Tarım ve Orman Bakanlığından:
ÇİĞ SÜT DESTEĞİ VE SÜT PİYASASININ DÜZENLENMESİ
UYGULAMA TEBLİĞİ (TEBLİĞ NO: 2023/8)
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; çiğ süt üretimi ve kalitesi
ile uygulanan hayvancılık politikalarının etkinliğini artırmak suretiyle
çiğ süt üretiminde sürdürülebilirliği sağlamak üzere yetiştiricilerin
desteklenmesidir.
(2) Bu Tebliğ, 9/1/2023
tarihli ve 6655 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2023-2024
Yıllarında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine
İlişkin Kararda yer alan destekleme ödemelerine ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ile 9/1/2023 tarihli
ve 6655 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2023-2024
Yıllarında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine
İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Bakanlık Süt Kayıt Sistemi (BSKS):
Üretici/yetiştiricilerin sattığı sütün kayıt altına alındığı, destekleme
ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı, Bakanlıkça çiğ süt
desteklemelerinde kullanılan kayıt sistemini,
c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
ç) Belge doğrulama web adresi: Hazine ve Maliye
Bakanlığınca uygulanan ve Tarım Bilgi Sistemine (TBS) entegre
edilen ve ibraz edilen fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil
makbuzu/e-müstahsil makbuzlarının doğruluğunun kontrolünün yapıldığı
sistemi,
d) Çiğ süt: Çiftlik hayvanlarının meme bezlerinden
salgılanan 40 ºC’nin üzerinde ısıtılmamış veya
eşdeğer etkiye sahip herhangi bir işlem görmemiş, 11/6/2010
tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem
Kanunu, Türk Gıda Kodeksi Yönetmelikleri ve ilgili mevzuatta belirtilen
uygun sütü,
e) ESK: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünü,
f) Hastalıklardan ari
işletme: Koruyucu tedbirlerin alınarak, işletmedeki hayvanların Sığır
Tüberkülozu ve Sığır Brusellozu hastalıkları
yönünden ari olduğunun onaylandığı işletmeyi,
g) HAYGEM: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü,
ğ) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
h) Karar: 9/1/2023 tarihli
ve 6655 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2023-2024
Yıllarında Yapılacak Çiğ Süt Desteği ve Süt Piyasasının Düzenlenmesine
İlişkin Kararı,
ı) Niteliğine göre çiğ inek sütü: Soğutulmuş çiğ
süt, şahıs tankında soğutulmuş çiğ süt, soğutulmamış çiğ sütü,
i) Pazarlama şekline göre çiğ inek sütü:
Üretici/yetiştirici örgütü veya üretici/yetiştiricinin işletmesi üzerinden
pazarlanan soğutulmuş çiğ sütü, soğutulmamış çiğ sütü,
j) Soğutulmuş çiğ süt: Süt soğutma tankları
üzerinden pazarlanan çiğ inek sütünü,
k) Sözleşme: Alım satıma konu olan çiğ sütün,
cinsi, miktarı, fiyatı, üretim şekli, teslim tarihi gibi hususları içeren
ve 16/4/2015 tarihli ve 29328 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çiğ Sütün Sözleşmeli Usulde Alım Satımına İlişkin
Yönetmelik esaslarına göre alıcı ile üretici/yetiştirici veya bunların
üyesi/ortağı bulunduğu üretici/yetiştirici örgütü arasında imzalanan çiğ
süt alım satım sözleşmesini,
l) Süt işleme tesisi: 17/12/2011
tarihli ve 28145 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gıda İşletmelerinin
Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteren
işletme onay belgesine sahip çiğ süt ve süt ürünleri işleme tesisini,
m) TÜRKVET: 2/12/2011
tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği hükümlerine göre oluşturulan
ve hayvancılık işletmelerinin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanlar
ile koyun ve keçi türü hayvanların kimliklendirilerek
kayıt altına alındığı veri tabanını,
n) Üretici/yetiştirici: Piyasaya arz etmek/satış
yapmak için süt üretmek amacıyla bir veya daha fazla çiftlik hayvanının
bulundurulduğu tesis sahibi gerçek veya tüzel kişileri,
o) Üretici/yetiştirici örgütü: Üretici/yetiştirici
adına çiğ sütün sözleşmeli usulde alım satımına ilişkin iş ve işlemleri yürütmek
üzere temsil ve ilzam yetkisi bulunan, kendi kuruluş kanununa göre merkez
birliğini kurmuş olan, 5996 sayılı Kanuna göre kurulmuş ıslah amaçlı
yetiştirici birlikleri ve/veya 29/6/2004 tarihli
ve 5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici
birlikleri ve/veya 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununa
göre kurulmuş, kuruluşuna Bakanlıkça izin verilen hayvancılık faaliyeti
yürüten tarımsal amaçlı kooperatif üyeleri ile Pancar Ekicileri
Kooperatifleri Birliği (PANKOBİRLİK) ve bağlı kooperatiflerinin
ortaklarını,
ö) Yerel perakendeci: Süt üreten
hayvancılık işletmesi merkez kabul edilerek hazır ambalajlı çiğ süt için
500 kilometrelik yarıçap içerisinde, hazır ambalajlı olmayan çiğ süt için
200 kilometrelik yarıçap içerisinde yer alan ve son tüketiciye sabit bir
yerde konumlandırılmış otomatik satış makineleri veya bakkal, market ve
benzeri yerlerde çiğ süt satan perakendeciyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Desteklemeye İlişkin Esaslar
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 4- (1) Çiğ süt desteği ve süt piyasasının düzenlenmesi
için gerekli kaynak, bütçede hayvancılığın desteklenmesi için ayrılan
ödenekten karşılanır ve Bakanlık tarafından gerekli paranın aktarılmasını
müteakip Banka aracılığı ile ödenir.
