Hazine ve Maliye Bakanlığından:
2023 YILINA AİT GENEL YATIRIM VE FİNANSMAN
PROGRAMININ
UYGULANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLARIN
BELİRLENMESİNE DAİR TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 11/10/2022 tarihli ve 6206
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararda belirtilen hükümlerin uygulanması
amacıyla izlenecek usul ve esaslar ile istenecek bilgi ve belgelerin
mahiyetini belirlemektir.
(2) Bu Tebliğ, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu
İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu
iktisadi teşebbüsleri ile bağlı ortaklıkları ve EK-1’de yer alan 24/11/1994
tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup
sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci kuruluşları
kapsar.
(3) Sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait
olan veya Anayasanın 165 inci maddesi kapsamında Sayıştay tarafından
denetlenen, EK-1’de yer alan ve ikinci fıkra kapsamı dışında kalan diğer
işletmeler, bu Tebliğin sadece 18 inci, 19 uncu ve 20 nci maddelerine tabi
olup 9/3/2021 tarihli ve 31418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu
İşletmelerinin Faaliyetlerinin İzlenmesi ve Raporlanmasına Dair Tebliğde
yer alan hususlar çerçevesinde hareket ederler.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 11/10/2022 tarihli ve 6206 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararın 32 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bağlı ortaklık: 233 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 58 inci maddesinin üçüncü fıkrası ile 18/4/2001 tarihli ve
4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun ek 1 inci maddesi kapsamında
kurulanlar hariç olmak üzere sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamu
iktisadi teşebbüsüne ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan
anonim şirketleri,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Kamu iktisadi teşebbüsü: 233 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye tabi iktisadi devlet teşekkülü ile kamu iktisadi
kuruluşlarını,
ç) Kamu işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren
işletmeleri,
d) Kamu teşebbüsü veya teşebbüs: (a), (c) ve (g)
bentlerinde sayılan teşebbüsleri,
e) Karar: 11/10/2022 tarihli ve 6206 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararı,
f) KİVİ sistemi: Kamu işletmeleri veri izleme
sistemini,
g) Kuruluş: 4046 sayılı Kanuna tabi olup
sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait olan özelleştirme kapsam ve
programındaki işletmeci teşebbüsleri,
ğ) ÖİB: Özelleştirme İdaresi Başkanlığını,
h) Program: 11/10/2022 tarihli ve 6206 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararın ekinde yer alan tablodaki mali büyüklükler
ile Bakanlık tarafından bu büyüklükler dikkate alınarak teşebbüslere
gönderilen 2023 yılı mali hedeflerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İstihdam ve Hizmet Alımları
Açıktan
ve naklen atama
MADDE 4- (1) Kararın 4 üncü maddesi uyarınca, 2022 yılında
ayrılan personel sayısı belirlenirken, emeklilik, istifa, kurum dışı nakil,
ölüm ve iş akdi feshi yoluyla ayrılanlar dikkate alınır. Askerlik, kurum
içi nakil, statü değişikliği, kadroya alınan geçici işçiler, iş akdi askıya
alınan geçici işçiler, profesyonel sendikacı olarak teşebbüsten ayrılan
personel, 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi çerçevesinde istihdam fazlası
olarak bildirilen personel ve 14/10/2021 tarihli ve 4620 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı eki Karar kapsamında işe alındıktan sonra 2022 yılı
içerisinde ayrılan personel hesaplamada dikkate alınmaz.
(2) 2022 yılında Bakanlıkça sermaye transferi
yapılan kamu iktisadi teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıklarının
Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki personel atama
işlemleri Bakanlığın uygun görüşüne bağlıdır. Bu teşebbüsler, EK-2’de yer
alan Tablo 500: Personel Talep Formunu doldurarak taleplerini
gerekçeleriyle Bakanlığa iletir ve gerekli izni aldıktan sonra işlemlerini
tekemmül ettirir. Personel Talep Formunu göndermeyen teşebbüslerin
talepleri dikkate alınmaz. Bu fıkra kapsamındaki atama izinleri,
Bakanlıktan yılda en çok iki kez talep edilebilir.
