Adalet Bakanlığından:
İCRA DAİRELERİ BAŞKANLIKLARININ KURULUŞ VE
GÖREVLERİ İLE
ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 9/6/1932 tarihli ve 2004
sayılı İcra ve İflâs Kanununun 3/a maddesine göre kurulan icra daireleri
başkanlıklarının kuruluş, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı
İcra ve İflâs Kanununun 3/a maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Adalet Bakanını,
b) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
c) Başkanlık: İcra İşleri Dairesi Başkanlığını,
ç) Büro: İcra daireleri başkanlıklarının görev ve
yetkilerine ilişkin her türlü iş ve işlemlerin yürütüldüğü ve buna dair
kayıt ve arşivlerin tutulduğu birimi,
d) Diğer personel: İcra daireleri başkanlığı ile
icra ve iflâs dairelerinde görevlendirilen icra personeli dışındaki
çalışanları,
e) İcra daireleri başkanlığı: İcra ve İflâs Kanununun
3/a maddesine göre Bakanlık tarafından, yetki çevresi de belirlenmek
suretiyle bir veya birden fazla kurulan icra daireleri başkanlığını,
f) İcra personeli: İcra başmüdürü, icra müdürü,
icra müdür yardımcısı ve icra kâtibini,
g) Komisyon: Adli yargı ilk derece mahkemesi adalet
komisyonlarını,
ğ) UYAP: Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İcra Daireleri Başkanlığının Kuruluşu
İcra
daireleri başkanlığının kuruluşu ve yetki çevresi
MADDE 4- (1) Yıllık gelen dosya sayısı yüz bin ve üzeri olan
illerde Başkanlığın teklifi ve Bakanın onayıyla yetki çevresi de
belirlenmek suretiyle Başkanlığa bağlı olarak bir veya birden fazla icra
daireleri başkanlığı kurulabilir.
(2) İcra daireleri başkanlığının yetki çevresi,
Başkanlığın teklifi ve Bakanın onayıyla değiştirilebilir.
İcra
daireleri başkan ve başkan yardımcısının atanmaları ile tabi olacakları
hükümler
MADDE 5- (1) İcra daireleri başkanlığına birinci sınıf
olmuş, icra daireleri başkan yardımcılığına ise birinci sınıfa ayrılmış
adli yargı hâkim ve Cumhuriyet savcıları arasından muvafakatleri alınarak
Bakanlıkça atama yapılır.
(2) İcra daireleri başkanı ve başkan yardımcıları
hakkında, İcra ve İflâs Kanununda hüküm bulunmayan hâllerde 24/2/1983
tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununun Bakanlık merkez
kuruluşunda çalışan hâkimlere ilişkin hükümleri uygulanır.
(3) İcra daireleri başkanlığına atanan başkan ve
başkan yardımcılarının herhangi bir nedenle aynı anda görevde bulunmamaları
halinde icra daireleri başkanlığının görevleri komisyon tarafından yerine
getirilir.
Büronun
oluşumu ve personelin görevlendirilmesi
MADDE 6- (1) İcra daireleri başkanlığında her türlü iş ve
işlemlerin yürütüldüğü, buna dair kayıt ve arşivlerin tutulduğu büro
oluşturulur.
(2) Büroda, Bakanlık tarafından yeteri kadar icra
personeli ve diğer personel görevlendirilir. İcra daireleri başkanlığının
teklifi üzerine de Bakanlık tarafından görevlendirme yapılabilir.
(3) Büroda yeteri kadar icra personelinin
bulunmaması hâlinde veya ivedi durumlarda Bakanlık tarafından görevlendirme
yapılıncaya kadar icra daireleri başkanlığı tarafından icra müdür
yardımcısı ve icra kâtipleri arasından geçici olarak görevlendirme
yapılabilir. Bu görevlendirme yedi gün içinde Başkanlığa bildirilir.
(4) Büroda yeteri kadar hizmetli personelin
bulunmaması hâlinde icra daireleri başkanlığınca talep edilmesi üzerine
komisyon tarafından görevlendirme yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İcra Daireleri Başkanlığının Görevleri ile Çalışma
Usul ve Esasları
İcra
daireleri başkanlığının görevleri
MADDE 7- (1) İcra daireleri başkanlığının görevleri
şunlardır:
a) İcra ve iflâs dairelerini daimî gözetim ve
denetim altında tutmak.
b) İcra ve iflâs dairelerinin idari işlerine
bakmak.
c) İcra ve iflâs dairelerinin verimli, uyumlu ve
düzenli bir şekilde çalışmasını sağlamak.