Çiğ süt
desteklemesi
MADDE 5- (1) Çiğ süt
desteklemesi; üretmiş olduğu çiğ sütü, süt işleme tesislerine,
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu
karşılığında kendisi, üretici/yetiştirici örgütü veya bunların %50’nin
üzerinde paya sahip oldukları ortaklıkları vasıtasıyla satan ve BSKS veri
tabanına aylık olarak kaydettiren bir üretici/yetiştirici örgütüne
üye/ortak olan yetiştiricilere ödenir.
(2) Çiğ süt desteklemesi, hazırlanan ödeme
icmalleri esas alınarak; manda, koyun, keçi ve niteliğine ve pazarlama şekline
göre inek sütü ve 25/1/2020 tarihli ve 31019
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ İnek Sütünün Sınıflandırılmasına
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2019/64) kapsamında sınıflandırılan inek sütünün
sınıfına göre, Bakanlığın belirleyeceği dönemler, kriterler ve birim
fiyatlar üzerinden destekleme ödemesi yapılır.
(3) Üretmiş olduğu çiğ sütü, süt piyasasının
düzenlenmesi uygulaması kapsamında, üretici örgütleri aracılığı ile süt
ürününe çevirterek Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğüne satan üreticiler
desteklemeden yararlandırılır. Desteklemede, 1 kilogram süt ürünü eşdeğeri
süt miktarı esas alınır.
(4) 27/4/2017 tarihli ve
30050 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ
(Tebliğ No: 2017/20) kapsamında hastalıktan ari işletme belgeli süt üreten
işletmeler, ürettikleri çiğ sütü, faaliyet alanında sütün arzı/satışı
bulunan işletme kayıt belgesine sahip ve BSKS’ye
kayıtlı yerel perakendecilere, işletme kayıt belgesine sahip BSKS’ye kayıtlı süt dolum tesislerine, sözleşme,
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu
karşılığında satmaları şartıyla çiğ süt desteklemesinden yararlandırılır.
(5) Çiğ süt desteklemesinin başvuru yeri, şekli ve
zamanına ilişkin şart ve kurallar şunlardır:
a) Desteklemeden yararlanmak isteyen
üretici/yetiştiriciler BSKS’ye veri girişi için
yetkilendirilmiş bir üretici/yetiştirici örgütüne üye ise bu
üretici/yetiştirici örgütüne, BSKS’ye veri girişi
yetkisi bulunmayan bir üretici/yetiştirici örgütüne üye ise örgüt aracılığı
ile il/ilçe müdürlüklerine başvururlar.
b) Üretici/yetiştirici örgütleri üye/ortakları
adına toplu kestiği fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil
makbuzları ile birlikte çiğ sütün cinsi, miktarı, fiyatı, teslim tarihini
içeren üye/ortakların listesini de düzenler.
c) 1/1/2023 tarihinden
geçerli olmak üzere satılan çiğ sütlere ait fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu, çiğ süt tedarik sözleşmesi ve
döner sermaye işletmesinden alınan makbuz veya alındı belgesi
üretici/yetiştirici örgütlerine teslim edilir. Teslim edilen çiğ süt
tedarik sözleşmeleri, sözleşme geçerlilik süresini kapsayan dönem
başvurularında tekrar istenmez.
ç) Çiğ İnek Sütünün Sınıflandırılmasına İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2019/64) kapsamında sınıflandırılan çiğ inek sütü için
desteklemeden yararlanmak isteyen üretici/yetiştiriciler, ödeme dönemine
esas olacak çiğ süt analizinin yapılması amacıyla Bakanlıkça belirlenen dönemlerde,
üyesi oldukları üretici/yetiştirici örgütüne dilekçe ile başvurur.
d) Veri giriş yetkisi bulunmayan
üretici/yetiştirici örgütleri, kendilerine teslim edilen belgeleri,
İcmal-1’e esas tabloları ve eklerini, BSKS’ye
veri girişi için il/ilçe müdürlüklerine tutanak ile teslim eder.
e) Göçer hayvancılık yapan yetiştiriciler, süt
üretimi yaptığı ayda, ürettiği süt miktarının tespiti için gittikleri yerin
il/ilçe müdürlüğüne başvurur. Tespit yaptırdığı aylara ilişkin desteklemeye
esas satış belgelerini ve başvuru evraklarını göçer olarak gittiği il/ilçe
müdürlüğüne teslim eder. Üretici/yetiştiricinin başvuru evrakları, veri
girişi için işletmesinin kayıtlı olduğu il/ilçe müdürlüğüne yazı ekinde
gönderilir. Hayvan nakil işlemlerini ilgili mevzuat hükümlerine göre yapmamış
olan göçer yetiştiricilerin tespit işlemi yapılmaz.
