Nükleer Düzenleme Kurumundan:
NÜKLEER
DÜZENLEME KURUMU İDARİ YAPTIRIMLAR YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Nükleer Düzenleme Kurumunun
uygulayacağı idari yaptırımları ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Nükleer Düzenleme Kurumu
tarafından uygulanacak idari yaptırımları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 5/3/2022 tarihli ve 7381 sayılı
Nükleer Düzenleme Kanununun 4 üncü maddesinin sekizinci fıkrası ve 25 inci
maddesinin on ikinci fıkrası ile 95 sayılı Nükleer Düzenleme Kurumunun
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aykırılık: İdari yaptırım gerektiren fiilleri,
b) Başkan: Nükleer Düzenleme Kurumu Başkanını,
c) Geçerli bir lisansa sahip olmamak: Lisans gerektiren
bir faaliyet için hiç lisans alınmamış, lisans süresinin bitiminden önce
yenilenme başvurusu yapılmamış, lisansın sonlandırılmış veya iptal edilmiş
olmasını,
ç) Kurul: Nükleer Düzenleme Kurulunu,
d) Kurum: Nükleer Düzenleme Kurumunu,
e) Talimat: Kurum tarafından güvenlik, emniyet ve
nükleer güvence açısından yapılacak değerlendirme üzerine alınacak
tedbirlere ilişkin olarak yerine getirilmesi istenen hususları,
f) Yetkilendirilen kişi: Bir faaliyetin yürütülmesi
için Kurum tarafından kendisine lisans, izin veya yetki belgesi verilen
gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İdari Yaptırımlara İlişkin Genel Hükümler
İdari
yaptırım süreci
MADDE 5- (1) Kurumun yürüttüğü yetkilendirme,
değerlendirme, denetleme faaliyetleri sürecinde veya Kuruma yapılan
bildirim, ihbar veya şikâyet üzerine yapılacak incelemelerde aykırılık
oluştuğuna karar verilmesi sonucunda idari yaptırımlar uygulanır.
(2) Aykırılık oluşturabilecek durumlar aşağıdadır:
a) Yetkilendirme gerektiren faaliyetlerin yetkisiz
yürütülmesi.
b) Yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki
koşullarındaki değişikliklerin bildirilmemesi.
c) Kuruma gerçeğe aykırı belge sunulması veya
yanıltıcı bilgi verilmesi.
ç) Mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum
kararlarına ve talimatlarına aykırılık teşkil eden durumlar.
d) 7381 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi uyarınca
sigorta yaptırma veya teminat gösterme zorunluluğu ile ilgili
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi.
(3) Kurum idari yaptırım sürecinde gerekli görmesi
halinde ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşları, özel hukuk tüzel kişileri
ve gerçek kişilerden teknik destek
hizmeti alabilir. Hizmet alınan kişi, kurum veya kuruluşlarca bu hizmetleri
kapsamında temin edilen her türlü bilgi ve belge Kurumun izni olmaksızın
başka amaçlarla kullanılamaz, paylaşılamaz ve çoğaltılamaz.
İdari
yaptırımların türleri
MADDE 6- (1) Kurum tarafından uygulanacak idari yaptırımlar
aşağıdadır:
a) İdari para cezası.
b) Yetkinin kısıtlanması.
c) Yetkinin askıya alınması.
ç) Yetkinin iptali.
(2) İdari para cezası, yetkinin kısıtlanması,
yetkinin askıya alınması veya yetkinin iptali idari yaptırımları birlikte
ya da ayrı ayrı uygulanabilir.
İdari
yaptırımların belirlenmesinde kullanılacak ölçütler
MADDE 7- (1) Kurum tarafından uygulanacak idari yaptırımlar
ve idari para cezasının miktarı; tesis ve faaliyetin türü ve özellikleri,
radyasyona maruz kalma olasılığı, maruz kalınacak radyasyonun büyüklüğü,
zararın varlığı ve büyüklüğü dikkate alınarak dereceli yaklaşımla
belirlenir.
