Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve
Denetleme Kurumundan:
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNDE DEVLET KATKISI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, bireysel emeklilik sisteminde katılımcıların katkı
paylarına karşılık olarak ödenecek veya taahhüt edilecek Devlet katkısının
hesaplanmasına, kayda alınmasına, ödenmesine, yatırıma yönlendirilmesine,
hak kazanılmayan tutarlar ile haksız veya erken ödendiği tespit edilen
tutarların kapsamına, iadesine veya mahsup edilmesine ve Devlet katkısıyla
ilgili diğer işlemlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 28/3/2001
tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi
Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Kurumun ilişkili olduğu Bakanlığı,
b) Başlangıç Devlet Katkısı: Kanunun ek 2 nci maddesi uyarınca, çalışanın sisteme girişinde,
başlangıç dönemini müteakip, bir defaya mahsus olmak üzere maktu olarak
hesaplanan ilave Devlet katkısını,
c) Başlangıç dönemi: Kanunun ek 2 nci maddesi kapsamında, çalışanın, emeklilik planına
dâhil olduğunun kendisine bildirildiği tarihi izleyen iki aylık süreyi,
ç) Birikim: Devlet katkısı hesabındaki tutarlar
hariç, katılımcının bireysel emeklilik hesabında bulunan toplam tutarı,
d) BIST: Borsa İstanbul Anonim Şirketini,
e) Çalışan: Kanunun ek 2 nci
ve geçici 2 nci maddeleri kapsamında bir
emeklilik planına dahil edilen katılımcıyı,
f) Devlet katkısı: 4632 sayılı Kanunun ek 1 inci ve
ek 2 nci maddelerine göre Devlet tarafından
katılımcının bireysel emeklilik hesabına ödenen veya Kanunun ek 2 nci maddesinin yedinci fıkrası uyarınca taahhüt edilen
tutarları,
g) Devlet katkısı hesabı: Münhasıran Devlet
katkısına ilişkin tutarların izlendiği, katılımcının bireysel emeklilik
hesap veya taahhüt edilen ve nakden ödenen Devlet katkısı tutarlarının
izlendiği, çalışanın bireysel emeklilik hesabı kapsamındaki alt hesabı,
ğ) Devreden katkı payı: Devlet katkısı
hesaplamasına haiz olmakla beraber azami limitin aşılması sebebiyle şirket
hesaplarına nakden intikal ettiği takvim yılını takip eden yıllarda Devlet
katkısı hesaplamasına esas teşkil edecek katkı payı tutarını,
h) Ek Devlet katkısı: Kanunun ek 2 nci maddesi kapsamında emeklilik birikimini en az on
yıllık gelir sigortası sözleşmesi kapsamında almayı tercih eden çalışana,
birikim tutarı üzerinden nispi olarak hesaplanan Devlet katkısını,
ı) Emeklilik gözetim merkezi: 4632 sayılı Kanuna
göre Kurumca emeklilik gözetim merkezi olarak görevlendirilen tüzel kişiyi,
i) Erken ödenen Devlet katkısı: Devlet katkısı
hesabına ödenmesi gereken hesap döneminden daha önce ödenen Devlet
katkısını,
j) Fon: Emeklilik yatırım fonunu,
k) Gecikme zammı oranı: 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranını,
l) Hak kazanılmayan Devlet katkısı: Kanunun ek 1
inci maddesine göre, sistemden ayrılan katılımcının Devlet katkısı
hesabındaki, genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere şirketlerce iade
edilmesi gereken tutarı,
m) Haksız Devlet katkısı: Ödenmemesi gerekirken
ödenmiş olduğu tespit edilen Devlet katkısı tutarını,
n) İşveren: 31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu
kapsamındaki işveren ve işveren vekillerini,
o) Kanun: 28/3/2001
tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi
Kanununu,
ö) Katılımcı: Emeklilik sözleşmesine göre ad ve
hesabına şirket nezdinde bireysel emeklilik hesabı açılan gerçek kişiyi,
p) Katkı payı: Emeklilik sözleşmesine göre şirkete
ödenen, giriş aidatı hariç, tasarrufa yönelik tutarı,
r) Kurul: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme
ve Denetleme Kurulunu,
s) Kurum: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme
ve Denetleme Kurumunu,
ş) Nakit hesabı: Kanunun ek 1 inci maddesinde belirtilen
hak kazanma oranlarına göre taahhüt edilen Devlet katkısı tutarlarından
nakde dönüşenler ile doğrudan nakden ödenen Devlet katkısı tutarlarının
izlendiği, Devlet katkısı hesabı kapsamındaki alt hesabı,
t) Sertifika: Çalışanın dahil
edildiği emeklilik planı kapsamında açılan otomatik katılım sertifikasını,
u) Sözleşme: 4632 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi
kapsamında yapılan emeklilik sözleşmesini,
ü) Şirket: 4632 sayılı Kanuna göre kurulmuş
emeklilik şirketini,
v) Taahhüt hesabı: Kanunun ek 2 nci
maddesinin yedinci fıkrası uyarınca, taahhüt edilen tutarların izlendiği,
Devlet katkısı hesabı kapsamındaki alt hesabı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Devlet Katkısının Hesaplanması ve Ödenmesi
Devlet
katkısının hesaplanması
MADDE 4- (1) Devlet katkısı, şirketler tarafından emeklilik
gözetim merkezine iletilen bilgiler esas alınarak, emeklilik gözetim
merkezi tarafından hesaplanır.
(2) Şirketler, işverenler tarafından ödenenler
hariç, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı katılımcılar ile 29/5/2009
tarihli ve 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi
kapsamındaki katılımcılar adına ödenen katkı payına ilişkin veriler ile
Devlet katkısı hesaplamasına esas diğer verilerin, emeklilik gözetim
merkezince belirlenen içerik, format ve yönteme göre en geç kaydın oluştuğu
günü takip eden iş gününde saat 14:00’e kadar emeklilik gözetim merkezine
gönderimini tamamlar. Şirketler, bu verileri doğru, eksiksiz ve tutarlı
olarak emeklilik gözetim merkezine bildirmekle yükümlüdür. Emeklilik
gözetim merkezi, verilerin, belirlenen içerik, format ve yönteme göre gönderildiğini
ve tutarlılığını kontrol eder, aykırılık saptanan verileri düzeltilmek
üzere şirketlere gönderir.
