Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesinden:
MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS
VE LİSANS ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesine bağlı İstanbul Devlet Konservatuvarı
dışındaki fakülteler, Rektörlüğe bağlı akademik birimler, yüksekokullar ve
meslek yüksekokullarında yürütülen ön lisans ve lisans öğretimine ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik;
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesine bağlı İstanbul Devlet Konservatuvarı dışındaki fakülteler, Rektörlüğe bağlı
akademik birimler, yüksekokullar ve meslek yüksekokullarında yürütülen ön
lisans ve lisans öğretim programlarına öğrenci kabulü, kayıt esasları,
ilişik kesme, öğretimle ilgili esaslar, öğrenci yükümlülükleri, başarının
ölçülmesi, sınavlar ve diğer işlemlere ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademik danışman: Öğrencilere öğretim ve ders
alma işlemleri gibi Üniversite öğretim programlarıyla ilgili sorunlar
konusunda yardımcı olmak, akademik gelişimine yönelik danışmanlık ve
yönlendirme yapmak amacıyla görevlendirilmiş öğretim elemanını,
b) Akademik takvim: Bir eğitim-öğretim yılındaki
akademik dönemlerin başlama ve bitiş tarihleri ile kayıt, sınav tarihleri
ve benzeri tarihleri içeren Senato tarafından onaylanan çizelgeyi,
c) AKTS kredisi: Yükseköğretim Kurulu Avrupa Kredi
Transfer Sistemi çerçevesinde hesaplanan ve yıllık akademik çalışma
içerisinde her bir dersin öğrenci için gerektirdiği iş yükünü gösteren
krediyi,
ç) Birim: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesine
bağlı fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulu ve Rektörlüğe bağlı akademik
birimleri,
d) Bölüm başkanı: Fakülte, yüksekokul, meslek
yüksekokulu ve Rektörlüğe bağlı akademik birimlerdeki bölümlerin
başkanlarını,
e) ÇAP: Çift ana dal programını,
f) Değişim programı: Karşılıklı anlaşmalar
çerçevesinde yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumları ile Mimar
Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi arasında yapılan değişim programlarını,
g) Dekan: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesine
bağlı fakültelerin dekanlarını,
ğ) Diploma eki: Uluslararası saydamlığı
pekiştirmeyi hedefleyen ve elde edilmiş yeti ve becerilerin ve bunların
ifade edildiği diplomada adı ve kimliği belirtilen kişinin takip edip
başarıyla tamamladığı öğreniminin yapı, düzey, bağlam, içerik ve statüsünü
tarif etmek üzere verilen ve herhangi bir değer yargısı, denklik veya
tanıma ifadesi taşımayan belgeyi,
h) DNO: Dönem akademik not ortalamasını,
ı) GNO: Genel akademik not ortalamasını,
i) İlgili bölüm kurulu: Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesine bağlı bölümlerin kurulunu,
j) İlgili kurul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesine bağlı fakültelerde fakülte kurulunu, yüksekokullarda
yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokulu kurulunu,
k) İlgili yönetim kurulu: Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesine bağlı fakültelerde fakülte yönetim kurulunu,
yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında
meslek yüksekokulu yönetim kurulunu,
l) Müdür: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesine
bağlı yüksekokul veya meslek yüksekokulu müdürünü,
m) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı: İlgili fakülte,
yüksekokul, meslek yüksekokulu ve Rektörlüğe bağlı akademik birimlerin
programlarında kayıtlı öğrencilere ilişkin işlemlerin yürütüldüğü idari
birimi,
n) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
o) Rektör: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Rektörünü,
ö) Senato: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Senatosunu,
p) Üniversite (MSGSÜ): Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesini,
r) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
s) Yönetim Kurulu: Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü, Kayıt Esasları ve İlişik Kesme
Öğrenci
kabulü
MADDE 5- (1) Üniversiteye bağlı ön lisans ve lisans
düzeyindeki öğretim programlarına, programların özelliklerine göre
aşağıdaki koşullardan en az birini sağlamaları halinde öğrenci kabul
edilir:
a) ÖSYM tarafından yükseköğretim kurumlarına
merkezi giriş sınavları sonucuna göre yerleştirilmiş olmak.
b) Senato tarafından belirlenen yükseköğretim kurumlarına
merkezi giriş sınavları sonucundan en az istenen puanı almış ve ön kayıt
yaptırmış olarak yetenek sınavı ile öğrenci kabul edilen öğretim
programlarında Senato tarafından belirlenen koşulları yerine getirerek
açılan sınavlarda başarılı olmak.
c) Kurumlar arası yatay geçişlerle ilgili mevzuat
hükümlerinde yer alan koşulları yerine getirmiş olmak.
ç) Lisans programlarına dikey geçişlerle ilgili
mevzuat hükümlerinde yer alan koşulları yerine getirmiş olmak.
d) Kurum içi programlar arası yatay geçişlerle
ilgili mevzuat hükümlerinde yer alan koşulları yerine getirmiş olmak.
(2) Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğreniminin
tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin kayıtları, ilgili mevzuat
hükümlerine göre yapılır.
Öğrenci
kontenjan ve niteliklerinin belirlenmesi
MADDE 6- (1) Öğrenci alınacak öğretim programlarının
kontenjanları; ilgili kurulların görüşü alınarak, Senatonun kararı ile YÖK
tarafından belirlenir.
(2) Yetenek sınavı ile öğrenci kabul edilen öğretim
programlarının özelliklerine göre açılacak yetenek sınavlarının niteliği,
yürütülmesi, yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçlarının ilanına ilişkin
usul ve esaslar ilgili bölüm kurulunun gerekçeli görüşü, ilgili kurul
kararının önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenen kılavuza göre düzenlenir.
Kayıt
işlemleri ve kesin kayıt
MADDE 7- (1) Kesin kayıt işlemleri, ÖSYM ve Senato
tarafından belirlenen belgeler ve esaslara göre yapılır. Yetenek sınavı ile
öğrenci kabul eden bölüm ve programlarda ilgili birimler, ÖSYM’nin
belirlediği belgelere ek olarak yetenek sınavı kılavuzunda belirtilen belge
ve bilgiler de isteyebilir.
(2) Ön lisans veya lisans programlarına
yerleştirilen veya yetenek sınavları sonuçlarına göre kabul edilen öğrencilerin
kayıt işlemleri akademik takvimde belirtilen ilgili tarihlerde Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
(3)
Üniversiteye kayıt yaptırmaya hak kazanan adaylar, kesin kayıt işlemlerini
şahsen yapar. Adaylar Senatonun belirlediği istisnai durumlarda,
belirledikleri vekillerince de kayıt işlemlerini yaptırabilir.
(4) Kayıt için istenen belgelerin aslı ibraz
edilerek onaylı sureti kabul edilir.
(5) Adayların YÖK tarafından belirlenen internet
adresinden elektronik olarak kayıt yaptırmaları halinde kayıt için istenen
belgelerin asıllarını, öğretim dönemi başında Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığına teslim etmeleri gerekir.
(6) Akademik takvimde belirlenen ve duyurulan
ilgili süreler içinde kesin kaydını yaptırmayan adaylar, öğrencilik
haklarından vazgeçmiş sayılır.
(7) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle
Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların belirlenmesi halinde kayıtları
yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların ise bulundukları döneme bakılmaksızın
kayıtları iptal edilir, kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm
belgeler geçersiz sayılır ve haklarında ilgili mevzuat hükümlerine göre
yasal işlem başlatılır.
Öğrenci
kurumsal e-posta adresi
MADDE 8- (1) Üniversiteye kesin kaydını yaptıran
öğrencilere, Rektörlük tarafından bir kurumsal e-posta adresi verilir.
Üniversite tarafından yapılan tüm bildirimlerde bu kurumsal e-posta adresi
esas alınır.
(2) Öğrenci, kurumsal e-posta adresini aktif
durumda tutmak ve takip etmekle yükümlüdür. Bu kurumsal e-posta adresine
gönderilen tüm bildirimler öğrenciye tebliğ edilmiş sayılır.
(3) Üniversiteden ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen
veya mezun olan öğrencilerin kurumsal e-posta adresleri iptal edilir.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 9- (1) Üniversitenin öğrenciye yapmış olduğu
bildirimler;
a) Öğrencinin kayıt sırasında bildirdiği ikamet
adresine yazılı olarak,
b) Üniversite tarafından verilen kurumsal e-posta
adresine ileti olarak,
c) Üniversitenin kurumsal ana sayfasında duyuru
olarak,
ilan edilebilir.
(2) Üniversiteye kayıtlı öğrenciler, bildirime esas
alınacak ikamet adresi veya telefon numarasındaki değişiklikleri yedi gün
içinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına yazılı olarak bildirmekle
yükümlüdür. İletişim bilgileri değiştiği halde bunun usulünce
bildirilmemesinden kaynaklanan sorunlardan öğrenci sorumludur.
Öğrenci
kimlik kartı
MADDE 10- (1) Üniversiteye kesin kaydını yaptıran
öğrencilere Rektörlük tarafından Üniversitenin öğrencisi olduklarını
belirten fotoğraflı öğrenci kimlik kartı verilir. Kimlik kartında
öğrencinin adı soyadı, öğrenci numarası ve bağlı olduğu program bilgileri
yer alır.
(2) Üniversiteden ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen
veya mezun olanların öğrenci kimlik kartları geri alınır. Kimlik kartının
zayi edilmesi, fiziki işlevini yitirmesi ya da yenilenmesinin istenildiği
durumlarda, yeni kimlik kartı çıkarma işlemleri ilgili yönergeye göre
yürütülür.
