Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünden:
ET VE SÜT KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN 4734 SAYILI
KAMU İHALE
KANUNUNUN 3 ÜNCÜ MADDESİNİN (g) BENDİ KAPSAMINDA
YAPACAĞI
MAL VE HİZMET ALIMLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Et ve Süt Kurumu Genel
Müdürlüğünün 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında yapacağı mal ve hizmet
alımlarında uygulanacak usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü
merkez ve taşra teşkilatının, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen,
Kanun kapsamına giren kuruluşlarca, kuruluş amacı veya mevzuatı gereği
işlemek, değerlendirmek, iyileştirmek veya satmak üzere doğrudan
üreticilerden veya ortaklarından yapılan tarım veya hayvancılıkla ilgili
ürün alımları dışındaki (g) bendi kapsamında kalan ve geçici 4 üncü
maddesine göre Kamu İhale Kurumu tarafından istisna olarak belirlenmiş mal
ve hizmetlerin yurt içinden ve yurt dışından satın alınmasında ceza ve
alımlardan yasaklama hükümleri hariç izlenecek usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine ve
geçici 4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açık alım usulü: Bütün isteklilerin teklif
verebildiği usulü,
b) Alım: Bu Yönetmelikte belirlenen usul ve
şartlarla mal veya hizmet alımlarının isteklileri arasından seçilecek
birisi üzerinde bırakıldığını gösteren ve alım yetkilisinin onayına
müteakip tamamlanan işlemleri,
c) Alım yetkilisi: İdarenin, alım ve harcama yapma
yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak
yetki devri yapılmış görevlilerini,
ç) Doğrudan alım usulü: İdari ve teknik şartlar
çerçevesinde yeterli piyasa araştırması yapılarak ilan ve duyuru şartı
aranmaksızın yapılacak alımı,
d) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif: En düşük
fiyat veya fiyatın yanında işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği,
verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışı unsurlarla belirlenen
parasal değeri,
e) Genel Müdür: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürünü,
f) Genel Müdürlük: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğünü,
g) Hizmet: Kamu İhale Kurumu tarafından istisna
kapsamına alınmış hizmet kalemlerini,
ğ) İdare: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü merkez
ve taşra teşkilatını,
h) İdari şartname: Alımla ilgili, başta teklif
hazırlama ve sunma esasları olmak üzere, idarenin ve isteklilerin
uyacakları idari usul ve esasları gösteren belgeleri,
ı) İstekli: Mal veya hizmet alımları için teklif
veren gerçek veya tüzel kişiyi,
i) İstisna: 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine göre ticarî ve sınaî faaliyetleri
çerçevesinde; idarenin doğrudan mal ve hizmet üretimine veya ana
faaliyetlerine yönelik ihtiyaçlarının temini için yapacakları, Hazine
garantisi veya doğrudan bütçenin transfer tertibinden aktarma yapmak
suretiyle finanse edilenler dışında ve Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre
idarenin talebi üzerine Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen mal ve
hizmet alımlarını,
j) İstisna limiti: 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde belirlenen ve Kamu İhale
Kurumu tarafından her yıl güncellenen parasal tutarı,
k) Mal: Kamu İhale Kurumu tarafından istisna
kapsamına alınmış mal kalemlerini,
l) Merkez Teşkilatı: Et ve Süt Kurumu Genel
Müdürlüğü Merkez Teşkilatını,
m) Onay belgesi: Alım işi öncesinde düzenlenen,
yetki limitleri dâhilinde alım yetkilisi tarafından onaylanan belgeyi,
n) Pazarlık usulü: Bu Yönetmelikte belirtilen
hallerde kullanılabilen, alım sürecinin gerçekleştirildiği ve idarenin alım
konusu işin teknik detayları ile gerçekleştirme yöntemlerini ve belli
hallerde fiyatı isteklilerle görüştüğü usulü,
o) Piyasa araştırma tutanağı: İdare tarafından
yazılı, sözlü veya telefonla yapılan görüşmeler, resmî veya gerçek veya
tüzel kişilerin web sitelerinden yapılan araştırma sonucunda elde edilen
yaklaşık maliyetin ve alıma esas dayanak teşkil eden kayıt altına alınan
bilgi ve belgeleri,
ö) Satın alma dokümanı: Mal veya hizmet alımlarında
idare tarafından hazırlanan; idari şartname, sözleşme tasarısı, teknik
şartname, teslimat programı, uygulama talimatını içeren bilgi ve belgeleri,
p) Satın alma komisyonları: Alım işlemlerini karara
bağlamak üzere idarenin merkez ve taşra teşkilatı birimlerinin bünyelerinde
oluşturulan komisyonları,
r) Sözleşme: Mal veya hizmet alımlarında idare ile
yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
s) Taşra teşkilatı: Et ve Süt Kurumu Genel
Müdürlüğünün; müessese, kombina, işletme, fabrika, soğuk depo, depo, tesis
ile bağlı ortaklık ve iştiraklerini,
ş) Teklif: Bu Yönetmeliğe göre yapılacak alımlarda
isteklinin idareye sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas belge
ve/veya bilgileri,
t) Teknik şartname: Alımı yapılacak olan mal veya
hizmetin özelliklerini ve teknik kriterlerini açıklayan belgeyi,
u) Yabancı istekli: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olmayan gerçek kişiler ile yabancı ülke kanunlarına göre kurulmuş tüzel
kişilikleri,
ü) Yaklaşık maliyet: Alıma konu mal veya hizmetin
tahmini bedelini,
v) Yetki limiti: İdare tarafından merkez ve taşra
teşkilatı birim ve görevlilerine devredilen harcama sınırını,
y) Yönetim Kurulu: Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü
Yönetim Kurulunu,
z) Yüklenici: Alıma konu mal veya hizmet işlerinin
ifasını üstlenen ve sözleşme imzalanan istekliyi,
ifade eder.
