İstinye Üniversitesinden:
İSTİNYE
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE
ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; İstinye Üniversitesinde
yürütülen yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan
lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; İstinye Üniversitesinde yürütülen
yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan
lisansüstü eğitim ve öğretimine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
ç) Anabilim dalı/anasanat
dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve
İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve Enstitüde eğitim programı
bulunan anabilim dalını veya anasanat dalını,
d) Anabilim dalı başkanı/anasanat
dalı başkanı: Enstitüde eğitim programı yürüten lisans bölümlerinin başkanlarını,
e) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders ve
tez çalışması dönemlerinde rehberlik etmek üzere Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından atanan öğretim üyesini veya doktoralı öğretim elemanını,
f) Enstitü: İstinye Üniversitesine bağlı olarak
lisansüstü eğitim-öğretim yapan Enstitüyü,
g) Enstitü Kurulu: İstinye Üniversitesine bağlı
Enstitü Kurulunu,
ğ) Enstitü Yönetim Kurulu: İstinye Üniversitesine
bağlı Enstitü Yönetim Kurulunu,
h) ISTEP: İstinye Üniversitesi İngilizce Yeterlik
Sınavını,
ı) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
i) Lisansüstü eğitim: Yüksek lisans, doktora ve
sanat dallarında yapılan sanatta yeterlik çalışması programlarını,
j) Müdür: İstinye Üniversitesine bağlı Enstitü
Müdürünü,
k) Mütevelli Heyeti: İstinye Üniversitesi Mütevelli
Heyetini,
l) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
m) Program: Tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora
ve sanatta yeterlik programlarını,
n) Rektör: İstinye Üniversitesi Rektörünü,
o) Senato: İstinye Üniversitesi Senatosunu,
ö) Temel tıp puanı: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş
Sınavında temel tıp bilimleri testi 1 inci bölümünden alınan standart
puanın 0,7; klinik tıp bilimleri testinden alınan standart puanın 0,3 ile
çarpılarak toplanması ile elde edilen puanı,
p) Üniversite: İstinye Üniversitesini,
r) YÖK: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretim Uygulama Esasları
Genel
esaslar
MADDE 5- (1) Enstitü; örgün eğitim ve/veya uzaktan eğitim
modeli ile tasarladıkları lisansüstü çalışmalarını; tezli yüksek lisans,
tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programı ile
gerçekleştirir.
(2) Açılacak programlar, Senatonun önerisi üzerine
Mütevelli Heyeti kararı ile belirlenir ve YÖK onayı ile kesinleşir.
(3) Bir programdan mezun olmak için aranan ders, laboratuvar, uygulama, proje, tez ve benzeri
çalışmalar, Enstitü Yönetim Kurulu kararı ve Senato onayıyla belirlenir.
(4) Tezli lisansüstü programlarını tamamlamak için
öngörülen müfredatta, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın
etiği konularını içeren en az bir dersin verilmesi zorunludur.
(5) Derslerin AKTS kredileri 20/4/2016
tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve
Öğretim Yönetmeliğinin 34 üncü maddesi hükümleri kapsamında belirlenir.
Kontenjanlar
MADDE 6- (1) Lisansüstü programların kontenjanları, Enstitü
Kurulu tarafından belirlenir ve Senatoya sunulmak üzere Rektörlüğe
bildirilir.
(2) Rektörlük, Enstitünün öğrenci kabul edeceği
programların adlarını, öğrenci sayılarını, varsa özel başvuru koşullarını,
son başvuru tarihlerini, sınav tarihlerini ve gerekli görülen diğer
bilgileri toplu olarak ilan eder.
Öğrenim
ücretleri ve burslar
MADDE 7- (1) Üniversitede eğitim-öğretim ücretlidir.
Programlara devam edebilmek için ödenecek yıllık eğitim-öğretim ücretleri
ve ödeme usulü Enstitünün önerisi, Rektörlük onayı ve Mütevelli Heyeti
kararı ile belirlenir. Öğrenciler, öğrenim ücretlerini kaydolduğu dönemin
başında, akademik takvimde belirtilen süreler içinde ödemekle
yükümlüdürler.
(2) Mali yükümlülüklerini yerine getirmeyen
öğrencilerin kayıtları yenilenmez veya dondurulmaz. Bu öğrenciler, hiçbir
şekilde öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Mali yükümlülüklerin yerine
getirilmesinde Senato tarafından belirlenen esaslar dikkate alınır.
(3) Burslara ilişkin hususlar her akademik yıl
öncesi Enstitü Kurulu tarafından belirlenerek Rektörlüğe önerilir,
Mütevelli Heyet kararı ile uygulamaya konulur.
Akademik
yıl ve takvim
MADDE 8- (1) Akademik takvim Enstitünün önerisi üzerine
Senato tarafından belirlenir. Bu takvim en geç yeni akademik yılın başlama
tarihinden bir ay önce ilan edilir.
(2) Bir akademik yıl, her biri en az on dört
haftalık ders süresi olan iki dönemden oluşur.
(3) Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile
yaz öğretimi açılabilir. Yaz öğretimi uygulaması, ilgili mevzuat hükümleri
ile Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde yapılır.
(4) Senato kararıyla belirlenmiş
dersler/uygulamalar, gerektiğinde Enstitü Kurul kararı ile mesai saatleri
dışında veya ulusal bayram ve genel tatil günleri hariç cumartesi ve/veya
pazar günleri de yapılabilir. Bu dersler bilgi ve iletişim teknolojilerine
dayalı olarak uzaktan öğretim ile de verilebilir.
