İçişleri Bakanlığından:
JANDARMA GENEL
KOMUTANLIĞINA AİT ARAÇ, GEREÇ, MAL VE
MALZEMELERİN SATIŞ, HİBE, HEK VE HURDA DURUM VE
İŞLEMLERİ İLE HİZMET SATIŞINA DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Jandarma Genel
Komutanlığı tarafından satın alınan veya çeşitli yollarla temin edilen
taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile her türlü mal ve malzemeden
ihtiyaç fazlası bulunanlar, kullanım yeri kalmayanlar veya standart dışı
durumuna düşenler ile HEK durumunda olan veya hurdaya ayrılanların
tasfiyesi, değerlendirilmesi ve Jandarma Genel Komutanlığının asli
görevlerini aksatmamak şartıyla hizmet verilmesine ilişkin uygulama
yöntemlerini, bu işlemlerin yapılmasında Karargâh birimlerinin ve bağlı
birliklerin uygulama sınır ve standardı ile uyulacak usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Jandarma Genel Komutanlığı
tarafından satın alınan veya çeşitli yollarla temin edilen taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile her türlü mal ve malzemeden ihtiyaç
fazlası bulunanlar, kullanım yeri kalmayanlar veya standart dışı durumuna
düşenler ile HEK durumunda olan veya hurdaya ayrılanların tasfiyesi ve
değerlendirilmesi ile hizmet verilmesinde uyulacak usul ve esasları, bu
işlemlerin yapılmasında yetkili kılınan birimlerin uyacakları kuralları,
kurulacak komisyonların çalışma esaslarını, elde edilen gelirin kaydı ve bu
işlerle ilgili diğer hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 10/3/1983 tarihli ve 2803
sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 19 uncu maddesi ile
12/4/2001 tarihli ve 4645 sayılı Emniyet Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç,
Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve Hurda Durum ve İşlemleri ile Hizmet
Satışına Dair Kanunun 4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağlı Birlikler: Karargâh birimleri dışındaki
birlik komutanlıklarını ve kurum amirliklerini,
b) Bakan: İçişleri Bakanını,
c) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
ç) Harcama yetkilisi: Bütçeyle ödenek tahsis edilen
her bir harcama biriminin en üst yöneticisini veya ödenek gönderme belgesi
ile kendisine ödenek gönderilen birimlerin en üst yöneticilerini,
d) HEK: Hizmette kullanılabilme vasfını kaybeden
veya arızalı hale geldiklerinde onarımları ekonomik olarak mahzurlu olan
taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemeyi,
e) Hibe: Bir mal veya malzemenin bedel alınmaksızın
diğer kurum, kuruluş veya ülkelere bağışlanmasını,
f) Hizmet: Kamu kurum ve kuruluşları ile özel
kuruluşlar ve şahıslara, dost veya müttefik devletlere verilebilecek,
Jandarma Genel Komutanlığı tarafından üretilen eğitim, bilgi, belge, teknik
inceleme ve analiz, tesis, bakım, onarım, modernizasyon, sağlık, test,
bilişim ve yazılım, veriler ve sorgulamaları, basım, yayım, çekim, montaj,
seslendirme, spikerlik, tercüme, güvenlik tertibatı, danışmanlık, havacılık
ve benzeri hizmetler ile Jandarma Genel Komutanlığına ait taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat, mal ve malzeme ile bina, arazi ve tesislerden
istifade ettirmeyi,
g) Hurda: Hizmette uzun süre kullanılması veya
giderilmesi mümkün olmayan arızalar veya geçirdiği kazalar dolayısıyla işe
yaramaz hale gelen taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve
malzemeyi,
ğ) İdare: Jandarma Genel Komutanlığı Karargâh
birimleri ile bağlı birliklerini,
h) İhale yetkilisi: İdarenin, ihale ve harcama
yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak
yetki devri yapılmış görevlilerini,
ı) İhtiyaç fazlası: Çeşitli yollardan temin
edilerek envantere alınmış, ancak kullanılabilme özelliği olmakla birlikte
çeşitli nedenlerle kullanılmaksızın envanterde bulundurulan taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile her türlü mal ve malzemeyi,
i) İstekli: Bu Yönetmelik kapsamındaki ihalelere
teklif veren gerçek veya tüzel kişileri,
j) Kanun: 12/4/2001 tarihli ve 4645 sayılı Emniyet
Genel Müdürlüğüne Ait Araç, Gereç, Mal ve Malzemenin Satış, Hibe, HEK ve
Hurda Durum ve İşlemleri ile Hizmet Satışına Dair Kanunu,
k) Karargâh birimleri: Jandarma Genel Komutanlığı
Karargâhında bulunan birimleri,
l) Komisyonlar: Jandarma Genel Komutanlığına ait
araç, gereç, mal ve malzeme ile verilecek hizmetlerin standart dışı, HEK,
hurda durumlarını belirlemek ve bu belirlemelere istinaden, değer tespiti,
satışı, mübadele edilmesi gibi işlemlerini yapmak üzere yetkili makamın
onayı ile konusuna göre her iş ve işlem için ayrı kurulabilecek olan teknik,
değer tespit ve ihale komisyonlarını,
m) Makine ve teçhizat: Role, telsiz, bilgisayar
gibi haberleşme ve yazılım cihazları ile kriminal laboratuvar malzemelerini
ve bunların donanımlarını,
n) Mal ve malzeme: Jandarma Genel Komutanlığının
donanımı ile bakım, onarım ve idamesi için zaruri olan araç, gereç, yedek
parça, cihaz ve sağlık malzemeleri ile kırpıntı, döküntü malzeme atık ve
parçaları ile kullanım yeri bulunmayan veya kontrole tabi olmayan diğer
malları,
o) Muhasebe birimi: Merkezde İçişleri Bakanlığı
Merkez Muhasebe Birimini, diğer birimlerde ise o ilin Defterdarlık Muhasebe
Birimini,
ö) Mühimmat: Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde
bulunan silahlara ait her türlü mermi ve cephaneyi,
p) Silah: Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde
bulunan ateşli silahlar ile havan, roketatar, bomba ve benzerlerini,
r) Standart dışı: İmalat özellikleri itibarıyla
teknik ve teknolojinin gelişimi karşısında tip, kapasite ve niteliğini
kaybeden veya kullanımından vazgeçilen silah, mal ve malzeme, mühimmat,
makine ve teçhizatı,
s) Taşıt: Jandarma Genel Komutanlığına ait her
türlü motorlu veya motorsuz kara, deniz ve hava ulaştırma araçlarını,
ş) Üst yönetici: Bakanlıklarda ve diğer kamu
idarelerinde en üst yöneticiyi,
t) Yetkili makam: Karargâh birimlerinde malzeme yönetim
yetkisine göre ilgili başkan ve müstakil daire başkanları ile Jandarma
Lojistik Komutanını, bağlı birliklerde harcama yetkililerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonların Kuruluş, Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Teknik
komisyonlar
MADDE 5- (1) Teknik komisyonlar; Karargâh birimlerinin veya
bağlı birliklerin kendi kadrolarından olmak üzere, harcama yetkilisinin
belirlediği bir kişinin başkanlığında, konusunda uzman en az iki kişinin
yer alacağı beş kişiden, harcama yetkilisinin onayı ile oluşturulur. Bu
komisyonlara, gerekli görülmesi halinde, diğer kurum ve kuruluşlardan da
konusunda uzman üyeler dahil edilebilir.
