Tarım ve Orman Bakanlığından:
SU ÜRÜNLERİ
YETİŞTİRİCİLİĞİ KAPSAMINDA ALABALIK
KULUÇKAHANELERİNDE DAMIZLIK ALABALIK
DESTEĞİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2022/43)
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; 20/10/2022 tarihli ve 6243
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemeler ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Karar kapsamında yumurta/yavru üreten alabalık
kuluçkahanelerine, damızlık alabalık desteği verilmesi ile ilgili usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, Bakanlıktan onaylı su ürünleri
kuluçkahane/yetiştiricilik belgesine sahip, Su Ürünleri Bilgi Sistemine
(SUBİS) kayıtlı, bu Tebliğde belirtilen alabalık kuluçkahanelerine
yapılacak damızlık alabalık desteği verilmesi ile ilgili hususları kapsar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları bu Tebliğ
kapsamındaki desteklemelerden yararlanamaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/6/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Kanunun 19 uncu maddesi ve 20/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemeler
ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım Desteğine İlişkin
Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
c) Biyogüvenlik: Hastalık etkenlerinin yaşam
alanlarına girişini ve yayılmasını engellemeye yönelik önlemleri,
ç) Damızlık alabalık: Cinsi olgunluğa ulaşmış, döl
veren dişi ve erkek alabalığı,
d) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü,
e) Kapalı devre sistem: Üretimde kullanılan suyun,
mekanik ve biyolojik araçlar serisi kullanılarak, dışkı, yem artıkları ve
karbondioksitin uzaklaştırılması, suyun fiziksel ve kimyasal olarak yeniden
kullanım için uygunlaştırılması, oksijenlendirilmesi, ozon ve/veya UV ile
muamele gibi bazı işlemlere tabi tutulduktan sonra yetiştiricilik sisteminde
tekrar kullanımı esasına dayanan, daha az su kullanımı, birim hacimden
yüksek verim, daha iyi büyüme ve yemden faydalanmayı arttıran, daha az
çevresel etki ile ürün alabilmeyi temin eden tam kontrollü su ürünleri
yetiştiricilik sistemini,
f) Karar: 20/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemeler ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Kararını,
g) Kuluçkahane: Damızlık balıkların bulunduğu ve
bunlardan yumurta ve yavru elde etmek üzere kurulan ve Bakanlıktan onaylı
yumurta/yavru balık üretim işletmelerini,
ğ) Markalama: Desteklemeye esas damızlık balığın
bireysel olarak yaş, ağırlık, döl verimi, hastalık gibi tüm bilgilerinin
takip edilmesini sağlayan ve Su Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez
Birliği tarafından yapılan etiketleme işlemini,
h) Nekropsi odası: Balığın ölüm veya hastalık
nedenini bulmak için kesim, muayene ve incelemenin yapıldığı bölümü,
ı) Su Ürünleri Bilgi Sistemi (SUBİS): Bakanlık
bünyesinde kurulu bulunan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin
merkezi bir veri tabanında toplandığı sistemi,
i) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Su ürünleri
damızlık materyallerinden yumurta/yavru materyaller elde etmek için kurulan
işletmelere Bakanlıkça verilen geçerlilik süresi devam eden belgeyi,
j) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerlilik
süresi devam eden belgeyi,
k) Yetiştirici/üretici: Kamu kurum ve kuruluşları
hariç, Bakanlıkça su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetinde bulunmak üzere
izin verilen gerçek ve tüzel kişileri,
l) Yetiştirici/üretici örgütü: 29/6/2004 tarihli ve
5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş su ürünleri
yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösteren ve merkez birliği düzeyinde
örgütlenmiş üretici merkez birliği, üretici birlikleri,
ifade eder.
Kuluçkahanelerde
damızlık alabalık desteğinden faydalanacak işletmelerde aranan şartlar
MADDE 5- (1) Damızlık alabalık desteği, aşağıdaki şartların
tamamını taşıyan, alabalık yumurta/yavrusu üreten alabalık
kuluçkahanelerine yapılır. Bu kapsamda;
a) Müstakil kuluçkahanesi olması şartıyla su
ürünleri yetiştiricilik belgesi olan veya su ürünleri kuluçkahane belgesi
olan, damızlık alabalıktan yumurta elde eden ve Ek-1’de belirlenen şartları
taşıyan,
b) Viral-bakteriyel hastalık etkeni patojenlerin
bulaşmasını engelleyecek özellikte (Ozon sistemleri/UV, mekanik filtrasyon)
kuluçkahaneye giren ve çıkan suyun arıtılmasını sağlayacak sistemler
kurarak suyun ilk kullanıcısı olan veya kapalı devre sistem ile üretim
yapan,
c) Viral Hemorajik Septisemi (VHS) ve İnfeksiyöz Hematopoietic
Nekroz (IHN) virüslerinin tespit edilmediğine dair Ulusal Referans
Laboratuvarından alınan sağlık raporu,
ç) Damızlık alabalıkları markalanmış olan,
kuluçkahanelere destekleme yapılır.
