Sağlık Bakanlığından:
AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI HİZMETİ SUNULAN ÖZEL SAĞLIK
KURULUŞLARI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; etkin, verimli ve
kaliteli sağlık hizmeti sunulmasını sağlamak üzere, ağız ve diş sağlığı
hizmeti verilen özel sağlık kuruluşlarının tesis, hizmet ve personel
standartlarının tespit edilmesine, bu amaca uygun olarak
teşkilatlandırılmasına, açılmalarına, faaliyetlerine, kapanmalarına,
denetlenmelerine ve diğer hususlara ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, gerçek kişilere ve özel hukuk
tüzel kişilerine ait ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan özel sağlık
kuruluşlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı
Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun hükümlerine,
7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu
maddesinin (c) bendi ile ek 11 inci maddesine ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 355 inci maddesinin (a),
(c), (e) bentlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Dental radyoloji birimi: Periapikal veya
panoramik röntgen cihazlarının bulunduğu birimi,
c) Dental radyoloji ünitesi: Dental radyoloji
birimine ek olarak dental konik ışınlı bilgisayarlı tomografi, ultrasonografi
veya manyetik rezonans cihazlarından bir veya birkaçının bulunduğu üniteyi,
ç) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
d) Hastane: Ağız ve diş sağlığı hastanesini,
e) Merkez: Ağız ve diş sağlığı merkezini,
f) Muayenehane: Ağız ve diş sağlığı
muayenehanesini,
g) Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
ğ) Poliklinik: Ağız ve diş sağlığı polikliniğini,
h) Sağlık Bilgi Yönetim Sistemi: Sağlık kuruluşları
tarafından klinik, idari ya da yönetimsel amaçlarla kullanılan,
gerektiğinde diğer bilgi yönetim sistemleri ile veri alışverişi yapabilen
yazılımları,
ı) Sağlık kuruluşu: Ağız ve diş sağlığı hizmeti
sunulan özel muayenehane, poliklinik, merkez ve hastaneyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sağlık Kuruluşlarını Açabilecek Kişiler
Sağlık
kuruluşlarını açabilecek kişiler
MADDE 5- (1) Muayenehane, mesleğini serbest olarak icra
etme yetkisi bulunan bir diş hekimi tarafından açılabilir. Şirket
tarafından muayenehane açılamaz.
(2) Poliklinik, mesleğini serbest olarak icra etme
yetkisi bulunan bir veya birden fazla diş hekimine ait şirket tarafından
açılabilir.
(3) Merkez, mesleğini serbest olarak icra etme
yetkisi bulunan bir veya birden fazla diş hekimine ait şirket ya da en az
%51 hissesi diş hekimi ortaklığı bulunan şirket tarafından açılabilir.
(4) Hastane, şirket tarafından açılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bina Durumu ve Sağlık Kuruluşlarının Fiziki
Standartları
Bina
durumu
MADDE 6- (1) Muayenehane ve poliklinik müstakil binalarda
veya sağlık hizmetinin sunulduğu birimler bütünlük arz edecek şekilde
binaların bir kısmında kurulabilir.
(2) Merkez, müstakil binalarda veya binanın
girişinden itibaren müstakiliyet arz eden bir kısmında kurulabilir. Ancak
merkezin toplam kapalı kullanım alanı bin metrekareden küçük olamaz.
(3) Hastane, sağlık hizmetinin mahiyetine uygun
müstakil binalarda kurulabilir. Ancak hastane binasının toplam kapalı
kullanım alanı iki bin beş yüz metrekareden küçük olamaz. Birbirine bitişik
ve bütünlük arz eden birden fazla imar parseli üzerinde hastane ve
eklerinin yapılması halinde, bu parseller arasında imar yolu, duvar gibi
bütünlüğü bozacak uygulamalar bulunamaz. Tıbbi hizmet birimlerinin
bulunduğu tüm parsellerin, yer seçimi ile ilgili belgelerde belirtilmesi
gerekir.
(4) Serbest eczane bulunan bina ve bahçesi ile
müştemilatı içerisinde sağlık kuruluşu açılmak istenmesi halinde 12/4/2014
tarihli ve 28970 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Eczacılar ve Eczaneler Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre değerlendirme yapılır.
Sağlık
kuruluşlarının fiziki standartları
MADDE 7- (1) Sağlık kuruluşunda hastaların ve personelin
kullandığı bütün alanlar uygun bir şekilde havalandırılır ve yeterli
şekilde aydınlatılmaları sağlanır.
(2) Sağlık kuruluşunda sağlık hizmet sunumu yapılan
tüm birimlerin zemini kolay temizlenebilir ve dezenfekte edilebilir
seramik, granit, pvc ve epoksi benzeri bir malzeme ile kaplanır.
(3) Sağlık kuruluşu, sıcaklığı uygun düzeyde
tutmayı sağlayan ısıtma ve soğutma sistemleri ile iklimlendirilir.
(4) Sağlık kuruluşlarında hasta ve çalışan
güvenliğinin sağlanması ve korunmasına dair ilgili mevzuatta belirtilen
tedbirler alınır.
(5) Tüm oda ve birimlere ait kapılarda, söz konusu
oda veya birimin ne amaçla kullanıldığını bildirir tabela bulunur.
(6) Sağlık kuruluşlarında Ek-4’te yer alan asgarî
tıbbî cihaz ve donanımın bulundurulması zorunludur.
Muayenehane
standardı
MADDE 8- (1) Muayenehane aşağıdaki şartları taşımak
zorundadır:
a) En az on iki metrekare büyüklüğünde, hasta
mahremiyetinin korunması ve uygun şartlarda muayenenin sağlanması için ses,
görüntü ve gürültü açısından gerekli düzenlemelerin yapıldığı, asgari
donanım ve lavabonun olduğu muayene odası bulunur. Muayene odasında en
fazla bir adet diş üniti bulundurulabilir.
b) En az on metrekare büyüklüğünde, hasta bekleme
salonu bulunur. Bekleme salonu sekreter hizmet alanı olarak da
kullanılabilir. Fazladan oluşturulacak her muayene odası için bekleme
salonuna beş metrekare ilave edilir.
c) Her bir diş üniti ayrı muayene odasında bulunmak
koşuluyla, diş hekimi başına en fazla iki diş üniti bulundurulabilir.
ç) El yıkama bölümü olan ve gerekli hijyen
şartlarını sağlayan tuvalet bulunur.
d) Sedasyon veya genel anestezi altında yapılacak
tanı ve tedavi işlemleri muayenehanelerde yapılamaz.