Temel
ilkeler
MADDE 5- (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak alımlarda idare;
saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenilirliği, gizliliği, kamuoyu
denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve
kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
(2) Ödeneği bulunmayan hiçbir mal ve hizmet için
alım yapılamaz.
(3) Aralarında kabul edilebilir doğal ve teknik
açıdan zorunlu bir bağlantı olmadığı sürece mal ve hizmet alımları birlikte
yapılamaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Alım Usulleri ve Uygulama Esasları
Uygulanacak
alım usulleri
MADDE 6- (1) İdare, hizmetlerinin aksamadan yürütülmesi
amacıyla, istisna kapsamında ve istisna limiti dahilinde yapılacak olan mal
ve hizmet alımlarında aşağıdaki usullerden birini uygulayabilir:
a) Açık alım usulü.
b) Pazarlık usulü.
c) Doğrudan alım usulü.
Açık alım
usulü
MADDE 7- (1) Açık alım usulünde, yeterlilik kriterlerine
sahip bütün istekliler teklif verebilir.
(2) İdare, yaklaşık maliyeti istisna limitine kadar
olan istisna kapsamındaki mal ve hizmetleri bu usulde alabilir.
(3) Teklifler kapalı zarf içerisinde alınır ve
alınış sırasına göre kaydedilir. Teklif mektubu ve alıma katılabilme şartı
olarak varsa idari şartnamede istenilen bütün belgeler bir zarfa konularak
sunulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı,
tebligata esas açık adresi, teklifin hangi mal veya hizmete ait olduğu ve
alım yapan idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan kısmı istekli
tarafından imzalanarak mühürlenir veya kaşelenir.
(4) Belirlenen tarih ve saatte tekliflerin alınması
ve değerlendirilmesini müteakip alım işi sonuçlandırılır. Geçerli teklif
sunan bütün istekliler ile kamu menfaati gereği bir kez daha fiyat
görüşmesi yapılabilir ve teklif alınabilir. Nihai teklif tutarı ilk teklif
bedelinden yüksek olamaz. Nihai teklifler de kapalı zarfta alınır ve
komisyon huzurunda açılır.
Pazarlık
usulü
MADDE 8- (1) Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile
alım yapılabilir:
a) Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal
kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden
öngörülmeyen olayların ortaya çıkması üzerine alımın ivedi olarak
yapılmasının zorunlu olması.
b) Güvenlikle ilgili özel durumların ortaya çıkması
üzerine alımın ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması.
c) Alımın, araştırma ve geliştirme sürecine ihtiyaç
gösteren ve seri üretime konu olmayan nitelikte olması.
ç) Alım konusu mal veya hizmet alımları işlerinin
özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve mali özelliklerinin
gerekli olan netlikte belirlenememesi.
d) İdarenin, yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde
belirtilen miktara kadar olan mamul mal, malzeme veya hizmet alımları.
(2) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda ilan
yapılması zorunlu değildir. Ancak, birinci fıkrada yer alan bentlere göre
yapılacak alımlara en az üç istekli davet edilerek yeterlilik belgelerini
ve fiyat tekliflerini birlikte vermeleri istenir. En az üç istekli davet
edilmesine rağmen üçten az fiyat teklifi temin edilmesi halinde de alım
sonuçlandırılabilir.
(3) Bu madde kapsamında mal ve hizmet alımı için yapılacak
olan alıma davetlerde alım konusu alanda faaliyet gösteren ve idarece
yeterliliği tespit edilen adaylar ile görüşme yapılacağı belirtilir. Gerek
ilan yapılan gerekse ilan yapılmayan hallerde, sadece idarece yeterliliği
tespit edilenler ile görüşme yapılır.
