Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim
Şirketi Genel Müdürlüğünden:
TÜRKİYE RAYLI SİSTEM ARAÇLARI SANAYİİ ANONİM
ŞİRKETİ
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TEFTİŞ KURULU YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve
kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik;
Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığının
teşkilat yapısını, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve esaslarını,
Başkan, müfettişler, müfettiş yardımcıları ve şube müdürlüğü personelinin
görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını, müfettiş
yardımcılarının mesleğe girişlerini, yetiştirilmelerini, yeterlik
sınavlarını, Başkan ile başmüfettiş ve müfettişlerin atanma usullerini,
özlük haklarını, teftişe tabi olanların yükümlülüklerini ve
sorumluluklarını belirler.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 8/6/1984
tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 22/1/1990 tarihli ve 399
sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 3/3/2020 tarihli ve 2186 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Türkiye Raylı Sistem Araçları
Sanayii Anonim Şirketinin Kuruluşuna İlişkin Karar ile 2/6/2020 tarihli ve
2603 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Türkiye Raylı Sistem
Araçları Sanayii Anonim Şirketi Ana Statüsü hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
b) Başkan: Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii
Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanını,
c) Başkanlık: Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii
Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığını,
ç) Genel Müdür: Türkiye Raylı Sistem Araçları
Sanayii Anonim Şirketi Genel Müdürünü,
d) Genel Müdürlük: Türkiye Raylı Sistem Araçları
Sanayii Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünü,
e) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
f) Müfettiş: Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii
Anonim Şirketi başmüfettişleri ve müfettişlerini,
g) Müfettiş yardımcısı: Yetkili ve yetkisiz
müfettiş yardımcılarını,
ğ) Refakat müfettişi: Teftiş Kurulu Başkanına
yardımcı olmak üzere görevlendirilen başmüfettişleri veya müfettişleri,
h) Şirket (TÜRASAŞ): Türkiye Raylı Sistem Araçları
Sanayii Anonim Şirketini,
ı) Şube müdürlüğü: TÜRASAŞ Teftiş Kurulu Başkanlığı
bünyesinde bulunan şube müdürlüğünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Başkanlığın Teşkilat Yapısı, Görevleri ve Yetkileri
Teşkilat
ve bağlılık
MADDE 4- (1) Başkanlık; Başkan, başmüfettişler, müfettişler,
müfettiş yardımcıları ile şube müdürlüğü personelinden oluşur.
(2) Başkanlık doğrudan Genel Müdüre bağlıdır.
Başkan görevlerini, müfettişler ise teftiş, inceleme ve soruşturmaları
Genel Müdür adına yaparlar.
(3) Başkanlığın yazı, hesap, arşiv, kütüphane ve
benzeri işler ile bilgi işlem ortamındaki tüm işleri Başkanlığa bağlı şube
müdürlüğünce yürütülür.
Görev
merkezi
MADDE 5- (1) Başkanlığın görev merkezi Ankara’dır. Bu
merkez, müfettişlerin de görev merkezidir.
(2) Başkanlık Genel Müdürün onayını alarak devamlı
teftiş ve denetimi sağlamak amacıyla, müfettiş bulundurulmasını gerektiren
bölgelerde çalışma merkezleri tesis edebilir veya aynı yolla kaldırabilir.
Bu çalışma merkezlerinde, Genel Müdür tarafından verilen emirlerin yerine
getirilmesi, Başkanlık ile ilişkilerin yürütülmesi konularında o merkezdeki
kıdemli müfettişlerden biri Başkanlıkça görevlendirilir.
Başkanlığın
görevleri
MADDE 6- (1) Başkanlığın görevleri şunlardır:
a) Teftişin etkin bir biçimde yürütülmesi hususunda
kabul edilen genel ilkeler doğrultusunda Genel Müdürlükteki uygulama
esaslarını tespit etmek.
b) Müfettişler tarafından yapılacak teftiş,
inceleme ve soruşturmalara ilişkin yöntem ve teknikleri geliştirmek,
standart ve ilkelerin oluşturulmasını sağlamak.
c) Denetim rehberleri hazırlamak.
ç) Teftişlerin etkililiğini ve verimliliğini
artırıcı tedbirleri almak, bu konuda görüş ve öneriler sunmak ve personelin
verimli çalışmasını teşvik edici bir teftiş sistemini geliştirmek.
d) Genel Müdürlüğün merkez, taşra ve yurt dışı
birimlerinde her türlü teftiş, inceleme ve soruşturma yaptırmak.
e) Genel Müdürlüğün görevleri ve ilgili mevzuatın
uygulanış biçimleri ile tespit olunan noksanlık ve aksaklıklar hakkında
teklifte bulunmak.
f) Genel Müdürlükçe yürütülen faaliyetlerin hedef
ve amaçlara uygun olarak daha etkin gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak,
uygulamada karşılaşılan sorunlara çözümler üretmek, Genel Müdürlük
politikalarının etkinliğini değerlendirmek, uygulama yöntem ve sonuçları
üzerinde analizler yaparak alternatif öneriler sunmak, yeni politikaların
Genel Müdürlük birimlerince daha iyi anlaşılmasını temin etmek amacıyla
çalışmalar yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teftiş Kurulu Başkanının Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Başkanın
atanması
MADDE 7- (1) Başkan, Genel Müdürün önerisi ve Yönetim
Kurulunun kararı ile Teftiş Kurulunda müfettiş yardımcılığı görev süresi de
dahil en az 5 yıl müfettişlik hizmeti bulunan
Genel Müdürlükte görevli müfettişler arasından atanır.
Başkanın
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8- (1) Başkan, müfettiş sıfat ve yetkisine sahip olup
aşağıdaki görevleri yapar:
a) 6 ncı maddede belirtilen görevleri, Genel
Müdürün emir ve onayı ile Genel Müdür adına yürütmek.
b) Teftiş Kurulunu yönetmek, müfettiş ve şube
müdürlüğü personelinin çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek.
c) Gerektiğinde bizzat teftiş, inceleme ve
soruşturma yapmak.
ç) Yıllık teftiş programını hazırlayıp, Genel
Müdürün onayına sunmak ve programın uygulanmasını sağlamak.
d) Müfettişlerden gelen raporları incelemek, varsa
eksikliklerin giderilmesini sağlamak, teftiş, inceleme ve soruşturma
raporlarını değerlendirmek, sonuçları hakkında Başkanlık görüşünü
belirterek Genel Müdürün onayına sunmak ve onaylanan raporları Genel
Müdürlüğün ilgili birimlerine göndermek, alınacak önlemleri ve yapılacak
işlemlerin sonuçlarını izlemek ve alınması gereken önlemlere ilişkin
önerilerde bulunmak.
e) Müfettişleri meslekleri ile
ilgili bilimsel çalışmalar yapmaya özendirmek, bu amaçla müfettişlerin yurt
içinde ve yurt dışında inceleme ve araştırma yapmalarını temin etmek,
mesleki, genel kültür ve yabancı dil bilgilerinin artırılması yönünde,
meslek içi eğitim, kurs, seminer ve toplantılar düzenlemek, teftiş ve
denetim hizmetlerine ilişkin ulusal ve uluslararası sertifika programlarına
katılmalarını sağlamak.
f) Müfettiş yardımcılarının işe alınmasını ve üç
yıllık yardımcılık döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak.
g) Mevzuatın, müfettişler arasında değişik
yorumlandığı hallerde, görüş ve uygulama birliğinin sağlanması için gerekli
tedbirleri almak.
ğ) Görev alanına giren konularda, uygulamalarda
ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklarla ilgili hususlarda
inceleme ve araştırma yaparak veya yaptırarak alınması gereken tedbirler
konusunda Genel Müdürlük Makamına tekliflerde bulunmak.
h) Başkanlığın tüm faaliyet alanına ilişkin
uygulama birliğinin sağlanmasına yönelik rehber ve talimatların hazırlanmasını
ve uygulanmasını temin etmek.
ı) Teftiş Kurulunun çalışmalarına ait yıllık
faaliyet raporunu düzenlemek ve Genel Müdüre sunmak.
i) Genel Müdürlük Makamınca teftiş hizmetleriyle
ilgili olarak verilecek diğer görevleri yapmak.
Başkana yardım
MADDE 9- (1) Başkan, kendisine yardımcı olmak üzere yeterli
sayıda müfettişi, Genel Müdürün onayı ile refakat müfettişi olarak
görevlendirebilir.
(2) Refakat müfettişlerinin görev ve sorumlulukları
Başkan tarafından belirlenir.
Başkana
vekâlet
MADDE 10-
(1) Başkan geçici sebeple görevden
ayrıldığında vekâlet görevini refakat müfettişlerinden birine, refakat
müfettişi görevlendirilmemiş veya görevini geçici sebepler ile ifa
edemeyecek durumda ise uygun göreceği bir müfettişe verir.
