Necmettin Erbakan Üniversitesinden:
NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ
ENSTİTÜSÜ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Necmettin Erbakan
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından yürütülen yüksek lisans
ve doktora programlarından oluşan lisansüstü öğretime ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Necmettin Erbakan Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü tarafından yürütülen yüksek lisans ve doktora
programlarından oluşan lisansüstü öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Anabilim dalı: Necmettin Erbakan Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsünün ilgili anabilim dalını,
ç) Anabilim dalı kurulu: Enstitüde programı açık
bulunan, ilgili programlarda Üniversitenin tüm birimlerindeki kadrolu
öğretim üyelerinden oluşan kurulu,
d) Bilim dalı kurulu: Kadrosu Üniversitenin
birimlerinde bulunan ve enstitünün ilgili anabilim dalında fiilen
eğitim-öğretim yapan öğretim üyelerinden oluşan kurulu,
e) Bilim sınavı: Anabilim dalı tarafından yapılan
yazılı bilim sınavını,
f) DUS: Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş
Sınavını,
g) Enstitü: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsünü,
ğ) Enstitü Kurulu: Necmettin Erbakan Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitü Kurulunu,
h) Enstitü Yönetim Kurulu: Necmettin Erbakan
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitü Yönetim Kurulunu,
ı) Etik kurul: Araştırma, yayın, toplumsal
sorumluluk ve hizmet faaliyetlerinde gönüllülerin hakları, güvenliği ve
esenliğinin korunması amacıyla etik ilkelere uyumun sağlanarak kullanılacak
yöntem ve belgeler ile bu kişilerden alınacak olurlar hakkında bilimsel ve
etik yönden görüş veren Üniversite bünyesindeki kurulları,
i) EUS: Eczacılıkta Uzmanlık Sınavını,
j) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
k) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
l) Rektör: Necmettin Erbakan Üniversitesi
Rektörünü,
m) Senato: Necmettin Erbakan Üniversitesi
Senatosunu,
n) TUS: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
o) Üniversite: Necmettin Erbakan Üniversitesini,
ö) VUS: Veterinerlikte Uzmanlık Sınavını,
p) Yarıyıl: Güz ve bahar yarıyıllarından oluşan,
her akademik yıl için Senato tarafından belirlenen ve onaylanan akademik
takvimde derslerin başladığı tarih ile bütünleme notlarının sisteme son
giriş tarihini kapsayan süreyi,
r) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
s) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar
Lisansüstü
programların açılması
MADDE 5- (1) Lisansüstü programlar, Enstitünün
bilim/anabilim dalları esas alınarak açılır ve yürütülür.
(2) Enstitüde lisansüstü öğretim yapmak üzere bir
fakülte, bölüm veya bilim/anabilim dalından farklı bir ad taşıyan,
disiplinlerarası bir bilim/anabilim dalının program teklifi, Enstitü
Kurulunun önerisi, Senatonun onayı ve YÖK’ün kararı ile açılır. Bir öğretim
üyesi en fazla iki farklı isimli lisansüstü programın tezli yüksek lisansı
ile doktora programlarında, ayrıca en fazla bir tane de disiplinlerarası
lisansüstü programın tezli yüksek lisansı ile doktora programında görev
alabilir. Tezsiz yüksek lisans programlarında bu şartlar aranmaz.
(3) Yüksek lisans programı tezli veya tezsiz olmak
üzere iki şekilde yürütülür. Bu programlar bilim/anabilim dalı akademik kurulunun
önerisi, Enstitü Kurulunun teklifi, Senatonun onayı ve YÖK’ün izniyle
açılır.
(4) İkinci öğretimde, YÖK’ün belirlediği esaslar
çerçevesinde Enstitü Kurulunun önerisi, Senatonun onayı ve YÖK’ün kararıyla
tezli ve tezsiz yüksek lisans programı açılabilir.
(5) Doktora programları, ilgili mevzuat hükümlerine
aykırı olmamak koşulu ile yurt içi ve yurt dışındaki üniversitelerle
birbirini tamamlayan ortak programlar şeklinde de düzenlenebilir. Bu
programlar, Enstitünün teklifi, Senatonun onayı, Öğretim Üyesi ve
Araştırıcı Yetiştirme Kurulunun uygun görüşü üzerine YÖK tarafından
belirlenen usul ve esaslara uygun olarak yürütülür.
(6) Enstitü Yönetim Kurulu tarafından her yıl
sonunda programlar gözden geçirilerek asgari öğretim üyesi yeterlikleri
düşen ve/veya diğer koşulları sağlayamayan programlara öğrenci alınmaz.
Kontenjanların
belirlenmesi ve ilanı
MADDE 6- (1) İlan edilmesi düşünülen öğrenci kontenjanları,
anabilim dalı akademik kurulu tarafından önerilir, Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından karara bağlanır ve Üniversite ile Enstitü internet sitelerinde
ilan edilir. İlanda programların adları, son başvuru tarihi, başvuru
koşulları, istenen belgeler, var ise diğer açıklayıcı bilgiler yer alır.
Söz konusu ilan her yarıyıl başında verilebilir. Sınav ile ilgili tüm
işlemler Enstitü Müdürlüğünce yürütülür.
(2) Lisansüstü program kontenjanları, YÖK
tarafından belirlenen lisansüstü programlarda görev alabilecek öğretim
üyesi sayısı ve mevcut öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı dikkate
alınarak tezli yüksek lisans ve doktora programları için öğretim üyesi
başına düşen tez danışmanlığı en fazla 14, tezsiz yüksek lisans programları
için ise tezli yüksek lisans ve doktora programları hariç en fazla 16
öğrenci düşecek şekilde anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu onayı ile belirlenir. Ancak YÖK ile yapılan protokol
dahilinde ve Üniversite-sanayi iş birliği çerçevesinde yürütülen lisansüstü
programlar için bu kontenjan % 50’ye kadar artırılabilir.
Yabancı
uyruklu adayların kabulü
MADDE 7- (1) Türkiye ile aralarında kültür anlaşması bulunan
ülkelerden veya Türk Cumhuriyetleri ile Türk ve akraba topluluklardan gelen
yabancı uyruklu yüksek lisans ve doktora adaylarının başvuruları; lisans ve
yüksek lisans kademelerinde okudukları dersler ve başarı notları ile
referans mektupları, varsa diğer kişisel bilgi ve belgeleri göz önünde
bulundurularak bilim/anabilim dalı başkanlığınca değerlendirilip Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.
(2) Türkçe eğitim yapılan lisansüstü programlara yabancı
uyrukluların başvurması halinde, bunların yüksek lisans ve doktora
programlarına devam edebilmeleri için yurt içinde veya yurt dışındaki
herhangi bir yükseköğretim kurumunda eğitim dili Türkçe olan bir lisans
veya lisansüstü programdan mezun olmaları ya da Yunus Emre Enstitüsü veya
YÖK tarafından onaylanan Türkçe öğretim merkezlerinden biri tarafından
yapılan Türkçe yeterlik sınavından en az C1 veya denk puan aldığını
gösteren resmi belgeye sahip olmaları gerekir. Bu belgeye sahip olmayan
yabancı uyruklu adaylar, Türkçe öğrenmek için bir yıl izinli sayılırlar.
Bir yıl içinde Türkçe yeterlik sınavlarında C1 veya dengi puan alamayan
yabancı uyruklu adaylar yüksek lisans ve doktora programlarına kayıt
haklarını kaybederler.
(3) Klinik uygulaması gerektiren programlara
başvuran adaylardan, YÖK tarafından kabul edilmiş diplomasının denklik
belgesi istenir. Diğer programlara başvuran adaylardan ise okul tanıma
belgesi istenir.
(4) Yabancı dilde öğretim yapan bilim/anabilim
dallarına başvuran yabancı uyruklu adayların o öğretim dilinde YÖK
tarafından kabul edilen merkezi yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul
edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından birinden bilim/anabilim dalı
başkanlığının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenen yeterli
puanı almış olmaları gerekir.
(5) Yabancı uyruklu kontenjanına başvuran adaylar
için ALES şartı aranmaz.
