Gebze Teknik Üniversitesinden:
GEBZE TEKNİK
ÜNİVERSİTESİ MARMARA AFETLERLE BAŞ EDEBİLİR
YAPILAR İÇİN
UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gebze Teknik
Üniversitesi Marmara Afetlerle Baş Edebilir Yapılar İçin Uygulama ve
Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına,
yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Gebze Teknik Üniversitesi
Marmara Afetlerle Baş Edebilir Yapılar İçin Uygulama ve Araştırma
Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim
organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14
üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
b) GTÜ TTO: Gebze Teknik Üniversitesi Teknoloji
Transfer Ofisini,
c) Merkez (MARTEST): Gebze Teknik Üniversitesi
Marmara Afetlerle Baş Edebilir Yapılar İçin Uygulama ve Araştırma
Merkezini,
ç) Müdür: Merkezin Müdürünü,
d) Rektör: Gebze Teknik Üniversitesi Rektörünü,
e) Üniversite: Gebze Teknik Üniversitesini,
f) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin
Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5- (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Afetlerin yapılarda oluşturabileceği zararları
önceden belirlemeye ve afet zararlarını azaltmaya yönelik araştırma,
inceleme, geliştirme ve deney yapmak; veri toplamak ve bu amaçlarla bir
test merkezi kurmak.
b) Afet riskini azaltma konusundaki deneyimlerini
paylaşmak.
c) Tamamlanan çalışmalardan edinilen tecrübeleri
bütünleştirmek, uluslararası seviyeden yerel ve uluslararası kullanıma
kadar Merkeze ek bilgi, teknik bilgi ve teknik kaynaklar sağlamak.
ç) Afetlere karşı risk yönetimini ve bilgi
birikimini geliştirmek, yerel/uluslararası profesyonel uygulamacı ve
araştırmacıları bir araya getirmek.
d) Uygulamalı araştırma ve geliştirme laboratuvarları kurmak.
e) Doğal/insan kaynaklı çoklu tehlikeleri etkin ve
doğru bir şekilde işlemek ve analiz etmek.
f) Yenilikçi afet değerlendirme yöntemlerini ve
hizmetlerini geliştirmek.
g) Doğal/insan kaynaklı tehlikelerin azaltılması ve
etkilerinin en aza indirilmesi için ilgili tehditleri değerlendirmek ve
yönetmek, bu konuda yenilikçi yöntemler geliştirmek.
ğ) Merkezde yürütülecek projeler konusunda GTÜ TTO
ile birlikte çalışmak.
h) Afet risklerinin azaltılması için yurt içinde ve
yurt dışında çalışan kurum ve kuruluşlarla araştırma-geliştirme konularında
iş birliği yapmak.
ı) Patent, lisans anlaşması ve teknoloji transferi
gibi konularda GTÜ TTO ile çalışmak.
i) Merkez bünyesinde geliştirilen bilgi ve
teknolojilerin mülkiyet haklarını almak, bu haklardan elde edilecek gelirin
Üniversitenin araştırma-geliştirme etkinliklerinde kullanmak ve bu amaçla
GTÜ TTO ile çalışmalar yapmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6- (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Köprü ayağı, prefabrik ev, kule, baca, silo,
tank, ölçekli yapılar, gökdelen, baraj, tarihi yapılar, kıyı-liman
yapıları, gömülü alt yapılar, rüzgâr titreşim ve benzeri sistem testleri
yapmak.
b) Sismik yalıtım, sönümleyici, enerji iletim
bağlantı parçaları, dış cephe kaplama, iskele ve benzeri eleman testleri
yapmak.
c) Hastane ekipmanları,
asma sistemleri, yükseltilmiş döşeme, IT ekipmanları, sunucu odaları,
kabinleri, temiz odalar ve benzeri yapısal olmayan eleman testleri yapmak.
ç) Hidroloji, hidrolik ve kıyı-liman mühendisliği
deneyleri yapmak.
d) Afet tehlikesine karşı yapısal olan ve olmayan
elemanları uzaktan izlemek ve raporlamak, endüstri yapılarında risk azaltma
sistemlerini geliştirmek ve uygulamak.
e) Zemin ve zemin yapıları deneyleri
gerçekleştirmek.
f) Malzeme deneyleri yapmak.
g) Eğitim faaliyetleri, konferans, çalıştay, panel, kurs, seminer, kongre ve bilimsel
toplantılar düzenlemek; yurt içinde ve yurt dışında bu tür etkinliklere
katılmak.
ğ) Disiplinler arası alanlarla ilgili yurt içi ve
yurt dışı projelerinde kamu/özel sektör kurum ve kuruluşlarıyla iş birliği
içerisinde çalışmalar yürütmek ve çalışmalara destek sağlamak.
h) Kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları ile
uluslararası kuruluşlara ve kişilere ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
danışmanlık, uzmanlık, bilirkişilik ve benzeri hizmetler vermek, bu
hizmetlere ilişkin rapor düzenlemek.
