Mudanya Üniversitesinden:
MUDANYA
ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Mudanya Üniversitesinde
yürütülen ön lisans ve lisans düzeyindeki her türlü eğitim-öğretim ile
ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, Mudanya Üniversitesinde
yürütülen ön lisans ve lisans programlarına öğrenci başvuru, kabul, kayıt
işlemleriyle, ön lisans ve lisans düzeyindeki her türlü eğitim-öğretim ile
ölçme ve değerlendirme faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS):
Öğrencilerin o derse ilişkin hedeflenen öğrenme kazanımlarına ulaşabilmek
için dersle ilgili olarak yaptıkları tüm pratik çalışmalar, seminerler,
alan çalışmaları, bireysel çalışmalar, sınavlar gibi ders saati içinde ve
ders saati dışında harcadıkları tüm iş yükünün sayısal değerini,
b) Birim: Mudanya Üniversitesine bağlı fakülte ve
meslek yüksekokulunu,
c) Birim yöneticisi: Mudanya Üniversitesi
bünyesindeki fakültede dekanı ve meslek yüksekokulunda müdürü,
ç) Genel not ortalaması (GNO): Her bir dersten elde
edilen başarı notu katsayısının ders kredisi ile çarpılmasından bulunan
sonucun toplam ders kredisine bölünmesi yolu ile bulunacak değeri,
d) İlgili kurul: Mudanya Üniversitesine bağlı
fakülte ve meslek yüksekokulu kurullarını,
e) İlgili yönetim kurulu: Mudanya Üniversitesine
bağlı fakülte ve meslek yüksekokulu yönetim kurullarını,
f) Mütevelli Heyet: Mudanya Üniversitesi Mütevelli
Heyeti,
g) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
ğ) Rektör: Mudanya Üniversitesi Rektörünü,
h) Senato: Mudanya Üniversitesi Senatosunu,
ı) Üniversite: Mudanya Üniversitesini,
i) Üniversite Yönetim Kurulu: Mudanya Üniversitesi
Yönetim Kurulunu,
j) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kabul ve Kayıt
Esasları
Kontenjanlar
ve öğrenci kabulü
MADDE 5- (1) Üniversiteye kabul edilecek burslu ve burssuz
öğrenci sayısı her yıl Senatonun önerisi ve Mütevelli Heyetin teklifi
üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
(2) Üniversiteye bağlı fakülteler ve meslek
yüksekokullarında öğrenci kabulü ÖSYM tarafından düzenlenen sınav
sonuçlarına ve YÖK tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(3) Üniversiteye bağlı fakülte ve meslek
yüksekokulu bünyesinde bulunan lisans ve ön lisans diploma programlarına;
ÖSYM tarafından yerleştirilenler, özel yetenek sınavı sonucuna göre
başarılı olanlar, yurt dışı öğrenci kabul kriterlerine
göre başvurusu kabul edilenler, yatay geçiş başvurusu kabul edilenler, özel
öğrenci ile değişim programları kapsamında başvurusu kabul edilenler
kaydedilir.
Öğrenim
ücreti ve burslar
MADDE 6- (1) Üniversitede öğrenim ücrete tabidir. Ücretler
ve ödeme yöntemleri, her yıl Mütevelli Heyet tarafından öğrenimine devam
etmekte olan ve yeni kayıt olacak öğrenciler için belirlenir ve ilan
edilir. Öğrenciler, her güz ve bahar dönemi başında, akademik takvimde
belirtilen süreler içinde öğrenim ücretini ödemekle yükümlüdürler. Öğrenim
ücretlerini belirlenen süreler içinde ödemeyen öğrencilerin kayıtları
yapılmaz veya yenilenmez. Bu öğrenciler, hiçbir şekilde öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(2) Üniversiteye girişte veya eğitime devam ederken
sağlanacak öğrenim ücreti muafiyet bursları ve ek bursların, kapsam, koşul
ve sürelerine ilişkin esaslar, 2547 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesi ve
ilgili diğer mevzuat hükümleri kapsamında Senato kararı ve Mütevelli Heyet
onayı ile belirlenir.
(3) Öğrenci kayıt yaptırdığı yıl Üniversitece
kendisine taahhüt edilen süre ve koşullarla burs hakkından faydalanabilir.
Üniversiteden herhangi bir sebeple ilişiği kesilen öğrencinin ilgili
mevzuat çerçevesinde tekrar Üniversiteye kayıt yaptırması halinde öğrenim
ücreti, burs ve burs koşulları, ilgili mevzuat hükümlerine göre Mütevelli
Heyet tarafından belirlenir.
(4) Yaz okulu öğrenimi,
güz ve bahar dönemlerinde ödenen eğitim ve öğretim ücreti dışında öğrenim
ücretine tabidir. 2547 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesi kapsamında burs
verilen öğrencilerin yaz okulu öğreniminde bursluluk durumları devam eder.
(5) Normal eğitim süresinde mezun olamayan
öğrenciler Mütevelli Heyetin belirlediği ders kredisi ücretini ödemekle
yükümlüdürler.
Yurt
dışından öğrenci kabulü
MADDE 7- (1) Üniversiteye yurt dışından öğrenci kabulü,
YÖK’ün ilgili mevzuatı, Üniversitenin ilgili yönergeleri ve Senato
kararları çerçevesinde yürütülür.
Özel
öğrenciler
MADDE 8- (1) Özel öğrenci kabulü, YÖK’ün konuya ilişkin
mevzuatı ve kararları doğrultusunda yapılır.
(2) Üniversitenin herhangi bir diploma programında
kayıtlı olmayan kişiler, başka bir yükseköğretim kurumu öğrencisi olma ve
kayıtlı olduğu üniversitenin ders alması için öğrenciye izin vermiş olması
koşuluyla, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile açılan
derslere özel öğrenci statüsünde katılabilirler. Başvuru ve kayıt en geç
akademik takvimde ilan edilen ders ekleme-bırakma dönemi içinde yapılır.
Özel öğrenci kabulü bir dönem için geçerli olup daha sonraki dönemlerde
özel öğrenci olarak ders almak için yeniden başvuru yapılması gerekir.
(3) Öğrencilere, özel öğrenci statüsünde en fazla
iki dönem izin verilir. Yaz okulunda alınan dersler izin verilen dönem
hesabında dikkate alınmaz ve öğrenci yaz okulunda alabileceği ders yükünün
üzerine çıkamaz.
(4) Özel öğrenci statüsünde ve değişim öğrencisi
olarak ders alınan dönemler, öğrenim süresinden sayılır.
(5) Özel öğrenciler, bu Yönetmelikte yer alan
normal ders yükü kadar ders alabilirler ve katıldıkları derslerin
kredilerine göre belirlenen öğrenim ücretini öderler.
(6) Özel öğrenciler, Üniversite öğrencisi
sayılmazlar ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Ancak, diğer
hususlarda Üniversite öğrencilerinin tabi olduğu mevzuat hükümlerine
uymaları gerekir. Bu öğrencilere diploma veya unvan verilmez, istekleri
üzerine Üniversitede aldıkları dersleri ve notları gösteren bir belge
verilir.
(7) Öğretim dili Türkçe olan programlarda öğrenim
gören öğrencilerin öğretim dili yabancı dil olan programlardan da ders
alabilmeleri için yabancı dil düzeylerinin yeterli olduğunu belgelemeleri
gerekir. İlgili belgelerin geçerliliği Senato tarafından değerlendirilir.
Yatay
geçiş yolu ile kayıt
MADDE 9- (1) Kurum içi ya da kurumlar arası yapılacak olan
geçişler, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans
ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmelik hükümlerine ve Senato kararlarına göre yapılır.
