunulur. Süresi içinde
yapılmayan itirazlar değerlendirmeye alınmaz. Askı ve itiraz süresince
herhangi bir itiraz olmaz ise icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir.
c) Tahkim komisyonları yapılan itirazları, ödeme
süreçlerini aksatmayacak şekilde toplanarak ivedi olarak karara bağlar.
İtirazların tahkim komisyonları değerlendirme süreçleri devam ederken
kesinleşen icmaller ile ilgili iş ve işlemler devam ettirilir.
ç) Sulama birlikleri; kontrol, askı, itiraz ve
değerlendirme süreçleri bittikten sonra icmalleri DSİ bölge müdürlüğüne
gönderir.
d) DSİ bölge müdürlükleri icmallere ilişkin gerekli
kontrolleri yaparak onaylayıp DSİ’ye gönderir.
(2) Sulama kooperatifleri üzerinden yapılan
başvurular için aşağıdaki iş ve işlemler gerçekleştirilir:
a) Sulama kooperatifleri bu destekten yararlanacak
üreticilerin 1/10/2023-15/10/2023 tarihleri arasında EK-4’te yer alan
dilekçe ile birlikte başvurularını alır. Alınan başvurular için EK-2’de
düzenlenen icmal formu oluşturularak en geç 27/10/2023 günü mesai bitimine
kadar il/ilçe müdürlüğüne gönderilir.
b) İl/ilçe müdürlükleri sulama kooperatiflerince
gönderilen icmallere ilişkin gerekli kontrolleri yapar. Yapılan kontroller
neticesinde icmallerde uygunsuzluk, eksiklik ve hata tespit edilmesi
halinde sulama kooperatiflerine düzeltilmek veya tamamlanmak üzere
gönderilir. Tamamlanmayan evraklar ile ilgili başvurular il/ilçe
müdürlüğünce reddedilir.
c) İl/ilçe müdürlükleri kontrolleri sağlanan ve
uygun bulunan icmalleri 1/11/2023-3/11/2023 tarihleri arasında üç iş günü
süreyle il/ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarır. Askıya çıkma zamanı, süresi
ve yeri ile ilgili sulama kooperatiflerini bilgilendirir. Askıya çıkma
tarihi ve saati ile askıdan indirme tarihi ve saati tutanağa bağlanır.
ç) Askı süresince yapılan itirazlar 10/11/2023
tarihine kadar il/ilçe müdürlüklerince beş iş günü süreyle değerlendirilerek
sonuçlandırılır. Yapılan değerlendirme sonucunda karara bağlanamayan
itirazlar il/ilçe tahkim komisyonlarına sunulur. Süresi içinde yapılmayan
itirazlar değerlendirmeye alınmaz. Askı ve itiraz süresince herhangi bir
itiraz olmaz ise icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir.
d) Tahkim komisyonları yapılan itirazları, ödeme
süreçlerini aksatmayacak şekilde toplanarak ivedi olarak karara bağlar.
İtirazların tahkim komisyonları değerlendirme süreçleri devam ederken
kesinleşen icmaller ile ilgili iş ve işlemler devam ettirilir.
Destek
ödemesi
MADDE 8- (1) Sulama birlikleri tarafından sulamanın işletme,
bakım ve yönetim masraflarını karşılamaya yönelik ilgili mevzuat
hükümlerine göre belirlenen ve mesaha (ölçüm) çalışmalarının sonucuna göre
tahakkuk edilen su kullanım hizmet bedelinin %50’si su kullanıcısı üretici
tarafından sulama birliğine ödenir. Su kullanım hizmet bedelinin geriye
kalan % 50’si için hazırlanan icmaller ödenmek üzere haziran, ağustos, ekim
ve aralık aylarının ilk haftası içinde Bakanlığa gönderilir. Bakanlık bütçe
imkanları çerçevesinde ödemeleri yapar.
(2) Su kullanım hizmet bedeli kullanılan su
miktarına göre “TL/m3” olarak belirlenen sulamalarda, ön yüklemeli
ve peşin ödemeli elektronik kartlı sayaç kullanımlarına sulama birliği veya
sulama kooperatifi tarafından sulanan bitkinin, birim alana çiftlik sulama
suyu ihtiyacına göre belirlenecek olan bitki sulama suyu ihtiyacına göre
hesaplanan miktardan daha fazla su yüklemesi yapılmaz.
(3) Çiftçinin peşin ödemelerinde, su kullanım
hizmet bedelinin %50’si su kullanıcısı üretici tarafından sulama birliğine
ödenir ve ödenen bu miktar Bakanlık tarafından sulama birliğine üreticiler
adına yapılacak ilk ödeme taksitinin icmalinde yer alır, sulama birliğince
sonradan yapılan mesaha çalışmalarıyla tahakkuk eden su kullanım hizmet
bedelinin fazla ya da az olma durumuna göre mahsuplaşma işlemi yapılır.
(4) İl/ilçe müdürlükleri, kontrol, askı, itiraz ve
değerlendirme süreçleri bittikten sonra icmalleri onaylayarak 17/11/2023
günü mesai bitimine kadar Bakanlığa gönderir.
(5) Su kullanım hizmet bedeline ilişkin olarak
31/12/2023 tarihine kadar oluşabilecek ödeme talepleri ile ilgili olarak;
icmal, askı, kontrol ve onay süreçleri ilgili birimlerince belirlenip,
gerekli iş ve işlemler yapıldıktan sonra onaylanarak 9/2/2024 günü mesai
bitimine kadar Bakanlığa gönderilir.
(6) Bu desteğe başvuran çiftçi, destek ödemesinin
Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara göre yapılmasını kabul eder.
Ödemeler bankanın ilgili şubelerinde daha önce çiftçiler adına açılan veya
açılacak olan hesaplara yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Diğer
hükümler
MADDE 9- (1) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte, anılan
Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulur.
(2) Bu Tebliğle belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler beş yıl süreyle
5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi gereğince hiçbir destekleme
programından yararlandırılmaz.
Yürürlük
MADDE 10-
(1) Bu Tebliğ 1/1/2023 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve
Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|