Hazine ve Maliye Bakanlığından:
7420 SAYILI GELİR VERGİSİ KANUNU İLE BAZI KANUN VE
KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUNUN GEÇİCİ 3 ÜNCÜ MADDESİNİN UYGULANMASINA
İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 3/11/2022 tarihli ve 7420
sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun geçici 3 üncü maddesinin uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Tebliğ, 7420 sayılı Kanunun geçici 3 üncü
maddesi uyarınca yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 7420 sayılı Kanunun geçici 3 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Alacaklı: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı
Bankacılık Kanununun 143 üncü maddesinde düzenlenen varlık yönetim
şirketini,
b) Anapara takip bakiyesi: Risk Merkezi
kayıtlarında yer alan anapara takip bakiyesi tutarını,
c) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
ç) Banka: 5411 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde
tanımlanan bankaları,
d) Borçlu: Bireysel nitelikli her türlü kredi
sözleşmesinden kaynaklı borcu bankalarca varlık yönetim şirketine
devredilmiş olan gerçek kişiyi,
e) Kanun: 3/11/2022 tarihli ve 7420 sayılı Gelir
Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunu,
f) Risk Merkezi: 5411 sayılı Kanunun ek 1 inci
maddesinde düzenlenen Risk Merkezini,
g) Şirket: Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun
iştiraki olan Birleşim Varlık Yönetim Anonim Şirketini,
ğ) TMSF: Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunu,
h) UYAP: Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Feragat Öncesi Yapılacak İşlemler ile Ödeme
Şirket,
alacaklılar ve Risk Merkezince yapılacak işlemler
MADDE 4- (1) Alacaklılarca, bankalardan 15/8/2022 tarihi (bu
tarih dâhil) itibarıyla devir ve temlik alınan ve Kanunun yürürlüğe girdiği
9/11/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla anapara takip bakiyesi 2.500
Türk lirası ve altında bulunan bireysel nitelikli her türlü kredi
sözleşmesinden kaynaklı alacaklar bu Tebliğ kapsamında tasfiye edilebilir.
Bu kapsamda tasfiye edilecek tutar bir borçlunun tüm alacaklılara olan
anapara takip bakiyesi toplamı dikkate alınarak tespit edilir.
(2) Alacaklıların, Risk Merkezi kayıtlarına göre
15/8/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla devir ve temlik aldığı
bireysel nitelikli her türlü kredi sözleşmesinden kaynaklı ve 9/11/2022
tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla anapara takip bakiyesi 2.500 Türk lirası
ve altı olan alacakları, Kanun kapsamında değerlendirilecek olanların
belirlenmesi amacıyla Risk Merkezi tarafından alacaklılara bildirilir.
(3) Alacaklılar, ikinci fıkra kapsamında
kendilerine bildirilen alacaklardan, 9/11/2022 tarihi (bu tarih dâhil)
itibarıyla icra müdürlükleri tarafından takibi yapılan, 15/8/2022 tarihi
(bu tarih dâhil) itibarıyla bankalardan devir ve temlik alınan anapara
takip bakiyesi 2.500 Türk lirası ve altında bulunan alacaklarına yönelik
her bir icra dosyasına ilişkin icra takip numarası ile borçluya ilişkin
bilgileri (adı, soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası) ve devir ve
temlik aldığı banka numarasını Risk Merkezine bildirir.
(4) Risk Merkezi, bir borçlunun tüm alacaklılara
olan anapara takip bakiyesi toplamının 2.500 Türk lirası ve altında kalan
borçlarına yönelik, borçlu ve alacaklı bazında oluşturacağı üçüncü fıkrada
yer alan bilgileri de içeren nihai listeyi Bakanlığa iletir. Bakanlık
tarafından ilgili liste, Adalet Bakanlığı ve TMSF ile paylaşılır. TMSF
tarafından ilgili liste, Şirket ile paylaşılır. İlgili alacaklıların kendi
alacaklarına yönelik oluşturulacak nihai liste, alacaklılara Şirket tarafından
ayrıca iletilir.