(2) Herhangi bir sebeple Başkanlığının boşalması
halinde, yeni Başkan atanıncaya kadar vekâlet görevi, makam onayı ile
Başkanlığa tayin şartlarını taşıyan müfettişlerden birine verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişlerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Müfettişlerin
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 11-
(1) Müfettişler, Genel Müdürün
emir veya onayı ile Başkanın görevlendirmesi üzerine Genel Müdür adına;
a) Genel Müdürlüğün merkez, taşra ve yurt dışı
teşkilatındaki birimlerin çalışmaları, işlemleri, hesapları ve personeli hakkında
yurt içinde ve yurt dışında her türlü teftiş, inceleme, soruşturma yapmak
ve sonucunu raporla Başkana sunmak,
b) Teftiş, inceleme ve soruşturma
sırasında öğrenmiş oldukları ve görev emri dışında kalan yolsuzlukları veya
soruşturma açılmasını gerektiren diğer konuları gecikmeden olaya el
koyabilmek üzere derhal Başkana bildirmek, ancak gecikmesinde sakınca
bulunan veya delillerin kaybolması ihtimali olan durumlarda hemen olaya el
koymak ve kaybolma ihtimali olan delilleri toplayarak soruşturma izni istemek,
c) Şirketin merkez, taşra ve yurt
dışı ünitelerindeki görevlilerin muhafazasına verilmiş olan ayni, nakdi, menkul
ve gayrimenkul her türlü varlığın sayımını yapmak, bunlara ait her türlü
evrak, dosya, vesika ve elektronik, manyetik ve benzeri bilgi işlem
ortamındaki verileri tetkik etmek, tasdikli örnek veya fotokopilerini
bırakmak suretiyle belgelerin asıllarını teslim almak,
ç) Bu Yönetmelikte yazılı esaslara göre ilgili
personeli görevden uzaklaştırmak,
d) Görevleri sırasında gerekli gördükleri kimselerin
yazılı veya sözlü ifadelerine başvurmak,
e) Teftiş, inceleme veya soruşturma esnasında
işleri başından ayrılmaları sakıncalı bulunan personelin izinlerinin
teftiş, inceleme veya soruşturma sonrasına bırakılmasını veya izne ayrılmış
personelden görevleri başında bulunmalarına ihtiyaç duyulanların göreve
başlatılmalarını işyeri amirinden istemek,
f) Bilirkişi olarak yararlanmak amacıyla Genel
Müdürlük birimlerinin yetkili amirlerinden personel talebinde bulunmak, söz
konusu görevlilerin çalışma yer ve programını düzenlemek, şirket dışından
bilirkişi görevlendirilmesinin zorunlu olduğu durumlarda Başkanlıktan
konuyla ilgili talepte bulunmak,
g) Şirket merkez, taşra ve yurt dışı birimlerinde
önceden başlatılmış olan teftiş, inceleme ve soruşturmaları yürütmekle
görevlendirildikleri takdirde, daha önce yapılmış çalışmalar ile ilgili
bilgi ve belgeleri devralıp, düzenlenecek raporu Başkanlığa sunmak,
ğ) Refakatine verilen müfettiş yardımcılarının
yetişmelerini sağlamak, çalışma, verim, tutum ve davranışları hakkında
gizli yazı ile Başkanlığa bilgi vermek,
h) Teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında,
mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar üzerinde değerlendirme yaparak,
tespit ve müşahede edilen yanlışlık ve eksikliklerin giderilmesini ve
düzeltilmesini temin edecek tedbirleri araştırmak, Genel Müdürlük
faaliyetlerinin mevzuat doğrultusunda ve verimli bir biçimde ifa edilmesini
sağlayacak tedbirler hakkındaki düşüncelerini raporla Başkanlığa bildirmek,
ı) Görevlendirildikleri konularda yurt içinde ve
yurt dışında araştırma ve incelemeler yapmak, bu konularla ilgili
konferans, kongre, panel, sempozyum, komisyon,
kurs, seminer ve toplantılara katılmak,
i) Şirket tarafından gelecekte üretilmesi yararlı
olacak araç ve hizmetler hakkında bilgi edinilmesi, üretilmekte olan
araçların ve tesislerin geliştirilmesi, üretilen araçlarda yaşanan
sorunların sebeplerinin araştırılması ve vuku bulacak şikâyetlerin
değerlendirilmesi ve benzeri amaçlarla yurt içinde ve yurt dışında
araştırma ve incelemelerde bulunmak,
j) Kanun ve yönetmelik taslaklarının hazırlanması,
uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi ve sorunların giderilmesiyle
alakalı çalışmalar yapmak, bu konulara ilişkin önerilerini düzenleyeceği
bir raporla Başkana bildirmek,
k) Başkanlık tarafından verilecek diğer görevleri
yapmak,
ile görevli ve yetkilidirler.
(2) Müfettişler yaptıkları çalışmalar ve
hazırladıkları raporlardan ilgili mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.
(3) Müfettiş yardımcılarının bu yetkilerini
kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev yapabilmeleri, belirli bir
yetişme süresinin sonunda Başkanlıkça kendilerine yetki verilmesiyle
mümkündür.
(4) Müfettişler gerekli gördükleri takdirde, teknik
mahiyetteki bazı konuların açıklığa kavuşturulması veya bazı malzemelerin
muayene, kontrol ve sayımının yapılmasının gerektiği durumlarda, teknik bir
heyet veya komisyon kurabilir.
Görevlendirme
MADDE 12-
(1) Müfettişler, Genel Müdürün
emri ve onayı üzerine Teftiş Kurulu Başkanından aldıkları talimatla görev
yaparlar ve bu Yönetmelikte kendilerine verilmiş yetkileri,
görevlendirildikleri her yerde Genel Müdür adına kullanırlar.
(2) Müfettişlere, Genel Müdür ile Başkan dışında
hiçbir makam ve merci tarafından emir ve talimat verilemez.
Müfettişlerin
uymaları gereken hususlar
MADDE 13-
(1) Müfettişler;
a) Bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının
gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda
bulunamazlar. 14/9/2020 tarihli ve 27699 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Denetim Görevlilerinin Uyacakları Meslekî Etik
Davranış İlkeleri Hakkında Yönetmelik hükümlerinde belirtilen tarafsızlık
ve nesnellik, eşitlik, dürüstlük, çıkar çatışmasından kaçınma, nezaket ve
saygı, yetkinlik ve mesleki özen ilkelerine uyulması konusunda gereken
hassasiyeti gösterirler.
b) İcraya müdahale edemezler.
c) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave ve
düzeltme yapamazlar.
ç) Beşeri ilişkilerin gerektirdiği hususlar
dışında, teftişe veya soruşturmaya tabi kimselerle hususi münasebetler
tesis edemezler.
d) Teftişe gidecekleri yerleri, yapacakları işleri,
görevleri dolayısıyla edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar.
e) Teftiş, inceleme ve soruşturma için gittikleri
yerlere varışlarını ve ayrılışlarını Başkanlığa bildirmekle yükümlüdürler.
f) Teftiş, inceleme ve soruşturma işlerinin aksamamasına,
gecikmemesine ve düzenli olarak yürütülmesine özen göstermekle ve süresinde
bitirilemeyeceği anlaşılan işler hakkında nedenlerini de belirtmek
suretiyle Başkanlığa bilgi vermekle yükümlüdürler.
g) Başladıkları işlerin sonuçlanması başka yerlerde
de inceleme ve soruşturma yapılmasına bağlı bulunduğu takdirde durumu
Başkanlığa bildirerek, alacakları emir uyarınca hareket etmekle
yükümlüdürler.
ğ) Müfettişlik görevinden ayrılmaları halinde
ellerindeki işleri Teftiş Kurulu Başkanlığından alacağı emre göre usulüne
uygun devrederler. Ayrıca, zimmetlerinde bulunan kimlik belgesi, mühür ve
demirbaş eşyayı Başkanlığına teslim ederler.
Müfettişlik
güvencesi
MADDE 14-
(1) Teftiş hizmetleri diğer idari
görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden, Müfettişler kendi
istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan sıhhi,
ahlaki veya mesleki yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz,
diğer idari görevlere atanamazlar.
(2) Sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlik
hallerinin; sağlık kurulu raporu, yargı kararı, müfettiş raporu gibi
belgelerle tevsiki esastır.
Müfettişlerin
idari kademelerde görevlendirilmeleri
MADDE 15-
(1) Müfettişler, müfettişlik
hakları saklı kalmak kaydıyla müfettişin rızası ve Genel Müdürün onayıyla
idari kademelerde görevlendirilebilir.
(2) İdari kademelerde görevlendirilen müfettişler,
yönettikleri birimleri iki yıl süreyle teftiş edemezler.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 16-
(1) Müfettişler
görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların en az
birinin gerçekleşmesi halinde ilgilileri usulüne göre görevden
uzaklaştırabilirler:
a) Kamu yararı ve hizmet gerekleri yönünden somut
gerekçelere dayandırılmak şartı ile görevi başında kalması sakıncalı olmak.
b) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her
türlü mal ve ayniyatı bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve
bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınmak, kasa ve ambarların
sayılmasına engel olmak, teftiş, inceleme veya soruşturmayı güçleştirecek,
engelleyecek ve/veya yanlış yönlendirecek davranışlarda bulunmak.
c) 19/4/1990 tarihli ve
3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele
Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde bulunmak.
ç) Evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat yapmak
veya bu suçları işlediğine dair hakkında kuvvetli emareler bulunmak.
d) Kendisine atfedilen suçlar sebebiyle hakkında
cezai kovuşturma başlatılmış olmak.
e) İşyerlerinde kişilere ve mallara karşı ağır
zararda bulunacağına dair hakkında kuvvetli emare bulunmak.
(2) Görevden uzaklaştırma tedbiri teftiş, inceleme
veya soruşturmanın her safhasında alınabilir. Ancak görevden uzaklaştırılan
kişinin görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir şekilde
ortaya konulması gerekir.
(3) Görevden uzaklaştırma keyfiyeti müfettiş
tarafından gerekçesi ile birlikte Başkanlığa, görevden uzaklaştırılana,
birinci derecedeki amirine, personel işlemlerini yürüten daire başkanlığına
gecikmeksizin yazılı olarak bildirilir.