(3) Kararın 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamındaki istisnalar çerçevesinde emekli personel istihdam edilmesi
durumunda 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 uncu maddesi
doğrultusunda hareket edilir. Bu kapsamda yapılacak emekli personel
atamalarından 3 sayılı Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve
Kuruluşlarında Atama Usûllerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki
(I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro, pozisyon ve görevlere
yapılan atamalar Kararın 4 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında
belirtilen sınırlamalara tabi değildir.
(4) İstihdama ilişkin Kararda belirtilen konularda,
teşebbüs yönetim kuruluna gerekli atamaların yapılmaması nedeniyle toplantı
yeter sayısı bulunmayan teşebbüsler hariç olmak üzere, Kararda belirtilen
sınırlamalar dikkate alınarak, karar almaya yalnızca teşebbüs yönetim
kurulu yetkilidir ve bu konuda yetki devri yapılamaz. Teşebbüs yönetim
kurulu bu konu ile ilgili gereken tedbirleri almakla yükümlüdür. 22/1/1990
tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin
Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin
Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamede belirtilen yetki
dışında, ilgili Bakanlıklar bu konuda Kararı kısıtlayıcı hiçbir işlem tesis
edemez.
İlave
atamalar
MADDE 5- (1) Kararın 5 inci maddesinin birinci ve üçüncü
fıkraları kapsamında ilave personel atama talebinde bulunacak kamu
teşebbüsleri, EK-2’de yer alan Tablo 500: Personel Talep Formunu doldurarak
ilave personel atamalarının gerekçelerini ilgisine göre Bakanlığa veya
ÖİB’ye bildirir. Personel Talep Formunu göndermeyen teşebbüslerin talepleri
dikkate alınmaz. Bu kapsamdaki atama talepleri Bakanlığa veya ÖİB’ye yıl
içinde en fazla iki defa gönderilebilir.
(2) Kararın 5 inci maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında yapılacak talepler Bakanlığa veya ilgisine göre ÖİB’ye iletilir.
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun ek 8 inci maddesi
çerçevesinde oluşan personel ihtiyacına yönelik talepler için gönderilecek
yazıda ihtiyaca yönelik olarak detaylı açıklamalara yer verilir. Strateji
ve Bütçe Başkanlığı ve Bakanlık tarafından uygun görülen yatırımlar
kapsamında kurulan ve personel ihtiyacı Kararın 4 üncü maddesi ve 5 inci maddesinin
birinci fıkrası kapsamında karşılanamayan yeni tesis ve işletme birimlerine
ilişkin personel talepleri için gönderilecek yazı ise asgari olarak
aşağıdaki bilgileri içerir:
a) Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve Bakanlık
tarafından uygun görülen yatırımlar kapsamında kurulan tesis veya işletme
birimi hakkında bilgiler.
b) Tesis veya işletme biriminin devreye gireceği
tarih ile deneme üretimine başlayacağı tarih.
c) İlgili yatırımın ayrıntılı fizibilite raporunda
istihdamı öngörülen personel sayısı ve unvanı ile bu personelden teşebbüsçe
daimi olarak istihdam edilecek ve yüklenici firma aracılığıyla
çalıştırılacak personelin dağılımı.
ç) Bu kapsamda daha önce hizmet alımı yapılıp
yapılmadığına ilişkin bilgi.
Zorunlu
istihdam
MADDE 6- (1) Teşebbüsler, Kararın 6 ncı maddesi kapsamında
yapılan atamalar hakkında gerekçesi ile birlikte Bakanlığa veya ilgisine
göre ÖİB’ye bilgi verir.
