Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 45)
MADDE 1- 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (III/B-3.)
bölümünün üçüncü paragrafı ile (III/B-3.2.5.) bölümünde yer alan
“2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki (II) sayılı listenin 28, 29,
31 ve 34 üncü sırası” ibareleri “2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararının geçici 10 uncu maddesi ve Karar eki (II) sayılı listenin 28, 29,
31 ve 34 üncü sırası” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2- Aynı Tebliğin (VI/Ç-2.) bölümünden sonra gelmek
üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“3. Hazine ve Maliye Bakanlığı Tarafından
Kahramanmaraş’ta Meydana Gelen Depremden Etkilenen İller İçin İlan Edilen
Mücbir Sebep Döneminde KDV İade Uygulaması
6/2/2023 tarihinde Kahramanmaraş ilinde meydana
gelen deprem felaketine ilişkin olarak, depremden etkilenen Adana,
Adıyaman, Diyarbakır, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya,
Osmaniye, Şanlıurfa ve Elazığ illeri ile Sivas ili Gürün ilçesinde
Bakanlığımız tarafından mücbir sebep hali ilan edilmesi uygun bulunmuştur.
Bu kapsamda, söz konusu yerlerde deprem tarihi
itibarıyla mükellefiyet kaydı bulunan mükelleflerin, bu mükellefiyetleri
nedeniyle vergi kanunlarının uygulanması bakımından 6/2/2023 ila 31/7/2023
(bu tarih dâhil) tarihleri arasında mücbir sebep halinde olduğu kabul
edilmiştir.
Mücbir sebep hali süresince verilmesi gereken vergi
beyannameleri ve bildirimlerin verilme süreleri uzatılmıştır.
Diğer taraftan, mücbir sebep kapsamında olsun veya
olmasın, mükelleflerin KDV iade talebinde bulunabilmeleri için, söz konusu
vergiye ilişkin beyannamelerin verilmesi ve bu beyannamelerde iadesi talep
edilen KDV tutarının gösterilmesi gerekir.
Bu bakımdan, mücbir sebep kapsamında bulunan
mükellefler KDV beyannamesi vermek ve gerekli belgeleri vergi dairesine
ibraz etmek suretiyle mücbir sebep döneminde de KDV iade talebinde
bulunabilir.
Öte yandan, mücbir sebep döneminde KDV iade
taleplerinin yerine getirilmesinde, bu Tebliğin muhtelif bölümlerinde iade
türleri itibarıyla belirlenen usul ve esaslar korunmakla birlikte, mücbir
sebep ilan edilen dönemde yer alan KDV beyannamelerinin (uzayan) verilme
tarihini takip eden aybaşına kadar yapılacak iade taleplerine (ATU ve ön
kontrol raporuna dayalı iadeler hariç) istinaden KDVİRA sistemi tarafından
yapılan sorgulama neticesinde üretilecek “KDV İadesi Kontrol Raporu”nda yer
alan sonuçlar bakımından aşağıda belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda
işlem tesis edilmesi uygun görülmüştür.
a) Mahsuben iade talepleri;
1- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda olumsuzluk bulunmadığı tespit edilen tutarlar
bakımından mahsuben iade talebi genel hükümlere göre yerine getirilir.
2- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda, alım yapılan mükelleflerin (alt
mükellefler dahil) mücbir sebep nedeniyle KDV beyannamesi vermemesi ve/veya
Ba-Bs bildiriminde bulunmamasından kaynaklandığı tespit edilen olumsuzluklara
isabet eden kısmın mahsuben iadesi;
- HİS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %12,5’i oranında,
- İTUS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %25’i oranında,
- HİS ve İTUS sertifikası sahibi olmayan
mükelleflerin YMM raporu, vergi inceleme raporu veya teminat aranmayan iade
taleplerinde % 50’si oranında, YMM raporu, vergi inceleme raporu veya
teminat aranan iade taleplerinde ise bu tutarın %120’si oranında
teminat verilmesi halinde yerine getirilir.
3- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda, mücbir sebep dışındaki, tespit edilen olumsuzluklara
isabet eden mahsup talebi genel hükümler çerçevesinde değerlendirilir.
