Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve
Denetleme Kurumundan:
DEVLET DESTEKLİ TİCARİ ALACAK SİGORTASI SİSTEMİNİN
TARİFE VE
TALİMATLARI İLE ÇALIŞMA USUL VE ESASLARINA DAİR
TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin
amacı; Özel Riskler Yönetim Merkezi bünyesine dâhil edilen KOBİ'lerin
Ticari Faaliyetlerine Yönelik Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortası ile
KOBİ’lere Finansman Sağlanmasına Yönelik Devlet Destekli Ticari Alacak
Sigortası kapsamında tarife ve talimatlar ile Özel Riskler Yönetim
Merkezinin ve Teknik İşleticisinin bu sigortaların yönetilmesi kapsamındaki
çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 3/6/2007
tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 33/A maddesine, 4/6/2018 tarihli
ve 2018/11892 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve
Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik Ticari Alacak Sigortası Sunulmasını İçeren
Devlet Destekli Sistemin İşleyişine Dair Karara ve 27/10/2021 tarihli ve
31641 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Riskler Yönetim Merkezi Çalışma
Usul ve Esasları Yönetmeliğinin 17 nci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Alıcı: Ticari faaliyeti kapsamında KOBİ ile
akdettiği satış sözleşmesi gereği KOBİ’nin sattığı malın veya verdiği hizmetin
bedelini ödemekle yükümlü gerçek veya tüzel kişiyi,
b) Alıcı limiti: Sigortacının herhangi bir alıcı
ile ilgili olarak üstlendiği azami sorumluluk tutarını,
c) Aracı: Sigorta acentesini ve brokerini,
ç) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
d) DDAS-Finansman: KOBİ'lere Finansman Sağlanmasına
Yönelik Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortasını,
e) DDAS-Ticari: KOBİ'lerin Ticari Faaliyetlerine
Yönelik Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortasını,
f) KOBİ: 19/10/2005
tarihli ve 2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve
Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelikte belirlenen tanıma uyan işletmeleri,
g) Kredi kuruluşu: Türkiye’de faaliyet gösteren ve
kredi sağlayan banka, finansman şirketi ve benzeri diğer kuruluşları,
ğ) Kurum: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme
ve Denetleme Kurumunu,
h) Merkez: 5684 sayılı Kanunun 33/A maddesi
çerçevesinde görevlendirilen Özel Riskler Yönetim Merkezini,
ı) SBM: 5684 sayılı Kanunun 31/B maddesi çerçevesinde
kurulan Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezini,
i) SEGEM: 5684 sayılı Kanunun 31 inci maddesi
çerçevesinde kurulan Sigortacılık Eğitim Merkezini,
j) Sigorta şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre
Türkiye’de kurulmuş sigorta şirketi ile yurt dışında kurulmuş sigorta
şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
k) Sistem: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere
Yönelik Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortası Sistemini,
l) Teknik İşletici: 5684 sayılı Kanunun 33/A
maddesi çerçevesinde Merkezin işletilmesine ilişkin iş ve işlemleri
yürütmekle görevlendirilmiş kamu sigorta veya reasürans
şirketini,
m) Teknik personel: Aracılarda pazarlama,
bilgilendirme ve satış işlemlerini yapan personeli,
n) Ticari alacak sigortaları: Sistem kapsamında
sunulan ticari alacak sigortası ürünlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışma Usul ve Esasları
Sistemin
kapsamı
MADDE 4- (1) Kredi sigortası branşında
ruhsatı bulunan sigorta şirketlerinden Sistem kapsamında faaliyet göstermek
isteyenler, Merkez ile protokol yapmak suretiyle Sisteme dâhil edilir.
Sisteme katılan sigorta şirketlerinin ve aracıların uyması gereken esaslar
söz konusu protokol ile belirlenir.
(2) Ticari alacak sigortalarından;
a) DDAS-Ticari, 19/10/2005
tarihli ve 2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve
Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelikte yer alan yıllık net satış hasılatı
veya mali bilanço rakamı dikkate alınarak belirlenecek mikro, küçük ve orta
büyüklükteki işletmelerden aşağıda belirtilen koşulları sağlayanlara
sunulur:
1) Başvuru tarihinden itibaren en az iki yıl önce
kurulması.
2) Merkez tarafından belirlenen risk değerlendirme kriterlerini sağlaması.