(2) 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik
Haberleşme Kanunu kapsamındaki el telsizi, oto telsizi, sabit telsiz, role
ve SSB telsizi cihazlarının da diğer demirbaş malzemelerde olduğu gibi,
harcama yetkilisinin onayına istinaden oluşturulacak komisyon marifetiyle
tasfiyesine karar verilir. Ancak Jandarma Genel Komutanlığına tahsisli
frekanslar yüklü olan cihazlar, preslenmek üzere Makine ve Kimya Endüstrisi
Anonim Şirketine teslim edilir ve bu cihazların ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde çıkış işlemleri yapılır. Akü gruplarına ise 31/8/2004 tarihli
ve 25569 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Pil ve Akümülatörlerin
Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.
(3) Teknik komisyonlar, bağlı birimlerden gelen
talepleri mahallinde değerlendirir ve bu değerlendirme sonuçlarını
EK-1’deki forma uygun şekilde teknik komisyon raporu olarak hazırlar.
(4) Teknik komisyon raporları harcama yetkisine
sahip birlik komutanı veya kurum amirinin onayına sunulur.
(5) Teknik komisyonlar, birimlerin envanterinde
olan ve Kanun kapsamında bulunan taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat
ile her türlü mal ve malzemelerin ihtiyaç fazlası, standart dışı, HEK veya
hurda durumlarını belirler. Bu belirlemede, öncelikle satış, hibe, mübadele
veya devir edilecek malların hizmette kullanımı ile elden çıkarılması
arasındaki fayda dikkate alınır. Hizmette kullanılmasına devam edilmesinde
kamu yararı görülen, yerine ikame edilmesi mümkün olmayan, mümkün olsa da
bunun zaman içerisinde hizmeti aksatacağı belirlenenlerin standart dışı,
HEK ve hurda durumlarına dair karar alınamaz.
(6) Karargâh birimleri ile bağlı birlikler
verebilecekleri hizmetleri ve bu hizmetlerle ilgili değerlendirmeye esas
alınabilecek her türlü bilgi ve belgeyi teknik komisyonlara bildirir.
Teknik komisyonlar satışı yapılması talep edilen hizmetleri, yürütülen asli
hizmetleri aksatıp aksatmadığı, kamu yararı bulunup bulunmadığı gibi hususları
da dikkate alarak değerlendirir ve hizmetin satışının yapılıp yapılmamasına
karar verir.
(7) İhtiyaç fazlası, standart dışı, kullanım yeri
bulunmayan, HEK veya hurda olduğuna karar verilen taşıt, silah, mühimmat,
makine ve teçhizat ile her türlü mal, malzeme ve satışı uygun görülen
hizmetlere ilişkin teknik komisyon kararlarını harcama yetkisine sahip
birlik komutanı veya kurum amirinin onaylaması halinde, onaylanan rapor ve
kararlar değer tespit komisyonlarına gönderilir.
Değer
tespit komisyonları
MADDE 6- (1) Değer tespit komisyonları; Karargâh
birimlerinin veya bağlı birliklerin kendi kadrolarından olmak üzere,
harcama yetkilisi onayıyla, harcama yetkilisinin belirlediği bir kişinin
başkanlığında taşınır hesap sorumlusunun ve işin uzmanının da katıldığı en
az üç kişiden oluşturulur. Bu komisyonlara mesleki bilgilerinden istifade
etmek üzere diğer kurum ve kuruluşlardan temsilciler dâhil edilebilir.
Komisyonun oluşturulması sırasında görevi başında bulunamayan üyelerin
yerine görev yapacak yedek üyeler de belirlenir. Komisyon, değer tespitinde
ticaret odası, sanayi odası, borsa, meslek kuruluşları ve ilgili diğer
kuruluşlardan veya aynı nitelikteki taşınırı alan idarelerden ve fiyat
araştırması sonuçlarından yararlanabilir.
(2) Değer tespit komisyonu, teknik komisyondan
gelen raporu inceler. İlgili kurum ve kuruluşlar ile serbest piyasadan
fiyat araştırması yapar ve satışı yapılacak mal ve hizmetin veya mübadelesi
yapılacak malın tahmini fiyatını tespit eder. Bu tespitlere dair komisyon
kararı EK-2’deki forma uygun şekilde hazırlanır ve harcama yetkilisinin onayına
sunulur. Onaylanan kararlar, teknik rapor ile birlikte malzeme yönetim
yetkisine sahip satış ve mübadele işlemlerini yürüten birime gönderilir.
(3) Teknik komisyonlar tarafından ihtiyaç fazlası olarak
belirlenenler, değer tespiti yapılmadan önce malzeme yönetim yetkisi olan
ilgili başkanlığa bildirilir. Karargâh birimleri tarafından söz konusu
malzemenin bağlı birliklerin ihtiyacı kapsamında olup olmadığı araştırılır.
İhtiyaç olmadığının anlaşılması halinde değer tespiti ve diğer işlemlere
geçilir.
(4) Hizmet satışlarında verilecek hizmetin birim
fiyatı tespit edilir. Bu tespitte, o yıl içerisinde verilmesi uygun görülen
hizmetin nevi, miktarı, yeri, tarihi, süresi ile tarifesi ve diğer hususlar
belirlenir ve buna dair komisyon kararları sırasıyla yetkili makamın ve
harcama yetkilisinin onayına sunulur. Satışı onaylanan hizmetler süreklilik
gösteriyorsa tarifesi, her yıl değer tespit komisyonlarınca belirlenir ve
belirlenen tarife üzerinden ihale yapılmaksızın satışa sunulur. Süreklilik
göstermeyen hizmetler ise ihale yapılarak satılır.
(5) Taşınmaz mal üzerinde olmakla beraber ondan
ayrılarak taşınır mal durumuna gelen bina enkazından çıkan evsafını
kaybetmiş her türlü malzeme, yonga ve talaş ile kırpıntı kâğıt, kömür tozu,
her türlü atıklar ve yemek artıklarının;
a) Satışı harcama yetkilileri ve harcama yetkileri
onayı ile yetkilendirilmiş makamlar tarafından,
b) Mübadele ve/veya hibe edilmesi üst yönetici veya
yetkilendirecekleri makamlar tarafından,
yapılır.
(6) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve
bu Kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmelikler kapsamında bedelsiz verilmesi
gereken atıkların atık üreten komutanlık, karargâh ve kurumlar tarafından,
elden çıkarılması sağlanır.
İhale
komisyonları
MADDE 7- (1) İhale komisyonları; Karargâh birimlerinin veya
bağlı birliklerin kendi kadrolarından olmak üzere harcama yetkilisinin
belirlediği bir kişinin başkanlığında ve işin uzmanının da katıldığı en az
üç kişi ve tek sayıda olmak üzere harcama yetkilisi onayıyla oluşturulur.
Satış veya mübadele işlemlerini yürütmek üzere kurulan ihale komisyonları,
Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri gereğince yapılacak satış veya mübadele
ihalelerine ilişkin işlemleri de yürütür.
