Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığından:
ÇEVRESEL GÜRÜLTÜ KONTROL YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; çevresel gürültünün
çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin önlenmesi, gürültü
haritaları ve gürültü eylem planlarının hazırlanması, çevresel gürültünün
azaltılması için gürültü kontrol tedbirlerinin uygulanması ve çevresel
gürültü yönetimi çalışmaları hakkında kamuoyunun bilgilendirilmesidir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; endüstriyel faaliyetler, ulaşım,
inşaat, müzik yayını ve işyerlerinden kaynaklanan çevresel gürültü ve
titreşimin kontrolüne yönelik usul ve esasları kapsar.
(2) Bu Yönetmelik; evsel faaliyetlerden kaynaklanan
gürültüleri, komşular tarafından oluşturulan gürültüleri, işyerlerinde
çalışanların maruz kaldığı gürültüleri, ulaşım araçları içindeki gürültüyü
ve askeri alanlar içindeki askeri faaliyetlerden kaynaklanan gürültüleri
kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı
Çevre Kanununun 14 üncü maddesi, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi ile 103 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akustik planlama: Çevresel gürültü düzeyinin
arazi kullanımı, trafik düzenlenmesi, gürültü kaynaklarının kontrolü ve ses
yalıtım tedbirleri kullanılarak planlanmasını,
b) Akustik rapor: Öngörülen çevresel gürültü
düzeylerinin belirlendiği ve sınır değerlerin aşılıp aşılmadığını gösteren
raporu,
c) Ana kara yolu: Yılda üç milyondan fazla aracın
geçtiği kara yolunu,
ç) Ana demir yolu: Yılda otuz binden fazla trenin
geçtiği demir yolunu,
d) Ana havalimanı: Hafif uçaklarla tamamen eğitim
amacıyla yapılanlar hariç olmak üzere, yılda elli binden fazla kalkış ve
inişin gerçekleştiği sivil havalimanını,
e) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığını,
f) Çevresel gürültü: Endüstriyel faaliyetler,
ulaşım araçları, eğlence ve rekreasyon, inşaat ve işyerlerinden kaynaklanan
istenmeyen sesleri,
g) Çevresel titreşim: Maden ve taş ocakları, ulaşım
araçları, sanayi ve inşaat makineleri gibi işlemlerden doğan ve yapılarda
kullanım alanı dışında başka maksatlarla kullanılan hacimlerdeki
faaliyetler sırasında oluşan genellikle katı, sıvı ve gaz ortamlarda
yayılan ve insan vücudunca hissedilen mekanik salınım hareketlerini,
ğ) Değerlendirme: Bir gürültü göstergesi veya
ilgili tehlikeli etkilerin değerini hesaplamak, tayin etmek, ön görmek,
tahmin etmek veya ölçmek için kullanılan her türlü yöntemi,
h) Gürültü göstergesi: Gürültünün olumsuz etkisinin
tanımlanmasında kullanılan fiziksel bir ölçek olup, ölçüm sonuçlarını
belirli ağırlıklar uygulanarak tek bir sayı ile ifade etmeye yarayan
değerlendirme birimlerini,
ı) İl Müdürlüğü: Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğünü,
i) İlgili idare: İkinci bölümde belirtilen idareler
ile bu Yönetmeliğin uygulanmasında görev alan kurum ve kuruluşları,
j) Kamuoyu: Bir veya daha fazla gerçek veya tüzel
kişi ile bunların mevzuata uygun olarak oluşturduğu dernek, kuruluş, birlik
veya grupları,
k) Müzik yayın izni: Bu Yönetmelik kapsamında müzik
yayını yapan işyerlerine akustik rapor değerlendirmesi sonucunda verilen
izni,
l) Müzik yayını: Gerçek enstrüman ve/veya seslerle,
banttan ya da elektronik olarak yükseltilmiş ses kaynağı kullanılarak
yapılan müzik faaliyetlerini,
m) Müzik yayını yapan işyeri: Bir konaklama tesisi
bünyesinde veya müstakil olarak faaliyet gösteren 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik ve/veya turizm mevzuatı kapsamında yer alan
