Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YETERLİK
BELGESİ TEBLİĞİ
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 29/7/2022 tarihli ve 31907
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
kapsamında proje tanıtım dosyası, çevresel etki değerlendirmesi başvuru
dosyası, çevresel etki değerlendirmesi raporu ve proje ilerleme raporu
hazırlayacak kurum ve kuruluşlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ; Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği kapsamında dosya/rapor hazırlayacak kurum/kuruluşlarda aranacak
şartlar, başvuruların değerlendirilmesi, çevresel etki değerlendirmesi
yeterlik belgesinin verilmesi, vize edilmesi, askıya alınması, iptali ve
denetimi ile ilgili hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
b) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED):
Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve
olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya
da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak
önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek
değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde
sürdürülecek çalışmaları,
c) Çevresel etki değerlendirmesi başvuru dosyası:
Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin Ek-3’ünde yer alan genel
format esas alınarak hazırlanan dosyayı,
ç) Çevresel etki değerlendirmesi raporu: Çevresel
Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin Ek-1 listesinde yer alan veya
Bakanlıkça "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" kararı
verilen bir proje için belirlenen özel formata göre hazırlanacak raporu,
d) Çevresel etki değerlendirmesi süreci:
Gerçekleştirilmesi planlanan projenin çevresel etki değerlendirmesinin
yapılması için başvuru, inşaat öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası
çalışmaları kapsayan süreci,
e) Çevresel etki değerlendirmesi yeterlik belgesi:
Çevresel etki değerlendirmesi başvuru dosyası, çevresel etki
değerlendirmesi raporu, proje tanıtım dosyası ve proje ilerleme raporu
hazırlamak için gerekli şartları taşıyan kurum/kuruluşlara Bakanlık
tarafından verilen belgeyi,
f) Genel Müdürlük: Çevresel Etki Değerlendirmesi,
İzin ve Denetim Genel Müdürlüğünü,
g) Halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı:
Çevresel etki değerlendirmesi sürecinin başlangıcından sonuna kadar, halkı
proje hakkında bilgilendirmek, projeye ilişkin görüş ve önerilerini almak
üzere yapılacak her türlü etkinliği,
ğ) İl müdürlüğü: Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğünü,
h) Komisyon: Çevresel etki değerlendirmesi raporunu
inceleyip değerlendirmek üzere Bakanlık tarafından kurulan komisyonu,
ı) Proje ilerleme raporu: Çevresel etki
değerlendirmesi olumlu kararı alındıktan sonra, komisyonca belirlenen
periyotlarda yatırımın inşaat öncesine ve inşaat dönemine ilişkin
kaydedilen gelişmeleri içeren raporu,
i) Proje personeli: Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği kapsamında sunulan rapor veya dosyalarda, inceleme değerlendirme
sürecinde projeye özgü Bakanlık/il müdürlüğünce talep edilen, mesleğinde en
az beş yıl tecrübeli personeli,
j) Proje tanıtım dosyası (PTD): Çevresel etkileri
ön inceleme ve değerlendirmeye tabi projeler için Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliğinin Ek-4’ünde yer alan genel format esas
alınarak hazırlanan dosyayı,
k) Sistem: Bu Tebliğ uyarınca yürütülecek tüm iş ve
işlemlerin yapıldığı, Bakanlık tarafından hazırlanan elektronik ortamı,
l) Yer uygunluk yazısı: Çevresel etki
değerlendirmesi yeterlik belgesi almak isteyen kurum/kuruluşlar için verilen
hizmetin özelliğine, personel sayısına ve çalışma şartlarına uygun olacak
şekilde çalışma mekânları, toplantı salonu, arşiv alanı ve hizmet aracı
gibi fiziksel şartlarının Bakanlığın yayımladığı formata göre sağlandığını
gösteren ve başvuru tarihinden itibaren en geç altmış gün içinde il
müdürlükleri tarafından kontrol edilerek hazırlanan uygunluk yazısını,
ifade eder.
