İçişleri Bakanlığından:
ÇARŞI VE
MAHALLE BEKÇİLİĞİNE GİRİŞ VE
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; çarşı ve mahalle
bekçileri olarak istihdam edileceklerde aranan şartları, giriş
sınavı/seçimi, atanması ve eğitimi ile ilgili usul ve esasları
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; 11/6/2020 tarihli ve 7245 sayılı
Çarşı ve Mahalle Bekçileri Kanununun 3 üncü ve 14 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Aday çarşı ve mahalle bekçisi: Memuriyete ilk
ataması yapılmış henüz asaleti tasdik olmamış çarşı ve mahalle bekçisini,
b) Bakan: İçişleri Bakanını,
c) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
ç) Başkan: Polis Akademisi Başkanını,
d) Başvuran: Çarşı ve mahalle bekçiliği sınavına
müracaat edenleri,
e) Başkanlık: Polis Akademisi Başkanlığını,
f) Dönem: Eğitim süresinin bölümlerini,
g) Eğitim Kurumu: Temel ve hazırlayıcı eğitimin
yapılacağı Başkanlığa bağlı birimi,
ğ) Eğitim Merkezi: Temel ve hazırlayıcı eğitimin
yapılacağı Komutan Yardımcılığına bağlı Jandarma Eğitim Merkezi
Komutanlıklarını,
h) Genel Komutan: Jandarma Genel Komutanını,
ı) Genel Komutanlık: Jandarma Genel Komutanlığını,
i) Genel Müdür: Emniyet Genel Müdürünü,
j) Genel Müdürlük: Emniyet Genel Müdürlüğünü,
k) Hazırlayıcı Eğitim: Aday çarşı ve mahalle
bekçilerine sınıfı ve görevleri ile ilgili verilen eğitimi,
l) JSGA Başkanı: Jandarma ve Sahil Güvenlik
Akademisi Başkanını,
m) JSGA Başkanlığı: Jandarma ve Sahil Güvenlik
Akademisi Başkanlığını,
n) Komutan Yardımcılığı: Eğitimden sorumlu Genel
Komutan Yardımcılığını,
o) Kurum Müdürü: Aday çarşı ve mahalle bekçilerinin
öğrenim gördüğü eğitim kurumunun müdürünü veya eğitim merkezi
komutanlığının komutanını,
ö) Sağlık Şartları Yönetmeliği: 3/1/2018 tarihli ve
30290 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Emniyet Teşkilatı Sağlık Şartları
Yönetmeliğini,
p) Sertifika: Temel ve hazırlayıcı eğitimi başarı
ile bitiren aday çarşı ve mahalle bekçilerine; içeriğinde eğitim
etkinliğinin açık adı, tarihi, aday çarşı ve mahalle bekçisinin adı, soyadı
ve sicil numarası bulunan ve Başkanın/Komutan Yardımcısının imzasıyla
verilen belgeyi,
r) Şehit veya Vazife Malulü Eş veya Çocukları:
Emniyet Teşkilatı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı,
TSK personeli şehit veya vazife malullerinin eş veya çocukları ile
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasının (h) ve (j) bentleri kapsamında olanların eş
veya çocuklarını,
s) Temel Eğitim: Aday çarşı ve mahalle
bekçilerinin, asli memur olabilmeleri için tabi tutuldukları, Devlet
memurlarının ortak vasıfları ile ilgili hususları kapsayan eğitimi,
ş) Temin Merkezi: Personel Temin Merkezi
Komutanlığını,
t) Üst Subay: Binbaşı, Yarbay ve Albay
rütbelerindeki subayları,
u) Yönetim Kurulu: Aday çarşı ve mahalle
bekçilerinin öğrenim gördüğü eğitim kurumlarının Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İstihdam
MADDE 4- (1) Genel kolluk kuvvetlerine yardımcı olmak üzere
emniyet ve jandarma teşkilatları bünyesinde silahlı bir kolluk olarak çarşı
ve mahalle bekçileri istihdam edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İstihdama İlişkin Müşterek Hususlar
Çarşı ve
mahalle bekçiliğine alınacaklarda aranacak şartlar
MADDE 5- (1) Çarşı ve mahalle bekçiliğine alınacaklarda
aşağıdaki niteliklerin bulunması şarttır:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) Son başvuru tarihi itibarıyla en az lise veya
dengi okul mezunu olmak.
c) Son başvuru tarihi itibarıyla erkek adaylar için
askerlik ödevini bitirmiş olmak.
ç) 18 yaşını tamamladıktan sonra yaptırılan yaş
düzeltmelerinde düzeltmeden önceki yaş dikkate alınmak şartıyla, sınavın
yapıldığı yılın 1 Ocak tarihi itibarıyla 18 yaşını tamamlamış ve 31
yaşından gün almamış olmak.
d) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile;
1) Kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya
daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olmamak.
2) Affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine
karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar,
zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına
fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama,
kaçakçılık veya cinsel dokunulmazlığa karşı suçlardan dolayı mahkum
olmamak.
e) Kamu haklarını kullanmaktan yoksun bırakılmış
olmamak.
f) Silah taşımaya veya silahlı görev yapmaya engeli
bulunmamak.
g) Sağlık Şartları Yönetmeliğindeki şartları
taşımak.
ğ) Alkol, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanımı
nedeniyle tedavi görmüş veya görüyor olmamak.
h) Sağlık Şartları Yönetmeliği veya 11/11/2016
tarihli ve 29885 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Silahlı Kuvvetleri,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği
Yönetmeliği hükümleri nedeniyle ilişiği kesilenler hariç olmak üzere;
1) Herhangi bir nedenle askeri okullardan, Genel
Müdürlük, Genel Komutanlık, Sahil Güvenlik Komutanlığı ile JSGA
Başkanlığına bağlı okul ve eğitim/öğretim kurumlarından çıkarılmamış olmak.
2) Türk Silahlı Kuvvetleri, Genel Komutanlık, Genel
Müdürlük ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli iken kusuru nedeniyle
ilişiği kesilmemiş olmak.
ı) Terör örgütleri ile bu örgütlerin uzantılarının
eylemlerine, toplantılarına, yürüyüş ve mitinglerine karışmamış,
desteklememiş ve katılmamış olmak.
i) Başvuru tarihinde herhangi bir siyasi partiye
veya siyasi partilerin yan kuruluşlarına üye bulunmamak.
j) İlgili mevzuatına göre yapılan güvenlik
soruşturması ve arşiv araştırması olumlu olmak.
k) Başvuruların başlangıç tarihi itibarıyla başvuru
yaptığı il sınırları içerisinde son bir yıldır yerleşik olmak.
Duyuru
MADDE 6- (1) Emniyet ve jandarma teşkilatları bünyesinde
istihdam edilmek üzere illere göre alımı yapılacak çarşı ve mahalle bekçisi
sayısı, istihdam edilecekleri teşkilat, başvuru, sınav tarihleri ve sınava
ilişkin diğer hususlar Başkanlık ile JSGA Başkanlığı tarafından hazırlanan
Sınav Başvuru Kılavuzları Resmî Gazete’de, Cumhurbaşkanınca belirlenen
kurumların internet sitesinde ilan edilir.