müzik yayını yapan işyerini,
n) Ölçüm noktası: Bir çevresel gürültünün ölçümünü
yapmak üzere belirlenmiş olan noktayı,
o) Rahatsızlık: Saha çalışmaları ile tespit edilen,
bir toplumun gürültü veya titreşim için hassasiyet derecesini,
ö) Rekreasyon alanı: Kentin açık ve yeşil alan
ihtiyacı başta olmak üzere; eğlence, dinlenme, piknik ihtiyaçlarının karşılanabildiği,
kent içinde ve çevresinde günübirlik kullanıma yönelik olarak imar planı
ile belirlenmiş yerleri,
p) Sessiz alan: Bakanlık ve/veya yetkili idare
tarafından belirlenmiş; kırsal alanda trafik, endüstri veya rekreasyon
faaliyetlerinden kaynaklanan her türlü gürültü rahatsızlığına maruz
kalmayacak şekilde ayrılan alanı, şehirleşmiş alanda ise belirlenmiş bir
çevresel gürültü gösterge değerinin üzerinde etkilenmenin olmadığı alanı,
r) Stratejik gürültü eylem planları: Çevresel
gürültünün ve etkilerinin yönetilmesi için stratejik gürültü haritalarının
sonuçlarına göre gürültü azaltım tedbirlerini içeren planları,
s) Stratejik gürültü haritaları: İl genelini
kapsayacak şekilde farklı gürültü kaynakları bazında mevcut veya gelecekte
ortaya çıkabilecek gürültü durumunun, gürültüden etkilenen kişi ve konut
sayısı da dâhil olmak üzere, gürültü göstergesi kullanılarak standartlara
uygun olacak şekilde fiziksel haritalar ile görselleştirilmesine imkân
veren haritaları,
ş) Yerleşim alanı: İmar planı sınırı içindeki
yerleşik ve gelişme alanlarını, imar planı bulunmayan mevcut yerleşmeleri
de içine alan ve sınırları belediye meclislerince karara bağlanan alanları,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer teknik terimler
Ek-1’de yer almaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Görev,
yetki ve sorumluluklar
MADDE 5- (1) Bakanlık;
a) Çevresel gürültüyü azaltacak program ve
politikaları belirlemekle, bu program ve politikaların uygulanmasını
kolaylaştırıcı belge ve dokümanı hazırlamakla,
b) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında kurum
ve kuruluşlar arasında işbirliği ve eşgüdümü sağlamakla,
c) Stratejik gürültü haritaları hazırlanacak
yerleşim alanları ile ana ulaşım kaynaklarını ilgili kurum ve kuruluşlarla
işbirliği içinde belirlemekle,
ç) Stratejik gürültü haritaları ve stratejik
gürültü eylem planlarını onaylamakla, stratejik gürültü haritaları ve
stratejik gürültü eylem planlarında yer alan bilgileri ve verileri bir
merkezde toplamakla, stratejik gürültü eylem planlarının uygulanmasını
izlemekle,
d) Akustik raporları, stratejik gürültü haritaları
ve stratejik gürültü eylem planları hazırlama kriterlerini ve hazırlayacak
kurum ve kuruluşların sağlaması gereken esasları belirlemekle,
e) Akustik raporları, stratejik gürültü
haritalarını ve stratejik gürültü eylem planlarını incelemek ve değerlendirmekle,
f) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına yönelik
çevresel gürültü kaynaklarını denetlemekle, ihlalin tespiti halinde idari
yaptırım uygulamakla,
g) Hazırlanan akustik raporların, stratejik gürültü
haritalarının ve stratejik gürültü eylem planlarının yer aldığı veri
tabanını oluşturmak ve veri giriş sürecini takip etmekle,
ğ) Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasından
sorumlu kurum ve kuruluş temsilcilerinin uzmanlaşmasını sağlayıcı eğitim
programlarını uygulamak/uygulatmak ve izlemekle,
h) Tarihi ve doğal yapılar için izin verilen
çevresel gürültü ve titreşim düzeyinin belirlenmesi çalışmalarını
yapmak/yaptırmakla,
yetkili ve sorumludur.