(2) Kurum tarafından uygulanacak idari
yaptırımların belirlenmesinde aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur:
a) Aykırılık sebebiyle herhangi bir zararın oluşup
oluşmadığı ve oluşan zararın büyüklüğü.
b) Aykırılığın yarattığı riskin; radyasyona maruz
kalma olasılığı, maruz kalınacak radyasyonun büyüklüğü, gerekli düzeltici
ve/veya önleyici faaliyetin aciliyeti, zorluk derecesi ve karmaşıklığı göz
önüne alınarak belirlenen ağırlığı.
c) Aykırılığın idari yaptırım uygulanacak kişi
tarafından tespit edilip Kuruma bildirilmesi, idari yaptırım uygulanacak
kişinin iş ve işlemlerinde tutarlılık ve açıklık gibi iyi niyetin varlığını
gösteren unsurlar.
ç) Aykırılığın kasıtlı olup olmadığı.
d) İdari yaptırım uygulanacak kişinin yetki
kapsamındaki daha önceki fiil ve davranışları.
e) Aykırılık sebebiyle herhangi bir haksız kazanç
oluşup oluşmadığı.
f) İdari yaptırım uygulanacak kişinin ekonomik
durumu.
(3) Kurum tarafından 7381 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin birinci fıkrası kapsamında uygulanacak idari para cezasının
miktarı, belirlenen alt ve üst sınırlar arasında, bu maddenin ikinci fıkrasında yer alan
hususlar esas alınarak Ek-1’de verildiği şekilde belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İdari Yaptırımlara İlişkin Uygulama Esasları
Ön tespit
raporu
MADDE 8- (1) Kurumun yürüttüğü yetkilendirme, değerlendirme
veya denetleme faaliyetleri çerçevesinde veya Kuruma yapılan bildirim,
ihbar veya şikâyet üzerine; aykırılık oluşabileceği değerlendirildiğinde,
bu durum Kurumun ilgili daire başkanlığı tarafından, gerekirse diğer hizmet
birimlerinin görüşleri de alınarak hazırlanan ön tespit raporu ile
belirlenir.
(2) Ön tespit raporu hazırlanma sürecinde Kurum,
gerekli bilgileri isteme, yerinde inceleme ve denetim yapma yetkisine
sahiptir. Kurum gerekli her türlü bilgi, belge ve numunenin verilmesini kamu
kurum ve kuruluşları da dâhil tüm gerçek veya tüzel kişilerden isteyebilir,
bunların asıllarını ve/veya örneklerini alabilir, bunlara ilişkin gerekli
tutanakları düzenleyebilir, konu ile ilgili yazılı veya sözlü açıklama
isteyebilir. İlgili kişiler, Kurum tarafından kendilerinden talep edilen
her türlü bilgi, belge ve numuneyi vermekle yükümlüdür; gizlilik ve sır
saklama yükümlülüklerini ileri sürerek bilgi ve belge vermekten imtina
edemezler.
(3) Aykırılık oluşturduğu iddia edilen gerçek veya
tüzel kişilere ön tespit raporunun bir nüshası tebliğ edilerek yazılı
savunmalarını tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde Kuruma
göndermeleri gerektiği bildirilir. Savunması istenen kişi, savunma için
gerekçelendirerek otuz günü geçmemek üzere ek süre talebinde bulunabilir.
Belirtilen gerekçenin Kurum tarafından uygun görülmesi halinde, yazılı
savunmanın hazırlanması için bir defaya mahsus olmak üzere ek süre
verilebilir. Sürenin geçmesinden sonra yapılan uzatma talepleri kabul
edilmez. Savunmanın süresi içinde verilmemesi halinde ilgili kişi savunma
hakkından vazgeçmiş sayılır.
(4) Aykırılık oluşturduğu iddia edilen gerçek veya
tüzel kişi tarafından iletilen yazılı savunmanın yetersiz görülmesi
halinde, somut olayın aydınlatılmasına yönelik olarak ilgili kişiden ek
bilgi, belge, numune veya ilave savunma verilmesi talebinde bulunulabilir.
