ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ KANUNU İLE BAZI
KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun
No. 7451
|
Kabul
Tarihi: 4/4/2023
|
MADDE 1-
9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumunun
Muafiyetleri ve Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6- Genel bütçe ve
özel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde mesleğe özel yarışma sınavına
tabi tutulmak suretiyle girilen ve belirli bir yetişme programı sonrası
yeterlik sınavına tabi tutularak müfettiş, denetçi, denetmen ve kontrolör
kadro veya pozisyonlarında yardımcılık veya stajyerlikte geçen süreler
dâhil en az beş yıl görev yapmış olanlar arasından, yapılacak yazılı
ve/veya sözlü sınav sonucunda başarılı olanlar, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde Türkiye Enerji, Nükleer ve
Maden Araştırma Kurumunun (TENMAK) durumlarına uygun TENMAK denetçisi
pozisyonlarına atanabilirler. Bu
şekilde atananların sayısı beşi geçemez.
Bu maddeye göre atananların yardımcılık veya
stajyerlik kadro veya pozisyonlarında geçirdikleri süreler, TENMAK denetçi
yardımcısı pozisyonunda; müfettiş, denetçi, denetmen ve kontrolör unvanlı
kadro veya pozisyonlarda geçirdikleri süreler TENMAK denetçisi pozisyonunda
geçirilmiş sayılır.”
MADDE 2- 4/6/1985 tarihli ve 3213
sayılı Maden Kanununun 3 üncü maddesinde Altyapı Tesisi tanımında yer alan
“enerji nakil hattı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “madencilik
faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyulan elektrik enerjisini karşılamak
üzere kurulan yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisanssız enerji
üretim tesisleri,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3- 27/10/1999 tarihli ve
4458 sayılı Gümrük Kanununun 216 ncı maddesinin
birinci ve ikinci fıkralarında yer alan “6183 sayılı Kanuna göre belirlenen
tecil faizi” ibareleri “kanuni faiz” şeklinde ve ikinci fıkrasında yer alan
“üç” ibaresi “dört” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 4- 12/4/2000 tarihli ve 4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“j) Yeşil OSB: Kaynak ve enerji verimliliği, yalın
üretim, endüstriyel atık işbirliği ve çevreye duyarlı uygulamaları ile öne
çıkan çevresel, ekonomik, sosyal ve yönetimsel açıdan Bakanlıkça belirlenen
kriterler çerçevesinde Türk Standardları
Enstitüsü tarafından sertifikalandırılan OSB’leri,”
MADDE 5- 4562 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesine ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra ve mevcut dördüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş, mevcut altıncı
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, mevcut yedinci fıkrasında yer alan
“altıncı” ibaresi “yedinci” şeklinde değiştirilmiş, mevcut sekizinci
fıkrası yürürlükten kaldırılmış, mevcut onbirinci
fıkrasında yer alan “%8’inden” ibaresi “%5’inden” şeklinde, “%10’undan”
ibaresi “%15’inden” şeklinde değiştirilmiş ve mevcut ondördüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yürürlükteki imar planlarında sanayi alanı olarak
belirlenmiş yerlerde, planı onaylayan idarenin görüşünün alınması ve imar
planına esas jeolojik ve jeoteknik etüt yapılması
kaydıyla OSB yer seçimi işlemi yapılmadan OSB alanı kesinleştirilir.”
“Yönetmelikte belirtilen şart ve
sürelerde yatırım yapmayı taahhüt eden parsel maliklerine, kamulaştırma
yapılmadan seçilen alanda OSB tarafından yer verilebilir. Taahhüdü yerine
getirmeyenlerin taşınmazları kamulaştırılır.”
“OSB yer seçimi kesinleştirilen alanın bulunduğu
büyükşehir belediyesi, il belediyesi, ilçe belediyesi, belde belediyesi, 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununa göre kurulan sanayi odası,
yoksa ticaret ve sanayi odası, o da yoksa ticaret odası, il özel idaresi
veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, konuyla ilgili mesleki
kuruluş ve teşekküllerin temsilcileri Bakanlık uygun görüşüne istinaden OSB
kuruluşunda yer alabilir. OSB kuruluşunda yer alan kurum ve kuruluşların
temsilcileri ve vali tarafından imzalanmış kuruluş protokolünün Bakanlıkça
onaylanması ve sicile kaydı ile OSB tüzel kişilik kazanır.”