Şartname
MADDE 8- (1) İhale konusu işlerin her türlü özelliğini
belirten şartname ve varsa ekleri mevzuata uygun olarak idarelerce
hazırlanır.
(2) Hizmet satışına ilişkin şartnameler de mevzuata
uygun olarak idarelerce hazırlanır.
Komisyonlar
arasındaki koordinasyon
MADDE 9- (1) Merkezden yapılması planlanan iş ve
işlemlerde, komisyonların oluşturulup yetkili makama onaylatılması ilgili
Karargâh birimleri tarafından yapılır.
(2) Bağlı birliklerde birinci fıkrada belirtilen
tüm iş ve işlemler lojistik birimleri tarafından yerine getirilir.
Komisyon
kararlarının alınması, yetki ve sorumluluk
MADDE 10-
(1) Komisyon kararları çoğunlukla
alınır. Üyelerin çekimser oy kullanma hakkı yoktur. Oyların eşit olması
halinde başkanın oyu yönünde karar alınır. Karşı oy verenler, karşı oy gerekçelerini
kararda belirtmek zorundadır. Komisyon üyeleri aldıkları kararlardan
sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhale İşlemleri
İhale
yetkisi
MADDE 11-
(1) Kanunda yazılı işleri
yaptırmaya ve ihale yapılmasına yetki vermeye harcama yetkilisi yetkilidir.
Onay belgesi
MADDE 12-
(1) İhale işlemlerinin yürütüldüğü
birim tarafından, teknik komisyon ve değer tespit komisyonu kararı
doğrultusunda, ihalesi yapılacak her iş için EK-3/A veya EK-3/B’de yer alan
örneklere uygun onay belgesi hazırlanır ve ihale onayı alınır. Onay
belgesinde ihale konusu olan işin nevi, niteliği, miktarı, tahmini bedeli,
ihalede uygulanacak usul, ilanın şekli ve adedi, teminat miktarı şartname
ve eklerinin bir bedel karşılığında verilip verilmeyeceği, bedel karşılığı
verilecekse bedelin ne olacağı gösterilir.
(2) İhaleye çıkılarak yapılacak hizmet satışları
için harcama yetkilisinden alınacak onay belgesinde teknik komisyon ve
değer tespit komisyonu kararları, verilecek hizmetin nevi, yeri ve süresi
belirtilir.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 13-
(1) Aşağıda belirtilenler ihaleye
katılamazlar:
a) İhaleyi yapan idarenin üst yöneticileri, yetkili
makamları, harcama yetkilileri, ihale yetkilileri.
b) İhaleyi yapan idarenin ihale iş ve işlemlerini
hazırlamak, yürütmek, denetlemek ve sonuçlandırmakla görevli kişiler.
c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kişilerin
eşleri ve üçüncü dereceye kadar (üçüncü derece dahil) kan ve ikinci
dereceye kadar (ikinci derece dahil) kayın hısımları ile evlatlıkları ve
evlat edinenleri.
ç) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen kişilerin
ortakları (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli olmadıkları anonim
ortaklıkları hariç).
d) Geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine
katılması yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ile organize suçlardan dolayı
hükümlü bulunanlar.
İhale
işlem dosyasının düzenlenmesi
MADDE 14-
(1) Hazırlanan ihale dosyaları,
ihale işlemlerine başlanılmadan önce ihale komisyonları ile koordine
edilir. İhale komisyonlarınca tetkik edilen dosyada; teknik ve değer tespit
komisyonu görevlendirme yazıları, teknik ve değer tespit komisyonu
kararları, ihale onay belgeleri ve saklanmasında yarar görülen diğer
belgeler ile ilana ilişkin gazete ve belgeler bulunur.
İhale
dokümanı
MADDE 15-
(1) İhale dokümanında; isteklilere
talimatları da içeren idari ve teknik şartnameler ile yaptırılacak işin
projesini de kapsayan, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgiler
bulunur. İdari şartnamede ihale konusuna göre aşağıdaki hususlardan uygun olanlarının
belirtilmesi zorunludur:
a) İşin adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde
iş tanımı.
b) İhaleyi yapan idarenin adı, adresi, telefon ve
faks numarası.
c) İhale usulü, ihale tarih ve saati ile
tekliflerin nereye verileceği.
ç) İsteklilere talimatlar.
d) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve
yeterlik kriterleri.
e) İhale dokümanında açıklama isteme ve yapılma
yöntemleri.
f) Tekliflerin geçerlilik süresi.
g) Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç
giderlerinden hangisinin teklif fiyatına dahil olacağı.
ğ) Tekliflerin alınması, açılması ve
değerlendirilmesinde uygulanması gereken usul ve esaslar.
h) İhale kararının alınmasından sözleşmenin
imzalanmasına kadar uygulanması gereken usul ve esaslar.
ı) Teklif ve sözleşme türü.
i) Geçici ve kesin teminat oranları ile teminatlara
ait şartlar.
j) İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesinde
idarenin serbest olduğu.
k) Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal
edilmesinde idarenin serbest olduğu.
l) İhale konusu işin başlama ve bitirme tarihi,
teslim yeri ve şartları ve gecikme halinde alınacak cezalar.
m) Süre uzatımı verilebilecek haller ve şartları.
n) Vergi, resim ve harçlar ile sözleşme ile ilgili
diğer giderlerin mevzuat hükümlerine göre ödeneceği.
o) Anlaşmazlıkların çözümü.
İhalenin
ilanı
MADDE 16- (1) Satışı yapılacak mal ve hizmetin veya
mübadelesi yapılacak malın 17 nci maddede belirtilen hususları ihtiva eden
ilan metni aşağıdaki esas ve usuller çerçevesinde duyurulur:
a) Tahmin edilen bedeli 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinin (2) numaralı alt bendinde mal ve hizmet alımları için belirlenen
üst limite kadar olan ihale konusu işlerde, ihalenin yapılacağı yerde
günlük gazete çıkıyorsa ilan metni bu gazetelerden birinde ihale tarihinden
en az on gün önce bir defa ilan edilir. İhalenin yapılacağı yerde günlük
gazete çıkmıyorsa ilan metni ihale tarihinden en az on gün önce ilgili
idare ile Hükümet ve belediye binalarının ilan tahtalarına asılır ve belediye
yayın araçları ile duyurulur. Bu işlemler bir tutanak ile belgelenir. Bu
yerlerde en çok yedi gün aralıklarla gazete çıkıyorsa ayrıca gazete ile bir
defa ilan yapılır.
b) Tahmin edilen bedeli, 4734 sayılı Kanunun 13
üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde
mal ve hizmet alımları için belirlenen üst limiti aşan ihale konusu işlerde
ihale tarihinden en az on gün önce Resmî Gazete’de ve Basın İlan Kurumunca
tespit edilen günlük gazetelerden birinde ilan yapılır.
c) Değer tespit komisyonlarınca tespit edilen
değerleri, Kamu İhale Kurumunca her yıl güncellenerek yayınlanan 4734
sayılı Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendindeki limite
eşit ve altında olanlar ise en az üç firmanın ihaleye daveti ile ilansız
olarak gerçekleştirilebilir.