(5) Ön tespit raporu ile ilgili kişinin savunması
Başkana sunulur. Başkan tarafından ön tespit raporunun ve savunmanın
incelenmesi neticesinde duruma ilişkin ilave çalışma yapılması istenebilir.
Yapılacak ilave çalışma ve savunmanın incelenmesi üzerine ön tespit
raporunda belirtilen hususların aykırılık oluşturmayacağı değerlendirilir
ise Başkanın uygun görüşüyle ön tespit raporu süreci sonlandırılır.
Tespit
raporu
MADDE 9- (1) Ön tespit raporunda belirtilen hususların
aykırılık oluşturabileceğinin değerlendirilmesi halinde, Başkan tarafından
tespit raporu hazırlatılır. Tespit raporunda; aykırılık iddiaları dikkate
alınarak idari yaptırımların belirlenmesinde kullanılan ölçütlere, ilgili
kişinin savunmasına, uygulanması teklif edilen yaptırımlar ile
gerekçelerine ve ilgili diğer hususlara yer verilir.
(2) Başkan; tespit raporu, ön tespit raporu, ilgili
kişinin savunması ve diğer destekleyici belgelerden oluşan dosyayı Kurula sunar.
İdari
yaptırım kararı
MADDE 10- (1) Kurul, dosya üzerinde yapacağı değerlendirme
sonucunda idari yaptırımla ilgili kararını verir. Kurul tarafından dosyanın
değerlendirilmesi esnasında duruma ilişkin ilave çalışma yapılması
istenebilir.
(2) Aykırılık oluştuğunun Kurul tarafından sabit
görülmesi halinde idari yaptırım kararı verilir.
(3) İdari yaptırım kararı metninde;
a) Hakkında idari yaptırım kararı düzenlenen;
1) Gerçek kişi ise; adı soyadı, mesleği, adresi,
Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası,
2) Tüzel kişi ise; unvanı, bağlı olduğu vergi
dairesi, vergi kimlik numarası, adresi, kanuni temsilcisinin adı soyadı,
görevi,
b) İdari yaptırım kararı verilmesini gerektiren
aykırılık ile dayanağı olan mevzuat hükmü,
c) Uygulanacak idari yaptırımlar,
ç) Aykırılığı ispata yarayacak bilgi ve belgeler,
d) İdari yaptırım kararı tarihi,
açıkça yazılır. İhtiyaç duyulması halinde kararda
bulunmasında fayda görülen diğer hususlar ayrıca ilave edilir.
(4) Kurum tarafından uygulanacak idari para
cezalarında alt sınırdan ayrılarak ceza verilmesi hâlinde bunun gerekçeleri
ayrıca belirtilir.
(5) İdari yaptırıma ilişkin verilen kararlar, idari
yaptırım kararlarına karşı başvurulacak yargı yolu ve başvuru süresi,
ilgili kişiye, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine
göre tebliğ edilir.
Tedbirler
MADDE 11- (1) İdari yaptırım uygulanması, yetkilendirilen
kişinin güvenlik ve emniyet tedbirlerini alma yükümlülüğünü ve mevzuat
kapsamındaki sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
(2) Kurum, yetkinin kısıtlanması veya askıya
alınması durumlarında, yetkilendirilen kişiden düzeltici veya önleyici
faaliyetlerin yerine getirilmesini isteyebilir.
(3) Yetkinin iptal edilmesi durumunda,
yetkilendirilen kişi, Kurum tarafından gerekli görülmesi hâlinde düzenleyici
kontrolden çıkarma işlemlerini verilen sürede tamamlar.
(4) Radyoaktif maddelerin güvenlik ve emniyetinin
sağlanamadığının ve bu durumun halkın, çalışanların, çevrenin ve gelecek
nesillerin radyasyondan korunmasını tehdit edebileceğinin Kurum tarafından
değerlendirilmesi hâlinde alıkoyma, taşıma ve bertaraf da dâhil olmak üzere
Kurum, gereken tedbirleri alabilir veya aldırabilir. Kurumun bu kapsamdaki
talepleri ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından gecikmeksizin
karşılanır. Bu kapsamda oluşan masraflar ilgilisinden tahsil edilir.
