Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesinden:
ANKARA YILDIRIM
BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE
LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi ön lisans ve lisans programlarında yürütülecek eğitim ve
öğretime ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokullarda yürütülen ön lisans ve
lisans programlarındaki eğitim, öğretim ve uygulamalara ilişkin hükümleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Genel akademik başarı not ortalamasını,
b) ANO: Yarıyıl akademik başarı not ortalamasını,
c) AKTS (ECTS): Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
ç) AKTS kredisi: Öğrencinin bir dersi başarıyla
tamamlamak üzere yapması gereken çalışmaların tamamını kapsayan ve bu
dersle kazandırılacak bilgi, beceri ve yetkinlikleri elde etmesi için
gerekli toplam iş yükünü temel alan sayısal değeri,
d) Anadal diploma
programı: Kayıtlı olunan ön lisans veya lisans diploma programını,
e) AYBÜ: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesini,
f) Birim: AYBÜ’ye bağlı
fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve meslek
yüksekokulu bünyesinde bulunan ve öğrencinin bağlı olduğu bölüm, anabilim, anasanat dalı ya da programı,
g) Çift anadal diploma
programı: Kayıtlı olunan anadal diploma
programının yanı sıra, AYBÜ’de kayıtlı olunan
ikinci bir diploma programını,
ğ) Danışman: Öğrenciye eğitim-öğretim, ders alma,
mezuniyet ve benzeri işlemlerde yardımcı olması için görevlendirilmiş
öğretim elemanını,
h) Değişim programı: Ulusal ve uluslararası
kurum/kuruluşlarca Erasmus+, Mevlana, Farabi ve benzeri ile Uluslararası İkili İş Birlikleri
(MoU) çerçevesinde yürütülen ve öğrenci,
akademik/idari personel değişimini kapsayan programları,
ı) Diploma eki: Uluslararası saydamlığı
pekiştirmeyi hedefleyen ve elde edilmiş yetkinlik ve beceriler ile bunların
ifade edildiği diploma, derece, sertifika gibi belgelerin akademik ve
mesleki olarak tanınmasını sağlamaya yönelik yükseköğretim diplomasına ek
olarak verilen belgeyi,
i) İlgili kurul: AYBÜ’ye
bağlı fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve
meslek yüksekokulu kurulunu ve/veya yönetim kurulunu,
j) Öğrenci: Ön lisans veya lisans öğrenimi için AYBÜ’ye kayıtlı öğrenciyi,
k) ÖİBS: Öğrenci İşleri Bilgi Sistemini,
l) ÖİDB: AYBÜ Öğrenci İşleri Daire Başkanlığını,
m) Program: AYBÜ birimlerinde bilim ve sanat ile
ilişkili öğrenme ve meslek alanına ilişkin kazanım odaklı bir eğitim ve
öğretim planı doğrultusunda faaliyetlerini sürdüren, kayıt olma şartları ve
süresi belirli olan, mezunlarına bir yükseköğretim derecesi kazandıran
diploma programını,
n) Rektör: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
Rektörünü,
o) Senato: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
Senatosunu,
ö) Transkript: Onaylı not
döküm belgesini,
p) YÖK: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını,
r) Yönetim Kurulu: Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretime İlişkin Esaslar
Öğrenci
kabulü
MADDE 4- (1) AYBÜ ön lisans ve lisans programlarına öğrenci
kabulü ile AYBÜ içinden/dışından yatay geçiş başvuru, kabul ve kayıt
işlemleri, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde Senatonun belirlediği
esaslara göre ÖİDB tarafından yapılır. Öğrencilerin AYBÜ’ye
kayıtlarının kesinleşmesi için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye'de bir liseden veya Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından lise dengi kabul edilen yurt içinde/dışında bir
okuldan diploma almaya hak kazandığını gösteren bir belge sahibi olmak.
b) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığınca yapılan merkezî sınav ile yerleştirme sonucu veya
uluslararası öğrenci alımı kapsamında ilgili eğitim-öğretim yılında AYBÜ
birimlerine kayıt hakkı kazanmış olmak.
c) Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin
yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.
ç) AYBÜ’nün ilan ettiği
diğer şartları sağlamış olmak.
(2) AYBÜ’ye kayıt hakkı
kazanan adaylar, Rektörlükçe ilan edilen kurallar ve takvim çerçevesinde
süresinde kayıtlarını yaptırmakla sorumludur. Kayıt işlemini süresinde yaptırmayanlar,
AYBÜ öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak iddia
edemez.
(3) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı belge ve beyan
ile AYBÜ’ye kayıt hakkı kazanmış olanların
belirlenmesi durumunda kayıtları yapılmaz, kesin kayıt yaptıran
öğrencilerin bulundukları yarıyıla bakılmaksızın kayıtları iptal edilerek AYBÜ’den ilişiği kesilir, varsa kendilerine verilen
diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında kanuni işlem
başlatılır. Bu durumda olanlar öğrencilik statüsü kazanmamış sayılır ve
öğrencilikle ilgili hiçbir haktan yararlanamazlar.
(4) AYBÜ’ye kaydını
yaptıran öğrencilere; eğitim-öğretimle ilgili veya diğer sorunlarının
çözümüne yardımcı olarak mezuniyete kadar rehberlik yapmak üzere, akademik
yıl başlamadan önce bölüm başkanlıklarının teklifi ve ilgili kurul
kararıyla öğretim elemanları arasından danışman atanır. Danışmanların
görevlerine ve sorumluluklarına ilişkin esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Katkı
payı ve öğrenim ücreti
MADDE 5- (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesi ve ilgili mevzuat hükümlerine göre öğrencilerden bir dönem için;
birinci öğretimde öğrenci katkı payı, ikinci öğretim ve uzaktan öğretimde
ise öğrenim ücreti alınır. Uluslararası öğrencilerden, birinci veya ikinci
öğretim ayırımı yapılmaksızın, her dönem için ilgili mevzuat hükümleri
doğrultusunda yönetim kurulunca belirlenen öğrenim ücreti alınır.
(2) Katkı payı/öğrenim ücreti, ilgili dönem
başlarında akademik takvimde belirtilen tarihlerde ödenir. Süresi içinde
ücretini ödemeyenler ve mazereti yönetim kurulunca kabul edilmeyenler, o
dönem için kayıt yaptıramaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.
(3) Belirlenen zorunlu eğitim süreleri içerisinde
yan dal veya çift anadal öğreniminin
tamamlanamaması nedeniyle ilave ders alınması hâlinde, her bir ders için
ödenecek katkı payı veya öğrenim ücreti ilgili mevzuat hükümlerine göre
hesaplanır.
(4) Zorunlu hazırlık sınıfını ikinci yılda okuyarak
başarısız olan ve kendilerine verilen sınav haklarından yararlanmak isteyen
öğrenciler, her döneme ait katkı payını/öğrenim ücretini ödemeye devam
eder, ancak sınav hakkı dışında diğer öğrencilik haklarından
yararlanamazlar.