Başvuru
esasları
MADDE 9- (1) Programlara başvuracak adaylarda bu Yönetmelikte
belirlenmiş koşullar dışında ek koşullar da aranabilir. Bu ek koşullar
anabilim dalı/anasanat dalı başkanının önerisi,
Enstitü Kurulunun görüşü ve Senato kararı ile belirlenir. Tüm koşullar ve
başvuru tarihi Rektörlük tarafından ilan edilir.
(2) Sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul
eden programlara öğrenci kabulünde ve doktora/sanatta yeterlik/tıpta
uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına
başvurularında ALES şartı aranmaz.
(3) Sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul
eden ve öğretim dili Türkçe olan programlara başvuruda Devlet hastanesi
veya Devlet üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık raporu ile
belgelenmesi şartıyla;
a) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş
engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,
b) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin
yetersizliği bulunan engelli adaylarda,
c) Engel düzeyi %40 ve üzeri “yaygın gelişimsel
bozukluk” (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik
otizm, Rett Sendromu, Asperger
Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,
başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı aranmaz. Bu
adaylar yabancı dil puanı olarak Üniversite tarafından aranan yabancı dil
taban puanı şartını sağlamış sayılır.
Öğrenim
dili
MADDE 10-
(1) Programlarda öğrenim dili
Türkçe veya İngilizce’dir.
(2) İngilizce/Türkçe yeterliliğin belirlenmesine
yönelik yapılacak sınavlar ve bu sınavlardan muafiyet koşulları, Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve Senato onayı ile kesinleşir.
Kayıt
MADDE 11-
(1) Başvurusu kabul edilen
adaylar, şahsen veya bu konuda yetki verilmiş vekilleri aracılığıyla,
akademik takvimde kayıtlar için ilan edilen süreler içinde, istenen
belgeleri sağlayarak ve öğrenim ücretlerini ödeyerek Üniversiteye kayıt
yaptırırlar.
(2) Süresi içinde kayıt işlemlerini tamamlamayan
adaylar Üniversiteye kayıt haklarını kaybederler.
(3) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
(4) Kayıt için istenen belgelerde belgenin aslı
veya usule uygun onaylı örneği kabul edilir. Ayrıca kayıt sırasında sunulan
belgelerin kayıt tarihinde geçerli olması şarttır. Başka bir yükseköğretim
kurumunda kaydı olup olmadığına ilişkin olarak adayın beyanı esas alınarak
işlem yapılır. Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle başvurduğu
tespit edilen adayların kayıtları yapılmaz; yapılmış ise bulundukları
döneme bakılmaksızın kayıtları iptal edilir. Bu kişilere, verilmiş olan
diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında yasal işlem
başlatılır.
Ders
kayıtları
MADDE 12-
(1) Öğrenciler, her yarıyıl
başında ve akademik takvimde belirtilen tarihlerde, danışmanları ile
birlikte o dönemde alacakları dersleri belirler ve derslere yazılır.
(2) Öğrencilerin haftalık ders programında kısmen
de olsa zaman çakışması olan derslere kayıt olabilmesi için ilgili dersin
öğretim üyesi ve anabilim dalı başkanı/program koordinatörü onayı gerekir.
Ders
ekleme-bırakma ve dersten çekilme
MADDE 13-
(1) Öğrenciler, her yarıyıl için
akademik takvimde belirlenen son başvuru tarihine kadar danışmanın onayını
alarak, ders ekleme-bırakma ve dersten çekilme yapabilirler.
Derslerden
muafiyet
MADDE 14-
(1) Muafiyet işlemleri Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(2) Programa yeni kayıt yaptıran öğrenciler, daha
önce herhangi bir yükseköğretim kurumunda alıp başardıkları dersleri,
program yükümlülüklerine saydırmak için muafiyet talebinde bulunabilirler.
Muafiyet talebiyle ilgili başvurular, transkript,
ders içerikleri ve bir dilekçe ile birlikte Enstitüye yapılır. Başvuru ve
ekleri, Enstitü tarafından ilgili anabilim/anasanat
dalı başkanlığına değerlendirilmesi için iletilir.
(3) Öğrencinin daha önce başka bir yükseköğretim
kurumunda alıp başarılı olduğu derslerin Üniversitede kayıtlı olduğu
diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine sayılacak olanları, bunların
kredi ve not uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma programındaki
hangi derslerden muaf tutulacağı gibi hususlar anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca değerlendirilir ve değerlendirme sonucu Enstitüye
iletilir. Başvuru Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.
Üniversitede alınan derslere karşılık muafiyet verilen dersler kredi ve
notları ile birlikte kayıtlara aynen geçirilir.
Devam zorunluluğu
MADDE 15- (1) Öğrenciler, kayıtlı oldukları ders, uygulama, laboratuvar, proje ve bunların gerektirdiği sınav ve
diğer akademik çalışmalara katılmakla yükümlüdürler. Öğrencilerin devam
durumlarının ders başarı değerlendirmesine etkisi, ilgili dersin öğretim
üyesi tarafından dönem başında açıklanır, ders izlencesinde yer verilir ve
öğrencilerin devam durumları, ilgili dersin öğretim üyesi tarafından
izlenir.
Ders
tekrarı
MADDE 16-
(1) Öğrenciler, daha önce alıp başarısız
oldukları veya çekildikleri zorunlu dersleri tekrarlamakla yükümlüdür.