(4) Birinci fıkranın (c) ve (ç) bentlerine göre
yapılacak alımlarda istekliler, öncelikle alım konusu işin teknik detayları
ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk
tekliflerini sunar. İdarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak
yöntem ve çözümler üzerine alım komisyonu her bir istekli ile görüşür.
Teknik görüşmeler sonucunda şartların netleşmesi üzerine bu şartları
karşılayabilecek isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş
teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde
tekliflerini vermeleri istenir.
(5) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda, ilk
fiyat tekliflerini aşmamak üzere isteklilerden alım kararına esas olacak
son yazılı fiyat teklifleri alınarak alım sonuçlandırılır.
Doğrudan
alım usulü
MADDE 9- (1) Aşağıda belirtilen hallerde, ihtiyaçlar idari
ve teknik şartlar çerçevesinde yeterli piyasa araştırması yapılarak ilan ve
duyuru yapma şartı aranmaksızın doğrudan alım usulü ile karşılanabilir:
a) İdarenin, Milli Savunma Bakanlığı, Jandarma
Genel Komutanlığı ve diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yapılan
sözleşmeler gereğince yapacağı istisna kapsamındaki mal ve hizmet alımları.
b) İdarenin Cumhurbaşkanı kararları kapsamında
verilen görevler nedeniyle ihtiyaç duyduğu mal ve hizmetlerin alımları.
c) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki kamu idareleri, kamu iktisadi
teşebbüsleri, döner sermayeler, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları, bu idarelere ait birlikler, özel kanunlarla vakıf, fon ve sair
adlarla kurulmuş olan kuruluşlar ile bunların doğrudan veya dolaylı olarak
birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip
bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme veya şirketlerden
yapılacak mal ve hizmet alımları.
ç) Kamu İhale Kurumu tarafından onaylanarak istisna
kapsamına alınan ana faaliyete ilişkin mal ve hizmetlerden yaklaşık
maliyeti 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında her yıl belirlenen
istisna limitinin ⅓’ünü geçmeyen mal ve hizmet alımları.
(2) Bu maddenin uygulanmasında, komisyon kurma
şartı aranmaksızın idare tarafından görevlendirilecek kişi veya kişiler
tarafından, alım konusu mal veya hizmetin ticareti ile iştigal eden en az
üç gerçek veya tüzel kişiden yazılı teklif alınır. Alımın yapılacağı yerde
yeteri kadar teklif alınacak gerçek veya tüzel kişi bulunamaması halinde
teknik şartlar ve fiyat üzerinde görüşmeler ve pazarlık yapılarak
düzenlenen fiyat tespit tutanağı, idarenin onayına sunularak alım
gerçekleştirilir.
(3) Bu madde kapsamında, posta, faks, e-posta veya
belgelenecek tarzda piyasa araştırması yapılarak teknik şartlar ve fiyat
üzerinde görüşmeler yapılarak teklif toplanabilir. Teklif belgelerinde,
isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi,
teklifin hangi mal ve hizmete ait olduğu belirtilerek alımı yapan idarenin
açık adresi yazılı ve imzalı olmalıdır.
(4) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda ilan
yapılması zorunlu değildir.
(5) Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesini
müteakip alım sonuçlandırılır.
(6) Bu madde kapsamında yapılacak mal veya hizmet
alımlarında, hemen teslim edilebilen işlerde sözleşme imzalanıp
imzalanmayacağı hususu idarenin takdirindedir.
(7) Bu madde kapsamında kalan ve hemen teslim
edilebilen veya garanti süresi öngörülmeyen mal ve hizmet alımları
dışındaki alımlar için idarece uygun görülen oranda teminat alınır.
Alım
dokümanında bulunması gereken hususlar
MADDE 10-
(1) İdare, hemen teslim edilebilen
işlerin dışında uygulayacağı alım usulüne ilişkin idari şartname
hazırlanmasına ihtiyaç duyması halinde tip idari şartname hazırlar.
(2) Alım dokümanında; idarî şartnameler ile
yaptırılacak işin varsa projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme
tasarısı ve gerekli diğer bilgi ve belgeler bulunur.
a) İdari Şartnamede alım konusuna göre aşağıdaki
hususların belirtilmesi zorunludur:
1) İşin adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde
iş tanımı.
2) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası.
3) Alım usulü, alımın tarih ve saati ile
tekliflerin nereye verileceği.
4) İsteklilere talimatlar.
5) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve
yeterlilik kriterleri.
6) Alım dokümanında açıklama isteme ve yapılma
yöntemleri.
7) Alacağın devir ve temlikine ilişkin hükümler.
8) Geçici ve kesin teminat oranları ile teminatlara
ait şartlar.
9) Tekliflerin alınması, açılması ve
değerlendirilmesinde uygulanması gereken ve bu Yönetmelikte belirtilen usul
ve esaslar.
10) Alım kararının alınmasından sözleşmenin
imzalanmasına kadar uygulanması gereken ve bu Yönetmelikte belirtilen usul
ve esaslar.