(5) Alacaklılar, kendilerine Şirket tarafından
iletilen liste üzerinden 6 ncı maddede düzenlenen
gerekli işlemleri yürüterek anılan madde kapsamında icra dairesince
oluşturulacak belge ile birlikte her ayın ilk iki iş günü içerisinde
Şirketten ödeme talebinde bulunur. Bu kapsamda aşağıdaki işlemler yapılır:
a) Alacaklılar ödeme talebini; talepte yer alan her
bir icra takip dosyası bakımından kalan anapara, faiz, masraf, vekâlet
ücretleri ve benzeri alacaklarının takibinden feragat edildiğine ilişkin
beyanlarını içeren dilekçeyle yapar.
b) Ödeme talebinde; toplam tutarın yanı sıra, her
bir icra dosyasına ilişkin 6 ncı madde kapsamında
icra dairesince düzenlenen belge (evrak doğrulama kodu ile birlikte),
feragat edilen tutar, anapara takip bakiyesi, talep edilen ödeme tutarı ve
borçluya ilişkin bilgiler (Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası ve benzeri)
dijital kopyaları ile birlikte Şirkete bildirilir.
c) Bakanlık veya sekizinci fıkra kapsamında
düzenlenen protokol ve/veya sözleşmelerde öngörülmesi durumunda Şirket,
alacaklılardan bu fıkra kapsamında yürütülecek işlemlere ilişkin ek bilgi,
belge ve doküman talebinde bulunabilir.
(6) Şirket, beşinci fıkra kapsamında
gerçekleştirilecek taleplere ilişkin belgelerin kendisine iletilmesinden sonra
gerekli kontrolleri sağlayarak üç iş günü içerisinde TMSF’den
ödeme talebinde bulunur. Şirket, TMSF’den ödeme
talebinde bulunurken;
a) Ödemeye konu alacakların dördüncü fıkra
kapsamında oluşturulan nihai listede olup olmadığının,
b) Ödeme talebindeki tutarın, 6 ncı
madde kapsamında oluşturulan belgede yazan tutarlar ile dördüncü fıkra
kapsamında oluşturulan nihai listedeki anapara takip bakiyesinden düşük
olanın yarısı kadar olup olmadığının,
kontrolünü gerçekleştirir. Şirket, varsa eksik
belgelerin alacaklı tarafından tamamlanmasından sonra TMSF’den
ödeme talebinde bulunur.
(7) Şirket, dördüncü fıkra kapsamında düzenlenen
listedeki borçlara yönelik TMSF tarafından kendisine aktarılan tutarı en
geç üç iş günü sonra alacaklılara aktarır ve TMSF aracılığıyla Bakanlığı
bilgilendirir. Aktarılacak tutar her bir borçlu bazında 1.250 Türk lirasını
geçemez. Dördüncü fıkrada düzenlenen nihai listede yer almayan alacaklara
ilişkin, 6 ncı madde kapsamında feragat belgesi
düzenlenmiş olsa bile, ödeme gerçekleştirilmez.
(8) Şirket ve alacaklılar, kendi aralarında bu
Tebliğ kapsamındaki işlemlerin yürütülmesi adına protokol ve/veya sözleşme
imzalar.
(9) Bu Tebliğ kapsamında ödemesi yapılan alacaklara
karşılık, 9/11/2022 tarihinden sonra alacaklılar tarafından yapılmış
tahsilatlar yine bu alacaklılar tarafından borçlusuna iade edilir.
(10) Alacaklı, ödemenin kendisine yapıldığı gün
kendi bilgi işlem sisteminden dosyaların kapatılmasını sağlar ve aynı gün
Risk Merkezine bildirimde bulunur.
Bakanlık
ve TMSF tarafından yürütülecek işlemler
MADDE 5- (1) TMSF, 4 üncü madde kapsamında iletilen ödeme
taleplerini üç iş günü içerisinde Bakanlığa iletir. Bakanlık iletilen ödeme
taleplerine ilişkin gerekli değerlendirmeleri yaptıktan sonra ödemeyi TMSF’ye yapar. TMSF kendisine yapılan ödemeyi üç iş
günü içerisinde Şirkete aktarır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İcra Dosyalarına İlişkin İşlemler
İcra
dairelerinde takip edilen icra dosyalarında yapılacak işlemler
MADDE 6- (1) Alacaklı veya vekili, Kanunun geçici 3 üncü
maddesi uyarınca aşağıdaki işlemleri yapar:
a) Alacaklı veya vekili, ilgili icra dairesine her
bir icra dosyası için ayrı ayrı olmak üzere
feragat talebinde bulunur.
b) Feragat talebi, UYAP Avukat Portal
Talep Karşılama Ekranı esas olmak üzere, Avukat Portal,
Kurum Portal üzerinden veya ilgili dosyaya fiziki
olarak dilekçe sunulmak suretiyle yapılır.
c) Feragat talebinde, kalan anapara, faiz, masraf,
vekâlet ücretleri ve benzeri alacak hakkından açıkça feragat edildiği
hususu ile feragat nedeniyle hacizlerin kaldırılarak icra takip dosyasının
kapatılması ve varsa sair talepler yer alır.
