Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM
VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME
ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2022/34)
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, tarımsal yayım ve
danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak
üzere tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların desteklenmesidir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek tarım danışmanları ile kuruluşlar ve sorumlulukları,
desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri,
destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve
yetkiler, desteklemenin geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar
ile cezai sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 9 uncu maddesi, 20/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Karar ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den
alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Etiketlenmiş ve
tanımlanmış kovanlara ait bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt
altına alındığı, izlendiği ve raporlandığı Bakanlık kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini,
e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını,
f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2022 veya
2023 yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı
ÇKS’den alınan belgeyi,
ı) Hayvan kayıt sistemi: Hayvanların
kimliklendirilerek kayıt altına alındığı ve hareketlerinin izlendiği bilgisayar
destekli, Bakanlık bünyesinde oluşturulmuş veri tabanlarını,
i) Hayvan pasaportu: Bakanlıkça belirlenen hayvana
ait bilgileri içeren il/ilçe müdürlüğü veya yetkilendirilmiş kurum veya
kuruluş tarafından düzenlenen imzalı belgeyi,
j) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
k) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve
üretici örgütlerini,
m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik
tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan,
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan ve tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili yönergeye göre yetkilendirilen
kişileri,
ö) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre tarımsal
danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan kişilere verilen tarım
danışmanı sertifikasını,
p) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
r) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif ve birlikleri,
s) Su ürünleri kayıt sistemi: Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt
altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt
sistemini,
ş) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su
Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
t) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde,
ziraat odalarında istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti
yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
u) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak
ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
ü) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak
işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan
işletmeyi,
v) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD):
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal
danışmanlık hizmeti için ödenen desteği,
y) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayılı İş Kanununun 37 nci maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı,
z) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip,
tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların
üst birliklerini,
aa) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve
2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Adres Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
bb) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
cc) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine
Dair Yönetmeliği,
çç) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964
sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş,
çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık
Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5- (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır:
a) ÇKS’ye ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya
örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya
arıcılık kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya OTBİS’e
kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak:
1) Örtü altında en az iki dekar alanda üretim
yapmak.
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak.
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak.
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan
işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi
sığırcılığı yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en
az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş
hayvana sahip olmak.
5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip
olmak.
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta
üretiminde 5.000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak.
8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5)
ve (7) numaralı alt bentlerde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına
sahip olmak.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak gerçek
kişiler tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek
zorundadır.
(2) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönerge
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler,
inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve
belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların
sorumlulukları, hizmet verebileceği il/ilçe sınırları
MADDE 6- (1) Bu Tebliğ kapsamında Ek-8’de yer alan tarım
danışmanlarının sertifika bölümlerine uygun sertifikaya sahip serbest tarım
danışmanları ile tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici
örgütleri tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanabilir.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların sorumlulukları şunlardır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet
kabul edilmez.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti; Yönetmelik, bu
Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlıkla ilgili yönergede yer alan
hükümler doğrultusunda sunulur.
ç) 2021 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal
işletmelerin sözleşmeleri 31/12/2023 tarihini kapsaması halinde
sözleşmeleri geçerli sayılır. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra
yapılacak sözleşmeler 1/1/2023-31/12/2023 tarihini kapsayacak şekilde
düzenlenir.
d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına
karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba
yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin,
mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda,
bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı, ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler,
evlilik, boşanma, kuruluştan emekli olma, eğitim durumu, tutukluluk hali,
askerlik yükümlülüğünü yerine getirme, sertifikanın geçici iptali veya
sertifikanın iptali, serbest tarım danışmanı yetki belgesi başvurusu yapma
ve kamu kurum/kuruluşlarında görev alma sebepleri dışında değiştirilemez.
Bu sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde
tarımsal işletmeye Ek-8’deki tabloya göre hizmet verebilecek tarım
danışmanı on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına
ait bilgi/belgeler ile Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün içerisinde il/ilçe
müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde
işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa
bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı; (g) bendinde belirtilen sebeplerden
dolayı, bu Tebliğde belirtilen on
iki aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla
değiştirilemez.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan tarım danışmanının sertifika türü ve sertifika bölümü
bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer
alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümleri tablosuna uygun olur. İl
Teknik Komitesi kararı ile Akdeniz ve Ege Bölgelerinde bitkisel üretim
yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ziraat odası ve
üretici örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya sahip en az bir tarım
danışmanı istihdam zorunluluğu getirilebilir. Bu hükümler, 2021 yılı TYDD
kapsamında kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan tarım danışmanları için uygulanmaz.
