Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesinden:
ALANYA
HAMDULLAH EMİN PAŞA ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE
LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Alanya Hamdullah Emin
Paşa Üniversitesinde yürütülen ön lisans ve lisans programlarına öğrenci
kabul ve kayıt işlemleri ile ön lisans ve lisans eğitim öğretimi ve
sınavlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Alanya Hamdullah Emin Paşa
Üniversitesinde yürütülen ön lisans ve lisans programlarına öğrenci kabul
ve kayıt işlemleri ile ön lisans ve lisans eğitim öğretimi ve sınavlarına
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Fakülte: Alanya Hamdullah Emin Paşa
Üniversitesine bağlı fakülteleri,
c) İHP: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi
İngilizce Hazırlık Programını,
ç) İlgili fakülte kurulu: Alanya Hamdullah Emin
Paşa Üniversitesi fakülte kurullarını,
d) İlgili fakülte yönetim kurulu: Alanya Hamdullah
Emin Paşa Üniversitesi fakülte yönetim kurullarını,
e) İlgili meslek yüksekokulu kurulu: Alanya
Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi meslek yüksekokulu kurullarını,
f) İlgili meslek yüksekokulu yönetim kurulu: Alanya
Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi meslek yüksekokulu yönetim kurullarını,
g) İYS: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi
Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Yeterlik Sınavını,
ğ) Lisans programı: En az 4 yıllık (8 yarıyıllık)
bir yükseköğretim programını,
h) Mütevelli Heyeti: Alanya Hamdullah Emin Paşa
Üniversitesi Mütevelli Heyetini,
ı) MYO: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesine
bağlı Meslek Yüksekokullarını,
i) ÖİM: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi
Öğrenci İşleri Müdürlüğünü,
j) Ön lisans programı: En az 2 yıllık (4
yarıyıllık) bir yükseköğretim programını,
k) Rektör: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi
Rektörünü,
l) Senato: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi
Senatosunu,
m) Uluslararası ortak lisans programı: Yurt
dışındaki bir yükseköğretim kurumu ile ortaklaşa yürütülen bir lisans
programını,
n) Üniversite: Alanya Hamdullah Emin Paşa
Üniversitesini,
o) Üniversite Yönetim Kurulu: Alanya Hamdullah Emin
Paşa Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ö) YDYO: Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi
Yabancı Diller Yüksekokulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim Öğretime İlişkin Esaslar
Öğretim
dili
MADDE 5- (1) Üniversite ön lisans ve lisans programlarında
eğitim öğretim dili İngilizce ve Türkçedir. Türkçe veya başka bir dilde
yapılması zorunlu olan dersler Senato tarafından belirlenir.
(2) Öğretim dili İngilizce olan lisans
programlarına öğrencilerin kayıtları, İngilizce yeterlikleri belgelendikten
sonra yapılır.
(3) Öğretim dili İngilizce olan lisans
programlarına yerleştirilen, kabul edilen veya kurumlararası
yatay geçiş yapan öğrencilerin İngilizce yeterliklerinin belirlenmesi ve
hazırlık sınıfında öğretim 26/2/2016 tarihli ve
29636 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Alanya Hamdullah Emin Paşa
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Hazırlık Programı
Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.
Eğitim
öğretim süresi
MADDE 6- (1) Program süresi, ön lisans programları için iki
yıl (dört yarıyıl), lisans programları için dört yıl (sekiz yarıyıl) olarak
uygulanır.
(2) Azami eğitim öğretim süresi, ön lisans
programları için dört yıl (sekiz yarıyıl), lisans programları için yedi yıl
(on dört yarıyıl) olarak uygulanır.
(3) İHP’de geçirilen süre
program süresine ve azami eğitim öğretim süresine dahil
değildir.
(4) İlgili yönetim kurulunca izinli sayılan
dönemler, ön lisans ve lisans programı süresine ve azami eğitim öğretim
süresine dahil değildir.
(5) Öğrencilerin ön lisans ve lisans programına ilk
kayıt yaptırdığı tarihten itibaren kayıtlı olduğu veya kayıt yenilememe
nedeni ile kayıtsız olarak geçirdiği tüm dönemler program süresine ve azami
eğitim öğretim süresine dahildir.
(6) İlgili yönetim kurulunca yatay/dikey geçiş ile
daha önceden bir yükseköğretim kurumunda öğrenim görmüş veya yeniden
öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi ile Üniversiteye kaydolmuş öğrencinin
geldiği yükseköğretim kurumunda ya da daha önceki programda geçirdiği
sürelere bakılarak beraberinde kaç yarıyıl transfer ettiği karara bağlanır.
Kararda geçen süreler, program süresine ve azami eğitim öğretim süresine
dâhil edilir.
(7) Değişim programları kapsamında yurt içi veya
yurt dışı yükseköğretim kurumlarında geçirilen dönemler program süresine ve
azami eğitim öğretim süresine dahildir.
(8) Kayıtlı olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmadan azami süre içinde mezun olamayan öğrenciler
uzatmalı öğrenci statüsüne geçerler. Bu durumdaki öğrencilerin
Üniversitedeki kayıt ve öğrenimlerine devam hakları ile Üniversiteden
ilişik kesilme işlemleri, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü ve 46 ncı maddeleri hükümleri çerçevesinde, YÖK ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
Eğitim
öğretim yılı
MADDE 7- (1) Bir öğretim yılı dönem sonu sınav süreleri
hariç olmak üzere her biri en az 14 haftalık iki dönemden oluşur. Birinci
dönem güz, ikinci dönem ise bahar olarak adlandırılır. Akademik takvim,
Senato tarafından belirlenir. Senato, gerekli gördüğü hallerde dönem
sürelerini uzatabilir veya yaz öğretimi açabilir. Yaz öğretimi ile ilgili
esaslar ve verilecek dersler Senato tarafından belirlenir.
(2) Bir eğitim öğretim yılındaki kayıt, ders, sınav
ve benzeri faaliyetlerin süre ve tarihleri, akademik takvim ile düzenlenir.
(3) Dönemlerde derslerin haftalık programları
Öğrenci İşleri Müdürlüğü koordinasyonunda ilgili bölüm başkanlıkları
tarafından düzenlenir ve ilan edilir.
(4) Dönemlerde ve yaz öğretiminde verilecek
dersler, bu dersleri hangi öğretim elemanının vereceği ilgili bölüm
başkanlığı tarafından belirlenerek ilgili meslek yüksekokulu/fakülte
yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Bu derslerin grupları,
kapasiteleri ve kriterlerine ilişkin düzenlemeler
ise ilgili bölüm başkanlığı tarafından yapılır.
Ön lisans
ve lisans programı
MADDE 8- (1) Bir ön lisans ve lisans programı ilgili bölüm
veya bölümler tarafından hazırlanır, ilgili meslek yüksekokulu/fakülte
kurulunun önerisi, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile
açılır.
(2) Bir ön lisans ve lisans programının müfredatı,
ders, laboratuvar, uygulama, atölye, stüdyo, staj
ve benzeri çalışmalardan ve bu çalışmaların dönemlere göre dersler şeklinde
dağılımından oluşur.
(3) Bir ön lisans ve lisans programının adı ve
eğitim öğretim süresine ilişkin değişiklikler ilgili bölüm ya da bölümler
tarafından hazırlanır, ilgili meslek yüksekokulu/fakülte kurulunun önerisi
ile Senato tarafından karara bağlanır ve YÖK başkanlığına sunulur.
(4) Bir ön lisans ve lisans programının
müfredatındaki değişiklikler ve öğrencilerin bu değişikliklere intibak
ilkeleri ilgili bölümler tarafından hazırlanır ve ilgili MYO/fakülte
kurulunun önerisi ile Senato tarafından karara bağlanır.