(2) Bir damızlık alabalık yumurta ve/veya sperm
vermeye başladığı yıldan itibaren en fazla üç yıl boyunca desteklemeden
faydalandırılır.
(3) Kuluçkahanelerde alabalık anaçları için adet
başına destekleme ödemesi yapılır.
Kuluçkahanenin desteklemeden faydalanabileceği en fazla miktar
yılda, Kararda belirtilen 10.000 adet damızlık anaç ile sınırlıdır.
(4) Destekleme, işletmenin su ürünleri
kuluçkahane/yetiştiricilik belgesindeki proje yavru kapasitesini (adet/yıl)
aşmayacak şekilde, mevcut durumdaki üretim kapasitesine göre yapılır.
(5) Desteklemeden faydalanmak isteyen üreticiler,
en geç 30/12/2022 tarihine kadar, işletmesinin bulunduğu il müdürlüğüne
müracaat etmek ve 6 ncı maddede istenen belgeleri teslim etmek zorundadır.
(6) Destekleme kapsamına alınmış olan markalı
damızlık alabalıkların üç yıl boyunca başka bir işletmeye satışı yapılamaz.
(7) Markalı damızlık alabalıkların üç yıl
içerisinde ölüm veya hastalık nedeniyle işletmeden çıkışı yapılması
durumunda çıkışı yapılan damızlık alabalığa ikame olarak işletmeye giren
damızlık alabalık bu maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında altı
ay arayla yılda iki kez sağlık raporunun alınmasından sonra markalanarak
destekleme kapsamına alınır. İşletmeye girişi yapılan damızlık alabalık
için ikinci ve altıncı fıkra hükümleri uygulanır.
Müracaat
için gerekli belgeler
MADDE 6- (1) Desteklemeden faydalanmak isteyen üreticiler
aşağıdaki belgeler ile işletmenin bulunduğu il müdürlüğüne müracaat
ederler:
a) Ek-2’de yer alan Kuluçkahanelerde Damızlık
Alabalık Desteği Müracaat dilekçesi.
b) Bakanlıkça verilen geçerli su ürünleri
kuluçkahane/yetiştiricilik belge fotokopisi.
c) Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili üretici
birliği veya kooperatife üyelik belgesi. (Üretici birliği veya kooperatif
bulunmayan yerlerde bu belge istenmez.)
ç) İşletmeye temin edilen damızlık balıkların
menşei belgesi, dezenfeksiyon belgesi ve bu balıkların klinik olarak
sağlıklı olduğuna dair il müdürlüğünden alınan veteriner sağlık raporu.
d) Ek-1’de yer alan Alabalık Kuluçkahanelerinde
Alınacak Biyogüvenlik Önlemlerinde belirlenen şartların yerine
getirildiğine dair işletmenin teknik sorumlu müdürü tarafından onaylı
belge.
e) Üreticinin Ek-1 ile belirlenen şartları
sağlayacağına ve bu Tebliğde belirtilen hastalıklar açısından altı ayda bir
sağlık raporu alınarak en az 3 yıl boyunca alabalık kuluçkahanesi olarak
üretimine devam edeceğine dair Ek-6’da yer alan noter onaylı taahhütname.
İl
müdürlüğünce yapılacak iş ve işlemler
MADDE 7- (1) İl müdürlüğünce, 6 ncı maddede istenen belgeler
kontrol edilerek müracaat tarihinden itibaren beş gün içerisinde
kuluçkahanede inceleme yapılır. Ek-1’de yer alan Alabalık
Kuluçkahanelerinde Alınacak Biyogüvenlik Önlemleri ile belirlenen şartların
yerine getirilip getirilmediği kontrol edilir. İşletmede eksiklik tespit
edilmesi halinde, desteklemelerden faydalanmak isteyen üreticiler 20/1/2023
tarihine kadar eksikliklerini tamamlamak zorundadır.
(2) Müracaatı uygun bulunan işletmelerden,
masrafları üretici tarafından karşılanmak üzere, il müdürlüğünce damızlık
balıklardan ovaryum sıvısı ve/veya sperma örnekleri alınarak, Viral
Hemorajik Septisemi (VHS) ve İnfeksiyöz Hematopoietic Nekroz (IHN)
analizinin yapılması için Ulusal Referans Laboratuvarına gönderilir. Bu
işlem altı ay sonra tekrarlanır.
(3) Ek-3’te yer alan Damızlık Alabalık (Markalı)
Tespit Tutanağı il müdürlüğü tarafından tutularak, damızlık alabalıklar
marka numaraları ile SUBİS’e kaydedilir.
