Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
KURUMLAR
VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 1)’NDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 22)
Bu Tebliğde; 17/7/2019 tarihli ve 7186 sayılı Gelir
Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 19
uncu maddesi ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununda yapılan düzenlemeye
ilişkin açıklamalara yer verilmiş olup, 1 seri no.lu Kurumlar Vergisi Genel
Tebliğinde ilgili bölümler itibarıyla aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
MADDE 1- 3/4/2007 tarihli ve 26482 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kurumlar Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 1)’nin “32.2.11.
Yatırıma katkı tutarında endeksleme” başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
“17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı
Verilmesine İlişkin Kararın 12 nci maddesinin on yedinci fıkrasında,
yatırım süresi asgari 10 yıl olarak belirlenen ve entegrasyonu sağlayan
fazlardan oluşan yatırımlar için asgari 5 milyar TL yatırım harcamasının
gerçekleştirilmesini müteakip kısmi tamamlama işleminin yapılabileceği
hükme bağlanmıştır.
Buna göre, ilgili teşvik belgesi kapsamındaki
yatırıma katkı tutarının, yukarıdaki madde kapsamında kısmi tamamlama
işleminin yapıldığı hesap döneminin sonuna kadar yararlanılamayan kısmı,
kısmi tamamlanan bölüme ilişkin yatırıma katkı tutarıyla sınırlı olmak
üzere kısmi tamamlamanın yapıldığı hesap dönemini izleyen yıllarda Vergi
Usul Kanunu hükümlerine göre bu yıllar için belirlenen yeniden değerleme
oranında artırılarak dikkate alınabilecektir.”
MADDE 2- Aynı Tebliğin “32.2.11. Yatırıma katkı tutarında
endeksleme” başlıklı bölümünden sonra gelmek üzere aşağıdaki bölüm
eklenmiştir.
“32.2.12.
Elektrik motorlu taşıt üretenler için yatırıma katkı tutarının kullanımı
17/7/2019 tarihli ve 7186 sayılı Gelir Vergisi
Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 19 uncu
maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanununa eklenen geçici 12 nci maddede,
“(1) 20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların
Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 80 inci maddesi kapsamında teşviklerden
yararlanmasına karar verilen ve bu kapsamda sera etkisi yaratan egzoz gazı
salınımını tamamen ortadan kaldıracak teknolojilerin geliştirilmesi için
münhasıran Türkiye’de gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetleri sonucunda
geliştirdikleri elektrik motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden
mükelleflerin, destek kararında belirlenen kadarıyla, bu yatırımları dolayısıyla
bu Kanunun 32/A maddesi kapsamında hak kazandıkları yatırıma katkı
tutarını, söz konusu malların ilk iktisabı dolayısıyla 31/12/2035 tarihine
kadar vergi dairesine ödenen özel tüketim vergisinin, takvim yılının üçer
aylık dönemleri itibarıyla bu mükelleflere kısmen veya tamamen, nakden ya
da vergi borçlarına mahsuben ödenmesi suretiyle kullandırmaya Cumhurbaşkanı
yetkilidir.
(2) Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
hükmüne yer verilmiştir.
26/12/2019 tarihli ve 1945 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı eki Kararın “Vergi indirimi uygulaması” başlıklı 4 üncü maddesinde,
“(1) 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun geçici 12 nci maddesi kapsamında yatırıma katkı tutarı,
31/12/2032 tarihine kadar azami 960 bin adet araç için kullanılmak üzere, 3
üncü maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi kapsamında hak edilen yatırıma
katkı tutarının %56,5’ini geçemez.
(2) Birinci fıkra kapsamında belirlenen yatırıma
katkı tutarı, bu yatırım kapsamında üretilen araçların ilk iktisabı
dolayısıyla ödenen özel tüketim vergisinin, takvim yılının üçer aylık
dönemleri itibarıyla bu mükelleflere tamamen, nakden ya da vergi borçlarına
mahsuben ödenmesi suretiyle kullandırılabilir.”
açıklaması yapılmıştır.