Başvuruda
istenecek bilgi ve belgeler ile başvuruların alınması
MADDE 7- (1) Adaylar;
a) T.C. kimlik numarasını,
b) Adli sicil ve arşiv kaydı olmadığı bilgisini,
c) 5 inci maddede belirtilen nitelikleri taşıdığı
beyanını,
ç) Mezuniyet bilgisini,
d) Erkek adaylar için askerlik ile ilişiğinin
bulunmadığı bilgisini,
e) Yaş düzeltmesi yaptıranlar için yaş düzeltme
bilgisini,
f) Şehit ve vazife malulü eş ve çocuklarından
başvuru yapacak olanlardan şehit ve vazife malulü bilgisini,
g) Herhangi bir siyasi partiye veya siyasi
partilerin yan kuruluşlarına üye olmadığına dair bilgiyi,
içeren ve biyometrik fotoğrafın yer aldığı yazılı
veya kurumca kabul edilen elektronik ortamda düzenlenen sınav başvuru formu
ile başvuru yaparlar.
(2) Şehit ve vazife malullerinin eş ve
çocuklarından başvuru yapacak adaylar ilgili kurum ya da valilik onaylı
şehit veya vazife malullüğü belgesini yazılı veya elektronik ortamda
yaptıkları başvurularına eklerler. Bu husus başvuru yaptıkları emniyet veya
jandarma teşkilatında görevli iken şehit veya vazife malulü olan kişilerin
eş ve çocukları için uygulanmaz. Elektronik ortamda başvuru yapılmış ise bu
adaylar müracaat kabul tarihleri içinde elden veya posta yoluyla Müracaat
Kabul Komisyonuna belgenin aslını teslim ederler. Adaylar tarafından
verilen bilgilerin doğrulamasının yapılamaması veya ilave bilgilere ihtiyaç
duyulması halinde başvuru sahibinden ayrıca belge talep edilebilir.
(3) Başvuru ile ilgili olarak istenen bilgi ve
belgelerde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin başvuruları
geçersiz sayılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Müdürlükte İstihdam Edilecek Personelin
Başvuru,
Atama ve Giriş Sınavı ile İlgili Hususlar
Başvuru
zamanı ve şekli
MADDE 8- (1) Giriş sınavına başvurular; Başkanlığın internet
sitesinde bulunan sistem üzerinden yapılır.
(2) Eksik belgeyle veya posta yoluyla yapılan
başvurular ile başvuru zamanı geçtikten sonra yapılan başvurular kabul
edilmez.
(3) Başvuruda bulunan adaylardan Başkanlık ve JSGA
Başkanlığınca müştereken belirlenen miktarda sınav ücreti alınır. Ücretler
Başkanlığa bağlı Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesabına yatırılır.
Şehit veya vazife malulü olanların eş veya çocuklarından sınav ücreti
alınmaz.
Sınav
komisyonlarının oluşturulması
MADDE 9- (1) Komisyonların görevleri ve çalışma esasları
Başkanlıkça hazırlanan talimatla belirlenir.
(2) Mülakat Sınav Komisyonu: Biri öğretim elemanı
(sivil veya emniyet müdürü), biri psikolog veya rehberlik ve psikolojik
danışmanlık bölümü mezunu olmak üzere Bakanın görevlendireceği beş
personelden oluşur. Bakan tarafından üyeler arasından biri başkan olarak
görevlendirilir.
(3) Diğer komisyonların başkan ve üyeleri Başkan
tarafından aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) Müracaat Kabul Komisyonu: Biri en az şube müdürü
düzeyinde üç rütbeli personelden oluşur.
b) Ön Sağlık Kontrolü Komisyonu: Başkanlık
tarafından belirlenen bir doktor ve iki rütbeli emniyet mensubundan oluşur.
c) Soru Hazırlama Komisyonu: Üç rütbeli personel ve
sınav konularına göre yeterli sayıda öğretim elemanından oluşur.
ç) Soru Denetleme Komisyonu: İki rütbeli personel
ve üç öğretim elemanından oluşur.
d) Yazılı Sınav Komisyonu: Birisi en az emniyet
müdürü rütbesinde olmak üzere üç amir sınıfı personel ile Bakanın
belirleyeceği bir kişiden oluşur. Bakan tarafından üyeler arasından biri
başkan olarak belirlenir.
e) Yazılı Sınav Değerlendirme Komisyonu: Üç rütbeli
personel, iki öğretim elemanı, Bakanın belirleyeceği bir kişi ile yeteri
kadar memurdan oluşur. Bakan tarafından üyeler arasından biri başkan olarak
belirlenir.
f) Fiziki Yeterlilik Sınav Komisyonu: Birinci veya
ikinci sınıf emniyet müdürünün başkanlığında, bir rütbeli personel ve
Başkanlıkta görevli bir beden eğitimi öğretim elemanı veya kurum dışından
bir beden eğitimi öğretmeni/öğretim görevlisinden oluşur.
g) Merkezi Sınav Komisyonu: Başkanlıkta üç emniyet
müdürü rütbesinde personel ile iki öğretim elemanından oluşur.
(4) Yazılı sınavın Milli Eğitim Bakanlığına, Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezine yaptırılması halinde üçüncü fıkranın (d) ve
(e) bentlerinde belirtilen komisyonlar kurulmaz.
(5) Başkanlıkta Başkan, eğitim kurumlarında kurum
müdürü tarafından, komisyonların emrine en fazla yirmişer memur yardımcı
personel olarak görevlendirilebilir.
(6) Aday sayısı ve işlemlerin yoğunluğu dikkate
alınarak bu maddede belirtilen usullere göre her alanda birden fazla
komisyon oluşturulabilir.
(7) Sınavların yapılması, hazırlanması, işleyişi,
sınav sonuçlarının açıklanması işlemleri merkezi sınav komisyonu tarafından
koordine edilir.
(8) Her komisyon için yedek personel
görevlendirilir.
(9) Sınav komisyonlarının kararları kesindir ve bu
kararlara itiraz edilemez.
Ön sağlık
kontrolü
MADDE 10- (1) Adaylar sınavlara girmeden önce Ön Sağlık
Kontrolü Komisyonu tarafından ön sağlık kontrolünden geçirilir.
(2) Adaylar Ön Sağlık Kontrolü Komisyonuna tek
hekim imzalı fiziki yeterlilik sınavına girmesinde sakınca bulunmadığını
belirten rapor ile müracaat eder. Ayrıca Sağlık Şartları Yönetmeliğinin
Ek-2 formu aday tarafından doldurulur.
(3) Ön sağlık kontrolünde, adaylarda Sağlık
Şartları Yönetmeliğinde belirtilen boy/kilo, beden kitle endeksi
yeterliliği aranır. Adaylarda renk körlüğü, vücudunda jilet izi, el ve yüz
bölgesi ile yazlık üniforma giyildiğinde vücudun görünen yerlerinde tatuaj
bulunup bulunmadığı hususları ile fazla veya eksik uzuvlarının olup
olmadığı kontrol edilir.
(4) Ön Sağlık Kontrolü Komisyonu adaylar hakkında
“Aday Olur” veya “Aday Olamaz” şeklinde karar verir. “Aday Olamaz” kararı
verilenler hakkında gerekçe belirtilir.
(5) Hakkında “Aday Olamaz” kararı verilen adaylar,
sınavın diğer aşamalarına geçemezler.
Giriş
Sınavı
MADDE 11- (1) Giriş sınavı; yazılı sınav, fiziki yeterlilik
sınavı ve mülakat sınavından oluşur. Sınavların hangi sıra ile yapılacağı
Başkanlıkça belirlenir.
