Ticaret Bakanlığından:
ELEKTRONİK TİCARET ARACI HİZMET SAĞLAYICI VE
ELEKTRONİK
TİCARET HİZMET SAĞLAYICILAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, etkin ve adil rekabet
ortamının tesis edilmesini ve elektronik ticaretin gelişiminin sağlanmasını
teminen elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı ve elektronik ticaret
hizmet sağlayıcıların faaliyet ve denetimleri ile bunlar arasındaki ticari
ilişkilerin düzenlenmesine yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, elektronik ticaret aracı hizmet
sağlayıcı ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların yükümlülüklerini, elektronik
ticarette haksız ticari uygulamaları, hukuka aykırı içeriği, aracılık
sözleşmesini, elektronik ticaret lisansını ve elektronik ticaretle ilgili
diğer hususları kapsar.
(2) 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat
Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu, 14/10/1983 tarihli ve 2920
sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu, 28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı
Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu, 19/10/2005 tarihli
ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu, 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık
Kanunu, 21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring,
Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu, 6/12/2012 tarihli ve
6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu, 20/6/2013 tarihli ve 6493 sayılı Ödeme
ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para
Kuruluşları Hakkında Kanun ve 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik
Haberleşme Kanunuyla kuruluş ve faaliyetleri düzenlenen ve bu kanunlara
göre yetkilendirilerek münhasıran yetkilendirildikleri konularda faaliyet
gösterenler ile 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından
Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde tanımlananlar ile bunların
verdiği yetki dâhilinde münhasıran şans ve bahis oyunları alanında faaliyet
gösterenler bu Yönetmeliğin uygulanmasında elektronik ticaret aracı hizmet
sağlayıcı veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcı kabul edilmez.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 23/10/2014 tarihli ve 6563
sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 9 uncu, 11 inci,
13 üncü, ek 2 nci ve ek 4 üncü maddeleri ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 446 ncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alıcı: Elektronik ticarete konu mal veya hizmeti
satın alan ya da satın alma amacıyla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
b) Aracılık hizmeti: Elektronik ticaret pazar
yerinde elektronik ticaret işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve siparişin
teslimi amacıyla elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı tarafından
elektronik ticaret hizmet sağlayıcı veya alıcıya sunulan her türlü hizmeti,
c) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
ç) Dâhili iletişim sistemi: Elektronik ticaret
aracı hizmet sağlayıcının aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret
hizmet sağlayıcılarla elektronik ticaret pazar yerindeki her türlü
iletişimini kolay ve ücretsiz sağlamak üzere oluşturduğu sistemi,
d) Ekonomik bütünlük: Bir kişinin, bir ticaret
şirketinin doğrudan veya dolaylı olarak paylarının en az yüzde yirmi beşine
ya da oy haklarının çoğunluğuna veya onu yönetebilecek kararları alabilecek
payına sahip olmasını, şirket sözleşmesi uyarınca yönetim organında karar
alabilecek çoğunluğu oluşturan sayıda üyeyi seçme hakkını haiz olmasını,
kendi oy haklarının yanında bir sözleşmeye dayanarak tek başına veya diğer
pay sahipleriyle birlikte oy haklarının çoğunluğunu oluşturmasını, bir
ticaret şirketini sözleşmeye bağlı olarak hâkimiyeti altında bulundurmasını
veya bu hâllere bağlı olarak bu kişiyle bağlantılı tüm ticaret şirketleri
ve bu kişiye ait işletmeler arasındaki ilişkiyi ya da pay sahibi olup
olmadıklarına bakılmaksızın birden fazla ticaret şirketinin aynı kişi veya
kişiler tarafından yönetilmesini,
e) Elektronik ticaret: Fizikî olarak karşı karşıya
gelmeksizin, elektronik ortamda gerçekleştirilen çevrim içi iktisadî ve
ticari her türlü faaliyeti,
f) Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcı
(ETAHS): Elektronik ticaret pazar yerinde elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların
mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapılmasına ya da sipariş
verilmesine imkân sağlayan aracı hizmet sağlayıcıyı,
1) Orta ölçekli ETAHS: Bir takvim yılındaki net
işlem hacmi on milyar Türk lirasının üzerinde olan ETAHS’leri,
2) Büyük ölçekli ETAHS: Bir takvim yılındaki net
işlem hacmi otuz milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem
sayısı yüz bin adedin üzerinde olan ve orta ölçekli ETAHS’ler için bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri de haiz ETAHS’leri,
3) Çok büyük ölçekli ETAHS: Bir takvim yılındaki
net işlem hacmi altmış milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç
işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olan ve orta ve büyük ölçekli
ETAHS’ler için bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri de haiz
ETAHS’leri,
g) Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS): ETHS
ve ETAHS’lerin kayıt altına alınması, elektronik ticaret verilerinin
toplanması, bu verilerin işlenerek istatistiki bilgilerin üretilmesi
amacıyla Bakanlık tarafından oluşturulan ve Kanun kapsamında kayıt ve bildirim
yapılabilmesine imkân sağlayan bilgi sistemini,
ğ) Elektronik ticaret hacmi: ETAHS ve ETHS’lerin
net işlem hacimleri toplamını,
h) Elektronik ticaret hizmet sağlayıcı (ETHS):
Elektronik ticaret pazar yerinde ya da kendine ait elektronik ticaret ortamında
mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapan ya da sipariş alan
hizmet sağlayıcıyı,
1) Orta ölçekli ETHS: Bir takvim yılındaki net
işlem hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı
on milyon adedin üzerinde olan ETHS’leri,
2) Büyük ölçekli ETHS: Bir takvim yılındaki net
işlem hacmi otuz milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem
sayısı on milyon adedin üzerinde olan ve orta ölçekli ETHS’ler için bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri de haiz ETHS’leri,
3) Çok büyük ölçekli ETHS: Bir takvim yılındaki net
işlem hacmi altmış milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem
sayısı on milyon adedin üzerinde olan ve orta ve büyük ölçekli ETHS’ler
için bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri de haiz ETHS’leri,
ı) Elektronik ticaret ortamı: Elektronik ticaret
faaliyetinde bulunulan internet sitesi, mobil site veya mobil uygulama gibi
platformları,
i) Elektronik ticaret pazar yeri: ETAHS’nin
aracılık hizmetini sunduğu elektronik ticaret ortamını,
j) Kanun: 6563 sayılı Elektronik Ticaretin
Düzenlenmesi Hakkında Kanunu,
k) Kayıtlı elektronik posta (KEP): Elektronik
iletilerin gönderimi ve teslimatı da dâhil olmak üzere kullanımına ilişkin
hukukî delil sağlayan, elektronik postanın nitelikli şeklini,
l) Merkez adresi: Tacir için ticaret siciline
tescilli adresi, esnaf ve sanatkâr için esnaf siciline tescilli iş yeri adresini,
sabit iş yeri olmayanlar ile tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayanlar için
ise yerleşim yeri adresini,
m) Merkezî Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) numarası:
MERSİS tarafından verilen özel algoritma ile üretilmiş tekil numarayı,
n) Meslek odası: 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu ile 7/6/2005
tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununa
tabi odaları,
o) Net işlem hacmi: İptal ve iadeler hariç olmak
üzere, ETAHS için aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar
yerleri, ETHS için ise elektronik ticaret pazar yeri niteliğini haiz
olmayan kendine ait elektronik ticaret ortamları üzerinden belirli bir
dönemde yapılan sözleşme ve verilen siparişler için düzenlenmesi gereken
nihai fatura veya fatura yerine geçen belge değerleri toplamını,
ö) Onaylanmış elektronik iletişim adresi: ETHS
tarafından ETAHS’ye beyan edilen ve ETAHS tarafından doğrulanan telefon
numarası ve elektronik posta adresini,
p) Toplam satış hasılatı: ETAHS veya ETHS’nin
elektronik ticaret ve elektronik ticaret dışındaki satışlarından elde ettiği
hasılatlar toplamını,
r) Uygulama programlama arayüzü: Farklı
yazılımların birbirleri üzerinde tanımlanmış servisleri kullanabilmesi ve
aralarında veri alışverişi yapabilmesi için belirli koşul ve kurallar
çerçevesinde oluşturulmuş arayüzü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bilgi Verme ve Sipariş
ETHS’nin
bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 5- (1) ETHS, kendine ait elektronik ticaret ortamının
ana sayfasında doğrudan ulaşılabilecek şekilde “iletişim” başlığı altında
aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur:
a) Tacir için ticaret unvanı, MERSİS numarası ve
merkez adresi; esnaf ve sanatkâr için adı ve soyadı, vergi kimlik numarası
ve merkez adresi.
b) KEP adresi, elektronik posta adresi, telefon
numarası ve varsa işletme adı ile tescilli markası.
c) Mensubu olduğu meslek odası, meslekle ilgili
davranış kuralları ve bunlara elektronik olarak ne şekilde ulaşılabileceğine
ilişkin bilgiler.
