Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
ELEKTRİKLİ VE
ELEKTRONİK EŞYALARDA BAZI ZARARLI MADDELERİN
KULLANIMININ KISITLANMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, atık elektrikli ve
elektronik eşyaların çevreye duyarlı geri kazanımının ve bertarafının
sağlanması da dâhil olmak üzere insan sağlığının ve çevrenin korunmasına
katkıda bulunmak amacıyla elektrikli ve elektronik eşyalarda zararlı
maddelerin kullanımının kısıtlanmasına ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, EK-1’de belirtilen kategorilere
dâhil olan elektrikli ve elektronik eşyaları kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, aşağıda belirtilen
eşyalara uygulanmaz:
a) Özellikle askeri amaçlara yönelik silah,
mühimmat ve savaş gereçleri dâhil olmak üzere ülke güvenliğinin korunması
için gerekli ekipmanlar.
b) Uzaya gönderilmek için tasarlanmış ekipmanlar.
c) Bu Yönetmeliğin kapsamında olmayan bir ürünün
parçasını oluşturacak şekilde özel olarak tasarlanmış ve monte edilecek
olan, işlevini ancak bu ekipmanın bir parçası olduğu takdirde yerine
getirebilen ve yalnızca aynı özellikte tasarlanmış ekipmanla
değiştirilebilen elektrikli ve elektronik eşyalar.
ç) Büyük ölçekli sabit endüstriyel aletler.
d) Büyük ölçekli sabit kurulumlar.
e) Tip onaylı olmayan elektrikli iki tekerlekli
araçlar hariç olmak üzere yolcu ve eşya taşımacılığında kullanılan araçlar.
f) Sadece profesyonel kullanım için sağlanan
karayolu dışında kullanılan hareketli makineler.
g) Vücuda yerleştirilebilir aktif tıbbi cihazlar.
ğ) Kamu, ticari, endüstriyel ve konut uygulamaları
için güneş ışığından enerji üretmek amacıyla tanımlanmış bir yerde kalıcı
kullanım için profesyonel kişiler tarafından tasarlanan, monte edilen ve
kurulan bir sistemde kullanılması amaçlanan fotovoltaik paneller.
h) Yalnızca araştırma geliştirme (Ar-Ge) amaçları
için özel olarak tasarlanmış olan ve sadece işletmeler arasında kullanıma
sunulan ekipmanlar.
ı) Borulu orglar.
(3) İkinci fıkranın (a) bendinde belirtilen
malzemelerin nitelikleri Millî Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı
tarafından belirlenir.
(4) İkinci fıkranın (g) bendinde belirtilen
malzemelerin nitelikleri Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir.
(5) Bu Yönetmelik, 23/6/2017 tarihli ve 30105
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi,
İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmeliğe ve ürün, güvenlik ve sağlığa
yönelik ilgili mevzuat gerekliliklerine aykırılık teşkil etmeyecek şekilde
uygulanır.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanununun 8 inci, 11 inci ve 12 nci maddeleri, 5/3/2020 tarihli ve
7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci
ve 103 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Bağımlı: Elektrikli ve elektronik eşyanın
amaçlanmış asgari bir işlevini yerine getirmesi için elektrik akımına veya
elektromanyetik alana ihtiyaç duymasını,
c) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
ç) Büyük ölçekli sabit endüstriyel aletler: Belirli
yerde kalıcı olarak kurulumu ve sökümü profesyonel kişiler tarafından
yapılan, bir endüstriyel imalat tesisinde veya araştırma-geliştirme
tesisinde profesyonel kişiler tarafından kullanılan ve bakımı yapılan, spesifik
bir uygulama için birlikte çalışan büyük ölçekli makine, ekipman ve/veya
bileşen grubunu,