“Bakanlık tarafından OSB olarak sınırları
kesinleştirilen alanlarda, acele kamulaştırma kararına istinaden Kamulaştırma
Kanununun 27 nci maddesi kapsamında mahkemece
takdir edilen taşınmaz bedelinin banka hesabına yatırılması ve acele el
koyma kararı verilmesini takiben yatırımların gecikmemesini teminen, OSB tarafından altyapı inşaatı ve tahsis
yapılabilir, yatırımlar için ruhsat ve izinler verilebilir. Bedel tespitine
ilişkin Kamulaştırma Kanununun 11 inci maddesinin üçüncü fıkra hükmü
saklıdır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikte
düzenlenir.”
MADDE 6- 4562 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Yeşil OSB kriterlerini
sağlamak üzere OSB’ler tarafından hazırlanan projeler Bakanlıkça öncelikle
değerlendirilir.”
MADDE 7- 4562 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “prensipler içerisinde” ibaresi
“prensipler ve şeffaflık ilkesi çerçevesinde yönetmelikte belirlenen usul
ve esaslara uygun şekilde” şeklinde değiştirilmiş ve ikinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 8- 4562 sayılı
Kanunun 18 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Arsa” ibaresi “Ön
tahsis ve parsel” şeklinde değiştirilmiş, “prensipler” ibaresinden sonra
gelmek üzere “ve şeffaflık ilkesi doğrultusunda yönetmelikte belirlenen
usul ve esaslar” ibaresi eklenmiş, dokuzuncu fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiş ve mevcut onuncu fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“OSB tüzel kişiliği sanayi veya hizmet destek
alanında bulunan parsellerde üstyapı inşa edebilir, üretime geçme şart ve
taahhüdü veren yatırımcılara parselleri üstyapılı kiralayabilir veya
üstyapılı satabilir.”
“Yönetmelikle belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde, katılımcılar tesislerini üretim amaçlı olmak üzere bir veya
birden fazla kiracıya kiralayabilir.”
MADDE 9- 4562 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesinin üçüncü
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 10- 20/2/2001 tarihli ve 4628
sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (A) bendine “elektrik
piyasası” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve şarj hizmeti” ibaresi ve bende
aşağıdaki paragraf; (B) bendinin (b) alt bendine “bedeller” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ile yıllık lisans bedelleri” ibaresi ve bende aşağıdaki
paragraf eklenmiştir.
“(a) alt bendindeki yıllık lisans bedelinin
mükellefi lisans sahibi tüzel kişilerdir. Yıl içerisinde uygulanacak yıllık
lisans bedeli, Kurulca belirlenerek bir önceki yılın Aralık ayı içerisinde
ilan edilir. Yıllık lisans bedellerinin süresinde ödenmemesi durumunda,
ödenmeyen bu tutarlar Kurumun bildirimi üzerine 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre ilgili vergi daireleri tarafından takip ve tahsil edilir.”
“(b) alt bendindeki yıllık lisans bedelinin
mükellefi, sertifika ve lisans sahibi tüzel kişilerdir. Yıl içerisinde uygulanacak
yıllık lisans bedeli, Kurulca belirlenerek bir önceki yılın Aralık ayı
içerisinde ilan edilir. Katılma payı ve yıllık lisans bedellerinin
süresinde ödenmemesi durumunda, ödenmeyen bu tutarlar Kurumun bildirimi
üzerine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre ilgili vergi daireleri tarafından takip ve tahsil edilir.”
MADDE 11- 4628 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kurumun taraf olduğu dava ve
takipler ile ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz taleplerinde Kurum her türlü
yargı harcından ve teminat gösterme yükümlülüğünden muaftır.”
MADDE 12- 18/4/2001 tarihli ve 4646
sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (2)
numaralı bendinin üçüncü ve dördüncü paragrafları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kurum tarafından hazırlanacak olan iletim
tarifesi; üretilen ve ithal edilen doğal gazın nakli için iletim şebekesinden
yararlanan eşit durumda olan tüm kullanıcılar arasında fark gözetmeksizin
uygulanacak fiyatları, hükümleri ve tarife şartlarını içerir.
Kurum, transit iletim tarifelerini ve ihracata
ilişkin iletim tarifelerini, Bakanlık görüşü alarak yurt içi iletim tarifelerinden
farklı usul ve esaslara göre tespit etme yetkisine sahiptir.”
MADDE 13- 4646 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 3- Kurul; Bakanlık onayı alarak, ithalata
ilişkin müracaatlarda, ithalat yapılacak ülke ile BOTAŞ’ın doğal gaz
ithalat sözleşmesi bulunup bulunmadığını, piyasada rekabet ortamının
oluşturulmasını, sözleşmelerden doğan yükümlülükleri ve ihracat
bağlantılarını dikkate alarak belirleyeceği usul ve esaslar dahilinde talepleri değerlendirerek ithalata müsaade
edebilir.