ç) Değer tespit komisyonlarınca tespit edilen
değerleri 4734 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendine göre belirlenen limite eşit veya üzerinde olan ihale konusu işler
için ulusal gazetelerin birinde ihale tarihinden en az yirmi gün önce bir
defa ilan yapılır.
(2) İdare işin önem ve özelliğine göre bu ilanları
yurt içinde ve yurt dışında çıkan başka gazeteler veya öteki yayın araçları
ile de yayınlatabilir. Ayrıca, ihaleyi yapan idarenin varsa internet
sitesinde de yayınlanabilir.
(3) İlan giderleri idare bütçesinin ilgili
tertibinden karşılanır.
İlanlarda
bulunması zorunlu hususlar
MADDE 17- (1) İlanlarda aşağıdaki hususların belirtilmesi
zorunludur:
a) İhaleyi yapan idarenin adı, adresi, faks ve
telefon numarası.
b) İhalenin adı, niteliği, türü, miktarı.
c) Satışı veya mübadelesi yapılacak taşıtların
modeli, markası, motor hacmi, motor gücü, kilometresi, faal olup olmadığı,
varsa hasar durumu (yüzde olarak).
ç) Satışı veya mübadelesi yapılacak malın cinsi, markası,
modeli, miktarı, durumu ile faal olup olmadığı.
d) Mübadele karşılığı alınacak mala ilişkin
özellikler.
e) Verilecek hizmetin yeri, nevi, süresi ve
özellikleri.
f) Değer tespit komisyonunca belirlenen tahmini
bedel.
g) Geçici teminat miktarı.
ğ) İhalenin açık artırma usulü ile yapılacağı.
h) İlk ve son tekliflerin ihale komisyonları önünde
yazılı olarak verileceği.
ı) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte
yapılacağı.
i) İhale konusu işin ve belgelerinin nerede
görülebileceği.
j) İsteklilerden ihaleye getirilmesi istenilen
belgelerin neler olduğu.
k) Şartnamenin bulunup bulunmadığı, varsa
şartnamenin nasıl ve nereden temin edilebileceği.
l) Sözleşme yapılıp yapılmayacağı.
Teminat
MADDE 18- (1) Satışı veya mübadelesi yapılacak taşıt, silah,
mühimmat, makine ve teçhizat ile her türlü mal ve malzemenin özelliğine
göre, ihaleye katılacaklardan, tahmini bedelin yüzde üçünden az olmamak
üzere geçici teminat alınır.
(2) İhale komisyon kararının onaylanmasını müteakip
ihaleyi kaybedenlere teminatları iade edilir. İhaleyi kazanan alıcıya ihale
bedelini ödemek ve yükümlülüklerini eksiksiz olarak yerine getirmek
kaydıyla teminatı iade edilir.
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 19-
(1) Teminat olarak;
a) Tedavüldeki Türk parası,
b) Teminat mektupları,
c) Hazine ve Maliye Bakanlığınca ihraç edilen
Devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler,
ç) İlgili mevzuatına göre Türkiye'de faaliyette
bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat
mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi
kuruluşlarının kont garantisi üzerine Türkiye'de faaliyette bulunan
bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları,
kabul edilir.
(2) Birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen
senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal değere faiz
dahil edilerek ihraç edilenler, anaparaya tekabül eden satış değeri
üzerinden teminat olarak kabul edilir.
(3) Teminat mektupları dışındaki teminatlar ihale
komisyonlarınca teslim alınamaz. Bunların muhasebe birimine yatırılması
zorunludur.
Tekliflerin
geçerlilik süresi
MADDE 20- (1) Tekliflerin geçerlilik süresi, ihale
tarihinden itibaren en az doksan takvim günü olmalıdır. Bu süreden daha
kısa süreli geçerli olduğu belirtilen teklif mektupları değerlendirmeye
alınmaz.
(2) İhtiyaç duyulması halinde idare, teklif
geçerlilik süresinin en fazla birinci fıkrada belirlenen süre kadar uzatılması
yönünde istekliden talepte bulunur. İstekli, idarenin bu talebini kabul
edebilir veya reddedebilir. İdarenin teklif geçerlilik süresinin uzatılması
talebini reddeden isteklinin geçici teminatı iade edilir.
(3) Talebi kabul eden istekliler, teklif ve
sözleşme koşulları değiştirilmeksizin geçici teminatını kabul edilen yeni teklif
geçerlilik süresine ve her bakımdan geçici teminata ilişkin hükümlerle
uydurmak zorundadır.
(4) Bu konudaki istek ve cevaplar yazılı olarak
yapılır, iadeli taahhütlü posta yoluyla gönderilir veya imza karşılığı
elden teslim edilir.
Uygun
bedel
MADDE 21- (1) Uygun bedel, tahmin edilen bedelden aşağı
olmamak üzere teklif edilen bedellerin en yükseğidir.
İhale
komisyonunun takdir yetkisi
MADDE 22- (1) İhale komisyonu, gerekçesini belirtmek
suretiyle ihaleyi yapıp yapmamakta serbesttir.
(2) Komisyonun ihaleyi yapmama kararı kesindir.
Kararlarda
belirtilmesi gereken hususlar
MADDE 23- (1) İhale komisyonu tarafından alınan kararlar,
komisyon başkanı ve üyelerinin ad ve soyadları ile esas görevleri
belirtilerek yazılır ve imzalanır.
(2) Kararlarda isteklilerin isimleri, adresleri,
teklif ettikleri bedeller, ihalenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerinde
kaldığı ve hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise sebepleri
belirtilir.
İhale
kararlarının onayı veya iptal edilmesi
MADDE 24- (1) İhale komisyonunca alınan ihale kararları,
EK-4/A veya EK-4/B’de yer alan form örneklerine uygun şekilde hazırlanır ve
harcama yetkilisi tarafından karar tarihinden itibaren en geç yedi iş günü
içinde onaylanır veya gerekçesi açıkça belirtilmek suretiyle iptal edilir.
(2) Harcama yetkilisi tarafından ihale kararı iptal
edilirse ihale hükümsüz sayılır.
Kesinleşen
ihale kararlarının bildirilmesi
MADDE 25-
(1) Harcama yetkilisi tarafından
onaylanan ihale kararları, onaylandığı tarihten itibaren en geç beş iş günü
içinde ihale yapılana veya vekiline, imzası alınmak suretiyle bildirilir
veya iadeli taahhütlü mektupla tebligat adresine gönderilir. İadeli
taahhütlü mektupla yapılan tebligatlarda, mektubun teslim edildiği tarih,
tebliğ tarihi sayılır. Teslimin gerçekleştirilememesi halinde tebligat,
11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre
gerçekleştirilir.
(2) İhale kararlarının harcama yetkilisi tarafından
iptal edilmesi halinde de durum istekliye aynı şekilde bildirilir.
İtiraz
MADDE 26-
(1) İhalede hazır bulunanlar
tarafından ihale işlemlerine karşı, ihale komisyonunun bağlı bulunduğu
idareye itiraz edilebilir. İhale sırasında hazır bulunmayan veya noterden
tasdikli vekâletnameyi haiz bir vekilini göndermeyenler, ihalenin yapılış
usulüne ve sonucuna itiraz edemez.
