Hazine ve Maliye Bakanlığından:
MUHASEBAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 81)
(EMANET İŞLEMLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA
GERÇEKLEŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR)
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, kamu idarelerinin emanet
kaynaklı ödemelerinin ve emanet hesaplardan yapılacak diğer işlemlerinin,
kontrol düzeyi artırılarak ve birimler arası yazışmalar azaltılarak
elektronik ortamda yürütülmesini sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, merkezi yönetim kapsamındaki kamu
idareleri ile merkezi yönetim kapsamında olmamakla birlikte harcamalarını
Hazine ve Maliye Bakanlığınca geliştirilen bilişim sistemi üzerinden
gerçekleştiren kamu idarelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun ek 4 üncü maddesi, 26/6/2018
tarihli ve 30460 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bütünleşik Kamu Mali
Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik ve
27/12/2014 tarihli ve 29218 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Merkezî Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 557 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
b) Devlet muhasebesi yönetim sistemi: Bakanlık
tarafından geliştirilen ve harcama yönetim sistemi ile entegre çalışan,
ödeme emri belgesi ile eki kanıtlayıcı belgelerin elektronik ortamda iletildiği,
muhasebe işlem fişlerinin elektronik ortamda oluşturulduğu bilişim
sistemini,
c) Emanet hesap: Merkezi Yönetim Muhasebe
Yönetmeliğinin 33-Emanet Yabancı Kaynaklar ve 36-Ödenecek Diğer
Yükümlülükler hesap gruplarında yer alan hesaplardan Bakanlıkça
belirlenenleri,
ç) Harcama birimi: Kamu idaresi bütçesinde ödenek
tahsis edilen ve harcama yetkisi bulunan birimi,
d) Harcama yönetim sistemi: Bakanlık tarafından
geliştirilen ve devlet muhasebesi yönetim sistemi ile entegre çalışan,
ödeme emri belgesi ile eki kanıtlayıcı belgelerin elektronik ortamda
oluşturulduğu bilişim sistemini,
e) Kamu idaresi: 2 nci maddede belirtilen her bir
kamu idaresini,
f) Kanıtlayıcı belge: İlgili mevzuatına göre,
emanet hesaplardan yapılacak işlemlerin belirlenmiş usul ve esaslara uygun
olarak yapıldığına ilişkin olan ve ödeme emri belgesine eklenen belgeyi,
g) Muhasebe işlem fişi: Mali işlemlerin
muhasebeleştirilmesine esas bilgileri içeren ve muhasebe yetkilisince
imzalanan muhasebe belgesini,
ğ) Ödeme emri belgesi: Kamu idarelerinin
bütçelerinden yapılacak ödemeler ve diğer ödemelere ilişkin bilgiler ile bu
süreçte görevli ve sorumlu olanların onay veya imzalarının bulunduğu ve
ekinde gerçekleştirme belgelerinin yer aldığı, muhasebe işlem fişine
eklenmesi zorunlu belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Emanet
kayıtlarının harcama birimleriyle paylaşılması
MADDE 5- (1) Bakanlıkça, devlet muhasebesi yönetim
sisteminde kamu idaresi defterinde harcama birimi adına kaydedilen emanet
hesapların, harcama yönetim sistemi
üzerinden ilgili kamu idaresi/harcama biriminin erişim ve kontrolüne
açılması sağlanır.
Emanet
işlemleri
MADDE 6- (1) Emanet işlemleri; ilgili mevzuatına göre,
emanetin ilgilisine iadesi, emanet hesaptan harcama yapılması, emanetlerin
bütçeye gelir kaydedilmesi, emanetlerin ilgili kuruma gönderilmesi,
emanetlerin kamu idaresi alacaklarına mahsup edilmesi ve emanet hesaplarda
düzeltme yapılması şeklinde gerçekleştirilir.
Emanet
işlemlerinin elektronik ortamda yapılması
MADDE 7- (1) 6 ncı maddede belirtilen emanet işlemlerinden,
emanetin ilgilisine iadesi, emanet hesaptan harcama yapılması, emanetlerin
ilgili kuruma gönderilmesi ve emanetlerin kamu idaresi alacaklarına mahsup
edilmesi işlemleri, harcama birimlerince harcama yönetim sistemi üzerinden
ilgili mevzuatı gereği hazırlanması gereken belgelerin ödeme emri belgesine
eklenmesi ve ödeme emri belgesi ile eki kanıtlayıcı belgelerin elektronik
ortamda muhasebe birimlerine iletilmesi suretiyle yapılır.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılacak işlemler;
18/10/2022 tarihli ve 31987 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Muhasebat
Genel Müdürlüğü Genel Tebliği (Sıra No: 78) (Harcamaların Elektronik
Ortamda Gerçekleştirilmesi)’nde belirtilen usul ve esaslara göre yürütülür.
(3) Harcama birimlerince ödeme emri belgesi ve
eklerinin elektronik ortamda muhasebe birimine iletilmesi durumunda
muhasebe birimlerince; ilgili mevzuatından kaynaklanan yetki, görev ve
sorumluluklar çerçevesinde gerekli kontroller yapılarak muhasebe işlem fişi
düzenlemek suretiyle muhasebeleştirme işlemleri yapılır.
(4) Emanetlerin bütçeye gelir kaydedilmesi, emanet
hesaplarda düzeltme yapılması işlemleri, muhasebe yetkililerince devlet
muhasebesi yönetim sistemi üzerinden gerçekleştirilir.
(5) Bakanlık; kamu idaresi, emanetlerin
kaydedildiği hesap kodu ve birinci fıkrada belirtilen emanet işlemleri
bazında sürecin harcama yönetim sistemi üzerinden yapılmasını zorunlu hale
getirebilir.
(6) Beşinci fıkraya göre zorunluluk getirilen
işlemler Bakanlıkça harcama birimleri ve muhasebe birimlerine duyurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sorumluluk
MADDE 8- (1) Harcama birimlerinin ve muhasebe birimlerinin
ilgili mevzuattan kaynaklı sorumlulukları devam eder.
(2) Emanet hesaplardan yapılacak işlemlerle ilgili
olarak harcama birimlerince muhasebe birimlerine yapılmış olan bildirimler,
harcama yönetim sistemi üzerinden ödeme emri belgesi düzenlenmesi ve devlet
muhasebesi yönetim sistemine gönderilmesi suretiyle yapılmış sayılır.
(3) Bakanlıkça getirilen zorunluluk kapsamında
yapılacak işlemlerin ikinci fıkrada belirtilen usul ile yapılmaması veya
farklı bir usulle yapılmasından kaynaklanan sorumluluk harcama birimlerine
aittir.
Yetki
MADDE 9- (1) Bakanlık;
a) Bu Tebliğ kapsamında belirtilen iş ve işlemlere
ilişkin hususları teknik ve/veya uygulama kılavuzları ile belirlemeye,
b) Bu Tebliğ kapsamında yürütülecek işlemler için
gerekli teknik altyapıyı hazırlamaya, pilot çalışmaları yürütmeye ve uygulamanın
devreye alınacağı zamanı belirlemeye,
c) Bu Tebliğin uygulanması sırasında ortaya çıkacak
tereddütleri gidermeye,
yetkilidir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Tebliğ; ilgili
kamu idaresi açısından, Bakanlıkça uygulama zorunluluğu getirildiği ve
gerekli bildirimin kamu idaresine yapıldığı tarihe kadar uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 10-
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine
ve Maliye Bakanı yürütür.
|