Sınavlar
MADDE 7- (1) 1/1/2023 tarihinden sonra sözleşmeli personel
pozisyonlarına atanan personel, atanmasını takiben 3 yıl geçmedikçe halen
görev yaptıkları kuruluşlara ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarına
atanamayacaklardır.
a) Kurumsal alım yöntemi ile teşebbüslerde
sözleşmeli personel pozisyonlarına atananlar,
b) Mesleğe özel yarışma sınavı ile yardımcı olarak
girilen kadrolar (örneğin müfettiş yardımcılığı, uzman yardımcılığı,
stajyer kontrolörlük gibi kadrolar) ile bulunulan pozisyondan farklı ve
öğrenim durumu itibarıyla ihraz ettikleri unvanlı kadro ve pozisyonlara
yapılacak atamalar (örneğin memur unvanlı pozisyona atanmış personelin
mühendis unvanlı bir kadro veya pozisyona atanması),
bu sınırlamanın dışındadır.
(2) Kararın 7 nci maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında yapılacak atamalar için 2022 yılında Bakanlıktan uygun görüş
alınan, ancak sınav ve/veya atama işlemlerine yönelik olarak gerekli
işlemlere başlandığı halde sonuçlandırılamayan personel atama izinleri,
2023 yılında ilave bir izne ihtiyaç bulunmaksızın kullanılabilecektir.
Kararın 7 nci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yapılan atamalarda en
geç 30 gün içerisinde atama sayılarını, unvan ve pozisyonlarını, atamaya
ilişkin mevzuat bilgisini içeren resmi yazı ile Bakanlığa bilgi sunulur.
(3) Kararın 7 nci maddesinin üçüncü fıkrası
kapsamında yapılması planlanan personel alımlarında, kamu teşebbüsleri
istihdam garantili kurs kapsamında statü ve unvan belirtilerek kaç kişinin
alınmasının planlandığı, planlanan kursun başlangıç ve bitiş tarihleri,
planlanan kursun yüzde kaç garantili olacağı gibi bilgiler ile birlikte
Türkiye İş Kurumu ile karşılıklı mutabakatın bulunduğunu gösteren belgeyi
(yazışma, toplantı tutanağı ve mutabakat zaptı gibi) Bakanlığa iletir.
Geçici
işçiler
MADDE 8- (1) Teşebbüsler, 1/1/2023 tarihinden itibaren 2023
yılında çalıştıracakları geçici işçilerin toplam adam/ay süresini, Kararın
24 üncü maddesi çerçevesinde Bakanlıkça bildirilen tavanı aşmayacak
şekilde, yıl içinde askerden dönecekleri de dikkate alarak Cumhurbaşkanlığı
İdari İşler Başkanlığına vize ettirir.
(2) Usulüne uygun vize edilen cetvellerin bir
örneği Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığınca ilgili teşebbüse,
Sayıştay Başkanlığına, Bakanlığa ve ilgisine göre ÖİB’ye gönderilir. Bu
vize işlemi yapılmaksızın ilgili personele ödeme yapılamaz. Üçüncü fıkra
kapsamında Bakanlıkça verilen ilave izinlerde ve Bakanlıkça geçici
işçilerin çalışma sürelerinin uzatılması durumunda da aynı usul uygulanır.
(3) Kararın 9 uncu maddesinin beşinci fıkrası
çerçevesinde ilave geçici işçi çalıştırılmasına ihtiyaç duyulması durumunda
teşebbüsler EK-3’te yer alan Tablo 510: İlave Geçici İşçi Talep Formunu
doldurarak ilgisine göre Bakanlığa veya ÖİB’ye başvurur. Bu kapsamda
yapılacak talepler Bakanlığa veya ÖİB’ye yıl içerisinde en fazla iki defa
gönderilir.