İhale
usulü
MADDE 27-
(1) İhaleler bütün isteklilerin
teklif verebildiği açık artırma usulü ile yapılır. İsteklilerin ilk ve son
teklifleri yazılı olarak alınır. Tekliflerin alınması ve
değerlendirilmesini müteakip ilk teklifler açıklanır. İhale, teklif edilen
fiyatlar üzerinde görüşme yapılarak sonuçlandırılır.
(2) Görüşme sırasında verilen her teklif tutanağa
bağlanarak, ihale komisyonunda görevli personel tarafından imzalanır.
(3) Fiyat görüşmelerinin usul ve esasları ihale
dokümanında ayrıntılı olarak düzenlenir.
(4) Teknik altyapının oluşturulması halinde
ihaleler elektronik ortamda gerçekleştirilebilir. Elektronik ihalenin usul
ve esasları ihale dokümanlarında belirtilir.
İhale
dokümanında değişiklik yapılması veya açıklanması
MADDE 28-
(1) İlan yapıldıktan sonra ihale
dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu
olursa, ihale yetkilisinden onay alınarak önceki ilanlar geçersiz sayılır
ve iş yeniden aynı şekilde ilan olunur.
(2) İlan yapıldıktan sonra, tekliflerin
hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya
teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi veya isteklilerce
yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokümanında zeyilname ile
değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale
dokümanının bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden
en az üç gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale
dokümanı alan ve tebligat adresini idareye bildiren isteklilerin tamamına
imza karşılığı elden verilir veya iadeli taahhütlü mektup yoluyla ya da
faksla gönderilir. Ancak faksla yapılan gönderimlerin alındığı teyit
edilmek zorundadır.
(3) Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle
tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde,
ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere, zeyilname ile en fazla yirmi
gün ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini bu
düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere, tekliflerini geri çekerek
yeniden teklif verme imkanı sağlanır.
(4) İstekliler tekliflerini hazırlarken ihale
dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak son
teklif verme gününden beş gün öncesine kadar yazılı açıklama talep
edebilir. Bu talebin idarece uygun görülmesi halinde, yapılacak açıklama
talep eden firmaya ve ihale dokümanını alan bütün isteklilere son teklif
verme gününden üç gün öncesinde bilgi sahibi olmasını temin edecek şekilde
faksla bildirilir ve teyit alınır. Teyit alınamadığı durumlarda yazılı
olarak gönderilir ve aynı zamanda açıklama internette yayınlanabilir.
İhaleye
katılımda yeterlik kuralları
MADDE 29-
(1) İhalenin niteliği ve
büyüklüğüne göre idari şartnamede, ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve
teknik yeterlik kriterlerinin istenmesi halinde ilgili süre ve şartlar
idare tarafından belirlenir.
Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması
MADDE 30-
(1) Tekliflerin hazırlanmasında ve
sunulmasında aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak
üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa
konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı,
tebligata esas açık adresi, telefonu, varsa faks numarası ve elektronik
posta adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan idarenin açık
adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanarak
kaşelenir veya mühürlenir.
b) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak
sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin
belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun
olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve
teklif mektubuna isteklilerin adı, soyadı veya firma ticaret unvanı
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. İhale
dokümanında alternatif teklif verilebileceğine dair hüküm bulunması
halinde, alternatif teklifler de aynı şekilde hazırlanarak sunulur.
c) Teklifler ihale dokümanında belirtilen son
teklif verme saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında idareye
verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın
iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile
gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen son teklif verme saatine
kadar idareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme
konulmayan tekliflerin alınış zamanı tutanakla tespit edilir.
ç) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hali
hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
Tekliflerin
alınması ve açılması
MADDE 31-
(1) Teklif zarflarının alınması ve
açılmasında aşağıda belirtilen hususlara uyulur:
a) Teklif zarfları ihale dokümanında belirtilen son
teklif verme saatine kadar ihale dokümanında belirtilen yere teslim edilir.
İdarece her ihale için teklif veren istekliye alınış sırasına göre birden
başlayan sıra numaralı alındı belgesi verilir.
b) Posta ile gelen teklif zarfları için ilanda
belirtilen birimlere teslim saati esas alınır. İlanda teklif verme saatinden
sonra söz konusu birimlere teslim edilen teklif zarfları zamanında
verilmemiş kabul edilir ve işleme alınmaz.
c) İdare personeli tarafından teslim alınan teklif
zarflarına teslim alınma sıra ve zamanını gösterecek şekilde bir dizi
pusulası tanzim edilir. Toplanan teklif zarfları, idare personeli
tarafından, dizi pusulası ile birlikte ihale komisyonu üyelerinin huzurunda
komisyon başkanına teslim edilir.
ç) İhale komisyonu teklif zarflarını alınış
sırasına göre inceler. İhale komisyonu tarafından hazır bulunan isteklilerin
huzurunda, ilanda veya idari şartnamede belirtilen saatte, alınış sırasına
göre teklif zarfları açılır.
d) İsteklinin kendisi veya yetkili temsilcisinin
ihale komisyonu toplantısında hazır bulunması durumunda; teklif zarfının
üzerinde teklifin hangi işe ait olduğu veya ihaleyi yapan idarenin adının
yazılı olmaması durumları hariç olmak üzere, idari şartnamede de
belirtilmiş olması kaydıyla zarfın üzerinde eksik olan diğer hususlar
tamamlatılarak teklif değerlendirilmeye alınır.
e) İhale komisyon başkanlığınca değerlendirmeye
alınmayan teklif zarfları yedi gün içerisinde adresi varsa teklif sahibine
gerekçesi yazılarak muhteviyatı ile birlikte iade edilir.
f) Değerlendirilmeye alınan teklif zarfları için
teklif sahibinin adı, soyadı veya ticaret unvanı ile zarf muhteviyatı
yazılarak zarf açma tutanağı düzenlenir. İsteklilerin belgelerinin eksik
olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun
olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile
geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler hazırlanan tutanakta
belirtilir. Değerlendirilmeye alınmayan teklif zarflarına da tutanakta yer
verilir.
g) İsteklilere teklif fiyatları açıklanır. Bu
işlemlere ilişkin hazırlanan zarf açma tutanağı ihale komisyonu başkan ve
üyelerince imzalanır.
İhalenin
icrası
MADDE 32-
(1) İstekliler tarafından sunulan
veya posta ile gönderilen tüm yazılı tekliflerden, ihale komisyonu
tarafından uygunluğu tespit edilenler, alınış sırasına göre hazırda bulunan
istekliler huzurunda okunmak suretiyle açıklanarak, ihaleye ait artırma ve
eksiltme tutanağına yazılır. Bundan sonra istekliler sırası ile yazılı
olarak sunulan en yüksek tekliften aşağı olmamak üzere yeni tekliflerini
sunmaya devam ederler. İhaleden çekilen isteklilerin bu durumları ihaleye
ait artırma tutanağına yazılır ve imzaları alınır. İlgilinin imzadan imtina
etmesi halinde durum ayrıca belirtilir. Artırma işlemi sonucunda
isteklilerden son tekliflerini yazılı olarak vermeleri istenir.