ÇED
yeterlik belgesi başvurularında aranacak şartlar
MADDE 5- (1) ÇED yeterlik belgesi almak isteyen
kurum/kuruluşun;
a) Kamu veya özel sektörde çevre ile ilgili
konularda en az beş yıl çalışmış ve bu fıkranın (ç) bendi kapsamında en az
yirmi beş PTD/nihai ÇED raporu hazırlanmasında görev almış olan en az iki
çevre mühendisini sürekli olarak istihdam etmesi,
b) Bu bendin birinci, ikinci ve üçüncü alt
bentlerinde belirtilen meslek gruplarından, kamu veya özel sektörde çevre
ile ilgili konularda en az beş yıl çalışmış ve bu fıkranın (ç) bendi
kapsamında en az yirmi beş PTD/nihai ÇED raporu hazırlanmasında görev
almış, farklı meslek dallarından olmak üzere lisans düzeyinde mezun olmuş
en az iki personeli sürekli olarak istihdam etmesi,
1) Çevre mühendisliği bölümü hariç olmak üzere
mühendislik veya mimarlık fakültelerinden mezun olanlar.
2) Fakülte, akademi veya dört yıllık yüksekokul
veya fen-edebiyat fakültelerinin; fizik, kimya, matematik, istatistik,
biyoloji bölümleri ile ziraat, peyzaj mimarlığı, jeoloji, hidrojeoloji,
zootekni, veterinerlik bölümlerinden mezun olanlar.
3) Fakülte, akademi veya dört yıllık
yüksekokulların; arkeoloji, kamu yönetimi, uluslararası ilişkiler, çalışma
ekonomisi ve endüstri ilişkileri, işletme, ekonomi, maliye, hukuk, iktisat,
ekonometri, sosyoloji bölümlerinden mezun olanlar.
c) Bu fıkranın (a) ve (b) bentlerine göre
görevlendirilen personel haricinde, bu fıkranın (a) bendi kapsamında; beş
adet nihai ÇED raporu hazırlanmasında görev almış ve en az üç yıl çalışmış
olan en az bir koordinatörü sürekli olarak istihdam etmesi zorunludur.
Koordinatörün bu madde kapsamında sahip olması gereken toplam ÇED tecrübe
konusunun en az üç tanesinin farklı sektöre ait nihai ÇED raporu olması
esastır.
ç) Bu fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde
belirtilen personel haricinde, bu fıkranın (a) veya (b) bentlerinde belirtilen
meslek gruplarından tecrübelerine bakılmaksızın en az bir personeli sürekli
olarak istihdam etmesi mümkündür.
(2) Bakanlığın, Mülga Çevre Bakanlığının, Mülga
Çevre ve Orman Bakanlığının ve Mülga Çevre ve Şehircilik Bakanlığının merkez
veya taşra teşkilatlarının çevre mevzuatı ile ilgili teknik birimlerinde en
az sekiz yıl çalışmış personelinden;
a) Çevre mühendisi olanlar, birinci fıkranın (a)
veya (c) bentleri kapsamında görev alabilir.
b) Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen meslek
gruplarına dahil olanlar, birinci fıkranın (b) veya (c) bentleri kapsamında
görev alabilir.
(3) ÇED yeterlik belgesine sahip kamu
kurum/kuruluşunun bu Tebliğ kapsamında en az sekiz yıl çalışmış personelinden;
a) Çevre mühendisi olanlar, birinci fıkranın (a)
veya (c) bentleri kapsamında görev alabilir.
b) Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen meslek
gruplarına dahil olanlar, birinci fıkranın (b) bendi kapsamında görev
alabilir.
(4) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen PTD’ler, PTD’lerin Yeterlik Belgesi Tebliği kapsamına alındığı,
1/9/2008 tarihinden itibaren Bakanlığa sunulan projelere ilişkin PTD’leri
kapsamaktadır.
(5) Bu madde kapsamında görevlendirilen personel,
görevlendirme süresince çevre ile ilgili ölçüm ve analiz hizmetlerinin
verildiği laboratuvarlarda görev alamaz.
(6) Bu madde kapsamında görevlendirilen personel,
görev aldığı ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluş bünyesinde bulunan
çevre mevzuatına ilişkin diğer yetkilendirmeler kapsamında
görevlendirilebilir; ancak bu personelin görev aldığı ÇED yeterlik
belgesine sahip kurum/kuruluş dışında herhangi bir kurum veya kuruluşta
çevre mevzuatı kapsamında veya diğer mevzuat kapsamında elektronik
sistemler üzerinden ataması yapılamaz.
(7) Bu madde kapsamında görevlendirilen personelin,
görev aldığı kurum/kuruluş bünyesinde çevre mevzuatının dışında başka bir
mevzuata ilişkin yetkilendirmeler kapsamında elektronik sistemler üzerinden
ataması yapılamaz. ÇED yeterlik belgesine sahip kamu kurum/kuruluşunda
görevlendirilen personelde bu fıkra hükümleri aranmaz.