(3) Şirketler, katkı payının ödendiği ayın sonunu
takip eden dokuzuncu iş günü sonuna kadar, ilgili ay içinde gönderdiği tüm
verilerin tutarlılığına ve doğruluğuna ilişkin nihai kontrolünü tamamlar ve
tutarlılığını veya doğruluğunu sağlayamadıkları verileri kayıt
kesinleştirme öncesi emeklilik gözetim merkezine bildirir. İlgili gün sonu
itibarıyla kayıtların kesinleştiği kabul edilir. Emeklilik gözetim merkezi
tarafından yapılan kontrol uyarınca gerçekleştirilen düzeltmeler hariç, bu
tarihten sonra yapılacak değişiklikler, yeni gönderilecek veriler ile bu
tarihe kadar şirket tarafından tutarlılığı, doğruluğu sağlanamayan ya da
Devlet katkısı hesabı yapılmasına imkan vermeyecek
şekilde gönderilen veriler, ilgili katkı payının ödendiği aya ilişkin
Devlet katkısı hesaplamasında dikkate alınmaz.
(4) Emeklilik gözetim merkezi, kayıt kesinleştirme
tarihini takip eden altı iş günü içinde Kurumca belirlenen kontrol
listesinde belirtilenler dahil gerekli tüm
kontrolleri yapar ve şirket ile emeklilik gözetim merkezi arasında, ikinci
ve üçüncü fıkraya göre aykırılık tespit edilmeyen veriler üzerinden
bireysel emeklilik sisteminde katılımcının Devlet katkısı hesabına ödenecek
Devlet katkısı tutarına, çalışanın taahhüt hesabına kaydedilecek Devlet
katkısı tutarlarına ve çalışanın hak ettiği Devlet katkısı tutarları ile 6 ncı madde kapsamında ödenecek ek Devlet katkısı
tutarına ilişkin üç ayrı mutabakat belgesi, elektronik imza ya da ıslak
imza kullanılarak imzalanır. Bu fıkrada belirtilen süre içinde, ilgili
mutabakat belgesini imzalamayan şirket nezdindeki
tahsilatlar için Devlet katkısı hesaplanmaz ve katılımcının
diğer şirketlerde sözleşmesi veya sertifikası var ise Devlet katkısı
limiti, katılımcının ilgili sözleşmelerine veya sertifikalarına ödediği
katkı payı tutarları için kullanılır. Söz konusu tahsilatların imzalanan
müteakip mutabakat belgelerine konu olması durumunda, bu tahsilatlar ilgili
hesap dönemi için katılımcının kalan limiti dahilinde
hesaplamaya dahil edilir. Mutabakat belgelerinde yer alması gereken asgari
hususlar Kurumca belirlenir.
(5) Ödendiği aya ilişkin Devlet katkısı hesaplamasına
dahil edilmemiş veya Devlet katkısı hesabına dahil
edilmekle birlikte tamamen veya kısmen Devlet katkısı almamış yahut sehven
haksız Devlet katkısı bildirimine konu edilmiş katkı payı ödemeleri, katkı
payı tahsilatının şirket hesaplarına nakden intikal ettiği ayın sonunu
müteakip bir yılı aşmamak üzere, takip eden dönemlerde yapılacak Devlet
katkısı hesaplamasında dikkate alınır. İlgili ödemelerden mutabakatta
hatalı olarak belirlenmiş olanların tekrar hesaplamaya dahil
edilebilmesi için, şirketler tarafından söz konusu ödemeye ilişkin
hesaplama talebinin, ilgili tahsilatın şirket hesaplarına nakden intikal
ettiği ayın sonunu müteakip bir yılı aşmamak üzere, emeklilik gözetim
merkezine iletilmesi gerekir. Bu gecikme nedeniyle katılımcının maruz
kaldığı bir zarar oluşması durumunda, bu zarar ilgili şirket tarafından
karşılanır.
(6) Emeklilik gözetim merkezi, şirketlerle
imzaladığı mutabakat belgelerine konu verileri kullanarak, sözleşme bazında
ödenen katkı paylarını Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numaralarına, 5901 sayılı Kanunun 28 inci maddesi
kapsamındaki katılımcılar için ilgili kimlik numaralarına göre katılımcı
bazında konsolide eder ve katılımcı bazında ödenen
katkı payının Kanunun ek 1 inci maddesinde belirtilen oranını Devlet
katkısı olarak hesaplar. 5901 sayılı Kanunun 28 inci maddesi kapsamındaki
katılımcılar için durumlarını tevsik eden belgelerini şirkete ibraz
etmeleri halinde Devlet katkısı hesaplanır. Çalışanların Devlet katkısı
taahhüt olarak hesaplanır ve bu tutarlar taahhüt hesabında kayıt altına alınır.
Taahhüt edilen Devlet katkısının, nakit hesabına nakden ödenecek kısmı,
Kanunun ek 1 inci maddesi kapsamında, sertifikanın sistemde geçirdiği
süreye bağlı olarak belirlenen hak kazanma oranlarına ve 9 uncu maddede yer
alan usule göre hesaplanır. Bir takvim yılı için yapılacak Devlet katkısı
hesabında 8 inci maddede yer alan limite kadar olan katkı payı tutarları
dikkate alınır. Bir katılımcının birden fazla sözleşmesi veya sertifikası
olması durumunda, sözleşme ve sertifika bazında Devlet katkısı, ilgili ayda
sözleşme veya sertifika başına ödenen katkı paylarının ağırlığı dikkate
alınarak hesaplanır ve toplam Devlet katkısı katılımcının sözleşmelerine
veya sertifikalarına paylaştırılır.
(7) Emeklilik gözetim merkezi, kayıt
kesinleştirmeyi müteakip on iş günü içinde, ilgisine göre katılımcı veya
çalışan bazında hesapladığı Devlet katkısı bilgilerini ve 6 ncı madde kapsamında hesaplanan ek Devlet katkısı
bilgilerini ilgili şirkete, ayrıca şirket bazında hazırlanan bu bilgileri
içeren hesap formlarını Bakanlığa ve Kuruma gönderir. Devlet katkısı
bilgilerinin şirkete gönderilmesini takip eden iş günü, taahhüt edilen
Devlet katkısı tutarları şirket tarafından taahhüt hesabında kayıt altına
alınır. Hesap formlarında yer alacak hususlar Kurumca belirlenir.