(4) Atama yetkisi Yönetim Kuruluna ait personelin görevden
uzaklaştırılması halinde, keyfiyet Başkan tarafından Yönetim Kuruluna bilgi
verilmek üzere Genel Müdürün onayına sunulur.
(5) Herhangi bir personelin görevden
uzaklaştırılması nedeniyle, işlerin aksamaması için gereken önlemler o
işyerinin amirince alınır. Görevden uzaklaştırılan personelin görevini
soruşturmayı yürüten Müfettiş üstlenemez.
(6) Görevden uzaklaştırılan personel hakkında,
görevden uzaklaştırmayı izleyen on iş günü içinde soruşturmaya başlanması
şarttır. Bu gibi soruşturma olayları öncelikle ve süratle sonuçlandırılır.
(7) Görevden uzaklaştırılanlar, tabi oldukları
mevzuatın öngördüğü sosyal hak ve yardımlardan faydalanmaya devam ederler.
Ancak görevden uzaklaştırılanlar hakkında Başkanlıkça, personel işlemlerini
yürüten daire başkanlığına bildirim yapılır ve söz konusu birim tarafından
uzaklaştırma süresi içinde ilgililerin ücretlerinin üçte ikisi ödenir.
Göreve tekrar başlatılmanın zorunlu olduğu durumlarda, görevden
uzaklaştırılmış olan personelin ücretlerinin kesilmiş olan kısmının kendilerine
ödenmesi için en kısa sürede ikinci bildirimde bulunulur.
(8) Personelin eylem ve davranışı sadece disiplin
cezası gerektiriyorsa en çok üç ay süre ile görevden uzaklaştırılabilir.
(9) Cezai kovuşturma gerektiren bir eylemden dolayı
görevden uzaklaştırılan personelin durumu her iki ayda bir
değerlendirilerek, görevine dönüp dönmemesi hakkında soruşturmanın sonuna
kadar Başkanlığa bilgi verilir.
(10) Görevden uzaklaştırmanın gereği olan konularda
ihmali görülen amirler hakkında da Müfettiş tarafından ayrıca soruşturma
başlatılmak üzere durum Başkanlığa bildirilir.
(11) Teftiş ve soruşturma neticesinde görevden
uzaklaştırmaya neden olan fiil veya halin işlendiğinin kanıtlanamadığı veya
yeterli delil bulunamadığı hallerde, görevden uzaklaştırılmış olan personel
Müfettişin vereceği yazı veya rapor üzerine, atamaya yetkili makamlarca
bekletilmeksizin görevine iade edilir.
Müşterek
çalışmalar
MADDE 17-
(1) Teftiş, inceleme ve soruşturma
işlerinde birden fazla müfettiş görevlendirilmesi halinde, müfettişlerin en
kıdemlisi tarafından çalışmaların koordinasyonu sağlanır. Başkana yardımla
görevlendirilen refakat müfettişlerinin müşterek çalışmalarda görev alması
halinde, grup koordinatörü refakat müfettişidir.
(2) Koordinasyonla görevlendirilen müfettiş; işe
başlarken ve çalışmaların devamı sırasında teftiş, inceleme ve
soruşturmalara verilecek en uygun yönü tayin, işlerin seyrini takip ve
sonuç alınmasını sağlayacak fikir ve tedbirlerin uygulanmasını temin eder,
talep edilmesi halinde çalışmaların seyri hakkında Başkana bilgi veya ara
rapor verir.
İşlerin
süresinde bitirilmemesi ve işin devri
MADDE 18-
(1) Müfettişler kendilerine
verilen işleri, Başkanlıkça belirtilen süreler içinde bitirirler. Süresinde
tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Başkanlığa zamanında bilgi verip
alacakları talimata göre hareket ederler.
(2) Müfettişlere verilen işin devredilmemesi
asıldır. Ancak zorunlu durumlarda müfettişler ellerindeki işleri,
Başkanının yazılı emri ile başka bir müfettişe devredebilirler.
(3) Devredilecek işler için devri yapacak olan
müfettiş bir devir notu hazırlar. En az üç nüsha olarak hazırlanacak devir
notuna;
a) Devredilen işin ne olduğu,
b) Devir gününe kadar; işin hangi kısmının ne
dereceye kadar incelendiği,
c) İş hakkında ne gibi bir görüş ve kanaate
varıldığı,
ç) Belirtilen görüş ve kanaat olarak devredilen
işin özelliğine göre bundan sonraki en uygun inceleme ve soruşturma
şeklinin ne olması gerekeceği,
hakkındaki düşünceler yazılır.
(4) İşi devredecek müfettiş, devredilen işe ait
bütün belgeleri, sıra numarası altında gösteren dizi pusulasının ve devir
notunun bir nüshası ile birlikte işi devralan müfettişe imza karşılığı
verir. Devir notunun ve dizi pusulasının ikinci nüshasını ise bir yazı ile
Başkanlığa gönderir. Üçüncü nüsha ise devreden müfettişte kalır.
Müfettişler, kendilerine verilen işleri Teftiş Kurulu Başkanlığınca
belirtilen süreler içinde bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan
işler hakkında Teftiş Kurulu Başkanlığına zamanında bilgi verip alacakları
talimata göre hareket ederler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şube Müdürlüğü
Şube
müdürlüğü personelinin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 19-
(1) Şube müdürlüğü Başkanın emri
altında bir şube müdürü, şef ve yeterli sayıda personelden teşekkül eder.
(2) Şube müdürü ve büro personeli Başkanlığın
emirleri uyarınca;
a) Başkanlığa intikal eden her türlü evrakın
kaydını tutmak ve bunların cevaplarını sevk etmek,
b) Müfettişlere verilen işler ile müfettiş
raporlarının ve diğer her türlü belgenin, kayıt, dağıtım ve izlenmesi, muhafazası,
arşivlenmesi işlemlerini yürütmek, bunları fiziki ve/veya elektronik
ortamda düzenli şekilde saklamak,
c) Başkanlığın çalışmalarıyla ilgili kayıt ve
dosyaları tutmak,
ç) Başkanlığın ihtiyacı olan demirbaş, kırtasiye,
basılı evrak ve diğer ihtiyaç malzemelerinin talep, kayıt, muhafaza ve
dağıtımını yapmak,
d) Başkanlık personelinin mali ve özlük işlerini
zamanında ve düzenli yürütmek, müfettişlere ait tahakkuka esas olacak
evrakı ilgili birimlere süresinde teslim etmek,
e) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmak,
ile görevli, yetkili ve sorumludur.
(3) Şube müdürlüğü işlerinin yürütülmesinde
gizlilik esastır. Şube müdürlüğü personeli, rapor, yazışma ve dosyaları,
Başkanlığın izni olmadan kimseye gösteremez, veremez, görevleri dolayısıyla
edindikleri bilgileri açıklayamazlar.
(4) Şube müdürü görevlerin noksansız ve ilgili
mevzuata uygun olarak yapılmasından, Şube müdürlüğünün düzenli
çalışmasından, gizliliğin sağlanmasından Başkana ve refakat müfettişine
karşı sorumludur.
ALTINCI BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılığına Giriş Sınavı, Yeterlik
Sınavı, Müfettiş
Yardımcılarının Yetiştirilmesi ve Atanma
Müfettiş
yardımcılığına giriş
MADDE 20-
(1) Şirketçe yapılacak müfettiş
yardımcılığı giriş sınavının açılmasına, Başkanın önerisi üzerine Genel
Müdürün onayı ile karar verilir.
(2) Müfettişlik mesleğine, giriş sınavını kazanmak
şartıyla müfettiş yardımcısı olarak girilir. Giriş sınavı, yazılı ve sözlü
olmak üzere iki aşamadan oluşur. Yazılı sınav aşamasında başarılı
olamayanlar sözlü sınava girmeye hak kazanamazlar.
(3) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavının yazılı ve
sözlü aşamalarının, 26 ncı maddede belirtilen sınav kurulu tarafından
yapılması esas olmakla birlikte, yazılı sınav Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezi Başkanlığına veya üniversitelere de yaptırılabilir.
(4) Teftiş Kuruluna bunun dışında açıktan veya
naklen atamayla ya da başka bir yolla başmüfettiş, müfettiş veya müfettiş
yardımcısı alınamaz. Teftiş Kuruluna bu madde hükümleri doğrultusunda
girmiş ve çeşitli sebeplerle Teftiş Kurulundan ayrılmış müfettişlerden
yeniden göreve alınacaklar için bu hüküm uygulanmaz.
Giriş
sınavına başvuru şartları
MADDE 21-
(1) Giriş sınavına katılabilmek
için adaylarda aşağıda belirtilen şartlar aranır:
a) 14/7/1965 tarihli ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının
(A) bendinde yazılı nitelikleri taşımak.
b) Sınavın yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü
itibarıyla 35 yaşını doldurmamış olmak.
c) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk,
iktisat, siyasal bilgiler, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakültelerinden
ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt
içindeki veya yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak.
ç) Başkanlık tarafından belirlenen sınavın son
başvuru tarihi itibarıyla geçerliliği bulunan KPSS puan türünde veya
türlerinde en az 70 puan almış olmak.
d) KPSS sonuçlarına göre başvuran adaylardan, en
yüksek puana sahip olandan başlanarak, atama yapılacak kadro sayısının
yirmi katından fazla olmamak üzere sayıları Başkanlık tarafından belirlenen
adaylar (son sıradaki aday ile aynı puana sahip diğer adaylar dahil) arasında olmak.
e) Sağlık durumu bakımından, yurdun her yerinde ve
her türlü iklim ve yolculuk şartlarında görev yapmaya elverişli bulunmak ve
müfettişlik görevini yapmasına engel olabilecek hastalığı veya sakatlığı
bulunmamak.