ÇED
yeterlik belgesi başvurusunda sunulacak belgeler
MADDE 6- (1) ÇED yeterlik belgesi almak isteyen
kurum/kuruluş; unvan, adres ve iletişim bilgilerini sistem üzerinden
doldurarak başvurur. Başvuru esnasında aşağıdaki belgelerin ilgili resmi
kurumlarca onaylanmış örnekleri eklenir. Bakanlık belgeleri elektronik
ortamdan alır veya ilgililerden sisteme yüklemesini ister. Başvuruda;
a) Kurum/kuruluşun; çevre konusunda mühendislik,
müşavirlik, araştırma, geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor ve
benzeri çalışma konularını belgeleyen kuruluş senedini, ana sözleşmesini,
esas sözleşmesini, şirket sözleşmesini veya tüzüğünü içeren Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi,
b) Başvuru tarihi itibarıyla ilgili il
müdürlüğünden en fazla 180 gün önce alınmış yer uygunluk yazısı,
c) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b)
bentleri kapsamında istihdam edilen personelin; mezuniyet belgesi, çevre
ile ilgili konularda iş tecrübesini gösterir belge/belgeler, 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) veya (b) bentlerinde belirtilen sayıda
nihai ÇED raporu/PTD hazırlanmasında görev aldığına dair belge, SGK
sigortalı işe giriş bildirgesi veya şirket ortağı ise ortak olduğuna dair
belge ve Bağ-Kur hizmet dökümü,
ç) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendi
kapsamında istihdam edilen personelin; mezuniyet belgesi, 5 inci maddenin
birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen tecrübe belgesi ve aynı fıkrada
belirtilen sayıda nihai ÇED Raporu hazırlanmasında görev aldığına dair
belge, SGK sigortalı işe giriş bildirgesi veya şirket ortağı ise ortak
olduğuna dair belge ve Bağ-Kur hizmet dökümü,
d) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi
kapsamında istihdam edilen personelin, mezuniyet belgesi ve SGK sigortalı
işe giriş bildirgesi veya şirket ortağı ise ortak olduğuna dair belge ve
Bağ-Kur hizmet dökümü,
e) Başvuru bedelinin, Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi Müdürlüğü hesabına yatırıldığına dair belge,
istenir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşundan başvuru sırasında
birinci fıkranın (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen belgeler
istenir. Bakanlık belgeleri elektronik ortamdan alır veya ilgililerden
sisteme yüklenmesini ister. Kamu kurum ve kuruluşunda çalışan personelden
SGK sigortalı işe giriş bildirgesi istenmez. Kamu kurum ve kuruluşundan bu
madde kapsamında istenen belgelerde kurum onayı yeterlidir.
(3) 5 inci madde kapsamında istihdam edilen
personelin, Ticaret Sicil Gazetesinde adı geçen şirket ortaklarının,
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu kapsamında yönetim
organı olarak belirtilen şahıslar ile temsile yetkili kılınan şahısların
kamu görevinden çıkarılmamış olması gerekir.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 7- (1) Bakanlık, başvuru dosyasındaki bilgi ile
belgeleri inceler ve değerlendirir. Başvurunun uygun bulunması durumunda
kurum/kuruluşa ÇED yeterlik belgesi düzenlenir.
(2) 6 ncı maddede istenilen bilgi ve belgelerde
eksikliklerin bulunması halinde, eksikliklerin otuz gün içerisinde
tamamlanması başvuru sahibinden istenir, tamamlanmaması hâlinde başvuru
reddedilir.
(3) Elektronik ortamda sunulan belgelerin doğruluğu
hakkında tereddüt oluşması hâlinde Bakanlık asıllarını isteyebilir.
(4) Bakanlık gerekli gördüğü hallerde kamu
hizmetinin yürütülmesine yönelik arz ve talep dengesini dikkate alarak ÇED
yeterlik belgesi almak isteyen kurum/kuruluşların veya açılacak şubelerinin
sayısına ilişkin bölgesel planlamalar yapabilir.