(4) Teşebbüslerin 1/1/2024 tarihinden itibaren 2024
yılında çalıştıracakları geçici işçilerin toplam adam/ay süresine ilişkin
tavanın Bakanlıkça belirlenebilmesi amacıyla EK-4’te yer alan Tablo 501:
Geçici İşçi Talep Formu teşebbüsler tarafından doldurularak KİVİ sisteminde
belirlenen tarihe kadar Bakanlığa iletilir.
Fazla
çalışma
MADDE 9- (1) Kararın 10 uncu maddesi çerçevesinde belirlenen
toplam fazla çalışma süresini işin gereğini dikkate alarak statüler
arasında dağıtma yetkisi yönetim kuruluna aittir.
(2) Kararın 10 uncu maddesinin ikinci fıkrası
kapsamında yapılan artışlar 10 iş günü içinde gerekçeleri ile birlikte
Bakanlığa ve ilgisine göre ÖİB’ye bildirilir.
(3) Kararın 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde fazla çalışma izninin Bakanlık veya ÖİB tarafından yeniden
belirlenmesi için teşebbüsler EK-5’te yer alan Tablo 502: İlave Fazla
Çalışma Talep Formu ile ayrıntılı analiz ve gerekçeleriyle Bakanlığa veya
ÖİB’ye başvurur.
(4) Kararda bahsi geçen toplam fazla çalışma izni,
tavana ilişkin olup teşebbüsler fazla çalışma izinlerinin kullanımında,
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununda ve ilgili diğer mevzuatta yer
alan fazla çalışmaya ilişkin hükümlere uygun hareket etmekle yükümlüdür.
(5) Teşebbüslerin 2024 yılında kullanılabilecek
fazla çalışma tavanının belirlenebilmesi amacıyla EK-6’da yer alan Tablo
512: Fazla Çalışma Talep Formu teşebbüsler tarafından doldurularak KİVİ
sisteminde belirlenen tarihe kadar Bakanlığa iletilir.
Pozisyon
iptali
MADDE 10-
(1) Kararın 11 inci maddesi
kapsamındaki bildirimler, 31/8/2023 tarihine kadar yapılır.
İhale
yoluyla hizmet alımı
MADDE 11-
(1) İhale yoluyla hizmet alımı
işlemlerinin gerçekleştirilmesi sırasında kamu ihale mevzuatıyla ilgili
oluşabilecek tüm soru ve sorunlar 22/8/2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğine göre ilgili olunan bakanlıklar
aracılığıyla Kamu İhale Kurumuna iletilir. Bunun dışındaki hususlarda
oluşabilecek tereddütleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
(2) Teşebbüsler, Kararda belirlenen sınırlamaları
dikkate alarak maliyetlerin düşürülmesi ve sağlanan faydanın artırılması
amacıyla izleyen yılı/yılları kapsayan hizmet alım ihalesine çıkabilir. Çok
yıllı hizmet alımı yapılabilmesi için, Program kapsamında işletme
bütçelerinin en az 2023-2025 dönemini kapsayacak şekilde hazırlanması
gerekir. Program hedefleri ve işletme bütçesi kısıtları dâhilinde, 2023
yılında ihale yoluyla alınacak hizmetlerin tutarı, Kararın 24 üncü
maddesinin birinci fıkrası uyarınca Bakanlıkça bildirilecek olan tutarı
aşamaz. 2024 yılı ve sonrasına ilişkin hizmet alımı tavanları, 2023 yılı
için Bakanlıkça bildirilen tavanın her yıl için %10’ar artırılması yoluyla
hesaplanır. Bu şekilde hesaplanan yıllara sari hizmet alım tavanlarını
Kararın 14 üncü maddesinde sayılan gerekçelerin oluşması durumunda teşebbüs
yönetim kurulu %25 artırmaya yetkilidir. Bu çerçevedeki hesaplamalar
aşağıdaki şekilde yapılır:
a) 2023 yılı hizmet alımı tavanı Bakanlıkça
bildirilecek tutardır.