Dikey
geçiş yolu ile kayıt
MADDE 10-
(1) Üniversite içinden ya da diğer
yükseköğretim kurumlarından yapılacak dikey geçişler, 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve
Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine ve Senato
kararlarına göre yapılır.
Üniversiteye
kayıt
MADDE 11- (1) Üniversiteye
kesin kayıt yaptırmaya hak kazanan öğrenci adayları, YÖK ve Senato tarafından
belirlenen esaslara göre ilan edilen süreler içinde, ÖSYM ve Üniversite
tarafından belirlenip duyurulan belgeler ile e-Devlet üzerinden veya şahsen
ya da noter onaylı vekâlete sahip yasal vekili aracılığıyla Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına doğrudan başvuru ile kayıt yaptırabilirler.
(2) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu,
ikametgâhı ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına
dayanılarak işlem yapılır. Ancak, ilgili kurumların internet sayfalarından
sorgulama yapılamaması durumunda adaydan gerekli belgeler istenir.
Belgelerinde eksiklik, tahrifat ya da sahtelik bulunan öğrencilerin
kayıtları iptal edilir. Bu kişiler, mezun olsalar dahi kendilerine verilmiş
olan diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır ve haklarında ilgili
mevzuat hükümlerine göre işlem başlatılır. Bu kişilerin ödemiş oldukları
öğrenim ücretleri iade edilmez.
(3) Aynı anda ve aynı düzeyde başka bir örgün
yükseköğretim kurumuna kayıtlı olduğu ve/veya kayıt için gerekli şartları
taşımadığı anlaşılanların kaydı yapılmaz, yapılmış ise silinir.
(4) Mali yükümlülüklerini yerine getirmeyen ve ilan
edilen esaslara uygun başvuru yapmayan öğrenciler kayıt haklarını
kaybederler.
Çift anadal ve yan dal programlarına kayıt
MADDE 12-
(1) Çift anadal
ve yan dal programlarına kayıtlar, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve
Senato kararlarına göre yapılır.
Ulusal ve
uluslararası öğrenci değişimi
MADDE 13-
(1) Üniversite ile yurt içi veya
yurt dışındaki diğer üniversiteler arasında yapılan anlaşmalar uyarınca
öğrenci değişim programları uygulanabilir. Değişim programları, ikili
anlaşmalar ve YÖK tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(2) Değişim programları çerçevesinde Üniversiteye
gelen öğrencilerin işlemleri, ders almaları, öğrenim ücretleri ve benzeri
konularda ikili anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre ilgili
dekanlıkça/yüksekokul müdürlüğünce yürütülür. Bu şekilde gelen öğrenciler Üniversite
öğrencisi sayılmazlar ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Ancak,
diğer hususlarda Üniversite öğrencilerinin tabi olduğu ilgili mevzuat
hükümlerine uymaları gerekir. Bu öğrencilere diploma veya unvan verilmez,
istekleri üzerine Üniversitede aldıkları dersleri ve notları gösteren bir
belge verilir.
(3) Değişim programı çerçevesinde başka
üniversitelerden ders almak isteyen Üniversite öğrencileri, bu süreler
içerisinde Üniversitede kayıtlı öğrenci olarak işlem görürler ve ilgili
dönemde öğrenim ücretini Üniversiteye öderler. Öğrencilerin bu kapsamda
aldıkları derslerin intibakları ve ne şekilde program yükümlülüklerine
sayılacağı öğrencinin kayıtlı olduğu birim yönetim kurulu kararı ile
yapılır. Değişim programı süresi içinde öğrencinin Üniversitedeki kaydı
devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır.
Kayıt
yenileme
MADDE 14-
(1) Öğrenciler, her güz ve bahar
dönemi başında ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenim
ücretlerini ödedikten sonra derslere kayıt yaptırmak suretiyle Üniversiteye
kayıtlarını yenilemek zorundadırlar.
(2) Süresi içinde kayıtlarını yenilemeyen
öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma süresi içinde
gecikmeli olarak kayıtlarını yenileyebilirler. Gecikmeli olarak kayıt
yenileyecek olan öğrenciler Üniversite tarafından belirlenen şartları
yerine getirmekle yükümlüdür.
(3) Ders ekleme-bırakma dönemi bitiminde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, kayıtsız öğrenci statüsüne geçirilir.
Bu durumdaki öğrenciler, kayıtsız kaldıkları süreler içinde derslere ve
sınavlara giremezler, öğrencilik haklarından yararlanamazlar. 2547 sayılı
Kanunun ek 9 uncu maddesi hükümleri uyarınca verilen burslar hariç,
kayıtsız olunan dönemlerde öğrencilerin bursu kesilir; ancak, geri dönmek
üzere başvurulması halinde burs tekrar tahsis edilir ve bu öğrenciler kendi
giriş yılındaki öğrenciler için kayıt olacağı akademik yılda belirlenmiş
olan öğrenim ücretini öderler. Azami öğrenim süreleri içinde öğrencilerin
dört akademik yıl üst üste kayıtsız öğrenci statüsünde kalmaları durumunda
ilişik kesme işlemleri 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin (c) fıkrası hükmü
uyarınca Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(4) Kayıtsız öğrenci statüsünde geçirilen süreler
öğrenim süresine dâhil edilir.
(5) Kayıtsız öğrenciler, herhangi bir dönem,
dersler başlamadan önce ilgili birime başvurdukları takdirde, söz konusu
dönem başından itibaren fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararıyla
kayıtlarını yenileyebilirler.
(6) Kayıtsız öğrenci statüsünden, tekrar kayıtlı
öğrenci statüsüne dönen öğrenciler, kayıt yeniledikleri akademik yılda
Üniversiteye yeni kayıt olacak öğrencilerin tabi oldukları öğrenim
programına tabi olurlar. Öğrenim programlarında değişiklik varsa, alınacak
veya sayılacak dersler için ilgili birim yönetim kurulu kararı ile intibak
yapılır.
Kayıt
dondurma
MADDE 15-
(1) Aşağıda belirtilen nedenlerin
ortaya çıkması veya öğrenci tarafından belgelendirilmesi hâlinde,
öğrencinin kaydı birim yönetim kurulunun kararı ile dondurulabilir:
a) Hastaneden alınan heyet raporu ile belgelenmiş
sağlık sorunu olması.
b) Doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenime ara
vermek zorunda olması.
c) Eşinin veya birinci dereceden kan yahut sıhri hısımlarının ağır/acil hastalığı dolayısıyla
onlara bakacak başka kimsenin bulunmaması ya da birinci dereceden kan yahut
sıhri hısımlarının bulunmaması nedeniyle kardeşinin ağır/acil hastalığı
dolayısıyla ona bakmak mecburiyetinde olması.
ç) Tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin
kaldırılması suretiyle askere alınması.
d) Eşinin veya birinci dereceden kan yahut sıhri hısımlarından birinin şehit olması veya bakıma
muhtaç olacak şekilde yaralanarak gazi olması.
e) Birim yönetim kurulunun kabul edeceği diğer
nedenler.
(2) Kayıt dondurmak isteyen öğrenciler gerekçeli bir
dilekçe ve gerekçelerini destekleyen belgeler ile kayıtlı oldukları
dekanlığa/yüksekokul müdürlüğüne başvururlar. Başvurular ilgili birim
yönetim kurulu tarafından incelenir ve karara bağlanır. Öğrencilere bir
defada en çok iki dönem olmak üzere, lisansta toplamda en fazla dört dönem,
ön lisansta toplamda en fazla iki dönem için izin verilebilir. Zorunlu
hallerde, Üniversite Yönetim Kurulu kararı ile bu süreler uzatılabilir.
