Tarım ve Orman Bakanlığından:
ORGANİK ARICILIK YAPAN YETİŞTİRİCİLERİN
DESTEKLENMESİNE
DAİR TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2022/38)
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, organik arı ürünleri
üreticiliğinin geliştirilmesi, doğal kaynakların korunması, gıda
güvenliğinin ve sürdürülebilirliğin sağlanmasına yönelik organik arıcılık
yapan yetiştiricilerin desteklenmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, organik tarımı destekleme
çalışmalarında görev alacak kurum ve kuruluşların belirlenmesi, organik arı
ürünleri üreticiliği faaliyetinde bulunan yetiştiricilere organik arılı
kovan için yapılacak destekleme ödemelerine ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ile 19/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemeler ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Kararın 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasına ve 11 inci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Arıcılık Kayıt Sistemi (AKS): Etiketlenmiş
kovanlara ait bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı,
izlendiği, raporlandığı Bakanlık kayıt sistemini,
b) Arılı kovan: Üreme kabiliyeti bulunan ana arılı
ve en az dört arılı çerçeveye sahip (eski tip kolonilerde çerçeve aranmaz)
arı kolonisini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) BÜGEM: Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğünü,
e) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü,
f) İlçe müdürlüğü: Bakanlık ilçe müdürlüğünü,
g) İşletme: Arılı kovanların tutulduğu, bakıldığı,
beslendiği ayrıca ilgili ekipmanın bulunduğu açık ya da kapalı tesis ya da
alanları,
ğ) OAYYD: Organik Arıcılık Yapan Yetiştiricilerin
Desteklemesini,
h) Organik tarım: 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına
İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre yapılan tarımsal faaliyeti,
ı) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik
tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
i) Organik Tarım Birimleri (OTB): Bakanlık il
müdürlükleri bünyesinde oluşturulan organik tarım birimlerini,
j) OTBİS Raporu: OAYYD’de kullanılmak amacıyla,
30/12/2022 tarihinde OTBİS’te kayıtlı bulunan organik tarım faaliyeti yapan
yetiştiricileri ve kayıtlı kovanlarını gösteren ve elektronik ortamda
tutulan raporu,
k) Uygunluk Belgesi: Yetiştiricinin,
yetkilendirilmiş kuruluştan aldığı, organik süreçte bulunan kovanlarının Yönetmelik
hükümlerine göre uygun yetiştirildiğini gösteren ve bir örneği EK-1’de yer
alan belgeyi,
l) Yetiştirici: 1/12/2004 tarihli ve 5262 sayılı
Organik Tarım Kanununda tanımlanan müteşebbislerden organik arıcılık yapan
kayıtlı gerçek veya tüzel kişileri,
m) Yetkilendirilmiş kuruluş: Kontrol ve
sertifikasyon kuruluşu, kontrol kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu olarak
Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
n) Yönetmelik: 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına
İlişkin Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Desteklemeye İlişkin Esaslar
Görevli
kurum ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) OAYYD çalışmaları BÜGEM ve il/ilçe
müdürlükleri ile yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından yürütülür.
(2) Yetkilendirilmiş kuruluşlar;
a) OTBİS’e veri girişlerini yapmak,
b) OAYYD’den yararlanmak üzere başvuruda bulunan
yetiştiricilerin bilgilerini OTBİS’e kaydetmek ve başvuruya esas kontrolü
yapılmış ve Yönetmelik hükümlerine göre yetiştiriciliği yapılan arılı
kovanlar için EK-1’de yer alan Uygunluk Belgesini düzenlemek,
c) Askı sürecinde belirtilen süre sonuna kadar
yapılacak itirazları değerlendirerek bu Tebliğ hükümlerine uygun olan
düzeltmeleri yapmak,
ile sorumludurlar.
(3) İl müdürlükleri, ilçe müdürlüklerinin
destekleme sürecinde ihtiyaç duyacakları OTBİS verilerini sağlamak üzere
gerekli tedbirleri alır.