ı) 2021 yılı TYDD kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı arasında imzalanan hizmet
sözleşmeleri 31/12/2023 tarihini kapsaması halinde sözleşmeleri geçerli
olur. Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı
arasında hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört aydan az olamaz.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet
bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal
işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz.
k) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlarda tarım danışmanlarının yıllık hizmet vereceği azami işletme
sayıları tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenmiş
olup, birden fazla işletme tipi olması durumunda, bu Tebliğ süresince
işletme sayısı 60 olarak belirlenmiştir.
l) Bu Tebliğin uygulama süresince, kesinleşen
Ek-2’de yer alan tarımsal işletmelerde meydana gelen eksilmelerin % 20’yi
geçmemesi koşulu ile tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede
belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti
sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu edilemez.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar
aşağıdadır:
a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe
sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Serbest tarım danışmanları sadece bulundukları
il sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler.
Tarımsal
danışmanlık hizmeti
MADDE 7- (1) Kişi ve kuruluşun sunacağı tarımsal
danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar şunlardır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak serbest
tarım danışmanları ile kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile
ilgili yönergede belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi
tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen işletme
kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en
fazla yüzde elli oranında azaltabilir.
b) Tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönerge
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler
arasında imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir
faaliyette bir defadan az olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi
toplantısı, çiftçi inceleme gezisi düzenler. Danışmanın yıllık planında yer
alacak bu faaliyetler il/ilçe müdürlüğü koordinasyonunda gerçekleştirilir.
Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri
faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin
izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin
konuları seçilirken il yayım programları dikkate alınır.
c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanlarına Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık
uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir.
d) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları tarımsal
işletmelerce üretilen tarımsal ürünlerin dijital ortamda pazarlanması
amacıyla Bakanlığımız tarafından yönetilen Dijital Tarım Pazarı (DİTAP)
hakkında çiftçileri bilgilendirir ve çiftçinin ürününü DİTAP üzerinden
satması konusunda yönlendirme yapar ve gerekli desteği sağlar.
Tarımsal danışmanlık
giderleri
MADDE 8- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri
aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel giderleri.
b) Büro giderleri.
c) Malzeme giderleri.
ç) Diğer giderler.
d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen
TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı ücreti, ücrete bağlı vergi ve
sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin
diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal
işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir.
Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret veya ödenen TYDD için
tarımsal işletmeler adına serbest meslek makbuzu veya fatura düzenlenir.
Tarım
danışmanlarının görevleri
MADDE 9- (1) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme
danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler şunlardır:
a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile
birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama
sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, organik tarım-iyi
tarım uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım
yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak.
c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı
konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve
özendirmek.
ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip
ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek,
gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve arazi kontrollerini
gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
d) Bitki ve çevre sağlığının korunması konusunda
işletmeleri bilgilendirmek. Bitki koruma ürünleri uygulamaları yapmak ve
yaptırmak.
(2) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme
danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler şunlardır:
a) Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla
ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje
hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyelerinin işletme ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne
bildirmek.
c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim
durumu, yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp
veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin
sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak.
ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe
müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon,
karantina ve duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı
olmak, bu konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen
talimatla, hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve
benzeri) uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil
durumlarda (hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini
yönlendirmek.
e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen görevlerden sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru
İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak
kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 10- (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan
sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi
ve kuruluşlardan yetki belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak
yapılan başvurular sonucu yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına
başvuru yapmaya yetkili kişiler şunlardır:
a) Ziraat odası başkanı.
b) Birlik başkanı.
c) Kooperatif başkanı.
ç) Serbest tarım danışmanı.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler şunlardır:
a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve
Taahhütname.
b) Tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönergede belirtilen hükümler doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım
danışmanının hizmet sunacağı tarımsal işletme sayısı tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen sayılardan az olmamak üzere,
Ek-2’de yer alan icmal.
c) Her tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi.
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan veya e-Devlet
kapısından alınan belge.
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan veya
e-Devlet kapısından alınan belge.
e) Kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili ziraat
odası başkanı, birlik başkanı ve kooperatif başkanı için başvuru
yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı
sureti.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin
tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı:
1) ÇKS belgesi.
2) AKS belgesi.
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi.
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe
müdürlüğü onaylı sureti.
6) Hayvan kayıt sisteminden alınan belge/liste.
7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için etlik veya
yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il
veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi.
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083
sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu
kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin
yapılamadığı hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini
ihtiva eden belge.
10) Bilgi sisteminden temin edilebilen bilgi ve
belgelerin istenmesine gerek olmayıp, sistemden kontrol edilmesi
yeterlidir.
(4) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanına ait yerleşim yeri adresi, tarımsal danışmanlık
hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet ettiğine dair TYDBİS'ten kontrol
edilir.
Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 11- (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar,
bu Tebliğin yayımlanmasından itibaren on gün içinde, son başvurunun tatil
gününe gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar istenen
belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu
yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne
başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise
şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü
bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru yapılır.
b) Ek-4 ve Ek-6
İlçe İcmalleri ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı yerde
il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren on gün içerisinde TYDBİS'e kayıt edilir.
Ek-4 ve Ek-6 İlçe İcmallerinin ilçe/il müdürlüğünce bilgi sistemine kayıt
edilmesi esnasında; tarımsal işletmelerle yapılan sözleşmeler ve Bakanlık
kayıt sistemlerinden alınan belgelerde (çks, aks ve benzeri) görülen bir
eksiklik veya hata varsa, icmallerin TYDBİS'e kayıt süresi boyunca gerekli
düzeltmeler yapılır. Sistemden alınan Ek-4 ve Ek-6 icmalleri bulundukları
il/ilçe müdürlüklerinde son başvuru tarihinden itibaren on gün sonra askıya
çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve
indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne
yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il teknik komitesi tarafından
değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen değişiklikler icmale
işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri oluşturulur. Herhangi bir
itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha
sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak
doğurmaz.
c) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve kuruluştan
hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu,
kuruluşa üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile
tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü,
yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il müdürlüğünün
belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve kuruluş, icmaller
askıya çıkmadan önce Ek-2’deki icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine
yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili
belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-2’deki icmali TYDD başvurusunun
yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-2’deki icmalde başka bir
değişiklik yapılmaz.
ç) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin
resmî tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme
işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
d) Başvuru bitiş tarihinden sonra Ek-4 ve Ek-6
İcmallerinin TYDBİS'e kayıt edilmesi esnasında tarımsal işletmelerle
yapılan sözleşmeler ve Bakanlık kayıt sistemlerinden alınan belgelerde
tespit edilen eksik ve hataların düzeltilmesi neticesinde oluşan
değişiklikler ile askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep
edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak
güncellemeler TYDD ödemesine esas olamaz.
e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan,
il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça
Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönerge
kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde tanımlanan cezalardan kınama ve üstü ceza verilmiş kişi ve
kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi
bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
g) Sistemden alınan kesinleşmiş il icmali Ek-5
itirazların değerlendirilmesini müteakip beş gün içerisinde bilgi amaçlı
Başkanlığa gönderilir.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan
önce; tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim
ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, ücret hesap pusulası ve
maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa
gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 1/6/2023 tarihine kadar gönderilmesi gereken
birinci dilim ödemeye esas il icmali ile 15/11/2023 tarihine kadar
gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair belge, banka veya diğer banka maaş dekontları ile
kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası
TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi
uygulamayan kişi/kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili
kişiler aracılığı ile 1/6/2023 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder
veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il defterdarlığınca
açılan hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat
mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) Teminat mektuplarının toplam tutarı ödenecek
olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat
Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir.
ç) Bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak
üzere 1/6/2023 tarihinden sonra birinci dilim ve 15/11/2023 tarihinden sonra yapılacak
olan ikinci dilim ödemesine ait Ek-4
ödeme icmali ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün içinde, Ek-5 icmali
il müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde gönderilir.
d) Geri ödemesi olan kişi ve kuruluşların
icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile
ilgili yönergede belirtilen form ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim
edene kadar ödeme icmalleri düzenlenmez.
f) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il
icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
g) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın
bankaya aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 12- (1) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara, tarımsal
yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen işletme sayısının %
80’inin altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile bir tarım danışmanı
için 72.000 TL TYDD ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve
bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en
fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Kişi ve
kuruluşa her bir tarım danışmanı için
yıllık 72.000 TL TYDD, on iki aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı
kalmak kaydıyla, 1/6/2023 tarihinden sonra
36.000 TL ve 15/11/2023
tarihinden sonra 36.000 TL olmak üzere iki dilim halinde Bakanlıkça
belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça
belirlenir. TYDD ödemeleri 2023 yılı
bütçesinden karşılanır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek
serbest tarım danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve
öncelik kriterlerini belirlemeye yetkilidir.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve
kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu
durumdaki kişi ve kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi on iki aylık
hizmet sunumu sonuna ertelenir.
(6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara 17 nci madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi
tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için,
yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde
faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik
Komiteleri
İl teknik
komitelerinin görevleri
MADDE 13- (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yürütür:
a) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her
türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık
hizmetleri kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni
faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir.
c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü
tedbiri alır.