d) Büyük ölçekli sabit kurulumlar: Profesyonel
kişiler tarafından monte edilen ve kurulan, önceden tanımlanmış ve tahsis
edilmiş bir yerde kalıcı olarak kullanılması amaçlanan ve profesyonel
kişiler tarafından sökülen çeşitli tipteki ekipmanları ve cihazları,
e) “CE” İşareti: EEE’nin, bu Yönetmelik ile
belirlenen gerekliliklere ve söz konusu işaretin konulmasına ve
kullanılmasına ilişkin diğer Avrupa Birliği uyum mevzuatına uygun olduğunu
gösteren, imalatçı tarafından konulan işareti,
f) Dağıtıcı: Elektrikli ve elektronik eşyayı
tedarik zincirinde yer alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı
dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Elektrikli ve elektronik eşya (EEE): Alternatif
akımla 1000 Volt’u, doğru akımla da 1500 Volt’u geçmeyecek şekildeki
kullanımlar maksadıyla tasarlanmış olan, uygun bir biçimde çalışması için
elektrik akımına veya elektromanyetik alana bağımlı olan eşyaları ve bu
akım ve alanların üretimi, transferi ve ölçümüne yarayan eşyaları,
ğ) Endüstriyel izleme ve kontrol aletleri: Sadece
endüstriyel veya profesyonel kullanıma yönelik olarak tasarlanan izleme ve
kontrol aletlerini,
h) Geri çağırma: Nihai kullanıcının elinde bulunan
bir EEE’nin iktisadi işletmeciye geri getirilmesini amaçlayan her türlü
önlemi,
ı) Homojen malzeme: Sökme, kesme, ezme, aşındırma
gibi mekanik işlemlerle farklı malzemelere ayrılamayan, tek tip bileşime
sahip malzemeyi veya malzemelerin bileşiminden oluşan bir malzemeyi,
i) İkamenin güvenirliliği: İkame kullanılan bir
EEE’nin, belirtilen koşullar altında, belirtilen bir süre boyunca gerekli
bir işlevi hatasız olarak yerine getirme olasılığını,
j) İkamenin mevcudiyeti: EK-2’de listelenen
maddelerin imalatı ve teslimi için gerekli olan süreyle karşılaştırıldığında,
bir ikame maddenin makul bir süre zarfında imal ve teslim edilebilirliğini,
k) İktisadi işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci,
ithalatçı ve dağıtıcıyı,
l) İmalatçı: EEE imal ederek veya EEE’nin
tasarımını veya imalatını yaptırarak, kendi isim veya ticari markası ile
piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiyi,
m) İthalatçı: EEE’yi yurt dışından ithal ederek
piyasaya arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
n) Kablo: EEE’yi elektrik prizine bağlamak veya iki
veya daha fazla EEE’yi birbirine bağlamak için bir bağlantı veya uzatma
görevi gören, anma gerilimi 250 Volt’tan az olan tüm kabloları,
o) Karayolu dışında kullanılan hareketli makineler:
Yerleşik bir güç kaynağına veya harici bir güç kaynağı tarafından
desteklenen bir çekiş tahrikine sahip, çalışması sırasında bir dizi sabit
çalışma yeri arasında haraketlilik veya sürekli/yarı sürekli hareket
gerektiren ve sadece profesyonel kullanım için sunulan makineleri,
ö) Nihai kullanıcı: Bir EEE’yi ticaret, iş, zanaat
ve mesleki faaliyetler dışında tüketici olarak ya da sanayi veya mesleki
faaliyeti için elinde bulunduran Türkiye’de yerleşik veya ikamet eden
gerçek ya da tüzel kişiyi,
p) Piyasa gözetimi ve denetimi: EEE’lerin, bu
Yönetmelikte belirtilen gereklere uygun olmalarını sağlamak ve bu
Yönetmelik kapsamında yer alan kamu yararını korumak amacıyla yürütülen
faaliyetleri ve alınan tedbirleri,
r) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu: 7223
sayılı Kanun kapsamında piyasa gözetimi ve denetimi faaliyetlerini yürüten
ve EEE kategorilerine göre 18 inci madde ile belirlenen kurumları,