Organik
arıcılık yapan yetiştiricilerin desteklenmesi
MADDE 6- (1) Organik arıcılık yapan yetiştiricilerin
desteklenmesi aşağıdaki esaslara göre yapılır:
a) OAYYD ödemesi, Yönetmelik hükümlerine göre
organik arı ürünleri üreticiliği yapan, AKS’de ve OTBİS’te kayıtlı olup
OTBİS raporunda statüsü organik olan ve bu Tebliğde OAYYD uygulamaları ile
ilgili belirtilen usul ve esaslara göre başvuruda bulunan yetiştiricilere
yapılır.
b) Destekleme ödemesinden yararlanmak isteyen
yetiştiriciler, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren 23/12/2022 günü
mesai saati bitimine kadar EK-1’de yer alan Uygunluk Belgesi ve EK-2’de yer
alan OAYYD ödemesi başvuru dilekçesi ile OTBİS’te kayıtlı oldukları il/ilçe
müdürlüklerine başvururlar. Organik arı ürünleri üreticiliği yapan
yetiştiriciler kayıtlı oldukları il/ilçe dışında bulunuyorlarsa
başvurularını, arı konaklama belgesi ve veteriner sağlık raporu ile
birlikte bulundukları il/ilçe müdürlüklerine yapabilirler. Bu
yetiştiricilerin desteklemeye ait müracaat başvurusu ve icmal işlemleri
OTBİS’te kayıtlı oldukları il/ilçe müdürlükleri tarafından yürütülür.
c) OTBİS’te kayıtlı oldukları il/ilçe müdürlükleri
dışında müracaat olması durumunda müracaatı alan il/ilçe müdürlükleri,
gezginci organik arı ürünleri üreticiliği yapan yetiştiricilerinin
destekleme başvurusuna esas belgeleri ile EK-3’te yer alan Arılık ve Arılı
Kovan Tespit Tutanağının asıllarını veya onaylı suretlerini üreticinin
işletmesinin OTBİS’te kayıtlı olduğu il/ilçe müdürlüğüne 6/1/2023 tarihine
kadar gönderir.
ç) Destekleme ödemesinden yararlanmak isteyen
yetiştiriciler, AKS’de ve OTBİS’te kayıtlı olup OTBİS raporunda organik
süreçte olan ve yetkilendirilmiş kuruluşça kontrolü yapılmış ve Yönetmelik
hükümlerine göre uygun bulunmuş ve Uygunluk Belgesinde kayıtlı olan arılı
kovanlar ile arılıkta yapılan tespitte aynı kovan numarasına sahip arılı
kovanlar üzerinden desteklenir. Destekleme ödemesi EK-3’te yer alan Arılık
ve Arılı Kovan Tespit Tutanağında yer alan kovan sayısı üzerinden
hesaplanır.
d) OAYYD’ye dahil olacak arılı kovan, başvuru yapan
yetiştirici adına aynı işletmede AKS’de ve OTBİS’te tanımlı olmalıdır.
e) OTBİS ve AKS’de bilgilerini tamamlatmak, gerekli
güncellemeleri yaptırmak, istenen Uygunluk Belgesini ibraz etmek çiftçinin
kendi sorumluluğundadır.
f) Organik arıcılık yapan yetiştiriciler kovan
tespitlerini, en geç 30/12/2022 tarihine kadar dilekçe verdiği il/ilçe
müdürlüğüne yaptırmak zorundadır.
İcmallerin
hazırlanması ve askı işlemleri
MADDE 7- (1) OAYYD ödemesine esas icmal listesi, il
müdürlükleri hayvan sağlığı ve yetiştiriciliği şubesi ile organik tarım
birimleri ve ilçe müdürlükleri tarafından düzenlenir.