Öğretim
dili
MADDE 6- (1) AYBÜ’nün öğretim
dili Türkçedir. Ancak ilgili kurulların önerisi, Senatonun kararı ve YÖK’ün
onayı ile bazı programlarda tamamen veya kısmen yabancı dilde
eğitim-öğretim yapılabilir.
(2) Öğretim dili Türkçe dışında yabancı dil olan
programlarda kayıtlar, dil yeterliği belgelendikten sonra yapılır.
(3) Yabancı dil/Türkçe hazırlık eğitimi, 2547
sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Zorunlu veya
isteğe bağlı hazırlık sınıfı eğitimi ile sınavlarda uygulanacak usul ve
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Eğitim-öğretim
türleri
MADDE 7- (1) AYBÜ’de esas
itibarıyla örgün eğitim yapılır. Ancak ilgili kurulların teklifi ve
Senatonun onayı ile YÖK’ün belirlediği esaslar doğrultusunda;
a) Açık, dışarıdan (ekstern) ve yaygın eğitim de
yapılabilir.
b) Birinci ve ikinci öğretim, uzaktan öğretim ile
yaz öğretimi ve benzeri programlar açılabilir.
Eğitim-öğretim
dönemleri
MADDE 8- (1) AYBÜ’de
eğitim-öğretim; yarıyıl veya yıl esasına göre düzenlenir ve dönemler,
yarıyıl uygulayan birimlerde güz ve bahar yarıyıllarından oluşur. Güz ve
bahar yarıyıllarına ek olarak kurs, staj veya yaz okulu açılabilir.
Bunların süresi ve uygulama şekli, ilgili kurulların teklifi üzerine Senato
kararı ile düzenlenir.
(2) Bir yarıyıl 14 hafta, bir yıl 28 haftadan az
olamaz. Senato gerekli gördüğü hâllerde yarıyıl sürelerini uzatabilir,
kısaltabilir veya yaz dönemi ekleyebilir.
(3) Akademik takvim, ilgili eğitim-öğretim yılı
başlamadan önce Senato tarafından karara bağlanarak ilan edilir.
Eğitim-öğretim
süresi
MADDE 9- (1) Öğrenciler,
bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kaydolduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans
programlarını azami dört yıl; lisans programlarından öğrenim süresi dört
yıl olanları azami yedi yıl, beş yıl olanları azami sekiz yıl, altı yıl
olanları azami dokuz yıl içinde tamamlamak zorundadır.
(2) Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır.
(3) Azami süre sonunda mezun olamayan öğrenciler
için yazılı talep etmeleri hâlinde 2547 sayılı Kanunda belirtilen hükümler
uygulanır.
Öğretim
programı
MADDE 10-
(1) Her bir öğretim programı;
program ve ders bilgi paketinden oluşur. Buna göre;
a) Program içeriğinde öğretim programına ilişkin;
genel bilgi ve yapı, kazanılan derece, öğrenim düzeyi, kabul-kayıt
şartları, amaç, okutulacak derslerin (teori, uygulama, seminer, bireysel
çalışma, laboratuvar, proje, sınav, ödev ve
benzeri o dersin başarıyla tamamlanabilmesi için yapılması gereken tüm
çalışmaların) yarıyıllara göre listesi, kodu, seçmeli ve zorunlu olma
durumu, yeterlilikler, mezunların mesleki profili,
sınavlar, değerlendirme ile mezuniyet şartları ve benzeri hususlar yer
alır.
b) Ders içeriğinde; dersin ön şart durumu, dili,
türü, verilme şekli, öğrenme ve öğretme teknikleri, sorumluları, amacı,
öğrenme çıktıları, içeriği, kaynakları, haftalara göre işlenecek konuları,
değerlendirme sistemi, AKTS kredi tablosu ile dersin program yeterliklerine
katkısı ve benzeri hususlar yer alır.
(2) Bölüm(ler) tarafından
altyapısı hazırlanan programlar ilgili kurulun teklifi, Senatonun uygun
görüşü ve YÖK onayı ile açılır.
(3) Bir programa ilişkin adı, müfredatı,
eğitim-öğretim süresi, zorunlu teorik ve/veya uygulamalı derslerin yarıyıllara
dağılımı ve benzeri ilgili bölüm tarafından hazırlanan değişiklikler,
ilgili kurulun önerisi ile Senato tarafından karara bağlanır ve bu
değişiklikler varsa çift anadal, yandal ve benzeri program müfredatlarına da eş zamanlı
olarak uygulanır.
(4) Senato tarafından açılması onaylanmış seçmeli
derslerden ilgili dönemde açılacaklar, bölümün önerisi ve ilgili kurulların
kararı ile belirlenir. Öğrenci seçmeli dersi, kayıtlı olduğu programdaki
seçmeli ders adı ile açılmış derslerden seçebileceği gibi başka
programların seçmeli veya zorunlu dersleri arasından da seçebilir.
(5) Birimlerin eğitim programlarında görev alacak
öğretim elemanları ile ders ve uygulama çizelgeleri, her yarıyılın başında
ilgili kurullarca düzenlenerek ilan edilir.
(6) İlgili mevzuat hükümlerine uygun olarak karara
bağlanması hâlinde; birinci ve ikinci öğretim programlarındaki bir ders hem
örgün hem de uzaktan öğretim yoluyla veya sadece bu öğretim yollarından
biriyle verilebilir.
(7) Teorik ve/veya uygulamalı olarak yapılan
dersler zorunlu ve seçmeli olarak iki gruba ayrılır;
a) Seçmeli ders; danışmanının görüşü de göz önünde
bulundurularak, öğrenci tarafından zorunlu dersler dışında kayıtlı olduğu
bölümün öğretim programı içinden ve/veya dışından seçilen derstir.
b) Zorunlu ders; öğrencinin kayıtlı olduğu bölümün
öğretim programında yer alan ve mezun olabilmesi için alıp başarılı olması
gereken derstir.
(8) Her öğrenci, programının zorunlu derslerini
almakla yükümlüdür. Ancak öğretim programında uygulama, staj veya işletmede
mesleki eğitim dersi bulunanlarda, en fazla üç derse kadar eşdeğerliliği
ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilen seçmeli dersler Senato kararı
ile zorunlu ders yerine saydırılabilir.
(9) Niteliğine göre teorik ve/veya uygulamalı
dersler; seminer, atölye, laboratuvar, klinik
çalışma, arazi uygulaması, staj, bitirme projesi, inceleme, araştırma,
ödev, bireysel çalışma, mesleki beceri uygulamaları, alan çalışması,
mezuniyet tezi ve benzeri çalışmalar içerebilir.
(10) En fazla üç derse kadar içeriği en az %80
uyumlu olmak ve ilkeleri Senato kararı ile belirlenmek kaydıyla ilgili
kurullarca; öğrencilere kazandırılması öngörülen mesleki bilgi, beceri,
tutum ve davranışların geliştirilmesi ve benzeri gerekçelerle yurt içi/dışı
yükseköğretim kurumlarından alınabilecek çevrimiçi ders önerilebilir.