11) Alım saatinden önce alımın iptal edilmesinde
idarenin serbest olduğu.
12) Bütün tekliflerin reddedilmesi ve alımın iptal
edilmesinde idarenin serbest olduğu.
b) Sözleşme taslağında, alım konusuna göre asgari
aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
1) İşin adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde
iş tanımı.
2) İdarenin adı ve adresi.
3) Yüklenicinin adı veya ticaret unvanı, tebligata
esas adresi.
4) Varsa alt yüklenicilere ilişkin bilgiler ve
sorumlulukları.
5) Sözleşmenin bedeli, türü ve süresi.
6) Ödeme yeri ve şartlarıyla avans verilip
verilmeyeceği, verilecekse şartları ve miktarı.
7) Alacağın devir ve temlikine ilişkin hükümler.
8) Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç
giderlerinden hangisinin sözleşme bedeline dahil olacağı.
9) Vergi, resim ve harçlar ile sözleşmeyle ilgili
diğer giderlerin kimin tarafından ödeneceği.
10) Montaj, işletmeye alma, eğitim, bakım-onarım,
yedek parça gibi destek hizmetlerine ait şartlar.
11) Kesin teminat miktarı ile kesin teminatın
iadesine ait şartlar.
12) Garanti istenilen hallerde süresi ve garantiye
ilişkin şartlar.
13) İşin yapılma yeri, teslim etme ve teslim alma
şekil ve şartları.
14) Gecikme halinde alınacak cezalar.
15) Mücbir sebepler ve süre uzatımı verilebilme
şartları, sözleşme kapsamında yaptırılacak iş artışları ile iş eksilişi
durumunda karşılıklı yükümlülükler.
16) Denetim, muayene ve kabul işlemlerine ilişkin
şartlar.
17) Sözleşmede değişiklik yapılma şartları.
18) Sözleşmenin feshine ilişkin şartlar.
19) Yüklenicinin sözleşme konusu iş ile ilgili
çalıştıracağı personele ilişkin sorumlulukları.
20) Alım dokümanında yer alan bütün belgelerin
sözleşmenin eki olduğu.
21) Anlaşmazlıkların çözümü.
22) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin
yükümlülükler.
Alım
ilanlarında bulunması zorunlu hususlar
MADDE 11-
(1) Alım dokümanında belirtilmeyen
hususlara ilanlarda yer verilemez. Alım ilanlarında aşağıdaki hususların
belirtilmesi zorunludur:
a) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası.
b) Alımın adı, niteliği, türü, miktarı.
c) Mal alımlarında teslim yeri, hizmet alımlarında
işin yapılacağı yer.
ç) Alım konusu işe başlama ve işi bitirme tarihi.
d) Uygulanacak alım usulü, alıma katılabilme
şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu.
e) Alım dokümanının nerede görülebileceği ve hangi
bedelle alınacağı.
f) Alımın nerede, hangi tarih ve saatte ve hangi
usulle yapılacağı.
g) Tekliflerin alım saatine kadar nereye
verileceği.
ğ) Teklif edilen bedelin en az % 3’ü oranında
geçici teminat verileceği.
h) Tekliflerin geçerlilik süresi.
Alım
dokümanlarının verilmesi
MADDE 12- (1) Alıma katılmak isteyen isteklilerin alım
dokümanını satın almaları zorunludur. Ancak resmî kurum ve kuruluşlardan
idarenin alımlarına katılmak isteyenlere alım dosyası bedelsiz olarak
verilir.
(2) Doküman bedeli hazırlanma maliyetini aşmayacak
ve rekabeti engellemeyecek şekilde belirlenir.
Duyuru ve
ilan
MADDE 13- (1) İdare, bu Yönetmelik kapsamında açık alım
usulü ile yapılacak olan mal ve hizmet alımlarında, alım tarihinden en az
üç iş günü önceden başlayarak, alım saatine kadar idare web sitesinde ilan
ederek duyurur.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak alımlarda
4734 sayılı Kamu İhale Kanununda belirtilen ilanların yapılması zorunlu
değildir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Alım İşlemine İlişkin Hususlar
Yaklaşık
maliyetin hesaplanması
MADDE 14-
(1) İdare, aşağıdaki usullerden
birini, birkaçını veya tamamını kullanmak suretiyle yaklaşık maliyeti
hesaplar:
a) İdare, alım konusu malın özelliğine göre kamu
kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarından
fiyat isteyerek veya internet sayfalarında yayımlanan fiyatları kullanarak
yaklaşık maliyeti hesaplayabilir.
b) İdare, piyasada alım konusu malı üreten veya
pazarlayan gerçek veya tüzel kişilerden de fiyat bildirimi isteyerek
yaklaşık maliyeti hesaplayabilir.
c) İdare, alım konusu mal ile ilgili daha önceki
dönemlerde alım yapmış ise bu alımlarda ortaya çıkan sözleşme bedelleri,
endeks veya Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan ilgili
endekslerden uygun olanı kullanmak suretiyle güncelleyerek yaklaşık
maliyeti hesaplayabilir.