s) Piyasada bulundurma: EEE’nin ticari bir faaliyet
yoluyla bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım, tüketim veya kullanım için
yurt içi piyasaya sağlanmasını,
ş) Piyasadan çekme: Tedarik zincirindeki bir
EEE’nin piyasada bulundurulmasını önlemeyi amaçlayan her türlü tedbiri,
t) Piyasaya arz: EEE’nin yurt içinde piyasada ilk
kez bulundurulmasını,
u) Teknik şartname: Bir EEE’nin, sürecin veya
hizmetin sağlaması gereken teknik gereklilikleri tanımlayan belgeyi,
ü) Tıbbi cihaz/in vitro tanı cihazı/vücuda
yerleştirilebilir aktif tıbbi cihazlar: Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumunun
ilgili mevzuatında tanımlanan cihazları,
v) Uygunluk değerlendirmesi: Bir EEE ile ilgili bu
Yönetmeliğin gerekliliklerinin yerine getirilip getirilmediğini gösteren
süreci,
y) Uyumlaştırılmış standart: Avrupa Birliği
mevzuatının uygulanabilmesi için Avrupa Komisyonunun talebi üzerine kabul
edilen standardı,
z) Yedek parça: EEE’nin bir parçasının yerine kullanılabilen,
söz konusu parça olmadığı takdirde EEE’nin amaçlandığı gibi işlevini yerine
getiremediği ayrı bir EEE parçasını,
aa) Yetkili temsilci: İmalatçının bu Yönetmelik
kapsamındaki belirli yükümlülüklerini onun adına yerine getirmek üzere
imalatçı tarafından yazılı şekilde görevlendirilen Türkiye’de yerleşik
gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Önleme
EEE’lerde
bazı zararlı maddelerin kullanımının kısıtlanmasına ilişkin hükümler
MADDE 5- (1) İkinci ve üçüncü fıkrada yer alan hükümler
saklı kalmak kaydıyla onarım, yeniden kullanım, işlevlerin güncellenmesi
veya kapasite artırılması amacıyla kullanılan kablolar ve yedek parçalar da
dâhil olmak üzere piyasaya arz edilen EEE’ler, EK-2’de yer alan kullanımı
kısıtlanan maddeleri içermemelidir.
(2) EK-2’de yer alan maddelerin, bu EK'te
belirtildiği gibi homojen malzemelerde ağırlık itibarıyla azami konsantrasyon
değerini aşmayacak miktarlarda bulunmasına izin verilir.
(3) EK-3 ve EK-4’te yer alan uygulamalar birinci
fıkra hükmünden muaftır.
(4) Aşağıda yer alan EEE’ler için birinci fıkra
hükmü uygulanır:
a) Tıbbi cihazlar.
b) İn vitro tanı cihazları.
c) İzleme ve kontrol aletleri.
ç) Endüstriyel izleme ve kontrol aletleri.
d) Mülga 22/5/2012 tarihli ve 28300 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü
Yönetmeliği kapsamında yer almayıp bu Yönetmelik ile kapsama alınan diğer
tüm EEE’ler.
(5) Birinci fıkra hükmü, aşağıda yer alan EEE’lerin
onarımı, yeniden kullanımı, işlevlerinin güncellenmesi veya kapasitesinin
artırılması amacıyla kullanılan kabloları veya yedek parçaları için geçerli
değildir:
a) 30/5/2009 tarihinden önce piyasaya arz edilen
EEE’ler.
b) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen
tıbbi cihazlar.
c) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen in
vitro tanı cihazları.
ç) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen
izleme ve kontrol aletleri.
d) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen
endüstriyel izleme ve kontrol aletleri.
e) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen,
mülga Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği
kapsamında yer almayıp bu Yönetmelik ile kapsama alınan diğer tüm EEE’ler.
f) Bu Yönetmelik kapsamında bir muafiyetten
yararlanan ve söz konusu muafiyet süresinin bitmesinden önce piyasaya arz
edilen EEE’ler.