3) Basit usul dışında vergi mükellefi olması.
4) Bir önceki mali yıldaki yılda yurt içi
satışlardan elde ettiği cirosunun iki yüz elli milyon Türk Lirasından
(dâhil) az olması.
b) DDAS-Finansman, (a) bendi kapsamındaki KOBİ’lere
finansman sağlayan kredi kuruluşlarına sunulur.
(3) Sigorta kapsamında teminat sağlanmasına bağlı
olarak alıcıların tespitine yönelik risk değerlendirmesi Merkez tarafından
yapılır.
(4) Merkez, gerekli görmesi halinde, DDAS-Ticari
için ikinci fıkranın (a) bendinin (4) numaralı alt bendinde yer alan yurt
içi satışlardan elde edilen tutarı her bir başvuru için yüzde 40’ına kadar
artırabilir. Bu hüküm, DDAS-Finansman bakımından kredi kuruluşunca finansman
sağlanan KOBİ’ler için de uygulanır.
(5) DDAS-Ticari kapsamında Ticari Alacak Sigortası
Genel Şartlarındaki hükümler saklı kalmak kaydıyla aşağıdaki satışlara
teminat sağlanır:
a) Satıcı ile alıcı arasında satış vadesinin bir
satış sözleşmesi veya fatura üzerinde belirtildiği satışlar.
b) Dövize endeksli faturalar veya sözleşmeler
kapsamındaki satışlar hariç olmak üzere, fatura veya faturaları Türk Lirası
cinsinden kesilen satışlar.
c) Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, odalar
ve borsalar, meslek birlikleri, dernekler, vakıflar, kamu iktisadi
kuruluşları ve tacir sıfatı taşımayan gerçek kişiler haricinde kalan
alıcılara yapılan satışlar.
(6) DDAS-Finansman kapsamında Ticari Alacak
Sigortası Genel Şartlarındaki hükümler saklı kalmak kaydıyla, KOBİ ile alıcısı
arasındaki satış sözleşmesinden doğmuş alacağın kredi kuruluşuna
devredilmesi sonucunda KOBİ’ye finansman sağlanmasına bağlı olarak, beşinci
fıkrada sayılan satışlara teminat sağlanır.
(7) DDAS-Ticari kapsamındaki poliçe yenileme
işlemlerinde ikinci fıkranın (a) bendinin (4) numaralı alt bendinde yer
alan koşul, beş yüz milyon Türk Lirası (dâhil) olarak uygulanır. Bu
poliçelerin yenilemelerindeki prim hesaplamasında 12 nci
maddenin birinci fıkrasında yer alan tablonun son satırındaki oranlar ve
alıcı limiti hesaplamasında 12 nci maddenin
dördüncü fıkrasında yer alan alıcı limit tablosunun son satırındaki tutar
uygulanır.
(8) DDAS-Finansman kapsamında yenilenmiş
poliçelerde, kredi kuruluşunca finansman sağlanan ve bir önceki poliçe
döneminde de alıcısına teminat verilen KOBİ’ler için ikinci fıkranın (a)
bendinin (4) numaralı alt bendinde yer alan koşul, beş yüz milyon Türk
Lirası (dâhil) olarak uygulanır.
(9) Sistem kapsamında yalnızca yurt içi satışlardan
doğan ticari alacaklara veya KOBİ’ye finansman sağlanması amacıyla yurt içi
satışlardan doğan ticari alacakların kredi kuruluşlarına devredilmesi
işlemlerine teminat sağlanır.
Merkez ve
Teknik İşleticisinin görev ve sorumlulukları
MADDE 5- (1) Sistemin yönetimine ve işleyişine ilişkin bütün
iş ve işlemler Teknik İşletici tarafından yürütülür. Teknik İşletici,
Sistemin etkin bir biçimde çalışmasını teminen,
gerekli tedbirleri almakla ve Sisteme ilişkin yazışma ve belgeleri uygun
bir şekilde muhafaza etmekle yükümlüdür.
(2) Sistem kapsamında, Merkez tarafından üretilen
primler, ilgili sigorta şirketlerince Merkeze devredilen primler ile
bunların yatırım gelirleri ve Sistemin yönetilmesi kapsamında yapılan
giderler Teknik İşletici tarafından özel ve ayrı kayıtlarda takip edilir ve
muhasebeleştirilir.