(6) Türkçe eğitim yapılan lisansüstü programlara
kayıt yaptıran yabancı uyruklu öğrenciler tezlerini Türkçe yazmak
zorundadır.
(7) Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin
tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların
klinik uygulaması olmayan programlara müracaatta YÖK’ten alınacak tanınma
belgesini, klinik uygulaması olan programlara müracaatta ise YÖK’ten
alınacak denklik belgesini ibraz etmeleri gerekir.
Derslerin
açılması, öğretim planları ve ders görevlendirmeleri
MADDE 8- (1) Bir sonraki öğretim yılı için yapılacak ders
değişiklikleri ile açılacak derslerin ve ders içeriklerinin yer aldığı
öğretim planları ve derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından verileceği,
bilim/anabilim dalı akademik kurulunun teklifi ve Enstitü Yönetim Kurulunun
kararı ile Mayıs ve Aralık aylarında belirlenir. Bir yarıyıllık öğretim
süresi içerisinde, haftalık bir saatlik teorik ders veya iki saatlik
uygulama, laboratuvar veya problem çözümü bir kredi saati olarak ya da
AKTS’ye göre ders uygulama ve diğer öğrenim etkinliklerinin
kredilendirilmesi olarak değerlendirilir.
(2) Öğretim planları, zorunlu ve seçmeli dersler
ile alan dışı seçmeli derslerden oluşur.
(3) Programın, toplam kredi miktarının yarısını
geçmemek kaydıyla zorunlu dersleri kapsayan müfredat programı belirlenir.
Bunun dışında seçmeli ve uygulamalı derslerle seminerlere ağırlık verilir.
(4) Bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve
yayın etiği konularını içeren herhangi bir dersin lisansüstü eğitim
sırasında bir kez alınması zorunludur. Öğrencinin yüksek lisans programında
bu konuları içeren bir dersi alması durumunda, doktora programında bu
içerikte bir ders alması zorunlu değildir.
Uzmanlık
alan dersi
MADDE 9- (1) Uzmanlık alan dersleri, yüksek lisans ve
doktora öğrencileri için danışmanları tarafından açılan kredisiz
derslerdir. Danışman, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından atandığı tarihten
itibaren danışmanlığını yürüttüğü öğrenciler için tüm diğer akademik ve idari
yük ve görevlerine ek olarak uzmanlık alan dersi açar.
(2) İkinci danışmanın olduğu durumlarda uzmanlık
alan dersi, birinci danışman tarafından açılır. Bir danışman, farklı
enstitülerde danışmanlık yapıyor olsa dahi öğrenci ve program sayısına
bakılmaksızın, en fazla 8 teorik saat uzmanlık alan dersi açabilir.
Uzmanlık alan dersi teorik olup krediden sayılmaz; ancak, AKTS hesabında
dikkate alınır. Bu dersi alan öğrencinin durumu her yarıyıl sonunda
danışman tarafından başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Uzmanlık alan dersleri, Enstitü Yönetim
Kurulunun öğrencinin mezuniyetine karar verdiği tarihe kadar ara ve yaz
tatillerini de kapsayacak şekilde devam eder. Haftalık ders programında yer
alan, günü, saati, içeriği ve yeri belirlenmiş olan bu ders, danışman
öğretim üyesi tarafından fiilen yapılmak zorundadır. Danışman, dersi alan
öğrencinin notunu dönem sonunda başarılı veya başarısız olarak
değerlendirir.
(4) Uzmanlık alan dersi alan öğrencinin azami
öğrenim süresi içinde başarısız olması durumunda, başarılı oluncaya kadar
dersi tekrar etmesi zorunludur. Bu süreden sonra öğrenci başarılı olamazsa
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Genel
esaslar
MADDE 10-
(1) Yüksek lisans programı, tezli
ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.
(2) Yükseköğretim Kurulu kararı üzerine
yükseköğretim kurumlarında; öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekanda
bulunma zorunluluğu olmaksızın bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı
olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü
uzaktan öğretim programları açılabilir. Uzaktan öğretim programlarının
açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler ve
kredileri ile AKTS kredi miktarları, ders materyallerinin hazırlanması,
sınavlarının yapılma şekli, diğer yükseköğretim kurumları ile bu amaçla
yapılacak protokoller ve uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar Senato
tarafından belirlenir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 11-
(1) Yüksek lisans programına
başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurdukları puan
türünde 60 puandan az olmamak üzere ALES puanına veya Graduate Record
Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından
60 ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Ancak,
doktora/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına
başvurularında ALES şartı aranmaz. Lisansüstü programlara başvurularda
istenen ALES ve benzeri belgelerde asgari puan altındaki küsuratlı puanlar
tam sayıya tamamlanmaz. Yurt dışından alınmış lisans diplomalarının
denkliği YÖK denklik esaslarına uygun olarak kabul edilir. Bu durumda
adayların, YÖK’ten alınan denklik belgesinin aslını veya onaylı örneğini
sunmaları gerekmektedir.
(2) Tezli yüksek lisans programlarına başvuran
adayların anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen
merkezi yabancı dil sınavlarının birinden veya eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarının birinden ya da Üniversite tarafından
yapılan yabancı dil sınavından en az 50 puan almaları gerekir.
Bilim/Anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulunun
kararı ile yabancı dil yeterlik puanı artırılabilir.
(3) Enstitü Yönetim Kurulu, ilgili bilim/anabilim
dalı başkanlığının önerisini de dikkate alarak her bilim/anabilim dalı için
üç asil ve iki yedek üyeden oluşan değerlendirme jürisi seçer. Adaylar,
önceden duyurulan gün ve saatlerde jüri tarafından bilim sınavına alınır;
sınav sonucunda adaylar için 100 tam not üzerinden bilim sınavı notu
belirlenir.
(4) Tezli yüksek lisans programına girişte
öğrencinin başarı durumu; ALES puanının % 50’si, lisans mezuniyet not
ortalamasının % 20’si, yazılı bilim sınav notunun % 20’si ve yabancı dil
puanının % 10’unun toplamının alınmasıyla tespit edilir. Bu yöntemle 100
üzerinden en az 60 puan alan adaylar en yüksek puandan başlanarak sıralanır
ve kontenjan dahilinde öğrenci alınır. Bilim sınavından en az 50 puan
alamayan veya sınava girmeyen adayların başarı notu hesaplanmaz.
(5) Birinci fıkranın ikinci cümlesi kapsamındaki
adayların değerlendirme işlemleri için;
a) Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü
programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın,
55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir puan belirlenir ve ilgili
programın şartlarında ilan edilir.
b) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya
doktora/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru yapabilir.
c) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES
puanı olarak hesaplamalara dahil edilir.
(6) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde, bilim/anabilim dalları ALES puanı aramayabilir. Tezsiz yüksek
lisans programına girişte ALES’e girmiş olma şartı aranıp aranmayacağı
bilim/anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından karara bağlanır. ALES’e giriş şartı aranan bilim/anabilim
dalları için değerlendirmede, ALES puanı dikkate alınarak en yüksekten
başlanarak sıralama yapılır. ALES şartı aranmayan bilim/anabilim dallarına
girişte adayların sıralaması lisans mezuniyet notuna göre yapılır.
(7) Tezsiz yüksek lisans programına öğrenci
kabulünde yabancı dil koşulu aranmaz.
(8) Tezsiz yüksek lisans programına girişte başarı
durumu; ALES şartı aranan durumlarda ALES puanının % 60’ı ve lisans not
ortalamasının % 40’ı alınır. Değerlendirme sonucunda en yüksek puandan
başlayarak ilan edilen kontenjanlara adaylar yerleştirilir.
(9) Başvurusu kabul edilen adayları değerlendirecek
sınav jürisi, ilgili bilim/anabilim dalı akademik kurulu kararı dikkate
alınarak en az üç asıl ve iki yedek üye olmak üzere Enstitü Yönetim Kurulu
kararı ile belirlenir.
Tezli
yüksek lisans programı
MADDE 12-
(1) Tezli yüksek lisans programı,
öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme,
bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar.