(2) Uygulanacak sınavların yeri ve zamanı adaylara
Başkanlıkça duyurulur.
Sınavların
yürütülmesi
MADDE 12-
(1) Sınavların yürütülmesine
ilişkin iş ve işlemler sınav döneminden önce Başkanlık tarafından
hazırlanan talimatla belirlenir.
(2) Sınavların herhangi bir aşamasında “Aday
Olamaz” kararı verilen/başarısız olan adayların adaylıkları sonlandırılır.
(3) Adayların kendilerine tahsis edilen tarihte
sınava girmeleri zorunludur, ancak adaylar hastalık, yaralanma gibi
sebeplerle belirtilen tarihte sınava katılamayacakları durumlarda Devlet
hastanelerinden aldıkları raporu ibraz etmeleri halinde, sınav takvimi içerisindeki
uygun görülen başka bir tarihte sınava alınabilir; sınav tarihi, son sınav
gününe gelen aday için bu hüküm uygulanmaz.
Yazılı
sınav
MADDE 13- (1) Sorular, Soru Hazırlama Komisyonu tarafından
hazırlanır. Hazırlanan sorular içerisinden Soru Denetleme Komisyonu
tarafından seçim yapılarak sınavda sorulacak sorular belirlenir. Belirlenen
soruların basım işlemleri yapılarak kitapçık haline getirilir. Yazılı Sınav
Komisyonu tarafından yapılacak sınavda yeteri kadar sınav gözlemcisi
görevlendirilir.
(2) Sınav sorularının hazırlanması, basımı,
saklanması ve sınavın yapılması işleri Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezine veya Milli Eğitim Bakanlığına yaptırılabilir. Sınavın belirtilen
kurumlara yaptırılması halinde uygulanacak esas ve usuller protokolle
belirlenir.
(3) Sınava ait işlemlerde gizlilik dereceli evraka
ilişkin usul uygulanır.
(4) Sınavın düzenli bir şekilde yürütülmesinden
Yazılı Sınav Komisyonu sorumludur. Yazılı Sınav Komisyonu tarafından sınava
girecek adayların sayısına uygun olarak gerekli düzenleme yapılır ve sınav
işlemleri tamamlatılır.
(5) Sınav bitiminde, sınava girenlerin ve
girmeyenlerin sayısı ve sınav akışını gösteren tutanaklar düzenlenerek
sınav gözlemcileri ve komisyon üyelerince imzalanır.
(6) Sınav test şeklinde yapılır. Sınavda adaylara
genel kültür ve genel yetenek konularında beş şıklı, çoktan seçmeli, yüz
soru sorulur.
(7) Sorular, sınavın başlama saatinde adayların
önünde açılır. Sınavda bilgisayar sisteminde okunabilen özel kağıtlar
kullanılır.
(8) Sınavda kopya çekenler veya kopya çekme
teşebbüsünde bulunanlar ya da yerine başka bir kimseyi sokanlar hakkında
tutanak düzenlenerek sınavı geçersiz sayılır. Ayrıca söz konusu adaylar
hakkında adli ve idari soruşturma açılabilmesi için gerekli işlemler
yapılır.
(9) Sınavda yüz puan üzerinden en az elli puan
alanlar başarılı sayılırlar. Bakanlık ihtiyaçlar çerçevesinde taban başarı
puanını değiştirebilir.
(10) Sınav sonucuna göre başarılı olanların
listesi, Başkanlık internet sayfasında duyurulur.
Yazılı
sınava itiraz ve başarı listesi
MADDE 14- (1) Sınav sonuçlarının ilanını takip eden iki iş
günü içerisinde aday tarafından Başkanlığa yazılı olarak itiraz edilebilir.
İtirazlar, itiraz süresi dolduktan sonra yazılı sınav değerlendirme
komisyonu tarafından en geç dört iş günü içerisinde incelenir. Sonuçlar
Başkanlık internet sayfasında duyurulur.
(2) Başkanlığa her ne sebeple olursa olsun
süresinde ulaşmayan itirazlar değerlendirmeye alınmaz.
(3) Yazılı sınav sonucuna göre; belirlenen başarı
puanını aşmak koşuluyla, en yüksek puandan başlamak üzere her il/ilçe için
belirlenen kontenjan sayısının on katı kadar aday başarılı sayılır.
Puanların eşitliği halinde yazılı sınavda doğru cevabı daha fazla olan aday
başarılı sayılır. Eşitliğin yine bozulmaması halinde başarı listesinde son
sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da başarılı sayılır.
Fiziki
yeterlilik sınavı
MADDE 15- (1) Fiziki Yeterlilik Sınav Komisyonu aday
değerlendirme ve seçmesini, adayın mevcut durumunu bizzat görerek aşağıda
öngörülen esaslara göre yapar:
a) Sınav, adayın bedeni kabiliyeti ve fiziki yapısı
değerlendirilmek üzere uygulamalı olarak yapılır.
b) Sınavda adayın hız süresinin takibi, sınav
yerinde bulunanlar tarafından görülebilecek nitelikteki sayaçlarla yapılır.
c) Sınav yüz tam puan üzerinden değerlendirilir.
Sınav sonucunda altmış puanın altında alan adaylar başarısız sayılır.
Komisyon tarafından başarısız adaylar hakkında “Aday Çarşı ve Mahalle
Bekçisi Olamaz” kararı verilir.
Mülakat
sınavı
MADDE 16- (1) Adaylar, kendilerine duyurulacak yer ve
zamanda mülakat sınav komisyonu tarafından mülakat sınavına tabi
tutulurlar.
(2) Adaylara, Soru Hazırlama Komisyonunca
hazırlanıp Soru Denetleme Komisyonunca uygun görülen soruların yazılı
olduğu bir kart çektirilir. Konu hakkında düşünmesi ve sunum yapması için
süre verilir. Konu ile ilgili komisyonca adaya sorular sorulabilir. Her
aday;
a) Konu hakkındaki bilgi düzeyi,
b) Kendisinden istenileni kavraması,
c) Özgüveni,
ç) İfade etme yeteneği,
d) Beden dilini kullanma becerisi,
olmak üzere beş ayrı kritere göre ve her bir kriter
yirmi puan olmak üzere toplam yüz tam puan üzerinden değerlendirilir.
Adayın mülakat sınavından başarılı olabilmesi için yüz puan üzerinden en az
yetmiş puan alması gerekir.
(3) Mülakat Sınav Komisyonu; başarılı olan adaylar
hakkında “Aday Çarşı ve Mahalle Bekçisi Olur”, başarısız adaylar hakkında
“Aday Çarşı ve Mahalle Bekçisi Olamaz” kararı verir. Puanlama ve karar
değerlendirme karar formuna işlenir.
Sınav
sonuç listesinin belirlenmesi ve ilanı
MADDE 17- (1) Adayların başarı sıralamasına esas puanı;
adayın yazılı sınav puanının % 25’i, fiziki yeterlilik sınav puanının %
25’i ve mülakat sınav puanının % 50’sinin toplamıdır. Adaylar arasında
başarı sıralaması puanında eşitlik olması halinde sırasıyla; yazılı
sınavdan alınan puan, fiziki yeterlilik puanı, mülakat puanının yüksekliği
esas alınır. Bunlarda da eşitlik olması halinde yaşı küçük olan aday tercih
edilir.