(8) Devlet katkısının hesaplanmasında, Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olanlar ile 5901 sayılı Kanunun 28 inci maddesi
kapsamındaki katılımcılar adına ödenen ve şirket hesaplarına nakden intikal
etmiş olan katkı payı ödemeleri dikkate alınır. Şirketçe katılımcı hesabına
yapılan ödemeler, ek faydalar, işveren grup emeklilik sözleşmesinden hak
kazanılarak transfer yoluyla aktarılan tutarlar, başka bir şirketten
aktarımla gelen tutarlar, işverenler tarafından yapılan katkı payı
ödemeleri, kime ait olduğu belli olmayan katkı payı ödemeleri, Kanunun
geçici 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamında aktarılan tutarlar,
emeklilik gözetim merkezine vefat ettiği verisi iletilmiş olan katılımcılar
için vefat tarihinden sonra nakden şirket hesaplarına intikal eden katkı
payı ödemeleri ile emeklilik hakkını kullanmak üzere birleştirilmiş
sözleşmelere birleştirme tarihinden itibaren nakden şirket hesaplarına
intikal eden veya devreden katkı payı ödemeleri hesaplamaya dahil edilmez. Bireysel ve gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmeleri kapsamında, işverenlerin, katkı payı ödemelerine
ilişkin operasyonel işlemlere yalnızca aracılık
yaptığı katkı payı tutarları Devlet katkısı hesabında dikkate alınır.
Ödemelerin Devlet katkısı hesaplamasına dahil edilmesi için varsa blokaj süresinin tamamlanmasını müteakip, katkı payının
nakden şirket hesaplarına intikal etmiş olması gerekir.
(9) Devlet katkısına ilişkin yapılacak işlemlerle
ilgili olarak, şirketler ile emeklilik gözetim merkezi arasında operasyonel süreci ve koşulları belirleyen bir protokol
imzalanır.
Başlangıç
Devlet katkısının hesaplanması
MADDE 5- (1) Başlangıç Devlet katkısı, çalışan bazında
Kanunun ek 2 nci maddesi kapsamında sisteme girişte
bir defaya mahsus olmak üzere hesaplanır ve emeklilik gözetim merkezi
tarafından taahhüt olarak kayda alınır. Başlangıç Devlet katkısı; başlangıç
döneminin bittiği Devlet katkısı hesap dönemi için hesaplanır, bu hesap
dönemi sonu itibarıyla yürürlükte bulunan ve başlangıç dönemini tamamlamış
sertifika veya sertifikalar ile bağlantılı takip edilir. Bağlantılı
sertifika veya sertifikaların tamamının sonlandırılması halinde başlangıç
Devlet katkısının taahhüt edilen kısmı silinir.
(2) Başlangıç Devlet katkısının hesaplanmasına
ilişkin iş ve işlemlerde 4 üncü madde hükümleri esas alınır.
(3) Başlangıç Devlet katkısının taahhüt edilen
kısmı silinmiş olan çalışanın yeniden sisteme dahil
olması halinde, başlangıç Devlet katkısı yeniden hesaplanmaz. Ancak
başlangıç döneminde cayma hakkını kullanmış olan bir çalışanın sisteme
yeniden dahil olması durumunda, daha önce
başlangıç Devlet katkısı hiç hesaplanmamış ise bu hüküm uygulanmaz.
Başlangıç Devlet katkısının çalışan bazında takip edilmesini sağlayacak
altyapı emeklilik gözetim merkezi tarafından sağlanır.
Ek Devlet
katkısının hesaplanması
MADDE 6- (1) Emeklilik
hakkının kullanılması halinde, bireysel emeklilik hesabında bulunan
birikimini en az on yıl süreli yıllık gelir sigortası sözleşmesi kapsamında
almayı tercih eden çalışana yıllık gelir sigortası sözleşmesinin
akdedildiği tarihi takip eden Devlet katkısı hesaplama döneminde, Kanunun
ek 2 nci maddesi uyarınca birikiminin %5’i
karşılığı ek Devlet katkısı olarak ödenir.
(2) Vefat veya maluliyet dışındaki bir nedenle on
yıl tamamlanmadan yıllık gelir sigortasının sonlandırılması halinde,
yapılan ek Devlet katkısı Kurumca belirlenen usul ve esaslara göre genel
bütçeye gelir kaydedilmek üzere Bakanlık hesaplarına ödenir.
(3) Zamanında ödenmediği veya eksik ödendiği tespit
edilen tutarlar, ödenmesi gereken tarihten itibaren gecikme zammı oranına
göre hesaplanan faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil
edilmek üzere Kurumca yetkilendirilecek kuruluş tarafından ilgili vergi
dairesine aylık olarak bildirilir.
Devreden
katkı payına Devlet katkısının hesaplanması
MADDE 7- (1) Devreden katkı payları, her yılın ilk günü
şirket hesaplarına intikal etmiş katkı payı olarak muamele edilmek
suretiyle 4 üncü madde kapsamında yapılacak Devlet katkısı hesaplamasında
dikkate alınır. Bu işlem neticesinde, devreden katkı payı tutarından Devlet
katkısı hesaplamasına esas teşkil eden kısmı düşülür.
(2) Bir katılımcının emeklilik sözleşmesinin veya
sertifikasının sonlanması halinde, bu sözleşme veya sertifikada müteakip
yıllara devreden katkı payları için Devlet katkısı hesaplaması yapılmaz.
Sözleşme veya sertifikadan yapılan kısmen ödemeler ile nafaka borcu
alacakları, haciz, rehin veya iflas sebebiyle yapılan ödemeler, bu sözleşme
veya sertifikadaki varsa devreden katkı payı tutarından mahsup edilir.
(3) Devreden katkı payı uygulamasına herhangi bir
sınırlama getirmek ile usul ve esasları belirlemeye Bakanlığın uygun görüşü
alınarak Kurul yetkilidir.
Azami
limit hesabı
MADDE 8- (1) Bir katılımcı için bir takvim yılında
hesaplanan Devlet katkısı tutarına esas teşkil eden katkı paylarının
toplamı, ilgili takvim yılı için belirlenen yıllık toplam brüt asgari ücret
tutarını aşamaz.
(2) Bir katılımcının emeklilik sözleşmesini veya sertifikasını
sonlandırarak sistemden ayrılması sonucunda hak kazanılmayan Devlet
katkılarının iade edilmesi ya da taahhüt edilen tutarlarının hesaptan
çıkarılması, aynı takvim yılında yürürlükte olan diğer sözleşmeleri için
Devlet katkısı hesaplamasına esas kalan limitini artırmaz. Cayma işlemine
konu olan sözleşmeler için bu hüküm uygulanmaz.
(3) Bir katılımcının bir takvim yılına ilişkin
Devlet katkısı hesaplamasına esas limiti, ilgili yıla ait haksız olarak
ödendiği veya taahhüt edildiği tespit edilen Devlet katkısı tutarı kadar
artırılır.
(4) Devlet katkısı hesaplamasında, katkı payının
şirket hesaplarına nakden intikal ettiği yıldaki limit esas alınır.