Uluslararası
ortak lisans programı
MADDE 9- (1) Yurt dışındaki yükseköğretim kurumları ile
uluslararası ortak lisans programları açılabilir.
(2) Uluslararası ortak lisans programlarına ilişkin
esaslar Senato tarafından belirlenir ve Yükseköğretim Kurulunun uygun
görüşüne sunulur.
Çift anadal programı
MADDE 10-
(1) Üniversitede bir ön lisans ve
lisans programına kayıtlı olan öğrenciler, kayıtlı oldukları ön lisans ve
lisans programına ek olarak Üniversitede başka bir ön lisans ve lisans
programına da eş zamanlı kayıt yaptırabilir. İkinci ön lisans ve lisans
programına çift anadal lisans programı denir. Bu
programı tamamlayan öğrencilere, kayıtlı oldukları ön lisans ve lisans
programı diplomasına ek olarak çift anadal ön
lisans/lisans diploması verilir. Çift anadal
programlarına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yan dal
programı
MADDE 11-
(1) Üniversitede bir ön lisans ve
lisans programına kayıtlı olan öğrenciler, kayıtlı oldukları ön lisans ve
lisans programına ek olarak Üniversitede diğer bir ön lisans ve lisans
programının belirli sayıda dersinden veya belirli sayıda disiplinler arası
dersten oluşan bir yan dal programına kayıt yaptırabilir. Yan dal programı
bir ön lisans ve lisans programı değildir. Bu programı tamamlayan
öğrencilere bir sertifika verilir. Yan dal programlarına ilişkin esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Staj
işlemleri
MADDE 12-
(1) Öğrenciler, lisans programının
ikinci ve üçüncü yılında, ön lisans programlarında ise birinci sınıf
sonunda tümleşik eğitim (staj) uygulamasına tabi tutulurlar.
(2) Eğitim-öğretim dallarının özelliklerine göre
zorunlu görülecek staj uygulamalarının süreleri, Yükseköğretim Kurulu
tarafından belirlenen esaslara göre Senato tarafından düzenlenir. Senato,
gerekli gördüğü durumlarda staj uygulama sayılarını ve sürelerini
arttırabilir veya azaltabilir.
(3) Staj ile ilgili işlemler ilgili MYO/fakülte
kurulu ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(4) Üniversitede öğrenim gören engelli öğrencilerin
stajları, öğrencinin öğrenim gördüğü bölüm başkanlığı ve Engelli Öğrenci
Birimi eşgüdümünde yürütülür.
Ders
muafiyetleri
MADDE 13- (1) Başka bir yükseköğretim kurumundan yatay,
dikey geçiş veya ÖSYM sınavı ile Üniversiteye kaydolan öğrencilerin
geldikleri kurumdan aldıkları ve başarılı sayılan derslerden ilgili bölüm
teklifi doğrultusunda ilgili yönetim kurulu tarafından muafiyeti uygun
bulunanların Üniversitedeki karşılıkları, öğrencilerin not belgesine harf
notu olarak işlenir ve not ortalaması hesaplamasına katılır. Bu derslerin
muafiyet dersi olduğu not belgelerinde belirtilir.
(2) Üniversite içerisindeki bir ön lisans ve lisans
programından başka bir programa yatay veya dikey geçiş yaparak ya da ÖSYM
sınavı sonucu ile yeniden kaydolan öğrencilerin geldikleri programdan
aldıkları başarılı derslerden ilgili bölüm teklifi doğrultusunda ilgili
yönetim kurulu tarafından muafiyeti uygun bulunan derslerin notları yeni
programına transfer edilir.
Değişim
programları
MADDE 14-
(1) Karşılıklı anlaşmalar
çerçevesinde yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumları ve Üniversite
arasında değişim programları düzenlenebilir. Bu programlara ilişkin esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Sertifika
programı
MADDE 15- (1) Sertifika programlarına ilişkin esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Özel
öğrenciler
MADDE 16- (1) Özel öğrenciler, Üniversitede herhangi bir
programa kayıtlı olmayan, sınırlı sayıda derse kaydolarak bu derslerin
gereklerini yerine getirmeleri beklenen öğrencilerdir. Özel öğrenciler ile
ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir. Üniversitenin ön lisans ve
lisans programlarında verilen derslere, ancak ilgili yönetim kurulu kararı
çerçevesinde özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Bu durumda katıldıkları
derslerin yerel/AKTS kredilerine göre kredi başına Mütevelli Heyeti
tarafından belirlenen öğrenim ücretini öderler.
(2) Üniversitenin öğrencisi olup özel öğrenci
statüsünde başka bir yükseköğretim kurumundan ders almak isteyen öğrencinin
ilgili bölüm kurulu ve ilgili MYO/fakülte yönetim kurulunun onayını alması
gerekir. Ders almak isteyen öğrencinin almak istediği ders/dersler, o
yarıyıl için belirlenen ders yükünü geçemez. Bu durumda özel dersi alan
öğrencinin bu Yönetmelikte geçen öğrenim ücreti ile ilgili yükümlülüklerini
yerine getirmesi gerekir.
(3) Özel öğrencilik imkanından
bir program süresince en fazla iki dönem yararlanılır. Bu süre, öğrencinin
talebi ve ancak aşağıdaki şartlar çerçevesinde Yükseköğretim Kurulunun
kararıyla uzatılabilir:
a) Öğrencinin, yükseköğretim kurumuna
yerleşmesinden sonra eğitimi sebebiyle ikamet edilen ilde tedavisi mümkün
olmayan ciddi bir hastalık teşhisi konulduğunun ya da var olan hastalığın
ilerlediğinin Devlet hastanesi veya Devlet üniversitesi hastanesinden
alınmış sağlık kurulu raporu ile belgelenmiş olması.
b) Öğrencinin, maruz kaldığı darp, şiddet gibi
fiiller sebebiyle öğrenimini kayıtlı olduğu yükseköğretim kurumunda devam
ettirmesinin mümkün olmadığına ilişkin üniversite yönetim kurulunun
teklifinin olması.
(4) Yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarında
eğitim alan Türk vatandaşı öğrenciler, özel öğrencilik imkânından en fazla iki
dönem yararlanabilir.
(5) Üniversitenin bölüm ve programlarında özel
öğrenci statüsünde ders alanlar, Üniversitenin diploma veya statüye yönelik
öğrencilik haklarından yararlanamaz.
(6) Özel öğrenciler, başarıyla tamamladıkları
derslerden derece programına kayıtlı oldukları üniversite tarafından uygun
görülenleri, kredi ve not olarak transfer ettirebilir. Alınan kredi ve
notun Üniversitedeki başarı notu karşılığı ise ilgili MYO/fakülte yönetim
kurulu tarafından karara bağlanır.
(7) Öğretim dili Türkçe olan programlarda öğrenim
gören öğrencilerin öğretim dili yabancı dil olan programlardan da ders
alabilmeleri için yabancı dil düzeylerinin yeterli olduğunu belgelemeleri
gerekir.
(8) Özel öğrencilerin, 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında
Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar
Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar
Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine
göre, yatay geçiş yapmaları halinde sadece kayıtlı oldukları derece
programında kabul edilen ve transkriptlerinde yer
alan dersleri intibak ve ders sayımı esasları çerçevesinde transfer
edilebilir.
Ön Lisans
ve lisans programlarına Öğrenci Kabulü
MADDE 17- (1) Ön lisans ve lisans programlarına öğrenci
kabulü, 2547 sayılı Kanun ile Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen
esaslar ve kararlar çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yapılır.