Giriş
sınavı ilanı
MADDE 22-
(1) Giriş sınavının tarihi,
yapılacağı yer, başvuru şartları, içeriği, değerlendirme yöntemi, başvuru merci
ve son başvuru tarihi ile gerekli görülen diğer hususlar, Resmî Gazete ile
Cumhurbaşkanlığınca belirlenen kurumun, Bakanlığın ve TÜRASAŞ’ın kurumsal
internet sitelerinde yayımlanır. Giriş sınavı ilanı, sınav tarihinden en az
bir ay önce yapılır.
(2) Adayların başvuru ve kayıt süresi, Başkanlıkça
belirlenerek sınav ilanında belirtilir.
Adaylardan
istenen belgeler ve başvuru yeri
MADDE 23-
(1) Sınava girmek isteyen adaylar;
a) T.C. kimlik kartı fotokopisi,
b) Sınav başvuru formu,
c) KPSS sonuç belgesinin bilgisayar çıktısının
Şirketçe onaylı örneği,
ç) Diploma veya mezuniyet belgesinin aslı veya
onaylı örneği,
d) 4,5x6 cm ebadında son 1 yıl içinde çekilmiş dört
adet fotoğraf,
ile Teftiş Kurulu Başkanlığına müracaat ederler.
(2) Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü sınava
girmeden önce aşağıdaki belgeler istenir:
a) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir durumu olmadığına dair yazılı beyanı.
b) Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına
dair yazılı beyanı.
c) Adli sicil kaydının bulunmadığına dair yazılı
beyanı.
ç) Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmişi.
d) 4,5x6 cm ebadında son 1 yıl içinde çekilmiş dört
adet fotoğraf.
(3) Başvuru esnasında beyan edilen hususlar için
sınavı kazanan adaylar, söz konusu hususları tevsik edici belgeleri atama
işlemi için yaptıkları başvuru esnasında, diğer belgelerle birlikte Teftiş
Kurulu Başkanlığına tevdi ederler.
(4) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge
verdiği tespit edilenlerin sınav sonuçları geçersiz sayılarak atamaları
yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulur.
Sınav
giriş belgesi
MADDE 24-
(1) Giriş sınavına
katılabileceklere Başkanlıkça fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir.
Sınava bu belgenin gösterilmesi suretiyle girilebilir.
Sınav
konuları
MADDE 25-
(1) Müfettiş yardımcılığı giriş
sınavı aşağıdaki konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat
hükümleri esas alınarak yapılır:
a) Hukuk;
1) Anayasa Hukuku,
2) İdare Hukukunun genel esasları, idari yargı,
idari teşkilat,
3) Ceza Hukuku (Genel esaslar),
4) Medeni Hukuk (Aile hukuku hariç),
5) Borçlar Hukuku (Genel esaslar),
6) Ticaret Hukuku (Genel esaslar),
7) İcra İflâs Hukuku (Genel esaslar),
b) İktisat;
1) Mikro İktisat,
2) Makro İktisat,
3) Türkiye Ekonomisi,
4) Uluslararası İktisat,
5) İşletme İktisadı,
c) Maliye;
1) Maliye Politikası,
2) Kamu Gelir ve Giderleri,
3) Bütçe,
4) Türk Vergi Sistemi,
ç) Muhasebe;
1) Genel Muhasebe,
2) Şirketler Muhasebesi,
3) Bilanço Analizi ve Teknikleri,
4) Ticari Hesap,
d) Yabancı Dil;
1) İngilizce,
2) Almanca,
3) Fransızca,
dillerinden birisi.
Sınav
kurulu
MADDE 26- (1) Sınav Kurulu, Genel Müdürün onayı ile Teftiş
Kurulu Başkanının başkanlığında dört müfettişin iştirakleriyle kurulur.
Ayrıca Başkan, müfettişler arasından yeterli sayıda yedek üye tayin eder.
(2) Teftiş Kurulu Başkanlığı bünyesinde giriş
sınavını yapacak kurulun asıl ve/veya yedek üye sayısına ulaşılamıyorsa,
Başkanın teklifi ve Genel Müdürün onayı ile yeterli sayının temini
bakımından Bakanlık müfettişleri arasından görevlendirilmek üzere ilgili
Bakanlıktan talepte bulunulabilir.
(3) Sınav Kurulunda görev alacak müfettişlerin, bu
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde müfettişlik görev ve yetkisini kazanmış
olmaları şarttır.
(4) Giriş sınavının sevk ve idare sorumluluğu sınav
kuruluna aittir. Teftiş Kurulu Başkanı Sınav Kurulunun da Başkanıdır.
Yazılı
sınavın yapılış şekli ve değerlendirilmesi
MADDE 27-
(1) Yazılı sınav aşağıda
belirtilen esaslara göre yürütülür:
a) Sınav kurulu, sınav
konuları ile ilgili soru ve cevapları hazırlar veya üniversitelerin öğretim
üyeleri ve görevlilerine hazırlatabilir. Hazırlanan soru ve cevaplar ile
puan değerleri tutanakla saptanır. Bu tutanaklar sınav kurulu üyelerince
imzalandıktan sonra, sınav gruplarına göre ayrı ayrı zarflara konur.
Zarflar, kapatma yerlerinin üstü mühürlenip, sınav kurulu üyelerince
imzalandıktan sonra sınav kurulu Başkanınca saklanır.
b) Yazılı sınav, duyurulmuş olan yer ve saatte
başlatılır ve önceden saptanmış sürede bitirilir. Sınav kurulunca
belirlenen saatten sonra sınava gelenler sınava alınmazlar.
c) Adaylar kendilerine verilen sınav giriş kartları
ve resmi makamlarca verilmiş geçerli kimlik belgeleri kontrol edilerek
salona alınır.
ç) Sınav kurulu başkan ve
üyeleri ile sınav kuruluna yardımcı olmaları için Başkan tarafından
görevlendirilen müfettişler, sınav disiplinini korumak, kopya çekilmesini
önlemek ve sınavların usulüne uygun yapılmasını sağlamakla görevlidirler.
d) İçinde sınav soruları bulunan mühürlü zarfın
sınava katılanların huzurunda açılması, soruların adaylara dağıtılması veya
yazdırılması suretiyle yazılı sınava başlanır. Zarfların açılmasına ilişkin
bir tutanak düzenlenir ve bu tutanak sınav gözcüleri ile sınava giren iki
aday tarafından imzalanır.
e) Sınava katılan adaylar, soruların cevaplarını,
mühürlü cevap kâğıtlarına yazarlar. Sınav cevap kâğıtları, sınav giriş
belgesi ile kâğıttaki isim ve numara karşılaştırıldıktan sonra, isim kısmı
adaya kapattırılır. Cevap kâğıtlarına, kapatılacak kısım dışında adayların
kimliğini belirtecek herhangi bir yazı yazılmaz ve işaret konmaz. Cevap
kâğıdına bu şekilde yazı yazan veya işaret koyan adaylarla, sınavda kopya
çektiği tespit edilen adaylar hakkında bir tutanak düzenlenerek sınavları
geçersiz sayılır.
f) Sınav sonunda, toplanan cevap kâğıtları ile
tutanaklar bir zarf içerisine konulur ve zarf kapatılıp mühürlendikten
sonra, bu husus ayrı bir tutanakla tespit edilip zarf ve tutanak sınav
kurulu başkanına teslim edilir.
g) Okunup değerlendirilen sınav kâğıtlarının baş
tarafına verilen not yazılır. Bütün kâğıtlar okunup değerlendirildikten
sonra kapalı olan ad yerleri açılarak verilen notlar aday numarası sırasına
göre düzenlenen cetvellere geçirilir. Cetveller, sınav kurulu başkanı ve
üyeleri tarafından imzalanır.
ğ) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için
yabancı dil dışındaki yazılı sınav gruplarından alınan notların her birinin
100 tam puan üzerinden 60’tan ve sınav grupları toplamının aritmetik
ortalamasının da 65’ten aşağı olmaması gerekir. Bu başarı puanına sahip
adaylar yazılı sınavı başarmış sayılır.
h) Yazılı sınav sonuçları bir tutanakla tespit
edilir ve sınavı kazananlara Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından yazılı
olarak tebliğ edilir.
Sözlü
sınavın yapılış şekli, konuları ve değerlendirilmesi
MADDE 28-
(1) Yazılı sınavda başarı gösteren
adaylardan en yüksek puandan başlanarak giriş sınavı ilanında belirtilen
kadro sayısının dört katına kadar aday, son sıradaki adayla aynı puanı alan
adaylar da dahil, Bakanlığın ve TÜRASAŞ’ın
kurumsal internet adresinde yeri, günü ve saati belirtilerek sözlü sınava
çağrılır. Ayrıca sözlü sınavın tarihi ve yapılacağı yer, sözlü sınavdan en
az on beş gün önce, sözlü sınava girmeye hak kazanan adayların isimleri ile
birlikte ilgili Bakanlık ve TÜRASAŞ’ın kurumsal internet adresinde ilan
edilir. Bildirim ve ilan Başkanlıkça yapılır.
(2) Sözlü sınav, adayların;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
d) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
e) Genel yetenek ve genel kültürü,
f) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek
suretiyle gerçekleştirilir.
(3) Adaylar, komisyon tarafından ikinci fıkranın
(a) bendi için elli puan, (b) ila (f) bentlerinde yazılı özelliklerin her
biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt
sistemi kullanılmaz. Verilen bu puanların aritmetik ortalaması sözlü sınav
notunu teşkil eder. Sözlü sınavı başarmış sayılabilmek için bu sınavda
alınan notun 65’ten aşağı olmaması gerekir.
