Tarım ve Orman Bakanlığından:
SU ÜRÜNLERİ
YETİŞTİRİCİLİĞİ DESTEKLEME TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2022/42)
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; 20/10/2022 tarihli ve 6243
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemeler ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum
Kullanım Desteğine İlişkin Karar kapsamında su ürünleri yetiştiriciliği
yapanlara verilecek su ürünleri desteği ile ilgili usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, Bakanlıktan onaylı su ürünleri
yetiştiricilik belgesine sahip, Su Ürünleri Bilgi Sistemine (SUBİS) kayıtlı
yetiştiricilere yapılacak su ürünleri desteği ile ilgili hususları kapsar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları bu Tebliğ
kapsamındaki desteklemelerden yararlanamaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/6/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Kanunun 19 uncu maddesi ile 20/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemeler
ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım Desteğine İlişkin
Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
c) Entansif yetiştiricilik: Tamamen dıştan
yemlemeye dayalı yoğun yetiştiriciliği,
ç) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
d) Kapalı sistem üretim: Üretimde kullanılan suyun,
mekanik ve biyolojik araçlar serisinin kullanılarak dışkı ve yem
artıklarının uzaklaştırılması, kalite ve kimyasal yapı bakımından oksijence
zenginleştirilmesi, karbondioksitin uçurulması, ozon ve/veya UV ile muamele
gibi bazı işlemlere tabi tutulduktan sonra yetiştiricilik sisteminde tekrar
kullanımı esasına dayanan, daha az su kullanımı, birim hacimden yüksek
verim, daha iyi büyüme ve yemden daha fazla yararlanmayı sağlayan, yer ve
tür serbestisi olan ve daha az çevresel etki ile ürün alabilmeyi temin eden
tam kontrollü su ürünleri yetiştiricilik sistemini,
e) Karar: 20/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemeler ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Kararı,
f) Kilogram üstü alabalık: Hasat edildiğinde 1
adedinin canlı ağırlık artışı 1.25 (bir kilo iki yüz elli gram) kilogram ve
üzeri ağırlıkta olan tüm alabalık türlerini,
g) Kuluçkahane: Su ürünleri damızlık
materyallerinden yumurta ve yavru materyal elde etmek üzere kurulan ve
Bakanlıktan onaylı kuluçkahane işletmelerini,
ğ) Satış belgesi: İşletmede yetiştirilen balıkların
hasat edilerek satışının yapıldığını gösteren satış faturasının aslı, ikinci
sureti veya e-fatura, perakende satış fişi ya da müstahsil makbuzunu,
h) Su Ürünleri Bilgi Sistemi (SUBİS): Bakanlık
bünyesinde kurulu bulunan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin
merkezi bir veri tabanında toplandığı su ürünleri kayıt sistemini,
ı) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Su ürünleri
damızlık materyallerinden yumurta/yavru materyaller elde etmek için kurulan
işletmelere Bakanlıkça verilen geçerli belgeyi,
i) Su ürünleri yetiştiriciliği: Su ürünlerinin
entansif olarak yetiştirilmesini,
j) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerlilik
süresi devam eden belgeyi,
k) Yavru balık adaptasyon işletmesi: Yavru
balıkların, büyütülecekleri iç su ve deniz kaynaklarına adapte olmaları
amacıyla kurulan tesisleri,
l) Yetiştiricilik işletmesi: Bakanlıktan onay
alınarak su ürünleri yetiştiriciliğinin yapıldığı yerleri,
m) Yetiştirici/üretici: Kamu kurum ve kuruluşları
hariç, Bakanlıkça su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetinde bulunmak üzere
izin verilen gerçek ve tüzel kişileri,
n) Yetiştirici/üretici örgütü: 29/6/2004 tarihli ve
5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulmuş su ürünleri
yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösteren ve merkez birliği düzeyinde
örgütlenmiş üretici merkez birliği, üretici birlikleri,
ifade eder.
