Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1- 31/12/2004 tarihli ve 25687 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğinin 1 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “su ortamlarının kalite sınıflandırmaları ve kullanım
amaçlarını” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 2- Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununun 8 inci, 9 uncu, 11 inci, 12 nci, 15 inci ve 20 nci
maddeleri ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 97 nci, 103 üncü ve 104 üncü maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.”
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde yer alan
“Bakanlık”, “Atıksu altyapı tesisleri yönetimi” ve “İdare” tanımları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki tanımlar
eklenmiştir.
“Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,”
“Atıksu altyapı tesisleri yönetimi: Mahallin en
büyük mülki amirinin bilgi, denetim ve gözetimi altında atıksu altyapı
tesislerinin inşası, bakımı ve işletilmesinden sorumlu olan,
büyükşehirlerde büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerini;
belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeleri, organize sanayi
bölgelerinde organize sanayi bölgesi yönetimini, küçük sanayi sitelerinde
kooperatif başkanlıklarını; serbest ve/veya endüstri bölgelerinde bölge
müdürlüklerini; kültür ve turizm koruma ve gelişme bölgelerinde, turizm
merkezlerinde Kültür ve Turizm Bakanlığını veya yetkili kıldığı birimleri,
atıksu altyapı yönetimlerince kurulan kooperatiflerde kooperatif
yönetimlerini, mevcut yerleşim alanlarından kopuk olarak münferit yapılmış
tatil köyü, tatil sitesi, turizm tesis alanlarında site yönetimlerini veya
tesis işletmecilerini,”
“İdare: Yönetmelikte adı geçen idare;
a) 2872 sayılı Kanunun 12 nci maddesi ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve
(c) bentleri uyarınca, çevrenin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesine
yönelik prensip ve politikaların belirlenmesi, standart ve ölçütler
geliştirilmesi, faaliyetleri sonucu alıcı ortamlara katı, sıvı ve gaz halde
atık bırakarak kirlilik oluşturan veya oluşturması muhtemel her türlü tesis
ve faaliyete izin verilmesi, izlenmesi ve denetlenmesinde Çevre, Şehircilik
ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
b) Kurum, kuruluş ve işletmelere işletme ve
kullanım izni verilmesi ve denetim görevinin ifasında yetkili olmak üzere;
24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 268 ila 275
inci maddelerine göre Sağlık Bakanlığını, 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı
Turizmi Teşvik Kanununa göre Kültür ve Turizm Bakanlığını, 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 385 inci maddesine göre Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı ve ilgili mevzuatına göre diğer kurum ve kuruluşları, 10/6/1949
tarihli ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye
Kanununun verdiği yetkiler doğrultusunda mülki amirleri, büyükşehir ve
şehir belediye başkanlıklarını,
c) Atıksu altyapı tesislerinin bulunduğu yörelerde
bağlantı izni ile bağlantı kalite kontrol izin belgelerini veren ve kontrol
eden atıksu altyapı tesisleri yönetimini,
d) 10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği uyarınca, alıcı
ortama yapılacak deşarj ile derin deniz deşarjı konulu çevre izinlerinde;
1) Ek-1 listesinde belirtilen işletmeler için
Bakanlığı,
2) Ek-2 listesinde belirtilen işletmeler için Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünü,
e) Yeraltı sularının kullanılması ve korunmasında
16/12/1960 tarihli ve 167 sayılı Yeraltı Suları Hakkında Kanun, 18/12/1953
tarihli ve 6200 sayılı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce Yürütülecek
Hizmetler Hakkında Kanun ve 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili
Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 121 inci maddesine göre Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünü, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 421 inci
maddesine göre Tarım ve Orman Bakanlığını,
f) 2872 sayılı Kanunun 15 inci maddesinde söz
edilen faaliyetlerin durdurulması hâllerinde Bakanlığı, Sağlık Bakanlığını
ve mahallin en büyük mülki amirlerini,
g) 2872 sayılı Kanunun 20 nci ve 23 üncü
maddelerinde belirtilen idari nitelikteki cezaların verilmesinde mezkûr
Kanunun 24 üncü maddesinde yetkili kılınan kamu kurum ve kuruluşlarını,
h) Bir çevre yönetim planının birden fazla mülki
idareyi içine alan havza kapsamında oluşturulması gereği duyulduğu takdirde
Bakanlığı,”
“Arıtma çamuru yönetim planı: Atıksu arıtma
tesislerinde oluşan çamurun çevreyle uyumlu bir şekilde yönetimini sağlamak
üzere hazırlanan kısa, orta ve uzun vadeli programı içeren planı,
Eşdeğer nüfus (E.N.): Atıksu arıtma tesisine giren
ham atıksuyun debisi ile BOİ5 konsantrasyonu çarpımının 60’a
bölünmesiyle (BOİ5 miktarı 60
gr/kişi/gün baz alınarak) elde edilen organik yük değerini,
Gri su: Siyah su (tuvalet suyu) haricindeki
evlerden kaynaklanan atık suları,”
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“k) Atıksu yönetiminde döngüsel ekonomi ilkelerine
uygun olarak geri dönüşümün ve yeniden kullanımın teşviki,
l) Gri suyun yeniden kullanımına uygun altyapının
oluşturulması,”
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Arıtılmış evsel atıksuların tam arıtma ilkelerine
göre sağlamaları gereken deşarj standartları, bu Yönetmeliğin 32 nci
maddesinde verilmiştir. Ayrıca toplam koliform ve ötrofikasyona yol açan
azot ve fosfor elementlerinin alıcı göl ortamında, 30/11/2012 tarihli ve
28483 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yerüstü Su Kalitesi Yönetmeliğinde
tanımlanan sınırlara uyması esastır. Bakanlık, özellikle kirlilik ve
ötrofikasyon kontrolü açısından göllere verilecek evsel ve endüstriyel
atıksuların bu Yönetmeliğin 31 inci ve 32 nci maddeleri uyarınca gerekli
deşarj standartlarını sağlamak amacıyla 8/1/2006 tarihli ve 26047 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliğinde belirtilen
deşarj standartlarını sağlayacak bir ileri arıtma tesisinde arıtıldıktan
sonra göllere ve/veya bu kaynakları besleyen akarsulara deşarj edilmesini
ister. Bu konuda yapılacak yatırımların çok yüksek bulunması hâlinde, ekonomik
kıyaslaması yapılmak kaydıyla atıksuların söz konusu gölün su toplama
havzası dışına kollektör veya kapalı kanal sistemleriyle tahliyesi yapılır.
Alınan bütün bu tedbirlere rağmen, alıcı ortam olarak göl sularının
kalitesinin mevcut kullanım durumlarını olumsuz yönde etkilediğinin tespit
edilmesi durumunda, su kalitesinin iyileştirilmesi amacıyla bir havza
koruma planı hazırlanır. Bu yolla hazırlanacak koruyucu plana uyulması
esastır.”
“Doğal göl ve baraj göllerinde yapılacak dip
taraması ve oluşan dip tortusunun çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek
şekilde bertarafına; ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak
Bakanlıkça karar verilir. Değerlendirmede dip çamurunun kalitesi ve
miktarı, tarama malzemesinin taşınacağı alandaki toprak ve yeraltı suyu
kullanım durumları dikkate alınarak karar verilir.”
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
“Madde 22- Yeraltı suyu kütlelerine doğrudan
ve/veya dolaylı deşarjlara yönelik yasaklar ve izinler 7/4/2012 tarihli ve
28257 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve
Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yürütülür.
Her türlü düzenli depolama faaliyetleri için
yeraltı sularında yapılacak kirlilik izleme çalışmaları referans ve gözlem
kuyularında bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo-23 çerçevesinde
yürütülür. Gözlem kuyularının konumları ile ilgili olarak Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünün görüşü alınır.