(2) Başarı sıralaması puanına göre asıl ve asıl
sayısı kadar yedek olmak üzere her il için ayrı ayrı sınav sonuç listesi
düzenlenir. Bu listeler Başkanlığın resmi internet sayfasında duyurulur.
Duyuruda, asıl adayların atama için gerekli olan belgelerle birlikte
istihdam edileceği İl birimine, ilan tarihinden itibaren on beş iş günü
içinde başvurmaları gerektiği belirtilir.
(3) Sınav sonuç listesi Genel Müdürlüğün
personelden sorumlu birimleri ve planlanan illere de bildirilir.
(4) Sınavı asıl veya yedek olarak kazanarak aday
çarşı ve mahalle bekçisi olarak ataması yapılanların sınav sürecinde sunmuş
oldukları ve çarşı ve mahalle bekçiliğine alım şartlarına ilişkin form ve
belgeler imha edilmeyerek özlük dosyasında saklanır. Ancak sınav evrakı
sınavın yapıldığı merkezde bir yıl süreyle, dava konusu olmuşsa davanın
kesin karara bağlanmasına kadar saklanır ve bu sürenin bitiminde tutanakla
imha edilir.
Adayların
atamaları
MADDE 18- (1) Sınavı asıl olarak kazanan adayların İl
Emniyet Müdürlüğü Eğitim Şube Müdürlüklerince güvenlik soruşturması ve
arşiv araştırması işlemleri başlatılır ve ilgili hastanelere sevkleri
yapılarak, Sağlık Şartları Yönetmeliği doğrultusunda Sağlık Kurulu Raporu
almaları sağlanır.
(2) Adayların almış oldukları Sağlık Kurulu
Raporları değerlendirilmek üzere Genel Müdürlük Sosyal Hizmetler ve Sağlık
Daire Başkanlığına gönderilir ve değerlendirilen Sağlık Kurulu Raporları İl
Emniyet Müdürlüğüne gönderilir.
(3) Adaylara yaptırılan güvenlik soruşturması ve
arşiv araştırması sonuçları Genel Müdürlük Personel Başkanlığına gönderilir
ve gerekli işlemler yapılarak saklama süresi kadar muhafaza edilir.
(4) Çarşı ve mahalle bekçiliğine girmeye elverişli
olduğu anlaşılan adaylar için İl Emniyet Müdürlüğünce sınav başvuru
kılavuzunda belirtilen belgeler ile birlikte özlük dosyaları oluşturulur ve
gerekli atama işlemleri için Genel Müdürlük Personel Başkanlığına
bildirilir.
(5) Atama onayı alınan personel, Genel Müdürlük
Personel Başkanlığı tarafından ataması yapılan İl Emniyet Müdürlüğüne
bildirilir. Bu adaylara Devlet Memurları Kanununun ilgili maddelerinde
belirtilen süre içerisinde göreve başlamaları gerektiği bildirilir.
(6) Çarşı ve mahalle bekçilerinin ilk atandıkları
il sınırları içinde görev yapmaları esastır.
Yedek
aday çağırma
MADDE 19- (1) Güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması
olumsuz olan, gerekli sağlık şartlarını taşımayan, hakkından feragat eden,
vefat eden adayların dosyaları Genel Müdür onayı ile, ataması yapılıp da
çarşı ve mahalle bekçilerinde aranacak şartları taşımadığı sonradan tespit
edilen veya bu şartları sonradan kaybeden adaylar ile kanuni süreler
içerisinde göreve başlamayanların dosyaları Bakan onayıyla işlemden
kaldırılır.
(2) Kanuni bir mazereti olmaksızın süresinde
başvurmayanlar veya istenilen belgeleri süresinde ibraz etmeyenler ile
birinci fıkra gereğince dosyaları işlemden kaldırılanların yerine İl
Emniyet Müdürlükleri tarafından sırasıyla yedek aday çağırılır.
(3) Yedek adaylar hakkında da 18 inci madde
hükümleri uygulanır.
(4) Feragat eden adaylar ile ataması yapıldığı
halde göreve başlamayan aday çarşı ve mahalle bekçilerinin geri dönme
isteği kabul edilmez.
(5) Adayların ikinci fıkra gereğince aday çarşı ve
mahalle bekçiliğine atanmalarına esas alınan yedek aday listesi, herhangi
bir sebeple ayrılan asıl adayların yerine çağırılanlar hariç olmak üzere,
yeni bir sınavın yapılacağının ilan olunduğu tarihte; yeni bir sınav
yapılmamış ise önceki sınav sonuçlarının ilan edildiği tarihten itibaren
bir yıl geçmekle hükümsüz sayılır. Belirtilen tarihlerden sonra yedek aday
listesine göre aday çarşı ve mahalle bekçiliğine atama yapılamayacağı gibi
listede adı bulanan adaylar da herhangi bir hak iddia edemezler. Bu
adayların sonraki sınava girme hakları saklıdır.
(6) Birinci fıkra gereğince işlemleri sonlandırılan
adayların bilgi ve belgeleri bir yıl süreyle Genel Müdürlükçe muhafaza
edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Genel Komutanlıkta İstihdam Edilecek Personelin
Başvuru,
Atama ve Giriş Sınavı ile İlgili Hususlar
Başvuru
zamanı ve şekli
MADDE 20-
(1) Giriş sınavına başvurular;
Genel Komutanlığın internet sitesinde bulunan Personel Temin Sistemi
üzerinden yapılır.
(2) Eksik belgeyle veya posta yoluyla yapılan
başvurular ile başvuru zamanı geçtikten sonra yapılan başvurular kabul
edilmez.
(3) Başvuruda bulunan adaylardan Başkanlık ve JSGA
Başkanlığınca müştereken belirlenen miktarda sınav ücreti alınır. Ücretler
JSGA Başkanlığına bağlı Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü hesabına
yatırılır. Şehit veya vazife malulü olanların eş veya çocuklarından sınav ücreti
alınmaz.
Sınav
komisyonlarının oluşturulması
MADDE 21-
(1) Komisyonların görevleri ve
çalışma esasları JSGA Başkanlığı tarafından hazırlanan talimatla
belirlenir.
(2) Mülakat Sınav Komisyonu biri öğretim elemanı
(sivil veya üst subay rütbesinde bir personel), biri psikolog veya
rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü mezunu olmak üzere Bakanın
görevlendireceği beş personelden oluşur. Bakan tarafından üyeler arasından
biri başkan olarak görevlendirilir.
(3) Diğer komisyonların başkan ve üyeleri JSGA
Başkanı tarafından aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) Müracaat Kabul/Belge İnceleme Komisyonu: Bir üst
subay başkanlığında yeteri kadar subay ve astsubaydan oluşur.
b) Ön Sağlık Kontrolü Komisyonu: JSGA Başkanlığı
tarafından belirlenen bir doktor ve iki subay veya astsubaydan oluşur.
c) Soru Hazırlama Komisyonu: Üç subay veya astsubay
ile sınav konularına göre yeterli sayıda öğretim elemanından oluşur.