Yatay,
dikey, kurum içi ve kurum dışı geçişler
MADDE 11- (1) Üniversitede yürütülen öğretim programlarına
kurum içinden, yurt içindeki veya YÖK tarafından denkliği kabul edilen yurt
dışındaki yükseköğretim kurumlarının eşdeğer diploma programlarına kayıtlı
öğrencilerin yapacağı yatay geçişler; 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında
Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar
Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar
Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri ile
YÖK ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(2) Meslek yüksekokulu mezunlarının Üniversitenin
yetenek sınavları ile öğrenci kabul eden bölümleri haricindeki diğer lisans
programlarına dikey geçişleri, Senato kararı ile belirlenen kontenjanlar
dâhilinde ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(3) Yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden bölümlere
dikey geçiş ile öğrenci alımı dikey geçiş sınavı kapsamında belirlenen
kontenjanlar dâhilinde yapılır.
(4) Yatay geçişlere ait kontenjanlar, intibak
koşulları ile geçiş usul ve esasları, ilgili bölüm kurullarının yazılı
önerilerine dayanılarak ilgili kurullarca belirlenir ve Senato tarafından
kararlaştırılır.
(5) Dikey geçişlerde alınacak öğrencilere ilişkin
usul ve esaslar, ilgili bölüm kurullarının yazılı önerilerine dayanılarak
ilgili kurullarca belirlenir ve Senato tarafından kararlaştırılır.
(6) Kurum içi programlar arasındaki geçişlere
ilişkin hususlar, ilgili bölüm kurullarının önerilerine dayanılarak ilgili
kurullarca belirlenir ve Senato tarafından kararlaştırılır.
Özel
öğrenci
MADDE 12- (1) Özel öğrenci,
yurt içi veya yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarının ön lisans veya
lisans programlarına kayıtlı öğrencisi iken Üniversitenin eşdeğer diploma
programı düzeyindeki ön lisans veya lisans programlarından derse kayıt
olmak isteyen öğrenci ile Üniversiteye bağlı akademik birimlerin ön lisans
veya lisans programlarına kayıtlı olup diğer bir yükseköğretim kurumunun
eşdeğer diploma programı düzeyindeki ön lisans veya lisans programlarından
derse kayıt olmak isteyen öğrencidir.
(2) Özel öğrenci, Üniversitede bir akademik dönemde
en çok iki ders alabilir ve bu derslerin gereklerini yerine getirir. Özel
öğrencilere diploma veya unvan verilmez, ancak aldıkları dersleri ve başarı
durumlarını gösteren bir belge verilir.
(3) Üniversiteye bağlı akademik birimlerin ön
lisans veya lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, atölye ve proje gibi
uygulamalı dersleri ve diploma çalışmasını başka bir üniversitede özel
öğrenci statüsünde alamaz.
(4) Özel öğrencilerin başvurma, seçilme, ders alma,
saydırma, kredi ve kabul işlemleri ile Üniversite dışından özel öğrenci
statüsünde ders alacak öğrencilerden alınacak ders başına öğrenim katkı
ücretleri, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde ve birimlerin önerileri
doğrultusunda hazırlanan ve Senato tarafından onaylanan yönergeyle düzenlenir.
Konuk
öğrenci
MADDE 13- (1) Konuk
öğrenci, ulusal veya uluslararası öğrenci değişim programları veya yurt içi
ya da yurt dışındaki diğer yükseköğretim kurumları arası protokoller
kapsamında, yurt içi veya yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumundan
Üniversiteye belli bir akademik dönem öğrenim görmek için gelen veya
Üniversiteden belli bir dönem öğrenim görmek için yurt içi veya yurt
dışındaki başka bir yükseköğretim kurumuna giden öğrencidir.
(2) Değişim programlarındaki anlaşmalar uyarınca
yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumundan Üniversiteye belli bir dönem
staj görmek için gelen veya Üniversiteden belli bir dönem staj görmek için
yurt dışındaki başka bir yükseköğretim kurumuna veya staj ile ilgili bir
kuruma giden öğrenciler de konuk öğrenci statüsünde değerlendirilir.
(3) Konuk öğrenciler ile ilgili usul ve esaslar
Senato tarafından belirlenir.
(4) Konuk öğrencilere diploma veya unvan verilmez,
ancak aldıkları dersleri ve notları gösteren bir belge verilir.
Engelli
öğrenci
MADDE 14- (1) Engellilik durumu ve derecesi sağlık raporu
ile belgelendirilmiş olan engelli öğrenci, bu Yönetmeliğin ders almaya
ilişkin hükümlerine uymakla yükümlüdür. Ancak engeli nedeniyle herhangi bir
dersin gereklerini yerine getirmekte güçlük çekmesi durumunda, danışmanının
ve ders veren öğretim elemanının onayıyla söz konusu güçlüklerin
giderilmesine ilişkin değişiklikler, uyarlamalar ve düzenlemeler yapılarak
öğrencinin dersi alması sağlanır. Yapılan uyarlamalara rağmen öğrencinin
dersin gereklerini yerine getirememesi halinde, ilgili kurul kararı ile o
derse eşdeğer bir başka ders alır.
(2) Üniversiteye kayıtlı engelli öğrenci, bu
Yönetmelikte belirtilen sınavlara girmek zorundadır, ancak öğrencinin en
iyi şekilde değerlendirilebilmesi için 8/3/2022
tarihli ve 31772 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Engelli Bireylere
Yönelik Sınav Uygulamalarında ve Engelli Kontenjanında Aranacak Sağlık
Şartlarına Dair Yönetmelik hükümleri esas alınarak dersi veren öğretim
elemanının önerisi ve ilgili bölüm/program başkanının onayı ile sınav yeri,
süresi, biçimi değiştirilip öğrenciye uygun hale getirilir. Sınavda
kullanılacak özel alfabe, bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler, okumaya ve
yazmaya yardımcı kişi veya araçlar ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
sağlanır.
Akademik
danışman
MADDE 15- (1) Üniversite ön lisans ve lisans programlarına
kayıtlı öğrencilere, Üniversiteye kayıt yaptırmalarından itibaren bir ay
içerisinde ilgili bölüm/program başkanlığı tarafından, ilgili
bölümün/programın kadrolu öğretim elemanları arasından bir akademik
danışman görevlendirilir.
(2) Akademik danışmanlar, ilgili akademik döneme
ait akademik takvimde belirlenen tarihlerde, danışmanı oldukları
öğrencilerin;
a) Kayıt yenileme ve ders seçme işlemlerinin ilgili
mevzuat doğrultusunda takibiyle ve öğrenci bilgi sistemi üzerinden
izlenmesiyle,
b) Öğrencinin ilgisine ve uzmanlaşmak istediği
alana yakın derslerin belirlenmesiyle,
c) Öğrencinin akademik konularda karşılaştığı
sorunların çözümüyle veya ilgili birimlere iletilmesiyle,
ilgili yardımcı olmakla yükümlüdür.
(3) Akademik danışmanların görev ve sorumlulukları
ilgili mevzuat hükümlerine göre birimin önerisi doğrultusunda hazırlanan ve
Senato tarafından onaylanan usul ve esaslara göre düzenlenir.
(4) Akademik danışmanlık görevinin eksiksiz
yürütülmesinden ilgili bölüm/program başkanları sorumludur.
Kayıt
yenileme
MADDE 16- (1) Öğrenci her dönem başında akademik takvimde
belirlenen süreler içinde, ilgili mevzuat çerçevesinde öğrenim
ücretini/katkı payını yatırır ve kayıt yenileme işlemini yapar.
(2) Ekonomik nedenlerle ya da
öğrenimine devam etmesine engel bir sağlık sorunu veya başka bir geçerli mazereti
olan ve bunu belgeleyebilen ve bu mazeretleri ilgili yönetim kurulunca
kabul edilenler hariç, süresi içinde öğrenim ücretini/katkı payını
yatırmayan ve kayıt yenileme işlemini tamamlamayan öğrenciler, bu akademik
dönemde ders alamaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz. Kayıt yenilenmeyen dönem, öğrenim süresinden
sayılır.
(3) Öğrenci değişim programlarına katılan ve ilgili
dönemde başka bir yükseköğretim kurumunda bulunan öğrencilerin kayıt
yenileme işlemleri akademik takvimde belirlenen sürelerin dışında da ilgili
yönetim kurulunun kararı ile yapılabilir.
(4) Kayıt yenileme işlemleri öğrenci bilgi sistemi
üzerinden akademik takvimde belirtilen süreler içinde yürütülür.
(5) Kayıt yenileme işleminin tamamlanması için
akademik takvimde belirtilen süreler içerisinde öğrencinin akademik danışmanı
tarafından kayıt işlemlerinin onaylanması gerekir.
Öğrenci
katkı payı/öğrenim ücreti
MADDE 17- (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesine ve ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen öğrenci katkı payı
ve/veya öğrenim ücretleri, akademik dönem başlarında akademik takvimde
belirtilen tarihlerde ödenir. Bir yıl süreli yabancı dil
hazırlık sınıfı ile şehit ve gazi çocukları hariç öğrenciler, kaydolduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere; her akademik
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi iki
yıl olan ön lisans programlarında beşinci yarıyıldan, öğrenim süresi dört
yıl olan lisans programlarında dokuzuncu yarıyıldan itibaren katkı payı
ve/veya öğrenim ücreti ödemeye başlar.