(2) Feragat dilekçesini alan icra dairesi aşağıdaki
işlemleri yapar:
a) İcra müdürü, feragat talebini kabul veya
reddeder.
b) Alacaklıların, bankalardan 15/8/2022 tarihi (bu
tarih dâhil) itibarıyla devir ve temlik alınan ve 9/11/2022 tarihi (bu
tarih dâhil) itibarıyla icra müdürlükleri tarafından takibi yapılanlardan
bireysel nitelikli her türlü kredi sözleşmesinden kaynaklı alacağına
yönelik icra müdürünce talebin kabul edilmesi durumunda icra müdürü;
hacizleri kaldırır, dosyayı kapatır ve Kanunun geçici 3 üncü maddesi
uyarınca dosyanın icra tahsil harcı ve vazgeçmeye ilişkin harç ile cezaevi
harcı ile vekalet ücreti ve yargılama masrafı alınmaksızın feragat
nedeniyle kapatıldığına dair belge düzenler.
c) İcra dairesince düzenlenecek belgede; birim adı,
dosya numarası ve türü, alacaklının unvanı, vergi veya mükellefiyet
numarası, ticaret sicil numarası, varsa vekilinin adı ve soyadı, borçlunun
adı ve soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, dosya açılış tarihi,
asıl alacak tutarı, toplam feragat edilen tutar ve dosyanın Kanunun geçici
3 üncü maddesi kapsamında kapatıldığına dair hususlar belirtilir.
ç) İcra dairesince düzenlenecek belge, dosyanın
kapatılması ile oluşturulur ve elektronik imzalı olarak dosyasına
kaydedilir.
d) Talebin değerlendirilmesi ve dosyanın
kapatılması işlemleri icra müdürü veya icra müdür yardımcısı tarafından
yerine getirilir, diğer işlemler ise icra personeli tarafından yapılabilir.
e) Talebin kabul edilmesi halinde icra müdürü,
haczin kaldırılmasına karar verir, UYAP entegrasyonu kapsamında gerekli
işlemleri yapar ve masraflar yatırılırsa ilgili kurum veya kuruluşlara bu
kararı gönderir.
f) Kanunun geçici 3 üncü maddesinin yürürlüğe
girdiği tarihten sonra icra dosyasına yapılan ödemeler dosya borçlusuna
iade edilir.
g) İcra dairesince düzenlenecek belgede yer alan
bilgiler Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Genel Müdürlüğünce, talep eden kamu
kurum veya kuruluşları ve Şirket ile entegrasyon kapsamında elektronik
ortamda paylaşılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İzleme ve
denetim
MADDE 7- (1) Bakanlık, bu Tebliğ kapsamındaki denetimi,
Hazine Kontrolörleri Kurulu Başkanlığı eliyle yürütür.
(2) Bakanlık Kanunun geçici 3 üncü maddesine
ilişkin işlemlerin yürütülmesini teminen her
türlü bilgi, belge ve dokümanı Adalet Bakanlığı, TMSF, icra daireleri, Risk
Merkezi, Şirket ve alacaklılardan talep edebilir.
(3) Alacaklılara yapılan ödemelerin herhangi bir
sebeple fazla olduğunun tespit edilmesi durumunda, fazla olduğu tespit
edilen tutar, 4 üncü maddenin sekizinci fıkrası kapsamında Şirket ve alacaklılar
arasında imzalanacak protokol ve sözleşmeler dahilinde belirlenecek usul ve
esaslar çerçevesinde Şirkete ödenir. Şirket kendisine ödenen tutarları en
geç üç iş günü içerisinde TMSF aracılığıyla Bakanlığa aktarır.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir hafta içinde UYAP Bilişim Sistemi üzerinden
gerekli olan ekranlar oluşturulur ve kullanıma açılır.
(2) Feragat taleplerinin UYAP üzerinden
gönderilmesine ilişkin bilişim altyapısı bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren bir hafta içinde oluşturulur. Belgeler elektronik ortamda
gönderilir ve kaydedilir.
(3) Bu Tebliğ dahilinde ve kamu kurum ve
kuruluşlarının talebi üzerine UYAP ile gerekli entegrasyon sağlanır.
(4) 7420 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi
kapsamında icra dairelerince kapatılan dosyalara ilişkin dosya sayıları ve
alacak miktarlarına yönelik olarak istatistiki verilerin elde edilebilmesi
için gerekli altyapı çalışması bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren bir hafta içinde oluşturulur. Bu çalışma UYAP ortamında yapılır ve
bu veriler talep halinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına gönderilir.
Yürürlük
MADDE 8- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|