(2) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve
tacir veya esnaf ve sanatkâr olan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis
edilen alanda aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur:
a) Ticaret unvanı, işletme adı veya tescilli marka
bilgilerinden en az biri.
b) KEP adresi.
c) Esnaf ve sanatkâr için vergi kimlik numarası,
tacirler için MERSİS numarası.
(3) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan ve
tacir veya esnaf ve sanatkâr olmayan ETHS, ETAHS tarafından kendine tahsis
edilen alanda ad, soyad ve merkez adresinin bulunduğu il bilgisine yer
verir.
(4) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan
ETHS, merkez adresini, elektronik posta adresini ve telefon numarasını
ETAHS’ye bildirmekle yükümlüdür.
(5) ETHS, ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarda
belirtilen bilgilerdeki değişikliklere ilişkin güncellemeleri yaparak buna
ilişkin bildirimi değişikliğin gerçekleştiği tarihi izleyen günün sonuna
kadar dâhili iletişim sistemi üzerinden ETAHS’ye iletmekle yükümlüdür.
(6) Elektronik ticaret pazar yerinde satış yapan
ETHS, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında
düzenlemesi gereken belgelere, ETAHS tarafından oluşturulan alan
aracılığıyla alıcının erişebilmesini sağlar.
ETAHS’nin
bilgi verme ve doğrulama yükümlülüğü
MADDE 6- (1) ETAHS, elektronik ticaret pazar yerinin ana
sayfasında doğrudan ulaşılabilecek şekilde “iletişim” başlığı altında
aşağıdaki bilgileri eksiksiz olarak bulundurur:
a) Tacir için ticaret unvanı, MERSİS numarası ve
merkez adresi; esnaf ve sanatkâr için adı ve soyadı, vergi kimlik numarası
ve merkez adresi.
b) KEP adresi, elektronik posta adresi, telefon
numarası ve varsa işletme adı ile tescilli markası.
c) Mensubu olduğu meslek odası, meslekle ilgili
davranış kuralları ve bunlara elektronik olarak ne şekilde ulaşılabileceğine
ilişkin bilgiler.
(2) ETAHS, elektronik ticaret pazar yerinde
faaliyet gösteren ETHS’ye ilişkin 5 inci maddenin ikinci ve üçüncü
fıkralarında yer alan bilgilerin, kendisine tahsis edilen alanda
gösterilebilmesi ve güncellenebilmesi için gerekli teknik imkânları sağlar.
(3) ETAHS, 5 inci maddenin ikinci, üçüncü ve dördüncü
fıkralarında belirtilen ETHS’ye ait tanıtıcı bilgileri, ilgili kurumların
erişime açık elektronik sistemlerinden, bunun mümkün olmaması halinde ise
ETHS’den temin ettiği belgeler üzerinden doğrular. Tanıtıcı bilgilerini
doğrulamadığı ETHS’ye aracılık hizmeti sunamaz. ETAHS, aracılık hizmeti
sunduğu ETHS’nin tanıtıcı bilgilerinin güncelliğini sağlamakla yükümlüdür.
Bu amaçla her takvim yılının ilk üç ayı içinde ETHS’nin tanıtıcı
bilgilerinin doğruluğunu kontrol eder. Bu bilgilerin güncel olmadığını tespit
etmesi durumunda ETHS’ye dâhili iletişim sistemi üzerinden bildirimde
bulunur ve en fazla üç iş günü süre vererek bilgilerin güncellenmesini
sağlar. Verilen süre içinde tanıtıcı bilgilerini güncellemeyen ETHS’ye bu
bilgileri güncelleyene kadar yalnızca mevcut siparişlere ilişkin aracılık
hizmeti sunabilir.
(4) ETAHS, onaylanmış elektronik iletişim adresinin
ve üçüncü fıkraya göre doğruladığı merkez adresinin kendisinde bulunduğuna
ilişkin bilgiye ETHS’ye tahsis ettiği alanda yer verir.
(5) ETAHS, kamu kurum ve kuruluşlarının kendisiyle
doğrudan iletişim kurmasına imkân sağlayacak en az bir gerçek veya tüzel
kişiyi irtibat noktası olarak belirler ve bu kişinin iletişim bilgilerini
ETBİS üzerinden Bakanlığa bildirir.
İşlem
rehberi
MADDE 7- (1) ETAHS ve kendine ait elektronik ortamda satış
yapan ETHS, elektronik ticaret ortamının ana sayfasında doğrudan
ulaşılabilecek şekilde “işlem rehberi” başlığı altında aşağıdaki bilgileri
güncel olarak bulundurur:
a) Sözleşmenin kurulabilmesi için mal ve hizmetin
seçilmesi, teslimat ve ödeme bilgilerinin girilmesi ile siparişin
onaylanması gibi gerekli aşamaları gösterir şekilde teknik adımlar.
b) Sözleşmenin elektronik ortamda saklanıp
saklanmayacağı ile bu sözleşmeye alıcının daha sonra aynı ortamda erişiminin
mümkün olup olmayacağı ve bu erişimin ne kadar süreyle sağlanacağına
ilişkin bilgi.
c) Alıcının siparişi vermeden önce veri girişindeki
hatalarını belirleyebilmesi ve düzeltebilmesi amacıyla özet sipariş formu
ile geri al gibi teknik araçların sunulacağına ilişkin bilgi.
ç) Alıcıyla arasında uyuşmazlık çıkması halinde
varsa alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmaları.
Siparişe
ilişkin yükümlülükler
MADDE 8- (1) ETAHS ve kendine ait elektronik ticaret
ortamında faaliyet gösteren ETHS;
a) İkinci el malların ayrı kategoride satışa
sunulmasını,
b) Siparişin onaylanması aşamasında ve ödeme
bilgilerinin girilmesinden önce, vergi ve teslimat masrafları da dâhil
olmak üzere alıcının ödeyeceği toplam bedelin ve sözleşmenin diğer
şartlarının alıcı tarafından açıkça görülmesini,
c) Mal veya hizmetin toplam bedeli, fiyatın
hesaplanma usulü ve teslimat masrafları önceden belirlenemiyorsa buna
ilişkin ek masrafların ödenebileceği bilgisini,
ç) Alıcının siparişi onaylamasından önce veri
girişindeki hatalarını belirleyebilmesi ve düzeltebilmesi amacıyla özet
sipariş formu ile geri al gibi teknik araçları,
d) Sözleşme hükümlerinin, alıcı tarafından yeniden
görülebilmesi, basılı bir şekilde kullanılabilmesi ve saklanabilmesi
amacıyla söz konusu hususların alıcıya fiziki veya elektronik ortamda temin
edilmesini,
sağlar.
Siparişin
teyidi
MADDE 9- (1) ETAHS ve kendine ait elektronik ortamda
faaliyette bulunan ETHS siparişi aldığını, işlemin yapıldığı elektronik
ticaret ortamı üzerinden ve ayrıca elektronik posta, kısa mesaj veya
telefon araması gibi araçlardan en az biriyle gecikmeksizin alıcıya
bildirir.
(2) Sipariş ve siparişin alındığının teyidi,
tarafların söz konusu beyanlara erişiminin mümkün olduğu anda gerçekleşmiş
sayılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Hukuka Aykırı İçerik ve Haksız Ticari Uygulamalar
Hukuka
aykırı içerik
MADDE 10-
(1) Diğer kanunlarda aksine hüküm
bulunmadıkça ETAHS, ETHS tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya
hizmetle ilgili hukuka aykırı hususlardan sorumlu değildir.
(2) ETAHS, ETHS tarafından sunulan içeriğin hukuka
aykırı olduğundan haberdar olması hâlinde, bu içeriği kırk sekiz saati
geçmemek üzere gecikmeksizin yayımdan kaldırarak hukuka aykırı hususu
ETHS’ye ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına gerekçesiyle bildirir.
(3) Hukuka aykırı içeriğin 24 üncü madde
çerçevesinde hazırlanan mevzuata uygunluk raporu kapsamında ETAHS
tarafından tespit edilmesi veya yargı mercilerinin hukuka aykırı içeriğe
ilişkin kararının ETAHS’ye bildirilmesi gibi durumların yanı sıra
Bakanlığın ya da görev alanlarına giren konularda diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının hukuka aykırı içerik bildiriminde bulunması durumunda
ETAHS’nin hukuka aykırı içerikten haberdar olduğu kabul edilir.
Elektronik
ticarette haksız ticari uygulamalar
MADDE 11-
(1) Elektronik ticarette haksız ticari
uygulamada bulunulamaz. ETAHS’nin, aracılık hizmeti sunduğu ETHS’nin ticari
faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan
veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı
bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız
olduğu kabul edilir.