(2) Yaklaşık maliyetin hesaplanmasında kullanılan
her tür bilgi ve belgeye hesap cetveli ekinde yer verilir. Değerlendirmeye
alınmayan fiyat bildirimlerinin değerlendirmeye alınmama gerekçeleri hesap
cetvelinde belirtilir.
(3) Yaklaşık maliyetin hesaplanmasında kullanılan
bilgi ve belgeler dayanakları ile birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir.
Harcama
talimatı ve onay belgesi
MADDE 15-
(1) İdarenin ilgili birimi
tarafından yaklaşık maliyete uygun ödenek tefrik edilir.
(2) Belirlenen alım usulüne uygun düzenlenen
harcama talimatı veya alım onay belgesi alım yetkilisinin onayına sunulur.
Bu belgeye, yaklaşık maliyet hesap cetveli ile varsa idari şartname, teknik
şartname ve gerekli görülen diğer belgeler eklenir.
Satın
alma komisyonlarının kurulması ve görevleri
MADDE 16-
(1) Alım yetkilisi tarafından,
alımın niteliği ve idarenin tabi olduğu mevzuat esas alınarak, bir başkan,
bir muhasebe personeli ve bir işin uzmanı olmak üzere tek sayıda ve en az
üç kişilik asıl ve yedek üyeden oluşan satın alma komisyonu kurulur.
Komisyon üye tam sayısı ile toplanır.
(2) Komisyon toplantılarına başkan ve üyelerin
bizzat katılması esastır. Yedek üyeler ancak asıl üyelerin yıllık izinli,
raporlu veya resmî görevle il/ülke dışında olmaları halinde komisyona katılır.
Yedek üyenin de yıllık izinli, raporlu veya resmî görevle il/ülke dışında
olması durumunda alım yetkilisi tarafından yeni yedek üye belirlenir.
(3) Satın alma komisyonu çoğunlukla karar alır.
Başkan ve üyeler eşit oya sahiptir. Üyeler çekimser oy kullanamazlar.
Muhalif kalan üye, muhalefet şerhini yazarak imzalar. Alınan karar alım
yetkilisinin onayına sunulur ve onay sonrası kesinleşir.
Alıma
katılamayacak olanlar
MADDE 17-
(1) 4734 sayılı Kanunun 10 uncu ve
11 inci maddelerinde belirtilen durumlarda olanlar yapılacak olan alımlara
katılamazlar.
Geçici ve
kesin teminat işlemleri
MADDE 18-
(1) Yapılacak olan alımlarda işin
niteliğine göre teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere ve teklif
geçerlilik süresi dikkate alınarak geçici teminat alınır.
(2) Alımın sonunda ekonomik açıdan en avantajlı
birinci teklif sahibi istekli ile ikinci istekliye ait teminat mektubu
dışındaki diğer isteklilere ait teminatlar iade edilir.
(3) Ekonomik açıdan en avantajlı birinci teklif
sahibi isteklinin geçici teminatı gerekli kesin teminatın verilip
sözleşmeyi imzalaması halinde iade edilir.
(4) Alım üzerinde kalan istekli ile sözleşme
imzalanması halinde, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine
ait geçici teminat, sözleşme imzalandıktan sonra iade edilir.
(5) Sözleşme yapılması durumunda, sözleşme
imzalanmadan önce alım işi üzerinde kalan istekliden işin süresi ve garanti
süresini de kapsayacak şekilde sözleşme bedelinin en az % 6’sı oranında
kesin teminat alınır.
(6) Müşavirlik hizmet alımlarında alım dokümanında
belirtilmesi kaydıyla, kesin teminat sözleşme yapılmadan önce
alınmayabilir. Bu durumda düzenlenecek her hakedişten en az %6 oranında
yapılacak kesintiler teminat olarak alıkonulur.
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 19-
(1) Tedavüldeki Türk parası ve
bankalar tarafından verilen teminat mektupları veya Hazine ve Maliye
Bakanlığı tarafından ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu
senetler yerine düzenlenen belgeler teminat olarak kabul edilir.
Teminat
mektupları
MADDE 20- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak alımlarda,
bankalarca verilecek teminat mektuplarının kapsamı ve şekli konusunda, 4734
sayılı Kanunun 35 inci maddesine göre Kamu İhale Kurumunun tespit ettiği
hususlar geçerlidir.
(2) İdareye verilecek teminat mektuplarının, ilgili
mevzuat uyarınca Türkiye’de bankacılık faaliyetinde bulunmalarına izin
verilen yerli ve yabancı bankalarca düzenlenmesi şarttır.