(6) Yeniden kullanımın izlenebilir ve işletmeden
işletmeye kapalı iade sistemlerinde yer alması ve yedek parçaların yeniden
kullanıldığının tüketiciye bildirilmesi kaydıyla birinci fıkra hükmü
aşağıda belirtilen nitelikteki yeniden kullanılan yedek parçalar için
uygulanmaz:
a) 30/5/2009 tarihinden önce piyasaya arz edilmiş
EEE’lerden geri kazanılan ve 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen
EEE’lerde kullanılan yedek parçalar.
b) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilmiş
tıbbi cihazlardan veya izleme ve kontrol aletlerinden geri kazanılmış olan
ve 22/7/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen EEE’lerde kullanılan yedek
parçalar.
c) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilmiş in
vitro tanı cihazlarından geri kazanılan ve 22/7/2026 tarihinden önce
piyasaya arz edilen EEE’lerde kullanılan yedek parçalar.
ç) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilmiş
endüstriyel izleme ve kontrol aletlerinden geri kazanılmış olan ve
22/7/2027 tarihinden önce piyasaya arz edilen EEE’lerde kullanılan yedek
parçalar.
d) 1/1/2024 tarihinden önce piyasaya arz edilen,
mülga Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği
kapsamında yer almayıp bu Yönetmelik ile kapsama alınan diğer tüm
EEE’lerden geri kazanılan ve 22/7/2029 tarihinden önce piyasaya arz edilen
EEE’lerde kullanılan yedek parçalar.
(7) Teknik ve ekonomik uygulanabilirlik esas olmak
üzere, uluslararası gelişmelere bağlı olarak imalatçılar, elektrikli ve
elektronik eşyaların üretim, ürün temini, ürün geliştirme,
araştırma-geliştirme ve tasarım faaliyetlerinde bu Yönetmelik kapsamındaki
zararlı maddelerin kullanımından kaçınarak yerlerine daha güvenli
alternatif maddeleri kullanmak için gerekli çalışmaları yaparlar.
EK’lerin
bilimsel ve teknik ilerlemeye uyarlanması
MADDE 6- (1) EK-2’de yer alan EEE’lerde kullanımı kısıtlanan
maddeler ile EK-3 ve EK-4’te yer alan bu kısıtlamadan muaf tutulan
uygulamalar Avrupa Birliği mevzuatındaki değişiklikler doğrultusunda
Bakanlık tarafından güncellenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İktisadi İşletmecilerin Yükümlülükleri
İmalatçının
yükümlülükleri
MADDE 7- (1) İmalatçı, ikinci bölümde belirtilen
gerekliliklere uygun olarak tasarlanan ve imal edilen EEE’leri piyasaya arz
eder.
(2) İmalatçı, 27/5/2021 tarihli ve 31493 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Uygunluk Değerlendirme Yöntemleri Yönetmeliğinin
EK’inde yer alan Uygunluk Değerlendirme Yöntemlerinden Modül A
doğrultusunda gerekli teknik dosyayı hazırlar ve iç üretim kontrolü
prosedürünü gerçekleştirir veya gerçekleştirilmesini sağlar.
(3) İmalatçı tarafından EEE’lerin bu Yönetmelik
gerekliliklerine uygunluğunu ikinci fıkrada belirtilen prosedür yoluyla
kanıtladığı durumda, EK-5’te yer alan AB Uygunluk Beyanı hazırlanır ve 14
üncü maddede belirtilen “CE” işareti nihai EEE’ye konulur. EEE’ler için
başka bir mevzuatın en az bu Yönetmelikteki kadar sıkı olan bir uygunluk
değerlendirme prosedürünün uygulanmasını gerektirdiği durumlarda imalatçı,
5 inci maddenin birinci fıkrası gereklerine uygunluğunu söz konusu
prosedürde gösterebilir ve tek bir teknik dosya düzenleyebilir.