(2) Aşağıda belirtilenler her durumda haksız ticari
uygulama sayılır:
a) Mal veya hizmet satışı karşılığında ETHS’ye
yapılması gereken ödemenin en geç, ürün satış bedelinin ETAHS’nin tasarrufuna
girdiği ve siparişin alıcıya ulaştığı tarihten itibaren beş iş günü içinde
bedelin tamamını içerecek şekilde yapılmaması.
b) ETAHS tarafından satış fiyatında tek taraflı
değişiklik yapılması dâhil olmak üzere, ETHS’nin kampanyalı mal veya hizmet
satışına zorlanması.
c) ETHS ile olan ticari ilişkinin koşullarının,
yazılı şekilde veya elektronik ortamda yapılan aracılık sözleşmesiyle
belirlenmemesi, bu sözleşmenin açık ve anlaşılır olmaması veya bu
sözleşmenin sonradan ETHS tarafından erişilebilecek şekilde dâhili iletişim
sisteminde saklanmaması.
ç) ETHS’nin aleyhine olacak şekilde aracılık
sözleşmesi hükümlerinde geçmişe yönelik veya tek taraflı değişiklik
yapılması ya da buna imkân sağlayan herhangi bir hükme aracılık
sözleşmesinde yer verilmesi.
d) Herhangi bir hizmet verilmediği veya verilen
hizmetin türü ve hizmet bedelinin tutar ya da oranı aracılık sözleşmesinde
belirtilmediği hâlde ETHS’den bedel alınması.
e) Aracılık sözleşmesinde herhangi bir nesnel
ölçüte yer verilmediği hâlde ya da kamu kurumlarına veya adli mercilere
başvuruda bulunulduğu gerekçesiyle ETHS’nin sıralama ya da tavsiye
sisteminde geriye düşürülmesi, ETHS’ye sunulan hizmetin kısıtlanması,
askıya alınması veya sonlandırılması.
f) ETAHS tarafından ETHS’nin önceden onayı alınmaksızın,
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda
belirtilen sürelerin üzerinde cayma hakkı süreleri belirlenmesi.
g) ETAHS tarafından ETHS’lere, kendi ürün ve
faaliyetleri hakkında gerçek dışı veya yanıltıcı açıklama ve bildirimde
bulunulması.
(3) İkinci fıkranın (a) bendinin uygulanmasında,
ETAHS’nin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ödeme hizmeti sağlayıcısına
yapılan ödemeler ETAHS’ye yapılmış kabul edilir.
(4) İkinci fıkranın (a) bendinin uygulanmasında;
a) ETAHS’nin, aracılık hizmetinden kaynaklanan
muaccel alacaklarını ya da adli veya idari merci kararlarına istinaden ETHS
adına yaptığı ödeme tutarlarını mahsup ederek ETHS’ye ödeme yapması
durumunda ürün satış bedelinin tamamının ödendiği,
b) Taksitli satışlarda yalnızca vadesi gelen
taksitin ödenmesi durumunda ilgili taksit tutarının eksiksiz ödendiği,
c) ETAHS’nin ödeme hizmeti sağlayıcısıyla yaptığı
üye iş yeri anlaşmasındaki bloke süresinden önce ürün satış bedelini
maliyetini üstlenmek suretiyle serbest kullanımına alması durumunda bu
bedelin anlaşmadaki bloke süresinin sonunda, üye iş yeri anlaşmasıyla bloke
süresi belirlenmemiş olması durumunda ise serbest kullanımına geçtiği gün
ETAHS’nin tasarrufuna girdiği,
kabul edilir.
(5) ETAHS’nin, hukuka aykırı faaliyetlerin
önlenmesi ve mevzuattan kaynaklanan yükümlülüklerin yerine getirilmesi gibi
amaçlarla ETHS’ye yapacağı ödemeleri ertelemesi veya askıya alması
durumunda ikinci fıkranın (a) bendi uygulanmaz.
(6) Büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS, ETHS’nin
ticari ilişkilerini, alternatif kanallardan aynı ya da farklı fiyattan mal
veya hizmet sunmasını ya da reklam yapmasını kısıtlayamaz, herhangi bir
kişiden mal veya hizmet teminine zorlayamaz. Buna imkân sağlayan herhangi
bir hükme aracılık sözleşmesinde yer veremez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakkı İhlali
Fikri ve
sınai mülkiyet hakkı ihlaline yönelik şikâyet başvurusu
MADDE 12-
(1) Fikri ve sınai mülkiyet hakkı
ihlaline yönelik şikâyet başvurusu dâhili iletişim sistemi, noter veya KEP
aracılığıyla aşağıda belirtilen hususları içerecek şekilde ETAHS’ye
yapılır:
a) Türk Patent ve Marka Kurumunca düzenlenen hak
sahipliğini gösterir tescil belgesi veya Kültür ve Turizm Bakanlığınca
düzenlenen bandrol formu ya da 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve
Sanat Eserleri Kanunu kapsamındaki meslek birlikleri bakımından faaliyet
belgesi.
b) Şikâyette bulunanın gerçek kişi olması halinde
adı, soyadı, T.C. kimlik numarası, adres bilgileri, e-posta adresi ve varsa
KEP adresi; tüzel kişi olması halinde unvanı, adres bilgileri, e-posta
adresi, varsa KEP adresi ve vekil sıfatıyla şikâyette bulunulması halinde
vekalet verenin ve vekilin anılan bilgileri ile vekilin temsile yetkili
olduğunu gösterir belge.
c) Şikâyet konusu ürünün fikri ve sınai mülkiyet
hakkını ihlal ettiğine dair gerekçe ve deliller.
ç) Şikâyete konu ürünü gösterir internet adresi.
d) Şikâyet başvurusu kapsamında sunulan bilgi ve
belgelerin gerçeğe aykırı olması durumunda başvuru sahibinin doğacak
zararlardan sorumlu olduğuna dair beyanı.
(2) ETAHS, birinci fıkrada belirtilen hususları
içermeyen başvuruları işleme almaz ve başvuru sahibini eksiklikler
konusunda bilgilendirir.
(3) ETAHS, şikâyet başvurusunun kendisine
ulaşmasından itibaren kırk sekiz saati geçmemek üzere gecikmeksizin şikâyete
konu ürünü yayımdan kaldırarak durumu ETHS’ye ve hak sahibine bildirir.
ETHS’ye yapılan bildirimde şikâyet başvurusuna itiraz yöntemleri
belirtilir.
(4) Bu madde kapsamındaki bildirim ve
bilgilendirmeler dâhili iletişim sistemi üzerinden yapılabilir.
Şikâyet
başvurusuna itiraz
MADDE 13-
(1) Fikri ve sınai mülkiyet hakkı
ihlaline yönelik şikâyet başvurularına itiraz;
a) İtirazda bulunanın adı, soyadı veya unvanı ile
yetkili temsilci veya vekil sıfatıyla itirazda bulunulması halinde bunların
ad ve soyadları ile temsile yetkili olduklarını gösterir belgeyi,
b) İtirazın gerekçeleri, yayımdan kaldırılan ürünün
şikâyette bulunanın fikri ve sınai mülkiyet haklarını ihlal etmediğine dair
belge ve delilleri,
c) Ürünün orijinal olduğunu ispatlamaya elverişli
fatura veya fatura yerine geçen belgeler, kendisinden başlayarak geriye
doğru fikri ve sınai mülkiyet hakkı sahibini veya hak sahibinin verdiği
yetkiyle ürünü piyasaya sunmuş kişileri gösterir sözleşme, sair belge ve
delilleri,
ç) Başvuru sahibinin, itiraz başvurusu kapsamında
sunulan bilgi ve belgelerin gerçeğe aykırı olması durumunda doğacak
zararlardan sorumlu olduğuna dair beyanını,
içerecek şekilde dâhili iletişim sistemi, noter
veya KEP aracılığıyla ürünü yayımdan kaldırılan ETHS tarafından ETAHS’ye
yapılır.
(2) ETAHS, birinci fıkrada belirtilen hususları
içermeyen itiraz başvurularını işleme almaz ve başvuru sahibini eksiklikler
konusunda bilgilendirir.
Şikâyet
başvurusunun sonuçlandırılması
MADDE 14-
(1) ETHS’nin itirazında haklı
olduğunun 13 üncü madde kapsamında sunulan bilgi ve belgelerden açıkça
anlaşılması halinde ETAHS, şikâyete konu ürünü itiraz başvurusunun
kendisine ulaşmasından itibaren en geç yirmi dört saat içinde yeniden
yayımlar ve durumu hak sahibi ile ETHS’ye gecikmeksizin bildirir.
(2) ETAHS, fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlalini
ispatlayıcı yeni belgeler sunulmadıkça, aynı ürün ve iddiaya ilişkin
şikâyet başvurularını işleme almaz ve bu durumu başvuru sahibine bildirir.