ı) Ürün, yöntem ve teknolojileri standartlaştırmak
ve kalite kontrolleri ile ilgili çalışmalar yapmak.
i) Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili konularda
halkı bilgilendirmek için medya kuruluşları ile iş birliği yapmak,
broşürler, kitaplar, videolar, basın bildirileri hazırlamak, çağrılı
toplantılar düzenlemek.
j) Merkezin amaçlarına uygun diğer çalışmaları
yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin
Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7- (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür
MADDE 8- (1) Müdür, Merkezin faaliyet alanıyla ilgili
çalışmaları bulunan Üniversite öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından
üç yıllığına görevlendirilir. Görev süresi biten Müdür tekrar
görevlendirilebilir. Müdür, Merkezin tüm faaliyetlerinden Rektöre karşı sorumludur.
Altı aydan uzun süreli izin ve Üniversite dışı görevlendirmelerde yeni bir
Müdür görevlendirilir.
(2) Müdür, altı aydan kısa süreli izin ve
görevlendirmelerde yardımcılarından birini vekil olarak bırakır. Müdürlüğe
vekâlet altı aydan fazla süremez. Vekâletin altı aydan fazla sürmesi
durumunda Müdürün görevi sona erer. Görev süresi sona eren Müdür tekrar
görevlendirilebileceği gibi süresi bitmeden de aynı usulle görevden
alınabilir. Müdürün görevden alınması veya Müdürün görev süresi dolmadan
görevden ayrılması durumunda aynı usulle Rektör tarafından yeni bir Müdür
görevlendirilir.
Müdürün
görevleri
MADDE 9- (1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek, Yönetim Kuruluna ve
Danışma Kuruluna başkanlık etmek, Yönetim Kurulunun gündemini hazırlamak,
Yönetim Kurulunu toplantıya çağırmak ve Yönetim Kurulunun kararlarını
uygulamak.
b) Merkez tarafından desteklenen/yürütülen
araştırma projelerinin işleyişini izlemek ve denetlemek.
c) Merkeze bağlı test merkezindeki mevcut tüm cihaz
ve gereçlerin en yüksek verimle kullanılması, sağlıklı işleyişi ve
çalışması için her türlü tedbiri almak ve uygulamak.
ç) Merkezin yıllık faaliyet raporunu, önceki
yıllarla kıyaslayarak düzenli olarak hazırlamak ve raporu Yönetim Kurulunun
onayıyla Rektöre sunmak.
d) Merkezin finans kaynaklarının geliştirilmesi ve
bunların en uygun biçimde kullanımı için girişimlerde bulunmak.
e) Test merkezindeki cihazların envanterini
çıkarmak, bunların kataloğunu oluşturmak, ölçüm
ve analizlerin fiyatlandırmasını yaparak Rektörün onayına sunmak.
f) Test merkezinde görev alacak akademik ve idari
personelin görev tanımını belirlemek, ihtiyaçlarını gerekçeleriyle birlikte
hazırlamak ve Yönetim Kurulunun görüşünü de alarak Rektörün onayına sunmak.
g) Test merkezinin Üniversite elemanlarınca
kullanımı, mesai saatleri içinde ve dışında çalışma prensipleri ile ilgili
esasları belirlemek.
ğ) Sanayi ve özel sektör kuruluşları ile diğer
üniversite ve araştırma kurumlarının Üniversitede yapmak istediği deneyler,
ölçümler ve analizleri koordine etmek.
h) Merkezin kısa, orta ve uzun dönemli amaç ve
politikaları ile bunlara dayalı eğitim, araştırma ve danışmanlık
programlarını hazırlamak, Yönetim Kurulunun onayını aldıktan sonra
uygulamak.
ı) Danışma Kurulunda belirlenen görüş ve
önerilerden uygun görülenleri yürürlüğe koymak ve bunlardan sağlanan
yararlar konusunda Danışma Kuruluna rapor sunmak.
i) Merkezin faaliyetleriyle ilişkili yurt içi ve
yurt dışında bulunan kurum ve kuruluşlarla temasa geçmek, iş birliği
yapmak.
Müdür
yardımcıları ve görevleri
MADDE 10-
(1) Müdüre çalışmalarında yardımcı
olmak üzere Üniversite öğretim elemanları arasından en fazla iki kişi
Müdürün önerisi üzerine Rektör tarafından müdür yardımcısı olarak
görevlendirilir. Müdür yardımcıları, Müdür ile iş birliği içinde Merkezin
faaliyetlerini yürütür, Müdürün olmadığı zamanlarda Müdür adına görev
yapar. Müdür yardımcısı, gerekli görülen durumlarda Müdürün talebi ile
Rektör tarafından görevden alınabilir. Ayrılan veya görevden alınan müdür
yardımcısı için aynı usulle görevlendirme yapılır. Müdürün görev süresi
bittiği zaman yardımcılarının da görev süresi sona erer.