Su
ürünleri desteği
MADDE 5- (1) Su ürünleri yetiştiriciliği yapanlara su
ürünleri yetiştiriciliği desteklemesi aşağıda belirtilen esaslara göre
verilir:
a) Ürün desteklemesi kapsamındaki türler; alabalık,
sazan, midye ve yeni türler (mersin, kalkan, fangri, mercan, sinagrit,
lahoz, sivri burun karagöz, minekop, eşkine, sargoz, mırmır, sarıağız,
sarıkuyruk, trança, yayın, şabut, karabalık, yılan balığı, tilapya,
kerevit, karides, sülük, karadeniz alası, kırmızı benekli alabalıklar)’dir.
b) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi bulunan ve
(a) bendinde belirtilen türlerin entansif şekilde yetiştiriciliğini yapan,
midye yetiştiriciliği yapan, kapalı sistemde su ürünleri yetiştiricilik
projesine sahip olup projesine uygun olarak (a) bendinde belirtilen
türlerin üretimini yapan ve kilogram üstü alabalık yetiştiren üreticilere
Kararda belirlenen destekleme birim fiyatı kadar destekleme yapılır.
c) (b) bendinde belirtilen desteklemelerden
yararlanmayan ve elektrik enerjisi ile çıkardığı yer altı suyu ya da enerji
kullanmadan kaynak suyunu kullanarak daha çok iç tüketim amaçlı toprak
havuzlarda küçük ölçekli yetiştiricilik yapan üreticilere yılda en fazla
30.000 kilograma kadar Kararda belirlenen birim fiyatı kadar destekleme
yapılır.
ç) Bir işletmenin ürün desteğinden
yararlanabileceği miktarın hesaplanmasında uyulacak esaslar şunlardır:
1) Denizlerde Bakanlıkça belirlenmiş olan aynı
potansiyel alanda, aynı baraj gölünde veya bölgelere ayrılmış baraj
göllerinde aynı bölge içerisinde, aynı gerçek ve tüzel kişilere ait birden
fazla yetiştiricilik işletmesi var ise bu işletmeler tek bir işletme olarak
kabul edilir ve destekleme ödemesi buna göre yapılır.
2) Desteklemede, denizlerde Bakanlıkça belirlenmiş
olan aynı potansiyel alanda, aynı baraj gölünde veya bölgelere ayrılmış
baraj göllerinde aynı bölge içerisinde, aynı gerçek ve tüzel kişilere ait
birden fazla yetiştiricilik işletmesi ile ilgili olarak Kararın yayım
tarihinden önceki tesis sahipleri esas alınır. Kararın yayımlandığı
tarihten sonra bu tesislerle ilgili devirler destekleme kapsamı dışındadır.
3) Karar gereğince, bir işletmenin desteklemeden
faydalanabileceği en fazla miktar; (c) bendindeki toprak havuzlarda balık
yetiştiriciliği desteklemesi için yılda 30.000 kilogram, (b) bendindeki
desteklemeler için yılda 350.000 kilogram, (b) bendindeki desteklemeler ile
birlikte (c) bendindeki desteklemeden aynı anda yararlanılması durumunda
(c) bendindeki destekleme miktarı 30.000 kilogramı geçmemek kaydıyla toplam
350.000 kilogramdır.
4) İşletmenin su ürünleri yetiştiricilik
belgesinde, tesis (proje) kapasitesi (ton/yıl) için belirtilen mevcut durumdaki
kapasite dikkate alınır. Proje kapasitesi 50 ton/yıl ve altı kapasiteye
sahip alabalık işletmelerinde onaylı projesinde yer alan kapasite dikkate
alınır.
5) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
istenen satış belgelerindeki kilogram fiyatları Su Ürünleri Yetiştiricileri
Üretici Merkez Birliğinin görüşü alınarak Bakanlık tarafından açıklanacak
ürünün kilogram/maliyet değerinin %75’inden düşük olan satış belgeleri ile
kilogram/maliyet değerinin %50’sinden düşük olan balık yemine ait faturalar
destekleme kapsamı dışındadır.