Zorunlu ders havuzu olan programlarda başarısız olunan dersin yerine,
Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla zorunlu ders havuzundan başka bir ders
alınabilir. Başarısız olunan ders seçmeli ise öğrenciler bu dersi, aynı
ders veya Enstitü Yönetim Kurulu tarafından bu ders yerine sayılan başka
bir seçmeli ders ile tekrarlayabilirler.
(2) Kayıtlı olduğu diploma programının mezuniyet
yükümlülüklerinin tümünü yerine getirmiş öğrencinin fazladan aldığı seçmeli
dersler için tekrarlama şartı aranmaz, ancak bu dersler genel not
ortalamasına katılarak transkriptte gösterilir.
(3) Öğrenciler, genel not ortalamalarını yükseltmek
amacıyla aynı program içerisinde daha önce alıp başarılı oldukları dersleri
tekrarlayabilir; bu durumda sadece son alınan not genel not ortalamasına
katılır.
Diğer
yükseköğretim kurumlarından ders alma
MADDE 17-
(1) Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla öğrenciler diğer yükseköğretim kurumlarından ders alabilirler.
Özel öğrenci statüsünde ders alan öğrencilerden tezli yüksek lisans ile
doktora programına yüksek lisans derecesi ile kayıt olanlar en fazla iki
dersi; doktora programına lisans derecesiyle kayıt olanlar ise en fazla
dört dersi diğer yükseköğretim kurumlarından alabilirler. Tezsiz yüksek
lisans programlarında dönem projesi hariç, mezuniyet yükümlülüğünde yer
alan zorunlu ve seçmeli derslerin AKTS kredisi toplamının dörtte birinden
az olmamak şartı ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek oranda
dersin Üniversitede tamamlanması gerekir.
(2) Enstitü Yönetim Kurulu, öğrencinin özel öğrenci
veya değişim öğrencisi statüsünde aldığı derslerden kayıtlı olduğu
programdaki yükümlülüklerinden, hangi derslerin yerine sayılacağını ve
bunların kredi ve not uyarlamalarını değerlendirerek karara bağlar.
Öğrencinin aldığı dersin öğrenim dili ile bu ders karşılığında öğrencinin
diploma programında sayılacak dersin öğrenim dili aynı olmak zorundadır.
(3) Özel öğrenci veya değişim öğrencisi statüsünde
ders alınan dönemler, öğrencinin öğrenim süresine dâhildir.
Programlar
arası geçişler
MADDE 18-
(1) Enstitü veya başka bir
yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı
tamamlamış olan başarılı öğrenci, programlara yatay geçiş yoluyla kabul
edilebilir. Öğrenci kabulü, programın değerlendirme sonucu dikkate alınarak
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla yapılır.
(2) Üniversitenin aynı anabilim dalı altında
sunulan tezli veya tezsiz yüksek lisans ile doktora programları arasında
yapılacak geçişler, öğrencinin başvurusu üzerine Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla, güz ve bahar dönemi başında en geç akademik takvimde ilan edilen
ders ekleme-bırakma döneminin son gününe kadar yapılır.
(3) Tezsiz yüksek lisans programından tezli yüksek
lisans programına geçiş yapan öğrenci, kayıt olduğu akademik yıl ve/veya
döneme ait tezli yüksek lisans ücreti esas alınarak ödeme yapar.
(4) Lisans mezunu olarak doktora programına kabul
edilmiş bir öğrencinin aynı anabilim dalında tezli yüksek lisans programına
geçmek istemesi halinde, eğer doktora programında geçirmiş olduğu süre de
sayıldığında geçmek istediği programı tamamlamasına olanak sağlayacak kadar
süresi var ise ilgili tezli yüksek lisans programına geçmek üzere
başvurabilir.
(5) Geçilecek programın tamamlanması için yeterli
süre bulunduğu durumlarda, aynı anabilim dalındaki tezsiz ve tezli yüksek
lisans programları arasında geçiş için başvurulabilir. Tezsiz yüksek lisans
programına geçişlerde yeterli süre bulunmaması durumunda ise ek dersler ve
proje dersi yükümlülüklerinin tamamlanması gerektiğinden, tezsiz yüksek
lisans programının tamamlanması için bir dönem ek süre verilebilir.
Özel
öğrenci
MADDE 19-
(1) Bir yüksek lisans, doktora ya
da sanatta yeterlik programına kayıtlı olan öğrenciler, diğer yükseköğretim
kurumlarındaki lisansüstü derslere kayıtlı olduğu Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile özel öğrenci
olarak kabul edilebilir.
(2) Kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak
aldığı ve başarılı olduğu derslerin muafiyet işlemleri kayıtlı olduğu
Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı
tarafından yürütülür.
(3) Özel öğrenci kabul koşulları ve diğer hususlar
Senato tarafından belirlenir.
Kayıt
yenileme
MADDE 20-
(1) Öğrenciler, devam ettikleri
programın hangi aşamasında olduklarına bakılmaksızın her yarıyıl kayıt yenilemek
zorundadırlar.
(2) Öğrenim ücretini belirlenmiş zamanda veya
kendilerine özel olarak belirtilmiş tarihte ödememiş olan öğrencilerin
kayıtları yenilenmez.
(3) Akademik takvimde belirtilen süre içinde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders
ekleme-bırakma süresi içinde gecikmeli olarak kayıtlarını yenileyebilirler.
Gecikmeli olarak kayıt yenileyecek olan öğrenciler Üniversite tarafından
belirlenen şartları yerine getirmekle yükümlüdürler. Ders ekleme-bırakma
süresi sona erdikten sonra kayıt yenileme yapılamaz.
(4) Ders ekleme-bırakma dönemi bitiminde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, kayıtsız öğrenci statüsüne geçirilir.