ç) Soru Denetleme Komisyonu: İki subay veya
astsubay ile üç öğretim elemanından oluşur.
d) Yazılı Sınav Komisyonu: Birisi en az üst subay
rütbesinde olmak üzere üç subay ile Bakanın belirleyeceği bir kişiden
oluşur. Bakan tarafından üyeler arasından biri başkan olarak belirlenir.
e) Yazılı Sınav Değerlendirme Komisyonu: Üç subay
veya astsubay, iki öğretim elemanı, Bakanın belirleyeceği bir kişi ile
yeteri kadar memurdan oluşur. Bakan tarafından üyeler arasından biri başkan
olarak belirlenir.
f) Fiziki Yeterlilik Sınav Komisyonu: Bir üst
subayın başkanlığında, bir subay veya astsubay ve JSGA Başkanlığında
görevli bir beden eğitimi öğretim elemanı veya kurum dışından bir beden
eğitimi öğretmeni/öğretim görevlisinden oluşur.
g) Merkezi Sınav Komisyonu: JSGA Başkanlığında
görevli üst subay rütbesinde personel ile iki öğretim elemanından oluşur.
(4) Yazılı sınavın Milli Eğitim Bakanlığına,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezine yaptırılması halinde üçüncü fıkranın
(e) ve (f) bentlerinde belirtilen komisyonlar kurulmaz.
(5) JSGA Başkanı tarafından ihtiyaç halinde idari
faaliyetlerde kullanılmak üzere yeteri kadar personel yardımcı olarak
görevlendirilebilir.
(6) Aday sayısı ve işlemlerin yoğunluğu dikkate
alınarak bu maddede belirtilen usullere göre her alanda birden fazla
komisyon oluşturulabilir.
(7) Sınavların yapılması, hazırlanması, işleyişi,
sınav sonuçlarının açıklanması işlemleri merkezi sınav komisyonu tarafından
koordine edilir.
(8) Her komisyon için yedek personel
görevlendirilir.
(9) Sınav komisyonlarının kararları kesindir ve bu
kararlara itiraz edilemez.
Ön sağlık
kontrolü
MADDE 22- (1) Adaylar sınavlara girmeden önce Ön Sağlık
Kontrolü Komisyonu tarafından ön sağlık kontrolünden geçirilir.
(2) Adaylar Ön Sağlık Kontrolü Komisyonuna tek
hekim imzalı fiziki yeterlilik sınavına girmesinde sakınca bulunmadığını
belirten rapor ile müracaat eder. Ayrıca Sağlık Şartları Yönetmeliğinin
Ek-2 formu aday tarafından doldurulur.
(3) Ön sağlık kontrolünde, adaylarda Sağlık
Şartları Yönetmeliğinde belirtilen boy/kilo, beden kitle endeksi
yeterliliği aranır. Adaylarda renk körlüğü, vücudunda jilet izi, el ve yüz
bölgesi ile yazlık üniforma giyildiğinde vücudun görünen yerlerinde tatuaj
bulunup bulunmadığı hususları ile fazla veya eksik uzuvlarının olup
olmadığı kontrol edilir.
(4) Ön Sağlık Kontrolü Komisyonu adaylar hakkında
“Aday Olur” veya “Aday Olamaz” şeklinde karar verir. “Aday Olamaz” kararı
verilenler hakkında gerekçe belirtilir.
(5) Hakkında “Aday Olamaz” kararı verilen adaylar,
sınavların diğer aşamalarına geçemezler.
Giriş
sınavı
MADDE 23- (1) Giriş sınavı; yazılı sınav, fiziki yeterlilik
sınavı ve mülakat sınavından oluşur. Sınavların hangi sıra ile yapılacağı
JSGA Başkanlığınca belirlenir.
(2) Uygulanacak sınavların yeri ve zamanı adaylara
JSGA Başkanlığınca duyurulur.
Sınavların
yürütülmesi
MADDE 24-
(1) Sınavların yürütülmesine
ilişkin iş ve işlemler sınav döneminden önce JSGA Başkanlığı tarafından
hazırlanan talimatla belirlenir.
(2) Sınavların herhangi bir aşamasında “Aday
Olamaz” kararı verilen/başarısız olan adayların adaylıkları sonlandırılır.
(3) Adayların kendilerine tahsis edilen tarihte
sınava girmeleri zorunludur, ancak adayların hastalık, yaralanma gibi
sebeplerle belirtilen tarihte sınava katılamayacağı durumlarda devlet
hastanelerinden aldıkları raporu ibraz etmeleri halinde, sınav takvimi
içerisindeki uygun görülen başka bir tarihte sınava alınabilir; sınav
tarihi, son sınav gününe gelen aday için bu hüküm uygulanmaz.
Yazılı
sınav
MADDE 25- (1) Sorular, Soru Hazırlama Komisyonu tarafından
hazırlanır. Hazırlanan sorular içerisinden Soru Denetleme Komisyonu
tarafından seçim yapılarak sınavda sorulacak sorular belirlenir. Belirlenen
soruların basım işlemleri yapılarak kitapçık haline getirilir. Yazılı Sınav
Komisyonu tarafından yapılacak sınavda yeteri kadar sınav gözlemcisi
görevlendirilir.
(2) Sınav sorularının hazırlanması, basımı,
saklanması ve sınavın yapılması işleri Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezine veya Milli Eğitim Bakanlığına yaptırılabilir. Sınavın belirtilen
kurumlara yaptırılması halinde uygulanacak esas ve usuller protokolle
belirlenir.
(3) Sınava ait işlemlerde gizlilik dereceli evraka
ilişkin usul uygulanır.
(4) Sınavın düzenli bir şekilde yürütülmesinden
Yazılı Sınav Komisyonu sorumludur. Yazılı Sınav Komisyonu tarafından sınava
girecek adayların sayısına uygun olarak gerekli düzenleme yapılır ve sınav
işlemleri tamamlatılır.
(5) Sınav bitiminde, sınava girenlerin ve
girmeyenlerin sayısı ve sınav akışını gösteren tutanaklar düzenlenerek
sınav gözlemcileri ve komisyon üyelerince imzalanır.
(6) Sınav test şeklinde yapılır. Sınavda adaylara
genel kültür ve genel yetenek konularında beş şıklı, çoktan seçmeli, yüz
soru sorulur.
(7) Sorular, sınavın başlama saatinde adayların
önünde açılır. Sınavda bilgisayar sisteminde okunabilen özel kağıtlar
kullanılır.
(8) Sınavda kopya çekenler veya kopya çekme
teşebbüsünde bulunanlar ya da yerine başka bir kimseyi sokanlar hakkında
tutanak düzenlenerek sınavı geçersiz sayılır. Ayrıca söz konusu adaylar
hakkında adli ve idari soruşturma açılabilmesi için gerekli işlemler
yapılır.
(9) Sınavda yüz puan üzerinden en az elli puan
alanlar başarılı sayılırlar. Bakanlık ihtiyaçlar çerçevesinde taban başarı
puanını değiştirebilir.
(10) Sınav sonucuna göre başarılı olanların
listesi, JSGA Başkanlığının internet sayfasında duyurulur.
Yazılı
sınava itiraz ve başarı listesi
MADDE 26- (1) Sınav sonuçlarının ilanını takip eden iki iş
günü içerisinde aday tarafından JSGA Başkanlığına yazılı olarak itiraz
edilebilir. İtirazlar, itiraz süresi dolduktan sonra yazılı sınav
değerlendirme komisyonu tarafından en geç dört iş günü içerisinde incelenir.
Sonuçlar JSGA Başkanlığının internet sayfasında duyurulur.
(2) JSGA Başkanlığına her ne sebeple olursa olsun
süresinde ulaşmayan itirazlar değerlendirmeye alınmaz.