(3) Kesin teminat mektubu alınması durumunda bunun
süresi, alım konusu işin ve/veya garanti süresinin bitiş tarihi dikkate
alınmak suretiyle alım dokümanlarında belirlenir.
(4) Alım konusu işlerin sözleşme ve şartname
hükümlerine uygun bir şekilde yerine getirildiğinin tespitinden sonra mal
ve hizmet alımları ile ilgili alınmış olan kesin teminat; mal alımlarında
ise bir garanti süresinin öngörülmesi halinde garanti süresi dolduktan
sonra kesin teminat, talep sahibi birimin teyidi alınarak yükleniciye iade
edilir.
Ceza,
yasaklama, yasak fiil ve davranışlar
MADDE 21- (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak alımlarda yasak
fiil ve davranışlarla ilgili hususlarda, 4734 sayılı Kanun ile 5/1/2002
tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda belirtilen
hükümler uygulanır.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; ceza ve
alımlardan yasaklama konularında, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
Alım
saatinden önce alımın iptal edilmesi
MADDE 22- (1) İdarenin gerekli gördüğü, ilanda veya alım
dokümanında yer alan belgelerde alımın yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi
mümkün bulunmayan hususların tespit edildiği hallerde alım saatinden önce
alım iptal edilebilir.
(2) Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle
alımın iptal edildiği isteklilere tebliğ edilir. Alımın iptal edilmesi
halinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler
açılmaksızın isteklilere iade edilir. Geçici teminatları iade edilir.
(3) Alımın iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri
gözden geçirilerek yeniden alıma çıkılabilir.
(4) Alımın iptal edilmesi halinde istekliler,
idareden herhangi bir tazminat talebinde bulunamaz.
Teklif
geçerlilik süresi
MADDE 23- (1) Tekliflerin geçerlilik süresi alım dokümanında
belirtilir. İdarece ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif ve sözleşme
koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla alım
dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir.
Tekliflerin
açılması, değerlendirilmesi ve alım kararının alınması
MADDE 24- (1) Zarflar, isteklilerle birlikte hazır
bulunanlar önünde, alınış sırasına göre açılır. Teklif mektubu ile geçici
teminatların usulüne uygun olup olmadığı, alıma katılıma ilişkin istenen
belgelerin eksik olup olmadığı kontrol edilerek tutanağa bağlanır.
Düzenlenen bu tutanaklar satın alma komisyonunca imzalanır, bir sureti
isteyen isteklilere imza karşılığı verilir.
(2) İdari şartnamede istenen belgeler ve teklifi
oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz.
(3) Tekliflerin değerlendirilmesinde öncelikle
teklif mektubu ile geçici teminatın usulüne uygun olmadığı tespit edilen
isteklilerin teklifleri ile yaklaşık maliyetin üzerinde olan tekliflerin
değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir.
(4) Birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata
bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen teklifler ile
birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler
değerlendirme dışı bırakılır.
(5) Satın alma komisyonu tarafından yapılan
değerlendirme sonucunda yeterliliği tespit edilen isteklilerden, ilk fiyat
tekliflerini aşmamak ve alım kararına esas olmak üzere son kez yazılı fiyat
tekliflerini vermeleri istenebilir. İkinci tekliflerin istenmesi durumunda
istekliler, kendilerine bildirilen tarih ve saatte tekliflerini kapalı zarf
ile satın alma komisyonuna sunar. Satın alma komisyonu, son teklifleri bir
tutanakla isteklilerden teslim alır ve son teklif bedelleri ile işin
yaklaşık maliyetini hazır bulunanlara açıklayarak tutanağa bağlar. Son
yazılı fiyat teklifini sunmayan isteklilerin ilk teklifi, son teklifleri
olarak kabul edilir ve teklifler değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
(6) İlk fiyat teklifi ile son yazılı fiyat
teklifinin farklı kişiler tarafından imzalanması halinde, son yazılı fiyat
teklifini imzalayan kişinin temsile yetkili olduğuna ilişkin belgelerin de
teklif mektubuna eklenmesi zorunludur.
(7) Satın alma komisyonu tekliflerin
değerlendirilmesi sonucu birinci ve ikinci en avantajlı teklif sahibi
isteklileri belirleyen komisyon kararını alır. Diğer isteklilerin geçici
teminatları iade edilir.
(8) Satın alma komisyonu kararı onaya sunulurken,
alım üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif
sahibi isteklinin, alımlara katılmaktan yasaklı olup olmadığı Kamu İhale
Kurumundan teyit ettirilerek buna ilişkin belgeler satın alma komisyonu
kararına eklenir. İki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda alım iptal
edilir. İdareye verdikleri geçici teminatlar gelir kaydedilir.
(9) Alım yetkilisi, onaya sunulan satın alma
komisyonu kararını karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içerisinde
onaylar veya gerekçesini belirterek iptal eder.