Bu öğrenciler, kayıtlarını yenileyene kadar derslere ve sınavlara
katılamazlar, derslerden not alamazlar, almakta oldukları burslardan ve
diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5) Kayıt dondurma hali hariç olmak üzere kayıt
yaptırılmayan yarıyıllar öğrenim süresine dâhildir.
Bilimsel
hazırlık programı
MADDE 21-
(1) Değerlendirme jürisinin önerisi
ve anabilim/anasanat dalı başkanının olumlu
görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile adaylar eksikliklerini gidermek
amacı ile bilimsel hazırlık programına kabul edilebilir.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, programı tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez.
Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık
derslerinin yanı sıra Enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla programa yönelik dersler de alabilir.
(3) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora
programı sürelerine dâhil edilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Başvuru
ve kabul
MADDE 22-
(1) Yüksek lisans programına
başvurabilmek için adayların aşağıdaki koşulları sağlamaları gerekir:
a) Lisans diplomasına sahip olmak.
b) Başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az
olmamak üzere Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmak.
(2) Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılan ISTEP
sınavından, Senato tarafından belirlenen eşdeğer yabancı dil sınavlarından
veya Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan birinden
yeterli puana sahip olmak.
(3) Sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul
eden programlara öğrenci kabulünde ve doktora/sanatta yeterlik/tıpta
uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına
başvurularında ALES şartı aranmaz.
(4) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde ALES veya eşdeğer sınav puanı aranmayabilir. ALES puanı
istenildiği durumlarda taban puan Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senato
kararı ile belirlenir.
(5) Bir adayın yüksek lisans programına kabulünde
uygulanacak değerleme esasları Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ve Senatonun
onayı ile belirlenir. ALES puanının bu değerlemeye etkisi %50’den az
olamaz.
(6) Yabancı uyruklu adayların başvurularında ALES
sınav şartı aranmaz. Yabancı uyruklu adaylar ile lisans eğitiminin tamamını
yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların programlara
kabulüne ilişkin usul ve esaslar Enstitü Yönetim Kurulu önerisi ile Senato
tarafından belirlenir.
(7) Yurt dışından alınmış lisans ve yüksek lisans
diplomaları için diplomanın alındığı yükseköğretim kurumunun, alınan eğitim
ve derecenin tanınırlığı konusunda YÖK’ün uygun görüşü aranır. Ayrıca
Üniversiteye kayıt sırasında adayların YÖK’ten aldıkları diploma denklik
veya mezuniyet tanıma belgesini sunmaları gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amacı ve
kapsamı
MADDE 23-
(1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yapma yoluyla bilgilere
erişmesini, bilgiyi değerlendirmesini ve yorumlama yeteneği kazanmasını
sağlamaktır. Bu program toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en
az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer
dersi ve tez çalışması kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir.
(2) Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim
dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dahil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam
en az 120 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Öğrenci, en geç üçüncü yarıyılın başında tez
çalışmasına kayıt yaptırmak ve sonraki yarıyıllarda da kaydını yenilemek
zorundadır.
(4) Öğrenci yazılacağı derslerin en çok ikisini,
lisans öğrenimi sırasında almamış olması koşuluyla, danışmanının onayladığı
lisans dersleri arasından seçebilir. Bu dersler, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisans
derslerinden de seçilebilir.
Eğitim-öğretim
süresi
MADDE 24-
(1) Tezli yüksek lisans programını
tamamlama süresi, yabancı dil hazırlık ve bilimsel hazırlık süresi hariç,
en fazla altı yarıyıldır. Ancak öğrenci ilk iki yarıyılda kredi yükünü
tamamlamak ve en az bir yarıyılını tez çalışmasında geçirmek kaydıyla üç
yarıyıl sonunda mezun olabilir. Programlarında öngörülen kredili ve
kredisiz dersleri ve tezini başarıyla tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak
kazanırlar.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarı ile tamamlamayan öğrencilerin
ilişikleri kesilir.
(3) Kayıtlı olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın tezli yüksek lisans programını azami üç yıl
içinde başarı ile tamamlayarak mezun olamayanların Üniversite ile ilişiği
kesilir.
Tez
çalışması ve danışman atama
MADDE 25-
(1) Enstitü anabilim dalı
başkanlığı, her öğrenci için Üniversite öğretim üyesi kadrosunda bulunan
bir tez danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin
danışmanıyla beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın
sonuna kadar Enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu Enstitü Yönetim
Kurulu onayıyla en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar kesinleşir.
(2) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda, eş tez danışmanı başka bir Üniversiteden
de atanabilir. Gerekli hallerde mevcut danışmanın görüşü alınarak Enstitü
Yönetim Kurulunun kararı ile tez danışmanı/tez konusu değiştirilebilir.
(3) Öğrenci, tez danışmanı ve tez konusunun
atanmasını izleyen dönemden itibaren tez çalışması süresince, her dönem tez
dersine kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrencinin tez çalışması ile ilgili
ders notu, tez savunmasına girene dek “DE” olarak kayıtlarına işlenir.
(4) Tez çalışması, jüri tarafından kabul edilmesi
durumunda “Başarılı”, reddedilmesi durumunda “Başarısız” notu ile
değerlendirilir.
Mezuniyet
koşulları ve diploma
MADDE 26-
(1) Mezun olabilmek için aşağıdaki
koşulların sağlanması gerekir:
a) Öğrencinin kayıtlı olduğu öğretim planında yer
alan kredili derslerini ve seminer dersini başarı ile tamamlamış olmak.
b) Tez sınavına girdiği dönemde mezun olacağı
programda kayıt yenileme işlemini yapmış olmak.
c) Tez sınavında başarılı olmak.