(3) Teknik İşletici, Sistem kapsamında oluşacak
fonu yönetmek üzere, Merkezin Yönetim Kurulunun uygun görüşü alınarak
belirlenen bir kuruluşu görevlendirebilir. Fonun aktarımına ve yönetimine
ilişkin usul ve esaslar Teknik İşletici ile görevlendirilen kuruluş
arasında yapılacak protokol ile belirlenir.
(4) Kurum tarafından talep edilmesi halinde, Sistem
kapsamındaki poliçelere ilişkin hasar dosyaları ve bunlara ilişkin süreçler
Merkez tarafından incelenir ve inceleme sonuçlarını içeren rapor Kuruma
iletilir.
Veri
tabanı ve raporlama
MADDE 6- (1) SBM nezdinde Merkezin kullanımına tahsis
edilmek üzere, Sistem kapsamında yürütülecek olan; poliçe başvurusu,
değerlendirme, teklif oluşturulması, poliçe ve zeyilname düzenlenmesi,
hasar ihbarı ve raporlama gibi işlemlerin yönetileceği sistemsel altyapı
oluşturulur.
(2) Sistemsel altyapının oluşturulmasında ve
işletilmesinde dışarıdan hizmet satın alma yoluna veya diğer kurumlarla iş
birliklerine gidilebilir.
(3) Bu madde kapsamında yürütülen işlemler Teknik
İşletici tarafından Özel Riskler Yönetim Merkezi Çalışma Usul ve Esasları
Yönetmeliğinin 15 inci maddesi hükümleri kapsamında tesis edilir.
Başvuru
formu ve bilgilendirme metni
MADDE 7- (1) Ticari alacak sigortaları için talep girişi
Merkezin, sigorta şirketinin veya bu şirketlerin aracılarının
yetkilendirdiği kullanıcılar tarafından, içeriği Merkezce belirlenen ve 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması
Kanunu gereklilikleri saklı kalmak kaydıyla alınmış bilgileri içeren
başvuru formu ile yapılır. Merkez ve sigorta şirketleri, söz konusu başvuru
formunun kaşeli ve imzalı halini saklamakla yükümlüdür. Sigorta şirketleri
bu evrakları talep edilmesi durumunda Merkeze iletir.
(2) Ticari alacak sigortaları sözleşmeleri ile
bunlara ilişkin olarak yapılacak bilgilendirmenin şekli ve içeriği 14/2/2020 tarihli ve 31039 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sigorta Sözleşmelerinde Bilgilendirmeye İlişkin Yönetmelik ve
ilgili mevzuata uygun olacak şekilde Kurumun uygun görüşü alınarak Merkez
tarafından belirlenir.
(3) Merkez tarafından doğrudan poliçe düzenlenmesi
durumunda Merkez, diğer durumlarda sigorta şirketi, sigorta ettirene, şekli
ve içeriği birinci fıkra kapsamında belirlenen sigorta poliçesini vermek
zorundadır.
Risk
değerlendirme ve sigortaya kabul
MADDE 8- (1) Ticari alacak sigortaları kapsamında 4 üncü
maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde
yer alan şartları taşıyan alıcılara teminat verilebilir. Teminat verilecek
alıcılara ilişkin risk değerlendirmesinde kullanılacak kriterler
Merkez tarafından belirlenir. Risk değerlendirmesi sonucunda, bu
alıcılardan her birine “1 (en düşük riskli)” ile “6 (en yüksek riskli)”
arasında skor verilir.
(2) DDAS-Ticari kapsamında, risk
değerlendirmesinde, sigorta talebinde bulunan işletmenin tüm alıcılarının
dikkate alınması esastır. Ancak bunun mümkün olmaması durumunda, söz konusu
işletmenin yurt içi vadeli satışlardan elde ettiği cirosunun en az %50’sini
oluşturan ve ciro büyüklüğüne göre büyükten küçüğe doğru sıralanan
alıcıları dikkate alınır. Bu durum, 12 nci
maddenin birinci fıkrasındaki prim hesaplamasını etkilemez.