(4) İmalatçı, teknik dosya ve AB Uygunluk Beyanını
EEE’nin piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl süreyle muhafaza
eder.
(5) İmalatçı, seri üretimde bu Yönetmelik
hükümlerine uygunluk sağlar ve EEE’nin tasarımında ya da özelliklerindeki
değişiklikler ile uyumlaştırılmış standartlardaki veya EEE’nin uygunluğuna
ilişkin atıf yapılan diğer teknik şartnamelerdeki değişiklikleri dikkate
alarak seri üretimin uygunluğunun korunmasına yönelik prosedürleri sağlar.
(6) İmalatçı, uygun olmayan EEE’lerin ve geri
çağrılan EEE’lerin kaydını tutar ve bu konuda dağıtıcıları bilgilendirir.
(7) İmalatçı, piyasaya arz ettiği EEE’nin tespit
edilmesine olanak veren tip, parti veya seri numarası ya da tanımlanmasını
sağlayacak başka unsurları taşımasını, boyutlarının uygun olmadığı veya
doğası gereği belirtilen tanımlayıcı unsurların EEE’nin üzerinde
bulunmasının mümkün olmadığı durumlarda gerekli bilgilerin EEE’nin ambalajında
veya EEE ile birlikte verilen bir belgede bulunmasını sağlar.
(8) İmalatçı kendi adının, tescilli ticari
unvanının ya da tescilli ticari markasının ve kendisine ulaşılmasını sağlayacak
adresinin EEE’nin üzerinde, bunun mümkün olmadığı durumda ambalajında ya da
EEE ile birlikte verilen bir belgede bulunmasını sağlar. Adres, imalatçıya
ulaşmayı sağlayacak tek bir iletişim noktasını belirtir. İletişim bilgisi,
Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve piyasa gözetimi
ve denetimi kuruluşunun kabul edeceği bir dilde olur. Başka bir mevzuatın,
imalatçının adının ve adresinin belirtilmesine ilişkin olarak en az bu
hüküm kadar sıkı hükümler içermesi durumunda söz konusu hükümler
geçerlidir.
(9) Piyasaya arz ettiği EEE’nin bu Yönetmeliğe
uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumda imalatçı, söz
konusu EEE’yi uygun hale getirmek, piyasadan çekmek veya geri çağırmak için
gerekli düzeltici tedbirleri en kısa sürede alır. İmalatçı, EEE’nin
uygunsuzluğuna ve alınan düzeltici tedbirlere ilişkin derhal piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşunu bilgilendirir.
(10) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun
gerekçeli talebi üzerine imalatçı, EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu
gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe veya piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşunun kabul edeceği bir dilde yazılı olarak veya elektronik ortamda
piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunar. İmalatçı, piyasa gözetimi ve
denetimi kuruluşunun gerekçeli talebi üzerine, piyasaya arz ettiği EEE’nin
bu Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya yönelik her türlü faaliyetle ilgili
piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu ile işbirliği yapar.
Yetkili
temsilcinin yükümlülükleri
MADDE 8- (1) İmalatçı, yazılı bir vekâlet ile yetkili
temsilci atayabilir. Bu vekâletnamede, imalatçının 7 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen yükümlülükleri ile teknik dosyayı düzenleme yetkisi,
yetkili temsilcinin yükümlülükleri arasında yer alamaz.
(2) Yetkili temsilci, imalatçıdan aldığı vekâlette
kendisine gösterilen görevleri yerine getirir. Söz konusu vekâlet, yetkili
temsilcinin asgari olarak aşağıda belirtilen görevleri yerine getirmesine
müsaade eder:
a) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunulmak
üzere, AB Uygunluk Beyanının ve teknik dosyanın ilgili EEE’nin piyasaya
arzından sonra 10 yıl boyunca muhafaza edilmesi.
b) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun
gerekçeli talebi üzerine, EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren her
türlü bilgi ve belgenin sunulması.
c) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun
gerekçeli talebi üzerine, EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya
ilişkin her türlü faaliyetin yerine getirilmesinde piyasa gözetimi ve
denetimi kuruluşu ile yetkisi kapsamında işbirliği yapılması.