(3) ETAHS tarafından yapılacak inceleme yalnızca
ETHS’den temin edilen bilgi ve belgelerin incelenmesi ile sınırlıdır.
(4) İlgililerin genel hükümlere göre adli ve idari
mercilere başvurma hakları saklıdır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Aracılık Sözleşmesi
Aracılık
sözleşmesinin asgari unsurları
MADDE 15-
(1) ETAHS ile ETHS arasındaki ticari
ilişkinin koşulları yazılı şekilde veya elektronik ortamda yapılan aracılık
sözleşmesiyle belirlenir. Aracılık sözleşmesi asgari olarak;
a) ETHS’ye sunulan aracılık hizmeti bilgilerini,
b) Aracılık hizmetinin kısıtlanmasını, askıya
alınmasını veya sonlandırılmasını gerektiren durumlar ile bunlara ilişkin
süreçleri,
c) ETHS’den talep edilen hizmet bedellerine ve bu
bedellerin hangi durum ve şartlarda farklılaşacağına veya güncelleneceğine
ilişkin bilgileri,
ç) Mal veya hizmetlerin sıralanmasında ya da alıcıya
tavsiye edilmesinde kullanılan parametreleri, birden çok parametre varsa
bunlar arasındaki öncelik sıralamasını ve sıralamayı etkilemek amacıyla
doğrudan veya dolaylı bir bedel ödenmesi halinde bu durumun sıralama
üzerindeki etkilerini,
d) ETHS’ye yapılacak ödemelerin süresini,
e) Dâhili iletişim sistemine erişim ve bu sistemin
işleyişi ile ilgili bilgileri,
f) Aracılık sözleşmesinin ETHS tarafından kolayca
erişilebilir şekilde dâhili iletişim sisteminde saklanacağına ilişkin
bilgiyi,
g) 6502 sayılı Kanun kapsamında belirlenen cayma
hakkı süresinin üzerinde bir süre belirlenmesi halinde buna ilişkin
bilgiyi,
ğ) Fikri ve sınai mülkiyet hakkının sahipliğinin
ispatı ile bu hakkın kullanımına ve hak ihlaline ilişkin alınan önlemlere
dair bilgileri,
h) Aracılık hizmetinin sunulması sırasında ETHS’nin
faaliyetleri dolayısıyla elde edilen verilere, sözleşme ilişkisinin sona
ermesinin ardından ETHS’nin erişiminin olup olmayacağına ve erişimin ne
kadar süreyle sağlanacağına ilişkin bilgiyi,
içerir.
(2) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS
tarafından yapılacak aracılık sözleşmesinde birinci fıkrada yer alan
bilgilere ek olarak aşağıdaki hususlara yer verilir:
a) 21 inci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
yer alan bilgileri ETHS’nin bedelsiz ve etkin şekilde taşımasına ve
aracılık sözleşmesinin süresi içinde bu verilere erişim sağlamasına teknik
imkân sunacağına ilişkin bilgi.
b) ETHS’nin veriye erişim ve veri taşıma
taleplerinin alıcı bilgileri anonimleştirilerek on beş gün içinde karşılanacağına
ilişkin bilgi.
(3) ETAHS, birinci fıkranın (ç) bendi uygulanırken
arama sonuçlarının manipüle edilmesi yoluyla alıcının aldatılmasına ya da
zararına neden olacak algoritmalara veya herhangi bir bilgiye aracılık
sözleşmesinde yer vermek zorunda değildir.
Aracılık
sözleşmesi hükümlerinin ETAHS tarafından değiştirilmesi
MADDE 16-
(1) ETAHS, aracılık sözleşmesi
değişikliğine ilişkin bildirimi dâhili iletişim sistemi ve ayrıca
onaylanmış elektronik iletişim adresi üzerinden ETHS’ye yapar.
(2) ETAHS tarafından daha uzun bir süre
belirlenmemiş olması durumunda sözleşme değişiklikleri bildirim tarihinden
itibaren on beş günlük sürenin sonunda uygulamaya konulur. Bu süre, ETHS
tarafından teknik geliştirme yapılmasını gerektiren haller ile komisyon
oranlarının ve diğer hizmet bedellerinin artırılması, aracılık hizmetinin
kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılması, ETHS’ye yeni cezai şart
getirilmesi, hak ve menfaat dengesinin ETHS aleyhine bozulması gibi
sonuçlar doğuran hallerde otuz gündür.
(3) ETHS, otuz günlük sürenin sonunda uygulamaya
konulacak sözleşme değişikliklerinde, bu sürenin sona ermesinden önce
dâhili iletişim sistemi üzerinden bildirimde bulunarak aracılık
sözleşmesini tazminatsız feshedebilir. Fesih, fesih bildiriminin yapıldığı
tarihten itibaren sonuç doğurur.
Aracılık
hizmetinin kısıtlanması, askıya alınması ve sonlandırılması
MADDE 17-
(1) ETAHS, aracılık sözleşmesinde
yer verilen nesnel ölçütler hariç olmak üzere aracılık hizmetini
kısıtlayamaz, askıya alamaz veya sonlandıramaz.
(2) ETAHS, aracılık sözleşmesinde belirtilen
aracılık hizmetinin kısıtlanması, askıya alınması veya sonlandırılmasını
gerektiren durumların varlığı halinde gerekçelerini açık ve anlaşılır
şekilde belirterek ETHS’den açıklama talep eder ve açıklamasını sunması
için ETHS’ye en az üç iş günü süre verir.
(3) ETHS’nin açıklamalarının yetersiz olması veya
ETHS tarafından açıklama sunulmaması halinde ETAHS, aracılık hizmetini
kısıtlayabilir, askıya alabilir veya sonlandırabilir. Bu durumda kararını,
ETHS’nin açıklamasının kendisine ulaştığı tarihten itibaren yedi iş günü
içinde veya açıklama sunulmaması halinde açıklama için verilen üç iş
gününün sonunda ETHS’ye bildirir.
(4) Sonlandırmaya ilişkin bildirimin yapıldığı
tarihte aracılık sözleşmesi feshedilmiş sayılır.
(5) Aracılık hizmetinin kısıtlanması, askıya
alınması veya sonlandırılması durumunda ETHS, aracılık sözleşmesine ve
hukuka uygun olması kaydıyla yalnızca mevcut siparişlerine ilişkin iş ve
işlemleri yürütür.
(6) ETAHS’nin kısıtlama veya askıya alma kararını
kaldırması ya da aracılık hizmetine son verdiği ETHS ile yeniden aracılık
sözleşmesi yapması halinde, ETHS’nin daha önce erişim sağladığı elektronik
ticaret pazar yerine ilişkin bilgilere yeniden erişim sağlamasına
gecikmeksizin imkân tanır.
(7) Mevzuattan kaynaklanan sebeplerle veya kamu
düzenini ilgilendiren, gecikmesinde sakınca bulunan ya da dolandırıcılık,
veri ihlali veya diğer siber güvenlik risklerini içeren durumlarda aracılık
hizmeti derhal kısıtlanabilir, askıya alınabilir veya sonlandırılabilir.
Kısıtlama, askıya alma ve sonlandırmanın gerekçesi ETHS’ye gecikmeksizin
bildirilir.
(8) Bu madde kapsamında ETAHS’nin bildirimleri,
dâhili iletişim sistemi üzerinden ve ayrıca onaylanmış elektronik iletişim
adreslerinden biri vasıtasıyla, ETHS’nin açıklaması ise dâhili iletişim
sistemi üzerinden yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Yükümlülükler
Dâhili
iletişim sistemi
MADDE 18-
(1) ETAHS, ETHS tarafından yapılan
başvuruları dâhili iletişim sistemi üzerinden alır. Bu Yönetmelikte aksi
belirtilmedikçe, ETHS tarafından sistem üzerinden yapılan başvurular,
başvurunun alındığı tarihten itibaren on beş gün içinde sonuçlandırılır ve
sonuç sistem üzerinden ETHS’ye bildirilir.
(2) ETAHS, sözleşmeye taraf olan ETHS’nin kolayca
erişebileceği şekilde aracılık sözleşmesini dâhili iletişim sisteminde
saklar.
(3) ETAHS, dâhili iletişim sisteminde yer alan
bilgilerin Bakanlıkça görevlendirilen personel tarafından görüntülenebilmesine
yönelik teknik imkân sunar.
ETAHS’nin
markalı ürününün satışı
MADDE 19-
(1) ETAHS, üreticisinin kim
olduğuna bakılmaksızın kendisinin veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu
kişilerin markasını taşıyan ya da marka kullanım hakkını haiz olduğu
malları, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerinde
satışa sunamaz veya bu malların satışına aracılık edemez.
(2) Birinci fıkrada belirtilen malların farklı
elektronik ticaret ortamlarında satışa sunulması halinde bu ortamlar
arasında erişim imkânı sunamaz ve birbirinin tanıtımını yapamaz.