Yatırıma katkı tutarının bu madde kapsamında
kullanılması için yatırımların;
a) Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun 80 inci maddesi kapsamında teşviklerden yararlanmasına karar
verilen bir yatırım olması,
b) Sera etkisi yaratan egzoz gazı salınımını
tamamen ortadan kaldıracak teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran
Türkiye’de gerçekleştirilen Ar-Ge faaliyetleri sonucunda geliştirilen
elektrik motorlu taşıt araçlarına yönelik olması
gerekmektedir.
Bu yatırımlar dolayısıyla hak kazanılan yatırıma
katkı tutarının, sadece elektrikli taşıtların ilk iktisabı dolayısıyla
31/12/2035 tarihine kadar vergi dairesine ödenen özel tüketim vergisinin
(ÖTV), takvim yılının üçer aylık dönemleri itibarıyla bu mükelleflere
kısmen veya tamamen, nakden ya da vergi borçlarına mahsuben ödenmesi
suretiyle kullandırılması mümkündür.
1945 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile Türkiye’de
üretilen sadece elektrikli taşıtların ilk iktisabı dolayısıyla ödenen
ÖTV’nin, takvim yılının üçer aylık dönemleri itibarıyla, Kararda
belirtildiği şekilde tamamen, nakden ya da vergi borçlarına mahsuben
ödenmesi suretiyle kullandırılması uygun görülmüştür. Bu şekildeki
kullanımın Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 12 nci maddesi kapsamında hak
edilen yatırıma katkı tutarının %56,5’ini veya öngörülen bu tutarın
aşılmaması kaydıyla azami 960 bin adet taşıt satışı için ödenen ÖTV
tutarını geçmemesi öngörülmüştür.
32.2.12.1.
İade talebinde aranacak belgeler
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II)
sayılı listede yer alan “sadece elektrik motorlu olanlar” kapsamında olan
ve yurt içinde imal edilen taşıtlar için iade talebi Gelir İdaresi
Başkanlığının internet adresi (www.gib.gov.tr) üzerinden kurumlar
vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine verilecek 10/10/2013 tarihli
ve 28791 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
(Sıra No: 429) ekinde yer alan standart iade talep dilekçesi ile elektronik
ortamda ve takvim yılının üçer aylık dönemlerini takip eden bir ay
içerisinde yapılır.
İade taleplerinde, standart iade talep dilekçesi
ekine aşağıdaki belgeler eklenir:
-İade talep eden imalatçının sanayi sicil
belgesinin aslı veya noter onaylı örneği (Bu belge bir defaya mahsus olmak
üzere verilecek olup, belgenin vize edilmesi veya yenilenmesi halinde yeni
belge ibraz edilir.)
-Yatırım teşvik belgesi ve eki listenin onaylı
örneği (Bu belgenin revize edilmediği sürece bir defaya mahsus olmak üzere
verilmesi yeterlidir.)
-İade hakkı doğuran taşıtların şasi numarası
bilgilerini de içeren faturaların listesi,
-Yatırıma katkı tutarının toplamı, önceki
dönemlerde yararlanılan katkı tutarı, kalan yatırıma katkı tutarı, endekslenen
yatırıma katkı tutarı, önceki dönemlerde iadeye konu olan ÖTV tutarı ve
araç sayısı, ilgili dönemde yararlanılacak ÖTV iade tutarı bilgilerini
içeren tablo,
-YMM Raporuna istinaden yerine getirilecek
taleplerde YMM Raporu.
Gelir İdaresi Başkanlığınca gerekli görülmesi
halinde, dilekçe ve ekine eklenmesi gereken belgeler ile liste ve
tabloların içeriğinde değişiklik yapılabilir ve istenebilecek diğer belge,
liste ve tabloların “www.gib.gov.tr” adresi üzerinden elektronik ortamda
gönderilmesi zorunluluğu getirilebilir.