Faaliyetler sonucunda yeraltı sularında herhangi
bir kirlenmenin tespit edilmesi durumunda; Bakanlık tarafından Çevre Kanunu
ve ilgili mevzuatı gereğince işlem yapılır. Kirlenmeye sebebiyet veren
faaliyet sahibi, oluşturdukları kirlenmeyi ortadan kaldırmak ve yeraltı suyunun
kalitesini referans izleme kuyusunda faaliyet başlamadan önce belirlenen
kaliteye getirmek ve bu konudaki tüm masrafları karşılamakla yükümlüdür.”
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Deniz Sularında Genel Kalite Kriterleri ve İzleme
Madde 24- Deniz suyu genel kalite kriterleri bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 4’te belirtilmiştir.”
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin üçüncü ve
beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“Herhangi bir faaliyet sonucunda doğal olarak
kendiliğinden çıkan suları, herhangi bir amaç için kullanmadan alıcı ortama
deşarj eden ve alıcı ortamdaki suyun kalitesini olumsuz yönde
değiştirmediğini belgeleyenler, bu kapsama giren su miktarı için deşarj
standartlarını ihlal etmemiş sayılır ve atıksu konulu çevre izninden muaf
tutulurlar. Ancak, kendiliğinden çıkan bu sular kaynağında ve deşarj
noktasında bu Yönetmeliğin ekinde yer alan ilgili sektör tablosundaki
parametreler dikkate alınarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl
Müdürlüğü bilgisinde veya gözetiminde 3 ayda bir olmak üzere yılda 4 defa
izlenir. Bu işletmeler yukarıda belirtilen suları kullanarak atıksu
üretmeleri halinde atıksu konulu çevre iznine tabidir.”
“Yeraltından çıkarılarak enerji üretme ve ısıtma
gibi amaçlarla kullanılan jeotermal kaynak sularının alındığı formasyona
reenjeksiyon ile bertaraf edilmesi zorunludur. Reenjeksiyon ile bertaraf
etmeyenlere işletme ruhsatı verilemez. Ancak reenjeksiyonun teknik olarak
mümkün olmadığının bilimsel olarak ispatlanması hâlinde, jeotermal
atıksuların alıcı ortama deşarj standartları; bu Yönetmeliğin ekinde yer
alan Tablo-9.5 ve Tablo-19’daki parametreler çerçevesinde jeotermal atıksu
ve deşarj edileceği alıcı ortamdaki su için yapılacak analiz sonuçları,
atıksuyun ve alıcı ortamın debisi ve alıcı ortamdaki suyun kullanım durumu
dikkate alınarak, Bakanlıkça belirlenir.”
“Kaplıca ve kür merkezlerinde kullanım sonucu
oluşan jeotermal atıksuların alıcı ortama deşarj standartları; bu
Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo-9.5 ve Tablo-19’daki parametreler
çerçevesinde jeotermal atıksu ve deşarj edileceği alıcı ortamdaki su için
yapılacak analiz sonuçları, atıksuyun ve alıcı ortamın debisi ve alıcı
ortamdaki suyun kullanım durumu dikkate alınarak, Bakanlıkça belirlenir.
Jeotermal kaynaklarının üretim kuyularının test
çalışmalarında ortaya çıkacak olan termal akışkanların çevre ve insan sağlığını
olumsuz yönde etkilemeden, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl
Müdürlüğünün uygun göreceği şekilde bertaraf edilmesi gerekir.
Jeotermal amaçlı kullanım, petrol, doğalgaz gibi
faaliyetler sonucunda ortaya çıkan ve reenjeksiyon yapılmasına izin verilen
suların, reenjekte edildiği miktarının faaliyet sahibince entegre çevre
bilgi sistemi altında yer alan atıksu bilgi sistemine aylık olarak
girilmesi zorunludur.”
MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 28 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Arıtılmış Atıksuların Yeniden Kullanımı
Madde 28- Sulama suyunun kıt olduğu ve ekonomik
değer taşıdığı yörelerde, 20/3/2010 tarihli ve 27527 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Atıksu Arıtma Tesisleri Teknik Usuller Tebliğinde verilen sulama
suyu kalite kriterlerini sağlayacak derecede arıtılmış atıksuların,
tarımsal sulama suyu olarak kullanılması teşvik edilir. Bu amaçla uygulanacak
ön işlemler ve yapılması gereken incelemeler Atıksu Arıtma Tesisleri Teknik
Usuller Tebliğine göre yapılır. Bir atıksu kütlesinin bu tür kullanımlara
uygunluğu, valilikçe Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü,
Tarım ve Orman İl Müdürlüğü ve Devlet Su İşleri Bölge Müdürlüğünden
oluşturulacak komisyonca belirlenir.
Evsel ve/veya endüstriyel nitelikli arıtılmış
atıksular, Atıksu Arıtma Tesisleri Teknik Usuller Tebliğinde belirlenen
farklı alanlarda Bakanlık uygun görüşü ile döngüsel ekonomi ilkelerine
uygun olarak yeniden kullanılabilir. Gri su ve yağmur sularının yeniden
kullanım imkânlarının değerlendirilmesi esastır.
Arıtılmış atıksuların yeniden kullanımı için
yapılan arıtım sonucunda oluşabilecek konsantre suların alıcı ortama
deşarjında, alıcı ortamın ve konsantre suyun özellikleri dikkate alınarak
Bakanlıkça belirlenecek alıcı ortam deşarj kriterlerinin sağlanması
zorunludur.
Arıtılmış atıksuyunu yeniden kullananlar,
kullanılan arıtılmış atıksuyun miktarını ve kullanım amacını atıksu bilgi
sistemine girmekle yükümlüdür.”
MADDE 10-
Aynı Yönetmeliğin 29 uncu
maddesinin üçüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
altıncı fıkrasında yer alan “Denetlemelerde” ibaresinden sonra gelmek üzere
“ve Çevre İzni aşamasında” ibaresi eklenmiş, sekizinci fıkrasında yer alan
“veya yirmidört” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, dokuzuncu fıkrasında yer
alan “Atık su debisi 500 m3/gün üzerinde olan işletmelerin atıksu arıtma
tesisi çıkış noktasında” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya kanalizasyon
sistemine atıksu bağlantısının yapıldığı yerde” ibaresi eklenmiştir.
“Alıcı ortama atıksu deşarj standartları için bu
Yönetmeliğin ekinde sınır değerler verilmiştir. Bunlar; iki saatlik
kompozit çıkış suyu numunelerinden elde edilen konsantrasyonları ifade
eder.”
“İdare tarafından yapılacak denetlemelerde,
alınacak anlık numuneler kontrol amacıyla kullanılabilir. Bu durumda alınan
anlık atıksu numune analiz sonuçlarının bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
deşarj standartlarını %20’den fazla aşması durumunda yaptırıma esas olmak
üzere değerlendirme yapılır. pH ve sıcaklık parametreleri için bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan sınır değerler aynen uygulanır.”
MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği” ibaresi “Atıksu
Arıtma Tesisleri” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 12-
Aynı Yönetmeliğin 31 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (ı) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
(j) bendinde yer alan “deterjan sanayii;” ibaresi “deterjan sanayii, sabun
üretimi;” olarak değiştirilmiş, (k) bendine “demir çelik işleme tesisleri”
ibaresinden önce gelmek üzere “entegre demir çelik tesisleri, demir çelik
üretimi,” ibaresi eklenmiş, (p) bendine “ve Biodizel tesisleri” ibaresinden
önce gelmek üzere “, içmesuyu dolum ve damacana yıkama, çamaşırhane ve halı
yıkama, petrol türevli atıksular-atık kabul tesisleri” ibaresi eklenmiştir.