(2) Artırmanın her aşamasında, istekliler
tarafından sunulan yeni teklifler bir önceki tekliflerinden daha az olamaz.
Bir önceki tekliflerden daha aşağı teklif verilmesi durumlarında ise
isteklinin bu teklifi dikkate alınmaz, bu durumlarda en son uygun olan
teklifi geçerli sayılır ve bu husus ihaleye ait artırma tutanağında
belirtilir.
(3) İsteklilerin ilk ve son teklifleri mutlaka
yazılı olarak alınır, bunun haricinde görüşme sırasında sözlü olarak
verilen her teklif artırma tutanağına yazılarak bu tutanağın altı ihale
komisyonunda görevli tüm personel tarafından imzalanır.
(4) İhaleden çekilenler yeniden teklifte bulunamaz.
(5) Teklif yapıldığı sırada, yapılan artırmaların
işi uzatacağı anlaşılırsa isteklilerden komisyonun huzurunda son
tekliflerini yazılı olarak bildirmeleri istenebilir. Daha önce ihaleden
çekilmiş olanlar bu durumda yazılı teklif veremez.
(6) Geçici teminat mektupları veya teklif
mektuplarının bulunmadığı teklif zarfları, hiçbir şekilde değerlendirilmeye
alınmaz.
İhale
sonucunun karara bağlanması
MADDE 33- (1) Sözlü veya yazılı son teklifler alındıktan
sonra ihale komisyonunca;
a) İhalenin yapıldığı ancak harcama yetkilisinin
onayına bağlı kaldığı,
b) Tekliflerin daha ayrıntılı bir şekilde
incelenmesi için süreye ihtiyaç duyulduğu ve şartnamelerde daha uzun bir süre
öngörülmemiş ise ihalenin on beş günü geçmemek üzere başka bir güne
bırakıldığı,
c) İhalenin yapılmadığı,
hususlarından birine karar verilir.
(2) Kararın ihale aşamasında sonuçlandırılması
halinde, verilen karar gerekçeli olarak karar özeti halinde yazılarak
komisyon başkan ve üyeleri tarafından imzalanır ve durum hazır bulunanlara
bildirilir. Kararın daha sonra alınması veya ihalenin tekliflerini posta
yolu ile gönderen isteklinin üzerinde kalması durumlarında kararın tebliği,
25 inci maddede belirtilen usullere göre yapılır.
İhalenin
yapılamaması
MADDE 34-
(1) Yapılan ihalede istekli
çıkmadığı, isteklilerin belgeleri veya son teklifleri uygun görülmediği
takdirde, şartnamede belirtilen nitelik ve şartlar aynen muhafaza edilmek
suretiyle yeniden ihale açılabilir.
(2) İhale dokümanındaki hata ve çelişkilerden
dolayı istekli çıkmadığının anlaşılması durumunda ise ihale dokümanından
kaynaklanan hatalar düzeltilerek yeniden ihaleye çıkılır.
İhalenin
sözleşmeye bağlanması
MADDE 35-
(1) Onayda ve ilanda sözleşme
yapılması belirtilmişse ihale kararının ihale yetkilisince onaylanmasını
müteakip ihaleyi alan istekli, kararın kendisine tebliğ edildiği tarihten
itibaren on beş gün içinde kesin teminat istenmiş ise ihale bedelinin %
6’sından az olmamak şartıyla kesin teminatını da idareye vererek sözleşmeyi
imzalamak zorundadır.
(2) Üzerinde ihale kalan isteklinin, aynı süre
içerisinde ihale bedelini ve alıcıya ait bulunan vergi, resim ve harçları
yatırması ve diğer giderleri ödemesi gerekir. Bu zorunluluklara uymadığı
takdirde protesto çekmeye, hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale iptal olur
ve isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir.
Sözleşme
ile ilgili hususlar
MADDE 36-
(1) Yapılan ihale sonucunda
satışına karar verilen mal veya hizmet veya mübadelesine karar verilen mal
için onay belgesinde belirtilmiş ise idare ile alıcı arasında satış veya
mübadele sözleşmesi imzalanır. Bu sözleşme idare adına harcama yetkilisi
tarafından imzalanır.
(2) Satış veya mübadele sözleşmesinde;
a) Taraflara,
b) Satış konusu mal veya hizmetin veya mübadele
konusu malın cinsi, markası, modeli, satış veya mübadele tutarı ile teknik
özellikleri ve evsafına,
c) Ödeme şartları ve şekline,
ç) Teslim etme ve alma süresi ile teslim etme yeri,
şekli ve şartlarına,
d) Kesin teminat alınacaksa miktarına,
e) Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde
uygulanacak ceza ve sözleşmenin feshi hükümlerine,
f) Mücbir sebep halleri ve tevsikine,
g) Uyuşmazlıkların halline,
ğ) Mübadele kapsamında, yerine getirilen malın
muayenesi ile ilgili hususlara,
h) Sözleşmede değişiklik yapılması ile ilgili
hususlara,
ı) Yürürlük süresine,
ve gerekli görülecek diğer hususlara yer verilir.
(3) Kanun hükümlerine göre elde edilen kaynaklara
dayanılarak üst yönetici onayı alınmak suretiyle gelecek yıllara sâri
taahhüde girişilebilir.
(4) Sözleşmenin uygulanması sırasında sözleşme
konusu alımın niteliğinde, işlevlerinde ve kullanım amaçlarında iyileştirme
yapılmasının sözleşmenin devamı için zorunlu olması, maddi ve hukuki
sebeplerle kamu menfaatinin bulunduğunun tespit edilmesi veya idarenin
hizmet ve ihtiyaçları bakımından zorunlu diğer hallerin mevcut olması
durumunda; gerekçelerin belirtilmesi, yüklenici tarafından kabul edilmesi
ve işin esasından ayrılmamak kaydıyla 26/9/2011 tarihli ve 659 sayılı Genel
Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin
Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname kapsamında sözleşme ve
eklerinde ek sözleşme ile değişiklik yapılabilir.
(5) Sözleşme ile taahhüt altına alınan malın
tedarikinin ve temininin yüklenicinin kusuru bulunmaksızın sonradan hukuken
veya fiilen imkansızlaşması durumunda; sözleşme feshedilerek hesabı genel
hükümlere göre tasfiye edilebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tarifeye Bağlı veya Bedelsiz Hizmet Satışı,
Mübadele, Hibe,
Yardım ve Bedelsiz Devir
Tarifeye
bağlı hizmet satışı
MADDE 37-
(1) Karargâh birimleri ve bağlı
birliklerde, tarifeye bağlı olarak satışına karar verilen hizmetlerin nevi,
yeri, hangi tarihler arasında verilebileceği ve süresi teknik komisyonca
tespit edilerek hazırlanan komisyon raporu yetkili harcama yetkilisince
onaylandıktan sonra tarifeleri tespit edilmek üzere değer tespit
komisyonuna gönderilir.
(2) Değer tespit komisyonu raporu yetkili makamca
onaylandıktan ve üst yönetici oluru alındıktan sonra satışa sunulan
hizmetler uygun görülen vasıtalarla duyurulur. Tarifeye bağlı olarak satışa
sunulan hizmetlere ilişkin talepler hizmeti veren birimler tarafından
değerlendirilir ve asli görevini aksatmayacak şekilde verilir.