6) Ürüne ait satış belgelerinde ve/veya hasat
tespit tutanağında belirtilen miktar, bu miktarın hesaplanmasında; (i)
bendinde belirtilen canlı ürünlere ait satış belgeleri hariç,
yetiştiricilik işletmeleri arasında yapılan ürün alışverişlerine ait satış
belgelerindeki miktarlar hesaplamaya dahil edilmez.
7) Yetiştirilen türe göre hasat edildiği ağırlığa
ulaşması için balık besleme bilimi bakımından gerekli olan yeme ait fatura
dikkate alınır.
8) Yetiştiriciliği yapılan ürünün büyüme süresi
dikkate alınır.
9) İşlenmek suretiyle fileto veya füme olarak satışı
yapılan ürünlerde, ürüne ait faturalarda belirtilen miktarın 2 (iki) katı,
içi temizlenmiş ürünlerde ise ürüne ait faturalarda belirtilen miktarın
1,25 (Bir tam yüzde yirmi beş) katı dikkate alınır.
10) Bakanlıktan yavru balık üretme izni olan
işletmeler ile ihtiyacı olan yavruyu Bakanlığın izni ile bir defaya mahsus
olarak doğadan toplayarak üretime başlayan işletmeler ve (ğ) bendinde
belirtilen şekilde üretim yapan işletmeler hariç olmak üzere, son satışın
yapıldığını gösteren satış belgelerindeki miktardan, aynı ürüne ait ilk
hasat için düzenlenen satış belgelerindeki veya hasat tespit tutanağındaki
miktar düşüldükten sonra kalan miktar dikkate alınır.
11) İlk defa yetiştiriciliğe başlayan işletmeler
ile kapasite artırımında bulunan işletmelere yetiştiricilik belgesi
düzenlenebilmesi için işletmeye konulan yavru balıkların tespitinin
yapılması şartıyla işletmeye geliş tarihi, diğer mevcut işletmelerde ise
yavru balıkların işletmeye geliş tarihi, balıkların büyüme süresinin
başlangıcı olarak esas alınır.
d) Aynı işletmede birden çok türün yetiştirilmesi
halinde, (ç) bendinin (3) numaralı alt bendinde belirtilen kapasite
sınırlamaları bu işletmeler için de geçerli olup bu durumdaki işletme
sahipleri, il/ilçe müdürlüğüne, ürünlerini hasat etmeden önce müracaat
ederek, yetiştirdiği türlerle ilgili tespit yaptırmak zorundadır.
e) Yetiştirdiği ürünlerini fileto veya füme olarak
Bakanlıktan onaylı işletmelerde işlenmesi suretiyle pazarlayanların
işlenmiş ürünlerine ait satış faturaları, satış belgesi olarak kabul
edilir.
f) İşletmesinde yetiştirdiği yavru balıkları başka
işletmelerden satın alanlar, bu balıkları Bakanlıktan izinli kuluçkahanelerden,
su ürünleri yetiştiricilik belgesinde yavru üretim izni olan işletmelerden,
yavru balık adaptasyon işletmesinden, üniversite veya araştırma
enstitülerine ait kuluçkahanelerden temin ederler.
g) İşletmesinde yetiştirdiği yavru balıkları,
Bakanlıktan yavru balık üretme izni olan kendisine ait başka bir işletmeden
veya kendisine ait başka bir yavru balık adaptasyon işletmesinden temin
edenler, yavrunun temin edildiği işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne,
Ek-1’de yer alan Su Ürünleri Yavru Balık Tespit Tutanağını düzenletmek ve
bu tutanağı yavru balıkların götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne ibraz etmek zorundadır.