ÇED
yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşun yükümlülükleri
MADDE 8- (1) ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluş;
a) Bakanlık veya il müdürlüğünce projenin yeri,
türü ve özelliğine göre talep edilen proje personelini görevlendirmekle, bu
personele sorumlu olduğu bölümü imzalatmakla ve istenilmesi halinde
personelin komisyon toplantısına katılımını sağlamakla,
b) Personel sayısının eksilmesi halinde 5 inci
maddede belirtilen asgari sayıdaki personeli, otuz gün içerisinde istihdam
ederek Bakanlığa bildirmekle,
c) 6 ncı maddede sayılan belgelerde değişiklik
olması durumunda, değişiklik tarihinden itibaren otuz gün içinde değişiklikleri
Bakanlığa bildirmekle ve asgari şartları sağlamakla,
ç) Bu Tebliğ kapsamında hazırlayacakları tüm
dosya/rapor için Ek-1’de örneği verilen personel tablosunu, 5 inci maddede
belirtilen asgari sayıdaki personel ve varsa proje personeli için doldurup
tabloda yer alan kişilerin imzası ile birlikte sunmakla ve personel
tablosunu dosya/rapora eklemekle,
d) Bu Tebliğ kapsamında hazırlayacakları tüm
dosya/raporları, Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinde ve ilgili alt
düzenlemelerde belirtilen süreler içerisinde talep edilen düzenlemeleri
yaparak ilgili belgeler ile birlikte sunmakla,
e) Hazırlayacakları tüm dosya/raporlarda yer alan
bilgi ve belgelere ilişkin kaynak göstermekle, projeye ilişkin sunulacak
olan tüm belgelerde doğru ve gerçek bilgi ve/veya belgelere yer vermekle,
dosya/rapordaki bölümleri hazırlayan ilgilisi tarafından imzalanmasını
sağlamakla,
f) ÇED başvuru dosyası/ÇED raporunda imzaları
bulunan ve 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç)
bentlerinde belirtilen personelden en az birinin halkın bilgilendirilmesi
ve sürece katılımı toplantısına ve komisyon toplantısına katılımını
sağlamakla,
g) ÇED olumlu kararı verilen proje ile ilgili proje
ilerleme raporunu hazırlamak üzere 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a),
(b), (c), (ç) bentlerinde belirtilen personelden en az birini inceleme
yapmak üzere proje alanına göndermekle, yapılacak olan incelemeden en az 5
iş günü öncesinden il müdürlüğüne yazılı bilgi vermekle ve hazırlanan proje
ilerleme raporunu inceleme yapan personel ve proje sahibi imzası ile
birlikte, ÇED olumlu karar tarihinden itibaren komisyonda belirlenen
periyottan en geç 15 gün içerisinde Bakanlığa sunmakla,
yükümlüdür.
(2) Koordinatör, ÇED başvuru dosyasının veya ÇED
raporunun veya PTD’nin tamamında yer alan bilgilerin, diğer personel ise
sorumlu olduğu bölümdeki bilgilerin doğruluğunu sağlamakla yükümlüdür.
(3) Genel Müdürlüğün ilgili birimlerinde ÇED
sürecini yürüten personelin bağlı olduğu şube müdürü ve daire başkanı
tarafından her bir proje için Ek-2’de yer alan ÇED süreci değerlendirme
formu doldurularak ilgili birime iletilir. ÇED yeterlik belgesine sahip
kurum/kuruluş, hazırlamış olduğu raporlara ait ÇED süreci değerlendirme formlarından
en az yetmiş puan almalıdır.
(4) ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluş; ÇED
başvuru dosyasını, çevre mevzuatı kapsamında ÇED başvuru dosyası
hazırlanmasına gerek olmadan sunulan ÇED raporunu ve PTD’yi hazırlama
aşamasında, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç)
bentlerinde belirtilen personelden en az birini inceleme yapmak üzere proje
alanına göndermekle ve yapılacak olan incelemeden en az 5 iş günü
öncesinden il müdürlüğüne yazılı bilgi vermekle yükümlüdür. ÇED sürecinde
kurum/kuruluş değişikliği olması durumunda süreci devam ettirecek
kurum/kuruluş, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç)
bentlerinde belirtilen personelden en az birini inceleme yapmak üzere proje
alanına göndermekle ve yapılacak olan incelemeden en az 5 iş günü
öncesinden il müdürlüğüne yazılı bilgi vermekle yükümlüdür. Projelere
ilişkin ÇED başvuru dosyası veya PTD’nin ÇED yeterlik belgesi alan
kurum/kuruluş tarafından proje alanı incelemesi yapıldığı tarih itibarıyla
180 gün içerisinde elektronik sistem üzerinden Bakanlığa/il müdürlüğüne
sunulması gerekir. Süresi içerisinde sunulmayan ÇED başvuru dosyası veya
PTD için yeniden proje alanı incelemesi yapılır.