(3) Birinci fıkra;
a) Toplam satış hasılatının yarısından fazlasını
elektronik ticaret dışındaki satışlarından elde eden kişilerin markasını
taşıyan veya marka kullanım hakkını haiz olduğu mallar,
b) Dergi ve gazete gibi süreli yayınlar ile donanım
ve yazılımları münhasıran elektronik kitapların dijital kopyalarının
okunması, dinlenmesi ve kullanılmasına imkân sağlayan cihazlar,
hakkında uygulanmaz.
Çevrim
içi arama motorlarında tanıtım ve erişim imkânı
MADDE 20-
(1) ETAHS veya ETHS, yazılı
şekilde ya da elektronik ortamda önceden olumlu irade beyanlarını almadan
ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı kişilerin ETBİS’e kayıtlı alan
adlarının münhasıran ana unsurunu oluşturan tescilli markalarından oluşan
anahtar kelimelere reklam vererek çevrim içi arama motorlarında pazarlama
ve tanıtım faaliyetinde bulunamaz.
(2) Birinci fıkrada belirtilen ihlale ilişkin
şikâyet başvurusu, hak sahibi ETAHS veya ETHS tarafından Bakanlığın KEP
adresine aşağıdaki belgelerle birlikte yapılır:
a) ETBİS’e kayıtlı alan adının ana unsurunu
oluşturan tescilli markaya ait marka tescil belgesi.
b) 18/1/1972 tarihli ve 1512 sayılı Noterlik
Kanununun 198/A maddesi kapsamında hizmet veren Türkiye Noterler Birliği
Bilişim Sistemi üzerinden düzenlenen ihlali kanıtlayıcı belgeleri gösterir
e-tespit tutanağının noter onaylı sureti.
(3) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamında mobil veya
benzeri arayüzler için Türkiye Noterler Birliği Bilişim Sistemi üzerinden
tespit sağlanamaması halinde ihlale ilişkin kanıtlayıcı belgelerin noter
onaylı sureti şikâyet başvurusuna eklenir.
(4) İhlalin tespiti halinde Bakanlık, ilgili ETAHS
veya ETHS’ye ihlalin sona erdirilmesine yönelik bildirimde bulunur.
(5) Bakanlıkça yapılan bildirimin kendilerine
ulaşmasını izleyen yirmi dört saat içinde ETAHS ve ETHS ihlali ortadan
kaldırmak ve Bakanlığa bu konuda bilgi vermekle yükümlüdür.
(6) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ve orta,
büyük ve çok büyük ölçekli ETHS, net işlem hacmine dâhil edilen elektronik
ticaret ortamları hariç olmak üzere, kendine veya ekonomik bütünlük içinde
bulunduğu kişilere ait elektronik ticaret ortamları arasında erişim imkânı
sunamaz ve bu ortamlarda birbirinin tanıtımını yapamaz.
Veri
kullanımı ve paylaşımı
MADDE 21-
(1) Orta, büyük ve çok büyük
ölçekli ETAHS aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür:
a) Kamuya açık veriler hariç olmak üzere, ETHS veya
alıcıdan elde ettiği verileri, yalnızca aracılık hizmetinin sunulması ve
geliştirilmesi amacıyla kullanır.
b) Aracılık hizmetinden elde ettiği verileri,
kendisinin ETHS olduğu durumda veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu
ETHS’ler üzerinden diğer ETHS’lerle rekabet ederken kullanamaz.
c) ETHS’nin aşağıdaki verileri bedelsiz ve etkin
şekilde taşımasına ve aracılık sözleşmesinin süresi içinde bu verilere
erişim sağlamasına teknik imkân sunar:
1) ETHS tarafından satışa sunulan ürünlerin satış
ve iade verileri, özellikleri, açıklamaları ve görselleri; bu ürünlere
ilişkin soru, cevap ve değerlendirmeleri.
2) ETAHS tarafından elde ediliyor olması halinde;
dönemsel, özel gün, kategori ve ürün bazlı en çok tercih edilen ürün verileri,
alıcıların cinsiyet, yaş grubu, il ve ilçe dağılımı ile satın alma gün ve
saat verileri, ETHS’nin performansına ilişkin değerlendirme puanı.
3) ETAHS tarafından ETHS’nin ürünü için verilen ve
elektronik ticaret pazar yerinde yer alan ürünleri ayırt etmeye yarayan
tekilleştirilmiş numarayı.
(2) Birinci fıkranın (c) bendi kapsamında taşınan
veriler, kaynak verinin ilk olarak oluşturulduğu elektronik ticaret pazar
yerinin unvan veya markasına yer verilerek yayımlanır.
(3) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen
değerlendirme puanının taşınmasında ETAHS, kendi sisteminde farklı bir
derecelendirme yapıyor olsa dahi performans değerlendirme puanını beşli
bareme uygun hale getirmekle ve beşli baremdeki tam sayıyı takiben virgül
ve iki haneye yer vermekle yükümlüdür.
(4) ETHS’ye birinci fıkranın (c) bendi kapsamında
veri taşıma imkânı sunan orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS, ETHS’ye
ait verilerin taşınabilmesi ve depolanabilmesi için uygulama programlama
arayüzü oluşturur.
(5) ETHS’nin veriye erişim ve veri taşıma talepleri
ETAHS tarafından on beş gün içinde ve alıcı bilgileri anonimleştirilerek
karşılanır.
Pay devri
bildirim yükümlülüğü
MADDE 22-
(1) Orta, büyük ve çok büyük
ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS aşağıdaki hususlara
uymakla yükümlüdür:
a) 6362 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca
borsada kayden izlenen paylar hariç olmak üzere, şirket ortaklarının şirket
içi yüzde beş ve katlarına ulaşan pay devir veya edinimlerini, bu oranlara
ulaşılmasını sağlayan devrin veya edinimin pay defterine işlendiği tarihten
itibaren bir ay içinde ETBİS’e bildirir.
b) Şirket kurması, kurulmuş şirketin paylarını
devralması veya bu payları devretmesi hâlinde, kuruluşta kuruluşun ticaret
siciline tescilinden, devirde ise devrin pay defterine işlendiği tarihten
itibaren bir ay içinde bu işlemleri ETBİS’e bildirir.
Bağımsız
denetim
MADDE 23-
(1) Orta, büyük ve çok büyük
ölçekli ETAHS ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS aşağıdaki hususlara
uymakla yükümlüdür:
a) Sermaye Piyasası Kurulunca 6362 sayılı Kanuna
göre yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşuna bir önceki takvim yılına
ilişkin denetim yaptırır ve denetim raporunu her takvim yılının nisan ayı
içinde Bakanlığa gönderir.
b) Bağımsız denetim raporunda asgari olarak;
ETAHS’nin veya ETHS’nin faaliyetlerine, yönetim ve organizasyon yapısına,
mevcut pay sahipleri ve bunların pay oranları ile iştiraklerine ve
iştirakleri nezdindeki pay oranlarına, ekonomik bütünlük içinde bulunduğu
kişi bilgilerine, tescilli marka bilgisi ile ETAHS veya ETHS’ye ait
elektronik ticaret ortam bilgilerine, finansal tablolarını içerecek şekilde
finansal durumuna, 30 uncu ve 31 inci maddelerde belirtilen yükümlülüklere
uyumuna yer verilir.
c) Bağımsız denetim raporunda (b) bendinde
sayılanlara ek olarak büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’nin ya da büyük ve
çok büyük ölçekli ETHS’nin 28 inci ve 29 uncu maddelerde belirtilen
yükümlülüklere uyumuna, bu eşiklerin altında kalanların ise reklam ve
indirim harcamalarına yer verilir.
Mevzuata
uygunluk raporu
MADDE 24-
(1) Orta, büyük ve çok büyük
ölçekli ETAHS, ETHS tarafından sağlanan içerikle ilgili olarak Kanuna, 6502
sayılı Kanuna, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması
Kanununa, 5846 sayılı Kanuna, 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai
Mülkiyet Kanununa ve bu Kanunlara dayanılarak yürürlüğe konulan
düzenlemelere aykırı hususları tespit etmek amacıyla her yıl inceleme yapar
ve bu incelemeye ilişkin rapor hazırlayarak izleyen takvim yılının nisan
ayı içinde Bakanlığa sunar. Bu raporda, aykırılığın konusu ve ilgili
mevzuatı, bunlara ilişkin tespit yöntemleri ile alınan tedbirlere yer
verir.