Azami öğrenim süresini dolduran öğrencilere izin verilmez. Kayıt dondurulan
süreler, azami öğrenim süresinden sayılmaz.
(3) Başvurusu olumlu sonuçlanan öğrencinin kayıt
dondurma işleminin tamamlanabilmesi için, kayıt dondurduğu dönemlere ait
ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretinin yarısını ödemesi gerekir.
Derslerin başlamasını izleyen dördüncü haftanın son iş gününden sonra kayıt
dondurma başvurusu yapan öğrenciler, ilgili döneme ait ödemekle yükümlü
oldukları öğrenim ücretinin tamamını öderler. Öğrencilerin kayıt dondurarak
geçirdikleri süreler için ödemiş oldukları öğrenim ücreti, kayıt
yaptırdıkları dönem öğrenim ücretine mahsup edilir. Kayıt dondurma işlemi
tamamlanan öğrencilerin ilgili dönemde almış oldukları dersler,
kayıtlarından düşürülür.
(4) Tutuklanan veya Üniversiteden çıkarılmasını
gerektirmeyen bir suçtan mahkûm olup hürriyeti bağlayıcı cezası infaz
kurumunda infaz edilmekte olan öğrencinin talebi üzerine, kendisine
Üniversite Yönetim Kurulunun onayı ile izin verilir.
(5) Öğrenciler, kayıt dondurma sürelerinin
bitiminde dönem kayıtlarını yaptırmak suretiyle öğrenimlerine devam
ederler. Bir dönemden fazla süreyle kayıt dondurmuş öğrencilerden; ilk
dönem sonunda Üniversiteye dönmek isteyenlerin ders kayıtları başlamadan
önce, yazılı olarak ilgili dekanlığa/yüksekokul müdürlüğüne başvuruda bulunması
gerekir. Bu şekilde, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile
geri dönen öğrencinin, söz konusu dönem için ödemiş olduğu öğrenim ücreti,
kayıt yaptırdığı dönem öğrenim ücretinden düşülür.
İlişik
kesme
MADDE 16-
(1) Öğrenciler, Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına bir dilekçe ile başvurarak Üniversitedeki kayıtlarını
sildirebilirler. Bu öğrencilerin, ayrılmak için başvurdukları tarih
itibarıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(2) Üniversiteye yeni kayıt yaptıran öğrencinin,
kayıt yaptırdığı tarihten itibaren ilk eğitim-öğretim döneminin sonuna
kadar olan süre içerisinde Üniversiteden ayrılmak istemesi durumunda ilgili
dönem için ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretini ödemesi gerekir ve
ödenen öğrenim ücretinden iade yapılmaz.
(3) Dönem öğrenim ücretini ödeyerek kayıt yenileyen
öğrenciye, Üniversiteden ayrılma ve kayıt iptali durumunda, Mütevelli Heyet
tarafından belirlenen esaslara göre ücret iadesi yapılır.
(4) Yaz okulu öğrenim
ücretini ödeyerek derslere kayıt yaptıran öğrenciye, Üniversiteden
ayrılması durumunda üçüncü fıkrada belirtilen esaslar çerçevesinde ücret
iadesi yapılır; ancak, yaz okulundan çekilme durumunda ücret iadesi
yapılmaz.
(5) Üniversiteden ayrılan veya herhangi bir sebeple
Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir
yükümlülüğünün olmaması ve kendisine kullanım için Üniversite tarafından
sağlanan eşya ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir.
(6) Öğrencinin ders ekleme-bırakma süreleri içinde
Üniversiteden ayrılması durumunda, ilgili dönemde kayıtlı olduğu dersler,
kayıtlarından düşürülür. Bu sürenin bitiminden sonra Üniversiteden ayrılan
öğrencilerin, dönem sonu başarı notu oluşmamış olan dersler için dersten
çekilme işlemi yapılır. Dönem sonu başarı notu verilmiş dersler, mevcut
notlarıyla birlikte kayıtlarına geçirilir.
(7) İlgili mevzuat hükümlerine göre yükseköğretim
kurumundan çıkarma cezası almış olan öğrencinin kaydı silinir.
(8) Dört yıl üst üste öğrenim ücretini ödemeyen ya
da ders kaydını yenilemeyen öğrencinin Senato kararı ve YÖK onayı ile
ilişiği kesilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve
Öğretim ile İlgili Esaslar
Öğrenim
süresi
MADDE 17-
(1) Lisans diploma programlarında
normal öğrenim süresi sekiz dönem (dört akademik yıl), azami öğrenim süresi
on dört dönemdir (yedi akademik yıldır). Ön lisans diploma programlarında
normal öğrenim süresi dört dönem (iki akademik yıl), azami öğrenim süresi
sekiz dönemdir (dört akademik yıl).
(2) İngilizce hazırlık programı ile yaz okullarında
geçirilen süreler öğrenim süresine dâhil değildir.
(3) Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır.
(4) Azami öğrenim süreleri içinde mezun olamayan
öğrencilerin Üniversitedeki kayıt ve öğrenimlerine devam hakları ile
Üniversiteden ilişik kesilme işlemleri 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi
hükümleri çerçevesinde YÖK ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yürütülür.
Akademik
yıl ve takvim
MADDE 18-
(1) Akademik yıl, her biri en az
14 hafta olan güz ve bahar dönemlerinden oluşur. Senato kararıyla dönem
süreleri uzatılabilir. Dönem sonu sınav günleri bu sürelere dâhil değildir.
Gerek görülmesi halinde yıllık dersler açılabilir.
(2) Güz ve bahar dönemlerine ek olarak yaz okulu
öğretimi açılabilir. Yaz okulu öğretimine ilişkin usul ve esaslar yönerge
hükümleri ve Senato kararları ile belirlenir.
(3) Akademik takvim, akademik yıla ilişkin kayıt,
ders, sınav ve benzeri faaliyetleri kapsar ve akademik birimlerin görüşleri
alınmak suretiyle Rektörlük tarafından hazırlanır ve Senatonun onayıyla
uygulamaya konur.
(4) Mücbir sebepler halinde Senato tarafından sınav
ve değerlendirme usulleri ile akademik takvim yeniden düzenlenerek
güncellenebilir.
Öğretim
dili
MADDE 19-
(1) Üniversite lisans ve ön lisans
diploma programlarında öğretim dili İngilizce veya Türkçedir.
İngilizce
yeterlik
MADDE 20-
(1) Üniversitenin öğretim dili
İngilizce olan programlarına başlayabilmek için öğrencilerin İngilizce
yeterliklerini belgelemeleri zorunludur. İngilizce yeterliklerini hazırlık
birimi tarafından düzenlenen İngilizce sınavlarıyla belgelendiren veya YÖK
veya Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen ve geçerlilik süresi
belirlenen ulusal veya uluslararası sınavlarda, yine Senato tarafından
belirlenen düzeyde alınmış sınav sonuç belgeleri ile başarılı olduklarını
belgelendirenler doğrudan ilgili programlarına başlar. Adaylar geçerli
İngilizce yeterlik belgesini başvuru veya kayıt sırasında sunmak
zorundadırlar.
(2) İngilizce dil yeterliğinin belirlenmesine
yönelik yapılan sınavlar, bu sınavlardan muafiyet koşulları ve İngilizce
hazırlık programı öğrenimi Üniversite tarafından belirlenen esaslara göre
yürütülür.