(2) Mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul
edilenler hariç, süresi içinde katkı payı ve/veya öğrenim ücretini
ödemeyenler, o dönem için kayıt yaptıramaz veya yeniletemez ve öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(3) Katkı payı ve/veya öğrenim ücreti taksitini
yatırdığı dönemde Üniversite ile ilişiği kesilenlere, o dönemle ilgili
öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücreti iade edilmez. Ancak öğrenci katkı
payı taksitini yatırdıktan sonra katkı kredisi desteği alanların katkı payı
ve/veya öğrenim ücretleri iade edilir.
(4) Öğrenci değişim programlarına, ortak
programlara ve benzer programlara katılan öğrencilerin katkı paylarının
ve/veya öğrenim ücretlerinin nasıl ödeneceği ilgili mevzuat ve anlaşma
hükümlerine göre belirlenir.
(5) Disiplin cezası nedeniyle okuldan
uzaklaştırılan öğrenciler katkı paylarını ödemek zorundadır. Kayıt yaptırmadığı
için öğrencilik haklarından yararlanmayanlar, daha sonraki dönemlerde kayıt
yaptırmaları halinde öğrencilik haklarından yararlanmadığı döneme ait katkı
payı ve öğrenim ücretini ödemez.
Kayıt
dondurma
MADDE 18- (1) Kayıt dondurma, öğrencinin geçici bir süre
için kayıtlı olduğu program veya programlara ara vermesidir. Kayıt dondurma
başvurusu akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır. Başvuru
tarihinde öğrencinin kayıtlı olması veya kayıt dondurmuş ise kayıt dondurma
halinin devam ediyor olması zorunludur. Kayıt donduran öğrencilerin tüm
hakları saklı tutulur. Hazırlanan belgelerde öğrencilerin kayıt dondurduğu
belirtilir. Haklı ve geçerli mazeretler ile öğrenciye ilgili yönetim kurulu
kararıyla bir defada en çok iki akademik dönem olmak üzere, toplamda normal
öğrenim süresinin en çok yarısı kadar kayıt dondurma hakkı tanınabilir.
Kayıt donduran öğrenci öğrenimine devam edemez ve kayıt dondurduğu
dönemindeki sınavlara giremez.
(2) Hastalık, doğal afetler, salgınlar, tutukluluk,
mahkûmiyet ve askerlik tecilinin kaldırılması gibi önceden öngörülemeyen
nedenlerle akademik dönem içinde de kayıt dondurulabilir. Dönem içinde bu
surette kayıt dondurulması halinde, öğrenci dönem başından itibaren kayıt
dondurmuş sayılır.
(3) Öğrenci, kayıt dondurma süresinin bitiminde
kayıt dondurduğu dönemden başlayarak öğrenciliğe devam eder.
(4) Psikolojik rahatsızlığı nedeni ile tüm öğrenim
süresi içinde devamsızlığı iki yılı aşan ve rahatsızlığını tam teşekküllü
bir sağlık kuruluşundan alınan sağlık raporu ile belgelendiren öğrenciler,
öğrenimlerine devam etmek istedikleri takdirde, tedavi görerek sağlıklı
olduklarına dair yeni bir sağlık raporu sunar. Bu rapor, ilgili yönetim
kurulunca karara bağlanır.
Özel izin
MADDE 19- (1) Öğrenimleri sırasında belirli bir süre atölye
çalışması, sergi, konser, sempozyum, konferans,
spor, festival gibi sosyal gelişimine ve öğrenimine katkısı olan etkinliklere
çalışması, eseri ve/veya performansı ile aktif olarak katılmak üzere ilgili
yönetim kurulu kararıyla izin verilen ve katıldıklarını belgeleyen
öğrencilerin devamları, izin süresi öğrenim süresinden düşüldükten sonra
kalan süre üzerinden değerlendirilir. Bu öğrencilerin sınav, ödev teslim ve
benzeri hakları saklı tutulur.
(2) Dönem sonu ve bütünleme
sınavına girme hakkı kazandıkları halde özel izinli olarak Üniversite
dışındaki bir etkinliğe katıldıkları için dönem sonu ve bütünleme sınavına
giremeyen öğrencilerin mazeretlerinin ilgili yönetim kurulunca kabul
edilmesi halinde, bu öğrencilerin dönem sonu ve bütünleme sınavı veya dönem
sonu ve bütünleme sınavı yerine geçecek ödev teslimi ve benzeri hakları
kullanma zamanı ilgili kurullarca belirlenir.
Kayıt
sildirme ve ilişik kesme
MADDE 20- (1) Aşağıdaki nedenlerle öğrencinin Üniversite ile
ilişiği ilgili yönetim kurulu kararı ile kesilir:
a) Kendi isteği ile kaydının silinmesini yazılı
olarak istemiş olması.
b) Azami süreler içinde öğrenimini tamamlayamaması.
c) Yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası alması.
ç) Üniversiteye kayıt ve kabul koşullarının yerine
getirilmediği sonradan anlaşılması ya da kayıt sırasında sunulan belgelerin
veya bilgilerin yanlış ya da eksik olduğunun tespit edilmesi.
(2) Kesin kayıt ve/veya kayıt yenileme süreci
tamamlanmadan kaydını sildiren öğrencinin o dönem için ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde alınan öğrenci katkı payı/öğrenim ücreti, ilgili
yönetim kurulu kararı ile iade edilir. Daha önceki dönemlere ait ödenmiş
öğrenci katkı payı/öğrenim ücreti varsa iade edilmez.
(3) Kendi isteğiyle kayıt sildirmek isteyen
öğrencilerin durumu hakkında ilgili yönetim kurulu kararı aranmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Öğretimle İlgili Esaslar
Öğretim
düzeyleri
MADDE 21-
(1) Akademik birimlerde kayıtlı
öğrenciler, 2547 sayılı Kanunda öngörülen ilke ve esaslara göre ön lisans
ve lisans düzeyinde öğrenim görürler.
(2) Öğretim programlarındaki farklılıklar nedeni
ile bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, ilgili kurulların önerisi ve
Senatonun kararı ile öğretim ve sınav usul ve esasları belirlenebilir.
Ön lisans
öğretim düzeyi
MADDE 22- (1) Ön lisans; ortaöğretim yeterliklerine dayalı,
en az dört akademik dönemlik diploma programını kapsayan bir yükseköğretim
düzeyidir.
(2) Bu öğrenimi başarıyla tamamlayan öğrencilere ön
lisans diploması verilir.
Lisans
öğretim düzeyi
MADDE 23- (1) Lisans; ortaöğretim yeterliklerine dayalı, en
az sekiz akademik dönemlik diploma programını kapsayan bir yükseköğretim
düzeyidir.
(2) Bu öğrenimi başarıyla tamamlayan öğrencilere
lisans diploması verilir.
Yan dal
programı
MADDE 24- (1) Üniversitede herhangi bir diploma programına
kayıtlı bir öğrenci, kendi lisans programına ek olarak bir yan dal
programına devam edebilir. Yan dal programı, ayrı bir lisans programı
değildir ve ilgili kurullar tarafından onaylanan öğretim planı dâhilinde
yürütülür. Programı başarıyla tamamlayan öğrenciye bir sertifika verilir.
(2) Yan dal programının açılması ve başvuru
koşulları, kontenjanlar, kredi ve başarı koşulları ile ilgili esaslar,
ilgili bölümün kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve
Senatonun onayı ile belirlenir.
(3) Yan dal programlarıyla ilgili usul ve esaslar,
ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde ilgili kurul tarafından önerilen ve
Senato tarafından onaylanan bir yönerge kapsamında yürütülür.
Çift ana
dal programı
MADDE 25- (1) Öğrencilerin kayıtlı oldukları ön lisans
diploma programları ile diğer ön lisans diploma programları arasında veya
öğrencilerin kayıtlı oldukları lisans diploma programları ile başka diploma
lisans programları veya ön lisans programları arasında çift ana dal programı
açılabilir. Öğrenciler kendi diploma programına ek olarak çift ana dal
diploma programına kayıt olur ve başarılı olmaları halinde bu programın da
diplomasını alır.
(2) Çift ana dal programının açılması, ilgili bölüm
kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve Senatonun onayı ile
belirlenir ve Senato tarafından onaylanan öğretim planı dâhilinde
yürütülür.
(3) Çift ana dal programı ile ilgili usul ve
esaslar, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde ilgili kurul tarafından
önerilen ve Senato tarafından onaylanan bir yönerge kapsamında yürütülür.
Uluslararası
ortak lisans programı
MADDE 26- (1) 6/10/2016 tarihli ve
29849 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarının Yurt
Dışı Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim Öğretim Programlarına Dair
Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri kapsamında, ilgili bölüm
kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurul kararı ve Senatonun teklifi ve
YÖK’ün onayı ile yurt dışındaki yükseköğretim kurumları ile ortak lisans
programları açılabilir.
(2) Uluslararası ortak lisans programlarının
açılması, yürütülmesi ve geliştirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Öğrenci
değişim programları
MADDE 27- (1) Üniversite ile yurt içi veya yurt dışındaki
bir veya daha çok yükseköğretim kurumu arasında yapılan anlaşmalar ve
ilgili mevzuat hükümleri uyarınca, öğrenci değişim programları
çerçevesinde, iki dönemi aşmamak kaydıyla, yurt içi veya yurt dışındaki
yükseköğretim kurumlarına öğrenci gönderilebilir.
(2) Değişim programından yararlanıldığı sürede
öğrencilerin Üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğrenim süresinden
sayılır.
(3) Öğrenci değişim programları kapsamında aynı
düzeyde başka bir yükseköğretim kurumundan alınan ders veya uygulamaların
kredileri, ilgili bölümün/programın önerisi ve ilgili yönetim kurulunun
kararı ile kayıtlı olunan programdaki yükümlülüklerin yerine sayılabilir.