f) Sözleşmenin onaylı bir örneği,
üretici/yetiştirici örgütü tarafından çiğ süt üretiminin yapıldığı yerdeki
Bakanlık il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Sözleşme bilgileri, Bakanlık
il/ilçe müdürlükleri tarafından BSKS’ye kaydedilmiş
olmalıdır. Satışı yapılan çiğ sütlere ait fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu ile tedarik sözleşmelerinin BSKS’de ilişkilendirilmesi yapılarak girişi yapılır.
g) Çiğ süt desteklemesinden yararlanacakların
işletmesi ve sütün elde edildiği hayvanlar TÜRKVET’e
kayıtlı olmalıdır. Ayrıca tüm üretici/yetiştiriciler de işletmesinin
bulunduğu ilçe bazında BSKS’ye kayıt edilmelidir.
ğ) BSKS’ye yeni kaydı
yapılan üretici/yetiştiricilerin kayıt tarihinden önceki fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzunun BSKS’ye
kaydedilmesine izin verilmez.
h) Döneminde başvurusunu ve evraklarını
tamamlamayanlar desteklemeden yararlandırılmaz.
ı) Destekleme döneminde her türlü
denetim ve soruşturma nedeniyle veri giriş yetkisi iptal edilen üretici/yetiştirici
örgütlerine üye/ortak yetiştiricilerin; desteklemeye esas başvuru ve diğer
tüm iş ve işlemleri varsa veri giriş yetkisi bulunan başka bir
üretici/yetiştirici örgütünce yapılır, üyelerin/ortakların veri giriş
yetkisi iptal edilen üretici/yetiştirici örgütünün dışında herhangi bir
üyeliği/ortaklığı yoksa esas başvuru ve diğer tüm iş ve işlemleri il/ilçe
müdürlüğünce yürütülür.
(6) Veri girişi yapacak il/ilçe müdürlüklerince
istenilecek belgeler şunlardır:
a) Üretici/yetiştirici örgütünce düzenlenmiş
destekleme için başvuruda bulunan üyelerin listesi.
b) Başvuruda bulunan üyelerden ilgili destekleme
dönemi için alınan başvuru dilekçeleri.
c) BSKS veri tabanı üzerinden yayımlanan ve/veya
üretici/yetiştirici örgütünce düzenlenen çiğ süt destekleme icmaline esas
tablo.
ç) Satılan çiğ sütün cinsi, fiyatı, teslim tarihi
ve miktarının gösterildiğini içeren üye/ortaklarının listesi, fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu (e-faturalar/e-arşiv
faturalar, xml formatında, silinemez CD, DVD veya
USB belleğe kayıtlı olmalıdır).
d) Döner sermaye işletmesinden alınan makbuz veya
alındı belgesi.
(7) Veri girişi yapacak üretici/yetiştirici
örgütlerince istenilecek belgeler şunlardır:
a) Başvuruda bulunan üyelerden ilgili destekleme
dönemi için alınan başvuru dilekçeleri.
b) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu
(e-faturalar/e-arşiv faturalar, xml formatında,
silinemez CD, DVD veya USB belleğe kayıtlı olmalıdır).
c) Döner sermaye işletmesinden alınan makbuz veya
alındı belgesi.
(8) Üretmiş olduğu çiğ sütü, üretici örgütleri
aracılığı ile süt ürünü olarak ESK’ye satan
üreticilerden istenen belgeler şunlardır:
a) Üretici örgütü ile ESK arasında yapılan
sözleşme.
b) Üretici örgütü tarafından sözleşme kapsamında
kesilen müstahsil makbuzu.
c) Üretici örgütünün süt ürünü üretimi için
anlaştığı, işletme onay belgesine sahip süt işleme tesisi ile yapmış olduğu
sözleşme ve çiğ sütün süt ürününe çevrilmesine ilişkin fatura.
ç) Üretici örgütünün sözleşme kapsamında ESK’ye sattığı süt ürünü faturası.
d) Döner sermaye işletmesinden alınan makbuz veya
alındı belgesi.
(9) Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ (Tebliğ No:
2017/20) kapsamında, çiğ süt satan hastalıktan ari
işletmeler, üyesi oldukları üretici/yetiştirici örgütüne aşağıdaki belgeler
ile başvuruda bulunurlar:
a) Başvuruda bulunanlardan ilgili destekleme dönemi
için alınan başvuru dilekçeleri.
b) Hastalıklardan ari
işletme belgesi.
c) Çiğ sütün arzı için izin belgesi.
ç) Satılan süt miktarının litre olarak gösterildiği
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu
(e-faturalar/e-arşiv faturalar, xml formatında,
silinemez CD, DVD veya USB belleğe kayıtlı olmalıdır).
d) Döner sermaye işletmesinden alınan makbuz veya
alındı belgesi.