ç) Enstitü Yönetim Kurulu tarafından önerilen ve
Senato tarafından onaylanan yayın, proje, ödül gibi mezuniyet için gerekli
diğer koşulları sağlamak.
d) Yüksek lisans tezinin ciltlenmiş ve şekil
yönünden uygun bulunan en az üç kopyasını ve elektronik kopyasını tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim etmek.
(2) Enstitü Yönetim Kurulu, öğrencinin talebi
halinde tezin teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Birinci
fıkrada yer alan şartları yerine getirmeyen öğrenci, şartları sağlayana
kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami
süresinin dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Birinci fıkrada yer alan şartları yerine
getiren öğrenci, Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile mezun olur ve yüksek
lisans diploması alır.
(4) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu Enstitü anabilim dalındaki programın YÖK
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin şekil yönünden
uygun bulunmuş, ciltlenmiş ve sınav jüri komisyonu tarafından imzalanmış
nüshalarının Enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(5) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Enstitü tarafından YÖK’e gönderilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amacı ve
kapsamı
MADDE 27-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrenciye mesleki konuda bilgi kazandırmak ve mevcut
bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Program, toplam 30
kredi ve 60 AKTS’ den az olmamak koşuluyla, en az 10 ders ve dönem projesi
dersinden oluşur. Dönem projesi dersi kredisiz olup, başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir.
(2) Öğrenci, dönem projesine başlatıldığı yarıyılda
dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda Enstitü tez yazım
kurallarına uygun bir proje raporu vermek zorundadır.
(3) Öğrenci, alacağı derslerin en çok ikisini,
lisans öğrenimi sırasında almamış olması koşuluyla, danışmanın onayladığı
lisans dersleri arasından seçebilir.
(4) Öğrenci programa kaydolduktan sonra Enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile, dönem projesi hariç mezuniyet yükümlülüğünde yer
alan zorunlu ve seçmeli derslerden en fazla iki dersi diğer yükseköğretim
kurumlarından alabilir. Değişim programları bu kapsamın dışındadır.
Eğitim-öğretim
süresi
MADDE 28-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlık süresi hariç en az iki, en
fazla üç yarıyıldır. Programlarında öngörülen kredili ve kredisiz dersleri
ve dönem projesi dersini başarıyla tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak
kazanırlar.
(2) Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
Proje
çalışması ve danışman atanması
MADDE 29-
(1) Anabilim/anasanat
dalı başkanlığı her öğrenci için ders ve dönem projesi danışmanını en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar Enstitüye bildirir. Danışman atanması,
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir.
(2) Danışmanlar, nitelikleri Enstitü Yönetim
Kurulunca belirlenen doktora derecesine sahip öğretim üyeleri arasından
seçilir.
(3) Dönem projesi dersi alan öğrenci hazırlamakla
yükümlü olduğu dönem projesini danışmanına onaylatmak zorundadır. Danışman
tarafından onaylanmamış dönem projesi başarısız sayılır ve dönem projesi
dersi tekrar alınır.
Mezuniyet
koşulları ve diploma
MADDE 30-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programından mezun olabilmek için mezuniyet yükümlülükleri kapsamında
belirtilen tüm dersleri, dönem projesini ve toplam AKTS kredisini başarıyla
tamamlamak gerekir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu Enstitü anabilim dalındaki programın YÖK
tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3) Dönem projesi raporunun danışman tarafından onaylanmış
hali, akademik takvime göre eksik notların tamamlanması için son tarihe
kadar anabilim dalı başkanı onayıyla Enstitüye teslim edilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler,
tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari başvuru
şartlarını yerine getirmek kaydıyla tezli yüksek lisans programına geçiş
yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki
derslerin yerine sayılabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programı
Amacı ve
kapsamı
MADDE 31-
(1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş, derin ve
akılcı bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere
ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
(2) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin;
a) Bilime yenilik getirme,
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme,
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama,
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
(3) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim- öğretim
dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşulu ile en az 7
ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en
az 240 AKTS’ den oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için
program en az 42 kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve
tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(4) Programda anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul
edilmiş öğrenciler için en fazla 2, lisans derecesiyle kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla 4 ders alınabilir. Alınan derslerin kredileri
toplamı programın gerektirdiği toplam kredinin üçte birini aşamaz.
(5) Öğrencinin lisans ve yüksek lisans eğitiminde
başarılı olduğu dersler doktora programında ders yüküne ve kredisine
sayılmaz.
(6) Doktora programları, YÖK tarafından belirlenen
usul ve esaslara göre yurt içi ve yurt dışı entegre
doktora programları şeklinde de düzenlenebilir.
Başvuru
koşulları
MADDE 32-
(1) Doktora programına
başvurabilmek için adayların;
a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları
ve ALES’ ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak
koşuluyla Senato tarafından belirlenen asgari ALES puanına sahip olmaları
gerekir. Ancak; doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde
uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının
doktora programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz ve bu adayların
değerlendirme işlemleri için;
1) Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü
programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın,
55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir puan belirlenir ve ilgili
programın şartlarında ilan edilir.
2) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya
doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından farklı bir alanda başvuru
yapabilir.
3) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES
puanı olarak hesaplamalara dahil edilir.
b) Lisans derecesiyle doktora
programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00
üzerinden en az 3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten
başvurulan programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato
tarafından belirlenen ALES puanına sahip olmaları, öğrencinin anadili
dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55
puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından bu puan eşdeğeri bir puan alması gerekir.