(4) Öğrencinin değişim programına katılarak
başarılı olduğu transfer edilecek derslerin kredi toplamı, kayıtlı olduğu
programın toplam kredisinin üçte birinden fazla olamaz.
(5) Değişim programlarına başvuru koşulları, kabul
şartları ve ders başarı notlarının Üniversitedeki başarı durumuna nasıl
yansıtılacağı ile ilgili usul ve esaslar, ilgili kurul tarafından önerilir
ve Senato tarafından onaylanır.
Öğretim
dili
MADDE 28- (1) Üniversitede öğretim dili Türkçedir.
(2) İlgili bölüm kurulunun önerisi, ilgili kurul
kararı ve Senato onayıyla ortak zorunlu yabancı dil dersi dışındaki
İngilizce seçmeli ve serbest seçmeli dersler açılabilir.
(3) İngilizce bölüm/program açma ve bunlarda
İngilizce zorunlu, seçmeli ve serbest seçmeli dersler açma süreçleri ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde düzenlenir ve Senato tarafından yürürlüğe
konur.
Öğretim
dönemleri
MADDE 29- (1) Bir öğretim yılı güz ve bahar olmak üzere iki
akademik dönemden oluşur. Dersler dönemlik düzenlenir.
(2) Güz ve bahar döneminin normal süresi en az on
dört haftadır. Gerekli hallerde bu süre Senato tarafından ve/veya
Yükseköğretim Kurulunca değiştirilebilir. Ara sınavlar ve diğer dönem içi
ölçme ve değerlendirme çalışmaları bu süreler içindedir, dönem sonu ve
bütünleme sınavları ise bu sürenin dışında tutulur.
Yaz
öğretimi
MADDE 30- (1) Güz ve bahar dönemleri dışında, ilgili bölüm
kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve Senatonun onayı ile
yaz öğretimi açılabilir.
(2) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yaz
öğretimi uygulaması, 2/6/2005 tarihli ve 25833
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Ön Lisans ve Lisans Yaz Öğretimi Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür ve
yedi haftadan az olamaz.
Akademik
takvim
MADDE 31- (1) Akademik takvim, bir eğitim öğretim yılındaki
akademik dönemlerin başlama ve bitiş tarihleri ile kayıt, kayıt yenileme,
katkı payı ödeme, sınav tarihleri ve benzeri tarihleri içerir.
(2) Akademik takvim, akademik birimlerin yazılı
önerisi doğrultusunda Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca hazırlanır, bir
önceki öğretim yılı sona ermeden Senatonun kararı ile kesinleşir ve ilan
edilir.
(3) Yeni eğitim-öğretim yılının akademik takvimini
hazırlama ve onay tarihi, bir önceki akademik takvimde belirtilir.
Azami
öğrenim süresi
MADDE 32- (1) Üniversitede ön lisans ve lisans düzeyinde
öğrenim gören öğrencilere bu öğrenimlerini tamamlamak için tanınacak azami
süreler, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda ön lisans programları için
dört akademik yıl, lisans programları için yedi akademik yıldır.
Sınıf
MADDE 33- (1) Öğretim planlarında sırasıyla 60 AKTS kredisi,
120 AKTS kredisi ve 180 AKTS kredisi değerinde dersleri tamamlayan
öğrenciler sırasıyla ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencisi olarak
tanımlanır.
Öğrenci
disiplin işleri
MADDE 34-
(1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri hakkında, 18/8/2012 tarihli ve 28388
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Öğrenci
iş ve işlemleri
MADDE 35- (1) Öğrencilerin kayıt, kayıt yenileme, devam,
kayıt dondurma, ilişik kesme, nakil yolu ile kabul edilme, intibak, bölüm
değiştirme, derse yazılma, yatay, dikey ve kurum içi geçişler, sınav, not
ve benzeri iş ve işlemleri bölüm/program başkanlıklarının görüşü alınarak
ilgili yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Karar, Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığınca uygulanır.
Öğretim
planları
MADDE 36- (1) Üniversitenin öğretim programlarındaki eğitim
ve öğretim faaliyetleri, ilgili mevzuat ile bölüm kurulunun gerekçeli
önerisi, ilgili kurulun kararı ve Senato tarafından onaylanan öğretim
planına göre yapılır.
(2) Akademik takvimde belirtilen süreler
içerisinde, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı
ve Senatonun onayı ile öğretim planlarına yeni ders konabilir veya mevcut
ders kaldırılabilir. Öğretim planlarındaki dersler ilgili kurul kararı ile
açık veya kapalı tutulabilir. Mevcut planlardaki derslerin kredileri, ders kodları,
adları ve türlerindeki (zorunlu, ortak zorunlu, seçmeli veya serbest
seçmeli) değişiklikler ilgili bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili
kurulun kararı ve Senatonun onayı ile gerçekleştirilir. Bu değişiklikler
için intibak tablosu oluşturulur.
(3) Ortak zorunlu dersler, zorunlu dersler ve
seçmeli dersler ve bu derslerin varsa ön koşulları öğretim planlarında
belirtilir.
(4) Öğretim planlarında, mezuniyet için alınması
gereken toplam kredinin en az %25’i seçmeli ve serbest seçmeli derslerden
oluşur.
(5) Lisans programları için en az iki serbest
seçmeli ders, ön lisans programları için en az bir serbest seçmeli ders
öğretim planlarında yer alır.
(6) Senato tarafından onaylanan öğretim planları,
izleyen eğitim-öğretim döneminin başından itibaren uygulamaya konur.
Dersler
MADDE 37- (1) Dersler dönemlik düzenlenir. Bir ders teori,
atölye, proje, tasarım, uygulama, planlama, laboratuvar,
seminer ve benzeri bileşenlerin birinden veya daha fazlasından oluşabilir.
Ders başarı notu, her bir ders için harf notu ile belirtilir.
(2) Özelliklerine göre dersler aşağıdaki şekilde
gruplandırılır:
a) Ortak zorunlu dersler.
b) Zorunlu dersler.
c) Seçmeli dersler.
ç) Serbest seçmeli dersler.
(3) Yıllık akademik çalışma içerisinde her bir
dersin öğrenci için gerektirdiği iş yükünü gösteren AKTS kredileri, ilgili
bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve Senatonun onayı
ile kesinleşir. AKTS kredisi, ilgili dersin haftalık ders programındaki
ders saati toplamından az olamaz.
(4) Bölümler, Üniversitenin diğer bölümlerinin
yürüttüğü programlar için bölümler arası iş birliği çerçevesinde zorunlu ya
da seçmeli ders açabilir, kendi programları için açtıkları derslere bölüm
dışı kontenjan belirleyebilir. Bölüm öğrencileri için seçmeli veya zorunlu
olan bir ders, bölüm dışı için serbest seçmeli ders olarak belirlenebilir.
(5) Dersler, diğer derslerden birinin ya da birden
fazlasının başarılmış veya belirli bir kredinin tamamlanmış olması gibi ön
koşullara bağlanabilir. Seçmeli veya serbest seçmeli bir ders, zorunlu bir
dersin ön koşulu olamaz.
(6) Haftalık ders programları ilgili bölüm
kurulunun önerisi ve ilgili kurulun onayıyla yürürlüğe girer.
Ortak
zorunlu dersler
MADDE 38- (1) Ortak zorunlu dersler; Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II,
Türk Dili I, Türk Dili II ile Yabancı Dil dersleridir.
(2) Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi I, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II, Türk Dili I ile Türk Dili
II derslerinin her biri 2 AKTS kredisi olmak üzere iki akademik dönem olarak
programlanır ve uygulanır.
(3) Lisans programları için yabancı dil derslerinin
her biri 2 AKTS kredisi olmak üzere dört akademik dönem olarak programlanıp
uygulanabileceği gibi, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili
kurulun kararı ve Senatonun onayı ile her biri 4 AKTS kredisi olmak üzere
iki akademik dönem olarak da programlanıp uygulanabilir.
(4) Ön lisans programları için yabancı dil dersleri
her biri 2 AKTS kredisi olmak üzere iki akademik dönem olarak programlanır
ve uygulanır.
Zorunlu
dersler ve diploma çalışması
MADDE 39- (1) Zorunlu dersler, ilgili programa kayıtlı tüm
öğrencilerin almakla yükümlü olduğu derslerdir.
(2) Öğretim planlarında, ortak zorunlu dersler
hariç, ön lisans programları için en çok 78 AKTS kredisi, lisans programlarında
en çok 164 AKTS kredisi değerinde zorunlu ders yer alır.
(3) Zorunlu dersler öğretim programında belirlenen
dönemlerde açılır. Ancak başka derslerin ön koşulu olan ve başarısız
olunması durumunda öğrencinin öğrenim süresinin uzamasına neden olabilecek
dersler güz, bahar ve/veya yaz dönemlerinde açılabilir.
(4) Zorunlu derslere kontenjan sınırlaması
getirilemez. Ancak sınıf, atölye veya proje atölyesi mevcudunun mekân
imkânlarını aştığı durumlarda, aynı kodlu ders birden fazla şube olarak açılabilir.
Bu durumda, dersi alması zorunlu olan öğrenci sayısı göz önünde tutularak
her bir şube için kontenjan belirlenebilir.
(5) Birden fazla şube olarak açılan zorunlu
derslerin her bir şubesi, farklı bir öğretim elemanının sorumluluğunda
yürütülebilir. Farklı şubelerdeki sınav, ödev ve benzeri değerlendirmeler,
ilgili bölüm kurulu kararınca ortak veya ayrı yapılabilir.