(3) DDAS-Ticari kapsamında, risk
değerlendirmesinde, sigorta talebinde bulunan işletmenin tüm alıcılarının
dikkate alınmasının mümkün olmaması durumunda, ikinci fıkrada sayılanlar
dışında kalan tüm alıcılarına sağlanan azami sorumluluk tutarı, 12 nci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında bir alıcıya
sağlanan en yüksek alıcı limiti kadardır. Bu kapsamda olay başına sağlanan
alıcı limiti ise aynı maddenin dördüncü fıkrası kapsamında bir alıcıya
sağlanan en düşük alıcı limiti kadardır. Sağlanan azami sorumluluk tutarı
poliçenin azami teminat tutarı dâhilinde değerlendirilir.
(4) Ticari alacak sigortalarına ilişkin talep,
doğrudan Merkeze, protokol kapsamındaki sigorta şirketlerine veya bu
şirketlerin aracılarına iletilir. Risk değerlendirme sürecinde ortaya
çıkacak sorgulama ücreti sigorta ettiren veya sigortalı tarafından karşılanır.
DDAS-Ticari kapsamında Merkezden veya farklı sigorta şirketleri üzerinden
yapılan her bir sorgulama, aynı alıcı limiti ve alıcılara ilişkin olsa
bile, ayrı ayrı ücretlendirilir. Sorgulama
ücretinin tahsiline ve aktarımına ilişkin hususlar ise Merkez ile sigorta
şirketi arasında yapılacak protokol ile belirlenir.
(5) Teminat verilecek alıcıların belirlenmesi
amacıyla yapılacak risk değerlendirmesine ilişkin teklif aşamasındaki
sorgulama ücreti, risk değerlendirmesi yapılan her bir alıcı için KDV dâhil
15 TL’dir. Teklifin sunulduğu tarihten itibaren 15 gün içinde poliçenin
düzenlenmesi durumunda ilgili poliçeye ilişkin teklif kapsamında sorgulama
ücreti alınmaz. Kurum sorgulama ücretini işbu fıkra gereği yeniden
belirlemeye yetkilidir.
(6) 7 nci maddenin
birinci fıkrası kapsamında girilen bilgiler çerçevesinde, 6 ncı maddede belirtilen sistemsel altyapı üzerinden
yapılan değerlendirme sonucunda poliçe teklifi oluşturulur. Girilen
bilgilerin poliçe teklifi oluşturulmasında yeterli olmaması durumunda değerlendirme
için gerekli bilgiler temin edilir ve güncellenen ek bilgilerle nihai
değerlendirme Merkez tarafından yapılır.
Primlerin
Merkeze devredilmesi ve yatırıma yönlendirilmesi
MADDE 9- (1) Merkez, bu Tebliğ kapsamında düzenlenen
poliçelerin tanzimini takip eden ayın beşinci iş gününe kadar o ay içinde
Sisteme katılan sigorta şirketlerinin düzenledikleri poliçe ve zeyillere
ait fesih ve iptaller düşüldükten sonra kalan prim tutarını bu şirketlere
bildirir. Bildirilen primden, vergi ve diğer yasal yükümlülükler ile
komisyon düşüldükten sonra kalan tutar söz konusu ayın 15’ine kadar, söz
konusu tarihin iş gününe denk gelmemesi halinde, 15’ini takip eden ilk iş
gününde, ilgili sigorta şirketince Merkeze devredilir.
(2) Merkez tarafından üretilen ve Merkeze devredilen
primlerin yatırıma yönlendirilmesinde 7/3/2019
tarihli ve 810 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Haznedarlığı Yönetmeliği esasları uygulanır.
Hasar
yönetimi
MADDE 10- (1) Ticari alacak sigortaları ile ilgili hasarlar
Merkezin sorumluluğundadır ve hasar dosyaları Merkez tarafından yönetilir.
Muhtemel zarar ile ilgili müdahale talebi özel şartlarda belirtilen süre
içinde ve yine özel şartlarda belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte
Merkeze iletilir. Merkez, hasar yönetimi konusunda dışarıdan hizmet satın
alabilir.
(2) Tazminat ödemesi, özel şartlarda belirtilen
hususlar çerçevesinde Merkez tarafından gerçekleştirilir.
(3) Hasar dosyası, tahsilatın
mümkün olmadığının tespit edilmesi veya yasal giderlerin alacak tutarından
fazla olması durumlarında Merkez tarafından kapatılabilir.
(4) Hukuki masrafların tespitinde ilgili yıldaki
Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi dikkate alınır.