(2) Hazırlık sınıflan hariç, 10 yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(3) Temel tıp bilimlerinde
doktora programlarına başvurabilmek için adayların; tıp fakültesi lisans
diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenen
temel tıp puanına, tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans
diplomasına, diş hekimliği ve veteriner fakülteleri mezunlarının lisans
derecesine ve ALES’in sayısal puan türünde 55
puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenen ALES puanına
sahip olmaları gerekir. Doktora
programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES puanının yanı
sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması, bilimsel
değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye
ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer
belgeler Senato tarafından belirlenir. Ancak temel tıp bilimlerinde doktora
programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından kabul
edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan
muadili bir puan alınması zorunludur. Bu asgari puanların girilecek
programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından
karar verilir. Temel tıp puanının veya ALES puanının %50’den az olmamak
koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından
belirlenir. Senato kararı ile yalnız temel tıp puanı veya ALES puanı ile de
öğrenci kabul edilebilir.
(4) Doktora programına öğrenci
kabulünde anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı
dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir.
(5) Yabancı uyruklu adaylarla yurt dışında ikamet
eden Türk vatandaşlarının doktora programına kabulüne ilişkin usul ve
esaslar Senato tarafından belirlenir.
(6) Doktora programına öğrenci kabulünde
anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî
yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre
gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir.
(7) Yurt dışından alınmış lisans ve yüksek lisans
diplomaları için diplomanın alındığı yükseköğretim kurumunun, alınan eğitim
ve derecenin tanınırlığı konusunda YÖK uygunluk görüşü aranır. Ayrıca
Üniversiteye kayıt sırasında YÖK’ten alınan diploma denklik veya mezuniyet
tanıma belgesini sunmaları gerekir.
(8) Başvurular, gerekli belgeler ile birlikte ilan
edilen süreler içinde Enstitüye yapılır ve programlara öğrenci kabulü,
belirlenen başvuru ve kabul koşullarına uygun olarak Enstitü Yönetim Kurulu
kararıyla yapılır.
Eğitim-öğretim
süresi
MADDE 33- (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın 8 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 12 yarıyıl; lisans
derecesi ile kabul edilenler için 10 yarıyıl olup azami tamamlama süresi 14
yarıyıldır. Doktora programı,
en az 3 yarıyıl teze kayıtlı olmak ve tüm yükümlülükleri yerine getirmek
koşuluyla 8 yarıyıldan daha kısa sürede tamamlanabilir.
(2) Doktora programı için gerekli dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi; yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen 12 veya 14 yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tez
çalışması ve danışman atanması
MADDE 34-
(1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını Enstitüye önerir. Tez danışmanı
ve tez önerisi, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla kesinleşir. Tez
danışmanının, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak belirlenebilir.
(3) Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner
fakülteleri anabilim dalları hariç, doktora programlarında öğretim
üyelerinin tez danışmanı olabilmesi için başarıyla tamamlanmış en az bir
yüksek lisans tezini yönetmiş olması gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin
birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez
danışmanı, Üniversite kadrosu dışından en az doktora derecesine sahip
kişilerden de olabilir.
(4) Üniversitede farklı bir akademik bölüme geçen
öğretim üyelerinin başlamış oldukları tez danışmanlıkları Enstitü Yönetim
Kurulu kararıyla tez süreci tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
(5) Danışman değişikliği, öğrencinin ve/veya
danışmanın yazılı başvurusu üzerine danışman ve Enstitü anabilim dalı
başkanının görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile yapılır.
Yeterlik
komitesi ve yeterlik sınavı
MADDE 35-
(1) Yeterlik sınavının amacı;
öğrencinin dersler ve doktora çalışmasıyla ilgili konularda derinlemesine
ve kapsamlı bilgi sahibi olup olmadığının sınanmasıdır. Yeterlik sınavı
akademik takvimde belirtilen tarihlerde yılda iki kez yapılır. Yeterlik
sınavına girmek isteyen öğrenci bu tarihlerde Enstitüye başvurusunu yapar.
(2) Kredili ve kredisiz derslerini başarıyla
tamamlayan öğrenci, yeterlik sınavına girmek için başvurabilir. Doktora
programına yüksek lisans derecesi ile başlayan öğrenci en geç beşinci
yarıyılın, doktora programına lisans derecesi ile başlayan öğrenci en geç
yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
Belirtilen süreler içinde yeterlik sınavına girmeyenler sınavdan başarısız
olmuş sayılır.
(3) Yeterlik sınavları, Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı
olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy
hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik
sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır. Doktora
yeterlik jürisi her öğrenci için Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
onaylanır.
(4) Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak
iki bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü
sınava alınır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki
başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna
salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir. Enstitü, bu tutanağa göre sınav tarihi ve sonucunu
içeren Enstitü Yönetim Kurulu kararını ilgili birime iletir.
(5) Doktora yeterlik sınavı jürisi, yeterlik
sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam
kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler
almasını isteyebilir. Öğrenci, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla
belirlenecek dersleri başarmak zorundadır.