(2) Her diş hekimi için bu maddede belirtilen
şartlarda ayrı muayene odası bulunması kaydıyla aynı dairede birden fazla
diş hekimi müşterek muayenehane faaliyeti gösterebilir. Bu durumda her bir
diş hekimi için ayrı ruhsat düzenlenir.
(3) Tabipler veya uzman tabipler tabi oldukları
mevzuatta belirtilen şartları sağlamaları ve ayrı muayene odası bulunması
kaydıyla diş hekimleri ile aynı dairede müşterek muayenehane faaliyeti
gösterebilir. Bu durumda her bir tabip için kendi mevzuatına göre ayrı
ruhsat düzenlenir.
Poliklinik
standardı
MADDE 9- (1) Poliklinik aşağıdaki şartları taşımak
zorundadır:
a) Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinde belirtilen
standartlarda en az iki adet muayene odası bulunur.
b) İki diş üniti için en az on beş metrekare
büyüklüğünde hasta bekleme salonu bulunur. İki diş ünitinin üzerine ilave
edilecek her bir diş üniti için bekleme salonuna beş metrekare ilave
edilir.
c) Çalışan bütün personel için binanın durumuna ve
çalışan sayısına göre yeterli sayıda ve büyüklükte giyinme yerleri ve
dinlenme odası bulunur.
ç) Poliklinikte hijyen şartları sağlanacak
nitelikte hasta ve personel kullanımına yönelik kadın ve erkek için ayrı
ayrı olmak üzere en az iki adet tuvalet bulunur. Bu tuvaletlerden en az
biri ilgili mevzuatına uygun şekilde engelli tuvaleti olarak düzenlenir.
Polikliniğin birden fazla katta kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki
katta bir olmak üzere düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru
açılacak şekilde veya sürgülü olmalıdır.
d) Sedasyon veya genel anestezi altında yapılacak
tanı ve tedavi işlemleri polikliniklerde yapılamaz.
e) Polikliniklerde dental radyoloji birimi
bulunması zorunludur.
(2) Polikliniğin giriş katta olmaması veya polikliniğin
giriş katında engellilerin kullanımına uygun sağlık hizmeti sunulamaması
halinde, hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak şekilde
uygun asansör olması gerekir. Asansör olmaması durumunda merdiven tipi
asansör veya kaldırma platformu kullanılabilir.
(3) Polikliniğin merdiven, sahanlık, rampa ve kapı
genişliklerinin, hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak
nitelikte olması şarttır.
Merkez
standardı
MADDE 10- (1) Merkez aşağıdaki şartları taşımak zorundadır:
a) 8 inci maddede belirtilen standartlarda en az on
adet muayene odası bulunur.
b) On diş üniti için toplamda en az elli metrekare
büyüklüğünde hasta bekleme salonu bulunur. On diş ünitinin üzerine ilave
edilecek her bir diş üniti için bekleme salonuna beş metrekare ilave
edilir. Orta koridor bekleme amaçlı kullanılacak ise genişliği en az üç
metre olur.
c) Merkezlerde, genel anestezi müdahale ünitesi
bulunması zorunludur. Bu ünitede;
1) Yarı steril ve steril alanlar oluşturulur.
2) Steril alanda en az bir adet genel anestezi
müdahale salonu, hazırlama (preoperatif) ve uyandırma (postoperatif) odası
bulunur. Genel anestezi müdahale salonlarının her birinde sadece bir
ameliyat masası veya diş üniti bulunur.
3) Steril alanda el yıkama lavabosu bulunur.
4) Steril alanlarda bulunan pencere ve kapılar dış
ortama açılmaz ve bu alanlarda tuvalet bulunmaz.
5) Genel anestezi müdahale salonlarında toz ve
mikrop barındıracak girinti-çıkıntı olmaz. Genel anestezi müdahale
salonlarının kullanım alanı en az otuz metrekare, kısa kenarı en az beş
metredir, net kullanım alanı içinde kolon ve benzeri hareket kısıtlılığına
sebep verecek yapılaşma ile çalışma ekibinin hareket kısıtlılığına ve
sirkülasyonuna engel bir durum olmaması gerekir.
6) Genel anestezi müdahale salonlarının içinde
bulunan sabit dolap ve tezgahlar dezenfekte edilebilir malzemeden yapılmış
kolay temizlenebilir ve üzerinde toz barındırmayacak nitelikte olmalıdır.
7) Genel anestezi müdahale ünitesinde duvar, tavan
ve zemin kaplaması, dezenfeksiyon ve temizlemeye uygun antibakteriyel
malzemeler kullanılarak yapılır.
8) Genel anestezi müdahale ünitesinde koridor
genişliğinin en az iki metre olması gerekir.
9) Personel giyinme odaları erkek ve kadın için
ayrı olmak üzere içlerinde tuvalet-duş mahalleri olan kirli koridordan
girip steril koridora açılacak şekilde düzenlenir. Personel giyinme odaları
yarı steril alanda bulunur.
ç) Merkezlerde; genel anestezi müdahale ünitesiyle
bağlantılı bir konumda, hastanın kısa süreli olarak gözlem altına alınarak
takip edilebileceği en az iki en fazla beş gözlem yatağı bulunan gözlem
ünitesi kurulması zorunludur. Merkezlerde;
1) Gözlem yataklarının, pozisyon alabilen, koruma
barları olan ve her yöne hareketli tekerlekli özellikte olması gerekir.
2) Gözlem odasında hasta başı monitörizasyon ve
merkezi tıbbî gaz sistemi bulunur.
3) Bir gözlem odasında ikiden fazla hasta yatağı
bulunamaz. Gözlem odaları; ıslak zeminler hariç olmak üzere hasta yatağı
başına; tek yataklı gözlem odaları en az dokuz metrekare, iki yataklı
odalar, hasta yatağı başına en az yedi metrekare alana sahip olmalıdır.
4) Yeterli gün ışığı almayan, ziyaretçilerin ve
hastane personelinin yoğun kullandığı, hastanın sıhhat ve istirahatını
olumsuz tarzda etkileyecek mekânlarda gözlem yatağı olamaz.
5) Hastalara anında ulaşabilmek ve hasta bakımını
sağlamak üzere; gözlem odalarının bulunduğu katlarda, koridor ve hasta
odalarına hakim bir konumda lavabosu ve ilaç hazırlama alanı bulunan ve
koridorun genişliğini etkilemeyecek şekilde, en az bir hemşire istasyonu
kurulması şarttır. Ayrıca hemşire istasyonunda, her hasta odası ile bağlantısı
olan hasta çağrı sistemi bulunur.
d) Merkezlerde, yeniden kullanım özelliğine sahip
olan malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyon işlemlerinin yapılması
için bir merkezî sterilizasyon ünitesi bulunması veya sterilizasyon
hizmetlerinin hizmet satın alma yoluyla karşılanması şarttır.