(2) Yurt dışından öğrenci kontenjanlarına başvuru, kabul
ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Üniversite dışından veya içinden yatay geçiş
başvuru, kabul ve kayıt işlemlerine ilişkin esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Üniversiteye
ilk kayıt
MADDE 18-
(1) Ön lisans ve lisans
programlarına yerleştirilen veya kabul edilen öğrencilerin kayıt işlemleri
akademik takvimde belirtilen tarihlerde ÖİM tarafından yapılır.
(2) Öğrencilerin Üniversiteye kayıtlarının
kesinleşmesi için aşağıdaki koşullar aranır:
a) Türkiye'de bir liseden veya Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içinde veya yurt
dışındaki bir okuldan diploma almaya hak kazandığını gösteren bir belgeye
sahip olmak.
b) Öğrenim ücretine ilişkin yükümlülükleri yerine
getirmek.
c) Uluslararası öğrenciler için öğrenim vizesi
yükümlülüklerini yerine getirmek.
ç) Üniversitenin ilan ettiği diğer koşulları yerine
getirmek.
(3) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından aslı görülerek onaylanacak örneği kabul edilir.
Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına
dayanılarak işlem yapılır. Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve
belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların belirlenmesi halinde
kayıtları yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların ise bulundukları döneme
bakılmaksızın kayıtları iptal edilir, kendilerine verilmiş olan diploma dahil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında yasal
işlem başlatılır. Bu durumda olanlar öğrencilik statüsü kazanmamış sayılır
ve gelecekte öğrencilikle ilgili hiçbir haktan yararlanamazlar.
(4) Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere
öğrenci kimlik belgesi düzenlenir. Kimlik belgesinde öğrenciyi tanıtıcı
bilgiler yer alır.
(5) Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayanlar,
Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak
iddia edemezler.
Yatay
geçiş ile kabul
MADDE 19-
(1) Üniversite
bölümlerine/programlarına Üniversite dışından veya içinden yatay geçiş
başvuruları ve değerlendirmeleri, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve diğer ilgili mevzuat
hükümlerine göre Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
Dikey
geçiş ile kabul
MADDE 20-
(1) Meslek yüksekokulu
mezunlarının Üniversiteye bağlı lisans programlarına dikey geçişleri; 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim
Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
Dersler
ve kredi değerleri
MADDE 21- (1) Ön lisans ve lisans programlarındaki dersler
zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır. Zorunlu dersler
müfredatta tanımlanmış ve alınması gereken derslerdir. Seçmeli dersler ise
sayısı ve türü müfredatta tanımlanan ve seçimi öğrenciler tarafından
yapılan derslerdir.
(2) Derslerin adı, kodu, içeriği, kredi değeri,
kategorisi, ön koşulları, eş koşulları ve benzeri özellikleri ile bu
özelliklerde yapılacak değişiklikler ilgili bölüm ve MYO/fakülte kurulunun
önerisi ile Senato tarafından karara bağlanır.
(3) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş
koşul dersleri aşağıdaki esaslara göre belirlenir:
a) Bazı derslerin alınabilmesi için daha önce diğer
bir temel dersi almış olmak gerekir. Buna o dersin ön koşul dersi denir.
Bu, o dersi almak için öğrencinin ön koşul dersini almış ve geçerli bir not
alarak en az DD ve S notu alınarak başarıyla tamamlamış olması gerektiğini
belirtir.
b) Bir dersin alınabilmesi için o dersle aynı dönem
birlikte alınması gereken derse eş koşul dersi denir. Eş koşul dersinden
daha önce bir harf notu alındıysa (NA, W notları hariç) eş koşul sağlanmış
sayılır.
(4) Bir dersin alınabilmesi için ön koşul ve eş
koşul dersleri dışında ilgili bölüm başkanlığı tarafından ek koşullar da
belirlenebilir.
(5) Bir dersin ön koşulu veya eş koşulu olan bir
dersten muaf olunması durumunda ilgili dersin ön koşulu veya eş koşulu
sağlanmış sayılır.
(6) Bir dersin kredi değeri (yerel kredi değeri), o
dersin haftalık teorik ders saatlerinin tamamı ile laboratuvar,
uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmaların haftalık saatlerinin
yarısının toplamından oluşur.
(7) Bir dersin AKTS kredi değeri, otuz saat öğrenci
iş yüküne karşılık gelecek şekilde yüz yüze veya uzaktan alınan ders
süresinin yanı sıra laboratuvar, atölye, klinik
çalışması, ödev, uygulama, proje, seminer, sunum, sınava hazırlık, sınav,
staj, iş yeri eğitimi gibi eğitim öğretim etkinliklerinde harcanan bütün
zamanın toplamından oluşur.
(8) Senato tarafından not ortalamalarına
katılmayacağı kabul edilen dersler için kurumsal kredi değeri tespit
edilmez; öğrencinin not belgesinde sadece bu derslerin haftalık teorik ve
uygulamalı saati ile AKTS kredisi belirtilir.
(9) Kredisiz derslerin haftalık teorik ve
uygulamalı saatleri belirlenir ancak bu derslere kredi değeri verilmez.
Ders yükü
MADDE 22- (1) Bir programın normal ders yükü, müfredatın
herhangi bir döneminde alacağı derslerin yerel/AKTS kredisi toplamıdır.
(2) Öğrencilerin bir dönemdeki ders yükü normal
ders yükü ile sınırlıdır. Normal ders yükü;
a) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel
not ortalaması en az 2,00 olan öğrenciler için en fazla bir ders,
b) Öğrencinin talebi ve danışmanın onayı ile genel
not ortalaması en az 2,50 ve üzeri olan öğrenciler için en fazla iki ders,
artırılabilir.
(3) Öğrencilerin bir dönemdeki asgari ders yükü
kredili üç derstir. Gerekçeli durumlarda bu yük, akademik danışmanın ve
ilgili bölüm başkanlığının onayı ile azaltılabilir.
(4) Kayıtlı olunan dönem sonunda mezuniyet
koşullarını sağlayabilecek öğrenciler için asgari ders yükü koşulu aranmaz.
İntibak
ve ders sayımı
MADDE 23- (1) Bir öğrencinin herhangi bir yükseköğretim
kurumundan aldığı derslerin kayıtlı olduğu programa intibak ve sayım
işlemleri, ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili MYO/fakülte
yönetim kurulu tarafından yapılır.
(2) Ders sayımı/intibak işlemleri güncel müfredata
göre yapılır.
(3) Ders sayımı/intibak işlemlerinde CC ve üzeri, S
veya bunların eşdeğeri not alınmış derslerden hangilerinin programa sayılıp
sayılmayacağı belirlenir.
(4) Programa sayılan ders sayısına göre öğrencinin
azami süresinden harcadığı kabul edilen dönem veya dönemler hesaplanarak
öğrencinin azami süresinden düşülür. Bu işlemde, bir döneme karşılık olarak
ilgili programın normal ders yükü ve toplam AKTS kredileri kullanılır.
(5) İlgili yönetim kurulu tarafından intibak
ve/veya ders sayımı kabul edilen derslerden aldıkları notlar Üniversite
notlarına uygun olarak transkriptlerinde
gösterilir ve akademik ortalamaya dâhil edilir.
(6) Ders sayımı/intibak işlemlerine ilişkin diğer
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Program
dışı dersler
MADDE 24- (1) (NI) notu, öğrencinin not ortalamasına
katılmamak koşuluyla aldığı dersleri tanımlamak üzere verilir. Bu not,
öğrencinin ilgili dersten aldığı harf notu ile birlikte öğrencinin not
belgesinde gösterilir. Bu statüdeki dersler de 22 nci
maddede tanımlanan ders yükü kapsamında alınır ve öğrencinin kayıtlı olduğu
program veya programlarla ilgili ders saydırma işlemlerinde kullanılmaz.