(5) Bir çalışan için ödenecek ek Devlet katkısı
hesaplamasına esas teşkil eden birikim toplamı çalışanın emeklilik hakkını
kullandığı ayda geçerli aylık brüt asgari ücret tutarı ile sistemde kaldığı
ay sayısının çarpımını aşamaz.
(6) Aşağıda yer alan Devlet katkılarından her
birinin limiti ayrı olarak hesaplanır ve takip edilir.
a) Kanunun ek 1 inci maddesi kapsamında ödenen
Devlet katkısı,
b) Kanunun ek 2 nci
maddesi kapsamında otomatik katılım ile kurulan sertifikalar için
hesaplanan Devlet katkısı,
c) Kanunun ek 2 nci
maddesi kapsamında maktu olarak hesaplanan başlangıç Devlet katkısı,
ç) Kanunun ek 2 nci
maddesi kapsamında ödenen nispi olarak hesaplanan ek Devlet katkısı.
Devlet
katkısının ödenmesi
MADDE 9- (1) Bakanlık, hesaplanan Devlet katkısı ile ek
Devlet katkısı tutarını emeklilik gözetim merkezi tarafından gönderilen
hesap formlarına istinaden ödeme belgesinin düzenlenmesini müteakip beş iş
günü içinde emeklilik gözetim merkezinin hesabına öder. Emeklilik gözetim
merkezi, Bakanlık tarafından gönderilen Devlet katkısını, en geç
hesaplarına intikal ettiği günü takip eden iş günü hesaplama yapılan katkı
payının ilişkili olduğu sözleşmenin hesap dönemi sonu itibarıyla bulunduğu
şirket hesaplarına öder.
(2) Taahhüt edilen Devlet katkısı tutarları,
çalışanın taahhüt hesabında, aşağıdaki tutarlar ise çalışanın nakit
hesabında takip edilir:
a) Taahhüt edilen tutarların hak kazanma oranlarına
göre nakde dönüşen kısımları,
b) Sertifikanın sistemde bulunduğu süreye göre
doğrudan nakit olarak ödenen tutarlar.
(3) Taahhüt hesabından nakde dönüşecek tutarlar
için sertifikanın sistemde bulunduğu sürenin;
a) Üçüncü yılını doldurması ile taahhüt hesabında
değerlenen (kayıt altında tutulan) toplam tutarın yüzde on beşi nakit
hesabına ödenir ve Devlet katkısının yüzde seksen beşi ise taahhüt
hesabında kayıt altında tutulmaya devam edilir,
b) Altıncı yılını doldurması ile taahhüt hesabında
değerlenen (kayıt altında tutulan) toplam tutarın seksen beşte yirmisi
nakit hesabına ödenir. Bu işlem neticesinde Devlet katkısının, yüzde otuz
beşi nakit hesabına ödenmiş olur ve yüzde altmış beşi ise taahhüt hesabında
kayıt altında tutulmaya devam edilir.
c) Onuncu yılını doldurması ile taahhüt hesabında
değerlenen (kayıt altında tutulan) toplam tutarın altmış beşte yirmi beşi
nakit hesabına ödenir. Bu işlem neticesinde Devlet katkısının, yüzde
altmışı nakit hesabına ödenmiş olur ve yüzde kırkı ise taahhüt hesabında
kayıt altında tutulmaya devam edilir,
(4) Doğrudan nakit olarak ödenecek tutarlar için
sertifikanın sistemde bulunduğu sürenin;
a) Üçüncü yılı ile altıncı yılı arasında şirket
hesabına intikal eden katkı payları için hesaplanan Devlet katkısı
tutarının yüzde on beşi doğrudan nakit olarak ödenir, yüzde seksen beşi
taahhüt olarak kayıt altına alınır,
b) Altıncı yılı ile onuncu yılı arasında şirket
hesabına intikal eden katkı payları için hesaplanan Devlet katkısı
tutarının yüzde otuz beşi doğrudan nakit olarak ödenir, yüzde altmış beşi
taahhüt olarak kayıt altına alınır,
c) Onuncu yılından itibaren şirket hesabına intikal
eden katkı payları için hesaplanan Devlet katkısı tutarının yüzde altmışı
doğrudan nakit olarak ödenir, yüzde kırkı taahhüt olarak kayıt altına
alınır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda taahhüt olarak
hesaplanan tutarlar virgülden sonra yukarı doğru en yakın iki haneli tutara
yuvarlanarak kayıt altına alınır, nakde dönüşen ve doğrudan nakden ödenen
tutarların ise virgülden sonra iki hanesi dikkate alınarak işlem görür.
(6) Çalışanın her bir sertifikası için Devlet
katkısına ilişkin hesaplamalar, ayrı ayrı
yapılır. Her halükarda Devlet katkısı tutarlarına ilişkin azami limit kişi
bazında 8 inci madde kapsamında takip edilir.
(7) Taahhüt başlangıç Devlet katkısı tutarı,
emeklilik gözetim merkezi nezdinde kayıtlı veriler kapsamında çalışanın
sistemde geçirdiği süreye göre ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen usule
göre 5 inci maddede tanımlanan bağlantılı sertifikasına nakden ödenir.
Birden fazla bağlantılı sertifika olması durumunda ise nakde dönen Devlet
katkısı tutarı eşit olarak bağlantılı sertifikalara dağıtılır.
(8) Sertifikanın emeklilik hakkının kullanılarak ya
da vefat veya maluliyet nedeniyle sonlandırılması halinde ise taahhüt
hesabındaki tutarın tamamı nakit hesabına ödenir. Hesaplamalar, her bir
sertifika için ayrı ayrı yapılır.
(9) Şirketler, katılımcılara ait nakden ödenen
Devlet katkısını, en geç hesaplarına intikal ettiği günü takip eden iş
günü, Devlet katkısının yatırıma yönlendirilmesinde kullanılan fon için
alım talimatını vererek yatırıma yönlendirir. Bu tutarlar, alım talimatı
verilen fon paylarının takası gerçekleşene kadar, fonun saklayıcı kuruluş
nezdinde açılan özel hesabında bloke şekilde tutulur. Devlet katkısının
şirket hesaplarına intikal ettiği gün itibarıyla, aktarım veya sistemden ayrılma
işlemi nedeniyle katılımcının fonlarına ilişkin satış talimatı verilmişse,
katılımcının Devlet katkısı yatırıma yönlendirilmez, satılan fon
paylarından nakde dönüşen tutara ilave edilir. Şirketler, Devlet katkısının
yatırıma yönlendirilmesine ilişkin talimat kayıtlarını muhafaza eder ve
denetime hazır halde bulundurur. Hesabına intikal eden Devlet katkısının
zamanında yatırıma yönlendirilmemesi nedeniyle oluşacak zarar şirket
tarafından karşılanır.