1) Merkezî sterilizasyon ünitesi; kirli malzeme
girişi-yıkama, ön hazırlık-paketleme ile sterilizasyon-steril malzeme çıkış
bölümlerinden oluşur.
2) Kirli alanlar ile temiz alanlar arasında sadece
malzeme geçişi olması ve bu iki alanın çift yönlü otoklav ile bölünmesi
gerekir. Tek yönlü otoklavın kullanıldığı durumlarda cihaz temiz bölümde
bulunmak zorundadır.
3) Sterilizasyon hizmetlerinin, hizmet satın alma
yoluyla karşılanması halinde merkezde, kirli ve steril malzemenin ayrı ayrı
saklanacağı bölümlerin bulunması yeterlidir.
e) Çalışan bütün personel için binanın durumuna ve
çalışan sayısına göre yeterli sayıda ve büyüklükte giyinme yerleri ve
dinlenme odası ile kadın ve erkek ayrı ayrı olmak üzere en az iki adet
tuvalet bulunur.
f) Merkezlerde hijyen şartları sağlanacak nitelikte
hasta kullanımına yönelik kadın ve erkek için ayrı ayrı olmak üzere en az
iki adet tuvalet ile bu tuvaletlerden hariç ilgili mevzuatına uygun şekilde
düzenlenmiş engelli tuvaleti olması gerekmektedir. Merkezin birden fazla
katta kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki katta bir olmak üzere
düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru açılacak şekilde veya sürgülü
olmalıdır.
g) Merkezlerde dental radyoloji birimi bulunması
zorunludur.
ğ) Merkezlerde hasta ve hasta yakınları ile
çalışanlara hizmet vermek üzere kafeterya, kantin gibi birimler işletilebilir
veya işlettirilebilir. Bu türden kısımlar, tıbbi hizmet birimlerinin bulunduğu
yerlerde ve hizmet sunumunu engelleyecek şekilde kurulamaz.
(2) Merkezin giriş katta olmaması ya da birden
fazla katta kurulmuş olması halinde, sağlık hizmet sunumunun yapıldığı
bütün katlarda hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak şekilde
uygun asansör olması gerekir. Genel anestezi müdahale ünitesi ve gözlem
ünitesi giriş katta değil ise bu alanların bulunduğu katlara ulaşımı sağlayacak
sedye ile hasta taşımaya elverişli asansör bulunması zorunludur.
(3) Merkezin merdiven, sahanlık, rampa ve kapı
genişliklerinin, hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak
nitelikte olması şarttır.
(4) Genel anestezi müdahale ünitesi ve gözlem
odalarının bulunduğu katlarda, rampa ve kapı genişliklerinin sedye ile
hasta dolaşımının sağlanabileceği nitelikte olması şarttır.
(5) Otomatik olarak devreye giren ve elektrik
projesinde hesaplanan kurulu gücün en az %70’i oranında uygun güç ve
nitelikte olan bir jeneratör ile genel anestezi müdahale ünitesi için
kesintisiz güç kaynağı bulundurulur.
Hastane
standardı
MADDE 11- (1) Hastane aşağıdaki şartları taşımak zorundadır:
a) 8 inci maddede belirtilen standartlarda en az
yirmi beş adet muayene odası bulunur.
b) Yirmi beş diş üniti için toplamda en az yüz otuz
metrekare büyüklüğünde hasta bekleme salonu bulunur. Yirmi beş diş ünitinin
üzerine ilave edilecek her bir diş üniti için bekleme salonuna beş
metrekare ilave edilir. Orta koridor bekleme amaçlı kullanılacak ise
genişliği asgari üç metre olur.
c) Hastanelerde, 10 uncu maddede belirtilen standartlarda
genel anestezi müdahale ünitesi bulunması zorunludur.
ç) Hastanelerde, 10 uncu maddede belirtilen
standartlarda en az beş en fazla on beş gözlem yatağı bulunan gözlem
ünitesi kurulması zorunludur.
d) Hastanelerde, yeniden kullanım özelliğine sahip
olan malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyon işlemlerinin yapılması
için 10 uncu maddede tanımlanan bir merkezî sterilizasyon ünitesi bulunması
zorunludur.
e) Çalışan bütün personel için binanın durumuna ve
çalışan sayısına göre yeterli sayıda ve büyüklükte giyinme yerleri ve
dinlenme odası ile kadın ve erkek ayrı ayrı olmak üzere en az iki adet
tuvalet bulunur.
f) Hastanelerde hijyen şartları sağlanacak
nitelikte hasta kullanımına yönelik kadın ve erkek için ayrı ayrı olmak
üzere en az iki adet tuvalet ile bu tuvaletlerden hariç ilgili mevzuatına
uygun şekilde düzenlenmiş engelli tuvaleti olması gerekmektedir. Hastanenin
birden fazla katta kurulmuş olması halinde tuvaletler her iki katta bir
olmak üzere düzenlenir. Tuvaletlerin kapısı, dışarı doğru açılacak şekilde
veya sürgülü olmalıdır.
g) Hastanelerde dental radyoloji ünitesi bulunması
zorunludur.
ğ) Hastanelerde hasta ve hasta yakınları ile
çalışanlara hizmet vermek üzere kafeterya, kantin gibi birimler işletilebilir
veya işlettirilebilir. Bu türden kısımlar, tıbbi hizmet birimlerinin
bulunduğu yerlerde ve hizmet sunumunu engelleyecek şekilde kurulamaz.
(2) Hastanenin merdiven, sahanlık, rampa ve kapı
genişliklerinin sedye ile hasta dolaşımının ve tahliyesinin sağlanabileceği
nitelikte olması şarttır.
(3) Hastanede sağlık hizmet sunumunun yapıldığı
bütün katlarda hastanın tekerlekli sandalye ile taşınmasını sağlayacak
şekilde uygun asansör ve sedye ile hasta taşımaya elverişli asansör olmak
üzere en az iki asansör bulunması zorunludur.
(4) Otomatik olarak devreye giren ve elektrik
projesinde hesaplanan kurulu gücün en az % 70’i oranında uygun güç ve
nitelikte olan bir jeneratör ile genel anestezi müdahale ünitesi için
kesintisiz güç kaynağı bulundurulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ön İzin, Ruhsat ve Faaliyet İzin Belgesi
Ön izin
başvurusu ve ön izin verilmesi
MADDE 12- (1) Bu Yönetmelikte yer alan sağlık
kuruluşlarından herhangi birinin açılmak istenmesi durumunda, yatırıma
başlamadan önce ön izin alınması zorunludur. Ön izin almayan sağlık
kuruluşu için ruhsat düzenlenemez.