32.2.12.2.
İade talebinin yerine getirilmesi
İade talepleri, Tebliğin (32.2.12.1.) bölümünde
belirtilen belgeler tamamlanmadıkça hüküm ifade etmez. Bu belgelerin vergi
dairesine ibrazı üzerine, yurt içinde imal edilen taşıtlar için iadesi
talep edilen ÖTV’nin, mükellefi tarafından ödenip ödenmediği ilgili vergi
dairesi tarafından sistem üzerinden kontrol edilir. Bir eksiklik
bulunmaması durumunda iade mükellefin talebine göre, YMM Raporu veya Vergi
İnceleme Raporuna istinaden yerine getirilir.
Öte yandan, (2A) numaralı ÖTV Beyannamesinin
verildiği vergi dairesi tarafından iadeye konu edilen tüm taşıtların satış
sonrası ihraç edilerek ÖTV’lerinin iade edildiğinin veya 7/11/2013 tarihli
ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri gereğince
mükellefine iade edilen taşıtlara ilişkin ÖTV'lerin iade edildiğinin tespit
edilmesi durumunda, bu durum beş işgünü içinde imalatçı mükellefin kurumlar
vergisi yönünden bağlı bulunduğu vergi dairesine ve bu vergi dairesi
tarafından da bir sonraki iade talebindeki tutardan mahsup edilmek üzere
imalatçı mükellefe bildirilir.
Vergi inceleme raporu veya YMM Raporu ile yapılacak
nakden iade talepleri, bunların eksiksiz ibraz edildiği tarihte geçerlik
kazanır.
Aynı şekilde, YMM Raporu ile yapılacak mahsuben
iade talepleri, diğer belgelerle birlikte Raporun eksiksiz ibraz edildiği
tarihte geçerlik kazanır. Vergi İnceleme Raporu sonucuna göre
sonuçlandırılacak mahsuben iade taleplerinde ise mahsup talep dilekçesinin
vergi dairesine verildiği tarih itibarıyla iadeye hak kazanılır.
32.2.12.3.
Diğer hususlar
Mükellefe mahsuben veya nakden yapılan iade
tutarları, mükellef tarafından kurum kazancının tespitinde gelir olarak
dikkate alınacağından, bu tutarların, geçici ve yıllık kurumlar vergisi
beyannamelerinde "Zarar Olsa Dahi İndirilecek İstisna ve
İndirimler" bölümünde yer alan "Diğer İndirim ve İstisnalar"
satırında gösterilmek suretiyle kurum kazancından indirilmesi mümkündür.
Yatırıma katkı tutarının mahsuben veya nakden iade
alınarak kullanılan bölümü için, ayrıca indirimli kurumlar vergisi
hesaplanmayacaktır.
Örnek: (T) A.Ş., sera etkisi yaratan egzoz gazı
salınımını tamamen ortadan kaldıracak teknolojilerin geliştirilmesi için
münhasıran Türkiye’de gerçekleştirilen Ar-Ge faaliyetleri sonucunda
geliştirilen sadece elektrik motorlu taşıt araçları üretimine ilişkin proje
bazlı yatırımların desteklenmesi mevzuatı kapsamında yatırım teşvik belgesi
almıştır.
2023 yılı Nisan ayı itibarıyla yatırımını kısmen
tamamlayan ve hak kazanılan 5.000.000.000 TL yatırıma katkı tutarı bulunan
şirketin, ürettiği sadece elektrik motorlu taşıtların 1/4/2023-30/6/2023
tarihleri arasında satışından doğan kurum kazancı için indirimli kurumlar
vergisi uygulamasından faydalanma hakkı bulunmaktadır.
1/4/2023 ila 30/6/2023 tarihleri arasında, (T) A.Ş.
tarafından üretilerek satılan 2.000 adet elektrikli taşıtın ilk iktisabı
dolayısıyla vergi dairesine 140.000.000 TL ÖTV ödenmiştir.