(4) Sınav kurulu, sözlü
sınav sonuçlarını puan sırasına göre düzenlenen bir cetvele geçirir ve
cetvel sınav kurulu başkan ve üyelerince imzalanır.
Yazılı ve
sözlü sınav sonuçlarına itirazlar
MADDE 29-
(1) Yazılı ve sözlü sınav
sonuçlarına itirazlar, sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren 5 iş
günü içinde dilekçe ile Başkanlığa yapılır. İtirazlar, sınav kurulunca
incelenir. Sınav kurulu, inceleme sonucunu bir tutanağa bağlayıp Başkanlığa
sunar. Başkanlıkça inceleme sonucuna göre işlem yapılır.
Giriş
sınavı notlarının değerlendirilmesi ve müfettiş yardımcılığına atanma
MADDE 30-
(1) Giriş sınav notu, yazılı sınav
ile sözlü sınav sonucunda alınan notların aritmetik ortalaması ile bulunur.
Müfettiş yardımcılığı giriş sınavını başarmış sayılmak için giriş sınavı
notunun 65’ten az olmaması gerekir.
(2) Sınavda başarı gösterenlerin sayısı, kadro
sayısından fazla olursa giriş sınav notu üstün olanlar tercih edilir. Giriş
sınavında başarı notunun eşitliği halinde sırasıyla, yabancı dil notu,
yazılı sınav puanı ve KPSS puanı üstün olan aday öncelik kazanır. Sınavda
başarı gösterenlerin sayısı ilan edilen boş kadro sayısından fazla olursa,
ilan edilen kadro sayısı kadar aday asıl olarak, diğer adaylardan başarı
sıralamasına göre ilan edilen kadro sayısı kadar aday da yedek olarak
sınavı kazanmış sayılır. Diğerleri için sınav sonuçları kazanılmış hak
sayılmaz.
(3) Giriş sınavı sonuçları, sınav kurulu tarafından
tutanakla tespit edilir ve ilgili Bakanlık ve TÜRASAŞ’ın kurumsal internet
adresinde ilan edilir. Ayrıca sınavı başaranlara Başkanlık tarafından
gerekli tebligat yapılır. Adayların, atanma ile ilgili işlemlerini
yaptırmak üzere, duyuruda belirtilen tarihe kadar Başkanlığa müracaat
etmeleri zorunludur.
(4) Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin
müfettiş yardımcılığına atanmaları sınavdaki derece sırasına göre yapılır.
Giriş sınavını asıl olarak kazanıp atandığı halde, kanuni süresi içerisinde
göreve başlamayanlar için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz. Bunların
yerlerine, yedek olarak sınavı kazanan adaylar arasından başarı sırasına
göre atama yapılır.
Yetişme
MADDE 31-
(1) Müfettiş yardımcılarının
yetiştirilmesinde;
a) Kişiliklerini mesleğin gerektirdiği niteliklere
göre geliştirmek,
b) Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile
teftiş, inceleme ve soruşturma konularında tecrübe ve uzmanlık
kazanmalarını sağlamak,
c) Bilimsel çalışma ve teknolojinin getirdiği
yeniliklerden yararlanma alışkanlığını kazandırmak,
ç) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi hususunda
imkân sağlamak,
d) Sosyal, kültürel ve beceri temelli etkinliklere
aktif olarak katılmalarını sağlamak amacıyla yol gösterici ve teşvik edici
olmak,
esaslarına uyulur.
Yetiştirme
programı
MADDE 32-
(1) Müfettiş yardımcıları üç
yıllık yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre yetiştirilirler.
(2) Birinci dönem çalışmaları:
a) Bu dönem çalışmaları, 21/2/1983
tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Aday
Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik gereği aday memurluk
temel ve hazırlayıcı eğitimler ile başlar.
b) Bu dönemde, Teftiş Kurulu Başkanlığının yetki
alanına giren teftiş, inceleme ve soruşturma ile ilgili yürürlükteki
mevzuatın, Şirket işlem ve faaliyetlerinin müfettiş yardımcılarına
öğretilmesi amacıyla eğitim düzenlenir. Bu eğitimler sürecinde sınav
yapılır. Bu sınavlar sonucunda 100 tam puan üzerinden alınan notların
ortalaması, birinci dönem çalışma notu sayılır. Yapılacak sınavlarda alınacak
notların ortalaması 65 puandan az olmamalıdır. Birinci dönem çalışmaları 6
ay sürelidir.
(3) İkinci dönem çalışmaları:
a) Müfettişlerin refakatinde görevlendirilmek
suretiyle teftiş, inceleme ve soruşturma usul ve esaslarını öğrenmelerini
sağlayacak şekilde düzenlenir.
b) Müfettiş yardımcıları, refakatinde bulundukları
müfettişin denetimi ve gözetimi altındadırlar. Kendilerine verilen
görevleri müfettişin talimatına göre yerine getirirler. Tek başlarına
inceleme, teftiş ve soruşturma yapamazlar, rapor düzenleyemezler.
c) Müfettiş yardımcılarının çalışmaları,
refakatinde bulundukları Müfettişler tarafından en iyi şekilde yetişmelerini
sağlayacak tarzda düzenlenir.
ç) Müfettiş yardımcılarına, refakatinde
bulundukları Müfettişler tarafından 100 tam puan üzerinden notlar verilir.
Bu notların ortalaması ikinci dönem çalışma notu sayılır.
d) İkinci dönem çalışmaları 1 yıl sürelidir.
(4) Üçüncü dönem çalışmaları:
a) Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile
bitiren müfettiş yardımcılarına yanında çalıştıkları müfettişlerin
mütalaaları da alınarak 18 ayın sonunda Teftiş Kurulu Başkanlığınca resen
teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi verilebilir. Müfettiş yardımcıları
yetkili kılınmaları halinde müfettişlerin görev, yetki ve sorumluluklarına
sahip olarak görev yaparlar.
b) Teftiş, inceleme ve soruşturmaya yetkili kılınan
müfettiş yardımcıları gerektiğinde diğer müfettiş veya müfettiş
yardımcıları ile birlikte vazife görürler.
c) Müfettiş yardımcılarının üçüncü döneme ait
çalışmaları, yetişmelerinin tamamlanması hususu da göz önünde tutularak
Teftiş Kurulu Başkanlığınca düzenlenir.
(5) Aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık
ve refakat izinleri hariç 3 yıl süreyle yardımcılık yapmamış olanların
yardımcılık süreleri görevlerinden ayrı kaldıkları sürece uzatılır.
Yeterlik
sınavı
MADDE 33-
(1) Müfettiş yardımcıları üç
yıllık bir yetişme döneminden sonra yeterlik sınavına tabi tutulurlar.
(2) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere iki
aşamadan oluşur. Yazılı sınav, 35 inci maddede belirtilen sınav
konularından yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan müfettiş yardımcıları
yazılı sınav konularından sözlü sınava tabi tutulurlar. Yeterlik sınav notu
36 ncı maddede belirtilen esaslar doğrultusunda hesaplanır ve
değerlendirilir.
(3) Yeterlik sınavına girmeye hak kazanan müfettiş
yardımcılarına yazılı sınavın yeri, günü ve saati, yazılı sınavdan iki ay
önce, yazılı sınavı kazananlara ise, sözlü sınavın yeri, günü ve saati,
sınavdan en çok 15 gün önce, Teftiş Kurulu Başkanlığınca bir yazı ile
duyurulur.
(4) Müfettiş yardımcılığı yetişme süresi içerisinde
aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri nedeni
ile fiilen 3 yıl çalışma şartını sağlamayanların yetişme süreleri görevden
ayrı kaldıkları süre kadar uzatılır.
(5) Geçerli mazeretleri dolayısıyla sınava
katılamayanlar açılacak yeni sınava girerler.
Yeterlik
sınav kurulu ve yeterlik sınavının yapılış şekli
MADDE 34-
(1) Yeterlik sınavı 26 ncı maddede
belirtilen şartlara göre oluşturulacak yeterlik sınav kurulu tarafından
yapılır.
(2) Sınav kurulu, yeterlik
sınavını bu Yönetmeliğin müfettiş yardımcılığı giriş sınav sorularının ve
cevap anahtarlarının hazırlanması ile sınavın yapılması ve
değerlendirilmesine ilişkin maddelerde belirtilen usuller ve yürürlükteki mevzuat
hükümlerine göre yapar.
Yeterlik
sınav programı
MADDE 35-
(1) Müfettiş yardımcılarının üç
yıllık dönemde kazandıkları mesleki bilgi ve tecrübe derecesinin
anlaşılması için yapılacak yeterlik sınavı, aşağıda esasları açıklanan
yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapılır.
a) Mevzuat ve uygulama:
1) Kamu İktisadi Teşebbüsleri mevzuatı.
2) Genel Müdürlük hakkındaki yasal düzenlemeler ile
Genel Müdürlüğün yönetmelik, yönerge ve genelgeleri.
3) Kamu personeli ile ilgili mevzuat.
4) Ticaret Hukuku (Genel hükümler).
5) Borçlar Hukuku (Genel hükümler).
6) Kamu İhale Mevzuatı.
7) 10/2/1954 tarihli ve
6245 sayılı Harcırah Kanunu.
8) İdare Hukuku.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı.
10) İcra ve İflas Hukuku (Genel Esaslar).
11) İş Kanunu.
b) Muhasebe:
1) Genel Muhasebe.
2) Muhasebe ile ilgili mevzuat.
c) Teftiş, inceleme ve soruşturma yöntemleri:
1) 5237 sayılı Kanunun memur suçlarına dair
hükümleri.
2) 21/3/2007 tarihli ve
5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu.