(10) Katılımcıya sistemden ayrılmadan kısmen ödeme
yapılması durumunda, Kanunun 6 ncı maddesi kapsamında,
ödeme yapılacak Devlet katkısı oranı ve uygulamaya dair diğer hususlar
Kurum tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Devlet Katkısı Hesabına Dair İşlemler
Şirketler
arası aktarım
MADDE 10- (1) Katılımcının, bir şirkette bulunan bireysel
emeklilik hesabındaki birikimlerinin başka bir şirkete aktarılması
durumunda, Devlet katkısı veya nakit hesabındaki tutarlar da Bireysel
Emeklilik Sistemi Hakkında Yönetmeliğin şirketler arası aktarım hakkındaki
hükümleri dikkate alınarak katılımcının birikimleriyle birlikte yeni
şirkete aktarılır. Bu aktarım ile birlikte, Devlet katkısına ilişkin tüm
veriler de yeni şirkete iletilir. Şirket, katılımcının birikimini oluşturan
fon paylarının nakde dönüşme sürelerini dikkate alarak Devlet katkısı veya
nakit hesabındaki fon paylarının satışını gerçekleştirir, en geç fon
paylarının nakde dönüştüğü günü takip eden iş günü saat 15:00’e
kadar ilgili tutarı ve aktarıma ilişkin verileri aktarım yapılacak şirkete
aktarır. Aktarım yapılan şirket, bu tutarı, en geç hesaplarına intikal
ettiği günü takip eden iş günü, Devlet katkısına ilişkin fon paylarının
alım talimatını vererek yatırıma yönlendirir. Bu tutarlar, alım talimatı
verilen fon paylarının takası gerçekleşene kadar, fonun saklayıcı kuruluş
nezdinde açılan özel hesabında bloke şekilde tutulur.
(2) Katılımcının, önceki şirketinde ödediği katkı
payları nedeniyle hesabına henüz intikal etmemiş bir Devlet katkısı
bulunması halinde bu tutar en geç, şirkete ödendiği günü takip eden iş günü
katılımcının yeni şirketine aktarılır.
(3) Bu madde kapsamındaki aktarım ve yatırıma
yönlendirme yükümlülüklerinin zamanında yerine getirilmemesi nedeniyle
oluşan zarar ilgili şirket tarafından karşılanır.
Ayrılma
ve hak kazanılmayan tutarların iadesi
MADDE 11- (1) Katılımcının, sözleşmesini veya sertifikasını
sonlandırması halinde, Kanunun ek 1 inci maddesine göre Devlet katkısı
hesabındaki hak kazanılan tutarlar veya nakit hesabındaki tutarlar,
bireysel emeklilik hesabındaki birikimleri ile birlikte Bireysel Emeklilik
Sistemi Hakkında Yönetmeliğin sistemden ayrılmaya ilişkin hükümleri dikkate
alınarak kendisine ödenir.
(2) Emeklilik hakkı kazanılmış
olmakla birlikte bu hak kullanılmadan ya da vefat veya malûliyet dışındaki
bir nedenle sözleşmenin veya sertifikanın sonlanması halinde, çalışanlara
taahhüt edilen Devlet katkısı tutarları şirketlerce Devlet katkısı
hesabından çıkarılır, Kanunun ek 1 inci maddesine göre Devlet katkısı
hesabındaki hak kazanılmayan tutarlar ise genel bütçeye gelir kaydedilmek
üzere aşağıda belirtilen işlemler takip edilerek iade edilir.
(3) Şirket, katılımcı tarafından gönderilen ayrılma
talep formunun kendisine intikalini müteakip katılımcının Devlet katkısı
hesabındaki fon pay adet ve tutar verisi ile sonlanma tarihi itibarıyla
hesapladığı hak kazanma oranının emeklilik gözetim merkezi kayıtları ile
uyumlu olduğunu teyit eder. Katılımcının Devlet katkısı hesabındaki fon pay
adet ve tutar verisi ve hesaplanan hak kazanma oranı, emeklilik gözetim
merkezi kayıtları ile uyumlu değil ise, uyumsuzluğa neden olan hataların
düzeltilerek teyidin sağlanması gerekir. Emeklilik gözetim merkezi, bu
uyumun teyidi amacıyla şirketlerin emeklilik gözetim merkezi nezdinde
tutulan kayıtlara uzaktan erişimi için gerekli altyapıyı kurar. Ayrılma
işlemi gerçekleştirilmeden önce katılımcının sistemden ayrılmaktan
vazgeçmesi durumunda şirket, katılımcının bu yöndeki talebini en geç
kendisine ulaştığı tarihi takip eden iş günü emeklilik gözetim merkezine
bildirir.
(4) Şirket, üçüncü fıkrada belirtilen teyidi
sağlamasını müteakip katılımcının birikimini oluşturan fon paylarının nakde
dönüşme sürelerini dikkate alarak, Devlet katkısı hesabındaki fon
paylarının satım talimatını verir.
(5) Şirket, fon paylarının nakde dönüştüğü gün,
nakde dönen tutarları, virgülden sonra yukarı doğru en yakın iki haneli
tutara yuvarlayarak genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere Bakanlık
hesaplarına öder. Şirket bu ödemelere ilişkin bilgiyi, ödemelerin yapıldığı
aya ilişkin kayıt kesinleştirme tarihine kadar emeklilik gözetim merkezine
gönderir. Emeklilik gözetim merkezi, kendisine yapılan bildirim ve iletilen
veriler kapsamında Bakanlık hesaplarına ödenen tutarların kendi kayıtları
ile uyumunu ve doğruluğunu kontrol eder. Zamanında ödenmediği veya eksik
ödendiği tespit edilen tutarlar, ödenmesi gereken tarihten itibaren gecikme
zammı oranına göre hesaplanan faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun
hükümlerine göre tahsil edilmek üzere emeklilik gözetim merkezi tarafından
ilgili vergi dairesine aylık olarak bildirilir.
(6) Şirketler, emeklilik gözetim merkezi
tarafından, beşinci fıkra kapsamında vergi dairesine bildirilen tutarların
vergi dairesine ödenmesine ilişkin bilgileri, aylık olarak emeklilik
gözetim merkezine gönderir.
Haksız
veya erken yapılan ödemelere ilişkin işlemler
MADDE 12-
(1) Şirketler, Devlet katkısına
esas teşkil eden katkı paylarının doğru hesaplanması ve kendi altyapı ve
operasyonlarından kaynaklanan hataların önlenmesi için gerekli tedbirleri
alır.