Fiziki
yeterlilik sınavı
MADDE 27- (1) Fiziki Yeterlilik Sınav Komisyonu aday
değerlendirme ve seçmesini, adayın mevcut durumunu bizzat görerek aşağıda
öngörülen esaslara göre yapar:
a) Sınav, adayın bedeni kabiliyeti ve fiziki yapısı
değerlendirilmek üzere uygulamalı olarak yapılır.
b) Sınavda adayın hız süresinin takibi, sınav
yerinde bulunanlar tarafından görülebilecek nitelikteki sayaçlarla yapılır.
c) Sınav yüz tam puan üzerinden değerlendirilir.
Sınav sonucunda altmış puanın altında alan adaylar başarısız sayılır.
Komisyon tarafından başarısız adaylar hakkında “Aday Çarşı ve Mahalle
Bekçisi Olamaz” kararı verilir.
Mülakat
sınavı
MADDE 28- (1) Adaylar, kendilerine duyurulacak yer ve
zamanda mülakat sınav komisyonu tarafından mülakat sınavına tabi
tutulurlar.
(2) Adaylara, JSGA Başkanlığı ile koordineli olarak
Temin Merkezince belirlenecek soruların yazılı olduğu bir kart çektirilir.
Konu hakkında düşünmesi ve sunum yapması için süre verilir. Konu ile ilgili
komisyonca adaya sorular sorulabilir. Her aday;
a) Konu hakkındaki bilgi düzeyi,
b) Kendisinden istenileni kavraması,
c) Özgüveni,
ç) İfade etme yeteneği,
d) Beden dilini kullanma becerisi,
olmak üzere beş ayrı kritere göre ve her bir kriter
yirmi puan olmak üzere toplam yüz tam puan üzerinden değerlendirilir.
Adayın mülakat sınavından başarılı olabilmesi için yüz puan üzerinden en az
yetmiş puan alması gerekir.
(3) Mülakat Sınav Komisyonu; başarılı olan adaylar
hakkında “Aday Çarşı ve Mahalle Bekçisi Olur”, başarısız adaylar hakkında
“Aday Çarşı ve Mahalle Bekçisi Olamaz” kararı verir. Puanlama ve karar
Mülakat Değerlendirme Kayıt formuna işlenir.
Sınav
sonuç listesinin belirlenmesi ve ilanı
MADDE 29- (1) Adayların başarı sıralamasına esas puanı;
adayın yazılı sınav puanının % 25’i, fiziki yeterlilik sınav puanının %
25’i ve mülakat sınav puanının % 50’sinin toplamıdır. Adaylar arasında
başarı sıralaması puanında eşitlik olması halinde sırasıyla; yazılı
sınavdan alınan puan, fiziki yeterlilik puanı, mülakat puanının yüksekliği
esas alınır. Bunlarda da eşitlik olması halinde yaşı küçük olan aday tercih
edilir.
(2) Başarı sıralaması puanına göre asıl ve asıl
sayısı kadar yedek olmak üzere her il için ayrı ayrı sınav sonuç listesi
düzenlenir. Bu listeler JSGA Başkanlığının resmi internet sayfasında
duyurulur.
(3) Sınav sonuç listesi Genel Komutanlık Personel
Başkanlığına ve planlanan illere bildirilir.
(4) Sınavı asıl veya yedek olarak kazanarak aday
çarşı ve mahalle bekçisi olarak ataması yapılanların sınav sürecinde sunmuş
oldukları ve çarşı ve mahalle bekçiliğine alım şartlarına ilişkin form ve
belgeler imha edilmeyerek özlük dosyasında saklanır. Ancak sınav evrakı
sınavın yapıldığı merkezde bir yıl süreyle, dava konusu olmuşsa davanın
kesin karara bağlanmasına kadar saklanır ve bu sürenin bitiminde tutanakla
imha edilir.
Adayların
atamaları
MADDE 30-
(1) Sınavı asıl olarak kazanan
adayların güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması işlemleri başlatılır
ve JSGA Başkanlığınca ya da adayların ikamet ettikleri ildeki jandarma
birimi tarafından ilgili hastanelere sevkleri yapılarak, Sağlık Şartları
Yönetmeliği doğrultusunda Sağlık Kurulu Raporu almaları sağlanır.
(2) Adaylar almış oldukları Sağlık Kurulu
Raporlarını değerlendirilmek üzere Temin Merkezine gönderirler.
(3) Asıl adaylara yaptırılan güvenlik soruşturması
ve arşiv araştırması sonuçları Temin Merkezi tarafından ilgili mevzuat
doğrultusunda değerlendirilerek saklama süresi kadar muhafaza edilir.
(4) Çarşı ve mahalle bekçiliğine girmeye elverişli
olduğu anlaşılan aday listeleri gerekli atama işlemleri için, Temin Merkezi
tarafından Genel Komutanlığın Personel Başkanlığına gönderilir.
(5) Atama onayı alınan personel, Genel Komutanlık
Personel Başkanlığı tarafından Temin Merkezine ve atama yapılan İl Jandarma
Komutanlıklarına bildirilir. Bu adaylara Temin Merkezi tarafından Devlet
Memurları Kanununun ilgili maddelerinde belirtilen süre içerisinde
atandıkları İl Jandarma Komutanlıklarına katılmaları bildirilir.
(6) Bildirim sonrası adaylar sınav başvuru
kılavuzunda belirtilen belgeler ile atandıkları İl Jandarma Komutanlıklarına
başvurur. İl Jandarma Komutanlıklarınca her aday için özlük dosyası
oluşturulur.
(7) İşlemleri tamamlanan adayların Sağlık Kurulu
Raporları özlük dosyalarına konulmak üzere Temin Merkezi tarafından
adayların atandıkları İl Jandarma Komutanlıklarına gönderilir.
(8) Çarşı ve mahalle bekçilerinin ilk atandıkları
il sınırları içinde görev yapmaları esastır.
Yedek
aday çağırma
MADDE 31- (1) Güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması
olumsuz olan, gerekli sağlık şartlarını taşımayan, hakkından feragat eden,
vefat eden adayların dosyaları JSGA Başkanı onayı ile, ataması yapıldıktan
sonra çarşı ve mahalle bekçilerinde aranacak şartları taşımadığı sonradan
tespit edilen veya bu şartları sonradan kaybeden adaylar ile kanuni süreler
içerisinde göreve başlamayanların dosyaları Bakan onayıyla işlemden
kaldırılır.
(2) Kanuni bir mazereti olmaksızın süresinde
başvurmayanlar veya istenilen belgeleri süresinde ibraz etmeyenler ile
birinci fıkra gereğince dosyaları işlemden kaldırılanların yerine atama
yapılmadan önce doğrudan, atama yapıldıktan sonra Genel Komutanlık Personel
Başkanlığının talebi üzerine Temin Merkezince sırasıyla yedek aday
çağırılır.
(3) Yedek adaylar hakkında da 30 uncu madde
hükümleri uygulanır.
(4) Feragat eden adaylar ile ataması yapıldığı
halde göreve başlamayan aday çarşı ve mahalle bekçilerinin geri dönme
isteği kabul edilmez.
(5) Adayların ikinci fıkra gereğince aday çarşı ve
mahalle bekçiliğine atanmalarına esas alınan yedek aday listesi, herhangi
bir sebeple ayrılan asıl adayların yerine çağırılanlar hariç olmak üzere,
yeni bir sınavın yapılacağının ilan olunduğu tarihte; yeni bir sınav
yapılmamış ise önceki sınav sonuçlarının ilan edildiği tarihten itibaren
bir yıl geçmekle hükümsüz sayılır. Belirtilen tarihlerden sonra yedek aday
listesine göre aday çarşı ve mahalle bekçiliğine atama yapılamayacağı gibi
listede adı bulanan adaylar da herhangi bir hak iddia edemezler. Bu adayların
sonraki sınava girme hakları saklıdır.