(3) Hizmeti veren birim tarafından, hizmetin
özelliğine göre sözleşme yapılması uygun görülüyorsa yapılacak sözleşmeyi
müteakip, gerek görülmüyorsa ödemeye ilişkin belge alındıktan sonra hizmet
verilir.
Mübadele
MADDE 38-
(1) Teknik komisyonlarca ihtiyaç
fazlası, standart dışı, HEK veya hurda durumunda olduğu belirlenen taşıt,
silah, mühimmat, makine, teçhizat, mal ve malzeme Türkiye’deki kamu kurum
ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce üretilen veya bunların sahip
oldukları mal ve malzeme ile mübadele edilebilir.
(2) Mübadele işleminde, mübadele edilen mal ve
malzemenin piyasa fiyatlarının eşitliğinden ziyade, bunların mübadelesinden
temin edilen fayda esas alınır. Fiyatların bir diğerine yakın değerde
olması yeterlidir.
(3) Mübadele işleminde, mübadele edilen mal
karşılığında alınan malın aynı cins olması şart değildir. İdare tarafından
ihtiyaç duyulan değişik mallar, mübadele edilen mal karşılığında
alınabilir.
(4) Teknik komisyonlar tarafından ihtiyaç fazlası,
standart dışı, HEK veya hurda durumunda olduğu belirlenen mal veya malzemelerin,
değer tespit komisyonlarınca değerleri tespit edildikten sonra, mal veya
malzemelerin satış veya mübadele yöntemlerinden hangisi ile elden
çıkartılacağına ve ihtiyaç duyulan malın hangisinin mübadele yoluyla
alınacağına idarece karar verilir.
(5) İdareler tarafından mübadeleye karar verilmesi
halinde mübadeleye konu mal veya malzemenin değer tespit komisyonlarınca
belirlenen değerleri de göz önünde tutularak ihtiyaç duyulan mal veya
malzemelerin yetkili birimlerce belirlenen tahmini bedelleri çerçevesinde
mal veya malzemelerin tespiti idarelerce yapılır ve harcama yetkilisinin
oluruna sunulur. Mübadele işlemi bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
gerçekleştirilir.
(6) İhtiyaç duyulan mal veya malzemenin kamu kurum
veya kuruluşlarından mübadele edilebileceğinin, tek gerçek veya tüzel kişi
tarafından karşılanabileceğinin ya da tek gerçek veya tüzel kişiye teslim
edilebileceğinin tespit edilmesi halinde taraflar arasında yapılacak bir
sözleşme çerçevesinde mübadele işlemi gerçekleştirilebilir.
(7) Kırpıntı kâğıt, yemek artığı, kemik ve ambalaj
atığı, kullanılmış yağ ve döküntü ve benzeri durumlardaki atık mal ve
malzemelerin mübadelesi, birim fiyat tespit edilerek yıllık olarak da
yapılabilir. Bunlardan sürekli biriken ve depolanmasında zorluk çekilen mal
ve malzemeler; değer tespit komisyonlarınca birim fiyatları tespit edilerek
mübadele işleminde birim miktar karşılığı alınan malın aynı fiyat ve
miktarı üzerinden yapılan sözleşme ile bir yıl süreyle mübadele edilebilir.
Hibe ve
yardım
MADDE 39-
(1) Bu Yönetmelik kapsamında yer
alan taşıt, silah, mühimmat, makine ve teçhizat ile mal ve malzemeler,
30/5/1985 tarihli ve 3212 sayılı Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve
Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler
Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı
Personel Hakkında Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasına göre her yıl
Cumhurbaşkanı tarafından belirlenen parasal limit ve cins dahilinde,
Bakanlıkça Türkiye Cumhuriyetinin dış siyasi tutum ve menfaatlerine aykırı
olmadığı hususunda Dışişleri Bakanlığının uygun görüşü alınmak suretiyle,
dost veya müttefik devletlerin emniyet ve güvenlik hizmetlerinde
kullanılmak üzere ve değer tespit komisyonu tarafından bedeli de
belirlendikten sonra Bakan onayı ile hibe edilebilir ya da değeri üzerinden
veya değerinden daha az bir bedel karşılığında yardım olarak verilebilir.
Bedelsiz
hizmet satışı
MADDE 40-
(1) Bu Yönetmelikte tarifeye bağlı
olarak veya ihale yoluyla satışı düzenlenen hizmetler, Dışişleri Bakanlığının
mütalaası alınmak suretiyle dost veya müttefik devletlere üst yönetici
onayı ile bedelsiz olarak verilebilir. 4734 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre belirlenen ve Kamu İhale
Kurumu tarafından her yıl güncellenen limite eşit veya üzerinde olanlar
için Dışişleri Bakanlığının mütalaası alınmak suretiyle Bakan oluru ile
verilebilir.
(2) Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen esas
ve usuller çerçevesinde tarifeye bağlı olarak veya ihale yoluyla satışı
düzenlenen hizmetler; İçişleri Bakanlığına bağlı kamu kurum ve kuruluşlar
tarafından talep edilmesi halinde üst yönetici onayı ile, diğer
bakanlıklara bağlı kamu kurum ve kuruluşlar tarafından talep edilmesi
halinde Bakan oluru ile bedelsiz verilebilir.
Bedelsiz
devir
MADDE 41-
(1) Bu Yönetmeliğe konu
taşınırlar; üst yönetici tarafından gerek görülmesi halinde, harcama
yetkilisinin onayı ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen esas ve
usuller çerçevesinde ihtiyacı olan kamu kurum ve kuruluşlarına, Milli Emlak
Müdürlüklerine, Makine ve Kimya Endüstrisi Anonim Şirketine bedelsiz olarak
devredilebilir.
(2) Doğal afetler, kanuni grev, genel salgın
hastalık, kısmi veya genel seferberlik gibi mücbir sebep halleri ile tespit
edilen değerleri 4734 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendine göre belirlenen ve Kamu İhale Kurumu tarafından her yıl
güncellenen limite eşit veya üzerinde olan bedelsiz devir işlemleri,
alınacak Bakan oluruna göre yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Satıştan Sağlanan Gelirin Tahsili ve Ödenek Kaydı
Gelirlerin
tahsili ve ödenek kaydı
MADDE 42- (1) Satılan taşıt, silah, mühimmat, makine ve
teçhizat, her türlü mal ve malzeme ile verilen hizmetten yurt içinde elde
edilen Türk parası veya yurt dışından elde edilen dövizlerin Türk parası
karşılıkları bütçeye gelir kaydedilir.