(2) Haksız olarak ödendiği tespit edilen Devlet
katkısı, ödeme tarihinden itibaren gecikme zammı oranına göre hesaplanan
faiziyle birlikte 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere
emeklilik gözetim merkezi tarafından ilgili şirketin bağlı olduğu vergi
dairesine ve şirkete aylık olarak bildirilir.
(3) Taahhüt edilen Devlet katkısının haksız olarak
hesaplandığı tespit edilen kısmı, ilgili hesaptan çıkarılır. Söz konusu
tutarların nakit hesabına nakden ödenen kısmına ilişkin olarak ikinci
fıkradaki süreç işletilir.
(4) Şirketler, emeklilik gözetim merkezi tarafından,
ikinci fıkra kapsamında vergi dairesine bildirilen tutarların vergi
dairesine ödenmesine ilişkin bilgileri, aylık olarak emeklilik gözetim
merkezine gönderir.
(5) Kendisine haksız olarak Devlet katkısı ödendiği
veya taahhüt edildiği tespit edilen bir katılımcıya ait Devlet katkısı,
mutabakat belgesi ekinde yer alan veriler uyarınca sözleşmesinin veya
sertifikasının en son bulunduğu şirket tarafından, ilgili fon payları
satılarak katılımcının hesabından geri alınır veya taahhüt hesabından
çıkarılır.
(6) Haksız ödendiği tespit edilen Devlet katkısı
tutarlarından, katılımcının Devlet katkısı hesabından geri alınmadan
sözleşmenin veya sertifikanın sonlanması durumunda Bakanlığa ödenmiş olan
tutarlar için 13 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında işlem yapılır.
(7) Erken ödenen Devlet katkısı tutarlarına, Devlet
katkısının Bakanlıkça fiilen ödendiği tarih ile ödenmesi gereken tarih
arasındaki süre için emeklilik gözetim merkezi tarafından gecikme zammı
oranı esas alınarak gecikme bedeli hesaplanır. Hesaplanan tutar, Devlet
katkısının Bakanlıkça ödenmesi gereken tarihten şirketin vergi dairesine
ödeme yaptığı tarihe kadar gecikme zammı oranına göre hesaplanan faiziyle
birlikte 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilmek üzere emeklilik
gözetim merkezi tarafından ilgili şirketin bağlı olduğu vergi dairesine ve
şirkete aylık olarak bildirilir.
(8) Erken taahhüt edilen Devlet katkısı tutarları
ile erken nakde dönüşen Devlet katkısı tutarlarına ilişkin emeklilik
gözetim merkezi ve şirketlerce yapılacak iş ve işlemlere ilişkin esas ve
usuller Kurum tarafından belirlenir.
Fazla
veya yersiz ödemelerin iadesi
MADDE 13- (1) Bakanlık hesabına şirketlerce yapılan fazla
veya yersiz ödemeler Bakanlıkça iade edilir. Bu tutarlar için faiz ödenmez.
Bu konudaki esas ve usuller Kurumca belirlenir.
Devlet
katkısının yatırıma yönlendirilmesi
MADDE 14- (1) Şirket, münhasıran Devlet katkısının yatırıma
yönlendirilmesi amacıyla aşağıda belirtilen portföy
sınırlamalarına uyan, kendisi tarafından veya başka bir emeklilik
şirketince kurulmuş bir fon tanımlar. Şirket, faiz içermeyen yatırım
araçlarına yönelik tercihte bulunan katılımcılar için ayrı bir fon
tanımlayabilir, faiz içermeyen yatırım araçlarına yönelik tercihte bulunan
çalışanlar için ise her halükarda ayrı bir fon tanımlar. Nakden ödenen Devlet
katkılarının;
a) Asgari yüzde yetmişi, ilgisine göre Bakanlıkça
veya Hazine Müsteşarlığı Varlık Kiralama Şirketlerince ihraç edilen Türk
Lirası cinsinden borçlanma araçlarında, gelir ortaklığı senetlerinde veya
kira sertifikalarında,
b) Azami yüzde yirmisi Türk Lirası cinsinden;
1) Mevduatta, katılma hesabında,
2) Borsada işlem görmesi kaydıyla bankalar
tarafından çıkarılan borçlanma araçlarında, kaynak kuruluşu bankalar olan
varlık kiralama şirketlerince ihraç edilen kira sertifikalarında veya
Sermaye Piyasası Kurulu tarafından yetkilendirilmiş derecelendirme
kuruluşları tarafından yatırım yapılabilir seviyeye denk gelen
derecelendirme notuna sahip teminatlı menkul kıymetler ile varlık veya
ipoteğe dayalı menkul kıymetlerde,
c) Asgari yüzde onu, BIST 100, BIST
Sürdürülebilirlik Endeksi, BIST Kurumsal Yönetim Endeksi ve Borsa İstanbul
A.Ş. tarafından hesaplanan katılım endekslerindeki paylarda,
değerlendirilir.
(2) Birinci fıkranın (b) bendinin (2) numaralı alt
bendi ve (c) bendinin her biri için fon portföyünün
yüzde onbeşinden fazla yatırım yapılamaz.
(3) Fon portföyüne, BIST
repo-ters repo pazarında gerçekleştirilen ters repo vaad
sözleşmeleri dâhil edilebilir ve fon varlıkları Takasbank
ve/veya yurt içi organize para piyasası işlemlerinde değerlendirilebilir.
Bu şekilde değerlendirilecek tutarlar fon portföyünün
yüzde beşini aşamaz.
(4) Devlet katkılarının yatırıma yönlendirileceği
fona ilişkin giderlerin karşılanması için fondan gider kesintisi
yapılabilir. Bu kapsamda yapılacak toplam kesinti, fon işletim giderine
ilişkin kesinti dâhil, günlük yüz binde biri (yıllık %0,365) geçmeyecek
şekilde fon içtüzüğünde belirlenir.
(5) Devlet katkılarının yatırıma yönlendirilmesi
amacıyla tanımlanan fonun yönetiminde aşağıdaki portföy
sınırlamaları uygulanır:
a) Tek bir bankada mevduat veya katılma hesabı
olarak değerlendirilebilecek tutar fon portföyünün
yüzde altısını aşamaz.
b) Tek bir banka tarafından ihraç edilen borçlanma
araçları ve kira sertifikalarına fon portföyünün
binde onbeşinden fazlası yatırılamaz.
c) Tek bir hisse senedine fon portföyünün
yüzde birinden fazla yatırım yapılamaz.