ç) Büronun denetimini yapmak.
d) Adalet müfettişlerince ve Cumhuriyet
savcılarınca icra ve iflâs dairelerinde yapılan denetimler sonucunda
düzenlenen denetim raporlarında belirtilen eksik, hatalı ve yanlış
uygulamaların giderilmesi ve tekrar etmemesi için gerekli tedbirleri almak.
e) İcra ve iflâs dairelerinin iş bölümünü
onaylamak.
f) İcra ve iflâs dairesi açılmasını, kapatılmasını
veya icra ve iflâs işlerinin bir dairede birleştirilmesini Başkanlığa
teklif etmek.
g) İflâs dairesi bulunmayan mahallerde ihtiyaç
hâlinde iflâs işlerine bakacak icra dairesini belirleyerek Başkanlığın
onayına sunmak.
ğ) İcra ve iflâs dairelerine gelen takip ve diğer
işlerin; daireler arasında eşit ve adil dağıtılması, kalitenin artırılması,
etkin, hızlı ve verimli bir iş ortamının sağlanması amacıyla Bakanlıkça
belirlenen tevzi kriterlerini uygulamak ve bu kriterlere ilişkin
önerilerini Başkanlığa bildirmek.
h) Aynı mahalde birden fazla icra ve iflâs dairesi
bulunan yerlerde icra personeli ile diğer personelin hangi dairede görev
yapacağına karar vermek, bir ayı geçen daireler arası görevlendirmeleri
karar tarihinden itibaren yedi gün içinde Başkanlığa bildirmek.
ı) İcra başmüdürü ve icra müdürünün herhangi bir
nedenle görevde bulunamaması hâlinde icra müdürlüğüne aynı mahalden kimin
vekâlet edeceğine karar vermek ve karar tarihinden itibaren yedi gün içinde
Başkanlığa bildirmek.
i) İcra ve iflâs dairelerinde icra müdürü, icra
müdür yardımcısı ve icra kâtibinin bulunmaması hâlinde yetki çevresindeki
icra kâtipleri arasından geçici görevlendirme yapmak ve karar tarihinden
itibaren yedi gün içinde Başkanlığa bildirmek.
j) İcra ve iflâs dairelerinde çalışmak üzere
görevlendirilen diğer personelin hangi dairede görev yapacağını belirlemek.
k) İcra ve iflâs dairesi başmüdürünün veya
başmüdürün bulunmadığı yerlerde icra müdürünün yıllık izin talepleri ile
tüm icra personelinin 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 104 üncü maddesinin (C) fıkrası gereğince mazeret izni
taleplerini değerlendirerek gerekli işlemleri yapmak.
l) İcra personelinin hastalık raporlarının
22/8/2011 tarihli ve 2011/2226 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Devlet Memurlarına Verilecek Hastalık Raporları ile Hastalık ve
Refakat İznine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine
uygunluğunu incelemek ve gerektiğinde bu hususa ilişkin iş ve işlemleri yapmak.
m) Başkanlığın teklifi üzerine Bakanlıkça ataması
yapılan aday memurların adaylık eğitimlerine ve asli memurluğa atanmalarına
ilişkin gerekli iş ve işlemleri yapmak.
n) Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B)
fıkrası kapsamında istihdam edilen personel ile ilgili 6/6/1978 tarihli ve
7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Sözleşmeli
Personel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar doğrultusunda sözleşme imzalamak,
sözleşmelerin feshine veya yenilenmemesine ilişkin teklifleri sunmak.
o) İcra ve iflâs dairelerinin etkinliğinin ve
verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak her yılın Ocak ve Temmuz
aylarında faaliyet raporu düzenleyerek Başkanlığa sunmak.
ö) 23/8/2016 tarihli ve 29810 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisanslı Yediemin Depoları Yönetmeliği hükümleri
doğrultusunda lisanslı yediemin depolarını denetlemek.
p) Bakanlık tarafından verilen diğer görevleri
yerine getirmek.
r) Mevzuattan kaynaklanan diğer görevleri yerine
getirmek.
İcra
daireleri başkanının görevleri
MADDE 8- (1) İcra daireleri başkanının görevleri şunlardır:
a) İcra daireleri başkanlığını yönetmek ve temsil
etmek.
b) İcra ve iflâs dairelerinin daimî gözetim ve denetimini
yapmak.
c) İcra ve iflâs dairelerinin idari işlerine
bakmak.