(5) Kurum tarafından belirlenen salım veya
serbestleştirme seviyelerinin üzerinde radyoaktif maddenin çevreye
verildiğinin veya halkın mevzuatta belirlenen sınırların üzerinde
radyasyona maruz kalabileceğinin tespit edildiği durumlarda, mali ve hukuki
sorumluluk yetkilendirilen kişiye ait olmak üzere, yetkilendirilen kişiden
ilave tedbirler alması istenebilir.
(6) İdari yaptırım kararı verilinceye kadar
güvenlik veya emniyetin tehlikeye düştüğü veya düşebileceği ve müdahalenin
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde yetki verilen faaliyetin Başkan
tarafından durdurulması veya sınırlanması da dâhil olmak üzere ayrıca
gerekli tedbirler alınabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdari Para Cezalarının Uygulanmasına İlişkin
Esaslar
Geçerli
bir lisansa sahip olmaksızın nükleer tesislerin işletilmesi
MADDE 12- (1) Madenler, nükleer hammadde işleme tesisleri ve
eğitim ve araştırma amacıyla kurulmuş 10 MW’ın altında termal güce sahip
nükleer tesislerin geçerli bir
lisansa sahip olmaksızın işletilmesi durumunda 7381 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde nükleer tesisler için belirlenen
miktarın alt sınırından üst sınırın %15’ine kadar idari para cezası
uygulanır.
(2) Birinci fıkranın dışında kalan nükleer
tesislerin geçerli bir lisansa sahip olmaksızın işletilmesi durumunda 7381
sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde nükleer
tesisler için belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırına kadar idari
para cezası uygulanır.
Geçerli bir
lisansa sahip olmaksızın radyoaktif atık tesisleri ile radyasyon
tesislerinin işletilmesi
MADDE 13- (1) Radyasyon tesislerinin geçerli bir lisans
olmaksızın işletilmesi durumunda 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendinde radyoaktif atık tesisleri ve radyasyon
tesisleri için belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırın %30’una kadar
idari para cezası uygulanır.
(2)
Radyoaktif atık tesislerinin geçerli bir lisans olmaksızın işletilmesi
durumunda 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde radyoaktif atık tesisleri ve radyasyon tesisleri için belirlenen
miktarın alt sınırından üst sınırına kadar idari para cezası uygulanır.
Geçerli
bir lisansa sahip olmaksızın radyasyon uygulamalarının yürütülmesi
MADDE 14- (1) 17/12/2020 tarihli ve 31337 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Radyasyon Tesislerine ve Radyasyon Uygulamalarına
İlişkin Yetkilendirmeler Yönetmeliğinin Ek-1’inde yer alan ikinci ve üçüncü
grup radyasyon uygulamalarının geçerli bir lisans olmaksızın yürütülmesi
durumunda 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde radyasyon uygulamaları için belirlenen miktarın alt sınırından üst
sınırın %30’una kadar idari para cezası uygulanır.
(2) Birinci
grup radyasyon uygulamalarının geçerli bir lisans olmaksızın yürütülmesi
durumunda 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde radyasyon uygulamaları için belirlenen miktarın alt sınırından üst
sınırına kadar idari para cezası uygulanır.
Nükleer
tesislere ilişkin aykırı hareketler
MADDE 15- (1) Madenler, nükleer hammadde işleme tesisleri ve
eğitim ve araştırma amacıyla kurulmuş 10 MW’ın altında termal güce sahip
nükleer tesislere ilişkin mevzuat
veya yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket
edildiğinin tespit edilmesi hâlinde 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendinde nükleer tesisler için belirlenen miktarın
alt sınırından üst sınırın %30’una kadar idari para cezası uygulanır.
(2) Birinci fıkranın dışında kalan nükleer
tesislere ilişkin mevzuat veya yetki
koşullarına, Kurum kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket edildiğinin
tespit edilmesi hâlinde 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinde nükleer tesisler için belirlenen miktarın alt
sınırından üst sınırına kadar idari
para cezası uygulanır.