(6) Birinci fıkra gereğince işlemleri sonlandırılan
adayların bilgi ve belgeleri bir yıl süreyle Temin Merkezince muhafaza
edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Temel ve Hazırlayıcı Eğitimin Usulü ve
Değerlendirme Esasları
Eğitime
katılacak olanların bildirilmesi
MADDE 32-
(1) Aday çarşı ve mahalle bekçisi
olarak Genel Müdürlüğe ataması yapılan ve eğitime katılacak olan kişilerin
isimleri Başkanlığa, Genel Komutanlık Personel Başkanlığı tarafından temel
ve hazırlayıcı eğitim için aday çarşı ve mahalle bekçisi olarak Eğitim Merkezine
planlaması yapılan adayların isimleri ise Komutan Yardımcılığına ve Temin
Merkezine bildirilir.
Uyulacak
esaslar
MADDE 33-
(1) Aday çarşı ve mahalle
bekçilerine verilecek eğitim aşağıda belirtilen esaslara uyularak yürütülür:
a) Her türlü eğitim faaliyetlerinde ve
etkinliklerde aday çarşı ve mahalle bekçilerine mesleki davranış alışkanlıkları
kazandırmak esastır.
b) Eğitim faaliyetleri, eğitim konusuna göre uygun
görülen yerlerde yaptırılır.
c) Ders konularında yer almayan ve aday çarşı ve
mahalle bekçilerinin öğrenmesinde fayda görülen konularda konferans,
seminer, sempozyum, panel ve diğer eğitim etkinlikleri düzenlenir.
Eğitimin
şekli ve süresi
MADDE 34-
(1) Aday çarşı ve mahalle
bekçilerine üç aydan az olmamak üzere Başkanlıkça/Komutan Yardımcılığınca
belirlenecek sürede temel ve hazırlayıcı eğitim ile
kadrolarınca/atandıkları birliklerce iki aydan az olmamak üzere hizmet
içi/görevbaşı eğitim verilir. Aday çarşı ve mahalle bekçisi olarak atanan
çarşı ve mahalle bekçilerine temel eğitim devresinde bütün memurların ortak
vasıfları ile ilgili temel eğitim, hazırlayıcı eğitim devresinde ise sınıfları
ile ilgili hazırlayıcı ve mesleki eğitim verilir.
(2) Genel Müdürlükte istihdam edilecek aday çarşı
ve mahalle bekçilerine verilecek dersler, mesleki ihtiyaç ve gelişmelere
göre hazırlanıp, Başkanlık Eğitim ve Öğretim Yüksek Kurulunun görüşü
alınarak, Başkanın teklifi, Genel Müdürün onayı ile yürürlüğe girer. Temel
ve hazırlayıcı eğitimlerde kullanılacak eğitim-öğretim müfredatı ise Başkanlık
Eğitim ve Öğretim Yüksek Kurulunun kararıyla belirlenir.
(3) Genel Komutanlıkta istihdam edilecek aday çarşı
ve mahalle bekçilerine verilecek dersler mesleki ihtiyaç ve gelişmelere
göre Komutan Yardımcılığı tarafından hazırlanıp, JSGA Başkanlığına
gönderilir. İlgili kurullarınca incelendikten sonra, derslerle ilgili
görüşler JSGA tarafından Genel Komutanlığa gönderilir. Görüşlerin
değerlendirilmesinden sonra son hali verilen dersler Komutan Yardımcılığı
tarafından Genel Komutan onayına sunulur ve onayın ardından yürürlüğe
girer.
(4) Aday çarşı ve mahalle bekçilerine verilen temel
ve hazırlayıcı eğitimi pekiştirmek, mesleki ve genel bilgilerini arttırmak
ve hizmette daha başarılı olmalarını sağlamak gayesiyle
kadrolarınca/atandıkları birliklerce düzenlenecek hizmet içi/görevbaşı
eğitimin müfredatı Başkanlıkça/Komutan Yardımcılığınca belirlenir ve
kadrolarına/atandıkları birliklere bildirilir. Eğitimlerin sonuçları
Başkanlık/Komutan Yardımcılığına bildirilir.
Eğitim
takvimi
MADDE 35-
(1) Eğitimin başlama ve bitiş
tarihlerini, sınav ve tatil günlerini belirten çalışma takvimi Başkanlık/Komutan
Yardımcılığı tarafından hazırlanarak, eğitimin başlamasından önce Eğitim
Kurumlarına/Eğitim Merkezlerine gönderilir.
Haftalık
ve günlük eğitim süresi
MADDE 36-
(1) Aday çarşı ve mahalle
bekçilerine temel ve hazırlayıcı eğitim süresince haftada en az yirmi beş
saat ders verilir. Ders saatleri günlere eşit olarak dağıtılır. Ancak,
derslerin günlük dağılımı ihtiyaçlar doğrultusunda gece, gündüz, hafta sonu
ve resmi tatiller de dahil olmak üzere Yönetim Kurulunca/Eğitim
Merkezlerince belirlenebilir. Ders süresi kırk beş dakika olup, her ders
arasında on beş dakika dinlenme arası verilir, ancak öğretim elemanlarınca
dersler iki ders saatini geçmemek üzere birleştirilerek de yapılabilir.
Temel ve
hazırlayıcı eğitime devam mecburiyeti
MADDE 37-
(1) Aday çarşı ve mahalle
bekçileri temel ve hazırlayıcı eğitime yatılı olarak devam etmek zorundadır.
Mazeretsiz olarak eğitim dönemine katılmayanlar ile eğitim süresinin en az
1/10’una katılmayan aday çarşı ve mahalle bekçileri başarısız sayılır. Bu
durumda olanların, Yönetim Kurulunun/Eğitim Merkezinin teklifi ve Başkanın/Komutan
Yardımcısının onayı ile Eğitim Kurumundan/Eğitim Merkezinden ilişiği
kesilir ve Genel Müdürlük kadrolarına/Genel Komutanlık Personel
Başkanlığına bildirilir.
(2) Eğitim süresinin 1/3’üne tekabül eden gün kadar
devam etmeyenler o öğretim süresi için eğitim hakkını kaybeder. Bu durumda
olan ve Eğitim Kurumunca/Eğitim Merkezince kabul edilebilir mazereti olan
aday çarşı ve mahalle bekçilerinin mazeretleri hakkında Eğitim Kurumunun/Eğitim
Merkezinin olumlu görüş belirtmesi üzerine, açılacak olan bir sonraki
eğitim dönemine devam etmesine Başkanlık/Komutan Yardımcılığınca izin
verilebilir. Aksi halde Eğitim Kurumundan/Eğitim Merkezinden ilişikleri
kesilir.