(2) Satılan mal ya da hizmet karşılığı bedel,
muhasebe birimine, alıcı tarafından Türk parası veya döviz karşılığı Türk
parası olarak nakden ve defaten yatırılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tescil ve
kaydı gereken mal ve malzemeler
MADDE 43- (1) İlgili mevzuatı gereği tescil ve kaydı gereken
mal ve malzemenin elden çıkarılması durumunda;
a) Kayda girmesinde uygulanan mevzuat ve işlemler,
kayıtlardan çıkarılması işlemlerinde de uygulanır.
b) Taşıtlar için ayrıca, teknik komisyon tarafından
EK-5/A’da yer alan araç tespit tutanağı düzenlenerek değer tespit
komisyonuna gönderilir. Değer tespit komisyonunca, değer tespiti yapılan
taşıtlar için EK-2’de yer alan rapor düzenlenir. Malzeme yönetim yetkisi
bulunan yetkili makamın onayı alınan taşıtlar için EK-3/A veya EK-3/B’de
yer alan ihale veya mübadele onayı alındıktan sonra bu taşıtlar için örün
ağı sayfasında yer alan şartname ile şartname eki listesi EK-6/A veya
EK-6/B’de yer alan formlara uygun olarak hazırlanır. İlgili mevzuat
dahilinde taşıtların tescilinde, sahiplik belgesi olarak kullanılmak üzere
EK-7/A veya EK-7/B’de yer alan taşıt satış veya mübadele senedi düzenlenerek
ihaleyi kazanan kişiye verilir.
c) Silahların ve bu silahlara ait mermilerin satışı
hususunda idarece yürürlüğe konulan yönetmelik hükümleri uygulanır.
ç) 5/4/1983 tarihli ve 2813 sayılı Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumunun Kuruluşuna İlişkin Kanun kapsamına
giren makine ve teçhizattan, bu Yönetmelik hükümleri gereğince elden çıkarılması
gerekenlerin satış, devir veya hibe işlemleri, 2813 sayılı Kanun ve bu
Kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
İdarenin
görev ve sorumluluğu ve isteklinin yetkisi
MADDE 44- (1) İdare 35 inci maddede yazılı süre içerisinde sözleşme
yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla ve şartnamede
belirtilen malı veya hizmeti alıcısına teslim etmekle yükümlüdür. Bu
yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde alıcı, teslim tarihinden itibaren
on beş gün içinde on gün müddetli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek
şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde alıcının yatırmış olduğu
kesin teminat ve ihale bedeli geri verilir. Alıcı, ihaleye girmek ve
teminat vermek için yaptığı masrafları istemeye hak kazanır.
(2) Tebligatın yasal süre içerisinde
yapılmamasından dolayı idarenin zararına sebep olanlar hakkında kanuni
işlem yapılır.
Şikâyetlerin
incelenmesi ve anlaşmazlıkların çözümü
MADDE 45-
(1) İdare ve ihale komisyonu,
ihalenin ilgili mevzuata uygun olarak yapılması hususunda isteklilere karşı
sorumludur. Sözleşme yapılmamış olması kaydıyla bu sorumlulukların ihlali
sonucu bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının
muhtemel olduğunu iddia eden istekli ihale süreci içindeki bütün işlem veya
eylemlerle ilgili yazılı şikâyet suretiyle inceleme talebinde bulunabilir.
(2) İdareye şikâyet süresi; ihale süreci içerisinde
şikâyete konu işlem veya eylemin farkına varıldığı veya farkına varılmış
olması gerektiği tarihten itibaren beş gündür.
(3) Süreler; tebliğ, ilan, bildirim veya şikâyete
yol açan durumların farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması
gerektiği tarihten itibaren işlemeye başlar.
(4) Tatil günleri sürelere dâhildir. Sürenin son
günü tatil gününe rastlarsa, süre tatil gününü izleyen çalışma gününün
bitimine kadar uzar.
(5) Başvurular, idareye hitaben yazılmış imzalı
dilekçe ile yapılır. Dilekçelerde;
a) Başvuru sahiplerinin, vekil veya temsilcilerinin
adı, soyadı veya unvanı ve adresi,
b) Başvuru konusu ihale,
c) Şikâyet edilen veya incelenmesi istenilen
konular, sebepleri ve dayandığı deliller,
ç) Şikâyet edilen veya incelenmesi istenilen
konunun farkına varıldığı tarih veya tebliğ, ilan veya bildirim tarihi,
belirtilir.
(6) Başvuran, talebine ilişkin gördüğü bütün bilgi
ve belgeleri dilekçeye ekleyebilir. Belgelerin asıl olmaması halinde,
aslının aynı olduğu yolundaki beyanla imzalanarak belgeler eklenir.
(7) Aynı kişi bir ihaleye ilişkin birden fazla konu
hakkında tek dilekçeyle şikâyet başvurusunda bulunabilir.
(8) Posta yoluyla yapılan başvurularda, başvurunun
idare tarafından kayda alındığı tarih, başvuru tarihi olarak kabul edilir.
(9) Dilekçe üzerine, başvurulan idare tarafından
alınan dilekçelerin derhal kaydı yapılır, kayıt tarih ve sayısı dilekçenin
üzerine yazılır. Ayrıca başvuru sahiplerine kayıt tarihini ve sayısını
gösteren imzalı ve mühürlü bir alındı belgesi verilir.
(10) İhale yetkilisi bizzat yapacağı veya işin
niteliğine göre bir veya birden fazla raportöre yaptıracağı inceleme
sonuçlarına göre şikâyetle ilgili kararını verir. Şikâyete konu istenilen
her türlü bilgi ve ihale dokümanı ihale komisyonunca veya ilgili birim
tarafından verilir.
(11) Şikâyet başvurusu üzerine verilecek kararlarda
aşağıdaki hususlar idarece gösterilir:
a) Başvurunun idare kayıtlarına alındığı tarih ve sayı
ile karar tarihi ve sayısı.
b) Başvuruya konu ihale.
c) Başvuran.
ç) Başvuru üzerine alınan diğer karar ve yapılan
işlemlerin özeti.
d) İleri sürülen iddiaların, olayların ve hukuki
dayanaklarının özeti.
e) İddiaların ve olayların değerlendirilmesi.
f) Kararın dayandığı hukuki sebepler ile
gerekçeleri ve karar sonucu.
g) Şikâyetin kısmen veya tamamen haklı bulunmuş
olması halinde gereken düzeltici önlemler ve bu düzeltici önlemlerle ihale
sürecine devam edilip edilemeyeceği.
ğ) İhale yetkilisinin adı, soyadı ve imzası.
(12) İdare şikâyet üzerine verdiği nihai kararı en
geç yedi gün içinde şikâyet başvurusunda bulunana bildirir.
(13) Şikâyet yapıldıktan sonra, inceleme süreci
devam ederken ihale yetkilisince ivedilik ve kamu yararı bulunması
nedeniyle ihale işlemlerine devam edilmesi gerektiği hususunda karar
verilmedikçe idare sözleşme imzalayamaz. İhale işlemlerine devam edilmesi
konusunda gerekçeli olarak hazırlanan bu karar, sözleşme imzalanmadan en az
beş gün önce şikâyette bulunan istekliye tebliğ edilir. İdarece usulüne
uygun bildirim yapılmadan sözleşme imzalanmışsa, ihale kararı ve sözleşme
hükümsüz sayılır.
(14) Şikâyetin esasının incelenmesi sonucunda idare
tarafından;
a) Düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve
ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda,
düzeltici işlemin belirlenmesi,
b) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak
ve düzeltici işlemle giderilemeyecek Kanuna ve ilgili mevzuatına aykırı bir
durumun tespit edilmesi halinde, ihale işlemlerinin iptali,
c) Şikâyet başvurusunun uygun bulunmadığı,
hususlarından birine karar verilir.
Yürürlük
MADDE 46-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 47- (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|