ğ) Karada ve baraj göllerinde kurulu olan alabalık
yetiştiricilik işletmelerinden, projesinde yavru üretim izni olmadığı
halde, başkasına satmamak kaydıyla, sadece işletmesinin ihtiyacı olan
yavruyu kendi işletmesinde üreten işletmeler, il/ilçe müdürlüğüne müracaat
ederek Ek-1’de yer alan Su Ürünleri Yavru Balık Tespit Tutanağını düzenletmek
zorundadır.
h) Kilogram üstü alabalık üretmek isteyen
yetiştiricilerin, il/ilçe müdürlüğüne müracaat ederek proje değişikliğine
gerek kalmaksızın kilogram üstü alabalık yetiştiriciliği yapma talebinde
bulunması ve mevcut durumlarını Ek-6’da yer alan Kilogram Üstü Alabalık
Tespit Tutanağı ile tespit ettirmeleri zorunludur. Kilogram üstü alabalık
hasat edecek yetiştiricilerin il/ilçe müdürlüğüne başvurarak Ek-7’de yer
alan Kilogram Üstü Alabalık Hasat Tespit Tutanağını düzenlettirmeleri ve bu
ürünler için düzenlenecek satış belgelerinde de ürünün kilogram üstü
olduğunu belirtmeleri zorunludur.
ı) Yetiştirilen ürünlerin büyüme sürelerinin
belirlenmesinde, yetiştiriciliği yapılan tür, bölgenin çevre özellikleri ve
yetiştirme sistemi il müdürlüğünce göz önünde bulundurulur.
i) Balıkları işletmesine yavru balık olarak değil
de daha büyük ve değişik ağırlıklarda koymak suretiyle yetiştiricilik
yapanların; balıkların temin edildiği işletmenin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne düzenlettirecekleri Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit
Tutanağında “canlı” ibaresinin belirtilmesi zorunludur. Bu belge,
balıkların götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne ibraz edilir
ve bu balıklar il/ilçe müdürlüğü elemanları nezaretinde işletmeye
bırakılır. Hasat tespit tutanağı üzerine balıkların bırakıldığı tarih,
saat, tür ve miktarı kaydedilerek imzalanır. Yetiştiricilerin balıklarını
başkasına ait işletmeden temin etmeleri halinde, satış belgesinde “canlı”
ibaresinin de yer alması zorunludur. Bu kapsamda kilogram üstü alabalık
desteklenmesinden;
1) İç sularda yetiştirilip denizlere taşınarak
büyütülmesine devam edilen canlı balıklar,
2) İç sularda yetiştiriciye ait tesiste yavrudan
kilogram üstü ağırlığa kadar getirilen canlı balıklar,
3) İç sularda, kendisine ait veya başkasına ait
yetiştiricilik tesisinden taşınarak büyütülmesine devam edilen canlı
balıklar,
4) Denizde yapılacak yetiştiricilik
faaliyetlerinde, deniz işletmelerine denizdeki başka bir işletmeden değişik
ağırlıklarda canlı balık gönderilmesi durumunda sadece canlı balığı
gönderen tesis,
faydalanır.
j) Ürünleri için hasat tespit tutanağı düzenletmesi
zorunlu olan yetiştiriciler, il/ilçe müdürlüğüne, ürününü hasat etmeden en
az beş gün önce dilekçe ile müracaat etmek zorundadır. Hasat edilen balığın
ortalama ağırlığı yazılmak suretiyle düzenlenen hasat tespit tutanağı, en
az iki görevli tarafından, üç suret tanzim edilerek iki sureti ürün
sahibine verilir.
k) Desteklemeden yararlanmak isteyen
yetiştiriciler, en geç 23/12/2022 tarihi mesai bitimine kadar, yetiştiricilik
tesisinin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne müracaat etmek ve bu Tebliğ
kapsamında istenen belgeleri teslim etmek zorundadır. Belirtilen son
müracaat tarihine kadar müracaatta bulunmuş yetiştiricilerin, Aralık ayına
ait satış belgeleri veya hasat tespit tutanakları en geç 6/1/2023 tarihi
mesai bitimine kadar teslim edilebilir.