Tezli yüksek lisans programı toplam yirmi yedi krediden az olmamak koşuluyla
en az 9 ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi
ve tez çalışması kredisizdir. Tezli yüksek lisans programı, en az 27 kredi
ve 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 9 ders, bir seminer dersi ve 60
AKTS tez çalışması olmak üzere toplam 120 AKTS’den oluşur.
(2) Tezli yüksek lisans programı, ikinci lisansüstü
öğretim programı olarak yürütülebilir.
Süre
MADDE 13-
(1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup program
en çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Yüksek lisans ders dönemi, intibaktan dolayı
süre eksiltme durumu hariç olmak üzere, iki yarıyıldan az olamaz. Aynı
şekilde tez çalışması süreci de iki yarıyıldan az olamaz.
(3) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan öğrencinin
Enstitü ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması ve görevi
MADDE 14-
(1) Bilim/anabilim dalı, kurul
kararı ile her öğrenci için bir danışman belirler ve Enstitüye bildirir.
Danışman atanması Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla kesinleşir. Danışman,
öğretim üyeleri arasından seçilir. Zorunlu durumlarda, bilim/anabilim dalı
dışında çalışma alanına uygun bir bilim/anabilim dalından danışman ataması
yapılabilir. Bu işlemin gerçekleşmesi için bilim/anabilim dalı kurul
kararını Enstitüye önerir. Belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi
bulunmaması halinde Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman
olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla danışman
gerektirdiği durumlarda ikinci danışman, en geç tez çalışmasının başladığı
ilk dönem sonuna kadar atanır. Atanacak ikinci danışman, Üniversite kadrosu
dışından da en az doktora derecesine sahip kişiler arasından seçilebilir.
Bir öğrenci ders döneminin bitimine kadar herhangi bir gerekçe göstermek
zorunda olmaksızın ve mevcut danışmanın onayı gerekmeden aynı
bilim/anabilim dalından bir başka öğretim üyesini yeni danışman olarak
tercih etme hakkına sahiptir. Öğrenci veya danışman tez aşamasında danışman
değişikliği için gerekçeli başvuruları ilgili bilim/anabilim dalına yapar.
Danışman değişikliği talepleri bilim/anabilim dalı kurul önerisi ile
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından sonuçlandırılır.
(2) Danışman, öğrencinin öğrenimi süresince alacağı
dersleri belirlemek, öğrenim durumunu sürekli izlemek, öğrencinin tez
çalışmasını yönetmek ve yönlendirmek, gerektiğinde idare ile ilişkilerinde
aracılık yapmakla yükümlüdür.
(3) Bir öğrencinin danışmanı, danışmanın veya
öğrencinin gerekçeli başvurusu üzerine değiştirilebilir. Herhangi bir
sebeple danışmansız kalan öğrenciye, ilk defa danışman atanması için takip
edilen süreç uygulanarak yeni bir danışman atanır.
Tez
konusunun belirlenmesi
MADDE 15-
(1) Danışman, danışmanı olduğu
öğrencinin tez konusu önerisini öğrencinin bilimsel araştırma ve etik dersi
de dahil olmak üzere tüm derslerinden başarılı olması koşuluyla ikinci
yarıyılın bitiminden itibaren en geç dördüncü yarıyılın sonuna kadar,
bilim/anabilim dalı başkanlığı onayı ile Enstitüye gönderir. Tez konusu
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kesinleşir. Bu süre sonunda tez konusu
kesinleşmeyen öğrencinin ilişiği kesilir.
(2) Tez önerisi, konusu itibarı ile etik kurul
onayı gerektiriyorsa ilgili onay alındıktan sonra Enstitü Yönetim Kuruluna
sunulur.
(3) Tez konusu, danışmanın teklifi, bilim/anabilim
dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile
değiştirilebilir. Tez konusu değişikliğine gidilmesinden dolayı ek süre
verilmez.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 16-
(1) Tezli yüksek lisans
programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Enstitü tarafından
belirlenen tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin bir
nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına
uygunluğunu ve savunulabilir olduğunu yazılı olarak belirten görüşünü,
alınan benzerlik raporunu, tez jüri önerisini ve tezin bir nüshasını basılı
ve elektronik ortamda bilim/anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla Enstitüye
gönderir. Benzerlik raporundaki verilerde bir intihalin tespiti halinde
karar verilmek üzere tez, Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(3) Yüksek lisans tez jürisi, ilgili bilim/anabilim
dalı akademik kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır.
Jüri; biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından
olmak üzere üç asıl iki yedek, ikinci tez danışmanın olması durumunda ise,
beş asıl iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması
durumunda, ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(4) Bilim/anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile tez savunma sınav tarihi belirlenir. Jüri
üyeleri, Enstitü Yönetim Kurulu kararında belirtilen tarihte toplanarak öğrenciyi
tez savunma sınavına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması
ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavı; öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.
(5) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra
jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu
karar bilim/anabilim dalı başkanlığınca tez savunma sınavını izleyen üç gün
içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(6) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Enstitü ile ilişiği kesilir.
(7) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrencinin en geç üç ay içinde düzeltmeleri yaparak tezini Enstitüye teslim
etmesi ve aynı jüri önünde yeniden savunması gerekir. Bu amaçla birinci
savunma sınavında takip edilen süreç yeniden uygulanır. Süresi içinde
tezini Enstitüye teslim etmeyen öğrencinin ilişiği kesilir.
(8) Tezi reddedilen öğrenciye talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olması kaydıyla tezsiz yüksek lisans
diploması verilir.
(9) Yüksek lisans tezi savunma tarihi tez
önerisinin kabul tarihinden sonra iki ders dönemi veya sekiz aydan daha az
olamaz.
(10) Tez savunma sınavına geçerli mazereti
nedeniyle katılamayan öğrenciye, mazeretini gösterir belge ile birlikte
mazeretinin bitiş tarihinden itibaren bir hafta içinde başvurması halinde
bilim/anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı
ile en geç bir ay içinde yapılmak üzere yeniden sınav hakkı verilir.
Diploma
MADDE 17-
(1) Tez savunma sınavında başarılı
olmak ve Enstitü tarafından belirlenen mezuniyet için gerekli diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin bir nüshasını basılı
olarak ve elektronik ortamda, tez savunma sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun
bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir.
Enstitü Yönetim Kurulu öğrencinin talebi üzerine teslim süresini en fazla
bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci, koşulları
yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından
yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde öğrencinin ilişiği kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde,
öğrencinin kayıtlı olduğu bilim/anabilim dalındaki programın YÖK tarafından
onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği tez savunma
sınavı tarihidir.
(3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde, yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere Enstitü tarafından YÖK Başkanlığına gönderilir.
(4) Tezli yüksek lisans diploması, Enstitü Müdürü
ve Rektör tarafından imzalanır ve Üniversitenin soğuk damgası ile
mühürlenir.
Tezsiz
yüksek lisans programı
MADDE 18-
(1) Tezsiz yüksek lisans programı,
öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut bilginin uygulamada
nasıl kullanılacağını gösterir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı toplam 30 kredi
ve 90 AKTS’den az olmamak kaydıyla, en az 10 ders ile dönem projesi
dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersini aldığı yarıyılda dönem
projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya
rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla lisans derslerinden
seçilebilir.
(4) Enstitü tarafından belirlenen esaslara göre
tezsiz yüksek lisans programının sonunda yeterlik sınavı uygulanabilir.
(5) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretimde de yürütülebilir.
Süre
MADDE 19-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması ve görevi
MADDE 20-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programında bilim/anabilim dalı başkanlığınca her öğrenci için ders seçiminde
ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi
veya doktora derecesine sahip bir öğretim görevlisi birinci yarıyılın
başında önerilir. Danışman atanması Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
kesinleşir.
Diploma
MADDE 21-
(1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu bilim/anabilim dalındaki programın YÖK tarafından
onaylanmış adı bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam eden
öğrenciler, ilgili tezli yüksek lisans programı için en son ilan edilen
lisansüstü öğrenci kabul şartlarını yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek
lisans programına kontenjan dahilinde geçiş yapabilirler. İntibak işlemleri
44 üncü maddenin altıncı ve yedinci fıkraları hükümlerine göre yapılır.