(2) Sağlık kuruluşları için ön izin başvurusu
Ek-1’de yer alan belgeler ile birlikte Müdürlüğe yapılır.
(3) Muayenehane ve poliklinik için başvuru
evraklarında eksiklik veya uygunsuzluk bulunmadığının tespiti halinde en
geç on beş iş günü içerisinde Müdürlük tarafından ön izin belgesi
düzenlenir. Başvuru evraklarında eksiklik veya uygunsuzluk varsa aynı süre
içerisinde başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir.
(4) Merkez ve hastane için başvuru evraklarında
eksiklik veya uygunsuzluk bulunmadığının tespiti halinde evraklar en geç on
beş iş günü içerisinde Bakanlığa gönderilir. Bakanlıkça yapılacak
değerlendirmede başvurunun uygun görülmesi hâlinde Bakanlığa intikal
tarihinden itibaren en geç otuz iş günü içerisinde ön izin belgesi düzenlenir.
Başvuru evraklarında eksiklik veya uygunsuzluk varsa, Müdürlük vasıtasıyla
başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir.
(5) Ön izin belgesi, muayenehane ve poliklinik için
bir yıl; merkez ve hastane için iki yıl geçerlidir. Ön izin alan sağlık kuruluşu,
bu sürelerin dolmasına en geç bir ay kala mazeretini ileri sürerek ek süre
talebinde bulunabilir. Ek süre talebinin Bakanlıkça uygun görülmesi
halinde; bir defaya mahsus olmak üzere en fazla bir yıla kadar ek süre
verilir. Verilen ek süre içerisinde de ruhsat alamayan sağlık kuruluşunun
ön izin belgesi iptal edilir.
(6) Ön izin belgesi, başkasına devredilemez.
Ruhsat
başvurusu ve ruhsat verilmesi
MADDE 13- (1) Ruhsat başvurusu, ön izin belgesine uygun
şekilde yatırımını tamamlamış sağlık kuruluşu tarafından Ek-2’de yer alan
belgeler ile birlikte Müdürlüğe yapılır.
(2) Müdürlük tarafından başvuru evraklarında
eksiklik ve uygunsuzluk bulunmadığının tespiti halinde, oluşturulacak
komisyon tarafından, başvuru tarihinden itibaren en geç on beş iş günü içerisinde
Ek-10/a, Ek-10/b, Ek-10/c ve Ek-10/d’de yer alan ilgilisine göre sağlık
kuruluşu için düzenlenen denetim, sorgu ve idari yaptırım formuna uygun
şekilde yerinde inceleme yapılır.
(3) Müdürlük tarafından oluşturulacak komisyon
aşağıdaki şartları sağlamalıdır:
a) Muayenehane ve poliklinik için en az ikisi diş
hekimi olmak üzere en az üç kişiden oluşur. İhtiyaç duyulması halinde, iş
sağlığı ve güvenliği uzmanı, mimar, inşaat, makine veya elektrik mühendisi
veya diğer teknik personel komisyona dahil edilebilir.
b) Merkez ve hastane için en az iki diş hekimi, bir
iş sağlığı ve güvenliği uzmanı, bir mimar veya inşaat mühendisi ile bir
sağlık meslek mensubu olmak üzere en az beş kişiden oluşur. İhtiyaç
duyulması halinde makine veya elektrik mühendisi veya bu alanlardaki diğer
teknik personel komisyona dahil edilebilir.
c) Komisyon üye sayısının artırıldığı durumlarda
toplam üye sayısının tek sayıdan oluşması sağlanır.
(4) Yapılan yerinde inceleme sonucunda eksiklik
veya uygunsuzluk tespit edilmesi halinde, tespit edilen eksiklik veya
uygunsuzluklar başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir. Eksikliğin veya
uygunsuzluğun giderildiğinin başvuru sahibi tarafından, Müdürlüğe yazılı
olarak bildirilmesi üzerine yeniden yerinde inceleme yapılır.
(5) Yapılacak incelemeler neticesinde, herhangi bir
eksiklik ve uygunsuzluk olmadığının tespiti halinde, merkez ve hastane için
Bakanlık tarafından Ek-6/a’da yer alan ruhsat; muayenehane ve poliklinik
için Valilik tarafından Ek-6/b’de yer alan ruhsat düzenlenir. Yapılan değerlendirmede,
ön izin belgesine ya da ruhsat için aranan şartlara aykırılık olması
durumunda ruhsat düzenlenmez.
Faaliyet
izin belgesi başvurusu ve faaliyet izni verilmesi
MADDE 14- (1) Faaliyet izin belgesi başvurusu,
ruhsatlandırılmış sağlık kuruluşları tarafından, Ek-3’te yer alan belgeler
ile birlikte Müdürlüğe yapılır.
(2) Başvuru evraklarında eksiklik ya da uygunsuzluk
olmaması halinde, Müdürlük tarafından, en geç on beş iş günü içerisinde
Ek-7’de yer alan faaliyet izin belgesi, tüm sağlık meslek mensupları adına
Ek-8’de yer alan çalışma belgesi ve mesul müdür adına Ek-9’da yer alan
mesul müdürlük belgesi düzenlenir.
(3) Faaliyet izin belgesi düzenlenmiş olan sağlık
kuruluşu hasta kabul ve tedavisine başlar.
(4) Sağlık kuruluşları için düzenlenen tüm
belgelerin ve başvuru dosyasının bir örneği Müdürlükte saklanır. Düzenlenen
belgelerin aslı, mesul müdüre veya muayenehane diş hekimine imza
karşılığında teslim edilir.
(5) Diş hekimleri için düzenlenen çalışma
belgesinin Müdürlük onaylı bir örneğinin muayene odasında hastaların
rahatlıkla görebileceği bir yere asılması gerekir.
(6) Ruhsatlandırıldığı tarihten itibaren altı ay
içerisinde faaliyet izin belgesi alarak hasta kabul ve tedavisine
başlamayan sağlık kuruluşuna verilen ruhsat hükümsüz hale gelir ve
Bakanlıkça geri alınır.
(7) Sağlık kuruluşu tarafından ruhsata esas bina
haricinde bir yerde faaliyette bulunulması yasaktır.
(8) Sağlık kuruluşları amacı dışında faaliyet
gösteremez. Şirketin faaliyet alanına giren diğer işler sağlık kuruluşu
bünyesinde yapılamaz.