b) 2024 yılı hizmet alımı tavanı = 2023 yılı hizmet
alımı tavanı x 1,10
c) 2025 yılı hizmet alımı tavanı = 2024 yılı hizmet
alımı tavanı x 1,10
ç) Yönetim kurulu yetkisi dahil 2023 yılı hizmet
alımı tavanı = Bakanlıkça bildirilen tavan x 1,25
d) Yönetim kurulu yetkisi dahil 2024 yılı hizmet
alımı tavanı = 2023 yılı hizmet alımı tavanı x 1,10 x 1,25
e) Yönetim kurulu yetkisi dahil 2025 yılı hizmet
alımı tavanı = 2024 yılı hizmet alımı tavanı x 1,10 x 1,25
(3) Kararın 13 üncü maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde özel niteliği nedeniyle 2025 yılı sonrasını kapsayan çok yıllı
hizmet alımlarına ilgili Bakanlığın görüşünün alınmasını müteakip Bakanlık
tarafından karar verilmesi durumunda 2025 yılı sonrası için hizmet alım
tavanı, önceki yılın hizmet alım tavanının %10 artırılması suretiyle
hesaplanır.
(4) Kararın 13 ve 14 üncü maddeleri uyarınca,
hizmet alımlarına ilişkin olarak verilen izinler, 4734 sayılı Kanunun ek 8
inci maddesi çerçevesinde, yeniden uygun görüşe sunulmaksızın Bakanlık
tarafından uygun değerlendirilmiş sayılır. Ancak bu çerçevede
gerçekleştirilecek hizmet alımlarına ilişkin işlerin ve ihalelerin 4857
sayılı Kanun, 4734 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuata uygun bir şekilde
gerçekleştirilmesinden teşebbüs yönetim kurulu sorumludur.
(5) 8/2/2015 tarihli ve 29261 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Personel
Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen
İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yüklenici firma tarafından istihdam edilen işçilerin kıdem
tazminatlarına yönelik teşebbüslerce ayrılan karşılık ile yapılan ödeme
tutarları Bakanlıkça bildirilen ihale yoluyla hizmet alım tavanı kapsamında
değerlendirilmez.
İlave
hizmet alımları
MADDE 12-
(1) Kararın 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında teşebbüs yönetim kurulunca ilgili
yıl hizmet alımı tavanının %25’e kadar artırılması halinde, konuya ilişkin
yönetim kurulu kararının bir örneği, ilgili bilgi ve belgelerle birlikte on
iş günü içinde Bakanlığa ve ilgisine göre ÖİB’ye gönderilir.
(2) Kararın 14 üncü maddesinin birinci fıkrası
kapsamında yapılacak hizmet alımı taleplerine ilişkin başvurularda, EK-7’de
yer alan Tablo 503: İlave İhale Yoluyla Hizmet Alımı Talep Formu ile asgari
olarak aşağıdaki bilgi ve belgelere yer verilir:
a) Yapılan yatırımlar kapsamında kurulan yeni tesis
veya işletme birimi hakkında genel bilgiler, ilgili yatırımın ayrıntılı
fizibilite raporunda istihdamı öngörülen personel sayısı ve unvanı ile bu
personelden teşebbüsçe daimi olarak istihdam edilecek ve yüklenici firma
aracılığıyla çalıştırılacak personelin dağılımı.
b) Tesis veya işletme birimi devir alınması veya
yeni hizmet birimlerinin devreye girmesi durumunda yapılan taleplerde söz
konusu birimlerin devreye gireceği tarih ile deneme üretimine başlayacağı
tarih.
c) Mal veya hizmet üretiminde artış görülmesi,
faaliyet alanının genişlemesi veya diğer nedenlerle yapılan ilave hizmet
alımlarında, hizmet alımının gerekçesi ile birlikte ilişkili tablolar
(geçmiş yıllar verileri ile birlikte).