İthalatçının
yükümlülükleri
MADDE 9- (1) İthalatçı, yalnızca bu Yönetmelik hükümlerine
uygun EEE’yi piyasaya arz eder.
(2) İthalatçı, EEE’yi piyasaya arz etmeden önce 7
nci maddede yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinin imalatçı
tarafından yerine getirilmiş olduğunu teyit eder. İthalatçı, imalatçının
EEE’ye ilişkin teknik dosyayı hazırladığını, EEE’nin “CE” işaretini
taşıdığını ve gerekli belgelerin EEE’ye eşlik ettiğini, imalatçının 7 nci
maddenin yedinci ve sekizinci fıkralarında belirtilen gereklilikleri
sağladığını teyit eder.
(3) İthalatçı, piyasaya arz edeceği EEE’nin ikinci
bölümde belirtilen gerekleri karşılamadığını bildiği veya bilmesinin
gerektiği durumda, EEE’yi uygun hale getirilene kadar piyasaya arz edemez
ve bu hususta imalatçıyı ve piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunu bilgilendirir.
(4) İthalatçı kendi adının, tescilli ticari
unvanının ya da tescilli ticari markasının ve kendisine ulaşılmasını sağlayacak
adres bilgisinin EEE’nin üzerinde, bunun mümkün olmadığı durumda EEE’nin
ambalajında veya EEE ile birlikte verilen bir belgede bulunmasını sağlar.
İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği
ve piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun kabul edeceği bir dilde olur.
Başka bir mevzuatın, ithalatçının adının ve adresinin belirtilmesine
ilişkin olarak en az bu hüküm kadar sıkı hükümler içermesi durumunda söz
konusu hükümler geçerlidir.
(5) İthalatçı, bu Yönetmeliğe uygun olmayan
EEE’lerin ve geri çağrılan EEE’lerin kaydını tutar ve bu konuda
dağıtıcıları bilgilendirir.
(6) Piyasaya arz ettiği EEE’nin bu Yönetmeliğe
uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumda ithalatçı, söz
konusu EEE’nin uygunluğunun sağlanması için gerektiğinde EEE’nin piyasadan
çekilmesi veya geri çağırılmasını da içerecek düzeltici tedbirleri en kısa
sürede alır. İthalatçı, EEE’nin uygunsuzluğuna ve alınan düzeltici
tedbirlere ilişkin derhal piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunu
bilgilendirir.
(7) İthalatçı, teknik dosyayı ve AB Uygunluk
Beyanının bir suretini, EEE’nin piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10
yıl süreyle piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun talebi halinde sunmak
üzere muhafaza eder.
(8) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun
gerekçeli talebi üzerine ithalatçı, EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu
gösteren her türlü bilgi ve belgeyi Türkçe veya piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşunun kabul edeceği bir dilde yazılı veya elektronik ortamda piyasa
gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunar. İthalatçı, piyasaya arz ettiği
EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya yönelik her türlü faaliyet ile
ilgili olarak piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu ile işbirliği yapar.
Dağıtıcının
yükümlülükleri
MADDE 10-
(1) Dağıtıcı, piyasada
bulundurduğu EEE’nin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu gözetir.
(2) Dağıtıcı, piyasada bulundurmadan önce EEE’nin
“CE” işareti taşıdığını ve gerekli belgelerin EEE ile birlikte sunulduğunu,
imalatçının 7 nci maddenin yedinci ve sekizinci fıkralarında belirtilen
gereklilikler ile ithalatçının 9 uncu maddenin dördüncü fıkrasında
belirtilen gereklilikleri sağladığını teyit eder.