Ödeme
hizmeti
MADDE 25-
(1) Çok büyük ölçekli ETAHS
elektronik ticaret pazar yerlerinde, çok büyük ölçekli ETHS ise elektronik
ticaret ortamlarında aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür:
a) 23/2/2006 tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları
ve Kredi Kartları Kanunu kapsamında kredi kartıyla yapılan kredili ödeme
işlemleri ile diğer ödeme işlemleri hariç olmak üzere, ekonomik bütünlük
içinde bulunduğu bankaların ya da 6361 sayılı Kanun kapsamındaki
şirketlerin, kredi verme işlemleri dâhil sundukları her türlü hizmetin
gerçekleştirilmesine ilişkin faaliyette bulunmasına imkân sağlayamaz.
b) Ekonomik bütünlük içinde bulunduğu 6493 sayılı
Kanun kapsamındaki elektronik para kuruluşlarınca ihraç edilen elektronik
paraların kabulüne ilişkin faaliyette bulunulmasına imkân sağlayamaz.
c) 6493 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci
fıkrasının (h) bendi ile 18 inci maddesinin beşinci fıkrası uyarınca 6493
sayılı Kanun kapsamı dışında kalan araçlarla ilgili hizmetler sunamaz veya
ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerce bu hizmetlerin sunulmasına
imkân sağlayamaz. Bu hüküm, alıcıların elektronik ticaret pazar yeri
üzerinden yönlendirilmesiyle 22/8/2020 tarihli ve 31221 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik
kapsamında faaliyet gösteren yenileme merkezleri tarafından yapılan satın
alma işlemleri karşılığında ETAHS tarafından alıcılara sağlanan puan,
kupon, hediye çeki ve benzeri imkânlar hakkında uygulanmaz.
(2) Birinci fıkra, ETAHS’nin net işlem hacmine
dâhil edilen ETAHS’ler ile bunların ekonomik bütünlüğü içinde bulunup
elektronik ticaret pazar yerinde faaliyet gösteren ETHS’ler hakkında da
uygulanır.
Posta ve
taşımacılık hizmetleri
MADDE 26-
(1) Çok büyük ölçekli ETAHS,
aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerindeki satışlar,
kendisinin ETHS olarak yaptığı satışları ile elektronik ticaret dışındaki
satışları hariç olmak üzere, 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu
Taşıma Kanunu kapsamında eşya taşımacılığı, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı
Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile 27/8/2022 tarihli ve 31936 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan giren Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği kapsamında
taşıma işleri organizatörlüğü ve 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta
Hizmetleri Kanunu kapsamında posta hizmet sağlayıcılığı faaliyetlerinde
bulunamaz.
(2) Ekonomik bütünlük içinde bulunan ETAHS’lerin
net işlem hacimleri ile işlem sayıları toplamının çok büyük ölçekli ETAHS
için öngörülen eşiklerin üzerinde olması hâlinde, bu ETAHS’lerin her biri
hakkında birinci fıkra uygulanır.
İlan
hizmeti
MADDE 27-
(1) Çok büyük ölçekli ETAHS ve çok
büyük ölçekli ETHS, mal veya hizmet ilanlarının yayımlanmasına elektronik
ortam sağlaması hâlinde, aynı ortamda mal veya hizmet teminine yönelik
sözleşme yapılmasına ya da sipariş verilmesine imkân sağlayamaz. Bu
hizmetlerin, kendisi veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişiler
tarafından farklı elektronik ortamlarda verilmesi hâlinde bu ortamlar
arasında erişim imkânı sunamaz ve birbirinin tanıtımını yapamaz.
(2) Birinci fıkra, Yenilenmiş Ürünlerin Satışı
Hakkında Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteren yenileme merkezlerine
sunulan listeleme ve erişim hizmetleri hakkında uygulanmaz.
YEDİNCİ BÖLÜM
Reklam ve İndirim Bütçesi
Reklam
bütçesi
MADDE 28-
(1) Yazılı, işitsel ve görsel
medya, dijital mecra, sosyal medya veya açık ya da kapalı alanlarda veya
tanınmış kişi gibi iletişime elverişli her türlü araç kullanılarak yapılan;
mal ve hizmetlerin çevrim içi veya çevrim dışı mecralarda tanıtılması,
görünürlüğünün artırılması ya da erişiminin kolaylaştırılması, alıcıların
satın alma veya kiralama kararlarının etkilenmesi, söz konusu mal ve hizmetlere
erişimin kolaylaştırılması amacıyla gerçek veya tüzel kişilere doğrudan ya
da dolaylı ekonomik menfaat sağlanması gibi sponsorluk faaliyetleri dahil
tanıtım ve pazarlama iletişimi bu Yönetmeliğin uygulanmasında reklam kabul
edilir.
(2) ETAHS ve ETHS tarafından birinci fıkra
kapsamında yapılan harcamalar, Kanunun ek 2 nci maddesinin üçüncü
fıkrasının (a) bendinin uygulanmasında reklam harcamasıdır.
(3) Büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS, net işlem
hacminin aynı takvim yılına ilişkin on iki aylık ortalama Tüketici Fiyat
Endeksi değişim oranı uygulanmış tutarının otuz milyar Türk liralık kısmı
için bu tutarın yüzde ikisine, otuz milyar Türk lirasının üzerindeki kısmı
için ise bu tutarın binde üçüne kadar reklam harcamasını izleyen takvim yılında
yapabilir.
(4) Üçüncü fıkraya göre hesaplanan tutar, net işlem
hacmine dâhil edilen ETAHS’ler ile bunların ekonomik bütünlüğü içinde
bulunup elektronik ticaret pazar yerinde faaliyet gösteren ETHS’lerin
yıllık toplam reklam bütçesini oluşturur. Bu bütçe, ETAHS ve ETHS’ler
arasında net işlem hacmine katkıları oranında paylaştırılır.
(5) Dördüncü fıkraya göre paylaştırılan reklam
bütçeleri, bir takvim yılının üçer aylık dönemlerinde en fazla dörtte biri
oranında kullanılabilir.
(6) Büyük ve çok büyük ölçekli ETHS, net işlem
hacminin aynı takvim yılına ilişkin on iki aylık ortalama Tüketici Fiyat
Endeksi değişim oranı uygulanmış tutarının otuz milyar Türk liralık kısmı
için bu tutarın yüzde ikisine, otuz milyar Türk lirasının üzerindeki kısmı
için ise bu tutarın binde üçüne kadar reklam harcamasını izleyen takvim
yılında yapabilir. Buna göre hesaplanan tutar, ETHS’nin yıllık toplam
reklam bütçesidir. Bu bütçe, bir takvim yılının üçer aylık dönemlerinde en
fazla dörtte biri oranında kullanılabilir.
(7) Büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’nin ya da
büyük ve çok büyük ölçekli ETHS’nin ekonomik bütünlüğü içinde bulunup bu
eşiklerin altında kalan ve ETAHS’nin net işlem hacmine dâhil edilmeyen
ETHS, ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunup mal veya hizmet ilanlarının
yayımlanmasına elektronik ortam sağlayanların her birinin reklam bütçesi,
Kanunun ek 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre hesaplanan
reklam bütçesinin yüzde yirmisinden fazla olamaz.
(8) Üçüncü ve altıncı fıkralara göre hesaplanan
reklam bütçelerinin yüzde yirmi beşine kadar yapılan sponsorluk harcamaları
bu bütçelere dâhil edilmez.
(9) ETAHS’nin, aracılık hizmeti sunduğu ETHS’lere
veya üçüncü kişilere, kendi lehine sonuç doğuracak şekilde reklam yaptırmak
suretiyle reklam bütçesini aşması durumunda, ETAHS tarafından Bakanlığı
yanıltmaya yönelik iş ve işlemlerle reklam harcaması yapıldığı kabul
edilir.
(10) ETAHS, reklam harcamalarını tek düzen hesap
planında “Pazarlama Satış ve Dağıtım Giderleri” ana hesabının altında
“Reklam Giderleri” hesabı kullanılarak muhasebeleştirir.
(11) Bir takvim yılına ilişkin reklam bütçesinin
kullanılmayan kısmı izleyen dönemlere veya yıllara devredilemez.
İndirim
bütçesi
MADDE 29-
(1) ETAHS’nin alıcı ve ETHS’ler,
ETHS’nin ise alıcılar adına katlandığı maliyetler, bunlara sağlanan
promosyon, ödül, puan, kupon, hediye çeki ve benzeri imkânlar ile diğer
ekonomik menfaatler indirim bütçesi içinde değerlendirilir. Bu kapsamda,
aşağıda belirtilenlerin her durumda indirim olduğu kabul edilir:
a) Kullanıldığı yerden bağımsız olarak, alıcı veya
ETHS’ye sağlanan promosyon, ödül, kupon, hediye çeki, indirim kodu ve
ücretsiz ürünlerin maddi değeri.
b) Ödeme iadeleri hariç olmak üzere, alıcının bir
ödeme hizmeti sağlayıcısı nezdindeki ödeme hesabına, ön ödemeli kartına, elektronik
ticaret ortamındaki hesabına yatırılan veya bir ödeme hizmeti sağlayıcısı
vasıtasıyla yapılan ödeme tutarı.
c) Taksitli satışlarda ETAHS veya ETHS’nin
anlaşmalı olduğu ödeme hizmeti sağlayıcısı vasıtasıyla alıcıya uygulanacak
vade farkı bedeline ETAHS’nin katlanması halinde katlanılan vade farkı
bedeli.