“a) Gıda sanayii sektörü; un fabrikaları, makarna
fabrikaları, maya sanayii, süt ve süt ürünleri, yağlı tohumlardan yağ
çıkarılması ve sıvı yağ rafinasyonu, zeytin yağı üretimi, katı yağ
rafinasyonu, mezbahalar ve entegre et tesisleri, balık ve kemik unu
üretimi, havyan kesimi yan ürünleri işleme, sebze ve meyve yıkama ve
işleme, bitki işleme, şeker üretimi, şekerleme, çikolata, bisküvi üretimi,
tuz işletmeleri, kültür balıkçılığı, su ürünleri değerlendirme, salamura
tesisleri ve buna benzer sanayi kuruluşları.”
“ı) Selüloz, kağıt, karton sanayii sektörü; saman,
yıllık bitki ve odundan ağartılmamış selüloz üretimi ile ağartılmamış
selüloz ile üretilen kağıt ve kağıt mamulleri, saman, yıllık bitki ve
odundan ağartılmış selüloz üretimi ile ağartılmış selüloz ile üretilen
kağıt ve kağıt mamülleri, hurda kağıttan ağartılmamış ve ağartılmış selüloz
üretimi ile bu selülozlar ile üretilen ve harmanında hazır selüloz ve/veya
odun hamuru ihtiva edebilen kağıt ve kağıt mamulleri, tutkallanmış,
tutkallanmamış en fazla %5 odun hamuru içeren odun hamursuz kağıt üretimi.”
MADDE 13-
Aynı Yönetmeliğin 32 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 32- Evsel nitelikli atıksu kaynaklarından
doğrudan ve/veya kentsel arıtma tesislerinden arıtılmış olarak çıkan
suların alıcı ortama deşarjında istenen standart değerler, eşdeğer nüfusu
dikkate alınarak bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 21’de ve Kentsel
Atıksu Arıtımı Yönetmeliğinde verilmiştir.
Eşdeğer nüfusu 2000’den az olan yerleşim
yerlerinden oluşan atıksular, yerleşim yerinin çevresel özellikleri dikkate
alınarak, çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek ve bu Yönetmeliğin
ilgili hükümlerini karşılayacak şekilde Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğünce uygun görülecek arıtma, sızdırmalı ferdi
fosseptik veya sızdırmasız merkezi fosseptik gibi bertaraf yöntemleri
uygulanır.
Yerleşim yerlerinden kopuk, eşdeğer nüfusu veya
kapasitesi 2000 kişinin altında olan otel, motel, tatil köyü, tatil sitesi
ve yazlık siteler ile sanayi tesislerinin evsel nitelikli atık suları,
bölgedeki atıksu altyapı durumu dikkate alınarak, çevre ve insan sağlığına
zarar vermeyecek şekilde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl
Müdürlüğünce uygun görülen arıtma ve/veya bertaraf yöntemleri ile bertaraf
edilir.
Bu atıksulardan teknik veya ekonomik olarak
taşınması uygun olanlar, sızdırmaz nitelikteki fosseptikte toplanarak
vidanjör vasıtası ile kanalizasyon sistemi atıksu arıtma tesisi ile
sonuçlanan atıksu altyapı tesislerine ilgili atıksu altyapı tesisleri
yönetiminin izni ile verilebilir.
Evsel atık sularını sızdırmaz nitelikteki
fosseptikte toplayan ve vidanjör vasıtası ile atıksu altyapı tesislerine
veren atıksu kaynakları, atıksu yönetimleriyle yaptıkları protokolü ve
vidanjörle atıksu bertarafı sonucunda aldıkları belgeleri beş yıl süreyle
saklamak ve denetimler sırasında görevlilere beyan etmek zorundadırlar.
İkinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen atıksuların
vidanjör ile taşınması durumunda, vidanjörün ilgili atıksu altyapı
tesisleri yönetimine ait olması veya yönetimden çalışma izni almış olması
gerekir. Büyükşehir belediyeleri tarafından çalışma izni verilen
vidanjörlerin araç takip sistemi ile donatılmış olması zorunludur. Atıksu
üreticisi taşıma belgesini atıksularını verdiği altyapı yönetimine
onaylatmakla yükümlüdür.”