(4) Tezsiz yüksek lisans diploması; Enstitü Müdürü
ve Rektör tarafından imzalanır ve Üniversitenin soğuk damgası ile
mühürlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Doktora Programı
Genel
esaslar
MADDE 22-
(1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması
sonunda hazırlanacak tezin aşağıdaki niteliklerden en az birini yerine
getirmesi gerekir:
a) Bilime yenilik getirme.
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme.
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama.
(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenci için toplam 30 kredi ve 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az 10 ders, iki seminer, yeterlik sınavı, tez çalışması ve
yayın/bildiri olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de, en az 42 kredilik 14 ders,
iki seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışması ve yayın/bildiri
olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Başka üniversitelerin lisansüstü eğitim öğrencileri,
talepleri halinde bilim/anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile Enstitüde okutulmakta olan dersleri
alabilirler.
(4) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora
kredisine sayılmaz.
(5) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
(6) Doktora programları yurt içi ve yurt dışı
entegre doktora programları şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların
uygulanması Senatonun teklifi, Öğretim Üyesi ve Araştırıcı Yetiştirme
Kurulunun görüşü üzerine YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslara göre
yürütülür.
Başvuru
ve kabul
MADDE 23-
(1) Doktora programına
başvurabilmek için adaylarda aşağıdaki şartlar aranır:
a) Adayların, tezli yüksek lisans diplomasına sahip
olmaları ve ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 60 ALES
puanına sahip olmaları gerekir. Ancak; doktora/tıpta uzmanlık/diş
hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık
mezunlarının doktora programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz ve bu
adayların değerlendirme işlemleri için;
1) Senato tarafından mezun olduğu lisansüstü
programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın,
55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir puan belirlenir ve ilgili
programın şartlarında ilan edilir.
2) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya
doktora/uzmanlık alanından, farklı bir alanda başvuru yapabilir.
3) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES
puanı olarak hesaplamalara dahil edilir.
b) Tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık
fakülteleri ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına
veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında
kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten, başvurdukları
programın puan türünde en az 60 ALES puanına veya Graduate Record
Examination (GRE) veya Graduate Management Admission Test (GMAT) sınavından
ALES puanına eşdeğer bir puana sahip olmaları gerekir. Başvurularda istenen
ALES ve benzeri belgelerde asgari puan altındaki küsuratlı puanlar tam
sayıya tamamlanmaz.
c) Lisans derecesiyle doktora programına başvuran
adayın lisans mezuniyet not ortalamasının 4 üzerinden en az 3 veya muadili
bir puan olması ve ALES’ten, başvurduğu programın puan türünde en az 80
ALES puanına sahip olması gerekir. Doktora programına başvuracak adayların
programa kabulünde, ALES puanının yanı sıra yazılı olarak yapılacak
bilimsel değerlendirme sınavı sonucu ile yüksek lisans derecesiyle
başvuranlar için yüksek lisans not ortalaması da değerlendirilebilir.
(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(3) Doktora programına yalnız ALES puanı ile de
öğrenci kabul edilebilir. ALES'e eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından
ilan edilen eşdeğer puanlar Senato kararı ile yükseltilebilir.
(4) Doktora programına öğrenci kabulünde anadilleri
dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezi yabancı dil sınavları ile
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından veya
Üniversite tarafından yapılan yabancı dil sınavından en az 55 puan veya
ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup bilim/anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile aranacak
asgari yabancı dil yeterlik puanı artırılabilir.
(5) Enstitü Yönetim Kurulu, ilgili bilim/anabilim
dalı başkanlığının önerisi ile her bilim/anabilim dalı için, üç asıl ve iki
yedek üyeden oluşan değerlendirme jürisi seçer. Aday önceden duyurulan gün
ve saatlerde jüri tarafından bilim sınavına alınır; sınav sonucunda adaylar
için 100 tam not üzerinden bilim sınavı notu belirlenir.
(6) Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner
fakülteleri mezunları için 55 puandan az olmamak koşuluyla DUS, EUS, TUS ve
VUS puanları ALES yerine geçer.
(7) Temel tıp puanı, TUS’da temel tıp bilimleri
testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7 ve klinik tıp bilimleri
testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanmasıyla elde
edilir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES
puanı yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve
yazılı bilim sınavı sonucu da değerlendirilebilir. Ancak temel tıp
bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK
tarafından kabul edilen merkezi yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul
edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM
tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından
bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup bu asgari puanların
girilecek programların özelliklerine göre yükseltilmesine Senato tarafından
karar verilir. Enstitü, yalnız temel tıp puanı veya ALES puanı ile de
öğrenci kabul edebilir.
(8) DUS/VUS/EUS puanı, temel bilimler testi
bölümünden elde edilen standart puanın 0,7 ve klinik bilimler testinden
elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak çıkan değerlerin toplanması
ile elde edilir. DUS/VUS/EUS puanıyla doktora programlarına başvurabilmek
için diş hekimliği/veterinerlik/eczacılık fakültesi mezunlarının, lisans
diplomasına ve 55 puandan az olmamak koşuluyla DUS/VUS/EUS puanına veya
ALES’in sayısal puan türünde en az 60 ALES puanına sahip olmaları gerekir.
(9) Doktora programlarına girişte öğrencinin başarı
durumu; bilim sınavından en az 50 puan almak kaydıyla ALES puanının %
50’si, yüksek lisans mezuniyet not ortalamasının % 20’si, bilim sınav
notunun % 20’si ve yabancı dil puanının % 10’unun toplamının alınmasıyla
tespit edilir. Bu yöntemle 100 üzerinden en az 60 puan alan adaylar, en
yüksek puandan başlanarak sıralanır ve kontenjan dahilinde öğrenci alınır.
Süre
MADDE 24-
(1) Doktora programı, bilimsel
hazırlıkta geçen süre hariç, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için kayıt oldukları programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadıklarına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora ders dönemi, intibak durumu hariç olmak
üzere, yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için iki yarıyıldan;
lisans derecesi ile kabul edilenler için üç yarıyıldan az olamaz.
(3) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
ve seminerleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul
edilenler için altı yarıyıldır.
(4) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(5) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Danışman
atanması ve görevi
MADDE 25-
(1) Her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanı bilim/anabilim dalı başkanlığı önerisi
ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile birinci yarıyılın başında atanır.
(2) Doktora programlarında öğretim üyelerinin tez
yönetebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş olması gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite
dışından en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.
(3) Danışman görevleri ile ilgili 14 üncü maddenin
ikinci ve üçüncü fıkralarındaki hükümler doktora danışmanı için de
geçerlidir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 26-
(1) Yeterlik sınavı, derslerini ve
seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar ile
doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik
sınavına girer. Yeterlik sınavları, Ekim-Kasım ve Mart-Nisan aylarında
olmak üzere yılda iki kez Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenen tarihlerde
yapılır.
(2) Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen
öğrenci, en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan
öğrenci ise en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek
zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, bilim/anabilim dalı
başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite; farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
Üniversite dışından olmak üzere, danışman dahil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda Enstitü Yönetim Kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda, jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(4) Yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci, sözlü sınava
alınır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı
durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt
çoğunlukla karar verir. Bu karar, bilim/anabilim dalı başkanlığınca
yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci,
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, yeterlik sınav jürisinin önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararıyla belirlenen dersleri başarmak zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul edilmiş
ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans
programına geçebilir. Disiplin nedeniyle ilişiği kesilenler hariç olmak
üzere, Enstitü ile ilişiği kesilen öğrenciler de ilişiklerinin kesildiği
tarihten itibaren altı ay içinde başvurmak şartı ile aynı programın yüksek
lisans programına geçebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 27-
(1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için bilim/anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi, biri danışman olmak üzere
üç öğretim üyesinden oluşur. İki üyenin biri ilgili bilim/anabilim dalı
içinden, diğeri ise öncelikli olarak başka bir yükseköğretim kurumundan
veya Üniversite içindeki başka bir bilim/anabilim dalından seçilir. Tez
izleme komitesi üyelerinin uzmanlık alanlarının belirlenmiş olan tez konusu
ile uyumlu olmasına dikkat edilir. İkinci danışman komite toplantılarına
izleyici olarak katılabilir. Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, danışmanın gerekçeli görüşü alınarak ilgili bilim/anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile üyelerde
değişiklik yapılabilir.