(2) İl/ilçe müdürlükleri tarafından, OAYYD’ye hak
kazanan arılı kovanlar en geç 13/1/2023 tarihine kadar değerlendirmeye
alınarak OAYYD ödemesi için EK-4’te yer alan İcmal-1 oluşturulur. Askıya
çıkarılan icmaller, bu Tebliğde belirtilen hükümlerin yerine getirilmesi
halinde yararlanılabilecek OAYYD ödemesini ifade eder. İl/ilçe müdürlükleri
OAYYD için 16/1/2023-20/1/2023 tarihleri arasında ilçe merkezinin OAYYD
İcmal-1’ini ilçe merkezinde, köy/mahallelerin OAYYD İcmal-1’ini ise kendi
köyü/mahallesinde ilgili ilçe müdürlükleri veya muhtarlıklar marifetiyle
beş gün süreyle askıya çıkarır ve ilgili İcmal-1’ler il/ilçe müdürlüğü web
sayfasında yayımlanır. Askıya çıkma tarihi ve saati ile askıdan indirme
tarihi ve saati tutanağa bağlanır. Tutanak muhtar ve/veya aza tarafından güncel
tarihle imzalanır.
(3) Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise
icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar
değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. OTBİS’e kovan
sayılarının eksik girilmesi durumunda, askı süresinde hatanın düzeltilmesi
amacıyla başvurusu yapılmayan kovanın eksik kısmı için OAYYD ödemesi
yapılmaz. Askı sürecinde yetiştiricilerin, EK-5’te yer alan form ile
sözleşmesinin olduğu yetkilendirilmiş kuruluşa müracaat ederek bilgilerini
düzelttirmesi kendi sorumluluğundadır. Yetkilendirilmiş kuruluşlar
yetiştiricilerin talebi üzerine OTBİS’e veri girişini tamamlamak
zorundadırlar. OAYYD için yetiştiriciler askı sürecinin sona eriş
tarihinden itibaren on beş gün içerisinde bilgilerini sözleşmesinin olduğu
yetkilendirilmiş kuruluşa düzelttirmek ve il/ilçe müdürlüklerine müracaat
ederek bilgilerini teyit ettirmek zorundadırlar. Bu durumdaki çiftçilerin
gerekli düzelttirmeyi yaptırmamaları ve bilgilerini teyit ettirmemeleri
halinde ödenemeyen OAYYD için daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye
alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
(4) OAYYD İcmal-1’lerinin askıda kalma süresi
zarfında yapılan yazılı itirazlar il/ilçe müdürlüklerine yapılacak olup
il/ilçe müdürlükleri tarafından çiftçilerin on beş gün içerisinde yetkilendirilmiş
kuruluşlarına başvurarak yaptırmış oldukları düzeltmelere ait son
değerlendirmeler 3/2/2023 tarihine kadar yapılarak OTBİS’te ilgili bölüme
kaydedilir.
(5) İncelenen yetiştirici dosyalarında gerçeğe
aykırılığın bulunmaması ve askı süresince itiraz edilmemesi ya da
itirazların değerlendirilerek sonuçlandırılması halinde, OTBİS’ten alınan
EK-6’da yer alan İcmal-2 ilçe müdürlüklerince düzenlenip onaylanır ve il
müdürlüklerine gönderilir. İlçe müdürlüklerinden alınan İcmal-2 ve il
müdürlüklerinin onayladığı merkez ilçe İcmal-2’si ile OTBİS’ten alınan
EK-7’de yer alan İcmal-3 uyumu kontrol edilir.
(6) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra
askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler
dışında yetiştiricinin beyanı ile AKS’de yapılacak güncellemeler OAYYD
ödemesine esas teşkil etmez.
(7) Değerlendirme sonucunda OAYYD İcmal-1
düzeltilemez ya da bilgi ve belgelerle ilgili aykırılık, şikâyet ve/veya
ihbar bulunması nedeniyle İcmal-1 oluşturulamaz ise durum il müdürlükleri
OTB’lerine intikal ettirilir. İl müdürlükleri OTB’lerince çözümlenemeyen
konular BÜGEM’e gönderilir.
(8) İlçe müdürlüklerinden alınan İcmal-2’de gerçeğe
aykırılık olması ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya ihbar
olması durumunda, il müdürlükleri OTB’lerince bu sorunlar çözülmeye
çalışılır. Çözüme kavuşturulamayan konular ise BÜGEM’e gönderilir.