(3) Bu madde hükümleri yatay veya dikey geçişle
kayıt yaptıran öğrenciler hakkında da uygulanır.
Yabancı
dil hazırlık sınıfı
MADDE 21-
(1) Zorunlu yabancı dil hazırlık
sınıfı yabancı dil seviye tespit sınavının sonucuna göre; yabancı dil
seviyesi yeterli bulunanlar ile sınavdan muaf tutulanlar doğrudan birinci
sınıfa başlarlar. Yabancı dil seviye tespit sınavına katılmayan veya bu
sınavın sonucuna göre yabancı dil düzeyi yeterli bulunmayanlar zorunlu
yabancı dil hazırlık sınıfına devam ederler.
(2) Üniversiteye kayıt yaptıran tüm öğrenciler
isteğe bağlı olarak bir yıl süreli İngilizce hazırlık sınıfına devam
edebilirler. İsteğe bağlı İngilizce hazırlık okumak isteyen öğrencilerin de
yabancı dil seviye tespit sınavına katılmaları gerekir. İsteğe bağlı
hazırlık ücrete tabidir.
Eğitim-öğretim
planı
MADDE 22-
(1) Eğitim-öğretim planı, ilgili
bölüm tarafından düzenlenir ve ilgili birim kurulu kararından sonra Senato
onayı ile kesinleşir.
(2) Lisans ve ön lisans programlarında yer alan ve
Senato tarafından uygun görülen bazı dersler ilgili mevzuat hükümleri kapsamında
yalnız uzaktan öğretim yoluyla veya uzaktan ve yüz yüze öğretim yöntemleri
birlikte olmak üzere karma şekilde verilebilir.
(3) Tamamen veya kısmen uzaktan öğretim yoluyla
verilen derslerin ölçme faaliyetlerinin elektronik ortamda hangi oranlarda
ve nasıl uygulanacağı ile sınavlarda alınacak güvenlik önlemleri
Yükseköğretim Kurulunca belirlenen ilkelere uygun olarak Senato tarafından
tespit edilir.
(4) Eğitim-öğretim planlarında, ilgili diploma
programından mezun olmak için gerekli toplam kredi, AKTS kredisi yükü ile
öngörülen zorunlu ve seçmeli dersler; bu derslerin haftalık, teorik,
uygulama ve laboratuvar saatleri ile kredileri,
varsa ön koşulları belirtilir. Ders ve uygulamaların toplam AKTS’si, her bir dönem için 30 veya her bir yıl için 60
olacak şekilde belirlenir.
(5) Eğitim-öğretim planlarında ve derslerde
yapılacak değişiklikler, öğrencilerin bu değişiklikten nasıl etkilenecekleri
de göz önünde bulundurularak akademik takvimde belirtilen tarihlerde,
ilgili kurulların önerisi üzerine Senato kararıyla yapılır. Değişikliklerin
uygulama tarihi, ilgili Senato kararında belirlenir. Değişikliklerden
etkilenen öğrencilerin yeni eğitim-öğretim planına denklik ve
intibaklarının ne şekilde yapılacağı ilgili yönetim kurulu kararında
belirtilir.
(6) Öğrenim programlarında yer alan dersler,
zorunlu ve seçmeli olarak iki gruba ayrılır. Zorunlu dersler öğrencinin
almakla yükümlü olduğu, seçmeli dersler ise belirlenen koşullar
çerçevesinde öğrencinin ilgi alanları doğrultusunda alabileceği derslerdir.
(7) Eğitim-öğretim planlarında 2547 sayılı Kanunun
5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen derslerin
bulunması zorunludur.
(8) Öğrenciler; 59 AKTS kredisini tamamlayana kadar
birinci sınıf, 119 AKTS kredisini tamamladıklarında ikinci sınıf, 179 AKTS
kredisini tamamladıklarında üçüncü sınıf, 180 ve üstü AKTS kredisini
tamamladıklarında ise dördüncü sınıf öğrencisi olarak tanımlanır.
(9) Ön koşul, bir dersin alınabilmesi için önceden
tamamlanmış olması gereken yükümlülüklerdir. Ön koşul olarak, daha önceden
alınıp en az D veya S geçer notları ile tamamlanmış dersler veya
başarılması/tamamlanması gereken kredi, çalışma ve benzeri yükümlülükler
belirlenebilir. Ön koşul olan dersin tekrarlanmış olması durumunda o
dersten alınan en son not geçerlidir.
(10) Öğrenciler, ön koşulunu sağlamadıkları
derslere kayıt olamazlar. Ulusal veya uluslararası değişim programlarına
katılan öğrenciler, özel öğrenci olarak Üniversitede ders almak isteyen
öğrenciler ile Üniversitede kayıtlı iken diğer yükseköğretim kurumlarından
ders almak isteyen öğrenciler için de bu fıkra hükmü uygulanır.
Akademik
danışmanlık
MADDE 23-
(1) Lisans/ön lisans diploma
programlarında öğrenim gören her öğrenciye, öğrencinin akademik durumunu
izlemek ve akademik konularda rehberlik etmek amacıyla ilgili birim
tarafından programa başlayacağı ilk dönem ders kayıtları öncesinde
Üniversite öğretim elemanları arasından biri akademik danışman olarak
atanır.
(2) Akademik danışman, öğrencinin akademik durumunu
öğrenimi süresince izler, haftalık ders programının düzenlenmesi ve diğer
akademik ve kariyer planlaması ile ilgili konularda öğrenciye rehberlik
eder. Öğrencilerin, ders seçme, ders ekleme-bırakma, dersten çekilme
işlemleri danışman onayı ile yapılır.
Derslerin
kredi değerleri ve ders yükü
MADDE 24-
(1) Ders yükü, bir öğrencinin
herhangi bir dönemde aldığı derslerin toplam AKTS kredisidir.
(2) Öğrencilerin güz ve bahar dönemlerinde normal
ders yükü 30 AKTS kredisidir. Öğrencilerin akademik durumlarına göre
alabilecekleri en fazla ders yükleri aşağıda belirtilmiş olup, belirlenen
ders yükünün üzerinde artırım yapılamaz:
a) Lisans ve ön lisans programlarının birinci
dönemlerinde 30 AKTS kredisidir.
b) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 1,99 veya
altında olan öğrenciler için 30 AKTS kredisidir.
c) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 2,00-2,99
arasında olan öğrencilerin 36 AKTS kredisidir.
ç) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 3,00-4,00
arasında olan öğrencilerin 42 AKTS kredisidir.
d) Çift anadal yapan
öğrencilerin, genel not ortalamalarına bakılmaksızın 42 AKTS kredisidir.
e) En az 24 AKTS kredisi transfer ederek Üniversite
programlarına başlayan öğrenciler, transfer edilen derslerden oluşan genel
not ortalamalarına göre, lisans/ön lisans programlarına başladıkları ilk
dönemde (b), (c), (ç) bentlerinde belirtilen ders yükünü alabilirler.
f) 23 AKTS kredisi veya altında ders transfer
ederek Üniversite programlarına başlayan öğrenciler ile ders transfer
ettikleri halde genel not ortalaması oluşmayan öğrenciler, lisans/ön lisans
programlarına başladıkları ilk dönemlerde (a) bendinde belirtilen ders
yükünü alabilirler.
g) On dördüncü döneminde olan lisans ile sekizinci
döneminde olan ön lisans öğrencilerine genel ortalamalarına bakılmaksızın
42 AKTS kredisi verilir.
(3) Bir yaz döneminde Üniversite veya başka bir
yükseköğretim kurumundan alınabilecek toplam ders yükü tüm öğrenciler için
en fazla 18 AKTS kredisidir.