(2) İl Müdürlükleri;
a) Bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik işbirliği
ve koordinasyonu sağlamak, izleme ve denetim faaliyetlerini
gerçekleştirmekle,
b) İllerde endüstri tesisleri, müzik yayını yapan
deniz araçları ile işyerleri için akustik rapor hazırlatmak, bu raporları
incelemek ve değerlendirmekle,
c) Müzik yayını yapan işyerleri ve deniz araçlarına
müzik yayın izni vermekle,
ç) Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlalinin tespiti
halinde idari yaptırım uygulamakla,
d) İllerde, bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanmasında, çevresel gürültünün kontrolü ve yönetimi amacıyla il
özelinde karar verilmesi gereken hallerde İl Mahalli Çevre Kurulu
toplantılarını düzenlemekle,
e) İllerde stratejik gürültü haritalarının
hazırlanmasında koordinasyonu sağlamakla,
f) Stratejik gürültü eylem planlarının
uygulanmasını izlemek, uygulamaya yönelik sorunları, çözüm önerilerini ve
faydalı bilgileri Bakanlığa bildirmekle,
g) Akustik raporlar, stratejik gürültü haritaları
ve stratejik gürültü eylem planlarının Bakanlıkça oluşturulan veri tabanına
giriş sürecini koordine ve kontrol etmekle,
yetkili ve sorumludur.
(3) Büyükşehir, il, ilçe, belde belediyeleri ve il
özel idareleri;
a) İlgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak
stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planlarını
hazırlamak/hazırlatmak ve stratejik gürültü eylem planlarını uygulamakla,
b) Stratejik gürültü eylem planlarını kamuoyu
görüşüne açmakla, stratejik gürültü haritalarının ve stratejik gürültü
eylem planlarının nihai halini kamuoyuna bildirmekle ve Bakanlığa
göndermekle,
c) Stratejik gürültü haritalarının, stratejik
gürültü eylem planlarının Bakanlıkça oluşturulan veri tabanına girişini
yapmakla,
ç) İmar planı çalışmalarında ve ruhsatlandırma
aşamasında gürültü yönetimine ilişkin hususları dikkate almakla,
d) Çevre Kanunu uyarınca yetki devri yapılması halinde
Bakanlıkça belirlenen usuller çerçevesinde bu Yönetmeliğin uygulanmasına
yönelik izleme ve denetim faaliyetlerini gerçekleştirmekle,
e) Çevre Kanunu uyarınca yetki devri yapılması
halinde bu Yönetmeliğin ihlalinin tespiti durumunda idari yaptırım uygulamak
ve yapılan denetim ve idari yaptırım sonuçlarını il müdürlüklerine
iletmekle,
ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
(4) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile ulaşım
kaynaklarını işleten özel kurumlar;
a) Ana kara yollarını, ana demir yollarını ve ana
havalimanlarını belirleyip listesini Bakanlığa bildirmekle,
b) Sorumluluğu dâhilinde olan ana kara yollarının,
demir yolları, havalimanlarının ve deniz limanlarının gürültü haritalarını
hazırlamakla,
c) Gürültü haritalarının nihai halini Bakanlığa göndermekle,
ç) Ana havalimanları için çevresel gürültü düzeyini
tespit etmek amacıyla gürültü ölçüm/kontrol/izleme sistemi kurmakla,
d) İllere ait stratejik gürültü eylem planları
çalışmalarında kullanılmak üzere, gürültü haritalarının sonuçlarını ilgili belediyeye
iletmekle,
e) Planlanan kara yolları, demir yolları ve
havalimanları güzergâhı için, gürültü yönetimine ilişkin hususları dikkate
almak, akustik rapor hazırlamak/hazırlatmakla,
f) Eylem planlarında yer alan gürültü kontrol
tedbirlerine yönelik olarak ilgili kurum ve kuruluşlar ile işbirliği
yapmakla,
ilgili hususlarda gerekli tedbirleri alır.
(5) Kültür ve Turizm Bakanlığı; tarihi ve doğal
yapılar için izin verilen çevresel gürültü ve titreşim düzeyinin
belirlenmesi çalışmalarında işbirliği yapma hususunda gerekli tedbirleri
alır.