(10) Destekleme icmallerinin hazırlanması döneminde
uyulacak esaslar şunlardır:
a) En fazla bir aylık olarak düzenlenen müstahsil
makbuzu ve/veya faturaların asılları veya nüshaları destekleme için esas
alınır. Her ne suretle olursa olsun bunların fotokopileri veya onaylı
suretleri dikkate alınmaz. Fatura/müstahsil makbuzları
ile e-fatura/e-arşiv fatura/e-müstahsil makbuzu çıktılarında, işletme onay
belge numarası, süt işleme tesisinin adı, adresi, üretici/yetiştiricinin
adı, soyadı, adresi ve teslim edilen sütün türü, litre olarak miktarı,
litre fiyatı ve tutarı ile soğutma tankı üzerinden pazarlanmış ise
“soğutulmuş çiğ süt” ibaresi, süt soğutma tankı sahibi, sorumlusu veya
yetkilisinin adı, soyadı, imzası ve süt soğutma tankı kod numarası, süt
işleme tesisi yetkilisinin imzası ve kaşesinin bulunması gerekir.
b) Çiğ Sütün Arzına Dair Tebliğ (Tebliğ No:
2017/20) kapsamında, süt üreten işletmeler için en fazla bir aylık olarak
düzenlenen müstahsil makbuzu ve/veya faturaların asılları veya nüshaları
destekleme için esas alınır. Her ne suretle olursa olsun bunların
fotokopileri veya onaylı suretleri dikkate alınmaz. Fatura/müstahsil
makbuzları ile e-fatura/e-arşiv fatura/e-müstahsil makbuzu çıktılarında
üretici/yetiştiricinin adı, soyadı, adresi ve teslim edilen sütün türü,
litre olarak miktarı, litre fiyatı ve tutarı, süt dolum tesisi için adı,
adresi ile süt dolum tesisinin işletme kayıt ve kod numarası, yetkilisinin
imzası ve kaşesinin, yerel perakendeciler için işletme kayıt numarası
bulunması gerekir.
c) Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine
Dair Yönetmelik kapsamındaki süt işleme tesisleri, süt dolum tesisleri ve
yerel perakendeciler ile ilgili bilgilerin BSKS’ye
girilmesi ve güncellenmesinden, kayıt ve onay işlemlerini yürüten il
müdürlükleri sorumludur.
ç) İl müdürlükleri veri giriş yetkisi için
başvuruda bulunanlardan uygun gördüğü üretici/yetiştirici örgütlerini HAYGEM’e bildirir. Bu örgütler HAYGEM tarafından BSKS’de tanımlanır.
(11) Destekleme icmallerinin hazırlanmasına ilişkin
hususlar şunlardır:
a) Veri giriş yetkisi bulunan üretici/yetiştirici
örgütleri kendi üyelerinin İcmal-1’e esas tablolarını, aylar bazında
hazırlar ve BSKS’ye veri girişini yapar.
b) Veri giriş yetkisi almış üretici/yetiştirici
örgütlerinin bulunmadığı yerlerde üreticinin İcmal-1’e esas tabloları,
üretici/yetiştirici örgütlerince aylar bazında hazırlanır ve BSKS’ye girilmesi için il/ilçe müdürlüklerine teslim
edilir. İcmal-1 listelerinin BSKS’ye veri
girişleri il/ilçe müdürlüklerince yapılır.
c) BSKS’ye süt
girişlerinin, üretici/yetiştiricilerin üretimde bulundukları ilçe için
il/ilçe müdürlükleri veya yetkilendirilmiş üretici/yetiştirici örgütlerince
yapılması esastır.
ç) Çiğ İnek Sütünün Sınıflandırılmasına İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2019/64) kapsamında, Bakanlıkça belirlenen dönemlerde
çiğ inek sütü destekleme ödemesi yapılan yetiştiricilerin, analizi
yapılarak sınıflandırılan çiğ inek sütüne ait analiz sonuçları çevrim içi (online) olarak aktarılır. Söz konusu verilerin
aktarılamadığı durumlarda BSKS’ye kayıt işlemleri,
HAYGEM tarafından değerlendirilir.
d) Analizi yapılan çiğ sütün ödemesine ilişkin iş
ve işlemler Bakanlıkça belirlenen ödeme takvimi çerçevesince yürütülür.
(12) Destekleme icmallerinin il/ilçe
müdürlüklerince incelenmesine ilişkin hususlar şunlardır:
a) Süt icmallerinin
incelenmesinde; üretici/yetiştiricilere ait fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzu uygunluğu, bunların BSKS veri
tabanına doğru girilip girilmediği, satılan süt miktarının destekleme
dönemindeki sağmal hayvan sayısı, ırkı ve laktasyon
durumu ile uyumlu olup olmadığı, süt soğutma tanklarının kapasitesinin
üzerinde kullanılıp kullanılmadığı dikkate alınır. Uygun olmayan hatalı belgeler, girişler ve hayvan
sayısı ile süt miktarında uyumsuzluk olanlar ile soğutma tanklarının
kapasitesinin üzerinde pazarlanan sütler icmal listesinden çıkartılır.
b) Elektronik ortamda alınan e-fatura,
http://www.efatura.gov.tr internet adresinde bulunan e-fatura görüntüleyici
ile açılarak, mali mühür bulunup bulunmadığı ve alınan çıktısı ile uyumlu
olup olmadığı kontrol edilir. Yapılan kontrolde uygun bulunmayanlar icmal
listesinden çıkartılır. E-fatura çıktısı, kontrolü yapan il/ilçe müdürlüğü
BSKS sorumlu personeli tarafından imzalanır.
c) E-arşiv faturalar elektronik ortamda teslim
edilir ve belge doğrulama web adresinden il/ilçe müdürlüklerince kontrol
edilir.