Ders
kayıtları
MADDE 25-
(1) Üniversiteye karşı öğrenim
ücreti yükümlülüklerini yerine getiren öğrenciler, danışmanlarının yardımı
ve onayı ile güz ve bahar dönemlerinin başında, akademik takvimde ilan
edilen tarihler arasında ders kayıtlarını yaptırırlar.
(2) Öğrenciler ilgili diploma programının
eğitim-öğretim planlarında belirtilen zorunlu dersler ile eğitim-öğretim
planlarında gösterilen türde ve sayıda seçmeli derse, ilgili dönemlerde
kaydolmakla yükümlüdürler.
(3) Mazeretleri Üniversite Yönetim Kurulu
tarafından kabul edilen öğrenciler, derslerin başlamasını takip eden ilk
iki hafta içinde ders kayıtlarını yaptırabilirler. Süresi içinde ders
kaydını tamamlamayanlar o dönem için öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
Ders
tekrarı
MADDE 26-
(1) Öğrencilerin, daha önce
başarısız oldukları dersleri, bu derslerin yeniden açıldığı ilk dönemde
öncelikli olarak tekrarlamaları gerekir. Tekrarlanacak dersler, seçmeli ise
veya sonradan eğitim-öğretim planlarından çıkartılmış ise öğrenciler bu
derslerin yerine ilgili yönetim kurulu tarafından onaylanan eşdeğer
dersleri alırlar. Bu durumda; eşdeğer dersin kredisinin, tekrarlanması
gereken dersin kredisine eşit veya daha fazla olması gerekir. Öğrenciler,
tekrarlamak zorunda oldukları derslere kayıt yaptırdıktan sonra, ön
koşullarını ve varsa eğitim-öğretim planlarında belirtilen diğer koşulları
sağlamış olmak şartıyla önceki dönemlerden hiç almadıkları derslere kayıt
yaptırırlar.
(2) Kayıtlı olunan diploma programının mezuniyet
yükümlülüklerinin tümünü yerine getirmiş öğrencinin fazladan aldığı dersler
için ders tekrarı şartı aranmaz.
(3) B veya daha yüksek not alınan dersler
tekrarlanamaz. Öğrenci tekrarladığı bir derste ders geçme koşulunu
sağlamalıdır. I işaretli bir ders, bu dersten son not alınmadan tekrar
edilemez.
(4) Tekrarlanan derslerde, alınan en son not, genel
not ortalaması hesaplamasında kullanılır; ancak, öğrencinin aldığı tüm
dersler not belgesinde gösterilir.
(5) Başka bir yükseköğretim kurumunda alıp başarılı
olduğu derslerden transfer isteğinde bulunan öğrenciler, muaf tutularak
intibakı yapılan bu dersleri, Üniversitedeki öğrenim sürelerince tekrar
alamazlar.
(6) İlk kez kayıt olunan derslere, haftalık ders
programında kısmen de olsa zaman çakışması ile kayıt olunamaz. Daha önce
başarı notu oluşmuş bir dersin başka bir ders ile çakışarak alınabilmesi
ile ilgili kurallar fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile
belirlenir.
Ders
ekleme-bırakma
MADDE 27-
(1) Öğrenciler, akademik takvimde
belirtilen tarihlerde, bu Yönetmelik hükümlerine göre kayıt yaptırdıkları
derslerde değişiklik yapabilirler. Ders ekleme-bırakma süresi sona erdikten
sonra derslere kayıt yaptırılamaz ve derslerde değişiklik yapılamaz.
(2) Üniversiteye ek kontenjan veya dikey geçiş ve
benzeri nedenlerle yeni kayıt olan öğrencilerin ilk dönemdeki ders
kayıtları, Üniversiteye kayıtlarını takip eden bir hafta içinde yapılmak
şartıyla ders-ekleme bırakma dönemi sonrasına kalabilir.
Dersten
çekilme
MADDE 28-
(1) Öğrenciler, akademik takvimde
belirtilen tarihlerde, kayıtlı oldukları derslerden çekilebilirler. Dersten
çekilme süresi olarak tanımlanan bu süre sona erdikten sonra dersten
çekilme yapılamaz.
(2) Güz ve bahar dönemlerinde öğrenciler kayıtlı
oldukları derslerin en fazla ikisinden çekilebilirler ancak her hâlükârda
öğrenciler kayıtlı oldukları derslerin tümünden çekilemezler. Yaz okulunda
dersten çekilme istekleri ders kayıt iptali olarak işleme alınır. Dersten
çekilmelerde ve ders kayıt iptallerinde herhangi bir öğrenim ücreti iadesi
yapılmaz ve mahsup edilmez.
(3) Tekrar edilen bir dersten çekilme işlemi
yapılması durumunda, bu ders çekilme yapılmadan önce alınmış ise alındığı
dönemdeki not geçerli olur.
Ders
transferi
MADDE 29-
(1) Üniversite lisans/ön lisans
diploma programında kayıtlı bir öğrenci; daha önce kayıtlı olduğu
yükseköğretim kurumunda alıp başardığı derslerden, kayıtlı olduğu diploma
programındaki yükümlülüklerinin yerine saydırmak amacıyla ders transferi
isteğinde bulunabilir. Öğrencinin daha önce kayıtlı olduğu yükseköğretim
kurumunda alıp başardığı derslerden, Üniversitede kayıtlı olduğu diploma
programındaki yükümlülüklerinin yerine transfer edilecek olanları, bunların
kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma programındaki hangi
derslerden muaf tutulacağı ilgili birim yönetim kurulu tarafından
değerlendirilerek karara bağlanır. Not uyarlamaları ise Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yapılır. Üniversitede alınan derslerin transfer
edilmesi durumunda bu dersler kredi ve notları ile birlikte kayıtlara aynen
geçirilir. Yurt dışı değişim programları kapsamında alınan dersler ile
Türkçe programlar hariç öğrencinin daha önce alıp başardığı dersin öğrenim
dili, bu ders karşılığında diploma programında muaf tutulacağı dersin
öğrenim dili şartına uymak zorundadır.
(2) Öğrencinin ders transferi başvurusunu, transkripti, ders içerikleri ve bir dilekçe ile
birlikte Üniversiteye ilk kaydı sırasında ilgili birime yapması gerekir.
Öğrenci, eğitimine başladığı ilk dönem için akademik takvimde belirlenen
ders ekleme-bırakma son gününden sonra ders transferi talebinde bulunamaz.
(3) Transfer edilen derslerin intibak kredileri
toplamı dikkate alınarak, transfer edilen her 30 AKTS kredisi için bir
dönem olmak üzere hesaplanan dönem sayısı, öğrencinin öğrenim süresinden
düşülür. Transfer edilen toplam AKTS kredisi 30’un altındaysa, bu kredinin
en az 24 olması durumda öğrenim süresinden bir dönem düşülür. Transfer
edilen toplam AKTS kredisi 30’un tam katı değilse, her bir 30 AKTS için bir
dönem, arta kalan kredinin en az 24 olması durumunda ilave bir dönem daha
öğrenim süresinden düşülür.
(4) Ders transferi yapılan öğrencilerin mezuniyet
hakkı kazanabilmeleri için mezun olacakları programda en az iki dönem
kayıtlı olmaları ve mezuniyet yükümlülüklerine sayılan en az 60 AKTS
kredilik dersi bu süre içinde tamamlamış olmaları şartı aranır.