Radyoaktif
atık tesisleri ile radyasyon tesislerine ilişkin aykırı hareketler
MADDE 16- (1) Radyasyon tesislerine ilişkin mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum
kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi
hâlinde 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde radyoaktif atık tesisleri ve radyasyon tesisleri için belirlenen
miktarın alt sınırından üst sınırın %60’ına kadar idari para cezası
uygulanır.
(2)
Radyoaktif atık tesislerine ilişkin
mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve talimatlarına aykırı
hareket edildiğinin tespit edilmesi hâlinde 7381 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde radyoaktif atık tesisleri ve
radyasyon tesisleri için belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırına
kadar idari para cezası uygulanır.
Radyasyon
uygulamalarına ilişkin aykırı hareketler
MADDE 17- (1) Radyasyon Tesislerine ve Radyasyon
Uygulamalarına İlişkin Yetkilendirmeler Yönetmeliğinin Ek-1’inde yer alan
ikinci ve üçüncü grup radyasyon uygulamalarına ilişkin mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum
kararlarına ve talimatlarına aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi
hâlinde 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde diğer faaliyetler için belirlenen miktarın alt sınırından üst
sınırın %60’ına kadar idari para cezası uygulanır.
(2) Birinci
grup radyasyon uygulamalarına ilişkin
mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve talimatlarına
aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi hâlinde 7381 sayılı Kanunun 25
inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde diğer faaliyetler için
belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırına kadar idari para cezası
uygulanır.
Nükleer
tesislere ilişkin diğer durumlar
MADDE 18-
(1) Madenler, nükleer hammadde
işleme tesisleri ve eğitim ve araştırma amacıyla kurulmuş 10 MW’ın altında
termal güce sahip nükleer tesislere
ilişkin yetkilendirme için yapılan başvurularda veya yetkilendirme yapıldıktan
sonra, yetkilendirilen kişi tarafından Kuruma gerçeğe aykırı belge
sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya yetkilendirme yapılmasını
etkileyecek yetki koşullarındaki değişikliklerin bildirilmemesi hâlinde,
7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde
nükleer tesisler için belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırın
%15’ine kadar idari para cezası uygulanır.
(2) Birinci fıkranın dışında kalan nükleer
tesislere ilişkin yetkilendirme için yapılan başvurularda veya yetkilendirme
yapıldıktan sonra, yetkilendirilen kişi tarafından Kuruma gerçeğe aykırı
belge sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya yetkilendirme
yapılmasını etkileyecek yetki koşullarındaki değişikliklerin bildirilmemesi
hâlinde, 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç)
bendinde nükleer tesisler için belirlenen miktarın alt sınırından üst
sınırına kadar idari para cezası uygulanır.
Radyoaktif
atık tesisleri ile radyasyon tesislerine ilişkin diğer durumlar
MADDE 19- (1) Radyasyon tesislerine ilişkin yetkilendirme
için yapılan başvurularda veya yetkilendirme yapıldıktan sonra,
yetkilendirilen kişi tarafından Kuruma gerçeğe aykırı belge sunulması veya
yanıltıcı bilgi verilmesi veya yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki
koşullarındaki değişikliklerin bildirilmemesi hâlinde, 7381 sayılı Kanunun
25 inci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde radyoaktif atık
tesisleri ve radyasyon tesisleri için belirlenen miktarın alt sınırından
üst sınırın %30’una kadar idari para cezası uygulanır.
(2)
Radyoaktif atık tesislerine ilişkin yetkilendirme için yapılan başvurularda
veya yetkilendirme yapıldıktan sonra, yetkilendirilen kişi tarafından
Kuruma gerçeğe aykırı belge sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya
yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki koşullarındaki değişikliklerin
bildirilmemesi hâlinde, 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci
fıkrasının (ç) bendinde radyoaktif atık tesisleri ve radyasyon tesisleri
için belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırına kadar idari para
cezası uygulanır.