MADDE 14-
Aynı Yönetmeliğin 33 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 33- Eşdeğer nüfusu 10000’in altındaki
toplama alanlarından gelen kentsel atıksuların, alıcı ortamda yeterli
seyreltme kapasitesinin bulunduğunun ayrıntılı mühendislik çalışmaları
sonucunda kanıtlanması hâlinde, derin deniz deşarjına izin verilebilir.
Özel çevre koruma bölgeleri, diğer koruma statüsü
bulunan biyolojik çeşitliliğin zengin olduğu yaşam alanları, doğal,
kentsel, tarihi ve arkeolojik sit alanları, taşınmaz kültür varlıklarının
koruma alanları ile Bakanlık tarafından; deniz suyu kalitesi açısından
riskli görülen alanlarda kıyıdan yapılan deşarjlara sınırlama
getirilebilir, derin deniz deşarjı yöntemi uygulanması istenebilir ve
seyrelme kapasitesine bakılmaksızın bu Yönetmeliğin ekinde yer alan deşarj
standartlarında kısıtlama yapılabilir.
Debisi 5.000 m3/gün’den az olan endüstriyel soğutma
suları ve konsantre tuzlu suların, denize deşarjları yüzme suyu alanları
hariç olmak üzere deşarj noktasından itibaren 75 metre yarıçaplı dairesel
sınırda seyrelme, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 2’de belirtilen
seyrelme kriterlerini sağlamak şartıyla kıyıdan yapılabilir.
Debisi 5.000 m3/gün’den fazla olan endüstriyel
soğutma suları ve konsantre tuzlu suların bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
Tablo 2’de belirtilen kriterleri sağlayacak şekilde derin deniz deşarjı
yöntemi uygulanır.”
MADDE 15-
Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 34- Derin deniz deşarjıyla alıcı ortama verilebilecek
atıksuların özellikleri aşağıdaki şekilde sınırlandırılmıştır:
a) Derin deniz deşarjı yapılacak olan evsel/kentsel
atıksuların bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 1’de yer alan deşarj
standartlarını sağlamaları gerekir. Bu tablolardaki sınır değerlerden fazla
kirletici özellikler ihtiva eden suların denize boşaltımına izin verilmez.
b) Derin deniz deşarjı yapılacak olan endüstriyel
atıksular için Tablo 2’de yer alan deşarj standartlarına ilave olarak
ilgili sektör tablosunda yer alan deşarj standartları uygulanır.”
MADDE 16-
Aynı Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Tablo 23 te” ibaresi “Tablo 2’de”
olarak, “Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği” ibaresi “Atıksu Arıtma
Tesisleri” olarak ve “Tablo 24’te” ibaresi “Tablo 3’te” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 17-
Aynı Yönetmeliğin 36 ncı
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Tablo 22 de” ibaresi “Tablo 1’de”
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 18-
Aynı Yönetmeliğin 38 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkrasında
yer alan “Ön Yeterlilik/” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, dördüncü
fıkrasında yer alan “Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 1’deki” ibaresi
“Yerüstü Su Kalitesi Yönetmeliğinin eklerinde yer alan” olarak
değiştirilmiş, aynı maddeye dördüncü fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkralar ile aynı maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“İşletmenin Çevre İzin başvurusunda bulunabilmesi
için atıksu arıtma tesisinin giriş ve çıkışından farklı günlerde üç adet
iki saatlik kompozit atıksu numunesi alınması ve çıkış analiz sonuçlarının
aritmetik ortalamasının belirtilen standartları sağlaması gerekir.”