(5) Öğrencinin özel öğrenci
statüsünde veya değişim öğrencisi olarak aldığı derslerden kayıtlı olduğu
diploma programındaki yükümlülüklerin yerine sayılacak olanların, bunların
kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma programındaki hangi
derslerden muaf tutulacağı ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu
tarafından değerlendirilerek karara bağlanır; not uyarlamaları ise Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Öğrencinin alıp başardığı dersin öğrenim dili, bu
ders karşılığında diploma programında muaf tutulacağı dersin öğrenim dili
şartına uymak zorundadır.
Diğer
yükseköğretim kurumlarından ders alma
MADDE 30-
(1) Üniversite lisans diploma
programlarına kayıtlı bir öğrencinin diğer bir yükseköğretim kurumunda
lisans düzeyinde verilen dersleri özel öğrenci veya değişim öğrencisi
olarak alması, öğrencinin başvurusu üzerine ilgili fakülte/yüksekokul
yönetim kurulunun onayına bağlıdır. Bu konudaki işlemler, Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yürütülür.
(2) Öğrenciler, özel öğrenci veya değişim öğrencisi
olarak ders aldıkları dönemlerde dönem öğrenim ücretlerinin tamamını
Üniversiteye öderler. Yaz okulunda özel öğrenci olarak ders alan
öğrenciler, öğrenim ücretlerini ders aldıkları yükseköğretim kurumuna
öderler.
(3) Üniversitede yaz okulunda açılan dersler ile
Üniversiteye has özel kurgulanmış olan dersler ve bitirme projeleri
dersleri ile ilgili akademik birime has kurgulanmış olan dersler yaz
okulunda diğer yükseköğretim kurumlarından alınamaz. Diğer yükseköğretim
kurumlarının yaz okulundan alınması uygun olmayan dersler akademik birim
tarafından öğrencilere ilan edilir. Fakülte/yüksekokul yönetim kurulları,
yaz okulunda diğer yükseköğretim kurumlarından alınabilecek dersleri ve bu
derslerin alınabileceği yükseköğretim kurumlarını belirler. Üniversitede
yaz okulunda açılmayan derslerin diğer yükseköğretim kurumlarının yaz
okulundan alınabilmesi ve not transferi için öğrencilerin, aşağıdaki
koşullara göre kayıtlı oldukları birime başvurmaları gerekir:
a) Alınmak istenen dersin, hangi yükseköğretim
kurumundan alınacağı, ilgili kurumdaki dersin içerik, kredi ve öğrenim dili
bilgisinin başvuru için bir dilekçe ile birlikte sunulması gerekir.
b) Başvurulan ders ancak içerik, kredi, öğrenim
dili ve benzeri niteliklerinin ilgili akademik birim yönetim kurulu
tarafından uygun bulunması halinde alınabilir.
c) Birim yönetim kurulları, öğrencinin tamamladığı
kredi ve dersleri de göz önünde bulundurarak bu Yönetmeliğin ilgili
maddeleri kapsamında kredi ve not uyarlamaları ile hangi derslerden muaf
tutulacağına dair değerlendirmesini yapar.
Devam
zorunluluğu
MADDE 31-
(1) Öğrenciler, ilk kez aldıkları
veya daha önce alıp devamsızlıktan kaldıkları için tekrarlayacakları teorik
derslerin en az %70’ine ve varsa teorik ders dışındaki her türlü uygulama
çalışmasının en az %80’ine devam etmek zorundadır.
(2) Önceki dönemlerde alınmış ve devam koşulu
sağlanmış olan teorik dersler (alan dersleri hariç) tekrar edileceği zaman
yeniden devam şartı aranmaz. GNO hesaplamasında, tekrar edilen dersten
alınan en son harf notu geçerlidir.
(3) Öğrencilerin derse devam durumu, ilgili öğretim
elemanı tarafından izlenir. Bir dersin devam yükümlülüğünü yerine
getirmeyen, devamsızlıktan kalan öğrenci ilgili dersten devamsız sayılır ve
o dersin sınavlarına alınmaz.
(4) Mazereti veya sağlık sorunu nedeni ile
devamsızlık yapılması durumunda raporları, fakülte/meslek yüksekokulu
yönetim kurulunca uygun görülmesi halinde geçerli kabul edilir. Öğrencinin
raporlu ve diğer devamsızlık günlerinin toplamı, dönemlik toplam ders
saatinin yarısını aşması durumunda devamsızlıktan kalmış sayılır. Öğrenciler,
rapor süresince derslere devam edemezler ve sınavlara giremezler.
(5) Üniversite tarafından belirlenen esaslara uygun
sağlık raporu olan öğrencilerin raporlu olduğu süreler ile Üniversiteyi
temsilen yurt içi ve yurt dışı sportif, kültürel, bilimsel ve sanatsal
etkinliklere katılmasına izin verilen öğrencilerin bu etkinliklerde
bulundukları süreler devamsızlık hesabında dikkate alınmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar,
Notlar ve Başarı Değerlendirmesi
Sınavlar
MADDE 32-
(1) Sınavlar; ara sınav, kısa
sınav ve dönem içi çalışmalar, mazeret sınavı, dönem sonu (final) sınavı,
bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve not yükseltme sınavlarından oluşur.
Tamamı proje veya uygulamaya dayalı dersler dışında her dersin
değerlendirme etkinlikleri arasında en az bir ara sınav ve bir dönem sonu
(final) sınavı yapılır.
(2) Ara sınav; her eğitim-öğretim döneminde, her
bir dersle ilgili olarak, akademik takvimde belirlenen süre içerisinde en
az bir kez yapılır. Proje, bitirme ödevi, laboratuvar,
atölye ve benzeri çalışmaların dönem içi değerlendirmeleri bu sınavın
yerine geçebilir.
(3) Dönem sonu (final) sınavlarına, ders kaydı
yaptırarak devam zorunluluğunu yerine getiren öğrenciler girerler. Proje,
bitirme ödevi, laboratuvar, atölye ve benzeri
çalışmalar dönem süresince devam ediyorsa bu çalışmalar süren çalışma
olarak kabul edilir ve bu tür çalışmalara bağlı olarak yapılan sınavlar da
dönem sonu sınavı yerine geçebilir. Dönem sonu sınavına girmeyen öğrenci o
dersten “başarısız” sayılır.
(4) Öğrencinin dönem sonu başarı notunun
hesaplanmasında, dönem sonu sınavının ağırlığı örgün öğretimde %40’tan az
ve %70’ten fazla olamaz.
(5) Bir dönem içinde, dil hazırlık sınıfı geçme
esasları Üniversite tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(6) Kısa sınavlar ve dönem içi çalışmalar; ders
müfredatı kapsamında öğretim elemanının dönem içinde gerekli gördüğü
şekilde yürütülür.