Teklif
fiyatlarının eşit olması hâli
MADDE 25- (1) Teklifleri yeterli bulunan birden fazla
istekli tarafından aynı fiyatın teklif edilmesi ve bu tekliflerin en
ekonomik teklif olması hâlinde, aynı fiyat teklifinde bulunan isteklilerden
ikinci bir kapalı teklif istenir ve alım buna göre sonuçlandırılır.
Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve alımın iptali
MADDE 26-
(1) Satın alma komisyonu kararı
üzerine, idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek alımı iptal
etmekte serbesttir. Alımın iptal edilmesi halinde bu durum alıma katılan
bütün isteklilere bildirilir. Alınan geçici teminatlar isteklilere iade
edilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir
yükümlülük altına girmez. Alımın iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce
idareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(2) Alımın iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri
gözden geçirilerek yeniden alıma çıkılabilir.
Kesinleşen
alım kararlarının bildirilmesi
MADDE 27- (1) Satın alma komisyonu kararının, alım yetkilisi
tarafından onaylanmasına müteakip kesinleşen alım kararı, alım yetkilisinin
onayladığı günü izleyen en geç üç iş günü içerisinde tüm isteklilere
bildirilir.
Sözleşmeye
davet
MADDE 28- (1) İdare, kesinleşen alım kararının istekliye
tebliğ tarihini izleyen üçüncü iş gününden sonraki, beş iş günü içinde,
yasal yükümlüklerini yerine getirmek üzere istekliyi sözleşme imzalamaya
davet eder. Yabancı istekliler için bu süreye yedi iş günü ilave edilir.
İstekli tebliğ tarihinden itibaren verilen süre içerisinde yükümlülüklerini
yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır.
Sözleşme
yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
MADDE 29- (1) Alım üzerinde kalan istekli 28 inci maddeye
göre sözleşmeyi imzalamak zorundadır.
(2) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde protesto
çekmeye, herhangi bir ihbar veya ihtar çekmeye veya hüküm almaya gerek
kalmaksızın alım üzerinde kalan isteklinin varsa geçici teminatı gelir
kaydedilir.
(3) Bu durumda idare, ekonomik açıdan en avantajlı
ikinci teklif fiyatının, alım yetkilisince uygun görülmesi halinde, bu
teklif sahibi istekli ile de bu Yönetmelik çerçevesinde sözleşme
imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi
istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için, bu istekliye 28 inci maddede
belirtilen şekilde bildirimde bulunulur.
(4) Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif
sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda bu teklif sahibinin de varsa
geçici teminatı gelir kaydedilerek alım işi iptal edilir.
Sözleşme
yapılmasında idarenin görev ve sorumluluğu
MADDE 30-
(1) İdare, belirlenen süre içinde
sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla yükümlüdür.
İdarenin bu yükümlülüğü yerine getirmemesi hâlinde, istekli sürenin
bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş gün içinde, 10 gün süreli bir
noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla, taahhüdünden vazgeçebilir. Bu
takdirde, geçici teminat geri verilir. İstekli bu hallerde idareden
herhangi bir tazminat talebinde bulunamaz.
Alımın
sözleşmeye bağlanması
MADDE 31- (1) Açık alım usulü ve pazarlık usulü ile yapılan
bütün alımlar bir sözleşmeye bağlanır. Doğrudan alım usulünde ise hemen
teslim edilebilen işlerde sözleşme imzalanıp imzalanmayacağı hususu
idarenin takdirindedir. Sözleşme imzalanmadan önce, isteklinin yasaklılık
teyidinin yapılması zorunludur. Sözleşmeler, idare yetkilileri ve yüklenici
tarafından imzalanır. Alım dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme
düzenlenemez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Şikâyet
başvurusu
MADDE 32-
(1) Şikâyet başvurusu, kesinleşen
alım kararının istekliye tebliğ tarihten itibaren üç iş günü içerisinde
sözleşmenin imzalanmasından önce idareye yapılır. Bu süre içerisinde
yapılmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz.
(2) İdare, şikâyet başvurusu üzerine gerekli
incelemeyi yaparak 10 iş günü içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan
karar, şikâyetçi ile diğer isteklilere üç iş günü içinde bildirilir.
(3) Başvurular üzerine idare tarafından gerekçeli
olarak;
a) Alım sürecinin devam etmesine engel oluşturacak
ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi
halinde alımın iptaline,
b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla
giderilebilecek ve alım sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan
durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,
c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun
olmaması hallerinde, başvurunun reddine,
karar verilir.
(4) İdare tarafından nihai karar verilmeden
sözleşme imzalanamaz.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan alımlara
yönelik olarak Kamu İhale Kurumuna itirazen şikâyet başvurusunda
bulunulamaz.