ç) Elektronik ortamda düzenlenen ve elektronik
sertifika ile imzalanan e-müstahsil makbuzunun üzerinde, Gelir İdaresi
Başkanlığı sistemleri üzerinden sorgulanıp doğrulanabileceği karekoda veya barkoda yer verilmesi zorunludur.
d) İnceleme sonrasında işlemi yapılan sözleşme,
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzları ve
destekleme başvuru dilekçeleri ile İcmal-1 18/10/2019
tarihli ve 30922 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri
Hakkında Yönetmelik kapsamında il/ilçe müdürlüğü birim arşivlerinde
muhafaza edilir.
(13) Destekleme icmallerinin askıya çıkarılmasına
ilişkin hususlar şunlardır:
a) Aylar bazında BSKS veri tabanına kaydedilen
İcmal-1 listeleri, veri giriş dönemi bittikten sonra, il/ilçe müdürlüklerince
askıya çıkartılmak üzere BSKS veri tabanından İcmal-2 listeleri şeklinde
alınır. Alınan icmallerde tarımsal desteklemelerden men cezası alan
üreticilerin bulunup bulunmadığının kontrolü yapılır.
b) İcmal-2 listeleri il/ilçe müdürlüklerinde,
üretici/yetiştirici örgütlerine ve üretici/yetiştiricilere duyurulacak şekilde
askıya çıkarılır.
c) Askıya çıkarma tarihi ve saati ile askıdan
indirme tarihi ve saati il/ilçe müdürlüğü ile üretici/yetiştirici örgütü
temsilcilerince tutanağa bağlanır ve güncel tarihle imzalanır.
ç) Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise
listelerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
d) Askı süresinde İcmal-2 listelerine yapılan
itirazlar, il/ilçe müdürlüğünce değerlendirilir.
(14) Destekleme icmallerinin gönderilmesi ve
ödemeye ilişkin hususlar şunlardır:
a) İtirazların değerlendirilmesinden sonra
kesinleşmiş İcmal-2 listeleri ilçe müdürlüklerince onaylanarak il müdürlüğüne
gönderilir.
b) İl müdürlükleri, ilçelerden gelen onaylanmış
İcmal-2 listelerinin en az %10’unu hayvan sayıları ile satılan süt
miktarlarının uyumlu olup olmadığı yönünden kontrol eder. Kontrol edilen
İcmal-2 listeleri tutanak altına alınır, uyumsuzluğu tespit edilen varsa,
İcmal-2 listeleri yeniden düzenlenir. Kontrolleri tamamlanan İcmal-2
listeleri, BSKS veri tabanında ödemeye esas olan İcmal-3 listesi şeklinde
düzenlenir. Düzenlenen İcmal-3 listeleri il müdürleri tarafından
onaylanarak HAYGEM’e gönderilir.
c) HAYGEM, gelen İcmal-3 listeleri ile BSKS’den alınan İcmal-3 listelerinin uyumunu kontrol
eder.
ç) BSKS’de, satılan süt
miktarının destekleme dönemindeki hayvan sayısı ile uyumlu olmadığı
durumlarda fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil
makbuzları ödemeye dâhil edilmez.
d) Hayvan başına (kombine, sütçü, yerli sığır,
koyun, keçi ve manda) il bazlı ortalama süt
verimleri il müdürlüğünce raporlanır ve bununla ilgili olarak il tahkim
komisyonu kararı alınır. Alınan karar HAYGEM’e
gönderilir. HAYGEM tarafından uygun görülen il bazlı
ortalama süt verim kayıtları BSKS’ye yüklenir.
e) Ortalama süt verimin üzerinde olan ve başvuruda
bulunan üretici/yetiştiricilerin işletmesi için, il/ilçe müdürlüğünce
üretimin yapıldığı aydaki güncel verilerin tespiti yapılıp tutanağa
bağlanır. Tutanaklara istinaden en az bir aylık olacak şekilde il/ilçe
tahkim komisyon kararı alınır. Tahkim komisyonu kararındaki ortalamanın
üstünde süt verimine sahip işletmelerin, fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzlarının ödemeye dâhil edilmesi
için il müdürlüğüne yazı ile bildirilir. İl BSKS sorumlusu, söz konusu
işletmeleri sistemde, ortalama verimin üzerinde olan işletme olarak
işaretler ve ödeme dönemine ait il/ilçe tahkim komisyonu kararını PDF
formatında sisteme yükler.
f) Ödeme listelerinin Bakanlıkça bankaya
gönderilmesinden sonra kesinleşmiş İcmal-2 listeleri, yetiştirici/üretici
örgütleri bazında BSKS’den il/ilçe
müdürlüklerince alınarak ilgili üretici/yetiştirici örgütlerine gönderilir.