(5) ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluş; resmi
yazışmalarda kullanılmak üzere kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi temin
etmek ve ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşun faaliyetlerinin yer
aldığı ve tanıtımının yapıldığı internet sitesi hazırlamakla yükümlüdür.
Kamu kurum/kuruluşunda bu fıkrada belirtilen internet sitesi hazırlama
yükümlülüğü aranmaz.
Diğer
yükümlülükler ve hususlar
MADDE 9- (1) Bakanlık ile yapılacak tüm yazışmalarda,
Bakanlık kayıtları esas alınır.
(2) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşlar,
Genel Müdürlüğün, ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşlara yönelik
kapsamını belirleyeceği konularda düzenleyeceği eğitim, toplantı ve benzeri
bilgilendirici faaliyetlere uygun sayı ve nitelikte personelinin katılımını
sağlamakla yükümlüdür.
(3) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluş, ÇED
yeterlik belgesinin iptal edilmesi, askıya alınması veya kurum/kuruluşun
kapanması halinde, bu durumun Bakanlıkça proje sahibine resmi yazıyla
ve/veya sistem üzerinden bildirilmesinden itibaren, ÇED sürecine ait
süreler de dikkate alınarak en fazla doksan gün içerisinde, proje sahibi
istediği takdirde farklı bir ÇED yeterlik belgesi almış kurum/kuruluş ile
sözleşme yapıp Bakanlığa bildirerek ÇED sürecini kaldığı yerden devam
ettirebilir.
(4) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
kapsamında genel formata uygun bulunan PTD inceleme değerlendirme
sürecinde, Bakanlıkça veya il müdürlüğünce dosyada istenilen eksikliklerin
giderilmesi amacı ile aynı konu ile ilgili iki defanın üzerinde eksiklik
bildirilmesi durumunda ilgili ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşa
ceza puanı uygulanır.
(5) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluş,
kendisi ile aynı vergi numarasına sahip proje sahibine bu Tebliğ kapsamında
hizmet veremez. ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluş bünyesinde 6102
sayılı Kanun kapsamında yönetim organı olarak görev alan şahıslar, temsile
yetkili kılınan şahıslar veya ortaklar; herhangi bir unvanla görev
aldıkları veya ortağı oldukları proje sahiplerine hizmet veremezler.
(6) Proje sahibi bünyesinde görev alan hiçbir
personel, ilgili projenin ÇED sürecinde proje personeli olarak görev
alamaz.
(7) ÇED yeterlik belgesine sahip kamu kurum/kuruluşunda,
beşinci ve altıncı fıkra hükümleri aranmaz.
ÇED
yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşların denetlenmesi, belgelerinin iptali
ve askıya alınması
MADDE 10- (1) ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluş,
Bakanlıkça ya da Bakanlığın gerekli gördüğü hallerde il müdürlüğünce
denetlenir. ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşa yapılan haberli
denetimlerde, imzaya yetkili sorumlunun ve talep edilmesi halinde istenen
personelin hazır bulundurulması, istenen bilgi ve belgelerin ibrazı
zorunludur.
(2) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşun,
ÇED yeterlik belgesini almasına esas bilgi ve belgelerinin yanlış,
yanıltıcı ya da gerçeğe aykırı olduğunun tespiti halinde ÇED yeterlik
belgesi iptal edilir.
(3) ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşun
Ek-3’de örneği verilen ceza puanı tablosuna göre, ceza puanının vize süresi
içerisinde 100 puana ulaşması durumunda ÇED yeterlik belgesi 180 gün süre
ile askıya alınır. ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşun ceza puanının
vize süresi içerisinde ikinci kez 100 puana ulaşması durumunda ÇED yeterlik
belgesi iptal edilir. Kurum/kuruluşun ÇED yeterlik belgesinin iptal
edilmesi durumunda şubesinin/şubelerinin ÇED yeterlik belgesi de iptal
edilir.