(6) İlgili fonun yönetiminde, bu maddede belirtilen
fon portföyüne alınacak varlıklara ilişkin oranlara ek olarak, Emeklilik
Yatırım Fonlarının Kuruluş ve Faaliyetlerine İlişkin Esaslar Hakkında
Yönetmelikte yer alan ve bu maddede belirtilmeyen diğer ilgili portföy sınırlamaları da dikkate alınır.
(7) Şirket, fondaki varlıkların değerinde, fiyat
hareketleri, rüçhan haklarının kullanılması ve benzer sebeplerle dördüncü
fıkrada yer alan sınırlama hariç yukarıda belirtilen oransal sınırlamaların
ihlal edilip edilmediğini aylık olarak kontrol eder ve bu şekilde ihlal
edilen oranların on iş günü içinde düzeltilmesini sağlar ve Kuruma
bildirimde bulunur.
(8) Fon içtüzüğünde belirlenen günlük kesinti
oranına karşılık gelen yıllık oranın aşılıp aşılmadığı şirket tarafından
her hesaplama dönemi sonunda kontrol edilir. Bu kontrol, fon içtüzüğünde
yer alan yıllık kesinti oranı ve o yıl için hesaplanan günlük ortalama fon
net varlık değerine göre yapılır. Şirket tarafından yapılan kontrolde fon
içtüzüğünde belirlenen oranların aşıldığının tespiti halinde, aşan tutar
ilgili dönemi takip eden beş iş günü içinde şirketçe fona iade edilir.
(9) Bu Yönetmelik kapsamında sunulan fonların
kesinti yapısı ve oranları, sayısı, içeriği ve portföy
yönetim şirketinin belirlenmesine ilişkin esaslar Kurul tarafından yeniden
belirlenebilir.
Devlet
katkısına hak kazanma
MADDE 15- (1) Sözleşmenin veya sertifikanın emeklilik
hakkının kullanılarak ya da vefat veya maluliyet nedeniyle sonlandırılması
durumunda katılımcı ya da çalışan, Devlet katkısı hesabındaki tutarın
tümüne hak kazanır.
(2) 1/1/2013 tarihinden
sonra sözleşmenin sistemde geçirdiği sürenin üç yıldan altı yıla kadar
olması durumunda katılımcı, Devlet katkısı hesabındaki tutarların yüzde onbeşine, altı yıldan on yıla kadar olması durumunda
yüzde otuzbeşine, on yıl ve daha fazla olması
durumunda ise yüzde altmışına hak kazanır. Hesaplamalar, sözleşme bazında
yapılır. Süre hesabında, sözleşmeye ait fon paylarına ilişkin son satım
talimatının verildiği tarih dikkate alınır. Çalışanlar, Devlet katkısı
nakit hesabında yer alan tutarların tamamına hak kazanır.
(3) Devlet katkısının şirket hesaplarına intikal
ettiği gün itibarıyla, katılımcının ilgili sözleşmesine ait Devlet katkısı
hesabında herhangi bir tutar bulunmaması halinde, süre hesabında,
sözleşmeye ait diğer fon paylarına ilişkin son satım talimatının verildiği
tarih dikkate alınır.
(4) İşveren grup emeklilik sözleşmesi kapsamında
geçirilen süreler, emeklilik durumu hariç, Devlet katkısına hak kazanmaya
esas süre hesabında dikkate alınmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İşlemlerde
sorumluluk
MADDE 16- (1) Şirketler ve emeklilik gözetim merkezi, Devlet
katkısının hesaplanması, bildirimi, kontrolü ve ödenmesine dair
yükümlülükler ile bu Yönetmelikte belirtilen diğer yükümlülüklerinin doğru,
zamanında ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun bir şekilde gerçekleştirilmesini
sağlamak üzere bir kontrol sistemi oluşturur.
(2) Şirketler, Devlet katkısı uygulamasına ilişkin
işlemler ile kendi bünyelerindeki katılımcıların sözleşme veya sertifika
bazında Devlet katkısı hesabındaki tutarlara hak kazanımı sürelerinin ve
taahhüt tutarlarının mevzuatta öngörüldüğü şekilde takibi için gerekli
teknik altyapıyı kurar.
(3) Denetim birimlerince yapılan denetim sonucunda;
şirketin veya emeklilik gözetim merkezinin bu Yönetmelikte belirlenen
yükümlülüklerini yerine getirmemesi sonucu oluştuğu tespit edilen kamu
zararı, ilgili kuruluş adına borç dosyası açılarak takip edilir ve tahsilat, adına borç kaydı açılan kuruluştan yapılır.
(4) Bakanlığın ilgili harcama birimi sadece, Devlet
katkısının hesap formunda bildirilen tutarının bütçe tertibine uygun olarak
ödenmesinden, ödenek üstü ödeme yapılmamasından ve ödemenin doğru muhasebe
hesaplarından yapılmasından sorumludur.
(5) Şirketler, imzalayacakları mutabakat belgesine
kayıt kesinleştirmeye konu işlemlerin oluşturulan kontrol sistemi
çerçevesince kontrol edildiğini, kasıt, kusur, hata veya ihmalleri
dolayısıyla oluşabilecek bütün zararlardan sorumlu olduklarına dair beyannameyi
ekler.
(6) Veri gönderim ve bildirim yükümlülüğünü, Devlet
katkısının hesaplanması ile Devlet katkısına ilişkin mahsuplaşma ve iade
işlemlerinde sorumluluklarını gereği gibi yerine getirmeyen şirketlerin,
katılımcıların hak ve menfaatlerini tehlikeye soktukları kabul edilir ve
şirketlere, yaptıkları ihlalin mahiyetine göre Kanunun 14 üncü ve 22 nci maddelerinde belirtilen müeyyideler uygulanır.
(7) 5901 sayılı Kanunun 28 inci maddesi
kapsamındaki katılımcılar için şirketin Devlet katkısına ilişkin sorumluluğu,
ilgililerin durumlarını tevsik eden belgelerini şirkete ibraz ettiği tarih
itibarıyla başlar ve belge üzerindeki belge veriliş tarihi dikkate alınarak
4 üncü maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir.
Zararların
karşılanması
MADDE 17- (1) Ödenen katkı payının şirketçe zamanında
bildirilmemesi, eksik bildirilmesi, doğruluğunun sağlanamaması, Devlet
katkısının taahhütten nakde dönüşmesi gereken tutarı için şirketçe nakit
ödeme talebinin süresi içinde iletilmemesi veya ilgili verinin emeklilik
gözetim merkezince tutarlılığının ya da Devlet katkısı hesabı yapılmasına imkan verdiğinin teyit edilememesi ve benzeri nedenlerle
katılımcıya gecikmeli şekilde ödenen Devlet katkısının gecikme dönemine
ilişkin varsa getirisi, eksik ödemeye konu Devlet katkısının ilgili hesaba
ödendiği tarihi müteakip iki iş günü içinde şirket tarafından katılımcının
bireysel emeklilik hesabına ödenerek birikimlerine ilave edilir.