(11) Birimler, ilgili kurullarınca kararlaştırılmış
olmak ve Senato tarafından onaylanmak şartıyla, eğitim-öğretim
programlarını yarıyıldaki/yıldaki derslerin tümünden başarılı olunmadıkça
sonraki yarıyıl veya yıla geçilmemesi ve/veya yarıyıl veya yıldan ders
alınamaması esasına dayalı olarak düzenleyebilir.
(12) Ortak zorunlu dersler, 2547 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan ve öğrencinin
kaydolduğu programda en az iki yarıyıl almakla yükümlü olduğu derslerdir.
Bu derslere, Senato kararı ile başka dersler de eklenebilir.
Çift anadal ve sertifika programları
MADDE 11- (1) Çift anadal
programları ile yandal ve diğer sertifika
programları; ilgili mevzuat hükümleri ve Senato kararları ile belirlenecek
esaslara göre uygulanır.
Uzaktan
eğitim
MADDE 12-
(1) AYBÜ’de
eğitim-öğretimin her düzeyinde bilgi ve iletişim teknolojileri kullanılarak
yapılacak, öğrenci ile öğretim elemanının aynı mekânda bulunmasını
gerektirmeyen eş ya da farklı zamanlı olarak yürütülebilen uzaktan eğitime
ve bu kapsamda verilecek derslerin sınavlarında uygulanacak usul ve
esaslara, ilgili kurulların teklifi üzerine Senato tarafından karar
verilir.
Derslerin
AKTS kredisi
MADDE 13- (1) YÖK’ün ilgili
programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için yükseköğretim yeterlilik
çerçevesine göre belirlediği AKTS aralığı dikkate alınarak; bir dersi
başarıyla tamamlayabilmesi için öğrencinin yapması gereken çalışmaların
tamamını (teorik ders, uygulama, seminer, bireysel çalışma, sınavlar,
ödevler ve benzeri) kapsayan ve ilgili kurullarca hesaplanmış iş yükünü
temel alan AKTS kredileri Senato tarafından karara bağlanır.
(2) Öğrenciler mezuniyet için ortak zorunlu dersler
dâhil asgari; öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans programlarında 120,
lisans programlarından öğrenim süresi dört yıl olanlarda 240, beş yıl
olanlarda 300 ve altı yıl olanlarda ise 360 AKTS kredisini tamamlamak
zorundadır.
Ders
kayıtları, ekleme ve bırakma
MADDE 14-
(1) Öğrenciler öğretim
programındaki ilgili dönemin ders alma ve kayıt yenileme işlemlerini bu
Yönetmelik hükümlerine göre ve akademik takvimde belirtilen tarihler
arasında ÖİBS’den yapmakla ve danışmanına
onaylatmakla yükümlüdür.
(2) Kayıt yenilemek ve ders almak için katkı
payının/öğrenim ücretinin yatırılmış olması gerekir. Kayıt silinmesi
hâlinde, yatırılan katkı payı/öğrenim ücreti iade edilmez.
(3) Akademik takvimde belirtilen tarihlerde ders
kaydını tamamlamayan ve mazeretlerini beyan eden belgeler ile başvuru yapan
öğrencilerin durumu, en geç devamsızlık süresi sonuna kadar ilgili
kurullarca karara bağlanır ve ders kaydı yapılana kadar geçen süre
devamsızlıktan sayılır.
(4) Belirlenen sürede ilgili dönem için ders
kaydını yapmayan ve mazereti bulunmayan öğrenciler o yarıyıl veya yılda;
öğrencilik haklarından yararlanamaz, derslere devam edemez ve sınavlara
giremezler. Kaydolmadığı dersin sınavına giren öğrencinin sınavı geçersiz
sayılır. Öğrencinin kayıtsız kaldığı dönemler öğrenim süresine sayılır.
(5) AYBÜ’de yıllık
eğitim-öğretim verilen bir programa kaydolup hazırlık sınıfına
yerleştirilen öğrencilerden güz dönemi sonunda yeterli puanı elde ederek
hazırlıktan muaf olanlara talepleri doğrultusunda, ortak zorunlu dersler ve
ilgili kurulların onayı ile programın alınabilecek zorunlu ve/veya seçmeli
derslerine bahar döneminde ders kayıt hakkı verilebilir. Bu durumda ders
alınması hâlinde her bir ders için ödenecek katkı payı/öğrenim ücreti, 2547
sayılı Kanun hükümlerine göre hesaplanır.
(6) Öğrenci; alarak başarısız olduğu, devam şartını
sağlamadığı ve hiç almadığı dersi/dersleri öncelikli olarak almak
zorundadır. Bu dersler, farklı dönem derslerinden ise en alttaki dönem
derslerinden başlamak şartı ile bulundukları döneme ait dersi/dersleri
alır. Bu hüküm mezun olabilecek durumda bulunan son sınıf öğrencileri için
uygulanmaz.
(7) Öğrenciler tekrarlamak veya ilk defa almak
zorunda oldukları derslerin çokluğu dolayısıyla kayıtlı bulundukları
yarıyıl derslerinin bir kısmını veya tamamını almayabilirler, ancak bu
durum 2547 sayılı Kanunda öngörülen azami öğrenim süresinin işlemesine
engel olmaz.
(8) Öğrenciler üçüncü yarıyılın başlangıcından
itibaren, akademik takvime göre derslerin başladığı haftayı takip eden iki
hafta içerisinde danışmanının onayını alarak tekrarlamak zorunda oldukları
dersler hariç kaydoldukları dersi bırakabilir veya programlarına yeni ders
ekleyebilirler. Programlarına yeni ders ekleyen öğrenciler, geçen sürede bu
derslerden devamsız sayılırlar. Ayrıca öğrenciler kayıt yaptırdıkları bir
dersten ilgili yarıyılın başlangıcından itibaren altı hafta içerisinde
tümüyle çekilebilirler.
(9) Bir yarıyılda öğrencilerin en fazla alabileceği
AKTS kredisi; o yarıyıl için belirlenmiş toplam AKTS kredisi ile bu
miktarın 1/3’ü oranında ve Senato tarafından konulan kriterlere
göre belirlenmiş AKTS kredisi toplamı kadardır. Öğrenci birbirini izleyen
iki yarıyıl sonunda mezun olabilecek durumda ise ilgili yönetim kurulunun
kararı ile yukarıda tanımlanan yarıyıl toplam AKTS kredisi üst sınırı
aşılarak öğrencinin bu yarıyılların her birinde en çok iki ders daha
almasına izin verilebilir.
(10) Alt yarıyıllara ait AGNO’su
2.00’nin altında olan öğrenci devam eden
yarıyılda ilgili yarıyılın AKTS kredisini aşmayacak şekilde ön şartsız
dersleri alabilir. İlgili kurul bu durumdaki öğrencilerin fazladan bir ders
almasına izin verebilir.
