Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2023/8)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üreticiler Arçelik-LG Klima San. ve Tic.
A.Ş. ve Vestel Beyaz Eşya Sanayi Tic. A.Ş.
tarafından gerçekleştirilen, Daikin Isıtma ve
Soğutma Sistemleri San. ve Tic. A.Ş. ve Mitsubishi
Electric Turkey Klima
Sistemleri Üretim A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk
Cumhuriyeti menşeli 8415.10.90.00.11 ile 8415.10.90.00.19 gümrük tarife
istatistik pozisyonları altında yer alan “yalnız duvar tipi split klimalar”, 8415.90.00.90.09 gümrük tarife
istatistik pozisyonu altında yer alan “yalnız duvar tipi split klimaların dış üniteleri (değişken soğutucu
debili split klima sistemleri dış ünitesi hariç)”
ve 8415.90.00.90.12 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında yer alan
“yalnız duvar tipi split klimaların iç üniteleri”
ürünlerine yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme ilişkin
olarak nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) CIF: Masraflar, sigorta ve navlun dâhil teslimi,
c) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
ç) EBYS: Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
d) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
e) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
f) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
g) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
ğ) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
h) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4- (1) Önleme tabi
ürünler, 8415.10.90.00.11 ile 8415.10.90.00.19 GTİP’i
altında yer alan “yalnız duvar tipi split
klimalar”, 8415.90.00.90.09 GTİP’i altında yer
alan “yalnız duvar tipi split klimaların dış
üniteleri (değişken soğutucu debili split klima
sistemleri dış ünitesi hariç)” ve 8415.90.00.90.12 GTİP’i
altında yer alan “yalnız duvar tipi split
klimaların iç üniteleri” tanımlı ürünlerdir.
(2) Bahse konu GTİP’ler
yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün TGTC’de
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5- (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil
niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler Arçelik-LG
Klima San. ve Tic. A.Ş. ve Vestel
Beyaz Eşya Sanayi Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firmalar bu Tebliğin ilgili
bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6- (1) 26/7/2006 tarihli ve
26240 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2006/20) uyarınca ÇHC menşeli “yalnız duvar tipi
split klimalar”, “yalnız duvar tipi split klimaların dış üniteleri (değişken soğutucu
debili split klima sistemleri dış ünitesi hariç)”
ve “yalnız duvar tipi split klimaların iç
üniteleri” için CIF bedelin %25’i oranında dampinge karşı kesin önlem
yürürlüğe konulmuştur.
(2) Birinci fıkrada belirtilen önlemin yürürlük
süresi, yürütülen NGGS neticesinde 21/3/2012
tarihli ve 28240 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/6) ile uzatılmıştır.
(3) İkinci fıkrada belirtilen önlemin yürürlük
süresi, yürütülen NGGS neticesinde 8/3/2018
tarihli ve 30354 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/5) ile uzatılmıştır.
Gerekçe
MADDE 7- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası
hükmünce, 4/8/2022 tarihli ve 31913 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2022/22) ile ÇHC menşeli mevcut önlemin yürürlükten kalkacağı
ve ilgili ürünlerin yerli üreticisinin mevzuatta öngörülen sürelerde
yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde
bulunabileceği duyurulmuştur.
(2) Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı önlemin yürürlükten kalkması halinde
dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve
delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8- (1) Yapılan inceleme sonucunda, bir NGGS
açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile
ÇHC menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 35 inci maddesi
çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9- (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen
süreler içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10- (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca,
soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye
çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti,
benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın Türkiye’deki
üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar olarak kabul
edilir. Ancak, 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu
ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça
tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması
MADDE 11- (1) Soruşturma, aşağıda iletişim bilgileri yer
alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 06530 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini
yazılı olarak, soru formu cevaplarına ve resmî görüşlerine ilişkin ekleri
ise yalnızca elektronik ortamda (CD/USB ile) Bakanlığın posta adresine
gönderir. Soru formu cevapları, resmî görüşler ve bunların ekleri ayrıca aşağıda
yer alan e-posta adresine gönderilir.
EBYS e-posta adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12- (1) 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İş
birliğine gelinmemesi
MADDE 13- (1) Yönetmeliğin
26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş birliğine gelmemiş
sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya
kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14- (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesi uyarınca, meri
önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar yürürlükte kalmaya devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15- (1) Soruşturma, bu Tebliğin yayımı tarihinde
başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
|