Endüstri
tesisleri ve işyerlerinin sorumlulukları
MADDE 6- (1) Endüstri tesisleri ve işyerleri;
a) Çevresel gürültü ve titreşime asgari düzeyde
neden olacak şekilde faaliyetlerini yürütmekle,
b) İl Müdürlüğü tarafından istenen akustik
raporları hazırlatmakla ve Bakanlıkça oluşturulan veri tabanına girişini
yapmakla,
c) Akustik raporlar kapsamında belirlenen gürültü
azaltım tedbirlerine uymakla,
ç) İlgili idarenin talebine istinaden gürültü
haritaları hazırlanması için gerekli olan verileri vermekle,
d) İl Müdürlüğünün talebine istinaden çevresel
gürültü seviyesinin tespiti amacıyla sürekli gürültü ölçüm/kontrol/izleme
sistemi ve ses gücü sınırlayıcı sistemler kurmakla,
e) Bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik ilgili
kurum ve kuruluşlar ile işbirliği yapmakla,
sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Stratejik Gürültü Haritaları, Stratejik Gürültü
Eylem Planları ve Akustik Raporlar
Stratejik
gürültü haritaları
MADDE 7- (1) Stratejik gürültü haritaları Ek-3’te yer alan
usul ve esaslar çerçevesinde hazırlanır.
(2) Farklı gürültü kaynaklarından yayılan gürültü
etkilerinin il bazında toplu olarak değerlendirilmesi için stratejik
gürültü haritaları hazırlanır.
(3) Stratejik gürültü haritaları beş yılda bir
güncellenir.
(4) Stratejik gürültü haritaları uygun iletişim
araçlarından yararlanılarak yayımlanır.
Stratejik
gürültü eylem planları
MADDE 8- (1) Gürültü azaltım ve kontrol tedbirlerini
belirlemek üzere, stratejik gürültü eylem planları Ek-4’te belirtilen usul
ve esaslar çerçevesinde hazırlanır.
(2) Hazırlanan stratejik gürültü eylem planları
kapsamında sessiz alanlar korunur ve azaltım tedbirleri uygulanır.
(3) Stratejik gürültü eylem planları kapsamında
belirlenen gürültü azaltım tedbirlerine yönelik olarak eylem planları
hazırlamakla görevli ilgili idare tarafından kamuoyunun görüşü alınır.
(4) Stratejik gürültü haritaları hazırlandıktan
sonra en geç bir yıl içerisinde stratejik gürültü eylem planları hazırlanır
ve beş yılda bir güncellenir. Eylemlerin uygulama durumları, altı aylık
dönemler halinde, Bakanlıkça oluşturulan veri tabanına giriş yapılarak
Bakanlığa bildirilir.
(5) Stratejik gürültü haritaları ve stratejik
gürültü eylem planları, her türlü planlamada dikkate alınır.
Akustik
raporlar
MADDE 9- (1) Planlanan ve mevcut çevresel gürültü kaynakları
için akustik rapor hazırlama usul ve esasları Ek-5’te yer almaktadır.
(2) İlgili idarece ihtiyaç halinde kaynağa özgü
akustik raporlar istenebilir.
(3) Akustik raporlar kapsamında çevresel gürültü
düzeyi ve gürültü azaltım tedbirleri belirlenir.
(4) İlgili idarenin talep etmesi halinde gürültü
modelleme çalışmaları yapılır.
(5) Gürültü kaynağında veya gürültü azaltım
koşullarında değişiklik olması durumunda akustik raporlar güncellenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çevresel Gürültü ve Titreşimin Yönetimi
Ulaşım
kaynakları için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 10-
(1) Ulaşım kaynaklarından çevreye
yayılan çevresel gürültü düzeyi, Ek-2’de yer alan hükümleri ve sınır
değerleri sağlar.
(2) Ulaşım araçları, çevresel gürültünün
azaltılması için mevcut en iyi teknolojilerden faydalanır.
(3) Motorlu taşıtların korna ve egzozlarında yer
alan gürültü azaltım ekipmanı üzerinde değişiklik yapılamaz, çalışmaz hale
getirilemez.