(3) Dağıtıcı, EEE’nin ikinci bölümde yer alan
gerekleri taşımadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumlarda uygun
hale getirilene kadar EEE’yi piyasada bulundurmaz ve bu hususta imalatçı
veya ithalatçı ile piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunu bilgilendirir.
(4) Piyasada bulundurduğu EEE’nin bu Yönetmeliğe
uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği durumda dağıtıcı, söz
konusu EEE’nin uygunluğunun sağlanması, piyasadan çekilmesi veya geri
çağırılması için uygun düzeltici tedbirlerin alındığından emin olur. Ayrıca
dağıtıcı EEE’nin uygunsuzluğuna ve gerçekleştirilen düzeltici tedbirlere
ilişkin derhal piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunu bilgilendirir.
(5) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun
gerekçeli talebi üzerine dağıtıcı, EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu
gösteren her türlü bilgi ve belgeyi yazılı veya elektronik ortamda sunar.
Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşunun istemesi üzerine dağıtıcı, piyasada
bulundurduğu EEE’nin bu Yönetmeliğe uygunluğunu sağlamaya ilişkin her türlü
faaliyet ile ilgili olarak piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu ile
işbirliği yapar.
İmalatçının
yükümlülüğünün ithalatçı ve dağıtıcıya uygulandığı durumlar
MADDE 11-
(1) İthalatçı veya dağıtıcı, kendi
adı ve ticari markası altında EEE’yi piyasaya arz etmesi veya hâlihazırda
piyasaya arz edilmiş olan bir EEE’yi bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu
etkileyecek şekilde değiştirmesi durumunda bu Yönetmelik kapsamında imalatçı
olarak kabul edilir ve 7 nci maddede yer alan yükümlülükleri yerine
getirir.
İktisadi
işletmecilerin tanımlanması
MADDE 12-
(1) İktisadi işletmeciler,
istenmesi halinde aşağıda belirtilenlerin kimliğine ilişkin bilgileri
piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşuna sunar:
a) EEE’yi kendilerine tedarik eden iktisadi
işletmeciler.
b) Kendilerinin EEE tedarik ettikleri iktisadi
işletmeciler.
(2) İktisadi işletmeciler, kendilerine EEE tedarik
edildikten veya kendileri tarafından EEE tedariki sağlandıktan sonraki 10
yıl boyunca birinci fıkrada belirtilen bilgileri sunabilir durumda olmak
zorundadır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
EEE’lerin Uygunluğu, Piyasa Gözetimi ve Denetimi
AB
uygunluk beyanı
MADDE 13-
(1) AB Uygunluk Beyanı, EEE’lerde
zararlı maddelerin kullanımının kısıtlanmasına ilişkin ikinci bölümde yer
alan gerekliliklerin yerine getirildiğini gösterir.
(2) AB Uygunluk Beyanı, EK-5’te yer alan içeriğe
göre düzenlenir ve sürekli güncel tutulur. AB Uygunluk Beyanının başka
dillerde düzenlendiği durumda, Türkçe tercümesi de beyana eklenir.
(3) EEE’nin birden fazla mevzuata tabi olması ve bu
mevzuatın da en az bu Yönetmelikteki kadar sıkı AB Uygunluk Beyanı
gerektirmesi durumunda, 5 inci maddenin birinci fıkrası gerekliliklerine
uygunluğu tüm mevzuat için tek bir AB Uygunluk Beyanı düzenlenerek
gösterilir. AB Uygunluk Beyanında uyulan bütün mevzuatın adına, yayım
tarihine ve sayısına atıf yapılır.
(4) İmalatçı, AB Uygunluk Beyanını düzenleyerek
EEE’nin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu konusundaki tüm sorumluluğu
üstlenir.