ç) Bu kapsamda daha önce hizmet alımı yapılıp
yapılmadığına ilişkin bilgi.
d) Hizmet alımının niteliği ve gerekçesi.
e) Alt dağılımları belirtilmek suretiyle, ihalenin
her bir yıla isabet edecek ve sözleşme süresince oluşacak toplam maliyeti.
f) Kaç yıllık ihaleye çıkılacağı ve sözleşmenin
geçerli olacağı başlangıç/bitiş tarihleri.
g) İhale kapsamında yıllar itibarıyla
çalıştırılacak kişi sayısı ve çalışanların unvan bazında aylık ortalama ücretleri.
(3) Bu kapsamda yapılacak talepler Bakanlığa veya
ilgisine göre ÖİB’ye yıl içinde en fazla iki defa gönderilebilir.
Hizmet
alımlarının raporlanması ve izlenmesi
MADDE 13- (1) Teşebbüsler ihale yoluyla yaptırdıkları hizmet
alımlarına ilişkin olarak, bir sonraki yıl hizmet alım tavanının
belirlenebilmesi amacıyla; EK-8’de yer alan Tablo 509: Hizmet Alımları
Bilgi Formunu KİVİ sisteminde belirlenen tarihe kadar Bakanlığa gönderir.
Teşebbüsler
arası devirler
MADDE 14-
(1) Tesis veya birimlerin
teşebbüsler arasında devri durumlarında toplam hizmet alımı harcama tavanı
ile fazla çalışma izninin teşebbüsler arasındaki dağılımı, taraflarca
yapılacak bir protokolle belirlenerek ilgisine göre Bakanlığa veya ÖİB’ye
iletilir. Anlaşmaya varılamaması halinde dağılım ilgisine göre Bakanlıkça
veya ÖİB’ce belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hükümler
İşletme
bütçesi
MADDE 15-
(1) Kararın 16 ncı maddesi
kapsamında kamu teşebbüslerince hazırlanacak işletme bütçelerinin,
Bakanlıkça kamu teşebbüslerine gönderilen Programda yer alan mali hedef ve
tavanlarla uyumlu olması ve işletme bütçelerinde mali hedef ve tavanları
oluşturan her bir kaleme detaylı olarak yer verilmesi zorunludur.
Ticari
banka kredileri
MADDE 16-
(1) Teşebbüsler, finansman
ihtiyacının oluşması durumunda öncelikle gelir artırıcı ve gider azaltıcı
önlemlere başvurur, etkin işletme sermayesi ve sabit sermaye yönetimi için
gerekli tedbirleri alır. Bu tedbirlerin yeterli olmaması durumunda ve
zorunlu hallerde, Program çerçevesinde tespit edilen mali büyüklüklerle
uyumlu olacak şekilde bankalardan ticari kredi kullanımı dâhil diğer
finansman yöntemlerine başvurabilir.
(2) Ticari banka kredisi kullanımına ilişkin tüm
sorumluluk teşebbüs yönetim kuruluna aittir.
(3) Bu madde kapsamında işlem yapılması halinde beş
iş günü içinde kredi kullanılan bankanın adı, kullanılan kredinin tutarı,
vadesi, faiz oranı, geri ödeme şartları ve toplam banka kredisi tutarına
ilişkin bilgiler ile EK-9’da yer alan Tablo 504: Ticari Banka Kredisi
Kullanımı Bilgi Formu teşebbüslerce ilgisine göre Bakanlığa veya ÖİB’ye
iletilir.
Temettü
ödemesi ve tahsilatı
MADDE 17-
(1) Kamu iktisadi teşebbüsleri,
233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı ve 37 nci maddelerinde yer
alan hükümler çerçevesinde Hazineye aktarılması gereken temettü
tutarlarını, EK-10’da yer alan Tablo 505: Temettü Bilgi Formunu doldurarak,
2022 yılı bilançosunun kesinleşmesini müteakip iki hafta içerisinde
Bakanlığa bildirir.
