Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2023/15)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Sasa Polyester
Sanayi A.Ş. tarafından yapılan ve Ertona Tekstil Plastik Geri Dönüşüm San.
ve Tic. A.Ş., Koza Polyester San ve Tic. A.Ş., Euro Fiber Teks. Plastik
Elyaf Ltd. Şti., Ritaş Kimya ve Tekstil San. Tic A.Ş., Kapadokya Pet
Ambalaj Levha Elyaf San. Tic. Ltd. Şti., Yerpak Geri Dönüşüm Elyaf San.
Tic. A.Ş., Ecofiber Elyaf San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Al-İpek Polimer Plastik
Elyaf Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti. firmaları tarafından desteklenen
başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti, Endonezya Cumhuriyeti ve Kore
Cumhuriyeti menşeli 5503.20.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu
altında sınıflandırılan “poliesterlerden” (polyester elyaf) ürününe yönelik
yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önlemlere ilişkin olarak bir nihai
gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve
esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) CIF: Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi,
c) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
ç) Endonezya: Endonezya Cumhuriyetini,
d) EBYS: Bakanlık Elektronik Belge Yönetim
Sistemini,
e) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
f) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
g) Güney Kore: Kore Cumhuriyetini,
ğ) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
h) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
ı) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
i) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4- (1) Soruşturma konusu ürün, ÇHC, Endonezya ve Güney
Kore menşeli 5503.20.00.00.00 GTİP’i altında yer alan “poliesterlerden”
(polyester elyaf)’dir.
(2) Bahse konu GTİP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Soruşturma konusu ürünün TGTC’de yer alan
tarife pozisyonlarında ve/veya eşya tanımlarında yapılacak değişiklikler,
bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5- (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Sasa Polyester Sanayi A.Ş.
tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli
üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6- (1) 1/9/2007 tarihli ve 26630 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2007/13) ile ÇHC ve Suudi Arabistan menşeli polyester elyaf
ithalatında, ÇHC için 0,08 ABD doları/kg ve Suudi Arabistan için 0,11 ABD
doları/kg tutarında dampinge karşı önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) 18/4/2009 tarihli ve 27204 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2009/9) ile ÇHC menşeli polyester elyaf için bir “zarar ara
gözden geçirme soruşturması” açılmıştır. Yürütülen ara gözden geçirme
soruşturması sonucunda, ÇHC için uygulanmakta olan 0,08 ABD doları/kg
tutarındaki önlemin yerli üretim dalının dampingli ithalat nedeniyle
uğradığı zararın ortadan kaldırılması için yeterli olmadığı
değerlendirildiğinden, 5/10/2009 tarihli ve 27367 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2009/33) ile ÇHC menşeli polyester elyaf ithalatında yürürlükte bulunan
önlem, 0,21 ABD doları/kg’a yükseltilerek uygulanmaya devam edilmiştir.
(3) 7/8/2012 tarihli ve 28377 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2012/17) ile başlatılan NGGS, 16/7/2013 tarihli ve 28709 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2013/13) ile sonuçlandırılarak önlemin ÇHC için aynı
seviyede devam etmesine karar verilmiştir. Yapılan başvuru, Suudi Arabistan
menşeli ithalatı kapsamadığından, bu ülke menşeli ithalata yönelik
uygulanan dampinge karşı önlem 5 yıllık uygulama süresi sonunda yürürlükten
kalkmıştır.
(4) 24/5/2018 tarihli ve 30430 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2018/20) ile başlatılan ve 20/10/2018 tarihli ve 30571 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2018/36) ile tamamlanan ikinci NGGS sonucunda, ÇHC
menşeli başvuru konusu ürüne yönelik uygulanan dampinge karşı kesin önlemin
aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
(5) Endonezya ve Güney Kore menşeli polyester elyaf
ürünü ithalatına yönelik olarak 4/3/1999 tarihli ve 23629 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(99/3) ile başlatılan ve 13/3/2000 tarihli ve 23992 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2000/2)
ile sonuçlandırılan damping soruşturması kapsamında Endonezya için CIF
bedelin %6,2’si ile %37,4’ü; Güney Kore için ise CIF bedelin %11,9’u ile
%24,6’sı arasında değişen oranlarda dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe
konulmuştur.
(6) 10/3/2005 tarihli ve 25751 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (2005/8)
ile başlatılan ve 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2006/26) ile sonuçlandırılan NGGS kapsamında dampinge karşı kesin
önlemin Endonezya için CIF bedelin %6,2’si ile %12’si arasında değişen
oranlarda; Güney Kore için ise CIF bedelin %10’u oranında uygulanmaya devam
edilmesine karar verilmiştir.
(7) 28/7/2011 tarihli ve 28008 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2011/15) ile başlatılan ve 16/5/2012 tarihli ve 28294 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2012/11) ile sonuçlandırılan NGGS kapsamında dampinge
karşı kesin önlemin Endonezya için aynen devam etmesine; Güney Kore için
ise CIF bedelin %6,2’si oranında uygulanmaya devam edilmesine karar
verilmiştir.
(8) 12/5/2017 tarihli ve 30064 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2017/14) ile başlatılan ve 20/4/2018 tarihli ve 30397 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2018/13) ile tamamlanan ikinci NGGS sonucunda, Endonezya
ve Güney Kore menşeli başvuru konusu ürüne yönelik uygulanan dampinge karşı
kesin önlemlerin aynen uygulanmaya devam edilmesine karar verilmiştir.
(9) Öte yandan, söz konusu ürün, 23/8/2021 tarihli
ve 4412 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Polyester Elyaf
İthalatında Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Karar kapsamında ayrıca
korunma önlemine tabi olup, 8/9/2021 tarihli ve 31592 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2021/44) uyarınca mevcut dampinge karşı önlemlerin korunma
önlemi kadar olan kısmının korunma önlemi yürürlükte kaldığı sürece askıya
alınmasına karar verilmiştir.
Gerekçe
MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası
uyarınca, 4/8/2022 tarihli ve 31913 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2022/22)
ile Endonezya ve Güney Kore menşeli; 27/1/2023 tarihli ve 32086 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2023/6) ile ÇHC menşeli mevcut önlemlerin yürürlükten
kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta öngörülen
sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması
talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(2) Mezkûr ilanları müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge
karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam
etmesinin veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğu ve bir NGGS
açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8- (1) Yapılan inceleme sonucunda, bir NGGS
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile
ÇHC, Endonezya ve Güney Kore menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9- (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin
tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke
olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10-
(1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu ürünün ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması
MADDE 11-
(1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63 06530
Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini
yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve resmî görüşlerine ilişkin ekleri
ise yalnızca elektronik ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine
gönderir. Soru formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca aşağıda
yer alan e-posta adresine gönderilir.
EBYS e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12-
(1) 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İş
birliğine gelinmemesi
MADDE 13-
(1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş
birliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki geçici
veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya
kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14-
(1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi
uyarınca, meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya
devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15-
(1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı
tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16-
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür.
|