(NI) notu alınan dersler tekrarlanamaz. (NI) statüsünde alınan derslerin
statüsü aynı program içinde değiştirilemez.
Seçmeli
dersler
MADDE 25- (1) Seçmeli dersler, öğrencinin kayıtlı olduğu ön
lisans/lisans ya da çift anadal/yandal programlarının müfredatında yer alan ve
müfredatında belirtildiği şekilde ve sayıda seçerek almak zorunda olduğu
derslerdir ve bu hususlar şunlardır:
a) Seçmeli dersler bölüm seçmeli dersi, alan içi
seçmeli dersi ve alan dışı seçmeli dersi biçiminde gruplara ayrılarak
eğitim müfredatında açıkça belirtilir. Genel kültür ve program
yeterliliklerinde bulunan yetkinlikleri artırmaya yönelik olarak belirlenen
alan dışı seçmeli ders sayısı en az bir olabilir. Bu dersler MYO/fakülteler
ve/veya ortak dersler bölümü tarafından ilan edilen seçmeli ders
havuzundan, yabancı diller, sosyal bilimler ve güzel sanatlar alanlarından
alınabilir.
b) Seçmeli dersler, öğrencinin ilgili yarıyıldaki
ders yüküne sayılır.
c) Mezun aşamasındaki öğrenciler mezuniyet için
gerekli bütün kriterleri taşımalarının yanısıra 240'dan fazla AKTS'ye sahiplerse, fazla AKTS'leri
kadar seçmeli derslerini bölüm başkanlığının olumlu görüşü ve ilgili
yönetim kurulu kararı ile transkriptten
silinmemek şartıyla genel not ortalaması dışına çıkartabilir.
ç) Öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu
müfredatında tanımlanmış dersler dışındaki hiçbir ders mezuniyet için
değerlendirmeye alınmaz ve genel not ortalaması hesabında kullanılmaz.
d) Seçmeli dersler, alınan harf notu ile birlikte
not belgesinde gösterilir.
Dönem
kayıtları
MADDE 26- (1) Öğrenciler her yarıyıl başında akademik
takvimde ilan edilen etkileşimli kayıt tarihlerinde, öğrenim ücretlerini
ödedikten ve Üniversiteye karşı varsa diğer yükümlülüklerini tamamladıktan
sonra müfredatında yer alan staj dersleri ile koşullarını sağladıkları
diğer derslere danışmanının onayını alarak şahsen kayıtlarını yenilemekle
yükümlüdür. Belirtilen tarihlerde kayıt yaptırmayan öğrenciler kayıtsız
duruma düşer ve kayıtlı öğrencilerin yararlandığı haklardan
yararlanamazlar.
(2) Dönem ders kayıt işlemleri aşağıdaki
aşamalardan oluşur:
a) Öğrencinin öğrenim ücretini ödemesi ve varsa
geçmiş dönemlere ait diğer mali yükümlülüklerini yerine getirmesi.
b) Öğrencinin etkileşimli ders kaydını yapması.
c) Öğrencinin akademik danışmanı ile yüz yüze
görüşerek danışmanından etkileşimli dönem kayıt onayını alması.
(3) Öğrencilerin dönem kayıtlarında alacakları
dersler oluşturulurken ön koşulları sağlamak kaydı ile aşağıdaki öncelik
sıralaması kullanılır, ancak bu sıralama akademik danışman onayı ile
değiştirilebilir:
a) Tekrarlanması gereken dersler.
b) Daha önceki dönemlerde alınması gerekirken
alınmamış dersler.
c) Müfredattaki sınıf sıralamasına göre alınması
gereken, not yükseltmek amacıyla tekrar alınmak istenen ve/veya NI
statüsünde alınmak istenen dersler.
(4) Dönem kaydını etkileşimli kayıt tarihlerinde
tamamlamış olan öğrenciler akademik takvimde belirtilen ders ekleme bırakma
tarihlerinde ders ekleme, bırakma ve grup değişikliği yapabilir. Yapılan
değişikliklerin geçerli olması için yeniden danışman onayı alınması
zorunludur.
(5) Kayıt yenileme tarihlerini kaçırarak kayıtsız
duruma düşen öğrencilerden dönem kaydını yaptırmak isteyenler,
gerekçelerini belirterek ve belgeleyerek Rektörlüğe en geç o dönemin ders
ekleme bırakma süresi bitimine kadar başvurur. Mazereti uygun görülen ve
gerekli kayıt koşullarını sağlamış olan öğrencinin dönem kaydı ÖİM tarafından
yenilenir.
(6) Kayıtsız duruma düşen öğrenciler azami süre
içerisinde olmak koşuluyla daha sonraki dönemlerde akademik takvimde ilan
edilen etkileşimli kayıt tarihlerinde kayıt yaptırabilir. Bu öğrencilerin
en geç etkileşimli kayıtların başladığı tarihe kadar bir dilekçe ile ÖİM’ye başvurmaları gerekir.
(7) Kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, kayıtsız
öğrenci statüsüne geçerler. Bu durumdaki öğrenciler kayıtsız kaldıkları
süreler içinde derslere ve sınavlara giremez ve öğrencilik haklarından
yararlanamazlar. Bu durumdaki öğrencilerin Üniversitedeki kayıtlarının
devamı ile Üniversiteden ilişik kesme işlemleri 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
ve 46 ncı maddesi hükümleri ile YÖK ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(8) Kayıtsız öğrenci statüsünde geçirilen süreler
öğrenim süresine dahil edilir.
Dersten
çekilme
MADDE 27-
(1) Öğrenciler kayıtlı oldukları
derslerden aşağıda belirtilen esaslara göre çekilebilirler:
a) Dersten çekilme işlemi, dönemin yedinci haftası
içinde yapılır.
b) Dersten çekilme için akademik danışmanının
önerisi, bölüm başkanlığının ve ilgili yönetim kurulunun onayı gerekir.
c) Bir dönem içinde en çok bir dersten çekilme
işlemi yapılabilir.
ç) Ön lisans öğrenimi süresince en çok bir dersten
çekilme işlemi yapılabilir.
d) Lisans öğrenimi boyunca en çok iki dersten
çekilme işlemi yapılabilir.
e) Müfredatın ilk iki akademik yarıyılındaki
derslerden çekilme işlemi yapılamaz.
f) Tekrarlanan, daha önce çekilme işlemi yapılan,
NI statüsünde alınan veya kredisiz derslerden çekilme işlemi yapılamaz.
g) Bir dönemde asgari ders yükü veya normal ders
yükü altında ders alan öğrencilere dersten çekilme izni verilmez.
ğ) Çekilme işlemi yapılan ders için ödenen ücret
iade edilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar, Değerlendirme ve Mezuniyet
Devam ve
sınavlar
MADDE 28-
(1) Öğrenciler derslere,
uygulamalara, sınavlara ve öğretim elemanının gerekli gördüğü diğer
akademik çalışmalara katılmak zorundadır. Teorik derslerin %70’ine laboratuvar ve uygulamaların %80’ine devam etmeyen
öğrenciler devamsız sayılır ve NA notunu alır.
(2) Öğrenci, tekrarlanan aynı derslerde daha önce
devam şartını yerine getirmiş ise yeniden devam şartı aranmaksızın, ara
sınav ve diğer sınavlara girer. Ancak, ödev, proje, sunum ve benzeri dersin
tüm gerekliliklerini yerine getirmek zorundadır. Uygulama sınavı yapılan
uygulamalı dersler, laboratuvar çalışmaları bu
kapsamın dışındadır.