Radyasyon
uygulamalarına ilişkin diğer durumlar
MADDE 20- (1) Radyasyon Tesislerine ve Radyasyon
Uygulamalarına İlişkin Yetkilendirmeler Yönetmeliğinin Ek-1’inde yer alan
ikinci ve üçüncü grup radyasyon uygulamalarına ilişkin yetkilendirme için
yapılan başvurularda veya yetkilendirme yapıldıktan sonra, yetkilendirilen
kişi tarafından Kuruma gerçeğe aykırı belge sunulması veya yanıltıcı bilgi
verilmesi veya yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki koşullarındaki
değişikliklerin bildirilmemesi hâlinde, 7381 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde diğer faaliyetler için
belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırın % 30’una kadar idari para
cezası uygulanır.
(2) Birinci
grup radyasyon uygulamalarına ilişkin yetkilendirme için yapılan
başvurularda veya yetkilendirme yapıldıktan sonra, yetkilendirilen kişi
tarafından Kuruma gerçeğe aykırı belge sunulması veya yanıltıcı bilgi
verilmesi veya yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki koşullarındaki
değişikliklerin bildirilmemesi hâlinde, 7381 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde diğer faaliyetler için
belirlenen miktarın alt sınırından üst sınırına kadar idari para cezası
uygulanır.
İzin veya
yetki belgesi alınması gereken faaliyetlere ilişkin idari para cezaları
MADDE 21- (1) İzin veya yetki belgesi alınması gereken
faaliyetlerin izin veya yetki belgesi alınmaksızın yürütülmesi durumunda
7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde
belirlenen idari para cezaları uygulanır.
(2) İzin veya yetki belgesi alınması gereken
faaliyetlere ilişkin mevzuat veya yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve
talimatlarına aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi hâlinde dört bin
ila yirmi sekiz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
(3) İzin veya yetki belgesi alınması gereken
faaliyetlere ilişkin yetkilendirme için yapılan başvurularda veya
yetkilendirme yapıldıktan sonra, yetkilendirilen kişi tarafından Kuruma
gerçeğe aykırı belge sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya
yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki koşullarındaki değişikliklerin
bildirilmemesi hâlinde, yirmi sekiz bin ila iki yüz yetmiş dört bin Türk
lirası idari para cezası uygulanır.
Sigorta yaptırma
veya teminat gösterme yükümlülüğünün yerine getirilmemesi
MADDE 22- (1) Nükleer hadiselerden kaynaklanan nükleer
zararlar hakkında; Kurum tarafından veya ülkesindeki makamlar tarafından
bir nükleer tesisi işletmek üzere yetkilendirilmiş tüzel kişi, nükleer
tesis işletmek için verilecek lisans alınmadan önceki dönemde nükleer
tesisi kuran tüzel kişi, nükleer tesisi işletmek için verilen lisans
iptalinden sonra yeni bir işleten belirlenene kadar olan dönemde lisansı
iptal edilen tüzel kişi işleten olarak kabul edilir.
(2) 7381 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde
belirlenen sigorta yaptırma veya teminat gösterme yükümlülüğünü yerine
getirmeyen işletenlere, sorumluluk sınırının binde üçü kadar idari para
cezası uygulanır.
İdari
para cezalarının uygulanması
MADDE 23- (1) 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca uygulanan idari para cezalarına ek olarak aykırılıkların
giderilmesi için Kurum tarafından ilgili kişiye uygun bir süre verilir.
Aykırılıkların verilen süre içerisinde giderilmemesi hâlinde idari para
cezaları, her defasında bir önceki cezanın iki katı tutarında uygulanır.
(2) 7381 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci
fıkrası uyarınca idari para cezası uygulanmasını gerektiren fiillerin halk
veya çevre sağlığına ve güvenliğine tehdit oluşturacak şekilde tahribata
yol açtığının tespit edilmesi hâlinde uygulanacak idari para cezası bir kat
artırılır.