(11) Bir üst yarıyıldan veya yaz okulundan hiç
almadığı dersi alarak daha kısa sürede mezun olabilmek için AGNO’nun en az 3.00 olması gerekir. Bu durumdaki
öğrenciler, normal dönem derslerinden ayrı olarak üst yarıyıldan en fazla
üç ders alabilirler.
(12) Öğrenciler başarısız oldukları, ancak sonradan
programdan çıkarılan dersler yerine, kayıtlı oldukları bölüm tarafından
uygun görülen eş değer dersi/dersleri alırlar.
(13) Öğrenciler, Senato tarafından belirlenen
esaslarda ön şartlı olarak gösterilen stajlarını, aynı esaslarda belirtilen
dersleri başarı ile tamamlamaları hâlinde yapmaya hak kazanırlar.
(14) Öğrenci azlığı nedeniyle sınıf teşkil
edilemediği için normal ve ikinci öğretim birleştirilerek ders yapılan
programlar ile ders programının çakışmasından dolayı ilgili kurullar
tarafından uygun görülen öğrenciler dışında; normal öğretim öğrencileri
ikinci öğretimden, ikinci öğretim öğrencileri normal öğretimden ders
alamazlar.
(15) Öğrenciler, kayıtlı oldukları bölüm
başkanlığının teklifi ve ilgili yönetim kurulunun kararı ile diğer üniversitelerden
güz, bahar dönemleri ile açılan yaz okullarında ders alabilirler. Bu
şekilde her dönem için en fazla üç ders alınabilir.
(16) Lisans programlarının üçüncü ve dördüncü sınıf
öğrencileri, ders kayıtları süresince, ÖİDB’ye
danışmanlarının teklifi, bölümünün uygun görüşü, ilgili yönetim kurulu
kararı ve ilgili dersin öğretim elemanının onayını içeren dilekçe ile
başvurmaları şartıyla en fazla üç lisansüstü derse, lisans ders yükü
kapsamında kayıt yaptırabilir. Bu şekilde kaydolunan derslerden lisans
programı yükümlülüklerine sayılmayacak olanlar dahi lisans ders yükü
kapsamında alınabilir. Lisans programı ders yüküne sayılan lisansüstü
dersler, ileride lisansüstü programın ders yüküne sayılamaz.
Ön şart
MADDE 15- (1) Öğretim programındaki herhangi bir dersin
alınabilmesi için alt yarıyıllardan belirli dersin/derslerin alınmış olması
ön şartı aranılabilir. Herhangi bir dersin alınabilmesindeki ön şart,
ilgili kurulun teklifi ve Senato kararı ile belirlenir.
Uygulamalı
eğitimler
MADDE 16- (1) AYBÜ’de verilen ve programa özgü olarak belirlenmiş
teorik ve uygulamalı dersler dışında; öğrencinin öğretim programlarıyla
kazandırılması öngörülen mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını
geliştirmeleri, sektörü tanımaları, iş hayatına uyum sağlamaları, tecrübe
edinmeleri ve gerçek üretim ve hizmet ortamında yetişmeleri amacıyla staj,
isteğe bağlı staj, işletmede mesleki eğitim ve benzeri uygulamalı eğitimler
planlanabilir.
(2) Bu uygulamalı eğitimlerin niteliği ilgili
mevzuat hükümlerine göre ilgili kurullarca belirlenir.
Ders
muafiyetleri
MADDE 17- (1) Öğrencilerin,
daha önce devam ettikleri bir yükseköğretim programında başarılı oldukları
derslerden muaf olmaları ve diğer yükseköğretim kurumundan ve/veya uzaktan
eğitim kurumundan alınan derslerin geçer notlarının bu Yönetmeliğe göre
değerlendirilebilmesi için, AYBÜ’ye kayıt
tarihinin başlamasını müteakip 10 gün içinde dekanlığa/müdürlüğe ilgili
birimce talep edilen belgelerle başvurmaları gerekir.
Devam
zorunluluğu
MADDE 18-
(1) İlk defa alınan veya
devamsızlıktan dolayı başarısız olunup tekrar edilen teorik derslerin
%30’undan, uygulama, laboratuvar ve benzeri
çalışmaların %20’sinden fazlasına katılmayan öğrenci başarısız sayılır.
Öğrencilerin devam durumları, derse giren öğretim elemanı tarafından
izlenir. Devamsızlıkları sebebiyle sınava girme hakkı kazanamayan
öğrencilerin listesi, yarıyıl/yıl sonu sınavından
önce derse giren öğretim elemanı tarafından ÖİBS’de
ilan edilir.
(2) Devamsızlık haricinde bir sebepten başarısız olunup
tekrar edilen derslerin teorik kısımlarına devam etme mecburiyeti yoktur.
Bitirme
çalışması
MADDE 19- (1) Öğrencinin, mezun olmadan önce istenen mesleki
düzeye ulaştığını gösteren bir bitirme çalışması yapması, bölüm
başkanlığının teklifi ve ilgili yönetim kurulunun kararı ile zorunlu
tutulabilir. Bitirme çalışmasını alabilme şartları, çalışmanın dağıtılması,
teslimi, sınavı ve değerlendirilmesi ilgili kurullarca belirlenen esaslara
göre yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar ve Başarının Değerlendirilmesi
Sınavlar
MADDE 20-
(1) Sınavlara ilişkin esaslar
şunlardır:
a) Sınavlar; yarıyıl/yıl içinde haberli veya
habersiz olarak ders saati içerisinde yapılan kısa süreli sınav, ara sınav,
yarıyıl/yıl sonu sınavı, mazeret sınavı, bütünleme
sınavı, mezuniyete üç ders sınavı, staj sonu sınavı ve muafiyet sınavından
oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya
uygulamalı olarak yapılabilir.
b) Ortak zorunlu derslerde en az birer ara sınav ve
yarıyıl sonu sınavı yapılır. Bu derslerin sınavlarının katkı oranları eşit
olarak alınabilir.
c) Puanlamaya tabi tutulan bir sınava girmeyen
öğrenci, o sınav hakkını kullanmış ve o sınavdan sıfır puan almış sayılır.
Ayrıca öğrencilerin puanlamaya tabi tutulan, ancak yapmadıkları veya
katılmadıkları ödev, seminer, panel gibi yarıyıl/yıl içi etkinlikleri de
aynı şekilde değerlendirilir.
ç) Öğrenciler, fakülte/yüksekokul yönetimleri
tarafından yazılı olarak ve/veya AYBÜ’nün resmî
internet sitesinde duyurulan sınav programlarında belirtilen gün, saat ve
yerde öğrenci kimlik belgeleriyle sınava girmek zorundadır. Öğrencinin
girmemesi gereken bir sınava girmesi hâlinde sınavı iptal edilir.