ç) İcra ve iflâs dairelerinin uyumlu, verimli ve
düzenli çalışmasını sağlamak, bu konuda gerekli tedbirleri almak.
d) İcra ve iflâs daireleri arasında koordinasyonu
sağlamak ve planlamalar yapmak.
e) İcra daireleri başkanlığınca 7 nci maddede
düzenlenen hususlara ilişkin iş ve işlemleri yerine getirmek veya
yapılmasını sağlamak.
f) İcra daireleri başkanlığının iş bölümünü yapmak.
g) Büronun uyumlu, verimli ve düzenli bir şekilde
çalışmasını sağlamak.
ğ) Doğru ve güvenilir adli istatistikler elde
edilebilmesi amacıyla verilerin sisteme doğru, eksiksiz ve zamanında
girilmesini sağlamak ve denetlemek.
h) Bakanlık tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
ı) Mevzuattan kaynaklanan diğer görevleri yapmak.
İcra
daireleri başkan yardımcısının görevleri
MADDE 9- (1) İcra daireleri başkan yardımcısının görevleri
şunlardır:
a) İcra daireleri başkanının yokluğunda ona vekâlet
etmek.
b) İcra daireleri başkanlığı iş bölümüne göre
verilen görevleri yerine getirmek.
c) İcra daireleri başkanı tarafından verilen diğer
görevleri yapmak.
ç) Bakanlık tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
d) Mevzuattan kaynaklanan diğer görevleri yapmak.
Büronun
görevleri
MADDE 10-
(1) Büronun görevleri şunlardır:
a) İcra daireleri başkan ve yardımcıları tarafından
verilen görevleri yapmak.
b) İcra daireleri başkanlığının gelen ve giden
evrak kayıtlarını tutmak ve gerekli yazışmaları yapmak.
c) İcra ve iflâs dairelerini ilgilendiren tüm
kararların icra ve iflâs dairelerine bildirilmesini sağlamak.
ç) İcra personeline ilişkin disiplin
soruşturmalarının dosya ve kayıtlarını tutmak.
d) İcra ve iflâs dairelerinde çalışan personelin
daireler arası görevlendirme kararını icra ve iflâs dairelerine bildirmek
ve bu karar gereğinin takibini yapmak.
e) İcra personelinin izin ve rapor durumlarına
ilişkin verileri UYAP’a işlemek.
f) UYAP’a işlenmesi gereken tüm verileri doğru,
eksiksiz ve zamanında girmek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetim
İcra
daireleri başkanlığının denetimi
MADDE 11-
(1) İcra daireleri başkanlığı
adalet müfettişleri tarafından denetlenir.
(2) Adalet müfettişlerince yapılacak denetim
sonucunda tanzim edilen öneriler listesinin bir nüshası icra daireleri
başkanlığınca Başkanlığa gönderilir.
İcra ve
iflâs dairelerinin denetimi
MADDE 12-
(1) İcra ve iflâs daireleri, icra
daireleri başkanlığının daimî gözetimi ve denetimi altındadır. İcra
daireleri başkanlığı, bu görevini fiili olarak ve UYAP üzerinden yerine
getirir.
(2) İcra ve iflâs daireleri, İcra ve İflâs Kanunu
ile 11/4/2005 tarihli ve 25783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İcra ve
İflâs Kanunu Yönetmeliğine istinaden adalet müfettişleri ve Cumhuriyet
savcıları vasıtası ile denetime tabi tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Faaliyet Raporu ile Tutulması Gereken Kayıt ve
Kartonlar
Faaliyet
raporu
MADDE 13-
(1) İcra daireleri başkanlığınca
icra ve iflâs dairelerinin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılmasına
yönelik olarak her yılın Ocak ve Temmuz aylarında faaliyet raporu
düzenlenir.
(2) Faaliyet raporu aşağıdaki hususları ihtiva
eder:
a) İcra ve iflâs dairelerinin personel ve iş
durumunu gösterir istatistiki bilgiler.
b) İcra ve iflâs dairelerince yapılan haciz, kıymet
takdiri, rızai satış ile cebri satışa ilişkin istatistiki bilgiler.
c) İcra ve iflâs dairelerince yapılan hacizler
sonucunda muhafaza altına alınan menkullerin niceliği ve niteliği ile
teslim edildiği yediemine ilişkin istatistiki bilgiler.
ç) İcra ve iflâs dairelerinin işleyişine ve
personeline ilişkin yakınmaların genel mahiyeti ile alınan tedbirlere
ilişkin bilgiler.
d) İcra personeli ile ilgili disiplin
soruşturmalarının genel olarak niceliği ve niteliği ile ilgili bilgiler.
e) İcra daireleri başkanlığı tarafından icra ve
iflâs dairelerinin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılmasına ilişkin
öneriler ile bu amaca yönelik dönem içerisinde yapılan çalışmalar.
f) İcra personelinin kapasitesinin artırılması için
ihtiyaç duyulan eğitim konularına ilişkin öneriler.
g) İcra daireleri başkanlığı ile icra ve iflâs
dairelerinin fiziki durumu, teknik donanım yapısı ve ihtiyaç duyulan araç
ve gereçlere ilişkin bilgiler.