Örneğin; HİS ve İTUS sertifikası bulunmayan (A)
Ltd. Şti., Şubat/2023 dönemindeki ihracat teslimleri nedeniyle 28/3/2023
tarihinde verdiği KDV beyannamesinde 500.000 TL tutarında iade beyan
etmiştir. (A) Ltd. Şti., standart iade talep dilekçesi ile 500.000 TL iade
tutarının vergi borçlarına mahsubunu talep etmiş ve iade taleplerinde
aranan belgeleri elektronik ortamda göndermiştir. KDVİRA sistemi tarafından
yapılan sorgulama ve vergi dairesince yapılan kontroller sonucunda iadesi
talep edilen tutarın 300.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmemiş,
200.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmiştir. Bu 200.000 TL’nin
150.000 TL’lik kısmı mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerin ilgili
dönem KDV beyannamesini vermemiş olmasından kaynaklı olup, 50.000 TL’lik
kısmı ise mücbir sebep kapsamında bulunmayan mükelleflerden (veya mücbir
sebep kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir sebep kapsamında olmayan
dönemlerde) yapılan alımlara ilişkindir.
Bu durumda, (A) Ltd. Şti.nin Şubat/2023 dönemindeki
ihracat teslimlerine ilişkin mahsuben iade talebinin olumsuzluk tespit
edilmeyen 300.000 TL’lik kısmının genel hükümler çerçevesinde; olumsuzluk
tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerden yapılan
alımlara isabet eden 150.000 TL’lik kısmının ise 75.000 TL teminat
verilmesi halinde yerine getirilmesi mümkündür. Olumsuzluk tespit edilen
kısmın mücbir sebep kapsamında bulunmayan mükelleflerden (veya mücbir sebep
kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir sebep kapsamında olmayan
dönemlerde) yapılan alımlara isabet eden 50.000 TL’lik kısmı genel hükümler
çerçevesinde değerlendirilir.
(A) Ltd. Şti.nin İTUS sertifikası sahibi olması
halinde, olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 150.000 TL’lik kısmı için
37.500 TL teminat verilmesi halinde, 150.000 TL tutarındaki mahsuben iade
talebi yerine getirilir.
(A) Ltd. Şti.nin HİS sertifikası sahibi olması
halinde, olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 150.000 TL’lik kısmı için
18.750 TL teminat verilmesi halinde, 150.000 TL tutarındaki mahsuben iade
talebi yerine getirilir.
b) Nakden iade talepleri;
1- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda olumsuzluk bulunmadığı tespit edilen tutarlar
bakımından nakden iade talebi genel hükümlere göre yerine getirilir.
2- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda, alım yapılan mükelleflerin (alt
mükellefler dahil) mücbir sebep nedeniyle KDV beyannamesi vermemesi ve/veya
Ba-Bs bildiriminde bulunmamasından kaynaklandığı tespit edilen olumsuzluklara
isabet eden kısmın nakden iadesi;
- HİS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %30’u oranında,
- İTUS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %60’ı oranında,
- HİS ve İTUS sertifikası sahibi olmayan
mükelleflerin iade taleplerinde, bu tutarın %120’si oranında
teminat verilmesi halinde yerine getirilir.
3- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda, mücbir sebep dışındaki, tespit edilen olumsuzluklara
isabet eden nakden iade talebi genel hükümler çerçevesinde değerlendirilir.
Örneğin; HİS ve İTUS sertifikası bulunmayan (B)
A.Ş., Mart/2023 dönemindeki yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere
yaptığı makine teslimleri nedeniyle 28/4/2023 tarihinde verdiği KDV
beyannamesinde 800.000 TL tutarında iade beyan etmiştir. (B) A.Ş., standart
iade talep dilekçesi ile bu tutarın nakden iadesini talep etmiş ve iade
taleplerinde aranan belgeleri elektronik ortamda göndermiştir. KDVİRA
sistemi tarafından yapılan sorgulama ve vergi dairesince yapılan kontroller
sonucunda iadesi talep edilen tutarın 500.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk
tespit edilmemiş, 300.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmiştir.
Bu 300.000 TL’nin 100.000 TL’lik kısmı mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerin ilgili dönem KDV beyannamesini vermemiş olmasından kaynaklı
olup, 200.000 TL’lik kısmı ise mücbir sebep kapsamında bulunmayan
mükelleflerden (veya mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir
sebep kapsamında olmayan dönemlerde) yapılan alımlara ilişkindir.