“Arıtma yapmadan deşarj standartlarını sağlayan
işletmeler için deşarj noktasından Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
İl Müdürlüğü gözetiminde farklı günlerde alınacak 3 adet 2 saatlik kompozit
atıksu numunesi analiz sonuçlarının aritmetik ortalamasının, bu Yönetmelik
ekinde yer alan deşarj standartlarını sağlaması gerekir. Herhangi bir
kompozit numunenin analiz sonucu deşarj standardının %20’sinden fazla
çıkması durumunda sonuçların aritmetik ortalamasına bakılmaksızın olumsuz
değerlendirilerek standartları sağlayacak uygun bir arıtma tesisi kurulması
ve işletilmesi istenir.
Kurulu kapasitesi 5.000 m3/gün ve üzerinde olan ve
endüstriyel atıksu bağlı olan kentsel atıksu arıtma tesisleri için Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü gözetiminde, ayda bir olmak
üzere yıl içerisinde tesis çıkışından 12 defa 2 saatlik kompozit numune
alınarak Bakanlıkça yetkilendirilmiş bir laboratuvarda Tablo 19 kapsamında
izleme yapılır. Bir yıllık izleme sonuçlarına göre alınan toplam numune
sayısının %30’undan fazlasında Tablo 19’daki limit değerleri aşan
parametre/parametreler deşarj standartları tablosuna eklenmek üzere
Bakanlığa bildirilir ve yeni eklenen parametrelerin deşarj standartlarına
uyum sağlanması amacıyla belediyeye 1 yıl süre verilir. Bakanlık alıcı
ortamın su kalitesine göre gerekli görmesi durumunda kurulu kapasiteyi
dikkate almaksızın bu fıkra hükmünü uygulayabilir.
Sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıksuların
yönetimine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir. Söz konusu
atıksuların kontrolü ve takibi amacıyla; sağlık kuruluşunun kanalizasyona
bağlantı noktasından yılda en az 1 defa, Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğü gözetiminde veya bilgisi dâhilinde, ilgili atıksu
altyapı tesisleri yönetimince alınacak atıksu örneğinde, BTEX ve AOX
parametrelerinin analizi yapılır. Sağlık kuruluşlarından kaynaklanan
atıksuların alıcı ortama deşarj standartları Tablo 24’te verilmiştir.”
“Atıksu arıtma tesislerinde çalışan teknik
personelin belgelendirilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 19-
Aynı Yönetmeliğin 43 üncü
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“2872 sayılı Kanunun 11 inci maddesi çerçevesinde,
atıksu altyapı tesisi yönetimlerince kooperatif kurulması halinde bu
kooperatifler atıksu yönetimine ilişkin yaptıkları iş ve işlemleri
Bakanlığa bildirirler.
Atıksu altyapı tesisleri yönetimleri ve münferit
sanayi tesisleri işletmecileri tarafından döngüsel ekonomi ilkelerine uygun
olarak arıtma çamuru yönetim planı hazırlanır. Arıtma çamuru yönetim
planının hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça düzenlenir.”
MADDE 20-
Aynı Yönetmeliğin 45 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine “yağmur suları” ibaresinden sonra
gelmek üzere “, temassız soğutma suları” ibaresi ile aşağıdaki cümleler
eklenmiş, aynı fıkranın (h) ve (ı) bentlerinde yer alan “Tablo 25’te”
ibareleri “Tablo 22’de” olarak değiştirilmiştir.
“Her türlü atık, atıksu ve arıtılmış
atıksular yağmur suyu kanalına bağlanamaz. Tespit edilen usulsüz
bağlantılar ilgili atıksu altyapı tesisleri yönetimi tarafından kesilir.”
MADDE 21-
Aynı Yönetmeliğin 47 nci
maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan “Tablo 25 te” ibareleri
“Tablo 22’de” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 22-
Aynı Yönetmeliğin 51 inci
maddesinde yer alan “Çevre ve Orman Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun” ibaresi “1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin altıncı
kısmının dördüncü bölümü” olarak, “İl Çevre ve Orman Müdürlüklerince”
ibareleri “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüklerince”
olarak, “İl Çevre ve Orman Müdürlüğü” ibaresi “Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğü” olarak, “il çevre ve orman müdürlüğü” ibaresi
“Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 23-
Aynı Yönetmeliğin 53 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “42 nci maddenin (a) bendinde”
ibaresi “42 nci maddede” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 24-
Aynı Yönetmeliğin 54 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci fıkrasında
yer alan “il çevre ve orman müdürlüğüne” ibaresi “Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne” olarak, üçüncü fıkrasında yer alan “İl
Çevre ve Orman Müdürlüğüne” ibaresi “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
İl Müdürlüğüne” olarak değiştirilmiştir.