(9) OAYYD İcmal-2’de gerçeğe aykırılığın
bulunmaması ya da il müdürlüklerine intikal eden şikâyet ve/veya
ihbarların, il müdürlüklerince çözümlenmesi hâlinde, EK-7’de yer alan
ödemeye esas OAYYD İcmal-3 BÜGEM’e gönderilir.
Destekleme
miktarı
MADDE 8- (1) 6 ncı maddede belirtilen yetiştiricilere,
OAYYD ödemesine hak kazanan organik arılı kovanlar için 15 TL/kovan
üzerinden destekleme ödemesi yapılır.
Ödemeler
için gerekli finansman ve ödeme planı
MADDE 9- (1) OAYYD ödemesi için gerekli finansman, bütçenin
muhtelif tarımsal destekleme hizmetleri kalemine tahsis edilen ödeneklerden
karşılanır. Ödemeler, Bakanlık tarafından Bankaya kaynak aktarılmasını müteakip,
il/ilçe müdürlüklerince oluşturulan onaylı OAYYD ödeme İcmal-1’lerine göre,
Banka aracılığıyla, ilgili şubelerde daha önce yetiştiriciler adına açılan
veya açılacak olan hesaplara yapılır. Çiftçilere yapılan toplam nakdi ödeme
tutarının % 0,2’si bütçenin ilgili kaleminden Bankaya hizmet komisyonu
olarak ödenir.
(2) OAYYD ödeme planı, OAYYD başvurusu yapan
yetiştiricilere ait ön incelemenin bitirilmesini müteakiben Bakanlık
tarafından belirlenir. Ödemelere, kontrollerin tamamlanması ve Bakanlık tarafından
OAYYD ödemeleri ile ilgili talimatların Bankaya gönderilmesinden sonra
başlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uygulamaların Kontrolü ve Uygulamalardan
Yararlanamayacaklar
Yetki ve
denetim
MADDE 10- (1) İl/ilçe müdürlükleri, desteklemeler ile ilgili
müracaat zamanı ve şartlarını, yerel duyuru imkânları ile yetiştiricilere
duyurarak gerekli tedbirleri alır.
(2) Organik arı ürünleri üreticiliği yapan
yetiştiricilere ilişkin ön inceleme işlemleri OTB üyeleri tarafından
yürütülür. OAYYD uygulamasına ilişkin olarak OTB üyeleri tarafından, OAYYD
müracaatları başladıktan sonra, ön inceleme başlatılır. Ödemeye esas
icmaller BÜGEM’e gönderilmeden önce, OTB üyeleri tarafından OAYYD için
örnekleme seçim yöntemiyle en az % 25’e tekabül eden oranda denetim
yapılır. Ön inceleme yapılan illerde/ilçelerde daha sonra tespit edilecek
usulsüz işlemlere ilişkin sorumluluklar ortadan kalkmaz. Uygulamalar, ön
incelemenin yanı sıra mevzuatın öngördüğü her türlü denetime de tabidir.
(3) OAYYD ön incelemeleri OTB’nin görev ve
yetkileri çerçevesinde gerçekleştirilir.
(4) Bu Tebliğde yer almayan hususlarda oluşacak
problemlerin çözümünde, il müdürlükleri OTB’leri yetkilidir.
(5) Destek ödemelerinin amacına uygun ve gerçek hak
sahiplerine ödenmesi için, il müdürlüğü gerekli tedbirleri alır.