(3) Sağlık raporu ve disiplin cezasıyla
uzaklaştırma dâhil hangi gerekçeyle olursa olsun teorik derslere en az %70,
laboratuvar ve uygulamalara ise en az %80
oranında devam yükümlülüğünü yerine getirmeyen öğrenci ilgili dersin
yarıyıl sonu sınavına katılamaz ve o dersten başarısız sayılır.
(4) Öğrencilerin derse devam durumları öğretim
elemanı tarafından izlenir.
(5) Öğrencilerin derse devam
durumlarının ara sınav ve dönem sonu sınavlarına katılmaya ve dönem harf notuna
katkısı, sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri çalışmalar
ile bunların dönem harf notuna katkısı ve varsa dönem sonu sınavına katılma
koşulları dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir ve dönem
başında öğrencilere ders izlencesinde açıklanır.
(6) Her derste en az bir dönem ara sınavı ve bir
dönem sonu sınavı yapılır. Ara sınav ve/veya dönem sonu sınavı
gerektirmeyen dersler ilgili bölüm kurulu tarafından belirlenerek
MYO/fakülte tarafından ÖİM’e iletilir.
(7) Öğrenciler, her dersteki dönem içi başarı
durumları hakkında dersi veren öğretim elemanı tarafından bilgilendirilir.
Bu bilgilendirmede öğrencilerin kimlik bilgilerinin gizliliği ilkesi
gözetilir.
(8) Ara sınavlar ve dönem sonu sınavları dışında
diğer sınavlar önceden tarih belirlenmeksizin yapılabilir.
(9) Dönem sonu sınavı uygulanan derslerde sınav
düzenlemesi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Dönem sonu sınavlarının tarih, gün ve saatleri,
ortak dersler ve ilgili bölümler tarafından hazırlanarak ÖİM’e gönderilir ve ilan edilir.
b) İlan edilen sınav tarihleri, ilgili bölüm
başkanlığının gerekçeli önerisi üzerine ÖİM tarafından dönem sonu sınav
tarihleri içinde olmak koşulu ile değiştirilebilir. Bu işlem, akademik
takvimde belirtilen dönem sonu sınav dönemi başlamadan önce yapılır.
c) Devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenci,
yarıyıl sonu sınavlarına alınmaz. Bu durumda olup da derslerin sınavlarına
giren öğrencinin sınavı geçersiz sayılır.
(10) Gerekli durumlarda ders ve sınavlar, hafta içi
mesai saatleri bitiminden sonra ve/veya cumartesi ve pazar günlerinde de
yapılabilir.
(11) Sınavların kurallara uygun yapılmasından
ilgili öğretim elemanları ve sınav gözetmenleri sorumludur.
(12) Hastalık raporları ve mazeret sınavlarının
esasları şunlardır:
a) Hastalık sebebi ile Senato tarafından belirlenen
esaslara uygun olarak alınmış sağlık raporları ve geçerli bir nedenle
yarıyıl ara sınavına ve yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenci için
mazeret sınavı yapılır.
b) Mazeret sınav tarihi öğrencinin diğer
sınavlarına girmesini engellemeyecek şekilde belirlenir. Yarıyıl ara
sınavına ve yarıyıl sonu sınavına katılmayıp geçerli hastalık raporu
olmayan öğrenci mazeret sınavlarına katılamaz.
c) Öğrenci, raporlu olduğu süre içinde yapılan
yarıyıl ara sınavına ve yarıyıl sonu sınavına giremez. Öğrencinin raporlu
olduğu halde girdiği sınav geçersiz kabul edilir. Ancak sağlık raporunun,
sınava girildikten sonra idareye verilmesi halinde, sağlık raporu dikkate
alınmayarak sınav geçerli sayılır.
ç) Öğrenci, acil tıbbi müdahale gerektiren durumlar
dışında sınav salonunu terk edemez; ettiği takdirde girmiş olduğu sınavın
notu geçerli kabul edilir.
d) Uzun süreli raporlar sonucunda öğrenciye
yarıyıllık izin hakkı kullandırılabilir.
(13) Mazeret sınavının mazeret sınavı yapılmaz. Bu
sınavlara katılmayan öğrenciler haklarını kullanmış sayılırlar.
Değerlendirme
ve notlar
MADDE 29- (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları dönem sonunda
her ders için bir harf notu verilir.
(2) Bu harf notu dersi veren öğretim elemanı
tarafından takdir olunur. Aynı ders, aynı zamanda birden fazla öğretim
elemanı tarafından veriliyorsa harf notu bu dersi veren öğretim
elemanlarınca ortak olarak belirlenir.
(3) Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav,
dönem sonu sınavı, dönem içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve
uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.
(4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet
için gerekli koşullar ve uygulama esasları ilgili akademik kurulun önerisi
ile Senato tarafından belirlenir.
(5) Not ortalaması hesaplarına katılan harf
notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:
Harf Notu Katsayı Puan Statü
AA 4,00 90-100 Geçer
BA 3,50 80-89 Geçer
BB 3,00 70-79 Geçer
CB 2,50 60-69 Geçer
CC 2,00 50-59 Geçer
DC 1,50 45-49 Geçer
DD 1,00 40-44 Geçer
FD 0,50 35-39 Başarısız
FF 0,00 0-34 Başarısız
NA 0,00 0 Başarısız
a) NA (devamsız) notu aşağıdaki nedenlerin herhangi
birinden dolayı takdir olunur ve not ortalamaları hesabında FF notu işlemi
görür:
1) Ders izlencesinde belirtilen dersin, teorik ve
uygulama saatlerine devam yükümlülüklerini yerine getirmemek.
2) Ders izlencesinde belirtilen ders ile ilgili
yükümlülükleri yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girmeye hak
kazanamamak.
3) Dönem ara sınavları ve dönem sonu sınavının
hiçbirine katılmamak.
b) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda
belirtilmiştir:
Harf
Notu Statü
S Başarılı
U Başarısız
EX Muaf
I Eksik
W Dersten
çekilme
P Devam
1) S (başarılı) notu, kredisiz derslerde başarılı
olan öğrencilere verilir.
2) U (başarısız) notu, kredisiz derslerde başarısız
olan öğrencilere verilir.
3) EX (muaf) notu, İngilizce Hazırlık Sınıfınca
uygulanan İngilizce yeterlik sınavı sonucu başarılı görülerek muaf tutulan
veya müfredatlarında yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere
verilir.
4) P notu, dersleri sürdürmekte olan öğrenciye
verilir.
5) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının
kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem sonunda
tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, dönem notlarının son veriliş
tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak,
özel durumlarda bu süre en geç bir sonraki dönemin etkileşimli kayıtlarının
başlama tarihine kadar uzatılabilir ve bu süre sonunda harf notuna
çevrilmesi gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm
başkanlığının önerisi ve o bölümün bağlı bulunduğu MYO/fakülte yönetim
kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I
notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür. I notu ile ilgili tarihler
akademik takvimde belirtilir.
6) W (dersten çekilme) notu, bir dersten çekilen
öğrencilere verilir.
Notların
verilmesi, açıklanması ve maddi hata düzeltmeleri
MADDE 30-
(1) Dönem sonu harf notları dersi
veren öğretim elemanları tarafından akademik takvimde belirtilen tarihlerde
verilir.
(2) Harf notları, akademik takvimde belirtilen
tarihte ilgili internet adresinde öğrencilerin erişimine açılır.
(3) Öğrenci ilan edilen sınav notlarına, maddi hata
iddiasıyla itiraz edebilir. İtiraz başvurusunun ilan tarihini izleyen beş
gün içerisinde ilgili dekanlığa veya bölüm başkanlığına veya yabancı diller
yüksekokuluna yazılı olarak yapılması gerekir. Dekan/müdür itirazı,
bölüm/ana bilim dalı başkanına ve/veya ilgili ders koordinatörüne
incelettirir. Sonuç on beş gün içinde dekanlığa/müdürlüğe bildirilir.