Tez
konusu önerisi savunması
MADDE 28-
(1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini, tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, salt çoğunlukla öğrencinin
sunduğu tez önerisi hakkında kabul, düzeltme veya ret kararı verir.
Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret yönünde
salt çoğunlukla verilen karar, bilim/anabilim dalı başkanlığınca tez konusu
önerisi savunmasını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi, konusu itibarı ile etik kurul
onayı gerektiriyorsa ilgili onay alındıktan sonra Enstitü Yönetim Kuruluna
sunulur.
(4) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda, o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. Belirtilen süreler içerisinde raporunu
hazırlayıp tez izleme komitesi üyeleri huzurunda sunmayan öğrenci başarısız
sayılır. Üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız olan
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(6) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 29-
(1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Enstitü tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Öğrencinin, doktora programına kayıt olduğu
tarihten sonra olmak üzere, isminin ve Üniversite isminin olduğu bilimsel
makalesinin Senato tarafından kabul edilen ulusal/uluslararası indekslerce
taranan dergilerde yayımlanmış olması doktora tez savunmasına girme şartı
olarak aranır. Henüz yayımlanmamış ancak DOI numarası alınmış eserler ile
erken görünüm (online first) aşamasındaki eserler de yayımlanmış gibi kabul
edilir.
(3) Tez çalışmasını tamamlayan ve ikinci fıkrada
belirtilen yayın şartını sağlayan öğrenci, tezini tez danışmanına teslim
eder. Danışman; adayın yayın şartını sağladığını, tezin savunulabilir
olduğunu yazılı olarak belirten görüşü ve benzerlik raporu ile birlikte
tezin bir nüshasını, basılı ve elektronik ortamda bilim/anabilim dalı
başkanlığı aracılığıyla Enstitüye gönderir. Benzerlik raporundaki verilerde
bir intihalin tespiti halinde, karar verilmek üzere tez, Enstitü Yönetim
Kuruluna gönderilir.
(4) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(5) Doktora tez jürisi, danışman ve bilim/anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır.
Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en
az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dahil beş öğretim
üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda Enstitü
Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda, jüri
altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı, oy hakkı
olmaksızın jüride yer alabilir.
(6) Bilim/anabilim dalı akademik kurul önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile tez savunma sınav tarihi belirlenir. Jüri
üyeleri, Enstitü Yönetim Kurulu kararında belirtilen tarihte toplanarak
öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu
ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları
öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(7) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra
jüri dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, bilim/anabilim dalı başkanlığınca tez savunma
sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(8) Tez savunma sınavına geçerli mazereti nedeniyle
katılamayan öğrenciye, mazeretini gösterir belge ile birlikte mazeretinin
bitiş tarihinden itibaren bir hafta içinde başvurması halinde
bilim/anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun
onayı ile en geç bir ay içinde yapılmak üzere yeniden sınav hakkı verilir.
(9) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Enstitü ile ilişiği kesilir.
(10) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen
öğrencinin en geç altı ay içinde düzeltmeleri yaparak tezini Enstitüye
teslim etmesi ve aynı jüri önünde yeniden savunması gerekir. Bu amaçla
birinci savunma sınavında takip edilen süreç yeniden uygulanır. Süresi
içinde tezini Enstitüye teslim etmeyen öğrencinin ilişiği kesilir.
(11) Tez hazırlama süresi üç yarıyıldan az olamaz.
Doktora
diploması
MADDE 30-
(1) Tez savunmasında başarılı
olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin bir nüshasını
basılı olarak ve elektronik ortamda tez savunma sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan
öğrenci, doktora diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu,
öğrencinin talebi üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir.
Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci, koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde öğrencinin ilişiği kesilir. Doktora diploması üzerinde
bilim/anabilim dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği tez savunma sınavı tarihidir.
(2) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora
tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere, Enstitü tarafından YÖK Başkanlığına gönderilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tıp-Bilim Doktorası Bütünleşik Programı
Tıp-Bilim
Doktorası Bütünleşik Programı
MADDE 31-
(1) Tıp fakültesi öğrencileri için
yürütülen tıp-bilim doktorası bütünleşik programına ait eğitim ve öğretim
süreçleri 9/2/2022 tarihli ve 31745 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tıp-Bilim Doktorası Bütünleşik Programı Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre
yürütülür.
ALTINCI BÖLÜM
Ulusal ve Uluslararası Ortak Lisansüstü Programlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 32-
(1) Bu programların amacı;
bilim/anabilim dallarının ulusal ve uluslararası kapsama dahil yükseköğretim
kurumları ve kuruluşları ile işbirliği yapılarak ortak programlar tesis
etmek, iki kuruluşun akademik işbirliğini ve etkileşimini sağlamak ve
programa katılan öğrencilerin ulusal ve uluslararası rekabete açık,
girişimci bireyler olarak yetişmelerini sağlamaktır.
Ortak
programın başlatılması
MADDE 33-
(1) Ortak programlar, 22/2/2007
tarihli ve 26442 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarının Yurtiçindeki Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Lisansüstü
Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik ve 6/10/2016
tarihli ve 29849 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarının
Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim Öğretim Programlarına
Dair Yönetmelik hükümleri ile Enstitü, Senato ve YÖK’ün onayı ile
uygulamaya konulan ve Üniversitenin kendi özel koşullarını belirten ortak
protokol hükümleri uygulanır.
(2) Ortak programlar, yüksek lisans ve doktora
olmak üzere her iki düzeyde açılabilir.
(3) Ortak programa yönelik kontenjanlar, ilgili
bilim/anabilim dalları tarafından önceden ayrı olarak belirlenir ve Enstitü
tarafından ilan edilir.
Öğrenci
kabulü
MADDE 34-
(1) Ortak programa kabul edilecek
lisansüstü öğrencinin her iki üniversitenin kabul koşullarını sağlaması
gerekir.
(2) Uluslararası ortak programa kabul edilecek
öğrencinin başvurusunda İngilizce, Fransızca ve Almanca dillerinin en az
birinden yeterlik belgesine sahip olması gerekir. Dil seviyesini tespit
eden uluslararası bir dil sınavı ile bu sınavda alınması gerekli asgari
puan protokolde belirtilir.
(3) Uluslararası ortak programa Türkiye’den
başvuracak yabancı uyruklu öğrencinin kabulünde aranacak koşullar ortak
program protokolünde belirtilir.
(4) Uluslararası ortak programa kabul edilen
öğrenci yabancı ülkede eğitim görmek için o ülkenin vize uygulamaları
çerçevesinde vize almakla yükümlüdür. Vize başvurularında, ortak program
yürüten kurumların program koordinatörleri öğrenciye yardımcı olur.
Öğretim
ücreti, katkı payı
MADDE 35-
(1) Uluslararası ortak lisansüstü
programa kabul edilen Türk öğrenciden alınacak katkı payı, Cumhurbaşkanı
tarafından belirlenen devlet üniversitelerindeki öğrencilerden alınacak
yurt içi öğretim ücretinin beş katı, Türkiye’den başvuracak yabancı uyruklu
öğrenciler için sekiz katından fazla olmamak üzere, Üniversitenin önerisi
ile YÖK tarafından belirlenir. Uluslararası ortak programa dahil öğrencinin
öğretim katkı payının öğrenim süresi içerisinde hangi yükseköğretim
kurumuna ödeneceği ortak protokolde belirtilir.
(2) Ulusal ortak lisansüstü programlarda öğretim
ücreti ilgili mevzuat hükümlerine göre alınır, uygulanır ve öğretim
ücretinin hangi üniversiteye ödeneceği protokolde belirtilir.