(6) Lisans programlarında diploma çalışması adında
zorunlu bir ders açılır. Diploma çalışması zorunlu ders statüsünde olup
öğretim planlarındaki zorunlu ders kredi toplamına ve mezuniyet için
gerekli toplam krediye dâhildir.
(7) Diploma çalışması, lisans programının
özelliğine bağlı olarak bitirme ödevi, bitirme projesi, diploma projesi
veya diploma sergisi gibi çalışmalardan oluşabilir.
(8) Diploma çalışması, bir akademik dönemlik olup
güz ve/veya bahar döneminde açılır.
(9) Diploma çalışmasının şekline ve 9 AKTS
kredisinden az olmamak kaydıyla kredisine, alınabilme şartlarına,
teslimine, sınavına ve değerlendirilmesine ilişkin esaslara ilgili bölüm
kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve Senatonun onayı ile
karar verilir.
(10) Öğrencinin diploma çalışması dersini
alabilmesi için bölümlerce/programlarca bunun için öngörülen ön koşulları
sağlamış olması gerekir.
(11) Öğrencinin, diploma çalışmasını, mezun olacağı
programda yapması zorunludur. Diploma çalışması, Üniversiteye bağlı diğer
programlarda veya değişim programları ile gidilen yükseköğretim
kurumlarında yapılamaz.
Seçmeli
dersler
MADDE 40- (1) Seçmeli dersler, ilgili programa kayıtlı
öğrencilerin zorunlu olarak almakla yükümlü olmadığı, ancak ilgili formasyonu elde edebilmeleri için uzmanlaşmak
istedikleri alana yönelik gerekli olan seçimlik derslerdir.
(2) Programa kayıtlı öğrenci sayıları ve
öğrencilerin uzmanlaşma alanları göz önünde bulundurularak ilgili bölümlerce
yeteri sayıda seçmeli ders açılır.
(3) Seçmeli derslerin kontenjanları ile açılma
yeter sayıları, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun
kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir ve akademik takvimde belirtilen
kayıt yenileme tarihinden önce ilan edilir.
(4) Seçmeli dersin özelliğine göre bölüm içi veya
bölüm dışı kontenjan belirlenebilir.
(5) Öğretim planlarının bütünlüğü açısından,
oluşturulacak seçmeli ders kümeleri içinden öğrencilerin belirli sayıda
veya kredi toplamında dersi seçmeleri istenebilir.
(6) Birbirinin devamı olan seçmeli derslere ön
koşul konulabilir.
(7) Mezuniyeti için gerekli tüm yükümlülükleri
yerine getirdiği halde mezuniyet için gerekli toplam 240 AKTS kredisinden fazla
krediye sahip olan bir öğrenci, fazla alıp da başarısız olduğu seçmeli
dersleri, talebi halinde not dökümü (transkript)
listesinden sildirebilir. Sildirilen bu derslerle ilgili yükümlülük ortadan
kalkar. Öğrencinin toplam kredisinin 240 AKTS kredisinin altına düşmesi
halinde bu işlem yapılmaz.
Serbest
seçmeli dersler
MADDE 41- (1) Serbest seçmeli dersler, öğrencilerin kendi
genel akademik gelişimlerine katkıda bulunacağı derslerdir.
(2) Ön lisans programlarına kayıtlı her öğrenci, en
az bir en çok iki adet olmak üzere, lisans programlarına kayıtlı her
öğrenci en az iki en çok dört adet olmak üzere serbest seçmeli ders almak
zorundadır. Bu dersler, seçmeli ders kredisi kapsamında değerlendirilir ve
öğrenci bilgi sisteminde ayrı olarak gösterilir.
(3) Serbest seçmeli dersler, bir programın öğretim
planında yer alan ve program dışı kontenjan tanımlanmış zorunlu veya
seçmeli dersler olabileceği gibi, sadece ders kodunun sonuna küçük (s)
harfi eklenerek serbest seçmeli ders olarak tasarlanmış dersler de olabilir.
Ancak Üniversite ön lisans veya lisans programına kayıtlı öğrenciler, kendi
bölümünün/programının açtığı bir serbest seçmeli dersi seçemez.
(4) Serbest seçmeli dersler, Rektörlüğe bağlı
akademik birimler tarafından da açılabilir.
Ders alma
koşulu ve sınırı
MADDE 42- (1) Öğrenciler dersleri, ders saatlerinin
istisnasız hiçbir şekilde çakışmaması koşulu ile alır.
(2) Bir lisans programına kayıtlı olan öğrenci, bir
ön lisans programından ders alamaz.
(3) Öğrenci bir akademik dönemde en çok 40 AKTS kredisi
değerinde ders alabilir. Ancak;
a) Genel not ortalaması 4’lük sisteme göre 2,50’nin
altında olan öğrenci, ortalamasını düzeltene kadar bir dönemde en çok 30
AKTS kredisi değerinde ders alabilir.
b) Genel not ortalaması 4’lük sisteme göre 3,50’nin
üzerinde olan öğrenci, akademik danışmanının ve bölüm/program başkanının
onayı ile bir dönemde 45 AKTS kredisi değerinde ders alabilir.
c) Mezuniyetine 45 AKTS kredisi kalan öğrenci,
akademik danışmanının onayı ile bir akademik dönemde bir defaya mahsus olmak
üzere genel not ortalamasına bakılmaksızın 45 AKTS kredisi değerinde ders
alabilir.
Ders alma
ve ders bırakma
MADDE 43- (1) Her öğrenci, akademik takvimde belirtilen süre
içinde ve akademik danışmanı rehberliğinde ders alma, ders bırakma ve yeni
ders alma işlemlerini yapar.
(2) Diploma programına birinci akademik dönemde
kayıt yaptıran öğrenciler, öğretim programlarında belirlenmiş derslere
doğrudan kayıt edilir.
(3) Birinci dönem derslerinin bir bölümünden veya
tümünden muaf olan öğrenciler, başvurmaları halinde, birinci dönem ders
kayıt veya ders ekle-bırak haftası içinde akademik danışmanının onayı ve
ilgili bölüm kurulu kararı ile bir üst dönem veya sınıftan ders alabilir.
(4) Öğrenimlerine ikinci akademik dönemde başlayan
öğrenciler, açılan birinci dönem derslerine ek olarak, ön koşulu olmayan
ikinci dönem derslerini de alabilir.
(5) Öğrenciler, öğrenim gördüğü sınıf ve dönemde,
öğretim planlarında belirtilen ve normal döneminde açılan zorunlu dersleri
öncelikli olarak almak zorundadır.
(6) Diploma çalışması ile birlikte ders seçebilme
koşulları, ilgili kurullarca önerilen ve Senato tarafından kabul edilen
usul ve esaslara göre uygulanır.
(7) Öğrenciler yurt içindeki veya yurt dışındaki
başka bir yükseköğretim kurumundan, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli
önerisi ve ilgili yönetim kurulunun onayı ile ders veya dersler alabilir.
Bu ders veya dersler, ilgili yönetim kurulu kararı ile öğretim planında yer
alan, diploma çalışması hariç, ilgili başka bir ders yerine sayılabilir.
Ancak Üniversite dışından alınan derslerin kredisinin toplamı, öğrencinin
kayıtlı olduğu programın mezuniyet koşulu olan AKTS kredisinin üçte
birinden fazla olamaz.
Ders
tekrarı
MADDE 44- (1) Öğrenci FF veya FD notu ile başarısız olduğu
zorunlu dersi, öğretim planlarında belirtilen ve normal döneminde öncelikle
en küçük sınıfın derslerinden başlayarak tekrar almak zorundadır.
(2) Bulunduğu döneme kadarki genel not ortalaması
4’lük sisteme göre 2,50’nin altında olan öğrenci, almış olduğu EE notunu
yükseltmek için, EE notu aldığı dersi yeniden alabilir.
(3) Tekrar alınan tüm derslerde, en son alınan
dönem sonu başarı notu geçerlidir.
Ders
yükümlülüğü
MADDE 45- (1) Yerine başka bir ders konulmadan öğretim
planından kaldırılan zorunlu bir dersten başarısız olan öğrencilerin o
dersten yükümlülüğü kalkar ve bu durumdaki öğrenciler mezuniyet için
gerekli toplam krediyi seçmeli ders alarak tamamlar, serbest seçmeli ders
alarak tamamlamaz.
(2) Bir dersten EE veya FF notu alan ve bu dersi
tekrar eden öğrenci Teori (T) kategorisindeki derslerde devam zorunluluğu
hariç dersin tüm diğer ara sınav, ödev, proje, sunum ve benzeri
yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadır.Teori+Uygulama
(T+U) ve/veya Uygulama (U) kategorisindeki derslerde ise dersin devamı da
dâhil olmak üzere tüm diğer ara sınav, ödev, proje, sunum ve benzeri
yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadır.
Ders
muafiyeti
MADDE 46- (1) Öğrenciler;
a) Yatay ve dikey geçişlerde, intibak
ettirildikleri dönemden önceki dönemlerdeki intibak için yükümlü tutuldukları
derslerin dışında, daha önce öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumunda
başarılı oldukları derslerden,
b) Kurum içi geçişte, daha önce öğrenim gördüğü
programda başarılı oldukları derslerden,
c) Üniversiteye ÖSYM ile merkezi yerleştirme, yurt
dışından geçiş veya yetenek sınavı ile olan kayıtlarda, daha önce öğrenim
gördüğü yükseköğretim kurumunda başarılı oldukları derslere eş ya da benzer
içerikli derslerden,
muaf sayılmak üzere başvurarak, ilgili öğretim
elemanının görüşü alındıktan sonra ilgili bölüm kurulunun teklifi ve ilgili
yönetim kurulunun kararı ile bu derslerden muaf sayılabilirler.