(2) Ara sınavlara ilişkin esaslar şunlardır:
a) Ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl
sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir.
b) Her ders için her yarıyılda en az bir ara sınav
yapılmak şartıyla ara sınavların sayı, kapsam, biçim ve değerlendirme
özellikleri dersi verecek öğretim elemanı tarafından belirlenerek bölüm
başkanlığına bildirilir ve öğrencilere derslerin başladığı ilk hafta ilan
edilir. Ders içerisinde/kapsamında yapılan proje, seminer, arazi
çalışmaları, kısa sınav, ödev, laboratuvar ve
benzeri yarıyıl içi çalışmaları ara sınav yerine kullanılabilir.
c) Not ortalamasına katılmayan dersler
eğitim-öğretim planında belirtilir. Sınav gerektirmeyen eğitim-öğretim
çalışmaları ilgili kurulca tespit edilerek eğitim-öğretim planında
gösterilir ve ÖİDB’ye de bilgi verilir. Bu
durumda öğrencinin harf notu yarıyıl/yıl içi çalışmaları değerlendirilerek
takdir edilir.
ç) Ders içeriğinde o dersin başarıyla
tamamlanabilmesi için yapılması gereken uygulama, seminer, proje ve benzeri
çalışma olması hâlinde ara sınav yapılıp yapılmayacağına bölümün teklifi
üzerine ilgili kurul karar verir.
d) Aynı yarıyıl veya yıl içinde programlanan
derslerden, mücbir sebep dışında en çok ikisinin ara sınavı aynı günde
yapılabilir.
e) Haklı ve geçerli görülen bir mazeretle ara
sınava giremeyen öğrencilere ilgili kurul kararı ile belirlenen tarihte
mazeret sınavı yapılır.
(3) Yarıyıl/yıl sonu
sınavına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Yarıyıl/yıl sonu
sınavları, ilgili birimlerce yazılı olarak ve ilgili birimin resmî internet
sitesinde ilan edilen yer, tarih ve saatlerde en çok iki haftaya yayılarak
yapılabilir.
b) Bir dersin yarıyıl/yıl sonu
sınavına girebilmek için, bu Yönetmelikte belirtilen devam şartının ve
varsa yarıyıl başında dersi verecek öğretim elemanı tarafından belirlenen
ve ilan edilen şartların yerine getirilmesi gerekir. Bu şartları yerine
getirmeyen öğrenci yarıyıl/yıl sonu sınavına
alınmaz. Bu öğrenciye DZ notu verilir.
(4) Mazeret sınavına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Mazeret sınavı, ara sınavlara ilgili yönetim
kurulunca kabul edilmiş haklı ve geçerli bir sebepten dolayı katılamayan
öğrenciler için açılan sınavlardır.
b) Mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul
edilen öğrenciler, sınav haklarını ilgili yönetim kurulunca belirlenen
tarihler arasında kullanırlar.
c) Yarıyıl/yıl sonu
sınavlarının mazeret sınavı bütünleme sınavıdır.
ç) Yarıyıl/yıl sonu ve
bütünleme sınavını kapsayacak şekilde uzun süreli mazereti bulunanlara tek
mazeret sınav hakkı verilir.
d) Bütünleme ve mazeret sınavlarına girmeyen
öğrencilere yeni bir mazeret sınavı açılmaz.
(5) Senato kararıyla muaf olunması uygun görülen
dersler için her eğitim-öğretim yılının başında muafiyet sınavları
açılabilir. Muafiyet sınavının esasları Senato tarafından belirlenir.
(6) Bütünleme sınavları, ilgili birimlerce yazılı
olarak ve ilgili birimin resmî internet sitesinde ilan edilen yer, tarih ve
saatlerde yapılır. Bütünleme sınavından alınan puan yarıyıl/yıl sonu sınavı puanı olarak değerlendirilir. Bütünleme
sınavları ile ilgili uygulama esasları Senato tarafından belirlenir.
(7) Mezuniyete üç ders sınavına ilişkin esaslar
şunlardır:
a) Staj, işletmede mesleki eğitim
hariç son yarıyıla/yıla kadar kayıtlı olduğu programın en fazla üç dersi
dışında diğer derslerini bu Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla
tamamlayan, programa ilişkin tüm yükümlülükleri yerine getiren ve AGNO’su 2.00 veya daha yüksek olan öğrenciye, AGNO’ya katılan ve başarısız olunan en çok üç ders için
en geç izleyen yarıyılın/yılın başına kadar bir defaya mahsus sınav hakkı
verilir. Tıp Fakültesinde bu
süre aile hekimliği dönemi eğitimi-intern
eğitimine kadardır.
b) Son yarıyılda/yılda FF ve FD notu almadıkları
hâlde, AGNO’su 2.00’nin
altına düşen öğrenciler, son iki yarıyılda/yılda DD, DC veya CC notu
aldıkları en çok üç dersten sınava girebilirler. Bu sınav haklarını, takip
eden yarıyıl/yıl başlangıcındaki ders kayıt haftasında kullanırlar. Bu
sınava girmeyenler için mazeret sınavı açılmaz.
c) Bu sınavlarda başarısız olan öğrenci başarısız
olduğu dersleri açıldığı ilk dönemde ders kaydı yaptırarak almak
zorundadır.
Sınav
programları
MADDE 21- (1) Sınav programları; kısa süreli sınavlar hariç,
ilgili birimce hazırlanır ve sınavlardan en az 10 gün önce yazılı olarak
veya internet ortamında ilan edilir. Sınav günleri ve yerleri
dekanlığın/müdürlüğün bilgisi olmadan değiştirilemez. Resmî tatiller dışındaki
cumartesi ve pazar günlerinde sınav yapılabilir.
(2) Sınavlar ilgili birim yönetimleri tarafından
görevlendirilen öğretim elemanlarınca yapılır. Sınavın yürütülmesinden
dersi okutan öğretim elemanı ve görevli gözetmenler birlikte sorumludur.
(3) Sınavlarda engelli öğrenciler için
dekanlık/müdürlük tarafından gerekli düzenlemeler yapılır.
(4) Öğrenci sınav zamanlarının çakışmasından dolayı
giremediği sınav için ilgili dekanlığa/müdürlüğe mazeret sınavı hakkı için
başvurabilir ve bu öğrenciye ilgili kurul kararıyla mazeret sınav hakkı
verilebilir.
Sınav
evrakının saklanması
MADDE 22-
(1) İlgili öğretim elemanı
yürüttüğü derse ait not çizelgelerini ve sınav belgelerini, bölüm/anabilim
dalı başkanlığına tutanakla teslim eder. Dekanlık/müdürlük ayrı bir arşivde
bu evrakı en az iki yıl tutmak zorundadır.
Sınav
sonucuna itiraz ve maddi hata
MADDE 23-
(1) Öğrenci; sınav sonuçlarının ÖİBS’de ilanından itibaren beş iş günü içinde ilgili
dekanlığa/müdürlüğe bir dilekçe ile başvurarak sınav kâğıdının yeniden
incelenmesini isteyebilir. Dekanlık/müdürlük maddi bir hata yapılıp
yapılmadığının belirlenmesi için sınav kâğıdının tekrar incelenmesini
sağlar.