(3) Öğretim ücreti iki eşit taksitte ödenir. İlk
taksit, öğretim yılı başında kayıt ve kayıt yenileme sırasında, ikinci
taksit ise ikinci dönemin başında kayıt yenilenirken ödenir.
Eğitim-öğretim
MADDE 36-
(1) Ulusal düzeyde yürütülen ortak
lisansüstü programlarda öğretime yönelik hususlar, YÖK tarafından
belirlenen ilkeler ile her iki üniversitenin tabi olduğu ilgili mevzuat
hükümlerine göre önceden yapılan protokol ile düzenlenir.
(2) Uluslararası ortak programa dahil öğrenci için
her iki yükseköğretim kurumundan ayrı ayrı olmak üzere iki danışman öğretim
üyesi atanır.
(3) Uluslararası ortak yüksek lisans ve doktora
programlarının süre ve toplam kredisi, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler
Çerçevesinde belirlenen süre ve krediden daha az olamaz. Ortak programın,
ilgili üniversitelerde geçirilecek asgari süreleri ve bu sürelerin
geçirileceği dönemler ile toplam süre, protokolde belirtilir. Toplam
öğretim süresinin en az 1/3’ünün yükseköğretim kurumlarından birinde
gerçekleştirilmesi zorunludur.
(4) Uluslararası programa kabul edilen öğrenci, her
yarıyıl 30 AKTS kredisi almak zorundadır.
Tezin
sonuçlandırılması
MADDE 37-
(1) Ortak programlarda, tez
savunma sınavının her iki yükseköğretim kurumundan birinde yapılması
gerekir. Ancak sınav esnasında, varsa her iki danışmanın jüride yer alması
zorunludur.
(2) Tezin yazımı, jüri oluşumu, tez savunma
sınavının şekli ve benzeri konular ile akademik başarısızlık ve başka bir
nedenle ortak programın feshi halinde yapılacak işlemlere ilişkin hususlar
protokolde belirtilir.
(3) Uluslararası ortak programda her iki
üniversitenin akademik gereklerini başarı ile yerine getiren bir öğrenciye,
her iki üniversiteden bir tane olmak üzere, iki ayrı diploma veya her iki
üniversitenin ortak hazırladığı tek bir diploma verilir. Diplomalarda yer
alacak ibareler protokollerde açıkça yer alır.
(4) Öğrencinin diplomalardan herhangi birini almaya
hak kazanması için, çift veya ortak diplomaya yönelik uluslararası ortak
programın her iki üniversitedeki akademik gereklerini yerine getirmesi
gerekir.
(5) Ulusal ortak lisansüstü programda her iki
üniversitenin akademik gereklerini başarı ile yerine getiren bir öğrenciye
iki üniversitenin ortak hazırladığı tek bir diploma verilir.
İzin ve
disiplin
MADDE 38-
(1) Zorunlu nedenlerle ve
belgelenmek koşuluyla öğrenciye her iki tarafın mutabakatı ile bir yarıyıl
veya bir akademik yıl izin verilebilir. İzinde geçen süre azami öğrenim
süresinden sayılmaz. Öğrenim süresi boyunca kullanılacak toplam izin
süresi, normal öğrenim süresinin yarısından fazla olamaz.
(2) Öğrenciye, disiplin yönünden 18/8/2012 tarihli
ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Yatay
geçiş
MADDE 39-
(1) Bir uluslararası ortak
programa kabul edilmiş olmak, öğrenciye, Üniversitenin veya diğer ülkedeki
üniversitenin bir başka programına veya çift diplomaya yönelik diğer
programa yatay geçiş hakkı vermez. Bir uluslararası ortak programdan başka
bir programa veya başka bir programdan uluslararası ortak programa yatay
geçiş, Üniversitenin ve diğer yükseköğretim kurumunun yatay geçişle ilgili
mevzuatına uygun şekilde yapılır.
Programların
izlenmesi, denetimi ve müfredatı
MADDE 40-
(1) Uluslararası ortak programın
izlenmesi ve denetlenmesi Enstitü tarafından yapılır.
(2) Ortak programın müfredatı; müfredatı oluşturan
dersler, laboratuvar, uygulama, seminer, staj ve tez gibi etkinliklerin
tanımları ve kredileri ile programı yürüten üniversiteler arasındaki
bölüşümü diğer üniversite ile yapılan protokolde belirtilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Danışman
değişikliği
MADDE 41-
(1) Bir öğrencinin danışmanı,
bilim/anabilim dalı akademik kurulunun önerisi ve öğrencinin danışman
tercihi de dikkate alınarak Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
değiştirilebilir. Ayrıca ders aşamasında, danışmanın altı aydan fazla yurt
içinde başka bir kurumda görevlendirilmesi durumunda danışman, ikinci
danışman olarak atanabilir. Ancak danışmanın altı aydan fazla yurt dışında
başka bir kurumda görevlendirilmesi veya atanması halinde danışmanlık
görevi sona erer ve öğrenciye yeni bir danışman atanır.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 42-
(1) Yüksek lisans ve doktora
programlarına kabul edilen öğrencilerden, lisans veya yüksek lisans
derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora programından farklı
alanlarda veya Üniversite dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış
olanlara, eksikliklerini gidermeleri amacıyla bilimsel hazırlık programı
uygulanabilir.
(2) Kesin kayıt hakkı kazanan öğrencinin, bilimsel
hazırlık programına devamına ve programda hangi dersleri alması gerektiğine
bilim/anabilim dalı başkanlığının teklifi ile Enstitü Yönetim Kurulu karar
verir. Programdaki yüksek lisans öğrencisi bilimsel hazırlık derslerini
lisans; doktora öğrencisi ise lisans ve/veya yüksek lisans derslerinden
alır. Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili
lisansüstü programı tamamlamak için gerekli görülen derslerin ve kredi
yükünün yerine geçemez. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci,
bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili bilim/anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile lisansüstü
programa yönelik dersler de alabilir. Alınan lisansüstü programa yönelik
dersler, kredi yükünden sayılır ve not ortalamasında değerlendirilir.
(3) Bilimsel hazırlık programında alınan derslerin
sınavlarında lisansüstü eğitimi için öngörülen başarı notunu alamayan
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(4) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz dönemi öğretimi bu süreye dahil edilmez. Bu
süre, dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan
öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya
doktora programı sürelerine dahil edilmez.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 43-
(1) Bir yüksek lisans, doktora
programına kayıtlı olan öğrenci, kayıtlı olduğu Enstitü bilim/anabilim dalı
başkanlığının onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarındaki lisansüstü
derslere özel öğrenci olarak başvuruda bulunabilir. Lisansüstü derslere
kabul edilen öğrencinin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin
muafiyet işlemleri, kayıtlı olduğu bilim/anabilim dalı başkanlığı
tarafından yürütülür.
(2) Özel öğrenciliğe kabul; öğrencinin Enstitü
Müdürlüğüne başvurusu, ilgili bilim/anabilim dalı başkanlığının görüşü
üzerine Enstitü Yönetim Kurulu Kararı ile kesinleşir.
(3) Özel öğrenci, devam ettiği derslerde, kayıtlı
normal öğrencinin uyması gereken usul ve esaslara uymak zorundadır.
(4) Derslerini başaran özel öğrenciye, isteği
halinde Enstitü Müdürlüğünce başarı durumunu gösterir bir belge verilir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 44-
(1) Üniversitenin lisansüstü
öğretim programlarında yer alan bir bilim/anabilim dalında veya başka bir
yükseköğretim kurumunun lisansüstü öğretim programında en az bir yarıyılı
tamamlamış olan, en az dört ders almış ve aldığı derslerin tamamından
başarılı olmuş öğrenciler, bilim/anabilim dalı başkanlığının görüşü ve Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla
öğrenci olarak kabul edilebilirler.
(2) Yatay geçiş ilanı, her yarıyıl akademik takvim
çerçevesinde yapılır.