Başvuru ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır ve öğrenciye
bilgisi verilir.
(4) Harf notları ile ilgili herhangi bir maddi
hata, dersi veren öğretim elemanının başvurusu ile dönem sonu notlarının
son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde bölüm başkanlığının onayı
ile yapılır. Bu süreyi aşan durumlarda maddi hata nedeni ile düzeltme
işlemleri dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi ve o bölümün bağlı
bulunduğu ilgili fakülte yönetim kurulu kararı ile yapılır.
Ders
tekrarı
MADDE 31-
(1) Bir dersten başarılı sayılmak
için o dersten geçer not alınmış olması gerekir. (AA), (BA), (BB), (CB),
(CC) ve (S) geçer notlardır.
(2) FF, FD, NA, U, W harf notu alınan derslerin
tekrarlanması gerekir. Bu derslere açıldıkları ilk dönemde (yaz okulu hariç)
kayıt olunması zorunludur.
(3) (FF), (FD), (NA), (U) başarısız notlardır.
(4) Tekrarlanacak seçmeli derslerin yerine danışman
onayı ile müfredat çerçevesinde ve aynı kategori/türde olmak koşulu ile
başka seçmeli dersler alınabilir. Gerekçeli durumlar ilgili bölüm
başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulu tarafından
değerlendirilir.
(5) Tekrarlanan derste önceki not ne olursa olsun,
alınan son not geçerlidir.
Not
ortalamaları
MADDE 32- (1) Öğrencilerin her dönem sonunda dönem sonu not
ortalaması ile genel not ortalaması hesaplanır ve başarı durumları
belirlenir.
(2) Bir dersten kazanılan toplam kredi, o dersin
kredi değeri ile dönem sonunda alınan harf notuna karşılık gelen katsayının
çarpımı ile elde edilir.
(3) Dönem not ortalaması, öğrencinin ilgili dönemde
kayıtlı olduğu ve not ortalamasına katılan her dersin kurumsal kredisi ile
o dersten alınan harf notunun katsayısı çarpılarak bulunan toplam puanın,
bu derslerin toplam kurumsal kredisine bölünmesi ile elde edilir.
(4) Genel not ortalaması, öğrencinin ilgili dönem
de dahil olmak üzere, o zamana kadar almış olduğu
tüm derslerden kazandığı toplam kredinin, bu derslerin kredi değerlerinin
toplamına bölünmesiyle hesaplanır. Hesaplama işlemi yapılırken;
a) Tekrarlanan derslerden alınan son not hesaba
katılır.
b) Bu Yönetmelikte geçen ortalamaya dâhil
edilmeyecek notlar hesaba katılmaz.
(5) Hesaplamalarda elde edilen ortalamalar,
virgülden sonra iki hane olacak şekilde yuvarlanarak ifade edilir.
Yuvarlama işleminde, üçüncü hane 5'ten küçükse ikinci hane değişmez, 5 veya
5'ten büyükse, ikinci hanenin değeri bir artırılır.
Başarılı
öğrenciler
MADDE 33- (1) Genel ve dönem not ortalaması en az 2,00 olan
ve ilgili dönemde FF, FD, NA veya U notu olmayan öğrenciler dönem not
ortalamalarına göre;
a) Azami eğitim öğretim süresi
içinde olan ve ilgili dönemde en az üç adet kredili ders almış olan
öğrencilerden dönem not ortalaması 3,50-4,00 arasında olanlar yüksek şeref,
3,00-3,49 arasında olanlar şeref öğrencisi olarak, not ortalaması koşulunu
sağlayan ancak üç adet kredili ders koşulunu sağlamayanlar başarılı öğrenci
olarak,
b) Azami eğitim öğretim süresi içinde dönem not
ortalaması 2,00-2,99 arasında olan veya azami eğitim öğretim süresi dışında
olup dönem not ortalaması en az 2,00 olanlar başarılı öğrenci olarak,
tanımlanır. Şeref ve yüksek şeref öğrencilerinin durumları
ilgili dönem transkriptlerinde belirtilir.
(2) Genel ve dönem not ortalaması en az 2,00 olan
ancak ilgili dönemde herhangi bir dersten FF, FD, NA veya U notu olan
öğrenciler yeterli öğrenci olarak tanımlanır.
Başarısız
öğrenciler
MADDE 34- (1) Genel ve/veya dönem not ortalaması 2,00’ın
altında olan öğrenciler başarısız öğrenci olarak tanımlanır.
Mezuniyet
koşulları ve tarihi
MADDE 35-
(1) Ön lisans ve lisans
programından mezun olmak için öğrencinin;
a) Müfredatta yer alan tüm dersleri en az DD veya S
harf notu ile tamamlaması,
b) Genel not ortalamasının en az 2,00 olması,
c) İki yıllık ön lisans diploması almak isteyenler
için 120, dört yıllık lisans programları için 240 AKTS kredisini
tamamlaması,
ç) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları
ile yürütülen uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere
müfredatın toplam kredisinin en az yarısının Üniversitede alınmış olması,
d) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları
ile yürütülen değişim programları ve uluslararası ortak lisans programları
hariç olmak üzere kayıtlı olunan son iki döneminin Üniversitede geçirmesi,
gerekir.
(2) Programlardan mezuniyet tarihi aşağıdaki
şekilde belirlenir:
a) Ön lisans ve lisans programlarında mezuniyet
tarihi, tüm mezuniyet gereklerini yerine getirenler için akademik takvimde
ilan edilen ilgili yarıyıla ait final ve bütünleme sınavlarının bitim
tarihidir. Ek sınav hakkı kullanan öğrencilerin mezuniyet tarihi, ek sınav
hakkının kullanıldığı tarihtir. Eksik notları olan öğrencilerin mezuniyet
tarihi, not değişiklik formu ile notu bildirilen veya düzeltilenlerin
mezuniyet tarihi, notun bildirildiği tarihtir. Dönem arası mezun olanlar
içinse ilgili birimin yönetim kurulu kararının tarihidir. Ön lisans ve
lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan önce ön lisans diploması
alarak Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrenciler için mezuniyet tarihi, ön lisans
diploması almaya hak kazanılan dönemin harf notlarının ilan tarihi ya da
MYO/fakülte yönetim kurulu karar tarihidir.
Mezun
durumundaki öğrenciler ve ek sınavlar
MADDE 36- (1) Mezuniyet
için gerekli bütün derslerden başarılı oldukları halde genel not ortalaması
2,00'ın altında olan öğrencilere, bitirme projesi, stüdyo, staj ve benzeri
uzun dönemli proje çalışması içeren dersler dışında, DD, DC veya CC notu
aldıkları dersten/derslerden, bulundukları yarıyıl veya yaz öğretimi dönem
sonu notlarının ilanından itibaren beş gün içerisinde bağlı bulundukları
fakülteye/MYO’ya başvuruda bulunmak şartıyla,
ilgili yönetim kurulu kararı ile on beş gün içerisinde kullanılmak üzere
birer ek sınav hakkı verilir. Ek
sınav hakkı verilecek derste/derslerde, dersin/derslerin transkriptte yer alan en son kodu, adı ve kredileri
dikkate alınır. Ek sınav sonucunda mezun olamayan öğrencilere, izleyen
yarıyılın veya yaz öğretiminin dönem sonu sınavlarının bitimine kadar,
sınav ücreti ödenmesi koşuluyla, birer ek sınav hakkı daha verilir. Bu
durumdaki öğrenciler, not ortalamalarını yükseltebilmek için sınav hakkı
kullandıkları derslerin yanı sıra, ders yükü sınırlamalarına uymak
koşuluyla başka dersleri de tekrar edebilirler. Genel not ortalaması halen
2,00'ın altında olan öğrencilere, mezuniyet için gerekli not ortalaması
sağlanana kadar, aynı haklar tanınır.