(5) Merkezin ve sigortalıların yasal giderlere
katılımına ilişkin hususlar özel şartlarda belirtilir.
Bilgi
güvenliği
MADDE 11- (1) Merkez, Teknik İşletici ve SBM, Sistem
dolayısıyla haiz oldukları bilgi ve belgeleri Sistem kapsamındaki görev ve
sorumlulukları dışında kullanamaz, Kurumun izni olmaksızın üçüncü
şahıslarla paylaşamaz ve yayımlayamaz. Bu çerçevede, Merkez, Teknik
İşletici ve SBM tarafından Sistem işlerinde çalıştırılacak personelle
gizlilik sözleşmesi imzalanır.
(2) Birinci fıkradaki hükümler, Merkeze;
danışmanlık, bilişim, donanım, ağ hizmetleri, hasar yönetimi ve çağrı merkezi
gibi hizmetleri sağlayan kişi ve kuruluşları da kapsar. Bu hizmetleri
sağlayan kişi ve kuruluşlarla da gizlilik sözleşmesi imzalanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tarife ve Talimatlar
DDAS-Ticari
kapsamında prim, azami teminat tutarı ve alıcı limitleri
MADDE 12- (1) DDAS-Ticari kapsamında prim hesabında, alacak
sigortası talebinde bulunan işletmenin beyan ettiği ve son mali yıldaki
vadeli satışlarından elde ettiği cirosunun tamamı esas alınır. Net prim ve
azami teminat tutarı, vadeli satışlardan elde edilen ciro esas alınmak
suretiyle, aşağıdaki tablo kullanılarak hesaplanır:

*Cironun, 4 üncü maddenin dördüncü fıkrası
kapsamında artırılması durumunda, net prim ve azami teminat tutarı en son
satır kullanılarak hesaplanır.
(2) Birinci fıkrada yer alan tablo esas alınarak
hesaplanan prim tutarının 3.000 TL’nin altında çıkması durumunda, prim
tutarı 3.000 TL olarak kabul edilir.
(3) DDAS-Ticari kapsamında prim, Merkez veya
sigorta şirketi tarafından tahsil edilir. Primin peşin ödenmesi halinde
tarife fiyatı üzerinden %10 oranında indirim uygulanır. Prim tutarının, en
az %25’i peşin ve geri kalanı en fazla beş taksit olacak şekilde
taksitlendirilmesi mümkündür. Ödemeler EFT/havale, kredi kartı veya benzeri
başka düzenli ödeme yöntemleriyle yapılabilir.
(4) 8 inci maddede belirtilen risk değerlendirmesi
sonucunda skoru 6 olan alıcılara alacak sigortası kapsamında alıcı limiti
sağlanmaz. Skoru 1 ile 5 arasında olan her bir alıcıya, alacak sigortası
talebinde bulunan işletmenin vadeli satışlarından elde edilen cirosuna göre
aşağıdaki tabloda belirtilen azami tutarları geçmemek üzere alıcı limiti
sağlanır:

*Cironun 4 üncü maddenin dördüncü fıkrası
kapsamında artırılması durumunda, alıcı başına 1.000.000 TL azami alıcı
limiti sağlanır.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen alıcı başına azami
alıcı limiti, alacak sigortası talebinde bulunan işletmenin alıcı için
talep ettiği alıcı limiti ve risk değerlendirme kriterleri
dikkate alınarak, herhangi bir ek prim alınmaksızın, Merkez tarafından
arttırılabilir. Azami alıcı limitinin işbu fıkra gereği yeniden
belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar Kurumca belirlenir.
(6) Sigorta dönemi içinde sigortalının yeni
çalışmaya başlayacağı alıcılar poliçeye eklenebilir ve bu alıcılar için bu
madde ve 8 inci madde kapsamında işlem tesis edilir. Yeni alıcılara tahsis
edilen alıcı limitleri, poliçenin tanzim tarihinde belirlenen ve 8 inci maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen azami sorumluluk tutarı ile olay başına sağlanan
alıcı limitini etkilemez.
DDAS-Finansman
kapsamında prim ve azami teminat tutarı
MADDE 13- (1) DDAS-Finansman kapsamında prim, sigortalı
kredi kuruluşunun poliçe yazım yılı için yıllık bazda
sigorta ürününe ilişkin hedeflediği toplam işlem hacmi esas alınarak
aşağıdaki tabloya göre hesaplanır. Hesaplanan prim peşin olarak ödenir.