Ruhsat
bilgilerinde değişiklik yapılması
MADDE 15- (1) Ruhsatlandırılmış poliklinik, merkez ve
hastanelerin devri halinde ön izin işlemine gerek olmaksızın devralan adına
ruhsat ve faaliyet izin belgesi düzenlenmesi için gerekli iş ve işlemler
takip edilir.
(2) Poliklinik, merkez ve hastaneleri devralan
adına ruhsat ve faaliyet izin belgesi düzenleninceye kadar eski ruhsat
sahibi ve mesul müdürün sorumluluğunda faaliyet devam edebilir. Ruhsat
başvurusunun devir sözleşmesi tarihinden itibaren en geç on beş iş günü
içerisinde yapılması zorunludur.
(3) Poliklinik, merkez ve hastaneleri devralan,
devredenin hak ve yükümlülüklerini de devralmış sayılır. Denetim sırasında
tespit edilen eksiklik veya uygunsuzluklardan dolayı devredene verilen süre
kaldığı yerden devralana verilmiş sayılır. Devir işlemine dayanılarak
devralana ayrıca bir süre verilmez.
(4) Bu Yönetmelik hükümlerine göre
ruhsatlandırılmış hastane binasına ek bina yapılmak istenmesi halinde ön
izin alınması zorunludur. Ek bina, hastane ile aynı veya bitişik parsel
üzerinde yapılabilir.
(5) Sağlık kuruluşunun başka bir adrese taşınmak
istemesi halinde; ön izin, ruhsat ve faaliyet izin belgesi başvuru
işlemlerinin yeniden yapılması gerekir.
(6) Bu Yönetmelik kapsamındaki mevcut poliklinik,
merkez ve hastane sahibi şirket tarafından ikinci bir sağlık kuruluşunun
veya şubesinin açılmak istenmesi durumunda ön izin, ruhsat ve faaliyet izin
belgesi başvuruları aynen tekrarlanır.
(7) Sağlık kuruluşunun ilgili belediye tarafından
adres bilgisinin değiştirilmesi durumunda belediyeden alınan belge ve talep
dilekçesi ile Müdürlüğe başvuru yapılır. Bu durumda, belge bedeli
alınmaksızın ruhsat ve faaliyet izin belgesi yeniden düzenlenir.
(8) Sağlık kuruluşu, ön izin, ruhsat ve faaliyet izin
belgesi başvurusu yapmak kaydıyla bu Yönetmelik kapsamında yer alan başka
bir sağlık kuruluşuna dönüşebilir.
(9) Sağlık kuruluşunun faaliyet izin belgesinde yer
alan hususlarda değişiklik olması halinde Müdürlüğe bildirilmesi
zorunludur. Bu durumda, yapılan değişikliğin uygunluğu muayenehane ve
poliklinik için Müdürlük, merkez ve hastane için Bakanlıkça
değerlendirilerek faaliyet izin belgesi yeniden düzenlenir.
(10) Ruhsatlandırılmış sağlık kuruluşlarında büyük
onarım ve tadilat yapılması durumunda belediye tarafından onaylanmış revize
projeler ve ruhsata esas projeler ile Müdürlüğe başvurulur. Proje
değişikliklerinin incelenmesi ve onaylanması işlemleri muayenehane ve
poliklinikler için Müdürlük, merkez ve hastaneler için Bakanlık tarafından
yürütülür.
(11) Poliklinik, merkez ve hastanelerin sahipliği
veya ortaklığı olan diş hekiminin ölümü halinde, Müdürlüğe bildirilmek
kaydıyla, eşi veya çocukları varsa bunlar hesabına en fazla beş yıl;
varisler arasında eş veya çocuk yok ise diğer mirasçılar hesabına en fazla
bir yıl süreyle, mesul müdür sorumluluğu altında sağlık kuruluşunun
işletilmesine izin verilir.
Ruhsatın
geri alınması
MADDE 16- (1) Faaliyeti geçici olarak durdurularak faaliyet
izin belgesi geri alınan sağlık kuruluşunun, faaliyetin durdurulduğu
tarihten itibaren verilen süre içerisinde tespit edilen eksiklikler
giderilmez ise ruhsatı geri alınır.
(2) Faaliyet izin belgesinde yer alan hizmet
birimlerinin bir kısmında veya tamamında faaliyet durdurulduğu halde ilgili
hizmet birimlerinde hasta kabulüne devam eden sağlık kuruluşunun ruhsatı
geri alınır.
(3) Ruhsat sahibinin talebi halinde, sağlık
kuruluşunun faaliyeti en fazla bir yıl süreyle durdurulabilir. Faaliyet
durdurma süresinin sonunda faaliyete geçmeyen sağlık kuruluşunun ruhsatı
geri alınır.
(4) Doğal afet, salgın hastalık, kısmi veya genel
seferberlik ilanı gibi mücbir sebeplerden dolayı sağlık kuruluşunun
faaliyeti Müdürlükçe en fazla iki yıl süreyle durdurulabilir. Faaliyet
durdurma süresinin sonunda faaliyete geçmeyen sağlık kuruluşunun ruhsatı
geri alınır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Personel Durumu
Mesul
müdür
MADDE 17- (1) Sağlık kuruluşlarında Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı bir diş hekimi, mesul müdür olarak görevlendirilir. Mesul müdür,
sadece bir sağlık kuruluşunda mesul müdürlük görevini yürütebilir.
(2) Sağlık kuruluşunun çalışma saatleri dışında
hizmet verdiği sürelerde, mesul müdürün sağlık kuruluşunda görev yapan bir
diş hekimine, mesul müdürlük görevlerini yapma yetkisi vermesi zorunludur.
(3) Mesul müdür, diş hekimliği mesleğini sadece
mesul müdürlük yaptığı sağlık kuruluşunda icra edebilir. Bu durumda, mesul
müdür adına çalışma belgesi düzenlenmesi gerekir.
(4) Mesul müdür, sağlık kuruluşunun faaliyeti ve
denetimi ile ilgili her türlü işlemden sorumlu olup, Müdürlüğün ve
Bakanlığın birinci derecede muhatabıdır. Sunulan sağlık hizmetinin
gerektirdiği altyapı imkânlarının sağlanmasından, sağlık kuruluşunun ruhsat
sahibi sorumludur.
(5) Mesul müdürün istifası, mesul müdürlük
sözleşmesinin feshedilmesi, mesul müdürlük şartlarının herhangi bir şekilde
kaybedilmesi veya mesul müdürün vefatı gibi haller, ruhsat sahibi
tarafından, en geç üç iş günü içerisinde yeni mesul müdürlük belgesi
düzenlenene kadar bu görevi kimin yürüteceği belirtilmek kaydıyla Müdürlüğe
yazılı olarak bildirilir. Bu durumda, yeni mesul müdürlük belgesi
düzenlenmesi amacıyla gereken belgeler ile birlikte en geç on beş iş günü
içerisinde Müdürlüğe başvurulur.