Müracaat
MADDE 6- (1) Desteklemeden yararlanmak isteyen üreticiler,
faydalanmak istedikleri su ürünleri desteği için aşağıdaki belgelerden
gerekli olanlarla yetiştiricilik tesisinin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne
müracaat ederler:
a) Ek-3’te yer alan Su Ürünleri Yetiştiriciliği
Destekleme Müracaat Dilekçesi.
b) Yetiştirdiği ürünün satın alındığını gösteren
satış belgesi ve/veya Ek-1’de yer alan Su Ürünleri Yavru Balık Tespit
Tutanağı (son müracaat tarihine kadar istendiği zaman).
c) Hasat edilen ürünün satıldığını gösteren satış
belgesi ve/veya Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit Tutanağı (son
müracaat tarihine kadar istendiği zaman).
ç) Ek-7’de yer alan Kilogram Üstü Alabalık Hasat
Tespit Tutanağı.
d) Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili üretici
birliği veya kooperatife üyelik belgesi (Bulunmayan yerlerde bu belge
istenmez).
e) İşletmesinde yetiştirdiği balığın satın alındığı
işletmenin kuluçkahane, yavru balık adaptasyon işletmesi veya işletmesinde
yavru üretim izninin olduğu su ürünleri yetiştiricilik belgesinin sureti,
yavru balıkların üniversite veya araştırma kuruluşlarından temin edilmesi
halinde ise bu kurumlar tarafından satışın yapıldığını gösterir belge.
f) Proje kapasiteleri 10 ton/yıl üzerinde olan
üreticilerin kullandıkları yeme ait fatura (son müracaat tarihine kadar
istendiği zaman).
g) Yetiştiricilik belgesi fotokopisi.
ğ) Desteklemeden yararlanacak su ürünleri
yetiştiricilik işletmesinin 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri
Kanunu kapsamında ödenecek ceza borcu olmadığını gösterir belge ile su/su
alanı kira borcu olmadığını gösterir belge.
h) Üretim yılına ait tesis denetim formu.
ı) İlk defa yetiştiriciliğe başlayan işletmeler
için yetiştiricilik belgesi düzenlenmesi amacıyla işletmeye konulan yavru
balıklara ilişkin tespit tutanağı.
İl/ilçe
müdürlüğü tarafından yapılacak iş ve işlemler
MADDE 7- (1) Desteklemeden yararlanmak üzere yapılan
müracaatlar, il/ilçe müdürlüğü tarafından bu Tebliğ kapsamında istenen
belge ve belgelerdeki bilgiler kontrol edilerek SUBİS’e kaydedilir ve veri
girişleri yapılır.
(2) İl/ilçe müdürlüğü tarafından, SUBİS’e girilen
bilgiler esas alınarak, Ek-4’te yer alan Su Ürünleri Destekleri İcmal-1’ler
oluşturulur. Oluşturulan İcmal-1’ler il/ilçe müdürlüğü ilan panosunda, her
dönem sonunu takip eden ilk beş mesai günü askıya çıkarılır. Askıya çıkarma
ve indirme işlemi en az iki görevli tarafından tutanağa bağlanır.
(3) İcmal-1’lere yapılacak itirazlar askı süresi
içinde il/ilçe müdürlüğüne yapılır. İtirazlar askı süresi içinde değerlendirilerek
il/ilçe müdürlüğü tarafından karara bağlanır. Askı süresince herhangi bir
itiraz olmaz ise İcmal-1’ler kesinleşmiş kabul edilir.
(4) İlçe müdürlüğünce düzenlenen İcmal-1’ler
askıdan indirilmesini müteakip onaylanarak en geç beş iş günü içinde il
müdürlüğüne gönderilir.
(5) İl müdürlüğüne gelen onaylı İcmal-1’ler,
SUBİS’teki kayıtları üzerinden kontrol edilir ve Ek-5’te yer alan Su Ürünleri
Destekleri İcmal-3’ler düzenlenip onaylanarak beş iş günü içerisinde
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne gönderilir.