(T) A.Ş., iade talep dilekçesi ve iade tutarının
hesaplanmasına ilişkin YMM Raporuyla birlikte, ilgili üç aylık dönemde
vergi dairesine ödenen ÖTV’nin iadesine ilişkin 5/7/2023 tarihinde vergi
dairesinden iade talebinde bulunmuştur.
İlgili dönemde YMM Raporuna göre hak edilen yatırım
katkı tutarının (5.000.000.000 TL) azami (5.000.000.000 TL x %56,5)
2.825.000.000 TL’sinin, ödenen ÖTV tutarlarına mahsuben veya nakden iadesi
mümkündür.
Bu durumda, ilgili üç aylık dönemde ödenen
140.000.000 TL ÖTV tutarı, nakden veya mükellefin talep ettiği vergi
borçlarına mahsuben iade edilebilecektir.
Öte yandan, madde kapsamında ÖTV iade talebinde
bulunmaya hakkı olan mükelleflerin gerçekleştirdiği, Türkiye’de kayıt ve
tescil edilmemiş taşıtların ihracında, ÖTV Kanunu hükümleri uyarınca
Türkiye’de ilk iktisap söz konusu olmadığından, bu işlemler ÖTV’nin
konusuna girmez ve ihraç edilen bu taşıtlara ilişkin (2A) numaralı ÖTV
Beyannamesi de verilmez. Dolayısıyla, bu araçlara ilişkin olarak iade
hesabına dahil edilebilecek bir unsur bulunmamaktadır.
Ayrıca, taşıtların ihraç kaydıyla teslimlerinde,
ihracatın gerçekleşmesi halinde de tecil edilen ÖTV terkin edileceğinden
iadeye konu olabilecek ÖTV tutarı bulunmayacaktır. Aynı şekilde, Özel
Tüketim Vergisi Kanunu kapsamında istisnalı olarak teslime konu edilen ve
dolayısıyla ÖTV ödemesi söz konusu olmayan taşıtlar bakımından da iade
hesabına herhangi bir tutarın eklenmeyeceği tabiidir.
Diğer taraftan, söz konusu mükelleflerin yurt
içinde sattıkları taşıtların, taşıtı iktisap eden mükellefler tarafından
ihraç edilmesi halinde, satış faturasında gösterilen ve ödenen ÖTV’nin,
ihracatçı mükellef tarafından iadeye konu edilmesi durumunda, söz konusu
vergi ayrıca bu uygulama kapsamında iadeye konu edilemez. İmalatçı
mükelleflere iade yapıldıktan sonra taşıtı iktisap edenlerce ihracatın ve
iadenin gerçekleştiğinin İdarece tespiti halinde ise bu durum, imalatçı
mükellefe bildirilir ve Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 12 nci maddesi
kapsamında yapılacak ilk iade hesabında bu tutarlar, iade alınacak tutardan
düşülmek suretiyle işlem tesis edilir.
Bunun yanı sıra, kayıt ve tescil edilmiş olsa dahi
6502 sayılı Kanun hükümleri gereğince alıcıları tarafından iade edilen
taşıtların ÖTV’sine ilişkin düzeltme işlemleri, ÖTV mevzuatı çerçevesinde
değerlendirilecek olup, taşıtların ayıplı mal olması nedeniyle alıcısına
iade edilmesi ve bu nedenle ödenen ÖTV’nin iade edilmesi durumunda, bu
tutarlar da iade hesabına dahil edilmeyecektir. Bu durumun, Kurumlar
Vergisi Kanununun geçici 12 nci maddesi kapsamında iadenin
gerçekleşmesinden sonra ortaya çıkması durumunda ise, söz konusu ÖTV
tutarları mezkûr madde kapsamında yapılacak ilk iade talebindeki tutardan
mahsup edilmek suretiyle hesaplaması yapılacaktır.
MADDE 3- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|