(4) ÇED yeterlik belgesi iptal edilen ve belgesi
askıya alınan kurum/kuruluş bu Tebliğ kapsamında devam eden iş ve işlemler
dışında yeni iş ve işlemler gerçekleştiremez. Yedinci fıkrada belirtilen
şartları sağlamadığından ÇED yeterlik belgesi askıya alınan, iptal edilen
kurum/kuruluşların devam eden iş ve işlemleri için sistem üzerinden
dosya/rapor sunmalarının gerektiği hallerde personel eksikliğinin
giderilmesi gerekir.
(5) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşun,
ÇED yeterlik belgesi almamış şube/temsilcilik/irtibat bürosu üzerinden bu
Tebliğe konu faaliyetleri yürüttüğünün tespiti halinde ÇED yeterlik belgesi
iptal edilir.
(6) ÇED yeterlik belgesi iptal edilen
kurum/kuruluşun ortakları ve yönetim kurulu üyeleri; iptal tarihinden itibaren
iki yıl süre ile yeni bir ÇED yeterlik başvurusunda bulunamaz, mevcut
ve/veya yeni bir ÇED yeterlik kurum/kuruluşunda ortak olamaz, bu Tebliğe
konu faaliyetleri yürütemez.
(7) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
asgari şartları sağlayamayan kurum/kuruluşun, ÇED yeterlik belgesi 180 gün süre
ile askıya alınır. Askı süresi sonunda yükümlülüklerini yerine getirmeyen
kurum/kuruluşun belgesi iptal edilir. Askı süresi içerisinde personel
eksikliğinin giderildiğine ilişkin belgelerin Bakanlıkça onaylanmasını
müteakip mevcut ÇED yeterlik belgesi vize süresi sonuna kadar tekrar devam
eder. Bu fıkrada belirtilen personelin doğum iznine ayrılması nedeni ile
asgari personel şartının sağlanamaması durumunda kurum/kuruluşun ÇED yeterlik
belgesi askıya alınmaz, kurum/kuruluşun sistem üzerinden dosya/rapor
sunması gerektiği hallerde personel eksikliğinin giderilmesi gerekir.
(8) ÇED yeterlik belgesi alan, askıya alınan veya
iptal edilen kurum/kuruluş, Bakanlık internet sayfasında yayımlanır.
(9) ÇED yeterlik belgesi iptal edilen
kurum/kuruluş, iptal tarihinden itibaren iki yıl süre ile yeniden ÇED yeterlik
belgesi başvurusu yapamaz.
(10) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b),
(c) ve (ç) bentleri ile 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (i) bendi
kapsamındaki personelin; Bakanlığa sunulan belgelerinin yanlış, yanıltıcı
ya da gerçeğe aykırı olduklarının veya bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak
çalıştığının tespit edilmesi durumunda ilgili personel, ÇED yeterlik
belgesi alan kurum/kuruluşlarda iki yıl süreyle görev alamaz.
ÇED
yeterlik belgesi süresi, vize edilmesi ve belgedeki değişiklikler
MADDE 11- (1) ÇED yeterlik belgesinin geçerlilik süresi
verildiği tarihten itibaren dört yıldır.
(2) Vize işlemleri için mevcut ÇED yeterlik
belgesinin geçerlik süresinin bitiminden en fazla doksan gün, en az otuz
gün öncesinden, 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (e)
bentlerinde belirtilen yeni başvuru yılına ait belgeler ile birlikte
Bakanlığa başvurulması gerekir. Başvurular esnasında 5 inci maddede
belirtilen şartların sağlanması gerekir. Vize başvurusunun, belgenin
geçerlik süresinin son otuz günü içerisinde yapılması durumunda vize
bedeli; ÇED yeterlik başvurusu belge bedelinin % 50 fazlasıyla alınır.
(3) Belgenin geçerlik süresi bitiminden itibaren
altmış gün içerisinde vize başvurusu yapılması durumunda; ÇED yeterlik
belgesi başvurusu belge bedelinin % 100 fazlasıyla alınır. Bu süre
içerisinde başvuru yapanlarda 10 uncu maddenin altıncı ve dokuzuncu
fıkralarındaki süreler aranmaz.
(4) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşun,
unvan değişikliği olması durumunda, kamu kurumlarında resmi yazı,
kuruluşlarda söz konusu değişikliğin Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde
yayımlanmış olduğuna dair belge ile 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (e)
bendinde belirtilen belgeyle birlikte otuz gün içerisinde Bakanlığa başvurması
gerekir. Yeni unvan bilgilerini içerir ÇED yeterlik belgesi mevcut vize
tarihi esas alınarak Bakanlıkça düzenlenir.