Mücbir
sebepler ve süre uzatımı verilecek haller
MADDE 33- (1) Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller
aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
ç) Kısmi veya genel seferberlik ilanı.
d) Gerektiğinde idare tarafından belirlenecek
benzeri diğer haller.
(2) Mücbir sebepler nedeni ile cezasız süre uzatımı
verilebilmesinde, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dâhil olmak üzere,
idare tarafından yukarıda belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul
edilebilmesi için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş
olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin
bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin
meydana geldiği tarihi izleyen 20 iş günü içinde yüklenicinin idareye yazılı
olarak bildirimde bulunması ve yüklenicinin bu durumları yetkili mercilere
belgelendirmesi zorunludur.
Sözleşmenin
feshi
MADDE 34-
(1) Aşağıda belirtilen hâllerde
idare sözleşmeyi fesheder:
a) Yüklenicinin taahhüdünü alım dokümanı ve
sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirememesi veya işi süresinde
bitirmemesi üzerine, alım dokümanında belirlenen oranda gecikme cezası
uygulanmak üzere, idarenin en az 20 gün süreli ve nedenleri açıkça
belirtilen ihtarına rağmen aynı durumun devam etmesi.
b) Sözleşmenin uygulanması sırasında yüklenicinin
4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununda belirtilen yasak fiil veya
davranışlarda bulunduğunun tespit edilmesi hâllerinde, ayrıca protesto
çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir
kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye
edilir.
Bildirim
ve tebligat esasları
MADDE 35- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak
tebligatlar, isteklinin teklifi ile birlikte sunduğu adrese noter
aracılığıyla, iadeli taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik
imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta adresine bildirim yöntemlerinden
biriyle yapılır.
Denetim,
muayene ve kabul işlemleri
MADDE 36- (1) Teslim edilen mal ve hizmete ilişkin muayene
ve kabul işlemleri, idarece kurulacak en az üç kişilik muayene ve kabul
komisyonu tarafından yapılır. Mal veya yapılan iş yüklenici tarafından
idareye teslim edilmedikçe muayene ve kabul işlemleri yapılmaz. İmalat veya
üretim süreci gerektiren işlerin belirtilen kalite ve özelliklere göre
yapılıp yapılmadığı, muayene ve kabul komisyonlarının yetki ve
sorumluluğunu kaldırmaması şartıyla idare tarafından görevlendirilecek
personelce belirli aşamalarda ve aralıklarla denetlenebilir.
(2) Taahhüdü tamamlanan ve müstakil kullanıma
elverişli bölümler için kısmî kabul yapılabilir.
Süre
uzatım prensipleri
MADDE 37- (1) Alıma konu işin, sözleşmesinde belirlenen
zamanda tamamlanıp kabule elverişli bir durumda teslim edilmesi esastır.
Yüklenici bu esasa herhangi bir şekilde uymazsa sözleşmede gösterilen
cezalar uygulanır.
(2) Aşağıdaki genel prensipler doğrultusunda
belirlenecek süre uzatımı verilebilir:
a) Olağanüstü haller ve doğal afetlerin
işyerlerinde ve yapılan işlerde meydana getireceği hasar ve zararlar ile
sigortalanabilir riskler sigorta kapsamında olsun veya olmasın yüklenici bu
hasar ve zararlar için idareden hiçbir bedel isteyemez.
b) İlave işler nedeniyle iş artışının ortaya
çıkması halinde işin süresi, bu artışla orantılı olarak işin ilgili kısmı
veya tamamı için uzatılır.
c) İdareden kaynaklı nedenlerden dolayı işin
süresinde tamamlanamaması halinde, etkileme süresi kadar süre uzatılır.
Diğer
özel hükümler
MADDE 38- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki mal ve hizmet
alımları elektronik ortamda da gerçekleştirilebilir.
(2) Alıma konu mal ve hizmet alımlarında istisna
limitini aşmamak üzere sözleşme bedelinin %20’sine kadar oran dahilinde iş
artışı ve eksilişi yapılabilir.
Devam
eden mal ve hizmet alımları
MADDE 39- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
ilan edilmiş olan mal ve hizmet alımlarında işin başladığı dönemde
yürürlükte olan mevzuat hükümleri uygulanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 40- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde
11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Limitlerin
tespiti
MADDE 41-
(1) Kamu İhale Kurumu tarafından
her yıl güncellenen parasal tutar hariç, bu Yönetmelikte geçen parasal
tutarlar ve limitler güncellemeyi takip eden ay içerisinde Yönetim
Kurulunca güncellenebilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 42-
(1) 10/3/2004 tarihli ve 25398
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Et ve Balık Ürünleri A.Ş.’nin 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (g) Bendi Uyarınca Yapacağı Mal ve
Hizmet Alımlarında Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 43- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 44- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Et ve Süt Kurumu
Genel Müdürü yürütür.
|