(6) Mesul müdür, iş akdinde belirlenen izin hakları
ile hastalık ve kabul edilebilir sair zorlayıcı sebeplerden dolayı veya
hukuken kabul edilebilir mazeret hallerinde geçici olarak sağlık
kuruluşundan ayrılır ise ayrılma tarihinden itibaren en geç üç iş günü
içinde ruhsat sahibi tarafından, bu süre içerisinde görevi kimin yürüteceği
belirtilerek Müdürlüğe yazılı olarak bildirilir.
(7) Hastanelerde birinci fıkrada öngörülen
niteliklere sahip olan en az bir diş hekimi, mesul müdür yardımcısı olarak
Müdürlüğe bildirilir. Mesul müdür yardımcısı, mesul müdürün istifası,
işleten tarafından görevine son verilmesi, mesul müdürlük şartlarını
herhangi bir şekilde kaybetmesi veya vefatı gibi hallerde, geçici olarak
mesul müdürlük görevini yürütür. Mesul müdür yardımcısı, mesul müdür
tarafından yazılı olarak devredilen iş ve işlemleri yürütür.
Personel
işlemleri
MADDE 18- (1) Poliklinik, merkez ve hastanelerde Ek-5’te
belirlenen nitelikte ve asgari sayıda sağlık meslek mensubu çalıştırılması
zorunludur.
(2) Poliklinik, merkez ve hastanelerde adına
çalışma belgesi düzenlenen sağlık meslek mensubunun herhangi bir sebeple
işten ayrılması durumunda mesul müdür, ayrılan personelin çalışma belgesini
ayrılış tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde müdürlüğe iade eder.
(3) Personel ayrılışı sonrasında Ek-5’te belirlenen
asgari personel sayısının sağlanamaması halinde, en geç üç ay içerisinde bu
personelin yerine aynı nitelikte personel için çalışma belgesi düzenlenmek
üzere Müdürlüğe başvurulur.
(4) Sağlık kuruluşunda çalışan sağlık meslek
mensuplarının bir defada bir aydan fazla sağlık kuruluşundan ayrılması
durumunda, Müdürlüğe yazılı olarak bilgi verilir. Bu durumda muayenehane,
diş hekimi yeniden faaliyetine başlayıncaya kadar kapalı tutulur.
(5) Sağlık kuruluşunda tam zamanlı olarak çalışan
diş hekimleri, 1219 sayılı Kanunun 12 nci maddesine uygun olmak kaydıyla
bulunduğu ilde bir özel sağlık kuruluşunda daha kısmi zamanlı çalışabilir.
(6) Sağlık kuruluşunda çalıştırılması zorunlu
olmayan tabip dışı sağlık meslek mensubu, kaliteli ve verimli hizmet
sunabilmeleri için en fazla iki sağlık kuruluşunda çalışabilir.
(7) Sağlık kuruluşlarında, adına çalışma belgesi
düzenlenmeyen sağlık meslek mensubu görev yapamaz.
(8) Gerekli görülmesi halinde, çalışma belgesi
düzenlenmek kaydıyla muayenehanede tabip dışı sağlık meslek mensubu
çalıştırılabilir.
(9) Diş hekimi harici sağlık meslek mensupları,
hangi surette olursa olsun ağız içi müdahalede bulunamaz. Diş hekimi harici
sağlık meslek mensubunun, bu kurala aykırı olarak sunduğu hizmetlerden
doğan neticelerden kendisi ile birlikte, mesul müdür ve ruhsat sahibi
sorumludur.
ALTINCI BÖLÜM
Sağlık Kuruluşlarının Çalışma Esasları ve Hizmet
Birimleri
Sağlık
kuruluşlarının çalışma esasları
MADDE 19- (1) Sağlık kuruluşlarında, çalışma saatleri
faaliyet izin belgesinde belirtilmek kaydıyla yirmi dört saate kadar kesintisiz
hizmet verilebilir.
(2) Muayenehane ve polikliniklerde mesleğini
serbest icra eden diş hekimleri, Müdürlüğe yazılı olarak bildirmek
kaydıyla, hastalarının genel anestezi ve sedasyon altında yapılacak olan
tanı ve tedavi işlemlerini, bünyesinde genel anestezi müdahale ünitesi
bulunan sağlık kuruluşlarında veya bu Yönetmelik kapsamı dışındaki özel
sağlık kuruluşlarında yapabilirler. Bu şekilde hizmet verilen hastalara ait
kayıtların her iki sağlık kuruluşunda tutulması zorunludur. Bu durumda hastalar,
tedavi masraflarının kendileri tarafından karşılanacağı hususunda
bilgilendirilerek ayrıntılı fatura düzenlenir. Hastaya sunulan teşhis ve
tedavi hizmetlerinden her iki sağlık kuruluşu müştereken sorumludur.
(3) Sağlık kuruluşlarında ağız ve diş sağlığı
hizmetleri dışında hiçbir tıbbi müdahale yapılamaz.
(4) Sağlık kuruluşu bünyesinde, hiçbir surette
başka amaca yönelik işyeri bulunamaz ve içerisindeki bir bölüm, başka bir
amaçla faaliyet göstermek üzere üçüncü kişilere kiralanamaz veya herhangi
bir şekilde devredilemez.
(5) Sağlık kuruluşu bünyesindeki herhangi bir
faaliyet alanı veya birim, yetkisi olmayan kişiler tarafından kullanılamaz.
(6) Sağlık kuruluşu bünyesindeki tüm mahaller ve
kullanılan tüm tıbbi cihaz ile sarf malzemeler halkın sağlığını tehdit
etmeyecek şekilde dezenfeksiyon ve sterilizasyon şartlarını sağlamalıdır.
(7) Sağlık kuruluşlarında adına çalışma belgesi
düzenlenmiş tüm sağlık personelinin bilgileri Müdürlük tarafından
Bakanlığın Sağlık Kuruluşları Yönetim Sistemine kaydedilir.
(8) Sağlık kuruluşlarında görev yapan tüm personel,
çalışma esnasında adını, soyadını, unvanını veya mesleğini belirten
fotoğraflı ve mesul müdürün imzasını taşıyan kimlik kartını görülebilecek
şekilde üzerinde taşır.
Diş
protez laboratuvarı hizmetleri
MADDE 20- (1) Poliklinik ve merkezler, kendi hastalarına
hizmet vermek kaydıyla bünyelerinde ilgili mevzuatına uygun diş protez
laboratuvarı açabilirler. Bu durumda en az bir diş protez teknisyeni veya
teknikeri çalıştırılır.