Üye
yetiştiricilerden kesinti
MADDE 8- (1)Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı aranan
destekleme ödemelerinde, merkez birliğini kurmuş olan; Tarımsal Üretici
Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birlikleri üyelerinden, hizmet
bedeli olarak, hak ettikleri desteklerin % 2’si oranında il/ilçe
birliklerine, bu bedelin içerisinden de % 20’si oranında merkez birliğine
Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında, ayrıca su ürünleri
yetiştiriciliği desteklemelerinden yararlanan tüm üreticilerden balıkçılık
ve su ürünleri tanıtım faaliyetlerinde kullanılmak üzere % 2 oranında
merkez birliğine kesinti yapılır.
Ödemelerin
aktarılması
MADDE 9- (1) Bu Tebliğde yer alan desteklemelerden
faydalanacak örgütlü üreticilere; merkez birliklerine üye olmaları ve üye
olduklarına dair belgeyi müracaat sırasında ibraz etmeleri koşuluyla 8 inci
maddede belirtilen oranlarda kesinti yapıldıktan sonra kalan miktar
doğrudan ödenir.
Yetki ve
denetim
MADDE 10- (1) Bu Tebliğde yer almayan hususlarda ve taşrada
oluşacak problemlerin çözümünde, Kararda ve bu Tebliğde belirtilen
hususlara aykırı olmamak koşuluyla il/ilçe müdürlüğü yetkilidir.
(2) İl/ilçe müdürlüğü bu Tebliğ kapsamındaki
desteklemelerle ilgili üretim süreci dahil her türlü denetimi yapmaya ve
buna ilişkin bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
(3) Bu Tebliğde belirtilen desteklemelerle ilgili
hususlarda il/ilçe müdürlüğü tarafından yapılan denetimlerde, ilgililer
gerekli kolaylığı göstermek ve her türlü bilgi ve belgeyi vermek
zorundadır.
(4) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler, ziraat
odaları ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 11- (1) Bu Tebliğde belirtilen yetkili merciler, yetki
alanına giren verilerin kayıt sistemine doğru girilmesinden, kendilerine
ibraz edilen belgelerin yetkileri kapsamında kontrolünden ve kendi
hazırladıkları belgelerden doğrudan sorumludur. Desteklemeden yararlanmak
üzere ibraz edilen belgelerin sorumluluğu ilgilisine aittir. Bu yükümlülüğü
yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere
ödemelerden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı
belge düzenleyen ve kullananlar hakkında gerekli idari işlemler yapılarak
hukuki ve cezai süreç başlatılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun
hükmüne göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan,
belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak
tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler, haksız ödemenin
tespit edildiği tarihten itibaren beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmazlar. Bunun takibinden il/ilçe müdürlükleri
sorumludur.
(4) İdari hata sonucu ödenip, geri tahsil edilmesi
gereken ödemelerden, üretici kendisine tebliğ edilen süre içerisinde ödeme
yapar ise gecikme zammı alınmaz. Ancak söz konusu ödeme tebliğ edilen süre
içerisinde yapılmaz ise tebliğ tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak
hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri
alınır.
Sorumluluk
MADDE 12- (1) Desteklemeden yararlanmak üzere bu Tebliğ
gereği ibraz edilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan öncelikle belgeyi
ibraz eden ve yetkileri kapsamında onaylayan ve verileri giren kişi ve
kurumlar sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler, istenildiğinde
ibraz edilmek üzere, ilgili birimler tarafından beş yıl süre ile saklanır.
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 13-
(1) Karar kapsamında yapılan
destekleme ödemeleri kamu kaynağı olduğundan, hak sahibinin hesabına
aktarılmadan önce haciz/icra, temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Desteklemeler için gerekli kaynak, bütçede
hayvancılığın desteklenmesi için 2023 yılında ayrılan ödenekten karşılanır
ve gerekli paranın aktarılmasını müteakip Bakanlık tarafından Banka
aracılığı ile ödenir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 14- (1) 17/12/2021 tarihli ve 31692 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ
No: 2021/48) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 15-
(1) Bu Tebliğ 1/1/2022 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve
Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|