(4) Motorlu taşıtların üzerinde veya içinde; korna
veya ses çıkaran cihazlar zorunlu haller dışında gürültü rahatsızlığına
neden olacak şekilde çalınamaz.
Müzik
yayını yapan işyerleri ve deniz araçları için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 11-
(1) Yerleşim alanlarında çevresel
gürültüye neden olan müzik yayını yapan işyerleri ve deniz araçları Ek-2’de
yer alan hükümleri sağlar.
(2) İl Müdürlüğü tarafından müzik yayını yapan
işyerlerine ve deniz araçlarına akustik rapor hazırlattırılır, değerlendirilir,
müzik yayın izni verilir.
(3) Müzik yayın izin belgesine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(4) Müzik yayını yapan deniz araçlarının, müzik
yayını yapabileceği sahaların sınır koordinatları İl Mahalli Çevre Kurulu
Kararı ile belirlenir.
(5) Müzik yayını yapan deniz araçlarının belirlenen
koordinatlar dışında faaliyet göstermesi durumunda idari yaptırım
uygulanır.
(6) Müzik yayını yapan deniz araçlarından yayılan
çevresel gürültü düzeyi, İl Müdürlüğü tarafından kıyıda belirlenen
noktalarda, sürekli izleme sistemi ile ölçülür.
(7) İl Müdürlüğü tarafından müzik yayını yapan
işyerlerinin bulunduğu alanlarda Ek-2’deki Tablo 1’de yer alan sınır
değerlerin sağlandığını tespit etmek üzere, ilgili idarenin elektronik
olarak bilgilendirileceği çevresel gürültü sürekli izleme sistemi
kurdurulur.
(8) İlgili idare ses basıncı düzeyini kontrol altında
tutmak amacıyla akustik planlama yaptırabilir ve ses gücü sınırlayıcı
sistemler kurdurabilir.
(9) Birden fazla müzik yayını yapan işyerinin veya
müzik yayını yapan deniz aracının bir arada ve aynı anda faaliyet
gösterdiği alanlarda, ilave gürültü kontrol tedbirleri belirlenebilir.
(10) Kurulması planlanan müzik yayını yapan
işyerlerinin ilgili mevzuatta belirtilen yer seçimi ve planlamasında,
stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planları dikkate
alınır.
(11) Aynı takvim yılı içinde üç defa bu Yönetmelik
hükümlerinin ihlalinin tespiti halinde İl Müdürlüğü tarafından müzik yayın
izni iptal edilir. Müzik yayın izni iptal edilen işyeri iki takvim yılından
sonra müzik yayın izni için tekrar başvurabilir.
Endüstri
tesisleri ile işyerleri için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 12-
(1) Yerleşim alanlarında çevresel
gürültüye neden olan endüstri tesisleri ve işyerleri Ek-2’de yer alan
hükümleri sağlar.
(2) Endüstri tesisleri, 10/9/2014 tarihli ve 29115
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
hükümleri kapsamında değerlendirilir.
(3) Endüstri tesislerinden ve işyerlerinden çevreye
yayılan gürültü düzeyinin azaltılması için mevcut en iyi teknikler
uygulanır.
(4) Yerleşim alanlarında kurulması planlanan
işyerleri için, ruhsat verme aşamasında, gürültü yönetimine ilişkin bu
Yönetmelikte yer alan hususlara uyulur.
(5) Endüstri tesisleri ve işyerlerine ilişkin ilave
gürültü kontrol tedbirleri akustik raporlarda belirlenir.
(6) Endüstri tesisleri ve işyerlerinde çevresel
gürültü kaynağı olan ekipmanların mümkün olduğunca kapalı ortamda olması
sağlanır. Açık ortamda bulunması zorunlu olan soğutma fanı, klima,
havalandırma, jeneratör gibi çevresel gürültü kaynaklarından hava
aracılığıyla iletimi azaltmak üzere gerekli tedbirler alınır/aldırılır.
Şantiye
alanları için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 13-
(1) Yerleşim alanlarında çevresel
gürültüye neden olan şantiye faaliyetleri Ek-2’de yer alan hükümler
çerçevesinde yürütülür.