ç) Sosyal medya veya diğer mecralar üzerinden bir
aracı vasıtasıyla veya ETAHS tarafından alıcıyla paylaşılan indirim kodu
üzerinden sağlanan indirim tutarı.
d) Çoklu satın alma işlemlerinde sağlanan indirim
tutarı.
e) Bir malın satın alınması karşılığında ücretsiz
sunulan ürünlerin maddi değeri.
f) Ücretsiz kargo sağlanması halinde kargo bedeli.
g) Bir takvim yılında kargo ve lojistik
işletmecilerine gönderim bedeli olarak ödenen toplam tutarın, ETHS’ye daha
düşük yansıtıldığı hallerde iki tutar arasındaki fark.
ğ) Mal ve hizmet kategorisi veya ETHS'nin işlem
tutarı ve sayısı gibi ölçütler çerçevesinde belirlenen gruplar düzeyinde
komisyon ve diğer hizmet bedellerinde yapılan genel indirimler veya deprem,
yangın ve sel gibi afetlerde dayanışma ve yardımlaşma amacıyla ETHS olarak
faaliyet gösterilen durumlarda komisyon ve diğer hizmet bedellerinde
yapılan indirimler hariç olmak üzere, bulunduğu gruba göre ETHS'den tahsil
edilmesi gerekirken tahsil edilmeyen hizmet bedelleri.
(2) Büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS aşağıdaki
hususlara uymakla yükümlüdür:
a) Net işlem hacminin aynı takvim yılına ilişkin on
iki aylık ortalama Tüketici Fiyat Endeksi değişim oranı uygulanmış
tutarının otuz milyar Türk liralık kısmı için bu tutarın yüzde ikisine,
otuz milyar Türk lirasının üzerindeki kısmı için ise bu tutarın binde üçüne
kadar indirim imkanını izleyen takvim yılında sunabilir.
b) (a) bendine göre hesaplanan tutar, ETAHS ve
ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişiler tarafından elektronik ticaret
pazar yerindeki alıcı ve ETHS’lere yapılabilecek toplam indirim bütçesini
oluşturur.
c) Toplam indirim bütçesi, takvim yılının üçer
aylık dönemlerinde en fazla dörtte biri oranında kullanılabilir.
(3) Büyük ve çok büyük ölçekli ETHS aşağıdaki
hususlara uymakla yükümlüdür:
a) Net işlem hacminin aynı takvim yılına ilişkin on
iki aylık ortalama Tüketici Fiyat Endeksi değişim oranı uygulanmış
tutarının otuz milyar Türk liralık kısmı için bu tutarın yüzde ikisine,
otuz milyar Türk lirasının üzerindeki kısmı için ise bu tutarın binde üçüne
kadar indirim imkanını izleyen takvim yılında sunabilir.
b) (a) bendine göre hesaplanan tutar, ETHS
tarafından elektronik ticaret ortamındaki alıcılara yapılabilecek toplam
indirim bütçesini oluşturur.
c) (a) bendine göre hesaplanan tutar, her bir
takvim yılının üçer aylık dönemlerinde en fazla dörtte biri oranında
kullanılabilir.
(4) Büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS’nin ya da büyük
ve çok büyük ölçekli ETHS’nin ekonomik bütünlüğü içinde bulunup bu
eşiklerin altında kalan ve ETAHS’nin net işlem hacmine dâhil edilmeyen
ETHS, ETAHS ve ekonomik bütünlük içinde bulunup mal veya hizmet ilanlarının
yayımlanmasına elektronik ortam sağlayanların her birinin indirim bütçesi,
Kanunun ek 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendine göre hesaplanan
indirim bütçesinin yüzde yirmisinden fazla olamaz.
(5) ETAHS’nin bu madde kapsamındaki indirimleri,
tek düzen hesap planında “Satış İskontoları” hesabının altında “Elektronik
Ticaret İndirimleri” hesabı kullanılarak muhasebeleştirilir.
(6) Bir takvim yılına ilişkin indirim bütçesinin
kullanılmayan kısmı izleyen dönemlere veya yıllara devredilemez.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Elektronik Ticaret Lisansı
Elektronik
ticaret lisansı başvuru süreci
MADDE 30-
(1) Bir takvim yılındaki net işlem
hacmi on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı yüz
bin adedin üzerinde olan ETAHS, büyük ölçekli ve çok büyük ölçekli ETAHS
ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli olup toplam satış hasılatının
yarısından fazlasını elektronik ticaret satışlarından elde eden ETHS,
faaliyetine devam edebilmek için Bakanlıktan lisans almak ve lisansını
yenilemek zorundadır.
(2) Lisans alma başvurusu, hadlerin aşıldığı yılı
izleyen takvim yılının, lisans yenileme başvurusu ise eşikler aşıldığı
sürece her takvim yılının mart ayı içinde ETBİS üzerinden yapılır.
(3) Lisans ücreti Bakanlığın internet sitesinde
ilan edilen hesap numarasına peşin olarak yatırılır. Tahsil edilen tutarlar
genel bütçeye gelir kaydedilir.
(4) Lisans ücretinin ödendiğine dair belge, lisans
alma veya yenileme başvurusu sırasında ETBİS’e yüklenir.
Elektronik
ticaret lisansı başvurusunun sonuçlandırılması
MADDE 31-
(1) Lisans alma ve yenileme
başvurusu on beş gün içinde sonuçlandırılır. Lisans başvurusunda bulunan
ETAHS ve ETHS bu süre içinde elektronik ticaret faaliyetine devam edebilir.
Lisans ücretinin ödendiğine dair belgenin Bakanlığa sunulması halinde başka
bir şart aranmaksızın lisans verilir veya yenilenir.
(2) Elektronik ticaret lisansı, ETAHS ve ETHS’ye
ait bölümde ETBİS üzerinden yayımlanır.
(3) ETAHS’nin bir takvim yılında gerçekleşen net
işlem hacminin;
a) On milyar Türk lirası ile yirmi milyar Türk
lirası arasında olması hâlinde on milyar Türk lirasını aşan kısmının on
binde üçü,
b) Yirmi milyar Türk lirası ile otuz milyar Türk
lirası arasında olması hâlinde (a) bendine göre hesaplanan tutara ilave
olarak, yirmi milyar Türk lirasını aşan kısmının binde beşi,
c) Otuz milyar Türk lirası ile kırk milyar Türk
lirası arasında olması hâlinde (a) ve (b) bentlerine göre hesaplanan
tutarlara ilave olarak, otuz milyar Türk lirasını aşan kısmının yüzde biri,
ç) Kırk milyar Türk lirası ile elli milyar Türk
lirası arasında olması hâlinde (a), (b) ve (c) bentlerine göre hesaplanan
tutarlara ilave olarak, kırk milyar Türk lirasını aşan kısmının yüzde beşi,
d) Elli milyar Türk lirası ile elli beş milyar Türk
lirası arasında olması hâlinde (a), (b), (c) ve (ç) bentlerine göre
hesaplanan tutarlara ilave olarak, elli milyar Türk lirasını aşan kısmının
yüzde onu,
e) Elli beş milyar Türk lirası ile altmış milyar
Türk lirası arasında olması hâlinde (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerine
göre hesaplanan tutarlara ilave olarak, elli beş milyar Türk lirasını aşan
kısmının yüzde on beşi,
f) Altmış milyar Türk lirası ile altmış beş milyar
Türk lirası arasında olması hâlinde (a), (b), (c), (ç), (d) ve (e)
bentlerine göre hesaplanan tutarlara ilave olarak, altmış milyar Türk
lirasını aşan kısmının yüzde yirmisi,
g) Altmış beş milyar Türk lirasının üzerinde olması
hâlinde (a), (b), (c), (ç), (d), (e) ve (f) bentlerine göre hesaplanan
tutarlara ilave olarak, altmış beş milyar Türk lirasını aşan kısmının yüzde
yirmi beşi,
oranında lisans ücreti ödenir.
(4) Bu maddedeki eşiklerin aşılıp aşılmadığının
tespitinde, ETAHS ile ekonomik bütünlük içinde bulunan ETAHS’lerin net
işlem hacimleri ve işlem sayıları dikkate alınır. Net işlem hacimleri ve
işlem sayıları toplamının, on milyar Türk lirasının ve iptal ve iadeler
hariç işlem sayısı yüz bin adedin üzerinde olması halinde, bu ETAHS’lerin
her biri lisans alma ve yenileme başvurusunda bulunur. Lisans ücreti,
ETAHS’lerden, bunların elektronik ticaret pazar yerlerinde bir önceki
takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri oranında tahsil edilir.