(15) Çiğ süt desteklemesine ilişkin diğer hususlar
şunlardır:
a) Süt soğutma tankları, süt toplama merkezleri ve
süt dolum tesislerinin yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygunluğunun
tespiti il/ilçe müdürlüklerince yapılarak BSKS veri tabanına girişi
sağlanır.
b) Süt işleme tesislerindeki soğutma tankları BSKS
veri tabanına girilmez. Süt işleme tesislerindeki soğutma tanklarından, BSKS’de daha önceden kayıtlı olanlar sistemde pasif
duruma getirilir. Süt işleme tesislerindeki soğutma tankları yeni numara
verilen bir işletme olsa da BSKS veri tabanına girilmez.
c) İl/ilçe müdürlüklerince kontrol edilerek usulüne
uygun çalıştırılmadığı tespit edilen süt soğutma tankları üzerinden
pazarlanan sütler soğutulmuş olarak değerlendirilmez.
ç) Çiğ sütün, üretici/yetiştirici örgütleri veya
bunların %50’den fazla paya sahip oldukları 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa tabi ortaklıkları aracılığıyla
pazarlanması halinde, üretici/yetiştirici adına düzenlenmiş müstahsil
makbuzlarının süt miktarları aylık toplamıyla bu müstahsil makbuzlarıyla
ilişkili olan süt işleme tesisleri adına düzenlenmiş faturaların süt
miktarları aylık toplamının uyumlu olması zorunludur. Gerçek usulde vergiye
tabi olmayan üretici/yetiştiricilerin süt girişleri müstahsil makbuzuyla
yapılır.
d) Destekleme icmallerinin hazırlanması, askıya
çıkartılması, gönderilmesi ve ödeme ile ilgili çalışma takvimi HAYGEM
tarafından belirlenir.
e) Bu Tebliğde belirtilen icmallerin ve diğer
eklerin örnekleri ile desteklemeye ilişkin yürütülecek çalışmalarla ilgili
duyurular BSKS üzerinden yayımlanır.
f) İl/ilçe müdürlükleri ve yetkilendirilmiş
üretici/yetiştirici örgütleri, gerekli belgelerle yapılan başvuruların zamanında
sisteme girilmesinden sorumludur. Başvuruları zamanında sisteme girmeyen
üretici/yetiştirici örgütünün veri giriş yetkileri, il müdürlüklerince
yapılan kontrol ve görüşleri doğrultusunda iptal edilir.
g) İl/ilçe müdürlükleri ibraz edilen
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzlarını Hazine
ve Maliye Bakanlığının belge doğrulama web adresi üzerinden kontrol eder.
ğ) BSKS’de görev yapacak
il sistem sorumlularının tahsisi Bakanlıkça, ilçe sistem sorumluları ile
üretici/yetiştirici örgütü personelinin şifre tahsisi ise il sistem
sorumluları tarafından yapılır. Personelin eğitimi ile konuya ilişkin diğer
tedbirler Bakanlık, il/ilçe müdürlükleri ve üretici/yetiştirici örgütleri
tarafından alınır.
h) Birden çok üretici/yetiştirici örgütüne üyeliği
bulunan üreticinin iş ve işlemleri, sözleşme, fatura/e-fatura/e-arşiv
fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzunu teslim ettiği
üretici/yetiştirici örgütü üzerinden yapılır.
ı) Üreticilerin/yetiştiricilerin
üretici/yetiştirici örgütü kanalı ile pazarlanan soğutulmuş çiğ süt
desteğinden yararlanabilmeleri için; vergiye tabi üreticiler,
üretici/yetiştirici örgütüne sattığı sütü fatura ile diğerleri ise üretici
örgütü tarafından düzenlenmiş müstahsil makbuzuyla benzer şekilde
üretici/yetiştirici örgütü de bu sütleri süt işleme tesisine kestiği fatura
ile belgelemesi ve fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil
makbuzu/e-müstahsil makbuzlardaki çiğ sütün cinsinin, miktarının ve
fiyatının uyumlu olması gerekir. Üretilen
çiğ sütün, yetiştirici/üretici örgütleri tarafından doğrudan toplanması ve
akabinde soğutulmuş çiğ sütün direkt süt işleme tesisine satılmış olması
gerekir.
i) Üreticilerin/yetiştiricilerin
işletmesinde kendi adına bulunan şahıs soğutma tankında soğutulmuş çiğ süt
desteğinden yararlanabilmeleri için; vergiye tabi üreticiler, işleme
tesisine direkt olarak sattığı sütü kestiği fatura ile diğerleri ise işleme
tesisi tarafından düzenlenmiş müstahsil makbuzuyla belgelemesi ve
fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil makbuzu/e-müstahsil makbuzlardaki
çiğ sütün cinsinin, miktarının ve fiyatının uyumlu olması gerekir. Üretilen çiğ sütün, yetiştirici/üreticinin
işletmesinde kendi adına bulunan şahıs soğutma tankında soğutulmuş ve akabinde
soğutulmuş çiğ sütün direkt süt işleme tesisine satılmış olması gerekir.
j) Çiğ süt desteklemesi ve BSKS ile ilgili olarak
yapılacak çalışma ve uygulama esasları HAYGEM tarafından belirlenir.
k) Çiğ süt destekleme ödemelerinden, idari hata
sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen ve beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmayacak gerçek veya tüzel kişilerin ceza süreleri
bitene kadar Çiftçi Kayıt Sisteminde destek dışı bırakılan işletmeler
listesine alınmasından il/ilçe müdürlükleri sorumludur.