Ödeme EFT/havale, kredi kartı veya benzeri başka düzenli ödeme
yöntemleriyle yapılabilir.

(2) DDAS-Finansman kapsamında hedef işlem hacminde,
finansman ihtiyacı olan KOBİ’lerin satış sözleşmelerine ilişkin sigortalı
tarafa devrettiği faturaların Katma Değer Vergisi (KDV) dâhil toplam
tutarları dikkate alınır. Alıcı bazında hesaplanacak prim toplam tutarlar
ve devir alınan faturaların vadeleri ile 8 inci maddede belirtilen alıcı
skorları esas alınmak suretiyle, aşağıdaki tablo kullanılarak hesaplanır:

(3) Sigortalının sigorta süresi içinde; poliçede
belirlenen yıllık hedef işlem hacmini veya ikinci fıkra kapsamında
hesaplanan primlerin toplamının birinci fıkrada belirtilen primi aşması ek
prim gerektirir. İkinci fıkraya göre hesaplanan ek prim, sigortalı
tarafından zeyilnamenin düzenlenmesini müteakip beş iş günü içinde peşin
olarak ödenir.
(4) Azami teminat bu madde kapsamında hesaplanacak
primin 30 katı olacak şekilde uygulanır.
Teminat
oranı ve muafiyet
MADDE 14- (1) Sistem kapsamında alıcı skoru 1-5 olan
alıcılar için uygulanan teminat oranları Merkez tarafından %70 veya %90
olarak belirlenir. Belirlenen bu teminat oranı poliçede, alıcı ekleme veya
alıcı limit güncelleme zeyilnamelerinde belirtilir.
(2) Sigorta dönemi içerisinde meydana gelen
zararlar; zararın 2.500 TL’nin altında kalması durumunda sigortalı
tarafından, 2.500 TL’yi aşması durumunda ise birinci fıkrada belirtilen
teminat oranları kapsamında Merkez tarafından ödenir.
Komisyon
ve diğer giderler
MADDE 15- (1) DDAS-Ticari ve DDAS-Finansman ürünleri
kapsamında, sigorta şirketleri tarafından düzenlenen sigorta sözleşmeleri
için vergi ve diğer yasal yükümlülükler düşüldükten sonra kalan prim tutarı
üzerinden uygulanacak komisyon oranı %17’dir. Söz konusu prim tutarının
%12’si ilgili sigorta şirketi tarafından kesinti yapılmaksızın sigorta
aracısına ödenir.
(2) DDAS-Ticari kapsamında Merkez tarafından
doğrudan düzenlenen poliçelerde herhangi bir komisyon ödemesi veya birinci
fıkrada belirtilen komisyon oranları kapsamında prim indirimi yapılmaz.
(3) DDAS-Finansman kapsamında Merkez tarafından
doğrudan düzenlenen poliçelerde, Merkez prim tutarının %12’sini ilgili
sigorta aracısına öder.
(4) Primin taksitle ödenmesi kararlaştırılmış olsa
bile komisyon ödemesi peşinen yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Teknik
personel eğitimi
MADDE 16- (1) Ticari alacak sigortaları satışı konusunda yetkilendirilecek
teknik personelin, ticari alacak sigortaları ile Sistemin işleyişine
yönelik olarak SEGEM tarafından yapılacak eğitimleri ve eğitimler sonunda
yapılacak sınavı tamamlaması zorunludur. Eğitim bitirme sınavlarının
tarihi, kapsamı ve koşulları ile diğer usul ve esaslarına ilişkin çalışmalar
Merkezin görüşü alınarak SEGEM tarafından belirlenir. Eğitim bitirme
sınavları SEGEM tarafından yapılır.
Denetim
MADDE 17- (1) Sisteme ilişkin tüm iş ve işlemler her yıl
Kurum tarafından denetlenir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğler
MADDE 18- (1) 24/12/2018 tarihli ve
30635 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere
Yönelik Ticari Alacak Sigortası Sunulmasını İçeren Devlet Destekli Sistemin
Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Tebliğ ile 24/12/2018 tarihli ve 30635
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik
Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortası Tarife ve Talimat Tebliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Sigortacılık ve Özel
Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
|