(2) Kamu iktisadi teşebbüsleri, Hazine ve Maliye
Bakanı tarafından 2022 yılı kâr beklentisi/gerçekleşmesi ve önceki yıldan
kalan temettü borçları dikkate alınarak belirlenen tutarda, bütçe hedefleri
dikkate alınarak tespit edilen ve gerektiğinde revize edilebilecek olan
ödeme planı doğrultusunda temettü ödemelerini yapar. Kamu iktisadi teşebbüsleri,
oluşan dağıtılabilir kâr tutarını Bakanlığa borç olarak kaydetmeyip yeni
bir talimata kadar sermaye hesaplarında yer alan geçmiş yıl kârları
hesabında tutar.
(3) Yedek akçeler, varsa geçmiş yıl zararları
mahsup edildikten sonra ayrılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İzleme ve Şeffaflık
İzleme
MADDE 18-
(1) Kamu işletmeleri, tabi
oldukları mevzuata göre hazırlamakla yükümlü oldukları mali tablolar ile
Bakanlıkça hazırlanan diğer tabloları KİVİ sisteminde belirtilen takvime
uygun olarak Bakanlığa gönderir.
(2) Kamu işletmeleri, Bakanlıkça kendilerine
bildirilen kullanıcı adlarını ve şifrelerini kullanarak
https://hmportal.hmb.gov.tr/irj/portal adresinden giriş yaparak, istenilen
tabloları doldurur ve söz konusu internet sayfasını her gün ziyaret ederek
son gelişmeler, haberler ve duyurulardan haberdar olur. Duyurular, konusuna
göre ilgili birimlere iletilir.
(3) Gönderilen tablolarda yer alan diğer kaleminin
yüksek olması veya önceki dönem verilerine göre önemli ölçüde değişen
kalemler bulunması durumunda, değişimlerin nedeni detaylı bir biçimde
açıklanır. Bu açıklamayı içermeyen tablolar eksik kabul edilir ve kamu
işletmesi tarafından tablo veya bilgi Bakanlığa iletilmemiş sayılır.
(4) Teşebbüsler fazla çalışma, geçici işçi ve
hizmet alımı taleplerini ayrıca resmi yazı ile detaylı gerekçelerini
belirterek Bakanlığa sunar. Kamu işletmeleri, aksi bildirilmediği takdirde,
söz konusu internet adresi üzerinden doldurdukları diğer tablolar için
ilave bir resmi yazı göndermez.
(5) Kamu işletmelerinin internet üzerinden
gönderdikleri tabloların en az daire başkanı seviyesinde uygun görülmesi
gerekir. İnternet üzerinden gönderilen bu tablolar resmî evrak muamelesi
görür ve dönemsel olarak Bakanlıkça tabloların kamu işletmesi kayıtları ile
tutarlı olup olmadığı denetlenebilir.
(6) Tüm kamu işletmeleri doğrudan mal ve hizmet
üretimiyle ilgili olmayan veya atıl durumda olan gayrimenkullerini tespit
eder ve EK-11’de yer alan Tablo 507: Atıl Gayrimenkul Bilgi Formunu
doldurarak 30/6/2023 tarihine kadar Bakanlık ve ilgisine göre ÖİB’ye
gönderir.
(7) Teşebbüsler tarafından hazırlanan ve/veya
teşebbüslerle ilgili olan Cumhurbaşkanlığına gönderilecek mevzuat
taslaklarının, gönderimden en az bir hafta önce gerekçeleri ve düzenleyici
etki analizi ile birlikte Bakanlığa bildirilmesi zorunludur.