l) Destekleme ödemeleri ile ilgili olarak
haklarında idari ve adli işlem başlatılan kooperatif üst/bölge birlikleri,
yetiştirici birlikleri ve üretici birlikleri haklarındaki inceleme
tamamlanıncaya kadar, il sistem sorumlularınca BSKS’de
ödeme engelli üretici/yetiştirici örgütü olarak işaretlenir.
m) Üretici/yetiştirici tarafından
satışı yapılan çiğ sütlere ait fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil
makbuzu/e-müstahsil makbuzunu üretici örgütüne dilekçe ile teslim edip, BSKS’ye veri girişini yaptıran ancak çiğ süt destekleme
takvimi açıklanmadan önce ya da açıklandıktan sonra vefat eden
üretici/yetiştiricinin bu üretimler için desteklemeye esas şartları yerine
getirmiş olması kaydıyla yasal mirasçısı tarafından veraset ilamı
belgesinin bir sureti ile birden fazla mirasçısı bulunması halinde ise
diğer mirasçılardan muvafakatname alan mirasçı
destekleme başvurusu yapabilir.
n) Üretici/yetiştiricilerin vefat tarihinden sonra
adına düzenlenmiş olan fatura/e-fatura/e-arşiv fatura/müstahsil
makbuzu/e-müstahsil makbuzları destekleme kapsamına alınmaz.
o) Desteklemeye ilişkin başvurularda hizmet
bedelinin yatırıldığına dair işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğü döner
sermaye işletmesinden alınan makbuz veya alındı belgesi
üretici/yetiştiricinin yaptığı ilk başvuru döneminde ibraz edilmelidir.
ö) İdari hata sonucu veya haksız ödendiği tespit
edilerek geri tahsil edilen çiğ süt desteklemelerine ait bilgiler BSKS’ye il/ilçe müdürlükleri tarafından girilir. Geri
ödeme belgeleri il/ilçe müdürlüklerinde muhafaza edilir.
p) 31/12/2024 tarihinden
sonra çiğ süt toplama ve/veya depolama sorumlusu olarak çalışacak kişiler
21/9/2006 tarihli ve 5544 sayılı Meslekî Yeterlilik Kurumu ile İlgili Bazı
Düzenlemeler Hakkında Kanun kapsamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
tarafından Meslekî Yeterlilik Kurumunca ve/veya Meslekî Yeterlilik Kurumu
tarafından akredite edilmiş üretici/yetiştirici örgütü ve/veya kurum ve
kuruluşlarca meslekî yeterlilik eğitimine katılarak Meslekî Yeterlilik
Belgesi almak zorundadır. Söz konusu belgenin il/ilçe müdürlüğünce onaylı bir
örneği BSKS’ye kaydedilmek üzere
üretici/yetiştirici örgütüne teslim edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ödemeye İlişkin Esaslar
Üye
yetiştiricilerden kesinti
MADDE 6- (1) Kendi kuruluş
kanununa göre merkez birliğini kurmuş olan, 5996 sayılı Kanuna göre kurulmuş
ıslah amaçlı yetiştirici birlikleri ve/veya 5200 sayılı Kanuna göre
kurulmuş üretici birlikleri ve/veya 1163 sayılı Kanuna göre kurulmuş,
kuruluşuna Bakanlıkça izin verilen hayvancılık faaliyeti yürüten tarımsal
amaçlı kooperatif üyeleri ile Pancar Ekicileri Kooperatifleri Birliği
(PANKOBİRLİK) ve bağlı kooperatiflerinin ortaklarının hak ettikleri
desteklerden aşağıdaki tabloda belirtilen oranlarda, çiftçi örgütlerini
güçlendirme adı altında veri girişi yapanlara sistem üzerinden kesinti
yapılır. Kalan miktar
yetiştirici/üreticilerin hesabına ödenir.
(2) Çiğ İnek Sütünün Sınıflandırılmasına İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No: 2019/64) kapsamında, çiğ inek sütü analiz desteği, çiğ
süt destekleme ödemesi çerçevesinde aşağıdaki tabloda belirtilen oranlarda,
çiftçi örgütlerini güçlendirme adı altında veri girişi yapan
üretici/yetiştirici örgütüne sistem üzerinden kesiti yapıldıktan sonra
kalan miktar yetiştirici/üreticilerin hesabına ödenir.

(3) Birden fazla merkez birliğine üyeliği bulunan
kooperatif üst/bölge birlikleri destekleme yılı için çiftçi örgütlerini
güçlendirme bedelinin ödeneceği merkez birliğine taahhütname verir. Pancar
ekicileri kooperatifleri üzerinden yapılan desteklemelerde ise pancar
ekicileri kooperatifleri, Pancar Ekicileri Kooperatifi Üst Birliğine
taahhütname verir. Bu taahhütnameler, merkez birlikleri/pancar ekicileri
kooperatifleri birliği üst birliğince destekleme yılı başında Bakanlığa
gönderilir. Çiftçi örgütlerini güçlendirme bedeli, merkez birlikleri/pancar
ekicileri kooperatifleri birliği üst birliğinden gelen liste ve
taahhütnamelere göre ödenir.