(2) ÖİBS’de açıklanan
başarı notları ile ilişkili herhangi bir maddi hatanın yapılmış olduğunun
belirlenmesi hâlinde, sonuç ilgili kurul kararı alınarak öğrenciye
bildirilir ve ÖİBS’ye öğretim elemanı tarafından
işlenir.
Sınavlarda
kopya
MADDE 24- (1) Sınavlarda veya sınav evrakının incelenmesi
sırasında kopya çektiği/ çektirdiği veya çekilmesine yardım ettiği
anlaşılan öğrenci o dersten başarısız sayılır ve hakkında 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Ders
başarı notu ve ilanı
MADDE 25-
(1) Bir dersteki başarı durumu
ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl
içinde ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzerlerinde
gösterdiği başarı ile yarıyıl/yıl sonu sınavının
birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir.
(2) Başarı baraj notu en az 2.00’dir.
En son hesaplanan AGNO’su 2.00’nin
altında olan öğrenci başarısız duruma düşer. Başarısız öğrenciler,
öncelikle başarısız oldukları dersleri almak zorundadırlar. Ayrıca
öğrenciler istedikleri takdirde, başarılı oldukları diğer dersleri de
tekrarlayabilir.
(3) Yarıyıl/yıl sonu
sınavı ve bütünleme sınavı sonuçları dersi veren öğretim elemanı tarafından
akademik takvimde belirtilen süre içerisinde ÖİBS’ye
girilerek öğrencilere ilan edilir.
(4) Bulundukları yarıyıl/yıl sonu
sınavı bitiş tarihi itibarıyla bütün derslerini almış ve başarmış olan
öğrencilerden, ANO’su 3.00-3.49 arasında olanlar
yarıyıl/yıl onur öğrencisi; 3.50-4.00 arasında olanlar yarıyıl/yıl yüksek
onur öğrencisi sayılır. Bu öğrencilerin listesi yarıyıl/yıl
sonunda ÖİBS’ye girilerek öğrenciye ilan
edilir.
(5) Yarıyıl/yıl sonu veya
bütünleme sınavına girmeyen öğrenci yarıyıl/yıl içi çalışmalarına
bakılmaksızın o dersten başarısız sayılır.
Notlar
MADDE 26-
(1) Sınavlar mutlak veya bağıl
ölçütlere göre değerlendirilir.
(2) Dersin sorumlu öğretim elemanı; ders ölçme ve
değerlendirme kıstaslarını yarıyıl başında ilk derste öğrencilere ilan
etmek ve bölüm başkanlığına yazılı olarak bildirmek zorundadır.
(3) Harfle ilan edilen başarı notları aşağıdaki
şekilde tanımlanır:
Başarı notu Katsayı Puanı
AA 4.00 90-100
BA 3.50 80-89
BB 3.00 70-79
CB 2.50 65-69
CC 2.00 60-64
DC 1.50 55-59
DD 1.00 50-54
FD 0.50 40-49
FF 0.00 0-39
DZ 0.00 0
GR 0.00 0
(4) Harfle ilan edilen başarı notlarından;
a) Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından
birisini alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır.
b) İlgili yarıyıl/yıl sonu
itibarıyla AGNO 2.00 ve üzeri olduğunda, öğrencinin bitirdiği yarıyıl ve
bir önceki yarıyıla ait DC ve DD başarı notu, aldığı derslerin şartlı
olarak başarıldığını belirtir.
c) Yarıyıl/yıl içinde derslere devam etmeyen
öğrencilere DZ notu verilir ve öğretim elemanınca yarıyıl/yıl sonu sınavından önce ilan edilir. Bu öğrenciler,
yarıyıl/yıl sonu sınavına alınmazlar.
ç) Yarıyıl/yıl sonu
sınavına girmeyen öğrenciye, yarıyıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu
verilir.
d) DZ ve GR notları, FF gibi işlem görür ve
ağırlıklı genel not ortalamasına katılır.
e) FD, FF ve DZ notu alan öğrenciler ilgili ders(ler)i verildiği ilk yarıyılda/yılda tekrarlar.
f) Diğer yükseköğretim kurumlarında alınan geçer
notlara ait derslerin muafiyeti yapılabilir. Bu dersler AGNO hesabına
katılır. Daha önce öğrenim görülen yükseköğretim kurumlarında alınan
derslere ait notlar, harf notuna çevrilir.
Akademik
başarı not ortalamaları
MADDE 27- (1) Öğrencinin akademik başarı not ortalaması her
yarıyıl sonunda hesaplanır. Bu hesaplama sırasında, öğrencinin ANO ve AGNO
olmak üzere iki ortalaması elde edilir.
(2) Yıllık olan derslerin/etkinliklerin notu,
dersin alındığı yılın sonundaki yarıyıla katılarak akademik başarı not
ortalamaları belirlenir.
(3) Bir yarıyılın akademik başarı not ortalamasını
hesaplamak için öncelikle, bir öğrencinin bir yarıyılda/yılda aldığı
derslerden/etkinliklerden elde ettiği notların katsayısı ile o
derslerin/etkinliklerin kredi değerlerinin çarpımından oluşan toplam sayı
bulunur. Daha sonra bütün derslerden/etkinliklerden elde edilen bu sayı,
derslerin/etkinliklerin kredi değerleri toplamına bölünür. Bulunan değer,
yarıyılın akademik başarı not ortalaması olarak adlandırılır.
(4) AGNO, ANO’nun
hesaplanmasındaki yol izlenerek, öğrencinin AYBÜ’ye
girişinden itibaren almış olduğu derslerin/etkinliklerin tümü dikkate
alınarak hesaplanır.
Mazeretler
MADDE 28-
(1) Öğrencilerin mazeretli
sayılmasına, geçerli nedenlerin varlığı hâlinde, ilgili yönetim kurulunca
karar verilir. Mazeretin kabulü için kanıtlayıcı belgelerin, mazeretin sona
ermesinden itibaren en geç beş işgünü içinde ilgili dekanlığa/müdürlüğe
verilmiş olması gerekir. Zamanında yapılmayan başvurular kabul edilmez.
(2) Öğrencilerin sağlık raporu ile mazeretli
sayılabilmesi için sağlık raporlarının ilgili mevzuat hükümlerine uygun
olarak alınması gerekir.
(3) Öğrenciler mazeretli kabul edildikleri süre içinde
derslere ve sınavlara giremez. Bu durumda girmiş oldukları derslerin
yoklamaları ve sınavlardaki notları geçersiz sayılır.
(4) Bir yarıyılda/yılda mazeretli geçen toplam
süre, ilgili yarıyılın ders başlaması ve bitmesi arasındaki gün sayısının
yarısını geçmesi durumunda öğrencinin başvurusuna gerek kalmadan, o yarıyıl
için öğrenci, ilgili yönetim kurulu kararıyla mazeretli izinli sayılır.