(6) OTB üyeleri tarafından yapılacak olan ön
inceleme kontrollerinde Yönetmelik hükümlerine aykırı bir durum bulunup
bulunmadığı incelenir. Yetiştiricilerin OTBİS ve AKS’ye kayıt ettirdikleri
bilgiler ile gerek görülmesi halinde yetkilendirilmiş kuruluşlardan talep
edilecek bilgilerde, gerçeğe aykırı beyan ya da verdikleri belgelerde sahte
evrak tespit edilmesi halinde, sorumlular hakkında ilgili Cumhuriyet
Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca, sorumluluğu tespit
edilen kamu görevlileri hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. OTB
üyeleri gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
Uygulama
dışında kalacak yetiştiriciler
MADDE 11- (1) Aşağıdaki yetiştiriciler OAYYD uygulamasından
yararlanamaz:
a) OTBİS’te süresi içinde kayıtlı bilgilerini
güncellemeyenler,
b) OAYYD uygulamasında 6 ncı maddede belirtilen
yetiştiricilerden OTBİS Raporunda kayıtlı olmayanlar,
c) 6 ncı maddede belirtilen yetiştiricilerden
AKS’ye kayıtlı olmayan ve süresi içinde kayıtlı bilgilerini güncellemeyenler,
ç) 6 ncı maddede istenen belgelerle birlikte süresi
içinde başvuru yapmayanlar,
d) Desteklemeye ilişkin başvuruda hizmet bedelinin
yatırıldığına dair Döner Sermaye İşletmesinden alınan makbuz veya alındı
belgesini ibraz etmeyenler,
e) Askı listelerinde isminin bulunmaması veya
destekleme bilgilerinin hatalı olması durumunda, askı süresi sonuna kadar
hatalı kayıtların düzeltilmesi için yazılı başvuru yapmayanlar,
f) 6 ncı maddede verilen süreler içerisinde
yetkilendirilmiş kuruluşa müracaat ederek OTBİS’te bilgilerini tamamlatmayanlar,
g) Yönetmelik hükümlerine göre organik tarım
faaliyetinde bulunmayanlar,
ğ) OAYYD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru
yapan yetiştiricilerden gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve sahte belge ibraz
edenler,
h) Bakanlıkça uygulanan tarımsal desteklemelerden
beş yıl süre ile yararlandırmama kararı verilmiş olanlar,
ı) Kamu tüzel kişileri.
Desteklemeye
tabi olmayacak arılı kovan
MADDE 12- (1) Aşağıdaki arılı kovanlar OAYYD uygulaması
kapsamı dışındadır;
a) Yönetmelik hükümlerine göre uygun olmayanlar,
b) OAYYD uygulamasında 6 ncı maddede
belirtilenlerden OTBİS Raporunda kayıtlı olmayanlar,
c) 6 ncı maddede belirtilen arılı kovanlardan
AKS’ye kayıtlı olmayanlar,
ç) OAYYD Uygunluk Belgesinde bulunmayanlar,
d) Askı listelerinde arılı kovan bilgilerinin
hatalı veya eksik olması durumunda, askı süresi sonuna kadar hatalı veya
eksik kayıtların düzeltilmesi için bu Tebliğe uygun belgeler ile yazılı
başvurusu yapılmayanlar,
e) Askı sürecinde belirtilen hatalı veya eksik
arılı kovanlardan yetkilendirilmiş kuruluşlara düzelttirilmeyenler,
f) Geçiş sürecinde bulunanlar,
g) EK-3’te yer alan Arılık ve Arılı Kovan Tespit
Tutanağına göre uygun olmayanlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 13- (1) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri,
ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen
gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile
birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin
yapılmasında ödemeyi sağlayan belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve
tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu
tutulurlar.
(2) Bu Tebliğ ile belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç olmak üzere haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler beş yıl
süreyle hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
(3) Yetkilendirilmiş kuruluşlar OAYYD ödemeleri
için düzenledikleri her türlü bilgi ve belgelerden, ayrıca OAYYD
ödemelerinde OTBİS’e eksik veya hatalı yapılan veri girişleri ile
düzeltmelerin zamanında yapılmasından sorumludurlar. Sorumluluklarını
yerine getirmeyen yetkilendirilmiş kuruluşlar hakkında 1/12/2004 tarihli ve
5262 sayılı Organik Tarım Kanunu ve Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 14- (1) 30/12/2021 tarihli ve 31705 ikinci mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Arıcılık Yapan Yetiştiricilerin
Desteklenmesine Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2021/53) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 30/12/2021 tarihli ve
31705 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Arıcılık
Yapan Yetiştiricilerin Desteklenmesine Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2021/53)
hükümlerine göre yürütülen iş ve işlemler anılan Tebliğ hükümlerine göre
sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 15- (1) Bu Tebliğ 3/1/2022 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı
yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|