(4) İkinci fıkrada belirtilen hastalıklara dair her
iki analiz sonucu da negatif olan kuluçkahaneler desteklemeden
faydalandırılır. Bu kapsamda;
a) Ulusal Referans Laboratuvarından alınan ikinci
analiz sonucunun bildirim tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde, il
müdürlüğü tarafından, SUBİS’e girilen bilgiler esas alınarak Ek-4’te yer
alan Damızlık Alabalık Destekleri İcmal-1 oluşturulur. İcmal-1 listesi,
onaylanmasını takip eden beş iş günü, il müdürlüğü ilan panosunda askıya
çıkarılır. Askıya çıkarma ve indirme işlemi en az iki görevli tarafından
tutanağa bağlanır.
b) İcmal-1’lere yapılacak itirazlar askı süresi
içinde il müdürlüğüne yapılır. İtirazlar askı süresi içinde değerlendirilerek
karara bağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmaller
kesinleşmiş kabul edilir.
c) İl müdürlüğünce düzenlenen İcmal-1’ler askıdan
indirilmesini müteakip onaylanır ve takip eden beş iş günü içinde Ek-5’te
yer alan Damızlık Alabalık Destekleri İcmal-3 düzenlenip onaylanarak
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne gönderilir.
Üye
yetiştiricilerden kesinti
MADDE 8- (1)Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı aranan
destekleme ödemelerinde, merkez birliğini kurmuş olan; Tarımsal Üretici
Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birlikleri üyelerinden, hizmet
bedeli olarak, hak ettikleri desteklerin % 2’si oranında il/ilçe
birliklerine, bu bedelin içerisinden de % 20’si oranında merkez birliğine
Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında, ayrıca su ürünleri
yetiştiriciliği desteklemelerinden yararlanan tüm üreticilerden balıkçılık
ve su ürünleri tanıtım faaliyetlerinde kullanılmak üzere % 2 oranında
merkez birliğine kesinti yapılır.
Ödemelerin
aktarılması
MADDE 9- (1) Bu Tebliğde yer alan desteklemelerden
faydalanacak örgütlü üreticilere, merkez birliklerine üye olmaları ve üye
olduklarına dair belgeyi müracaat sırasında ibraz etmeleri koşuluyla 8 inci
maddede belirtilen oranlarda kesinti yapıldıktan sonra kalan miktar
doğrudan ödenir.
Yetki ve
denetim
MADDE 10- (1) Bu Tebliğde yer almayan hususlarda ve taşrada
oluşacak problemlerin çözümünde, Kararda ve bu Tebliğde belirtilen
hususlara aykırı olmamak koşuluyla il müdürlüğü yetkilidir.
(2) İl müdürlüğü bu Tebliğ kapsamındaki
desteklemelerle ilgili her türlü denetimi yapmaya ve buna ilişkin bilgi ve
belge istemeye yetkilidir.
(3) Bu Tebliğde belirtilen desteklemelerle ilgili
hususlarda il müdürlüğü tarafından yapılan denetimlerde, ilgililer gerekli
kolaylığı göstermek ve her türlü bilgi ve belgeyi vermek zorundadır.
(4) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler, ziraat
odaları ve birliklerin hizmetlerinden faydalanılır.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 11- (1) Bu Tebliğde belirtilen yetkili merciler, yetki
alanına giren verilerin kayıt sistemine doğru girilmesinden, kendilerine
ibraz edilen belgelerin yetkileri kapsamında kontrolünden ve kendi
hazırladıkları belgelerden doğrudan sorumludur. Desteklemeden yararlanmak
üzere ibraz edilen belgelerin sorumluluğu ilgilisine aittir. Bu yükümlülüğü
yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge
düzenleyen ve kullananlar hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler
il/ilçe müdürlüklerince yapılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun
hükmüne göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan,
belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak
tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç,
haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, haksız ödemenin tespit
edildiği tarihten itibaren beş (5) yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmazlar. Bunun takibinden il/ilçe müdürlükleri
sorumludur.
(4) İdari hata sonucu ödenip, geri tahsil edilmesi
gereken ödemelerden, üretici kendisine tebliğ edilen süre içerisinde ödeme
yapar ise gecikme zammı alınmaz. Ancak söz konusu ödeme tebliğ edilen süre
içerisinde yapılmaz ise tebliğ tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci
maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan
kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır.
Sorumluluk
MADDE 12-
(1) Desteklemeden faydalanmak üzere
bu Tebliğ gereği ibraz edilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan öncelikle
belgeyi ibraz eden, yetkileri kapsamında onaylayan, verileri giren kişi ve
kurumlar sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler istenildiğinde
ibraz edilmek üzere ilgili birimler tarafından beş yıl süre ile saklanır.
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 13-
(1) Karar kapsamında yapılan
destekleme ödemeleri kamu kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına
aktarılmadan önce haciz/icra, temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Desteklemeler için gerekli kaynak, bütçede
hayvancılığın desteklenmesi için 2023 yılında ayrılan ödenekten karşılanır
ve gerekli paranın aktarılmasını müteakip Bakanlık tarafından Banka
aracılığı ile ödenir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 14-
(1) 17/12/2021 tarihli ve 31692
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Kapsamında
Alabalık Kuluçkahanelerinde Damızlık Alabalık Desteğine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2021/49) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 15-
(1) Bu Tebliğ 1/1/2022 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve
Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|