(3) Yatay geçiş başvuruları, yatay geçişi uygun
görülen öğrencinin kabulü ve intibakı bilim/anabilim dalı başkanlığının
görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır. Yatay
geçiş başvurusunda bulunan öğrenci için ilgili bilim/anabilim dalında en
son ilan edilen lisansüstü öğrenci kabul şartları aranır.
(4) Yatay geçişle bir programa kaydolan öğrencinin
azami süresi hesaplanırken daha önce kayıtlı olduğu programda geçirdiği
süre dikkate alınır.
(5) Tez aşamasındaki öğrencilerden, azami sürenin
tamamlanmasına tezli yüksek lisansta üç yarıyıldan, doktorada dört
yarıyıldan daha az süresi kalmış olanlar, yatay geçiş talebinde
bulunamazlar.
(6) Enstitüde bir tezsiz yüksek lisans programına
devam edenlerden derslerinin tamamından başarılı olanlar, tezli yüksek
lisans programı için bu Yönetmelikte belirlenmiş olan asgari şartları
yerine getirmeleri kaydıyla bilim/anabilim dalının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile belirlenen kontenjan dahilinde tezsiz yüksek
lisans eğitimi aldıkları bilim/anabilim dalında tezli yüksek lisans
programına yatay geçiş yapabilirler.
(7) Tezsiz yüksek lisans programından, tezli yüksek
lisans programına geçiş için ilan, Enstitü Yönetim Kurulu tarafından her
öğretim dönemi başında yeni kayıt başvuru ilanı ile birlikte yapılır.
(8) Tezsiz yüksek lisans programından tezli yüksek
lisans programına geçen öğrencilerin intibakları, Senatoca belirlenen
esaslara göre bilim/anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile yapılır.
(9) Üniversitenin araştırma görevlisi veya öğretim
elemanı kadrosunda olup başka bir yükseköğretim kurumunda lisansüstü
öğrenim gören öğrenciler, talepleri olması halinde, ilgili lisansüstü
programın bulunması şartıyla, bilim/anabilim dalı başkanlığının uygun
görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile yatay geçiş koşulları aranmaksızın
söz konusu programa yatay geçiş yapabilirler.
Kesin
kayıt
MADDE 45-
(1) Lisansüstü programlara kesin
kayıt hakkı kazanan adaylar, kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri,
kontenjan duyurusunda ilan edilen takvime göre Enstitü Müdürlüğüne teslim
ederek kayıtlarını yaptırmak zorundadır. Süresi içerisinde kesin kaydını
yaptırmayan aday, öğrenci olma hakkını kaybeder ve yedek adaylardan başarı
puanına göre eksik kontenjan kadar aday, kayıt hakkı kazanır.
(2) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya onaylı
örneği kabul edilir. Askerlik durumuna ilişkin olarak ise adayların yazılı
beyanına dayanılarak işlem yapılır.
(3) Kayıt için sahte veya tahrif edilmiş belge
kullanan veya giriş sınavlarında sahtecilik yaptığı belirlenen kişilerin
kayıtları iptal edilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz.
Kayıt
yenileme
MADDE 46-
(1) Lisansüstü programlarda
kayıtlı öğrenciler, güz ve bahar yarıyılları başında, akademik takvimde
belirtilen tarihlerde Enstitü Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar
çerçevesinde kayıtlarını yenilemek zorundadırlar. Bu süre içinde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, o yarıyıldaki dersleri alamazlar,
öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Geçen süre, belirtilen programlar
için öngörülen azami öğrenim süresine dahil edilir.
(2) Azami öğrenim süresi sonunda ders ve tez
dönemlerinde kayıt yenileme işlemlerini süresi içinde yaptırmayan,
mazeretli kayıt yenileme süresi bitimine kadar mazeretini Enstitüye
bildirmeyen veya mazereti Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilmeyen
öğrencilerin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Akademik takvimde belirtilen süre içerisinde
ders değişikliği, ders ekleme ve ders çıkarma işlemleri danışman tarafından
yapılabilir.
Kayıt
dondurma
MADDE 47-
(1) Lisansüstü programlara
hastalık, doğum, doğal afet, askerlik hizmeti, yurt dışı görevlendirme ve
bunun gibi öğretime devamı engelleyen nedenlerden ötürü devam edemeyecek
öğrencilerin kalan öğrenim süresi dikkate alınarak danışman ve
bilim/anabilim dalı başkanlığının uygun görüşleri alınıp yarıyıl başından
itibaren en geç bir ay içinde Enstitüye başvurmaları durumunda, Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile tezsiz yüksek lisansta en çok bir, tezli yüksek
lisans ve doktorada iki yarıyıla kadar dondurulabilir. Hastalık ve doğum
için resmi yataklı tedavi kurumundan alınacak rapor, doğal afetler ve
benzeri durumların ise ilgili mülki idari amirliğinden alınacak yazı ile
belgelendirilmesi ve bunların Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul
edilmesi gerekir. Kayıt dondurma süresi, öğrenim süresine dahil edilmez.
(2) Afet ve salgınlarda tez aşamasındaki lisansüstü
eğitim öğrencilerine talepleri halinde bir dönem, afet veya salgının
aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda bir dönem daha olmak üzere en
fazla iki dönem ek süre verilebilir, verilen bu ek süreler azami süreden
sayılmaz.
Kayıt
silme ve ilişik kesme
MADDE 48-
(1) Kendi isteği ile kaydını
sildirmek isteyen öğrencinin, dilekçe ile Enstitü Müdürlüğüne başvurması
üzerine Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla kaydı silinir.
(2) Üniversiteden disiplin cezası nedeniyle ilişiği
kesilen öğrenciler ile başka bir üniversiteye yatay geçiş yoluyla giden
öğrencilerin kayıtları silinir.
(3) Öngörülen kayıt kabul koşullarını yerine
getirmediğinin sonradan anlaşılması ve sunulan belgelerin veya bilgilerin
yanlış, eksik olması veya belgelerde tahrifat olduğunun anlaşılması
durumunda öğrencinin kaydı silinerek Enstitü ile ilişiği kesilir.
(4) Kayıtları silinen öğrencilerin ödenmiş olan
harç ve kayıt ücretleri iade edilmez. Kayıt sildiren öğrencinin durumu
ilgili birim ve kurumlara bildirilir.
Ders
saydırma
MADDE 49-
(1) Yatay geçiş veya lisansüstü
programlar arası geçiş yapan öğrencilerin, özel öğrencilerin ve daha önce
aldıkları lisansüstü dersleri veya diğer faaliyetleri/uygulamaları
saydırmak isteyen öğrencilerin kesin kayıt sırasında Enstitüye müracaat
etmeleri halinde kabul edildikleri programa intibakları bilim/anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile yapılır.
(2) Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü
programına kayıtlı iken aldığı derslerden hangilerinin Üniversitedeki lisansüstü
program kapsamında ders yükünden sayılacağı Senatoca belirlenen esaslara
göre ilgili bilim/anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile belirlenir.
(3) İntibak işlemlerinde AKTS değerleri esas
alınır.
Programlar,
sınavlar ve değerlendirme
MADDE 50-
(1) Bir dersin yarıyıl kredi ve
AKTS değeri, dersin başarıyla tamamlanabilmesi için öğrencinin yapması
gereken çalışmaların tümü; teorik dersler, uygulama, seminer, bireysel
çalışma, sınavlar, ödevler, kütüphane çalışmaları, proje, stajlar ve
benzeri dersleri ifade eden değerlerin toplamından oluşur.
(2) Bir yarıyılda hangi lisansüstü derslerin
açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından verileceği,
bilim/anabilim dalı başkanlığının teklifi ile Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından belirlenir.
(3) Lisansüstü öğretime başlayan öğrenciler, ders
kayıtlarını danışmanın onayı ile akademik takvimde belirtilen süre içinde
yapmak zorundadırlar.