(2) Hastaneler kendi hastalarına hizmet vermek
kaydıyla bünyelerinde ilgili mevzuatına uygun diş protez laboratuvarı
bulundurmak zorundadır. Bu durumda en az bir diş protez teknisyeni veya
teknikeri çalıştırılır.
(3) Bünyesinde diş protez laboratuvarı bulunmayan
sağlık kuruluşlarında diş protez teknisyeni veya teknikeri çalıştırılamaz.
(4) Sağlık kuruluşları hizmet satın alınması
yoluyla diş protez laboratuvarlarıyla sözleşme yapabilir. Bu durumda
hastanın tüm tıbbi işlemleri hizmet alan sağlık kuruluşu bünyesinde
yapılır. Sağlık kuruluşu hastayı hizmet satın aldığı diş protez
laboratuvarına yönlendiremez ve diş protez laboratuvarı hasta ile irtibat
kuramaz.
(5) Diş protez hizmetinin hizmet alımı yoluyla
gördürülmesi halinde, hizmeti alan sağlık kuruluşu ile hizmeti veren diş
protez laboratuvarı, bu uygulamadan ve sonuçlarından müştereken sorumludur.
Radyoloji
hizmetleri
MADDE 21- (1) Diş hekimleri tarafından hastalarının
teşhisinde kullanılacak olan röntgen cihazları için 19/4/1937 tarihli ve
3153 sayılı Radiyoloji, Radiyom ve Elektrikle Tedavi ve Diğer Fizyoterapi
Müesseseleri Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
(2) Röntgen cihazları için Nükleer Düzenleme
Kurumundan ilgili mevzuata uygun lisans alınması zorunludur.
(3) Sağlık kuruluşları bünyesinde kendi hastalarına
hizmet vermek kaydıyla dental radyoloji birimi veya ünitesi kurulabilir.
Ancak kendi hastaları dışındaki hastalara radyoloji hizmeti verilmek
istenmesi durumunda ağız, diş ve çene radyolojisi uzmanı çalıştırılması
zorunludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sağlık Kuruluşları ile İlgili Diğer Hususlar
Hasta
kayıtları
MADDE 22- (1) Sağlık kuruluşlarına başvuran hastalara ait
veriler elektronik ortamda kaydedilir. Verilerin kaydedilmesi ve
arşivlenmesi hususlarında Bakanlığın kayıt tescil sisteminde kayıtlı bir
sağlık bilgi yönetim sistemi kullanılması zorunludur.
(2) Hastaların teşhis ve tedavi bilgileri ile varsa
röntgen kayıtları ve genel anestezi veya sedasyon altında yapılan işlem
bilgileri diş numaraları ile birlikte ayrıntılı olarak kaydedilir.
(3) Sağlık kuruluşları tarafından kayıt altına
alınan kişisel sağlık verileri, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel
Verilerin Korunması Kanunu ile ikincil düzenlemelere ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 378
inci maddesine uygun bir şekilde Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara
göre işlenerek merkezi sağlık veri sistemine aktarılır. Bakanlık tarafından
kurulan kayıt ve bildirim sistemine ve Bakanlıkça yapılacak diğer iş ve
işlemlere esas olmak üzere, istenilen bilgi ve belgelerin gönderilmesi
zorunludur.
(4) Tüm hasta kayıtları, ilgili mevzuat hükümlerine
uygun şekilde muhafaza edilir. Hasta bilgilerinin gizliliği ilkeleri ihlal
edilemez.
(5) 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik
İmza Kanunu hükümlerine uygun elektronik imza ile imzalanmış tıbbi
kayıtlar, resmi kayıt olarak kabul edilir ve ilgili mevzuata göre yedekleme
ve arşivlemesi yapılır. Hastaların sağlık bilgilerine ait gerekli
kayıtların elektronik ortamda saklanmasının, değiştirilmesinin veya silinmesinin
önlenmesi ve gizliliğin ihlal edilmemesi için fiziki, manyetik veya
elektronik müdahalelere ve olası suistimallere karşı gerekli idari ve
teknik tedbirler alınır. Bu konudaki gerekli idari ve teknik tedbirlerin
alınmasından ve periyodik olarak denetlenmesinden mesul müdür sorumludur.
Elektronik ortamdaki veriler, güvenli yedekleme sistemiyle düzenli olarak
yedeklenir. Dosyada bulundurulması zorunlu evraklar ayrıca saklanır.
(6) Adlî vakalara ve adlî raporlara ait kayıtların
gizliliği ve güvenliği açısından, vakayı takip eden diş hekimi haricinde
vaka hakkında veri girişi veya adlî raporu tanzim eden diş hekiminin
onayından sonra raporda değişiklik yapılamaması için gerekli tedbirler
alınır. Adlî vaka kayıtlarına, mesul müdür veya yetkilendirdiği kişiler
erişebilir. Adlî kayıt veya raporların resmî mercilerden istenmesi halinde,
yeni çıktı alınarak suret olduğu belirtilir ve tasdiklenir. Bu raporlar ile
ilgili sorumluluk, mesul müdüre ve ruhsat sahibine aittir.
(7) Faaliyeti sona eren sağlık kuruluşu, yazılı
veya elektronik kayıtlarını, defterleri ve diğer belgeleri arşiv ile ilgili
mevzuatta belirtilen süre müddetince saklanmak üzere Müdürlüğe devreder.
(8) Diş hekimi, çalıştığı sağlık kuruluşunda
elektronik reçete düzenler. Gerekli hallerde, çalıştığı sağlık kuruluşunun
ismini taşıyan fiziki reçeteyi imzalar ve kaşesini basar.
(9) Çalışan hiçbir personel, başkasına ait
elektronik imza veya kaşeyi kullanamaz.
Hasta
hakları
MADDE 23- (1) Sağlık kuruluşlarında, hasta haklarına dair
mevzuatın etkin şekilde uygulanmasına yönelik gerekli tedbirler alınır.
Merkez ve hastanelerde hasta hakları birimi oluşturulması zorunludur.
(2) Sağlık kuruluşlarında yapılacak tüm müdahaleler
için ilgili mevzuatına uygun şekilde rıza formu alınması zorunludur.
Bilgilendirme
ve tanıtım
MADDE 24- (1) Sağlık kuruluşları tarafından hiçbir mecrada
reklam yapılamaz.