(2) Mezuniyet için gerekli bütün
dersleri alarak, bitirme projesi, stüdyo, staj ve benzeri uzun dönemli
proje çalışması içeren dersler dışında, not ortalamalarına katılan en çok
iki dersten FF notuyla başarısız olan öğrencilere, bulundukları yarıyıl
veya yaz öğretimi dönem sonu notlarının ilanından itibaren beş gün
içerisinde bağlı bulundukları fakülteye/MYO’ya
başvuruda bulunmak şartıyla, ilgili yönetim kurulu kararı ile on beş gün
içerisinde kullanılmak üzere birer ek sınav hakkı verilir. Ek sınav hakkı verilecek derste/derslerde,
dersin/derslerin transkriptte yer alan en son
kodu, adı ve kredileri dikkate alınır. Öğrencilerin başarı durumu, bu
sınavlardan alınan not ile belirlenir. Bu öğrenciler, ek sınav hakkını
zamanında kullanmaz veya ek sınav hakkını kullandığı halde başarısız olur
ise bu dersleri, açıldığı ilk yarıyılda veya yaz öğretiminde tekrarlamak
zorundadır. Öğrenciler, tekrarlamak zorunda oldukları dersin/derslerin
izleyen yarıyılda veya yaz öğretiminde açılmaması durumunda, ilgili
yarıyılın veya yaz öğretiminin dönem sonu sınavlarının bitimine kadar, bu
amaçla belirlenen öğrenim ücreti ödenmesi koşuluyla, tekrar ek sınav hakkı
kullanabilir.
(3) Ek sınav veya sınırsız sınav hakkı kullanacak
öğrenciler, süresi içinde ve usulüne uygun olarak bu sınavlara girebilmek
için başvurmak zorundadır. Zamanında başvurmadığı halde sınava giren
öğrenciye sehven not verilmiş ise bu not iptal edilir.
(4) Üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim
öğretim yılında sınavlara girmeyen öğrenci, ek sınav hakkından vazgeçmiş
sayılır ve bu haklarından yararlanamaz.
(5) Ek sınav veya sınırsız sınav hakkı kullanacak
öğrencilerin ödeyecekleri sınav hakkı ücret miktarı, Üniversite Yönetim
Kurulunun önerisi üzerine Mütevelli Heyeti tarafından belirlenir.
Bütünleme
sınavları
MADDE 37- (1) Bütünleme sınavlarına ilişkin esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Mezuniyet
koşullarını sağlayamayan öğrenciler
MADDE 38- (1) Azami eğitim-öğretim süresi sonunda mezuniyet
koşullarını sağlayamayan öğrenciler hakkında yapılacak işlemler 2547 sayılı
Kanunun 44 üncü maddesi ve ilgili diğer mevzuatı uyarınca Senato tarafından
belirlenir.
Diploma,
sertifika ve belgeler
MADDE 39- (1) Öğrencilere ve mezunlara verilen diploma,
sertifika ve belgeler ile bunların verilme koşulları aşağıdaki gibidir:
a) Ön lisans diploması: MYO programlarından
mezuniyet koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
b) Lisans diploması: Lisans programından mezuniyet
koşullarını sağlayan öğrencilere verilir.
c) Çift anadal lisans
diploması: Lisans programından mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu
çift anadal programında da mezuniyet koşullarını
sağlayan öğrencilere verilir.
ç) Ön lisans diploması: Lisans öğrenimini
tamamlamayan veya tamamlayamayanların ön lisans diploması almaları; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön
Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre düzenlenir. Ön lisans diploması almaya hak
kazanmak için kayıtlı olunan lisans programının müfredattaki ilk dört
yarıyılın tüm derslerinden en az (DD) veya (S) harf notu alınmış ve bu
derslerin genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir.
d) Geçici mezuniyet belgesi: Diploma almaya hak
kazananlara bir defaya mahsus olmak üzere verilen, ilgili akademik yılın
diploma töreni tarihine kadar geçerli olan ve diploma yerine geçen bir
belgedir.
e) Diploma eki: Akademik ve mesleki yeterliklerin
uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan ve diplomalara ek olarak
verilen bir belgedir.
f) Yan dal sertifikası: Lisans programından
mezuniyet hakkı kazanan ve kayıtlı olduğu yan dal programını da başarıyla
tamamlayan öğrencilere verilir. Bu sertifika bir diploma değildir.
g) Not çizelgesi (transkript):
Öğrencilerin Üniversiteye ilk kayıt oldukları dönemden itibaren her dönemde
almış oldukları dersleri, derslerin kredi durumlarını, bu derslerden alınan
notları, ilgili dönem not ortalaması ile genel not ortalamasını ve başarı
durumlarını gösteren bir belgedir.
ğ) Öğrenci belgesi: Öğrencinin Üniversiteye kayıt
durumunu gösteren bir belgedir.
(2) Diploma, sertifika ve belgeler Senato
tarafından çıkarılan ilgili yönerge kapsamında tanımlanmış kişiler tarafından
imzalanır.
(3) Diploma ve sertifikaların şekli, ölçüleri ve
üzerine yazılacak bilgiler Senato tarafından belirlenir.
(4) Diploma ve sertifikaların kaybı halinde bir
defaya mahsus olmak üzere yenisi hazırlanır. Yeni nüsha üzerine “ikinci
nüsha” ibaresi konulur.
(5) Geçici mezuniyet belgesi için ikinci nüsha
hazırlanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Danışmanlık, Disiplin, Burs, Sağlık İşleri, Katkı
Payı,
İzin, İlişik Kesme, Kayıt Sildirme ve Tebligat
Danışmanlık
MADDE 40-
(1) Bölüm başkanlıkları, ön lisans
ve lisans programına kaydolan her öğrenciye tam zamanlı öğretim üye ve
görevlileri arasından bir akademik danışman atar.
(2) Akademik danışmanın görevleri şunlardır:
a) Her öğretim yarıyılı başında öğrencinin yarıyıl
süresince takip edeceği mecburi ve seçmeli dersleri öğrenci ile birlikte
belirleyerek ders kaydının yapılmasına yardımcı olmak.
b) Öğrencinin öğrenimini başarılı olarak sürdürmesi
ve ilgili mevzuatta öngörülen sürede tamamlayabilmesi için öğrencinin ders
durumunu sürekli olarak izlemek ve öğrenciyi yönlendirmek.
c) Bölümde izlenecek öğretim planı, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği ve diğer
ilgili mevzuat ve yönergelerde belirtilen hususlarda öğrenciye yardım
etmek.
ç) Öğrencilerle ferdi veya toplu olarak önceden
hazırlayacağı bir program ve zaman uyarınca ayda en az bir defa biraraya gelmek, öğrencilerin eğitim, öğretim ve diğer
konulardaki problemleri hakkında bilgi edinmek ve gerektiğinde bu
problemleri ilgili birimlere iletmek.
d) Danışman her öğrenci için bir dosya tutar. Bu
dosyada;
1) Öğrencinin takip etmekle yükümlü olduğu öğretim
planı ve derslerden o ana kadar aldığı notları gösterir not durum cetveli (transkript),
2) Öğrenci hakkında alınan akademik ve disipline
yönelik kararların ve öğrenci ders kayıt formlarının birer nüshası,
bulunur.
e) Öğrencinin mezuniyeti veya ilişiğinin kesilmesi
durumunda bu dosyaları bölüm/program başkanlığına teslim etmek.
f) Görevi sona erdiğinde elindeki öğrenci dosyasını
bölüm başkanlığına teslim etmek.
g) Dönem sonunda sorumlu olduğu öğrenciler ile
ilgili olarak başarı, sosyal ve ekonomik problemlerini ve bununla ilgili
yaptığı çalışmalarla yapılması gereken hususları dekanlık/müdürlük makamına
teslim etmek.