3) 19/4/1990 tarihli ve
3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele
Kanunu.
4) Teftiş, inceleme ve soruşturma usul ve
esaslarına yönelik verilen eğitim ve ilgili mevzuatlar.
Yeterlik
sınavı notlarının değerlendirilmesi
MADDE 36-
(1) Yeterlik sınavı notu; yazılı ve
sözlü sınav notlarının ortalamasından oluşur.
(2) Yazılı sınav, yeterlik sınav kurulu üyeleri
tarafından 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı
sayılabilmek için yazılı sınav notunun en az 65 olması gerekir.
(3) Sözlü sınavda müfettiş yardımcılarına yeterlik
sınav kurulu üyelerinin her biri 100 tam puan üzerinden not verir. Verilen
notların ortalaması sözlü sınav notunu teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı
sayılabilmek için bu notun en az 65 olması şarttır.
(4) Yazılı veya sözlü sınav notu 65 puandan aşağı
olanlar yeterlik sınavında başarısız sayılırlar ve bunlar hakkında 38 inci
maddenin ikinci fıkrası uygulanır.
Sınav
sonuçlarının duyurulması ve itirazlar
MADDE 37-
(1) Sınava katılanlara sınav
sonuçları, Başkanlıkça bir yazı ile duyurulur.
(2) Yazılı ve sözlü sınav sonuçlarına itirazlar,
yazılı ve sözlü sınav sonuçlarının açıklanmasından sonra beş gün içinde bir
dilekçe ile Başkanlığa yapılır. Bu itirazlar, yeterlik sınav kurulu
tarafından incelenir ve sonuç ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
Müfettişliğe
atanma
MADDE 38-
(1) Yeterlik sınavlarında başarı
gösterenler, başarı sırasına göre boş bulunan müfettiş kadrolarına Yönetim
Kurulu Kararı ile atanırlar.
(2) Sınavda başarı gösteremeyenler ya da mazeretsiz
olarak sınava girmeyenler, Genel Müdürlük içinde durumlarına uygun diğer
kadrolara atanırlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Müfettişlerin Terfii
Müfettişlerin
terfii ve kıdem sırası
MADDE 39-
(1) Yeterlik sınavını başarı ile
verip müfettişliğe atanan müfettiş yardımcılarının maaş dereceleri itibarıyla
müteakip terfileri genel hükümlere göre yapılır.
(2) Müfettişlik kıdemine esas süre; müfettiş
yardımcılığında, müfettişlikte, müfettişlik sıfat ve kadrosu muhafaza
edilmek şartıyla idari görevlerde, ücretli ve ücretsiz tüm kanuni izinlerde
geçirilen süredir.
(3) Müfettişlik kıdemine esas süreleri aynı olanlar
için kıdem sırası; müfettiş yardımcıları açısından giriş sınavındaki,
Müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre tespit
edilir.
Başmüfettişliğe
terfii ve kıdem sırası
MADDE 40-
(1) Başmüfettişliğe yükselmede;
mesleki yetenek, kıdem, gayret, başarı ve Başkanlık nezdinde bırakılacak
genel izlenimin olumlu olması ile Müfettiş yardımcılığı süresi dahil en az 10 yıl Teftiş Kurulunda müfettişlik yapmış
olmak esastır. Başmüfettişliğe aday olabilmek için; müfettişin birinci
derece kadroya atanabilme şartlarına sahip olması gerekir. Müfettişlerin,
başmüfettişliğe yükselmeleri, Başkanın yazılı önerisi üzerine Genel Müdür
onayı ve Yönetim Kurulu Kararı ile yapılır.
(2) Başmüfettişlerin kıdem sırası her halde
müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem sırasının
tespitinde; başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için
müfettişlik kıdemi, müfettişlik kıdemi de aynı olanlar için yeterlik
sınavındaki başarı derecesi esas alınır.
(3) Teftiş Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra
müfettişliğe dönenler, dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde
bu durumda birden fazla müfettiş varsa bunların kıdem sırasının tespitinde
müfettişlik kıdemleri esas alınır.
Teftiş
Kurulundan ayrılan müfettişlerin tekrar kabulleri
MADDE 41-
(1) Kurum içinde veya dışında
başka bir göreve atanan ya da istifa ederek ayrılan müfettişlerin Teftiş
Kuruluna tekrar kabulleri, müfettişliğe engel bir durumları yoksa Genel
Müdür onayı ve Yönetim Kurulunun Kararına bağlıdır.
(2) Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra bu
görevden ayrılanlardan müfettişliğe dönenlerin kıdem sırası, 39 uncu ve 40
ıncı maddelere göre tespit edilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Müfettişlerin Çalışma Esasları
Müfettişlerin
çalışma anlayışı ve amacı
MADDE 42-
(1) Müfettişler;
a) Teftiş, inceleme ve soruşturma hizmetlerinin
etkili bir şekilde yürütülmesini engelleyen hususları belirlemek,
b) Genel Müdürlüğün faaliyetlerinin gelecekte daha kârlı
ve verimli bir şekilde ifa edilmesini mümkün kılacak uygulamaları tespit
etmek,
c) Gerçekleştirilen faaliyetlerin ve bunların
icrasında kullanılan yöntemlerin mevzuata ve teamüllere uygunluğunu
denetlemek ve şayet varsa, mevzuat ve teamüller hilafına gerçekleştirilen
işlemleri ve sorumlularını tespit etmek,
ç) Tespit edilen sorunların ve vuku bulan
hadiselerin iktisadi, içtimai, idari ve hukuki sebeplerini tahlil etmek,
d) İşyerlerinde sistemlerin ıslahını ve personelin
verimli çalışmasını teşvik edici teftiş sistemini geliştirmek için gerekli
tedbirlerin alınması sağlamak,
gayesini göz önünde tutarlar.
(2) Müfettişler; birinci fıkrada sayılan amaçları
nazara alarak çalışmaları esnasında tespit ettikleri çalışkan, başarılı,
devlet hizmetini gayret ve feragatle yapan, yetkilerini kamu menfaati
istikametinde kullanan, basiretli personelin taltif edilmeleri için
tekliflerde bulunabilirler, inceleme, teftiş ve soruşturmalar sırasında,
çalışanların morallerini bozmayacak ve işin verimini azaltmayacak şekilde
hareket etmeye itina gösterirler.
(3) Şirketin herhangi bir birimi yönetmelik,
genelge ve benzeri düzenlemelerle Teftiş Kurulunun denetim alanı dışına
çıkartılamaz.
(4) Müfettişler, ifa edilmeyen veya sürüncemede
bırakılan işlerin ikmal edilmesine ve buna yol açanların cezalandırılmasına
da önem verirler.
Yıllık
teftiş programının hazırlanması
MADDE 43-
(1) Teftişlerin etkili ve verimli
hale getirilmesi amacıyla, her yıl ocak ayı içinde merkez, taşra ve yurt
dışı birimlerine yönelik teftiş talepleri ilgili birimlerden yazılı olarak
alınabilir. Alınan öneri ve taleplere göre, önceki teftiş programları ve
Teftiş Kurulu kadrosu göz önünde bulundurulmak suretiyle yıllık teftiş
programı hazırlanır ve Genel Müdürün onayına sunulur.
(2) Yıllık
teftiş programının hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar, Teftiş Kurulu
Başkanlığı çalışma usul ve esaslarında yer alır.
Teftiş
programının uygulanması
MADDE 44-
(1) Teftiş Kurulu Başkanlığınca
hazırlanan ve Genel Müdürün onayından geçen yıllık teftiş programı
kapsamında teftiş çalışmaları, programdaki esaslara göre uygulanır. Program
harici diğer görevlendirmeler ile Genel Müdürün onayını gerektirmeyen diğer
teftiş faaliyetleri ve müfettişlerin turne süreleri, Teftiş Kurulu Başkanlığı
çalışma usul ve esaslarına göre yürütülür.
Müfettişlerin
yetiştirilme ve dış ülkelere gönderilme esasları
MADDE 45-
(1) Müfettişlerin yetişme ve
gelişmelerinde kendi gayret ve çalışmaları esastır. Başkanlık tarafından
müfettişlerin gelişmesine imkân sağlanır ve yetişme gayretleri teşvik edilir.
Bu kapsamda yapılan teşvikler aşağıdaki şekildedir:
a) Mesleki ve genel bilgilerin geliştirilmesi:
1) Müfettişlerin, mesleki ve genel bilgilerinin
geliştirilmesinde yararlı görülen kurs, toplantı ve seminerlere veya
gerektiğinde akademik çalışmalara katılmalarına imkân sağlanır.
2) Yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmalarda
görülen, Şirket ve müfettişlik mesleği yönünden önemli ve yararlı görüş ve
bulgular üzerinde Teftiş Kurulu Başkanlığınca karşılıklı görüşleri
belirlemek amacıyla toplantılar düzenlenir.
b) Dış ülkelere gönderilme:
1) Müfettişler, Başkan tarafından belirlenecek
Şirketi ilgilendiren konularda inceleme ve araştırmalar yapmak, mesleki
bilgi, görgü ve deneyimlerini artırmak için Başkanın teklifi ve Genel
Müdürün onayı ile bir yılı geçmemek üzere yurt dışına gönderilebilirler.
Yurt dışına gönderilmede müfettişlik kıdemiyle birlikte mesleki yetenek,
başarı ve yabancı dil bilgisi dikkate alınır. Gerektiğinde tekrar yurt dışı
görevlerine ihtiyaç halinde aynı usulde tekrar gönderilebilir.
2) Dış ülkelere gönderilecek müfettişlerin
belirlenmesinde kıdem sırası, çalışma ve yabancı dil yeterlik durumları
gözetilir.