Ancak bu hükümler, sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG),
spot boru gazı ve sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) ithalatı için uygulanmaz.
Ayrıca, yapılacak spot sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG), spot boru gazı ve
sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) ithalatında bu Kanunun 4 üncü maddesinin
dördüncü fıkrasının (a) bendinin (2), (3) ve (4) numaralı alt bentleri ve
(4) numaralı alt bendini takip eden birinci paragrafta belirtilen şartlar
aranmaz. Spot boru gazı ithalat miktarı, süresi ve uygulama yöntemi
Bakanlık görüşü alınarak Kurul tarafından belirlenir.
İthalat veya ihracat faaliyeti yapan tüzel
kişilerden arz güvenliği kapsamında alınacak maddi teminatlar ile rekabetin
teminine ilişkin hususlar Bakanlık görüşü alınarak Kurum tarafından
yönetmelik ile düzenlenir.”
MADDE 14- 4646 sayılı Kanunun geçici 2 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2- Bu Kanun hükümlerine uygun olarak,
BOTAŞ’ın yürüttüğü faaliyetler ayrıştırılarak yatay bütünleşmiş tüzel kişi
şeklinde yeniden yapılandırılıncaya kadar BOTAŞ’ın dikey bütünleşmiş tüzel
kişiliği devam eder. BOTAŞ’ın faaliyetlerinin ayrıştırılması ve yeniden
yapılandırılması amacıyla kurulacak şirketlerin işletme konusu, ticaret
unvanı, sermayesi ve ortaklık yapısı ile bu kapsamda gerçekleştirilecek
devir ve benzeri işlemlere dair hususlar Cumhurbaşkanı kararı ile
düzenlenir.
Bakanlık izni ile BOTAŞ’ın doğal gaz alım
sözleşmelerine konu miktarların devri veya kontrat devri yapılabilir.
Kontrat devri süreçleri tamamlanıncaya kadar BOTAŞ bu Kanundaki piyasa payı
sınırlamalarına tabi olmaz.
BOTAŞ’ın Hazine garantili yükümlülükleri saklıdır.”
MADDE 15- 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi
Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 6 ncı
maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “fiyatlardan” ibaresinden sonra
gelmek üzere “pompaj depolamalı,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 16- 25/1/2006 tarihli ve 5449
sayılı Kalkınma Ajanslarının Hizmetlerine İlişkin Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6- 8/2/2023
tarihli ve 6785 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile olağanüstü hâl ilan edilen
iller ile 15/2/2023 tarihinde genel hayata etkili afet bölgesi ilan edilen
Elazığ’da bulunan il özel idareleri, belediyeler ile sanayi ve ticaret
odaları, Kanunun 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (e)
bentlerinde belirlenen usule göre ödeyecekleri paylardan 2023 ve 2024
yılları için muaftır.
Olağanüstü hâl ilan edilen iller
ile genel hayata etkili afet bölgesinde bulunan il özel idareleri,
belediyeler ile sanayi ve ticaret odalarının muaccel borçlarına ilişkin
olarak Hazine ve Maliye Bakanlığı ve/veya İller Bankasınca pay borcunun
kesilmesine yönelik olarak yapılan işlemler ile genel hükümler çerçevesinde
kalkınma ajansları tarafından başlatılan takipler durdurulur, 2025 yılı
Haziran ayı sonuna kadar muaccel borçlara faiz işletilmez, ilgili
kanunlarda öngörülen zamanaşımı süreleri işlemez ve bu borçların tahsiline
yönelik olarak bu tarihe kadar herhangi bir işlem yapılmaz.
Bu maddenin yayımlandığı tarihten önce 2023 yılı
için tahakkuk eden katkı payı borcunu ifa eden il özel idareleri,
belediyeler ile sanayi ve ticaret odalarına, ödedikleri katkı payı faiz
işletilmeksizin ya da yeniden değerlemeye tabi tutulmaksızın bu maddenin
yayımlandığı tarihten itibaren 30 gün içinde ilgili kalkınma ajansı
tarafından iade edilir.”