(7) Mazeret sınavı; mazereti nedeniyle ara sınava
katılamayan öğrenciler için yapılan sınavdır. Öğrenci, raporlu veya
mazeretli olduğu süreler içinde sınavlara veya herhangi bir değerlendirme
etkinliğine girdiği takdirde aldığı notlar geçersiz sayılır. Final ve
bütünleme sınavları için mazeret sınavları düzenlenmez. Öğrenciler, aşağıda
yer alan mazeret türlerine göre belirlenen süreler içinde mazeretlerini
belirten belge ile birlikte ilgili akademik birimlerine başvurabilirler:
a) Sağlık/kaza raporu nedeniyle; bir ders için bir
dönemde verilecek telafi sayısına, en az bir adet olacak şekilde, öğretim
elemanı ve/veya fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca karar verilir. Telafi
hakkından faydalanabilmek için öğrencilerin en geç sınav/çalışma tarihinden
sonraki üç iş gününün sonuna kadar ilgili öğretim elemanını bilgilendirmesi
ve dekanlığa/yüksekokul müdürlüğüne yazılı olarak başvurması gerekir.
b) Birinci dereceden yakınların (anne, baba, çocuk,
kardeş ve eş) vefatı halinde; vefat tarihi ve yakınlığın belgelenmesi
kaydıyla, vefat tarihini takip eden on beş gün içinde öğrencinin öğretim
elemanını bilgilendirmesi ve dekanlığa/yüksekokul müdürlüğüne yazılı olarak
başvurması durumunda, öğrenci bu süre içindeki sınavlardan/çalışmalardan
mazeretli sayılır.
c) Üniversiteyi temsilen yurt içi ve yurt dışı
sportif, kültürel, bilimsel ve sanatsal etkinlikler için görevlendirilen ve
ilgili etkinliğe katılan öğrencilere, Senato tarafından belirlenen esaslar
doğrultusunda ilgili birim tarafından dersin öğretim elemanı ve
dekanlığın/yüksekokul müdürlüğünün bilgilendirilmesi halinde telafi hakkı
verilir.
(8) Bütünleme sınavı; final sınavına giremeyen veya
girip başarısız olan öğrencilere verilen sınav hakkıdır. Devamsızlıktan
kalan öğrenciler bütünleme sınavına giremez.
(9) Not yükseltme sınavı; tüm derslerden başarılı
olmalarına rağmen, mezuniyet koşullarından yalnızca genel not ortalaması
2,00’ın altında olması yüzünden tamamlayamamış olan öğrencilere, kendi
seçecekleri en fazla üç dersten, genel not ortalamalarını 2,00 veya üstüne
yükseltebilecek olmaları koşuluyla verilen sınav hakkıdır. Öğrenciler,
öğrenim ücreti yükümlülüklerini yerine getirmek şartı ile ilan edilen
tarihte not yükseltme sınavına girebilirler. Sınav sonucunda alınan not eski
notun yerine geçer. Bu sınavlarda telafi sınavı hükümleri uygulanmaz.
(10) Tek ders sınavı; 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesinde tanımlanan azami öğrenim sürelerini doldurmamış olan öğrencilere
mezuniyetleri için tüm derslerden devam şartını yerine getirerek başarısız
olduğu tek dersten akademik takvimde belirlenen tarihlerde verilen sınav
hakkıdır. Tek ders sınav sonucunda en yüksek notu (A) alması halinde dahi GNO’sunu 2,00’a yükseltemeyecek öğrenciye tek ders
sınav hakkı tanınmaz. Bitirme projesi, staj, mesleki uygulamalar, işbaşında
mesleki uygulamalar gibi uygulama gerektiren derslerden tek ders sınav
hakkı tanınmaz. Tek ders sınavına girmek isteyen öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen tarihe kadar ilgili akademik birime bir dilekçeyle
başvurmak zorundadır. İlgili akademik birim yönetim kurulu, danışmanlarının
da görüşünü alarak ilgili öğrencilerin durumunu inceler ve başvuruları
karara bağlar.
Sınav
esasları
MADDE 33-
(1) Dönem sonu sınavlarının
tarihleri akademik takvimde belirtilen zaman aralıkları içerisinde olacak
şekilde en geç sınavlardan bir hafta önce duyurulur.
(2) Dönem sonu sınavlarına katılabilmek için
öğrencilerin, ilgili derse kaydını yaptırmış, derse devam koşulunu sağlamış
ve varsa dersin diğer koşullarını yerine getirmiş olmaları gerekir.
(3) Öğrenciler, sınava girerken yanlarında kimlik
belgeleri ile istenecek diğer belgeleri ve yardımcı ders araçlarını
bulundurmak zorundadırlar.
(4) Sınavlar, Senato tarafından belirlenen esaslara
ve akademik takvime uygun olarak ilan edilen gün, yer ve saatte yapılır.
Ancak, Üniversite dışında yapılması gereken ders ve uygulamaların
sınavları, Üniversite binaları dışında da yapılabilir.
(5) Engelli öğrencilerin sınavları ile ilgili
gereken destek ilgili dekanlık/yüksekokul müdürlüğü tarafından sağlanır.
(6) Sınav kâğıtları, sınavın veriliş tarihinden
itibaren beş yıl süreyle ilgili dekanlıkta/yüksekokul müdürlüğünde
saklanır, beşinci yılın sonunda imha edilir.
(7) Bir dersin dönem içi ve dönem sonu sınavları, o
dersi veren öğretim elemanı tarafından, zorunlu hallerde ise bölüm/program
başkanı tarafından belirlenen öğretim elemanının sorumluluğu altında
yapılır. Bir sınavda sınavın süresi, sınavda kitap veya diğer kaynaklardan
yararlanılıp yararlanılamayacağı öğrencilere bildirilir. Sınava giren
öğrenciler ve sınav sorumluları tarafından imzalanan bir liste, sınavın
sonunda ilgili öğretim elemanına verilir. Sınav sırasında öğrenciler, sınav
sorumlularının her türlü uyarılarına uymak zorundadır.
(8) Gerekli hallerde hafta sonu sınav yapılabilir.
Sınav
düzenini bozucu hareketler
MADDE 34-
(1) Her türlü sınav, uygulama, laboratuvar, atölye, ödev, proje ve benzeri diğer
çalışmalarda, her ne şekilde olursa olsun kopya çeken, intihal yapan,
bunlara teşebbüs eden, yapanlara yardım eden veya ilgili evrakın
incelenmesinden kopya çektiği sonradan anlaşılan bir öğrenci, o sınav ya da
çalışmadan sıfır not almış sayılır. Sınav sırasında her ne şekilde olursa
olsun sınavın genel düzenini bozan öğrenciler sınav salonundan çıkarılır ve
o sınavdan sıfır not almış sayılır. İlgili öğrenciler hakkında, ayrıca 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Sınav
sonuçlarının ilanı ve itiraz
MADDE 35-
(1) Ara sınavlar ile dönem sonu ve
bütünleme sınav sonuçları akademik takvimde yer alan süreler içerisinde
öğretim elemanınca ilan edilir.
(2) Öğrenciler, ilan edilen sınav sonuçlarının
ilanından itibaren en geç üç iş günü içinde kayıtlı oldukları dekanlığa/yüksekokul
müdürlüğüne bir dilekçe vererek sınav kâğıdının tekrar incelenmesini
isteyebilirler.
(3) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim
elemanı tarafından, itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç beş iş günü
içinde incelenir, sonuç yazılı ve gerekçeli olarak ilgili
dekanlığa/yüksekokul müdürlüğüne bildirilir.
(4) Bir dersin ilan edilmiş olan dönem sonu başarı
notunda yer alabilecek maddi hatanın düzeltilmesi, ilgili öğretim
elemanının bildirimi üzerine ilgili birim yönetim kurulu kararı ile yapılır.
(5) Notlarda yer alabilecek maddi hatalara yönelik
düzeltmelerin, akademik takvimde yer alan eksik notların teslimi için
belirtilen son güne kadar yapılması gerekir. Bu tarihten sonra yapılacak
düzeltmeler, en geç söz konusu notun verildiği dönemin dönem sonu
sınavlarının bitimini izleyen onuncu haftanın sonuna kadar olmak koşuluyla
fakülte/meslek yüksekokul yönetim kurulu kararıyla olur.