(3) Aykırılığı oluşturan fiilin, işlendiği tarihten
itibaren iki yıl içinde aynı kişi tarafından tekrar işlenmesi hâlinde 7 nci
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen şekilde yeniden hesaplanan idari para
cezası her defasında bir kat artırılarak uygulanır. Bu cezaların verildiği
tarihten itibaren iki yıl içinde idari para cezası verilmesini gerektiren
aynı fiil tekrar işlenmediği takdirde önceki cezalar tekrarda esas alınmaz.
İdari
para cezalarının ödenme süresi, ödenme yeri ve tahsili
MADDE 24- (1) İdari para cezası, idari yaptırım kararının
tebliğinden itibaren bir ay içinde Kurum tarafından bildirilen banka
hesabına, vergi dairelerine veya vergi daireleri adına tahsilat yetkisi
bulunan bankalara ya da posta idaresine ödenir ve Kuruma bildirilir.
(2) İdari para cezasını, ödeme süresi içinde
ödenmesi halinde, cezadan %25 oranında indirim yapılır. Peşin ödeme yapılması, kişinin bu karara
karşı yargı yoluna başvurma hakkını etkilemez.
(3) İdari para cezasının tebliğinden itibaren ödeme
süresi içinde idari para cezasının biri peşin olmak üzere dört eşit
taksitte ödenmesi için Kuruma başvuruda bulunulabilir. Kişinin idari para
cezasını taksitlendirme isteğinde bulunması halinde, idari para cezası, ilk
taksitinin peşin ödenmesi koşuluyla bir yıl içinde ve eşit vadelerle dört
eşit taksit halinde ödenebilir. Taksitlerin zamanında ve tam olarak
ödenmemesi halinde, idari para cezasının kalan kısmının tamamı tahsil
edilir.
(4) İdari para cezalarının ödeme süresi içinde
ödenmemesi veya taksitlerin tam ve zamanında ödenmemesi halinde, ödenmeyen
idari para cezaları, Kurumun bildirimi üzerine 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
takip ve tahsil edilir.
Yeniden
değerleme
MADDE 25- (1) 7381 sayılı Kanun uyarınca uygulanacak idari
para cezaları, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci
maddesinin yedinci fıkrasına uygun şekilde yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanır. Yeniden değerleme yapılan idari para cezası
sınırlarına ilişkin tebliğ her yıl Resmî Gazete’de yayımlanır ve Kurumun
internet sayfasında duyurulur.
İçtima
MADDE 26- (1) Bir fiil ile idari para cezası gerektiren
birden fazla aykırılık durumu gerçekleşmesi halinde bu aykırılık için
öngörülen idari para cezalarından en yüksek olanı uygulanır.
(2) Kesintisiz fiille işlenebilen aykırılığa
ilişkin idari yaptırım kararı verilinceye kadar bu aykırılık tek fiil sayılır.
İdari
para cezası kararlarına karşı yargı yolu
MADDE 27- (1) İdari para cezalarına karşı kararın
tebliğinden itibaren otuz gün içerisinde idare mahkemelerinde dava
açılabilir.
(2) Uygulanan idari para cezalarına karşı yargı
yoluna başvurulması, ilgili vergi dairesine idari para cezasına ilişkin
banka teminat mektubu verilmesi durumu hariç, tahsil işlemlerini durdurmaz.
Teminat mektubunun; dava açma süresi içinde sunulması, kesin, süresiz,
limit dışı ve idari para cezası tutarında olması hâlinde idari para
cezasının tahsili durur.
(3) İdari para cezasının ödenmemiş olması şartıyla
açılan davanın reddi kararının kesinleşmiş olması hâlinde teminat paraya
çevrilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetkinin Kısıtlanması, Askıya Alınması ve İptali
Yetkinin
kısıtlanması, askıya alınması, iptali
MADDE 28- (1) Yetkilendirilen kişinin sorumlulukları
kapsamında güvenliğin veya emniyetin tehlikeye düştüğü veya düşebileceği
durumlarda;
a) Kurulun yetkinin kısıtlanması kararıyla
yetkilendirilen kişinin yetki kapsamında yürüttüğü faaliyetler; yetki
koşulları, kapsam veya süre bakımından sınırlandırılır.