MADDE 17- 20/2/2008 tarihli ve 5737
sayılı Vakıflar Kanununun 20 nci maddesinin
birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş, mevcut
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve mevcut dördüncü fıkrasına
birinci cümlesinde yer alan “mazbut vakıflara ait taşınmazların”
ibaresinden sonra gelmek üzere “yatırım karşılığı uzun süreli kira
sözleşmeleri hariç olmak üzere” ibaresi ve maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Genel Müdürlük tarafından, ekspertiz
bedeli kira devir talebinde bulunan kiracıya ait olmak üzere, bağımsız
ekspertiz kuruluşları tarafından hazırlanacak ekspertiz raporu ile
belirlenecek kira bedeli üzerinden kira sözleşmelerinin üçüncü kişilere
devrine izin verilebilir. Belirlenecek yeni kira bedeli mevcut kira
bedelinden düşük olamaz.
Tarımsal faaliyet karşılığı kiralamalarda kira
süresi, tarımsal faaliyet yatırım bedeli göz önüne alınarak Genel Müdür
onayı ile yirmi yıla kadar tespit edilebilir. Tarımsal faaliyet karşılığı
kiralamalarda ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği yapılabilir.
Yatırım karşılığı uzun süreli kiralamalar; tarımsal
faaliyet yatırımı ile onarım, inşa veya restorasyon
karşılığı kiralama modellerinden oluşur.”
“Genel Müdürlüğe ve mazbut vakıflara ait
taşınmazların yatırım karşılığı uzun süreli kira sözleşmeleri işletme
döneminin başında, işletme döneminin ilk yılına ait üç aylık kira bedeli
tutarı kadar teminat alınır. Bu teminat kira artış oranı dikkate alınarak
işletme süresini müteakip her yılın ilk kira ödemesi sırasında güncellenir.
İşletme teminatının nakit olarak alınması halinde İdarece vadeli hesapta
tutulur. Alınan üç aylık teminat; kira süresinin sona ermesiyle, varsa kira
ve ecrimisil alacaklarına, tahliye masraflarına
ve taşınmazda meydana gelen zararlara mahsup edilir ve kalan kısım kiracıya
iade edilir.”
“Yatırım karşılığı uzun süreli kiralama
sözleşmelerinde; sözleşme süresinin bitiminden önce günün koşullarına göre,
emsal ve rayiç bedeller gözetilerek tespit edilecek kira bedelinin
yüklenici tarafından kabul edilmesi halinde sözleşme süresinin bitiminden
itibaren yüklenici ile yıllık kira sözleşmesi yapılabilir.”
MADDE 18- 14/3/2013 tarihli ve 6446
sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 7 nci
maddesinin onuncu fıkrasının son cümlesine “6 ncı
maddesi” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile 6/B maddesi” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 19- 6446 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“(2) Birinci fıkra kapsamında yetki verilen veya
görevlendirilenler, yetki ve görevleri kapsamında yürüttükleri iş ve işlemleri
bedeli mukabilinde yapabilirler. Yürütülen bu iş ve işlemler için; ihtisas
sahibi kamu kurum ve kuruluşlarının uygulayacakları bedeller kendileri
tarafından, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilerin uygulayacakları bedeller
Kurum tarafından, özel hukuk tüzel kişilerinin uygulayacakları bedeller ise
Bakanlık tarafından belirlenir.”
MADDE 20- 6446 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesinin dördüncü
fıkrasının (a) bendine “bedeli,” ibaresinden sonra gelmek üzere “sona
erdirilmesi, iptali,” ibaresi ve maddeye beşinci fıkrasından sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve diğer fıkra buna göre teselsül
ettirilmiştir.
“(6) Şarj ağı işletmeci lisansı
iptal edilen tüzel kişi, bu tüzel kişilikte yüzde on veya daha fazla paya
sahip ortaklar ile lisans iptal tarihinden önceki bir yıl içerisinde
görevden ayrılmış olanlar dâhil, yönetim kurulu başkan ve üyeleri, lisans
iptalini takip eden üç yıl süreyle şarj ağı işletmeci lisansı alamaz,
lisans başvurusunda bulunamaz, lisans başvurusu yapan tüzel kişiliklerde
doğrudan veya dolaylı pay sahibi olamaz, yönetim kurullarında görev
alamaz.”
MADDE 21- 6446 sayılı Kanunun geçici 6 ncı
maddesinin dördüncü fıkrasına beşinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümle eklenmiş ve fıkranın son cümlesinde yer alan “Maliye
Bakanlığının” ibaresi “Hazine ve Maliye Bakanlığının” şeklinde
değiştirilmiştir.
“TEDAŞ’ın
bu fıkra kapsamındaki denetim işlemleri için yapacağı her türlü masraf
Bakanlık bütçesine konulan ödenekten karşılanır.”
MADDE 22- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 23- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
9/4/2023
|