Ders
notları ve başarı durumu
MADDE 36-
(1) Her dersin ölçme,
değerlendirme yöntemi ve ders planı kapsamındaki çalışmaların ders başarısının
ölçümünde ne oranda etkili olduğu ders izlencesinde belirtilir ve dersin
öğretim elemanı tarafından akademik dönem başında öğrencilere duyurulur.
(2) Öğrencilere aldıkları her ders için, gerekli
sınav ve benzeri değerlendirmelerin sonunda o dersin öğretim elemanı
tarafından sıfır ile yüz arasında bir not verilir; bu not, ham not olarak
adlandırılır.
(3) Genel not ortalamalarının hesaplanmasında
aşağıda gösterilen sayısal değerler esas alınır:
Harf Notu 4'lük Sistem Karşılığı 100'lük Sistem Karşılığı Statü/Açıklama
A 4,00 91-100
A- 3,70 86-90
B+ 3,30 81-85
B 3,00 76-80
B- 2,70 71-75
C+ 2,30 66-70
C 2,00 61-65
C- 1,70 56-60
D+ 1,30 51-55
D 1,00 46-50
F 0 0-45
S - - Başarılı
U - - Başarısız
I - - Eksik
IP Devam
Eden
NA Devamsız
R - - Tekrar
NP Sınava
Girmedi
T - - Transfer
EX - - Muaf
W - - Dersten Çekilme
MAKE-UP - - Bütünleme
(4) Harf notlarının ve diğer ifadelerin anlamları
aşağıda belirtilmiştir:
a) Bir dersten A, A-, B+, B, B-, C+, C, C-, D+, D
veya S notlarından birini alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten F, NA veya U notlarından birini alan
öğrenci o dersten başarısız sayılır.
c) S ve U: Not ortalamasına etki etmeyen ve kredisi
olmayan dönem sonu ders notlarıdır.
ç) I (Eksik): Proje, tez, bitirme ödevi ve benzeri
çalışmalara dayanan derslerde, öğretim elemanının kabul edeceği
mazeretlerden ötürü ders için gerekli çalışmalarını zamanında bitiremeyen
öğrenciler için kullanılır.
d) IP: Süresi bir dönemden fazla olan derslerin
başarıyla sürdürüldüğünü gösterir; ortalama ve kredi hesabına dâhil
edilmez.
e) NA: Dönem sonu sınavına kabul koşullarını yerine
getirmemiş, devam koşulunu sağlamayan öğrenciler için kullanılır.
f) R (Tekrar): Dersin herhangi bir nedenle
tekrarlandığını gösterir.
g) NP: Dönem sonu sınavlarına katılmayan
öğrencilere verilir.
ğ) T: Yükseköğretim kurumunda öğrenim görmüş
öğrencinin Üniversitenin bir lisans veya ön lisans programına saydırmak
istediği ders/dersler için kullanılır.
h) EX (Muaf): Öğrencilerin yapılan toplu sınavlar
sonucu ilgili dersi almadan başarılı olması durumunda öğrencilerin not
belgesine harf notu olarak işlenir
ı) W (Çekilmiş): Öğrencinin dersten çekildiğini
gösterir. Çekilme işlemi yapılan ders ortalamaya ve kredi hesabına katılmaz.
i) MAKE-UP (Bütünleme): Final sınavına girme
koşulunu sağladığı halde herhangi bir sebeple final sınavına girmeyen veya
final sınavına girmesine rağmen dersten başarısız olan öğrenciye verilir.
Mezuniyet
ve diploma
MADDE 37-
(1) Bir öğrencinin kayıtlı olduğu
lisans ve ön lisans diploma programından herhangi bir dönem sonunda mezun
olup diploma alabilmesi için aşağıdaki tüm koşulları sağlaması gerekir:
a) Kayıtlı olduğu diploma programının mezuniyet
koşullarında yer alan tüm dersleri ve varsa ek yükümlülükleri başarı ile
tamamlamak.
b) Mezuniyet için tamamladığı toplam kredi lisans
için en az 240, ön lisans için en az 120 AKTS kredisi olmak.
c) Mezuniyet not ortalaması en az 2,00 olmak.
ç) Üniversitede en az iki dönem kayıtlı bulunmuş
olmak ve mezuniyet öncesi son döneminde diploma alacağı programın kayıtlı
öğrencisi olmak.
d) Mezuniyet yükümlülüklerine sayılan en az 60 AKTS
kredisini Üniversitede kayıtlı olduğu derslerden tamamlamak.
(2) Öğrenciler, ilgili diploma programından, diploma
almaya hak kazandıkları dönem sonu itibarıyla kayıtlı oldukları birim
yönetim kurulu kararı ile mezun edilirler.
(3) Kayıtlı olunan lisans diploma programında
öğrenimlerini tamamlayamayan, ancak ilgili programın öğrenim programında
ilk dört dönem için öngörülen tüm zorunlu ve seçmeli dersleri başarmış ve
genel not ortalaması en az 2,00 olan öğrencilere, başvurusu üzerine ilgili
mevzuat hükümleri ve YÖK kararları çerçevesinde ön lisans diploması
verilir.
(4) Diplomalar üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu
lisans/ön lisans programının YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye bir defaya mahsus olmak üzere
geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve geçici mezuniyet belgesi ile
birlikte diploma eki de verilir. Diplomanın kaybı halinde dilekçe ile
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurulması koşuluyla yeni diploma
hazırlanır.
(5) Bir lisans diploması almaya hak kazanan
öğrenciler, Senato tarafından belirlenen şartları sağlamaları halinde onur
veya yüksek onur mezunu sayılırlar.
Onur,
yüksek onur, üstün onur
MADDE 38- (1) Müfredatında
yer alan derslerin lisansta en az 120 AKTS, ön lisansta ise en az 60 AKTS
kredisini Üniversiteden almış, hiç disiplin cezası almamış ve normal
öğrenim süresini aşmayan öğrencilerden tüm derslerin genel not ortalaması
(GNO) 3,00- 3,49 olanlar onur, 3,50- 3,74 olanlar yüksek onur, 3,75 ve üstü
olanlar üstün onur öğrencisi olarak mezun olur.
Diploma
eki
MADDE 39-
(1) Diploma almaya hak kazanan
öğrenciye Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından diploma eki verilir.
Bu belgede öğrencinin ders planında bulunan dersler ile standart diploma
eki bilgileri yer alır.
(2) Diploma eki, diploma yerine kullanılamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Disiplin
MADDE 40-
(1) Öğrencilerin disiplin
işlemlerinde, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümleri uygulanır.
(2) Herhangi bir sebeple yükseköğretim kurumundan
uzaklaştırma cezası alan öğrenciler, bu süre içerisinde eğitim-öğretime ve
sosyal faaliyetlere katılamaz ve Üniversitenin tesislerine giremezler.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 41-
(1) Öğrencilere yapılması gereken
her türlü tebligat ilgili mevzuat hükümlerine göre Üniversite tarafından
öğrenci için oluşturulan elektronik posta adresine yapılır. Disiplin cezası
bildirimleri ayrıca, öğrencilerin Üniversiteye kayıt sırasında bildirdikleri
yazışma adresine iadeli ve taahhütlü olarak yapılmak veya ilgili birimde
ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Üniversiteye kayıt sırasında bildirdikleri
adresi değiştirdikleri halde, bunu Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına en geç
bir ay içinde bildirmeyen veya yanlış ya da eksik bildiren öğrencilerin,
mevcut adreslerine tebligat yapılması halinde kendilerine tebligat yapılmış
sayılır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 42-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim
Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 43-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Mudanya Üniversitesi Rektörü yürütür.
|