(5) İlgili mevzuat hükümleri uyarınca Türkiye’yi
uluslararası seviyede yurt içinde ve yurt dışında temsil eden öğrencilerin,
izinli ve mazeretli sayılabilecekleri sürelere ilişkin oranların
belirlenmesine ilgili yönetim kurulu karar verir.
(6) Mazeretlerle ilgili ilave esaslar Senato
tarafından belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İlişik Kesme, Mezuniyet ve Verilecek Belgelere
İlişkin Esaslar
İlişik
kesme ve ayrılma
MADDE 29-
(1) İlgili kurul kararına
istinaden öğrencinin aşağıdaki durumlarda AYBÜ ile ilişiği kesilir ve bu
öğrencilerin ödemiş olduğu katkı payı veya öğrenim ücreti iade edilmez:
a) 2547 sayılı Kanunda belirtilen süreler içinde
başarısızlık.
b) Kaydın sildirilmek istenmesi.
c) İlgili mevzuat hükümlerine göre yükseköğretim
kurumundan çıkarma cezasının alınması.
(2) Azami süreler içinde dört yıl üst üste katkı
payı veya öğrenim ücretinin ödenmemesi ile program kaydının yenilenmemesi
hâlinde yönetim kurulu kararı ve YÖK’ün onayı ile öğrencilerin ilişikleri
kesilebilir.
(3) Kendi isteği ile ayrılan öğrencinin AYBÜ’ye yeniden kaydı yapılmaz. Bu öğrenciler tekrar AYBÜ’ye kaydolmayı isterse ilk başvuran öğrencilerle
aynı kurallara tabi tutulur.
(4) İlişik kesme hususunda ilgili diğer mevzuat
hükümleri saklıdır.
Kayıt
dondurma
MADDE 30-
(1) Öğrencilerin, haklı ve geçerli
mazeretlerinin bulunması veya öğrenimlerine katkıda bulunacak AYBÜ dışı
burs, staj, araştırma ve benzeri imkânların ortaya çıkması halinde, kayıt
dondurma talepleri Senato tarafından belirlenen esaslara göre ilgili kurullarca
karara bağlanır.
(2) Kayıt dondurmak için başvurular, en geç ilgili
yarıyılın akademik takvimde belirtilen ders kayıtları süresi bitimine kadar
yapılır ve en çok iki yarıyıl kayıt dondurulabilir. Sağlık sebebiyle
yapılacak kayıt dondurma taleplerinde bu hüküm uygulanmaz.
(3) Tecil hakkının kaybedilmesi veya tecilin
kaldırılması suretiyle askere alınma hâlinde askerlik süresi boyunca kayıt
dondurulur.
(4) Kayıt dondurulan süre, azami öğrenim süresine
dâhil değildir.
Mezuniyet
tarihi ve şartları
MADDE 31- (1) İlgili mevzuat hükümlerine göre kayıtlı
oldukları programların tüm yükümlülüklerini yerine getirerek mezuniyet için
tamamlaması gereken asgari AKTS kredisini başarıyla tamamlayan ve AGNO’su 2.00 veya daha yüksek olan öğrenciler
mezuniyete hak kazanır. Bu öğrencilerin en geç sonraki eğitim-öğretim
dönemi başlamadan önce mezuniyet işlemleri tamamlanır.
(2) Öğrencinin mezuniyet tarihi, başarılı olduğu
son sınavın ÖİBS’ye işlenip onaylandığı tarihtir.
Ancak bu tarihe kadar staj, endüstriye dayalı öğretim, bitirme ödevi,
bitirme projesi, bitirme tezi, diploma çalışması, arazi çalışması ve
benzeri sebeplerle mezun olamayan öğrenciler, bu çalışmalarının
tamamlanarak kabul edildiği tarihte mezun olur.
(3) Lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan
önce, ön lisans diploması alarak AYBÜ’den
ayrılmak isteyen öğrenciler için mezuniyet tarihi, ön lisans diploması
almaya hak kazanılan yarıyılın başarılı olduğu son sınavın ÖİBS’ye işlenip onaylandığı tarihtir.
(4) Mezuniyetleri, müteakip akademik yıla taşan
öğrencilerin, o yarıyılın da katkı payını veya ikinci öğretim ücretini
ödemeleri gerekir.
Bitirme
derecesi
MADDE 32-
(1) Mezuniyet törenlerinde
verilecek birincilik, ikincilik ve üçüncülük belgesi için öğrenci derecelerinin
belirlenmesinde ilgili mevzuat hükümlerine göre kayıtlı oldukları
programların bütün şartlarını yerine getirerek öğrenimini normal süresinde
veya öncesinde başarıyla tamamlayıp mezuniyete hak kazanan öğrenciler için
yarıyıl/yıl sonu sınavı (final notu) ile oluşan
ortalamalar esas alınır.
(2) Bitirme derecelerine ilişkin akademik başarı
not ortalamaları hesaplanırken sonuçların aynı olması durumunda; virgülden
sonra iki basamak dikkate alınarak derece belirlenir. Bu durumda da
eşitliğin bozulmaması hâlinde birincilik derecesi birden fazla kişiye
verilir ancak ilgili mevzuat gereği tek birincinin belirlenmesinin zorunlu
olduğu durumlarda ilgili kurul kararı ile belirlenen ölçütlere göre
sıralama yapılır.
Diplomalar
ve verilme şartları
MADDE 33- (1) İlgili öğretim programının mezuniyet için
öngördüğü şartları sağlayan öğrenciler diploma almaya hak kazanırlar.
(2) Diplomalar hazırlanıncaya kadar talep etmesi
hâlinde öğrenciye, diplomasını alırken iade etmek üzere, geçici mezuniyet
belgesi verilir.
(3) Devletin şahsiyetine karşı
işlediği cürümler sebebiyle hüküm giyenler ile disiplin cezası alarak
yükseköğretim kurumlarından uzaklaştırılanlar hariç olmak üzere, 2547
sayılı Kanun hükümleri uyarınca lisans öğrenimini tamamlayamayan veya
tamamlayamayacağı anlaşılan ve bir lisans programının en az ilk iki yılının
bütün derslerini başaranlara talep etmeleri hâlinde ilgili yönetim kurulu
kararı ile önlisans diploması verilir. Önlisans diploması almak için yapılacak başvurular herhangi
bir süre ile sınırlı değildir. Bu öğrencilerin başvurmaları hâlinde meslek
yüksekokullarına intibakları ise ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(4) İlk iki yılın bütün derslerini başarmış olsalar
dahi, lisans öğrenimlerine devam eden öğrenciler ile ilgili mevzuat
hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası alanlara ön lisans
diploması verilmez.
(5) Ön lisans diplomasını alarak lisans
programından ilişiği kesilenlerin, kendilerine tanınan kanuni bir haktan
yararlanarak öğrenimlerine devam etmek istemeleri hâlinde ön lisans
diplomalarını iade etmeleri gerekir.