Kapasite
geliştirme
MADDE 19-
(1) Kamu işletmeleri aylık bazda
gerçeğe ve ihtiyaca uygun, düzenli mali ve mali olmayan her türlü tabloları
üretebilmek ve söz konusu tabloları, KİVİ sisteminde belirlenen takvime
uygun olarak Bakanlığa iletebilmek için muhasebe yönetimi ve bilgi
sistemini geliştirir. Kamu işletmeleri ayrıca mali ve mali olmayan diğer konsolide
verilerini güvenilir bir şekilde aylık bazda üretecek bir yönetim bilgi
sistemi ile bu sistemin gerektirdiği bilgi işlem altyapısını kurmak
zorundadır.
(2) Kamu işletmelerince mali işler ve muhasebe
yönetim sistemlerinin gerektirdiği bilgi işlem altyapılarının
iyileştirilmesi ve bu kapsamda geliştirilen kurumsal kaynak planlama
projeleri tasarruf tedbirleri dışında tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kurumsal
verilerin yayımlanması
MADDE 20-
(1) Şeffaflığın ve kamuya hesap
verilebilirliğin artırılmasını teminen, teşebbüsler 2022 yılı faaliyet
raporlarını 31/5/2023 tarihine kadar kendi internet sitelerinde yayımlar.
Eğer bu tarihe kadar Sayıştay denetimi tamamlanmamışsa yayımlanan raporda
bu husus belirtilir. Söz konusu faaliyet raporları 28/8/2012 tarihli ve
28395 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Şirketlerin Yıllık Faaliyet
Raporunun Asgari İçeriğinin Belirlenmesi Hakkında Yönetmelik hükümlerine
uygun olarak hazırlanır.
(2) Teşebbüsler, faaliyette bulundukları sektörleri
takip ederek sektör içindeki yerlerini daha iyi analiz edebilmek ve etkin
sektörel politikalar geliştirebilmek veya geliştirilmesine yardımcı
olabilmek amacıyla, 2022 Yılı Sektör Raporunu hazırlar. Bu raporların
31/5/2023 tarihine kadar basılı bir örneği Bakanlık, ilgili Bakanlık ve
ilgisine göre ÖİB’ye gönderilir. Söz konusu sektör raporları asgari
aşağıdaki konuları içerir:
a) Dünyada sektörün görünümü.
b) Türkiye’de sektörün görünümü.
c) Teşebbüsün sektör içindeki yeri.
ç) Teşebbüsün yerli ve uluslararası rakipleriyle
veya benzer faaliyet gösteren kuruluşlarla karşılaştırılması.
Bağlı
ortaklıklar, iştirakler ve yatırımlar
MADDE 21-
(1) Teşebbüsler, yurt dışı bağlı
ortaklığı ve iştiraki ile 4646 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesine göre
kurulmuş şirketlerin tabi oldukları ülke mevzuatına (Türkiye’deki mevzuatla
anılan ülke mevzuatı arasındaki farkları belirten bir notla birlikte ya da
Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına göre) veya Türkiye’deki mevzuata
uygun hazırlanmış 2021 ve 2022 yıllarına ait;
a) Bilançolarını,
b) Gelir tablolarını,
c) Nakit akış tablolarını,
ç) Özsermaye değişim tablolarını ve
d) Kâr dağıtım tablolarını
31/5/2023 tarihine kadar Bakanlığa iletir.
(2) Teşebbüsler, yurt dışı ve yurt içi bağlı
ortaklıkları veya iştirakleri ile 4646 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesine
göre kurulmuş şirketlere sermaye mahiyetinde ödeme yaptıklarında ve/veya
ilgili mevzuatı çerçevesinde borç verme durumunda beş iş günü içerisinde
Bakanlığa ve ilgisine göre ÖİB’ye bilgi verir.
Yürürlük
MADDE 22-
(1) Bu Tebliğin 1 inci, 2 nci, 3
üncü, 4 üncü, 11 inci, 22 nci ve 23 üncü maddeleri yayımı tarihinde, diğer
maddeleri ise 1/1/2023 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23-
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine
ve Maliye Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|