Ödemelerin
aktarılması
MADDE 7- (1) Bu Tebliğde yer alan destekleme ödemeleri kamu
kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına aktarılmadan önce haciz/icra,
temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Bu Tebliğ kapsamındaki desteklemelerden
yararlanmak için başvuran üretici/yetiştiricilerin Merkezi Nüfus İdaresi
Sistemi (MERNİS)/Vergi Daireleri Tam Otomasyon Projesi (VEDOP)
sorgulamaları, desteklemelerin yürütüldüğü veri tabanları üzerinden,
üretici/yetiştirici örgütü veya il/ilçe müdürlüğünce başvuru tarihi
itibarıyla yapılır.
(3) ESK tarafından gerçekleştirilen süt ürünü alım
satımı neticesindeki fark, icmal karşılığında, 2023-2024 yılı destekleme
bütçelerinin hayvancılık desteklemeleri kaleminden ESK’ye
aktarılır. Maliyet bedeli ile satış bedeli arasındaki farkı gösteren ıslak
imzalı ve onaylı icmaller, ESK tarafından oluşturulup HAYGEM’e
gönderildikten sonra, bütçe işlemlerini müteakip ESK’nin
hesabına aktarılır.
Yetki ve
denetim
MADDE 8- (1) İl/ilçe müdürlükleri, desteklemeler ile ilgili
başvuru zamanı ve şartlarını, yerel imkânları da kullanarak duyurur.
(2) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya ve bu Tebliğin uygulamasında ortaya çıkan sorunlar ve
öngörülmeyen durumlarda HAYGEM, genelge ve talimat çıkarmaya yetkilidir.
Bakanlık genelgeleri ve talimatlarının uygulanmasında ve oluşacak
problemlerin çözümünde, il müdürlükleri yetkilidir. Bu amaçla yapılacak
çalışmalarda gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler
ile ilgili oda ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
(3) Destekleme ödemelerinin amacına uygun ve gerçek
hak sahiplerine ödenmesi için, il müdürlüğü gerekli tedbirleri alır. Çiğ
süt desteklemesi için il müdürlükleri, ilçelerden gelen onaylanmış İcmal-2
listelerinin en az %10’unu hayvan sayıları ile satılan süt miktarlarının
uyumlu olup olmadığı yönünden kontrol eder, kamu zararı tespiti durumunda,
desteğin tamamı incelendikten sonra İcmal gönderilir.
(4) Çiğ süt desteğinde ortaya çıkabilecek sorunlara
ilişkin konularda 27/5/2014 tarihli ve 29012
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
hükümlerine göre kurulan il/ilçe tahkim komisyonları yetkilidir.
(5) Çiğ süt desteğinde, üretici/yetiştirici
örgütlerine verilen yetki, görev ve sorumlulukları zamanında yerine getirmeyerek
yetiştiricinin mağduriyetine sebep olan üretici/yetiştirici örgütleri
mağduriyetin giderilmesinden sorumludur.
Desteklemelerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 9- (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar bu Tebliğ
kapsamındaki desteklemelerden yararlandırılmaz:
a) Bu Tebliğde belirlenen hükümlere uymayanlar.
b) Gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve/veya belge
ibraz edenler.
c) Kamu kurum ve kuruluşları.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 10-
(1) Bu Tebliğde belirtilen yetkili
merciler, yetki alanına giren verilerin kayıt sistemine doğru girilmesinden,
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden doğrudan sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız
yere ödemeye sebep olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli idari işlemler yapılarak hukuki ve cezai süreç başlatılır.
(2) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucunda düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen çiftçiler beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar. Bunun takibinden
il/ilçe müdürlükleri sorumludur.
(3) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi
ile birlikte mezkur Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve
tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu
tutulurlar.
Sorumluluk
ve arşivleme
MADDE 11-
(1) Tüm bilgi ve belgelerin
doğruluğundan, bilgi ve belge sahibi ile onaylayan kişi ve kuruluşlar
doğrudan sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler istendiğinde ibraz
edilmek üzere Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik kapsamında
il/ilçe müdürlüğü birim arşivlerinde en az beş yıl süre ile saklanır.
(2) Üretici/yetiştirici örgütleri, üyelerinin
işletme ve hayvan varlıkları ile ilgili güncellenen bilgilerinin takibi ve
kontrolünden sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 12-
(1) 27/6/2021
tarihli ve 31524 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiğ Süt Desteği ve Süt
Piyasasının Düzenlenmesi Uygulama Tebliği (Tebliğ No: 2021/22) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Tamamlanamayan
işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 12 nci madde ile yürürlükten kaldırılan Çiğ Süt Desteği ve
Süt Piyasasının Düzenlenmesi Uygulama Tebliği (Tebliğ No: 2021/22)
hükümlerine göre başvuruları yapılmış ve sonuçlandırılamamış işlemler, söz
konusu Tebliğin 5 inci maddesinin on altıncı fıkrasının (m) bendi hariç
diğer hükümlerine göre sonuçlandırılır.
(2) Destekleme ödemelerinde kullanılan kayıt
sistemlerinin Bakanlıkça yeniden oluşturulması halinde yürütülecek iş ve
işlemler talimatla belirlenir.
Yürürlük
MADDE 13-
(1) Bu Tebliğ 1/1/2023
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve
Orman Bakanı yürütür.
|