(4) Öğrenci, danışmanı ve bilim/anabilim dalı
kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile yurt içi yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden en fazla iki ders seçimi
yapabilir. Üniversitemiz enstitülerinde verilmekte olan dersler herhangi
bir kısıtlamaya tabi değildir. Doktora programlarına lisans derecesiyle
kabul edilmiş öğrenciler ise birinci cümlede belirtilen şekilde en fazla
dört ders seçebilir. Bu kapsamda alınan dersler öğrencinin ders yükünden
sayılır. Diğer üniversitelerin lisansüstü öğrencileri, talepleri durumunda
ilgili bilim/anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile Enstitüde okutulmakta olan dersleri alabilirler.
(5) Öğrencilere, masrafları öğrenciye ait olmak
üzere, yurt dışında kısa veya uzun süreli eğitim veya uygulama imkanları,
Üniversitenin/Enstitünün özel anlaşmalarla ortaklaşa eğitim yürüttüğü veya
öğrencinin kişisel girişimleri sonucu bulduğu yurt dışı yükseköğretim
kurumlarından sağlanabilir. Bu eğitim veya uygulamaların, öğrencinin Enstitüdeki
eğitim programının bir parçası olarak değerlendirilebilmesi için, öğrenci
yurt dışına çıkmadan önce, ilgili bilim/anabilim dalı başkanlığının uygun
görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı gerekir. Yurt dışında geçirilecek
süre, bu Yönetmelikte belirtilen öğretim sürelerinden sayılır ve yurt
dışındaki eğitim ve uygulamalarda da, Enstitü tarafından belirlenen başarı
koşulları aranır. Yurt dışındaki eğitimin not ve kredi eşdeğerliği, ilgili
yükseköğretim kurumundan gönderilecek belgelere göre bilim/anabilim dalının
görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulunca karara bağlanır.
(6) Öğrencinin sınavlara girebilmesi için teorik
derslerin % 70’ine, uygulama ve laboratuvar çalışmalarının % 80’ine devam
etmiş olmaları gerekir. Devam şartını yerine getirmeyen öğrenci, o dersten
başarısız sayılır.
(7) Lisansüstü dersler için akademik takvime göre
her ders için her yarıyılda bir genel sınav yapılır. Başarısız olan
öğrencilere bir ek genel sınav yapılır. Sınavlarda başarılı olmak için
tezli ve tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin 100 tam puan üzerinden en az
70 puan, doktora öğrencilerinin 75 puan almaları şarttır. Bilimsel
hazırlık, uzmanlık alan dersleri ve seminer ise başarılı ya da başarısız
şeklinde değerlendirilir.
(8) Aldığı dersten başarısız olan öğrenci, bir
sonraki yarıyılda öncelikle başarısız olduğu dersi almak ve devam etmek
zorundadır. Söz konusu dersin ilgili yarıyıldaki programda yer almaması
halinde, danışmanın ve bilim/anabilim dalı başkanlığının teklifi, Enstitü
Yönetim Kurulunun kararıyla, dersin bulunduğu yarıyıl dikkate alınmaksızın
öğrenci başka bir ders de seçebilir.
(9) Ders aşamasında, yüksek lisans ve doktora
öğrencileri seminer vermek zorundadır. Seminer sunum duyurusu,
bilim/anabilim dalı başkanlığının yazısı ile Enstitü tarafından ilan
edilir. Seminer, kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilir. Seminerin başarısız olması halinde seminer tekrarlanır.
(10) Genel ve ek genel sınavlar için mazeret sınavı
yapılmaz. Sınav sonuçları, öğretim elemanları tarafından sınavların
bitişinden itibaren en geç beş gün içerisinde öğrenci bilgi sistemine
girilir ve sınav evrakları idareye teslim edilir.
(11) Sağlık raporları da dahil devam zorunluluğunu
yerine getirmeyen öğrenciler, o dersten başarısız sayılırlar.
(12) Kaydını yenilemeyen öğrenciler o yarıyıl ders
seçemezler. Yeterlik/tez aşamasında iseler danışman/yeterlik/tez izleme
komitesi tarafından o yarıyıl değerlendirme dışı bırakılarak başarısız
sayılırlar. Bu durumlarda geçen süreler, öğrenim süresine dahil edilir;
ancak tez döneminde geçirilmesi gereken asgari süreye dahil edilmez.
Tez ve
proje yazım dili
MADDE 51-
(1) Tez ve proje yazım dili
Türkçedir. Yabancı dilde açılmış programlarda; öğrencinin istemesi,
danışmanın uygun görmesi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile tez önerisi
ve tez, YÖK tarafından kabul edilmiş olan yabancı dillerde de yazılabilir.
Yabancı dilde yazılmış olan tezlerin yazımına ilişkin hükümler Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Diğer
üniversitelerin araştırma görevlilerini yetiştirme
MADDE 52-
(1) Diğer üniversitelerin
araştırma görevlilerine ilişkin işlemler; 23/5/1997 tarihli ve 22997 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Bir Üniversite Adına Bir Diğer Üniversitede
Lisansüstü Eğitim Gören Araştırma Görevlileri Hakkında Yönetmelik ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Tebligat
MADDE 53-
(1) Öğrenciye her türlü tebligat,
Enstitü kayıtlarında yer alan posta adresine, Üniversite tarafından
sağlanan/beyan edilen e-posta adresine veya öğrenci otomasyon sistemine
iletilmek suretiyle yapılır. Öğrenci, adresine gönderilen iletileri
izlemekle yükümlüdür.
(2) Öğrenci otomasyon sistemine yapılan kayıtlar,
öğrenciye tebliğ yerine geçer.
Diğer
hükümler
MADDE 54-
(1) Tezsiz yüksek lisans
programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz
ve devam edilemez.
(2) YÖK tarafından açılmasına izin verilen
lisansüstü programları, Rektörlüğün bulunduğu il dışında sürdürülemez.
(3) Öğrenciler ile aralarında usul, füru, eş,
üçüncü dereceye kadar akrabalık, husumet ve menfaat ilişkisi gibi kanaati
etkileyecek bir durumu bulunanlar, danışman, jüri üyesi ve tez izleme
komitesi üyesi olarak atanamazlar.
(4) Bir öğretim üyesi farklı isimli veya
disiplinler arası lisansüstü programlarda asgari öğretim üyesi olarak yer
alsa da sadece bir bilim/anabilim dalı kurulunun üyesi olabilir.
(5) Kadrosu aynı isimli bilim/anabilim dalında
bulunan öğretim üyeleri bilim/anabilim dalının lisansüstü eğitim
programının bilim/anabilim dalı kuruluna üyedir.
(6) Öğretim üyesi kadrosunun bulunduğu
bilim/anabilim dalının lisansüstü eğitim programının dışındaki lisansüstü
eğitim programlarında da bilim/anabilim dalı kurulu üyesi olabilir.
(7) Lisansüstü programlarda kayıtlı öğrencilerin
eğitim-öğretim süreçleri kapsamında yapacakları araştırma, yayın, anket,
mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri
kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel
yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmada, insan ve hayvanların (materyal/veriler
dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılmasında, insanlar
üzerinde yapılan klinik araştırmalarda, hayvanlar üzerinde yapılan
araştırmalarda, retrospektif çalışmalarda etik kurul onayı alınması
zorunludur. Etik kurul başvuru ve onay süreci Senato tarafından belirlenen
esaslara göre yürütülür.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 55-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; 20/4/2016 tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ile 3/3/1983 tarihli ve
17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim-Öğretim
Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliği hükümleri ile YÖK ve Senato
kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 56-
(1) 4/7/2020 tarihli ve 31175
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan
öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
İstisna
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) 2022-2023
eğitim-öğretim yılından önce kayıt yaptıran doktora öğrencilerinin, kayıt
olduğu tarihten sonra ulusal/uluslararası sempozyumlarda sözlü sunum ya da
tam metin olarak yayımlanmış en az bir bildirisinin olması durumunda,
isminin ve Üniversite isminin olduğu bilimsel makalesinin Senato tarafından
kabul edilen ulusal/uluslararası indekslerce taranan dergilerde yayımlanmış
olması şartı, doktora tez savunmasına girme şartı olarak aranmaz.
Yürürlük
MADDE 57-
(1) Bu Yönetmelik 2022-2023
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 58-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörü yürütür.
|