Yönetim
Kurulu
MADDE 11-
(1) Yönetim Kurulu; Müdür, müdür
yardımcıları ve Üniversitede görevli öğretim elemanları arasından Müdürün
önerisi üzerine Rektör tarafından görevlendirilen iki kişiyle birlikte
toplam beş üyeden oluşur. Yönetim Kurulu üyelerinin görev süreleri üç
yıldır. Görev süresi dolmadan ayrılan, altı aydan fazla izin alan veya
Üniversite dışında görevlendirilen bir üyenin yerine aynı usulle
görevlendirme yapılır. Yönetim Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine üyelerin
salt çoğunluğu ile en geç üç ayda bir toplanır ve kararlar oy çokluğu ile
alınır. Oyların eşitliği halinde Müdürün oyu yönünde karar alınmış sayılır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 12-
(1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin bilimsel, teknik ve idari
faaliyetlerini planlamak, yönetim ve çalışmaları ile ilgili konularda kararlar
almak; çalışma düzenini tespit etmek.
b) Test merkezinde çalışacak personelin
niteliklerini belirlemek; test merkezi ile ilgili plan ve çalışma programlarını
görüşüp karara bağlamak.
c) Danışma Kurulundan gelen teklif ve önerileri
incelemek ve bu öneriler doğrultusunda kararlar almak.
ç) Diğer kurumlarla yapılacak iş birliği esaslarını
belirlemek.
d) Rapor, proje teklifi ve benzeri yazışmalar ile
Merkezin tüm faaliyetlerini değerlendirmek ve karara bağlamak.
e) Mevcut imkânları değerlendirerek uygulama ve
araştırma alanları konusunda ayrıntılı kararlar almak.
f) Merkez tarafından desteklenen uygulama ve
araştırmaların ilgili araştırıcı, telif, patent, teknoloji transferi ve
benzeri hukuki haklarına ait esasları, gelirlerin dağılım ve kullanım
şekillerini ilgili mevzuata göre tespit etmek.
g) Merkezde yapılacak kurs ve benzeri toplantı
faaliyetlerinin mali portresini, satışı yapılacak ürünlerin ve diğer
işlerin ücretini belirlemek.
ğ) Test merkezinde yapılacak tüm deneylerin,
analizlerin ve benzeri işlerin ücretini belirlemek.
h) Eğitim, öğretim ve uygulama amaçlı faaliyetlere
katılanlara verilecek sertifika, başarı belgesi ve benzeri belgelerin
düzenlenme koşullarını ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde belirlemek,
Merkezin bünyesinde kurulabilecek bölüm ve grupları ve bunlarda
görevlendirilecek adaylarla ilgili olarak Müdürün önerilerini incelemek,
Müdüre öneri ve tavsiyelerde bulunmak, Müdürün getireceği her türlü konuyu
karara bağlamak.
ı) Yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki yıla ait
çalışma programını değerlendirmek.
Danışma
Kurulu
MADDE 13-
(1) Müdür ve müdür yardımcıları,
Danışma Kurulunun doğal üyeleridir. Danışma Kurulu; Üniversitedeki
fakültelerce önerilen öğretim üyeleri arasından ve bilimsel ve teknolojik
araştırma ve uygulamalarla doğrudan ilgisi olan, sahip olduğu birikim ve
deneyimlerinden yararlanılabilecek Üniversite içindeki ve dışındaki kişiler
arasından Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilen en az beş en çok
otuz kişiden oluşur. Danışma Kurulu, Müdür başkanlığında yılda en az bir
kez toplanır.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 14-
(1) Danışma Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Üniversitenin, afet zararlarının azaltılması
konusundaki bilimsel ve teknolojik potansiyelinin artırılmasında Merkezin
işlevleriyle ilgili olarak her türlü öneriyi sunmak, alınacak tedbirler ve
yapılacak uygulamalar hakkında görüş bildirmek.
b) Bölgedeki sanayi kuruluşları ile diğer bilimsel
ve teknolojik kuruluşlarla iş birliği ortamının oluşturulup geliştirilmesine
katkıda bulunacak görüşlerini bildirmek.
c) Üniversite dışı finans kaynaklarının
değerlendirilmesi konusunda görüş bildirmek ve bu yönde girişimlerde
bulunulması için öneriler geliştirmek.
ç) Merkezin amaç ve faaliyet alanlarıyla ilgili
uzman kişilerin görüş ve düşüncelerinin alınmasına imkân sağlamak.
d) Merkezin ulusal ve uluslararası bağlantılarını
kolaylaştırmak üzere diğer üniversitelere bağlı merkezler, sanayi ve ilgili
kamu kurumları arasında iş birliği ve koordinasyonu sağlamak konusunda
görüş ve önerilerde bulunmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Merkezin
birimleri
MADDE 15-
(1) Merkez; araştırma
faaliyetlerinin yürütüleceği ve deneylerin yapılacağı test merkezi ile eğitim
faaliyetlerinin yürütüleceği eğitim merkezinden oluşur.
Personel
ihtiyacı
MADDE 16-
(1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, 2457 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca
Rektör tarafından görevlendirilecek personel ile karşılanır.
Ekipman
ve demirbaşlar
MADDE 17-
(1) Merkezin çalışma amacına
dayalı olarak yürütülecek tüm araştırmalar ve hizmetler kapsamında alınan
her türlü alet, ekipman ve demirbaşlar Merkez
hizmetlerinde kullanılır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 18-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 19-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gebze Teknik Üniversitesi Rektörü yürütür.
|