b) Kurulun yetkinin askıya alınması kararıyla
yetkilendirilen kişi belirlenen süre boyunca yetki kapsamındaki
faaliyetlerini yürütemez.
c) Kurulun yetkinin iptal edilmesi kararıyla
yetkilendirilen kişi yetki kapsamındaki faaliyetlerini yeniden yetkilendirme
yapılmaksızın yürütemez. Bir yetkilendirmenin iptal edilmesi hâlinde, iptal
tarihinden başlamak üzere;
1) Yetki belgesi alınması gereken faaliyetler için
üç ay,
2) İzin alınması gereken faaliyetler için altı ay,
3) Lisans alınması gereken faaliyetler için bir
yıl,
süre ile iptal edilen yetkilendirmeye konu faaliyet
için aynı kişi tarafından yeniden yetkilendirme başvurusunda bulunulamaz ve
Kurum tarafından bu kişilere yetki verilmez.
(2) Tespit edilen aykırılıkların yetkilendirilen
kişi tarafından giderilmesi için fiillerin halk ve çevre üzerinde
oluşturduğu riskin ağırlığına göre, idari para cezasına ek olarak yetki
kısıtlanabilir veya askıya alınabilir. Aykırılığın belirlenen süre
içerisinde yetkilendirilen kişi tarafından giderildiğinin Kurum tarafından
tespit edildiği durumda, yetkinin kısıtlanması veya askıya alınması kararı
kaldırılır.
(3) Tespit edilen aykırılıkların yetkilendirilen
kişi tarafından giderilme imkânı bulunmadığının ve bu durumun halkın,
çalışanların, çevrenin ve gelecek nesillerin radyasyondan korunmasını
tehdit edebileceğinin değerlendirilmesi durumunda idari para cezasına ek
olarak Kurum tarafından verilen yetki iptal edilebilir.
(4) Yetkilendirme için yapılan başvurularda veya
yetkilendirme yapıldıktan sonra sunulan gerçek dışı belgenin, yanıltıcı
bilginin veya yetki koşullarındaki değişikliğin yetkilendirmeye esas teşkil
etmesi ve düzeltilmesinin mümkün olmadığının tespit edilmesi hâlinde idari
para cezasına ek olarak yetki kısıtlanır, askıya alınır veya iptal edilir.
(5) 7381 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde yer alan
hükümlere aykırı hareket edildiğinin tespit edilmesi hâlinde ilgili nükleer
faaliyetin yürütülmesi için gerekli olan lisans ve izinler, sigorta
yaptırma veya teminat gösterme veya süresi dolan sigorta poliçesini veya
teminatı yenileme yükümlülüğü yerine getirilene kadar Kurum tarafından
askıya alınır. Askıya alınma tarihinden itibaren bir yıl, yetkilendirilen
kişi tarafından gerekçelendirilmesi ve gerekçenin Kurum tarafından uygun
bulunması hâlinde üç yıl içinde söz konusu yükümlülüğün yerine
getirilmemesi hâlinde lisans ve izinler iptal edilir.
(6) Yetkilendirilen kişinin sorumlulukları, Kurum
yetkilendirme konusuna ilişkin düzenleyici kontrolden çıkarma kararı
almadan sona ermez.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yetki
MADDE 29- (1) Bu Yönetmelik kapsamında uygulanacak idari
yaptırımlar hakkında karar vermek hususunda Kurul yetkilidir.
Diğer
hükümler
MADDE 30- (1) Aykırılığa neden olan fiilin suç oluşturduğu
değerlendirilir ise Kurum tarafından Cumhuriyet Başsavcılığına suç
duyurusunda bulunulur.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 31- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde,
5326 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 32- (1) 18/2/2021 tarihli ve 31399 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Nükleer Düzenleme Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Mevzuatta, birinci fıkra ile yürürlükten
kaldırılan Nükleer Düzenleme Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliğine yapılan
atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlük
MADDE 33- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 34- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Nükleer Düzenleme
Kurumu Başkanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|