“CE”
işaretine ilişkin genel esaslar
MADDE 14-
(1) “CE” işareti, 26/5/2021
tarihli ve 4021 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan “CE”
İşareti Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
“CE”
işaretinin konulmasına ilişkin kurallar
MADDE 15-
(1) “CE” işareti, her bir EEE’ye
veya bilgi plakasına veya EEE’nin yapısı gereği bunun mümkün olmadığı veya
kalıcılığının garanti edilemediği durumlarda ambalajına veya beraberindeki
belgelere görünür, okunabilir ve silinmeyecek şekilde konulur.
(2) “CE” işareti, EEE piyasaya arz edilmeden önce
konulur.
(3) Piyasa gözetimi ve denetimi kuruluşu, “CE”
işaretlemesi ile ilgili mevzuatın doğru bir şekilde uygulanmasını sağlamak
için gerekli mekanizmaları kullanır ve “CE” işaretinin amacı dışında
kullanılması halinde gerekli tedbirleri alır.
Uygunluk
varsayımı
MADDE 16-
(1) Aksini gösteren bir kanıt
olmadıkça “CE” işaretini taşıyan EEE’nin bu Yönetmeliğe uygun olduğu
varsayılır.
(2) Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans
numaraları yayımlanan uyumlaştırılmış standartlara veya bunlara karşılık
gelen uyumlaştırılmış Türk Standartlarına göre ikinci bölümdeki
gerekliliklere uygunluğunu gösteren test ve ölçümlerin yapıldığı veya
değerlendirildiği malzeme, bileşen ve EEE’lerin, bu Yönetmeliğin
gerekliliklerine uygun olduğu varsayılır.
Uyumlaştırılmış
standarda resmi olarak itirazda bulunulması
MADDE 17-
(1) Piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşu, uyumlaştırılmış bir standardın amaçladığı ve ikinci bölümde
belirtilen gerekleri tamamen karşılamadığını tespit ettiğinde, Avrupa
Komisyonuna bildirilmesi veya 2015/1535/AB sayılı ve 9/9/2015 tarihli
Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi kapsamında faaliyet gösteren teknik
komitenin gündemine getirilmesi amacıyla görüşlerini Ticaret Bakanlığına
iletir.
EEE’lerin
piyasa gözetimi ve denetimi ile ilgili piyasa gözetimi ve denetimi
kuruluşları
MADDE 18-
(1) EEE’lerin piyasa gözetimi ve
denetimi 9/7/2021 tarihli ve 4269 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe
konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Çerçeve Yönetmelik
hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yer alan EEE’lerin
piyasa gözetimi ve denetimi;
a) Tıbbi cihazlar için Sağlık Bakanlığı,
b) Oyuncaklar ve spor ekipmanları için Ticaret
Bakanlığı,
c) Telsiz ve telekomünikasyon terminal ekipmanları
için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu,
ç) Diğer elektrikli ve elektronik eşyalar için
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı,
tarafından gerçekleştirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İdari
yaptırımlar
MADDE 19-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davranışta bulunanlar hakkında 7223 sayılı Kanun hükümleri
uygulanır.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 20-
(1) Bu Yönetmelik, Elektrikli ve
Elektronik Ekipmanlarda Bazı Tehlikeli Maddelerin Kullanımının Kısıtlanması
Hakkında 2011/65/AB sayılı ve 8/6/2011 tarihli Avrupa Parlamentosu ve
Konsey Direktifi dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum
çerçevesinde hazırlanmıştır.
“CE”
İşareti
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik
kapsamında yer alan EEE’ler, 1/1/2024 tarihine kadar bu Yönetmeliğe göre
konulması gereken “CE” işareti olmaksızın, güvenli olmak kaydıyla piyasaya
arz edilebilir.
Yürürlük
MADDE 21-
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) 5 inci maddesinin dördüncü fıkrası 1/1/2024
tarihinde,
b) 13 üncü ve 15 inci maddeleri ile EK-5’te yer
alan AB Uygunluk Beyanı ve “CE” işaretlemesi ile ilgili hükümleri 1/1/2024
tarihinde,
c) Diğer hükümleri 1/2/2023 tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|