(2) Tüm ders muafiyet ve intibak işlemleri ilgili
yönerge kapsamında yürütülür.
(3) Muafiyet başvurusu, akademik takvimde
belirtilen ekle-bırak haftasının ilk gününün bir iş günü öncesine kadar
yapılması gerekir. Bir kez muafiyet tanınan dersler yeniden alınamaz.
(4) Üniversite diploma programlarına ilk defa kayıt
yaptıran öğrenciler, talep etmeleri halinde, kayıt yaptırdıkları öğretim
yılının başında, Üniversitece düzenlenen yabancı dil seviye tespit ve
muafiyet sınavında DD veya daha üstü bir başarı notu alınarak başarılı
olmak koşuluyla zorunlu yabancı dil derslerinden muaf sayılır.
(5) Üniversitece düzenlenen yabancı dil seviye
tespit ve muafiyet sınavından alınan harf notu, ilgili yabancı dil
derslerinin başarı notu olarak geçer.
(6) Yabancı dil seviye tespit ve muafiyet
sınavından başarılı olan öğrenci, muafiyet başvurusunu, sonuçların
ilanından en geç bir hafta içinde yazılı olarak başvurması halinde geri
çekebilir ve ilgili derslere kayıt olabilir.
(7) Yabancı dil muafiyeti ile ilgili son başvuru
tarihinden sonra kayıt yaptıran öğrenciler, akademik takvimde belirtilen
bir sonraki dönemin ekle-bırak haftasının ilk gününün bir iş günü öncesine
kadar muafiyet başvurusu yapabilirler.
Döneme
geçişte kredi sınırı
MADDE 47- (1) Lisans diploma programlarında, öğrencinin
herhangi bir döneme başlayabilmesi için belirli bir krediyi tamamlaması
istenebilir. Bu sınırlar, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili
kurulun kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.
Staj
çalışması
MADDE 48- (1) Öğrencilerin öğretim programına, ilgili bölüm
kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve Senatonun onayı ile
zorunlu pratik çalışma veya zorunlu staj yükümlülüğü konabilir.
(2) Zorunlu pratik çalışmaların ve stajların
programlanması ve yürütülmesi ile ilgili usul ve esaslar, ilgili kurullarca
hazırlanır ve Senato tarafından onaylanır.
(3) Zorunlu veya isteğe bağlı staj işlemleri,
ilgili bölüm başkanlığı tarafından kurulan komisyonlarca, sigorta işlemleri
ise ilgili daire başkanlığınca takip edilir.
İnceleme
ve araştırma gezisi
MADDE 49- (1) Öğrenciler için, öğretim programlarının gereği
olarak, ilgili bölüm başkanlığının önerisi ve dekanlığın/müdürlüğün onayı
ile görevlendirilecek bir öğretim elemanı başkanlığında inceleme ve
araştırma gezileri düzenlenebilir.
(2) İnceleme ve araştırma gezilerinin
programlanması ve yürütülmesi ile ilgili usul ve esaslar, ilgili kurullarca
hazırlanır ve Senato tarafından onaylanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci Yükümlülükleri, Sınavlar ve Başarının
Ölçülmesi
Derslere
devam ve öğrenci yükümlülüğü
MADDE 50- (1) Öğrenci izlediği öğretim programında yer alan
teorik ders, atölye, proje, tasarım, uygulama, planlama, laboratuvar, seminer ve diğer dersler için ilgili bölüm
kurulu kararı doğrultusunda ilgili öğretim elemanının gerekli gördüğü ve
akademik dönem başında açıkladığı ara sınav ve diğer akademik çalışmaların
tümüne katılmakla yükümlüdür.
(2) Öğrenci atölye, proje, tasarım, uygulama,
planlama, laboratuvar, seminer gibi uygulamalı
derslerin %80’ine, teorik derslerin ve teori ve uygulamadan oluşan
derslerin %70’ine devam etmek zorundadır.
(3) Devam koşulunu ve ilgili bölüm kurulu kararı
doğrultusunda öğretim elemanının ders için belirlediği ve akademik dönem
başında ilan ettiği ara sınav, ödev, proje ve benzeri diğer koşulları
sağlamayan öğrenciler dönem sonu ve bütünleme sınavına giremez.
(4) Öğrencilerin derslere devamları dersi veren
öğretim elemanı tarafından izlenir ve öğrenci bilgi sistemine yüklenerek
öğrencilere duyurulur.
Sınavlar
MADDE 51- (1) Akademik birimlerde uygulanan sınavlar
şunlardır:
a) Ara sınav.
b) Dönem sonu sınavı.
c) Bütünleme sınavı.
ç) Staj sınavı/değerlendirmesi.
d) Tek ders sınavı.
Ara sınav
MADDE 52- (1) Öğretim planlarında yer alan bir ders için
akademik dönem içinde yapılan sınav veya sınavlardır.
(2) Ara sınav sayısı, sınavın
biçimi, sınavın tarihi, dönem içinde yapılan çalışmalar ile verilen
ödevlerden hangilerinin ara sınav olarak değerlendirmeye alınacağı ve ara
sınavlar ile diğer akademik dönem çalışmalarının ders başarı notuna
katkısı, ilgili bölüm kurulu kararı doğrultusunda ilgili öğretim elemanınca
belirlenir ve ekle-bırak haftasının sonuna kadar ilgili bölüm
başkanlıklarınca ve dersi veren öğretim elemanınca öğrencilere duyurulur. Proje, tasarım, atölye gibi uygulamalı dersler için
bu belirleme, ilgili bölüm kurul kararı çerçevesinde yapılır.
(3) Ara sınavlara ya da yerine geçecek çalışmalara
geçerli mazereti nedeniyle katılamayan öğrenciye, mazeretlerini belgelemek
koşuluyla uygulanacak işlemler, ilgili bölüm kurulu kararı doğrultusunda
yürütülür.
Dönem
sonu sınavı
MADDE 53- (1) Öğretim planlarında yer alan bir ders için
dönem sonunda yapılan sınavdır.
(2) Öğrencinin kayıt olduğu bir ders için dönem
sonu sınavının yazılı olarak yapılıp yapılmayacağı, yazılı olarak
yapılmayacaksa değerlendirmenin şekli ve usulü, dönem başında ilgili bölüm
kurulunda karara bağlanır ve bölüm başkanlıklarınca duyurulur.
(3) Öğrencinin dönem sonu sınavına girebilmesi
ve/veya dönem sonunda değerlendirilecek çalışmalarını teslim edebilmesi
için, 50 nci maddede belirtilen yükümlülükleri
yerine getirmesi gerekir.
(4) Dönem sonu sınavına girebilme koşulunu yerine
getirmeyen öğrencilerin listesi, öğrenci bilgi sisteminden temin edilerek,
dönemin son haftası içerisinde ilgili bölüm başkanlığınca ilan edilir.
(5) Bir dersin dönem sonu sınavına girebilme
koşulunu yerine getirmeyen öğrencilerin dönem sonu sınavları hiçbir koşulda
değerlendirmeye alınmaz. Dönem sonu sınavına girebilme koşulunu yerine
getirmeyen öğrencilerin listesi, dönemin son haftası içerisinde ilgili
bölüm/program başkanlığınca ilan edilir.
(6) Dönem sonu sınavının mazeret sınavı, bütünleme
sınavıdır. Ayrı bir mazeret sınavı yapılmaz. Bütünlemesi olmayan atölye,
proje uygulama ve benzeri derslerin mazeret sınavı, ilgili kurulun
kararıyla yapılabilir.
Bütünleme
sınavı
MADDE 54- (1) Derse devam yükümlülüğünü yerine getirmiş ve
dönem sonu sınavına girmeye hak kazanmış olduğu halde bu sınava girmemiş
veya dönem sonu sınavında başarısız olmuş öğrenciler için yapılan sınavdır.
(2) Atölye, proje, tasarım, tasarlama, planlama ve
sergi gibi uygulaması olan dersler için bütünleme sınavı olmaz. Bütünlemesi
olmayan dersler, her öğretim yılının başında bölüm kurulunun önerisi ve
ilgili kurulların onayı ile tespit edilir.
(3) Bütünleme sınavı notu, dönem sonu sınavı notu
yerine geçer.
(4) Bütünleme sınavının mazeret sınavı yoktur.
Staj
sınavı/değerlendirmesi
MADDE 55- (1) Staj ve pratik çalışmalar ile ilgili sınav
veya sınav yerine geçen değerlendirme usul ve esasları, ilgili bölüm kurulu
önerisi, ilgili kurul kararı ve Senatonun onayı ile yürürlüğe girer.
Sınavların
uygulanması
MADDE 56- (1) Sınavlar yazılı, sözlü, uygulamalı, çizime
dayalı, atölye-proje değerlendirmesi, jüri, çalıştay,
ödev teslimi ve benzerlerinin bileşiminden oluşabilir. Atölye, proje,
tasarım ve benzeri derslerde teslim ve değerlendirmeye ilişkin esas, usul
ve ilkeler ilgili bölüm kurullarınca belirlenir.
(2) Sınavlar mutlak veya bağıl değerlendirme
sistemine göre değerlendirilebilir. Sınavların değerlendirilmesinde hangi
yöntemin kullanılacağı, dersin açıldığı dönemin başında ilgili öğretim
elemanı/elemanları tarafından duyurulur.