(5) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşun
adres değişikliği olması durumunda, kamu kurumlarında resmi yazı,
kuruluşlarda söz konusu değişikliğin Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde
yayımlanmış olduğuna dair belge ile 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (b)
ve (e) bentlerinde belirtilen belgeyle birlikte otuz gün içerisinde
Bakanlığa başvurması gerekir. Yeni adres bilgilerini içerir ÇED yeterlik
belgesi mevcut vize tarihi esas alınarak Bakanlıkça düzenlenir.
(6) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrası gereği ÇED
yeterlik belgesi askıya alınan kurum/kuruluşun vize başvurusu yapması
durumunda, başvurusu değerlendirilir. Ancak askı süreci, süre sonuna kadar
devam eder.
Şube,
devir, temsilcilik ve irtibat bürosu
MADDE 12- (1) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluşun,
şube açabilmesi için ÇED yeterlik belgesi alırken çalıştırmayı taahhüt
ettiği personelin dışında 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (b)
bentlerinde belirtilen koşulları taşıyan en az iki personeli şubesinde
sürekli olarak istihdam etmesi, ilgili il müdürlüğünden yer uygunluk yazısı
alması ve şubenin kuruluşunun Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde
yayımlanması gerekir.
(2) ÇED yeterlik belgesi; herhangi bir
kurum/kuruluşa, kişi ya da kişilere kiralanamaz, devredilemez, kullanımına
izin verilemez, satılamaz.
(3) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluş, ÇED
yeterlik belgesi almamış şube üzerinden, bu Tebliğe konu faaliyetleri
yürütemez, temsilcilik ve irtibat bürosu açamaz.
Başvuru
bedeli
MADDE 13- (1) Bu Tebliğ hükümlerine göre yapılacak ÇED
yeterlik belgesi, vize, unvan değişikliği, adres değişikliği, kayıp,
çalıntı ve benzeri nedenlerle belge yenileme ve şube açma başvurularında
Bakanlıkça tespit edilecek başvuru bedelinin yatırılması zorunludur.
(2) Başvuru bedeli; kurum/kuruluşun ÇED yeterlik
belgesi başvurusunu herhangi bir aşamada herhangi bir nedenle geri çekmesi
veya başvurunun Bakanlıkça reddedilmesi durumunda iade edilmez.
Ceza
puanı
MADDE 14- (1) Ceza puanı uygulaması, 9/8/1983 tarihli ve
2872 sayılı Çevre Kanunu ve diğer kanunlarda öngörülen cezaların
uygulanmasına engel teşkil etmez.
(2) ÇED yeterlik belgesi alan kurum/kuruluşun
yükümlülüklerini yerine getirmemesi durumunda Ek-3 ceza puan tablosunda yer
alan ceza puanları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 15- (1) 29/11/2019 tarihli ve 30963 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yeterlik Belgesi Tebliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Mevzuatta, birinci fıkra ile yürürlükten
kaldırılan Tebliğe yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.
Önceki
yeterlik belgelerine ilişkin düzenlemeler
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce ÇED yeterlik belgesi alarak faaliyet gösteren
kurum/kuruluş, 5 inci maddenin beşinci, altıncı ve yedinci fıkralarında
belirtilen şartları bu Tebliğin yayımı tarihinde vize sürelerinin bitimine
doksan günden az kalmış olması halinde vize süresi sonuna kadar; vize
süresinin bitimine doksan günden daha fazla süre olması halinde, bu
Tebliğin yayımından itibaren doksan gün içinde sağlamakla yükümlüdür. Yeni
vize başvurusunda bu Tebliğ hükümleri dikkate alınır.
(2) ÇED yeterlik belgesine sahip kurum/kuruluş, bu
Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altmış gün içerisinde ilgili
il müdürlüğüne yer uygunluk yazısı başvurusu yapmakla yükümlüdür. İl
müdürlükleri bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 180 gün
içerisinde yer uygunluk yazısı taleplerini değerlendirir.
(3) ÇED yeterlik belgesi almış kurum/kuruluşun bu
Tebliğin yayımlandığı tarihte hali hazırda bulunan ceza puanları bu
Tebliğin yayımlandığı tarih itibarıyla bir defaya mahsus silinir.
(4) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Yeterlik
Belgesi Tebliğinin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c) ve
(ç) bentleri kapsamında görev almış olan personelin Tebliğ kapsamında
kazanılmış hakları saklıdır.
Yürürlük
MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|