3) Yurt dışına gönderilenler, inceleme ve
araştırmaları ile ilgili düzenledikleri raporları, döndükleri tarihten
itibaren en geç üç ay içinde Başkanlığa verirler.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Teftiş, İnceleme ve Soruşturma İşleri, Raporlar
Teftiş
MADDE 46- (1) Teftiş; Genel
Müdürlük birimlerince yürütülen işlem ve faaliyetlerin iç ve dış mevzuat hükümlerine,
Genel Müdürlük çalışma ilkelerine, işletmecilik yöntem ve esaslarına uygun
olarak ve Genel Müdürlük birimlerinde yeknesak bir şekilde yürütülüp
yürütülmediğinin belirlenmesi, Şirkete zarar veren hatalı işlem ve eylemlerin
ortaya çıkarılarak, bunların düzeltilmesi ve giderilmesine yönelik
önlemlerin tespiti amacıyla, hizmet ve işlemlerin sonuçlandırılmasından
sonra müfettişler tarafından belirli dönemlerde denetlenmesidir.
Teftişin
amacı
MADDE 47-
(1) Teftiş, Şirketin kuruluş
amacına dönük çalışma düzeninin korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesi
ilkeleri çerçevesinde;
a) Genel Müdürlük birimlerinde, işlem ve
faaliyetlerin iç ve dış mevzuat hükümlerine, Genel Müdürlük çalışma
prensiplerine, iktisat, işletmecilik ve mühendislik esaslarına, verimlilik
ve karlılık ilkelerine uygun ve Genel Müdürlüğün bütün birimlerinde
yeknesak bir şekilde yürütülmesinin temini,
b) Uygulamada plan ve bütçe amaçlarından sapmalar,
mevzuatın hizmetle uyuşmayan, aksayan ve yetersiz kalan yönleri varsa,
bunların neden ve sonuçlarıyla birlikte ortaya konularak, Genel Müdürlüğe
ve uygulayıcılara ışık tutulması, düzeltme çarelerinin araştırılıp
önerilmesi,
c) Şirkete zarar veren hatalı ve noksan işlemlerin
ortaya çıkarılması, aksaklık ve hataların önlenmesine ilişkin tedbirlerin
belirlenmesi,
amacı ile yapılır.
İnceleme
MADDE 48-
(1) İnceleme; Genel Müdürlük
birimleri ile Genel Müdürlüğün ilişiği bulunan diğer faaliyet alanlarında,
işlem ve faaliyetlerin yürütülmesi sırasında veya sonuçlandırılmasını
müteakip belirli bir konuda düzenleyici ve iyileştirici önerilerde
bulunulması amacıyla Müfettişlerce yapılan çalışmalardır.
Soruşturma
MADDE 49-
(1) Soruşturma; Teftiş ve
incelemeler sırasında tespit edilen veya ihbar ve şikâyet yoluyla haber
alınan konulardan, soruşturulması Genel Müdürlük Makamı tarafından lüzumlu
görülen işlem ve eylemlerin iç ve dış mevzuat hükümleri karşısındaki
durumunun, müsebbiplere uygulanacak yaptırımların, alınacak önlemlerin
adli, mali, disiplin ve idari yönlerden değerlendirilmesidir.
Rapor
çeşitleri
MADDE 50-
(1) Müfettişler, çalışmalarının
neticelerini işin özelliğine göre;
a) Cevaplı teftiş raporu,
b) İnceleme raporu,
c) Genel durum raporu,
ç) Soruşturma raporu,
ile tespit ederler.
Cevaplı
teftiş raporu
MADDE 51-
(1) Teftişlerde noksan ve hatalı
bulunan ve ilgili birimlerce düzeltilmesi gereken işlemleri belirleyen,
teftiş edilenlerin cevaplarıyla bu cevaplara ilişkin müfettişin son
mütalaası ve birimin genel durumunu içeren hususlarda cevaplı teftiş raporu
düzenlenir.
(2) Her birim için tek bir cevaplı teftiş raporu
düzenlenmesi esas olmakla beraber, zorunlu hallerde servis veya
fonksiyonlar itibarıyla ayrı ayrı cevaplı teftiş raporu düzenlenebilir.
(3) Cevaplı teftiş raporlarında;
a) İşlemleri teftiş edilen memurların adları,
soyadları ve memuriyet unvanları, teftiş edilen birimlere hangi tarihten
hangi tarihe kadar bakıldığı,
b) Hatalı ve noksan görülen hususların hangi
mevzuatın hangi maddeleriyle ilgili olduğu,
c) Raporun ilgililerce en geç 15 gün içinde
cevaplandırılacağı,
ç) Mevzuata göre yapılması gereken işlemler,
belirtilir.
(4) Cevaplı raporlar, 15 günlük süre içinde teftiş
edilen birimin amirleri tarafından cevaplandırıldıktan sonra müfettişe iade
olunur. Gelen raporlar, müfettiş tarafından son mütalaası da eklenerek
Teftiş Kuruluna tevdi edilir.
(5) Cevaplı raporlara ilgililerce verilen
cevapların Müfettişlikçe uygun görülmemesi halinde, son mütalaanın açık ve
gerekçeli hazırlanmasına önem verilir.
(6) Hastalık, askerlik, yurt dışı stajı gibi zaruri
sebeplerle raporların müfettişçe hazırlanamayan son mütalaaları, Başkanın
görevlendireceği bir müfettiş tarafından yazılabilir.
(7) Cevaplı raporların ilgililer tarafından
zamanında cevaplandırılmasını Müfettişler bizzat takip ederler. Haklı
sebeplere dayanmadan süresinde cevaplandırılmayan raporlar hakkında gereği
yapılmak üzere müfettişlerce Teftiş Kurulu Başkanlığına bilgi verilir.
(8) Teftiş Kurulu Başkanlığı son mütalaaları
yazılmış olarak gelen cevaplı teftiş raporlarını Genel Müdür onayı ile
Genel Müdürlük merkez ve taşra birimlerine gönderir ve sonuçlarını yakından
izler.
(9) Cevaplı rapor tebliğine lüzum görülmeyen
hallerde durum bir yazı ile teftiş edilen birime bildirilir ve bu yazının
bir nüshası Teftiş Kurulu Başkanlığına tevdi edilir.
İnceleme
raporu
MADDE 52-
(1) İnceleme raporu;
a) Yürürlükteki mevzuatın uygulanmasında görülen
noksanlıklar ve bunların düzeltilmesi yolları ile yeniden konulması gereken
hüküm ve usuller hakkında görüş ve tekliflerin,
b) Teftişlerde cevaplı teftiş raporlarına
bağlanması gerekli görülmeyen hususların,
c) Genel Müdürlükçe tetkik ettirilen çeşitli
konular hakkındaki düşüncelerin,
ç) Şikâyet ve ihbarlar üzerine yapılan inceleme ve
soruşturmalar sonucunda cezai takibat gerektirir bir durum görülmediği
takdirde yapılacak işleme esas görüşlerin,
bildirilmesi maksadıyla düzenlenir.
(2) İnceleme raporları, konularının ilgilendirdiği
birimler dikkate alınarak yeterli sayıda düzenlenir. Teftiş Kurulu
Başkanlığınca bu raporlar, Genel Müdürlük onayı ile gereği yapılmak üzere
ilgili birimlere gönderilir.
Genel
durum raporu
MADDE 53-
(1) Genel durum raporu,
teftişlerin sonuçları hakkında Teftiş Kurulu Başkanlığına özel bilgi vermek
amacıyla düzenlenir.
(2) Bu raporlara;
a) Teftiş yeri, teftişi yapılan birim ve yazılan
raporlar,
b) İhbar ve şikâyet konuları, bunlar üzerinde yapılan
inceleme ve soruşturma sonuçları,
c) İnceleme konuları, yapılan incelemenin
neticeleri,
ç) Görevden uzaklaştırılan memur ve diğer
personelin sayıları ve sebepleri,
d) Mevzuatın uygulanmasında görülen genel hata ve
noksanlıklar,
e) Teftiş olunan birimin verimlilik ve karlılık
vaziyeti,
f) Teftiş yılına veya daha önceki yıllara ait
programların teftiş yerine ait kısımlarının gerçekleştirilme safhaları
hakkında bilgiler ve bu husustaki görüşlere uygun zaruri görülen diğer
hususlar,
yazılır.
(3) Genel durum raporları yeterli sayıda düzenlenir
ve Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilir.
Soruşturma
raporları
MADDE 54-
(1) Genel Müdürlüğün merkez ve
taşra birimlerinde çalışan personelin, yürürlükteki ceza mevzuatına göre
suç ya da personel mevzuatına göre disiplin suçu oluşturan eylem ve
işlemlerinden dolayı yapılan soruşturma sonuçları soruşturma raporuna
bağlanır.
(2) Müfettişlerce, soruşturma raporlarında,
soruşturma emrinin tarih ve sayısı, soruşturma konuları ve işlenen suçların
unsurları ile suçlular hakkında hangi kanun hükümlerinin tatbik edileceği
ve suçlu veya kusurlu olanların fiillerinin hangi disiplin suçunu
oluşturduğu belirtilir.
(3) Müfettişler, soruşturmayı bitirdikten sonra soruşturma
raporunu hazırlayıp 15 gün içerisinde Teftiş Kurulu Başkanlığına vermek
zorundadır.