(3) Sınavlar bir gün içinde yapılabileceği gibi
sınavın özelliğine göre birden fazla günde de yapılabilir.
(4) Sınavlar mesai saati dışında ve/veya hafta
sonları da yapılabilir.
Dönem
sonu ve bütünleme sınavlarının gün ve yerinin ilanı
MADDE 57- (1) Dönem sonu ve bütünleme sınavlarının gün ve
saatleri ile yerleri, akademik takvim esas alınarak ilgili bölüm başkanlığınca
belirlenir, dekanlıklarca/müdürlüklerce onaylanır ve ilgili sınavların
başlama tarihinden en az bir hafta önce ilan edilir.
Sınav
evrakının ve öğrenci çalışmalarının saklanması
MADDE 58- (1) Sınav evrakı ve/veya sınav yerine
değerlendirmeye alınan çalışmalar veya onların fiziksel veya dijital
suretleri ilgili akademik birimler tarafından en az iki yıl süreyle
saklanır.
(2) Öğrenci çalışmaları; sergileme, tanıtım veya
eğitim-öğretim amacıyla kullanılmak üzere ilgili bölümlerce daha uzun süre
saklanabilir. Öğrenci çalışmalarıyla ilgili kullanım hakları, ilgili bölüm
kurulu önerisi ve ilgili kurul kararı üzerine Senato tarafından düzenlenir.
Ders
başarı harf notu
MADDE 59- (1) Ders başarı notu ara sınav, ödev, proje, sunum
ve benzeri uygulamalardan alınacak puanların ve dönem sonu sınavı veya
bütünleme sınavı puanlarının hesaplanmasıyla tek bir harf notu olarak
verilir. Harf notlarının çeşit ve sıralaması üçüncü fıkradaki tabloda
gösterilmiştir.
(2) Ara sınav, ödev, proje, sunum ve benzeri
uygulamalardan alınacak puanlar ve dönem sonu sınavı puanının hangi
ağırlıklarla hesaba katılarak ders başarı notunun hesaplanacağı dersin
öğretim elemanı/elemanları tarafından akademik dönem başında öğrencilere
duyurulur.
(3) Ders başarı harf notu skalası
ve bunların 4’lük ve 100’lük sistemde karşılıkları şöyledir:
Ders
Başarı Harf Notu 4’lük
Sistem 100’lük
Sistem
AA 4,00 90-100
BA 3,75 85-89
BB 3,50 80-84
CB 3,25 75-79
CC 3,00 70-74
DC 2,75 65-69
DD 2,50 60-64
EE 2,00 50-59
FF 0 0-49
FD 0
G Geçti
K Kaldı
(4) Öğrencinin yükümlü olduğu bir dersten başarılı
sayılabilmesi için dönem başarı notu olarak AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD veya
EE notlarından birini alması gerekir.
(5) Yükümlü olduğu dersten başarısız olan bir
öğrenciye ders başarı notu olarak; dersin başarı koşullarını yerine
getirmediğinde FF notu, devam koşulunu yerine getirmediğinde FD notu
verilir.
(6) Sadece başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilen derslerde başarılı olan öğrencilere G (Geçti), başarısız
olan öğrencilere K (Kaldı) notu verilir.
Ders
başarı notlarının ilanı
MADDE 60- (1) Ders başarı notları, dönem sonu sınavlarını
veya bütünleme sınavlarını izleyen en geç beşinci günde ilgili öğretim
elemanınca öğrenci bilgi sisteminde kesinleştirilir.
(2) Atölye, proje, tasarım, tasarlama, planlama, çalıştay, sergi ve benzeri uygulamalı derslerde ve
bütünlemesi olmayan derslerde başarı notları, bütünleme sınavlarının sonunu
takip eden en geç beşinci günde ilgili öğretim elemanınca öğrenci bilgi
sisteminde kesinleştirilir.
(3) Sınav sonuçlarına ilişkin maddi hatanın dersin
öğretim elemanı tarafından resen tespit edilmesi halinde bir sonraki
dönemin açılışına kadar yazılı olarak maddi hata gerekçesi ile ilgili bölüm
başkanlığına yazılı olarak başvurmak suretiyle ilgili yönetim kurulu kararı
ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca düzeltilir.
Ders
başarı notuna itiraz
MADDE 61- (1) Öğrenci, ders başarı notu girişlerinin son
gününü izleyen yedi gün içinde, ilgili dekanlığa/müdürlüğe dilekçe ile
başvurarak yalnızca maddi hata yönünden sınav evrakının incelenmesini
isteyebilir. İnceleme sonucu, ilgili bölüm başkanlığı tarafından öğretim
elemanının görüşü alınarak ilgili yönetim kurulunca karara bağlanır ve
öğrenciye duyurulur.
(2) Başarı notu değişikliği gerektiren ilgili
yönetim kurulu kararı, öğrenci bilgi sisteminde gerekli not düzeltmesinin
yapılması için akademik takvimde belirtilen ilgili dönemin, dönem kapatma
tarihinden önce Öğrenci İşleri Dairesi Başkanlığına bildirilir. Akademik
takvimde belirtilen süreler içinde yapılmayan başvurular kabul edilmez.
Ağırlıklı
not ortalaması ve mezuniyet derecesi
MADDE 62- (1) Ağırlıklı not ortalaması öğrencinin akademik
başarı düzeyini gösterir.
(2) Ağırlıklı not ortalaması ve mezuniyet derecesi
ile ilgili esaslar şunlardır:
a) Ağırlıklı not ortalaması
(K1xB1+K2xB2+K3xB3+...)/(K1+K2+K3+...) formülüne göre ve binde birler basamağına
yuvarlanarak hesaplanır. Bu formüldeki K dersin AKTS kredisini, B dersin
başarı notunun dörtlük sistemdeki karşılığını gösterir.
b) DNO, öğrencinin ilgili akademik dönemde aldığı
derslerin ağırlıklı not ortalamasıdır.
c) GNO, öğrencinin ilgili akademik dönem ile daha
önce aldığı derslerin ağırlıklı not ortalamasıdır.
ç) DNO ve GNO hesabı yapılırken ortak zorunlu,
zorunlu ve seçmeli derslerden alınan dönem sonu başarı notlarının tümü,
serbest seçmeli derslerden ise sadece EE ve üzeri dönem sonu başarı notları
hesaba katılır.
(3) Mezuniyet derecesi (mezuniyet başarı notu),
mezun olan öğrencinin toplam ağırlıklı not ortalamasıdır.
Not
dökümü (transkript)
MADDE 63- (1) Not dökümünde, öğrencinin aldığı tüm dersler
ve tüm dönem sonu başarı notları, derslerin alındığı akademik yıl ve dönem
bazında gösterilir.
(2) Not dökümünde DNO, GNO ve harf notları ile
ilgili açıklamalara yer verilir.
Mezuniyet
MADDE 64- (1) Bir lisans diploma programından mezun
olabilmek için;
a) Öğretim planında yer alan ortak zorunlu dersler
dâhil tüm zorunlu derslerden başarılı olunması,
b) Öğretim planında yer alan seçmeli dersler ile
zorunlu sayıdaki serbest seçmeli derslerden toplam en az 60 AKTS kredisi
alınarak başarılı olunması,
c) Toplamda en az 240 AKTS kredisi mezuniyet
kredisinin başarıyla tamamlanması,
ç) Mezuniyet başarı notunun 4’lük sistemde en az
2,50 olması,
gerekir.
(2) Bir ön lisans diploma programından mezun
olabilmek için;
a) Öğretim planında yer alan ortak zorunlu dersler
dâhil tüm zorunlu derslerden başarılı olunması,
b) Öğretim planında yer alan seçmeli dersler ile
zorunlu sayıdaki serbest seçmeli derslerden toplam en az 30 AKTS kredisi
alarak başarılı olunması,
c) Toplamda en az 120 AKTS kredisi mezuniyet
kredisinin başarıyla tamamlanması,
ç) Mezuniyet başarı notunun 4’lük sistemde en az
2,50 olması,
gerekir.
(3) Lisans programları için dört serbest seçmeli
dersten fazla, ön lisans programları için iki serbest seçmeli dersten fazla
ders, kredi ve ortalama hesabına dâhil edilmez.
Normal
öğrenim süresinden önce mezuniyet
MADDE 65- (1) Öğrenciler, kayıtlı oldukları programlardaki
mezuniyet yükümlülüklerini, normal öğrenim süresinden önce tamamlamaları
halinde, normal öğrenim süresinden önce mezun olabilir.
Tek ders
sınavı
MADDE 66- (1) Kayıt olduğu programdan mezun olmak için tek
bir teorik ders hariç sorumlu olduğu diğer tüm derslerden başarılı olan
öğrenciye, başarısız olduğu bu tek teorik ders için bütünleme sınavlarının
bitiş tarihinin sonrasında akademik takvimde belirlenen tarihte tek ders
sınavı yapılır.
(2) Tek ders sınavından başarısız olan öğrenci bu
derse normal kayıt yaptırarak, devam zorunluluğu hariç dersin ara sınav,
ödev, proje, sunum ve benzeri tüm diğer yükümlülüklerini yerine getirerek
alabilir.
(3) Daha önce alınmamış bir ders veya FD notu ile
devamsızlıktan kalınan bir ders için tek ders sınavına girilemez.
(4) Proje, tasarım, atölye gibi uygulamalı dersler
ve diploma çalışması için tek ders sınavı yapılmaz.