Eğitim
süresince verilecek izinler
MADDE 38-
(1) Eğitim Kurumlarında/Eğitim
Merkezinde temel ve hazırlayıcı eğitime tabi tutulan aday çarşı ve mahalle
bekçilerine; resmi tatil, hastalık, hafta sonu ve mazeret izni olmak üzere
dört türlü izin verilir:
a) Resmî Tatil İzni: Cumartesi, Pazar ve diğer resmi
tatillerde gündüz verilen izindir.
b) Hafta Sonu İzni: Mazeretlerinden dolayı Eğitim
Kurumu/Eğitim Merkezi tarafından uygun görülen hallerde, hafta sonu için
verilen izindir.
c) Mazeret İzni: Mazeretlerinden dolayı geçerli
belgeye veya kabul edilebilir özre dayanarak Eğitim Kurumu/Eğitim Merkezi
tarafından verilen izindir.
ç) Hastalık İzni: Hastalıklarından dolayı doktor
raporuna istinaden Eğitim Kurumunca/ Eğitim Merkezince uygun görülmesi
halinde rapor süresi kadar verilen izindir. Bu iznin Eğitim Kurumu/Eğitim
Merkezi dışında geçirilebilmesi için Kurum Müdürünün/Eğitim Merkezi
Komutanının onayı şarttır.
Sınav
Esasları
MADDE 39-
(1) Sınavlar, öğretim elemanının
ders yükü ve aday çarşı ve mahalle bekçilerinin sayısı da dikkate alınarak
yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak
yapılabilir. Sınavın ne şekilde yapılacağı önceden aday çarşı ve mahalle
bekçilerine bildirilir.
(2) Sınavların yazılı, sözlü veya hem yazılı hem
sözlü ve/veya uygulamalı yapılması halinde başarı notu yapılan sınavların
aritmetik ortalamasıdır.
(3) Sınavlar dersi okutan öğretim elemanları
tarafından hazırlanarak yapılır. Sağlık, görevlendirme, tayin gibi zorunlu
hallerde, sınav ve değerlendirme Kurum Müdürü/Eğitim Merkezi Komutanı
tarafından aynı veya benzer dersi okutan öğretim elemanına yaptırılır.
(4) Sınavlara katılmak için aday çarşı ve mahalle
bekçilerinin devamsız duruma düşmemeleri şarttır.
(5) Aday çarşı ve mahalle bekçileri bir günde en
çok iki dersin sınavına tabi tutulabilir. Dini ve milli bayram günleri
dışında cumartesi ve pazar günleri de sınav yapılabilir.
(6) Sınavların hangi tarihte yapılacağı çalışma
takviminde belirtilir. Sınav tarihlerinde değişiklik yapılması durumunda bu
durum en az bir hafta önce ilan edilir.
(7) Eğitim Kurumu/Eğitim Merkezi, sınavların
düzenli bir şekilde yapılması için yeteri kadar personeli gözlemci olarak
görevlendirir ve gerekli diğer tedbirleri alır.
(8) Sınavlarda kopya çekenler, kopyaya teşebbüs
edenler veya kopyaya yardım edenler o sınavda sıfır puan almış sayılırlar.
Bunlar hakkında ayrıca disiplin soruşturması açılır.
(9) Sınavlar, yüz tam not üzerinden
değerlendirilir. Kesirli notlar en yakın tam nota dönüştürülür.
(10) Sınav sonuçları Eğitim Kurumuna/Eğitim
Merkezine teslim edilir. Sonuçlar çalışma takviminde belirtilen tarihte
toplu olarak ilan edilir.
(11) Eğitim Merkezince icra edilen temel ve
hazırlayıcı eğitimlerde bu maddede belirtilen hususlar Eğitim Merkezi
Komutanı, eğiticiler ve ilgili diğer personel tarafından yerine getirilir.
Sınavlar
MADDE 40-
(1) Temel ve hazırlayıcı eğitim
devrelerinin her birinde aday çarşı ve mahalle bekçilerine her ders için
bir sınav yapılır. Bu sınavlardan en az 60 puan alanlar başarılı sayılır.
60 puanın altında alanlara ikinci bir sınav hakkı verilir. Bu sınavdan 60 puan
alanlar başarılı sayılır.
(2) Yapılan sınavlarda başarısız olan aday çarşı ve
mahalle bekçileri eğitim merkezince Başkanlığa bildirilir. Başarısız olarak
bildirilen aday çarşı ve mahalle bekçileri hakkında 7245 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin üçüncü fıkrası gereğince işlem tesis edilmek üzere
Başkanlıkça kadrosuna ve Personel Başkanlığına bildirilir.
(3) Sınavlara mazeretsiz olarak katılmayan aday
çarşı ve mahalle bekçileri başarısız sayılır.
Mazeret
sınavları
MADDE 41-
(1) İlgisine göre Eğitim Kurumu
veya Eğitim Merkezi tarafından kabul edilen bir mazereti sebebiyle,
sınavlara giremeyen aday çarşı ve mahalle bekçileri mazeretlerinin ortadan
kalkmasını müteakip mazeret sınavlarına alınırlar. Ancak, aday çarşı ve
mahalle bekçilerinin mazeret sınavlarına Başkanlıkça/Komutan
Yardımcılığınca açılacak olan bir sonraki eğitim programının başlangıcına
kadar katılmaları gerekir. Aksi halde ilişikleri kesilir.
(2) Mazeret sınavlarına girmeyen aday çarşı ve
mahalle bekçilerine ikinci bir mazeret sınav hakkı verilmez.
Sınav
sonuçlarının ilanı ve itiraz
MADDE 42-
(1) Sınav sonuçları, çalışma
takviminde belirtilen tarihte ilan edilir. Eğitim süresince yapılan sınav
sonuçları, aday çarşı ve mahalle bekçisi tarafından herhangi bir tebligata
gerek kalmaksızın takip edilmek zorundadır.
(2) Sınav sonuçlarına sadece maddi hata yönünden
itirazda bulunulabilir. Bu şekilde yapılacak itirazlar sınav sonucunun ilan
tarihinden itibaren en geç yirmi dört saat içinde ilgisine göre Eğitim
Kurumuna veya Eğitim Merkezine yapılır. İtirazlar, en geç yirmi dört saat
içerisinde karara bağlanır. Bu incelemeden sonra verilen puan kesindir.
Sözlü ve uygulamalı sınav sonuçlarına itiraz edilemez.
(3) Sınav kağıtları, eğitimin yapıldığı birim
tarafından sınav döneminden itibaren bir yıl süreyle, dava konusu olmuşsa
davanın kesin karara bağlanmasına kadar saklanır ve bu sürenin bitiminde
imha edilir.
Eğitimde
başarı durumu
MADDE 43-
(1) Aday çarşı ve mahalle
bekçilerinden eğitim sonunda başarılı olan Genel Müdürlük/Genel Komutanlık
mensuplarına sertifika verilir.
(2) Aday çarşı ve mahalle bekçilerinin başarı
durumları ilgisine göre Genel Müdürlük kadrolarına/Genel Komutanlık
Personel Başkanlığına bildirilir. Temel ve hazırlayıcı eğitim devrelerinin
her birinde başarısız olanların memuriyetle ilişikleri Bakan onayı ile
kesilir.
ALTINCI BÖLÜM
Diğer Hususlar
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 44-
(1) 2/3/2018 tarihli ve 30348
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çarşı ve Mahalle Bekçiliğine Giriş Sınavı
Yönetmeliği ile 10/10/1966 tarihli ve 12422 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çarşı ve Mahalle Bekçilerinin Meslek İçi Eğitim ve Yetiştirme
Esasları ile Kursların Düzenlenme Şekil ve Usullerini Gösterir Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Mevzuatta birinci fıkra ile yürürlükten
kaldırılan yönetmeliklere yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlük
MADDE 45-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür.
|