(6) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek
lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme şartları Senato
tarafından belirlenir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 36-
(1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bir ay
içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka Enstitü anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse
komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
yarıyıllarda, Enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması ve tez izleme
MADDE 37-
(1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç gün içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 38-
(1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride
yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla
bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı
ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir. Tezde başarılı olamayan öğrencilere talepleri halinde 33
üncü maddenin beşinci fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
Doktora
diploması
MADDE 39-
(1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla Enstitüye
gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer koşulları
da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve
tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak
kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla
bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları
yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından
yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde Enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(4) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel
araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığına gönderilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Programı
Sanatta
yeterlik programına ilişkin genel esaslar
MADDE 40-
(1) Sanatta yeterlik çalışması,
özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında
ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir
yükseköğretim programıdır.
(2) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden
oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az 42
kredilik 14 ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Lisansüstü dersler, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 41- (1) Sanatta
yeterlik çalışmasına başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans
diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri, konservatuvar mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer
programlarından mezun olanların haricinde yüksek lisans derecesiyle
başvuran adayların ALES sözel puan türünde en az 55 puandan, lisans
derecesiyle başvuran adayların ise ALES sözel puan türünde en az 80 puandan
az olmamak koşuluyla ilgili Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına
sahip olmaları gerekir.
(2) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4.00 üzerinden en az
3.00 veya muadili bir puan olması gerekir. Sanatta yeterlik programına
başvuracak olanların sanatta yeterlik programlarına kabulünde, ALES puanı,
yüksek lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portfolyö
incelemesi sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin
hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken referans mektubu,
neden sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası
standart sınavlar ve benzeri diğer belgeler Senato tarafından belirlenir.
(3) Sanatta yeterlik programına
öğrenci kabulünde, anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan
muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek
programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından
karar verilir. Konservatuvar
programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı
ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat
ve anabilim dallarındaki öğretim dili Türkçe olan programlarına
başvurularda Devlet hastanesi veya Devlet üniversitesi hastanesinden
alınmış sağlık raporu ile belgelenmesi şartıyla;
a) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş
engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,
b) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin
yetersizliği bulunan engelli adaylarda,
c) Engel düzeyi %40 ve üzeri “yaygın gelişimsel
bozukluk” (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik
otizm, Rett Sendromu, Asperger
Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,
başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı
aranmaz. Bu adaylar yabancı dil puanı olarak Üniversite tarafından aranan
yabancı dil taban puanı şartını sağlamış sayılır.
(4) ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
Enstitü yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca
ilan edilen eşdeğer puanlar, Senato kararı ile yükseltilebilir. Ancak
Enstitüdeki, güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara
ilişkin anabilim/anasanat dallarına öğrenci
kabulünde birinci fıkra hükümleri uygulanır.
Süre
MADDE 42- (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını
sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını
birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları
yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı
olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 43- (1) Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci
için danışmanlık yapacak Üniversite kadrosunda bulunan, ders ve uygulama
seçimi ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
yürütülmesi için bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
konusunu ve başlığını Enstitüye önerir, bu öneri Enstitü Yönetim Kurulu
kararı ile kesinleşir. Danışmanın
öğrencinin programı içinde ne zaman atanacağı Senato tarafından belirlenir.
Ancak danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik
programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
yönetilebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu dışından da
doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden olabilir.
(2) Danışman, nitelikleri ilgili Senato tarafından
belirlenen öğretim üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip
öğretim görevlileri arasından seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 44-
(1) Tez hazırlayan öğrenci elde
ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını
açıklayan ve belgeleyen metni Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazarak, tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından
önce ve düzeltme verilen tez ve çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte
öğrenci tezini/çalışmasını tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi Enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir
ve tezleri anabilim/anasanat dalı başkanlığı
aracılığıyla Enstitüye gönderir.
(4) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi Üniversite
dışından öğretim üyesi olmak üzere danışman dahil
beş kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda yönetim
Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı
kişiden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer
alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde
toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının
sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret
veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün
içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması
başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç
altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik
çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasında
başarılı olamayan öğrencilere talepleri halinde 42 nci
maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 45-
(1) Sanatta yeterlik çalışmasında
başarılı olan öğrenciye, diğer koşulları da sağlamak kaydıyla Yükseköğretim
Kurulu tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen
bir diploma verilir. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından
imzalı nüshasının Enstitüye teslim edildiği tarihtir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye
teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci sanatta yeterlik
diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren
üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına gönderilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçme
esasları
MADDE 46-
(1) Her derste yarıyıl boyunca ara
sınavlar, projeler, laboratuvar veya stüdyo çalışmaları,
ödevler gibi çeşitli değerlendirme etkinlikleri gerçekleştirilir. Ayrıca
yarıyıl sonunda bir dönem sonu sınavı yapılabilir. Yarıyıl boyunca
gerçekleştirilen değerlendirme etkinliklerinin ve dönem sonu sınavının
yarıyıl sonu toplam notu içindeki ağırlıkları, ilgili öğretim elemanı
tarafından belirlenir ve yarıyıl başında ilan edilir. Yarıyıl içi
değerlendirme etkinliklerinin, akademik takvime göre yarıyıl derslerinin
bittiği tarihten önce değerlendirilerek sonuçlarının öğrencilere duyurulması
gerekir.
(2) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve tüm adaylara eş zamanlı olarak
yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde
saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru
sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir.
Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması
ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya elektronik ortamda
saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Değerlendirme
esasları
MADDE 47-
(1) Öğrencilere aldıkları her ders
için dersi veren öğretim üyesi tarafından aşağıdaki tabloda yer alan harf
notlarından biri başarı notu olarak verilir. Kredili derslerde verilen harf
notlarının not ortalaması hesaplarında kullanılmak üzere 0,00 ile 4,00
arasında rakamsal katsayı karşılıkları vardır.