(2) Şantiye faaliyetlerinden çevreye yayılan
gürültünün kontrolü için gürültü azaltım tedbirleri uygulanır.
(3) Tatil beldelerinde ve turistik alanlarda
gerçekleştirilen tüm şantiye faaliyetlerinden kaynaklanan çevresel
gürültünün yönetimine ilişkin ilave kontrol tedbirleri, ilgili idare
tarafından belirlenir.
Diğer
faaliyetler için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 14-
(1) Yerleşim alanlarında, açık
havada gerçekleştirilen ve çevresel gürültüye neden olan etkinlikler
Ek-2’de belirtilen hükümler çerçevesinde yürütülür.
(2) Açık havada müzik yayını yapılan etkinliklerin
düzenlemesine izin verilen alanlar, bu alanlarda düzenlenebilecek yıllık
azami etkinlik sayısı ile etkinliğin peş peşe düzenlenebileceği gün sayısı
İl Mahalli Çevre Kurulu Kararı ile belirlenir. Bu sayıları aşan etkinlikler
için 11 inci maddede yer alan hükümler uygulanır.
(3) Havai fişek kullanımı için zaman ve mekan
bildirilerek mahallin mülki amirliğinden izin alınması zorunludur.
(4) Meteorolojik koşulların değiştirilmesi için
olan her türlü dış müdahale (ses frekansları ve benzeri) zaman ve mekan bildirilerek
valilik izni ve Bakanlık uygun görüşüyle yapılabilir.
(5) Çok hafif hava araçlarının (Microlight ve
benzeri) iniş, kalkış ve seyir esnasında çevresel gürültü seviyelerinin
azaltılmasına yönelik gerekli tedbirler alınır. Bu araçların uçuş
güzergahları Bakanlık uygun görüşü ile belirlenir.
Çevresel
titreşim değerlendirme yöntemleri
MADDE 15-
(1) Maden ve taş ocakları ile
benzeri faaliyette bulunulan alanlardaki patlatmalarda; oluşacak hava şoku,
taş savrulması, titreşim gibi çevresel etkilerin asgari düzeyde tutulacağı
bir patlatma paterni uygulanır. Ek-2’deki Tablo 3’te yer alan usul ve
esaslara göre, patlatma yapılan alanın yakınındaki bina ve yapıların
korunması için alınan tedbirler hazırlanan akustik raporlar içerisinde
detaylı olarak açıklanır.
(2) Maden ve taş ocakları ile benzeri faaliyette
bulunulan alanlardaki patlatmaların, çevredeki yapılarda oluşturduğu zemin
titreşim düzeyi Ek-2’deki Tablo 3’te yer alan sınır değerleri sağlar.
(3) Demir yolu ve kara yolu ulaşım araçları,
işyerleri ve endüstri tesislerinin en yakın yapıda oluşturacağı titreşim
düzeyi ile konut ve ofis olarak kullanılan binalarda, bina içindeki makine
ve teçhizatın oluşturacağı zemin titreşim düzeyi Ek-2’deki Tablo 4’te yer
alan sınır değerleri sağlar.
(4) Şantiyelerde gerçekleşen faaliyetlerin
çevredeki yapılarda oluşturacağı zemin titreşim düzeyi Ek-2’deki Tablo 5’te
yer alan sınır değerleri sağlar.
(5) Titreşim düzeylerinin sınır değerleri
sağlamasını teminen başta titreşim yalıtımı olmak üzere gerekli teknik
tedbirler alınır/aldırılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kamuoyunun Bilgilendirilmesi, Eğitimler ve Yeterlik
Kamuoyunun
bilgilendirilmesi
MADDE 16-
(1) İlgili idare çevresel
gürültünün azaltılmasına yönelik çalışmalara ilişkin olarak kamuoyunu uygun
iletişim araçlarıyla bilgilendirir.
(2) İlgili idarece yayımlanan bilgilerin tam,
anlaşılabilir ve rahat erişilir nitelikte olması sağlanır.
(3) İlgili idare çevresel gürültü oluşturabilecek
eylemlere ilişkin olarak kamuoyunu bilinçlendirme ve farkındalık oluşturma
amacıyla bilgilendirme çalışmaları yapabilir.