Bu durumda, (B) A.Ş.nin Mart/2023 dönemindeki bu
teslimleri nedeniyle nakden iade talebinin olumsuzluk tespit edilmeyen
500.000 TL’lik kısmının genel hükümler çerçevesinde; olumsuzluk tespit
edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerden yapılan
alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmının ise 120.000 TL tutarında
teminat verilmesi halinde yerine getirilmesi mümkündür. Olumsuzluk tespit
edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunmayan mükelleflerden (veya
mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir sebep kapsamında olmayan
dönemlerde) yapılan alımlara isabet eden 200.000 TL’lik kısmı genel
hükümler çerçevesinde değerlendirilir.
(B) A.Ş.nin İTUS sertifikası sahibi olması halinde,
olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmı için
60.000 TL teminat verilmesi halinde, 100.000 TL tutarındaki nakden iade
talebi yerine getirilir.
(B) A.Ş.nin HİS sertifikası sahibi olması halinde,
olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmı için
30.000 TL teminat verilmesi halinde, 100.000 TL tutarında nakden iade talebi
yerine getirilir.
Diğer taraftan, mücbir sebep halinin sona ermesini
müteakip bu bölümde yer alan düzenlemelerden yararlanılan iade taleplerine
ilişkin olarak KDVİRA sistemi tarafından yeniden sorgulama yapılarak rapor
üretilir ve mükelleflerin mücbir sebep kapsamındaki dönemlere ilişkin
nakden ve mahsuben iade talepleri bu raporlar dikkate alınarak vergi
dairelerince genel hükümler çerçevesinde sonuçlandırılır.
c) YMM raporlarının ibraz süresi ile eksiklik
yazılarına cevap süresi;
6/2/2023 ila 31/7/2023 (bu tarih dâhil) tarihleri
arasında mücbir sebep halinde olduğu kabul edilen mükelleflerin KDV iade
taleplerine ilişkin olarak (ATU kapsamındaki iadeler dahil) bu Tebliğde YMM
raporlarının ibrazı için belirlenen sürenin mücbir sebep hali ilan edilen
döneme isabet eden kısmı için bu süreler işlemez. Mücbir sebep halinin sona
erdiği tarihten itibaren kalan süreler işlemeye devam eder.
Örneğin; Gökalp Vergi Dairesi Müdürlüğü mükellefi
(C) Ltd. Şti.ne ihracat teslimlerine ilişkin ATU kapsamında 12/1/2023
tarihinde KDV iadesi yapılmıştır. Bu iade nedeniyle 12/7/2023 tarihine
kadar YMM raporu ibraz edilmesi gerekmektedir. Ancak, 6/2/2023 ila
31/7/2023 tarihleri arasında mükellef mücbir sebep kapsamında olduğundan ve
YMM raporu ibraz süresi mücbir sebep dönemine isabet ettiğinden mükellefin
YMM raporu ibraz süresi, mücbir sebep halinin sona erdiği tarihten itibaren
mücbir sebep dönemine isabet eden süre kadar uzayacaktır. Yani mükellef bu
iadeye ilişkin YMM raporunu 4/1/2024 tarihine kadar (bu tarih dahil) ibraz
edebilecektir.
Mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerin KDV
iade taleplerine ilişkin olarak vergi dairelerince eksikliklerin
tamamlanması için gönderilen yazılarda verilen sürenin mücbir sebep hali
ilan edilen döneme isabet eden kısmı için bu süreler işlemez. Mücbir sebep halinin
sona erdiği tarihten itibaren kalan süreler işlemeye devam eder.
Örneğin; Aksu Vergi Dairesi Müdürlüğü mükellefi (D)
A.Ş.nin indirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talebine
ilişkin tespit edilen eksiklikler nedeniyle vergi dairesince gönderilen
yazıda 30 gün süre verilmiş ve yazı mükellefe 31/1/2023 tarihinde tebliğ
edilmiştir. Mükellef 6/2/2023 ila 31/7/2023 tarihleri arasında mücbir sebep
kapsamında olduğundan ve eksikliklerin tamamlanmasına ilişkin cevap süresi
mücbir sebep dönemine isabet ettiğinden bu süre 25/8/2023 tarihine kadar
(bu tarih dahil) uzayacaktır.”
MADDE 3- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|