“Atıksu arıtma tesisi işletmecileri, arıtma
tesislerinin verimli olarak çalıştığının izlenmesinden ve kayıtlarının
tutulmasından sorumludur. Her türlü faaliyet sonucu oluşan atıksuların
bertarafına ilişkin verilerin atıksu üreticileri tarafından atıksu bilgi
sistemine girilmesi ve güncelliğinin sağlanması zorunludur. İşletmeler
atıksularının çıkış sularında deşarj izin belgesinde belirtilen aralıklarla
numune almakla, ölçüm ve analiz yapmak suretiyle kontrol etmekle,
atıksuların özellikleri ve miktarlarına ilişkin bilgileri belirlemek,
belgelemek ve denetimlerde beyan etmekle yükümlüdürler. İşletmeciler
tarafından yapılan ölçüm ve analizlerin sonuçlarının raporları en az beş
yıl süreyle saklanmak zorundadır.”
MADDE 25-
Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici
maddeler eklenmiştir.
“Geçici Madde 10- Büyükşehir belediyeleri ve il
belediyeleri, kentsel atıksu arıtma tesislerinde arıtılan toplam atıksuyun
en az %10’unun tarımsal sulamada ve rekreasyonel amaçla kullanımının yanı
sıra endüstriyel, çevresel ve diğer alanlarda yeniden kullanım
potansiyelini ve gerekli yatırım ihtiyacını belirlemek amacıyla
hazırlayacakları fizibilite raporlarını bu maddenin yayımı tarihinden
itibaren 1 yıl içerisinde Bakanlığa sunar. Bakanlık uygun görüşü ile söz
konusu yatırımların yapılması için il belediyelerine 3 yıl, büyükşehir
belediyelerine 2 yıl süre verilir.
Geçici Madde 11- Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
deşarj standartlarında bu maddeyi ihdas eden Yönetmelik ile yapılan
değişikliklere bu maddenin yayımı tarihinden itibaren; revizyon yapılacak
atıksu arıtma tesisleri için 1 yıl, yeniden yapılacak atıksu arıtma
tesisleri için 3 yıl içerisinde uyum sağlanması zorunludur.
Geçici Madde 12- Bu Yönetmelikte yer almayan
endüstri tipleri için bu Yönetmeliğin 31 inci maddesinin birinci fıkrasının
(p) bendi kapsamında oluşturulan deşarj standartları tablosunda yer alan
KOI parametresinde yapılacak kısıtlama oranının belirlenmesi için ilgili
tesis tarafından bu maddenin yayımı tarihinden itibaren 6 ay içerisinde Bakanlığa
başvuru yapılır.
Geçici Madde 13- Bu maddenin yayımından önce
faaliyette olup, 33 üncü maddenin dördüncü fıkrası kapsamında olan ve
kıyıya deşarj yapan işletmeler için bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo
2’de belirtilen seyrelme kriterlerini sağlamaları şartı ile kıyı deşarjına
devam edilmesine izin verilebilir. Ancak bu işletmeler bu maddenin yayım
tarihinden itibaren iki yıl içinde Tablo 2’de belirtilen seyrelme kriterlerini
sağladığını belgelemek zorundadır.”
MADDE 26-
Aynı Yönetmeliğin 58 inci
maddesinde yer alan “Çevre ve Orman” ibaresi “Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği ” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 27-
Aynı Yönetmeliğin eki ekteki
şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 28-
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 29-
Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|