Eğitimler
MADDE 17-
(1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamak, teknik altyapıyı güçlendirmek
amacıyla Ek-8’de yer alan eğitim programlarının usul ve esaslarını
belirler.
(2) Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanması için
gerekli olan eğitimleri düzenler veya düzenlettirir. Bakanlık onayıyla;
başka kurum/kuruluşlarca düzenlenen eğitim programlarına Bakanlık gözlemci
olarak katılım sağlar.
(3) Eğitim programını başarı ile tamamlayanlara
Bakanlık tarafından yetkinlik belgesi verilir.
(4) Bu Yönetmelik çerçevesinde alınan yetkinlik
belgeleri beş yıl geçerlidir.
Yeterlik
MADDE 18-
(1) Çevresel gürültü ve titreşim
konularının değerlendirilmesi ve ölçümlerinde görev alan kişiler ile akustik
raporlar, stratejik gürültü haritaları, stratejik gürültü eylem planları
hazırlayacak kişilerin Bakanlık tarafından düzenlenen/düzenlettirilen
eğitimler kapsamında alınan yetkinlik belgelerine sahip olmaları gerekir.
(2) Akustik raporları ve gürültü haritalarını
hazırlayacak kurumların, Ek-7’de yer alan ölçüm standartlarına göre
Bakanlıktan alınan yeterlik belgesine sahip olmaları gerekir.
ALTINCI BÖLÜM
İzleme, Denetim ve İdari Yaptırım
İzleme ve
denetim
MADDE 19-
(1) Çevresel gürültü yönetimi
çalışmalarında kullanılmak üzere yerleşim alanlarında çevresel gürültü
düzeyi Ek-2’deki Tablo 6’da yer alan formata göre izlenir.
(2) İzleme ve denetim faaliyetleri programlı veya
programsız olarak Çevre Kanunu kapsamında yetki devri yapılan kurum ve
kuruluşlarca, yetki devri yapılmadığı takdirde ise İl Müdürlüklerince
gerektiğinde diğer mevzuat kapsamında yetkili kılınan kurum ve kuruluşlar
ile işbirliği ve koordinasyon içinde yapılır.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında yer alan hükümlerin
uygulanmasına yönelik denetimleri gerçekleştiren kurum ve kuruluşlar
Ek-6’da yer alan şartları sağlar.
İdari
yaptırım
MADDE 20-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davrananlar hakkında, Çevre Kanununun 20 nci maddesinde öngörülen
idari yaptırımlar uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 21-
(1) 4/6/2010 tarihli ve 27601
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve
Yönetimi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Veri
tabanı oluşturulması
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bakanlık, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç yıl içerisinde; çevresel
gürültü yönetimi amacıyla hazırlanan akustik raporların, stratejik gürültü
haritaları ve stratejik gürültü eylem planlarının kayıt altına alınacağı
bir veri tabanı oluşturur.
Stratejik
gürültü haritası ve stratejik eylem planı olmayan iller
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, daha önce stratejik gürültü haritaları
olmayan illerde, stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem
planları üç yıl içerisinde hazırlanır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce alınan eğitim sertifikaları, yetkinlik belgesi
olarak Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş yıl geçerlidir.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce İl
Müdürlüklerinden alınan çevresel gürültü konulu çevre izin muafiyet
yazıları; mevcut çevre izin ve lisans belgeleri süresi sonuna kadar
geçerlidir.
(3) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce canlı
müzik izin belgesi almış olan işyerleri iki yıl içerisinde bu Yönetmelik
çerçevesinde müzik yayın izni almak üzere başvuruda bulunur.
Sürekli
gürültü ölçüm cihazlarının kurulması
GEÇİCİ
MADDE 4- (1) Sürekli gürültü ölçüm
cihazları bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içerisinde kurdurulur.
Müzik
yayın izni ve eğitim yetkinlik belgesine ilişkin usul ve esaslar
GEÇİCİ
MADDE 5- (1) Bu Yönetmelik
çerçevesinde verilecek müzik yayın izni ve eğitim yetkinlik belgesine
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden
itibaren 6 ay içerisinde belirlenir.
Yürürlük
MADDE 22-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|