Harf Notu Katsayı
AA 4,00
BA 3,50
BB 3,00
CB 2,50
F 00
DZ Devamsız
DE Devam Ediyor
BI Kredisiz dersler için
başarılı
BZ Kredisiz dersler için
başarısız
F Derse devam ettiği
halde dersten başarısız olma
(2) Lisansüstü programlarında bir dersten başarılı
sayılmak için en az CB notu alınması gerekmektedir.
İtiraz ve
düzeltme
MADDE 48-
(1) Dönem sonu ders başarı notuna
veya bu notu belirleyen tüm sınav ve/veya çalışmaların notlarına itiraz
etmek isteyen öğrenciler, ilgili notun ilanından itibaren en geç beş iş günü
içinde Enstitüye bir dilekçe ile başvurarak ilgili sınav kağıtlarının
ve/veya çalışmalarının tekrar incelenmesini isteyebilirler.
(2) İtiraz üzerine Müdür, inceleme için dersin
öğretim üyesini veya üç öğretim üyesinden oluşan bir komisyonu görevlendirir.
İnceleme, ilgili komisyonun oluşturulmasından itibaren en geç beş iş günü
içinde sonuçlandırılır. Notlarda yapılacak değişiklikler Enstitü Yönetim
Kurulunun kararıyla belirlenir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kayıt
dondurma ve ayrılma
MADDE 49-
(1) Öğrenciler, sağlık, askerlik,
maddi, beklenmedik zorunlu olaylar ve benzeri nedenlerle kayıt dondurmak
üzere başvurabilirler.
(2) Kayıt dondurmak isteyen öğrenciler, gerekçeli
bir dilekçe ve gerekçelerini destekleyen belgeler ile kayıtlı oldukları anabilim/anasanat dalı başkanlığına başvururlar. Başvurular,
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca değerlendirilerek
Enstitüye iletilir ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından incelenerek karara
bağlanır. Öğrencilere bir defada en çok iki dönem olmak üzere, toplamda en
fazla dört dönem için izin verilebilir. Zorunlu hallerde, Üniversite
Yönetim Kurulu kararı ile bu süreler aşılabilir. Kayıt dondurulan süreler,
azami öğrenim süresinden sayılmaz.
(3) Başvurusu olumlu sonuçlanan öğrencinin kayıt
dondurma işleminin tamamlanabilmesi için Üniversiteye karşı herhangi bir
borcunun olmaması gerekir. Diğer hususlar Mütevelli Heyet tarafından
belirlenir.
(4) Öğrenciler, kayıt dondurma sürelerinin
bitiminde dönem kayıtlarını yenileyerek öğrenimlerine devam ederler. Bir
dönemden fazla süreyle izin almış öğrencilerden izin süresini tamamlamadan
Üniversiteye dönmek isteyenlerin, izinden dönmek istediği dönemin ders
kayıtları başlamadan önce yazılı olarak Enstitüye başvurmaları gerekir.
(5) Öğrenciler, istedikleri zaman, Öğrenci Kayıt
İşleri Direktörlüğüne başvurarak Üniversiteden ayrılma talebinde
bulunabilirler. Bu öğrencilerin, ayrılmak için başvurdukları tarih
itibarıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(6) Üniversiteden ayrılan veya herhangi bir sebeple
Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir
yükümlülüğünün olmaması ve kendisine kullanım için Üniversite tarafından
sağlanan mal ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir.
(7) Öğrencinin ders ekleme-bırakma süreleri içinde
Üniversiteden ayrılması durumunda, ilgili dönemde kayıtlı olduğu dersler,
kayıtlarından düşürülür. Bu sürenin bitiminden sonra Üniversiteden ayrılan
öğrencilerin, dönem sonu başarı notu oluşmamış olan dersler için dersten
çekilme işlemi yapılır. Dönem sonu ders başarı notu verilmiş dersler,
mevcut notlarıyla birlikte kayıtlarına geçirilir.
Afet ve
salgın durumunda tez çalışması
MADDE 50-
(1) Afet ve salgınlarda tez
aşamasındaki lisansüstü eğitim öğrencilerine talepleri halinde bir dönem,
afet veya salgının aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda bir dönem
daha olmak üzere en fazla iki dönem ek süre verilebilir, verilen bu ek
süreler azami süreden sayılmaz.
Disiplin
işleri
MADDE 51-
(1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat
MADDE 52-
(1) Eğitim-öğretim, sınavlar ve
benzeri konularla Enstitü tarafından yapılan ilanlar öğrencinin şahsına
tebliğ edilmiş sayılır. Öğrenci hakkındaki diğer bireysel işlemler, ilk
kayıtta öğrenci tarafından yazılı olarak beyan edilen veya daha sonra
yazılı bildirimle değiştirilen posta ve e-posta adresine yollanmak sureti
ile tebliğ edilir.
(2) Öğrencilerin Üniversiteye kayıt sırasında
bildirdikleri adres (e-posta adresi dahil),
telefon gibi bilgilerinin değişmesi durumunda bu bilgilerin Üniversite
otomasyon sisteminde güncellenmesinden kendileri sorumludur. Öğrencilerin
mevcut adreslerine tebligat yapılması halinde kendilerine tebligat
yapılmadığını iddia etme hakları bulunmaz.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 53-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili mevzuat hükümleri ile YÖK ve Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 54-
(1) 30/5/2022
tarihli ve 31851 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstinye Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 55-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 56-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İstinye Üniversitesi Rektörü yürütür.
|