(5) Bu maddede belirtilen parasal eşikler her yıl
ETBİS verileri kullanılarak hesaplanan elektronik ticaret hacminin yıllık
değişim oranına göre artırılır. Artırımın yapıldığı tarihten önceki takvim
yılına ilişkin net işlem hacmine uygulanacak bu eşikler ile elektronik
ticaret hacminin yıllık değişim oranı en geç şubat ayı içinde Bakanlığın
internet sitesinde ilan edilir.
(6) Lisans ücretinin hesaplanmasında, ETAHS ve
ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETAHS’lerin elektronik ticaret pazar
yerleri üzerinden yurt dışına yapılan satışlar ile ETHS’nin kendine ait
elektronik ticaret ortamları üzerinden yurt dışına yaptığı satışlar hesaba
dâhil edilmez.
(7) Bu madde, münhasıran ETAHS’nin markasını taşıyan
ürünlerin bayilik ve acentelik gibi sözleşmeler kapsamında satışa sunulduğu
elektronik ticaret pazar yerleri hakkında uygulanmaz.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Denetim ve Çeşitli Hükümler
Denetim
MADDE 32-
(1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamında denetim yapmaya ve denetim sonuçlarını açıklamaya yetkilidir.
(2) Bakanlıkça denetimle görevlendirilen personel,
bu Yönetmelik kapsamında Bakanlık yetkisine giren hususlarla ilgili her
türlü bilgi, belge ve defterler ile elektronik kayıtları istemeye, bunları
incelemeye ve örneklerini almaya, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya
yetkilidir. İlgililer istenilen bilgi, belge ve defterler ile elektronik
kayıtlarını, bunların örneklerini noksansız ve gerçeğe uygun olarak vermek,
yazılı ve sözlü bilgi taleplerini karşılamak ve gerekli yardım ve kolaylığı
göstermekle yükümlüdür.
(3)
Bakanlık, denetim sırasında çözümü özel uzmanlık veya teknik bilgi
gerektiren durumlarda bilirkişi görevlendirebilir.
Çeşitli
hükümler
MADDE 33-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında net
işlem hacmi, işlem sayısı ve toplam satış hasılatının hesaplanması ile 28
inci ve 29 uncu maddelere göre hesaplanan tutarların kullanılmasında yurt
dışına yönelik işlemler dikkate alınmaz.
(2) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile
orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS hakkında, 11 inci ve 20 nci
maddelerin altıncı fıkraları, 21 inci maddenin birinci fıkrasının (a) ve
(b) bentleri, 22 nci madde, 28 inci ve 29 uncu maddeler bu niteliğin
kazanıldığı yılı izleyen takvim yılı başından itibaren uygulanır. 15 inci
maddenin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine, 21 inci maddenin birinci
fıkrasının (c) bendine, aynı maddenin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci
fıkralarına, 23 ila 27 nci maddelere orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS
ile orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS niteliğinin kazanıldığı yılı
izleyen takvim yılının ilk üç ayı içinde uyum sağlanır. Çok büyük ölçekli
ETAHS niteliği kazanılıp kazanılmadığının tespitinde yüzde beşin altındaki
had aşımları dikkate alınmaz. Herhangi bir takvim yılında hadlerin altında kalan
ETAHS hakkında, bu durum devam ettiği sürece Kanunun ek 2 nci maddesinin
ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları uygulanmaz.
(3) Orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETAHS ile
orta, büyük ve çok büyük ölçekli ETHS tanımında ve 28 inci maddenin üçüncü
ve altıncı fıkraları ile 29 uncu maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarının (a)
bentlerinde yer alan parasal eşikler, ETBİS verileri kullanılarak her yıl
hesaplanan elektronik ticaret hacminin yıllık değişim oranına göre
artırılır. Artırımın yapıldığı tarihten önceki takvim yılına ilişkin net
işlem hacmine uygulanacak bu eşikler ile elektronik ticaret hacminin yıllık
değişim oranı en geç şubat ayı içinde Bakanlığın internet sitesinde ilan
edilir.
(4) 5 inci maddenin altıncı fıkrası, 6 ncı maddenin
üçüncü fıkrası, 11 inci maddenin altıncı fıkrası, 15 inci maddenin ikinci
fıkrasının (a) ve (b) bentleri, 19 ila 29 uncu maddeler ve 33 üncü maddenin
dokuzuncu fıkrası münhasıran ETAHS’nin markasını taşıyan ürünlerin bayilik
ve acentelik gibi sözleşmeler kapsamında satışa sunulduğu elektronik
ticaret pazar yerleri hakkında uygulanmaz.
(5) 20 nci, 22 nci, 23 üncü, 25 inci, 27 nci, 28
inci, 29 uncu, 30 uncu ve 31 inci maddeler toplam satış hasılatının
yarısından fazlasını elektronik ticaret dışındaki satışlardan elde eden
ETHS’ler hakkında uygulanmaz.
(6) ETHS ve ETAHS, Kanun kapsamındaki iş ve
işlemlerine ilişkin bilgi, belge, defter ve elektronik kayıtlarını, iş veya
işlemin gerçekleştiği tarihten itibaren on yıl süreyle saklar ve bunları
talebi halinde Bakanlığa sunar.
(7) Abonelik sözleşmesinin kamu hizmetlerinin tek
noktadan sunulduğu ortak kamu elektronik platformu üzerinden kurulması
halinde ispat yükü ve elektronik ticaret işlemlerine ilişkin elektronik
kayıtların saklanması ve talep olması halinde bu kayıtların Bakanlığa sunulmasında
yükümlülük ETHS’ye aittir.
(8) ETAHS, elektronik ticaret pazar yerlerinde
satışına aracılık ettiği malların sipariş bilgilerinin ETHS’ye eş zamanlı
iletilmesine ve stok bilgilerinin güncellenmesine yönelik ETHS ile gerekli
entegrasyonu sağlamakla yükümlüdür.
(9) ETAHS, ETHS’nin 213 sayılı Kanun kapsamında
düzenlemesi ve alıcının erişimine sunması gereken belgeye, satışın
yapıldığı elektronik ticaret pazar yerinde yer verebilmesine imkân sağlar.
(10) Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklere, Bakanlığı
yanıltmaya yönelik iş ve işlemlerle aykırı davranılması halinde Kanunun 12
nci maddesinin beşinci fıkrası uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 34-
(1) 26/8/2015 tarihli ve 29457
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve
Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 7/7/2022 tarihi
itibarıyla;
a) Aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret
pazar yerlerinde kendisinin veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu
kişilerin markasını taşıyan veya kullanım hakkını haiz olduğu malları
satışa sunan veya satışına aracılık eden elektronik ticaret aracı hizmet
sağlayıcılar 19 uncu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında,
b) 5411 sayılı Kanun kapsamında banka veya 6493
sayılı Kanun kapsamında elektronik para kuruluşu olarak yetkilendirilen
işletmelerin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu ETAHS ve ETHS’ler 25 inci
maddede,
c) 4925 sayılı Kanun kapsamında eşya taşımacılığı
faaliyetinde bulunan işletmeler, 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile
Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği kapsamında taşıma işleri
organizatörü veya 6475 sayılı Kanun kapsamında posta hizmet sağlayıcı
olarak yetkilendirilen işletmelerin ekonomik bütünlük içinde bulunduğu
ETAHS’ler 26 ncı maddenin birinci fıkrasında,
yer alan yükümlülüklere 1/1/2024 tarihine kadar
uyum sağlar.
(2) 1/1/2023 tarihinden önce yapılan ve bu tarihten
itibaren altı ay içinde bu Yönetmeliğe uygun hâle getirilmeyen aracılık
sözleşmelerinin ilgili hükümleri geçersizdir.
(3) ETHS’nin ve ETAHS’nin 30 ve 31 inci maddeler
kapsamındaki lisans alma yükümlülüğü 1/1/2025 tarihinden itibaren yerine
getirilir.
(4) Bu Yönetmelikte dâhili iletişim sistemi üzerinden
yapılması öngörülen işlemler 1/7/2023 tarihine kadar elektronik posta gibi
teknik araçlarla yapılabilir.
(5) ETAHS, 1/1/2023 tarihinden önce aracılık
hizmeti sunduğu ETHS’ler bakımından 6 ncı maddenin üçüncü fıkrasında yer
alan doğrulama yükümlülüğünü 1/1/2024 tarihine kadar yerine getirir.
Yürürlük
MADDE 35-
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) 18 inci maddesi 1/7/2023 tarihinde,
b) 28 inci ve 29 uncu maddeleri 2022 takvim yılına
ilişkin net işlem hacimlerine de uygulanmak üzere 1/1/2023 tarihinde,
c) 21 inci maddesi ile 31 inci maddesinin beşinci
fıkrası 1/1/2024 tarihinde,
ç) Diğer hükümleri 1/1/2023 tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|