(6) Diploma, diploma eki, geçici mezuniyet belgesi,
sertifika, kurs bitirme ve benzeri belgelerin şekli, içeriği, teslimi ve
kaybedilmesiyle ilgili yapılacak işlemler ile uluslararası eğitim-öğretime
ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Engelli
öğrenciler
MADDE 34- (1) Engellilik durumu ve derecesi sağlık raporu
ile kanıtlanmış olan AYBÜ’ye kayıtlı engelli öğrencinin
engeli nedeniyle herhangi bir dersin gerekliliklerini yerine getirmekte
güçlük çekmesi durumunda, danışmanının ve dersin öğretim elemanının
onayıyla söz konusu güçlüklerin giderilmesine ilişkin değişiklikler,
uyarlamalar, düzenlemeler yapılarak öğrencinin dersi alması sağlanır.
Öğrenci dersin gerekliliklerini tüm uyarlamalara rağmen yerine getiremiyor
ise, varsa o derse eşdeğer olan bir başka ders alır.
(2) AYBÜ’ye kayıtlı
engelli öğrencinin performansının en iyi şekilde değerlendirilebilmesi
için, öğrencinin engeli temel alınarak dersi veren öğretim elemanının onayı
ile sınav yeri, süresi, biçimi değiştirilip uygun hâle getirilebilir.
Sınavda kullanılacak özel alfabe, bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler,
okumaya ya da yazmaya yardımcı kişi ya da araçlar sağlanır.
İzin ve
görevlendirme
MADDE 35- (1) Öğrenciler yurt içinde/dışında bilimsel,
kültürel ve sportif faaliyetler ile müsabakalara ve bunların hazırlık
çalışmalarına AYBÜ adına katılmak üzere görevlendirilebilir.
(2) AYBÜ’den yolluk
almaksızın yurt içinde/dışında görevlendirilecek öğrencilere bir haftaya
kadar ilgili bölüm başkanlığının teklifi doğrultusunda dekan/müdür, onbeş güne kadar dekanlığın/müdürlüğün teklifi
doğrultusunda Rektör izin verir.
(3) Bu şekilde onbeş günü
aşan veya yolluk verilmesini gerektiren veya görevlendirme kapsamında
yapılacak çalışmanın gerektirdiği masrafların AYBÜ ile bağlı birimlerinin
bütçesinden veya döner sermaye gelirlerinden ödenmesi icap eden durumlarda,
yönetim kurulu kararı gerekir.
(4) Öğrenciler bu görevlendirme süresi içerisinde
giremedikleri ders veya sınavlar için izinli ve mazeretli sayılır.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 36- (1) Öğrencilere her türlü bilgilendirme web
sayfası ve/veya ÖİBS’den yapılır.
(2) Mevzuat gereği yapılması gereken tebligatlar,
öğrencinin AYBÜ’ye kayıt sırasında bildirdiği
kişisel e-posta ve ikamet ile kurumsal e-posta adresleri üzerinden yapılır.
(3) AYBÜ’ye kaydolurken
bildirdikleri ikamet adresi ve e-posta adreslerini değiştirdikleri hâlde
bunu ÖİBS’ye bildirmemiş veya yanlış ve eksik
adres vermiş olan öğrencilerin, AYBÜ’deki mevcut
adreslerine tebligatın gönderilmesi hâlinde tebligat yapılmış sayılır.
(4) Öğrenciler, AYBÜ’nün
resmî internet sitesinde ilgili birimler tarafından yapılan yazılı, görsel
ve işitsel duyuruları takip etmekle yükümlüdür.
Disiplin
işleri
MADDE 37- (1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri, 2547
sayılı Kanun ve Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Yatay ve
dikey geçişler
MADDE 38- (1) AYBÜ’de yatay
geçişler, ilgili mevzuat hükümlerine göre Senato tarafından belirlenen esaslar
kapsamında yapılır. Yatay geçiş ile yerleşen öğrencilerin ders muafiyeti ve
intibak işlemleri ilgili kurullar tarafından gerçekleştirilir.
(2) Dikey geçişle AYBÜ lisans programlarına
yerleşen öğrenciler hakkında ilgili mevzuat hükümleri uygulanarak bu
öğrencilerin ders muafiyeti ve intibak işlemleri ilgili kurul kararına göre
gerçekleştirilir.
Özel
öğrencilik
MADDE 39- (1) Yurt
içinde/dışında bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı olup ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde kayıtları kendi üniversitelerinde kalmak şartıyla
eğitimine AYBÜ’de özel öğrenci olarak devam etmek
isteyen öğrenciler, ders almak istedikleri ilgili bölümün uygun görüşü ve
ilgili yönetim kurulunun kararı ile gerekli şartları yerine getirerek AYBÜ’de özel öğrenci statüsünde ders alabilir. Bu öğrencilere, AYBÜ’nün
ilgili mevzuat hükümleri uygulanır ve kayıt yaptırdıkları dersler için
sadece not durum belgesi verilir.
(2) AYBÜ’de kayıtlı olup
diğer üniversitelerde özel öğrenci olarak öğrenim görmek isteyen öğrenciler
için de işlemlerde aynı usul izlenir.
Yurt
içi/dışı üniversiteler ile işbirliği
MADDE 40-
(1) AYBÜ yurt içindeki/dışındaki
bir üniversite ve/veya kuruluş ile işbirliği tesis ederek ön lisans ve
lisans programları da dâhil olmak üzere uluslararası ortak eğitim ve
öğretim programları yürütebilir. Ortak programların uygulama esasları
ilgili anlaşmada belirtilir.
(2) Değişim programları çerçevesinde öğrenciler en
fazla iki yarıyıl yurt içindeki/dışındaki üniversitelere gönderilebilir,
ilave süre talepleri ilgili kurulların teklifi doğrultusunda yönetim kurulu
tarafından karara bağlanır. Bu öğrencilerin kayıtları, ilgili dönemlerde AYBÜ’de devam eder ve bu süre öğrenim süresinden
sayılır. Öğrencilerin değişim programı kapsamında devam edeceği ders, staj,
uygulama ve benzeri faaliyetler danışmanlarının nezaretinde belirlenir,
ilgili bölümün teklifi ve ilgili yönetim kurulunun onayı ile kesinleşir.
(3) AYBÜ öğrencilerinin değişim programları
kapsamında intibakı yapılan derslerden alıp başarılı oldukları AKTS
kredileri ile notları, bu Yönetmeliğe göre ilgili kurul tarafından
değerlendirilir ve bölüm derslerinin karşılığı olarak transkripte
eklenir.
(4) Değişim programları kapsamında mübadil
üniversiteden gelen öğrenciler için de AYBÜ’de
öğrenim gördükleri sürede bu Yönetmelik hükümleri uygulanır ve aldıkları
dersler için kendilerine transkript verilir.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan hâller
MADDE 41-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hâllerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ve Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 42- (1) 1/6/2014 tarihli ve
29017 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Ön
Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 43-
(1) Bu Yönetmelik 2022-2023
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 44- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ankara Yıldırım
Beyazıt Üniversitesi Rektörü yürütür.
|