(2) Bir katkı payının şirket hesaplarına nakden
intikal ettiği ayın sonunu müteakip bir yıllık süre geçtikten sonra, varsa
söz konusu katkı payı ödemesinden kaynaklı devreden katkı payları da dahil olmak üzere ödenmesi gereken bir Devlet katkısı
bulunduğunun tespiti halinde, bu tutar ve bunun gecikme dönemine ilişkin
getirisi şirket tarafından ilgisine göre katılımcının bireysel emeklilik
hesabına ödenerek birikimlerine ilave edilir. Katılımcının ya da işverenin
sözleşmeye ilişkin bilgilerindeki herhangi bir değişikliği şirkete geç
bildirmesi nedeniyle şirket tarafından karşılanacak olan zararın
hesaplamasında, katılımcının ya da işverenin ilgili bilgileri şirkete
bildirim tarihi gecikme döneminin başlangıç tarihi olarak alınır.
(3) Şirketlerce, 9 uncu ve 10
uncu maddeler kapsamındaki yatırıma yönlendirme ve aktarım
yükümlülüklerinin zamanında yerine getirilmemesi durumunda, ilgili tutarlar
için işlem bazında söz konusu yükümlülüklerin yerine getirilmesine ilişkin
sürenin sona erdiği tarih ile bu yükümlülüklerin yerine getirildiği tarih
arasındaki süreye gecikme zammı oranı uygulanarak hesaplanacak tutar
katılımcının Devlet katkısı hesabına ilave edilir. Şirketin bu yükümlülükleri yerine getirmesi ancak
gecikme zammı oranı uygulanarak hesaplanan tutarı da ödemesiyle
gerçekleşir.
(4) Emeklilik gözetim merkezinin, hesaplarına
intikal eden Devlet katkısını süresi içinde şirketlere göndermemesi
durumunda, bu tutara Bakanlığın ödeme yaptığı tarihten emeklilik gözetim
merkezi tarafından şirketlere ödeme yapılan tarihe kadar geçen süre için
gecikme zammı oranı uygulanır ve hesaplanan tutar genel bütçeye gelir
kaydedilmek üzere Bakanlık hesaplarına ödenir.
(5) Emeklilik gözetim merkezinin bu Yönetmelikte
belirtilen bildirim, hesaplama, kontrol ve ödeme gibi sorumluluklarını
belirlenen esaslar doğrultusunda yerine getirmemesi nedeniyle oluşan
zararlar emeklilik gözetim merkezi tarafından karşılanır.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında zararların
karşılanmasında kullanılacak getiriye ilişkin hesaplama, ilgili Devlet
katkısının yatırıma yönlendirilmesinde kullanılan fonun pay değerinde
ilgili sürede meydana gelen artış dikkate alınmak suretiyle yapılır.
(7) Başka bir şirket tarafından
emeklilik gözetim merkezine eksik veya yanlış gönderilen veriler nedeniyle
vergi dairesine ödeme yapmak durumunda kalan şirketin, vergi dairesine
ödemiş olduğu gecikme zammı tutarı ve varsa katılımcının sistemden
ayrılması nedeniyle Devlet katkısı hesabından alamadığı durumda vergi
dairesine ödediği Devlet katkısı tutarı, haksız ödemeye sebebiyet veren
şirketler tarafından, konuyla ilgili bildirimin kendisine ulaşmasını takip
eden 5 iş günü içerisinde haksız Devlet katkısı ödemesini yapan emeklilik
şirketine ödenir.
Vergi
dairesine bildirim
MADDE 18- (1) Bu Yönetmelik kapsamında emeklilik gözetim
merkezi tarafından vergi dairesine yapılacak bildirimlerde, amme alacağının
tutarı, vadesi, amme borçlusunun adı soyadı/unvanı, vergi kimlik numarası,
adresi ve bağlı bulunulan vergi dairesi müdürlüğü bilgilerine yer verilir.
Denetim
MADDE 19- (1) Devlet katkısının hesaplanmasına, ödenmesine
ve hakedilmeyen veya şirketlerce haksız olarak
tahsil edilen tutarların iade veya mahsup edilmesine, şirket hesaplarına
intikal eden Devlet katkılarının şirketlerce ilgili fonlara intikal
ettirilmesine ilişkin iş ve işlemler Kurumca yılda en az bir kez
denetlenir.
(2) Devlet katkısının yatırıma yönlendirilmesinde
kullanılacak fonlara ilişkin denetim Sermaye Piyasası Kurulu tarafından
gerçekleştirilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 20- (1) 5/2/2016 tarihli ve
29615 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bireysel Emeklilik Sisteminde
Devlet Katkısı Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yıl
ekleme
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 1/1/2013
tarihinden önce sisteme girmiş ve 1/1/2016 tarihi itibarıyla sözleşmesi yürürlükte
olan katılımcıların emeklilik sözleşmelerine, sözleşmenin sisteme giriş
tarihine göre 1/1/2013 tarihi itibarıyla hesaplanan sistemde kalma süresi
dikkate alınarak, katılımcının Devlet katkısına esas hak kazanma
sürelerinin hesaplanması bakımından, bir defaya mahsus olmak üzere 6327
sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinde belirtilen
yıl eklemesi yapılır. Buna göre, katılımcının ilgili sözleşmesine ilişkin
Devlet katkısına hak kazanmaya esas süresine, 1/1/2013
tarihi itibarıyla ilgili sözleşmede;
a) Üç yıldan fazla ancak altı yıl veya daha az
süreyle kalınmış olması halinde bir yıl,
b) Altı yıldan fazla ancak on yıl veya daha az
süreyle kalınmış olması halinde iki yıl,
c) On yıldan fazla kalınmış olması halinde üç yıl,
1/1/2016 tarihinde eklenir.
Başlangıç
Devlet katkısı
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu maddenin yürürlük
tarihinden önce, başlangıç Devlet katkısı hesaplanarak sertifikalarına
dağıtılmış olan çalışanların kalan taahhüt tutarları çalışan bazında
emeklilik gözetim merkezi tarafından sağlanan altyapı üzerinden izlenir ve
nakde dönme işlemleri bu Yönetmeliğe göre yürütülür.
Yürürlük
MADDE 21- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sigortacılık ve Özel
Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
|