Azami süreler
sonunda mezun olamayan son sınıf öğrencileri
MADDE 67- (1) Azami süreler sonunda mezun olamayan
öğrencilerin durumu, 2547 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre
düzenlenir.
(2) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi kapsamında,
sınırlı veya sınırsız sınav hakkı kullanma durumunda olan öğrenciler,
öğrenci katkı payını ve/veya öğrenim ücretini ödemeye devam ederler, kayıt
yenileme, ders bırakma ve yeni ders alma işlemlerini yaparlar, ancak sınav
hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(3) Sınav hakkı kullanma durumunda olan bir öğrenci
bu hakkını, diğer öğrencilerle birlikte ilgili dersin sınavının yapılacağı
ilk sınav döneminden başlayarak ve bu derslerin açıldığı sınav dönemlerinde
kullanır.
(4) Açılacak sınavlara üst üste ya da aralıklı
olarak toplam üç öğretim yılı hiç girmeyen bir öğrenci, sınırsız sınav
hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamaz.
(5) Sınırlı veya sınırsız sınav hakkı kullanma
durumunda olan bir öğrenci, uygulaması olan derslerde, dersin ilk açıldığı
dönemden başlayarak uygulamalara devam etmek ve bu Yönetmelikte belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.
Mezuniyet
diploması
MADDE 68- (1) Öğrenimlerini başarı ile tamamlayan
öğrencilere, kayıtlı oldukları program veya programların düzeyine göre
mezuniyet diploması verilir.
(2) Diplomalarda, Üniversitenin ve
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu ile kayıtlı olunan programın adı
belirtilir. Diplomalar ilgili dekan/müdür ile Rektör tarafından imzalanarak
onaylanır.
(3) Lisans öğrenimini tamamlamayan öğrencilere, ön
lisans düzeyinde belge verilmesi ya da bu öğrencilerin meslek yüksekokuluna
intibak ettirilmeleri, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(4) Lisans öğrenimine devam ederken kendi isteği
ile ilişiğini kestirmek isteyen ve dördüncü dönem sonuna kadar ilgili
öğretim planında bulunan tüm dersleri ve ilgili öğretim planında olmasa
dahi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ve
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II, Türk Dili I ve Türk Dili II ve en az
4 AKTS kredisi değerinde zorunlu Yabancı Dil derslerini başarı ile
tamamlamış olan ve dördüncü dönem sonu itibarıyla toplamda 120 AKTS
kredisini tamamlamış ve ağırlıklı genel not ortalaması 4’lük sisteme göre
en az 2,50 olan lisans öğrencilerine, başvurmaları halinde ön lisans belgesi
verilir.
(5) Değişim programlarından kaynaklanan ödenmemiş
öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücreti ödenmeden diploma verilmez.
(6) Diploması düzenlenen öğrenciye, talebi halinde
diploma eki verilir. Diploma ekinin şekli, içeriği ve kapsamı ilgili mevzuat
hükümlerine göre düzenlenir.
(7) Mezuniyet diploması ve diploma eki bir kez
verilir ve tekrar düzenlenmez. Mezuniyet diploması üzerindeki kişisel
bilgiler ile akademik birim ve onay bilgileri, diplomanın düzenlendiği
tarihte geçerli olan bilgileri kapsar ve daha sonrasında değiştirilemez.
(8) Diplomanın yırtılması, kullanılamayacak kadar
tahribat görmesi veya kaybolmuş olması hâllerinde, mezun olan kişi
Rektörlüğe dilekçeyle müracaat eder ve adı geçene bir duplikata
düzenlenir. Duplikataya diplomanın üzerinde yer
alan diploma numarası yazılır. duplikata
üzerindeki imza ve onay bölümlerine asıl diplomadaki gibi imza sahiplerinin
unvanı, adı, soyadı ve görevi yazılır, ancak imzalar atılmaz. Duplikatanın ön yüzünün sağ ve sol üst köşelerine
kırmızı renkle ve büyük harflerle duplikata
ibaresi yazılır. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı, duplikatayı
hazırladıktan sonra, arka yüzüne Öğrenci İşleri Daire Başkanı imzası,
Üniversite mührü ve ön yüzüne soğuk damgası basıldıktan sonra diğer imza
için birime gönderir. Görev başında bulunan birim yöneticisi, duplikatanın arka yüzü sol alt köşesinde unvanı, adı,
soyadı ve görevi belirtilen alanı imzalar ve Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığına iletir. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı mührü, Daire Başkanı
imzası ve görev başındaki birim yöneticisi imzası tamamlanan duplikata Rektörün imzasına sunulur. Görev başındaki
Rektör unvanı, adı, soyadı ve görevi belirtilen alan imzasını duplikatanın arka yüzü sağ alt köşesine atar. İmzaları
tamamlanan duplikatanın ön yüzü, Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığı tarafından Üniversitenin soğuk damgası ile mühürlenir.
Başarı
sıralaması, onur belgesi ve ödüllendirme
MADDE 69- (1) Program, bölüm, fakülte/yüksekokul/meslek
yüksekokulu ve Üniversite düzeylerinde başarı sıralamasında ilk üçe giren
öğrencilere bir belge verilir ve bu sıralamalar belirlenirken normal
öğrenim süreleri dikkate alınır. Sıralamalarda eşitlik olması durumunda,
öğrenimlerini daha kısa sürede tamamlayan öğrenciler sıralamada üst sırada
yer alır. Öğrenci affı veya geçiş gibi uygulamalarla kayıt olanlar
sıralamaya alınmaz.
(2) Mezuniyet başarı notu 4’lük sisteme göre 3,75
ve daha yukarı olan öğrencilere onur belgesi verilir.
(3) Öğrencilerin ödüllendirilmesine yönelik
sıralamalara ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 70- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde,
ilgili mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Senato, Yönetim Kurulu
ve ilgili kurul kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 71- (1) 1/7/2017 tarihli ve
30111 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Ağırlıklı
not ortalaması, DNO ve GNO hesaplamaları
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) 1/8/2017
tarihinden önce Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin ağırlıklı not ortalamaları
hesaplamalarında aşağıdaki yöntem izlenir:
a) Ders başarı notu A olan derslerinin notu AA, B
olan derslerinin notu BB, C olan derslerinin notu CC, D olan ders notu DD
olarak değiştirilir.
b) Ders başarı notu F olan dersler not dökümlerinde
gösterilmez ve bu dersler ortalamaya katılmaz.
(2) 1/8/2017 tarihinden
önce Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin, 62 nci
maddede yer alan DNO ve GNO hesabı için, 1/8/2017 tarihinden önce alınan ve
başarılı olunan derslerin alındığı dönemde yürürlükte olan yönetmeliğe göre
belirlenmiş MSGSÜ kredileri, sonrasında alınan derslerin AKTS kredileri
hesaba katılır.
Seçmeli,
serbest seçmeli ders, ders alma sınırı ve diploma çalışması
GEÇİCİ
MADDE 2- (1) 2016-2017
eğitim-öğretim yılı ve öncesinde Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin, 1/8/2017 tarihine kadar aldığı ve başarılı olduğu
seçmeli derslerden bu Yönetmelik hükümleri uyarınca hangilerinin seçmeli,
hangilerinin serbest seçmeli ders olarak sayılacağı bölümün gerekçeli
önerisi ve ilgili kurulun kararı ile belirlenir.
(2) 2015-2016 eğitim-öğretim yılı ve öncesinde
Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin mezuniyeti için bu Yönetmelikte yer
alan serbest seçmeli ders alma şartı, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli
önerisi ve ilgili kurulun kararı ile uygulanmayabilir. Bu durumdaki
öğrenciler serbest seçmeli ders kredilerini seçmeli dersler ile
tamamlayabilirler.
(3) 2015-2016 eğitim-öğretim yılı ve öncesinde
Üniversiteye kayıt olan öğrenciler için 42 nci
maddede yer alan ders alma sınırları, ilgili bölüm kurulunun gerekçeli
önerisi ve ilgili kurulun kararı ile uygulanmayabilir.
(4) 2014-2015 eğitim-öğretim yılı ve öncesinde
Üniversiteye kayıt olan ve diploma çalışması yapmak zorunda olmayan öğrenciler
ilgili bölüm kurulunun gerekçeli önerisi, ilgili kurulun kararı ve
Senatonun onayı ile diploma çalışmasından muaf tutulabilir.
Mezuniyet
kredileri
GEÇİCİ
MADDE 3- (1) 1/8/2017
tarihinden önce Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin 64 üncü maddede düzenlenen
toplam mezuniyet kredileri hesaplanırken 1/8/2017 tarihine kadar alınan ve
başarılı olunan derslerin toplam AKTS kredileri; bu derslerin alındığı
dönemde yürürlükte olan yönetmeliğe göre belirlenmiş MSGSÜ kredileri ile
öğrencinin mezuniyeti için bu Yönetmelikte belirlenmiş toplam AKTS kredisi
oranından elde edilecek katsayılar çarpımı ile hesaplanır.
(2) 1/8/2017 tarihinden
önce Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin, 64 üncü maddede yer alan
mezuniyet kredilerini tamamlamış olsalar dahi, mezun olabilmeleri için
kayıtlı oldukları program tarafından belirlenen ve mezuniyet için gerekli
tüm zorunlu ders ve şartları tamamlamış olması ve mezuniyet notunun 4’lük
sisteme göre en az 2,50 olması gerekir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 4- (1) 37 nci maddenin dördüncü fıkrası 2023-2024 eğitim-öğretim
yılı başına kadar uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 72- (1) Bu Yönetmelik 2022-2023 eğitim-öğretim yılı
başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 73- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi Rektörü yürütür.
|