(4) Düzenlenen soruşturma raporlarının asıllarıyla
yeter sayıdaki suretleri ilgili yerlere gönderilmek üzere Teftiş Kurulu
Başkanlığına sunulur. Ancak 3628 sayılı Kanunun 17 nci maddesi kapsamına
giren bir suçtan dolayı düzenlenen soruşturma raporunun aslı müfettişler
tarafından doğrudan Cumhuriyet Savcılığına, bir nüshası da gecikmeksizin
Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilir.
Raporlar
üzerinde Teftiş Kurulu Başkanlığı ve merkez birimlerince yapılacak işlemler
MADDE 55-
(1) Raporlar; Başkan, refakat
müfettişi veya Başkanın görevlendireceği bir müfettiş tarafından incelenir.
Düzeltilmesi veya tamamlattırılması gereken hususlar varsa, bunların
giderilmesi, raporu düzenleyen müfettişten yazılı olarak istenir.
Müfettişin isteğe katılmaması halinde müfettişin görüşü ile birlikte Teftiş
Kurulu Başkanının görüşünün de belirtildiği onay hazırlanarak Genel Müdüre
sunulur. Genel Müdür tarafından onaylanan görüş doğrultusunda işlem
yapılır.
(2) Raporun birden fazla müfettiş tarafından
düzenlenmesi ve müfettişler arasında raporun sonuçları ile ilgili görüş
farklılıklarının bulunması halinde, bu farklılıklar raporda belirtilir.
Rapor, Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından incelenir. Müfettişlerin farklı
görüşleri ile birlikte Teftiş Kurulu Başkanının görüşünün de belirtildiği
olur talebi hazırlanarak, Genel Müdüre sunulur. Genel Müdür tarafından
onaylanan görüş doğrultusunda işlem yapılır.
(3) Yukarıdaki işlemleri müteakiben Genel Müdürlük
onayı ile birlikte rapor ve ekleri, gereği yerine getirilmek üzere
Başkanlık tarafından ilgili merkez birimlerine veya mercilere gönderilir.
(4) Cevaplı teftiş raporları, ilgili merkez
birimlerince en geç 15 gün içerisinde incelenerek, raporlarda belirtilen
hususlar talimat haline getirilip teftiş edilen birime gönderilir. Teftiş
edilen birimler, merkez birimlerinin teftiş talimatı üzerine, talimatta
belirtilen hususları en kısa zamanda yerine getirirler. İlgili merkez
birimleri, cevaplı teftiş raporları üzerine yapılan işlemleri kendilerine
intikalinden itibaren 15 gün içinde Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler.
(5) Soruşturma ve inceleme raporları üzerine
yapılan işlemler ve sonuçları ilgili merkez birimlerince en kısa zamanda
Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilir.
(6) Cevaplı teftiş raporları ve inceleme raporları
üzerinde yapılması gereken işlemlerin ilgili birimlerde izlenmesi Teftiş
Kurulu Başkanlığına aittir.
(7) Raporlar üzerine ilgili birimlerin yaptıkları
uygulamalara ilişkin bildirimler, Teftiş Kurulu Başkanlığınca raporu yazan
müfettişe, rapor birden fazla müfettişe ait ise en kıdemlisine gönderilir.
Teftişe
tabi olanların görev ve yükümlülükleri
MADDE 56-
(1) İlgili personel ve
yöneticiler;
a) Saklamak ve korumakla görevli
oldukları para ve para hükmündeki kâğıtlar ve değerleri, ayni, nakdi, menkul
ve gayrimenkul her türlü varlığı ve bunlarla ilgili belge ve defterleri,
gizli de olsa bütün vesikaları, sözlü veya yazılı ilk talebinde müfettişe
göstermek veya vermek, bunların sayılmasına ve incelenmesine yardım etmek,
müfettişlerce sözlü veya yazılı olarak istenecek her türlü bilgi ve
açıklamayı geciktirmeksizin vermek,
b) Müfettişlere, görevleri ile ilgili konularda her
türlü yardımı yapmak, sayım, döküm ve kayıt için isteyecekleri yardımcı
personeli sağlamak,
c) Teftiş edilen birimin en yetkili yöneticisi
teftiş, inceleme ve soruşturma hizmetlerinin gereklerine uygun biçimde
yürütülebilmesi için müfettişlere görevleri süresince uygun bir çalışma
mekânı sağlamak, gerekli araç ve gereçleri temin etmek, görevine ilişkin
diğer istekleri yerine getirmek, her türlü kolaylığı göstermek ve yardımda
bulunmak,
ç) Müfettişlerin görevleriyle
alakalı olarak soracakları sözlü ve yazılı soruları, makul bir süre
içerisinde usulünce ve tam bir doğrulukla cevaplandırmak, cevaplar için bir
şekil ve/veya süre tayin edilmiş ise, mücbir sebep halleri dışında, söz
konusu süreye ve şekle riayet etmek; istenen bilgi ve belgelerin tevdii
hususunda katiyetle kayıtsızlık ve/veya ihmâl göstermemek,
d) Teftiş, inceleme ve soruşturma işlerinin devamı
sırasında, müfettişliğin bilgisi ve müsaadesi olmadan, hastalık ve benzeri
mücbir sebepler dışında, herhangi bir sebeple görevleri başından
ayrılmamak, izinde olanların çağrılmaları halinde görevleri başına dönmek,
e) Müfettişe, gerekli gördüğü evrak, kayıt ve
belgelerin suretlerini veya asıllarını vermek,
f) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (f) bendine
göre müfettişler tarafından yapılacak talepleri yerine getirmek,
g) Müfettişlerin görevlendirildikleri konularda,
bilgi işlem sistemleri, raporlama araçları, internet, intranet ve benzeri
ağlar ile veri tabanlarına erişimini sağlamak, elektronik, manyetik ve
benzeri bilgi işlem ortamlarındaki bilgiler ve kayıtları, sözlü veya yazılı
ilk talebinde müfettişe göstermek ve incelemesine sunmak,
ile görevli ve yükümlüdürler.
(2) Teftiş, inceleme ve soruşturma yapılan
birimlerin yönetici ve yetkilileri, personelin izin ve benzeri nedenlerle
görevlerinden ayrılmalarını, müfettişlik çalışmalarını aksatmayacak şekilde
düzenlemek ve hazırlanan program hakkında müfettişin onayını almak
zorundadır.
ONUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yolluk,
avans ve diğer hakların alınması
MADDE 57-
(1) Müfettişlerin yolluk, avans ve
diğer mali hakları ilgili mevzuata göre ödenir.
Müfettişlik
mühür ve belgeleri, demirbaşlar
MADDE 58-
(1) Müfettişlere birer mühür ile
Genel Müdür ve Başkan tarafından imzalanmış kimlik belgesi verilir.
Müfettiş yardımcılarına mühürleri resen görev yapmaya yetkili
kılındıklarında verilir.
(2) Müfettişlere, kullanım ömürleri sonunda
yenilenmek üzere bilgisayar, yazıcı, tarayıcı, çanta ve meslek için gerekli
diğer eşya ve demirbaşlar Teftiş Kurulu Başkanlığınca sağlanır.
Haberleşme
MADDE 59-
(1) Müfettişler, görevlerine
ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerle
doğrudan yazışma yapabilirler. Cumhurbaşkanlığına, bakanlıkların merkez ve
yurt dışı kuruluşlarına ve yabancı ülkelere yönelik olarak yapılan
yazışmalar ise Teftiş Kurulu Başkanlığı aracılığıyla genel esaslara göre
yapılır.
(2) Müfettişler, teftiş, inceleme ve soruşturma
çalışmaları ile ilgili olarak Genel Müdürlük içi daire ve makamlarla
doğrudan doğruya haberleşme yaparlar.
(3) Müfettişler görevli gittikleri yerlere varış ve
buradan ayrılışlarını aynı gün Teftiş Kurulu Başkanlığına elektronik belge
yönetim sistemi, faks veya elektronik posta gibi iletişim araçlarıyla
bildirirler.
Teftiş
Kurulu Başkanlığı çalışma usul ve esasları
MADDE 60-
(1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Doğabilecek tereddütlerin giderilmesi,
b) Teftiş, inceleme, soruşturma konularında
düzenlenecek raporların tanzim şekli, bölümleri, içerikleri ile ilgili usul
ve esasların belirlenmesi,
c) Teftiş ve denetim rehberinin belirlenmesi,
ç) Müfettişlerin yıllık teftiş programının
hazırlanması ve uygulanması,
d) Uygulamada birliğin ve koordinasyonun
sağlanmasına yönelik kıstas ve ilkelerin belirlenmesi,
ile ilgili usul ve esaslar Teftiş Kurulu Başkanının
teklifi ve Genel Müdürün Onayı ile çıkarılan TÜRASAŞ Teftiş Kurulu
Başkanlığı çalışma usul ve esasları ile belirlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 61-
(1) 8/10/1993
tarihli ve 21722 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Demiryolu
Makinaları Sanayii A.Ş. Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliği,
12/11/1993 tarihli ve 21756 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Vagon
Sanayii A.Ş. Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliği ile 28/11/1993
tarihli ve 21772 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Lokomotif ve
Motor Sanayii A.Ş. (TÜLOMSAŞ) Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Kazanılmış
haklar
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte Teftiş Kurulu Başkanlığında müfettiş ve müfettiş
yardımcısı olarak görev yapanların kazanılmış hakları saklıdır.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
Teftiş Kurulu Başkanlığında müfettiş ve müfettiş yardımcısı olarak görev
yapanların, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında müfettiş ve müfettiş
yardımcısı unvanlarında geçen süreleri TÜRASAŞ Genel Müdürlüğü Teftiş
Kurulu Başkanlığında müfettiş ve müfettiş yardımcısı olarak geçmiş sayılır.
Yürürlük
MADDE 62-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 63-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi Genel Müdürü yürütür.
|