ç) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal
danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek
üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden koordinasyon ve tarımsal veriler
şube müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu
görevlendirebilir.
d) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda
bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve
alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere
girişimde bulunur.
e) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir
destekleme programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara
bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe
müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
f) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya
yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez
Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 14- (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin
yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin,
bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak
tespit edilmesi halinde bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına
suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar, Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi
ve Kuruluşların Denetlenmesi, Desteklemenin Geri
Alınması,
İdari
Yaptırımlar ve Diğer Hükümler
Desteklemeden
yararlanamayacaklar
MADDE 15- (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD
ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunanlar.
b) Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika
Bölümlerine uygun sertifikaya sahip serbest tarım danışmanları, tarım
danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici örgütlerinden istenen
belgelerle birlikte 10 ncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan
kişi ve kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz
edenler.
ç) Kamu tüzel kişileri.
d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere,
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men
edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
f) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönerge kapsamında yapılan inceleme ve denetleme
sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince; Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde
belirtilen uyarma, kınama, sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması, sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarından kınama ve
üstü ceza alan kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki
belgesi iptali cezası hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun ortağı, başkanı veya
yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar.
ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı
belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve
sahip olduğu sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık
hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Sağlık raporu ve doğum izni alanlar hariç
tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık
hizmet sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar.
i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım
danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak
üzere, tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen azami
işletme sayısının % 80’inin altına düşen kuruluşlar.
j) Tarım danışmanının, 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka
maaş dekontu ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret
hesap pusulası ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat
mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kişi ve kuruluşlar.
k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar.
l) TYDD son başvuru tarihinden sonra Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni alanlar.
m) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen hükümleri yerine getirmeyen
kişi ve kuruluşlar.
n) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen form ve raporları düzenlemeyen,
bunları il/ilçe müdürlüğüne belirlenen süre içerisinde göndermeyen kişi ve
kuruluşlar.
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 16- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesine dair hususlar şunlardır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi için ilde koordinasyon ve tarımsal veriler şube
müdürü, ilçede ilçe müdürü başkanlığında üç kişilik bir denetleme komisyonu
oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına
sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere teknik personel görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları; şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak
denetimler hariç birinci ve ikinci dilim ödeme işlemi gerçekleşmeden
önce, bu Tebliğin uygulama süresince
altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık
ile ilgili yönergeye göre denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl müdürlüğünde koordinasyon ve tarımsal veriler
şube müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, il müdürü kararı ile
ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen
kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
en az % 25’i ile görüşme yapar ve Ek-3 çiftçi görüşme formu düzenler.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu
ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler arası
koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe
komisyonu veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet tarafından
görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı %
20 ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri uygulanır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır. Bakanlık, bu form ve
rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir.
f) Denetlemeye ilişkin düzenlenen raporun bir
sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin
yapıldığı kişi/kuruluşun bulunduğu ilçe müdürlüğünde arşivlenir. Denetim
raporu olumsuz ise raporun bir sureti de İl Müdürlüğüne gönderilir.
g) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor
tutulan kişi ve kuruluşların durumları il teknik komitesinde görüşülüp,
Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede
belirtilen hususlar dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz,
Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
ğ) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da
denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir.
Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti
kişi ve kuruluşun bağlı olduğu il müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta
arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
h) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi
tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme
süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
ı) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma
bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur.
Desteklemenin
geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 17- (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya
tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi hükümlerine
göre geri alınır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD
ödemesi.
b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet
sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere tarımsal yayım
ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen azami işletme sayısının %
80’inin altına düşen kişi ve kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan
TYDD ödemesi.
c) 15 inci maddede yer alan kişi ve kuruluşlara
yapılan TYDD ödemesi.
(2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile
vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı
belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya
hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması
durumunda gerektiğinde teminattan mahsup edilir.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest
tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi
içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
(4) Bu Tebliğde belirlenen ilgili birimler,
kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere
ödemeye neden olanlar ile ödemelerden haksız yere yararlanmak üzere sahte
veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar
hakkında gerekli idari işlemler yapılarak hukuki ve cezai süreç başlatılır.
(5) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsili Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte anılan Kanun
hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulur.
İdari
yaptırımlar
MADDE 18-
(1) Yükümlülüklerini yerine
getirmeyerek haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD
ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı
belge düzenleyen ve kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve
diğer kanuni işlemler yapılır.
(2) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere
TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına
açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Diğer
hükümler
MADDE 19- (1) Bakanlık, doğal afet, salgın hastalık gibi
olağanüstü durumlarda bu Tebliğ kapsamında belirtilen hizmetlerin
yürütülmesine yönelik düzenleme yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 20- (1) 1/12/2020 tarihli ve 31321 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2020/35) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 21- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı
yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|