ğ) Görüş ve öneriler.
(3) Düzenlenen faaliyet raporu on beş gün içinde
Başkanlığa gönderilir.
Tutulması
gereken kayıtlar
MADDE 14-
(1) İcra daireleri başkanlığı
tarafından aşağıda yazılı kayıtların ilgili mevzuat hükümlerine uygun
olarak UYAP’ta tutulması zorunludur:
a) Bilgi edinme kaydı: 9/10/2003 tarihli ve 4982
sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince yapılan bilgi edinme
başvurularının tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; başvuranın kimlik ve iletişim
bilgileri, talebin tarihi, konusu ile verilen cevap ve tarih sütunlarından
oluşur.
b) Disiplin soruşturma kaydı: Birimlerde çalışan
personel hakkında idari yönden yapılan soruşturma ve sonuçlarının tutulduğu
kayıttır. Bu kayıt; sıra numarası, mağdur veya şikâyetçinin varsa adı ve
soyadı ile Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası ve iletişim bilgileri,
hakkında soruşturma açılan personelin adı, soyadı, sicil numarası, görev
yeri, eylemin türü, belgenin geliş tarihi, disiplin soruşturmasına başlama
tarihi, savunmanın istenildiği tarih, varsa görevden uzaklaştırma kararı
ile nihai karar sonucu ve tarihi, verilen kararlara karşı başvurulan kanun
yolu ve sonucu sütunlarından oluşur.
c) Faaliyet rapor kaydı: İcra ve iflâs dairelerinin
etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması amacıyla 13 üncü maddeye göre
düzenlenen raporların tutulduğu kayıttır.
ç) Görüş kaydı: Bakanlıkça ve icra daireleri
başkanlığınca verilen görüşlerin tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; görüşlerin
sıra numarası, tarihi ve konusu gibi hususları içerir.
d) Karar kaydı: İcra daireleri başkanlığınca
verilen kararların tarih sırasına göre tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; sıra
numarası, evrak numarası, gönderildiği yer, alındığı tarih, ilgilinin adı
ve soyadı sütunlarından oluşur.
e) Muhabere kaydı: Diğer kayıtlarda tutulması
gerekmeyen her türlü yazışmaların tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; sıra
numarası, evrakın tarihi, numarası, gönderilen veya gönderen kurumun adı,
geliş veya gönderilme tarihi, evrakın özeti ile düşünceler sütunlarından
oluşur.
f) Teftiş kaydı: Adalet müfettişleri tarafından
yapılan teftişte tespit edilmiş olan aksaklıklara ve bunların düzeltilmesine
ilişkin öneriler listesinin tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; denetimin
yapıldığı tarihi, denetim yapan adalet müfettişinin adı ve soyadı ile
öneriler sütunlarından oluşur.
g) Zimmet kaydı: İcra daireleri başkanlığınca UYAP
üzerinden gönderilemeyen evrakın işlendiği kayıttır. Bu kayıt; sıra
numarası, evrak numarası, gönderildiği merci, alındığı tarih, evrakı alanın
adı, soyadı, görevi ve imzası ile düşünceler sütunlarından oluşur.
(2) İcra daireleri başkanlığınca tutulmasında fayda
görülen başkaca kayıtlar da UYAP üzerinden tutulabilir.
Tutulması
gereken kartonlar
MADDE 15-
(1) 14 üncü maddede düzenlenen
kayıtlara ilişkin UYAP ortamında karton tutulması zorunludur.
(2) 14 üncü maddede düzenlenen kayıtlar içerisinde
gerekli görülen evrak için ayrıca fiziki karton tutulur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mali
yükümlülüklerin yerine getirilmesi
MADDE 16-
(1) İcra daireleri başkanlığı ile
icra ve iflâs dairelerinin tefrişat, kırtasiye ve donanım gibi her türlü
ihtiyaçları, mahallî Cumhuriyet başsavcılığı tarafından yerine getirilir.
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 17-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde İcra ve İflâs Kanunu Yönetmeliği uygulanır.
(2) İcra personeli ve diğer personelin disiplin
işlemlerinde 5/4/2017 tarihli ve 30029 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Adalet Bakanlığı Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Devam
eden işler
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce başlanmış ve sonuçlandırılmamış işlemler,
yürürlük tarihinden önce tabi oldukları mevzuat hükümlerine göre
sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 18-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Adalet Bakanı yürütür.
|