(3) Fakülte/yüksekokul yönetim kurulu,
danışmanlardan gelen raporları inceleyerek genel bilgi olarak Rektörlüğe
sunabilir.
Disiplin
MADDE 41-
(1) Öğrencilerin disiplin
işlemleri Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yapılır.
Burs ve
yardım
MADDE 42-
(1) Öğrencilere çeşitli
kaynaklardan sağlanan bursların ve yardımların dağıtımına ilişkin esaslar
ilgili yönerge kapsamında, Senato ve Mütevelli Heyetin onayı ile
belirlenir.
Öğrenim
ücreti ve diğer ücretler
MADDE 43-
(1) Öğrenim ücretleri ve burs
oranları ile diğer ücretler Üniversite Yönetim Kurulunun önerisi ve
Mütevelli Heyetin onayı ile belirlenir.
İzin
MADDE 44-
(1) Öğrenciler sağlık, askerlik,
yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarında eğitim, maddi ve ailevi
nedenlerle, ilgili yönetim kurulu kararıyla her defasında bir akademik yılı
aşmamak koşulu ile en fazla iki akademik yıl süre ile izinli sayılabilirler.
İki akademik yıldan daha uzun süreli izinler için Üniversite Yönetim Kurulu
yetkilidir.
(2) İzinli sayılmak isteyen öğrenciler, mazeretini
belirten dilekçesi ve belgeleri ile birlikte ilgili bölüm başkanlığına en
geç ilgili dönemin ders ekleme bırakma süresi bitimine kadar başvurur;
ancak izin gerekçesinin ders ekleme bırakma süresi bitiminden sonra ortaya
çıkması durumunda başvuru için süre kısıtlaması yoktur.
(3) Bölüm başkanlığı izin talebini öğrencinin
akademik danışmanı ve bölüm başkanlığının görüşleriyle birlikte ilgili
yönetim kuruluna iletir.
(4) İlgili yönetim kurulu kararı ÖİM’ye iletilir ve karar ÖİM tarafından işleme konulur.
(5) Öğrenciler, kayıt dondurma dönemine karşılık
gelen öğrenim ücretinin Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen kısmını
öderler. Ücretini yatırmayan öğrencinin kayıt dondurma talebi kabul
edilmez.
(6) Öğrencilerin kayıtları, aşağıda belirtilen
nedenlerin varlığı halinde ilgili birim yönetim kurulu kararıyla ücretsiz
olarak dondurulabilir:
a) 2547 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca
eğitim ve öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle öğrenime
Yükseköğretim Kurulu kararınca ara verilmesi.
b) Mahallin en büyük mülki idare amirince verilecek
bir belge ile belgelenmiş olması şartı ile tabii afetler nedeniyle
öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması.
c) Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre öğrencinin, yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet halinin olması.
ç) Öğrencinin hangi nedenle olursa olsun tecil
hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması.
d) Öğrencinin tutukluluk hali.
(7) Altıncı fıkrada belirtilen durumlar sonrası,
izin süresinin bitiminden önce öğrenimine dönmek isteyen öğrencilerin bir
dilekçe ile etkileşimli kayıtlar başlamadan önce ilgili bölüm başkanlığına
başvurmaları gerekir. Başvuru, öğrencinin akademik danışmanının görüşü ve
bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulu tarafından karara
bağlanarak ÖİM’ye iletilir ve ÖİM tarafından
işleme konulur.
İlişik
kesme
MADDE 45-
(1) Öğrenciler istedikleri
takdirde ÖİM’ye başvurarak kayıtlarını
sildirebilirler. Üniversiteden ilişiğini kesecek öğrencilerin, ÖİM’den alacakları ilişik kesme belgesini, ilgili
birimlere imzalatarak teslim etmesi ve kayıt sırasında vermiş oldukları
belgeleri iade alması gerekir.
(2) Mazeretleri nedeniyle bizzat başvuramayan
öğrencilerin, noter tasdikli vekâlet verdikleri bir kişi aracılığı ile de
ilişik kesme işlemleri yapılır.
(3) Ön lisans diploması alarak veya mezuniyet
koşullarını sağlamadan kayıtlı oldukları programdan kayıt sildiren
öğrenciler, Üniversitedeki tüm öğrencilik haklarını kaybeder ve
öğrenimlerini tamamlamak üzere kayıt sildirdikleri programa tekrar kayıt
yaptıramazlar.
İlişik
kesme nedeniyle ücret durumu
MADDE 46-
(1) Öğrenciler, ilişik kesme
işleminin yapıldığı yarıyıldan/yıldan önceki tüm mali sorumluluklarını
yerine getirmek zorundadır. Ancak, öğrencilerden ders kaydı yaptırmadıkları
yarıyılların öğrenim ücretleri alınmaz.
(2) Kendi isteği ile Üniversiteden ayrılacak
öğrencilerden, yeni kayıt yaptırmış olanlar için ek yerleştirme kontenjanlarının
ÖSYM’ye bildirilmesi veya yatay geçişlerde yedek kayıt tarihinin sonuna
kadar, diğer öğrenciler için güz yarıyılı ders başlangıcından itibaren iki
hafta içerisinde başvurmaları halinde o yıla ait öğrenim ücretinin tamamı
iade edilir. Bu sürelerden itibaren bahar yarıyılı ders başlangıcının
ikinci haftasının sonuna kadar başvuran öğrencilere, o yıla ait öğrenim
ücretinin yarısı iade edilir. Diğer durumlarda ise yıllık öğrenim ücreti
iade edilmez.
Tebligat
MADDE 47-
(1) Öğrenciye her türlü tebligat,
öğrencinin resmî kayıtlarda yer alan posta adresine ve/veya öğrenciye
Üniversite tarafından sağlanan e-posta adresine gönderilerek yapılır.
(2) Öğrenci Üniversite tarafından sağlanan e-posta
adresine gönderilen iletileri izlemekle yükümlüdür.
(3) Kayıt olurken bildirdikleri adresi
değiştirdikleri halde Öğrenci İşleri Müdürlüğüne bildirmeyen veya yanlış ve
eksik adres bildiren öğrencilerin, Üniversitedeki mevcut adreslerine
tebligatın gönderilmesi halinde kendilerine tebligat yapılmış sayılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Etkinliklerde
görevlendirme
MADDE 48-
(1) Spor karşılaşmaları, bilimsel,
kültürel ve sanatsal faaliyetler ile yarışmalar gibi etkinliklerde ilgili
yönetim kurulu kararı ile görevlendirilen öğrencilerin, bu etkinliklere ve
bunların hazırlık çalışmalarına katılmak zorunda olmaları nedeniyle öğrenime
devam edemedikleri süreler, devam süresinin hesabında dikkate alınmaz. Bu
öğrenciler, anılan süreler içinde giremedikleri sınavlara, ilgili yönetim
kurulu tarafından belirlenen tarihe göre girer.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 49-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 50-
(1) 16/9/2019
tarihli ve 30890 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Alanya Hamdullah Emin
Paşa Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Kazanılmış
haklar
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ön lisans ve lisans öğrenimine başlamış
olan öğrenciler hakkında yazılı başvuruları durumunda 50 nci maddeyle yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğin
öğrencilerin lehine olan hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 51-
(1) Bu Yönetmelik 2022-2023
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 52-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Alanya Hamdullah Emin Paşa Üniversitesi Rektörü yürütür.
|