(2) Sağlık kuruluşları ağız ve diş sağlığını
koruyucu ve geliştirici nitelikte bilgilendirme yapabilir. Sağlık kuruluşları
bu madde hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla açılışı, hizmet alanları ve
sunduğu hizmetler ile ilgili konularda toplumu bilgilendirmek amacıyla
tanıtım yapabilir ve ilan verebilir. Ancak, bilgilendirme ve tanıtım
faaliyetleri kapsamında yanıltıcı, abartılı, doğruluğu bilimsel olarak
kanıtlanmamış bilgilere ve talep oluşturmaya yönelik açıklamalara yer
verilemez.
(3) Sağlık kuruluşları, tıbbî deontoloji ve meslekî
etik kurallarına aykırı şekilde, insanları yanıltan, yanlış yönlendiren ve
talep oluşturmaya yönelik, diğer sağlık kuruluşları aleyhine haksız rekabet
yaratan davranışlarda bulunamazlar ve bu mahiyette tanıtım yapamazlar.
(4) Sağlık kuruluşları tarafından her türlü yayın
mecralarında yer alan sağlık bilgileri, konusuna göre yetkili sağlık meslek
mensupları tarafından verilmek zorundadır. Bu mecralar yoluyla yapılan
bilgilendirme ve tanıtımlar, hastayı ilgili sağlık kuruluşuna doğrudan veya
dolaylı biçimde yönlendirecek içerikte olamaz.
(5) Diş hekimleri tarafından, diplomalarının veya
uzmanlık belgelerinin onlara verdiği yetkiler haricinde, sertifika, yüksek
lisans veya doktora belgesine dayanılarak, uzman olunduğu ilan edilerek
meslek yürütülemez ve bu tür belgeler mesleğin icrasında uzmanlık belgesi
olarak kullanılamaz.
Sağlık
kuruluşlarının isimlendirilmesi
MADDE 25- (1) Sağlık kuruluşunun tabelasına, basılı evrakına
ve elektronik ortam materyallerine faaliyet izin belgesinde yer alan mevcut
isim ve unvanları veya tescil edilmiş isimlerinin dışındaki diğer isim ve
unvanları ile çalışma belgesinde belirtilen uzmanlık dalları haricinde başka
uzmanlık dalı yazılamaz.
(2) Sağlık kuruluşlarının kapılarında veya
binaların dışında ebadı ve adedi Türk Diş Hekimleri Birliği tarafından
belirlenen standartta tabela bulundurulur.
(3) Sağlık kuruluşu isimlendirilmesinde; kişilerin
yanlış algılaması ve karışıklığın önlenmesi amacıyla, hangi ilde olduğuna
bakılmaksızın ülke genelindeki kamu sağlık kurum veya kuruluşlarının
isimleri aynen veya çağrıştıracak şekilde kullanılamaz.
Atıkların
imhası
MADDE 26- (1) Sağlık kuruluşlarında tıbbi atıkların
bertarafı için 25/1/2017 tarihli ve 29959 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak gerekli
tedbirler alınır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetim,
yasaklar ve idari yaptırım
MADDE 27- (1) Sağlık kuruluşları; şikâyet veya ihbar üzerine
yapılan olağan dışı denetimler hariç olmak üzere Müdürlükçe oluşturulan
denetleme ekibi tarafından, Ek-10/a, Ek-10/b, Ek-10/c ve Ek-10/d’de yer
alan ilgilisine göre sağlık kuruluşu için düzenlenen denetim, sorgu ve idari
yaptırım formu kullanılarak yılda en az bir defa olağan denetime tabi
tutulur. Denetleme ekibi; en az biri diş hekimi olmak üzere en az üç
kişiden oluşur.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki uygulamalar
bakımından yasak olan fiiller şunlardır:
a) Bu Yönetmelik hükümlerine göre ruhsat
alınmaksızın sağlık kuruluşu açılamaz.
b) Bu Yönetmelik hükümlerine göre faaliyet izin
belgesi alınmaksızın sağlık hizmeti sunulamaz.
c) Sağlık kuruluşlarında yetkisiz sağlık meslek
mensubu çalıştırılamaz.
ç) Sağlık kuruluşlarında, Müdürlükten izin
alınmaksızın, cihaz ve personel durumu ile ruhsata esas olan fiziki
alanlarda değişiklik yapılamaz.
(3) Sağlık kuruluşlarında bu Yönetmeliğe aykırı
uygulamaların tespiti halinde; Ek-10/a, Ek-10/b, Ek-10/c ve Ek-10/d’de yer
alan ilgilisine göre sağlık kuruluşu için düzenlenen denetim, sorgu ve
idari yaptırım formunda belirtilen idari yaptırımlar uygulanır.
(4) Sağlık kuruluşlarında bu Yönetmelikte yaptırımı
bulunmayan aykırılıkların tespiti halinde, aykırılığın durumuna göre bir
ayı geçmemek üzere süre verilir. Bu süre sonunda, aykırılığın
giderilmediğinin tespiti hâlinde, bir önceki aya ait brüt hizmet gelirinin
yüzde birinden yüzde üçüne kadar idari para cezası uygulanır. Bir takvim
yılı içinde aynı aykırılığın üçüncü kez tespitinde, verilen idari para
cezası iki katına çıkarılır.
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 28- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde,
özel hastaneler ve ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlık kuruluşlarının
tabi olduğu mevzuat ile ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 29- (1) 3/2/2015 tarihli ve 29256 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ağız ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık
Kuruluşları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Mevcut
sağlık kuruluşlarının uyumu
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ruhsatlandırılmış sağlık kuruluşları fiziki
gereklilikler bakımından ruhsatlandırıldığı tarihteki yönetmelik hükümlerine
tabidir. Ancak, tıbbi donanım ve personel standartları 31/12/2023 tarihine
kadar bu Yönetmelik hükümlerine uygun hâle getirilir.
(2) Tıbbi donanım ve personel standartları
bakımından bu Yönetmelik hükümlerine uygun hâle getirilen mevcut sağlık kuruluşlarından,
13 üncü ve 14 üncü maddelere uygun şekilde işlemleri tamamlananlara ön izin
belgesi aranmaksızın ve belge bedeli alınmaksızın ruhsat ve faaliyet izin
belgesi düzenlenir.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
yapılan başvurular, yürürlükten kaldırılan Yönetmelik hükümleri kapsamında
değerlendirilir.
(4) Mevcut sağlık kuruluşlarının ruhsat sahibi olan
şirketlere ortaklığı bulunan tabiplerin ortaklık durumları aynı şekilde
devam eder.
(5) Mevcut sağlık kuruluşları, 1/3/2023 tarihine
kadar 22 nci maddenin birinci fıkrasına uygun şekilde kayıtların elektronik
ortamda tutulabilmesi için gerekli hazırlıkları tamamlar.
Yürürlük
MADDE 30-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı
yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|